Ja, had standje sport gekozen en heb dat ook vermeld, ook vermeld dat ik het in mijn wagen met wat voor een instelling ook niet zo zwaar kan krijgen.
Ja, mijn Luxery staat op 17inch met de Continentals.
De 17 inch zijn idd 2cm smaller.
Smaller of breder heeft voor en nadelen, maar de voor en nadelen zijn ook weer afhankelijk van het profiel en de samenstelling van het rubber en de buitentemperaturen/wegdek omstandigheden, het 1 kan het ander weer opheffen of versterken of ten kostte gaan van meer of minder slijtage, bandenfabrikanten proberen tot een goed compromis te komen, de koper beslist uiteindelijk waar zijn of haar belangen liggen, bandentesten zijn dan ook een leuk middel om de verschillen tussen allerlei banden op te zoeken.
Voor het comfort.
Je nam 1 dingetje dat voor het comfort van belang is niet mee en dat is de "hoogte" van de band, hoe groter de velg, des te lager de band, dit om de omtrek van de banden gelijk te houden.
Hier een omrekentabel:
https://www.deldense.nl/omrekentabel-banden/
Mijn banden zijn 215x
50x17
Jouw banden zijn? 235x
40x18
De standaard had/heeft??? 215x
55x16
Sommigen houden van sportief en hebben graag zo groot mogelijk velgen en van die heel lage banden, spijkerhard en weinig comfort maar wel heel strak op de weg met weinig "gewiebel"
Dan heb je de gulden middenweg, iets meer comfort en toch nog voldoende strak gevoel in het stuur.
Dan is er de comfort optie, hoge band veel comfort maar het "wiebelt" allemaal wat meer en voelt wat minder strak aan. In een "hoge" band kan meer luchtvolume dan een lage band, dat hij iets breder zou zijn en daardoor meer lucht kan bevatten is denk ik in de praktijk verwaarloosbaar.
Bovenstaand is ook weer niet helemaal allemaal afhankelijk van alleen maar de bandhoogte, hier speelt de bandenspanning en ook de constructie van de band een rol, er zijn banden voor hoge lasten en lagere lasten en de banden die hoge lasten kunnen dragen zijn over het algemeen wat stugger...... en ja..... rubber is een natuurproduct en ook al zitten er wat andere stoffen doorheen, rubber is bij warmte toch iets soepeler dan dan bij kou, dus is er ook weer de temperatuur die een rol speelt.
De voor jezelf de meest aantrekkelijke combinatie kiezen is dan met het onderwerp banden een heel lastige, er zijn zoveel factoren die een rol meespelen dat het moeilijk is om tot een goede keuze te komen, niet alleen in maten en soorten maar ook nog eens heel veel merken en profielen met en zonder velgbescherming.....
Ja blijft een beetje voor mij de vraag, vanwaar je vragen?