Discussies over de toekomst van VanMoof

Pagina: 1 ... 3 ... 18 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:16

B64

litebyte schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:56:
[...]

De deal met kwikfit is mogelijk vooral ook om na een eventueel faillissement reparatie mogelijk te houden, niet meer onder garantie dan natuurlijk
Dat betwijfel ik, Kwikfit zegt ook niet te weten hoe het nu verder gaat (bron).
Zo'n overeenkomst met bedrijven als Kwikfit is niet iets dat op heel korte termijn wordt bedacht en in gang kan worden gezet. Daar gaan onderhandelingen aan vooraf, en vervolgens moeten de betreffende Kwikfit-vestigingen worden voorzien van onderdelen, mensen moeten worden opgeleid voor reparatie aan specifieke VanMoof onderdelen en systemen. Alles bij elkaar gaat daar op z'n minst een paar maanden overheen. Dus ruim voordat de acute financiële problemen bij VanMoof op tafel kwamen, is de deal met Kwikfit al beklonken.

En inderdaad, Kwikfit repareert nu al niet meer onder garantie, kosten van reparaties die onder garantie zouden moeten vallen kunnen klanten zelf proberen te verhalen bij VanMoof.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:08
Tommie12 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:38:
[...]

Gazelle maakt een frame en schroeft daar 3rd party spullen in. Dat is saai, maar wel betrouwbaar.

Een VM betrouwbaar maken gaat meer kosten dan een Gazelle.
Alles is zwak aan een VM. De naaf, de shifter, de knoppen, de electronica en de batterij vallen veelvuldig uit.
Ik zat eens te kijken naar potentiele waarde:
• design
• merknaam
• technologie

Voor die laatste eens gezocht naar octrooien en dat is echt een rood licht: oprichter/bestuurder blijkt uitvinder van bijna alle octrooien. Dan weet je meestal wel genoeg hoe men erin staat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L1NO_
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:48
Ik lease twee fietsen voor zakelijk gebruik en ben al over de helft van mijn contract.

Er is nog geen reactie van de lease maatschappij over vervanging/regeling als de fietsen niet meer zijn te gebruiken.

De maatschappij heeft een 1000+ fietsen en kijkt naar een collectieve reparatie opties als stopgap.

Ik ben benieuwd.

[ Voor 3% gewijzigd door L1NO_ op 14-07-2023 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• litebyte
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:44

litebyte

~ Lightstalker 私 は カメラマン です ~

B64 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:05:
[...]

Dat betwijfel ik, Kwikfit zegt ook niet te weten hoe het nu verder gaat (bron).
Zo'n overeenkomst met bedrijven als Kwikfit is niet iets dat op heel korte termijn wordt bedacht en in gang kan worden gezet. Daar gaan onderhandelingen aan vooraf, en vervolgens moeten de betreffende Kwikfit-vestigingen worden voorzien van onderdelen, mensen moeten worden opgeleid voor reparatie aan specifieke VanMoof onderdelen en systemen. Alles bij elkaar gaat daar op z'n minst een paar maanden overheen. Dus ruim voordat de acute financiële problemen bij VanMoof op tafel kwamen, is de deal met Kwikfit al beklonken.

En inderdaad, Kwikfit repareert nu al niet meer onder garantie, kosten van reparaties die onder garantie zouden moeten vallen kunnen klanten zelf proberen te verhalen bij VanMoof.
Klopt, de deal is recent gemaakt (iets voordat de onderdelen/bestel mogelijkheid met een zoveelste leugen onmogelijk werd gemaakt bij VM) Natuurlijk was Kwikfit op de hoogte, en natuurlijk zullen ze nu niet aangeven dat ze weten hoe het verder moet gaan - maar het is heel onwaarschijnlijk dat VM en Kwikfit niet besproken hebben over na een eventueel faillsement

cameras: Contax G2, Nikon D3S, D800, D850, Z9 - lenses nikkor: 14-24/2.8, 24-70/2.8S, 24-70/2.8G, 70-200/2.8S, 70-200/2.8G, 85/1.8S, 50/1.8S, 35/1.4G, Sigma 135/1.8 Zeis 45/2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Rukapul schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:11:
[...]

Ik zat eens te kijken naar potentiele waarde:
• design
• merknaam
• technologie

Voor die laatste eens gezocht naar octrooien en dat is echt een rood licht: oprichter/bestuurder blijkt uitvinder van bijna alle octrooien. Dan weet je meestal wel genoeg hoe men erin staat :)
En de rest is ook niets waard (meer). Design is altijd tijdelijk en de merknaam lijkt mij nu een flinke knauw gekregen te hebben (al waren jaren van slechte reviews, service en kwaliteit blijkbaar niet voldoende om de naam sowieso al ten gronde te richten, dus wie weet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13-06 11:38
Ik zie het ook niet gebeuren dat een partij als Kwikfit verder gaat met reparaties. Allereerst moeten ze dan de bestaande voorraden opkopen wat in elk geval deels gewoon rommel is welke snel weer stuk zal gaan en i.p.v. een servicecontract moet Kwikfit nu zelf garantie op die zooi verlenen, ook zal men snel bepaalde dingen niet meer op voorraad hebben en zal men nee moeten gaan verkopen (Of zelf fors investeren om kleine en dus dure oplages te laten produceren).

Overname en doorstart.. tsja, wat is er over te nemen? Naam is om zeep, vormgeving is grappig maar niet echt effectief en simpel om zoiets zelf te maken. Bestaande onderdelen zijn inferieur en de grote jongens maken geen eigen onderdelen (behalve frame/stuur e.d. dan) dus die hebben ook geen belang bij de octrooien.

Vind het nog knap dat ze zo lang de schijn wisten op te houden, maar ik zie niet op wat voor manier dit nog te redden is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Groningerkoek
litebyte schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:19:
[...]
maar het is heel onwaarschijnlijk dat VM en Kwikfit niet besproken hebben over na een eventueel faillsement
Het lijkt mij juist zeer onwaarschijnlijk dat men daar wel over heeft gesproken. Wie gaat er nog service uitvoeren en dus kosten maken voor een bedrijf dat zelf aangeeft de rekeningen niet meer te kunnen betalen? Daarnaast hebben de eigenaren geen zeggenschap over wat er met het merk/bedrijf gebeurt na een faillissement, dat bepaalt de curator.

Daarnaast wil je echt dat zo min mogelijk mensen hier weet van hebben, een verkeerde opmerking op een feestje en je bedrijf is de volgende dag echt om zeep.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:44

mphilipp

Romanes eunt domus

mavaros schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 01:55:
[...]
Dat is een optie, maar dan zou ik de naam helemaal overboord gooien.

De naam heeft straks, wanneer ze echt failliet gaan en de droom uiteengespat is, voor eeuwig een smet. Zeker als straks de minder hippe figuren ineens zonder werkbaar stalen ros zitten. Niet iedereen leest namelijk dat je via een omweg nu nog je fiets kan gebruiken.

Ik zou in ieder geval wel drie keer nadenken om mijn duur verdiende knaken te gaan investeren in bedrijven als Van Moof, om een mooi stukje speelgoed aan te schaffen.
Er zijn genoeg bedrijven die ooit in de problemen waren en nu gewoon weer goed draaien na een sanering. Apple was ook op sterven na dood met een beurskoers van $5 en een directeur die er een rommeltje van maakte. Maar bepaalde merken zijn gewoon sterk.

Alleen is de grote vraag wie het avontuur aandurft. Punt is natuurlijk de S3 met zijn matige kwaliteit (hoewel de mijne het gewoon goed doet, touch wood). Daar gaat de nieuwe eigenaar ook mee te maken krijgen. En ik weet niet of die S5 beter is. Die erfenis zul je mee moeten nemen. Als een nieuwe eigenaar zegt dat ie daar niets mee gaat doen, maakt ie het nog erger. Dus wat dat betreft zie ik het somber in. Het is niet alsof er een in essentie gezond bedrijf staat met potentie. De problemen zijn niet veroorzaakt door bv financieel wanbeleid. Daar valt nl wel overheen te komen. Een faillisement is niet altijd het einde van de wereld.
Dus ik weet het niet (niemand weet het op dit moment), maar ik verwacht geen doorstart. Misschien dat de deal met KwikFit zodanig is dat zij de resterende reserveonderdelen krijgen én natuurlijk een lijntje naar de fabrikant van al die spullen. Want anders is het over een jaar ofzo ook voorbij als alles op is.

En dan moet op enig moment iemand nog maar eens zien of ze wat willen met de naam Van Moof. Het was een heel sterk merk en de fietsen waren opvallend. Ik heb echt best veel complimenten gehad van mensen die bij mij in de lift stonden en mensen die op straat er naar keken. Je mag het beste een hipsterfiets noemen, dat doe ik ook, maar feit blijft dat het best een mooi ding is en de kicklock, turboknop en automatische versnelling vind ik nog steeds top. Ik ben er tevreden mee. En als de mensen mij nu uitlachen dat ik op een Van Moof rijd, boeit mij niet. Ik heb 'm voor mezelf gekocht, niet voor anderen.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscarwashere
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:16
_Bailey_ schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:41:
[...]

afgelopen dagen kwam ik ergens tegen dat er momenteel zo'n 200.000 VM's rondrijden. (Nou ja rijden....staan :+ )

Ja, wellicht serviceonderhoud niet op landelijk niveau, maar meer plaatselijk. Zeg Amsterdam, Den Haag en Utrecht. Daar waar de concentratie VM's het hoogst is
VanMoof zegt zelf op hun pers-website dat er 190.000 VanMoof-rijders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
litebyte schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:19:
[...]

Klopt, de deal is recent gemaakt (iets voordat de onderdelen/bestel mogelijkheid met een zoveelste leugen onmogelijk werd gemaakt bij VM) Natuurlijk was Kwikfit op de hoogte, en natuurlijk zullen ze nu niet aangeven dat ze weten hoe het verder moet gaan - maar het is heel onwaarschijnlijk dat VM en Kwikfit niet besproken hebben over na een eventueel faillsement
Je kon in maart van dit jaar al terecht bij Kwik-fit aan de Overtoom in Amsterdam voor regulier onderhoud aan je VanMoof. Dus er zit meer in de time-line dan alleen de recente afspraken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• gis.
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-06 14:55
Ik had 25 juni een s4 besteld en betaald met creditcard. Zojuist heb ik met mijn creditcard maatschappij ICS gebeld, die aangaf dat ik door de aankoop met creditcard automatisch ben verzekerd voor de situatie die nu is ontstaan.

Ik heb een standaard model creditcard, dus ik vermoed dat dit een standaard dienst is vanuit de meeste creditcardverstrekkers. Ik vind het teleurstellend dat het nieuws, zoals het artikel bij nu.nl met juridisch advies vanuit DAS, de lezers hier niet over informeert.

Edit: laten we aan de Topicstart toevoegen dat je mogelijk verzekerd bent via de creditcardmaatschappij als je betaling met creditcard was.

[ Voor 12% gewijzigd door gis. op 14-07-2023 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

gis. schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 14:24:
Ik had 25 juni een s4 besteld en betaald met creditcard. Zojuist heb ik met mijn creditcard maatschappij ICS gebeld, die aangaf dat ik door de aankoop met creditcard automatisch ben verzekerd voor de situatie die nu is ontstaan.
Dat is inderdaad redelijk standaard. In tegenstelling tot een zelf aangemaakte betalingsopdracht bij je bank, kan een creditcardbetaling worden teruggedraaid. Creditcard maatschappijen bieden (volgens mij standaard) verzekerd aankopen aan omdat zij de acceptant onder druk kunnen zetten met hun macht over de overboekingen.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litebyte

litebyte

Miki schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:58:
[...]

Je kon in maart van dit jaar al terecht bij Kwik-fit aan de Overtoom in Amsterdam voor regulier onderhoud aan je VanMoof. Dus er zit meer in de time-line dan alleen de recente afspraken.
Dat was een pilot

cameras: Contax G2, Nikon D3S, D800, D850, Z9 - lenses nikkor: 14-24/2.8, 24-70/2.8S, 24-70/2.8G, 70-200/2.8S, 70-200/2.8G, 85/1.8S, 50/1.8S, 35/1.4G, Sigma 135/1.8 Zeis 45/2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18:54
Groningerkoek schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:25:
[...]

Het lijkt mij juist zeer onwaarschijnlijk dat men daar wel over heeft gesproken. Wie gaat er nog service uitvoeren en dus kosten maken voor een bedrijf dat zelf aangeeft de rekeningen niet meer te kunnen betalen? Daarnaast hebben de eigenaren geen zeggenschap over wat er met het merk/bedrijf gebeurt na een faillissement, dat bepaalt de curator.

Daarnaast wil je echt dat zo min mogelijk mensen hier weet van hebben, een verkeerde opmerking op een feestje en je bedrijf is de volgende dag echt om zeep.
Ik denk dat het overnemen van de reparaties wel lucratief voor een partij kan zijn. Zo’n 200k fietsen waar je geld aan reparaties kan verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litebyte

litebyte

oscarwashere schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:56:
[...]

VanMoof zegt zelf op hun pers-website dat er 190.000 VanMoof-rijders zijn.
Wereldwijd...het gaat denk ik dan ook om verkopen...niet om 'rijders' (dat is een belangrijk verschil, vooral bij S/X3 eigenaren...) nu geeft mijn app aan dat er deze week 380.000 ritten wereldwijd zijn gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litebyte

litebyte

Kammika schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:39:
[...]

Ik denk dat het overnemen van de reparaties wel lucratief voor een partij kan zijn. Zo’n 200k fietsen waar je geld aan reparaties kan verdienen.
Kwikfit is alleen in Nederland actief. Nederland was de grootste verkoop, denk daarna Duitsland. VM heeft (had) zo'n 700 werknemers wereldwijd, vraag me af hoeveel 'bike doctors' daarvan waren.

[ Voor 11% gewijzigd door litebyte op 14-07-2023 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• litebyte

litebyte

gis. schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 14:24:

Ik heb een standaard model creditcard, dus ik vermoed dat dit een standaard dienst is vanuit de meeste creditcardverstrekkers. Ik vind het teleurstellend dat het nieuws, zoals het artikel bij nu.nl met juridisch advies vanuit DAS, de lezers hier niet over informeert.

Edit: laten we aan de Topicstart toevoegen dat je mogelijk verzekerd bent via de creditcardmaatschappij als je betaling met creditcard was.
Nu.nl is een waardeloos medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-06 23:08

Freakie1NL

Grote Baas

mphilipp schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 14:56:
[...]

Dat is inderdaad redelijk standaard. In tegenstelling tot een zelf aangemaakte betalingsopdracht bij je bank, kan een creditcardbetaling worden teruggedraaid. Creditcard maatschappijen bieden (volgens mij standaard) verzekerd aankopen aan omdat zij de acceptant onder druk kunnen zetten met hun macht over de overboekingen.
Blijft vaak meerdere weken simpelweg op de rekening van de CC maatschappij staan, die maakt het gemiddeld na 3 weken pas over.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jawaligt
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik zit eigenlijk te wachten tot je die Vanmoofjes voor een paar honderd euro op Marktplaats op de kop kunt tikken. Als tweakers kunnen we vast wel iets bedenken om die dingen rijdend te houden.

Maar ik het zo zie duurt dat nog wel even. Wellicht is bij de prototype grootstedelijke hipster het inzicht "de waarde van mijn achterlijk dure gadget is gedaald naar bijna nul" nog niet ingedaald.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mavaros
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:31
mphilipp schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:32:
[...]

Er zijn genoeg bedrijven die ooit in de problemen waren en nu gewoon weer goed draaien na een sanering. Apple was ook op sterven na dood met een beurskoers van $5 en een directeur die er een rommeltje van maakte. Maar bepaalde merken zijn gewoon sterk.

Alleen is de grote vraag wie het avontuur aandurft. Punt is natuurlijk de S3 met zijn matige kwaliteit (hoewel de mijne het gewoon goed doet, touch wood). Daar gaat de nieuwe eigenaar ook mee te maken krijgen. En ik weet niet of die S5 beter is. Die erfenis zul je mee moeten nemen. Als een nieuwe eigenaar zegt dat ie daar niets mee gaat doen, maakt ie het nog erger. Dus wat dat betreft zie ik het somber in. Het is niet alsof er een in essentie gezond bedrijf staat met potentie. De problemen zijn niet veroorzaakt door bv financieel wanbeleid. Daar valt nl wel overheen te komen. Een faillisement is niet altijd het einde van de wereld.
Dus ik weet het niet (niemand weet het op dit moment), maar ik verwacht geen doorstart. Misschien dat de deal met KwikFit zodanig is dat zij de resterende reserveonderdelen krijgen én natuurlijk een lijntje naar de fabrikant van al die spullen. Want anders is het over een jaar ofzo ook voorbij als alles op is.

En dan moet op enig moment iemand nog maar eens zien of ze wat willen met de naam Van Moof. Het was een heel sterk merk en de fietsen waren opvallend. Ik heb echt best veel complimenten gehad van mensen die bij mij in de lift stonden en mensen die op straat er naar keken. Je mag het beste een hipsterfiets noemen, dat doe ik ook, maar feit blijft dat het best een mooi ding is en de kicklock, turboknop en automatische versnelling vind ik nog steeds top. Ik ben er tevreden mee. En als de mensen mij nu uitlachen dat ik op een Van Moof rijd, boeit mij niet. Ik heb 'm voor mezelf gekocht, niet voor anderen.
Uw eerste alinea zegt veel. De Apples van vroeger waren met iets compleet nieuw bezig. Dan ga je op zeker op je bek, maar ergens is dat niet gek.

Van Moof is gewoon een hip bedrijf dat het wiel opnieuw dacht uitgevonden te hebben. Terwijl het concept fiets al een eeuw door de Batavussen en noem ze maar op wordt gemaakt. Simpel en betrouwbaar en ook nog universeel, zonder de hoofdprijs te moeten betalen.

Dit soort verbeteringen in een al lang bestaande markt kan je volgens mij beter onder de vleugels van een gevestigde partij doen. Bij het oude Philips werkte het ook zo. Klooi maar een eind raak, en dan kijken we wel of er iets mee gedaan kan worden. Hoef je ook niet elke keer om een zak geld te bedelen om je voorgaande schulden af te kunnen lossen. Maar het oude Philips is dood en begraven, dus daar kan je niet meer op terugvallen. Eeuwig zonde.

Ik vind het als armlasige nerd best jammer dat een VM misschien wel onderuitgaat, maar als je naar alle rand ellende kijkt, is het misschien maar beter als ze helemaal verdwijnen.

Deze shit had je kunnen en moeten voorkomen als je serieus een bedrijf runt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

mavaros schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 18:04:
[...]
De Apples van vroeger waren met iets compleet nieuw bezig. Dan ga je op zeker op je bek, maar ergens is dat niet gek.
Zoals denk ik, grove schatting, 95% van de IT bedrijven in die tijd. Welke van hen bestaat nog en doet nog ongeveer hetzelfde als toen? Zo uit de losse pols: IBM, HP, Apple, Microsoft. En er zijn genoeg groten gesneuveld/overgenomen: Compaq, DEC, Sun om er maar een paar te noemen.

Zlefs al heb je een leuk en innovatief product (Sun had toch best leuke spullen), is dat geen garantie voor de lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavaros
L1NO_ schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:11:
Ik lease twee fietsen voor zakelijk gebruik en ben al over de helft van mijn contract.

Er is nog geen reactie van de lease maatschappij over vervanging/regeling als de fietsen niet meer zijn te gebruiken.

De maatschappij heeft een 1000+ fietsen en kijkt naar een collectieve reparatie opties als stopgap.

Ik ben benieuwd.
Dan heeft u volgens mij een deal met die leasemaatschappij. Daar moet je dan aankloppen en dat de leasemaatschappij weer een deal met VM heeft, is niet uw probleem.

Geen idee of het allemaal zo werkt, maar normaal wel, tenzij er een contract met kleine lettertjes is ondertekend uit goed vertrouwen. Maar dan moet je wel heel veel pech achter elkaar hebben.

Ik hoop dat u recht zal krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
jawaligt schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 18:00:
Ik zit eigenlijk te wachten tot je die Vanmoofjes voor een paar honderd euro op Marktplaats op de kop kunt tikken.
Wacht een klein maandje, helemaal als t faillissement wordt uitgesproken verwacht ik dat je voor €600/700 een nette S3 kan krijgen via Marktplaats

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
_Bailey_ schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 18:46:
[...]

Wacht een klein maandje, helemaal als t faillissement wordt uitgesproken verwacht ik dat je voor €600/700 een nette S3 kan krijgen via Marktplaats
Het is aardig druk met verkopers van dit merk op MP, nog even en de totale paniek breekt uit.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:20

ericplan

5180 Wp PV

Het mooiste van een fiets is dat hij het vrijwel altijd doet. Grootste probleem is een lekke band. VM heeft een heel nieuw rijtje van problemen toegevoegd, waardoor de fiets het “zomaar” niet meer doet.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delirius
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-06 21:43
[...]

Als ik even gluur bij mijn Rabocard, dan zie ik wel staan dat aankoop voor 180 dagen is verzekerd. Kan even zo snel niet zien of dat de bestel- en betaaldatum is of de leverdatum. Dan wordt het misschien voor sommigen wel nog spannend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
mavaros schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 18:04:
De Apples van vroeger waren met iets compleet nieuw bezig. Dan ga je op zeker op je bek, maar ergens is dat niet gek.
En je had altijd nog de telefooncel of een andere vaste oplossing, de eerste smartphones waren geen vervanging maar aanvulling/uitbereiding omdat het een totaal nieuw concept was.

Een fiets koop je primair om van A naar B te komen, na een feestje zit je met je wazige hoofd niet op een geblokkeerde fiets te wachten. Hij moet het gewoon doen, desnoods zonder ondersteuning.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dingdong
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 23-02 19:19
_Bailey_ schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 18:46:
[...]

Dat vind ik wel enorm veel geld voor een fiets waarvan je bijna zeker weet dat deze op zeer korte termijn defect raakt. Dit in combinatie met het idee dat het waarschijnlijk ook niet meer gerepareerd kan worden is wel een enorm risico wat je dan neemt om zo'n bedrag nog neer te leggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groningerkoek
Kammika schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:39:
[...]

Ik twijfel daar zeer sterk aan.

Stel ze nemen de losse onderdelen over uit de boedel, dan weet je op voorhand dat juist die dingen die het vaakste kapot gaan de slechtste kwaliteit hebben, maar dan moet je wel verplicht je eigen garantie verlenen, niemand zit daarop te wachten.

Daarnaast zullen de voorraden laag zijn geweest wegens geldgebrek dan moet je dus fors investeren door nieuwe voorraad te laten maken/inkopen en dan moet je ook nog eerst het ontwerp van een stel dingen wijzigen omdat het rommel is die snel stuk gaat. ook daar zit niemand op te wachten.

Als je dit al doet dan zul je zo duur moeten zijn dat veel klanten er al geen zin meer in hebben, er is een reden dat het bedrijf een verlies leed die bijna gelijk was aan de omzet.

Ongetwijfeld zal iemand de nog aanwezige voorraad opkopen, maar of dat een reparateur is of een marktplaats verkoper is nog maar afwachten. En dan kan al snel op=op zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
litebyte schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:41:
[...]

Kwikfit is alleen in Nederland actief. Nederland was de grootste verkoop, denk daarna Duitsland. VM heeft (had) zo'n 700 werknemers wereldwijd, vraag me af hoeveel 'bike doctors' daarvan waren.
700 medewerkers, aan een gemiddelde kost van 40.000€ (inclusief alle lasten), betekent dat 28mio per jaar.
Op een omzet van 80 mio waar de productie volledig buiten je bedrijf zit is dat waanzinnig.

Ik keek even naar het bedrijf Norta. Dat is een gekende fietsfabrikant in Vlaanderen, met ook een beetje export naar Nederland, vooral in het Zuiden.
80% zijn gewone ebikes, vooral met Bosch motoren, niks spannends, maar ze kopen frames, en doen de assemblage, verkoop en marketing helemaal zelf. De rest zijn gewone fietsen, maar daar stoppen ze nu mee.

Omzet is 24 mio per jaar, winst voor belastingen 4 mio.
Aantal personeelsleden : 16 FTE, totale personeelskost is ca 650k per jaar. En daar zit ook een ontwerper (frame), productieleider en 2 verkopers in. De rest zijn veelal productiearbeiders.
Ze zouden ongeveer 10-12.000 fietsen per jaar verkopen.

Gewoon om de dingen eens in perspectief te zetten.
Wat deden die 700 man?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 19:33:
[...]

Gewoon om de dingen eens in perspectief te zetten.
Wat deden die 700 man?
Veel kapotte fietsen > meer problemen > meer reparaties :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Dingdong schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 19:18:
[...]

Dat vind ik wel enorm veel geld voor een fiets waarvan je bijna zeker weet dat deze op zeer korte termijn defect raakt. Dit in combinatie met het idee dat het waarschijnlijk ook niet meer gerepareerd kan worden is wel een enorm risico wat je dan neemt om zo'n bedrag nog neer te leggen.
Het blijft inderdaad een risicovolle aankoop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eisbaer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:08

eisbaer

Zie signature

Carfanatic schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 18:13:
[
Methode 4: de VanMoof-noodapp van concurrent Veloretti
Via de alternatieve app van concurrent Veloretti kan hetzelfde doel als bovenstaand worden behaald.

Meer info: https://bikey-app.cowboy.com/
Je bedoelt Cowboy i.p.v. Veloretti in de openingspost.

Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluxsystem
  • Laatst online: 07-06 20:23
Ik zit nu eigenlijk meer te wachten op de optie om de firmware te downgraden. Als VanMoof toch wellicht er mee stopt kunnen ze geen excuus geven over ja firmware downgrades doen we niet vanwege stabiliteit.
De fiets is immers mijn eigendom

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

fluxsystem schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 22:56:
Ik zit nu eigenlijk meer te wachten op de optie om de firmware te downgraden. Als VanMoof toch wellicht er mee stopt kunnen ze geen excuus geven over ja firmware downgrades doen we niet vanwege stabiliteit.
Veel succes met het eisen dat ze dat alsnog even voor jou mogelijk maken. Als de curator straks niet eens voor iedereen geld kan regelen, staat het aanpassen van een downgrade mogelijkheid niet heel hoog op zijn lijstje.

Over naar de meer realistische verzoekjes... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12-2024
Creditcard maatschappijen bieden (volgens mij standaard) verzekerd aankopen aan omdat zij de acceptant onder druk kunnen zetten met hun macht over de overboekingen.
In veel landen zijn ze hier ook gewoon wettelijk toe verplicht.
Laat je dus niet te snel afschepen, als een bank beweert dat je bijvoorbeeld -volgens hun eigen regeltjes- te laat bent met het indienen van een claim.

Ook in Nederland geldt, dat als je iets op krediet koopt, en het wordt niet geleverd, dat je in beginsel ook gewoon het recht hebt om naast de verkoper ook de kredietgever aan te spreken.
Er is echter wel een uitzondering voor kredieten zonder rente en slechts onbetekende kosten, en de Nederlandse banken verschuilen zich daar maar al te graag achter, als je netjes het volledige openstaande bedrag van de credit card aan het eind van de maand aflost.

Heb daar ooit een zaak bij Kifid over verloren m.b.t. een andere e-bike die nooit geleverd werd: https://www.kifid.nl/wp-c...raak-2020-883-Bindend.pdf :/
Maak je echter wel gebruik van gespreid betalen, dan zijn die kosten er wel, en sta je dus sterker.

[ Voor 4% gewijzigd door maxnl op 15-07-2023 02:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluxsystem
  • Laatst online: 07-06 20:23
mphilipp schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 00:40:
[...]

Veel succes met het eisen dat ze dat alsnog even voor jou mogelijk maken. Als de curator straks niet eens voor iedereen geld kan regelen, staat het aanpassen van een downgrade mogelijkheid niet heel hoog op zijn lijstje.

Over naar de meer realistische verzoekjes... :+
Het gaat niet om het eisen richting de curator, dus dat zijn jou aannames.
Alleen als vanmoof ophoudt met bestaan, lijkt het me meer dan handig om de software vrij te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:35
fluxsystem schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 22:56:
Ik denk eigenlijk dat het "VM-Ecosysteem" het enige is wat heel misschien nog enige waarde heeft in de vorm van techniek, patenten etc wat een ander merk zou kunnen gaan gebruiken. En de bestaande VM-communitie in een venderlock heeft vast ook nog wel iets van waarde. Dat de curator dát nog gaat proberen te verkopen. Met een firmware vrijschakeling is die laatste kans om zeep.

[ Voor 7% gewijzigd door Dennisdn op 15-07-2023 06:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Inmiddels staan er alleen al in de regio Amsterdam 100 VM’s te koop (Marktplaats)

Uiteraard zitten daar ook fietsen bij met (diverse) manco’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HAWK Wizard
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:49
Nog aardig verhaal in historisch perspectief
https://nieuwsfiets.nu/20...d-kwam-voor-vanmoofs-val/

En nog deze: https://mtsprout.nl/groei/vanmoof-unicorn-mislukt

[ Voor 22% gewijzigd door HAWK Wizard op 15-07-2023 07:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12-06 23:47

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ik kan me trouwens nog wel voorstellen dat er - gezien de substantiele omvang van de groep berijders wereldwijd - ook echt nog wel een kans is voor een handige industrieel ontwerper/ondernemer om op enige schaal vervangende onderdelen te produceren en dat als je, als VM daadwerkelijk kopje onder gaat, 3rd party vervangende onderdelen kunt gaan bestellen. De software en de controller zijn het grootste probleem maar uiteindelijk is het ook maar gewoon een fiets, geen ruimteschip. Zo'n kicklock is niet veel meer dan een actuator die een signaaltje krijgt of ie open of dicht moet staan. De e-shifter is te vervangen door een normale versnellingsnaaf, desnoods het hele wiel in 1x. Mooi kut natuurlijk als je het zelf moet betalen, maar het is alsnog beter dan een fiets hebben die je helemaal niet meer kunt gebruiken.

Binnen de (klassieke) autosector is dit zeer gebruikelijk, je kan de auto zo vaag of oud niet bedenken of er zijn wel één of meerdere bedrijven actief die allerlei onderdelen die door de oorspronkelijke fabrikant niet meer geleverd kunnen worden namaakt of ombouw/upgradesets levert.

Met ±200k fietsen op de weg zit daar echt wel een business in. Zolang mensen bij defecten gewoon onder garantie naar VM konden was dat niet interessant, maar als dat wegvalt wellicht wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Die 200k, daar zitten fietsen tussen van meer dan 5 jaar oud. Slechts in de laatste 2 jaar gingen er 30-40k per jaar buiten.

Ja, je kan onderdelen gaan nabouwen, maar dat gaat verkopen in honderden, niet duizenden.
Ik ben er zeker van dat er al een hoop ofwel in een gracht liggen, ofwel staan te verroesten in een berghok.
Als die fiets er ooit uit komt, dan gaat die gewoon het stort op. Een ebike die maanden stil staat zonder op,te laden, daarvan in de batterij gewoon defect.
Dan spreek je over honderden euro om die fiets rijklaar te krijgen. En 2 weken later geeft de shifter het op, of wil de software niet meer.

Er zal wel iemand dit proberen, maar die houdt er na een tijdje wel mee op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Het sentiment dat elke VM die ooit verkocht is gegarandeerd binnen twee weken catastrofale defecten heeft en blijft krijgen snap ik wel, maar is natuurlijk niet waar. Er zijn meer dan genoeg mensen die zonder noemenswaardige issues rondrijden, of slecht sporadisch een defect hebben (gehad). Voor die groep zijn 3rd party onderdelen/upgrades een oplossing.

Als je het kleinschalig houdt is dat best werkbaar. Again, er zijn in de auto-sector meer dan genoeg bedrijven die op soms ultra-specifieke modellen een gezond businessmodel draaiend houden. Het zal voor de berijder niet goedkoop zijn, maar alsnog beter dan je hele investering afschrijven. Het hele idee is natuurlijk dat je een betrouwbaarder fiets overhoudt dan wat VM je heeft geleverd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kammika
@oscarwashere Voor in de openingspost: Voor wie geen externe tools wil gebruiken om zijn securitykeys te achterhalen. Ik heb er een python scriptje van gemaakt: Ik heb 'm op github gezet, dus kun je in openingspost naar verwijzen..

Offtopic voor hier, maar wel interessant dat er dus gewoon een API is. Zit wel interessante info in. ik kan alleen nergens een beschrijving van de API vinden. Weet iemand dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:48
mphilipp schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:32:
[...]

Inderdaad, en Apple was toendertijd door Microsoft financieel uit de brand geholpen en is zich toen oa op muziekproducten gaan richten, de ipod. Was Apple failliet gegaan (en het OS) hadden mogelijk de autoriteiten ingegrepen bij Microsoft.

Het zou voor de NL markt goed zijn als bv Gazelle/Pon en Batavus vM overeind houden en vM zich alleen richt op andere (niche) markten. Innovatie gaat met vallen en opstaan en je hebt hele diepe pockets nodig!

De ACM heeft nu tijd gekregen voor onderzoek maar of ze dat ook doen?

[ Voor 6% gewijzigd door mv_ak op 15-07-2023 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Daniel schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 08:33:
Het sentiment dat elke VM die ooit verkocht is gegarandeerd binnen twee weken catastrofale defecten heeft en blijft krijgen snap ik wel, maar is natuurlijk niet waar. Er zijn meer dan genoeg mensen die zonder noemenswaardige issues rondrijden, of slecht sporadisch een defect hebben (gehad). Voor die groep zijn 3rd party onderdelen/upgrades een oplossing.

Als je het kleinschalig houdt is dat best werkbaar. Again, er zijn in de auto-sector meer dan genoeg bedrijven die op soms ultra-specifieke modellen een gezond businessmodel draaiend houden. Het zal voor de berijder niet goedkoop zijn, maar alsnog beter dan je hele investering afschrijven. Het hele idee is natuurlijk dat je een betrouwbaarder fiets overhoudt dan wat VM je heeft geleverd.
Herken ik. Ik heb er 3 zijn we tot nu toe erg blij mee(dwz als ze wel onderhouden kunnen blijven worden na doorstart of faillissement)

Moet wel zeggen dat ze alle 3 al een keer binnen garantie zijn omgeruild voor een nieuw exemplaar omdat de reparatie te duur was. Dus ik snap wel dat vanmoof het financieel niet droog houdt…

Ik heb ook goed hoop op doorstart , iig vwb onderhoud. Er rijden straks grote aantallen van deze fietsen rond dus als je die betaalt kan repareren is dat echt wel een goed business mode voor een aantal partijen in de markt

Als je daar aan toevoegt dan in dit soort gevallen vrijwel altijd de merknaam + patenten wel worden verkocht (vaak aan concurrenten) in de boedelveiling denk ik dat we ook nog niet het laatste vanmoofmodel ooit hebben gezien

Wel het einde van dit bedrijf denk ik… maar misschien maar goed ook als ze de problemen zo ver hebben laten oplopen (waarbij ik het natuurlijk we heel triest vind voor alle medewerkers en nieuwe klanten die hun fiets nog niet geleverd hebben gekregen door wanbeleid van de beleidsmakers van dit bedrijf. Laten we hopen dat deze allemaal weer zo goed mogelijk terecht komen bij een evt doorstart)

EDIT: zo even doordenkend: moet eigenlijk wel superinteressant zijn voor een bedrijf als gazelle of veloretti om wel onderhoud, patenten en merknaam over te nemen zonder de garantieverplichtingen… dan redden ze eerst alle huidige vanmoofklanten. Hebben vervolgens al
Klantenbinding en gaan vandaaruit hun nieuw modellen (die dan ook boostknop, schooldirecteur, e.d. Hebben) aan die klanten verkopen. Wellicht nog met mooi omruilaanbod voor de oude fiets zodat ze weer onderdelen hebben voor de mensen die hun oude modellen nog in onderhoud hebben.

ik begin eigenlijk best hoopvol te worden… (maar ik ben ook een rasoptimist)

[ Voor 13% gewijzigd door Kammika op 15-07-2023 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• litebyte

litebyte

jawaligt schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 18:00:
Ik zit eigenlijk te wachten tot je die Vanmoofjes voor een paar honderd euro op Marktplaats op de kop kunt tikken. Als tweakers kunnen we vast wel iets bedenken om die dingen rijdend te houden.

Maar ik het zo zie duurt dat nog wel even. Wellicht is bij de prototype grootstedelijke hipster het inzicht "de waarde van mijn achterlijk dure gadget is gedaald naar bijna nul" nog niet ingedaald.
Hahaha, achterlijk duur is natuurlijk relatief..althans voor het destijds betaalde 'probleemmodel' de S3, je had er in die tijd geen Macbook Pro voor. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisdn
Kammika schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 11:17:
[...]

EDIT: zo even doordenkend: moet eigenlijk wel superinteressant zijn voor een bedrijf als gazelle of veloretti om wel onderhoud, patenten en merknaam over te nemen zonder de garantieverplichtingen… dan redden ze eerst alle huidige vanmoofklanten. Hebben vervolgens al
Klantenbinding en gaan vandaaruit hun nieuw modellen (die dan ook boostknop, schooldirecteur, e.d. Hebben) aan die klanten verkopen. Wellicht nog met mooi omruilaanbod voor de oude fiets zodat ze weer onderdelen hebben voor de mensen die hun oude modellen nog in onderhoud hebben.

ik begin eigenlijk best hoopvol te worden… (maar ik ben ook een rasoptimist)
Gazelle = Pon en die hebben net voor bijna een miljard Dorel Sports overgenomen (o.a. Canondale en Schwinn). Alleen Dorel doet al 2,1 miljard dollar aan fietsen per jaar. En alleen al Gazelle maakt jaarlijks méér fietsen dan VM in het hele bestaan heeft gebouwd. Als ze VM hadden willen hebben dan was dat bij de vorige rondes al klein geld geweest voor ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
litebyte schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 11:41:
[...]

Hahaha, achterlijk duur is natuurlijk relatief..althans voor het destijds betaalde 'probleemmodel' de S3, je had er in die tijd geen Macbook Pro voor. :)
ik vind dat achterlijk duur ook wel meevallen. Stella begint ook gewoon bij 2k en heeft ook modellen van 3.5k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Dennisdn schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 12:01:
[...]

Gazelle = Pon en die hebben net voor bijna een miljard Dorel Sports overgenomen (o.a. Canondale en Schwinn). Alleen Dorel doet al 2,1 miljard dollar aan fietsen per jaar. En alleen al Gazelle maakt jaarlijks méér fietsen dan VM in het hele bestaan heeft gebouwd. Als ze VM hadden willen hebben dan was dat bij de vorige rondes al klein geld geweest voor ze.
ja ware het niet dat het toen een verliesgevend bedrijf was als ze toen in de boeken keken en het nu voor een prikke kunnen overnemen... en als ze met slim onderhandelen de garantieverplichting eraf halen is dat een heel ander verhaal..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jawaligt
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
litebyte schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 11:41:
[...]

Is ook zo. Ik heb mijn (Chinese) elektrische vouwfiets destijds voor 700 dollar gekocht, mijn (Chinese) fullsize ebike was 900 dollar. Dat voelde als duur maar fair. Dus mijn referentiekader is denk ik anders dan de gemiddelde VM koper >:)

Toch blijft het voor mij een lastig te begrijpen marktsegment waar VM in vist. Jongeren van 14 die dan zo'n ding krijgen. Blijkbaar hebben de ouders het er voor over en het op de plank liggen. Niet dat alle tieners wat mij betreft op een roestig barrel moeten, maar er zit toch nog wel iets tussen lijkt me.

Overigens verbaast me dit over de hele ebike markt. €2500-5000 zijn hele normale prijzen bij de gemiddelde fietsenhandel. Volgens mij wordt er goud geld aan verdiend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• litebyte

litebyte

Kammika schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 12:01:
[...]

ik vind dat achterlijk duur ook wel meevallen. Stella begint ook gewoon bij 2k en heeft ook modellen van 3.5k.
Snap em deels wel, als je binnen een jaar 7 keer met je fiets terug moet is het eerder duurkoop, maar in de basis was de S3 (die van ons was net geen 2000,-) niet duur idd in vergelijking met andere merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• litebyte

litebyte

jawaligt schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 12:03:
[...]

Is ook zo. Ik heb mijn (Chinese) elektrische vouwfiets destijds voor 700 dollar gekocht, mijn (Chinese) fullsize ebike was 900 dollar. Dat voelde als duur maar fair. Dus mijn referentiekader is denk ik anders dan de gemiddelde VM koper >:)

Toch blijft het voor mij een lastig te begrijpen marktsegment waar VM in vist. Jongeren van 14 die dan zo'n ding krijgen. Blijkbaar hebben de ouders het er voor over en het op de plank liggen. Niet dat alle tieners wat mij betreft op een roestig barrel moeten, maar er zit toch nog wel iets tussen lijkt me.

Overigens verbaast me dit over de hele ebike markt. €2500-5000 zijn hele normale prijzen bij de gemiddelde fietsenhandel. Volgens mij wordt er goud geld aan verdiend.
VanMoof had hele megalomane ideeen, ze zouden de wereldwijde fietsmarkt op hun kop gaan zetten en er werd op een gegeven moment gesproken door de broerjtes Carlier van een afzet van 30.000.000 fietsen per jaar. Lijden of leden echt aan een Napoleoncomplex.

Alles op basis van image building met behulp van de Brightjes en influencers in deze wereld die alles proppen in een zogenaamde review na een dagje erop gereden te hebben als ze er betaald voor- of er een gratis kregen.

Kwalitatief voorbips....maar alles gericht op volume verkoop...de volumes bleven helaas uit in de verkoop, maar kwamen wel naar voren in de problemen. Dan kun je gaan investeren in imago verbetering door je fouten uit je huidige/nieuwe producten te halen en inzetten op herstel van vertrouwen bij je klanten (zodat ze niet heel trusted reviews vol plempen met negatieve reacties) of je kan stug volhouden aan je megalomane ideeen, er zijn toch nog altijd 'durf'investeerders die toch nog in je verhaaltjes trappen...en op een gegeven moment komt het wel goed....openen we gewoon nog een dure store in een wereldstad (waar mensen overigens niet direct fietsen konden kopen/meenemen..de zoveelste faal.)

VanMoof is nog steeds een sterk merk met een enorme zwakke leiding - als de Carliers opstappen..of optrappen (met gebruik van de boostbutton) dan wie weet kan het nog wat worden met producten die wel goed ontwikkeled zijn, en met bestaande merkonderdelen...maar er moet ook flink worden geinvesteerd in de opgelopen imago schade.

[ Voor 3% gewijzigd door litebyte op 15-07-2023 12:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
Kammika schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 12:02:
[...]

ja ware het niet dat het toen een verliesgevend bedrijf was als ze toen in de boeken keken en het nu voor een prikke kunnen overnemen... en als ze met slim onderhandelen de garantieverplichting eraf halen is dat een heel ander verhaal..
Een markt van 150k fietsen. Stel dat ze allemaal 100 euro per jaar komen brengen aan onderhoud. Dat is 15 miljoen, nog geen één procent van hun jaaromzet. Die ze dan ook nog eens moeten gaan delen met duizenden fietsenmakers. Ik hoop het voor alle gebruikers, maar ben er bang voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KurgerBing
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 03-06-2024
Kammika schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 09:23:
@oscarwashere Voor in de openingspost: Voor wie geen externe tools wil gebruiken om zijn securitykeys te achterhalen. Ik heb er een python scriptje van gemaakt: Ik heb 'm op github gezet, dus kun je in openingspost naar verwijzen..
Super, dank voor deze uitwerking! 🙏
Jouw versie geeft meer details dan de grossartig.io-versie.
Helaas blijft ook nu de
code:
1
bikeDetails.key
nog null, vast vanwege S5 en geen S3.
Als iemand weet of het een ander veld moet zijn houd ik me aanbevolen.

Grossartig.io beloofde trouwens nog wel uit te zoeken hoe de S5 info opgehaald kon worden. Wie weet kun je dat ook tzt opnemen in jouw versie 🙂
Offtopic voor hier, maar wel interessant dat er dus gewoon een API is. Zit wel interessante info in. ik kan alleen nergens een beschrijving van de API vinden. Weet iemand dat?
Heb ook gegoogled naar een VanMoof API beschrijving, maar vruchteloos inderdaad. Vraag me af hoe grossartig erachter kwam. Dan moet je haast wel insider info hebben 🤔 (reverse engineering lijkt me redelijk onmogelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litebyte

litebyte

Ja trending topic...ook heel de dpg media duikt er op...clicks...clicks ...clicks, met allemaal dezelfde informatie al dan niet achter een paywall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
litebyte schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 12:21:
VanMoof is nog steeds een sterk merk met een enorme zwakke leiding - als de Carliers opstappen..of optrappen (met gebruik van de boostbutton) dan wie weet kan het nog wat worden met producten die wel goed ontwikkeled zijn, en met bestaande merkonderdelen...maar er moet ook flink worden geinvesteerd in de opgelopen imago schade.
Ik zie eerder patenten verkocht worden, dan kunnen andere merken interessante features in hun eigen modellen verwerken.

VanMoof als merk is echt zwaar beschadigd, zelfs als ze het opnieuw proberen koop ik persoonlijk liever een Veloretti of Segway met minder gedoe. Kijk bij BudLight hoe hard het qua imago begaf kan gaan...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
KurgerBing schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 12:25:
[...]

Helaas blijft ook nu de
code:
1
bikeDetails.key
nog null, vast vanwege S5 en geen S3.
Als iemand weet of het een ander veld moet zijn houd ik me aanbevolen.

[...]
Zou kunnen. Wij hebben hier 2x een S3 en 1x een S2. Daarbij krijg ik gewoon codes terug... vanwege ontbreken API beschrijving is het dus ook niet te achterhalen (voor zover ik weet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Dennisdn schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 12:25:
[...]

Een markt van 150k fietsen. Stel dat ze allemaal 100 euro per jaar komen brengen aan onderhoud. Dat is 15 miljoen, nog geen één procent van hun jaaromzet. Die ze dan ook nog eens moeten gaan delen met duizenden fietsenmakers. Ik hoop het voor alle gebruikers, maar ben er bang voor...
dat weet ik niet of ze zo denken hoor..

Als je alleen patents, brand en klantenbestand overneemt. En je zorgt dat je afspraken met de leveranciers van vanmoof hebt over kunnen leveren van onderdelen, kun je service in je eigen servicekanalen integreren en vervolgens die klanten targetten voor nieuwe modellen (zonder het kwaliteitsissue) met vanmoof features. Je mag die fietsen dan zelfs vanmoof blijven noemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KurgerBing
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 03-06-2024
Kammika schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 12:52:
[...]

Zou kunnen. Wij hebben hier 2x een S3 en 1x een S2. Daarbij krijg ik gewoon codes terug... vanwege ontbreken API beschrijving is het dus ook niet te achterhalen (voor zover ik weet)
Nog wat verder offtopic, voor eventuele andere S5-eigenaren: de S5 authenticatie werkt heel anders dan die voor de S3 blijkbaar.

In een proof-of-concept lukt het al met Node om een S5-certificaat te verkrijgen: https://gist.github.com/m...a2e15b813e5308624877cce59 (spin-off vanuit de Grossartig repo).
Lijkt alleen wat vast te lopen op interne Node-dependencies soms.

Hopelijk wordt dit snel geïntegreerd in of vertaald naar de bestaande methoden (voor noobs zoals ik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscarwashere
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:16
Kammika schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 09:23:

Nice! Kan je wat meer info/stappen toevoegen voor leken om dit te kunnen gebruiken? Dan zal ik die inderdaad aan de topicstarter toevoegen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Kammika schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 12:02:
[...]

Als je de garantieverplichtingen laat vallen als overnemer dan is de naam helemaal om zeep.
Klanten gaan dan VM helemaal bashen en dumpen.

Maar wees eens eerlijk. Wat koop je als je VM koopt?

Een hoop garantiegevallen, veel ontevreden klanten, een design dat niet deugt, patenten die niemand echt nodig heeft, 700 man personeel waarvoor je een ontslagvergoeding moet regelen en een klantenbestand.
Dat laatste zou voor Cowboy nog eens interessant kunnen zijn. Waarom waren ze zo snel met hun oplossing om de keys offline te bewaren? In dat proces zat zeker de invoer van een mailadres.

De rest is waardeloos, en dat weten ze ondertussen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Tommie12 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 18:57:
[...]Maar wees eens eerlijk. Wat koop je als je VM koopt?
In een bachelor rapport uit 2012.... wordt het gsprek met een Amsterdamse fietsenmaker die naast Van Moof ook degelijke kwaliteitsfietsen verkoopt (oa Azor) over Van Moof, door de Bsc student zo samengevat:
Deze fietsenmaker benadrukt dat veel mensen vooral voor de marketing en het imago van bepaalde fietsen vallen. Vooral VanMoof doet het heel erg goed op dat gebied omdat deze elke design prijs, speciale editie en elk evenement waar ze mee betrokken zijn pluggen in zo veel mogelijk media (vooral Facebook). Hiermee kopen de mensen eigenlijk vooral een imago van via de VanMoof fiets en is eigenlijk het beeld eromheen bijna belangrijker dan de fiets zelf
Zoekstrategie: https://www.google.com/search?q=vanmoof+kwaliteit+duurzaam
Met als tijdfilter: 1 jul 2009 – 1 jul 2013
Imho is het daarna nog steeds "vooral voor de marketing en het imago" van de VM fietsen gegaan.
Wie nog iets in latere periodes over VM wilt lezen, pas het tijdfilter aan. Uiteraard is er veel info verdwenen.
Wat Azor, ook bij die Amsterdamse fietsenmaker te koop is, zegt over hun benadering, lees dat op hun website, das niet te vergelijken qua benadering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ik vind het dus best knap gedaan dat je van een saai gebruiksvoorwerp zoals een fiets een gewild object weet te maken. Een soort fashion statement, aangevuld met die boost-knop als geniale zet om mensen te overtuigen. Iedereen die bij een proefrit op die knop drukte was al halverwege aankoop. Dat kan best de basis voor succes zijn, als je het vervolgens weet op te volgen met een product dat in ieder geval aan de minimale kwaliteitseisen weet te voldoen.

Ze zijn alleen bij VM de onderkant van het Kano-model (Wikipedia: Kano model) uit het oog verloren waarbij aan de basic needs niet meer voldaan werd omdat er alleen maar naar nieuwe delighters werd gezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Dennisdn schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 12:25:
[...]

Het zijn 190k fietsen blijkbaar. Maar als je er geen nieuwe verkoopt, dan vallen er elk jaar een pak uit.

Nu kan ik wel ergens geloven dat ze gemiddeld 100€ per jaar aan onderhoud gaan kosten, maar regionaal is die behoefte enorm verplinterd.
Als onderhoud te moeilijk wordt omdat je van Harlingen naar Amsterdam moet bv, dan wordt dat onderhoud niet gedaan, en gaat de fiets rustig verstoffen.

Trouwens… echt onderhoud heeft een fiets amper nodig. Om de paar jaar een nieuwe band (20€), nieuwe remblokjes (10€) of een ketting (20€), uiteraard met wat werk.

Bij een VM loopt je tegen een shifter, naaf, batterij of electronica aan.
Zou je bij een fiets van 4-5 jaar echt nog 300 of 500€ uitgeven aan zoiets, zeker als je weet dat de rest ook niet jet meest betrouwbare spul is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
oscarwashere schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 16:00:
[...]

Nice! Kan je wat meer info/stappen toevoegen voor leken om dit te kunnen gebruiken? Dan zal ik die inderdaad aan de topicstarter toevoegen.
heb nog een paar stappen aan de readme toegevoegd voor de leken. Maar dit moet het ook maar zijn denk ik. Een python script zal nooit voor de echte leek zijn. Dit is meer voor het echte tweakers publiek..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:37
Nog even wat duiding. Bij een surseance is er sprake van het niet kunnen voldoen van actuele financiële verplichtingen, maar ligt er wel een plan, met financiering, om een korte periode verder te kunnen draaien. In die periode wordt bezien of er voldoende kapitaal beschikbaar is, extern of vanuit de bedrijfsvoering, om een langere periode door te draaien, waarin, gewerkt wordt aan bijvoorbeeld herstructurering van de financiering, een schuldeisersakkoord of of reorganisatie van het bedrijf.
Tijdens die surseance ligt de leiding van het bedrijf bij één of meer door de rechtbank benoemde bewindvoerders, vaak advocaten die ook als curator optreden en die benoeming is gedaan, met een zekerheid voor de betaling van het tarief van die bewindvoerder(s).
In Nederland eindigen bijna alle surseances na heel korte tijd al in een faillissement.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

StevenK schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 22:46:
Nog even wat duiding. Bij een surseance is er sprake van het niet kunnen voldoen van actuele financiële verplichtingen, maar ligt er wel een plan, met financiering, om een korte periode verder te kunnen draaien. In die periode wordt bezien of er voldoende kapitaal beschikbaar is, extern of vanuit de bedrijfsvoering, om een langere periode door te draaien, waarin, gewerkt wordt aan bijvoorbeeld herstructurering van de financiering, een schuldeisersakkoord of of reorganisatie van het bedrijf.
Tijdens die surseance ligt de leiding van het bedrijf bij één of meer door de rechtbank benoemde bewindvoerders, vaak advocaten die ook als curator optreden en die benoeming is gedaan, met een zekerheid voor de betaling van het tarief van die bewindvoerder(s).
In Nederland eindigen bijna alle surseances na heel korte tijd al in een faillissement.
Bijna correct, er hoeft alleen geen plan te zijn, c dat is er vaak ook niet.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

fluxsystem schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 03:56:
[...]
Het gaat niet om het eisen richting de curator, dus dat zijn jou aannames.
Alleen als vanmoof ophoudt met bestaan, lijkt het me meer dan handig om de software vrij te geven?
Vrijgeven heel misschien. Hangt er vanaf wie nu eigenaar is van al die software en wat daarmee gebeurt. Ik weet niet of alles in, laten we het voor het gemak Van Moof BV noemen, zit, of dat men verschillende bedrijven onder een holding heeft en dat de software en de IP ergens anders onder vallen. Dat zou niet ongekend zijn.
En de hele boel wordt verkocht; als er geen partij is die de boel wil doorstarten, wordt de boedel en voorraad verkocht en ik neem aan ook de IP, dus de software, als aparte kavel. Dus iemand gaat ermee lopen zeg maar... Die kan dat vrijgeven, maar ook iets anders mee doen.
Dit met mijn beperkte kennis van hoe zoiets gaat bij een faillisement. Ik weet dat de boedel in ieder geval wordt verkocht. En aangezien de IP onderdeel uitmaakt van alles wat geld kan opleveren, neem ik aan dat die ook wordt verkocht. Tenzij het in een apart bvtje van de twee heren zit en ze dat willen houden. Maar ik weet niet hoe dat zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groningerkoek
Carfanatic schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 18:13:
Als het tot een faillissement komt zal de curator beslissen welke schuldeisers in welke volgorde hun geld terug krijgen, of niet. Meestal krijgen groot-schuldeisers zoals leveranciers voorrang, wat kan betekenen dat consumenten hun geld niet terug krijgen.
Dit klopt niet.

Er bestaat niet zoiets als groot-schuldeisers, en ook beslist de Curator niet in welke volgorde schuldeisers hun geld terugkrijgen, de wet bepaald tot welke groep een schuldeiser behoort en de wet bepaald ook de volgorde waarin die groepen hun geld terug krijgen. De curator voert alleen maar uit wat de wet voorschrijft.

En leveranciers krijgen zeer zeker geen voorrang want dat zijn 3e-rangs schuldeisers (concurrente schuldeisers, oftewel crediteurs zonder voorrang) en alle 3e rangs schuldeisers krijgen naar rato van de schuld uitbetaald als er nog geld te verdelen is (waar ik bij VanMoof een hard hoofd in heb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavaros
Groningerkoek schreef op zondag 16 juli 2023 @ 01:51:
[...]

Dit klopt niet.

Er bestaat niet zoiets als groot-schuldeisers, en ook beslist de Curator niet in welke volgorde schuldeisers hun geld terugkrijgen, de wet bepaald tot welke groep een schuldeiser behoort en de wet bepaald ook de volgorde waarin die groepen hun geld terug krijgen. De curator voert alleen maar uit wat de wet voorschrijft.

En leveranciers krijgen zeer zeker geen voorrang want dat zijn 3e-rangs schuldeisers (concurrente schuldeisers, oftewel crediteurs zonder voorrang) en alle 3e rangs schuldeisers krijgen naar rato van de schuld uitbetaald als er nog geld te verdelen is (waar ik bij VanMoof een hard hoofd in heb)
Je staat als klant nog altijd achteraan in de rij. Dat het allemaal via wetgeving verloopt geloof ik graag, maar daar heb je niks aan als je gewoon een fiets wenst te berijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
mavaros schreef op zondag 16 juli 2023 @ 06:46:
[...]

Je staat als klant nog altijd achteraan in de rij. Dat het allemaal via wetgeving verloopt geloof ik graag, maar daar heb je niks aan als je gewoon een fiets wenst te berijden.
Volgens mij krijgt eerst de belastingdienst zijn geld terug. Daarna de bank. En meestal is het bij een faillissement dan wel op…

Als je dus geld schuldig bent aan het bedrijf (vb fiets gekocht, nog niet geleverd) dan is het risico het grootst

Voor onderhoud en bestaande rijders zijn er meer kansen . Maar zou dus wel kunnen dat een partij de infra op koopt en dan abonnementen gaat aanbieden om gebruik van de app te kunnen blijven maken, de contacten met leveranciers voor onderhoud overneemt en dan alleen nog betaald onderhoud doet, of dat soort scenario’s…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
Kammika schreef op zondag 16 juli 2023 @ 07:43:
[...]

Volgens mij krijgt eerst de belastingdienst zijn geld terug. Daarna de bank. En meestal is het bij een faillissement dan wel op…
En dan gaan er nog bijzondere partijen zoals een VVE van een gekocht/gehuurd pand vóór de belatingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunedin
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11-06 09:26
[...]
Als je dus geld schuldig bent aan het bedrijf (vb fiets gekocht, nog niet geleverd) dan is het risico het grootst
Dit is niet juist. Art. 53 Fw kent de wederpartij van de gefailleerde juist een ruimer dan gebruikelijk verrekeningsrecht toe. Je hoeft dus alleen te betalen als de boedel ook volledig nakomt (onwaarschijnlijk, aangezien dat inhoudt dat de boedel niet alleen een fiets moet leveren, maar ook garantie daarop, etc)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groningerkoek
[...]

Of de bank voor of na de belastingdienst komt hangt af van het soort schuld, schulden met een zakelijk zekerheidsrecht (Hypotheek bijvoorbeeld) zijn direct opeisbaar zelfs buiten de curator om, dan komen de Boedelcrediteuren en boedelvorderingen en pas dan komen de preferente schuldeisers zoals UWV, Belastingdienst en werknemers met loonvorderingen.
Welk risico?

Als de curator fietsen heeft staan kan die je aanbieden om de koop door te laten gaan (waarbij je garantie natuurlijk waardeloos is) en anders hoef je echt niet alsnog te betalen voor niet geleverde producten. Heb je al betaald tsja.. ga er dan maar vanuit dat je geld weg is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Groningerkoek schreef op zondag 16 juli 2023 @ 11:19:
[...]

Of de bank voor of na de belastingdienst komt hangt af van het soort schuld, schulden met een zakelijk zekerheidsrecht (Hypotheek bijvoorbeeld) zijn direct opeisbaar zelfs buiten de curator om, dan komen de Boedelcrediteuren en boedelvorderingen en pas dan komen de preferente schuldeisers zoals UWV, Belastingdienst en werknemers met loonvorderingen.

[...]

Welk risico?

Als de curator fietsen heeft staan kan die je aanbieden om de koop door te laten gaan (waarbij je garantie natuurlijk waardeloos is) en anders hoef je echt niet alsnog te betalen voor niet geleverde producten. Heb je al betaald tsja.. ga er dan maar vanuit dat je geld weg is.
En dit illustreert meteen waarom voorschotten betalen altijd gevaarlijk is als consument.

Iets kopen wat niet binnen een paar dagen geleverd wordt, maar waar je maanden op moet wachten zal ik nooit op voorhand helemaal betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-06 21:38
litebyte schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 12:21:
[...]

VanMoof had hele megalomane ideeen, ze zouden de wereldwijde fietsmarkt op hun kop gaan zetten en er werd op een gegeven moment gesproken door de broerjtes Carlier van een afzet van 30.000.000 fietsen per jaar. Lijden of leden echt aan een Napoleoncomplex.

Alles op basis van image building met behulp van de Brightjes en influencers in deze wereld die alles proppen in een zogenaamde review na een dagje erop gereden te hebben als ze er betaald voor- of er een gratis kregen.
Dat heb ik zien gebeuren met een voormalige leverancier van mijn oude werkgever. Wij startten met hun als assemblage partner voor de hoofdmoot van ons product. Met ons als klant groeide het bedrijf en dat ging prima vooruit. Tot een zeker punt waar we een nieuw product elders lieten maken, dat nieuwe product paste minder goed in de formule van de huisassembleur en daarom gingen we elders te rade. Weliswaar ook in Nederland en omzet bij de oude assembleur bleef gelijk. Die waren toch gehecht aan groei en gingen rare streken uithalen. Er werd een enorm belang genomen in een nieuw product van een van hun andere klanten, merendeels op basis van goed vertrouwen. De goede bedoelingen werden niet beloond en het bedrijf kon stevig gaan reorganiseren. 60% ontslagen, directeur huis en autos kwijt, veel mensen functie omlaag. Ook megalomane plannen die absoluut niet reëel waren en met heel wat stroopsmeren doorgedrukt werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litebyte

litebyte

VanMoofs zogenaamde 'eigen fabriek' in Taiwan heeft aangegeven de 25 miljoen schuld van VM af te schrijven als een eenmalig (niet terug te verwachten) verlies van dus 25.000.000 Euro.

[ Voor 7% gewijzigd door litebyte op 16-07-2023 16:11 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• litebyte

litebyte

Tommie12 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 14:42:
[...]

En dit illustreert meteen waarom voorschotten betalen altijd gevaarlijk is als consument.

Iets kopen wat niet binnen een paar dagen geleverd wordt, maar waar je maanden op moet wachten zal ik nooit op voorhand helemaal betalen.
Wettelijk zou eigenlijk geregeld moeten worden dat dit max. maar een bepaald percentage van het total bedrag mag zijn, bijv. 10%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
litebyte schreef op zondag 16 juli 2023 @ 16:14:
[...]

Wettelijk zou eigenlijk geregeld moeten worden dat dit max. maar een bepaald percentage van het total bedrag mag zijn, bijv. 10%
Inderdaad!
Nu hebben ze in elk geval nog even geleefd van de voorafbetaalde A5…
De precaire situatie was zeker sneller naar boven gekomen zonder dat geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
StevenK schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 22:46:
....
De curator gaat bekijken of het bedrijf nog financieel gezond kan worden. Indien ja, dan kan het faillissement nog afgewend worden. Maar met zo'n slechte verhouding tussen schulden en inkomsten kun je het wel vergeten. Faillissement is onontkoombaar, let maar op.
En overname door een andere partij? Je zou als Gazelle, Trek, Cowboy of Tenways wel gek zijn. Die hebben hun eigen concept, meestal met generieke onderdelen. En het model van van moof is niet zo specifiek dat het niet in een redesign gemaakt kan worden. Normale voorwielmotor erin en klaar. Maar het gaat ook niet om de fiets zèlf. Gaat om de merkbeleving, dat is ook het enige in de hele toko dat enige waarde vertegenwoordigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ramon 73 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 18:18:
[...]

De curator gaat bekijken of het bedrijf nog financieel gezond kan worden. Indien ja, dan kan het faillissement nog afgewend worden. Maar met zo'n slechte verhouding tussen schulden en inkomsten kun je het wel vergeten. Faillissement is onontkoombaar, let maar op.
En overname door een andere partij? Je zou als Gazelle, Trek, Cowboy of Tenways wel gek zijn. Die hebben hun eigen concept, meestal met generieke onderdelen. En het model van van moof is niet zo specifiek dat het niet in een redesign gemaakt kan worden. Normale voorwielmotor erin en klaar. Maar het gaat ook niet om de fiets zèlf. Gaat om de merkbeleving, dat is ook het enige in de hele toko dat enige waarde vertegenwoordigt.
En dat laatste is als een dik pak sneeuw in een lentezonnetje. Als dit te lang gaat duren is de naam steeds minder waard.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
[...]
Gaat om de merkbeleving, dat is ook het enige in de hele toko dat enige waarde vertegenwoordigt.
Welke merkbeleving?
Dat je om de haverklap service nodig hebt, en dan weken mag wachten?

Of dat je 3500€ betaald hebt, en maanden mocht wachten op ‘geen’ fiets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
Tommie12 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 18:25:
[...]

Welke merkbeleving?
Dat je om de haverklap service nodig hebt, en dan weken mag wachten?

Of dat je 3500€ betaald hebt, en maanden mocht wachten op ‘geen’ fiets?
Er zijn meer vm fietsen die probleemloos rijden dan er stilstaan. Meeste fietsen rijden probleemloos (zolang het duurt....). Maar het schijnt fijn te fietsen, de boost knop, de connected mogelijkheden, bike hunters, kick lock zijn allemaal wel sprankelende dingen die de fiets tot hebbedingetje maken. En liefde maakt blind :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Ramon 73 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 18:32:
[...]

Er zijn meer vm fietsen die probleemloos rijden dan er stilstaan. Meeste fietsen rijden probleemloos (zolang het duurt....). Maar het schijnt fijn te fietsen, de boost knop, de connected mogelijkheden, bike hunters, kick lock zijn allemaal wel sprankelende dingen die de fiets tot hebbedingetje maken. En liefde maakt blind :)
Ik denk eerder dat er al een pak VM stil staan.
Laatst kon iemand zien dat er met de 190.000 fietsen slechts 350.000 ritjes gemaakt werden in een week. Dat zijn er minder dan 2 gemiddeld!!
En van thuis naar de oma, en terug zijn al 2 ritten.

Nu staat mijn fiets ook wel eens een week stil, maar andere weken maakt die 10 ritten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:37
[...]

De verhouding schulden / inkomsten is niet het probleem, omdat je juist in een surseance (waar overigens geen curator maar een bewindvoerder actief is) schulden gesaneerd kunnen worden.

Het grote probleem bij Vanmoof blijkt uit de cijfers die inmiddels inzichtelijk zijn: voor elke 1000 euro verkoop is de inkoop 1200, ofwel: de bruto marge is negatief. Dat is een lastig op te lossen probleem, zeker met een product dat niet echt de reputatie heeft goed en betrouwbaar te zijn.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
StevenK schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:27:
[...]

Het grote probleem bij Vanmoof blijkt uit de cijfers die inmiddels inzichtelijk zijn: voor elke 1000 euro verkoop is de inkoop 1200, ofwel: de bruto marge is negatief. Dat is een lastig op te lossen probleem, zeker met een product dat niet echt de reputatie heeft goed en betrouwbaar te zijn.
Dat is ook wat ik bedoel, mss wat onhandig omschreven, bedrijf is nu niet levensvatbaar. En gaat day door de ontzettend scheve balans ook niet worden. Faillissement onafwendbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gis.
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-06 14:55
litebyte schreef op zondag 16 juli 2023 @ 16:10:
VanMoofs zogenaamde 'eigen fabriek' in Taiwan heeft aangegeven de 25 miljoen schuld van VM af te schrijven als een eenmalig (niet terug te verwachten) verlies van dus 25.000.000 Euro.
Kan je de bron delen? Ik ben benieuwd wat ze precies bedoelen. Afschrijving van de hele productielijn van vanmoof, of letterlijk nog te ontvangen betalingen van vanmoof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• litebyte

litebyte

gis. schreef op zondag 16 juli 2023 @ 22:43:
[...]

Kan je de bron delen? Ik ben benieuwd wat ze precies bedoelen. Afschrijving van de hele productielijn van vanmoof, of letterlijk nog te ontvangen betalingen van vanmoof.
https://ec-ltn-com-tw.tra...mD7MTxdaOyU7C_T4hbcCXFiOU

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Vic-Green
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 18-07-2023
Ik denk dat het fiets landschap enorm zal opknappen als straks de inferieure VanMoof fietsen langzaam uit het straatbeeld zullen verdwijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Vic-Green schreef op maandag 17 juli 2023 @ 10:18:
Ik denk dat het fiets landschap enorm zal opknappen als straks de inferieure VanMoof fietsen langzaam uit het straatbeeld zullen verdwijnen.
Daar zou ik niet zo zeker van zijn. Als men een vervangende fiets en bv een fatbike ervoor in de plaats haalt, weet ik niet of je vind dat het fiets landschap hiermee opgeknapt is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vic-Green
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 18-07-2023
xileS schreef op maandag 17 juli 2023 @ 10:31:
[...]

Daar zou ik niet zo zeker van zijn. Als men een vervangende fiets en bv een fatbike ervoor in de plaats haalt, weet ik niet of je vind dat het fiets landschap hiermee opgeknapt is.
Die :+ fatbikes :+ , elke meeloper rijd er op.. gelukkig zijn de meeste van slechte kwaliteit en zien we er over 3 jaar er een stuk minder van hoop ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Over het algemeen: Duurzaamheid voor e-bikes blijft lastig.
Als je naar accu's alleen al kijkt, maar als een elektronisch slot afhankelijk is van een server waar je als particulier geen invloed op heb of die wel blijft bestaan?
Zie ook batjes in 'Cowboy brengt functie uit die vermogen e-bike aanpast aan omgeving en gewicht' waar een discussie loopt nav het uitbrengen van nieuwe functies op Cowboy e-bikes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Vic-Green schreef op maandag 17 juli 2023 @ 10:35:
[...]

Die :+ fatbikes :+ , elke meeloper rijd er op.. gelukkig zijn de meeste van slechte kwaliteit en zien we er over 3 jaar er een stuk minder van hoop ik.
En ook dan zal er vast ook weer een vervanger zijn.. Of er moet een bepaalde regelgeving komen dat specifieke fietsen gaat verbieden, anders kan je blijven hopen.

Ik heb ook het idee dat e-bikes over het algemeen een kortere levensduur hebben dan normale fietsen. Ik weet niet of het al bestaat, maar eigenlijk zou een elektrische fiets makkelijk en goedkoop omgebouwd moeten kunnen worden naar een niet elektrische fiets (accu eruit), zodat niet het hele fiets weg gegooid hoeft te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
xileS schreef op maandag 17 juli 2023 @ 10:42:
[...]

En ook dan zal er vast ook weer een vervanger zijn.. Of er moet een bepaalde regelgeving komen dat specifieke fietsen gaat verbieden, anders kan je blijven hopen....
Waarom zou je dat willen verbieden? :?
...Ik heb ook het idee dat e-bikes over het algemeen een kortere levensduur hebben dan normale fietsen. Ik weet niet of het al bestaat, maar eigenlijk zou een elektrische fiets makkelijk en goedkoop omgebouwd moeten kunnen worden naar een niet elektrische fiets (accu eruit), zodat niet het hele fiets weg gegooid hoeft te worden...
Zou het niet mogelijk zijn om de motor te verwijderen bij de meeste e-bikes? De mode dicteert dat alles geïntegreerd is, maar vanuit praktisch oogpunt zouden losse componenten beter zijn.
Vic-Green schreef op maandag 17 juli 2023 @ 10:35:
[...]Die :+ fatbikes :+ , elke meeloper rijd er op.. gelukkig zijn de meeste van slechte kwaliteit en zien we er over 3 jaar er een stuk minder van hoop ik.
Dus mensen mogen alleen op fietsen rijden die jij goedkeurt? Als meelopers geen stem hebben, waarom is er dan überhaupt ooit een VanMoof toegestaan? Als imago belangrijker is dan kwaliteit, dan zijn meelopers je belangrijkste clientèle. ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Roenie op 17-07-2023 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:16

B64

Dat is een discussie die in het electrische fietsen topic thuishoort, niet hier - lijkt mij. En daar ook regelmatig boven komt drijven.

Huidige wetgeving laat in principe toe dat fietsen verkocht mogen worden waamee je formeel niet de weg mee op mag. Zolang die wetgeving niet verandert, zul je dus fietsen op het fietspad tegenkomen die om wat voor reden dan ook daar niet mogen rijden. Daar horen VanMoofs bij, en fatbikes, en allerlei andere modellen.

Op zich maakt het merk of de vorm van de fiets geen drol uit, ook VanMoof had de firmware van hun fietsen zo kunnen aanpassen dat ze in de EU boven de 25km/u geen ondersteuning kunnen bieden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• litebyte

litebyte

B64 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:32:
Dat is een discussie die in het electrische fietsen topic thuishoort, niet hier - lijkt mij. En daar ook regelmatig boven komt drijven.

Op zich maakt het merk of de vorm van de fiets geen drol uit, ook VanMoof had de firmware van hun fietsen zo kunnen aanpassen dat ze in de EU boven de 25km/u geen ondersteuning kunnen bieden.
Dan zouden ze met verschillende firmware versies moeten werken, want in Japan is de wetgeving weer heel anders dan in EU of VS...en omdat je de fiets dus via bluetooth moet instellen qua ondersteuning laat je altijd ruimte over om 'alternatieve firmware' te ontwikkelen.

Mijn persoonlijke voorkeur in Nederland zou zijn: helmplicht ebikes, ebikes vanaf 16 jaar en een max. snelheid van 25 in bebouwde kom en 30 daarbuiten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Justin
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Helmplicht ebikes, dan heb je echt wel een tik van de molen gehad als je dat een goed idee vindt. Misschien prima voor de oudjes van 80+ die hun nek niet meer kunnen draaien en geen enkele controle over hun ebike hebben, maar als je de ebike van straat af wilt houden moet je een helmplicht invoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Roenie schreef op maandag 17 juli 2023 @ 10:58:
[...]
Waarom zou je dat willen verbieden? :?
Volgens mij zijn de meeste die ik zie rijden eigenlijk al illegaal hier op de weg, maar het was eigenlijk meer een reactie op "gelukkig zijn de meeste van slechte kwaliteit en zien we er over 3 jaar er een stuk minder van hoop ik.". Hij hoopt dat je ze over 3 jaar er minder van ziet, maar dat zie ik eigenlijk niet zomaar gebeuren, tenzij er bv strenger gecontroleerd gaat worden.
[...]
Zou het niet mogelijk zijn om de motor te verwijderen bij de meeste e-bikes? De mode dicteert dat alles geïntegreerd is, maar vanuit praktisch oogpunt zouden losse componenten beter zijn.
Wat betreft VanMoof heb ik nog niks voorbij zien komen dat ze van bv een S3 een normale fiets hebben kunnen maken. Ik heb geen idee of dit mogelijk is, maar ik zie liever zoiets dat ze bv straks allemaal in de grachten gegooid worden. Alleen hiervoor zijn de fietsen denk ik niet ontworpen dus ik denk dat dit lastig gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
xileS schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:07:
[...]

Volgens mij zijn de meeste die ik zie rijden eigenlijk al illegaal hier op de weg, maar het was eigenlijk meer een reactie op "gelukkig zijn de meeste van slechte kwaliteit en zien we er over 3 jaar er een stuk minder van hoop ik.". Hij hoopt dat je ze over 3 jaar er minder van ziet, maar dat zie ik eigenlijk niet zomaar gebeuren, tenzij er bv strenger gecontroleerd gaat worden.

[...]

Wat betreft VanMoof heb ik nog niks voorbij zien komen dat ze van bv een S3 een normale fiets hebben kunnen maken. Ik heb geen idee of dit mogelijk is, maar ik zie liever zoiets dat ze bv straks allemaal in de grachten gegooid worden. Alleen hiervoor zijn de fietsen denk ik niet ontworpen dus ik denk dat dit lastig gaat worden.
Dit hebben ze laatst ze met 2 weken geleden op mijn S2 wel aangeboden. De computer moet vervangen worden is dure reparatie. Ik kon kiezen tussen 600 nog wat eur (en dan weer goede fiets). Of 80 eur en dan maken ze er een normale fiets zonder motorondersteuning van. Helaas heb ik voor de 600 nog wat gekozen en staat die nu dus bij Vanmoof en geen idee wanneer ik 'm terug krijg en of ze al aan de reparatie begonnen zijn :-(
Pagina: 1 ... 3 ... 18 Laatste