Ik denk dat jij 1 van de weinigen bent met een helmplicht als voorkeur. Als er een helmplicht voor ebikes komt, denk ik dat er wel gelijk veel minder mensen een ebike gaat nemenlitebyte schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:38:
[...]
Mijn persoonlijke voorkeur in Nederland zou zijn: helmplicht ebikes, ebikes vanaf 16 jaar en een max. snelheid van 25 in bebouwde kom en 30 daarbuiten.
Merk dat ik er toch wel moeite mee heb dat Bright nu dit soort artikeltjes schrijft. Staat niets nieuws in, is herhaling van wat andere sites al hebben geschreven.
Toen het goed ging met Vanmoof met reviews veel mensen enthousiast zijn geworden. En nu het fout gaat dan over die malaise artikeltjes gaan zitten schrijven zonder nieuwe info, maar feitjes gekopieerd en geplakt uit andere bronnen om traffic naar je site te trekken omdat het nieuwswaardig is....
Zou toch fijn zijn dat ze iets meer zelfreflectie hadden.. en zich wat schuldig voelen over al die vanmoof rijders die na een bright review de aanschaf gedaan hebben.. en nu naar hun centen kunnen fluiten..
Toen het goed ging met Vanmoof met reviews veel mensen enthousiast zijn geworden. En nu het fout gaat dan over die malaise artikeltjes gaan zitten schrijven zonder nieuwe info, maar feitjes gekopieerd en geplakt uit andere bronnen om traffic naar je site te trekken omdat het nieuwswaardig is....
Zou toch fijn zijn dat ze iets meer zelfreflectie hadden.. en zich wat schuldig voelen over al die vanmoof rijders die na een bright review de aanschaf gedaan hebben.. en nu naar hun centen kunnen fluiten..
ooh, heb ik nog niet eerder over gelezen dat dit mogelijk was. Je S2 zou dan wel gewoon weer fijn fietsen als een normale fiets? Ik merk bv als de accu (bijna) leeg is van de S3, dat deze helemaal niet meer goed fietst. Er zou denk ik dan meer aan de fiets gesleuteld moeten worden dan behalve computer en accu eruit.Kammika schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:11:
[...]
Dit hebben ze laatst ze met 2 weken geleden op mijn S2 wel aangeboden. De computer moet vervangen worden is dure reparatie. Ik kon kiezen tussen 600 nog wat eur (en dan weer goede fiets). Of 80 eur en dan maken ze er een normale fiets zonder motorondersteuning van. Helaas heb ik voor de 600 nog wat gekozen en staat die nu dus bij Vanmoof en geen idee wanneer ik 'm terug krijg en of ze al aan de reparatie begonnen zijn
Heb je de 600E al betaald? Anders zou ik echt overwegen om voor die andere optie te gaan..
[ Voor 5% gewijzigd door xileS op 17-07-2023 12:20 ]
Bright zou veel kritischer moeten kijken naar de volgende twee punten:Kammika schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:17:
Merk dat ik er toch wel moeite mee heb dat Bright nu dit soort artikeltjes schrijft. Staat niets nieuws in, is herhaling van wat andere sites al hebben geschreven.
- Kan je de fiets gebruiken zonder internetverbinding?
- Hoe makkelijk is het om de fiets om te repareren?
Het is natuurlijk niet alleen Bright, een heel schare aan productpluggers en zogenaamde influencers die aan dit soort product-prostitutie doen. Bij Bright komt het allemaal nogal sneu over, zeker nu om de clicks het merk de grond in wordt geschreven, terwijl tijdens de zogenaamde VM reviews een van de pluggers zowat een nat zadel kreeg door het valse jubel enthousiasmeKammika schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:17:
cameras: Contax G2, Nikon D3S, D800, D850, Z9 - lenses nikkor: 14-24/2.8, 14-24/2.8S, 24-70/2.8S, 24-70/2.8G, 70-200/2.8S, 70-200/2.8G, 85/1.8S, 50/1.8S, 35/1.4G, Sigma 135/1.8 Zeis 45/2
Bright zou je gewoon helemaal niet moeten bekijken, het is altijd het zelde geplug...'de best telefoons voor u gestest' en 'dit zijn de beste ebikes van dit moment.' Met elke week andere (betalende) merken en modellen. Overigens doet ook de DPG media er lustig aan mee als betrouwbaar mediumMarcoC schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:31:
[...]
Bright zou veel kritischer moeten kijken naar de volgende twee punten:Voor een YouTube-review misschien niet de meest flitsende onderwerpen, maar de hippe features zijn 2 weken leuk en daarna moet je de fiets nog 10 jaar operationeel houden. Bij Bright fietsen ze elke week op een nieuwe fiets en hoeven ze zich daar geen zorgen om te maken. De betalende klanten wel.
- Kan je de fiets gebruiken zonder internetverbinding?
- Hoe makkelijk is het om de fiets om te repareren?
cameras: Contax G2, Nikon D3S, D800, D850, Z9 - lenses nikkor: 14-24/2.8, 14-24/2.8S, 24-70/2.8S, 24-70/2.8G, 70-200/2.8S, 70-200/2.8G, 85/1.8S, 50/1.8S, 35/1.4G, Sigma 135/1.8 Zeis 45/2
Feit is dat er veel mensen naar kijken en op basis daarvan hun keuze maken. Bright moet daarin m.i. meer verantwoordelijkheid nemen en hun journalistieke plicht doen.litebyte schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:56:
[...]
Bright zou je gewoon helemaal niet moeten bekijken, het is altijd het zelde geplug...'de best telefoons voor u gestest' en 'dit zijn de beste ebikes van dit moment.' Met elke week andere (betalende) merken en modellen. Overigens doet ook de DPG media er lustig aan mee als betrouwbaar medium
[ Voor 3% gewijzigd door MarcoC op 17-07-2023 13:04 ]
Van Moof mooie fiets maar het is interessant dat MP er vol mee staat en dat iedereen denk er nog bijna de volle mep er voor te krijgen. Je mag al blij zijn als de helft er voor krijgt.
Ja klopt, en dat doen andere fietsfabrikanten dus ook. Het is niet meer dan logisch om je product aan te passen aan lokale wetgeving, toch? Dat fabrikanten er in de EU mee wegkomen om illegale fietsen te verkopen (en de consument ervoor laten opdraaien als dat fout gaat) is een hoogst kwaliijke zaak.litebyte schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:38:
[...]
Dan zouden ze met verschillende firmware versies moeten werken, want in Japan is de wetgeving weer heel anders dan in EU of VS...
En laten we eerlijk zijn: voor een bedrijf als VanMoof was het een koud kunstje om het hele verhaal met één firmware-versie mogelijk te maken, namelijk door aan het begin van de rit op basis van de GPS-lokatie vast te stellen wat de maximale ondersteuningssnelheid ter plekke is.
Hoezo dat? Dat is gewoon een keuze van VanMoof hoor (en ik heb een sterk vermoeden voor de cynische redenering hierachter, maar die laat ik maar even voor me). Een bluetooth-verbinding kun je prima dichtzetten voor 3rd-party apps; de Bosch- en Fazua-systemen kun je ook alleen met de officiële apps benaderen.en omdat je de fiets dus via bluetooth moet instellen qua ondersteuning laat je altijd ruimte over om 'alternatieve firmware' te ontwikkelen.
Heb je al nagedacht over handhaving? Daar is namelijk geen capaciteit voor, dus je kunt wel allemaal regeltjes vaststellen maar als je vooraf al weet dat die niet nageleefd kunnen worden dan werkt dat alleen maar averechts. Als je het aan de fietser overlaat om te bepalen waar die 25 of 30 gaat rijden, dan is er echt niemand meer die 25 km/u rijdt... Zie wat er gebeurt met bromfietsen, hoeveel rijden er daarvan keurig maximaal 30 km/u op fietspaden binnen de bebouwde kom (op plekken waar ze niet op de rijbaan mogen)?Mijn persoonlijke voorkeur in Nederland zou zijn: helmplicht ebikes, ebikes vanaf 16 jaar en een max. snelheid van 25 in bebouwde kom en 30 daarbuiten.
En dan laten we nog onbenoemd dat fietsen (en dus ook ebikes) niet verplicht een snelheidsmeter hebben, omdat er simpelweg geen snelheidslimiet bestaat. Dus hoe wil je, in jouw scenario, iemand beboeten omdat die 30 km/u binnen de kom rijdt, terwijl die fietser geen enkele wettelijk vastgestelde manier heeft om te bepalen hoe hard-ie nou precies rijdt?
Heel simpel, bij de poort verbieden dat er fietsen op de markt komen die niet aan de wettelijke eisen voldoen, en dus ook de verkoop verbieden van aftersales-opvoerpakketjes. Kost een paar jaar, en dan zijn die grotendeels uit het straatbeeld verdwenen.
Ik betwijfel eerlijk gezegd of men zijn VM wel verkocht krijgt op MP. Misschien aan iemand voor onderdelen.Skywalker27 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:14:
Van Moof mooie fiets maar het is interessant dat MP er vol mee staat en dat iedereen denk er nog bijna de volle mep er voor te krijgen. Je mag al blij zijn als de helft er voor krijgt.
Maar wie gaat er nu geld geven voor een fiets waarvan je niet weet of hij het blijft doen en als hij het niet meer doet je geen garantie hebt en hem vermoedelijk niet meer gerepareerd krijgt.
Precies dat.jeroenkb schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:20:
[...]
Ik betwijfel eerlijk gezegd of men zijn VM wel verkocht krijgt op MP. Misschien aan iemand voor onderdelen.
Maar wie gaat er nu geld geven voor een fiets waarvan je niet weet of hij het blijft doen en als hij het niet meer doet je geen garantie hebt en hem vermoedelijk niet meer gerepareerd krijgt.
>€1500 voor een S3 denk ik niemand, maar <€100 vast wel iemand die er geld voor wilt gevenjeroenkb schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:20:
[...]
Ik betwijfel eerlijk gezegd of men zijn VM wel verkocht krijgt op MP. Misschien aan iemand voor onderdelen.
Er komt straks een levendige handel in onderdelen...niet de fietsen wel de onderdelen, en wie weet springt AliEpress handelaren er wel opxileS schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:39:
[...]
>€1500 voor een S3 denk ik niemand, maar <€100 vast wel iemand die er geld voor wilt geven.
Als fotojournalist zie ik Bright nu niet echt als journalisme, het is een 'informatieve' website/video & tv kanaal t.b.v. het pluggen (informeren) van nieuwe producten aan (onderzoeks)journalistiek wordt niet gedaan en het is hoogswaarschijnlijk de standaard tekst van de fabrikant/leverancier die 1:1 wordt door geëchood.MarcoC schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:03:
[...]
Feit is dat er veel mensen naar kijken en op basis daarvan hun keuze maken. Bright moet daarin m.i. meer verantwoordelijkheid nemen en hun journalistieke plicht doen.
Vergeleken met een normale fiets is de vergelijking heel scheef. Maar als je door e-bikes het aantal autos terug kunt dringen, dan is dat juist weer duurzamer. Woon je, zeg, 8-10km van werk dan is dat voor de meeste mensen een te grote drempel om de fiets te pakken. Met een e-bike stappen mensen wellicht eerder op de fiets.route99 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 10:37:
Over het algemeen: Duurzaamheid voor e-bikes blijft lastig.....
Waarschijnlijk blijkt uit onderzoek dat mensen zon ding alleen voor de heb en hip aanschaffen.....
Ik denk juist dat er over 3 jaar geen VM meer op straat rijdt. Het is niet meer hip en als ze kapot gaan is er niemand die ze wilt herstellen op een enkele hobbyist na.litebyte schreef op maandag 17 juli 2023 @ 14:32:
[...]
Er komt straks een levendige handel in onderdelen...niet de fietsen wel de onderdelen, en wie weet springt AliEpress handelaren er wel op
Het Parool heeft een artikel die het eea onthult mbt beschikbare onderdelen bij KwikFit:
https://www.parool.nl/ned...-vanmoof-zijn-op~bc4d4254
Relevant voor het laatste restje VanMoof-believers...
https://www.parool.nl/ned...-vanmoof-zijn-op~bc4d4254
Relevant voor het laatste restje VanMoof-believers...
[ Voor 32% gewijzigd door Notna op 18-07-2023 08:02 . Reden: Even iets minder 'misterieus' herschreven, hoewel de content zeker gewaardeerd wordt :) ]
In Finland, Frankrijk, Spanje, Tsjechië, IJsland, Italië, Slowakije, Slovenië en Zweden geldt die helmplicht gewoon. Niet altijd (Spanje alleen buiten bebouwde kom) en soms alleen voor kinderen. In Duitsland is het algemeen geaccepteerd om een helm te dragen op de fiets. Het is alleen een kwestie van mentaliteit verandering. Ik stond eens bij een ijskraampje naast een moeder die een kruisend kind een helm op het hoofd zette met de woorden "kijk, die meneer heeft ook een helm op" wijzend naar mij met MTB aan de hand en helm op. Mijn antwoord "mama kan het goede voorbeeld beter zelf geven" (ze droeg zelf geen helm) gaf al bijna aanleiding tot een vechtpartij.....Justin schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:49:
Helmplicht ebikes, dan heb je echt wel een tik van de molen gehad als je dat een goed idee vindt. Misschien prima voor de oudjes van 80+ die hun nek niet meer kunnen draaien en geen enkele controle over hun ebike hebben, maar als je de ebike van straat af wilt houden moet je een helmplicht invoeren.
Kom op zeg, je kind wel en jij niet? Als je met je kind op de fiets valt, dan valt de volwassene van een grotere hoogte, met meer massa, dus hardere klap dan het kind. Wat dacht je dan als ouder? Mij gebeurt niks, ik zie het wel aankomen? Zo zeker van je zaak ben je echter niet als je je kind wel een helm opzet.
Enfin, verkeerde discussie voor dit topic. Er is nog geen helmplicht, gaat er ook niet komen ook, iedereen moet het zelf weten. Ik heb liefst geen helmplicht voor e-bikes, hoe meer doden en zwaargewonden op de fiets des te minder last heb ik van die e-bikes (mss helpt dat bij het helm dragen
Heb je al eens nagedacht over een algeheel fietsverbod?Ramon 73 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:14:
[...]
In Finland, Frankrijk, Spanje, Tsjechië, IJsland, Italië, Slowakije, Slovenië en Zweden geldt die helmplicht gewoon. Niet altijd (Spanje alleen buiten bebouwde kom) en soms alleen voor kinderen. In Duitsland is het algemeen geaccepteerd om een helm te dragen op de fiets. Het is alleen een kwestie van mentaliteit verandering. Ik stond eens bij een ijskraampje naast een moeder die een kruisend kind een helm op het hoofd zette met de woorden "kijk, die meneer heeft ook een helm op" wijzend naar mij met MTB aan de hand en helm op. Mijn antwoord "mama kan het goede voorbeeld beter zelf geven" (ze droeg zelf geen helm) gaf al bijna aanleiding tot een vechtpartij.....
Kom op zeg, je kind wel en jij niet? Als je met je kind op de fiets valt, dan valt de volwassene van een grotere hoogte, met meer massa, dus hardere klap dan het kind. Wat dacht je dan als ouder? Mij gebeurt niks, ik zie het wel aankomen? Zo zeker van je zaak ben je echter niet als je je kind wel een helm opzet.
Enfin, verkeerde discussie voor dit topic. Er is nog geen helmplicht, gaat er ook niet komen ook, iedereen moet het zelf weten. Ik heb liefst geen helmplicht voor e-bikes, hoe meer doden en zwaargewonden op de fiets des te minder last heb ik van die e-bikes (mss helpt dat bij het helm dragen) ......
Dat is toch weinig verbazingwekkend? Er gaat nu waarschijnlijk geen enkele zending spullen de deur van de VM uit, dus de Kwikfit moest het doen met wat ze nog op de plank hadden liggen. Die zullen geen honderden accu's en shifters in huis hebben dus als ineens iedereen naar hen komt omdat ze bij VanMoof zelf niet meer terecht kunnen is het snel op.TimmieN schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:13:
Dit lijkt me wel de doodsteek voor het laatste restje VanMoof-believers...
@Daniel , nee uiteraard niet verbaingwekkend.
Maar ik kan me goed voorstellen dat dit voor vele bezitters nog voelde als een soort redmiddel.
Maar ik kan me goed voorstellen dat dit voor vele bezitters nog voelde als een soort redmiddel.
Ja, als een soort tijdelijk respijt. Uiteindelijk zal iedereen die wil blijven rijden moeten hopen dat iemand de productie van VM-specifieke onderdelen gaat hervatten. Als dat niet van de grond komt is het een kwestie van tijd voordat je een fiets hebt die je alleen nog als een soort monospeed kan gebruiken.TimmieN schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:22:
@Daniel , nee uiteraard niet verbaingwekkend.
Ik voor zie een grachtenpandje vol met elk denkbaar vanmoof onderdeeltje...ala die Ludolfs
Wikipedia: Die Ludolfs – 4 Brüder auf'm Schrottplatz
Heerlijk zou dat zijn
Wikipedia: Die Ludolfs – 4 Brüder auf'm Schrottplatz
Heerlijk zou dat zijn
Als de cijfers waar zijn, dan zijn er zo'n 130.000 verkochte ebikes (wereldwijd) sinds 2020. VM gaf zelf aan een uitval van zo'n 12% (jaarlijks...of over de levensverwachting van de fiets...laten we uitgaan van 5 jaar) Er blijven er dus nog zeker tot 2025 vele tienduizenden rondrijden en daarna ook nog wel. Zie zeker kans dat je straks via AlieExpress of amazon 'third party' onderdelen kan krijgen en mogelijk dat Kwikfit ze ook blijft repareren, mogelijk op basis van onderdelen die niet meer door VM werden gemaakt/vervangingsonderdelen.Wolly schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:01:
[...]
Ik denk juist dat er over 3 jaar geen VM meer op straat rijdt. Het is niet meer hip en als ze kapot gaan is er niemand die ze wilt herstellen op een enkele hobbyist na.
Wat ik ook wel zie gebeuren is dat concurrenrende merken VM rijders een mooi aanbod doen....uit medelijden
Het weerhoud veel 'dan gaat m'n haar in de war jonguh' om ook het fietspad te pakken op hun fatbikes. Electrische fiets vanaf 16, een helm, dan alles max. 25 op fietspad binnen bebouwde kom en daarbuiten lekker 30 geldt ook voor de wielrenhyena's,Ramon 73 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:14:
[...]
In Finland, Frankrijk, Spanje, Tsjechië, IJsland, Italië, Slowakije, Slovenië en Zweden geldt die helmplicht gewoon. Niet altijd (Spanje alleen buiten bebouwde kom) en soms alleen voor kinderen. In Duitsland is het algemeen geaccepteerd om een helm te dragen op de fiets. Het is alleen een kwestie van mentaliteit verandering. Ik stond eens bij een ijskraampje naast een moeder die een kruisend kind een helm op het hoofd zette met de woorden "kijk, die meneer heeft ook een helm op" wijzend naar mij met MTB aan de hand en helm op. Mijn antwoord "mama kan het goede voorbeeld beter zelf geven" (ze droeg zelf geen helm) gaf al bijna aanleiding tot een vechtpartij.....
Enfin, verkeerde discussie voor dit topic. Er is nog geen helmplicht, gaat er ook niet komen ook, iedereen moet het zelf weten. Ik heb liefst geen helmplicht voor e-bikes, hoe meer doden en zwaargewonden op de fiets des te minder last heb ik van die e-bikes (mss helpt dat bij het helm dragen) ......
Alles wat sneller wil (scooters/speedpedelecs) mogen 50 met rijbewijs en lekker op de rijbaan.
ja en het is nog complexer. Bij sommige onderdelen (vb nieuwe CPU unit) moet de boel ook opnieuw aan de vanmoof infra gekoppeld worden om je app te activeren.Daniel schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:26:
[...]
Ja, als een soort tijdelijk respijt. Uiteindelijk zal iedereen die wil blijven rijden moeten hopen dat iemand de productie van VM-specifieke onderdelen gaat hervatten. Als dat niet van de grond komt is het een kwestie van tijd voordat je een fiets hebt die je alleen nog als een soort monospeed kan gebruiken.
Dus gaat niet alleen om onderdelen, maar ook het ecosysteem wat erachter zit.
is nog wel een aardig lijstje hoor...litebyte schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:55:
[...]
Zelf hoop ik natuurlijk op een overname van het merknaam/vorm/patenten (zijn er niet zoveel begreep ik)
de vraag is natuurlijk welke echt wat waard zijn (ik neem aan de designs, de boost button en het schopslot)
zou ook mooi zijn als die patenten gewoon vrijgegeven worden, dan geeft iig ruimte dat er weer partijen kunnen opstaan die klanten kunnen gaan helpen..
Op zich is dat ook wel logisch. Kijk naar de auto-industrie, wat er wel niet aan katalysatoren, koplampen, navigatiesystemen, airbags etc gewoon 's nachts gestript wordt van auto's die gewoon makkelijk in een andere auto te plaatsen zijn.Kammika schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:14:
[...]
ja en het is nog complexer. Bij sommige onderdelen (vb nieuwe CPU unit) moet de boel ook opnieuw aan de vanmoof infra gekoppeld worden om je app te activeren.
Dus gaat niet alleen om onderdelen, maar ook het ecosysteem wat erachter zit.
Helaas gaat die markt er voor VM ook komen (zo die er al niet is) dus als je 'm binnen kan plaatsen lijkt me dat in het algemeen verstandig.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Op de vanmoof eshifter los wordt ondertussen ook al 300 euro + geboden op marktplaats...
Ik heb er weinig vertrouwen in dat dat nog goed gaat komen, en dat er dus veel ewaste gaat ontstaan. Een reparatiehandleiding voor de eshifter oid zou al veel kunnen helpen. Ik heb zelf ook nog een kapotte liggen, gelukkig ook eentje in de fiets die wel werkt, maar zo zou je je fiets iig weer wat langer op de been kunnen houden.
Ik heb er weinig vertrouwen in dat dat nog goed gaat komen, en dat er dus veel ewaste gaat ontstaan. Een reparatiehandleiding voor de eshifter oid zou al veel kunnen helpen. Ik heb zelf ook nog een kapotte liggen, gelukkig ook eentje in de fiets die wel werkt, maar zo zou je je fiets iig weer wat langer op de been kunnen houden.
True, op BNR was laatst een discussie waar ze het over 2 en een halve jaar hadden.xileS schreef op maandag 17 juli 2023 @ 10:42:
[...]
Ik heb ook het idee dat e-bikes over het algemeen een kortere levensduur hebben dan normale fietsen.
Tsja is ook een optie: je niet werkende vanmoof nog lang bewaren en als de onderdelen schaars genoeg worden in onderdelen tegen de hoogste bieder verkopen…Bartske schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:21:
Op de vanmoof eshifter los wordt ondertussen ook al 300 euro + geboden op marktplaats...
Enige noemenswaardige lijkt me dat kickslot, en zelfs daarvan kan je je afvragen of het iets waard is.
Ik kan me ook niet voorstellen dat iemand interesse heeft in merk met 1% aandeel waarbij je ook nog eens 8 miljoen aan garantie kosten hebt per jaar.
Ik kan me ook niet voorstellen dat iemand interesse heeft in merk met 1% aandeel waarbij je ook nog eens 8 miljoen aan garantie kosten hebt per jaar.
Ik zeg je: diegene die het lukt die fietsen toch te onderhouden (tegen betaling uiteraard) heeft straks een gouden handeltje!Rev! schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:24:
Enige noemenswaardige lijkt me dat kickslot, en zelfs daarvan kan je je afvragen of het iets waard is.
True, betreft fatbikes zijn de meeste klanten inderdaad de meelopers denk ik. Het is een rage / hype, die dingen zijn geen blijvertjes.Roenie schreef op maandag 17 juli 2023 @ 10:58:
[...]
[...]
[...]
Als meelopers geen stem hebben, waarom is er dan überhaupt ooit een VanMoof toegestaan? Als imago belangrijker is dan kwaliteit, dan zijn meelopers je belangrijkste clientèle.
Dat zou een heel goed idee zijn, kan je wel vertellen dat het een boel trappen wordt want dat is goed voor lui Nederland.Dus mensen mogen alleen op fietsen rijden die jij goedkeurt?
Ik had het over de patenten die ook zijn toegepast/ die kunnen worden toegepast....Kammika schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:19:
[...]
is nog wel een aardig lijstje hoor...
de vraag is natuurlijk welke echt wat waard zijn (ik neem aan de designs, de boost button en het schopslot)
zou ook mooi zijn als die patenten gewoon vrijgegeven worden, dan geeft iig ruimte dat er weer partijen kunnen opstaan die klanten kunnen gaan helpen..
[ Voor 3% gewijzigd door litebyte op 17-07-2023 16:30 ]
Misschien leuk voor een technische opleiding leuk om zo een fiets te gebruiken, Kan je gelijk los met draaibanken etc om onderdelen na te maken, en daarna te verbeteren.Kammika schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:25:
[...]
Ik zeg je: diegene die het lukt die fietsen toch te onderhouden (tegen betaling uiteraard) heeft straks een gouden handeltje!
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Had je al betaald?Kammika schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:11:
[...]
Dit hebben ze laatst ze met 2 weken geleden op mijn S2 wel aangeboden. De computer moet vervangen worden is dure reparatie. Ik kon kiezen tussen 600 nog wat eur (en dan weer goede fiets). Of 80 eur en dan maken ze er een normale fiets zonder motorondersteuning van. Helaas heb ik voor de 600 nog wat gekozen en staat die nu dus bij Vanmoof en geen idee wanneer ik 'm terug krijg en of ze al aan de reparatie begonnen zijn
Ze bieden ze voor de volle map ook aan met die domme 'peace of mind' BOGO garantieSkywalker27 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:14:

Alsof dat nog enige waarde zou hebben
Voorbeeld: https://www.marktplaats.n...999493030-vanmoof-s3-2020
https://www.marktplaats.n...et-peace-of-mind-van-moof
https://www.marktplaats.n...-peace-of-mind-nog-1-jaar
Is oplichting he. Ik mijd 'tokkieplaats' dus ik klik niet op de links, maar als je iets verkoopt dat niet waar is, dan is het volgens mij oplichting...okay, deed VM dan ook maar bij een bedrijf heet het marketingVic-Green schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:38:
[...]
Ze bieden ze voor de volle map ook aan met die domme 'peace of mind' BOGO garantie![]()
Bij de S3 lijkt me dat wel lastig omdat de eShifter ook afhankelijk van het functioneren van de smart cartridge/accu is.xileS schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:07:
Wat betreft VanMoof heb ik nog niks voorbij zien komen dat ze van bv een S3 een normale fiets hebben kunnen maken. Ik heb geen idee of dit mogelijk is, maar ik zie liever zoiets dat ze bv straks allemaal in de grachten gegooid worden. Alleen hiervoor zijn de fietsen denk ik niet ontworpen dus ik denk dat dit lastig gaat worden.
Denk dat je er in de praktijk dan eerst een ander achterwiel op zou moeten schroeven met de mechanische automatische versnellingsnaaf die op de S2/S4 zit...
nog niet, maar voor die 80 eur had ik iig nu een werkend fiets (zonder ondersteuning) gehad. Nu geen idee in wat voor staat ik 'm terug krijg...
je kunt natuurlijk de shifter er helemaal tussenuit halen..maxnl schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:41:
[...]
Bij de S3 lijkt me dat wel lastig omdat de eShifter ook afhankelijk van het functioneren van de smart cartridge/accu is.
Denk dat je er in de praktijk dan eerst een ander achterwiel op zou moeten schroeven met de mechanise automatische versnellingsnaaf die op de S2/S4 zit...
Met totaal geen garantie dat de eshifter na 1km/10km/100km/1000km/10.000km blijft werken.Bartske schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:21:
Ik zit net iets over 5100 kilometer en wij hebben gewoon geluk, zoveel fietsen al terug alleen om de eshifter.
Ik denk dat je dan een pletoria aan errors krijgt...en je fiets dus niet electrisch fietst.Kammika schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:44:
[...]
je kunt natuurlijk de shifter er helemaal tussenuit halen..
Vind alleen die 3e echte oplichting. Die 1e meldt netjes dat die wsch zijn andere S5 ook weg gaat doen ivm "de situatie rondom vanmoof"Vic-Green schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:38:
[...]
Ze bieden ze voor de volle map ook aan met die domme 'peace of mind' BOGO garantie![]()
Die 2e is gewoon een oude advertentie (staat er vanaf 1 mei op)
Die 3e is idd bullshit, is er 14 juli op gezet. En dan claimen "peace of mind, dus reparatie is gratis" is gewoon oplichting
Je kunt hier van alles vertellen hier, maar ik ben blij dat jij niet bepaalt waar iemand anders op rijdt danVic-Green schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:28:
[...]
True, betreft fatbikes zijn de meeste klanten inderdaad de meelopers denk ik. Het is een rage / hype, die dingen zijn geen blijvertjes.
[...]Dat zou een heel goed idee zijn, kan je wel vertellen dat het een boel trappen wordt want dat is goed voor lui Nederland.
Maar goed, het is verbazingwekkend dat sowieso mensen een VanMoof gekocht hebben, want die inferieure kwaliteit was al langer bekend. Hopelijk komt er toch nog een partij die de boel overneemt (niet waarschijnlijk) of die reparaties kan verrichten. Al vraag ik mij af of mensen wel in de buidel willen tasten om de boel weer rijdend te krijgen. Want het voelt dan wel als een bodemloze put.litebyte schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:44:
[...]Met totaal geen garantie dat de eshifter na 1km/10km/100km/1000km/10.000km blijft werken.
Ik zit net iets over 5100 kilometer en wij hebben gewoon geluk, zoveel fietsen al terug alleen om de eshifter.
Nee, maar als je hem kan repareren zou al wel helpen natuurlijk.litebyte schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:44:
[...]
Met totaal geen garantie dat de eshifter na 1km/10km/100km/1000km/10.000km blijft werken.
Met mn huidige eshifter doe ik ook al iets van 8000 kilometer, dus het kan wel dat hij het gewoon blijft doen.
ik heb een kapotte eshifter gehad. Bleef in 2e versnelling staan. Wel foutmeldingen op display af en toe, maar bleef gewoon (versterkt) fietsen..litebyte schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:45:
[...]
Ik denk dat je dan een pletoria aan errors krijgt...en je fiets dus niet electrisch fietst.
Ik denk dat kopers goed moeten nadenken of ze wel een fiets van scamplaats marktplaats willen kopen. Sowieso zou ik VanMoof niet kopen nu. En helemaal niet de S3Kammika schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:47:
[...]
Vind alleen die 3e echte oplichting. Die 1e meldt netjes dat die wsch zijn andere S5 ook weg gaat doen ivm "de situatie rondom vanmoof"
Die 2e is gewoon een oude advertentie (staat er vanaf 1 mei op)
Die 3e is idd bullshit, is er 14 juli op gezet. En dan claimen "peace of mind, dus reparatie is gratis" is gewoon oplichting
Snel met ze chatten/mailen of je de fiets werkend terug mag zonder ondersteuning? Met al die onderdelen tekort, weet ik niet of ze hem überhaupt kunnen repareren voor je en of je dat 600 Euro waard vind ;p.Kammika schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:43:
[...]
nog niet, maar voor die 80 eur had ik iig nu een werkend fiets (zonder ondersteuning) gehad. Nu geen idee in wat voor staat ik 'm terug krijg...
1e advertentie is gewoon eerlijk en geeft aan ook zijn S5 te willen verkopen. Het is wat een gek er nog voor wilt geven en hij is er liever vanaf, lijkt mij prima.Vic-Green schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:38:
[...]
VM is geen gesprekspartij meer en de curator gaat niet sleutelen aan een fiets. Spullen die ergens ter reparatie liggen vallen buiten een fallietsement en die krijg je wel terug. Daarvoor moet je een verzoek indienen bij de curator. Maar wellicht pakt deze gewoon de werkplaatsagenda en gaat zelf iedereen misschien wel benaderen van wie er een fiets in huis is.xileS schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:53:
[...]
Snel met ze chatten/mailen of je de fiets werkend terug mag zonder ondersteuning? Met al die onderdelen tekort, weet ik niet of ze hem überhaupt kunnen repareren voor je en of je dat 600 Euro waard vind ;p.
Zijn wel mooie frames voor een Fixie, helaas voor de hipsters is die hype ook alweer een tijd voorbij.
Buren hebben nog geen maand geleden een S3 gekocht, ik ben benieuwd of ze er nog blij mee zijn
Buren hebben nog geen maand geleden een S3 gekocht, ik ben benieuwd of ze er nog blij mee zijn
xileS schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:56:
[...]
1e advertentie is gewoon eerlijk en geeft aan ook zijn S5 te willen verkopen. Het is wat een gek er nog voor wilt geven en hij is er liever vanaf, lijkt mij prima.
Dit staat bij de derde advertentie, dat is wel echt misleiding..E-shifter op dit moment defect maar valt onder het peace of mind abonnement dus reparatie is gratis.
precies dat. uiteraard al geprobeerd contact te zoeken. Maar de "slimme virtuele assistent" van vanmoof in de chat geeft nu op elke vraag hetzelfde antwoord:Dennisdn schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:59:
[...]
VM is geen gesprekspartij meer en de curator gaat niet sleutelen aan een fiets. Spullen die ergens ter reparatie liggen vallen buiten een fallietsement en die krijg je wel terug. Daarvoor moet je een verzoek indienen bij de curator. Maar wellicht pakt deze gewoon de werkplaatsagenda en gaat zelf iedereen misschien wel benaderen van wie er een fiets in huis is.
Op woensdag 12 juli heeft de rechtbank Amsterdam VanMoof Global Holding B.V. (voorlopige) surseance van betaling verleend en twee bewindvoerders benoemd. VanMoof B.V. en VanMoof Global Support B.V. hebben eveneens surseance van betaling aangevraagd. De rechtbank heeft ook een afkoelingsperiode van twee maanden bevolen.
Samen met het management van VanMoof beoordelen de curatoren momenteel de situatie om een oplossing te vinden zodat VanMoof haar activiteiten kan voortzetten.
Vanwege de recente ontwikkelingen hebben we besloten de brand stores tijdelijk te sluiten voor de veiligheid van onze collega's in de stores. We werken er hard aan om onze dienstverlening voort te zetten en zullen zo snel mogelijk apart contact opnemen met alle klanten over lopende leveringen of reparaties.
Helaas en vanwege de omstandigheden hebben we op dit moment geen antwoord op al je vragen.
Mijn zoon wilde perse een S3 in 2021, heeft ook al een 3de of 4de hands een van de eerste niet electrische generaties VM die hij vertroetelt (mogelijk omdat hij vormgeving studeert en hij daarom zo graag eentje wilde) we hebben hem toen samen gekocht omdat voor een student 2000 ook best nog een bedrag is, We gaan er heel voorzichtig mee om (de S3 is de snowflake onder de ebikes, heel gevoelig van binnen en buiten) en de teller staat nu op ruim 5100 km. als je er niets mee hebt is het een hele leuke fiets...maar ja, dat is het probleem een beetje, veel mensen hebben er wat mee, wij hebben gewoon gelukRoenie schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:49:
[...]
[...]
Maar goed, het is verbazingwekkend dat sowieso mensen een VanMoof gekocht hebben, want die inferieure kwaliteit was al langer bekend. Hopelijk komt er toch nog een partij die de boel overneemt (niet waarschijnlijk) of die reparaties kan verrichten. Al vraag ik mij af of mensen wel in de buidel willen tasten om de boel weer rijdend te krijgen. Want het voelt dan wel als een bodemloze put.
M.b.t. reparaties, mogelijk komen er wel sets, om een VM ook na een firmware update minder 'feature-rijk' te maken, maar wel betrouwbaarder, een soort downgraden voor betrouwbaarheid...voor een prijs natuurlijk. En dat wat @Kammika hierboven aangeeft wel mogelijk is om de fiets zonder/met een aangepaste shifter te gebruiken. Dat is namelijk het meest zwakke punt. Er rijden er meer dan 70.000 rond (beter gezegd zijn gebouwd.)
Bel aan het film hetRev! schreef op maandag 17 juli 2023 @ 17:01:
Zijn wel mooie frames voor een Fixie, helaas voor de hipsters is die hype ook alweer een tijd voorbij.
Iemand een idee of het connected verhaal (d.m.v. de SIM) nog voor problemen gaat zorgen, mocht vanmoof de servers uit de lucht halen?
Op onderstaande threads lees ik bijvoorbeeld dat "electrical assistance stopped working when my SIM card wasn’t properly inserted".
https://www.reddit.com/r/...error_57_recurring_error/
https://www.reddit.com/r/...comments/xnwwyd/sim_card/
Op onderstaande threads lees ik bijvoorbeeld dat "electrical assistance stopped working when my SIM card wasn’t properly inserted".
https://www.reddit.com/r/...error_57_recurring_error/
https://www.reddit.com/r/...comments/xnwwyd/sim_card/
Geert
geen idee of onderstaand Twitter account (heb zelf geen twitter) echt of nep is....
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RQyJMN4Tp08yMwU11AQ9o3or.webp?f=user_large)
en
(interne memo voor personeel) The Statement in Full (onderstaand via Reddit)
Today, 17 July 2023, the court of Amsterdam withdrew the suspension of payment proceedings of the Dutch legal entities VanMoof Global Holding B. V., VanMoof B.V. and VanMoof Global Support B.V. and declared these Dutch legal entities bankrupt. The undersigned, Mr. Padberg and Mr. De Wit, are appointed as trustees.
The bankruptcy only relates to the Dutch VanMoof entities. The entities in Taiwan, the USA, Japan, Germany, France, and the UK are not placed into bankruptcy.
Please take good note of this as some information provided by us is only relevant for the Dutch entities.
Before we elaborate on the bankruptcy, we wish to mention that we are impressed by what you as the VanMoof family have accomplished and the good spirit of the people we have met so far. It is truly impressive.
We regret not being able to update each and every one of you personally. However, what follows needs to be communicated quickly - hence this e-mail.
In this message, we will explain briefly why the bankruptcy was necessary, what we are working on, and what the consequences are for you as employees of VanMoof.
The bankruptcy of the Dutch VanMoof entities was needed - despite all your efforts and hard work to prevent this - as there simply is not enough cash flow to meet the current liabilities.
By placing the Dutch companies into bankruptcy, it becomes more likely that a restart of the VanMoof business can be accomplished. In case of bankruptcy, an investor could buy the assets and the activities without having to take over the current outstanding debt. This makes a restart of VanMoof more likely.
We are currently setting up a sales process for the assets and activities of VanMoof in order to find a party who is willing to continue the activities of VanMoof.
Together with a few of your colleagues, we are working hard to realize such a sale so that the activities may be continued.
A sales process is being set up, and we wish to work towards a sale within the next few weeks.
In parallel, we are working on the current operations.
This includes keeping the systems and the handling running and returning bikes that are in for repairs to customers.
For these efforts specifically, it is necessary to stay strong and to continue with your required work. We hope everybody keeps up their best efforts so we can secure a good future for this beautiful company and brand together.
For the employees employed by the Dutch legal entities, the following applies: As there are no funds to pay the salaries, we need to give notice of the termination of your employment agreement.
Employees in VanMoof BV and VanMoof Global Support BV will receive this notice. By giving this notice, the so-called ‘loongarantieregeling’ is initiated under which the Dutch UW guarantees the salaries and makes the payments to you as NL employees in accordance with the terms and conditions of the loongarantieregeling.
We previously provided a link with information.
The UWV will schedule live sessions to explain the mechanics of the loongarantieregeling and answer all your questions. They will also assist you with filling in the required forms. Please refrain from applying via the UWV website until after you have attended the live session.
Any questions on the loongarantieregeling can be directed at the UWV during or after the live sessions.
The notice period for your NL employment contract is a maximum of six weeks.
Until your notice period ends, you are still an employee of VanMoof. The terms and conditions of your employment agreement apply, you will get paid, and you are also obligated to perform the work, unless management grants you leave for providing any further work.
We are working with the UWV to get the loongarantieregeling in place quickly in order for you to receive an advance payment as soon as possible.
However, it will be a few weeks before the UWV can transfer any advance payment as there are formal procedures to be taken care of. Again: the UW will provide you with more information about this during the live sessions.
As trustees of only the Dutch legal entities, we legally have no formal role in relation to the management of the non-Dutch legal entities.
However, we are in close contact with Taco and Ties, who are working with us on solutions for these entities. The shares in the non-Dutch legal entities are part of the assets which we want to sell to a third-party investor. Meanwhile, we are trying to secure funding to pay ongoing costs.
We know that you probably have many general, practical, and personal questions.
As this group is too large and diverse to tackle everything here, we invite you to raise your questions through this Google Form.
Based on your input, we will provide a Q&A form answering the general questions for the employees of the Dutch legal entities.
More personal inquiries will be answered directly either by us as trustees of the Dutch legal entities or by Taco and Ties as managers of the foreign legal entities.
We will also draft a Q&A for suppliers and riders which will live on our website.
If you are approached by such parties, please direct them to the 08A, and if their question isn’t answered, please reach out to your MT member.
If you are approached by the media, please do not provide any comments and ask the journalist to address any questions to the PR department at [redacted].
Please do not share any internal information from us or others with third parties or journalists. This would constitute a violation of your confidentiality obligations under your employment agreement.
Lastly, we want to mention that we know this is not an easy message to take in. The past period has been challenging and uncertain.
We are aware of the harsh comments that are being made to you as VanMoof employees and the sometimes even aggressive behavior by certain customers.
We will try to take that away as much as possible with clear communication and addressing the claims of customers.
Simultaneously, we are working hard to secure the future of the VanMoof activities, and we are counting on your assistance to make that happen.
Thank you.
The trustees
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RQyJMN4Tp08yMwU11AQ9o3or.webp?f=user_large)
en
Today, 17 July 2023, the court of Amsterdam withdrew the suspension of payment proceedings of the Dutch legal entities VanMoof Global Holding B. V., VanMoof B.V. and VanMoof Global Support B.V. and declared these Dutch legal entities bankrupt. The undersigned, Mr. Padberg and Mr. De Wit, are appointed as trustees.
The bankruptcy only relates to the Dutch VanMoof entities. The entities in Taiwan, the USA, Japan, Germany, France, and the UK are not placed into bankruptcy.
Please take good note of this as some information provided by us is only relevant for the Dutch entities.
Before we elaborate on the bankruptcy, we wish to mention that we are impressed by what you as the VanMoof family have accomplished and the good spirit of the people we have met so far. It is truly impressive.
We regret not being able to update each and every one of you personally. However, what follows needs to be communicated quickly - hence this e-mail.
In this message, we will explain briefly why the bankruptcy was necessary, what we are working on, and what the consequences are for you as employees of VanMoof.
The bankruptcy of the Dutch VanMoof entities was needed - despite all your efforts and hard work to prevent this - as there simply is not enough cash flow to meet the current liabilities.
By placing the Dutch companies into bankruptcy, it becomes more likely that a restart of the VanMoof business can be accomplished. In case of bankruptcy, an investor could buy the assets and the activities without having to take over the current outstanding debt. This makes a restart of VanMoof more likely.
We are currently setting up a sales process for the assets and activities of VanMoof in order to find a party who is willing to continue the activities of VanMoof.
Together with a few of your colleagues, we are working hard to realize such a sale so that the activities may be continued.
A sales process is being set up, and we wish to work towards a sale within the next few weeks.
This includes keeping the systems and the handling running and returning bikes that are in for repairs to customers.
For these efforts specifically, it is necessary to stay strong and to continue with your required work. We hope everybody keeps up their best efforts so we can secure a good future for this beautiful company and brand together.
For the employees employed by the Dutch legal entities, the following applies: As there are no funds to pay the salaries, we need to give notice of the termination of your employment agreement.
Employees in VanMoof BV and VanMoof Global Support BV will receive this notice. By giving this notice, the so-called ‘loongarantieregeling’ is initiated under which the Dutch UW guarantees the salaries and makes the payments to you as NL employees in accordance with the terms and conditions of the loongarantieregeling.
The UWV will schedule live sessions to explain the mechanics of the loongarantieregeling and answer all your questions. They will also assist you with filling in the required forms. Please refrain from applying via the UWV website until after you have attended the live session.
Any questions on the loongarantieregeling can be directed at the UWV during or after the live sessions.
Until your notice period ends, you are still an employee of VanMoof. The terms and conditions of your employment agreement apply, you will get paid, and you are also obligated to perform the work, unless management grants you leave for providing any further work.
We are working with the UWV to get the loongarantieregeling in place quickly in order for you to receive an advance payment as soon as possible.
However, it will be a few weeks before the UWV can transfer any advance payment as there are formal procedures to be taken care of. Again: the UW will provide you with more information about this during the live sessions.
As trustees of only the Dutch legal entities, we legally have no formal role in relation to the management of the non-Dutch legal entities.
However, we are in close contact with Taco and Ties, who are working with us on solutions for these entities. The shares in the non-Dutch legal entities are part of the assets which we want to sell to a third-party investor. Meanwhile, we are trying to secure funding to pay ongoing costs.
As this group is too large and diverse to tackle everything here, we invite you to raise your questions through this Google Form.
Based on your input, we will provide a Q&A form answering the general questions for the employees of the Dutch legal entities.
More personal inquiries will be answered directly either by us as trustees of the Dutch legal entities or by Taco and Ties as managers of the foreign legal entities.
We will also draft a Q&A for suppliers and riders which will live on our website.
If you are approached by such parties, please direct them to the 08A, and if their question isn’t answered, please reach out to your MT member.
If you are approached by the media, please do not provide any comments and ask the journalist to address any questions to the PR department at [redacted].
Please do not share any internal information from us or others with third parties or journalists. This would constitute a violation of your confidentiality obligations under your employment agreement.
Lastly, we want to mention that we know this is not an easy message to take in. The past period has been challenging and uncertain.
We are aware of the harsh comments that are being made to you as VanMoof employees and the sometimes even aggressive behavior by certain customers.
We will try to take that away as much as possible with clear communication and addressing the claims of customers.
Simultaneously, we are working hard to secure the future of the VanMoof activities, and we are counting on your assistance to make that happen.
Thank you.
The trustees
[ Voor 91% gewijzigd door _Bailey_ op 18-07-2023 04:43 ]
Dat ze dit een paar keer benadrukken is opvallend. Ik kan mij voorstellen dat het saleskantoren zijn die alleen inkopen bij VM NL. Maar daarmee suggereren ze daar wél te blijven verkopen? Of gaan ze gewoon dicht zonder schulden omdat altijd alles intern netjes is verrekend?_Bailey_ schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 03:46:
Als er geen productie is, kan er niet verkocht worden. En de productie ging vanuit VM Global die dan - vermoed ik - het eindproduct doorverkocht aan de lokale entiteiten. Als die geen schulden hebben aan leveranciers die ze niet kunnen betalen hoeven ze niet failliet te gaan. Maar blijkbaar zien de curatoren ze zelfs als assets die nog iets op kunnen leveren.Dennisdn schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 06:29:
[...]
Dat ze dit een paar keer benadrukken is opvallend. Ik kan mij voorstellen dat het saleskantoren zijn die alleen inkopen bij VM NL. Maar daarmee suggereren ze daar wél te blijven verkopen? Of gaan ze gewoon dicht zonder schulden omdat altijd alles intern netjes is verrekend?
Het faillissement staat (nog) niet in het insolventieregister trouwens. Alleen dat er gisteren een tweede bewindvoerder is aangesteld.
Was verder natuurlijk totaal onvermijdelijk, het geld was op en als je niks verkoopt komt er ook niets binnen. Tenzij iemand weer 50? 80? miljoen bij zou storten zou het altijd omvallen.
Lullig voor de mensen die er werk(t)en, was volgens mij een leuk bedrijf dat de grond in is gedreven door grootheidswaan.
[ Voor 22% gewijzigd door Daniel op 18-07-2023 07:52 ]
Goed ze gaan op de fles ,de broertjes vinden een nieuwe investeerder ( iemand met teveel geld die vast zit in een tbs kliniek) ze gaan weer verder met VM_Bailey_ schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 03:46:
geen idee of onderstaand Twitter account (heb zelf geen twitter) echt of nep is....
[Afbeelding]
en
Thank you.
The trustees
Ze geven zichzelf weer een riant salaris en beloven nu dat ze geen 10 miljoen maar 200 miljoen fietsen gaan verkopen
En over 3 jaar is de boel weer op de fles
Fijn dat het doek gevallen is. Investeerders die kortgeleden nog nog geld bij stortte
[ Voor 51% gewijzigd door Vic-Green op 18-07-2023 10:06 ]
Ook opgepakt door binnenlandse media:
NOS: Fietsenfabrikant VanMoof failliet verklaard: 'Bedroefd, maar ook trots'
AD: Fietsenfabrikant VanMoof failliet verklaard
[ Voor 25% gewijzigd door London op 18-07-2023 07:49 ]
Tesla M3LR '21
Bedroefd maar ook trots waar dan op?London schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 07:48:
Ook opgepakt door binnenlandse media:
Een miljoenen schuld of de kwaliteit van de fietsen waar zouden ze trots op zijn?
De website van VanMoof blijft vrolijk 'ride the future' roepen, alsof er niets aan de hand is.
Het zou van respect naar alle gedupeerden getuigen als ze daar aanvullende informatie over het faillissement, de status van bestellingen en de (on)mogelijkheid tot reparatie zouden tonen.
Het zou van respect naar alle gedupeerden getuigen als ze daar aanvullende informatie over het faillissement, de status van bestellingen en de (on)mogelijkheid tot reparatie zouden tonen.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Waarom is dat fijn? Er zijn duizenden gedupeerden. Die hebben een dure fiets besteld en hebben niets, of hebben een fiets in reparatie staan waar ze niets aan hebben.Vic-Green schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 07:48:
Fijn dat het doek gevallen is. Domme investeerders die kortgeleden nog nog geld bij stortte
Om maar niet te spreken over het feit dat eigenaren hun fiets in waarde zien dalen, omdat er niet te repareren valt als er mankementen zijn.
[ Voor 33% gewijzigd door Slasher op 18-07-2023 08:02 ]
Elect a clown, expect a circus.
Hoezo fijn? Lekker inlevend bericht voor de meer dan 100k klanten die naar hun centen kunnen fluiten of hun fiets niet meer kunnen onderhouden of voor de personeelsleden die nu allemaal hun baan kwijt zijn. Of de leveranciers met openstaande facturen die nu naar hun geld kunnen fluiten (en wellicht ook in de problemen komen)Vic-Green schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 07:48:
Fijn dat het doek gevallen is. Domme investeerders die kortgeleden nog nog geld bij stortte
Hele trieste situatie dit…
Apart dat dat zo ver weggestopt staat. Je moet naar de FAQ om iets te vinden over dat de boel failliet is: https://support.vanmoof.c...nmoof-s-current-situationhoevenpe schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 08:00:
De website van VanMoof blijft vrolijk 'ride the future' roepen, alsof er niets aan de hand is.
Je zou toch verwachten dat die info prominent op de homepage staat.
Belangrijke dingen:
Als je iets hebt vooruitbetaald of nog tegoed hebt van VM ben je je geld kwijt, want vrij kansloos op de schuldenberg.Prepayments and refunds
The trustees are aware of the prepayments made and the refunds requested. Details thereof are known. Irrespective of the own responsibility of the customers to safeguard and investigate their rights in relation to orders and payments made; for the customers that wish to file these claims in the bankruptcy proceeding, the trustees are setting up specific procedures for that. Further information on this specific procedure will be provided after the sales process is completed.
Als je fiets nog - al dan niet gerepareerd - bij VM staat volgt binnenkort meer info over wanneer en hoe je die kunt ophalen
[ Voor 36% gewijzigd door Daniel op 18-07-2023 08:20 ]
Het is 8 uur 's ochtends. Het failliessement is net uitgesproken. De medewerkers (incl IT) zitten ook in mega onzekerheid.hoevenpe schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 08:00:
Mag die webdev eerst even een bak koffie in zn mik gieten voordat hij een website update om daarna zijn CV op te poetsen?
Het is over het is voorbij ze zijn failliet.
Doek gevallen: worstelende e-bikefabrikant VanMoof failliet verklaard
https://www.rtlnieuws.nl/...abrikant-vanmoof-failliet
Doek gevallen: worstelende e-bikefabrikant VanMoof failliet verklaard
https://www.rtlnieuws.nl/...abrikant-vanmoof-failliet
[ Voor 63% gewijzigd door Skywalker27 op 18-07-2023 08:10 ]
Niet hier
[ Voor 83% gewijzigd door xajac op 18-07-2023 08:20 ]
Dit stukje frustreert nog t meest... ik wacht op mn bestelde fiets die nooit meer gaat komen, net als het geld wat ik er voor neergelegd heb en zij plannen al weer vooruit. Faillissementje, geen schulden meer, verkopen de toko, doorstart en we gaan weer opnieuw... Van Moof 2.0._Bailey_ schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 03:46:
Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something
zeker zuur; welkom in de keiharde zakenwereld.JohnnyV76 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 08:26:
[...]
Dit stukje frustreert nog t meest... ik wacht op mn bestelde fiets die nooit meer gaat komen, net als het geld wat ik er voor neergelegd heb en zij plannen al weer vooruit. Faillissementje, geen schulden meer, verkopen de toko, doorstart en we gaan weer opnieuw... Van Moof 2.0.
Ze zijn bijna een week in surceance, tijd genoeg om de frontpage aan te passen en je trouwe achterban op de hoogte te houden in onzekere tijden.XelaRetak schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 08:09:
Het is 8 uur 's ochtends. Het failliessement is net uitgesproken. De medewerkers (incl IT) zitten ook in mega onzekerheid.
Mag die webdev eerst even een bak koffie in zn mik gieten voordat hij een website update om daarna zijn CV op te poetsen?
Communicatie is op z'n zachts gezegd 'onvolledig', iedereen en z'n moeder begreep dat je geen servercrash van twee weken hebt. Welke investeerder steekt z'n geld in een toko die zo met z'n klanten omgaat?
Kan je eens een voorbeeld geven van een failliesement waarvan je dacht, zo moet het wel?hoevenpe schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 08:28:
[...]
Ze zijn bijna een week in surceance, tijd genoeg om de frontpage aan te passen en je trouwe achterban op de hoogte te houden in onzekere tijden.
Communicatie is op z'n zachts gezegd 'onvolledig', iedereen en z'n moeder begreep dat je geen servercrash van twee weken hebt. Welke investeerder steekt z'n geld in een toko die zo met z'n klanten omgaat?
Snap dat het zo voelt, maar dit wordt ook niet voor de lol gedaan. Zo’n faillissement doe je niet uit luxe, hier gaan partijen - inclusief de heren Carlier - voor tientallen miljoenen het schip in. Een doorstart is juist voor jou de enige route die nog iets van een kans biedt om iets van je fiets (of je geld) terug te zien. De schulden aan particulieren zijn denk ik vrij beperkt (het is niet alsof er nog tienduizenden betaalde fietsen wachten op uitlevering), dus het is denk ik niet ondenkbaar dat bij een doorstart die verplichtingen wel worden meegenomen om te zorgen dat de reputatie nog een beetje in stand blijft.JohnnyV76 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 08:26:
[...]
Dit stukje frustreert nog t meest... ik wacht op mn bestelde fiets die nooit meer gaat komen, net als het geld wat ik er voor neergelegd heb en zij plannen al weer vooruit. Faillissementje, geen schulden meer, verkopen de toko, doorstart en we gaan weer opnieuw... Van Moof 2.0.
Maar goed, dat scenario is helemaal afhankelijk van of er een doorstart komt en dat is allerminst zeker.
is wsch de bewindvoerder/curator die dit plan maakt. Die kijkt wat nog de beste optie is tot doorstart.JohnnyV76 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 08:26:
[...]
Wat ik zuur vind is dat er kennelijk 80 mio verlies en het gezamenlijk vermogen volgens de quote van vorige jaar van de 2 fietsbroertjes 140 mio is. Die verhouding is toch wel erg scheef..
Ben benieuwd hoe dat dan werkt bij zo'n faillisement. Wordt het prive vermogen van de verantwoordelijke leiding dan ook nog aangepakt? zou toch wel zuur zijn als klanten met schulden blijven zitten en de baasjes die hun prive vermogen met dat bedrijf hebben opgebouwd in de quote blijven staan..
Om door te kunnen starten moeten er toch eerst een paar fundamentele problemen opgelost worden. Kunnen de VM's gemaakt worden zonder steeds defect te raken? Kunnen de kosten van €1200 per verdiende €1000 euro omlaag naar een winst niveau? Hoe groot is de markt na doorstart? Kun je nog 100K VM kwijt of mag je aan 500K gaan denken?
ik zie het niet gebeuren(, niet zonder grondige herziening van het modelontwerp)
ik zie het niet gebeuren(, niet zonder grondige herziening van het modelontwerp)
Die duizenden gedupeerden heb ik geen medelijden mee, je had 2 jaar terug ook al kunnen weten dat VM zou omvallenSlasher schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 08:01:
[...]
Waarom is dat fijn? Er zijn duizenden gedupeerden. Die hebben een dure fiets besteld en hebben niets, of hebben een fiets in reparatie staan waar ze niets aan hebben.
Om maar niet te spreken over het feit dat eigenaren hun fiets in waarde zien dalen, omdat er niet te repareren valt als er mankementen zijn.
Als je bereidt bent om een fiets te kopen waar zoveel klachten over waren en dat alleen omdat je een VM wilde hebben dan is dat je eigen schuld
Bij het kopen van een VM was je ook al bereidt om een fiets te kopen waarvan je had kunnen weten dat hij vaak naar de fietsendokter moest
Die inschatting van Quote is gebaseerd op de waarde van hun aandelen in VanMoof - en dat weer op basis van de waardering die het bedrijf kreeg bij de investeringsrondes. Aandelen die nu een negatieve waarde hebben.Kammika schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 08:35:
[...]
Wat ik zuur vind is dat er kennelijk 80 mio verlies en het gezamenlijk vermogen volgens de quote van vorige jaar van de 2 fietsbroertjes 140 mio is. Die verhouding is toch wel erg scheef..
Ik ga er van uit dat de heren slim genoeg zijn geweest om hun eerder opgebouwde privé-vermogen grotendeels buiten de boedel te laten maar ze hebben naar verluidt ook zelf meerdere malen geld bijgestort. In de bijstand zullen ze niet belanden maar zij zien ook het overgrote deel van hun (papieren) vermogen in rook opgaan.
Voor zover ik het begrijp zit het grootste probleem in de S/X3 die teveel gebreken heeft en die ze allemaal onder garantie moeten repareren. Daarvoor is al een opvolger gelanceerd (S/X4) die als het goed is minder onderhoud heeft. Is een simpeler fiets. Zal bijvoorbeeld al die e shifter problemen niet hebben (heeft nl geen eshifter maar hetzelfde mechanisme in de S/X2 wat wel goed was). Hoe het met de S/X5 zit weet ik niet. Maar als die hetzelfde probleem heeft ga je die natuurlijk niet meer verkopen.nachtnet schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 08:37:
Om door te kunnen starten moeten er toch eerst een paar fundamentele problemen opgelost worden. Kunnen de VM's gemaakt worden zonder steeds defect te raken? Kunnen de kosten van €1200 per verdiende €1000 euro omlaag naar een winst niveau? Hoe groot is de markt na doorstart? Kun je nog 100K VM kwijt of mag je aan 500K gaan denken?
Hoe dan ook als je door een doorstart na faillisement niet meer vast zit aan die garantieverplichtingen kun je dus (evt tegen hogere prijs of andere garantievoorwaarden) wel modellen gaan verkopen en ondertussen aan het betaalde onderhoud van al die S/X3's gaan verdienen. Je zou zelfs nog het app gebruik betaald kunnen maken. Dat dat gratis is hoeft een partij niet over te nemen.
Zuur voor de huidige klanten (ik ben er ook 1 van, we hebben 3 vanmoofs hier), maar kan zeker wel een interessant businessmodel zijn voor een doorstart zijn.... Dat is denk ik ook het relatief goede scenario voor de mensen die al een vanmoof fiets hebben, want dan zou onderhoud weer mogelijk zijn en zorgen ze wellicht dat de app/api ook blijft draaien. Je hebt uiteraard wel hogere kosten.
Kan me ook voorstellen dat een concurrent alleen merk + designpatenten wil opkopen, kan dan gewoon een model uitbrengen wat voor de vanmoof doelgroep interessant is zonder alle meuk uit het verleden
Vind het wel een beetje misplaatst om het woord trots te gebruiken als je zoveel gedupeerde klanten en leveranciers hebt
Een korte toelichting en het statement op de frontpage is wel het minste. Ze hebben de site aangepast, zie @Daniel alleen staat het ergens goed weggestopt.XelaRetak schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 08:35:
Kan je eens een voorbeeld geven van een failliesement waarvan je dacht, zo moet het wel?
Ik zou ook wel een beetje trots zijn. Het is ze bijna gelukt en klanten waren daadwerkelijk langere tijd heel blij. In de basis is het ook een prachtig product dat zowel design als functionaliteit voor een redelijk betaalbare prijs op de markt bracht, en het bevorderd de gezondheid en het verkeer ook nog eens.Scheurbuik schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 08:57:
Vind het wel een beetje misplaatst om het woord trots te gebruiken als je zoveel gedupeerde klanten en leveranciers hebt
Mijn voorkeur bij gebruiksproducten gaat uit naar al het onderhoud zelf doen; ofwel universele onderdelen van een gerennomeerd merk, maar Van Moof leek langere tijd ook een betrouwbare partner. Uiteindelijk kan het snel gaan en is dat sneu voor de minder goed geinformeerde kopers, maar het één hoeft het ander niet uit te sluiten.
En wie is verwijtbaar in de beslissing VanMoof aan te schaffen Ze hebben zelf een dure fiets gekocht die het niet doet als de wind uit het noordoosten waait, het is al jaren bekend het slechte fietsen zijn, service is al jaren erg slecht, dat de waarde daalt is normaal bij gebruiksvoorwerpen (en zeker fietsen). Een fiets zou het goed moeten doen zonder de servers van het bedrijf. Je hebt verkeerd gegokt in het verkeerde ecosysteem en nu ben je ineens slachtofferSlasher schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 08:01:
[...]
Waarom is dat fijn? Er zijn duizenden gedupeerden. Die hebben een dure fiets besteld en hebben niets, of hebben een fiets in reparatie staan waar ze niets aan hebben.
Je begrijpt me verkeerd. Dit is het beste wat er op korte termijn kon gebeuren, nu kan de Curator veel krachtiger doorpakken. Vandaar fijnKammika schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 08:06:
[...]
Hoezo fijn? Lekker inlevend bericht voor de meer dan 100k klanten die naar hun centen kunnen fluiten of hun fiets niet meer kunnen onderhouden of voor de personeelsleden die nu allemaal hun baan kwijt zijn. Of de leveranciers met openstaande facturen die nu naar hun geld kunnen fluiten (en wellicht ook in de problemen komen)
Hele trieste situatie dit…
[ Voor 3% gewijzigd door Vic-Green op 18-07-2023 09:15 ]
Dit is typisch voor het Nederlandse ondernemersklimaat: we vinden het normaal dat ondernemers een risico nemen, maar wanneer het dan een keer fout gaat, ligt het aan de ondernemer, in plaats van dat we nog steeds waarderen dat die ondernemer een risico heeft genomen.Scheurbuik schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 08:57:
Hoe je het ook wendt of keert, ze hebben echt wel mooie dingen gedaan en bereikt in die veertien jaar,maar het is ze niet gelukt om een sustainable business te creëren. Maar ook dat is niet heel bijzonder: de omschakeling van startup -> scale up -> volume is voor veel ondernemingen enorm lastig.
Dit neemt overigens niet weg dat er enorm veel gedupeerden zijn en dat daarbij best rekenschap gegeven mag worden van het feit dat veel van die gedupeerden niet gekozen hebben om een risico te lopen, waar de ondernemers, investeerders en leveranciers wel die keuze hebben gemaakt.
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Natuurlijk moet je als consument onderzoek doen, en had je het kunnen weten maar om nou meteen te zeggen dat je verwijtbaar bent is dat veel te kort door de bocht.Vic-Green schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:05:
[...]
En wie is verwijtbaar in de beslissing VanMoof aan te schaffen Ze hebben zelf een dure fiets gekocht die het niet doet als de wind uit het noordoosten waait, het is al jaren bekend het slechte fietsen zijn, service is al jaren erg slecht, dat de waarde daalt is normaal bij gebruiksvoorwerpen (en zeker fietsen). Een fiets zou het goed moeten doen zonder de servers van het bedrijf. Je hebt verkeerd gegokt in het verkeerde ecosysteem en nu ben je ineens slachtoffer
Maar goed niet alleen consumenten zijn gedupeerd, maar ook leveranciers, dat kan ook gevolgen hebben natuurlijk.
Elect a clown, expect a circus.
De website is nu onder beheer van de curator, meestal hebben die weinig kaas hiervan gegeten.hoevenpe schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 08:00:
Om onze koning in LuckyTv een beetje te quotenYpuh schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:01:
[...]
Ik zou ook wel een beetje trots zijn. Het is ze bijna gelukt en klanten waren daadwerkelijk langere tijd heel blij. In de basis is het ook een prachtig product dat zowel design als functionaliteit voor een redelijk betaalbare prijs op de markt bracht, en het bevorderd de gezondheid en het verkeer ook nog eens.
"Beste vanmoof, Jullie hebben ondanks alle voorspelbaarheid in de markt er toch een heel onvoorspelbare en onrendabele business van weten te maken. Jullie hebben het fantastisch geprobeerd, dank je wel!"
Medelijden gaat wat ver maar schadenfreude is weer de andere kant. Steeds melden dat kopers sukkels zijn die beter hadden moeten weten voegt niet zoveel toe.
Natuurlijk ben je verwijtbaar, jij en jij alleen hebt de beslissing van aankoop gemaakt ondanks het gene wat je net zelf schreef (je had het kunnen weten).Slasher schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:16:
[...]
Natuurlijk moet je als consument onderzoek doen, en had je het kunnen weten maar om nou meteen te zeggen dat je verwijtbaar bent is dat veel te kort door de bocht.
Jammer dan, je had jezelf ook van informatie kunnen voorzien toen je de VM aanschafte ,het is al veel langer bekent dat het verdien model van dit bedrijf niet briljant wasJohnnyV76 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 08:26:
[...]
En toch was je bereidt om iets te kopen met zoveel klachten je was bereidt om je fiets eventueel elke maand in te plannen voor reparatie en eventueel maanden te wachten tot dat hij gerepareerd was
plus dat je bij de meeste fietsenmakers je fiets pas betaald op het moment dat hij afgeleverd wordt en niet eerst betalen en dan maanden moeten wachten op je fiets
Wellicht achteraf niet, ben ik met je eens. knipDaniel schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:17:
[...]
Medelijden gaat wat ver maar schadenfreude is weer de andere kant. Steeds melden dat kopers sukkels zijn die beter hadden moeten weten voegt niet zoveel toe.
Betreft kopers, snap ik niet dat je het volledige bedrag vooraf betaald ? En als je het doen niet zonder je (geschikte)Credit Card hiervoor te gebruiken. Dan was je hiervoor verzekerd. En ja betaling was gewoon mogelijk via CC. Beetje dom zou Maxima zeggen...
[ Voor 20% gewijzigd door Notna op 18-07-2023 10:00 . Reden: Ronduit onaardig, en niet gepast ]
Trots dat ze zelf binnen zijn en nooit meer hoeven te werken? Ik zou wel met ze willen ruilenSteenw schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 07:55:
[...]
Bedroefd maar ook trots waar dan op?
Een miljoenen schuld of de kwaliteit van de fietsen waar zouden ze trots op zijn?
Nou ja nooit meer werken is overdreven wellicht, maar ze hebben echt wel een paar miljoen uit de BV gehaald.
[ Voor 14% gewijzigd door FreakNL op 18-07-2023 09:29 ]
Een boel schulden hoort erbij, elk tech startup zit onder de schulden.Vic-Green schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:27:
[...]
Ja Trots op een boel schulden maken en er zelf (oplichters oprichters) warmpjes bijzitten inderdaad.
De site is recent aangepast, onder support FAQ:xajac schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:16:
De website is nu onder beheer van de curator, meestal hebben die weinig kaas hiervan gegeten.
https://support.vanmoof.c...nmoof-s-current-situation
je hebt best kans dat beheer van de website gedaan wordt door een leverancier die ook nog geld vanmoof verwacht en dus nu eff niks doet tot er meer duidelijk is..xajac schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:16:
[...]
De website is nu onder beheer van de curator, meestal hebben die weinig kaas hiervan gegeten.