Discussies over de toekomst van VanMoof

Pagina: 1 2 ... 18 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 05-06 07:00

Daniel

Kapitein NCC-1701
Steenw schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 08:21:
[...]

Als er een goeie curator wordt aangesteld zullen deze personen waarschijnlijk prive worden uitgekleed, want het is helemaal niet meer de vraag of ze de boel hebben bedonderd
ze weten bij VM al jaren dat de kwaliteit van hun product slecht is en hebben ze met opzet mensen lopen te bedonderen, zelfs bij reparaties werden defecte onderdelen weer met dezelfde kwaliteit vervangen
Zij wisten 2 jaar terug ook al dat deze bedrijfsvoering zou lijden tot een faillissement
Kortom de eigenaren/directie zijn gewoon boeven die bewust bezig waren mensen te benadelen
Ik snap dat sentiment en ik zal de laatste zijn om de bedrijfsvoering van VM te verdedigen, maar gelukkig ligt de grens voor oplichting echt wel wat verder weg. Gelukkig maar, anders zou er nooit meer iemand ondernemersrisico willen nemen. Je moet echt willens en wetens valse informatie verspreiden met als kennelijk doel er zelf beter van te worden. Bijvoorbeeld betalingen voor fietsen aannemen waarvan je weet dat ze nooit geleverd gaan worden, met als kennelijk doel er zelf beter uit te komen.

Het repareren van een fiets met originele onderdelen is natuurlijk op zichzelf geen kwalijke zaak, integendeel. Dat is alleen maar zo als VM bijvoorbeeld zou weten dat reparatie op deze manier zou leiden tot direct gevaar voor de klant en dat is niet zo. Bovendien, zolang het overgrote deel onder garantie vervangen werd, hoe werd je dan als klant precies benadeeld?

De aperte onwaarheden die met name in de laatste weken zijn verspreid zijn problematisch maar tegelijkertijd, welk bedrijf ken jij dat aankondigt dat ze op omvallen staan. Dat is dan de laatste nagel in de doodskist. De grote vraag is - en dat zal de curator wel uitzoeken - in hoeverre er opdracht is gegeven over de deplorabele staat van de bedrijfsvoering onwaarheden te vertellen tegen klanten terwijl men zelf al lang wist dat mensen betaalden voor fietsen die nooit meer geleverd zouden worden. Het aan het lijntje houden met leugens waardoor mensen hun belangen niet meer beschermen (zoals bestellingen annuleren) is zeer kwalijk. Als er bewijs is dat dat een bewuste strategie was, wordt het wel moeilijker voor de broer(s).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• litebyte
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:52

litebyte

~ Lightstalker 私 は カメラマン です ~

olafmol schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:27:
[...]

Ik vind dit wel wat cynisch. Ben zelf ondernemer, ken ook de VC wereld, en eerlijk gezegd ken ik persoonlijk geen ondernemers die als ze wakker worden denken “laat ik mijn bedrijf vandaag maar weer eens lekker verkloten door alles kapot te laten gaan, kan mij het schelen, money first”.

Ik vermoed dat ze echt wel een goede fiets wilden maken, maar het niet voor elkaar kregen. Quality control en Azië is echt tricky. Even los van de discussie over pricing, custom parts, en service netwerk. Niet iedereen lukt het om een tesla model goed op te zetten ahum.
Ik heb aardig wat interviews en artikelen over VM gelezen en vond het op een gegeven moment enge megalomane trekjes krijgen. Ze zouden de internationale online fietswereld wel even veroveren en volgens mij spraken ze op een gegeven moment over 30.000.000 fietsen per jaar dat ze wilde afzetten, in ieder geval ging het om een absurd aantal dat nooit realiteit zou kunnen worden... Het is ten slotte geen iPhone.

Alles gericht op volume verkoop... Het werd uiteindelijk volume problemen en als je dan niet inziet of veel te laat dat je aan product verbetering moet doen dan houdt het een keer op hoeveel Brightjes en influencers je er ook tegenaan gooit om een vals beeld (lees marketing) overeind te houden.

En het heeft werkelijk niets met quality control en Azie te maken - wel met management en toegeven dat er gewoon hele slechte (ontworpen) onderdelen werden gebruikt en dat hier niets aan is gedaan

[ Voor 6% gewijzigd door litebyte op 13-07-2023 09:46 ]

cameras: Contax G2, Nikon D3S, D800, D850, Z9 - lenses nikkor: 14-24/2.8, 24-70/2.8S, 24-70/2.8G, 70-200/2.8S, 70-200/2.8G, 85/1.8S, 50/1.8S, 35/1.4G, Sigma 135/1.8 Zeis 45/2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steenw
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15-01-2024
Daniel schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:35:
[...]

Ik snap dat sentiment en ik zal de laatste zijn om de bedrijfsvoering van VM te verdedigen, maar gelukkig ligt de grens voor oplichting echt wel wat verder weg. Gelukkig maar, anders zou er nooit meer iemand ondernemersrisico willen nemen. Je moet echt willens en wetens valse informatie verspreiden met als kennelijk doel er zelf beter van te worden. Bijvoorbeeld betalingen voor fietsen aannemen waarvan je weet dat ze nooit geleverd gaan worden, met als kennelijk doel er zelf beter uit te komen.

Het repareren van een fiets met originele onderdelen is natuurlijk op zichzelf geen kwalijke zaak, integendeel. Dat is alleen maar zo als VM bijvoorbeeld zou weten dat reparatie op deze manier zou leiden tot direct gevaar voor de klant en dat is niet zo. Bovendien, zolang het overgrote deel onder garantie vervangen werd, hoe werd je dan als klant precies benadeeld?

De aperte onwaarheden die met name in de laatste weken zijn verspreid zijn problematisch maar tegelijkertijd, welk bedrijf ken jij dat aankondigt dat ze op omvallen staan. Dat is dan de laatste nagel in de doodskist. De grote vraag is - en dat zal de curator wel uitzoeken - in hoeverre er opdracht is gegeven over de deplorabele staat van de bedrijfsvoering onwaarheden te vertellen tegen klanten terwijl men zelf al lang wist dat mensen betaalden voor fietsen die nooit meer geleverd zouden worden. Het aan het lijntje houden met leugens waardoor mensen hun belangen niet meer beschermen (zoals bestellingen annuleren) is zeer kwalijk. Als er bewijs is dat dat een bewuste strategie was, wordt het wel moeilijker voor de broer(s).
En toch hoop ik dat ze de directie van VM gaan aanpakken ze hadden ook al een plan om een VM auto op de markt te brengen om daar ook een miljard van te verkopen
zie foto van de eerste concept VM AutoAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wzoLWmzsI9wVBCnBFdsCDHck7hc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OhQP0MBB0VPucVRP9igWB1w8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:49
litebyte schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:41:
[...]

Ik heb aardig wat interviews en artikelen over VM gelezen en vond het op een gegeven moment enge megalomane trekjes krijgen. Ze zouden de internationale online fietswereld wel even veroveren en volgens mij spraken ze op een gegeven moment over 30.000.000 fietsen per jaar dat ze wilde afzetten, in ieder geval ging het om een absurd aantal dat nooit realiteit zou kunnen worden... Het is ten slotte geen iPhone.

Alles gericht op volume verkoop... Het werd uiteindelijk volume problemen en als je dan niet inziet of veel te laat dat je aan product verbetering moet doen dan houdt het een keer op hoeveel Brightjes en influencers je er ook tegenaan gooit om een vals beeld (lees marketing) overeind te houden.
Marketing en PR is niet perse hetzelfde als wat er intern wordt geprojecteerd. Tis wel zo dat VC’s gevoelig zijn voor “world domination” en niet instappen bij “life style founders”. Een founder is bij dit soort bedrijven ook echt wel een PR uithangbord, en moet dus vaak ook een (te) groot verhaal ophangen. Ik zeg niet dat er geen grote fouten gemaakt zijn, en ook niet dat het goed klote is voor klanten en personeel, maar wel dat het vaak wat minder zwart wit is in de keuken, en dat de founders er vaak alles aan willen doen om iets goeds neer te zetten. Ik geloof niet dat dit nou bedoeld was om te klappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Steenw schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:45:
[...]

En toch hoop ik dat ze de directie van VM gaan aanpakken ze hadden ook al een plan om een VM auto op de markt te brengen om daar ook een miljard van te verkopen
zie foto van de eerste concept VM Auto[Afbeelding]
:D maar dan wel met een e-shifter natuurlijk.

Een week voor de surseance zei de chat nog dit tegen mij:
'Unfortunately we have no further information as to when the website will be active again, it could be at any time. The technical problem with the website has nothing to do with company problems, everything is fine :)
Als men ergens van bovenaf opdracht heeft gekregen dit te zeggen is het kwalijk, maar het is net zo goed mogelijk dat een helpdeskmedewerker ook niet geïnformeerd wordt en niet beter weet dan dat er niks aan de hand is. Dat mag de curator uitzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• litebyte

litebyte

olafmol schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:47:
[...]

Marketing en PR is niet perse hetzelfde als wat er intern wordt geprojecteerd. Tis wel zo dat VC’s gevoelig zijn voor “world domination” en niet instappen bij “life style founders”. Een founder is bij dit soort bedrijven ook echt wel een PR uithangbord, en moet dus vaak ook een (te) groot verhaal ophangen. Ik zeg niet dat er geen grote fouten gemaakt zijn, en ook niet dat het goed klote is voor klanten en personeel, maar wel dat het vaak wat minder zwart wit is in de keuken, en dat de founders er vaak alles aan willen doen om iets goeds neer te zetten. Ik geloof niet dat dit nou bedoeld was om te klappen.
Ik zeg ook niet dat ze wilden klappen ik zeg dat ze niet inzagen dat ze zouden gaan klappen als ze zo door zouden gaan... Zelfs toen een dame vanuit Bookings.com (die er miljoenen zelf in gestoken heeft) ze dat duidelijk probeerde te maken en wel even orde op zaken zou gaan stellen na een half jaar alweer stilletjes vertrok. Toen was het echt goed duidelijk dat kwam met de broertjes aan het roer niet meer goed.

cameras: Contax G2, Nikon D3S, D800, D850, Z9 - lenses nikkor: 14-24/2.8, 24-70/2.8S, 24-70/2.8G, 70-200/2.8S, 70-200/2.8G, 85/1.8S, 50/1.8S, 35/1.4G, Sigma 135/1.8 Zeis 45/2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xajac
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 18-07-2023
Daniel schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:35:
[...]

Juist niet in de wet is geregeld dat de directie voorafgaande aan een faillissement niks mag doen dat negatief is voor de boedel of voor de positie van de schuldeisers.

Een berichtje op de website: we hebben financiele problemen dus bestel maar niet of de shop sluiten is geen optie. Hoewel VanMoof dat feitelijk wel heeft gedaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:40
@Steenw dit gaat wel de kant op van zinloos trollen, geen idee of dat echt helpt in het topic. Ik zou er toch met een wat meer genuanceerde blik naar kijken tot de feiten onderzocht zijn en misschien wat minder vanuit de emotie redeneren. Zoals @Daniel al aangeeft gaat mensen beschuldigen van oplichting vrij ver en een kruistocht tegen eventuele bestuurders of investeerders lijkt me niet echt zinvol in een vroeg stadium. Ik zou dat lekker aan de curator over laten, die heeft de informatie om zo'n onderzoek te doen, en als hij het opportuun acht om actie te ondernemen (i.e. het levert geld op voor de boedel) zal hij dat zeker doen.

@Daniel
Dit is bij faillissementen altijd een lastige, denk ook aan webwinkels die nog tot de laatste minuut orders aannemen en 'witte rook' blijven blazen tot het laatste moment. Je mag immers voor zover ik weet het faillisement ook niet versnellen of schuldeisers benadelen door vroegtijdig informatie te geven dat het slecht gaat. Waardoor je dus ziet dat de officiële communicatie eigenlijk altijd positief is, als in 'we werken aan een oplossing, 'we praten met overname partijen', 'we zoeken naar investeerders', 'de repataties lopen door' (soms op geruchten na), ze kunnen immers moeilijk gaan zeggen 'de fietsen worden niet meer geleverd', of 'alle reparaties stoppen vanaf nu', voordat het faillissement is uitgesproken of uitstel van betalingen verleend, want dan teken je gewoon het doodvonnis voor het bedrijf met alle problemen die daar uit voorvloeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
xajac schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:55:
[...]

Juist niet in de wet is geregeld dat de directie voorafgaande aan een faillissement niks mag doen dat negatief is voor de boedel of voor de positie van de schuldeisers.

Een berichtje op de website: we hebben financiele problemen dus bestel maar niet of de shop sluiten is geen optie.
Hangt er vanaf. Iemand die een fiets koopt die vervolgens niet geleverd gaat worden is ook een schuldeiser. Juist verplichtingen blijven aan gaan die de positie van het bedrijf verslechteren (lees: meer fietsen verkopen, paradoxaal genoeg) is slecht. Maar je bewandelt inderdaad het slappe koord tussen niet zelf de laatste nagel in de doodskist mogen slaan en tegelijk ook niet de boel nog erger maken dan het al is. De vraag is dan wanneer je weet dat een foute afloop niet meer te voorkomen gaat zijn. Zoals ik het begrijp is tot in deze week nog geprobeerd nieuw kapitaal te verwerven om door te kunnen maar de shop was toen al anderhalve week dicht. Dus men wist al geruime tijd dat het heel penibel was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenw
Dennism schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:02:
@Steenw dit gaat wel de kant op van zinloos trollen, geen idee of dat echt helpt in het topic. Ik zou er toch met een wat meer genuanceerde blik naar kijken tot de feiten onderzocht zijn en misschien wat minder vanuit de emotie redeneren. Zoals @Daniel al aangeeft gaat mensen beschuldigen van oplichting vrij ver en een kruistocht tegen eventuele bestuurders of investeerders lijkt me niet echt zinvol in een vroeg stadium. Ik zou dat lekker aan de curator over laten, die heeft de informatie om zo'n onderzoek te doen, en als hij het opportuun acht om actie te ondernemen (i.e. het levert geld op voor de boedel) zal hij dat zeker doen.

@Daniel

[...]

Dit is bij faillissementen altijd een lastige, denk ook aan webwinkels die nog tot de laatste minuut orders aannemen en 'witte rook' blijven blazen tot het laatste moment. Je mag immers voor zover ik weet het faillisement ook niet versnellen of schuldeisers benadelen door vroegtijdig informatie te geven dat het slecht gaat. Waardoor je dus ziet dat de officiële communicatie eigenlijk altijd positief is, als in 'we werken aan een oplossing, 'we praten met overname partijen', 'we zoeken naar investeerders', 'de repataties lopen door' (soms op geruchten na), ze kunnen immers moeilijk gaan zeggen 'de fietsen worden niet meer geleverd', of 'alle reparaties stoppen vanaf nu', voordat het faillissement is uitgesproken of uitstel van betalingen verleend, want dan teken je gewoon het doodvonnis voor het bedrijf met alle problemen die daar uit voorvloeien.
Het is niet bedoeld als trollen
Laat ik het anders stellen ik verkoop jou via marktplaats mijn monitor die om het half uur uit valt wat ik dus weet
Dan zou jij zeggen dit klopt niet de verkoper wist ervan maar melde dit niet
Bij van VM waren ze op de hoogte van de kwaliteit van het verkochte product en toch verkoop je het en je kunt toch niet ontkennen dat er geen grote problemen waren met de kwaliteit van de fiets

Men had 2 jaar terug ook kunnen zeggen van wij komen niet met een nieuw model op de markt maar blijven eerst het oude model verkopen en roepen al die fietsen terug om alle niet goede onderdelen voor onderdelen van een betere kwaliteit te vervangen
maar ipv van dat heeft men gewoon weer een nieuw model op de markt gebracht met de zelfde fouten

[ Voor 7% gewijzigd door Steenw op 13-07-2023 10:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Channelmaster
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 05-06 17:46
JohnnyV76 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:34:
[...]

We hebben helaas gewoon via de bank betaald.
Zie dit als een leermoment. Alle grote aankopen en zeker vooruitbetalingen kun je veiligstellen door creditcard met aflevergarantie: direct via ICS, Mastercard of Amex. Zelfs een vertrouwde zaak als Beaumotica kan toch opeens falliet zijn.

Dat gaf mij een veilig gevoel bij het bestellen van de S3 rev2 in 2021. Toen waren er ook al de nodige problemen :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-06 08:44
Steenw schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:10:
[...]

Het is niet bedoeld als trollen
Laat ik het anders stellen ik verkoop jou via marktplaats mijn monitor die om het half uur uit valt wat ik dus weet
Dan zou jij zeggen dit klopt niet de verkoper wist ervan maar melde dit niet
Bij van VM waren ze op de hoogte van de kwaliteit van het verkochte product en toch verkoop je het en je kunt toch niet ontkennen dat er geen grote problemen waren met de kwaliteit van de fiets
Daar zit wel een verschil tussen. Als je prulletjes haalt bij de Action weet je ook dat het slechte kwaliteit is en dat weten ze bij de Action ook heus wel. Als bedrijf zal je niet zo snel over je eigen producten zeggen dat ze van slechte kwaliteit zijn ook al weet je zelf dat je een goedkope, Chinese fabrikant hebt gebruikt ipv een kwaliteits bedrijf uit Nederland.

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Daniel schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:08:
[...]

Hangt er vanaf. Iemand die een fiets koopt die vervolgens niet geleverd gaat worden is ook een schuldeiser. Juist verplichtingen blijven aan gaan die de positie van het bedrijf verslechteren (lees: meer fietsen verkopen, paradoxaal genoeg) is slecht. Maar je bewandelt inderdaad het slappe koord tussen niet zelf de laatste nagel in de doodskist mogen slaan en tegelijk ook niet de boel nog erger maken dan het al is. De vraag is dan wanneer je weet dat een foute afloop niet meer te voorkomen gaat zijn. Zoals ik het begrijp is tot in deze week nog geprobeerd nieuw kapitaal te verwerven om door te kunnen maar de shop was toen al anderhalve week dicht. Dus men wist al geruime tijd dat het heel penibel was.
Dat is een ego dingetje, wanneer geeft je ego toe dat het niet meer te redden valt.

Zelfs als je financieel adviseur tegen de CEO/CFO zegt dat het niet meer te redden valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenw
JohnnyV76 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:17:
[...]

Daar zit wel een verschil tussen. Als je prulletjes haalt bij de Action weet je ook dat het slechte kwaliteit is en dat weten ze bij de Action ook heus wel. Als bedrijf zal je niet zo snel over je eigen producten zeggen dat ze van slechte kwaliteit zijn ook al weet je zelf dat je een goedkope, Chinese fabrikant hebt gebruikt ipv een kwaliteits bedrijf uit Nederland.
De action verkoopt goedkoop spul en roepen ook nergens dsat de producten zorgeloos en van hoogwaardige kwaliteit is
Bij VM is het product toch iets duurder en wordt er op de website verschillende keren verteld hoe zorgeloos de fiets wel niet is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrumandBass
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-04 09:22

DrumandBass

Less is more!

JohnnyV76 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:17:
[...]

Behalve dat de Action de producten niet als "premium" in de markt zet, producten uit China betekend niet dat het rommel is dat ligt puur aan de QC terplaatse en wat de fabrikant wil uitgeven daar aan. (meestal zo weinig mogelijk dus krijg je rommel)

Formd-T1 Custom Loop 5600X 6800XTMNB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05-06 07:08
Zou Van Moof niet in de ochtend met een statement komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-06 07:25
Steenw schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:45:
[...]

zie foto van de eerste concept VM Auto
Dit is pas een VM auto ! (VM77 weliswaar)

Afbeeldingslocatie: https://www.gallery-aaldering.com/wp-content/uploads/2022/07/vm-77-2005.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Steenw schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:29:
[...]

De action verkoopt goedkoop spul en roepen ook nergens dsat de producten zorgeloos en van hoogwaardige kwaliteit is
Bij VM is het product toch iets duurder en wordt er op de website verschillende keren verteld hoe zorgeloos de fiets wel niet is
En dus ook nog Piece of Mind erbij verkopen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:04
[...]
Ik vind dit wel wat cynisch. Ben zelf ondernemer, ken ook de VC wereld, en eerlijk gezegd ken ik persoonlijk geen ondernemers die als ze wakker worden denken “laat ik mijn bedrijf vandaag maar weer eens lekker verkloten door alles kapot te laten gaan, kan mij het schelen, money first”.
Dat geloof ik ook niet, maar aan de andere kant wisten ze al jaren dat het niet houdbaar was en toch zetten ze vol in op de VC ipv het corrigeren van het businessmodel.

Zeker omdat ze zelf de boeken hadden zijn de laatste twee rondes gewoon echt meteen opgerookt door het bedrijf. Overigens geeft dat ook aan hoe stupide die investeringsfonds en zijn, met een beetje kennis van de branche en de wel beschikbare cijfers wist je al in 2020 dat het een financiële krater werd.

En betreft de kwaliteit? Ze hebben van dag één (pre-ebike!)bottom of the barrel spul gekozen. Dat ging een beetje goed met de gewone fiets omdat het een hipster ding was en dat het geen issue was dat alle onderdelen wegroesten (altijd beter dan de Kronan die toen ook hip was, alleen de banden gingen niet roesten na de eerste week).

Ergo; ze hebben als fietsenfabrikant echt wel geweten wat ze aan het doen waren en ze hebben nooit de illusie gehad een top product neer te zetten. Het is een structureel VM eigenschap, een bewuste keuze. Anders hadden ze gewoon A/B merk onderdelen ingekocht ipv de goedkoopste troep die ze konden vinden.

Dus ja, ik betwijfel zeer zeker dat het doel was een goede fiets te leveren. Voor het gekozen businessmodel was het ook niet belangrijk. Ze zijn er gierend rijk mee geworden, dus mission accomplished.

[ Voor 32% gewijzigd door roffeltjes op 13-07-2023 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarwashere
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-06 11:49
Een mini update van VanMoof in de Facebook groep. Helaas weinig nieuwe informatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ur5d7CM4qQ9mXX16oSL-gMsPaYA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H9KyZvZVszM68i8gpCZaokYG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 08:56
Nooit mijn cup of tea geweest omdat mijn woon-werk route van 25km dwars door de polder loopt en dat is met een voorwielmotortje, kleine accu en niet uitneembare accu nooit een optie geweest.
Ze waren ook van plan om een Speed Pedelec uit te brengen maar die heeft het nooit gehaald.

Mocht ik in een grotere stad wonen dan was dit zeker een optie geweest. De concurrentie heeft verder ook de laatste jaren niet stilgezeten en ze zijn denk ik slachtoffer van hun eigen succes geworden. Wanneer je nu kijkt naar bijvoorbeeld Stella dan spelen die meer op safe en hangen er ook gewoon Bosch motoren onder. Die zijn door nagenoeg iedere fietsenmaker te servicen terwijl dat een aantal jaren geleden ook alleen maar Stella only hardware was waar geen enkele andere FM zijn handen aan wilde branden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
nu. nl met een uiteenzetting waar je zoal recht op hebt bij een reeds bestelde fiets of eentje ter reparatie bij VM;

https://www.nu.nl/economi...hier-heb-je-recht-op.html

'"Als je een fiets online hebt gekocht, kun je tot veertien dagen na ontvangst de aankoop annuleren en je geld terugeisen. Omdat veel mensen hun fiets nog niet hebben ontvangen, kunnen ze dat nog doen. Maar omdat VanMoof uitstel van betaling heeft aangevraagd, hoef je voorlopig geen geld te verwachten."

Gaat VanMoof failliet - zoals vaak gebeurt bij uitstel van betaling - dan ben je een van de schuldeisers die geld terug willen. En je staat niet vooraan in de rij. Eerst komen zogenoemde 'preferente schuldeisers', zoals banken en de Belastingdienst. Doorgaans is er daarna niet veel geld meer over."

wat betreft fietsen ter reparatie bij VM:

"Die fiets blijft eigendom van jou, dus niet van VanMoof. Stel dat de fietsenproducent failliet gaat, dan is het dus ook geen onderdeel van de te verdelen boedel van VanMoof. Bij een faillissement is het wel de vraag of je fiets nog gerepareerd wordt. Tenzij er een doorstart volgt, is dat niet erg waarschijnlijk. Dan krijg je je fiets dus terug."

Aldus een DAS (juridisch dienstverlener) advocate.

[ Voor 74% gewijzigd door _Bailey_ op 13-07-2023 13:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Vlassie1980 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 12:59:
Nooit mijn cup of tea geweest omdat mijn woon-werk route van 25km dwars door de polder loopt en dat is met een voorwielmotortje, kleine accu en niet uitneembare accu nooit een optie geweest.
Je kunt veel zeggen van VM maar niet dat er een kleine accu in zit. De 3-serie had/heeft 504Wh en de S5 is nauwelijks kleiner met 487Wh. Rond de 500Wh is aardig aan de bovenkant, een Cowboy heeft 360Wh, een Ampler 336Wh en bij meer legacy fabrikanten is rond de 500Wh ook vaak de bovenkant van de range. De Veloretti Ace2 zit iets hoger met 540Wh.

Gebrek aan efficiency door de voorwielmotor en de aan/uit trapassensor speelt meer een rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 05:43
Het merk Van MOOF is sterk. Het ontwerp van de frames is zeer aansprekend. Doorstarten heeft kans als er een partij komt met verstand van fiets onderdelen en alle troep naar de oudijzer boer brengt.
SA 4 speed achternaaf, kom nou toch dan vraag je erom. En ja hoor keurig gekregen. :)

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
vanuit KwikFit, welke sindskort ook reparaties kunnen uitvoeren, het volgende;

'Een van de fietsenmakers die het betreft, is KwikFit. Nog geen drie weken geleden kondigde het een samenwerking met VanMoof aan: mensen met een VanMoof-fiets konden voortaan ook bij een aantal KwikFit-filialen terecht voor onderhoud. In het Amsterdamse filiaal kon dat al een paar maanden.

"Wij kunnen mensen gewoon nog helpen met hun fietsen", zegt Arjan van der Meer van KwikFit. "We hebben nog onderdelen liggen, we sturen mensen niet weg. Alleen moeten ze het nu wel zelf betalen, want we weten niet hoe dit afloopt."

bron: https://nos.nl/artikel/24...araties-bij-fietsenmakers

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennism
_Bailey_ schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:06:

Gaat VanMoof failliet - zoals vaak gebeurt bij uitstel van betaling - dan ben je een van de schuldeisers die geld terug willen. En je staat niet vooraan in de rij. Eerst komen zogenoemde 'preferente schuldeisers', zoals banken en de Belastingdienst. Doorgaans is er daarna niet veel geld meer over."
Hoewel het laatste klopt, vreemd dat Nu.nl het zo verwoord, de bank is immers normaliter geen preferente schuldeiser maar heeft normaliter een positie als separatist (als er sprake is van bijvoorbeeld een hypotheek of pandrecht, wat vaak het geval zal zijn), is dat niet zo dan is de bank ook 'gewoon' een concurrente schuldeiser net als een leverancier of klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Dennism schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:03:
[...]

Hoewel het laatste klopt, vreemd dat Nu.nl het zo verwoord, de bank is immers normaliter geen preferente schuldeiser maar heeft normaliter een positie als separatist (als er sprake is van bijvoorbeeld een hypotheek of pandrecht, wat vaak het geval zal zijn), is dat niet zo dan is de bank ook 'gewoon' een concurrente schuldeiser net als een leverancier of klant.
het is een uitspraak van een advocate van DAS Rechtsbijstand

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
Is dat nog wel zo? Dit zal niet meehelpen, maar ook de laatste periode hoorde ik in mijn omgeving in ieder geval vrijwel enkel nog negatieve opinies over het merk. Ik had juist het idee dat het langzaam aan al weer in verval aan het raken was qua populariteit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07-06 21:38
[...]

Ik vermoed dat ze echt wel een goede fiets wilden maken, maar het niet voor elkaar kregen. Quality control en Azië is echt tricky. Even los van de discussie over pricing, custom parts, en service netwerk. Niet iedereen lukt het om een tesla model goed op te zetten ahum.
Ondernemers zijn ook gewoon mensen, en er zijn er dus ook die zich volledig blindstaren op hoe het met het bedrijf gaat, die dusdanig overtuigd zijn van hun methode dat ze niet openstaan voor hoe anderen het doen en waarom anderen het zo doen. Een flinke portie wensdenken erbij en de ramp is compleet.

Ze hadden hun eigen apart frame moeten voorzien van off the shelf producten en dat had zoveel reparaties/garantie/R&D gescheeld dat ze de fiets voor dezelfde prijs prima in de markt hadden kunnen zetten.

Maar dat wilden ze niet, alles moest apart, alles moest eigen zijn, alles moest in eigen beheer, waardoor je dus enorme kosten moet maken voor een product wat veel goedkoper had gekund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
Dennism schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:06:
[...]

Is dat nog wel zo? Dit zal niet meehelpen, maar ook de laatste periode hoorde ik in mijn omgeving in ieder geval vrijwel enkel nog negatieve opinies over het merk. Ik had juist het idee dat het langzaam aan al weer in verval aan het raken was qua populariteit.
Ok eens, WAS sterk. Doorstarter moet frame design aanhouden daar ligt de kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
Speedster schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:24:
[...]

Ok eens, WAS sterk. Doorstarter moet frame design aanhouden daar ligt de kracht.
Dan kom je dus bij Bird uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:50

-tom-562

Oliesjeik

Tweakx schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:29:
[...]

Of iedere generieke Chinese fietsenmaker.. Tegenwoordig worden er ook Zundapp elektrische fietsen verkocht. Een beetje handige Chinees koopt de merknaam, behoudt het design maar hangt er gewoon generieke componenten onder (die wel iedere fietsenmaker op voorraad heeft).

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
Tweakx schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:29:
[...]

https://birdfiets.nl/ heeft een vergelijkbaar frame.

Zit Bird te wachten op een overname van VM?

https://www.bird.bike/about-bird/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:36
Dennism schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:03:
[...]

Hypotheekverstrekkers hebben de panden nog als onderpand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:49
Speedster schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:55:
[...]

https://birdfiets.nl/ heeft een vergelijkbaar frame.

Zit Bird te wachten op een overname van VM?

https://www.bird.bike/about-bird/
ehh, bovenstaande links zijn 2 compleet verschillende bedrijven toch? Ik neem aan dat je de NL birdfiets.nl bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Dennisdn schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:00:
[...]

Hypotheekverstrekkers hebben de panden nog als onderpand.
Dat zeg ik toch ook? Echter een hypotheek verstrekker is een separatist in zo'n geval.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:04
Groningerkoek schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:08:
[...]

Maar dat wilden ze niet, alles moest apart, alles moest eigen zijn, alles moest in eigen beheer, waardoor je dus enorme kosten moet maken voor een product wat veel goedkoper had gekund.
Dat is echt een mythe. Het meeste spul is gewoon no-name standaard spul dat je uit een catalogus kan bestellen.

Wielen, crankstel, motor, remmen,zadel en zadelpen. Enige eigen was het frame, het slot en de app. Het stuur zelf is ook wel VM specifiek, maar is dusdanig standaard dat ik gok dat dat ook uit een boekje kwam.

Ze hebben dus het gros gewoon expliciet zo goedkoop mogelijk ingekocht.

De reden dat geen FM eraan wil beginnen is dat je niet een wiel wil repareren waarna de klant woest binnenkomt omdat de shifter het opeens begeeft en dan weer omdat de stuurpen niet goed sluit...etc. etc... Er is 10pct+ defect na levering... Enige wat helpt is dat ding elke keer weer compleet in elkaar te zetten en alles vervangen door iets uit de standaard catalogus van Shumpert/egotec. Dat is niet uit te leggen dus begin je er ook niet aan. Ga maar in discussie met VM...

Toch knap hoe het imago van premium en innovatie aan ze blijft kleven, terwijl een kenner zo ziet wat ze hebben gedaan.

[ Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 13-07-2023 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8bt
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:29

8bt

olafmol schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:11:
[...]

ehh, bovenstaande links zijn 2 compleet verschillende bedrijven toch? Ik neem aan dat je de NL birdfiets.nl bedoelt?
Nog een beter linkje voor Bird: https://www.bird.co/
Beter bekend van de (deel)steps...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07-06 21:38
roffeltjes schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:17:
[...]
Toch knap hoe het imago van premium en innovatie aan ze blijft kleven, terwijl een kenner zo ziet wat ze hebben gedaan.
Tsja.. hoe zou dat toch komen.. Misschien doordat ze het zelf al jaren benadrukken dat dit wel zo is.

Bijvoorbeeld https://www.vanmoof.com/b...alie-the-sum-of-its-parts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
Dennism schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:12:
[...]

Dat zeg ik toch ook? Echter een hypotheek verstrekker is een separatist in zo'n geval.
Tja die komen er meestal nog aardig vanaf, al kan de hypotheek veel hoger zijn als de waarde.

Het is misschien toeval maar wel héél toevallig dat het precies gebeurd nu de belastingdienst van alle bedrijven de corona uitgestelde belasting opeist. De belasting komt sowieso vooraan in de rij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Dennisdn schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 16:03:
[...]

Tja die komen er meestal nog aardig vanaf, al kan de hypotheek veel hoger zijn als de waarde.

Het is misschien toeval maar wel héél toevallig dat het precies gebeurd nu de belastingdienst van alle bedrijven de corona uitgestelde belasting opeist. De belasting komt sowieso vooraan in de rij.
Dat kan inderdaad zeker meespelen, ik heb geen idee of ze teveel steun hebben genoten en dus moeten terug betalen of niet of dat ze gebruik hebben gemaakt van de regelingen om bepaalde belastingen uit te stellen. Maar heel verrassend mag dat toch niet zijn, het is al tijden duidelijk dat er eigenlijk vanaf begin Q4 2022 terugbetaald moest worden, en dat er in bepaalde gevallen nog uitstel gevraagd kon worden voor maximaal 2 kwartalen uit mijn hoofd maar dat men zich nu echt moet gaan houden aan de betalingsregeling waarin bedrijven 5 jaar de tijd krijgen om in te lopen.

Maar goed, als het niet op tijd betalen van belastingen de reden is weet ik niet of we medelijden moeten hebben...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MacDokie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-02 15:07
MacDokie schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 22:50:
Nou...einde verhaal. Ik heb mijn Van Moof leasefiets in mogen leveren en het contract wordt ontbonden. Heb aangegeven dat ik niet langer maandelijks ga betalen voor een product dat telkens kapot gaat en dat waren ze met me eens.

Van Moof heeft me zelfs al een keer een nieuwe fiets gestuurd. Die deed het aanvankelijk prima, maar na 1200km ging de shifter toch stuk en toen begon het circus opnieuw, elke twee weken naar de reparateur.

Wat ik in m'n Van Moof era allemaal heb meegemaakt:

Letterlijk 12-14 keer heen geweest voor een nieuwe e-shifter, op handschakel, op automatisch, voorzichtig doen, het mocht allemaal niet baten. Error 44 was toch wel het grootste probleem. Soms kreeg ik hem terug en op de weg naar huis ging hij zelfs alweer kapot. Het probleem zit hem wellicht ook gewoon ergens in de software. Soms schakel je handmatig, en dan doet ie niks. Dan schakel je nog een keer en dan zit de boel vast en krijg je Error 44.

- Kapotte controls. Error 40. Bij een flinke regenbui komt er teveel vocht in de controls op het stuur en dan gaat het stuk. Pro tip: niet in de regen fietsen met je Van Moof. Kunnen ze niet tegen. Best bizar voor een fiets van een Nederlands merk.

- Error 20. Kortsluiting ergens. Sudden battery shutdown. Waarschijnlijk door vocht ook weer ergens. Alle controls vervangen.

- Mijn eerste fiets kreeg een Error 7. Die staat niet in het lijstje, en de reparateur kende hem ook niet. Fiets werd opgestuurd naar van Moof.

- De motor van de tweede fiets maakte na 500km bij 25km/h ineens zoveel lawaai dat de motor vervangen werd.

- Toen de eerste fiets werd geleverd zat er een slag in het wiel.

- Bij beide fietsen zat er na 800km een scheur in het zadel op dezelfde plek linksachter op.

- Bij de levering van de tweede fiets ontbrak er een trapper.

- Bij gebruik van de Van Moof pick up tas, slijt de verf op de bagagedrager overmatig snel.

- De behuizing van de kettingkast ging na 400km te ruim zitten en maakte dat de ketting teveel lawaai maakte. Uiteindelijk opnieuw gespannen, toen werd het beter.

Ach en ik ben vast nog wat vergeten. Heb het concept "leasefiets" maar achter me gelaten en heb vanmiddag een Cortina E-Silento Pro gekocht. Overigens ben ik blij dat de Van Moof een leasefiets was, want man man man wat een troep. Ik ben ook niet verbaasd dat ze afgelopen jaar 70 miljoen verlies hebben gedraaid. Sorry guys, het smoelt leuk, gadgetgehalte is hoog, maar wat een rommel. Nooit meer Van Moof.
When something ages like fine wine ;-) Beste call van 2022. >:)

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:32
JohnnyV76 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:34:
[...]

Hmm, hoopte toch eigenlijk wel dat de fiets al gefabriceerd is en onderweg is dus dan gewoon geleverd gaat worden. Of is het zo dat er in deze situatie ook niks meer uitgeleverd gaat worden en de inventaris (dus ook de fiets die wij besteld hebben) eventueel geveild gaat worden om nog wat cash te krijgen voor de andere schuldeisers?

We hebben helaas gewoon via de bank betaald.
Achteraf stom ja om niet maar een deel van het bedrag aan te betalen. Weet niet of dat mogelijk was hoor... het was gewoon deze fiets bestellen en t bedrag betalen.
Enkel bij een doorstart heb je kans op iets.
Ik zou wel eens nakijken of je geen andere verzekering hebt die kan tussenkomen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-06 12:15

lasharor

7 december 2004

Bijzonder veel fietsen die nu op marktplaats worden aangeboden en niemand die de huidige staat van het bedrijf erbij vermeld in de advertentie :').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
lasharor schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 18:21:
Bijzonder veel fietsen die nu op marktplaats worden aangeboden en niemand die de huidige staat van het bedrijf erbij vermeld in de advertentie :').
Nu heb ik niet zo'n fiets, maar zou het een goed idee zijn om X aantal voor weinig te kopen om je kapotte VanMoof zelf te repareren?
Of is dat onmogelijk (gemaakt)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

xajac schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 00:33:
[...]Vanaf de oprichting zit het al dik onder de schulden en financiele problemen maar dat is niet de reden.
Vanmoof heeft zich nooit gericht op het opzetten van een fatsoenlijk netwerk met voldoende capaciteit en aftersales. Het hele bedrijf is gericht op verkopen verkopen en verkopen, wat er na gebeurt is een last.
Als... ik een VM zou kopen zou ik altijd een Trustpilot check doen, dat doe ik met de meeste aankopen, wat me toch eigenlijk bijna altijd een hoop problemen scheelt. Soms wijk ik af omdat de klagende partij imho niet redelijk was in de eis of anderszin iets waar ik zelf wel over heen kan stappen/mee leven kan.
Voor zo'n e-bike van ettelijke 1000'den euro van zo'n bijzondere fiets, lijkt me het normaal dat die bijzondere fiets toch wel een echte goede fiets is met weinig tot geen problemen, zeker geen fundamentele problemen.
Als ik in 2019 een VM had overwogen en dan een Trustpilot gedaan had:
https://nl.trustpilot.com/review/www.vanmoof.com?page=82
Tja, helaas leuk wat ze allemaal beloven maar dit wordt hem niet, geen VM... na het lezen van Trustpilot in 2019. Tis bijzonder dat toen al ca 10 jaar overleefd hebben.

Het blijft erg vervelend voor degenen die dachten dat het wel mee zou vallen met die problemen. Sterkte en hopelijk komt er voor de meeste problemen een acceptabele oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
En de meeste bieden ook hun fiets aan met de service ‘Peace of Mind’.
The irony

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscarwashere
_Bailey_ schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 18:48:
[...]

En de meeste bieden ook hun fiets aan met de service ‘Peace of Mind’.
The irony
Dan ben je gewoon een oplichter. Men handelt tegen beter weten in en houd bewust informatie achter. Zou Marktplaats ook voor mogen ingrijpen misschien.

Vandaag weer 45 advertenties erbij

[ Voor 5% gewijzigd door oscarwashere op 13-07-2023 19:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oscarwashere
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FJn_yQR-XwyWQ3VuIMs1Xl-BIAQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xk9FhIv8UbeshgzCDoqWve6Z.jpg?f=fotoalbum_large
https://www.instagram.com.../?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

:+

[ Voor 7% gewijzigd door oscarwashere op 13-07-2023 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Fly-guy schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 18:33:
[...]

Nu heb ik niet zo'n fiets, maar zou het een goed idee zijn om X aantal voor weinig te kopen om je kapotte VanMoof zelf te repareren?
Onmogelijk niet. Maar een brakke shifter vervangen door een kapotte shifter schiet niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delirius
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-06 14:31
oscarwashere schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 19:02:
[...]

Dan ben je gewoon een oplichter. Men handelt tegen beter weten in en houd bewust informatie achter. Zou Marktplaats ook voor mogen ingrijpen misschien.

....
Kan daar deels in mee gaan, zolang je een werkende, goed functionerende fiets te koop aanbiedt. Als je een defecte VanMoof verkoopt en je etaleert met POM dan vind ik het weer andere zaak.
Ik zou niet weten waarom dat er bij vermeld moet worden. Als ik een Huawei telefoon te koop aanbied, moet ik er dan ook bij vermelden dat je de voor ons bekende Google services niet (zomaar) kunt gebruiken?

Daarbij gok ik dat mensen die naar VanMoof zoeken de laatste dagen afdoende kans hebben gehad om nieuws tot zich te kunnen nemen en weten dat hier een behoorlijk risico aan kleeft.

Heb er meer moeite mee als ik zie voor welke prijzen men de fietsen nog te koop aan durft te bieden 8)7 Maar ook dat is wat de gek er voor wil geven.

[ Voor 22% gewijzigd door Delirius op 13-07-2023 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 19:15:
[...]

Onmogelijk niet. Maar een brakke shifter vervangen door een kapotte shifter schiet niet op.
Maar andersom wel, met andere woorden, als je nu een VM in de schuur hebt met een kapotte X dan kan een marktplaats VM misschien uitkomst brengen, brak is dan beter dan kapot.
Mocht dan Y of Z ook nog kapot gaan de komende tijd, haal je deze ook van de donor fiets af.

Mits je zelf nog wel dingen kunt vervangen en niet, zoals bv bij apple, ineens nieuwe onderdelen eerst digitaal aan elkaar gelinked moeten worden voordat ze werken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• markimarc
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17:44
Onze vrienden van Cowboy hebben even snel een app ontwikkeld om je keys lokaal op je mobiel op te slaan en als alternatief voor de Vanmoof app;
https://apps.apple.com/us/app/bikey-app/id6451117309

https://www.nu.nl/tech/62...f-sleutel-te-bewaren.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:11
markimarc schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 20:20:
Onze vrienden van Cowboy hebben even snel een app ontwikkeld om je keys lokaal op je mobiel op te slaan en als alternatief voor de Vanmoof app;
https://apps.apple.com/us/app/bikey-app/id6451117309

https://www.nu.nl/tech/62...f-sleutel-te-bewaren.html
Vergeef mij als ik iets mis, maar waarom zou een concurrerende partij dit doen? Goodwill naar VM-eigenaren?

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:41
Ik zie VanMoof nog wel overgenomen worden door een fietsenmerk met een goede naam (Gazelle oid). Die hebben de capaciteit om het productie proces snel over te nemen en de slechte onderdelen te vervangen voor kwaliteit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:52
Maarten_E schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 20:33:
[...]

Vergeef mij als ik iets mis, maar waarom zou een concurrerende partij dit doen? Goodwill naar VM-eigenaren?
Laten zien dat je wel geeft om je klanten en niet direct om geld hoeft te gaan :?

Ik heb sinds enkele weken een Cowboy C4 en de support is gewoon goed. Het gaat via de chat duurt soms een dag maar het wordt echt opgelost.
talkatoo schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 20:38:
Ik zie VanMoof nog wel overgenomen worden door een fietsenmerk met een goede naam (Gazelle oid). Die hebben de capaciteit om het productie proces snel over te nemen en de slechte onderdelen te vervangen voor kwaliteit.
Dat zie ik dus niet gebeuren, je moet letterlijk geld in de openhaard smijten. Er valt geen geld te verdienen doordat je opgezadeld raakt met allerlei garantie problemen. Andere merken overnemen is dan lucratiever.

[ Voor 37% gewijzigd door Miki op 13-07-2023 21:03 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tweakx
Lijkt mij onwaarschijnlijk omdat het zo risicovol is. Gazelle (als voorbeeld) heeft een enorm goede naam. Als de doorstart toch slecht gaat, zal dit weer enorm terug kaatsen op Gazelle. Ook als je onder de naam VanMoof doorgaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KurgerBing
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 03-06-2024
Doet die Cowboy app niet gewoon hetzelfde als de HTTP requests beschreven in de eerste post in dit topic, en als die van Grossartig? Of gebruiken ze misschien een andere API key?

Ik krijg telkens JSON responses met meldingen als "invalid API key" en "invalid credentials" als ik via curl zo'n call probeer. Zijn er hier ook curl wizards die mij kunnen helpen? 🙏

Voorbeeld:

code:
1
2
3
4
5
6
$ curl --request POST \
--url "https://my.vanmoof.com/API/V8/authenticate" \
--header "Api-Key: fcb38d47-f14b-30cf-843b-26283f6a5819" \
--header "Authentication: BasicAuth" \
--header "Username: *****" \
--header "Password: *****"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-05 09:55
Tweakx schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 20:42:
[...]

Lijkt mij onwaarschijnlijk omdat het zo risicovol is. Gazelle (als voorbeeld) heeft een enorm goede naam. Als de doorstart toch slecht gaat, zal dit weer enorm terug kaatsen op Gazelle. Ook als je onder de naam VanMoof doorgaat.
Eens. Gewoon einde oefening voor vanMoof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markimarc
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17:44
KurgerBing schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 20:43:
Doet die Cowboy app niet gewoon hetzelfde als de HTTP requests beschreven in de eerste post in dit topic, en als die van Grossartig? Of gebruiken ze misschien een andere API key?

Ik krijg telkens JSON responses met meldingen als "invalid API key" en "invalid credentials" als ik via curl zo'n call probeer. Zijn er hier ook curl wizards die mij kunnen helpen? 🙏

Voorbeeld:

code:
1
2
3
4
5
6
$ curl --request POST \
--url "https://my.vanmoof.com/API/V8/authenticate" \
--header "Api-Key: fcb38d47-f14b-30cf-843b-26283f6a5819" \
--header "Authentication: BasicAuth" \
--header "Username: *****" \
--header "Password: *****"
Klopt inderdaad! Alleen heb je als extra dat de app direct met de json aan de praat kan. Het is als het ware net zoals de vanmoof app de sleutel en afstandsbediening van je fiets.
Mocht je al je json hebben gedownload, kan je die ook inladen in de app.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dit betekent toch ook dat wanneer je een tweedehands fiets koopt, je nooit zeker kan weten dat de vorige eigenaar de fiets niet meer kan gebruiken?

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 13-07-2023 21:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:37

franssie

Save the albatross

Zr40 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 21:25:
Dit betekent toch ook dat wanneer je een tweedehands fiets koopt, je nooit zeker kan weten dat de vorige eigenaar de fiets niet meer kan gebruiken?
lijkt me inderdaad wel zo. Maar een secundair slot is altijd aan te raden.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KurgerBing
markimarc schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 21:22:
[...]

Klopt inderdaad! Alleen heb je als extra dat de app direct met de json aan de praat kan. Het is als het ware net zoals de vanmoof app de sleutel en afstandsbediening van je fiets.
Mocht je al je json hebben gedownload, kan je die ook inladen in de app.
Thanks. Ik blijf met curl uitsluitend de JSON response
code:
1
{"error":"InvalidCredentialsException","message":"Invalid credentials"}
krijgen helaas.

Dat mijn credentials desondanks kloppen heb ik op ik op twee manieren geverifieerd:
1. Via geslaagde login op https://vanmoof.com/my-vanmoof (naar doorverwezen vanaf https://my.vanmoof.com)
2. Via geslaagde login op https://vanmoof.grossartig.io

(Met deze credentials ook in de app ingelogd. Daar wil ik op dit moment liever niet uitloggen...)

Ongeldige URLs geven een 404-html pagina, duidelijk een andere response. De API lijkt me nog online.

Als iemand een andere API key heeft om te proberen, houd ik me aanbevolen.

Als dit de response is vanwege mijn S5, dan is het jammer. https://vanmoof.grossartig.io geeft aan:
Your bike seems to have a currently not supported mechanism for connecting to it. We are aware of this and are working on supporting these bike models. Please come back in a few days.
Dat is tenminste iets duidelijker dan de korte API JSON response 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KurgerBing
Zr40 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 21:25:
Inderdaad. Het instellen van de "offline" ontgrendelcode doe je via de app. Daarvoor moet je ingelogd zijn. Je fiets moet gekoppeld zijn aan de app. Je fiets wordt gekoppeld aan je VanMoof account. De vorige eigenaar moet de fiets uit diens account verwijderd hebben.

Net zoiets als erop vertrouwen dat de vorige huiseigenaar niet nog stiekem een sleutel heeft van het huis dat jij gekocht hebt denk ik.

Een eigenaar kan de fiets ook delen met andere VanMoof riders. Dat is dan meer een soort van onderhuur als het ware. Wel meer wederzijds vertrouwen nodig. Allebei een eigen VanMoof account.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Van een huis kan je nog de sloten vervangen. Bij de fiets heb je een extra slot nodig.

Maar ik bedoel het ook een beetje andersom; als het ingebouwde slot dicht zit en de vorige eigenaar kan niet inloggen dan is de fiets onbruikbaar. Of wil niet meewerken als er sprake is van diefstal, maar dan is het niet per se negatief :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Totaal andere doelgroep en segment.

Gazelle is trouwens eigendom van de Pon groep. Hadden die niet al eens geinvesteerd in VM?

Er is ook nog de Accell groep, eigennaar van Batavus, Koga, Sparta, Haibike….

De broertjes zullen wel geprobeerd hebben om hun boeltje aan een van beide te verkopen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:19
Tommie12 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:00:
[...]

Gazelle is trouwens eigendom van de Pon groep. Hadden die niet al eens geinvesteerd in VM?

De broertjes zullen wel geprobeerd hebben om hun boeltje aan een van beide te verkopen.
'VanMoof vroeg concurrenten Accell en Pon vergeefs om miljoeneninvestering' https://fd.nl/bedrijfslev...s-om-miljoeneninvestering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:11
Miki schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 20:41:
[...]

Laten zien dat je wel geeft om je klanten en niet direct om geld hoeft te gaan :?
Maar VM klanten zijn toch geen klant van Cowboy? Waarom gaat een concurrerend bedrijf opeens een optie geven die keys te downloaden? Sorry voor mijn ietwat cynische blik maar vind het wel een gek verhaal.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscarwashere
KurgerBing schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 21:38:
[...]

Thanks. Ik blijf met curl uitsluitend de JSON response
code:
1
{"error":"InvalidCredentialsException","message":"Invalid credentials"}
krijgen helaas.

Dat mijn credentials desondanks kloppen heb ik op ik op twee manieren geverifieerd:
1. Via geslaagde login op https://vanmoof.com/my-vanmoof (naar doorverwezen vanaf https://my.vanmoof.com)
2. Via geslaagde login op https://vanmoof.grossartig.io

(Met deze credentials ook in de app ingelogd. Daar wil ik op dit moment liever niet uitloggen...)

Ongeldige URLs geven een 404-html pagina, duidelijk een andere response. De API lijkt me nog online.

Als iemand een andere API key heeft om te proberen, houd ik me aanbevolen.

Als dit de response is vanwege mijn S5, dan is het jammer. https://vanmoof.grossartig.io geeft aan:

[...]

Dat is tenminste iets duidelijker dan de korte API JSON response 🙂
Volgens mij werkt het momenteel alleen voor de S3 en X3, nog niet voor andere generaties. Mocht dat het niet zijn kan ik het nog voor je proberen desnoods, ik heb de self-hosted versie draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KurgerBing
Zr40 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 21:57:
Van een huis kan je nog de sloten vervangen. Bij de fiets heb je een extra slot nodig.

Maar ik bedoel het ook een beetje andersom; als het ingebouwde slot dicht zit en de vorige eigenaar kan niet inloggen dan is de fiets onbruikbaar. Of wil niet meewerken als er sprake is van diefstal, maar dan is het niet per se negatief :P
Goed punt, je hebt helemaal gelijk 🙂

Wel kan de vorige eigenaar de unlock code nog delen in vertrouwen met de nieuwe eigenaar. Mits ingesteld. Maar geen van beiden kan hem de code nog veranderen als ze beiden niet kunnen inloggen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• oscarwashere
Maarten_E schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:20:
[...]

Maar VM klanten zijn toch geen klant van Cowboy? Waarom gaat een concurrerend bedrijf opeens een optie geven die keys te downloaden? Sorry voor mijn ietwat cynische blik maar vind het wel een gek verhaal.
Gewoon een goed bedoelde actie lijkt mij, redelijk eenvoudig op te zetten en levert direct mooie publiciteit op. Sympathie opwekken onder (potentiële) VanMoof-eigenaren die eventueel een nieuwe fiets zoeken straks is ook wel slim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarwashere
Fly-guy schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 18:33:
[...]

Je kan in principe alle onderdelen zelf vervangen (als je weet hoe), behalve volgens mij de accu, computer en kick-lock. Deze onderdelen moeten namelijk geprogrammeerd worden om met elkaar te kunnen werken.

Apple doet dat ook helaas, met het argument diefstal moeilijker te maken, maar tegelijkertijd ben je meer afhankelijk van medewerking van de fabrikant. Een omstreden methode om reparaties en vervangingen als fabrikant in je eigen beheer te houden en derden buiten spel te zetten.
nieuws: Frankrijk onderzoekt of Apple wet overtreedt met bemoeilijken iPhone-...
Zo kan een nieuw scherm op een oude iPhone als Apple het niet aan de iPhone heeft gekoppeld, de kleurtemperatuur niet aanpassen aan de omgeving. Ook werkt gezichtsherkenning Face ID alleen als de onderdelen aan het pcb zijn gekoppeld met software. De accu en soms ook camera's geven meldingen in de Instellingen als het gaat om onderdelen van derden.

[ Voor 4% gewijzigd door oscarwashere op 13-07-2023 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KurgerBing
oscarwashere schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:20:
[...]

Volgens mij werkt het momenteel alleen voor de S3 en X3, nog niet voor andere generaties. Mocht dat het niet zijn kan ik het nog voor je proberen desnoods, ik heb de self-hosted versie draaien.
Thanks, ik had de git repo ook al gekloond en de Docker gestart. Zowel thuis als op een remote server. Helaas op alle instances en op die van grossartig.io zelf null op het rekest 🙂 (...request...?).

Ik denk dat het inderdaad komt doordat ik geen S3 heb. Dat gaf het grossartig.io resultaat ook aan.

Dat de API tussendoor soms ook "invalid API key" terug gaf, wekte de hoop dat er misschien nog andere keys in omloop zijn. Benieuwd welke key Cowboy gebruikt. Ik gok op de bekende die hier ook circuleert. Als je een andere key kent, probeer ik het graag eens daarmee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
[...]

Dat is wel een slimme Cowboy actie om de mensen met een nu nog werkende VanMoof alvast hun naam te promoten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:41
Tommie12 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:00:
[...]

Dat zijn juist argumenten waarom ik denk dat VanMoof interessant kan zijn voor bijvoorbeeld een merk als Gazelle.

Ze bereiken een doelgroep die ze nu moeilijker bereiken, nog genoeg groei potentieel in het buitenland (ook binnenland).

Een fiets maken is geen rocket science. Wellicht voor startups maar bovenstaande bedrijven hebben dat inmiddels wel onder de knie. Het design overnemen en de componenten in huis produceren moet binnen een jaar kunnen. Een goede regeling voor bestaande klanten treffen (frames recyclen met nieuwe kritische onderdelen) en rebranded naar Gazelle vanMoof.

Lijkt mij mooie kans voor wat bestaande merken, tuurlijk wat lef voor nodig, maar dat is soms nodig om te innoveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
PP_Sound schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:33:
[...]

Dat is wel een slimme Cowboy actie om de mensen met een nu nog werkende VanMoof alvast hun naam te promoten ;)
Cowboy wil de klanten, zonder de miserie over te moeten nemen….

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Tommie12
talkatoo schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:33:
[...]

Dat zijn juist argumenten waarom ik denk dat VanMoof interessant kan zijn voor bijvoorbeeld een merk als Gazelle.

Ze bereiken een doelgroep die ze nu moeilijker bereiken, nog genoeg groei potentieel in het buitenland (ook binnenland).

Een fiets maken is geen rocket science. Wellicht voor startups maar bovenstaande bedrijven hebben dat inmiddels wel onder de knie. Het design overnemen en de componenten in huis produceren moet binnen een jaar kunnen. Een goede regeling voor bestaande klanten treffen (frames recyclen met nieuwe kritische onderdelen) en rebranded naar Gazelle vanMoof.

Lijkt mij mooie kans voor wat bestaande merken, tuurlijk wat lef voor nodig, maar dat is soms nodig om te innoveren.
Gazelle maakt een frame en schroeft daar 3rd party spullen in. Dat is saai, maar wel betrouwbaar.

Een VM betrouwbaar maken gaat meer kosten dan een Gazelle.
Alles is zwak aan een VM. De naaf, de shifter, de knoppen, de electronica en de batterij vallen veelvuldig uit.
Wat blijft er over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:35:
[...]

Cowboy wil de klanten, zonder de miserie over te moeten nemen….
Daar kan ik ze geen ongelijk in geven, de vormgeving is prima, de kwaliteit budget, het bedrijfsmodel utopisch.

[ Voor 4% gewijzigd door PP_Sound op 13-07-2023 22:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Clock schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:18:
[...]

'VanMoof vroeg concurrenten Accell en Pon vergeefs om miljoeneninvestering' https://fd.nl/bedrijfslev...s-om-miljoeneninvestering
Ik zal niet het hele artikel plaatsen maar wel een paar bites, die zullen door de andere media ook wel worden overgenomen.
Fietsenfabrikant VanMoof, die woensdag uitstel van betaling kreeg, heeft het afgelopen jaar vergeefs aangeklopt bij Nederlandse concurrenten Accell en Pon voor vers kapitaal. Dat bevestigen twee bronnen rond de ondernemingen. VanMoof hoopte miljoenen euro's los te krijgen.

Tegelijkertijd probeerden zakenbankiers van het Amerikaanse Goldman Sachs buitenlandse investeerders ertoe te bewegen nieuw geld te storten. Dat mislukte. Potentiële investeerders schrokken terug vanwege de gebrekkige kwaliteit van de modieuze fietsen van VanMoof.
Dat VanMoof grote concurrenten heeft benaderd, illustreert hoe hoog de nood was bij het Amsterdamse bedrijf. Het was zelfs bereid directe concurrenten een kijkje in de keuken te geven.
Op de gesprekken met PON na dus geen nieuws verder.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:52
[...]

Winning hearts and minds :)

Cowboy zit in hetzelfde marktsegment. Dus als ze good guy kunnen spelen en daarmee hun naam versterken met een simpele app dan komen de klanten uiteindelijk ook mee. Zij weten ook dat vroeg of laat S3/X3 mechanisch zullen uitvallen (kicklock, accu, e-shifter) je niets meer hebt aan je VanMoof en daarmee hopelijk top of mind zijn bij je volgende fietsaankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Miki schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:51:
[...]

Winning hearts and minds :)

Cowboy zit in hetzelfde marktsegment. Dus als ze good guy kunnen spelen en daarmee hun naam versterken met een simpele app dan komen de klanten uiteindelijk ook mee. Zij weten ook dat vroeg of laat S3/X3 mechanisch zullen uitvallen (kicklock, accu, e-shifter) je niets meer hebt aan je VanMoof en daarmee hopelijk top of mind zijn bij je volgende fietsaankoop.
Daarnaast laten ze zien dat hun app en fiets niet afhankelijk is van de cloud.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tweakx
En kijk maar eens hoe vaak het woord Cowboy is gevallen in de afgelopen paar pagina's en op Reddit. Gewoon goede marketing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _serial_
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-06 00:54

_serial_

and there was silence

Speedster schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:00:
Het merk Van MOOF is sterk. Het ontwerp van de frames is zeer aansprekend. Doorstarten heeft kans als er een partij komt met verstand van fiets onderdelen en alle troep naar de oudijzer boer brengt.
SA 4 speed achternaaf, kom nou toch dan vraag je erom. En ja hoor keurig gekregen. :)
was sterk. De naam had al smet, maar is nu wel besmeurd.

De beste kansen om van Moof nog te laten worden, failliet laten gaan, doorstart of overname, bezem door heen, nieuwe directie erop, dure brandstores weg doen, een servicemodel als Stella gaan instellen (eg.de monteur komt naar je toe)

somewhere there was silence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
talkatoo schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:33:
[...]

Probleem is dat het niet alleen om onderdelen vervangen gaat. Zo'n van Moof fiets is een kwetsbare elektrische gadget op wielen. Dat is het probleem van alle problemen.

Ik verwacht niet dat een merk als Gazelle daar zin in heeft. Veel risico en een ondankbare taak voor duizenden VM in onderhoud met boze klanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mavaros
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:45
_serial_ schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 01:38:
[...]

was sterk. De naam had al smet, maar is nu wel besmeurd.

De beste kansen om van Moof nog te laten worden, failliet laten gaan, doorstart of overname, bezem door heen, nieuwe directie erop, dure brandstores weg doen, een servicemodel als Stella gaan instellen (eg.de monteur komt naar je toe)
Dat is een optie, maar dan zou ik de naam helemaal overboord gooien.

De naam heeft straks, wanneer ze echt failliet gaan en de droom uiteengespat is, voor eeuwig een smet. Zeker als straks de minder hippe figuren ineens zonder werkbaar stalen ros zitten. Niet iedereen leest namelijk dat je via een omweg nu nog je fiets kan gebruiken.

Ik zou in ieder geval wel drie keer nadenken om mijn duur verdiende knaken te gaan investeren in bedrijven als Van Moof, om een mooi stukje speelgoed aan te schaffen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MaStar
Sterk? Misschien in Amsterdam. Van Moof staat (inmiddels) voor brakke fietsen met veel problemen. En nog een zwakke afterservice ook.

Totaal niet sterk en gedurfd om je bedrijf aan te verbinden. Een degelijk merk zoals Gazelle gaat dat niet doen. Alleen al de dealers weten géén raad met een VM. Die vinden al die elektronica maar eng.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Steenw
JohnnyV76 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:04:
Hier een S5 in bestelling staan sinds April en volg al het nieuws angstvallig.
Mijn zoon van 14 is hard aan een nieuwe fiets toe en wilde ontzettend graag een VM. We hadden al wat rond gevraagd en meestal hoorden we iets als "ja in het begin wel wat problemen gehad maar als ie eenmaal goed werkt dan is het prima".

We zijn eerst bij een electrische fietsenwinkel geweest in de buurt en hebben hem een aantal proefritjes laten maken op andere fietsen maar dat was het voor hem niet. Daarna maar even naar VM gereden in Amsterdam en na die test rit glunderde hij dus toch maar besteld. Dat is een beetje t probleem... de fietsen van VM zien er gewoon super goed uit en alle snufjes zijn ook leuk (als ze werken...ik snap t). Alternatieve fietsen zien er vaak wat suffer uit en als jongen van 14 wil je natuurlijk ook wel een stoere fiets onder je kont. Een aantal vrienden van school hebben een S3 en we hebben onszelf ook overtuigd dat de S5 gewoon beter is omdat ze geleerd hebben van de fouten van de S3.

De verwachte leverdatum was ergens in juni maar volgens de verkoper moesten we rekening houden met eind juni zodat het altijd mee kon vallen. Een paar weken geleden kregen we een bericht dat de fiets onderweg is maar wel met een verwachte levertijd van 6-8 weken. Die status is niet veranderd.

We balen nu natuurlijk enorm van al het slechte nieuws en mijn gevoel zegt dat we kunnen fluiten naar de 3000 euro. Nog lulliger natuurlijk voor mijn zoon... voorlopig geen elektrische fiets en wellicht voelt ie zich ook nog een beetje schuldig dat ie heeft zitten aandringen op een VM. Alhoewel, hij zei gister al... dan toch maar een Veloretti?

De vragen die door mijn hoofd gaan zijn:
  1. Hoe groot is de kans dat we de fiets nog krijgen?
  2. Kan ik mijn geld nog terug krijgen?
  3. Is er iets van een verzekering of garantiefonds voor dit soort gevallen?
1. Het lijkt op dit moment het hoogste haalbare om de fiets nog wel te krijgen in ieder geval. Zo ja, wellicht wordt de support en onderhoud nog door een bedrijf overgenomen.
2. Ik snap ook wel dat je van een kale kip niet kunt plukken maar wie weet kunnen ze het geld nog terugboeken als we de bestelling annuleren? Ik acht de kans klein maar zou het de moeite zijn om te proberen t geld terug te krijgen?
3. Is er zoiets voor consumenten?
knip

en nu een antwoord op je vragen
de fiets kan je vergeten, het geld ben je kwijt en nee er is geen garantie fonds

Knip

[ Voor 9% gewijzigd door Notna op 14-07-2023 10:01 . Reden: Ronduit onaardig, druipt van de afgunst en de HK is toch echt een paar deuren verderop ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01-06 11:12
Het zal me verbazen als hier nog in geïnvesteerd gaat worden, Vanmoof gaat een faillissement tegemoet. Heel zuur als je net een fiets hebt besteld, daar zie je niets meer van terug ben ik bang.
Ik rij er nog op zolang het kan, voor gewone zaken kan ik nog terecht bij een plaatselijke fietsenmaker. Misschien BVA auctions in de gaten gaan houden de komende tijd :), aasgieren als we zijn.
Ben wel benieuwd wat er gaat gebeuren met de connectiviteit richting de fiets. Ik hoop ergens dat de app gewoon in de lucht blijft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisdn
Barryz schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:40:
Vanmoof gaat een faillissement tegemoet.
Ben bang dat er weinig over blijft. Normaal is een merknaam nog wel sterk genoeg om door te blijven voeren. Maar waar eerst alleen iedereen die in de markt was voor een nieuwe fiets alle reviews lazen, zijn die reviews nu op elk journaal geweest en weet zelfs mijn moeder: laat maar. En het gaat ook om waanzinnige bedragen, niet om 10 of 20 miljoen, maar 100 komt eerst.

[ Voor 10% gewijzigd door Dennisdn op 14-07-2023 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Het beste waar je op dit moment als eigenaar op kunt hopen is volgens mij dat iemand de klantenportfolio en de nog resterende boedel voor een habbekrats overneemt en bereid is in ieder geval weer een onderhouds- en serviceapparaat op te tuigen. Uiteraard met het vervallen van alle garantieaanspraken.

De kans dat er nog eens een nieuwe VM fiets op de markt komt acht ik nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Daniel schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:58:
Het beste waar je op dit moment als eigenaar op kunt hopen is volgens mij dat iemand de klantenportfolio en de nog resterende boedel voor een habbekrats overneemt en bereid is in ieder geval weer een onderhouds- en serviceapparaat op te tuigen. Uiteraard met het vervallen van alle garantieaanspraken.

De kans dat er nog eens een nieuwe VM fiets op de markt komt acht ik nihil.
kwikfit staat daar keurig voor opgelijnd. Die is wel kredietwaardig neem ik aan en kan dus ook gewoon onderdelen bestellen ect. Fietsen bouwen zie ik ze niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barryz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01-06 11:12
Dennisdn schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:57:
[...]

Ben bang dat er weinig over blijft. Normaal is een merknaam nog wel sterk genoeg om door te blijven voeren. Maar waar eerst alleen iedereen die in de markt was voor een nieuwe fiets alle reviews lazen, zijn die reviews nu op elk journaal geweest en weet zelfs mijn moeder: laat maar. En het gaat ook om waanzinnige bedragen, niet om 10 of 20 miljoen, maar 100 komt eerst.
Precies, de naam Vanmoof staat synoniem voor slechte kwaliteit op dit moment. Jammer, maar daar gaat niemand zich aan branden. Ik denk dat de fietsen en onderdelen geveild gaan worden.
Maar ik laat me graag verrassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
niemand wil verder met Van Moof qua nieuwe fietsen bouwen.

Waar ik wel vrij zeker van ben is dat er nog een prima markt is voor service onderhoud van de bestaande VM fietsen.
Kijk alleen al naar de advertenties op Marktplaats. Werkelijk zo'n 99% van de aangeboden fietsen heeft al minimaal 1 en de meeste zelfs meerdere servicebeurten gehad.

wat @franssie al aangeeft, KwikFit zie ik dit zeer zeker wel doen in de nabije toekomst.

[ Voor 11% gewijzigd door _Bailey_ op 14-07-2023 10:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:53

B64

Interessant achtergrondartikel op de site van de NRC.

Met name onderstaand stukje is interessant. De problemen met OnePlanetCrowd werden al in een eerder NRC-artikel genoemd, maar hier wordt er wat dieper op ingegaan.
De rechtbank in Amsterdam heeft woensdag tegenover NRC bevestigd dat het moederbedrijf van VanMoof surseance [...] heeft aangevraagd en gekregen. Ook heeft de rechter een ‘afkoelingsperiode’ van twee maanden ingesteld, waarin schuldeisers geen geld of goederen kunnen opeisen bij het bedrijf.

Directe aanleiding voor de surseance is het stuklopen van de onderhandelingen over een overbruggingsinvestering. Die was hoognodig: woensdagochtend berichtte het Financieele Dagblad dat VanMoof een rentebetaling zou hebben gemist aan het crowdfundplatform OnePlanetCrowd, waar VanMoof in totaal 5 miljoen euro ophaalde. De zakenkrant schrijft dat OnePlanetCrowd een sommatiebrief naar VanMoof heeft gestuurd: als de rente niet binnen veertien dagen zou worden betaald, zouden de investeerders hun lening direct kunnen opeisen. Nu de rechter een afkoelingsperiode heeft ingelast, is dat niet meer mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
_Bailey_ schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:30:
niemand wil verder met Van Moof qua nieuwe fietsen bouwen.

Waar ik wel vrij zeker van ben is dat er nog een prima markt is voor service onderhoud van de bestaande VM fietsen.
Dacht dat er in totaal iets van 150k zijn gebouwd? Laten er 100k nog rijden dan is er zeker een markt. Maar voor wie? Alle fietsenmakers hebben sowieso de werkplaatsagenda en orderportefouile al vol. Partijen als 12Go en Mantel hebben de kracht om eventuele voorraad op te kopen, maar ze hebben het niet nódig dus zullen ze zich eraan branden? Wellicht dat een lokale échte ouderwetse fietsenmaker in hartje Amsterdam er een rendabele afdeling voor kan bouwen, maar dan houdt het wel op denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Barryz schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:17:
[...]Precies, de naam Vanmoof staat synoniem voor slechte kwaliteit op dit moment.
Als je de reviews van 2019 las was het toen al huilen met de pet op... blijkbaar is er sindsdien een markt gebleven voor VM-gelovigen die dachten/hoopten/niet beseften/iets anders * ( *= kies zelf..) dat het wel goed zou komen/blijven gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Dennisdn schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:38:
[...]

Dacht dat er in totaal iets van 150k zijn gebouwd? Laten er 100k nog rijden dan is er zeker een markt. Maar voor wie? Alle fietsenmakers hebben sowieso de werkplaatsagenda en orderportefouile al vol. Partijen als 12Go en Mantel hebben de kracht om eventuele voorraad op te kopen, maar ze hebben het niet nódig dus zullen ze zich eraan branden? Wellicht dat een lokale échte ouderwetse fietsenmaker in hartje Amsterdam er een rendabele afdeling voor kan bouwen, maar dan houdt het wel op denk ik.
afgelopen dagen kwam ik ergens tegen dat er momenteel zo'n 200.000 VM's rondrijden. (Nou ja rijden....staan :+ )

Ja, wellicht serviceonderhoud niet op landelijk niveau, maar meer plaatselijk. Zeg Amsterdam, Den Haag en Utrecht. Daar waar de concentratie VM's het hoogst is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

B64 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:35:
Interessant achtergrondartikel op de site van de NRC.

Met name onderstaand stukje is interessant. De problemen met OnePlanetCrowd werden al in een eerder NRC-artikel genoemd, maar hier wordt er wat dieper op ingegaan.
[...]
En dan heb je nóg een categorie crowdfunders (zoals ik), namelijk die via OnePlanetCrowd een lening hebben verstrekt en in 2020 hebben gekozen voor conversie naar certificaten van aandelen (waarna OPC niet meer betrokken is). Daar is geen sprake van rentebetalingen, de investering levert alleen geld op bij verkoop bij een eventueel exit event, en de certificaathouders zijn bij een faillissement ook geen schuldeiser. Die hebben dus niets op te eisen, in tegenstelling tot de crowdfunders die niet hebben gekozen voor conversie.

Voor de volledigheid, dat dit in theorie zou kunnen gebeuren was bij het conversieaanbod bekend en diegenen die daar voor hebben gekozen zijn daar ook mee akkoord gegaan.

[ Voor 11% gewijzigd door Zr40 op 14-07-2023 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litebyte

litebyte

Speedster schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:00:
Exact, maar "hoop" is in dit geval beter dan "kans" wat ik zo begreep via via.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• litebyte

litebyte

_Bailey_ schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:41:
[...]

afgelopen dagen kwam ik ergens tegen dat er momenteel zo'n 200.000 VM's rondrijden. (Nou ja rijden....staan :+ )

Ja, wellicht serviceonderhoud niet op landelijk niveau, maar meer plaatselijk. Zeg Amsterdam, Den Haag en Utrecht. Daar waar de concentratie VM's het hoogst is
De deal met kwikfit is mogelijk vooral ook om na een eventueel faillissement reparatie mogelijk te houden, niet meer onder garantie dan natuurlijk

Pagina: 1 2 ... 18 Laatste