Acties:
  • +5 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:32
*knip* gebruik hiervoor een TR in plaats van erop te reageren

[ Voor 89% gewijzigd door polthemol op 23-06-2023 08:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 18:50
mrmrmr schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 23:25:
[...]
Er werd gezegd dat er regelmaat zat in de geluiden, om de 30 minuten. Dat maakt het waarschijnlijk dat het geluid door mensen is gemaakt.
Het kan ook zijn dat een search-and-rescue systeem op die sub dat automatisch heeft gedaan. Zodat het in geval van nood alsnog gevonden kon worden.
Maar van wat ik heb gelezen, zou ik niet verwachten dat ze daaraan gedacht zouden hebben.
We weten ook niet eens zeker of het wel "klop geluiden" waren. En niet een ander soort geluid, wat door hoop of fantasie als kloppen wordt gefantaseerd. Of het waren de losse brokstukken die door de stroming tegen elkaar aankwamen.

Van wat er wordt verteld, lijkt het toch echt erop dat het tijdstip van contactverlies ook het moment van implosie is. En ze dus niet levend de bodem hebben bereikt.
Ik denk dat ze nog wel een poging zullen doen om de brokstukken weer naar boven te halen, voor de nazaten. Die zullen toch *iets* van hun lichamen willen hebben om afscheid van te nemen.

let the past be the past.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:22
RobertMe schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 00:21:
[...]

Jaja, een geheim "wapen" blijkt als de "feiten" bekend zijn dat vooraf al gedetecteerd te hebben :+
En die zin dat ze zijn gaan "monitoren" nadat het contact verloren was is ook raar? Want pas uren later is bij de autoriteiten aangeklopt? Dus of ze zijn gaan "monitoren" nadat de vermissing gemeld is, of ze zaten de communicatie tussen "moederschip" en Titan af te luisteren
Geen wapen, technologie. En vooraf? Denk je dat ze in de toekomst kunnen kijken ofzo? En het artikel zegt "almost as soon", kan ook een uur betekenen. Zet je alu hoedje even af. Verder wordt op zee volgens mij best veel op open kanalen gecommuniceerd, dus best kans dat dat wel in de gaten gehouden wordt denk ik.

[ Voor 9% gewijzigd door sig69 op 23-06-2023 00:37 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 04:44
het is net het hc, gok maar wees wel verstandig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mavaros
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:18
[...]

Jaja, een geheim "wapen" blijkt als de "feiten" bekend zijn dat vooraf al gedetecteerd te hebben :+
En die zin dat ze zijn gaan "monitoren" nadat het contact verloren was is ook raar? Want pas uren later is bij de autoriteiten aangeklopt? Dus of ze zijn gaan "monitoren" nadat de vermissing gemeld is, of ze zaten de communicatie tussen "moederschip" en Titan af te luisteren
De implosie is weldegelijk opgepikt, maar niemand had door wat het was. Er zit niemand actief met een koptelefoon te luisteren.

Een aantal jaar geleden is er een gigantische aardbeving in de buurt van Antartica begonnen. Tot de dag van vandaag rommelt het daar. Maar pas later in de seismische data, wat voor jou en mij geluid is, kwamen ze erachter dat er ergens in die rommelstroom een mega-aardbeving had plaatsgevonden.

Toen wisten de seismologen niet wat er aan de hand was.

We hebben tot nu toe niet de luxe om in de toekomst te kijken.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:57

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Oogje schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:43:
[...]

Hoeveel mensen zijn er gestorven voordat we fatsoenlijk konden vliegen? Van alleen op safe spelen zijn we als mensheid niet zover gekomen.

Gelukkig zijn er nog durfals die iets voor ogen hebben en iets proberen. Iedereen aan boord wou graag anders leg je geen 250k neer voor iets experimenteels. Gaat het goed halleluja, gaat het mis dan zit er een heel forum vol wijsneuzen lekker veilig achter hun toetsenbord te oordelen en te analyseren.
Echt onzin. Wat @Grunwold ook al zegt.

Om maar even in je luchtvaart analogie te blijven;Je gaat nu toch ook niet meer van een berg springen met een paar veren aan je armen geplakt. We weten namelijk al dat dat niet werkt.

Je kan veel veiliger naar de Titanic. Dat bewees James Cameron pakweg 30 jaar geleden al. Ocean-gate was niet aan het pionieren maar aan het prutsen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
JukeboxBill schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 23:26:
[...]

Mooie dingen?
Het was een nieuwe vorm van ramptoerisme: een excursie naar de Titanic. Het heeft niets te maken met onderzoek, want de Titanic is al grondig bestudeerd met apparatuur die veel beter voor het doel geschikt zijn.
Het woord ramptoerisme wordt wel makkelijk en ook verkeerd gebruikt hier. Ramptoerisme is meer snel naar de plek van een incident gaan en je vermaken met de ellende van anderen, de sensatie van een ongeluk, hulpdiensten, slachtoffers.

Het bezoeken van de Titanic gebeurt niet om deze reden, maar vanwege de spectaculaire locatie en het imposante aanzicht van een historisch wrak. Het is ook niet dat je er skeletten / menselijke resten ziet, in tegenstelling tot bv Pompeï, een andere rampplek waarvan een bezoek sociaal geaccepteerd is en de versteende mensen zelfs zijn tentoongesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:15
Benieuwd of ze nu achteraf alsnog met een remake van deze sub (of zijn er meer subs met deze carbon tech oplossing) de eerder geweigerde tests gaan uitvoeren. Op de limiet en erover tot breken. Aan de andere kant, er lijkt geen business case meer te zijn. RIP voor de slachtoffers.

Meer onderzoek naar breuk bij carbon kan zeker nuttig zijn, zoals metaalmoeheid belangrijk was bij de ontwikkeling van de luchtvaart toen men hoger met drukcabines ging vliegen.

https://wetenschap.infonu...-de-vermoeiingsbreuk.html

Toevallig bij de Volvo Ocean race was er enkele maanden geleden in de buurt van Brazilië een mast breuk bij relatief rustige zee, heel plotseling en zonder menselijk leed, maar wel vraagtekens hoe dit kon. Ook carbon ivm gewicht vs sterkte (hoogte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
*knip* dit is niet de HK, zie topicwarning

[ Voor 91% gewijzigd door polthemol op 23-06-2023 07:55 ]

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
[...]

Zal gewoon SOSUS zijn, wat alles behalve geheim is. O.a. bekend van het localiseren van drie onderzeeers die naar Cuba onderweg waren terwijl de Amerikanen daar net hun 'quarantaine' hadden ingezet.
Misschien meer bekend voor het oppikken van explosies van de Kursk, of achteraf de implosie van de Thresher en Scorpion.
Maar 'sub implosion picked up by sosus' klinkt minder spannend dan 'sub implosion monitored by super duper secret magic millitary system'...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09:29

Amphiebietje

In de blubber

Dazzler2120 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 22:54:
[...]

Reguliere oceaangeluiden
Er was geen patroon in, dat was een spinsel van de media
Ja, dat was mijn eerste gedachte toen ik het las. Geluid in water draagt ver (vandaar dat zware motoren of knallen voor schade aan het gehoor kunnen zorgen van zeedieren die veel verder weg zitten). Er kan trouwens best een patroon inzitten, omdat bepaalde bewegingen van watermassa's in de oceaan periodiek zijn onder invloed van de maan. Golfslag geeft een redelijk karakteristiek geluid, dat als gebonk kan klinken. Leven in de oceaan maakt ook geluid, en gebruikt dat vaak voor lange-afstand communicatie (bijv. walvissen). In de zee is het niet stil, zeker niet als je gaat luisteren met een gevoelige onderwatermicrofoon.
Iemand die geen expert is en al op zoek is naar een bepaald type geluid, kan die normale oceaan geluiden best gaan beschouwen als tekenen van intelligent leven, want wij mensen hebben het probleem dat we soms patronen onderscheiden daar waar er geen zijn...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09:29

Amphiebietje

In de blubber

mavaros schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 23:13:
[...]

Ik heb geen kritiek op Musk of beter nog, SpaceX. Die snappen dit soort serieuze zaken. En daar ben ik heel blij mee.

@Amphiebietje Dat dit kon gebeuren en zou gebeuren wisten al die oppersmurfen gewoon. Het was een dikke vette raket met heel veel motoren. Dat moet je toch een keer uittesten.

Uiteindelijk zal die dikke vette raket nog wel een paar keer falen, maar uiteindelijk durft u ook gewoon in dat ding te stappen.
*knip*, op de man. De lange lijst met allerlei falen bij de Tesla's en vooral zijn spectaculaire 'performance' bij Twitter (x miljard dollar door de plee gespoeld alleen wegens zijn te grote ego) hebben de mythe die de man om zich heen heeft gebouwd toch redelijk naar zijn mallemoer geholpen. Gewoon een stunt-miljardair die denkt dat hij alles mag. Het enige was bij SpaceX het beter maakt is dat hij daar een persoon heeft aangesteld die de dagelijkse leiding heeft die er geen potje van maakt, tenminste zolang je de details onder het vloerkleed schuift.
Ook voor raketten zijn er best practices, en die lijken niet te zijn gevolgd. Dat er brokstukken in een nabijgelegen natuurgebied en stad zijn beland, is gewoon onacceptabel, evenals dat er voertuigen waren geparkeerd op een plek waar dat niet mocht. Musk mag van geluk spreken dat er geen doden zijn gevallen. Maar als hij zo doorgaat, dan komen die er nog wel, net zoals bij Tesla en autopilot.

Ik zie geen verschil tussen Musk en de bouwer van die onderzeeër. Beiden lijken te denken dat wetten voor anderen gelden.

[ Voor 1% gewijzigd door NMH op 23-06-2023 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:01
Hbeez schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 03:11:
[...]

Het woord ramptoerisme wordt wel makkelijk en ook verkeerd gebruikt hier. Ramptoerisme is meer snel naar de plek van een incident gaan en je vermaken met de ellende van anderen, de sensatie van een ongeluk, hulpdiensten, slachtoffers.

Het bezoeken van de Titanic gebeurt niet om deze reden, maar vanwege de spectaculaire locatie en het imposante aanzicht van een historisch wrak. Het is ook niet dat je er skeletten / menselijke resten ziet, in tegenstelling tot bv Pompeï, een andere rampplek waarvan een bezoek sociaal geaccepteerd is en de versteende mensen zelfs zijn tentoongesteld.
Ik sta achter je punt dat als een plek van een ramp na lange tijd wordt bezocht, we dat normaliter geen ramptoerisme meer noemen. Maar wel kleine verbetering: in Pompeii worden geen versteende mensen tentoongesteld. Ze hebben gipsafgietsels gemaakt van de holle ruimtes waarin de mensen destijds ooit zijn omgekomen. Die gipsafgietsels worden tentoongesteld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 19:57
Hoeveel mensen zijn er gestorven voordat we fatsoenlijk konden vliegen? Van alleen op safe spelen zijn we als mensheid niet zover gekomen.
Maar iedere keer dat het mis ging in de luchtvaart, kwamen er nieuwe inspecties en veiligheidseisen en verbeteringen van processen om te voorkomen dat zoiets weer gebeurt. Dat is waarom luchtvaart vandaag zo veilig is.

Die inspecties en veiligheidseisen en verbeteringen van processen zijn er voor schepen/onderzeeërs ook, maar Oceangate heeft er bewust voor gekozen die zowat allemaal te negeren terwijl ze een duikboot bouwen die tot 4km diep kan, met materiaal waar helemaal niet van bekend is of dat het wel meerdere druk cycli aan kan en ook niet hoe je dat checked en als ze weten hoe je dat checked vinden ze dat onnodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:42

Player1S

Probably out in the dark

Amphiebietje schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 07:13:
[...]

*knip* De lange lijst met allerlei falen bij de Tesla's en vooral zijn spectaculaire 'performance' bij Twitter (x miljard dollar door de plee gespoeld alleen wegens zijn te grote ego) hebben de mythe die de man om zich heen heeft gebouwd toch redelijk naar zijn mallemoer geholpen. Gewoon een stunt-miljardair die denkt dat hij alles mag. Het enige was bij SpaceX het beter maakt is dat hij daar een persoon heeft aangesteld die de dagelijkse leiding heeft die er geen potje van maakt, tenminste zolang je de details onder het vloerkleed schuift.
Ook voor raketten zijn er best practices, en die lijken niet te zijn gevolgd. Dat er brokstukken in een nabijgelegen natuurgebied en stad zijn beland, is gewoon onacceptabel, evenals dat er voertuigen waren geparkeerd op een plek waar dat niet mocht. Musk mag van geluk spreken dat er geen doden zijn gevallen. Maar als hij zo doorgaat, dan komen die er nog wel, net zoals bij Tesla en autopilot.

Ik zie geen verschil tussen Musk en de bouwer van die onderzeeër. Beiden lijken te denken dat wetten voor anderen gelden.
Ik repte het al eerder in dit topic. Is kwestie van tijd dat zo'n commerciële ruimtevlucht met passagiers mis gaat.

Overigens vermoed ik dat er dan minder grappen en grollen gemaakt zullen worden aangezien die waarschijnlijk wel aan de voorschriften en keuringen voldeed.

Mis gaan kan altijd. Kan ook NASA en Roskosmos over mee praten. De spaceshuttle verging door een falend ringetje en doordat bij lancering een hitteschild beschadigd raakte.
Kleine dingen die ook binnen strenge regulering er doorheen kunnen glippen.

Als er geen berichten over amateurisme rond deze boot waren en de boot volledig geïnspecteerd en getest was, was dit topic er waarschijnlijk niet eens. De aanwezige mensen zijn wel rijk maar niet wereldberoemd. Het moederschip had waarschijnlijk gelijk al de implosie waargenomen en de conclusie kunnen trekken.

[ Voor 0% gewijzigd door NMH op 23-06-2023 21:52 ]

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Player1S schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 08:36:
[...]

Als er geen berichten over amateurisme rond deze boot waren en de boot volledig geïnspecteerd en getest was, was dit topic er waarschijnlijk niet eens. De aanwezige mensen zijn wel rijk maar niet wereldberoemd. Het moederschip had waarschijnlijk gelijk al de implosie waargenomen en de conclusie kunnen trekken.
Deze boot was dan afgekeurd en het commercieel aanbieden van duiken naar de Titanic was niet van de grond gekomen. Er zou dan alleen misschien nog wat ge-twitter zijn van Musk en co over hoe de overheid innovatie in de weg staat.

Naar deze diepte gaan is met de huidige technologie alleen te doen in kleine bolvormige stalen constructies. Die niet op te schalen zijn voor de aantallen passagiers nodig voor commerciele trips.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-09 15:17

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ik zat me nog af te vragen, zou het überhaupt mogelijk zijn om zodanig veel geluid te maken dat dat opgevangen en herkend kan worden?

We weten nu dat die klopgeluiden niet relevant ware. Vanaf dat die geluiden in het nieuws waren, vroeg ik me af of het in de praktijk mogelijk zou zijn om zodanig hard op de titanium koepels te kloppen/slaag dat dat boven de achtergrondruis uit komt. Mij lijkt het sterk, maar misschien heeft iemand een beter idee.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:09:
Ik zat me nog af te vragen, zou het überhaupt mogelijk zijn om zodanig veel geluid te maken dat dat opgevangen en herkend kan worden?

We weten nu dat die klopgeluiden niet relevant ware. Vanaf dat die geluiden in het nieuws waren, vroeg ik me af of het in de praktijk mogelijk zou zijn om zodanig hard op de titanium koepels te kloppen/slaag dat dat boven de achtergrondruis uit komt. Mij lijkt het sterk, maar misschien heeft iemand een beter idee.
Ik denk het wel, geluid draagt in water erg ver, en dat geklang van metaal op metaal zou wel ver moeten kunnen dragen.

Orka's en walvissen kunnen over honderden kilometer communiceren. Kloppen op een metalen buis moet je over vier km wel kunnen oppikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
SPee schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 00:32:
Of het waren de losse brokstukken die door de stroming tegen elkaar aankwamen.
Het is statistisch nogal onwaarschijnlijk dat het om de 30 minuten gebeurt. Gisteren schreef men al dat het niet de goede locatie was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ik las ergens dat de boeien die de signalen opvingen deze data iedere 30 minuten doorstuurden.
zou knullig zijn als dit de basis zou zijn voor de 'iedere 30 minuten' :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-09 15:17

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Amos_x schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:12:
[...]

Ik denk het wel, geluid draagt in water erg ver, en dat geklang van metaal op metaal zou wel ver moeten kunnen dragen.

Orka's en walvissen kunnen over honderden kilometer communiceren. Kloppen op een metalen buis moet je over vier km wel kunnen oppikken.
Als ze iets hadden om mee te slaan, dan vast wel inderdaad. Dat geluid in water ver draagt, weet ik. In mijn gedachtegang ging ik er maar vanuit dat er niet voorzien was in iets om mee te slaan (en dus de vuist de enige optie was), maar in de praktijk heb altijd wel iets bij je.
Overigens, als dat inderdaad de procedure was, ieder half uur signaal in geval van nood, dan zou dat moederschip ook wel uitgerust moeten zijn met iets om dat te ontvangen, anders heb je er alsnog weinig aan, gedurende de hypothetische periode dat er nog eventueel iets van een redding gedaan kan worden.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

XWB schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 00:11:
Er wordt nu gezegd dat de U.S. Navy de implosie zou waargenomen hebben:

Top Secret U.S. Navy System Heard Titan Implosion Days Ago
Men weet/wist dit dus nog niet 100% zeker. Kan dus ook maar een gevalletje zijn om de wereld te laten zien dat men iets "geheims" heeft en om te kunnen zeggen dat de Amerikanen het waren die uiteindelijk wel iets vonden/hoorden, in de buurt van waar Titan was. Ik zou dit soort info, ook al is er WSJ bij betrokken, met een korrel zout nemen.

Ik vind het in elk geval frappant dat dit soort info pas achteraf gedeeld wordt. Had men dit eerder doorgegeven, had dit eerder goed onderzocht kunnen worden en eventueel bekeken. Dan had de hele reddingsactie niet op touw gezet hoeven te worden (en ja, ook dit is achteraf praten, dat ben ik mij bewust). Mosterd na de maaltijd is dit echter vooralsnog wel, vandaar dat ik dit met een korrel zout neem.

[ Voor 23% gewijzigd door CH4OS op 23-06-2023 09:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:51
Na het lezen van een hoop details qua engineering ben ik vooral verwonderd dat dit 50keer goed is gegaan. Meeste mensen blijven zeggen dat dit onderzee ontwerp een formule voor falen is. Zelf zou ik dat ook zeggen een carbon fiber buis op druk van buitenaf belasten. Lijmverbindingen aanbrengen op de meest knullige ongecontroleerde manier en ga zo maar door.

Toch heeft dat ding ongeveer 50 afdalingen gemaakt voordat het echt mis ging. Alleen dat is toch echt al een prestatie.

Bij spaceX waren ze in het begin ook zeer voorzichtig met het hergebruiken van de boosters. Het aantal cycli dat de boosters mochten hebben werd steeds verhoogd. Op dit moment weet ik niet hoeveel cycli de meest gebruikte booster heeft.

Het feit dat ze dachten dat deze sub oneindige cycli kon doorstaan is gewoon compleet fout. Maar an sich werkt het concept dus eigenlijk helemaal niet zo slecht. Dat er met mensen getest is is gewoon enorm idioot. Al weten wen natuurlijk niet de exacte details hoeveel tests er is gedaan. Dat elke universiteit en bijv. Boeing z’n handen er af trekken snap ik ook wel in deze fase. Wat ze precies wel of niet gedaan hebben zal vast nog wel een keer een onderzoek naar komen.

Heel bizar trouwens hoe snel ze de wrakstukken hebben gevonden. Dat had ik zelf echt niet verwacht. Misschien dat ze dmv SOSUS toch de locatie hebben kunnen pinpointen of met sonar toch al iets hebben kunnen scannen zodat ze met de ROV direct op de juiste plaats konden zoeken.

Vergeet trouwens niet dat er veel ‘rijke’ mensen zijn die volledig zijn afgestompt omdat alles voor hen mogelijk is. Een kick als dit met de risico’s van dien is voor hen de enige manier om iets nieuws en onbereikbaars te doen.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Laatst online: 12-09 21:44
Clifdon schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:37:
Heel bizar trouwens hoe snel ze de wrakstukken hebben gevonden. Dat had ik zelf echt niet verwacht. Misschien dat ze dmv SOSUS toch de locatie hebben kunnen pinpointen of met sonar toch al iets hebben kunnen scannen zodat ze met de ROV direct op de juiste plaats konden zoeken.
Dat had ik me ook bedacht.
Ik las ook al commentaar dat men het raar vond dat het nieuws van het implosie geluid nu pas naar buiten komt.
Maar ik snap wel dat ze dat niet eerder kunnen brengen dan voordat ze echt bewijs hebben. Daarom die ROV direct naar de gepeilde plaats sturen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-09 21:07
T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:21:
[...]

Als ze iets hadden om mee te slaan, dan vast wel inderdaad. Dat geluid in water ver draagt, weet ik. In mijn gedachtegang ging ik er maar vanuit dat er niet voorzien was in iets om mee te slaan (en dus de vuist de enige optie was), maar in de praktijk heb altijd wel iets bij je.
Overigens, als dat inderdaad de procedure was, ieder half uur signaal in geval van nood, dan zou dat moederschip ook wel uitgerust moeten zijn met iets om dat te ontvangen, anders heb je er alsnog weinig aan, gedurende de hypothetische periode dat er nog eventueel iets van een redding gedaan kan worden.
Ik kan met de punt bij het 2e gewricht van mijn middel vinger anders een aardig harde/scherpe tik tegen iets aan geven.

(ik heb echt geen idee hoe dat deel van je vinger heet, 2e knokkel? mijn google-fu laat me in de steek hier :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 10:10

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

CH4OS schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:25:
[...]
Men weet/wist dit dus nog niet 100% zeker. Kan dus ook maar een gevalletje zijn om de wereld te laten zien dat men iets "geheims" heeft en om te kunnen zeggen dat de Amerikanen het waren die uiteindelijk wel iets vonden/hoorden, in de buurt van waar Titan was. Ik zou dit soort info, ook al is er WSJ bij betrokken, met een korrel zout nemen.

Ik vind het in elk geval frappant dat dit soort info pas achteraf gedeeld wordt. Had men dit eerder doorgegeven, had dit eerder goed onderzocht kunnen worden en eventueel bekeken. Dan had de hele reddingsactie niet op touw gezet hoeven te worden (en ja, ook dit is achteraf praten, dat ben ik mij bewust). Mosterd na de maaltijd is dit echter vooralsnog wel, vandaar dat ik dit met een korrel zout neem.
Het moment dat ze beginnen met een 'top secret project' zet ik mijn waarheidgehalte al flink stuk omlaag.

Het is hot, het is nieuws, dus elk korreltje wat men kan vinden rond dit verhaal is 'nieuws', dus dat moet de wereld in. En grote kans dat daar dan ook meteen nog wat 'politieke' sausjes bij worden geserveerd. De wat als scenarios vliegen ook al aardig rond, dat ze mogelijk veel eerder in de problemen kwamen, het kloppen was opgevangen, ze mogelijk gered konden worden, etc etc etc.

Andere kant ben ik blij dat we wel al reeds het apparatuur hebben om een redding te kunnen doen, mocht het ooit gebeuren. De boten die aanwezig waren, de sonar/scan die we hebben, zie het voor hun ook als een 'test in het eggie'.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 12-09 11:01
Clifdon schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:37:
Na het lezen van een hoop details qua engineering ben ik vooral verwonderd dat dit 50keer goed is gegaan. Meeste mensen blijven zeggen dat dit onderzee ontwerp een formule voor falen is. Zelf zou ik dat ook zeggen een carbon fiber buis op druk van buitenaf belasten. Lijmverbindingen aanbrengen op de meest knullige ongecontroleerde manier en ga zo maar door.

Toch heeft dat ding ongeveer 50 afdalingen gemaakt voordat het echt mis ging. Alleen dat is toch echt al een prestatie.
50 test duiken, niet 50x naar de Titantic ;)

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:21
RGAT schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 06:51:
[...]

Zal gewoon SOSUS zijn, wat alles behalve geheim is. O.a. bekend van het localiseren van drie onderzeeers die naar Cuba onderweg waren terwijl de Amerikanen daar net hun 'quarantaine' hadden ingezet.
Misschien meer bekend voor het oppikken van explosies van de Kursk, of achteraf de implosie van de Thresher en Scorpion.
Maar 'sub implosion picked up by sosus' klinkt minder spannend dan 'sub implosion monitored by super duper secret magic millitary system'...
SOSUS is op zichzelf niet geheim maar volgens mij zijn de locaties van de sensoren dat wel.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

SnowDude schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 10:07:
[...]

SOSUS is op zichzelf niet geheim maar volgens mij zijn de locaties van de sensoren dat wel.
De gevoeligheid van SOSUS zal ook wel geheim zijn. Gelukkig is trump geen president meer anders had de data al op twitter gestaan.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12-09 19:33
SnowDude schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 10:07:
[...]

Daarnaast is het ook goed mogelijk dat het 'SOSUS' van nu veel verder is dan het relatief bekende SOSUS immers dat is het systeem dat men eind jaren 40 begonnen is te ontwikkelen en vanaf begin jaren 60 hun eerste bekende detecties deden van soviet onderzeeërs. Ik kan me voorstellen dat dit systeem inmiddels veel verder is qua techniek en mogelijkheden en dat die vernieuwingen nog altijd top secret zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Grunwold schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:47:
[...]

Alleen weet de mensheid al hoe ze een onderzeeër moeten bouwen. Er is niet veel geleerd hier.
Je leert altijd van een dergelijk incident. Niet alleen op technisch gebied, maar ook op juridisch, communicatief, organisatorisch gebied en dergelijke. Zelfs als er niet meer bekend wordt dan nu dan zijn er lessen uit te trekken.
[...]Hoeveel mensen zijn er gestorven voordat we fatsoenlijk konden vliegen? Van alleen op safe spelen zijn we als mensheid niet zover gekomen.

Gelukkig zijn er nog durfals die iets voor ogen hebben en iets proberen. Iedereen aan boord wou graag anders leg je geen 250k neer voor iets experimenteels. Gaat het goed halleluja, gaat het mis dan zit er een heel forum vol wijsneuzen lekker veilig achter hun toetsenbord te oordelen en te analyseren.
Dit dus. Tragisch voor de slachtoffers en hun naasten, maar zij hadden een 'droom' en daar hebben zij deels van kunnen genieten. Als het gelukt was dan hadden zij daar lang op kunnen teren. Wat moet je anders met miljarden? Als ik een keer een wat geld over heb dan ga ik een weekendje naar Berlijn. Miljardairs gaan naar de Titanic of de ruimte in. gegokt en verloren.

Overigens heeft die toko de naam al wel mee voor het geval er een schandaal uit komt. Maar goed, die hele reddingsactie is wel absurd vind ik. Wat een geld en mankracht heeft dat gekost. Aan de andere kant heeft dit incident ook weer veel opgeleverd voor de media.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:23
Roenie schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 10:22:
[...]
Je leert altijd van een dergelijk incident. Niet alleen op technisch gebied, maar ook op juridisch, communicatief, organisatorisch gebied en dergelijke. Zelfs als er niet meer bekend wordt dan nu dan zijn er lessen uit te trekken.

[...]
Dit dus. Tragisch voor de slachtoffers en hun naasten, maar zij hadden een 'droom' en daar hebben zij deels van kunnen genieten. Als het gelukt was dan hadden zij daar lang op kunnen teren. Wat moet je anders met miljarden? Als ik een keer een wat geld over heb dan ga ik een weekendje naar Berlijn. Miljardairs gaan naar de Titanic of de ruimte in. gegokt en verloren.

Overigens heeft die toko de naam al wel mee voor het geval er een schandaal uit komt. Maar goed, die hele reddingsactie is wel absurd vind ik. Wat een geld en mankracht heeft dat gekost. Aan de andere kant heeft dit incident ook weer veel opgeleverd voor de media.
Dit is wel een hele goedkope gok voor een miljardair, als je dan echt zo gepassioneerd bent over die titanic, tuig dan een eigen expeditie op en pak het goed aan. Maak er een mooi project van. Het is niet zo dat we hier baanbrekende pioniersgeest voor nodig hebben. Het is een grote uitdaging, uiteraard. Maar mits goed uitgevoerd kan het prima.

Moet je er alleen wel meer aan uitgeven dan 250K. En er tijd en energie in steken. Ik heb het gevoel dat deze miljardairs het meer zagen als een uitje a la een rondje met de helikopter over Manhattan vliegen als je in New York bent. Tuurlijk het is duur, maar niet duur genoeg om jaren voor te hoeven sparen. En toch leuk om de foto's van te hebben.

Leuk omdat je het kan doen, niet meer dat dat. Gewoon en passent voorbij gegaan aan de daadwerkelijke risico's die zelfs kleven aan zo'n onderneming met alle juiste apparatuur. En blijkbaar overtuigde de eerdere duiken en de reclame eromheen voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Dennism schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 10:16:
[...]

Daarnaast is het ook goed mogelijk dat het 'SOSUS' van nu veel verder is dan het relatief bekende SOSUS immers dat is het systeem dat men eind jaren 40 begonnen is te ontwikkelen en vanaf begin jaren 60 hun eerste bekende detecties deden van soviet onderzeeërs. Ik kan me voorstellen dat dit systeem inmiddels veel verder is qua techniek en mogelijkheden en dat die vernieuwingen nog altijd top secret zijn.
Ik kan me niet voorstellen dat er in de jaren '90 na het einde (of pauze in) van de Koude Oorlog er de enorme investering zou worden gedaan in een nieuw onderwater detectiesysteem voor een oorlog die er niet meer zou gaan komen. Behalve Sovjet duikboten volgen om zo in WO3 de verbinding naar Europa te kunnen beschermen heeft het weinig nut.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:21

[...]

Maar goed, die hele reddingsactie is wel absurd vind ik. Wat een geld en mankracht heeft dat gekost. Aan de andere kant heeft dit incident ook weer veel opgeleverd voor de media.
Tja SAR teams moeten toch ook oefenen. Dit levert ook bergen ervaring op voor die teams

[ Voor 12% gewijzigd door SnowDude op 23-06-2023 10:41 ]

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
Strider schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:58:
[...]

50 test duiken, niet 50x naar de Titantic ;)
Ik ben wel nieuwsgierig hoeveel expedities Oceangate naar de Titanic er echt gedaan heeft.
Hier https://edition.cnn.com/2...rsible-titanic/index.html
lees ik dat er in 2022 28 mensen mee gedaan hebben. Dat zijn dus minimaal 6 expedities in 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Wat een geld en mankracht heeft dat gekost. Aan de andere kant heeft dit incident ook weer veel opgeleverd voor de media.
Die mankracht kreeg toch al salaris betaald. Of ze nu op een bootje duimen zaten te draaien of deze zoekactie deden. En een grote kans dat een deel van die schepen anders ook wel onderweg was (en niet stil lag in de haven), dus die kerosine werd toch wel verbrand.
Uiteraard maakt dat deze operatie niet gratis (bv ROVs die zijn ingevlogen zijn extra kosten). Maar het is ook niet alsof het zonder deze zoekactie geen geld kostte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:13
CH4OS schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:25:
[...]
Er is heel veel geluid in de oceaan, en zo'n SOSUS heeft dus heel veel geluiden uit te zoeken. Zeker bij een schip als de Titanic in de buurt zullen er wel vaker plotselinge hardere geluiden te horen zijn. Iets opvangen met de sensoren zal het probleem dus niet zijn, maar uit die data de relevante informatie halen wel. Daar zal een heel gedeelte van geautomatiseerd zijn, maar uiteindelijk zal er toch iemand door de data moeten gaan om te bepalen wat ie denkt te horen. Dat ze dit opgevangen hebben geloof ik dan ook best, bij b.v. de Kursk was het ook Amerika die aangaf waar de sub was, terwijl rusland geen flauw idee had.
Uit het geluid van zo'n implosie kun je nog niet halen of het 100% zeker om de sub gaat, of dat er iets anders is gebeurd. Zelfs als ze dit per direct hadden gehoord, zou je nog een reddingsaktie op touw zetten, totdat je zeker weet dat het echt niet meer zinvol is. Daarbij is het ook de vraag wanneer ze precies dit geluis gevonden hebben, want zoals ik hierboven al zeg kun je het wel opvangen maar zal het ook nog herkend moeten worden uit heel veel data.

Oftewel dit is ook typisch iets dat je pas achteraf te horen krijgt, al zal deze vondst wel degelijk asap bij de reddingsoperatie zijn gemeld. Het is alleen ook niet voldoende bewijs om die reddingsaktie dan stop te zetten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
CornermanNL schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 10:34:
[...]

Dit is wel een hele goedkope gok voor een miljardair, als je dan echt zo gepassioneerd bent over die titanic, tuig dan een eigen expeditie op en pak het goed aan. Maak er een mooi project van. Het is niet zo dat we hier baanbrekende pioniersgeest voor nodig hebben. Het is een grote uitdaging, uiteraard. Maar mits goed uitgevoerd kan het prima.

Moet je er alleen wel meer aan uitgeven dan 250K. En er tijd en energie in steken. Ik heb het gevoel dat deze miljardairs het meer zagen als een uitje a la een rondje met de helikopter over Manhattan vliegen als je in New York bent. Tuurlijk het is duur, maar niet duur genoeg om jaren voor te hoeven sparen. En toch leuk om de foto's van te hebben.

Leuk omdat je het kan doen, niet meer dat dat. Gewoon en passent voorbij gegaan aan de daadwerkelijke risico's die zelfs kleven aan zo'n onderneming met alle juiste apparatuur. En blijkbaar overtuigde de eerdere duiken en de reclame eromheen voldoende.
Tuurlijk is het dat. Geld genoeg hebben en niet meer weten wat je er mee doet. En dan klinkt de Titanic interessant. Iets doen dat maar weinigen kunnen.
RobertMe schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 10:51:
[...]

Die mankracht kreeg toch al salaris betaald. Of ze nu op een bootje duimen zaten te draaien of deze zoekactie deden. En een grote kans dat een deel van die schepen anders ook wel onderweg was (en niet stil lag in de haven), dus die kerosine werd toch wel verbrand.
Uiteraard maakt dat deze operatie niet gratis (bv ROVs die zijn ingevlogen zijn extra kosten). Maar het is ook niet alsof het zonder deze zoekactie geen geld kostte.
Uitgezonderd wat verbruikt wordt uiteraard. Maar goed, hn het is weer een goede oefening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
wat is de reden dat er nog steeds research wordt gedaan naar de titanic na 40 jaar? wat proberen ze te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-09 09:18
Farabi schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:04:
wat is de reden dat er nog steeds research wordt gedaan naar de titanic na 40 jaar? wat proberen ze te doen?
Meerendeels vanwege de bekendheid.
Iedereen kent het verhaal van de ondergang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
D-dark schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:06:
[...]

Meerendeels vanwege de bekendheid.
Iedereen kent het verhaal van de ondergang
ik zag gisteren een engels man praten bij jinek. hij zei dat hij wetenschappelijke onderzoeken had gedaan tot kort bij de titanic. over wat voor wetenschappelijke onderzoeken hebben we het over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Farabi schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:08:
[...]

ik zag gisteren een engels man praten bij jinek. hij zei dat hij wetenschappelijke onderzoeken had gedaan tot kort bij de titanic. over wat voor wetenschappelijke onderzoeken hebben we het over?
Onderzoek naar degradatie van het wrak kan ik me voorstellen?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
evilution schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:10:
[...]

Onderzoek naar degradatie van het wrak kan ik me voorstellen?
ik vraag me dus af, nog steeds na 40 jaar? wat weten ze ondertussen nog niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001

DDX

SinergyX schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:46:
[...]
Andere kant ben ik blij dat we wel al reeds het apparatuur hebben om een redding te kunnen doen, mocht het ooit gebeuren. De boten die aanwezig waren, de sonar/scan die we hebben, zie het voor hun ook als een 'test in het eggie'.
Apparatuur om een daadwerkelijke redding te doen vraag ik mij af.
Stel de duikboot had heel op de bodem gelegen dan was het nog een lastige operatie geworden om die naar boven te krijgen.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 21:38
Farabi schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:11:
[...]

ik vraag me dus af, nog steeds na 40 jaar? wat weten ze ondertussen nog niet?
Volgens mij willen ze voornamelijk in kaart brengen hoe 'snel' het schip wegroest onder water. Ze hebben al velen artefacten opgevist, waaronder een pocket horloge. Bron: https://www.mirror.co.uk/...et-watch-stopped-28514159

[ Voor 14% gewijzigd door aapjuh99 op 23-06-2023 11:15 ]

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
De ondergang Titanic is toch simpelweg een mooi verhaal? Dat blijft trekken. En zolang er zaken onbekend blijven, verandert dat niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 16:00

DinX

Motormuis

Op Reddit kwam een filmpje voorbij over 1 van de vorige trips met de Titan:

https://www.reddit.com/r/...f_previous_dive_from_the/
Horrifying footage of previous dive from the titan shows crew finding out a thruster was installed backwards while already in the ocean, and not knowing how the controller worked.
Hoe meer er nu boven gehaald wordt, hoe meer de "screw it" mentaliteit bij dat bedrijf duidelijk is.
Als ze dat ding zelfs in zee gooien met 1 van de motoren achterwaards geïnstalleerd, geen enkele passagier uitleg heeft gekregen over de besturing,....

[ Voor 25% gewijzigd door DinX op 23-06-2023 11:20 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-09 13:21
Roenie schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:14:
De ondergang Titanic is toch simpelweg een mooi verhaal? Dat blijft trekken. En zolang er zaken onbekend blijven, verandert dat niet.
Een mooi verhaal? Ik weet niet of het sterven van zo'n 1500 mensen zo'n mooi verhaal is.

Er is een mooie film van gemaakt, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
DinX schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:18:

[...]

Hoe meer er nu boven gehaald wordt, hoe meer de "screw it" mentaliteit bij dat bedrijf duidelijk is.
Als ze dat ding zelfs in zee gooien met 1 van de motoren achterwaards geïnstalleerd, geen enkele passagier uitleg heeft gekregen over de besturing,....
wat bedoelen ze met een thruster precies?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
WEBGAMING schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:20:
[...]

Een mooi verhaal? Ik weet niet of het sterven van zo'n 2000 mensen zo'n mooi verhaal is.

Er is een mooie film van gemaakt, dat wel.
Ik vind dat een mooi verhaal ja. Die mensen zijn al honderd jaar dood. Die breng je niet meer terug. De mystiek eromheen maakt het voor mij mooi. Maar goed, laat ik het dan 'intrigerend' noemen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Farabi schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:21:
[...]

De schroef en motor die voor de aandrijving zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
WEBGAMING schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:22:
[...]
De schroef en motor die voor de aandrijving zorgen.
en wat is het gevaar precies hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Farabi schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:21:
[...]

Een propellor.

Wat mij verbaasd is het feit dat er blijkbaar maar 1 bemanningslid was. M.a.w. als de bestuurder uitvalt is er niemand die het ding kan besturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Farabi schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:24:
[...]

Wat gebeurt er als je aan een Boeing 747 een van de vier motoren omdraait.. ;)

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 16:00

DinX

Motormuis

Farabi schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:24:
[...]

Er zitten enkele thrusters op die dienen voor de voortbeweging naar voor/achter, links en rechts.

Geen idee of ze in 2 richtingen kunnen draaien (meestal wel), maar het betekent wel dat als je op de controller dan bijvoorbeeld zou kiezen om naar voor te gaan, die ene thruster dan achteruit draait. Als die van voor/achter aan elkaar gekoppeld zijn qua input zou het elkaar zelfs deels 'cancellen', of erger, de boot naar links of rechts doen draaien in plaats van voor/achter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mBKcXyQOLDLKI36ccER0grAnFCY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y4YzDcHQbZCfdosCcQMBUneM.webp?f=fotoalbum_large

Stel dat 1 van die verticale omgekeerd zou zitten. Als je dan "naar boven" zou doen met de controller gaat de juiste water naar onder duwen en de verkeerde water naar boven.
In de praktijk draait dat ding dan gewoon om zijn as heen.

Draai 1 van de horizontale om en dan ga je in plaats van voor/achter om je verticale as draaien.

[ Voor 35% gewijzigd door DinX op 23-06-2023 11:32 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Roenie schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:22:
[...]
Ik vind dat een mooi verhaal ja. Die mensen zijn al honderd jaar dood. Die breng je niet meer terug. De mystiek eromheen maakt het voor mij mooi. Maar goed, laat ik het dan 'intrigerend' noemen ;)
Mystiek is er ook niet zoveel, het was gewoon keiharde kapitalisme en zou bijna massamoord te noemen kunnen zijn.

De enige reden om nu nog naar beneden te willen gaan is om te zien hoe het er nú uit ziet, maar dat maakt de horror die toen heeft plaatsgevonden niet minder negatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
evilution schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:28:
[...]

Een propellor.

Wat mij verbaasd is het feit dat er blijkbaar maar 1 bemanningslid was. M.a.w. als de bestuurder uitvalt is er niemand die het ding kan besturen?
Gezien de controller zal dat besturen best wel mee vallen. Vooruit/achteruit en omhoog/omlaag moet toch wel lukken. Pas als er echt iets fout gaat is het lastig dat degene met kennis het niet meer doet.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Apache4u schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:29:
[...]

Wat gebeurt er als je aan een Boeing 747 een van de vier motoren omdraait.. ;)
dat weet ik ook niet hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 19:06

Stoney3K

Flatsehats!

eamelink schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 22:06:
[...]
* Dit ruitje is ontworpen en getest en gecertificeerd tot een druk van 4000 meter

Het is duidelijk dat ze niet op dat laatste niveau zaten.
Als je een ruitje ontwerpt en test voor 4000 meter betekent het dat je er een veiligheidsfactor op zet. In de praktijk betekent dat dus dat het een ruitje moet zijn wat op 8000 meter pas tekenen van schade gaat vertonen, zodat je op 4000 meter gegarandeerd goed zit.

Niet 4000 meter is goed, maar bij 4010 meter zegt het krak.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Zijn er al beelden opgedoken op twitter? Ik lees van wel, maar weet niet of het klopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Oon schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:31:
[...]

Mystiek is er ook niet zoveel, het was gewoon keiharde kapitalisme en zou bijna massamoord te noemen kunnen zijn.

De enige reden om nu nog naar beneden te willen gaan is om te zien hoe het er nú uit ziet, maar dat maakt de horror die toen heeft plaatsgevonden niet minder negatief.
Iets moet eerst gruwelijk fout gaan, voordat veiligheid een standaard of prioriteit wordt en dat geld voor elk stukje geschiedenis. Maar het maakt indirect dan niet uit hoe je naar zo'n gebeurtenis kijkt, zolang je er naar kijkt, over praat, blijft het bewaard. Er zullen legio aan zware ongelukken zijn gebeurd in het verleden waar niemand meer over praat, of uberhaubt nog weet, maar zolang het door iemand besproken wordt, negatief of positief, blijft zoiets bewaard onder de mensheid. Denk maar aan de Hindenburg, Apollo 13, waternoodsramp, Chernobyl.

James Cameron noemt het ook een stukje ironie, 'the unsinkable' die vrijwel ook veel veiligheid 'bezorgdheden' naast zich neer lag, speelde nu wederom. En volgens hem in de geschiedenis van het diepduiken (al denk ik niet het diepwater werken) is het op zo'n manier nooit fout gegaan juist vanwege die veiligheidscertificering.

YouTube: 'There is no excuse for what happened here': James Cameron on sub tr...

[ Voor 3% gewijzigd door SinergyX op 23-06-2023 11:43 ]

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
DinX schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:18:

[...]

bij vervangen van zo'n truster, is toch wel de allerminste check die je doet na vervangen, controleren van de werkzaamheid van de truster en de draairichtingen etc, ppffff verbazingwekkend dat het zolang is goed gegaan.
Filmpje is niet helemaal geloofwaardig, wan die ene gast zegt iets in de trant van "300 meters from the Titanic and we have to ......". Vreemd dat je er al een duik van bijna 4 kilometer op hebt zitten om er dan pas achter te komen dat er een truster fout gemonteerd is? met al die stromingen moet je toch ook al correctie sturingen doen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Oon schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:31:
[...]

Dat bepaalt iedereen toch zelf :?

Die horror was 100 jaar geleden een feit. Nu rest voor mij nog de mystiek. En veel vragen. Over hoe mensen in een dergelijke situatie reageren bijvoorbeeld. Menselijk drama en mystiek gaan voor mij in dit geval hand in hand. Hoe zou het zijn om dat mee te maken? Hoe zou ik reageren? Veel vragen en als je een documentaire (of de film van Cameron) ziet dan laait dat weer even op. Maar zelfs als ik mee ga in je opmerking over 'massamoord', dan zitten daar ook veel vraagtekens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
DinX schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:29:
[...]

Er zitten enkele thrusters op die dienen voor de voortbeweging naar voor/achter, links en rechts.

Geen idee of ze in 2 richtingen kunnen draaien (meestal wel), maar het betekent wel dat als je op de controller dan bijvoorbeeld zou kiezen om naar voor te gaan, die ene thruster dan achteruit draait. Als die van voor/achter aan elkaar gekoppeld zijn qua input zou het elkaar zelfs deels 'cancellen', of erger, de boot naar links of rechts doen draaien in plaats van voor/achter

[Afbeelding]

Stel dat 1 van die verticale omgekeerd zou zitten. Als je dan "naar boven" zou doen met de controller gaat de juiste water naar onder duwen en de verkeerde water naar boven.

Draai 1 van de horizontale om en dan ga je in plaats van voor/achter om je verticale as draaien.
Ze kunnen waarschijnlijk ook wel andersom draaien, probleem is dat een schroef of propeller echt ontworpen is voor 1 richting. Dus het kan goed zijn dat als je het andersom laat draaien, het ook nog maar voor 50% effectief is oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavaros
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:18
Stoney3K schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:34:
[...]

Als je een ruitje ontwerpt en test voor 4000 meter betekent het dat je er een veiligheidsfactor op zet. In de praktijk betekent dat dus dat het een ruitje moet zijn wat op 8000 meter pas tekenen van schade gaat vertonen, zodat je op 4000 meter gegarandeerd goed zit.

Niet 4000 meter is goed, maar bij 4010 meter zegt het krak.
Volgens mij heeft dat ruitje dus geen krak gezegd.

Naar wat ik zo'n beetje heb gelezen, zijn die twee halve bollen van titanium redelijk intact teruggevonden. Alles wat daartussen zat is in brokstukken teruggevonden.

Als dat klopt, is dat raampje dus niet het probleem.

edit: Ergens ooit in Brazilië, op een binnenlandse vlucht, is ooit een Fokker neergestort, omdat ineens de motoren de verkeerde kant op gingen draaien. Dat vond dat vliegtuig niet leuk, en het stortte neer. Iedereen dood. Het kan een technische fout geweest zijn, maar voor hetzelfde geld drukte de piloot ergens op de verkeerde knop of combinatie van knoppen.

Of je bij een Boeing of Airbus dit ook kan overkomen is ergens dus wel een interessante vraag.

[ Voor 24% gewijzigd door mavaros op 23-06-2023 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
mavaros schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 12:11:
[...]

Volgens mij heeft dat ruitje dus geen krak gezegd.

Naar wat ik zo'n beetje heb gelezen, zijn die twee halve bollen van titanium redelijk intact teruggevonden. Alles wat daartussen zat is in brokstukken teruggevonden.

Als dat klopt, is dat raampje dus niet het probleem.
Dat weet je niet. 1 klein dingetje en de boel implodeert. Als dat raam barst implodeert die buis ook gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 19:41

Dido

heforshe

Of je bij een Boeing of Airbus dit ook kan overkomen is ergens dus wel een interessante vraag.
Moderne fly-by-wire toestellen accpeteren simpelweg een absurde input van een piloot niet.
Maar als een piloot echt wil, kan het nog steeds, en dan doe je er niets aan, zoals de piloot die zich (en zijn passagiers) een paar jaar geleden tegen een berg parkeerde. Maar goed, kwaadwillend menselijk handelen staat los van inherent veilig materiaal.
En in het geval van de Titan schortte daar al he een en ander aan. Je hebt zowel veilig materiaal nodig, als goed uitgewerkte operationele procedures. Het idee van die CEO dat het ereste niet nodig is als het tweede maar op orde is, is absurd.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_Bird
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-09 14:11

The_Bird

Meneer de Raaf

YouTube: 'There is no excuse for what happened here': James Cameron on sub tr...

Interessant interview met James Cameron en Bob die in begrijpelijke taal het uitleggen.

Snap niet dat wanneer iets 250.000 euro kost je als klant niet op certificatie let ed.

"21 jaar DSL!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:57
KNed schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:41:
[...]

Dat had ik me ook bedacht.
Ik las ook al commentaar dat men het raar vond dat het nieuws van het implosie geluid nu pas naar buiten komt.
Maar ik snap wel dat ze dat niet eerder kunnen brengen dan voordat ze echt bewijs hebben. Daarom die ROV direct naar de gepeilde plaats sturen...
Het zou mij niets verbazen dat het moederschip de implosie ook allang waargenomen had al dan niet via de communiatie techniek die ook werkt op basis van geluidsgolven onderwater...

Mrja wat doe je dan als moederschip: shit communication lost, hard sound detected > assume implosion?
Of kustwacht bellen en gaan zoeken en hopen op het beste (wellicht tegen beter weten in....)

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 23-06-2023 12:56 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The_Bird schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 12:38:

Interessant interview met James Cameron en Bob die in begrijpelijke taal het uitleggen.

Snap niet dat wanneer iets 250.000 euro kost je als klant niet op certificatie let ed.
En ook: van de allereerste vlucht tot de 747 was korter dan van de eerste diepzeeduiken tot nu, dus in die periode hebben we veel beter inzicht in materialen gekregen, veel kunnen leren en zouden er geen fouten van die aard meer mogen gebeuren.

Nog een punt uit de video: zorg dat er altijd een onbemande duikboot is die kan helpen indien nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2023 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
laurens0619 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 12:56:
[...]

Het zou mij niets verbazen dat het moederschip de implosie ook allang waargenomen had al dan niet via de communiatie techniek die ook werkt op basis van geluidsgolven onderwater...

Mrja wat doe je dan als moederschip: shit communication lost, hard sound detected > assume implosion?
Of kustwacht bellen en gaan zoeken en hopen op het beste (wellicht tegen beter weten in....)
Dat idee heb ik inderdaad ook een beetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:17

Pierre

Van nature lui!

The_Bird schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 12:38:

Die 2 weten inderdaad wel waar ze het over hebben, ze zeggen nog net niet het is hun eigen schuld.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

[...]

edit: Ergens ooit in Brazilië, op een binnenlandse vlucht, is ooit een Fokker neergestort, omdat ineens de motoren de verkeerde kant op gingen draaien. Dat vond dat vliegtuig niet leuk, en het stortte neer. Iedereen dood. Het kan een technische fout geweest zijn, maar voor hetzelfde geld drukte de piloot ergens op de verkeerde knop of combinatie van knoppen.

Die herinner ik me nog, was tijdje terug op discovery air investigations ofzo (air crash nog iets?). Dat was een mechanisch falen, maar omdat dit niet zichtbaar was voor de piloten hebben ze juist acties ondernomen die het geheel erger maakte. Het is ook nooit een single point of failure, maar een oorzaak en gevolg. En als het gevolg de oorzaak enkel erger maakt, is het vrijwel einde oefening. De conclusie was als de copiloot juist de motor had uitgezet en was doorgegaan op 1 motor, was dat vliegtuig gered.

Edit, Wikipedia: TAM Transportes Aéreos Regionais Flight 402
Was dus iets complexer met storing en reactie, maar was redelijk de strekking :P

En dat kan mogelijk ook bij dit ding zijn gebeurd, het kan prima dat er ergens 'iets' fout ging, maar door geen signaal of door foute intepretatie van de bestuurder, dit juist erger is geworden dan beter. Stel dat ze signaal kregen dat ze niet voldoende doken of zelfs omhoog gingen, maar in werkelijkheid te hard omlaag gingen, piloot besluit sneller te duiken -> te hoge directe stress -> implosie. De vraag is of heel die duikboot ook een log systeem heeft en deze te achterhalen is, dat mogelijk het precieze verhaal in beeld gebracht kan worden.
Pierre schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 13:01:
[...]

Die 2 weten inderdaad wel waar ze het over hebben, ze zeggen nog net niet het is hun eigen schuld.
Precies, dat ik ook de link die ik geef met de tijdstamp, waar hij het over de ironie van de Titanic heeft, waar hij vrijwel zegt dat het onveilig is en de certificaten er voor een reden zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door SinergyX op 23-06-2023 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
laurens0619 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 12:56:
[...]

Misschien wel allebei. Kustwacht bellen, en vertellen van de sound detection. Maar dan vervolgens eerst nog wel zekerheid willen hebben. Vandaar ook weer het snelle vinden van het debris field.

Al is het debris field ~500 meter van de Titanic begreep ik. En zo'n RAV heeft een zichtvermogen van een klein tennis veld, dus als je dan bij de Titanic begint dan ben je ook wel vrij snel bij die 500 meter denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
SinergyX schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 13:09:
[...]
De vraag is of heel die duikboot ook een log systeem heeft en deze te achterhalen is, dat mogelijk het precieze verhaal in beeld gebracht kan worden.

[...]
Nee dat was er niet. En al was dat er wel, hoe ga je het ooit vinden, en als je al iets kan vinden wat het mischien is, is er waarschijnlijk ook niets meer van over.

@KNed Ze zijn begonnen met zoeken op de plaats van het laatste contact, en daar hebben ze hem eigenlijk meteen gevonden.

[ Voor 15% gewijzigd door WEBGAMING op 23-06-2023 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
DinX schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:29:
[...]

[Afbeelding]

Op dat moment koos de piloot ervoor om de controller om te draaien op het moment dat hij die truster bediende (om het intuïtief te houden). Prima out of the box denken en pragmatisch. Maar enorm knudde dat zoiets vooraf niet gecontroleerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik moet wel zeggen dat ik James Cameron op vrijwel elke media op YT zie. Tuurlijk heeft hij gelijk, maar vind het best moeilijk, dat hij zonder feiten (wat er is gebeurd) dingen roept, zoals 99% zeker te weten dat het de romp/ontwerp is.

Ja, hij heeft gelijk en weet zeker over waar hij praat, maar vind het een beetje gek dat je zo voorloopt op de rest. Zou hij dan nog meer dingen weten over Titan die hij voor zich heeft gehouden? Hij zegt gewaarschuwd te hebben, maar alleen tegen de eigenaar of ook tegen diegene die aan boord gingen?

Is er ook een interview van de werknemer die is ontslagen en is aangeklaagd overigens? Want die zou meer inside informatie kunnen geven.

[ Voor 4% gewijzigd door HollowGamer op 23-06-2023 13:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FastFred
KNed schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 13:12:
[...]

Misschien wel allebei. Kustwacht bellen, en vertellen van de sound detection. Maar dan vervolgens eerst nog wel zekerheid willen hebben. Vandaar ook weer het snelle vinden van het debris field.

Al is het debris field ~500 meter van de Titanic begreep ik. En zo'n RAV heeft een zichtvermogen van een klein tennis veld, dus als je dan bij de Titanic begint dan ben je ook wel vrij snel bij die 500 meter denk ik.
1 uur 45 minuten in de duik was er geen communicatie meer. Maar dat werd gezien als normaal rond die tijd, kwam ook met tests en vorige duiken voor met dat ding. 10 uur later horen ze echter weer boven te komen, en dat gebeurde niet, ze hebben nog een half uurtje gewacht en toen hulp ingeschakeld.

De Fransen dacht ik zijn zo snel mogelijk met hun ROV het water in gegaan toen ze op locatie aan kwamen, en zijn naar de locatie van laatst contact gedoken en vanaf daar recht naar beneden vonden ze delen van de Titan, 3 uurtjes na lancering van de ROV aldus Cameron.

[ Voor 3% gewijzigd door FastFred op 23-06-2023 13:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:00
Bushie schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:40:
[...]
bij vervangen van zo'n truster, is toch wel de allerminste check die je doet na vervangen, controleren van de werkzaamheid van de truster en de draairichtingen etc, ppffff verbazingwekkend dat het zolang is goed gegaan.
Laatst een Air Crash investigations.. waar de kabels voor de flappen op de vleugel verkeerdom waren terug gezet. Uitgebreid getest, niemand opgevallen. Knap hoe die piloten dat weer aan de grond hebben gekregen.
De check was dus ook niet uitgebreid genoeg in dit geval.

Verder blijft het bizar hoe druk men zich maakt over deze paar personen in verhouding tot de scheepsramp in de Middellandse zee vorige week. Ze wisten heel goed welke risico's ze namen, of hadden vast adviseurs daarvoor, en dan de keuze maken om gewoon te gaan.

[ Voor 17% gewijzigd door LordSinclair op 23-06-2023 13:20 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
HollowGamer schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 13:17:
Ik moet wel zeggen dat ik James Cameron op vrijwel elke media op YT zie. Tuurlijk heeft hij gelijk, maar vind het best moeilijk, dat hij zonder feiten (wat er is gebeurd) dingen roept, zoals 99% zeker te weten dat het de romp/ontwerp is.

Ja, hij heeft gelijk en weet zeker over waar hij praat, maar vind het een beetje gek dat je zo voorloopt op de rest. Zou hij dan nog meer dingen weten over Titan die hij voor zich heeft gehouden? Hij zegt gewaarschuwd te hebben, maar alleen tegen de eigenaar of ook tegen diegene die aan boord gingen?

Is er ook een interview van de werknemer die is ontslagen en is aangeklaagd overigens? Want die zou meer inside informatie kunnen geven.
Er is een hoop bekend over hoe die romp in elkaar zit en welke veiligheidsrisico's er daarbij zijn. Het is ook al duidelijk dat de romp is geïmplodeerd. Dan is het al snel overduidelijk dat het probleem in de romp/ontwerp zit. Echt andere opties zijn er gewoon niet. Hij zal echter niet weten wat er precies kapot is gegaan (lijm verbindingen, romp met haarscheurtjes e.d)

Ik vind zijn uitspraken dan ook niet zo heel verrassend. Met wat we nu weten ligt het gewoon voor 99% zeker aan de romp/ontwerp.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
LordSinclair schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 13:19:
[...]
Verder blijft het bizar hoe druk men zich maakt over deze paar personen in verhouding tot de scheepsramp in de Middellandse zee vorige week. Ze wisten heel goed welke risico's ze namen, of hadden vast adviseurs daarvoor, en dan de keuze maken om gewoon te gaan.
Hoezo druk maakt? Hier is het veel lastiger te bepalen wat er is gebeurd en dus krijg je meer discussie. Bij die scheepsramp heb je een overbelast schip waarbij de kustwacht waarschijnlijk nog wat heeft zitten kloten wat toen fout is gegaan. Verschrikkelijk wat er gebeurd is, maar er is weinig om over te discussiëren.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
redwing schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 13:26:
[...]

Er is een hoop bekend over hoe die romp in elkaar zit en welke veiligheidsrisico's er daarbij zijn. Het is ook al duidelijk dat de romp is geïmplodeerd. Dan is het al snel overduidelijk dat het probleem in de romp/ontwerp zit. Echt andere opties zijn er gewoon niet. Hij zal echter niet weten wat er precies kapot is gegaan (lijm verbindingen, romp met haarscheurtjes e.d)

Ik vind zijn uitspraken dan ook niet zo heel verrassend. Met wat we nu weten ligt het gewoon voor 99% zeker aan de romp/ontwerp.
Ok, duidelijk. Er waren namelijk ook vragen over het (kleine) window dat niet geschikt zou zijn voor die diepte, en dat soort dingen.
Maar wellicht wordt dit ook tot het ontwerp/romp gerekend?

Het ergste is dat er gewoon geen testing was. Die romp werd, als het klopt, helemaal niet gecontroleerd na elke dive. Of niet voldoende.

Ik snap het niet (zoals iedereen wel), hadden ze zoveel vertrouwen in het ontwerp? Misschien ook een goede realitycheck voor de mensheid, dat je altijd een externe iemand moet laten kijken bij dingen waarbij mensenlevens op het spel staan.

Overigens wil ik wel kwijt dat er veel ongepaste en 'grappige' opmerkingen worden gemaakt op het internet. Zoals negatieve reviews plaatsen bij de Logitech-controller of allemaal andere vage tweets (sowieso geen fan van Twitter) over richpeople en allemaal memes.

Het lijkt wel tegenwoordig normaal te zijn. Negatieve aandacht is natuurlijk ook hits en aanzien, maar het haalt soms de meest rare dingen bij mensen naar boven. De mensen aan boord hadden wellicht niet eens door welk gevaar ze liepen, tevens zijn ze omgekomen. Op NU.nl lees ik reacties over vluchtelingen die dagelijks omkomen op zee, maar die twee zijn toch niet met elkaar te vergelijken? Ik snap de connectie niet, de zee is groot en hier hadden ze een goed idee waar de Titan het laatst is gezien. Bij die (zelfgemaakte) boten is er geen aankondiging vooraf en ook daar is aandacht voor in de media.

Ik ben ook een sensatiezoeker, begrijp mij niet verkeerd, maar dit soort dingen zou ik nooit in mijn hoofd halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Bird
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-09 14:11

The_Bird

Meneer de Raaf

HollowGamer schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 13:39:
[...]
Overigens wil ik wel kwijt dat er veel ongepaste en 'grappige' opmerkingen worden gemaakt op het internet. Zoals negatieve reviews plaatsen bij de Logitech-controller of allemaal andere vage tweets (sowieso geen fan van Twitter) over richpeople en allemaal memes.

Het lijkt wel tegenwoordig normaal te zijn. Negatieve aandacht is natuurlijk ook hits en aanzien, maar het haalt soms de meest rare dingen bij mensen naar boven. De mensen aan boord hadden wellicht niet eens door welk gevaar ze liepen, tevens zijn ze omgekomen. Op NU.nl lees ik reacties over vluchtelingen die dagelijks omkomen op zee, maar die twee zijn toch niet met elkaar te vergelijken? Ik snap de connectie niet, de zee is groot en hier hadden ze een goed idee waar de Titan het laatst is gezien. Bij die (zelfgemaakte) boten is er geen aankondiging vooraf en ook daar is aandacht voor in de media.

Ik ben ook een sensatiezoeker, begrijp mij niet verkeerd, maar dit soort dingen zou ik nooit in mijn hoofd halen.
Dat komt omdat veel mensen het idee hebben dat wanneer je negatief over anderen doet je automatisch zelf "beter" wordt of je beter gaat voelen. Alsof het een soort balans.is. En zo werkt het niet.

Dat het hele onderwerp sensatie is komt denk ik puur door de status van de Titanic. Een bekende ramp, beelden van het gezonken schip die tot de verbeelding spreken. Puur vanuit mezelf sprekend vind ik het interessant om te zien hoe 'intact' het schip er bij ligt en die beelden vind ik ook boeiend. Vrijwel iedereen kent het verhaal en dat geeft ons gelijk een aanknopingspunt. Ook vanwege de ironie van wat er nu is gebeurd.
De bekendheid geeft het gelijk een aanknopingspunt. De sensatie is een stuk minder bij random mensen op een random plek. Als de Titan ergens in de Middenlandse Zee kapot gegaan zou zijn zou er ook aandacht zijn maar met een factor 10 minder.

"21 jaar DSL!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:07
https://www.compositeswor...ssure-in-deep-deep-waters

Meer gedetailleerd stuk over het ontwerp/productie van de composieten romp. Ziet er al wat minder 'knullig' uit en gebaseerd op een al bestaand ontwerp (wat nooit getest is). Staat echter niks over NDT en kwaliteits-controle...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• WEBGAMING
Koolstof word afgeraden in onderzeeërs, dat is een gigantische no no. (en dat wist de ontwerper) Het is veel minder bewezen, en zoeken naar problemen is veel complexer als in staal.
Staal beweegt ook wat, bij carbon barst het heel snel. Als je het regelmatig heel zwaar belast, is het op een gegeven moment gewoon ineens over. Bij staal krijg je veel meer (duidelijke) waarschuwingen.

Grootste probleem met de romp van wat ik begrijp, is dat het een koolstofvezel buis is, met een voor en achterkant van titanium. Carbon reageert heel anders op belasting als titanium. Wat er dus voor zorgt dat het aan elkaar begint te trekken, waardoor de belasting natuurlijk alleen maar hoger word.
Schijnt ook dat die buis 2 inch dunner was als de specificatie toen ze hem kregen van de fabrikant, maar ze gewoon verder gingen met de bouw.

Het raam is ook een groot twijfelpunt. Het ging ook niet zo zeer om het raam, maar de bevestiging van het raam in de romp. Kan me voorstellen dat je daar dezelfde problemen hebt. (die een stuk makkelijker op te lossen zijn bij een klein raam, als het ontwerp goed is natuurlijk)

Het feit dat de ontwerper de meeste regels maar onzin vond, en zelfs de persoon aangeklaagd heeft die problemen had met de veiligheid van het raam, zegt wat mij betreft wel genoeg over de veiligheid van dit project. (en het moreel, en de ontzettende eigenwijsheid van de ontwerper)

[ Voor 7% gewijzigd door WEBGAMING op 23-06-2023 15:45 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
FastFred schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 13:18:
[...]

1 uur 45 minuten in de duik was er geen communicatie meer. Maar dat werd gezien als normaal rond die tijd, kwam ook met tests en vorige duiken voor met dat ding. 10 uur later horen ze echter weer boven te komen, en dat gebeurde niet, ze hebben nog een half uurtje gewacht en toen hulp ingeschakeld.
Alleen dit gegeven is al zo slecht, terwijl het nu als feitje wordt gecommuniceerd zonder er al te veel vragen bij te stellen. Blijkbaar is er tijdens testen vast komen te staan dat de communicatie zo nu en dan weg kan vallen. In plaats van de oorzaak te achterhalen en dit probleem te verhelpen is er gekozen om het wegvallen van comms als normaal te beschouwen (want het gebeurde tijdens testen ook) terwijl het dat natuurlijk niet is. Daarnaast bestonden er blijkbaar geen procedures aan sub kant als moederschip kant over hoe te handelen bij het wegvallen van communicatie. Anders dan, gewoon doorgaan en uit gaan van normale gang van zaken. Indien bij het wegvallen van comms de procedure is dat de sub naar boven komt en het moederschip na max 2 uur alarm slaat indien er geen sub verschijnt scheelt dat veel uren. Nu had het in dit geval weinig uitgemaakt qua overlevingskans maar het volledig gebrek aan procedures en het feit dat iets wat in testen als defect geconstateerd werd als normaal wordt beschouwt zonder er op te acteren vind ik schokkend en interessant.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calamor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:25
Ik hoor er niks over en lees er ook niks over. Maar heeft de Titan een blackbox? Dat zou ook wel erg handig zijn als er wat mis zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Calamor schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 15:46:
Ik hoor er niks over en lees er ook niks over. Maar heeft de Titan een blackbox? Dat zou ook wel erg handig zijn als er wat mis zou gaan.
Nee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:09
HollowGamer schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 13:17:

Hij heeft andere mensen gewaarschuwd, die een vergelijkbaar ontwerp hadden, niet de man achter de Titan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
Calamor schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 15:46:
De Windows computers hebben een eventlog, maar iets meer dan een 'the previous shutdown was unexpected' ga je daar niet uit krijgen als je de computers al terug vind.
Apache4u schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 15:46:
[...]

Alleen dit gegeven is al zo slecht, terwijl het nu als feitje wordt gecommuniceerd zonder er al te veel vragen bij te stellen. Blijkbaar is er tijdens testen vast komen te staan dat de communicatie zo nu en dan weg kan vallen. In plaats van de oorzaak te achterhalen en dit probleem te verhelpen is er gekozen om het wegvallen van comms als normaal te beschouwen (want het gebeurde tijdens testen ook) terwijl het dat natuurlijk niet is. Daarnaast bestonden er blijkbaar geen procedures aan sub kant als moederschip kant over hoe te handelen bij het wegvallen van communicatie. Anders dan, gewoon doorgaan en uit gaan van normale gang van zaken. Indien bij het wegvallen van comms de procedure is dat de sub naar boven komt en het moederschip na max 2 uur alarm slaat indien er geen sub verschijnt scheelt dat veel uren. Nu had het in dit geval weinig uitgemaakt qua overlevingskans maar het volledig gebrek aan procedures en het feit dat iets wat in testen als defect geconstateerd werd als normaal wordt beschouwt zonder er op te acteren vind ik schokkend en interessant.
En even nog aanvullend: communicatieverlies werd geaccepteerd, omdat de CEO het blijkbaar toch maar vervelend vond om tijdens de 10 uur durende duik met zijn klanten gestoord te worden met communicatie van het oppervlak. 8)7

[ Voor 63% gewijzigd door FastFred op 23-06-2023 15:57 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
[...]

Het lijkt wel tegenwoordig normaal te zijn.

Ja en? Denk niet dat de slachtoffers zich beledigd zullen voelen. En de familie heeft wel betere dingen te doen dan fora te lezen. Denk ook niet dat ze hier meelezen. Ze hebben sowieso wel andere dingen te doen dan Reddit lezen op dit moment. Ga je gang zou ik zeggen.

Edit: ik doe er zelf niet aan mee, maar er zitten vaak erg spitsvondige en creatieve woordspelingen tussen de comments op YouTube en Reddit bvb. Niets schokkend of grof, wel goed gevonden en op zich wel humor. Moest af en toe toch glimlachen. Moet ook kunnen.

We kennen die mensen niet, je hoeft niet over alles in depressie te gaan. Het blijft sowieso erg onpersoonlijk.

Ik voel mee voor die jongere, en die wetenschapper die echt een passie had voor Titanic, en wellicht z’n ogen sloot voor het OceanGate circus, omdat het de enige manier was om regelmatig te kunnen afdalen naar “zijn” onderwerp. En voor de jongere, omdat die wellicht niet volwassen genoeg was om zich goed te realiseren waar hij zich toe verbond.

Die anderen zijn verwende adrenalinefans die telkens meer willen omdat niets nog bijzonder is als je alles al hebt. Zoals iemand hier al zei, je koopt een mega jacht, vaart 6 weken rond op de middellandse zee en dat ben je ook weer beu. Dan weer op zoek naar de volgende overtreffende bucket list item om ‘nog iets te kunnen voelen’. Inderdaad net als die Mt Everest beklimmers die nooit klimmen en geen passie hebben voor de sport, maar iets willen om op het volgende cocktail feestje over op te scheppen.

Play stupid games, win stupid prizes… Simpel.

De hele reddingsoperatie vond ik ook fors overdreven. En ga niet zeggen dat een ‘plicht’ is, of vergelijken met mensen die in nood zijn in het verkeer, huis, werk, enz… Dat zijn normale situaties die bij het dagelijkse leven horen, waar je je niet kan aan onttrekken. Daar hoor je te kunnen verwachten dat men zoveel mogelijk doet om je te redden. Voor hobbyisten die volledig vrijwillig in een brakke buis kruipen, om ergens naar toe te gaan zonder meerwaarde en perfect zonder kan, dat is volledig eigen risico. Of ze regelen zelf maar een volledig rescue team/backup team. Zoals iedereen die stunts wil doen.

Op zich geen probleem met mensen die gevaarlijke exploten willen doen (zoals die parachute sprong vanuit de ruimte), maar ten eerste accepteer de consquenties (afstand doen van publieke resources voor hulp), en ten tweede, verwacht ook niet dat de maatschappij drie dagen in rouw gaat als het misloopt. Live goes on.

Die knul wou eerst niet mee naar beneden, en heeft zich laten overhalen door z’n vader omdat die vader ‘tijd wou door brengen met z’n zoon’. Ipv te gaan barbecuen, of desnoods te kayaken of zo :+

[ Voor 4% gewijzigd door Amos_x op 23-06-2023 16:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bushie
  • Nu online
kepler schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 14:40:
https://www.compositeswor...ssure-in-deep-deep-waters

Meer gedetailleerd stuk over het ontwerp/productie van de composieten romp. Ziet er al wat minder 'knullig' uit en gebaseerd op een al bestaand ontwerp (wat nooit getest is). Staat echter niks over NDT en kwaliteits-controle...
ik heb al een filmpje gezien waar je daadwerkelijke fabricage van de tube ziet en waarna ze vervolgen een titanium deel aan één zijde vastlijmen. Die tube is gewoon gefabriceerd op een soort van overmaatse draaibank en dan stroken carbon van ca 5cm breed net zolang layeren tot de tube 5 inch dik is.
E.e.a. zag er niet super onprofessioneel uit, maar het was zeker ook geen high-tech clean-room laboratorium opstelling.
Kan filmpje met geen mogelijkheid meer terugvinden trouwens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
[...]

Ok, duidelijk. Er waren namelijk ook vragen over het (kleine) window dat niet geschikt zou zijn voor die diepte, en dat soort dingen.
Maar wellicht wordt dit ook tot het ontwerp/romp gerekend?
Dat sowieso, maar die viewport zit in het voorste stuk en beide uiteindes zijn gevonden. Het meest logische is dat de hull in elkaar is gestort en de uiteindes daarbij zijn losgeschoten.
Het ergste is dat er gewoon geen testing was. Die romp werd, als het klopt, helemaal niet gecontroleerd na elke dive. Of niet voldoende.

Ik snap het niet (zoals iedereen wel), hadden ze zoveel vertrouwen in het ontwerp? Misschien ook een goede realitycheck voor de mensheid, dat je altijd een externe iemand moet laten kijken bij dingen waarbij mensenlevens op het spel staan.
Tja, aangezien de CEO er zelf in zat zal ie er wel genoeg vertrouwen in gehad hebben. Zeker omdat ze wel mensen hadden die er commentaar op gaven, maar degene in het bedrijf zelf werd prompt ontslagen, en ander commentaar werd genegeerd. Bewust je kop in het zand steken dus en denken dat het allemaal wel goed zal gaan.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-09 21:13

jacobras

Developer

Bushie schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 15:57:
[...]

ik heb al een filmpje gezien waar je daadwerkelijke fabricage van de tube ziet en waarna ze vervolgen een titanium deel aan één zijde vastlijmen. Die tube is gewoon gefabriceerd op een soort van overmaatse draaibank en dan stroken carbon van ca 5cm breed net zolang layeren tot de tube 5 inch dik is.
E.e.a. zag er niet super onprofessioneel uit, maar het was zeker ook geen high-tech clean-room laboratorium opstelling.
In dit filmpje in ieder geval te zien vanaf 3m50 (timestamp in link): YouTube: The Titan Tragedy

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bushie
  • Nu online
dank je, ja dat is wel een fragment, maar ik heb ook het "plakken" gezien en dat ging in mijn ogen niet echt heel wetenschappelijk maar meer kloddertje lijm hier kloddertje lijm daar, delen in elkaar effe aandrukken en klaar.

Edit: ooops niet goed gekeken, ja dit was m, dank je

Edit2: dat lijmen doe je je toch niet zo ongecontroleerd (zowel de manier als lokatie) als je weet dat je leven afhangt van die lijmverbinding.
Ik hoop dat ze bij Airbus de vliegtuigen iets serieuzer plakken

[ Voor 38% gewijzigd door Bushie op 23-06-2023 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Bushie schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 15:57:
[...]

YouTube: The Titan Tragedy

Een en al problemen.

Ik ben zeker geen specialist, en heb het ook eerder gezegd, maar ik zou denken dat je die overlap van het titanium en carbon in ieder geval 10x groter wil maken. (4:30) Dat is het stresspunt. Pvc afvoerbuizen hebben meer overlap.

[ Voor 15% gewijzigd door WEBGAMING op 23-06-2023 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-09 14:16
Het is makkelijk grapjes te maken maar uiteindelijk zijn er 5 levens verloren en maakt het een erg triest verhaal. Ik snap werkelijk niet waarom je jezelf met 4 anderen in een kleine cilinder laat opsluiten met als enige uitzicht een klein raampje. Waarom niet gewoon een camera laten zakken en kijken op een 86" 8k scherm? Ik hoop dat toekomstige sub bouwers en passagiers zich wel wat meer zekerheden geven. 5 inch dik of niet, met alleen een koolstof hull op die diepte. Diverse keren zonder enige nacontrole. The mind boggles. Iemand had die eigenaar moeten tegenhouden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• redwing
Amos_x schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 15:55:
[...]
Die anderen zijn verwende adrenalinefans die telkens meer willen omdat niets nog bijzonder is als je alles al hebt. Zoals iemand hier al zei, je koopt een mega jacht, vaart 6 weken rond op de middellandse zee en dat ben je ook weer beu. Dan weer op zoek naar de volgende overtreffende bucket list item om ‘nog iets te kunnen voelen’. Inderdaad net als die Mt Everest beklimmers die nooit klimmen en geen passie hebben voor de sport, maar iets willen om op het volgende cocktail feestje over op te scheppen.
Play stupid games, win stupid prizes… Simpel.
En dit soort commentaar is nu precies waar het de poster waar je op reageert om gaat . Omdat het mijardairs zijn, zijn ze verwend en is het niet erg dat ze dood gaan :?

Zo werkt het nu eenmaal niet, we helpen mensen zoveel we kunnen en zo hoort het ook. Je komt in het dagelijks leven zo vaak mensen tegen die door stomme keuzes/akties in de problemen zijn gekomen (vraag de brandweer maar eens wat die tegenkomen). Daar mag je gewoon geen onderscheid in maken. Wat wel kan is dat het te gevaarlijk is om te helpen, maar dat speelde in dit geval totaal niet mee.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:48

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Bushie schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 16:05:
dank je, ja dat is wel een fragment, maar ik heb ook het "plakken" gezien en dat ging in mijn ogen niet echt heel wetenschappelijk maar meer kloddertje lijm hier kloddertje lijm daar, delen in elkaar effe aandrukken en klaar.

Edit: ooops niet goed gekeken, ja dit was m, dank je

Edit2: dat lijmen doe je je toch niet zo ongecontroleerd (zowel de manier als lokatie) als je weet dat je leven afhangt van die lijmverbinding.
Ik hoop dat ze bij Airbus de vliegtuigen iets serieuzer plakken
Wat staat daar in de intro?
the proprietary Real Time Hull Health Monitoring (RTM) systems provides an unparalleled safety feature that assesses the integrity of the hull throughout every dive.
Dat lijkt nu toch een beetje achterhaald.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Rene44 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 16:13:
Het is makkelijk grapjes te maken maar uiteindelijk zijn er 5 levens verloren en maakt het een erg triest verhaal. Ik snap werkelijk niet waarom je jezelf met 4 anderen in een kleine cilinder laat opsluiten met als enige uitzicht een klein raampje. Waarom niet gewoon een camera laten zakken en kijken op een 86" 8k scherm? Ik hoop dat toekomstige sub bouwers en passagiers zich wel wat meer zekerheden geven. 5 inch dik of niet, met alleen een koolstof hull op die diepte. Diverse keren zonder enige nacontrole. The mind boggles. Iemand had die eigenaar moeten tegenhouden.
Zeggen dat je er geweest bent. Vooral voor de status, en het verhaal. Daarom zullen de meeste superrijken het denk ik interessant vinden.
thunder7 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 16:14:
[...]

Wat staat daar in de intro?

[...]

Dat lijkt nu toch een beetje achterhaald.
Dat systeem was ook zo onbewezen als wat. Bij tests ging het schijnbaar pas milliseconden voordat het faalde af. Heel nuttig.

[ Voor 17% gewijzigd door WEBGAMING op 23-06-2023 16:20 ]

Pagina: 1 ... 9 ... 14 Laatste

Let op:
  • Dit is AWM, niet de HK. De (flauwe) grappen en grappige plaatjes mogen achterwege blijven.
  • Hou het een beetje respecvol naar elkaar en de opvarenden van de Titan.
  • Dwaal niet te ver af in ongefundeerde speculatie.