Was toch al bekendgemaakt dat dat achtergrond geluiden waren?triet schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:21:
[...]
Dan vraag ik me nog wel af waar dan die "klopgeluiden" vandaan gekomen zouden zijn waar ze het steeds over hadden.
Een citaat uit de overeenkomst die je zou moeten tekenen voordat je instapte:
bron: YouTube: A visit to RMS Titanic 2:40....an experimental submersible vessel that has not been approved or certified by any regulatory body and could result in physical injury, disability, emotional trauma or death...
Je zou toch verwachten dat het moederschip ook wel apparatuur aan boord zou hebben om een implosie waar te nemen.
CISSP! Drop your encryption keys!
Als ik zie hoe dat de Titan in elkaar geschroefd is --> nee...laurens0619 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:24:
Je zou toch verwachten dat het moederschip ook wel apparatuur aan boord zou hebben om een implosie waar te nemen.
I have no special talent. I am only passionately curious.
Het is wel duidelijk inmiddels dat er vanuit degenen die het ontworpen/georganiseerd hebben er hoegenaamd niks te verwachten was.laurens0619 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:24:
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Met alles wat er tot nu toe naar buiten is gekomen over de sub vraag ik me dat af.laurens0619 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:24:
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Die konden alleen communiceren als de Titan recht onder het schip zat. Ik zie die geen apparatuur aan boord hebben om dit soort dingen waar te nemen. Anders zouden ze ook wel iets aan boord hebben om de Titan op zijn reis naar beneden te volgen.laurens0619 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:24:
[removed]
Nou is een admiraal getraind om een van de hoogste niveaus van staatsgeheim te kunnen lezen (iets met nucleaire codes e.d.), die man zal best zijn mond houden waar het nodig is.Cheezborger schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:13:
[...]
Dank. Ik vind die admiraal erg duidelijk en helder in zijn antwoorden. Lijkt me niet makkelijk om jezelf niet te laten verleiden bepaalde uitspraken te doen.
Hij is van de Coast Guard he, niet het leger/marine. Denk dat hij weinig top secret documenten voorgeschoteld krijgt.pagani schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:28:
[...]
Nou is een admiraal getraind om een van de hoogste niveaus van staatsgeheim te kunnen lezen (iets met nucleaire codes e.d.), die man zal best zijn mond houden waar het nodig is.
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
In dat geval van de transportroutes van kartels e.d. Op zo'n niveau weet je wat need to know is.Player1S schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:30:
[...]
Hij is van de Coast Guard he, niet het leger/marine. Denk dat hij weinig top secret documenten voorgeschoteld krijgt.
De Coast Guard is heel wat anders dan onze reddingsbrigade...
[ Voor 8% gewijzigd door pagani op 22-06-2023 21:32 ]
Admiraal geeft me heel vaag het idee dat dit een ontzettend complexe operatie was...
Tragisch hoe dit afloopt voor alle inzittenden. In ieder geval zijn hen waarschijnlijk 96 bange uren bespaard gebleven. Ik leef het meest mee met de toeristen; zij hadden waarschijnlijk écht geen idee van het gevaar.
Van wat ik zo over het bedrijf hoor, en hoe het ding in elkaar gezet is (trots op 'off-the-shelf' onderdelen), wordt dit incident onderdeel van engineering ethics-vakken wereldwijd. Ik wil niet te snel de zojuist overleden geachte directeur door het slijk halen, er zijn immers waarschijnlijk op meerdere niveaus handtekeningen gezet die niet gezet hadden mogen worden, maar het verhaal komt tot nu toe ernstig nalatig over.
Tragisch hoe dit afloopt voor alle inzittenden. In ieder geval zijn hen waarschijnlijk 96 bange uren bespaard gebleven. Ik leef het meest mee met de toeristen; zij hadden waarschijnlijk écht geen idee van het gevaar.
Van wat ik zo over het bedrijf hoor, en hoe het ding in elkaar gezet is (trots op 'off-the-shelf' onderdelen), wordt dit incident onderdeel van engineering ethics-vakken wereldwijd. Ik wil niet te snel de zojuist overleden geachte directeur door het slijk halen, er zijn immers waarschijnlijk op meerdere niveaus handtekeningen gezet die niet gezet hadden mogen worden, maar het verhaal komt tot nu toe ernstig nalatig over.
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
Als ze de stukken die aan de buitenkant zaten intact vinden kan dat ook haast niet anders. Sowieso ga je geen gaten krijgen in carbon/koolstof. Dat is of heel of kapot, daar zit heel weinig tussenin. Ik heb hier een mountainbike staan van carbon en een keer een aardig ongeluk met een auto gehad. Toen ik vroeg of ik iets met het frame moest doen was de 1e reaktie van de fietsenmaker dat ie nog in elkaar zat en ik me daar totaal geen zorgen over hoefde te maken.XWB schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:21:
De romp is mogelijk in kleine stukken opgebroken:
[...]
[removed]
Je zou wel meer dingen verwachten op het moederschip.laurens0619 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:24:
Eigenlijk lijken heel veel vrij simpele helemaal afwezig te zijn geweest. Hoe meer je begint te lezen, hoe amateuristischer het lijkt te worden.
En eigenlijk kan ik dat niet geloven, want het zijn geen complete dwazen.
Daarom denk ik serieus dat het wegvallen van de communicatie het einde van dit duikbootje was. Of we het ooit gaan weten is een ander verhaal. En eigenlijk wil ik het wel weten. Wat is de fout die tot deze mislukking heeft geleid.
Goed, als je het item over de titan gezien hebt, en het e.e.a. gelezen hebt krijg je toch de indruk dat ze erg naief waren over de gevaren van duiken naar die diepte.
Als je naar die diepte gaat met een zelfgemaakt bootje, leuk.
Maar de dag dat je besluit dat je mensen mee gaat nemen, dan wil je toch een bepaalde mate van veiligheid kunnen garanderen lijkt me?
Maar de dag dat je besluit dat je mensen mee gaat nemen, dan wil je toch een bepaalde mate van veiligheid kunnen garanderen lijkt me?
waarom? Ze hebben toch met volle verstand papiertje getekend dat ze een experimenteel ding instappen wat aan geen enkele veiligheidseis voldoet en dat ze zodoende ook niet mogen aanklagen bij catastrofe.eltweako schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:32:
Goed, als je het item over de titan gezien hebt, en het e.e.a. gelezen hebt krijg je toch de indruk dat ze erg naief waren over de gevaren van duiken naar die diepte.
mensen die daar $250.000 voor aftikken, daar mag je toch van verwachten dat die beschikken over middelen om de veiligheidsrisico's in te schatten.eltweako schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:32:
Het kan haast niet anders dan dat dat moment al einde verhaal was. Als er iets anders aan de hand was, dan hadden ze wel dat schip naar boven laten gaan. De sonar-boeien hebben niets gevonden dus iig is het voor die tijd gebeurd. En gezien de stukken die nu gevonden zijn is het wel duidelijk dat het om een implosie gaat. En eerst andere problemen gevolgd door een drukkamer die het begeeft zou wel heel toevallig zijn.mavaros schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:32:
[...]
Je zou wel meer dingen verwachten op het moederschip.
Eigenlijk lijken heel veel vrij simpele helemaal afwezig te zijn geweest. Hoe meer je begint te lezen, hoe amateuristischer het lijkt te worden.
Daarom denk ik serieus dat het wegvallen van de communicatie het einde van dit duikbootje was. Of we het ooit gaan weten is een ander verhaal. En eigenlijk wil ik het wel weten. Wat is de fout die tot deze mislukking heeft geleid.
[removed]
Ik vind dat er een verschil is tussen juridische aansprakelijkheid en morele aansprakelijkheid.
Ik kan een of ander experimenteel voertuig bouwen en daarmee gaan varen. Gaat het fout, dan ben ik de sjaak. Nu kan ik zeggen het gaat al 10x goed, laat ik wat mensen mee nemen en ze een papiertje tekenen voor als het fout gaat, maar dan moet je dus er zelf ook mee kunnen leven als het fout gaat.
Ik weet niet of een papiertje met een krabbeltje onder "Ja ik weet dat dit gevaarlijk is" ervoor zou zorgen dat ik 's nachts kon slapen als het fout ging.
Ik kan een of ander experimenteel voertuig bouwen en daarmee gaan varen. Gaat het fout, dan ben ik de sjaak. Nu kan ik zeggen het gaat al 10x goed, laat ik wat mensen mee nemen en ze een papiertje tekenen voor als het fout gaat, maar dan moet je dus er zelf ook mee kunnen leven als het fout gaat.
Ik weet niet of een papiertje met een krabbeltje onder "Ja ik weet dat dit gevaarlijk is" ervoor zou zorgen dat ik 's nachts kon slapen als het fout ging.
Ik denk dat het ook stukje "beter weten" om de hoek komt kijken.eltweako schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:38:
Ik vind dat er een verschil is tussen juridische aansprakelijkheid en morele aansprakelijkheid.
"Ja, ruitje kan maar tot 1400 meter maar dat zeggen ze gewoon om zichzelf juridisch in te dekken.... kan makkelijk tot 4800 meter hoor"
Denk dat het zo wel ongeveer gegaan is.
Zal dit ook het einde zijn van OceanGate? Welke gek zal nog in zo'n capsule stappen? Los van de organisatorische (CEO is abrupt overleden) en financiële problemen die gaan komen.
Bij zo'n implosie loopt de temperatuur flink op:
Ervan uitgaande dat de informatie over de brokstukken klopt, kan dit volgens de Nederlandse veteraan Johan Kragten maar één ding betekenen. ,,Het geeft aan dat de constructie van de onderzeeër op een of andere manier niet sterk genoeg was en de Titan is samengedrukt, waarna de brokstukken zich verspreidden’’, zegt het voormalige bemanningslid van de Hr. Ms. Zwaardvis tegen deze nieuwssite. De diepte waarin die ‘collapse’ gebeurde, beslist over welk gebied de brokstukken zich dan verspreiden. ,,Hoe dieper, hoe kleiner dat gebied.’’
De oud-marineman vermoedde al dat er een ernstig ongeval had plaatsgevonden met de onderzeeër omdat er geen enkel signaal meer was. De vijf opvarenden moeten volgens hem op slag dood zijn geweest. ,,Op het moment van samendrukken loopt de temperatuur op tot honderden graden.’’
Wat ik nog steeds niet begrijp is waarom ze de ROV niet eerder hebben opgeroepen en gebruikt. Dat had toch 3 dagen zoeken kunnen besparen. Of mis ik iets belangrijks?
Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!
Hoeveel mensen zijn er gestorven voordat we fatsoenlijk konden vliegen? Van alleen op safe spelen zijn we als mensheid niet zover gekomen.Bushie schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:36:
[...]
mensen die daar $250.000 voor aftikken, daar mag je toch van verwachten dat die beschikken over middelen om de veiligheidsrisico's in te schatten.
Gelukkig zijn er nog durfals die iets voor ogen hebben en iets proberen. Iedereen aan boord wou graag anders leg je geen 250k neer voor iets experimenteels. Gaat het goed halleluja, gaat het mis dan zit er een heel forum vol wijsneuzen lekker veilig achter hun toetsenbord te oordelen en te analyseren.
Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
Wat ik van de persco begreep is dat ie met 2 vliegtuigen ingevlogen moest worden. En dan moet ie ook nog de boot op die kant op.Joepv schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:42:
Wat ik nog steeds niet begrijp is waarom ze de ROV niet eerder hebben opgeroepen en gebruikt. Dat had toch 3 dagen zoeken kunnen besparen. Of mis ik iets belangrijks?
Ik hoor veel verhalen dat die carbon hull niet verstandig is..
Maar stel je maakt dat ding van hoge sterkte staal... Die gaat toch net zo als een colablikje in elkaar als het niet goed gaat?
Maar stel je maakt dat ding van hoge sterkte staal... Die gaat toch net zo als een colablikje in elkaar als het niet goed gaat?
Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)
Er zijn niet zo heel veel ROVs die 4km diep kunnen duiken en ze zullen ook ter plaatse gebracht moeten worden.Joepv schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:42:
[removed]
In de VS is de Coast guard onderdeel van het leger:Player1S schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:30:
[...]
Hij is van de Coast Guard he, niet het leger/marine. Denk dat hij weinig top secret documenten voorgeschoteld krijgt.
Tis net iets anders georganiseerd dan onze reddingsbrigade.The U.S. Coast Guard is one of America's six armed forces and the only military branch in the Department of Homeland Security.
[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 22-06-2023 21:46 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
ja en die hebben leuker speelgoed dan de kustwacht
Wikipedia: List of equipment of the United States Coast Guard
Wikipedia: List of equipment of the United States Coast Guard
Alleen weet de mensheid al hoe ze een onderzeeër moeten bouwen. Er is niet veel geleerd hier.Oogje schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:43:
[...]
Hoeveel mensen zijn er gestorven voordat we fatsoenlijk konden vliegen? Van alleen op safe spelen zijn we als mensheid niet zover gekomen.
Het gedrag van metaal, ook na meerdere drukcycli begrijpen we veel beter dan van carbon. Er zijn ook heel veel inspectie mogelijkheden om te zien hoe het materiaal er voor staat. Hoewel ik betwijfel of OceanGate ook met een stalen duikboot die inspecties na elke duik zou doen…Coldcat schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:44:
Het gaat ook niet alleen om het carbon zelf. Je zou allerlei controles verwachten om te kijken of alles ok is en gezien de berichten is dat veelal niet gedaan. Bij veel zaken is er gewoon van uit gegaan dat alles ok was.Coldcat schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:44:
Voordeel van staal is wel dat het vervormt en je dus makkelijker kunt zien dat je op de grens bezig bent/bent geweest.
[removed]
Waarom zou je dat niet mogen doen als toeschouwer?BeefHazard schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:32:
Admiraal geeft me heel vaag het idee dat dit een ontzettend complexe operatie was...
Overigens siert het de eigenaar wel, dat ie mee tenonder is gegaan. Zo'n Elon Musk heeft nog nooit in zijn eigen spullen als eerste of tweede, derde, gezeten.
@Oogje Je hebt een punt. Wat ik mij afvraag en waar ik nog geen goed antwoord op heb, is in hoeverre het aan de mensen die mee gingen goed duidelijk gemaakt is in hoeverre het experimenteel is.
De verslaggever in de video over de titan grapt over de passage dat het experimenteel is en dat je dood kunt gaan en zet zijn krabbel er onder.
Als het echt duidelijk gemaakt is waar je aan mee gaat doen dan kun je er weinig van vinden. Maar als buiten de juridische bijlage er nergens iets op staat.
Ik bedoel, de bijsluiter van veel medicatie geeft ook al bijwerking "plotselinge dood" maar je dokter zal je verzekeren dat dat echt uitzonderlijk is.
Als ze je op het hart drukken dat het echt veilig is en dat het papier gewoon een juridische verplichting is, dan vind ik het kwalijk. Daarom is er nog zo veel onduidelijk.
Daar komt bij dat blijkbaar diverse experts, en ook medewerkers, er op aangedrongen hebben dat de hull gecontroleerd werd op scheurtjes, en dat de CEO dat niet nodig dan wel onmogelijk achtte.
Als je dat soort zaken niet uitvoert, doe je geen grenzen verleggen, maar speel je met mensenlevens.
De verslaggever in de video over de titan grapt over de passage dat het experimenteel is en dat je dood kunt gaan en zet zijn krabbel er onder.
Als het echt duidelijk gemaakt is waar je aan mee gaat doen dan kun je er weinig van vinden. Maar als buiten de juridische bijlage er nergens iets op staat.
Ik bedoel, de bijsluiter van veel medicatie geeft ook al bijwerking "plotselinge dood" maar je dokter zal je verzekeren dat dat echt uitzonderlijk is.
Als ze je op het hart drukken dat het echt veilig is en dat het papier gewoon een juridische verplichting is, dan vind ik het kwalijk. Daarom is er nog zo veel onduidelijk.
Daar komt bij dat blijkbaar diverse experts, en ook medewerkers, er op aangedrongen hebben dat de hull gecontroleerd werd op scheurtjes, en dat de CEO dat niet nodig dan wel onmogelijk achtte.
Als je dat soort zaken niet uitvoert, doe je geen grenzen verleggen, maar speel je met mensenlevens.
[ Voor 15% gewijzigd door eltweako op 22-06-2023 21:51 ]
het staat letterlijk in de waiver die ze moesten tekenen dat het experimenteel was en aan geen enkele veiligheidseisen voldeed.eltweako schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:49:
@Oogje Wat ik mij afvraag en waar ik nog geen goed antwoord op heb, is in hoeverre het aan de mensen die mee gingen goed duidelijk gemaakt is in hoeverre het experimenteel is.
Dat is zeker waar.redwing schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:49:
[...]
Het gaat ook niet alleen om het carbon zelf. Je zou allerlei controles verwachten om te kijken of alles ok is en gezien de berichten is dat veelal niet gedaan. Bij veel zaken is er gewoon van uit gegaan dat alles ok was.
Voordeel van staal is wel dat het vervormt en je dus makkelijker kunt zien dat je op de grens bezig bent/bent geweest.
Ik ben benieuwd naar hoe het echt is gegaan. Als dit de eerste duik van dit jaar is met deze sub dan lijkt me dat ze hem in de winter toch een keer nagekeken hebben. Misschien niet op de juiste manier.
Die CEO heeft dat ding gebouwd met bepaalde gedachtes, die is ook niet 100% stom natuurlijk.
Een schip vaart niet zo snel, en op zee is er ook geen vliegveld. Ze kunnen zo'n ROV er niet heen toveren...Joepv schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:42:
De kustwacht in NL valt ook onder de marine.YakuzA schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:45:
[...]
In de VS is de Coast guard onderdeel van het leger:
[...]
Tis net iets anders georganiseerd dan onze reddingsbrigade.
Dat kan, maar hoeft niet. OceanGate zou alsnog een verbeterde versie van de duikboot kunnen maken. Zie ook Virgin Galactic wat na de catastrofale crash een verbeterde versie van het ruimteschip heeft gemaakt. En de eerste tickets zijn alweer verkocht.Cheezborger schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:41:
Zal dit ook het einde zijn van OceanGate? Welke gek zal nog in zo'n capsule stappen? Los van de organisatorische (CEO is abrupt overleden) en financiële problemen die gaan komen.
Nu is deze case anders omdat er passagiers aan boord waren. En de families hebben in theorie geld zat om OceanGate helemaal kapot te procederen.
Zoals eerder gemeld door @NotSoSteady zou ik van dat laatste niet zo heel zeker zijn.Coldcat schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:52:
[...]
Dat is zeker waar.
Ik ben benieuwd naar hoe het echt is gegaan. Als dit de eerste duik van dit jaar is met deze sub dan lijkt me dat ze hem in de winter toch een keer nagekeken hebben. Misschien niet op de juiste manier.
Die CEO heeft dat ding gebouwd met bepaalde gedachtes, die is ook niet 100% stom natuurlijk.
[removed]
Het gaat dus om vijf gevonden brokstukken:
De Amerikaanse kustwacht bevestigt dat ze vijf grote brokstukken hebben gevonden van Titan. De brokstukken "komen overeen met een catastrofaal verlies van de drukkamer". Ze vonden onder meer de staartkegel van de duikboot op zo'n 490 meter van de boeg van de Titanic, aldus viceadmiraal John Mauger. In een ander puinveld vonden ze de voor- en achterkant van de drukkamer.
Er waren geen stukken van het wrak van de Titanic in de buurt op de plek waar ze het puin vonden. Titan zal dus hoogstwaarschijnlijk geïmplodeerd zijn en niet door een botsing met het wrak schade hebben opgelopen. De onderzeeër zou ook nog niet diep genoeg geweest zijn om tegen de Titanic aan te botsen.
Door de nonchalance van die CEO op het gebied van veiligheid, is het image van die toko wel zo fucked up, dat krijg je niet meer levensvatbaar
Hopelijk hebben ze dan wel nog een glimps van de Titanic opgevangen….
Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!
De vraag is alleen wanneer ze dat moesten tekenen. Ik zag een filmpje van een van de eerdere passagiers op een schip, die voorlas van dat papier.Player1S schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:51:
[...]
het staat letterlijk in de waiver die ze moesten tekenen dat het experimenteel was en aan geen enkele veiligheidseisen voldeed.
Ik ben wel eens op een bouwplaats geweest en meegegaan in een boortunnel in aanbouw.
Daar moest ik ook vlak daarvoor een dergelijke vrijwaring ondertekenen. Op zo'n moment beschouw je dat als een formaliteit en kan je ook niet direct de risico's inschatten.
En dan keer je ook niet meer om.
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Ik neem aan dat je als vader toch niet je krabbel zet om je zoon mee te nemen, met een dergelijk risico? Hij was meen ik wel meerderjarig, maar je hebt toch nog wel iets te zeggen?eltweako schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:49:
@Oogje Je hebt een punt. Wat ik mij afvraag en waar ik nog geen goed antwoord op heb, is in hoeverre het aan de mensen die mee gingen goed duidelijk gemaakt is in hoeverre het experimenteel is.
....
Ik betwist ook niet dat de mensen die instapten niet op de hoogte waren van de risico's. Maar ik betwist wel in hoeverre ze wisten dat die risico's reëel zijn.Player1S schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:51:
[...]
het staat letterlijk in de waiver die ze moesten tekenen dat het experimenteel was en aan geen enkele veiligheidseisen voldeed.
Kermisattracties zijn ook op eigen risico, toch mag je een bepaalde mate van veiligheid verwachten. Niemand zal ooit roepen dat iemand die uit de boneripper2000 geslingerd wordt wist welk risico hij/zij nam.
Als de risico's door de bemanning bagatelliseert werden in de zin van, ja dat staat er maar de kans is verwaarloosbaar. Dan zou je kunnen stellen dat de mensen die akkoord gingen voorgelogen zijn.
Ja, ze hebben het getekend, ja ik ga ervan uit dat ze slim genoeg waren om de risico's te begrijpen.
Maar er is een groot verschil tussen je hebt 5% kans om dood te gaan dan er is 70% kans dat je dood gaat.
Ze waren duidelijk op de hoogte van de consequenties als er iets fout ging, maar ik geloof niet dat ze op de hoogte waren van grootte van de kans dat er iets fout ging.
Ze waren wel al bezig met Cyclops 3 en 4 die tot 6 km zou kunnen gaan duiken. Daar was blijkbaar ook animo en geld voor.XWB schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:55:
[...]
Dat kan, maar hoeft niet. OceanGate zou alsnog een verbeterde versie van de duikboot kunnen maken. Zie ook Virgin Galactic wat na de catastrofale crash een verbeterde versie van het ruimteschip heeft gemaakt. En de eerste tickets zijn alweer verkocht.
Nu is deze case anders omdat er passagiers aan boord waren. En de families hebben in theorie geld zat om OceanGate helemaal kapot te procederen.
Ook koolstof geeft signalen af dat het dreigt te falen.gws24 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:36:
[...]
Alleen is de romp van koolstof en dat is een materiaal dat als het faalt vaak compleet verbrijzeld. Mensen met wielren fietsen van koolstof kunnen erover meepraten hoeveel gevoeliger dat materiaal is voor schade dan aluminium of staal.
Vlak voor het gaat wanneer je de druk langzaam opvoert ( zoals het langzaam naar beneden duiken ) begint het te kraken en beginnen er banden/windingen te breken. Niet gek veel daarna faalt alles catastrofaal en blijven er fijne stukjes koolstof en epoxy over. Dit is wel met interne drukken van >1500bar.
Het schijnt dat men binnenkort excursies gaat aanbieden..Bushie schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:59:
Door de nonchalance van die CEO op het gebied van veiligheid, is het image van die toko wel zo fucked up, dat krijg je niet meer levensvatbaar
Nee, de kustwacht wordt enkel beheerd door de marine en is geen onderdeel van.MikeyMan schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:54:
[...]
De kustwacht in NL valt ook onder de marine.
Het zal iets genuanceerder zijn. Wat ik ervan begrijp is dat het ruitje was gecertificeerd om tegen de druk bij 1300 meter te kunnen. Maar we weten niet waarom dat zo is. Misschien heeft de fabrikant simpelweg geen testapparatuur om te kunnen testen bij hogere druk (wat wellicht een onderdeel is van het certificeren), ondanks dat het ruitje misschien wel ontworpen is voor 4000 meter diepte.Player1S schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:41:
"Ja, ruitje kan maar tot 1400 meter maar dat zeggen ze gewoon om zichzelf juridisch in te dekken.... kan makkelijk tot 4800 meter hoor"
Denk dat het zo wel ongeveer gegaan is.
Er is een schaal van:
* Dit ruitje kan tot 1300 meter diep en we weten dat hij daarna stuk gaat
* Dit ruitje is ontworpen voor 3000 meter, we kunnen hem testen en certificeren tot een druk van 1300 meter, en OceanGate zelf heeft berekend dat het bij 4000 meter ook goed moet gaan
* Dit ruitje is ontworpen voor 4000 meter, maar we kunnen hem testen en certificeren tot een druk van 1300
* Dit ruitje is ontworpen en getest en gecertificeerd tot een druk van 4000 meter
Het is duidelijk dat ze niet op dat laatste niveau zaten.
Wij weten als mensheid al een tijdje hoe we leuke duikboten kunnen bouwen. Die prima in staat zijn om dit soort dingen te doen.Oogje schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:43:
[...]
Hoeveel mensen zijn er gestorven voordat we fatsoenlijk konden vliegen? Van alleen op safe spelen zijn we als mensheid niet zover gekomen.
Gelukkig zijn er nog durfals die iets voor ogen hebben en iets proberen. Iedereen aan boord wou graag anders leg je geen 250k neer voor iets experimenteels. Gaat het goed halleluja, gaat het mis dan zit er een heel forum vol wijsneuzen lekker veilig achter hun toetsenbord te oordelen en te analyseren.
Echter in het kader van commercie, ‘disruptie van de markt’ (we maken een markt) en ‘innovatie’ (we kijken wel hoe ver we komen) heeft men blijkbaar besloten om een submersible te bouwen en het voor een aantrekkelijke prijs te vermarkten.
Kijk die 250k is voor de gewone sterveling heel veel geld. Voor een miljardair niet, hoe gek ook, en ik heb er eerder aan gerefereerd, is de due diligence blijkbaar uit het raam gegaan.
de gemiddelde miljardair is niet gekomen waar die is zonder gedegen door te vragen, niet alles voor waarheid aan te nemen en risico’s te nemen op basis van juiste informatie.
Al die zaken lijken overgeslagen te zijn. Een soort impuls aankoop als het ware. En verblind misschien door een ceo waarmee ze zich konden identificeren?
We zullen het nooit weten, maar fascinerend is het hoe de menselijke psyche werkt.
Tsja. Kijk je naar onderzeeboten dan zijn die vanwege staal vanwege de kosten.Coldcat schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:44:
Enige uitzondering waren sommige Russische onderzeeboten welke van titanium gemaakt waren.
Maar voor deze diepten zit je tussen het cylinder ontwerp van een onderzeeboot en het bol ontwerp van een batthyscaaf in.
Qua druk is een bolvorm steviger dan een cylinder.
Maar kijk je naar bemanning en mensen meenemen dan is een cylinder optimaler.
En ook met onderzeeboten geld dat ze afgedankt worden wegens slijtage aan de drukhuid. Metaalmoeheid en microscheurtjes.
Dat kan je wel op de kant testen maar de echte test zou eigenlijk zijn aan een lijn meerdere keren laten zakken tot grote diepte en ophijzen. Of laten zakken totdat er catastrofaal falen optreed.
Maar dat betekend behoorlijk wat geld uitgeven zonder inkomsten.
"experimenteel" en "voldoet niet aan veiligheidsvoorschriften" lijken me termen die zelfs een gemiddelde wappie nog begrijpt en redelijk van kan snappen wat daarmee bedoelt wordt.eltweako schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 22:01:
[...]
Ik betwist ook niet dat de mensen die instapten niet op de hoogte waren van de risico's. Maar ik betwist wel in hoeverre ze wisten dat die risico's reëel zijn.
Kermisattracties zijn ook op eigen risico, toch mag je een bepaalde mate van veiligheid verwachten. Niemand zal ooit roepen dat iemand die uit de boneripper2000 geslingerd wordt wist welk risico hij/zij nam.
Als de risico's door de bemanning bagatelliseert werden in de zin van, ja dat staat er maar de kans is verwaarloosbaar. Dan zou je kunnen stellen dat de mensen die akkoord gingen voorgelogen zijn.
Ja, ze hebben het getekend, ja ik ga ervan uit dat ze slim genoeg waren om de risico's te begrijpen.
Maar er is een groot verschil tussen je hebt 5% kans om dood te gaan dan er is 70% kans dat je dood gaat.
Ze waren duidelijk op de hoogte van de consequenties als er iets fout ging, maar ik geloof niet dat ze op de hoogte waren van grootte van de kans dat er iets fout ging.
En die mensen die naar de Titanic willen afdalen zullen ook wel redelijk bekent zijn met de diepte en de problemen/uitdagingen die die diepte met zich mee brengt.
@Player1S
De letterlijke zin is
Dat doet nog geen uitspraak over de kans dat het fout gaat. En dat is juist mijn punt.
De letterlijke zin is
Dus niet "voldoet niet aan veiligheidsvoorschriften" maar "is niet gecertificeerd of goedgekeurd door enig keuringsinstantie".an experimental submersible vessel that has not been approved or certified by any regulatory body
Dat doet nog geen uitspraak over de kans dat het fout gaat. En dat is juist mijn punt.
Er zijn ook andere gevaren. Cameron is 33 keer naar beneden gegaan, en is een keer vast komen te zitten tegen de Titanic:Dazzler2120 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:29:
Ander interessante illustratie:
https://preview.redd.it/k...8d271b326df90dd6d61ffcb10
De sub die James Cameron gebruikt heeft, ziet ook wel een stukkie complexer uit.
Rosado explained to Estrada that James Cameron, who visited the sunken liner several times for the movie 'Titanic', was trapped on one of those occasions for 16 hours.
"There are currents down there. James Cameron has been down there 33 times and a current of water trapped them against the stern of the Titanic," he added.
"They were there for 16 hours until the water was diverted because they couldn't get out."
The actor warned that the most dangerous part of the descent was getting stuck or caught on anything that might be in the deep sea, or even the Titanic itself:
"You do that and you say goodbye. There's no way anyone is going to come down and rescue you. It's 3,800 meters. There's no other submarine in the world that can go down to rescue you and if there is, it's far enough away for you to die first".
Ja koekoek... Operationele beheer wordt gedaan door de marine. Directeur is actief in dienst bij marine, grootste deel personeel is in dienst bij... Je raadt het al...Bobmeister schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 22:05:
[...]
Nee, de kustwacht wordt enkel beheerd door de marine en is geen onderdeel van.
If it walks like a duck...
En hoe wil je die kans bepalen? Je kunt hooguit zeggen dat het gevaarlijk is, maar een echte kansberekening zal niemand voor zo'n ding kunnen maken. Dat kun je alleen doen als je al die testen hebt gedaan omdat je dan weet waar het minimaal aan zal voldoen.eltweako schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 22:11:
@Player1S
De letterlijke zin is
[...]
Dus niet "voldoet niet aan veiligheidsvoorschriften" maar "is niet gecertificeerd of goedgekeurd door enig keuringsinstantie".
[removed]
"The carbon fibre and titanium there is a rule that you don’t do that. Well, I did.“Coldcat schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:44:
Laat wel zien dat het geheel behoorlijk experimenteel was. Schaalmodellen die werden getest lieten ook al slijtage zien volgens een ex-medewerker, daar werd echter niks mee gedaan omdat verdere testen niet zouden bestaan.
CEO Stockton Rush: "I have broken some rules to make this. (…) The carbon fibre and titanium there is a rule that you don’t do that. Well, I did.“#Titanic #OceanGate #Titan pic.twitter.com/XuUAMuCJ2v
— stonking.com (@stonking) 22 juni 2023
[ Voor 5% gewijzigd door NotSoSteady op 22-06-2023 22:16 ]
Dat is niet zo moeilijk. Het is 50%. Het gaat goed of het gaat fout.redwing schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 22:13:
[...]
En hoe wil je die kans bepalen? Je kunt hooguit zeggen dat het gevaarlijk is, maar een echte kansberekening zal niemand voor zo'n ding kunnen maken. Dat kun je alleen doen als je al die testen hebt gedaan omdat je dan weet waar het minimaal aan zal voldoen.
Daar ben ik ook geen expert in, maar het lijkt er op dat hun zelf ook geen idee hadden of wouden hebben.redwing schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 22:13:
[...]
En hoe wil je die kans bepalen? Je kunt hooguit zeggen dat het gevaarlijk is, maar een echte kansberekening zal niemand voor zo'n ding kunnen maken. Dat kun je alleen doen als je al die testen hebt gedaan omdat je dan weet waar het minimaal aan zal voldoen.
Puur op basis van wat nu al naar buiten gekomen is, heeft het er alle schijn van dat ze bewust de kop in het zand stoken om de risico's niet te hoeven zien.
Maar goed, laten we de discussie inderdaad niet verzanden in welke risico's er waren. Er zijn 5 man overleden door het falen van een duikboot.
Ik zou graag willen weten wat er mis is gegaan, al acht ik de kans dat we daar ooit achter komen nihil.
Het is niet zozeer het materiaal zelf. Het probleem zit eerder in de joints: de plek waar verschillende materialen met elkaar verbonden worden. Als de joint - in dit geval lijm als ik het goed begrijp - het begeeft dan is het klaar. Die duikboot is zo sterk als de zwakste schakel.Coldcat schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:44:
Rond de 4 minuten.XWB schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 22:19:
[...]
Het is niet zozeer het materiaal zelf. Het probleem zit eerder in de joints: de plek waar verschillende materialen met elkaar verbonden worden. Als de joint - in dit geval lijm als ik het goed begrijp - het begeeft dan is het klaar. Die duikboot is zo sterk als de zwakste schakel.
Ja daar heb je natuurlijk 3 verschillende materialen die samenkomen. Ieder materiaal zal anders vervormen onder druk.XWB schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 22:19:
[...]
Het is niet zozeer het materiaal zelf. Het probleem zit eerder in de joints: de plek waar verschillende materialen met elkaar verbonden worden. Als de joint - in dit geval lijm als ik het goed begrijp - het begeeft dan is het klaar. Die duikboot is zo sterk als de zwakste schakel.
ik vind het gebruik van twee verschillende materialen in die druk-kamer-constructie ook wel typisch,
carbon gaat toch anders om met drukverandering dan titanium, lijkt me op de overgangen van carbon<>titanium gigantisch stressfull. Dit kan 5x goed gaan 10x goed gaan maar er komt het moment dat het fout gaat, zeker als je geen tussentijdse inspecties doet van die drukkamer.
carbon gaat toch anders om met drukverandering dan titanium, lijkt me op de overgangen van carbon<>titanium gigantisch stressfull. Dit kan 5x goed gaan 10x goed gaan maar er komt het moment dat het fout gaat, zeker als je geen tussentijdse inspecties doet van die drukkamer.
Elon heeft dan ook niet gespeeld met mensenlevens. Elon heeft tientallen raketten de ruimte in gestuurd, inclusief crew capsules, voordat er ook maar 1 levend iemand in plaats nam.mavaros schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:49:
Overigens siert het de eigenaar wel, dat ie mee tenonder is gegaan. Zo'n Elon Musk heeft nog nooit in zijn eigen spullen als eerste of tweede, derde, gezeten.
In het geval van de Titan is dat ding ogenschijnlijk nooit echt serieus de zee op gegaan, de keren dat ze wat geexperimenteerd hebben ging er vanalles en nog wat mis, en vervolgens besluiten ze maar eens even naar de Titanic te gaan "omdat het wel goed zit". Je zou toch verwachten dat voordat je, inclusief 4 passagiers, met dat ding naar de bodem van de oceaan gaat je een experiment doet door het, remote controlled, naar de bodem van de oceaan te sturen? Hetzelfde als dat Elon ook stapje voor stapje een raket de ruimte in heeft gestuurd, satellieten heeft gelanceerd, crew capsule aan ISS heeft laten docken, ....
Als in deze de CEO alleen "was ingestapt" had waarschijnlijk nog steeds de halve wereld hem voor gek verklaard, om dat te doen. Maar met 4 passagiers erbij?
Wat dacht je van zelfrijdende auto's die soms de raarste fratsen uithalen?RobertMe schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 22:28:
[...]
Elon heeft dan ook niet gespeeld met mensenlevens. Elon heeft tientallen raketten de ruimte in gestuurd, inclusief crew capsules, voordat er ook maar 1 levend iemand in plaats nam.
Het is dan ook niet zelfrijdend maar puur ondersteuning en moet je ten alle tijden handen gewoon aan het stuur hebben..... officieel.WEBGAMING schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 22:30:
[...]
Wat dacht je van zelfrijdende auto's die soms de raarste fratsen uithalen?

Logisch ook, want de FAA zat er bovenop en zou dergelijke acties nooit toegestaan hebben. Iedereen die een vliegtuig of ruimteschip voor passagiers bouwt heeft toestemming dan wel certificering van de FAA / EASA nodig. Voor duikboten zouden de regels wellicht ook aangescherpt kunnen worden.RobertMe schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 22:28:
[...]
Elon heeft dan ook niet gespeeld met mensenlevens. Elon heeft tientallen raketten de ruimte in gestuurd, inclusief crew capsules, voordat er ook maar 1 levend iemand in plaats nam.
De Titan is al 10 keer naar de Titanic geweest hoor, zit nu iemand bij Jinek die zelf mee is geweest.RobertMe schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 22:28:
[...]
In het geval van de Titan is dat ding ogenschijnlijk nooit echt serieus de zee op gegaan, de keren dat ze wat geexperimenteerd hebben ging er vanalles en nog wat mis, en vervolgens besluiten ze maar eens even naar de Titanic te gaan "omdat het wel goed zit". Je zou toch verwachten dat voordat je, inclusief 4 passagiers, met dat ding naar de bodem van de oceaan gaat je een experiment doet door het, remote controlled, naar de bodem van de oceaan te sturen? Hetzelfde als dat Elon ook stapje voor stapje een raket de ruimte in heeft gestuurd, satellieten heeft gelanceerd, crew capsule aan ISS heeft laten docken, ....
Als in deze de CEO alleen "was ingestapt" had waarschijnlijk nog steeds de halve wereld hem voor gek verklaard, om dat te doen. Maar met 4 passagiers erbij?
https://www.nu.nl/buitenl...verleden-na-implosie.html
Misschien maar voor het beste. Je wens niemand zon dood toe, maar als ze nog hadden geleefd tot vanochtend, dan hadden ze een hele erge dood meegemaakt. Wat ik begreep van 'experts' is een implosie heel snel, al lijkt mij het ontzettend gruwelijk. Zo wil ik het eigenlijk ook samenvatten, gruwelijk.
Of het een ongeluk of ligt aan de bouw moet onderzoek uit wijzen, maar tot nu toe weinig vertrouwen in goede resultaten (geen certificaten, niet geschikt voor die diepte, etc.).
Misschien maar voor het beste. Je wens niemand zon dood toe, maar als ze nog hadden geleefd tot vanochtend, dan hadden ze een hele erge dood meegemaakt. Wat ik begreep van 'experts' is een implosie heel snel, al lijkt mij het ontzettend gruwelijk. Zo wil ik het eigenlijk ook samenvatten, gruwelijk.
Of het een ongeluk of ligt aan de bouw moet onderzoek uit wijzen, maar tot nu toe weinig vertrouwen in goede resultaten (geen certificaten, niet geschikt voor die diepte, etc.).
Dat is naar mijn idee natuurlijk ook een beetje het punt van de waiver die ze moesten tekenen "experimenteel vaartuig dat niet gekeurd noch gecertificeerd is".XWB schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 22:31:
[...]
Logisch ook, want de FAA zat er bovenop en zou dergelijke acties nooit toegestaan hebben. Iedereen die een vliegtuig of ruimteschip voor passagiers bouwt heeft toestemming dan wel certificering van de FAA / EASA nodig. Voor duikboten zouden de regels wellicht ook aangescherpt kunnen worden.
Naar mijn idee ging het in deze meer om "we doen maar wat en zien wel of het werkt" en niet om "we kunnen bewijzen/berekenen dat het werkt, maar niemand wil het certificeren omdat het zo experimenteel is en het juridisch lastig is voor ons en een keuringsinstantie om het echt formeel goed te keuren".
Dat is als uw aanhaling klopt, precies op de stukken waar ze connectie met dat vezellichaam maken, op/in of met die twee titanium onderdelen.
Mocht ik gelijk hebben, smaakt diepzeeduiken in een compleet verzellichaan/carbon fiber, naar meer. Nog beter zou ik een soort combinatie van metaal en vezels zien en gaan uittesten wat dit allemaal zou aankunnen.
Maakt verder natuurlijk niet uit. Dit was een complete faalpartij, en had nooit mogen gebeuren met een hoop mensen aan boord.
...en dat was dus de verkeerde reactie, want carbon fiber dat een opdoffer krijgt heeft vaak wel degelijk schade in de vorm van kleine scheurtjes of geplet materiaal.redwing schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:32:
[...]
Als ze de stukken die aan de buitenkant zaten intact vinden kan dat ook haast niet anders. Sowieso ga je geen gaten krijgen in carbon/koolstof. Dat is of heel of kapot, daar zit heel weinig tussenin. Ik heb hier een mountainbike staan van carbon en een keer een aardig ongeluk met een auto gehad. Toen ik vroeg of ik iets met het frame moest doen was de 1e reaktie van de fietsenmaker dat ie nog in elkaar zat en ik me daar totaal geen zorgen over hoefde te maken.
Als je geluk hebt, is de boel alleen wat gedelamineerd, wat meestal wel te fiksen is met wat secondenlijm of epoxy. Als je pech hebt, is ofwel je carbon onderdeel vaagjes verbogen (wat niet zo prettig is voor de geometrie van je voertuig), ofwel zitten er bijna onzichtbare zwakheden in die bij een volgend ongeluk voor plotseling falen kunnen zorgen (of bijv. als je plots hard moet remmen en er onverwacht ergens gewicht op komt te staan).
Hij had het hele frame moeten nakijken op eventuele tekenen van schade, en indien er wat te zien was, had hij het frame moeten weggooien.
Wat ik niet begreep, en niet veel wordt genoemd (ook in de media), is dat ze pas uren later alarm sloegen.mavaros schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:32:
[...]
Je zou wel meer dingen verwachten op het moederschip.
Er was al eens 2 uur geen communicatie geweest, maar zelfs dan zou ik niet rustig zitten en afwachten.
Het toont in mijn ogen aan, dat er over veiligheid (in geval van nood) helemaal niets was geregeld. Niet grappig bedoeld, maar als voorbeeld. Als je hier een straat wilt afzetten, kan dat niet zomaar. Allemaal regels en voorschriften, en dan hebben we het over een simpele straat. Waarom geld dat hier niet voor? Die regels zijn, hoe stom of klein ook, gewoon nodig - zeker om ongelukken te voorkomen.
Het me dat je dit moet zetten op het niveau van een vliegtuig, misschien nog wel hoger. Zo vreemd dat dit gewoon kon en mag.
[ Voor 3% gewijzigd door HollowGamer op 22-06-2023 22:48 ]
Interessante video. Hij haalt ook de Apollo 1 capsule aan, ik had exact dezelfde gedachte toen ik las dat de duikboot alleen van buitenaf opengemaakt kon worden.NotSoSteady schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 22:20:
[...]
Rond de 4 minuten.
[YouTube: The Titan Tragedy]
Wikipedia: Apollo 1
Nee hoor, dat klopt niet. de Titan is al meerdere keren naar de Titanic gedoken in de afgelopen maanden/jaren. Zie ook een eerder door mij gepost filmpje op YTRobertMe schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 22:28:
In het geval van de Titan is dat ding ogenschijnlijk nooit echt serieus de zee op gegaan, de keren dat ze wat geexperimenteerd hebben ging er vanalles en nog wat mis, en vervolgens besluiten ze maar eens even naar de Titanic te gaan "omdat het wel goed zit". Je zou toch verwachten dat voordat je, inclusief 4 passagiers, met dat ding naar de bodem van de oceaan gaat je een experiment doet door het, remote controlled, naar de bodem van de oceaan te sturen?
YouTube: A visit to RMS Titanic
Overigens ging er toen ook van alles mis

Do { Ping } while ( LOL )
de Titanic ligt in nomansland buiten de terrtoiriale wateren, blijkbaar mag je daar doen wat je wil op het gebied van experimentele vaartuigenHet toont in mijn ogen aan, dat er over veiligheid (in geval van nood) helemaal niets was geregeld. Niet grappig bedoeld, maar als voorbeeld. Als je hier een straat wilt afzetten, kan dat niet zomaar. Allemaal regels en voorschriften, en dan hebben we het over een simpele straat. Waarom geld dat hier niet voor?
[ Voor 12% gewijzigd door Bushie op 22-06-2023 22:51 ]
Omdat het een serieus bedrijf is. SpaceX doet volwaardig mee en heeft dezelfde eisen waar ruimtevaart aan voldoen. Daar zit een serieuze gedachtegang achter.XWB schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 22:31:
[...]
Logisch ook, want de FAA zat er bovenop en zou dergelijke acties nooit toegestaan hebben. Iedereen die een vliegtuig of ruimteschip voor passagiers bouwt heeft toestemming dan wel certificering van de FAA / EASA nodig. Voor duikboten zouden de regels wellicht ook aangescherpt kunnen worden.
Dit ongeluk riekt gewoon naar opportunisme. Niks mis mee, maar dan moet je niet raar opkijken dat het echt serieus fout gaat.
Afgezien van die faal met het testen van die motoren waarbij het lanceerplatform geheel aan gruzelementen is gegaan en waarvoor ze nu worden onderzocht door de autoriteiten dan...mavaros schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 22:50:
[...]
Omdat het een serieus bedrijf is. SpaceX doet volwaardig mee en heeft dezelfde eisen waar ruimtevaart aan voldoen. Daar zit een serieuze gedachtegang achter.
De Titan is al heel wat keer naar beneden geweest afgelopen jaren, dus het is al een aantal keer goed gegaan...RobertMe schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 22:28:
[...]
Reguliere oceaangeluidenIngelogd schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 22:53:
Nu nog weten waar dat geheimzinnige bonk geluid vandaan kwam.
Er was geen patroon in, dat was een spinsel van de media
PS4 PSN: Dazzler2120
Ik moet toch zeggen dat ik wel respect heb voor deze mensen! Stockton Rush had een visie en heeft er alles aan gedaan om zijn doel te realizeren. Dat hij zelf in dat ding gaat zitten toont aan dat hij erin geloofd. Natuurlijk maakt hij shortcuts, en misschien stomme beslissingen die van buitenaf zeer stom lijken. Ik geloof niet dat hij geheel achterlijk is. Net zoals de overige inzittenden waren dit deels onderzoekers, die risico namen om zaken te ontdekken, en te zien. Mensen die actief naar avontuur op zoek gingen, en gevonden hebben.
Ik hoop dat Stockton Rush goed in de geschiedenis boeken wordt weggeschreven. Dat we al deze mensen mogen herinneren aan de mooie dingen die ze gedaan hebben! Het is altijd makkelijk achteraf terug te kijken, helemaal met alle zelfbenoemde experts. Hij heeft toch wat bereikt!
Ik hoop dat Stockton Rush goed in de geschiedenis boeken wordt weggeschreven. Dat we al deze mensen mogen herinneren aan de mooie dingen die ze gedaan hebben! Het is altijd makkelijk achteraf terug te kijken, helemaal met alle zelfbenoemde experts. Hij heeft toch wat bereikt!
Die kwamen waarschijnlijk van de Titanic zelf, stukken metaal wat tegen elkaar aan komt door de stromingIngelogd schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 22:53:
Zeker:Coldcat schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 22:56:
Hij heeft toch wat bereikt!
-hoe niet een onderzeeër te bouwen
-5 doden
-miljoenen aan geld verbrand voor een reddingsoperatie
-duizenden memes
-ik kan niet in de toekomst kijken, maar mogelijk een bedrijf dat op de fles gaat en werkloze mensen
Lijst is nog niet eens compleet denk ik.
Het is een klein beetje offtopic maar mijn vriendin herinnerde zich ineens dat in 2012 een duiktrip naar de Titanic gewonnen kon worden. Zie dit nieuwsbericht: https://www.ad.nl/show/q-...naar-de-titanic~aed9ca10/. Nergens kan ik echter terugvinden of ze gegaan zijn en hoe het gegaan is.
Vermoedelijk afgelast, zoals ook bij de Belgische winnaar in hetzelfde jaar: https://m.limburger.nl/cnt/dmf20230621_93754247. Iemand die het volledige nieuwsbericht kan openen?
Vermoedelijk afgelast, zoals ook bij de Belgische winnaar in hetzelfde jaar: https://m.limburger.nl/cnt/dmf20230621_93754247. Iemand die het volledige nieuwsbericht kan openen?
Ik heb geen kritiek op Musk of beter nog, SpaceX. Die snappen dit soort serieuze zaken. En daar ben ik heel blij mee.RobertMe schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 22:28:
[...]
@Amphiebietje Dat dit kon gebeuren en zou gebeuren wisten al die oppersmurfen gewoon. Het was een dikke vette raket met heel veel motoren. Dat moet je toch een keer uittesten.
Uiteindelijk zal die dikke vette raket nog wel een paar keer falen, maar uiteindelijk durft u ook gewoon in dat ding te stappen.
[ Voor 11% gewijzigd door mavaros op 22-06-2023 23:23 ]
Er werd gezegd dat er regelmaat zat in de geluiden, om de 30 minuten. Dat maakt het waarschijnlijk dat het geluid door mensen is gemaakt.Ingelogd schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 22:53:
zie topicwarning: dit is ongefundeerde speculatie
[ Voor 29% gewijzigd door polthemol op 23-06-2023 08:26 ]
Zie hem meer als iemand die misbruikt heeft gemaakt van anderen om zijn eigen hobby te bekostigen. Weet niet of je je een beetje hebt ingelezen in de hele geschiedenis van dit project, maar het is best schokkend te noemen. Leuk dat je iemand een waiver laat tekenen, echter ben ik wel benieuwd of de mensen daadwerkelijk op de hoogte waren van alle problemen met het bedrijf en de Titan. Er kunnen natuurlijk altijd dingen misgaan en dat is de reden waarom je eindeloos moet testen om dit tot een minimum te beperken, iets wat overduidelijk niet is gebeurd.Coldcat schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 22:56:
Ik moet toch zeggen dat ik wel respect heb voor deze mensen! Stockton Rush had een visie en heeft er alles aan gedaan om zijn doel te realizeren. Dat hij zelf in dat ding gaat zitten toont aan dat hij erin geloofd. Natuurlijk maakt hij shortcuts, en misschien stomme beslissingen die van buitenaf zeer stom lijken. Ik geloof niet dat hij geheel achterlijk is. Net zoals de overige inzittenden waren dit deels onderzoekers, die risico namen om zaken te ontdekken, en te zien. Mensen die actief naar avontuur op zoek gingen, en gevonden hebben.
[ Voor 6% gewijzigd door NotSoSteady op 22-06-2023 23:28 ]
Mooie dingen?Coldcat schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 22:56:
Het was een nieuwe vorm van ramptoerisme: een excursie naar de Titanic. Het heeft niets te maken met onderzoek, want de Titanic is al grondig bestudeerd met apparatuur die veel beter voor het doel geschikt zijn.
Maar vervolgens mag wel jan en alleman uitrukken om ze te komen zoekenBushie schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 22:49:
[...]
de Titanic ligt in nomansland buiten de terrtoiriale wateren, blijkbaar mag je daar doen wat je wil op het gebied van experimentele vaartuigen

Een zeemansgraf is wat hij bereikt heeft. Verder?….Coldcat schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 22:56:
Vooral hoe dat het niet moet
PSN: bollsie
Het om de 30 minuten geluid is van een onderzoeks vliegtuig team gekomen https://www.rollingstone....heard-banging-1234774674/. De pers heeft dit meteen enthousiast opgepakt als sprankje hoop met geïnterviewde experts.*knip*mrmrmr schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 23:25:
[...]
Er werd gezegd dat er regelmaat zat in de geluiden, om de 30 minuten. Dat maakt het waarschijnlijk dat het geluid door mensen is gemaakt.
*knip*
“RCC Halifax launched a P8, Poseidon, which has underwater detection capabilities from the air,” the DHS e-mails read. “The P8 deployed sonobuoys, which reported a contact in a position close to the distress position. The P8 heard banging sounds in the area every 30 minutes. Four hours later, additional sonar was deployed and banging was still heard.” The announcement did not state what time the banging was heard, or what was thought to have caused it.
[ Voor 16% gewijzigd door polthemol op 23-06-2023 08:26 ]
Ik heb meer vertrouwen in Musk en Bezos dan wat deze kerel heeft geprobeerd te bereiken hoor. Dit ding was echt een recipe for disaster, ik snap niet dat je daar vrijwillig in gaat tenzij je suicidaal bent.
Dat is natuurlijk ook 50/50. Het is niet alsof bv de US coast guard anders 0 kosten maakte en ze nu ineens een berg mensen, "benzine", etc moeten betalen. Sure, er zijn zeker (veel) kosten gemaakt (invliegen ROV etc etc), maar het is ook niet alsof als dit niet gebeurd was al die authoriteiten & bedrijven 0 kosten maakten.MikeyMan schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 00:02:
[...]
Maar vervolgens mag wel jan en alleman uitrukken om ze te komen zoeken
En daarnaast is er ook maar een manier om dit soort (reddings)operaties te oefenen, en dat is door ze in het echt te doen, en nouja, er is nu een "oefening" geweest.
Een hele slechte, en van voor het nieuws dat er stukken gevonden waren. Goedkoop views scoren op YouTube.XWB schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 00:04:
Iemand heeft een animatie gemaakt:
This is what the Titan might have looked like during implosion
Er wordt nu gezegd dat de U.S. Navy de implosie zou waargenomen hebben:
Top Secret U.S. Navy System Heard Titan Implosion Days Ago
WASHINGTON—A top secret U.S. Navy acoustic detection system designed to spot enemy submarines first heard the Titan sub implosion hours after the submersible began its mission, officials involved in the search said.
The Wall Street Journal is reporting that a top secret US Navy acoustic detection system heard the Titan sub implosion hours after it began its mission to the Titanic wreck site.
Attributing it to officials involved in the search, the Journal, said the implosion was picked up the system that was designed to spot enemy submarines.
The navy had been listening for the Titan almost as soon as communication was lost with the Titan and a sound, suspected to be the implosion, was detected on the system near where the debris was later found.
In a statement to the Journal, a US Navy official said: “The U.S. Navy conducted an analysis of acoustic data and detected an anomaly consistent with an implosion or explosion in the general vicinity of where the Titan submersible was operating when communications were lost.”
“While not definitive, this information was immediately shared with the Incident Commander to assist with the ongoing search and rescue mission.”
[ Voor 58% gewijzigd door XWB op 23-06-2023 00:12 ]
"Het is altijd makkelijk achteraf terug te kijken, helemaal met alle zelfbenoemde experts" terwijl dit gaat over iemand die elke vorm van moderne engineering en risico management negeert, iets in elkaar hobbiet en een handvol doden veroorzaakt zonder dat er ook maar iemand iets wijzer van wordt: er is niets ontdekt, er is niets geleerd. Zelfs als avontuur is het dom.Coldcat schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 22:56:
Het is gewoon een gevaarlijke prutser.
Een ding is wel geleerd: Westerse organistaties die de boel wel in orde hebben kunnen vrij vlot zaken localiseren op grote diepte. Maar of je dat als verdienste wilt meerekenen...
[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 23-06-2023 00:28 ]
Jaja, een geheim "wapen" blijkt als de "feiten" bekend zijn dat vooraf al gedetecteerd te hebbenXWB schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 00:11:
Er wordt nu gezegd dat de U.S. Navy de implosie zou waargenomen hebben:
[...]
[...]
En die zin dat ze zijn gaan "monitoren" nadat het contact verloren was is ook raar? Want pas uren later is bij de autoriteiten aangeklopt? Dus of ze zijn gaan "monitoren" nadat de vermissing gemeld is, of ze zaten de communicatie tussen "moederschip" en Titan af te luisteren
Let op:
- Dit is AWM, niet de HK. De (flauwe) grappen en grappige plaatjes mogen achterwege blijven.
- Hou het een beetje respecvol naar elkaar en de opvarenden van de Titan.
- Dwaal niet te ver af in ongefundeerde speculatie.