Vergeet tijd gerelateerde degradatie niet. ;-)Ophidian schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 13:36:
[...]
Klopt. Niet te lang op 100% laten staan, dat is niet lekker. Voor de rest is het allemaal niet zo boeiend. Of je moet hem langer dan 500.000km willen rijden. Als je uitgaat van 2000 laadcycli tot 80% SoH, heb je een half miljoen kilometers te verstoken totdat je er bent
Mijn vorige auto met een VW diesel motor had 600 dkm in 21 jaar zonder problemen afgelegd. Mijn LFP core uitvoering kan de deze km stand evenaren maar of hij de 21 jaar stand houdt is nog te bezien voor een accu. De tijdsduur is dan de zwakke schakel mijns inziens.
fbenniks schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 17:54:
[...]
Vergeet tijd gerelateerde degradatie niet. ;-)
Weinig om je zorgen over te maken volgens mij. In dit geval Tesla, maar die hebben gewoon al een hoop oude auto’s.
Verschil bij jaar 7 was dat ze 100.000 miles gedaan hadden. Die van jaar 8 176.000 miles en hoger
[ Voor 9% gewijzigd door Ophidian op 06-09-2025 19:40 ]
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Bedankt, vandaag bij de garage laten nalopen, en de verwaming is inderdaad defect. Moet vervangen worden, helaas geen onderdelen beschikbaar deze maand.fbenniks schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:44:
[...]
Op HI komt er na ongeveer 30 seconde warme lucht uit mijn roosters.
Half juli heb ik mijn EX30 2024 in gebruik genomen. Vrijwel meteen kreeg ik van Volvo een mail met een link om via de Wallet van mijn iPhone een electronische sleutel aan te maken. Die mail hand ik even laten liggen, maar gisteren toch maar eens geprobeerd om dat in te stellen. Resultaat, het lukte niet.
De procedure geheel gevolgd. Op de link in de mail geklikt, dan telefoon in de middenconsole gelegd en dan verschijnt er een schermpje met onderin de tekst "verbinden" met iets van een balkje dat moet gaan lopen. Helaas dat gaat niet lopen.
Onderin de mail staat dat dat je Volvo support kunt contacten. Vanmorgen met ze gebeld. Helaas, zij kunnen op afstand niets voor me betekenen, moet daarvoor bij de dealer zijn. Gebeld met de dealer. Na overleg met een collega krijg ik te horen dat ze het probleem kennen, maar dat ze er nog geen oplossing voor hebben. Misschien bij een volgende software-update? Ik heb de laatste update geïnstalleerd,
Herkent iemand dit probleem en is er misschien al een oplossing?
Mijn telefoon is een iPhone SE2020.
De procedure geheel gevolgd. Op de link in de mail geklikt, dan telefoon in de middenconsole gelegd en dan verschijnt er een schermpje met onderin de tekst "verbinden" met iets van een balkje dat moet gaan lopen. Helaas dat gaat niet lopen.
Onderin de mail staat dat dat je Volvo support kunt contacten. Vanmorgen met ze gebeld. Helaas, zij kunnen op afstand niets voor me betekenen, moet daarvoor bij de dealer zijn. Gebeld met de dealer. Na overleg met een collega krijg ik te horen dat ze het probleem kennen, maar dat ze er nog geen oplossing voor hebben. Misschien bij een volgende software-update? Ik heb de laatste update geïnstalleerd,
Herkent iemand dit probleem en is er misschien al een oplossing?
Mijn telefoon is een iPhone SE2020.
@Winus De iPhone SE2020 heeft geen Ultra Wideband-chip die nodig is voor de digitale sleulel. Alleen de duurdere modellen hebben dit. Dus geen digitale sleutel voor jou. Lee ook dit: https://www.volvocars.com...66d1e6dbc0a801517b3ad06f/
Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24
Ik heb zelf een iphone 16e en die heeft ook geen uwb, maar ik heb wel een digitale sleutel op de telefoon. Het enige is dat ik mijn telefoon dan wel tegen de deurstijl moet houden en in de houder moet plaatsen. Niet erg handig, daarom gebruik ik liever de keyfob. Digitale sleutel voor noodgevallen.iHansz schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:26:
@Winus De iPhone SE2020 heeft geen Ultra Wideband-chip die nodig is voor de digitale sleulel. Alleen de duurdere modellen hebben dit. Dus geen digitale sleutel voor jou. Lee ook dit: https://www.volvocars.com...66d1e6dbc0a801517b3ad06f/
Aanvulling: mocht je een Apple Watch hebben dan kan het ook met de Apple Watch.
[ Voor 5% gewijzigd door Zapato op 08-09-2025 15:37 ]
Bedankt voor het antwoord. Kan ik de. digital key dan wel instellen alleen op mijn iWatch SE? Als ik de informatie lees, zou dat moeten lukken.iHansz schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:26:
Als hij op je iphone staat dan kun je hem ook op je apple watch zetten. Maar beide wel tegen de stijl houden (ik neem aan dat de apple watch se ook geen uwb heeft.Winus schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:54:
[...]
Bedankt voor het antwoord. Kan ik de. digital key dan wel instellen alleen op mijn iWatch SE? Als ik de informatie lees, zou dat moeten lukken.
@Zapato Klopt, je hebt helemaal gelijk. Was in de war.
Mijn EX30 SMER tot de dagelijkse 90% geladen en hij geeft aan 410km, hoogste dat ik ooit gezien heb... Theoretisch vanaf 100% dus 455km.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Ik heb nog de Wallbox liggen die ik bij mijn EX30 heb gekregen. Heeft iemand ervaring daarmee ? Is het wat ?
En misschien wel de belangrijkste vraag.....kan ie load balancing ?
We hebben al een Alfen Eve laadpaal op het huidige adres maar gaan binnenkort verhuizen en dan overweeg ik om de Wallbox te installeren. Wel uit het zicht want het is geen schoonheid.
We hebben al een Alfen Eve laadpaal op het huidige adres maar gaan binnenkort verhuizen en dan overweeg ik om de Wallbox te installeren. Wel uit het zicht want het is geen schoonheid.
[ Voor 11% gewijzigd door Roy Batty op 09-09-2025 09:48 ]
"We're not computers, Sebastian. We're physical."
Welke is 'de wallbox'. Wallbox is een merk geen type laadpaal namelijk.Roy Batty schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:42:
Ik heb nog de Wallbox liggen die ik bij mijn EX30 heb gekregen. Heeft iemand ervaring daarmee ? Is het wat ?
Kan iemand mij helpen met het volgende, ik heb Mijn Volvo EX30 gekoppeld via Home Assistant.
Zo kan ik meerdere tijdssloten instellen wanneer het klimaat aan moet in plaats van één tijdslot.
Telkens als het klimaat start via Home Assistant draait de airco op maximum en is de wagen ijskoud.
Suggesties om dit op te lossen?
Zo kan ik meerdere tijdssloten instellen wanneer het klimaat aan moet in plaats van één tijdslot.
Telkens als het klimaat start via Home Assistant draait de airco op maximum en is de wagen ijskoud.
:strip_exif()/f/image/Ljb0xTwaWLrTz9OoOcBFRZxe.png?f=user_large)
Klopt. Een wasmachine ging vroeger ook 15 jaar mee. Nu ook niet meer. Maar het wordt wel beter gerecyled. Ook iets waard. Die VW dieselmotor gaat gewoon de crusher intedkroon schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 18:56:
Mijn vorige auto met een VW diesel motor had 600 dkm in 21 jaar zonder problemen afgelegd. Mijn LFP core uitvoering kan de deze km stand evenaren maar of hij de 21 jaar stand houdt is nog te bezien voor een accu. De tijdsduur is dan de zwakke schakel mijns inziens.
Als je hem start vanuit de app, dan werkt het wel goed?radioth schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:03:
Kan iemand mij helpen met het volgende, ik heb Mijn Volvo EX30 gekoppeld via Home Assistant.
[Afbeelding]
Ik wil juist dat alles automatisch verloopt en niet steeds op een knop hoef te drukken.Danielson schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:49:
[...]
Als je hem start vanuit de app, dan werkt het wel goed?
Als ik het start via de app loopt alles goed.
Waarom heeft men anders Home Assistant?
[ Voor 6% gewijzigd door radioth op 09-09-2025 12:20 ]
Blijkbaar alles of nietsradioth schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:03:
[Afbeelding]
Zover ik weet kun je geen temperatuur voorinstellen (ook niet via de app).
vice versa en weer terug
De vraag is of het met de app wel goed werkt. Zo ja dan kun je het een en ander uitsluiten als oorzaak.radioth schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:19:
[...]
Ik wil juist dat alles automatisch verloopt en niet steeds op een knop hoef te drukken.
Als ik het start via de app loopt alles goed.
Waarom heeft men anders Home Assistant?
Dat idd.Zapato schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:35:
[...]
De vraag is of het met de app wel goed werkt. Zo ja dan kun je het een en ander uitsluiten als oorzaak.
Speelt dit probleem niet al vanaf dag één? En heeft dat eigenlijk niks met HA te maken, maar met de API van Volvo.radioth schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:03:
[Afbeelding]
Goede vraag; ik kan er weinig over ontdekken maar dit is `m dan en alleen bekend onder die naam.rens-br schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:48:
[...]
Welke is 'de wallbox'. Wallbox is een merk geen type laadpaal namelijk.
https://www.involve.nl/wallbox-voor-thuisgebruik
Die heb ik hier dus nieuw in een doos liggen.
"We're not computers, Sebastian. We're physical."
Ben wel benieuwd of bij aanschaf nieuwe iPhone de digitale sleutel wel probleemloos is over te zetten. Hopelijk hebben ze daar aan gedacht. 😝
Is dat niet standaard Apple functionaliteit, net als je bankpas?iHansz schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:46:
Ben wel benieuwd of bij aanschaf nieuwe iPhone de digitale sleutel wel probleemloos is over te zetten. Hopelijk hebben ze daar aan gedacht. 😝
Nou, dat hoop ik. Bij m'n vorige auto was dat wel dingetje. Moest via Honda Benelux in de backend een reset van je gekoppelde telefoongegevens gedaan worden, duurde 14 dagen en voordat ze doorhadden dat dit een issue was, waren we maanden verder. En je had niet eens een digitale sleutel, wel een App waar je net zoals bij ons de deuren kunt openen/sluiten, airco aanzetten, etc.Zapato schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:23:
[...]
Is dat niet standaard Apple functionaliteit, net als je bankpas?

Dus je zegt dat ik mijn EX30 pas in gebruik kan nemen als ik mijn nieuwe iPhone heb ontvangen? Man wat heb ik een zwaar leven!iHansz schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:57:
[...]
Nou, dat hoop ik. Bij m'n vorige auto was dat wel dingetje. Moest via Honda Benelux in de backend een reset van je gekoppelde telefoongegevens gedaan worden, duurde 14 dagen en voordat ze doorhadden dat dit een issue was, waren we maanden verder. En je had niet eens een digitale sleutel, wel een App waar je net zoals bij ons de deuren kunt openen/sluiten, airco aanzetten, etc.
Even iets anders wellicht een motorkap probleem: https://vimeo.com/1116814039
Wat zien we precies?tedkroon schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:06:
Even iets anders wellicht een motorkap probleem: https://vimeo.com/1116814039
Een motorkap bestaat uit twee delen; een zichtdeel, en het verstevigingsframe. Deze zitten normaal op elkaar gelijmd. Op de video is te zien dat die lijm loslaat en daarmee die twee delen los komen te zitten.
Garantie lijkt me.Meloenen schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:35:
[...]
Een motorkap bestaat uit twee delen; een zichtdeel, en het verstevigingsframe. Deze zitten normaal op elkaar gelijmd. Op de video is te zien dat die lijm loslaat en daarmee die twee delen los komen te zitten.
Weet iemand waarom de navigatie geen vooringestelde laadstations in de route voorstelt terwijl ze er wel zijn!
Ik had Tesla ingesteld als voorkeur.
Maar stuurt me er niet heen???
Ik had Tesla ingesteld als voorkeur.
Maar stuurt me er niet heen???
Ik ben niet de enige waarvan de verstijvingen van de motorkap slecht gekit zijn, ik denk dat dit op grote schaal voorkomt. Ik heb de video van het Duitse forum en jawel die van mij heeft hetzelfde, dus dit is een breder probleem.
[ Voor 30% gewijzigd door tedkroon op 10-09-2025 18:11 ]
@tedkroon Oh jee. Heb gister in Gent gezien hoe dat gekit wordt. Door een robot (uiteraard). Zal wel in de kwaliteit van de gebruikte kit zitten. Misschien allemaal ff kijken. En bij hoeveel Duitsers is dit ‘t geval en bij welke jaartallen?
Ik denk dat de motorkap onderspanning staat (elastisch iets door veert) bij het sluiten en op deze wijze de kitnaden extra belast. Anders zou het hele kitwerk verdacht zijn.
Geen enkel probleem ondervonden.iHansz schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:46:
Je krijgt gewoon de activatiecode gemaild waarmee je hem opnieuw kunt installeren.iHansz schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:57:
[...]
Nou, dat hoop ik. Bij m'n vorige auto was dat wel dingetje. Moest via Honda Benelux in de backend een reset van je gekoppelde telefoongegevens gedaan worden, duurde 14 dagen en voordat ze doorhadden dat dit een issue was, waren we maanden verder. En je had niet eens een digitale sleutel, wel een App waar je net zoals bij ons de deuren kunt openen/sluiten, airco aanzetten, etc.
Wat lastiger is dat de auto aan jouw gekoppeld moet zijn. Ik heb hem tweedehands gekocht en de Volvo-dealer was mij vergeten aan te melden als eigenaar. Toen dit één keer gebeurd was kon ik binnen twee minuten de sleutel aanmaken.
Werkt trouwens top. Als je in de buurt van de auto komt gaat deze open en kun je instappen en wegrijden
Ik lees het wel eens meer, maar een activatiecode heb ik nog nooit ontvangen voor het aanmaken van een sleutel op de Iphone !Pexow schreef op woensdag 10 september 2025 @ 22:13:
[...]
Je krijgt gewoon de activatiecode gemaild waarmee je hem opnieuw kunt installeren.
Wat lastiger is dat de auto aan jouw gekoppeld moet zijn. Ik heb hem tweedehands gekocht en de Volvo-dealer was mij vergeten aan te melden als eigenaar. Toen dit één keer gebeurd was kon ik binnen twee minuten de sleutel aanmaken.
Werkt trouwens top. Als je in de buurt van de auto komt gaat deze open en kun je instappen en wegrijden
[ Voor 4% gewijzigd door puccini op 11-09-2025 13:26 ]
Vóór 1.6.4 ging de auto met OPD uitgeschakeld tenminste niet op de handrem en moest je alleen nog pielen om hem in de N-stand te krijgen. Ná 1.6.4 gaat de auto ook met OPD uitgeschakeld altijd op de handrem en moet je snel bij het oprijden van de wasstraat de N-stand selecteren om de handrem er af te krijgen en dat gaat nog steeds heel lastig. Voorheen kon je dan ook nog ingrijpen door hard op de rem te trappen en dan ging de handrem er af, nu niet meer ! Kortom ik vind het met de wasstraat er niet beter op geworden, ik was hem voortaan maar met de hand.hansmw schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:35:
Het heeft lang geduurd maar met versie 1.6.4 zijn voor mij de laatste irritaties wel opgelost nadat ik destijds naar de EX30 overstapte uit mijn toenmalige XC40 (ook elektrisch). De OPD is nu, naar mijn smaak, veel beter en het ergerde me ook dat de N-stand nog steeds auto-hold vasthield in de wasstraat, dat maakte een extra ingreep nodig.
Ben met 1.6.4 al meerdere keren in de wasstraat geweest en gelukkig geen last van. OPD uit, auto in neutraal en go with the banana.Vanderosa schreef op donderdag 11 september 2025 @ 13:50:
[...]
Vóór 1.6.4 ging de auto met OPD uitgeschakeld tenminste niet op de handrem en moest je alleen nog pielen om hem in de N-stand te krijgen. Ná 1.6.4 gaat de auto ook met OPD uitgeschakeld altijd op de handrem en moet je snel bij het oprijden van de wasstraat de N-stand selecteren om de handrem er af te krijgen en dat gaat nog steeds heel lastig. Voorheen kon je dan ook nog ingrijpen door hard op de rem te trappen en dan ging de handrem er af, nu niet meer ! Kortom ik vind het met de wasstraat er niet beter op geworden, ik was hem voortaan maar met de hand.
- B.L.A.A.T. -
Gaat bij jou de auto dan wel van de handrem af zodra je OPD uit zet ?TheFruitNerd schreef op donderdag 11 september 2025 @ 14:08:
[...]
Ben met 1.6.4 al meerdere keren in de wasstraat geweest en gelukkig geen last van. OPD uit, auto in neutraal en go with the banana.
Of die volgorde werkt weet ik niet, maar als je eerst OPD uit zet en dan in N zet, gaat de handrem er niet op.Vanderosa schreef op donderdag 11 september 2025 @ 14:19:
[...]
Gaat bij jou de auto dan wel van de handrem af zodra je OPD uit zet ?
Dit is inderdaad al vanaf dag één een probleem. Als je via de API (Homeassistant) in dit geval de airco aanzet dan gaat deze de auto maximaal koelen. Dit is anders dan het conditioneren wat je kan aanzetten via de EX30 app. Volgens mij is er ook nog geen oplossing voor zodat je het conditioneren kan starten vanuit de API.rens-br schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:29:
[...]
Speelt dit probleem niet al vanaf dag één? En heeft dat eigenlijk niks met HA te maken, maar met de API van Volvo.