Wereldwijd is dat wel degelijk een punt. Denk aan landen als India en China. Dus even kijken naar het grote plaatjeNapo schreef op zondag 10 september 2023 @ 14:47:
[...]
We moeten naar 2011 terug waar we een natuurlijke aanwas hadden van meer dan 40.000 inwoners en die is alsmaar dalende terwijl de populatie wel stijgt, sinds 2015 is de groei meer door migratie dan natuurlijke aanwas (waarbij de verhouding hoger liggen 66% migratiesaldo vs 33% natuurlijke aanwas)
De grotere impact heb je derhalve op migratie ( en nee, asiel is geen groot component ), en je kan dan de vraag stellen of geboortebeperking dan effectief is of niet..
Hoe meer mensen op deze planeet, hoe meer shit (op allerlei gebieden). En daar in ieder geval kritisch op zijn en kijken naar mogelijkheden die richting op lijkt mij een mooi punt voor een verkiezingsprogramma. Van Denk en de SGP hoeven we dat niet te verwachten, maar partijen die het milieu/klimaat als speerpunt hebben verwacht ik op zijn minst een heldere en transparante visie.
In plaats van steeds groter groeien om het systeem draaiend te kunnen houden kun je ook het systeem aanpassen zodat je niet hoeft te groeien. Met pensioenen kan het ookKurkentrekker schreef op zondag 10 september 2023 @ 15:05:
[...]
Zie kinderen er nou eens los van. Ook als we geen kinderen meer krijgen (dan moeten we dus mensen het land binnenlaten om het systeem draaiende te houden), moeten we klimaatbeleid voeren. Dat de bevolking groeit, of op z’n minst gelijkblijft, is een gegeven. Zorg er dan met goed beleid voor dat de mensen die hier zijn, niet te veel impact maken op het klimaat! Dat doe je dus door onder andere grote vervuilers te laten betalen. Je draaft helemaal door met het idee ‘kinderen zijn veel vervuilender’, maar je doet niet je best om na te denken hoe we ervoor kunnen zorgen dat die kinderen, die er linksom of rechtsom toch wel komen, minder vervuilend zullen zijn....
Minder mensen is minder vervuiling (en andere problemen). Zo simpel is het. Echter, het is niet simpel te veranderen. Maar het in ieder geval uitspreken en meenemen in keuzes die gemaakt worden zou de politiek veel transparanter maken.
Inhumaan is een mooie als je het relateert aan asielbeleid. Want wie is er inhumaan? Regimes in bananenrepublieken? Oorlogszuchtige dictators die buurlanden binnenvallen? Daar zou je kritiek in eerste instantie naar toe kunnen....Dat, of je moet een politiek willen voeren die terug wil naar 15 miljoen mensen. Dat betekent dat per mens in Nederland de voetafdruk dus ~10% groter mag zijn dan hij was. Zelfs Dán zul je moeten bezuinigen op je voetafdruk. Maar kom er dan ook even eerlijk voor uit, zeg dat je wil inzetten op bevolkingskrimp en vertel hoe je dat wil fixen zonder inhumane maatregelen, hoe je asielbeleid er dan uitziet, en wat de langetermijn kosten zijn voor de samenleving als we straks helemaal niemand meer hebben om hier in de essentiële sectoren te werken. Want die ene marktanalist gaat echt geen vuilnisman worden, en als zou dat zo zijn, dan helpt dat nog niet genoeg....
Wat mij betreft is het geen of of, maar en en. Verreweg de grootste crisis die we wat mij betreft hebben is die van het tanende vertrouwen in de politiek. En zonder dat vertrouwen wordt het steeds moeilijker om er samen uit te komen. En transparantie en duidelijkheid is een eerste stap om dat vertrouwen terug te winnen....Dus: laten we een effectief klimaatbeleid voeren en niet onze kop in het zand steken en zeggen ‘kinderen zijn nog vervuilender’. Kan zijn, maar dat doet niets af aan dat we een energietransitie te regelen hebben.
De huidige situatie is dat mensen steeds 'extremer' stemmen. Voor mij persoonlijk zou een middenpartij die transparant en pragmatisch is een zegen zijn. Ik wil best water bij de wijn doen als ik zie dat er hier en daar nog wel een glaasje wijn geschonken wordt. Als ik enkel water krijg dan zal ik mijn half aangebroken fles wijn tegen alles beschermen.