Wie zegt dat? Kan net zo goed op 4km diepte zijn natuurlijk.pennywiser schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 18:05:
[...]
Het is een debris "field", dus een gebied aan de oppervlakte.
True en dat lijkt ook zo te zijn.SemperFidelis schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 18:12:
[...]
Wie zegt dat? Kan net zo goed op 4km diepte zijn natuurlijk.
Vermoeiing kan ook optreden bij langzame cycli. Een duik is een cyclus met een wisselende belasting. Doe dat 50x achter elkaar en er kan al vermoeiing opgetreden zijn.JPvdB schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:45:
Op deze website staat de constructie wat duidelijker weergegeven:
Ocean news website
[Afbeelding]
Er zijn dus twee titanium halve bollen met carbon ertussen.
Voor vermoeiing zou ik niet bang zijn. Je hebt niet echt een wisselende belasting, je gaat langszaam naar beneden en naar boven dus druk neemt langszaam toe. En dat maar 1 keer in de zoveel tijd.
Grotere uitdaging lijkt mij de verbinding tussen carbon en titanium. Dat lijkt mij de grootse uitdaging om daar geen spanningspieken te krijgen en een kans op bezwijken.
Een aluminium plaatje hoef je geen 50x te buigen voor het scheurt.
Om 21:00 een persconferentie.
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Hier ook in het Nederlands van het programma proefkonijnen.Dartlink schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 17:13:
[...]
Je voelt je vooral euforisch naarmate je zuurstofpercentage omlaag gaat. Je gaat tunnelfocussen en hebt eigenlijk geen oog meer voor de omgeving. (Volgens mij) de Engelse of de Australische luchtmacht heeft daar ooit eens testen mee gedaan wat er zou gebeuren. Heb tijdens een cursus het realtime filmpje van gezien wat er gebeurde, schrok er best van, en zag er heel vredig uit. Om het op te lossen van 3 ademteugen van zuurstof voldoende om het weer te fixen.
In dit filmpje benoemen ze, en laten ze een deel zien van het filmpje waar ik op doelde:
[YouTube: Hypoxia: A seductive way to die]
Een mens kan nog redelijk functioneren tussen de 16% en 100% zuurstof. Onder de 16% beginnen functies uit te schakelen. Onderstaand plaatje laat eea zien in PPO2 vorm (0.16 = 16% zuurstof bij 1 ATM).
[Afbeelding]
CO2 daarentegen is erg naar, dit maakt dat je nog meer naar zuurstof gaat happen en gaat vrij snel richting hyperventileren. Als die CO2 scrubber het lang genoeg houdt gaat dat nog wel goed m.i. De werking van zo'n scrubber is vrij simpel uit te leggen: intake neemt de CO2 op, filters halen de koolstof moleculen eruit en zuurstofsensoren zouden moeten meten of het zuurstofpercentage nog "normaal" (=21%) is. En het systeem voegt desnoods een pufje zuurstof bij als het onder een treshold komt.
Dennis weet al vrij snel niet meer hoe hij een vierkant blokje in vierkant gat moet stoppen.
En de eerste brokstukken gevonden in de buurt van de titanic.
Gek, niet kunnen kijken daar als eerst? Kom het door de equipment die ze niet hadden in het begin?
Gek, niet kunnen kijken daar als eerst? Kom het door de equipment die ze niet hadden in het begin?
[ Voor 46% gewijzigd door Farabi op 22-06-2023 18:41 ]
Waaruit maak je op dat ze niet vanuit daar begonnen zijn?Farabi schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 18:38:
Gek, niet kunnen kijken daar als eerst? Kom het door de equipment?
Waaruit maak je op dat het accuraat landen op de juiste positie (van de ROV's en de Titan) simpel te beheersen is?
Sinds 1500 uur zit er een ROV op de bodem, binnen 3 uurtjes een debris field gevonden hebben vind ik toch redelijk snel...
PS4 PSN: Dazzler2120
Ik vindt het dat ze al snel brokstukken gevonden hebben nog maar net een paar uur na het neerlaten van de ROV's.Farabi schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 18:38:
Gek, niet kunnen kijken daar als eerst? Kom het door de equipment?
Het eerste waar ze natuurlijk naar toe gaan is de plaatst waar de Titan naar toe zou gaan en daar vandaan zoeken ze verder.
Geen idee hoe lang ze er over doen om die 4km af te dalen maar ook daar gaat wat tijd in zitten.
nergens, vandaar dat ik zo'n onwetend vraag stel.Dazzler2120 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 18:42:
[...]
Waaruit maak je op dat ze niet vanuit daar begonnen zijn?
Waaruit maak je op dat het accuraat landen op de juiste positie (van de ROV's en de Titan) simpel te beheersen is?
Sinds 1500 uur zit er een ROV op de bodem, binnen 3 uurtjes een debris field gevonden hebben vind ik toch redelijk snel...
Er is pas net een ROV die op de bodem kan kijken. Tot nu toe was het vooral sonar, maar konden ze nog niet op de bodem zelf kijken. Dus pak een paar uur voor zo'n ROV om het water in te gaan en naar die diepte en ze hebben best snel wat gevonden.Farabi schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 18:43:
[...]
Weet ik niet, vandaar dat ik zo'n onwetend vraag stel.
[removed]
*knip*, geen commentaar op andermans postgedrag graag.Farabi schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 18:43:
[...]
niet, vandaar dat ik zo'n onwetend vraag stel.
[ Voor 24% gewijzigd door NMH op 22-06-2023 19:46 ]
En vergeet niet; er ligt al een hele grote boot met een shitload aan debrie, dus snel gevonden imho.Farabi schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 18:38:
2e gedachte van mij is dat ze mogelijk eerst gezocht hebben naar een hele sub (voor de ROV ter plaatse waren), want dan kunnen ze nog leven. Een sub in stukjes is einde verhaal. Edit: tevens is debrie scannen zonder ROV erg lastig..
[ Voor 4% gewijzigd door ricardo246 op 22-06-2023 18:47 ]
I have no special talent. I am only passionately curious.
Ik verwacht dat zo'n ROV neerlaten en een zoekactie starten ook behoorlijk wat tijd inneemt.
Zelfs als de ROV actief is zul je volgens een patroon een zoekactie moeten starten, kriskras zoeken heeft natuurlijk totaal geen zin.
Denk dat voor de meeste mensen het vinden van brokstukken wel in het verwachtingspatroon past na wat we de afgelopen dagen vernomen hebben over de Titan.
Zelfs als de ROV actief is zul je volgens een patroon een zoekactie moeten starten, kriskras zoeken heeft natuurlijk totaal geen zin.
Denk dat voor de meeste mensen het vinden van brokstukken wel in het verwachtingspatroon past na wat we de afgelopen dagen vernomen hebben over de Titan.
Ach, deze topic zit er vol van.
[ Voor 27% gewijzigd door NMH op 22-06-2023 19:45 ]
De afdaling van de ROV duurt zo'n 2 uur, daarna gaat ongeveer net looptempo. Het wrakveld van de Titanic is groot (mede door de 2 stukken die ook nog flink uit elkaar liggen) en vlakbij het wrak moet je ook rekening houden met de kabel van de ROV.
Zicht is heel beperkt dus dat er na een paar uur zoeken al iets gevonden is, is erg snel.
Zicht is heel beperkt dus dat er na een paar uur zoeken al iets gevonden is, is erg snel.
Ja en dat zegt denk ik ook wel iets over de aard van het puin dat ze gevonden hebben. Kan me voorstellen dat nieuw puin behoorlijk afsteekt tegen de rest dat daar ligt.cmndr_adama schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 18:48:
De afdaling van de ROV duur zo'n 2 uur, daarna gaat ongeveer net looptempo. Het wrakveld van de Titanic is groot (mede door de 2 stukken die ook nog flink uit elkaar liggen) en vlakbij het wrak moet je ook rekening houden met de kabel van de ROV.
Ben benieuwd of we beelden te zien krijgen. Beetje luguber natuurlijk, maar zou wel heel interessant zijn om te zien.
@eltweako zeker, en na alle expedities naar de Titanic is het wrakveld vrij goed vastgelegd. Ifremer (de Fransen, met nu V-6000 ROV) zijn destijds in een gezamelijke missie betrokken geweest bij het zoeken naar en vinden van het wrak van de Titanic.
Het debris field van de titanic is zo’n 8 x 5 kmcmndr_adama schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 18:48:
De afdaling van de ROV duurt zo'n 2 uur, daarna gaat ongeveer net looptempo. Het wrakveld van de Titanic is groot (mede door de 2 stukken die ook nog flink uit elkaar liggen) en vlakbij het wrak moet je ook rekening houden met de kabel van de ROV.
Ze hebben wel geluk dat er vorige maand een complete 3D scan is gepresenteerd. Die kunnen ze wel als vergelijkingsmateriaal gebruiken.
https://www.nationalgeogr...03/nieuwe-3d-scan-titanic
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Een ROV beelden laten maken van stukken van een onderzeeër is amper meer luguber dan een onderzeeër huren om naar de vrakstukken van Titanic te kijken?WEBGAMING schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 18:53:
Ben benieuwd of we beelden te zien krijgen. Beetje luguber natuurlijk, maar zou wel heel interessant zijn om te zien.
Maar ja, voor de nabestaande zullen het geen leuke beelden zijn natuurlijk.
Edit same post
[ Voor 97% gewijzigd door Farabi op 22-06-2023 19:02 ]
Dat zei ik toch niet? Vind het beide wel een beetje luguber.Accretion schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 18:58:
[...]
Een ROV beelden laten maken van stukken van een onderzeeër is amper meer luguber dan een onderzeeër huren om naar de vrakstukken van Titanic te kijken?
Maar ja, voor de nabestaande zullen het geen leuke beelden zijn natuurlijk.
Ik kan me voorstellen dat ze de beelden gewoon privé houden.
dat gaat ze nooit lukken denk ik.WEBGAMING schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:04:
[...]
Ik kan me voorstellen dat ze de beelden gewoon privé houden.
Eigenlijk wel beter zo, als dit tenminste brokstukken van Titan zijn. Zo’n implosie merk je waarschijnlijk niet eens en als je al iets merkt is het alsnog binnen een seconde of 2 over. Ze hebben niet veel geleden dan. Beter dit dan verstikking of iets dergelijks.
En de Titanic wordt langzaam opgegeten door bacteriën, dus over 30 jaar ofzo blijven alleen de brokstukken van de Titan over. Bizar.eltweako schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 18:50:
[...]
Ja en dat zegt denk ik ook wel iets over de aard van het puin dat ze gevonden hebben. Kan me voorstellen dat nieuw puin behoorlijk afsteekt tegen de rest dat daar ligt.
Implosie lijkt me zo te gaan inderdaad maar ik ben een complete leek. En die temperatuur opmerking snap ik niet helemaal.
De druk op die diepte kan dat meer dan makkelijk, 400kg/cm2 op zo'n diepte, dat is een betonblok op een mier gebruiken
Warmte is niets meer dan 'beweging' van moleculen, het 'collectief' van moleculen in een X ruimte geeft Y warmte. Verlaag nu die ruimte, dan heb je dus kleinere ruimte, dezelfde beweging = hogere temperatuur. Dezelfde reden waarom spul in de ruimte (en vaccuum) 'bevriest', meer ruimte, dezelfde beweging, lagere temperatuur.FreakNL schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:14:
Implosie lijkt me zo te gaan inderdaad maar ik ben een complete leek. En die temperatuur opmerking snap ik niet helemaal.
[ Voor 47% gewijzigd door SinergyX op 22-06-2023 19:19 ]
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Enkele milliseconden, ze hebben er niets van gemerkt.FreakNL schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:13:
Eigenlijk wel beter zo, als dit tenminste brokstukken van Titan zijn. Zo’n implosie merk je waarschijnlijk niet eens en als je al iets merkt is het alsnog binnen een seconde of 2 over. Ze hebben niet veel geleden dan. Beter dit dan verstikking of iets dergelijks.
Als de Titan de hele dag in de zon heeft lopen bakken en dan ineens naar ongeveer een graad of 4 zou gaan met zo'n druk dan kan het ook misschien meegespeeld hebben.FreakNL schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:14:
[...]
Ik denk dat ze zoiets bedoelen .
Waarschijnlijk de lucht die door het samendrukken gigantisch heet word.FreakNL schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:14:
[...]
Whut, zoveel vragen... Het carbon deel lijkt bijna alleen maar vezels in hoop direction te hebben (+paar graden, maar geen 60/-60 en longitudinaal...)NotSoSteady schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 17:36:
Een interessante video over de Titan, waarin je onder andere ziet hoe het carbon met het titanium deel wordt verbonden (vanaf 4 minuten).
[YouTube: The Titan Tragedy]
En dan die lijm verbinding... Totaal ongecontroleerd qua dikte en druk tijdens uitharden. En dan ook geen enkele controle na het uitharden...
Als het met de snelheid van dat filmpje gaat zou je in theorie misschien kunnen schrikken en dan is het over… Of schat ik dan het reactievermogen van de mens te hoog in? Of de animatie van het filmpje is te traag
Geloof niet dat je daar iets van meekrijgt, wat alleen maar beter is.
De animatie oogt overigens wel alsof iemand na een avondcursus blender aan de slag gegaan is dus ik zou daar niet te veel waarde aan hechten.
De animatie oogt overigens wel alsof iemand na een avondcursus blender aan de slag gegaan is dus ik zou daar niet te veel waarde aan hechten.
Heeft te maken met adiabatische compressie van de lucht in de capsule, wanneer je lucht comprimeert wordt die warmer; als je door een implosie alle lucht (en eigenlijk alles in die sub) binnen enkele tientallen milliseconden een (bijna) punt laat innemen warmt dat nogal op.FreakNL schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:14:
[...]
Uit mijn hoofd wel ja, Wet van Charles: Wikipedia: Charles's law
Lucht wordt ineens samengedrukt en wordt daardoor warm. Omgekeerde gebeurt bijvoorbeeld bij een deofles die je leegspuit, die wordt koud
30 milliseconden staat er bij, filmpje is langzamer. Anders zou je het niet eens zien.FreakNL schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:17:
Als het met de snelheid van dat filmpje gaat zou je in theorie misschien kunnen schrikken en dan is het over… Of schat ik dan het reactievermogen van de mens te hoog in? Of de animatie van het filmpje is te traag
Het vouwt ook een beetje als een v in elkaar, volgens mij word het echt gewoon van alle kanten ingedrukt. Maar het is maar een illustratie natuurlijk.
Denk explosie, maar 'reverse', dat is vrijwel onmerkbaar, dit is volgens mij de 'echte' snelheid aan het begin.FreakNL schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:17:
Dit is trouwens niet eens extreme druk, maar slechts de druk dat metaal opgeeft (wat dus op die diepte nog factor hoger zit). Dus ik verwacht dat het daar op de bodem nog wel iets sneller ging.
[ Voor 9% gewijzigd door SinergyX op 22-06-2023 19:24 ]
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
1 Atmosfeer vs 400 in de boot meen ik.SinergyX schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:23:
[...]
Denk explosie, maar 'reverse', dat is vrijwel onmerkbaar.
[YouTube: Tank car implosion d'un wagon citerne]
Dit is trouwens niet eens extreme druk, maar slechts de druk dat metaal opgeeft (wat dus op die diepte nog factor hoger zit).
Voel maar eens aan de slang van een fietspomp of compressor. Druk levert hitte op.FreakNL schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:14:
[...]
BBC push bericht: "Titanic sub's landing frame and rear cover among debris found"
Als we toch video's over implosies gaan delen kan ik deze ook wel aanbeveln, toont ook hoe snel en krachtig het is, en dit is dan een bijzonder lichte implosie, kun je nagaan hoe heftig het op bijna 4km diepte is.
Wel rekening mee houden dat we geen idee hebben op welke diepte het fout gegaan zou kunnen zijn.
Kwam er overigens nu nog een persconferentie rond 21u? Enig idee waar we deze kunnen volgen?
Wel rekening mee houden dat we geen idee hebben op welke diepte het fout gegaan zou kunnen zijn.
Kwam er overigens nu nog een persconferentie rond 21u? Enig idee waar we deze kunnen volgen?
Verwacht ook niet dat ze verder veel kunnen vinden. Het carbon fiber deel zal verpulverd zijn.pennywiser schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:26:
BBC push bericht: "Titanic sub's landing frame and rear cover among debris found"
Als het inderdaad een implosie is, is er dan nog iets over van de mensen? En kan dat nog gevonden worden?
Of is het gewoon allemaal kleine stukjes en nooit meer iets van te vinden.
[ Voor 26% gewijzigd door HKLM_ op 22-06-2023 19:31 ]
Cloud ☁️
Dat kunnen ze waarschijnlijk wel afleiden uit de verspreiding van de vrachtstukken?eltweako schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:27:
Ik neem aan dat ze de wrakstukken naar boven halen om te zien of er iets valt te zeggen over wat het precies begeven heeft.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
die mensen ga je nooit meer terugvinden denk ik.HKLM_ schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:31:
Als het inderdaad een implosie is, is er dan nog iets over van de mensen? En kan dat nog gevonden worden?
Zou er een black box tussen zitten? Daar zouden ze veel uit kunnen afleiden...evilution schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:31:
[...]
Dat kunnen ze waarschijnlijk wel afleiden uit de verspreiding van de vrachtstukken?
Ik neem aan dat ze de wrakstukken naar boven halen om te zien of er iets valt te zeggen over wat het precies begeven heeft.
@Dazzler2120 Geen baken, een goedkope logitech controller, geen certificeringen, tekstberichten als enige communicatie. Daar zat echt geen blackbox in, laat staan dat die het overleefd zou hebben.
Misschien alleen iets van kledingstukken al betwijfel ik dat ook als het met zo'n geweld is gegaan.Farabi schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:32:
[...]
die mensen ga je nooit meer terugvinden denk ik.
Helder. Dit gaat inderdaad zo snel dat je het niet “merkt”.SinergyX schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:23:
[...]
Denk explosie, maar 'reverse', dat is vrijwel onmerkbaar, dit is volgens mij de 'echte' snelheid aan het begin.
[YouTube: Tank car implosion d'un wagon citerne]
Dit is trouwens niet eens extreme druk, maar slechts de druk dat metaal opgeeft (wat dus op die diepte nog factor hoger zit). Dus ik verwacht dat het daar op de bodem nog wel iets sneller ging.
Als er al iets gelogd wordt, zullen ze wel iets van een USB stick gebruikt hebben van Walmart.eltweako schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:34:
@Dazzler2120 Geen baken, een goedkope logitech controller, geen certificeringen, tekstberichten als enige communicatie. Daar zat echt geen blackbox in, laat staan dat die het overleefd zou hebben.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Waar? Daar staat alleen dat er brokstukken zijn gevonden, niet dat het van Titan is.Lejavh schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:34:
Breaking news van nu.nl… de brokstukken zijn van de onderzeeër.
Even samenvattend:
Ze hebben gevonden:
- Debris field
- Landing frame
- Rear cover
Dat lijkt dus duidelijk.
Bron: BBC
:fill(white):strip_exif()/f/image/N8BiB4ASuWncplKCQ3MZ0q0T.png?f=user_large)
https://www.bbc.com/news/live/world-us-canada-65967464
Ze hebben gevonden:
- Debris field
- Landing frame
- Rear cover
Dat lijkt dus duidelijk.
Bron: BBC
:fill(white):strip_exif()/f/image/N8BiB4ASuWncplKCQ3MZ0q0T.png?f=user_large)
https://www.bbc.com/news/live/world-us-canada-65967464
[ Voor 59% gewijzigd door eltweako op 22-06-2023 19:41 ]
https://myprivacy.dpgmedi...-vermiste-onderzeeer.htmlStroopwafels schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:36:
[...]
Waar? Daar staat alleen dat er brokstukken zijn gevonden, niet dat het van Titan is.
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Wordt gezegd door een vriend van 1 van de expeditie leden.
dive expert David Mearns
dive expert David Mearns
Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
Dat lijkt me vrij makkelijk, het is vrij snel te zien of de brokstukken die er liggen net een paar uur/dagen oud zijn, of maanden/jaren. En een groot wit stuk plastic waar Oceangate op staat, of een stuk van het landingsframe, dat is zo te herkennen als je een foto van de sub er naast houd.Stroopwafels schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:36:
[...]
Waar? Daar staat alleen dat er brokstukken zijn gevonden, niet dat het van Titan is.
[ Voor 18% gewijzigd door FastFred op 22-06-2023 19:40 ]
Er werden wel constant beelden opgenomen, en ze hadden mobiele telefoons bij.
Die flash chips hebben het misschien overleefd, en kunnen wat vertellen.
Maar vind die maar eens op de bodem van de zee, 4km diep.
Die flash chips hebben het misschien overleefd, en kunnen wat vertellen.
Maar vind die maar eens op de bodem van de zee, 4km diep.
@WEBGAMING Ik raak micro-sd kaartjes kwijt op mijn bureau van een 1m². Denk dat die kans ook klein is, maar wie weet.
Ik gok op CNNeltweako schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:27:
Als we toch video's over implosies gaan delen kan ik deze ook wel aanbeveln, toont ook hoe snel en krachtig het is, en dit is dan een bijzonder lichte implosie, kun je nagaan hoe heftig het op bijna 4km diepte is.
[YouTube: Atmospheric Pressure Crushes a 55 Gallon Steel Drum]
Ik kan je aanraden een ROV te kopen, schijnt goed te zijn in het vinden van dingen, zelfs op grote afstand! Je moet mogelijk eerst je kamer onder water zetten, anders heeft de ROV moeite met bewegen.eltweako schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:41:
@WEBGAMING Ik raak micro-sd kaartjes kwijt op mijn bureau van een 1m². Denk dat die kans ook klein is, maar wie weet.
Probleem zou ook niet zozeer de druk zijn (in theorie zouden er ook nog lichamen in de titanic liggen - welke nu allang vergaan zijn, maargoed), maar meer de snelheid/kracht waarmee de huls de ruimte in de capsule van paar kubieke meters naar formaat wasmand wil brengen.HKLM_ schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:31:
Zaken aan de buitenkant krijgen niets van de inwaardse klap mee en zullen in delen gevonden zijn (zoals nu), maar wat er aan de binnenkant zat..
Elk brokstuk zal zijn eigen dichtheid hebben en dus wel/niet gaan drijven/zinken, ik heb geen idee over stromingen op die diepte, maar alles wat 4 km diep omhoog kan drijven, kan mogelijk kilometers verderop pas bovenkomen.
Sluit wel aan bij de rest van het project.kepler schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:16:
[...]
Whut, zoveel vragen... Het carbon deel lijkt bijna alleen maar vezels in hoop direction te hebben (+paar graden, maar geen 60/-60 en longitudinaal...)
En dan die lijm verbinding... Totaal ongecontroleerd qua dikte en druk tijdens uitharden. En dan ook geen enkele controle na het uitharden...
Alle hoop is nu wel verloren. Benieuwd of men aan de hand van de brokstukken de oorzaak kan achterhalen.
De brokstukken die de Amerikaanse kustwacht eerder op donderdagavond vond, zijn van de vermiste onderzeeër Titan. Dat meldt de BBC. Het zou onder meer gaan om de achterklep van het vaartuig.
De brokstukken zijn de eerste concrete vondst in de zoektocht naar de onderzeeër. De kustwacht vond de brokstukken eerder op donderdagavond, maar toen was nog niet duidelijk of het om onderdelen van de onderzeeër ging.
Volgens de BBC is dat dus wel het geval. Het zou gaan om het landingsframe en de achterklep van de Titan.
Ik ben ook heel erg benieuwd naar de oorzaak, hou deze topic wel in de gaten.
Even een snel bierviltje berekening:
Stel de cilinder is 2 meter in diameter en 2 meter lang dan zit er ongeveer 6m3 aan lucht in. Op 4 km heerst 400 bar dat betekent dat die 6 kuub wordt samen geperst tot 15 liter
Stel de cilinder is 2 meter in diameter en 2 meter lang dan zit er ongeveer 6m3 aan lucht in. Op 4 km heerst 400 bar dat betekent dat die 6 kuub wordt samen geperst tot 15 liter
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Bij mij is vooral het verhaal van de ex-medewerker bijgebleven gedurende de zoektocht.
Gezien de overheersende gebreken in het eerder geteste 1/3 schaalmodel en de zichtbare gebreken in de koolstof eindmonsters voor de Titan, benadrukte Lochridge opnieuw het potentiële gevaar voor passagiers van de Titan als de onderzeeër extreme diepten bereikt. De constante drukwisselingen verzwakken bestaande gebreken waardoor grote scheuren in het koolstof ontstaan. Niet-destructief onderzoek was van cruciaal belang om dergelijke mogelijk bestaande gebreken op te sporen en zo een solide en veilig product te garanderen voor de veiligheid van de passagiers en de bemanning.
https://newrepublic.com/p...s-safely-travel-oceangateLochridge uitte aanvankelijk mondeling zijn bezorgdheid over de veiligheid en kwaliteit van de Titan-onderzeeër aan het OceanGate management, maar die bezorgdheid werd genegeerd. Lochridge "identificeerde talrijke problemen die ernstige veiligheidsrisico's met zich meebrachten en stelde voor elk probleem corrigerende maatregelen en aanbevelingen voor". Lochridge was vooral bezorgd over "niet-destructief onderzoek dat werd uitgevoerd op de romp van de Titan", maar hij kreeg "herhaaldelijk te horen dat er geen scan van de romp of Bond Line kon worden gemaakt om te controleren op delaminaties, porositeit en leemtes in de hechting van de gebruikte lijm vanwege de dikte van de romp". Er werd hem ook verteld dat er geen apparatuur was die een dergelijke test kon uitvoeren.
Wat nu is gevonden is het landingsframe en de staart.
Dat landingsframe zit met een soort bandijzer vast en de staart is min of meer versiering. Onder de staart zit nog eem titanium koepel, zoals ook op de voorkant.
Dus in theorie kan de cabine nog steeds intact zijn, maar is op de e.o.a. manier losgeraakt van de rest.
Dat landingsframe zit met een soort bandijzer vast en de staart is min of meer versiering. Onder de staart zit nog eem titanium koepel, zoals ook op de voorkant.
Dus in theorie kan de cabine nog steeds intact zijn, maar is op de e.o.a. manier losgeraakt van de rest.
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
vanaf >2 kilometer diepte: als je een gat in een pas gevulde duikfles (200! bar) maakt, loopt water naar binnen, in plaats van gas naar buiten.SnowDude schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:09:
diepte wrak titanic: het dubbele daarvan
[ Voor 4% gewijzigd door breew op 22-06-2023 20:21 ]
JukeboxBill schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:13:
:fill(white):strip_exif()/f/image/OQ99kYKYMYmgYOF4BhCOMKpl.png?f=user_large)
We kunnen allemaal gaan raden, denk dat dat ook wel een beetje onderdeel is van dit topic. Maar de meest voor de hand liggende reden waarom het deel, dat onder druk stond, ontbreekt, is een implosie.
We hebben in een paar dagen tijd al veel behoorlijk schokkende verhalen gehoord over de veiligheid van de duikboot. De komende weken gaan we denk ik nog meer te weten komen.
Zit ook de porthole window bij volgens de BBC dus dat ding is geïmplodeerd waarschijnlijk:JukeboxBill schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:13:

https://www.bbc.com/news/live/world-us-canada-65967464Parts of the Titan sub believed to have been located among the debrisImage caption:
Parts of the Titan sub believed to have been located among the debris
We have updated this image to show where the landing frame and rear cover are located on the Titan submersible.
These are the parts that have reportedly been found among debris on the seabed near the Titanic wreck.
Kans lijkt me minimaler dan minimaal. Ondanks dat het een hobby-bob project lijkt verwacht ik dat er wel een beetje kracht nodig is om die 2 onderdelen los te laten raken. En bij zulke krachten vermoed ik wel iets van een implosie.JukeboxBill schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:13:
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Er wordt hier post na post besteed aan speculaties over hoe die boot in één keer tot bijna niets in elkaar klapt, maar volgens mij klopt dat niet. Of in ieder geval niet per se. Zo'n plotselinge/snelle implosie zou gebeuren als er iets is dat de boot in zijn vorm houdt dat in één keer faalt. Als een brekende tentstok ofzo. Maar als de romp rigide is kan een scheurtje of gat ook gewoon een punt zijn waar water (onder 400 bar druk, dus snel en hard) naar binnen komt totdat'ie vol loopt en de druk binnen en buiten dus gelijk is.SnowDude schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:09:
Gezien de gevonden brokstukken zal het ongetwijfeld meer dan een scheurtje zijn, maar ik vind het vreend dat er hier zo makkelijk uitgegaan wordt van een volledige implosie.
[ Voor 9% gewijzigd door Wormaap op 22-06-2023 20:28 ]
Ticking away, the moments that make up a dull day
Water dat met 400bar door een gaatje naar binnen spuit, komt er zo ongeveer aan de andere kant weer uit...Wormaap schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:26:
[...]
Er wordt hier post na post besteed aan speculaties over hoe die boot in één keer tot bijna niets in elkaar klapt, maar volgens mij klopt dat niet. Of in ieder geval niet per se. Zo'n plotselinge/snelle implosie zou gebeuren als er iets is dat de boot in zijn vorm houdt dat in één keer faalt. Als een brekende tentstok ofzo. Maar als de romp rigide is kan een scheurtje of gat ook gewoon een punt zijn waar water (onder 400 bar druk, dus snel en hard) naar binnen komt totdat'ie vol loopt en de druk binnen en buiten dus gelijk is.
Gezien de gevonden brokstukken zal het ongetwijfeld meer dan een scheurtje zijn, maar ik vind het vreend dat er hier zo makkelijk uitgegaan wordt van een volledige implosie.
Jaren geleden heb ik voor een stage bij NIOZ kunnen meekijken met de ontwikkeling van een hogedruk water-sample fles voor diepten tot een km of 6. Soort thermosfles, maar dan druk-geisoleerd ipv temperatuur. Grote uitdaging daar was zorgen dat het binnenstromende water de fles niet compleet doormidden* sneed.
*Bij nader inzien heb ik dit iets te stellig verwoord.
Het binnendringende water zou met zoveel geweld de bodem raken, dat het de bodem uit de fles zou slaan. Daadwerkelijk snijden, zoals bij waterstraalsnijden is minder waarschijnlijk, en hangt mede af van de hoeveelheid meegevoerde verontreingingen/sediment.
[ Voor 11% gewijzigd door APClll op 23-06-2023 17:25 . Reden: Verduidelijking aangebracht, zie * ]
Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......
Ik ben geen expert, en beweer dat ook niet te zijn, wat ik mij heb laten vertellen door mensen met veel meer verstand over deze zaken is dat een implosie waarschijnlijker is dan (langzame) innamen van water omdat de structurele integriteit van de duikboot ontworpen is om de externe druk te weerstaan, maar er altijd grenzen zijn aan wat de romp kan verdragen. In geval van een structureel defect is het drukverschil te groot om geleidelijk water binnen te laten stromen, en zal de waterinstroom eerder snel en intens zijn, met de mogelijke gevolgen van een implosie.
Misschien al gepost maar als je dit ziet YouTube: A visit to RMS Titanic
Wat een amateuristische organisatie zeg... En wat een amateuristische duikboot
Wat een amateuristische organisatie zeg... En wat een amateuristische duikboot
Do { Ping } while ( LOL )
Dat is inderdaad een punt, want de Cobra van de brandweer werkt slechts op 300 bar. http://vrkhz.nl/cobra-cold-cutter/APClll schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:31:
[...]
Water dat met 400bar door een gaatje naar binnen spuit, komt er zo ongeveer aan de andere kant weer uit...
Jaren geleden heb ik voor een stage bij NIOZ kunnen meekijken met de ontwikkeling van een hogedruk water-sample fles voor diepten tot een km of 6. Soort thermosfles, maar dan druk-geisoleerd ipv temperatuur. Grote uitdaging daar was zorgen dat het binnenstromende water de fles niet compleet doormidden sneed.
Daarbij vind ik het principe van een spleet/lekkage niet zo gek (in de zin als onmogelijk, maar alles wordt door de druk in principe naar binnen gedrukt of op elkaar gedrukt), maar dan verwacht je het raam niet los of in ieder geval niet ver van de rest.
[ Voor 6% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 22-06-2023 20:36 ]
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Alleen is de romp van koolstof en dat is een materiaal dat als het faalt vaak compleet verbrijzeld. Mensen met wielren fietsen van koolstof kunnen erover meepraten hoeveel gevoeliger dat materiaal is voor schade dan aluminium of staal.Wormaap schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:26:
[...]
Er wordt hier post na post besteed aan speculaties over hoe die boot in één keer tot bijna niets in elkaar klapt, maar volgens mij klopt dat niet. Of in ieder geval niet per se. Zo'n plotselinge/snelle implosie zou gebeuren als er iets is dat de boot in zijn vorm houdt dat in één keer faalt. Als een brekende tentstok ofzo. Maar als de romp rigide is kan een scheurtje of gat ook gewoon een punt zijn waar water (onder 400 bar druk, dus snel en hard) naar binnen komt totdat'ie vol loopt en de druk binnen en buiten dus gelijk is.
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
De romp is van koolstof en titanium, dus op welke manier dat precies faalt is m.i. toch wat lastiger te zeggen. Ik beweer overigens ook niet dat een implosie niet kan hoor, begrijp me niet verkeerd. Alleen de zekerheid waarmee men het hier allemaal met elkaar eens lijkt te zijn dat dat is wat gebeurt zodra de romp op enige manier faalt deel ik nietgws24 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:36:
[...]
Alleen is de romp van koolstof en dat is een materiaal dat als het faalt vaak compleet verbrijzeld. Mensen met wielren fietsen van koolstof kunnen erover meepraten hoeveel gevoeliger dat materiaal is voor schade dan aluminium of staal.
Ticking away, the moments that make up a dull day
Geen eerlijke verlelijking, omdat bij de cobra met die 300bar ook zand meegespoten worden als 'snijmiddel'. het is dus niet het water die de snijactie uitvoert, water is het transportmiddel.T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:35:
[...]
Dat is inderdaad een punt, want de Cobra van de brandweer werkt slechts op 300 bar. http://vrkhz.nl/cobra-cold-cutter/
Met enkel water snijden ze vooral 'zacht' spul als karton, rubber, voedingswaren etc..
Ik hoor en lees iets over text messages welke deze sub gebruikt voor de communicatie? Iemand daar meer informatie over hoe dat werkt?
Cloud ☁️
@Wormaap Volgens mij is de gehele cilinder van koolstof en de "deksels" van titanium, deze hebben het mogelijk overleefd en de cilinder is versplinterd.
Dat is ook het grote probleem met koolvezel, als het faalt, dan versplintert het ook. Zie de F1, het kan extreme omstandigheden en druk weerstaan, maar bij een crash ligt de hele baan vol met stukken, rondes later, ook na het opruimen blijven deeltjes ronddwalen en met een beetje pech heeft iemand een lekke band.
Dat is ook het grote probleem met koolvezel, als het faalt, dan versplintert het ook. Zie de F1, het kan extreme omstandigheden en druk weerstaan, maar bij een crash ligt de hele baan vol met stukken, rondes later, ook na het opruimen blijven deeltjes ronddwalen en met een beetje pech heeft iemand een lekke band.
Livestream die zo volgt van US Coast Guard: YouTube: LIVE: Titanic submarine - US Coast Guard news conference on missing ...
Goed punt, niet ann gedacht/bij stil gestaan.breew schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:39:
[...]
Geen eerlijke verlelijking, omdat bij de cobra met die 300bar ook zand meegespoten worden als 'snijmiddel'. het is dus niet het water die de snijactie uitvoert, water is het transportmiddel.
Met enkel water snijden ze vooral 'zacht' spul als karton, rubber, voedingswaren etc..
Andere toepassing: Wikipedia: Waterstraalsnijden
Dat werkt tot 3800/4000 bar en volgens Wikipedia met enkel water ook alleen maar dunne materialen.
Kortom, niet zo waarschijnlijk dat je er aan de andere kant weer doorheen komt.
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Anoniem: 156329
BBC livestream is hier al veelvuldig voorbij gekomen maar alsnog als laatste update van Ocean Gate statement dat crew verloren is en straks de press conference ook live https://www.bbc.co.uk/news/live/world-us-canada-65967464
Edit: om een gedeelte mee te krijgen van de gelinkte statement zojuist:
Edit: om een gedeelte mee te krijgen van de gelinkte statement zojuist:
And here's the full statement from the company:
"We now believe that our CEO Stockton Rush, Shahzada Dawood and his son Suleman Dawood, Hamish Harding, and Paul-Henri Nargeolet, have sadly been lost.
These men were true explorers who shared a distinct spirit of adventure, and a deep passion for exploring and protecting the world’s oceans. Our hearts are with these five souls and every member of their families during this tragic time. We grieve the loss of life and joy they brought to everyone they knew.
[…]
[ Voor 57% gewijzigd door Anoniem: 156329 op 22-06-2023 20:56 ]
Onderwater communicatie gebruikt accoustische signalen in plaats van elektromagnetische, dus zeer beperkte bandbreedte.HKLM_ schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:40:
Ik hoor en lees iets over text messages welke deze sub gebruikt voor de communicatie? Iemand daar meer informatie over hoe dat werkt?
Wikipedia: Underwater acoustic communication
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
Catastrophic failure of the pressure chamber..... (Bron: press conference)
[ Voor 20% gewijzigd door ricardo246 op 22-06-2023 21:02 ]
I have no special talent. I am only passionately curious.
HKLM_ schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:40:
De hele video is wel interessant om te kijken.
[ Voor 3% gewijzigd door ZpAz op 22-06-2023 21:02 ]
Ik kwam toevallig het volgend filmpje tegen.
Het is van een "20-year submarine veteran".
Geeft nog eens een extra kijk in de rare manier van werken van het bedrijf.
Zo te horen is de Titan goed kapot gegaan..
Het is van een "20-year submarine veteran".
Geeft nog eens een extra kijk in de rare manier van werken van het bedrijf.
Zo te horen is de Titan goed kapot gegaan..
[ Voor 8% gewijzigd door thijsco19 op 22-06-2023 21:05 ]
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Ze hebben de buitenkant en ringen gevonden van deze kamer. Dit zegt genoegricardo246 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:02:
Catastrophic failure of the pressure chamber..... (Bron: press conference)
"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill
verslaggevers vragen steeds naar lichamen. De kerel draait er omheen maar wil eigenlijk zeggen dat er gewoon niks meer op te halen valt.

Ik ben ook wel nieuwsgierig naar wat er met een menselijk lichaam gebeurt in deze situatie.
Dat betekent, stam + t .
Ja, had ook al het idee dat de expert die aan het vertellen was wat ze gevonden hadden bang was voor vragen waarna de Admiraal meteen instapte en er om heen draaide.Player1S schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:07:
verslaggevers vragen steeds naar lichamen. De kerel draait er omheen maar wil eigenlijk zeggen dat er gewoon niks meer op te halen valt.
Denk dat ze wel iets gevonden hebben, maar dat er niemand bij geholpen is om te vertellen wat er van over is.
ergens in dit topic staat filmpje van Myth busters waar je een heel klein beeld krijgt maar genoeg om de rest zelf in te vullen.Apache4u schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:09:
Ik ben ook wel nieuwsgierig naar wat er met een menselijk lichaam gebeurt in deze situatie.
Er is weinig meer van over.
Dank. Ik vind die admiraal erg duidelijk en helder in zijn antwoorden. Lijkt me niet makkelijk om jezelf niet te laten verleiden bepaalde uitspraken te doen.Waarez schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:42:
Livestream die zo volgt van US Coast Guard: YouTube: LIVE: Titanic submarine - US Coast Guard news conference on missing ...
Korte samenvatting van de persconferentie:
Wrakstukken gevonden 500 meter van het wrak van de Titanic.
Het eerste stuk wat ze vonden was een stuk van de boeg wat geen onderdeel was van de romp.
Vervolgens vonden ze meer wrakstukken van de romp.
Alles wijst op implosie van de romp.
Plaats van het wrak komt overeen met de plek waar de laatste communicatie plaats had gevonden.
Aanwezige sonarboeien hebben geen implosie waargenomen, dus implosie heeft plaatsgevonden voordat deze sonarboeien geplaatst waren.
Wrakstukken gevonden 500 meter van het wrak van de Titanic.
Het eerste stuk wat ze vonden was een stuk van de boeg wat geen onderdeel was van de romp.
Vervolgens vonden ze meer wrakstukken van de romp.
Alles wijst op implosie van de romp.
Plaats van het wrak komt overeen met de plek waar de laatste communicatie plaats had gevonden.
Aanwezige sonarboeien hebben geen implosie waargenomen, dus implosie heeft plaatsgevonden voordat deze sonarboeien geplaatst waren.
If you do not change direction, you may end up where you are heading
“What is your plan to recover the bodies “……
Wow….journalisten……er wordt net verteld dat ze beide kanten van de drukcabine hebben gevonden, dat het middenstuk compleet weg is, dat er catastrofaal falen van de drukcabine heeft plaatsgevonden. Wat zouden die journalisten nou verwachten? Zelfs als je het water daar door een koffiefilter gooit betwijfel ik of je überhaupt resten gaat vinden…..
Wow….journalisten……er wordt net verteld dat ze beide kanten van de drukcabine hebben gevonden, dat het middenstuk compleet weg is, dat er catastrofaal falen van de drukcabine heeft plaatsgevonden. Wat zouden die journalisten nou verwachten? Zelfs als je het water daar door een koffiefilter gooit betwijfel ik of je überhaupt resten gaat vinden…..
Dan vraag ik me nog wel af waar dan die "klopgeluiden" vandaan gekomen zouden zijn waar ze het steeds over hadden.DaWaN schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:14:
De romp is mogelijk in kleine stukken opgebroken:
,,Als het landingsgestel en de achterklep of eigenlijk de stroomlijnkap eraf zijn dan is er iets heel ergs gebeurd met de hele structuur van de onderzeeër.” De vondst van de ‘twee zeer belangrijke delen’ van de Titan betekenen volgens hem dat het vaartuig in stukken is gebroken. ,,Anders was de romp ook gevonden”, voegde hij eraan toe.
Let op:
- Dit is AWM, niet de HK. De (flauwe) grappen en grappige plaatjes mogen achterwege blijven.
- Hou het een beetje respecvol naar elkaar en de opvarenden van de Titan.
- Dwaal niet te ver af in ongefundeerde speculatie.