LZ86 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 21:03:
[...]
Juist ja, dus je geeft blijk aan VVD te overwegen voor een non issue die de VVD zelf heeft veroorzaakt en nog erger zal maken, want die schuift de rekening echt niet naar de grote bedrijven (hun daadwerkelijke doelgroep) maar naar burgers.
En dan ranten over kinderen. Vertel, wie gaat, als jij oud bent dan de sociale voorzieningen bemannen en in de zorg werken en jouw pensioen betalen? Want geen kinderen krijgen betekent dat deze voorzieningen drastisch zullen verslechteren. Of je moet mensen importeren, maar dat willen we ook niet, want boeee vluchtelingen.
[mbr]*knip*, laten we elkaar niet de maat nemen.[/mbr]
Sissors schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 19:53:
[...]
Een kind op zichzelf vervuilt niet. Dat ligt eraan wat dat kind doet (en gaat doen).
Daarnaast is (uiteraard) er een balans tussen wat het positieve is wat je met de vervuiling doet, en de kosten van de vervuiling. Er zal niemand zijn die zegt dat we MRI scanners niet meer moeten gebruiken omdat ze zoveel elektriciteit verbruiken.
alexbl69 schreef op zondag 10 september 2023 @ 10:25:
[...]
Dus we moeten maar stoppen met voortplanten? Die 1,5 is 25% minder dan de 2 personen die de kinderen produceren. Geboortebeperking in Nederland is een totale nondiscussie zolang het tekort (met rente, een hoge rente) wordt aangevuld middels migratie.
Jongens jullie missen echt compleet mijn punt. Ik ben niet degene die een politieke partij runt met als mantra 'de vervuiler betaalt'. Dat is GL/PvdA. Maar for the sake of argument:
Kinderen krijgen is inherent vervuilend, belastend, een factor xxx meer dan welke auto dan ook. Een westers kind gooit tussen de 6000 en 9000 ton co2 bovenop de co2 voetprint van elke ouder. Elk kind wil later ook een huis, energie, eten, elk jaar vliegreizen, ipjhones, moertjes uit Drachten, en vaolt uiteindelijk ook voor de voortplantingsdrift en krijgt zelf weer kinderen. Na 50 of 60 jaar lopen er 20 fo 30 offspring rond die met 35 vliegtuigen per jaar op vakantie gaan en ook huizen en spullen willen.
https://www.theguardian.c...ave-planet-climate-crisis
En ik begrijp prima dat als je een paar bent, voorplantingsdrift zegt we willen kinderen. Maar uiteindelijk is dat het wel: voor jezelf. Je gaat niet de slurf erin hangen met de gedachte ''óh, dit is goed voor de toekomst van ons land'. Het is naast inherent vervuilend, ook een inherent zelfzuchtig iets. Een hobby, if you wish. En dan dekt 'de vervuiler betaalt'' de lading gewoon niet meer als dat alleen op autos slaat. Zeg dan gewoon de prive betalende auto-voor-werk hebbende vervuiler gaat betalen, en de andere vervuilende zaken gaan we niet belasten of zelfs maar bespreekbaar maken.' Groen Links bijvoorbeeld, geeft geen enkele reactie op vragen inzake.
Dus, resumerend: ik vind het prima dat mensen kinderen krijgen. Ik vind het niet prima dat politieke partijen prachtige praatjes als 'de vervuiler betaalt' gebruiken terwijl ze iets anders bedoelen. Maar dat ben ik helaas zeker van PvdA wel gewend en de reden waarom ik fel tegen die club ben, althans ze zullen nooit mijn stem krijgen.
Russel88 schreef op zondag 10 september 2023 @ 07:56:
[...]
We hebben al 4 kabinetten gehad waarbij de VVD de grootste was en je pijnpunten zijn niet aangepakt. Waarom denk je dat kabinets periode 5 dat wel wordt gedaan?
Mensen mogen stemmen wat ze willen. Ik vind het alleen frappant dat mensen op de VVD willen stemmen, omdat ze veranderingen willen.
Ik zeg niet dat ik VVD ga stemmen, ik zeg dat ze als enige tot nu toe een interessante overweging zijn omdat ze tegemoet komen aan mijn prioriteiten deze verkiezingen. Daarnaast is Rutte weg en geloof ik dat Yesilgoz wellicht wat meer een VVD-achtige koers gaat nemen. Ik ben vooral benieuwd naar wat omtzigt voor program gaat brengen.