CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:20:
[...]
Het gaat om het totaal aantal wereldburgers, en daar dragen Nederlanders nog steeds aan bij.
Verder zijn Nederlandse kinderen extreem vervuilend, omdat ze hun halve leven in de auto doorbrengen, veel vlees eten, mee worden genomen op vliegvakantie, en sowieso enorme materiele welvaart genieten.
In milieuopzicht levert het veel meer op om het aantal Nederlandse kinderen naar 0 te brengen, dan om de bevolkingsgroei in Afrika af te remmen.
Het lijkt mij wel duidelijk dat jijzelf geen kinderen wilt en ook niets met kinderen hebt? Als het nu al zo is dat we steeds meer buitenlanders hierheen moeten halen/ laten komen om het werk te doen, hoe zie je dit dan voor je? Die mensen vervuilen ook, brengen nog meer in hun auto door want willen ook regelmatig terug naar het land van herkomst, naar familie/ vrinden (of die komen hierheen).
Het is i.m.o. erg kortzichtig door alleen puur naar de kinderen te kijken, want die zijn vervuilend, maar niet naar wat er gebeuren gaat als de krimp echt inzet.
Overigens is dat ook iets dat ik de politiek zelf erg kwalijk neem, de klimaatcrisis is een wereldwijd probleem, niet een Nederlands of Europees probleem. Je kan hier wel het aantal kindeen verminderen, maar linksom of rechtsom als je elders niets aanpakt, dan zal de groei doorzetten en krijg je bovengenoemde probleem ervoor terug. ((vraag is dus of het daar beter van wordt)
Veel politieke acties/ statements zijn ook zo kort door de bocht, zonder verder te kijken naar de consequenties. Simpel voorbeeld:
- Benzine auto's en elektrische auto's worden straks voor lease-rijders even zwaar verrekend met je loon (lijkt mij qua uitgangspunt op zichzelf prima overigens), maar waar zit dan de stimulans nog om elektrisch te rijden, dat zogenoemd (veel) minder vervuilend is?
Ik heb zelf ook geen passende oplossing voor de problematiek, maar als we alleen maar kijken naar 'we moeten x (kinderen in jouw genoemde casus, of vliegacties vanuit NL in een andere casus), als iedereen dan maar via Duitsland gaat omdat zij niet meedoen en vervolgens met auto's (of in geval van vrachtvervoer, schepen en vrachtwagens) de boel alsnog naar Nederland halen, wat wordt er dan beter?
Wat ik hiermee wil zeggen is dat we af moeten stappen van 'dingen doen omdat je dan kan zeggen dat 'wij het goed doen', terwijl er eigenlijk niets wezenlijks veranderd. Dwz: Als het totaal aantal vliegacties op Nederland met 10k per jaar afneemt, maar daarentegen België en Duitsland beiden met 5k vliegacties groeien, wat schieten we er dan mee op?
Je kan wel zeggen dat wij in Nederland 'vakantievieren' of vliegen extra met CO2 belasting gaan belasten, maar als je dat in Duitsland en België niet doet, dan gaan mensen gewoon daarheen om een vliegreis te boeken en vakantie te vieren. Netto wordt de wereld er dus 0% beter van, maar zelfs slechter omdat er meer reisacties worden uitgevoerd (of langere stukken) dan momenteel het geval is.
In die zin is het laten krimpen van de economie een van de belangrijkste opties om auto transport te verminderen, vliegreizen te verminderen en andere dure (en vervuilende zaken) te verminderen. Als het niet meer te betalen is, gebeurt het simpelweg minder, maar zolang wij met ons kleine landje ingeklemd zitten tussen landen waar het wél goedkoop is, zet het puur meer belasten helemaal geen zoden aan de dijk.