Het grote Volvo EX30 topic

Pagina: 1 ... 93 94 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:17

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

HermanvdB schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:32:
[...]

Dat is dan ook het enige wat mij zo tegenvalt van deze auto (SMER). Mijn verbruik ligt gemiddeld rond de 24 kW per 100 km, en nee, ik heb geen betonnen rechtervoet, trek niet de stenen uit de straat bij het wegrijden en rij niet met lege banden. Dit geeft een praktisch bereik van 270 km, 200 km van de WLTP waarde. Nu met versie 1.6.4 schrik me helemaal, bijvoorbeeld een verbruik van 30 kW bij een snelheid van 80 km/u met ACC.
Dan is er iets mis denk ik want dergelijke waarden zie ik eigenlijk nooit. Vanmorgen bijvoorbeeld 65km gereden (gemengd 100 en 60 wegen), gemiddeld 15,7 kWh/100km. Gisterenmiddag 75km (voornamelijk 100 wegen), gemiddeld 14,0 kWh/100km... En gisterenavond 24km voornamelijk op 80 wegen, gemiddeld 14,2, en 48km gemengd 130 en 50 gemiddeld 15,7. (Ook een SMER, en ik gebruik zoveel mogelijk ACC.)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VicSmurf
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:10
Ekran schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:55:
[...]

Heeft bij mij in ieder geval geholpen!
Gisteren is het 3e remlicht vervangen en het is nu opgelost! Had al veel eerder naar de garage moeten gaan :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnsmith
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-09 10:37
ik zou zeggen, meet het verbruik eens bij echte 100 km/u, Dat betekent dat je de ACC op ~104 zet i.v.m. afwijking snelheidsmeter.
Deze cijfers zijn reproduceerbaar, diverse keren getest, op diverse websites.
Bij mij is het altijd tussen de 15 en 16 KWH in de zomer (SMER core)
Als het kouder is meer, de accu moet verwarmd worden, dat kost het meest. De eerste 50 km is het wel 20 KWH, daarna zakt het naar iets van 18.
Ik vind dit verbruik in de zomer vrij goed. In de Winter slecht, heb het idee dat het verwarmen van accu en interieur niet erg efficiënt gebeurt.

3455wp, Panasonic MDC05f3e5 L/W WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iHansz
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 11:55
Strange. Heb nu bijna 15000km gereden en gemiddeld verbruik over deze afstand (houd het bij) is 15,9 kWh / 100km en dat is inclusief laadverliezen aan de paal. Dus niet via boordcomputer. Nu gebruik ik Pilot Assist zelden of nooit. Heb net geladen tot 90% en geeft 443 km aan.

Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:54
Vandaag met OPD op max gereden. Even wennen. Ik heb niet of nauwelijks de rem gebruikt op een rit van 160km. Zou dat op termijn kwaad kunnen voor de remmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-09 22:36

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Zapato schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:42:
Vandaag met OPD op max gereden. Even wennen. Ik heb niet of nauwelijks de rem gebruikt op een rit van 160km. Zou dat op termijn kwaad kunnen voor de remmen?
Aangezien de auto met de OPD op max wel heel erg afremt als je het pedaal loslaat in vergelijking met eerst, heb ik zo het vermoeden dat op gegeven moment de remmen bijgeschakeld worden. Maar pin me daar niet op vast.

Of het op termijn slecht is als je de remmen 'helemaal niet gebruikt' dat durf ik niet te zeggen. Vind het wel interessant, want heb de OPD nu ook op 'max' staan en vind het echt heerlijk rijden. Dat rempedaal zit er nu voor mij echt voor spek en bonen (en in geval van nood en achteruitrijden :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVeld
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 29-08 13:06
Wanneer gaan de remlichten aan bij OPD?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

VVeld schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:06:
Wanneer gaan de remlichten aan bij OPD?
Bij een bepaalde hoeveelheid vertraging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanvdB
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 12:14
iHansz schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:28: Heb net geladen tot 90% en geeft 443 km aan.
Zojuist ook geladen tot 90% en geeft 321 km aan. Merkwaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Het valt me sowieso op ook bij reviews, de ene review zit boven de 20kwh/100km en de ander rond de 15kwh/100km. :?

Verschillende hardware in omloop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Ik vermoed dat het veel te maken heeft met je rijstijl. Eerste half jaar reed ik goed door, overal 120/130 km/h met ditto verbruik. Afgelopen half jaar hou ik me iets netter aan de maximumsnelheid, dus rij ergens tussen de 100 en 107 km/h en mijn verbruik is echt drastisch gedaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
iHansz schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:28:
Strange. Heb nu bijna 15000km gereden en gemiddeld verbruik over deze afstand (houd het bij) is 15,9 kWh / 100km en dat is inclusief laadverliezen aan de paal. Dus niet via boordcomputer. Nu gebruik ik Pilot Assist zelden of nooit. Heb net geladen tot 90% en geeft 443 km aan.
Zo hoog heb ik bij die van mij nog nooit gezien (zelfs niet bij 100%). Hier staat ie nu op 90% en heb een range van 340km.
Staat je range instelling wel op Dynamisch, niet op WLTP?

[ Voor 5% gewijzigd door Meloenen op 29-08-2025 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fbenniks
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07:35
Meloenen schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:10:
[...]

Zo hoog heb ik bij die van mij nog nooit gezien (zelfs niet bij 100%). Hier staat ie nu op 90% en heb een range van 340km.
Staat je range instelling wel op Dynamisch, niet op WLTP?
Zijn auto staat waarschijnlijk op WLTP km weergave ipv dynamisch. De laatste 7k km staat mijn gemiddelde op 16.4kWh/100km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iHansz
rens-br schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:09:
Ik vermoed dat het veel te maken heeft met je rijstijl. Eerste half jaar reed is goed door, overal 120/130 km/h met ditto verbruik. Afgelopen half jaar hou ik me iets netter aan de maximumsnelheid, dus rij ergens tussen de 100 en 107 km/h en mijn verbruik is echt drastisch gedaald.
Dat dus. Sowieso altijd OPD aan (behalve op de snelweg) en dit is niet m'n eerste EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iHansz
fbenniks schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:13:
[...]

Zijn auto staat waarschijnlijk op WLTP km weergave ipv dynamisch. De laatste 7k km staat mijn gemiddelde op 16.4kWh/100km.
Nope, staat echt op dynamisch. In Noorwegen, daar rijd je langzamer dan hier en bergen, stond die zelfs op 461km bij 90%. In de winter haal ik dat niet uiteraard.

[ Voor 5% gewijzigd door iHansz op 29-08-2025 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iHansz
Heb trouwens de eerste Cross Country in real life gezien. Was een witte met een JDP-kenteken. Wilde een foto maken, maar die vrouw erin zat mij maar steeds aan te kijken. Vond het wel staan dat wit en antraciet. Had ook die speciale antraciet Cross Country wielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iHansz
HermanvdB schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:52:
[...]

Zojuist ook geladen tot 90% en geeft 321 km aan. Merkwaardig.
Heb je wel een SMER (dus de 69 kWh-accu)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:40
rens-br schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:09:
Ik vermoed dat het veel te maken heeft met je rijstijl. Eerste half jaar reed ik goed door, overal 120/130 km/h met ditto verbruik. Afgelopen half jaar hou ik me iets netter aan de maximumsnelheid, dus rij ergens tussen de 100 en 107 km/h en mijn verbruik is echt drastisch gedaald.
En vergeet ook niet het verschil tussen korte en lange afstand. Ik zit een stuk hoger qua verbruik omdat ik meestal maar 11km rij. Er gaat dan relatief veel energie zitten in het koelen/verwarmen van de auto (en de accu?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanvdB
  • Laatst online: 12:14
iHansz schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:54:
[...]

Heb je wel een SMER (dus de 69 kWh-accu)?
Jawel, dat weet ik 100% zeker (toen mijn auto werd afgeleverd (begin 2024) was de versie met kleine LFP batterij ook nog niet leverbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansmw
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-09 12:07
Het heeft lang geduurd maar met versie 1.6.4 zijn voor mij de laatste irritaties wel opgelost nadat ik destijds naar de EX30 overstapte uit mijn toenmalige XC40 (ook elektrisch). De OPD is nu, naar mijn smaak, veel beter en het ergerde me ook dat de N-stand nog steeds auto-hold vasthield in de wasstraat, dat maakte een extra ingreep nodig.

EX30 Plus SMER 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:32
hansmw schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:35:
.... en het ergerde me ook dat de N-stand nog steeds auto-hold vasthield in de wasstraat, dat maakte een extra ingreep nodig.
Ja, kun je wel stellen. Daar heb ik - en die wasstraatmedewerker - ook ervaring mee gehad O-)

[ Voor 10% gewijzigd door EdwinW op 29-08-2025 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

hansmw schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:35:
en het ergerde me ook dat de N-stand nog steeds auto-hold vasthield in de wasstraat,
Dat vind ik ook een fijne / handige aanpassing inderdaad. Was altijd weer even vechten voor de (toch al drukke) en snelle wasstraat om de auto in de juiste modus te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IT-Crowd
  • Registratie: April 2024
  • Niet online
Hier ook de update via OTA ontvangen.
zal even moeten gaan wennen aan de OPD, reed voorheen zonder en was daar best over te spreken (kwam uit een handgeschakelde diesel). Maar nu lijkt de auto niet meer te reageren op gas los als OPD uit staat.
Heb wel het idee dat de auto wat minder nerveus is als je met de Pilot Assist rijdt, de rijstrook wissel lijkt nu ook iets beter te werken (al miste hij wel een streepje bij het terug naar rechts gaan en drukte ie door naar de vluchtstrook....). Wat me wel opviel is dat de rijbaan wissel ondersteuning bij elke rit opnieuw moet worden aangezet (was dit al zo ??)
Radio ontvangst was al beter nadat het 3e remlicht was vervangen dus daar geen merkbare verbeteringen.
Zag ook ergens staan dat het geluid bij sluiten is verbeterd, geen idee waar ze het over hebben hoor alleen het mechanische deel van de centrale vergrendeling klikken (als ik nog dicht genoeg in de buurt ben). Zou toch prettig zijn als daar iets van een piepje kan komen waardoor je zeker weet dat de auto is vergrendeld. Het is me al een aantal keer overkomen dat de auto open op een parkeerplaats stond doordat ie niet automatisch was vergrendeld.

En welke @#$%^&*( er heeft verzonnen dat het knopje voor het dashboard kastje moest worden verplaatst naar een submenu moeten ze direct ontslaan. Een merk als Volvo met veiligheid zo hoog in het vaandel moet toch snappen dat het niet nodig moet zijn om in een submenu te moeten gaan zoeken om je zonnebril te pakken niet echt een top idee is. En volgens mij is er ruimte zat op de plek waar het knopje zat om hem daar weer terug te zetten.
Anders het knopje op het display voor de alarm lichten weg halen. Hoe vaak ik die al te pakken heb gehad als ik (tijdens het rijden) een andere functie wilde hebben. Die knop zit gewoon fysiek in het plafond dus hoeft niet op het display.

Volvo EX30 SMER Ultra Vapour Grey, trekhaak, Ratio IO6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Santeri
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01-09 06:23
Met de auto op vakantie en een cadeautje van Volvo: accuconditie van 97,5% in een dag naar 100% na een paar snellaadsessies.
Laad normaal 1x per week tot 100% op, vlak voor ik vertrek. Na 40k in ruim een jaar was de conditie gezakt naar 97,5%, nu dus weer 100% met de ER.
Weet iemand hoe de conditie gemeten wordt? Neem aan middels de interne weerstand. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QCKHZu4fJKNmoZeFRfVHn853K18=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PIk6IdmNNz9Q0VwAk1U2BcwZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makimba
  • Registratie: Juli 2024
  • Nu online
Hier ook de nieuwste update ontvangen, het rijden is wat mij betreft echt achteruit gegaan. Ik rij zonder OPD en wanneer ik nu het gas loslaat moet ik vrijwel altijd 'bij-remmen' omdat hij vrij hard blijft doorrijden. Juist de afstemming van het gas loslaten en redelijk snel naar beneden zakken qua snelheid voelde fijn. Wellicht is het gewoon wennen, maar het voelt onnatuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Wordt de OPD keuze eigenlijk meegenomen in je driver profile? En wat eigenlijk nog meer buitenom de zitpositie? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Danielson schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 17:52:
Wordt de OPD keuze eigenlijk meegenomen in je driver profile? En wat eigenlijk nog meer buitenom de zitpositie? :)
Eerst niet. Hopelijk nu wel. Mijn vrouw rijdt altijd met OPD uit en ik altijd wel. Dus we moeten nu telkens dat aan / uit zetten (gebruiken nu één profiel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert S.
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 30-08 07:46
Sinds enkele weken ben ik in het bezit van een twin performance ultra.
Gisteren de nieuwe update gedaan (ik vind het een stap vooruit) en heb een paar vragen.
Wordt bij de performance mode op het home screen de 2e motor (vierwielaandrijving) bijgeschakeld (shortcut van het submenu) of is het alleen een andere gasreponse van de single motor?
Bij het inschakelen van de performance mode op het homescherm blijft de opd ongewijzigd terwijl als je de vierwielaandrijving in het submenu aanzet gaat de opd altijd uit.
En schakelt de 2e motor automatisch bij als je volgas in de single mode geeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rdevos
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 31-08 21:39
Makimba schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 17:10:
Hier ook de nieuwste update ontvangen, het rijden is wat mij betreft echt achteruit gegaan. Ik rij zonder OPD en wanneer ik nu het gas loslaat moet ik vrijwel altijd 'bij-remmen' omdat hij vrij hard blijft doorrijden. Juist de afstemming van het gas loslaten en redelijk snel naar beneden zakken qua snelheid voelde fijn. Wellicht is het gewoon wennen, maar het voelt onnatuurlijk.
Ik heb nu een paar dagen gereden na de update met de OPD uit, net als daarvoor. Ik ben er ook niet blij mee. De auto blijft echt teveel snelheid houden als je het gas loslaat. Je moet daardoor veel bijremmen omdat je niet goed meebeweegt op je gaspedaal met de rest van het verkeer.

Ik hoop dat de oude instelling van OPD uit weer heel snel terugkomt in de volgende update. Dit is erg onnatuurlijk en zorgt voor bumperkleven of onnodig veel bijremmen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XfadeR
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-09 22:38
Rdevos schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 21:13:
[...]

Ik heb nu een paar dagen gereden na de update met de OPD uit, net als daarvoor. Ik ben er ook niet blij mee. De auto blijft echt teveel snelheid houden als je het gas loslaat. Je moet daardoor veel bijremmen omdat je niet goed meebeweegt op je gaspedaal met de rest van het verkeer.

Ik hoop dat de oude instelling van OPD uit weer heel snel terugkomt in de volgende update. Dit is erg onnatuurlijk en zorgt voor bumperkleven of onnodig veel bijremmen.
Ik snap echt werkelijk niet waarom men OPD uit zou willen zetten?? Dat is toch juist het goede bij een electrische auto en vergroot de range enzo?
Het lijkt mij logisch dat als je het uit zet dat je snelheid houdt, dat is toch ook in een normale auto wanneer je enkel de koppeling intrapt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

XfadeR schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 23:12:
Ik snap echt werkelijk niet waarom men OPD uit zou willen zetten?? Dat is toch juist het goede bij een electrische auto en vergroot de range enzo?
OPD wordt vaak gezien als en/of verward met regeneratief remmen, met de aanname dat zonder OPD dat laatste dan niet gebeurt.

Uiteraard wordt zodra de auto in OPD-modus afremt er regeneratief geremd, maar dat gebeurt ook als je zelf het rempedaal bedient. En afhankelijk van hoe de auto is afgesteld kunnen ook bij beide modi de normale remmen actief worden.

OPD is ook niet per se zuiniger, er is tenslotte zowel verlies van energie bij het laden van de accu als bij het weer gebruiken ervan. Als dat puur voor uitrollen was gebruikt, was dat iets efficiënter geweest. En in OPD-modus heb je daar veel minder controle over.
Omgekeerd geldt natuurlijk dat als men zonder OPD dan "ouderwets" tot vlak voor het moment dat er moet worden gestopt vermogen blijft gebruiken en dan hard remt, het weer veel minder efficiënt is (maar dat kan je ook in OPD-modus doen ;) ).

OPD is vziw vooral een comfortfunctie en inderdaad een die alleen bij EV's nuttig is door het regeneratief kunnen remmen.
Het lijkt mij logisch dat als je het uit zet dat je snelheid houdt, dat is toch ook in een normale auto wanneer je enkel de koppeling intrapt?
Dat is wat ik ook verwarrend vind aan de opmerkingen hier. Met OPD uit moet je zelf de rem bedienen en rolt de auto uit zolang je dat niet doet. Maar de opmerkingen hier suggereren dat de oude OPD-loze ervaring meer "op de motor" remde dan de nieuwe.

Wellicht is het net zo'n soort verschil als bij een brandstofmotor tussen in een versnelling uitrollen vs koppeling los of in z'n vrij? Bij die laatste variant hoeft er minder met de wielen mee te draaien en is er daardoor minder afremming "op de motor". Hoewel ik geen idee heb of er een koppeling/versnelling in de EX30 zit (voor achteruit rijden?)

Hoedanook vertraagd die nieuwe versie dan blijkbaar minder. Wat me op zich goed lijkt, want je kan er dan tenslotte verder meer uitrollen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• puccini
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 01-09 18:42
Makimba schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 17:10:
Inderdaad die ervaring had ik ook, ik dacht dat de auto uit zich zelf bleef rijden en moest ook de rem gebruiken, daarentegen de 2e stand van de OPD is erg log en schokkerig, dus blijf gewoon op standje 1 rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iHansz
@ACM de EX30 heeft geen koppeling of versnellingsbak, zoals de Taycan bv wel heeft. Voor achteruitrijden draait de elektromotor gewoon de andere kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pexow
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 12:19
iHansz schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:28:
@ACM de EX30 heeft geen koppeling of versnellingsbak, zoals de Taycan bv wel heeft. Voor achteruitrijden draait de elektromotor gewoon de andere kant op.
Daarom is de max snelheid ook ‘maar’ 180km/u. Het vermogen is voldoende maar voor een hogere snelheid heb je een versnellingsbak nodig en dat maakt het onnodig complex en duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iHansz
Nou @Pexow, de Polestars met dezelfde aandrijving (o.a. motor) rijden +200km/h. De Taycan heeft een versnellingsbak om het enorme koppel v/d elektromotoren beter te benutten voor bv de nog achterlijkere acceleratie. 😇 De nwe CLA heeft een versnellingsbak om hem efficiënter te maken. En ja, dat maakt een EV onnodig duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnsmith
Ook een electromotor heeft een curve waarin hij het beste rendement heeft, alleen wat breder dan bij een verbrandingsmotor. Polestar kan er voor gekozen hebben de motor door te laten lopen in een in-efficiënt gedeelte of de overbrenging te vergroten wat iets ten koste van de acceleratie gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans1956
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:47

Hans1956

Pixel 8 Pro

Op het scherm wordt de tweede app regel van onderen steeds leger. Zou hier ruimte gemaakt zijn om hier later naar eigen keuze iets neer te zetten? Of overschat ik nu de Volvo software roadmap?

Volvo EX30 | SMER | Plus | Vapour Grey / Indigo | MY24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IT-Crowd
  • Niet online
ACM schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 08:39:

[...]
Wellicht is het net zo'n soort verschil als bij een brandstofmotor tussen in een versnelling uitrollen vs koppeling los of in z'n vrij? Bij die laatste variant hoeft er minder met de wielen mee te draaien en is er daardoor minder afremming "op de motor". Hoewel ik geen idee heb of er een koppeling/versnelling in de EX30 zit (voor achteruit rijden?)

Hoedanook vertraagd die nieuwe versie dan blijkbaar minder. Wat me op zich goed lijkt, want je kan er dan tenslotte verder meer uitrollen :)
Hij rolt nu wel een stuk verder uit maar het voelt nu alsof de auto zelf "gas" blijft geven als je het gaspedaal los laat. Dus het voelt meer als zelfstandig verder rijden als dat het aanvoelt als uitrollen.
Met een brandstof auto zet je hem toch ook nooit in zijn vrij of trap je de koppeling in zodra je je gaspedaal los laat bij bijvoorbeeld het insturen van een bocht op de snelweg of het nemen van de afrit. Dan rol je uit en rem je af op de motor. Met de vorige firmware versie voelde de EX30 ook zo aan.

OPD is trouwens nog steeds een "auto" instelling en wordt niet meegenomen in je profiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skaninchen
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 07:49
IT-Crowd schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 12:13:
[...]
OPD is trouwens nog steeds een "auto" instelling en wordt niet meegenomen in je profiel.
Helaas idd, net zoals dat ik elke keer spiegels opnieuw moet instellen. Lijkt mij prima via software te bewaren per profiel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:40
Aan de ene kant snap ik het lange uitrollen wel (uitrollen is immers het allerefficiëntst), maar lekker rijden vind ik het niet. Heb het ook nog even geprobeerd met OPD op de lage stand, maar dat remt me juist weer te hard. Zou eigenlijk wel graag een instelling zien om het oude gedrag (licht remmen) terug te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brumax
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Frustrerend dat de snelknop van het opbergvak is verdwenen en dat de media knop 10 sec skip niet meer werkt. Wel fijn dat de pilot assist op hogere snelheid actief kan zijn.

vice versa en weer terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedkroon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-09 21:37
Mijn verbruik met de Core EX30 van 13- 17 kWh/100km in de zomer en in de winter 16 - 21. Rij veel N wegen en ook wel A wegen. Altijd met OPD en hoofdzakelijk met ACC.

[ Voor 13% gewijzigd door tedkroon op 30-08-2025 19:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tedkroon
Santeri schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 17:07:
Met de auto op vakantie en een cadeautje van Volvo: accuconditie van 97,5% in een dag naar 100% na een paar snellaadsessies.
Laad normaal 1x per week tot 100% op, vlak voor ik vertrek. Na 40k in ruim een jaar was de conditie gezakt naar 97,5%, nu dus weer 100% met de ER.
Weet iemand hoe de conditie gemeten wordt? Neem aan middels de interne weerstand. [Afbeelding]
Mijn Core ging van 99,0% na 1 snellading ook naar 100% bij meen ik 24 dkm. Nu inmiddels weer bij 29 dkm op 99,0%. Het meten van SOC is afhankelijk van vele parameters en inderdaad inwendige weerstand, spanning, conditiemetingen tijdens rijden enz. Is zeer complex en moeilijk te voorspellen. De beste meting is gewoon vol laden bij een bepaalde temperatuur en dan een prestatie run ook weer onder bepaalde condities e.d..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

johnsmith schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 11:16:
Ook een electromotor heeft een curve waarin hij het beste rendement heeft, alleen wat breder dan bij een verbrandingsmotor. Polestar kan er voor gekozen hebben de motor door te laten lopen in een in-efficiënt gedeelte of de overbrenging te vergroten wat iets ten koste van de acceleratie gaat.
Nou.. Ben dan wel benieuwd hoe nog in-efficiënter de Polestar boven 200 km/h is. Want de EX30 is op 184km/h echt zo inefficiënt als een containerschip. Geloof dat ik iets van 54kwh/100km aantikte. (ik heb een Core SR, op die snelheid kan je er dus ongeveer 80 km mee rijden. :+)

[ Voor 4% gewijzigd door rens-br op 31-08-2025 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivarga
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:11
Ik rijd rijd nu een week met 1.6.4. OPD hoog vind ik na even wennen erg prettig rijden . Wat mij persoonlijk dan opvalt is dat de carplay connectie nu elke keer goed gemaakt word waar dit bij de vorige versies “hit and miss” was . Ik draai wel op de nieuwste beta 26 van ios . Ook heb ik wel 2 keer bij instappen een zwart scherm gehad alsof er nu eerder of vaker (preventief?) opnieuw opgestart word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IT-Crowd
  • Niet online
dennistd schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:40:
Aan de ene kant snap ik het lange uitrollen wel (uitrollen is immers het allerefficiëntst), maar lekker rijden vind ik het niet. Heb het ook nog even geprobeerd met OPD op de lage stand, maar dat remt me juist weer te hard. Zou eigenlijk wel graag een instelling zien om het oude gedrag (licht remmen) terug te halen.
Onder aan de streep is het dus niks efficiënter, je gaat namelijk zelf eerder met je voet naar dat andere pedaal om dan maar zelf te gaan remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

IT-Crowd schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 12:13:
Onder aan de streep is het dus niks efficiënter, je gaat namelijk zelf eerder met je voet naar dat andere pedaal om dan maar zelf te gaan remmen.
Als je met zelf remmen precies hetzelfde gedrag hebt als met OPD, is het uiteraard even efficiënt :)

Maar met OPD krijg je niet echt de mogelijkheid voor uitrollen (wellicht kan je het pedaal precies zo proberen te houden dat ie 0W vermogen gebruikt?) en vaak is dat genoeg om te vertragen. Bijvoorbeeld vaak op de snelweg en bij flauwe bochten. En dan is het zonde als er geremd wordt, want dan moet je doorgaans eerder weer vermogen bijgeven of heb je onnodig lang vermogen gebruikt voor je overging tot vertragen.

Overigens rijd ik zelf met (1.5.3) OPD aan, maar dan dus vooral omdat ik het een handige functie vind, niet omdat ik denk dat het zuiniger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:18
@ACM je kan prima uitrollen met OPD aan. Ik doe niks anders. Je moet alleen weten waar je pedaal moet zitten, maar dat went vanzelf.

OPD in de XC40 blijft wel beter overigens. Is veel natuurlijker. In de EX30 zit er vertraging voor het afremmen als je je pedaal wat lost. Dat heeft de XC40 helemaal niet.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• humme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:02
Enkele dagen na het installeren van update 1.6.4 was het scherm zwart tijdens het rijden. Wanneer ik op een willekeurige menu-toets drukte, verscheen de melding 'functie niet beschikbaar in achteruit', terwijl ik op de snelweg met 100 km/u reed. Na een stop werkte alles weer normaal.
Het probleem van het wegvallen van het radiogeluid bij het remmen is helaas niet verholpen met de update.

[ Voor 5% gewijzigd door humme op 31-08-2025 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSD00
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-09 14:53
Ik vind 1.6.4 het overschakelen van remmen naar gas heel schokkerig. Ik rijd zelf zonder OPD (ook na de update). Het lijkt wel alsof het stroompedaal nu een stuk scherper reageert, zeker als je net van de rem komt. De auto schokt echt even als ik stroom geef. Zijn er anderen die dat ook hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekran
  • Laatst online: 01-09 18:18
humme schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:39:
Enkele dagen na het installeren van update 1.6.4 was het scherm zwart tijdens het rijden. Wanneer ik op een willekeurige menu-toets drukte, verscheen de melding 'functie niet beschikbaar in achteruit', terwijl ik op de snelweg met 100 km/u reed. Na een stop werkte alles weer normaal.
Het probleem van het wegvallen van het radiogeluid bij het remmen is helaas niet verholpen met de update.
Wegvallen van radio kan de garage gewoon oplossen door vervangen 3e remlicht. Is bekend bij de dealer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnsmith
rens-br schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 01:06:
[...]

Nou.. Ben dan wel benieuwd hoe nog in-efficiënter de Polestar boven 200 km/h is. Want de EX30 is op 184km/h echt zo inefficiënt als een containerschip. Geloof dat ik iets van 54kwh/100km aantikte. (ik heb een Core SR, op die snelheid kan je er dus ongeveer 80 km mee rijden. :+)
Bij deze, ziet er dus iets beter uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g5yBjeHiizjWU4t3jUBeRQcolvk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9a4bBvKj1iRKH20X79vJ8uY0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• puccini
JSD00 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:43:
Ik vind 1.6.4 het overschakelen van remmen naar gas heel schokkerig. Ik rijd zelf zonder OPD (ook na de update). Het lijkt wel alsof het stroompedaal nu een stuk scherper reageert, zeker als je net van de rem komt. De auto schokt echt even als ik stroom geef. Zijn er anderen die dat ook hebben?
Bij stand 2 van de OPD ervaar ik dit ook, dus gewoon terug naar stand 1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steakfriet
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 10:41
Ik vind de OPD hoog toch een verademing al zijn de standen nog steeds zeer uiteenlopend. Ik vond altijd dat onze Volvo amper OPD gevoelig was tov onze andere elektrische wagen, Kia Niro EV. Als ik dan van wagen wijzig toch steeds een aanpassing.
Nuja ik rij ook veel op de performance stand en dan is OPD sowieso onbestaande. Wel mooi dat ze hiervoor eindelijk een sneltoets hebben ingebouwd. Ik heb trouwens het gevoel dat de wagen nog vlotter aanvoelt als voordien? Wel nog maar 2 ritjes gedaan gisteren, straks is een grotere rit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makimba
  • Registratie: Juli 2024
  • Nu online
IT-Crowd schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 12:13:
[...]

Hij rolt nu wel een stuk verder uit maar het voelt nu alsof de auto zelf "gas" blijft geven als je het gaspedaal los laat. Dus het voelt meer als zelfstandig verder rijden als dat het aanvoelt als uitrollen.
Met een brandstof auto zet je hem toch ook nooit in zijn vrij of trap je de koppeling in zodra je je gaspedaal los laat bij bijvoorbeeld het insturen van een bocht op de snelweg of het nemen van de afrit. Dan rol je uit en rem je af op de motor. Met de vorige firmware versie voelde de EX30 ook zo aan.

Dit vat het inderdaad goed samen.. Als ik nu 50 rij en ik m'n gas loslaat rijdt de auto na 3-4 seconden 48/49 km/u terwijl dit voorheen al gauw richting de 43/44 km/u schoot. Ik weet natuurlijk niet de precieze getallen dus dit is een schatting. Maar op de verschillende dreven hier in Almere kon ik daardoor zonder te remmen bochten door, nu moet ik vrijwel bij elke bocht afremmen omdat ik er anders echt doorheen vlieg.

Overigens kan ik sinds de update in Spotify niet meer zien welk liedje ik luister, ook bijzonder.

[ Voor 4% gewijzigd door Makimba op 01-09-2025 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steakfriet
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 10:41
iHansz schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:28:
Wat een mooi verbruik, ik krijg dat ding niet onder de 20kwh/100km met in de winter uitschieters naar meer en de zomer minder als ik kleine ritjes doe. Is wel een twin performance maar zo veel zou dat niet mogen schelen denk ik. Over het algemeen rij je mee met het verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skaninchen
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 07:49
humme schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:39:
Ik heb er zelf geen last van, maar dat is toch een hardware probleem als ik de berichten hier lees. Je zult dus naar de garage moeten.

Edit: sorry, @Ekran had het ook al gezegd.

[ Voor 6% gewijzigd door Skaninchen op 01-09-2025 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1956
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:47

Hans1956

Pixel 8 Pro

Ekran schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 22:22:
[...]

Wegvallen van radio kan de garage gewoon oplossen door vervangen 3e remlicht. Is bekend bij de dealer!
Derde remlicht vervangen is stap 1. Indien dat niet helpt (zoals bij mij het geval was) moeten de remlichten links en rechts worden vervangen. Dat heeft bij mij het radio ontvangstprobleem met DAB tijdens remmen voor 100% opgelost.

Volvo EX30 | SMER | Plus | Vapour Grey / Indigo | MY24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mandarijntje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:39
Makimba schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:48:
[...]
Overigens kan ik sinds de update in Spotify niet meer zien welk liedje ik luister, ook bijzonder.
Dit viel mij vanmorgen ook op. Shuffle aan/uit zetten kan dus ook niet meer, best irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedkroon
Het lijkt dat mijn radio probleem in DAB+ mode nu opgelost is. Maar wat wel irritant is dat de ECO mode van de verwarming steeds weer terug valt in de standaard mode. Herkent iemand dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• puccini
tedkroon schreef op maandag 1 september 2025 @ 17:44:
Het lijkt dat mijn radio probleem in DAB+ mode nu opgelost is. Maar wat wel irritant is dat de ECO mode van de verwarming steeds weer terug valt in de standaard mode. Herkent iemand dat ook?
Op welk moment valt de ECO mode weg dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedkroon
Bij het opnieuw aanvangen van een rit, dan is hij weer terug in de standaard mode. Overigens de andere instellingen blijven wel staan.

[ Voor 24% gewijzigd door tedkroon op 01-09-2025 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetha
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 01-09 22:04
tedkroon schreef op maandag 1 september 2025 @ 19:06:
Bij het opnieuw aanvangen van een rit, dan is hij weer terug in de standaard mode. Overigens de andere instellingen blijven wel staan.
Herken ik. Nu steeds opnieuw aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetha
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 01-09 22:04
Mandarijntje schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:38:
[...]

Dit viel mij vanmorgen ook op. Shuffle aan/uit zetten kan dus ook niet meer, best irritant.
Had ik ook, maar was opeens weer normaal de volgende dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy233
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11:44
Wat zijn jullie ervaringen met de ruis bij bellen via car kit / car play met de 1.6.4 update?

[ Voor 17% gewijzigd door jordy233 op 02-09-2025 11:43 ]

Pagina: 1 ... 93 94 Laatste