Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:55
Rene44 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 16:13:
Het is makkelijk grapjes te maken maar uiteindelijk zijn er 5 levens verloren en maakt het een erg triest verhaal. Ik snap werkelijk niet waarom je jezelf met 4 anderen in een kleine cilinder laat opsluiten met als enige uitzicht een klein raampje. Waarom niet gewoon een camera laten zakken en kijken op een 86" 8k scherm? Ik hoop dat toekomstige sub bouwers en passagiers zich wel wat meer zekerheden geven. 5 inch dik of niet, met alleen een koolstof hull op die diepte. Diverse keren zonder enige nacontrole. The mind boggles. Iemand had die eigenaar moeten tegenhouden.
Daadwerkelijk zien is toch mooier dan op een foto/camera. Ik neem aan dat jij ook wel eens op vakantie gaat om iets moois te zien, en dat je niet in je vakantie wat foto's gaat bekijken :+

Ik heb ook wel eens in een duikboot gezeten en die ervaring is toch heel anders dan een camera die onder water aan het filmen is. Ondanks dat je door die camera juist een beter en mooier beeld hebt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:59
.

[ Voor 99% gewijzigd door WEBGAMING op 23-06-2023 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10-05 20:23
thunder7 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 16:14:
[...]

Wat staat daar in de intro?

[...]

Dat lijkt nu toch een beetje achterhaald.
aangezien er blijkbaar geen werkbare manier was om die HUL na iedere duik te laten scannen, hebben ze die veiligheidsmaatregelen maar gewoon geskipped.
de gebruikte RTM is een beetje primitief gebleken, " hoor je het carbon kraken? ballast los, en up to surface"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:54
WEBGAMING schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 16:17:
[...]

Zeggen dat je er geweest bent. Vooral voor de status, en het verhaal. Daarom zullen de meeste superrijken het denk ik interessant vinden.
Dat zijn altijd heerlijke aannames O-) omdat ze miljardair zijn kunnen ze niet oprecht interesse hebben in bepaalde onderwerpen? Doen ze het enkel voor de status?

Je kent de mensen niet. Misschien was die jongere wel een rijkeluiszoontje die het enkel deed uit kick voor zijn vrienden. Weet jij veel.

Dat je een miljardair aansrpeekt of geen medelijden hebt door de manier waarop die zijn geld "verdient" snap ik best. Maar meteen maar invullen waarom ze aan die duik meedoen is zo bevooroordeeld en kansloos :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Bushie schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 16:21:
[...]

aangezien er blijkbaar geen werkbare manier was om die HUL na iedere duik te laten scannen, hebben ze die veiligheidsmaatregelen maar gewoon geskipped.
de gebruikte RTM is een beetje primitief gebleken, " hoor je het carbon kraken? ballast los, en up to surface"
De CEO vond dat er geen werkbare manier was. Maar het is best mogelijk om zo'n hull te scannen en te controleren. Alleen kost dat wel tijd en geld en dat was het de CEO schijnbaar niet waard.

Ik kayak b.v. en vaar daarbij met een carbon peddel en die kunnen ze na constructie door een scanner halen om de sterkte te controleren. Dat kost even tijd en dus gebeurt het steekproefsgewijs, maar dan kunnen ze wel de dikte controleren, of er geen haarscheurtjes of andere beschadigingen inzitten e.d. En nu snap ik dat dat bij een sub wat langer duurt en wat meer zal kosten, maar als je leven er van af hangt zou ik het toch wel aanraden (wat nu ook wel blijkt.). Zeker omdat het bekend is dat carbon niet het meest geschikte materiaal is voor zoiets omdat je niet ziet wanneer het gaat bezwijken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Bushie schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 16:21:
[...]

Het hele ontwerp (dus niet alleen het raam) was ook helemaal niet geschikt voor die dieptes, zelfs maar 1/3 of 1/4 daarvan. Tenminste dat schrijven sommige media.

Erg raar, die CEO moet echt in tunnelvisie (slecht woord, maar kom over op geen ander) hebben geleefd. Dat filmpje met die journalist dat uiteindelijk (wijselijk) besluit niet mee te gaan, vat het allemaal erg goed samen. Gewoon spul ook dat je bij de Action kon kopen, niets van backup systemen, geen idee wat te doen bij een calamiteit.. zijn de mensen die aan boord gingen dan toch vertelt dat het allemaal wel veilig was/voorgelogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavaros
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:57
HollowGamer schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 13:39:
[...]

Ok, duidelijk. Er waren namelijk ook vragen over het (kleine) window dat niet geschikt zou zijn voor die diepte, en dat soort dingen.
Maar wellicht wordt dit ook tot het ontwerp/romp gerekend?

Het ergste is dat er gewoon geen testing was. Die romp werd, als het klopt, helemaal niet gecontroleerd na elke dive. Of niet voldoende.

Ik snap het niet (zoals iedereen wel), hadden ze zoveel vertrouwen in het ontwerp? Misschien ook een goede realitycheck voor de mensheid, dat je altijd een externe iemand moet laten kijken bij dingen waarbij mensenlevens op het spel staan.

Overigens wil ik wel kwijt dat er veel ongepaste en 'grappige' opmerkingen worden gemaakt op het internet. Zoals negatieve reviews plaatsen bij de Logitech-controller of allemaal andere vage tweets (sowieso geen fan van Twitter) over richpeople en allemaal memes.

Het lijkt wel tegenwoordig normaal te zijn. Negatieve aandacht is natuurlijk ook hits en aanzien, maar het haalt soms de meest rare dingen bij mensen naar boven. De mensen aan boord hadden wellicht niet eens door welk gevaar ze liepen, tevens zijn ze omgekomen. Op NU.nl lees ik reacties over vluchtelingen die dagelijks omkomen op zee, maar die twee zijn toch niet met elkaar te vergelijken? Ik snap de connectie niet, de zee is groot en hier hadden ze een goed idee waar de Titan het laatst is gezien. Bij die (zelfgemaakte) boten is er geen aankondiging vooraf en ook daar is aandacht voor in de media.

Ik ben ook een sensatiezoeker, begrijp mij niet verkeerd, maar dit soort dingen zou ik nooit in mijn hoofd halen.
Lugubere grapjes had je ookal voor het internet. Dus het is geen nieuw fenomeen. Het verschil is alleen dat u het nu ook voor de voeten wordt geworpen.

Toen ooit de Challenger ontplofte, had je binnen een dag al grappen en grollen over die faalpartij van de NASA. Tsjernobiel hetzelfde verhaal. En ik denk dat dit 5000 jaar geleden ook gewoon gebeurde. In elk mensenleven kom je wel iemand tegen die beweert dat hij/zij kan vliegen. Meestal blijft het bij een bewering, maar soms staat er iemand echt op het dak met wapperende armen, beplakt met veren. En die ervaart dan ongenadig hard de gevolgen of hij/zij vliegt weg. Dat eerste levert gegniffel op, het tweede maakt dat ze je over 1000 jaar nog vereren in de vorm van school-, straat- of biblioteeknamen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
redwing schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 16:13:
[...]

En dit soort commentaar is nu precies waar het de poster waar je op reageert om gaat . Omdat het mijardairs zijn, zijn ze verwend en is het niet erg dat ze dood gaan :?
*knip*, je kunt je punt ook maken zonder het persoonlijk te maken. Verwend, wellicht wel.

Niet erg dat ze dood gaan? Heb ik nergens gezegd, maar dat is het probleem met overmatig emotioneel willen reageren. Dat je dingen erbij verzint om een punt te maken. Ik vind het persoonlijk niet "erg". Niet omdat het miljardairs zijn ( 8)7 ), maar omdat ik die personen niet persoonlijk ken. Die zijn voor mij compleet abstract. Er sterven per uur 150 mensen wereldwijd in het verkeer. En nu toevallig 5 in een speelgoed duikboot. Jammer.

En inderdaad, dat gevoel wordt deels opgeroepen omdat ze zichzelf in een ultragevraarlijke situatie hebben gebracht. Dat is prima, maar dan heb je ook maar alle mogelijke gevolgen van dat gedrag te accepteren.

Opnieuw, ieder z'n ding en ieder mag doen wat 'ie wil. Absoluut. Maar verwacht dan niet de grootste eerbied en consideratie. Of dat je er niets over mag zeggen, want 'dood'. Tuurlijk mag je erover zeggen wat je maar wil.

Lijkt wel op dat gedoe met Queen Elisabeth II
Zo werkt het nu eenmaal niet, we helpen mensen zoveel we kunnen en zo hoort het ook. Je komt in het dagelijks leven zo vaak mensen tegen die door stomme keuzes/akties in de problemen zijn gekomen (vraag de brandweer maar eens wat die tegenkomen). Daar mag je gewoon geen onderscheid in maken. Wat wel kan is dat het te gevaarlijk is om te helpen, maar dat speelde in dit geval totaal niet mee.
Er is een heel duidelijk 'moreel' verschil tussen dronken fietsen en in het kanaal belanden, en bewust 4km diep onder water gaan zitten met een commercieel bedrijf die er alle kantjes affietst.

[ Voor 2% gewijzigd door NMH op 23-06-2023 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Waah schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 16:31:
[...]

Dat zijn altijd heerlijke aannames O-) omdat ze miljardair zijn kunnen ze niet oprecht interesse hebben in bepaalde onderwerpen? Doen ze het enkel voor de status?

Je kent de mensen niet. Misschien was die jongere wel een rijkeluiszoontje die het enkel deed uit kick voor zijn vrienden. Weet jij veel.

Dat je een miljardair aansrpeekt of geen medelijden hebt door de manier waarop die zijn geld "verdient" snap ik best. Maar meteen maar invullen waarom ze aan die duik meedoen is zo bevooroordeeld en kansloos :X
En wat dan nog, die zoon had misschien weinig interesse (geen idee, maar als voorbeeld), maar ging voor zijn vader mee bijvoorbeeld. De rest leek erg geïnteresseerd om de Titanic te zien.

Ik vind 250k nog niet eens zoveel, heb dat geld niet, maar voor een multimiljonair is het een schijntje. Als ik het geld had, dan zou ik al serieus vragen hebben of het geen goedkope operatie zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Waah schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 16:31:
[...]

Daarom heb ik het over de hele rijke mensen. Maar ja, natuurlijk kunnen ze het ook mooi vinden. Maar ook op een compleet goedgekeurd schip is het levensgevaarlijk.

Er zat ook een onderzoeker op, daar heb ik andere gedachten bij.
En de jonge jongen die gewoon tijd met zijn vader wou doorbrengen, maar eigenlijk helemaal niet mee wou, natuurlijk ook.

En ik zeg ook niet dat ik geen medelijden heb met de rest. Maar het is wel gewoon een bewuste keuze geweest, die dan nu achteraf veel gevaarlijker was als ze dachten. Maar dat hadden ze zelf ook wel beter kunnen onderzoeken. Als iemand je 4 kilometer naar de diepte wil brengen met een (draadloze!) Logitech controller, ga je toch niet mee?

[ Voor 4% gewijzigd door WEBGAMING op 23-06-2023 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Amos_x schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 16:36:
[...]

*knip* Verwend, wellicht wel.

Niet erg dat ze dood gaan? Heb ik nergens gezegd, maar dat is het probleem met overmatig emotioneel willen reageren. Dat je dingen erbij verzint om een punt te maken. Ik vind het persoonlijk niet "erg". Niet omdat het miljardairs zijn ( 8)7 ), maar omdat ik die personen niet persoonlijk ken. Die zijn voor mij compleet abstract. Er sterven per uur 150 mensen wereldwijd in het verkeer. En nu toevallig 5 in een speelgoed duikboot. Jammer.

En inderdaad, dat gevoel wordt deels opgeroepen omdat ze zichzelf in een ultragevraarlijke situatie hebben gebracht. Dat is prima, maar dan heb je ook maar alle mogelijke gevolgen van dat gedrag te accepteren.

Opnieuw, ieder z'n ding en ieder mag doen wat 'ie wil. Absoluut. Maar verwacht dan niet de grootste eerbied en consideratie. Of dat je er niets over mag zeggen, want 'dood'. Tuurlijk mag je erover zeggen wat je maar wil.

Lijkt wel op dat gedoe met Queen Elisabeth II

[...]

Er is een heel duidelijk 'moreel' verschil tussen dronken fietsen en in het kanaal belanden, en bewust 4km diep onder water gaan zitten met een commercieel bedrijf die er alle kantjes affietst.
Ik vind dat je kort door de bocht gaat. Ja, elke dag gaan er mensen (gruwelijk) dood, maar ieder mens heeft wel iets van gevoel en kan zich bijvoorbeeld voorstellen hoe het moet zijn voor nabestaanden. Er zijn mensen die dat niet hebben, maar daar zijn dan ook meestal problemen mee.

Die moeder blijft nu alleen achter, zonder haar zoon en man ooit terug te zien. Iets dat haar wel werd beloofd (wellicht).

Ja, dat geld ook voor andere mensen, maar het gevoel dat dit voorkomen kon worden, maakt mij wel boos. Maakt mij niet uit of ze nu wel geen geld hadden, het had gewoon niet hoeven te gebeuren.

[ Voor 1% gewijzigd door NMH op 23-06-2023 22:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:42
Bushie schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 16:05:
dank je, ja dat is wel een fragment, maar ik heb ook het "plakken" gezien en dat ging in mijn ogen niet echt heel wetenschappelijk maar meer kloddertje lijm hier kloddertje lijm daar, delen in elkaar effe aandrukken en klaar.

Edit: ooops niet goed gekeken, ja dit was m, dank je

Edit2: dat lijmen doe je je toch niet zo ongecontroleerd (zowel de manier als lokatie) als je weet dat je leven afhangt van die lijmverbinding.
Ik hoop dat ze bij Airbus de vliegtuigen iets serieuzer plakken
Nee, met de productie van de romp heb ik minder problemen. Dat is een normale manier van produceren en als ze ook gewoon in de lengte richting vezels hebben gelegd, dan klinkt de layup ook nog wel acceptabel.

Maar dat lijmen... Ja dat ziet er wel twijfelachtig uit, het is moeilijk te zien maar ik zie weinig dikte controle, weinig uitvloei, kans op wegschrapen van je lijm en dan ook niet de mogelijkheid hebben tot een ndt check.

In de luchtvaart industrie worden dit soort processen eerst getest en gekwalificeerd, dmv mechanische testen en analyses. Daarmee kwalificeer je het process en zolang je het process volgt (met bijbehorende controles) dan is de verbinding goed. Heb je een afwijking in het process, of mist er documentatie, dan mag je aantonen dat het nog steeds goed is of het onderdeel is gewoon scrap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
WEBGAMING schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 16:44:
[...]

Daarom heb ik het over de hele rijke mensen. Maar ja, natuurlijk kunnen ze het ook mooi vinden. Maar ook op een compleet goedgekeurd schip is het levensgevaarlijk.

Er zat ook een onderzoeker op, daar heb ik andere gedachten bij.
En de jonge jongen die gewoon tijd met zijn vader wou doorbrengen, maar eigenlijk helemaal niet mee wou, natuurlijk ook.

En ik zeg ook niet dat ik geen medelijden heb met de rest. Maar het is wel gewoon een bewuste keuze geweest, die dan nu achteraf veel gevaarlijker was als ze dachten. Maar dat hadden ze zelf ook wel beter kunnen onderzoeken. Als iemand mij 4 kilometer naar de diepte wil brengen met een (draadloze!) Logitech controller, stap ik echt niet in.
Kan je mij aangeven wat zo belangrijk is dat die mensen rijk waren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-05 20:16
Amos_x schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 15:55:
[...]

Ja en? Denk niet dat de slachtoffers zich beledigd zullen voelen. En de familie heeft wel betere dingen te doen dan fora te lezen. Denk ook niet dat ze hier meelezen. Ze hebben sowieso wel andere dingen te doen dan Reddit lezen op dit moment. Ga je gang zou ik zeggen.

Edit: ik doe er zelf niet aan mee, maar er zitten vaak erg spitsvondige en creatieve woordspelingen tussen de comments op YouTube en Reddit bvb. Niets schokkend of grof, wel goed gevonden en op zich wel humor. Moest af en toe toch glimlachen. Moet ook kunnen.
Ik ben persoonlijk voorstander van elkaar met respect behandelen, ook als er sociaal geen gewin uit te halen is omdat je de mensen niet kent. Dat is het verschil tussen intrinsieke en extrinsieke motivatie om een fatsoenlijk mens te zijn... Dat je zelf niet mee doet maakt ook dat je de er dus niks van zegt, je hoort dan wel bij het probleem d:)b

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Amos_x
HollowGamer schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 16:46:
[...]

Ik vind dat je kort door de bocht gaat. Ja, elke dag gaan er mensen (gruwelijk) dood, maar ieder mens heeft wel iets van gevoel
Gevoel heb ik.
en kan zich bijvoorbeeld voorstellen hoe het moet zijn voor nabestaanden.
Kan ik mij prima voorstellen, met mijn empathie is niets mis
Er zijn mensen die dat niet hebben, maar daar zijn dan ook meestal problemen mee.

Die moeder blijft nu alleen achter, zonder haar zoon en man ooit terug te zien. Iets dat haar wel werd beloofd (wellicht).
met dit soort expedities zijn er geen beloftes en zekerheden. Wie dat gelooft is naïef. Je 'hoeft' niet naar de titanic te gaan. En als ze niet alleen had moeten achterblijven, kan je als verantwoorde ouder en echtgenoot misschien niet 4km onder water gaan zitten en iets anders vinden om te doen, wat ineens een heel stuk veiliger is. Zoals parachutespringen (ik ben serieus)
Ja, dat geld ook voor andere mensen, maar het gevoel dat dit voorkomen kon worden, maakt mij wel boos.
Maakt mij ook boos hoor, wat dacht je dan...
Maakt mij niet uit of ze nu wel geen geld hadden, het had gewoon niet hoeven te gebeuren.
Zeker, absoluut mee eens.

Het is perfect mogelijk om een heel scala aan gevoelens en meningen te hebben, een mens is lekker complex, toch?

Waar ik wel moeite mee heb, zijn moraalridders die anderen de mond gaan snoeren met virtue signaling. Nergens voor nodig, open platform, vrijheid van meningsuiting. Tenzij moderatie ingrijpt, maar dan ligt het aan de regels van desbetreffend platform.

Een aangebrande opmerking of luchtigheid moet zeker kunnen. Humor verzacht de zeden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amos_x
mathelicious schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 16:53:
[...]

Ik ben persoonlijk voorstander van elkaar met respect behandelen, ook als er sociaal geen gewin uit te halen is omdat je de mensen niet kent. Dat is het verschil tussen intrinsieke en extrinsieke motivatie om een fatsoenlijk mens te zijn... Dat je zelf niet mee doet maakt ook dat je de er dus niks van zegt, je hoort dan wel bij het probleem d:)b
Maar er is geen probleem, en ik ga niet het vingertje in de lucht steken bij wie wel denkt een grap te moeten maken. Moet 'ie zelf weten, zich verontwaardigd voelen is vooral een probleem van de ontvanger. Niemand verplicht je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Amos_x schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 15:55:
[...]

Ja en? Denk niet dat de slachtoffers zich beledigd zullen voelen. En de familie heeft wel betere dingen te doen dan fora te lezen. Denk ook niet dat ze hier meelezen. Ze hebben sowieso wel andere dingen te doen dan Reddit lezen op dit moment. Ga je gang zou ik zeggen.

Edit: ik doe er zelf niet aan mee, maar er zitten vaak erg spitsvondige en creatieve woordspelingen tussen de comments op YouTube en Reddit bvb. Niets schokkend of grof, wel goed gevonden en op zich wel humor. Moest af en toe toch glimlachen. Moet ook kunnen.

We kennen die mensen niet, je hoeft niet over alles in depressie te gaan. Het blijft sowieso erg onpersoonlijk.

Ik voel mee voor die jongere, en die wetenschapper die echt een passie had voor Titanic, en wellicht z’n ogen sloot voor het OceanGate circus, omdat het de enige manier was om regelmatig te kunnen afdalen naar “zijn” onderwerp. En voor de jongere, omdat die wellicht niet volwassen genoeg was om zich goed te realiseren waar hij zich toe verbond.

Die anderen zijn verwende adrenalinefans die telkens meer willen omdat niets nog bijzonder is als je alles al hebt. Zoals iemand hier al zei, je koopt een mega jacht, vaart 6 weken rond op de middellandse zee en dat ben je ook weer beu. Dan weer op zoek naar de volgende overtreffende bucket list item om ‘nog iets te kunnen voelen’. Inderdaad net als die Mt Everest beklimmers die nooit klimmen en geen passie hebben voor de sport, maar iets willen om op het volgende cocktail feestje over op te scheppen.

Play stupid games, win stupid prizes… Simpel.

De hele reddingsoperatie vond ik ook fors overdreven. En ga niet zeggen dat een ‘plicht’ is, of vergelijken met mensen die in nood zijn in het verkeer, huis, werk, enz… Dat zijn normale situaties die bij het dagelijkse leven horen, waar je je niet kan aan onttrekken. Daar hoor je te kunnen verwachten dat men zoveel mogelijk doet om je te redden. Voor hobbyisten die volledig vrijwillig in een brakke buis kruipen, om ergens naar toe te gaan zonder meerwaarde en perfect zonder kan, dat is volledig eigen risico. Of ze regelen zelf maar een volledig rescue team/backup team. Zoals iedereen die stunts wil doen.

Op zich geen probleem met mensen die gevaarlijke exploten willen doen (zoals die parachute sprong vanuit de ruimte), maar ten eerste accepteer de consquenties (afstand doen van publieke resources voor hulp), en ten tweede, verwacht ook niet dat de maatschappij drie dagen in rouw gaat als het misloopt. Live goes on.

Die knul wou eerst niet mee naar beneden, en heeft zich laten overhalen door z’n vader omdat die vader ‘tijd wou door brengen met z’n zoon’. Ipv te gaan barbecuen, of desnoods te kayaken of zo :+
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
redwing schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 16:18:
[...]

Daadwerkelijk zien is toch mooier dan op een foto/camera. Ik neem aan dat jij ook wel eens op vakantie gaat om iets moois te zien, en dat je niet in je vakantie wat foto's gaat bekijken :+

Ik heb ook wel eens in een duikboot gezeten en die ervaring is toch heel anders dan een camera die onder water aan het filmen is. Ondanks dat je door die camera juist een beter en mooier beeld hebt.
Ja ik ook, en vele anderen, bij Aruba, maar die ging maar tot 42 meter diep of zo, maar dat kan ook nog steeds imploderen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJa8HwhnGcaJjGnd3zsYeqnGxBc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ReOS3QNJFWeJIVBkN4cZAnLK.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:53

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wat ik niet zo goed snap is dat experts (achteraf) zeggen dat dat ding ivm materiaal gebruik niet veilig was, waarom was die CEO/ontwerper dan zo overtuigend van zijn 'onzinkbare' duikboot?
Zie ook dit filmpje
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230623_95184039
“Ik denk dat het generaal MacArthur (Amerikaanse generaal die een belangrijke rol vervulde in de Eerste en Tweede Wereldoorlog, red.) was die ooit zei dat je herinnerd wordt voor de regels die je gebroken hebt. Ik heb wel wat regels gebroken om deze duikboot te maken”, vertelt de CEO met ogen die schijnbaar blinken van trots.
Het is toch vrij eenvoudig om te testen hoeveel druk erop kan ?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
HollowGamer schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 16:48:
[...]

Kan je mij aangeven wat zo belangrijk is dat die mensen rijk waren?
Zo diep duiken is gewoon altijd levensgevaarlijk.

Ze kunnen makkelijk meer uitgeven aan een veiligere tocht. Ze zullen misschien niet zo bewust zijn van de echte gevaren, maar daar hadden ze best makkelijk zelf onderzoek naar kunnen (laten) doen.

En ze hadden gewoon kunnen kiezen het niet te doen, desnoods net voor ze instappen..

[ Voor 15% gewijzigd door WEBGAMING op 23-06-2023 17:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bushie
Het is toch vrij eenvoudig om te testen hoeveel druk erop kan ?
als eenmalige test wel, maar niets als een stress-test van meerdere duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:56
Rene44 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 16:13:
Ik snap werkelijk niet waarom je jezelf met 4 anderen in een kleine cilinder laat opsluiten met als enige uitzicht een klein raampje. Waarom niet gewoon een camera laten zakken en kijken op een 86" 8k scherm?
Als jij bergen wil zien dan ga je toch ook op vakantie en niet thuis plaatjes van bergen bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:28

Major_ton

Shoot!

YouTube: 'I knew Titanic submarine imploded on Monday and rescue was a 'chara...

Dit geeft wel een goed inzicht in de gang van zaken de afgelopen week en vraagtekens die er op voorhand al waren omtrent de veiligheid van de sub. Ik kan mij voorstellen dat de nabestaanden hoe dan ook een zoektocht naar hun geliefden wilden zien, maar maandag was dus eigenlijk al bekend dat de sub was geïmplodeerd.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-05 22:55
Op NU.nl lees ik reacties over vluchtelingen die dagelijks omkomen op zee, maar die twee zijn toch niet met elkaar te vergelijken? Ik snap de connectie niet, de zee is groot en hier hadden ze een goed idee waar de Titan het laatst is gezien. Bij die (zelfgemaakte) boten is er geen aankondiging vooraf en ook daar is aandacht voor in de media.
Het redden van drenkelingen op de middelandse zee is zelfs strafbaar. Op het moment wordt er twintig jaar cel geeist tegen mensen die vluchtelingen uit het water hebben gevist.

Dit is wel degelijk een geval "some animals are more equal than others."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
WEBGAMING schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 17:00:
[...]

Ze kunnen makkelijk meer uitgeven aan een veiligere tocht. Ze zullen misschien niet zo bewust zijn van de echte gevaren, maar daar hadden ze best makkelijk zelf onderzoek naar kunnen (laten) doen.
Wat als ze deze reis gewonnen hadden of niet rijk waren geweest?

Er zou namelijk ook een wedstrijd lopen, waardoor je mogelijk mee kon gaan met deze onderzeeër.

Ja, je kiest zelf nog altijd om te gaan. Maar ik geloof ook dat ze zijn overgehaald door het enthousiasme van de CEO en van bepaalde informatie zijn weggehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mavaros
HollowGamer schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 17:11:
[...]

Er zou namelijk ook een wedstrijd lopen, waardoor je mogelijk mee kon gaan met deze onderzeeër.

Ja, je kiest zelf nog altijd om te gaan. Maar ik geloof ook dat ze zijn overgehaald door het enthousiasme van de CEO en van bepaalde informatie zijn weggehouden.
Een soort Sjakie en de chocoladefabriek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
[...]

Dan nog zijn de gevaren in mijn ogen vrij duidelijk, en ze hebben ook dingen moeten ondertekenen waar ze aangeven dat het levensgevaarlijk is.

En ja, natuurlijk als je er eenmaal bent, en je ziet misschien dingen waar je aan twijfelt, snap ik dat de keus een stuk moeilijker wordt. Je bent er, je wil de reis niet verpesten etc.

Maar je staat op het punt om in een levensgevaarlijk ding te stappen, zelfs als alles goedgekeurd is. Dat is deze niet, en dat staat ook in de papieren.
Meneer vertelt je dat de boel vastgezet word met 17 bouten, die je van binnenuit niet open kan maken. En trekt een Bluetooth controller tevoorschijn, kijk, zo simpel is de besturing, iedereen kan het gebruiken! Misschien laat ik jullie ook wel even sturen!
De rest is gecontroleerd door touchscreens.

Nu weten wij als Tweakers misschien wat meer van de problemen met deze spullen, maar dan nog. Dan stap je toch niet in?

[ Voor 5% gewijzigd door WEBGAMING op 23-06-2023 17:28 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Dido
  • Laatst online: 12:43

Dido

heforshe

Sport_Life schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 16:58:
Wat ik niet zo goed snap is dat experts (achteraf) zeggen dat dat ding ivm materiaal gebruik niet veilig was, waarom was die CEO/ontwerper dan zo overtuigend van zijn 'onzinkbare' duikboot?
Die man is gewoon een klassiek voorbeeld van zelfoverschatting, gecombineerd met een pijnlijk (en in dit geval dodelijk) onbegrip van essentiele logica.
McArthur brak regels en was succesvol, dus als ik regels breek werkt het ook. Dus als ik 250 ga rijden door de bebouwde kom wordt ik ook heel succesvol want ik breek regels 8)7

Zelfde met die certificeringen, daar was zijn logica dat gecertificeerde boten en vliegtuigen ook betrokken konden zijn bij rampen. En "dus" is certificering niet nodig. Een weldenkend mens snapt dat je goed materiaal en goede operationele procedures moet hebben, en dat je, als 1 van de twee mist, levensgevaarlijk bezig bent. Zo niet dit genie.

Ik moet onwillekeurig denken aan dat figuur met die nieuwe datacompressietechnologie. Heel erg hush-hush, zwaar geheim, en volkomen onmogelijk. Maar ontzettend overtuigd van zijn eigen gelijk, en zelfs op Tweakers waren er mensen die een lans voor die charletan probeerden te breken. Als je beloftes maar mooi genoeg zijn, en je enthousiasme overtuigend genoeg, dan ga je wel mensen vinden die je (willen) geloven.

Dat deze duikbootgoeroe zelf aan boord was voelt dan ook als "poetic justice".

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:07
[...]
Het lijkt wel tegenwoordig normaal te zijn. Negatieve aandacht is natuurlijk ook hits en aanzien, maar het haalt soms de meest rare dingen bij mensen naar boven. De mensen aan boord hadden wellicht niet eens door welk gevaar ze liepen, tevens zijn ze omgekomen. Op NU.nl lees ik reacties over vluchtelingen die dagelijks omkomen op zee, maar die twee zijn toch niet met elkaar te vergelijken? Ik snap de connectie niet, de zee is groot en hier hadden ze een goed idee waar de Titan het laatst is gezien. Bij die (zelfgemaakte) boten is er geen aankondiging vooraf en ook daar is aandacht voor in de media.
Ook door het verhaal is de sensatie groter gemaakt. Ze gingen naar de Titanic! Dat spreekt tot je verbeelding.
Reddingsmissie waarmee we die mensen nog kunnen redden! Dat is een nog grotere sensatie. "Het verhaal" is nog niet compleet en kan dus goed aflopen... En dan krijg je dus discussies, hoop en actie. (denk aan die vermiste kinderen in het oerwoud van laatst)
Bij die gezonken boten is het verhaal al geëindigd. Er is geen redden meer, de hoop is weg. Dan wordt het boek gesloten en verdwijnt het. Jaren geleden was dit nog wel lang nieuws, omdat het niet eerder voorkwam. Nu is het iets dat (helaas) regelmatig voorkomt en dan zakt de empatie weg.
Het redden van drenkelingen op de middelandse zee is zelfs strafbaar. Op het moment wordt er twintig jaar cel geeist tegen mensen die vluchtelingen uit het water hebben gevist.
Redden van drenkelingen is niet strafbaar.
Bij de Afrikaanse kust vluchtelingen uit een bootje oppikken en in de EU droppen; ja dat is strafbaar ((meehelpen aan) mensenhandel).

let the past be the past.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-04 22:15
redwing schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 16:18:
[...]

Ja, tot ongeveer 200 meter geloof ik best dat het veel leuker is, en dan vaak in een duikboot met veel raampjes. Maar daaronder zie je bijna niets want geen licht. En ik vind fotos op vakantie maken ook leuk maar daar is vrijwel geen gevaar bij. Op 4000 meter diepte zie je zelfs met heel sterke lampen maar ongeveer een paar meter. Maargoed, horses for courses. Ik word al niet goed in een MRI buis. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21:33

Amphiebietje

In de blubber

Rene44 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 18:11:
[...]

Ja, tot ongeveer 200 meter geloof ik best dat het veel leuker is, en dan vaak in een duikboot met veel raampjes. Maar daaronder zie je bijna niets want geen licht. En ik vind fotos op vakantie maken ook leuk maar daar is vrijwel geen gevaar bij. Op 4000 meter diepte zie je zelfs met heel sterke lampen maar ongeveer een paar meter. Maargoed, horses for courses. Ik word al niet goed in een MRI buis. :)
Aan de andere kant, als je dan toch lekker diep gaat, vind je allerlei supertof leven met de gekste vormen (hoewel naar ik begrijp het wel even zoeken is, bij thermal vents e.d. is het wat makkelijker). Sommigen hebben zelfs hun eigen lampjes. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
  • Laatst online: 19-04 22:15
Amphiebietje schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 19:07:
[...]

Aan de andere kant, als je dan toch lekker diep gaat, vind je allerlei supertof leven met de gekste vormen (hoewel naar ik begrijp het wel even zoeken is, bij thermal vents e.d. is het wat makkelijker). Sommigen hebben zelfs hun eigen lampjes. 8)
Ja ja, of die enorme giant squid inktvissen, of potvissen zien duiken tot 1500 meter (I mean, how??) Maar dan, stel ik ben een excentrieke prof barabas zoals die eigenaar, dan zou ik liever een sub ontwerpen met veel meer raampjes dan dat ene ronde gaatje van 12 inch. Anyway, we raken off topic. Ik hoop sincerely dat dit tragische ongeluk ervoor gaat zorgen dat er betere regels voor het bouwen van die dingen komen, of potentiële nieuwe clienten meer kritisch maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavaros
SPee schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 17:55:
[...]

Ook door het verhaal is de sensatie groter gemaakt. Ze gingen naar de Titanic! Dat spreekt tot je verbeelding.
Reddingsmissie waarmee we die mensen nog kunnen redden! Dat is een nog grotere sensatie. "Het verhaal" is nog niet compleet en kan dus goed aflopen... En dan krijg je dus discussies, hoop en actie. (denk aan die vermiste kinderen in het oerwoud van laatst)
Bij die gezonken boten is het verhaal al geëindigd. Er is geen redden meer, de hoop is weg. Dan wordt het boek gesloten en verdwijnt het. Jaren geleden was dit nog wel lang nieuws, omdat het niet eerder voorkwam. Nu is het iets dat (helaas) regelmatig voorkomt en dan zakt de empatie weg.

[...]

Bij de Afrikaanse kust vluchtelingen uit een bootje oppikken en in de EU droppen; ja dat is strafbaar ((meehelpen aan) mensenhandel).
Die kapitein staat terecht terecht, volgens de regels die we hebben afgesproken. Het is een variant van misdaden tegen de menselijkheid. Dat laatste gebruiken ze in het oorlogsrecht. Dat is een zeer zware aantijging, en die krijg je niet voor stinkende zweetvoeten. Of je 20 jaar bajes gaat krijgen is een ander verhaal.

Maar dit geval staat compleet los van de zaken waar het nu overgaat. Eigenlijk zou ik ook gewoon mogen klagen dat Philips compleet in verval aan het geraken is. Heel interessant, maar het heeft helaas geen ruk met een zinkende onderzeeër te maken.

Het is niet onzinnig. De gedachtegang en afwijking daarvan snap ik denk ik wel. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
mavaros schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 19:21:
[...]

Die kapitein staat terecht terecht, volgens de regels die we hebben afgesproken. Het is een variant van misdaden tegen de menselijkheid. Dat laatste gebruiken ze in het oorlogsrecht. Dat is een zeer zware aantijging, en die krijg je niet voor stinkende zweetvoeten. Of je 20 jaar bajes gaat krijgen is een ander verhaal.
Hij is gereduceerd tot kleine stukjes, die waarschijnlijk al opgegeten zijn. Denk je dat in de cel gooien nog veel zin heeft? Hoeveel van de persoon moet je verzamelen tot ze officieel in de cel zitten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
dit
mavaros schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 19:21:
[...]

Maar dit geval staat compleet los van de zaken waar het nu overgaat. Eigenlijk zou ik ook gewoon mogen klagen dat Philips compleet in verval aan het geraken is. Heel interessant, maar het heeft helaas geen ruk met een zinkende onderzeeër te maken.

Het is niet onzinnig. De gedachtegang en afwijking daarvan snap ik denk ik wel. *O*
lijkt mij een reactie op:
SPee schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 17:55:
[...]

WEBGAMING schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 19:52:
[...]

Hij is gereduceerd tot kleine stukjes, die waarschijnlijk al opgegeten zijn. Denk je dat in de cel gooien nog veel zin heeft? Hoeveel van de persoon moet je verzamelen tot ze officieel in de cel zitten?
en lijkt mij dus geen betrekking te hebben op een duikboot en de kapitein van deze duikboot.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:30
En Canada gaat ook een onderzoek starten:

The Transportation Safety Board of Canada (TSB) has announced that it is launching an investigation into the loss of the Titan sub.

A team of investigators is now travelling to St John’s, Newfoundland, to “gather information, conduct interviews, and assess the occurrence”, it said.

In a statement, the board said it was launching “a safety investigation regarding the circumstances of this operation” because the Titan’s surface support vessel, the Polar Prince, was a Canadian-flagged ship.

In accordance with the Canadian Transportation Accident Investigation and Safety Board Act and international agreements, the TSB, as the investigation authority of the flag state of the support vessel involved in the occurrence, will conduct a safety investigation regarding the circumstances of this operation conducted by the Canadian-flagged vessel Polar Prince.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Amos_x schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 16:36:
[...]

*knip* Verwend, wellicht wel.
Je zegt ze inderdaad niet rechtstreeks, maar je hele post straalt het wel uit.
Is dat zo? Iemand die zich bewust niet aan de regels houdt en in het kanaal belandt is 'moreel' anders dan iemand die bewust een diepzeeduik maakt en zich daarbij niet aan de regels houdt? De laatste jaren zijn er wel meer dood gegaan aan dat eerste dan aan de tweede. Dus nee, ik zie dat verschil niet zo, het is in alle gevallen gewoon erg dat het gebeurt.

[ Voor 3% gewijzigd door NMH op 23-06-2023 22:05 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Soldaatje schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 16:58:
[...]

Ja ik ook, en vele anderen, bij Aruba, maar die ging maar tot 42 meter diep of zo, maar dat kan ook nog steeds imploderen.
[Afbeelding]
Ik in Z-Korea (Jeju Island) en daar gingen ze iets van 50m diep en dat was al eng :+

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
KNed schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 17:03:
[...]

Als jij bergen wil zien dan ga je toch ook op vakantie en niet thuis plaatjes van bergen bekijken?
Ben 1 keer op safari geweest in Zuid Afrika. Geef mij maar een David Attenborough documentaire.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
F1 kijk je ook beter thuis dan op het circuit. Toch ga ik naar zandvoort. Ik kan een deel van de wens wel begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
gysman11 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 21:38:
F1 kijk je ook beter thuis dan op het circuit. Toch ga ik naar zandvoort. Ik kan een deel van de wens wel begrijpen.
Ik kan rationeel snappen waar het vandaan komt. Heeft dan volgens mij toch meer met sociale aspecten te maken. Ik snap het in ieder geval niet. Al helemaal niet als het een passieve activiteit is.

Bij motorrijden moet je toch echt in de bergen zijn voor het leuk is.

Maar bijna niets zien door een raampje en daarvoor 10 uur in een beknellende ruimte zitten versus documentaire met alle details kijken op mijn 77 inch scherm. No contest.

Hoofdgedachte die ik bij dit alles heb: Darwin at work....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:31
kijk en huiver wat die kapitein zegt over zijn nalatenschap....
YouTube: Mi expedición al TITANIC parte 1/4 | Alan por el mundo
hier issues met communicatie:
YouTube: Bajé a los restos del Titanic 4K | Parte 4/4
youtuber is dus boos op oceangate omdat ze de vidoe's niet aan hem gaven

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavaros
WEBGAMING schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 19:52:
[...]

U probeert twee verschillende vraagstukken tot een geheel te smeden.

Je begon over een kapitein. Krijgt daar antwoord op, en gaat daarna overspronggedrag vertonen.

Wat moet ik ermee?

p.s. Het heeft weldegelijk zin om de kwaadaardigen op te sporen, te berechten en op te sluiten. Al duurt het 80 jaar. Maar ik denk niet dat u zichzelf op dit afwijkende pad wilt begeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:54
[...]

mavaros schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 17:18:
[...]

Een soort Sjakie en de chocoladefabriek?
Zoals ik in deze post al schreef, heeft Q-Music in het verleden (2012) een dergelijke prijsvraag uitgeschreven. Het lijkt erop dat het destijds niet door is gegaan, onduidelijk is waarom. De nieuwsberichten in België zitten achter een paywall en in de Nederlandse media kan ik er verder niets meer over terugvinden.

[ Voor 0% gewijzigd door bazzemans op 23-06-2023 22:29 . Reden: Jaartal toegevoegd. ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IgX_5B2bff3nP55-N8zqNxVHkCY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0swSa7c0s8pdyC1KPRHrCrUm.png?f=fotoalbum_large

Ik weet niet of deze al langs was gekomen?

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Als mijn fietsenmaker zou besluiten mijn voorste bagagerek op de fiets te zetten dmv schroeven door mijn carbon voorvork, zou ik hem de huid volschelden. De maximale last van zo'n constructie zal nog niet eens een promille zijn van de krachten die een duikboot moet verduren.

Hoe krijg je het verzonnen. :/

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn k.
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:24
Ad de Jong schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 23:09:
[Afbeelding]

Ongelofelijk.

Ik volg dit topic nu 2 dagen, en wat ik allemaal lees en zie over die carbon cabine... Bizar dat dit heeft kunnen gebeuren.

Gewoon met een paar parkers vast gejetst in de carbon buis.

Wat een stel idioten daar bij dat bedrijf. Bizar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
bazzemans schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 22:22:
[...]

[...]

Zoals ik in deze post al schreef, heeft Q-Music in het verleden (2012) een dergelijke prijsvraag uitgeschreven. Het lijkt erop dat het destijds niet door is gegaan, onduidelijk is waarom. De nieuwsberichten in België zitten achter een paywall en in de Nederlandse media kan ik er verder niets meer over terugvinden.
https://archive.is/fzzPl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

[Afbeelding]

Ik was aanvankelijk in de veronderstelling dat de hull van titanium was, maar ik had dat al opgemerkt.
evilution in "Het vergaan van de onderzeeër Titan"

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
[Afbeelding]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-u_l_QprhGKgRn7S0rar3CQE3Ps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IrA27OJmnLPFU7cH2yPQ2hHB.jpg?f=fotoalbum_large

Ook de reling zit goed vastgeschroefd

[ Voor 76% gewijzigd door jack zomer op 23-06-2023 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Schroeven in de romp jagen is natuurlijk compleet idioot, en doet al je berekeningen teniet. En het veroorzaakt scheuren. Helemaal na zware belasting. Dat moet de ceo toch ook beseft hebben? Dat kan toch gewoon niet anders? Weet dat de rest er ook niet bepaald goed uit ziet, maar zo dom kan je toch niet zijn?

Het is eigenlijk compleet onbegrijpelijk dat het een aantal keer goed gegaan is.

[ Voor 22% gewijzigd door WEBGAMING op 24-06-2023 00:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Laatst online: 17:32
Een duikboot fabriceren van carbon en er dan ook nog eens schroeven, bouten of wat dan ook in draaien. Ik denk dat, nu ik dit heb gezien, me werkelijk nooit nog over iets ga verbazen in het leven...

[ Voor 3% gewijzigd door cordonbleu op 24-06-2023 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
cordonbleu schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 00:09:
Een duikboot fabriceren van carbon en er dan ook nog eens schroeven, bouten of wat dan ook in draaien. Ik denk dat, nu ik dit heb gezien, me werkelijk nooit nog over iets ga verbazen in het leven...
Tja, als de hull dik genoeg zou zijn zou het wel moeten kunnen, maar als je dan leest dat de hull ook al een paar inch dunner was dan zou moeten vraag je je inderdaad af wie dit zo heeft bedacht.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cordonbleu
redwing schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 00:21:
[...]

Tja, als de hull dik genoeg zou zijn zou het wel moeten kunnen, maar als je dan leest dat de hull ook al een paar inch dunner was dan zou moeten vraag je je inderdaad af wie dit zo heeft bedacht.
Nee. In carbon kan het nooit, punt. Al helemaal niet in nota bene een duikboot. Daar is de tolerantie voor scheuren precies 0. De schroeven zorgen voor kleine scheuren in het carbon. En met waar deze constructie voor wordt gebruikt, duiken, betekent dat dat deze scheurtjes steeds groter worden.
Hetzelfde met de titanium ringen die vastgelijmd waren op de carbon cilinder. Dat werkt voor een duikboot gewoonweg niet. Nooit niet. Bij elke duik 'werkt' het titanium op het carbon vanwege uitzetten en krimpen door het drukverschil. Ook dit heeft scheuren in het carbon veroorzaakt die steeds groter werden.
Waarschijnlijk daarom dat het de eerste paar duiken goed gegaan is. Totdat de scheuren te groot waren geworden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
redwing schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 00:21:
[...]

Nee, dat kan niet. Het barst, je trekt misschien zelfs intern een paar lagen van elkaar af. Carbon met een schroef er in is gewoon kapot. De integriteit is weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
cordonbleu schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 00:26:
[...]

Nee. In carbon kan het nooit, punt. Al helemaal niet in nota bene een duikboot. Daar is de tolerantie voor scheuren precies 0. De schroeven zorgen voor kleine scheuren in het carbon. En met waar deze constructie voor wordt gebruikt, duiken, betekent dat dat deze scheurtjes steeds groter worden.
Het carbon is in strips aan elkaar gelijmt aangebracht en niet als 1 geheel gemaakt. Als je dat doet zet een scheur niet door naar buiten maar alleen in de laag waarin geschroefd is. Je maakt je romp echter wel de lengte van de schroeven dunner en zoals ik zei was de romp al dunner dan geplanned. Dan houd je uiteindelijk al snel nog maar heel weinig over.
Hetzelfde met de titanium ringen die vastgelijmd waren op de carbon cilinder. Dat werkt voor een duikboot gewoonweg niet. Nooit niet. Bij elke duik 'werkt' het titanium op het carbon vanwege uitzetten en krimpen door het drukverschil. Ook dit heeft scheuren in het carbon veroorzaakt die steeds groter werden.
Waarschijnlijk daarom dat het de eerste paar duiken goed gegaan is. Totdat de scheuren te groot waren geworden...
Klopt, meerdere materialen op zo'n manier aan elkaar fabriceren zal altijd resulteren in een enorme kracht op de bevestigingspunten. En dat kan op zich best werken, maar dan is het iets dat je na iedere missie controleert. Alleen dat werd dus niet gedaan en dan zal het vooral keer op keer zwakker worden.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
het kan wel. (denk ik tenminste met mijn logica op dit tijdstip.)

Je maakt net zoals nu van carbon je buiten romp.
Daarna maak je een 2cm dikke binnenkant van carbon.
Deze lijm je met een paar dotte kit in de buiten romp
De binnenromp heeft niks te doen, behalve je bob de bouwer werkzaamheden ondersteunen..
Daarna kan bob de bouwer schroeven tot hij heen ons weegt, zolang ze maar niet langer zijn dan de dikte van de binnen romp.

of je kan gewoon lijmen, (maar ja, dat is te simpel)
ik zou lijmen, maar dan nog zou ik er niet in gaan.
stupid games stupid prizes

[ Voor 7% gewijzigd door jack zomer op 24-06-2023 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
redwing schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 00:31:
[...]

Het carbon is in strips aan elkaar gelijmt aangebracht en niet als 1 geheel gemaakt. Als je dat doet zet een scheur niet door naar buiten maar alleen in de laag waarin geschroefd is. Je maakt je romp echter wel de lengte van de schroeven dunner en zoals ik zei was de romp al dunner dan geplanned. Dan houd je uiteindelijk al snel nog maar heel weinig over.

[...]
Het word gewoon 1 geheel als het in elkaar zit. Het scheurt gewoon door.

Zon constructie is niets anders als epoxy versterkt met koolstofvezel. Het word zo sterk omdat het samen 1 geheel gaat vormen.
Als je een scheurtje hebt in een carbon fietsframe, gooi je het frame weg.

[ Voor 15% gewijzigd door WEBGAMING op 24-06-2023 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
WEBGAMING schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 00:35:
[...]

Het word gewoon 1 geheel als het in elkaar zit. Het scheurt gewoon door.
Prima hoor.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grunwold
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10-05 00:29
cordonbleu schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 00:26:
[...]

En dan laten we nog in het midden dat composieten gemaakt worden van vezels en een bindmiddel....
Meestal Epoxy, wat een mogelijkheid geeft op brandgevaar. Precies wat je wilt in een gesloten ruimte vol met zuurstof... Verder had de ceo een leuke opmerking over oudere engineers:

Titanic tour CEO didn’t hire ‘50-year-old white guys’ because they weren’t ‘inspirational’

https://www.news.com.au/w...350667e8e1a796f44b915ebf7

Nu moet je dit niet lezen als racisme, maar de ceo heeft dit express gedaan om geen dure engineers in te huren, want oudere engineers zijn duur (zeker in de VS). Daarbij kun je jongere engineers sneller aan zichzelf laten twijfelen / onder de duim drukken. Gelukkig heeft het jongere engineerings team helemaal niet teleurgesteld in mijn ogen.

https://www.business-stan...sible-123062100567_1.html

Lochridge was fired for being concerned about Titan safety
OceanGate fired Lochridge in 2018 and, in addition, sued him, citing a breach of contract by giving confidential information to the Occupational Safety and Health Administration. Lochridge said it was a wrongful dismissal, as his only intention was to ensure the safety of the submarine.

Lochridge's complaint was joined by other OceanGate workers in a letter later in the year, in which they argued that the "experimental" approach could have "catastrophic" results if more attention was not paid to safety measures..

Dus als je een jongere technici / engineer bent, trek lering uit deze casus. Ow ja en lol:

https://eu.usatoday.com/s...n-sub-search/70348565007/

Horror-themed submarine video game, Iron Lung, saw sales spike amid Titan search, developer says

[ Voor 5% gewijzigd door Grunwold op 24-06-2023 00:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:13
"Carbon fiber and titanium, there's a rule you don't do that, well I did", aldus mister Rush.

De man was simpelweg extreem arrogant en gebruikte de passagiers om zijn hobbyprojectje te financieren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
Ten eerste: volgens mij zit er een soort van non-structural schil in de binnenkant, daar kan je prima iets in bevestigen.
Ten tweede: er bestaan prima methodes om bouten ed in composiet te bevestigen dat is gewoon common practice. Je moet er uiteraard wel rekening mee houden in je design

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21:33

Amphiebietje

In de blubber

Maarten_E schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 23:17:
Als mijn fietsenmaker zou besluiten mijn voorste bagagerek op de fiets te zetten dmv schroeven door mijn carbon voorvork, zou ik hem de huid volschelden. De maximale last van zo'n constructie zal nog niet eens een promille zijn van de krachten die een duikboot moet verduren.

Hoe krijg je het verzonnen. :/
Theoretisch zouden er op die plek een stel moeren kunnen zijn verwerkt in de carbon hull, waar je dan de bouten in draait. Neemt niet weg dat het zelfs dan een zwakke plek zou opleveren...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-05 16:29
Ik ben geen expert of het gebied van toepassing van koolstofvezel in druklichamen, en een parker koolstofvezelplaat draaien is inderdaad vragen op issues, maar getapte gaten zijn niet ongebruikelijk voor andere toepassingen, en daar niet per se een probleem. Daarbij is het mogelijk dat de binnenwand een losse constructie is tov de buitenwand, en zo kan ik nog wel een aantal variaties bedenken waarbij het zonder nadere info het nogal een geval is dat de beste stuurlui aan wal staan (pun intended)

[ Voor 4% gewijzigd door ijdod op 24-06-2023 07:48 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
ijdod schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 07:47:
Ik ben geen expert of het gebied van toepassing van koolstofvezel in druklichamen, en een parker koolstofvezelplaat draaien is inderdaad vragen op issues, maar getapte gaten zijn niet ongebruikelijk voor andere toepassingen, en daar niet per se een probleem. Daarbij is het mogelijk dat de binnenwand een losse constructie is tov de buitenwand, en zo kan ik nog wel een aantal variaties bedenken waarbij het zonder nadere info het nogal een geval is dat de beste stuurlui aan wal staan (pun intended)
Ja, de 'experts' op social media en ook een beetje hier, gaan nu alles erbij halen, tot in het kleinste detail aan toe. Zo stom zouden ze toch niet zijn? De binnenkant kan toch een aparte laag hebben dan de buitenkant?

Maar aan de andere kant.. er was over niets nagedacht, dus wellicht is het toch waar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
ach ik hoop dat het nog een paar dagen nieuws is en dan klaar.

Snap dat hele we willen weten hoe wat is gebeurd, om te dit in de toekomst te voorkomen niet...
Het is al voor de toekomst opgelost. Elke sub zal gewoon zijn certificaten nemen, niemand stapt gemakkelijk in het volgende test blikje zonder dat deze uitgebreid getest en gecertificeerd zijn...

Als ik van mijn skelter en grasmaaier een auto maak, en vervolgens kapot ga op de snelweg dan is er ook naar mijn mening geen onderzoek nodig,, ik deed wat doms en dit is het gevolg.
Niet nodig is 12 maanden zoeken naar de bumper die mijn raakte...

ik heb ook totaal geen enkele vorm van medelijden, eigen keus en keuzes hebben gevolgen
Het is mooi dat de sub gevonden is. Laat het daarbij.
Je zou de grootste delen nog kunnen bergen zodat de Titanic field iets schoner blijft.
Maar wat mij betreft heeft de scheepsramp Titanic inmiddels 1527 levens geeist (+5 tot vandaag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
jack zomer schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 08:42:
ach ik hoop dat het nog een paar dagen nieuws is en dan klaar.

Snap dat hele we willen weten hoe wat is gebeurd, om te dit in de toekomst te voorkomen niet...
Het is al voor de toekomst opgelost. Elke sub zal gewoon zijn certificaten nemen, niemand stapt gemakkelijk isnhet volgende test blikje zonder dat deze uitgebreid getest en gecertificeerd zijn...
Ik twijfel daar aan. In het verleden zijn er al vaker bedrijven geweest die tests en certificering niet serieus namen en het, zoals ook in het geval van deze CEO, onzin vinden.

Wat ik ook begreep is het een grijsgebied. Op zee gelden regels niet dacht ik, de reden voor de Titanic was denk ik ook omdat het daarvoor dus niet gold.

Verder zijn mensen eigenwijs en (soms) eigenaardig, dus zal het vaker misgaan. Bij SpaceX heb ik een andere vibe, maar alsnog lees ik ook daar dat ze tempo willen maken, waardoor ze misschien ook cutoffs nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavaros
Ik ben toch altijd blij dat de beste stuurlui aan wal lopen te zeiken.

Stel je voor dat ze allemaal in dat duikbootje zaten. Dat zou een grote chaos worden. Dan wordt het zo ongeveer elke week wel een keer feest/drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
HollowGamer schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 08:50:
[...]

Ik twijfel daar aan. In het verleden zijn er al vaker bedrijven geweest die tests en certificering niet serieus namen en het, zoals ook in het geval van deze CEO, onzin vinden.

Wat ik ook begreep is het een grijsgebied. Op zee gelden regels niet dacht ik, de reden voor de Titanic was denk ik ook omdat het daarvoor dus niet gold.

Verder zijn mensen eigenwijs en (soms) eigenaardig, dus zal het vaker misgaan. Bij SpaceX heb ik een andere vibe, maar alsnog lees ik ook daar dat ze tempo willen maken, waardoor ze misschien ook cutoffs nemen.
klopt. internationale wateren, stel dat de titanic is amerikaans op canadees water had gelegen dan moest het weer wel.

En als mensen persee eigenwijs willen zijn, dan leren we het gewoon nog een keer.
Geen enkel gevoel bij, het is wat het is
Ook een onderzoek gaat dan niet helpen, misschien faalt het dan weer op een andere plek.

Nouja, inmiddels gaan we volgens mij over naar een halve burgeroorlog in een landje naast Ukraine..
Benieuwd hoelang we een blikje relevant kunnen houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:31
kepler schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 06:50:
Ten eerste: volgens mij zit er een soort van non-structural schil in de binnenkant, daar kan je prima iets in bevestigen.
. . .
Dat idee heb ik ook, want de buis wordt gemaakt door een band van koolstofvezel te wikkelen. En je moet iets hebben, waar je omheen begint te wikkelen.
Dat zou een soort bekisting kunnen zijn, die er later weer wordt uitgehaald. Maar iets dat wordt opgenomen in de gewikkelde buis is een stuk eenvoudiger. Dus dat laatste is hoogstwaarschijnlijk, gezien de andere keuzes bij het construeren van de sub.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cordonbleu
kepler schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 06:50:
Ten tweede: er bestaan prima methodes om bouten ed in composiet te bevestigen dat is gewoon common practice. Je moet er uiteraard wel rekening mee houden in je design
Het is inderdaad mogelijk om veilig gaten te boren in composiet materiaal, dat gebeurt ook in de luchtvaart. Echter, deze gaten worden dan volledig door het materiaal heen geboord en worden hierna gecontroleerd op scheuren. Wanneer je echter niet volledig door het materiaal heen boord is de controle op scheuren vele malen lastiger. Misschien dat dat ook de reden is geweest dat ze geen zin hadden om dit te doen. Want wat ik er van begrepen heb, is de romp nooit meer op scheuren gecontroleerd...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ph4ge
  • Laatst online: 19:31
Bij CNN hebben ze het over het gerucht dat de boot nog een laatste bericht stuurde dat er er een probleem was en dat ze direct de ballast dropte om omhoog te komen. Ik kan er verder nog niks van vinden, maar als het waar is dan hebben ze nog doorgehad dat er een probleem was.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
cordonbleu schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 10:30:
[...]

[...]

Het is inderdaad mogelijk om veilig gaten te boren in composiet materiaal, dat gebeurt ook in de luchtvaart. Echter, deze gaten worden dan volledig door het materiaal heen geboord en worden hierna gecontroleerd op scheuren. Wanneer je echter niet volledig door het materiaal heen boord is de controle op scheuren vele malen lastiger. Misschien dat dat ook de reden is geweest dat ze geen zin hadden om dit te doen. Want wat ik er van begrepen heb, is de romp nooit meer op scheuren gecontroleerd...
Nee, dit wordt niet altijd gecontroleerd op scheuren. Composiet valt echt niet gelijk uit elkaar als je er doorheen boort. Er zijn ook prima methodes om blinde gaten te creëren.
JukeboxBill schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 10:24:
[...]

Dat idee heb ik ook, want de buis wordt gemaakt door een band van koolstofvezel te wikkelen. En je moet iets hebben, waar je omheen begint te wikkelen.
Dat zou een soort bekisting kunnen zijn, die er later weer wordt uitgehaald. Maar iets dat wordt opgenomen in de gewikkelde buis is een stuk eenvoudiger. Dus dat laatste is hoogstwaarschijnlijk, gezien de andere keuzes bij het construeren van de sub.
Dat was ws een metalen mal, die kan je er in principe 'gewoon' uittrekken als je het goed doet. (Of met behulp van wat droog ijs)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cordonbleu
kepler schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 18:30:
[...]

Nee, dit wordt niet altijd gecontroleerd op scheuren. Composiet valt echt niet gelijk uit elkaar als je er doorheen boort. Er zijn ook prima methodes om blinde gaten te creëren.
Het hoeft ook niet uit elkaar te vallen. Eén minuscule scheur is genoeg om een duikboot op bijna 4 km diepte (!) te laten imploderen. Misschien niet na de eerste duik, of de tweede, of de derde, maar zoals ik al zei, op een gegeven moment wordt de scheur te groot en is de constructie niet sterk genoeg meer om nog als duikboot te kunnen fungeren (absoluut niet bij deze diepte). Dat is gewoon karakteristiek aan carbon. En zeker elke structural engineer weet dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

cordonbleu schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 21:27:
[...]
Het hoeft ook niet uit elkaar te vallen. Eén minuscule scheur is genoeg om een duikboot op bijna 4 km diepte (!) te laten imploderen. Misschien niet na de eerste duik, of de tweede, of de derde, maar zoals ik al zei, op een gegeven moment wordt de scheur te groot en is de constructie niet sterk genoeg meer om nog als duikboot te kunnen fungeren (absoluut niet bij deze diepte). Dat is gewoon karakteristiek aan carbon. En zeker elke structural engineer weet dat.
Niet alleen Carbon, zelfde geld ook voor aluminium en titanium etc.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
cordonbleu schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 21:27:
[...]

Dat is helemaal niet karakteristiek aan carbon, juist aan metaal. Vandaar ook de naam metaalmoeheid ;) Composiet heeft daar veel en veel minder last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:02

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Om toch even aan te geven dat het bedrijf behoorlijk wat succesvolle duiken heeft gedaan:
OceanGate Expeditions has been operating deep-ocean expeditions since 2009. Over the years it has carried out more than 200 dives with its three submersible vessels in the Atlantic, Pacific and Gulf of Mexico.
En
It is unclear exactly how many journeys the Titan submersible successfully made to the Titanic wreck, but it is thought to have carried passengers on at least ten trips before tragedy struck.
En dan komen daar nog wat test dives bij van Stockton zelf o.a.

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:06
Shadow_Agent schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 22:11:
Om toch even aan te geven dat het bedrijf behoorlijk wat succesvolle duiken heeft gedaan:

[...]

En

[...]

Dat is toch verder niet zo relevant? Volgens mij stond dat ook niet ter discussie. Het hele design, ontwikkel- en testproces klopte van geen kant en dat verandert tientallen succesvolle duiken niet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JukeboxBill
De belangrijkste reden om geen carbonvezel te gebruiken is het bezwijkmechanisme.
Het heeft vrijwel geen vloeigebied bij overbelasting, Het is van het ene op het andere moment bezweken.
Staal gaat bij overbelasting eerst vloeien bij toenemende vervorming maar blijft nog wel intact.
Bij afdaling is het dus mogelijk om een eventueel bezwijken aan te zien komen en dus de afdaling stop te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:29
ph4ge schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 10:53:
Bij CNN hebben ze het over het gerucht dat de boot nog een laatste bericht stuurde dat er er een probleem was en dat ze direct de ballast dropte om omhoog te komen. Ik kan er verder nog niks van vinden, maar als het waar is dan hebben ze nog doorgehad dat er een probleem was.
Bedoel je dit artikel?
https://ca.sports.yahoo.c...passengers-233018822.html
Because of faulty design, Cameron told ABC News on Thursday, he thinks that the hull couldn’t handle the pressure and that the pilot and passengers aboard the Titan likely knew they were doomed before the implosion occurred.

“This OceanGate sub had sensors on the inside of a hull to give them a warning when it was starting to crack,” he told the BBC. “And I think if that’s your idea of safety, then you’re doing it wrong. They probably had warning that their hull was starting to delaminate, starting to crack. ... [W]e understand from inside the community that they had dropped their ascent weights and they were coming up, trying to manage an emergency.”

[ Voor 29% gewijzigd door ScuL op 25-06-2023 07:23 ]

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• cordonbleu
kepler schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 22:07:
[...]
Dat is helemaal niet karakteristiek aan carbon, juist aan metaal. Vandaar ook de naam metaalmoeheid ;) Composiet heeft daar veel en veel minder last van.
Dat is gewoon niet waar. Metalen geven 'waarschuwingen'. Carbon niet. Dat bezwijkt in één keer. Enige manier waar je het mee in de gaten kan houden is zeer regelmatig checken op scheurtjes. En dat is dus precies wat ze niet hebben gedaan.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Amos_x
Shadow_Agent schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 22:11:

[...]

En

[...]

Van z’n in carbon ingepakt wc rolletje zijn er bij mijn weten 6 tot maximum ongeveer 10 dives geweest. De andere dives in de pacific en golf van Mexico zijn uitgevoerd met z’n eerste twee aangekochte subs. En wellicht een paar test dives met de Titan in de golf van Mexico.

Die aangekochte subs waren professionele subs, gebouwd en ontworpen door submariners, die een rating hadden tot ongeveer 400-500m. Ook geen kinderspel, maar toch nog een andere categorie dan 4000m. Het type sub met een grote transparante bol vooraan, dus met met goed zicht naar buiten.

Alle voorgaande dives zijn puur geluk geweest.

@cordonbleu Klopt helemaal. Beweren dat composiet materialen geen effect hebben van materiaalmoeheid is complete nonsens, en moet gecorrigeerd worden. Jammer dat iedereen ineens expert is en zich veroorlooft om stelling zomaar alle soorten onzin in cyberspace te slingeren.

Moeheid van composieten is erg moeilijk in normen te gieten, of zelfs maar richtlijnen over op te stellen. Het is geen homogeen materiaal zoals metalen dat zijn. Het is een composiet van verschillende materialen, die vaak erg richtingsafhankelijke eigenschappen hebben, vooral de fibers dan. Voeg daaraan toe dat ze per laag aangebracht worden en er dus ook een factor ‘uitvoering’ meespeelt. Dan heb je nog aspecten als delaminatie, die onzichtbaar zijn en nauwelijks kunnen opgespoord worden.

Vooral metalen is er al minstens 100 jaar aan gedegen materiaal onderzoek, en een goed begrip van metaalmoeheid. Alle design normen en berekeningsmethodes nemen dat ook in rekening. Dat niet alleen, voor metalen zijn er erg goede methodes beschikbaar om de staat van het materiaal te evalueren, niet destructief. X-ray scanners, enz…

Een composiet kan je niet of nauwelijks scannen.

Ik las ergens nog iets interessant. Carbon fibre wordt vaak gebruikt als de druk van binnenuit komt. Duik flessen bijvoorbeeld. Omdat je dan het materiaal belast in trek, net waar de fibers het sterkst zijn. Omgekeerd dragen de fibers weinig bij, en ga je alle krachten op de filler/matrix/epoxy opnemen. Er zal wel iets van effect zijn, maar dit zal eens goed doorgerekend moeten worden. Iets wat OceanGate vast niet heeft gedaan. Onderzoek zal dat moeten uitwijzen.

Voor drukvaten uit carbon fibre wordt de fiber ook vaak op 30 graden ‘gezwachteld’, ipv gewoon perpendiculair op de cilinder zoals OceanGate het deed.

Het hele zaakje is een amateur operatie, begin tot einde, gedreven vanuit een zichzelf overschattende narcissist die dacht dat ‘ie op gevoel wel even de moeilijkste engineering challenges die er bestaan zou kunnen oplossen, met een team jonge mensen zonder ervaring.

Edit: er is een verhaal bekend van een plan om in de marianen af te dalen met een sub gekocht door Branson van Fossett. Ook gebaseerd op een composite ontwerp. Dat ding zou eenmaal gebruikt worden (net omdat er geen of onvoldoende data is in verband met cyclisch belasten van een composite hull in duikboten), en dan tentoongesteld worden in het Smithsonian. Een enkel tripje dus, geen reguliere duikboot.

Edit 2: en dan heb je het nog niet eens over de failure modes, namelijk plots optredende en volledige breuk. Nauwelijks waarschuwing, geen geleidelijke overgang. Echt iets wat je wil als je vastzit op een paar duizend meter diepte.

Staal kan je prima monitoren met strain gauges overal en een goed idee hebben van hoe het zich houdt bij het afdalen. Bij carbon kan je ‘luisteren’ (lol) naar scheuren en delaminatie, maar dan is het al te laat.

[ Voor 12% gewijzigd door Amos_x op 25-06-2023 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
De resultaten van de tests van het waarschuwingssysteem wat ze hadden laat dat ook zien.
Van wat ik gelezen heb hebben ze dat getest op de wieken van een helicopter, en het systeem ging milliseconden voordat het faalde af.
Heel nuttig.
Het zat daarom schijnbaar ook helemaal niet aangesloten.

Het carbon was van Boeing, verkocht omdat de goedkeuring voor in vliegtuigen verlopen was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
dat er blijkbaar ook geen enkele fatsoenlijke logging is van hoevaak/hoe diep/waar/waneer er met die Titan is gedoken, geeft toch ook wel te denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Amos_x schreef op zondag 25 juni 2023 @ 11:05:
[...]

Van z’n in carbon ingepakt wc rolletje zijn er bij mijn weten 6 tot maximum ongeveer 10 dives geweest. De andere dives in de pacific en golf van Mexico zijn uitgevoerd met z’n eerste twee aangekochte subs. En wellicht een paar test dives met de Titan in de golf van Mexico.

Die aangekochte subs waren professionele subs, gebouwd en ontworpen door submariners, die een rating hadden tot ongeveer 400-500m. Ook geen kinderspel, maar toch nog een andere categorie dan 4000m. Het type sub met een grote transparante bol vooraan, dus met met goed zicht naar buiten.

Alle voorgaande dives zijn puur geluk geweest.

@cordonbleu Klopt helemaal. Beweren dat composiet materialen geen effect hebben van materiaalmoeheid is complete nonsens, en moet gecorrigeerd worden. Jammer dat iedereen ineens expert is en zich veroorlooft om stelling zomaar alle soorten onzin in cyberspace te slingeren.

Moeheid van composieten is erg moeilijk in normen te gieten, of zelfs maar richtlijnen over op te stellen. Het is geen homogeen materiaal zoals metalen dat zijn. Het is een composiet van verschillende materialen, die vaak erg richtingsafhankelijke eigenschappen hebben, vooral de fibers dan. Voeg daaraan toe dat ze per laag aangebracht worden en er dus ook een factor ‘uitvoering’ meespeelt. Dan heb je nog aspecten als delaminatie, die onzichtbaar zijn en nauwelijks kunnen opgespoord worden.

Vooral metalen is er al minstens 100 jaar aan gedegen materiaal onderzoek, en een goed begrip van metaalmoeheid. Alle design normen en berekeningsmethodes nemen dat ook in rekening. Dat niet alleen, voor metalen zijn er erg goede methodes beschikbaar om de staat van het materiaal te evalueren, niet destructief. X-ray scanners, enz…

Een composiet kan je niet of nauwelijks scannen.

Ik las ergens nog iets interessant. Carbon fibre wordt vaak gebruikt als de druk van binnenuit komt. Duik flessen bijvoorbeeld. Omdat je dan het materiaal belast in trek, net waar de fibers het sterkst zijn. Omgekeerd dragen de fibers weinig bij, en ga je alle krachten op de filler/matrix/epoxy opnemen. Er zal wel iets van effect zijn, maar dit zal eens goed doorgerekend moeten worden. Iets wat OceanGate vast niet heeft gedaan. Onderzoek zal dat moeten uitwijzen.

Voor drukvaten uit carbon fibre wordt de fiber ook vaak op 30 graden ‘gezwachteld’, ipv gewoon perpendiculair op de cilinder zoals OceanGate het deed.

Het hele zaakje is een amateur operatie, begin tot einde, gedreven vanuit een zichzelf overschattende narcissist die dacht dat ‘ie op gevoel wel even de moeilijkste engineering challenges die er bestaan zou kunnen oplossen, met een team jonge mensen zonder ervaring.

Edit: er is een verhaal bekend van een plan om in de marianen af te dalen met een sub gekocht door Branson van Fossett. Ook gebaseerd op een composite ontwerp. Dat ding zou eenmaal gebruikt worden (net omdat er geen of onvoldoende data is in verband met cyclisch belasten van een composite hull in duikboten), en dan tentoongesteld worden in het Smithsonian. Een enkel tripje dus, geen reguliere duikboot.

Edit 2: en dan heb je het nog niet eens over de failure modes, namelijk plots optredende en volledige breuk. Nauwelijks waarschuwing, geen geleidelijke overgang. Echt iets wat je wil als je vastzit op een paar duizend meter diepte.

Staal kan je prima monitoren met strain gauges overal en een goed idee hebben van hoe het zich houdt bij het afdalen. Bij carbon kan je ‘luisteren’ (lol) naar scheuren en delaminatie, maar dan is het al te laat.
cordonbleu schreef op zondag 25 juni 2023 @ 10:39:
[...]

Dat is gewoon niet waar. Metalen geven 'waarschuwingen'. Carbon niet. Dat bezwijkt in één keer. Enige manier waar je het mee in de gaten kan houden is zeer regelmatig checken op scheurtjes. En dat is dus precies wat ze niet hebben gedaan.
Nee, composiet is zeker niet hele ideale materiaal en heeft zeker zijn nadelen. Maar 1 van de voordelen is dat heel veel minder gevoel is voor vermoeiing dan de meeste metaal. Andere voordelen zijn juist de ani-isotrope eigenschappen, waardoor je dus kan ontwerpen voor specifieke loadcases en dus kunt optimaliseren.
Daarnaast bestaan er prima (NDT) mogelijkheden om het materiaal te controleren, ook/juist op delaminaties.

Composiet wordt ook al tientallen jaren toegepast in de vliegtuig industrie, met succes en zonder vermoeiing issues. Het grootste probleem is dat het op dit moment vooral duur is om composiet te maken.

Nogmaals, composiet heeft zeer zeker zijn nadelen en uitdagingen, maar zoals het nu neergezet klopt ook niet. Bij goed ontwerp (zowel FEM als maakbaarheid als quality inspection) is het een ideaal, maar duur, materiaal. Dat is bij deze duikboot dus niet goed gegaan...

Net een paper gevonden (wel Chinees ;) ) waar dit ook uitgelegd wordt: https://www.mdpi.com/2077-1312/10/10/1456

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cordonbleu
kepler schreef op zondag 25 juni 2023 @ 11:53:
[...]

[...]

Nee, composiet is zeker niet hele ideale materiaal en heeft zeker zijn nadelen. Maar 1 van de voordelen is dat heel veel minder gevoel is voor vermoeiing dan de meeste metaal. Andere voordelen zijn juist de ani-isotrope eigenschappen, waardoor je dus kan ontwerpen voor specifieke loadcases en dus kunt optimaliseren.
Daarnaast bestaan er prima (NDT) mogelijkheden om het materiaal te controleren, ook/juist op delaminaties.

Composiet wordt ook al tientallen jaren toegepast in de vliegtuig industrie, met succes en zonder vermoeiing issues. Het grootste probleem is dat het op dit moment vooral duur is om composiet te maken.

Nogmaals, composiet heeft zeer zeker zijn nadelen en uitdagingen, maar zoals het nu neergezet klopt ook niet. Bij goed ontwerp (zowel FEM als maakbaarheid als quality inspection) is het een ideaal, maar duur, materiaal. Dat is bij deze duikboot dus niet goed gegaan...

Net een paper gevonden (wel Chinees ;) ) waar dit ook uitgelegd wordt: https://www.mdpi.com/2077-1312/10/10/1456
Nogmaals, composiet en carbon in het bijzonder is gewoon totaal niet geschikt als main material voor een onderzeeër.
Zoals Amos_x al uitlegde is carbon heel sterk in één richting en kan het heel goed load dragen bij druk van binnuit, omdat de druk dan aan de carbonvezels trekt, de richting waarin de vezels sterk zijn. Dit maakt het materiaal inderdaad heel geschikt voor gebruik in luchtvaart.
Het is echter een totaal ander verhaal wanneer de druk van buitenaf komt, zoals bij een onderzeeër het geval is. Dan wordt er op de carbonvezels geduwd, de richting waarin de vezels niet sterk zijn. De integriteit valt totaal uit elkaar bij ook maar het allerkleinste defect.
Het is gewoon totaal ondoordacht. Geen enkele capabele engineer denkt er ook maar een seconde over na om een duikboot van carbon te maken. Het is totaal ongeschikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Albinoraptor
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:50
Amos_x schreef op zondag 25 juni 2023 @ 11:05:
[...]

Neem aan dat dit artikel over diezelfde sub gaat, en als ik dan dit plaatje zie:
Afbeeldingslocatie: https://www.cnet.com/a/img/resize/a29e56c48429061536a9348d042821c0cdf69fad/hub/2008/10/03/6d513e86-f4d6-11e2-8c7c-d4ae52e62bcc/CAD_2.png?auto=webp&width=1200 Zou ik verwachten dat de buitenste skin/shell van composite is maar de drukcabine waar persoon zelf zit vervolgens wel van metaal is gemaakt. (Kan details niet echt ergens terug vinden.)

edit:

The viewdome is made from quartz, while the rest of the pressure hull uses carbon/epoxy composites. The interface between dome and hull is by bonded titanium rings.

Wikipedia: DeepFlight Challenger

Dus het was niet eens innovatief van OceanGate.
Afbeeldingslocatie: https://www.cnet.com/a/img/resize/0c1534138188aea100b3704e2404bad81f17fa5a/hub/2008/10/03/6d57195c-f4d6-11e2-8c7c-d4ae52e62bcc/CAD_1.png?auto=webp&width=1200

[ Voor 12% gewijzigd door Albinoraptor op 25-06-2023 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
JukeboxBill schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 22:39:
De belangrijkste reden om geen carbonvezel te gebruiken is het bezwijkmechanisme.
Het heeft vrijwel geen vloeigebied bij overbelasting, Het is van het ene op het andere moment bezweken.
Staal gaat bij overbelasting eerst vloeien bij toenemende vervorming maar blijft nog wel intact.
Bij afdaling is het dus mogelijk om een eventueel bezwijken aan te zien komen en dus de afdaling stop te zetten.
Stel, je gaat naar pak 'm beet 3000m diepte en je ziet op die diepte het staal vloeien. Blijft op die druk het staal nog wel min of meer intact (geen implosie) of moet je dan alsnog zo vlug mogelijk naar boven? Kan mij voorstellen als je dan ineens naar boven gaat je problemen krijgt met het drukniveau voor de passagiers.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Nu online
Maarten_E schreef op zondag 25 juni 2023 @ 13:01:
[...]

Stel, je gaat naar pak 'm beet 3000m diepte en je ziet op die diepte het staal vloeien. Blijft op die druk het staal nog wel min of meer intact (geen implosie) of moet je dan alsnog zo vlug mogelijk naar boven? Kan mij voorstellen als je dan ineens naar boven gaat je problemen krijgt met het drukniveau voor de passagiers.
Je zult dan alsnog zo snel mogelijk naar boven gaan, maar naarmate je naar boven gaat zal de druk op de romp afnemen, en daardoor minder stress op komen. Dit vergroot je kans op overleven.

Je hebt in een onderzeeërs niet te maken met drukverschillen op het lichaam. Die is vergelijkbaar als aan het oppervlakte.

[ Voor 9% gewijzigd door Sir_Lion op 25-06-2023 13:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Passagiers hebben er geen last van, de druk in de cabine blijft hetzelfde. Daarom moet die cabine ook zo sterk zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door WEBGAMING op 25-06-2023 13:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JukeboxBill
Maarten_E schreef op zondag 25 juni 2023 @ 13:01:
[...]

Natuurlijk moet je dan direct naar boven, als zoiets gebeurt. Maar bij staal kan je, voordat dat gebeurt, al signaleren met rekstrookjes, vervormingsmeters e.d.. Want voordat staal gaat vloeien is er ook nog een lang traject, waarbij het alleen maar vervormt en nog steeds de volledige sterkte heeft. Bij koolstofvezel is het verloop van vervorming uitgezet tegen belasting veel steiler en is overbelasting moeilijker te constateren met sensors.

Maar afhankelijk van hoe de vervorming optreedt, blijft er misschien ruimte genoeg over zonder dat passagiers worden platgedrukt. Vergelijk het met een drankblikje, waar je aan de zijkant een deuk maakt.

Ik ben geen duikboot expert. Ik redeneer vanuit mijn kennis over staalconstructies in de bouwwereld Dus hoe dat precies uitpakt bij een duikboot kan ik ook niet precies vertellen. Ik meen dat in een interview James Cameron wel op deze aspecten duidde, toen hem werd gevraagd waarom er nog steeds (dat ouderwetse) staal werd gebruikt.

En iemand hier heeft ook nog een ander argument genoemd. Koolstofvezel is geweldig goed om trek op te nemen, maar slecht in druk, zoals bij het geval van de Titan. Staal kan zowel druk als trek heel goed opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Als je er echt een deuk in zou krijgen is het denk ik wel meteen over. De vorm is een groot deel van hoe sterk het is. (daarom gebruikt ook bijna iedereen een bol om in te zitten) Zodra het echt uit die vorm vervormt, klapt het denk ik gewoon meteen in elkaar.

[ Voor 14% gewijzigd door WEBGAMING op 25-06-2023 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Nu online
WEBGAMING schreef op zondag 25 juni 2023 @ 13:47:
Als je er echt een deuk in zou krijgen is het denk ik wel meteen over. De vorm is een groot deel van hoe sterk het is. (daarom gebruikt ook bijna iedereen een bol om in te zitten) Zodra het echt uit die vorm vervormt, klapt het denk ik gewoon meteen in elkaar.
Dat ligt dus aan het materiaal. Met carbonfiber, ja. Met staal of titanium, niet noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:42
Ik heb eigenlijk alles van begin tot eind gevolgd m.b.t de titan en de (eerdere) expedities. Wat mij alleen totaal nog niet duidelijk is, is waarom Stockton gebruik maakte van carbon. Waarom dacht hij dat hij het zich wel kon veroorloven?

Na de beruchte zin in een kort interview met alanxelmundo krijg je daarna niet te weten waarom carbon.. of ik kom er in iedergeval niet uit.

Stockton: "I think I've broken them with logic and good engineering behind me. Carbon fiber and titanium? There's a rule you don't do that. Well, I did."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Nu online
mprkooij schreef op zondag 25 juni 2023 @ 19:11:
Ik heb eigenlijk alles van begin tot eind gevolgd m.b.t de titan en de (eerdere) expedities. Wat mij aleen totaal nog niet duidelijk is, is waarom Stockton gebruik maakte van carbon. Waarom dacht hij dat hij het zich wel kon veroorloven?

Na de beruchte zin in een kort interview met alanxelmundo krijg je daarna niet te weten waarom carbon.. of ik kom er in iedergeval niet uit.

Stockton: "I think I've broken them with logic and good engineering behind me. Carbon fiber and titanium? There's a rule you don't do that. Well, I did."
Dat weet dus niemand. En de enige die het wist, is omgekomen in datzelfde ongeluk 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:59

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Sir_Lion schreef op zondag 25 juni 2023 @ 19:54:
[...]

Dat weet dus niemand. En de enige die het wist, is omgekomen in datzelfde ongeluk 8)7
Dat lijkt me onzin. Hij heeft dat ding niet solo gebouwd en ontworpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Nu online
FreakNL schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:03:
[...]

Dat lijkt me onzin. Hij heeft dat ding niet solo gebouwd.
De rest bouwt in opdracht van he ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Sir_Lion schreef op zondag 25 juni 2023 @ 17:16:
[...]

Dat ligt dus aan het materiaal. Met carbonfiber, ja. Met staal of titanium, niet noodzakelijk.
Een ei is ook sterk, puur door de vorm. De schaal zelf stelt niets voor natuurlijk. Dat is hier ook van toepassing. Daarom zijn normaal de cabines rond. (verdeelt de krachten heel goed) Dat staal beter tegen beschadigingen kan geloof ik, dat heb ik zelf ook genoemd. ;)
Maar als het significant uit vorm is, is alle kracht van de vorm weg, en implodeert het. (of een barst natuurlijk, in het geval van carbon)

Maar goed, ik bouw ook geen duikboten natuurlijk.

Het lijkt er op dat de ceo heel graag tegen de gevestigde orde in ging, en hij ontzettend eigenwijs was. Dacht waarschijnlijk dat hij het zelf altijd het beste wist.

[ Voor 10% gewijzigd door WEBGAMING op 25-06-2023 20:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Sir_Lion schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:03:
[...]

De rest bouwt in opdracht van he ;)
En dat waren allemaal engineers die net uit school kwamen. Weinig/geen ervaring, en dan is tegen je werkgever in gaan natuurlijk ook veel lastiger. Dat je dan wat problemen krijgt is natuurlijk ook heel logisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
WEBGAMING schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:18:
[...]

En dat waren allemaal engineers die net uit school kwamen. Weinig/geen ervaring, en dan is tegen je werkgever in gaan natuurlijk ook veel lastiger. Dat je dan wat problemen krijgt is natuurlijk ook heel logisch.
En als je er tegenin ging werd je ontslagen of werd er niet geluisterd. En van regels wilde hij ook niet horen, dus die werden ook zoveel mogelijk omzeilt. Dit ding werd niet voor niets vanuit internationale waters gebruikt omdat keuringen dan niet verplicht konden worden. De voornaamste reden die hij zelf aangaf was dat de regels veel te overdreven waren omdat er al 30 jaar geen duikboot meer was geweest met problemen.

Heel simpel dus een CEO die dacht dat hij het beter wist en vooral zijn gang wilde gaan. En da's leuk als het om 'normale' zaken gaat, maar niet als je extreem diep wilt duiken.

[removed]

Pagina: 1 ... 10 ... 13 Laatste

Let op:
  • Dit is AWM, niet de HK. De (flauwe) grappen en grappige plaatjes mogen achterwege blijven.
  • Hou het een beetje respecvol naar elkaar en de opvarenden van de Titan.
  • Dwaal niet te ver af in ongefundeerde speculatie.