Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24
O wow is dat het? Ik merk wel dat de telefoon onregelmatig niet automatisch verbindt... Zou het zijn dat dat op momenten is dat ik de airco op afstand gestart heb? Die link had ik nog niet gelegd.rens-br schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 10:09:
[...]
Dat zou mooi zijn. Hopelijk is daarmee ook de bug opgelost dat mijn telefoon niet meer verbind als ik ventilatie gestart heb via de app.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Jep, dat is bij mij wel het geval 100/100 gevallen verbind mijn telefoon niet als ik airco/verwarming op afstand aangezet heb. IMx. Alba schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 11:30:
O wow is dat het? Ik merk wel dat de telefoon onregelmatig niet automatisch verbindt... Zou het zijn dat dat op momenten is dat ik de airco op afstand gestart heb? Die link had ik nog niet gelegd.
Ik vermoed dat de auto een time-out ingebouwd heeft op het zoeken naar telefoons wanneer deze ingeschakeld wordt. Deze time-out zal ongetwijfeld ook gaan lopen als je de airco inschakelt op afstand. Tegen die tijd dat jij bij de auto bent is de time-out verlopen en gaat de auto niet meer opnieuw opzoek naar telefoons.
Niet op vakantie, maar wij gaan wel regelmatig dagjes weg met de auto. Wij zijn met 2 volwassen en onze kinderen zijn 18 en 16. Kortom je zit gewoon met 4 volwassenen in de auto. Ideaal en ruim is het zeker niet te noemen, maar het is wel 'ok'.Daan schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 11:52:
Zijn er hier nog mensen die met een gezin (zeg 2 volwassenen en 2 kinderen) op vakantie zijn geweest met een EX30? Ik weet dat hij aan de kleine kant is, maar is zoiets mogelijk en hoe doen jullie dat dan?
Dat doen wij ook wel eens met onze i3, dus ik ben wel klein gewend zeg maar. Maar of hij ook geschikt is voor een zomervakantie met alle dingen.. misschien met dakkoffer/trekhaakkoffer? Ben benieuwd naar ervaringen.rens-br schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 11:55:
[...]
Niet op vakantie, maar wij gaan wel regelmatig dagjes weg met de auto. Wij zijn met 2 volwassen en onze kinderen zijn 18 en 16. Kortom je zit gewoon met 4 volwassenen in de auto. Ideaal en ruim is het zeker niet te noemen, maar het is wel 'ok'.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Ja, dat denk ik inderdaad ook. Je kan de vloerplaat wel verlagen in de bagageruimte en dat geeft wel wat extra ruimte, maar veel is het niet.Mx. Alba schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 11:59:
Het grootste issue gaat bagage zijn denk ik. Als je meer bagageruimte nodig hebt en je een trekhaak hebt raad ik een trekhaakbak aan, dat heeft nauwelijks invloed op je bereik terwijl een dakkoffer voor flink verminderd bereik zorgt.
Met een grote huifaanhanger gaat dit verhaal helaas niet op, de EX30 is wel behoorlijk zuinig als je 90 rijdt i.p.v. 120/130, echter compenseerde dat toch niet voor het gewicht en niet airodynamica van de aanhanger.Mx. Alba schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:39:
Qua bagage... Ik ben meermaals met een C30 op vakantie geweest, met een tent. Ik gebruikte toen een klein aanhangwagentje en daardoor ging mijn dieselverbruik juist enorm omlaag. Dat karretje lag volledig achter de auto dus heel weinig luchtweerstand, terwijl je met een aanhanger 90-100 rijdt ipv 110-130.
Ik vermoed dat dat meer aan de luchtweerstand ligt dan aan het gewicht. Anyway, terug on topic, voor EV's is duidelijk een trekhaakbagagedrager de beste oplossing, gevolgd door een klein aanhangwagentje. Van een dakkoffer word je echt niet blij qua bereik, zelfs als het een speciale aerodynamische "omgekeerde" dakkoffer is (die juist aan de achterkant taps toeloopt).rens-br schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:51:
Met een grote huifaanhanger gaat dit verhaal helaas niet op, de EX30 is wel behoorlijk zuinig als je 90 rijdt i.p.v. 120/130, echter compenseerde dat toch niet voor het gewicht en niet airodynamica van de aanhanger.
Zojuist ook de OTA update 1.6.4 ontvangen en installatie gestart. Kijken hoe ik thuis kom straks. Ontspannen of extra gestrest.Mx. Alba schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:34:
[Afbeelding]
Ben benieuwd hoe de verbeterde OPD gaat bevallen. Die in 1.5 vond ik altijd te zwak (ik was daarvoor gewend aan de veel sterkere OPD van Tesla) maar ondertussen natuurlijk wel gewend aan die van Volvo met 1.5.
EX30 - SMER - Ultra sinds 15-03-2024 / EV-Box BusinessLine
Ik heb hier een paar weken geleden een offerte voor opgevraagd. Je krijgt ivm al deze extra uitrusting bijna geen korting meer dus is verder niet heel aantrekkelijk. In de zakelijke lease ook vrij prijzig en zonder korting was privé aanschaf ook niet zo aantrekkelijk.rens-br schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:40:
Ik was gisteren toevallig op de website van Volvo aan het kijken en ze lijken wat nieuwe 'Europa' versies te hebben:
[Afbeelding]
Met name de 'Plus Europa' is qua prijs vergelijkbaar met de Core, maar je krijgt er wel alles van de Plus en ook verwarmde stoelen en stuur:
[Afbeelding]
En dat voor 200 euro extra.
Inmiddels heb ik net de handtekening gezet voor een EX30 ER Ultra van 10 maanden oud en minder dan 10.000km op de teller. Deze is zelfs nog wat luxer en aangekocht substantieel onder de prijs voor een nieuwe EX30 Europa. Nu wachten tot volgende week voor de aflevering
Spannend! Welke kleur issie?Pexow schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 14:29:
Ik heb hier een paar weken geleden een offerte voor opgevraagd. Je krijgt ivm al deze extra uitrusting bijna geen korting meer dus is verder niet heel aantrekkelijk. In de zakelijke lease ook vrij prijzig en zonder korting was privé aanschaf ook niet zo aantrekkelijk.
Inmiddels heb ik net de handtekening gezet voor een EX30 ER Ultra van 10 maanden oud en minder dan 10.000km op de teller. Deze is zelfs nog wat luxer en aangekocht substantieel onder de prijs voor een nieuwe EX30 Europa. Nu wachten tot volgende week voor de aflevering
Vorig jaar Italië en dit jaar de Costa Brava met kids van 1 en 4. Zonder dakkoffer - gewoon pakken naar de ruimte die je hebt. De pauze om de 2.5 uur om te laden zijn helemaal in lijn met de vervelingsmeter van de kinderen.Daan schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 11:52:
Zijn er hier nog mensen die met een gezin (zeg 2 volwassenen en 2 kinderen) op vakantie zijn geweest met een EX30? Ik weet dat hij aan de kleine kant is, maar is zoiets mogelijk en hoe doen jullie dat dan?
Heel blij met de de nieuwe “Hoog” instelling voor OPD👌
EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi / 2 x Marstek Venus E v2
Dat vind ik erg netjes! Zit je met die leeftijden niet nog met wandelwagens enzo en heb je dan niet gelijk de achterbak vol? Onze kinderen zijn 7 en 9 dus dat speelt voor ons niet meer.rickbrg schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:16:
[...]
Vorig jaar Italië en dit jaar de Costa Brava met kids van 1 en 4. Zonder dakkoffer - gewoon pakken naar de ruimte die je hebt. De pauze om de 2.5 uur om te laden zijn helemaal in lijn met de vervelingsmeter van de kinderen.
Nu nog een instelling om achteruit te kunnen rijden met OPD (dus op het gaspedaal doseren ipv op de rem), icm bij kruipsnelheid zonder de rem aan te tikken te kunnen schakelen tussen R en D, en ik ben helemaal blij!
Dan heb je geluk. Bij OPD op niveau “laag” reageert mijn auto als voorheen. Bij “hoog” remt deze veel sterker af.rens-br schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 08:20:
[...]
Mooi, ben benieuwd wanneer die bij mij binnenkomt. Ik kijk wel uit naar de 'sterkere OPD', ik vind de OPD nu te weinig afremmen, dus heb bij stoplichten enzo nog regelmatig het rempedaal nodig.
Goed om te horen! Ben benieuwd of er straks ook een update klaarstaat als ik naar huis rij.Sepio schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:59:
[...]
Dan heb je geluk. Bij OPD op niveau “laag” reageert mijn auto als voorheen. Bij “hoog” remt deze veel sterker af.
Volvo EX30 | SMER | Plus | Vapour Grey / Indigo | MY24
Wij dit jaar met 1 puber naar Noorwegen. Voordeel was wel dat we een lege zitplaats op de achterbank hadden. Verder vloer laten zitten want onderop prima plaats voor wandelschoenen, handdoeken etc. Op de vloer dan de hoedenplank en daarop 3 grote sporttassen, beautycase en een paar losse spullen achter de hoofdsteunen. Genoeg zicht naar achteren dus.Daan schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 11:52:
[ Voor 65% gewijzigd door Volvoforlive op 26-08-2025 19:25 ]
Hopelijk wordt de stabiliteit van het systeem met deze update ook weer een stukje beter.
Nadat mn telefoon weer een beetje opgeladen was toch de update kunnen starten vanuit de app. Geen idee wat het issue was, maar zo te merken gefixt. Ben benieuwd naar de veranderingen en fixes.Nherfst schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 20:19:
Hier de update ook ontvangen, maar wanneer ik de update wil installeren krijg ik helaas een foutmelding dat de installatie niet kan worden voorbereid. Helaas nog maar even wachten. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
Hopelijk wordt de stabiliteit van het systeem met deze update ook weer een stukje beter.
[ Voor 7% gewijzigd door Jonasken op 27-08-2025 05:25 ]
PSN: Jonasken
Je moet, om de radio goed te krijgen, een afspraak maken met je garage. Die vervangen het derde remlicht (en/of de kabelboom) waardoor het wegvallen niet meer voor zou moeten komen. Wij gaan morgen hiervoor naar de garage. Ik zal laten weten of dit de oplossing is (volgens anderen iig wel).msc6366 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:18:
Vandaag ook de nieuwe 1.64 versie geïnstalleerd gekregen. Dat verliep allemaal weer vrij soepel. Maar waar ik al sinds het begin last van heb bij de radio dat deze bij het remmen geen geluid meer geeft, heb ik na de update zowel op DAB als FM geen ontvangst meerOndanks het 5G symbool op het scherm krijg ik geen connectie met Spotify of open radio. Het is wel stil in de auto zo. Wellicht hersteld zich dat nog, maar dat is wat mij het eerste op is gevallen. Hoe het rijden gaat dat zal ik zo wel merken als ik het eerste ritje weer ga maken.
Zoiets zou wel mijn eerste gedachte zijn ja.Jonasken schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 05:24:
Ik heb nu regelmatig dat als ik wil vertrekken mijn linker zijspiegel vanzelf naar beneden gericht staat… en het is ook al gebeurd dat ik hem niet kan bedienen via het scherm als ik wil vertrekken, hij reageerde niet… weet iemand een oplossing of zit ik met een defecte spiegel? Kabelbreuk?
Hoop ook echt dat verbeteringen met bluetooth bellen echt ook iets doen. Tot nu toe is bellen in de auto maar knap waardeloos. Iemand daar al ervaring mee heeft.
Helemaal geen geluid meer? Dat hoor ik niet veel. Ik gebruik de radio eigenlijk nooit en heb altijd Spotify aanstaan. Ik heb wel altijd het probleem dat het volume maar wat lijkt te doen als ik dit net verhoogd heb en ik laat de auto afremmen. Zou dat ook iets te maken hebben met de kabelboom, @VicSmurf? De auto heeft nu bijna 22k gelopen, dus vermoedelijk tegen het einde van het jaar heb ik mijn 30k beurt en dan wil ik dat soort zaken wel aangeven.msc6366 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:18:
Vandaag ook de nieuwe 1.64 versie geïnstalleerd gekregen. Dat verliep allemaal weer vrij soepel. Maar waar ik al sinds het begin last van heb bij de radio dat deze bij het remmen geen geluid meer geeft, heb ik na de update zowel op DAB als FM geen ontvangst meerOndanks het 5G symbool op het scherm krijg ik geen connectie met Spotify of open radio. Het is wel stil in de auto zo. Wellicht hersteld zich dat nog, maar dat is wat mij het eerste op is gevallen. Hoe het rijden gaat dat zal ik zo wel merken als ik het eerste ritje weer ga maken.
Bij mijn auto is er in tussentijd ook een schroef uit de achterklep getrilt / gevallen, waardoor de 'spoiler' nog maar met 3 schroeven vastzit.

[ Voor 16% gewijzigd door rens-br op 27-08-2025 10:34 ]
Ik lees op het Duitse EX30 forum dat ook de beide onderste achterlichten vervangen worden.VicSmurf schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:21:
[...]
Je moet, om de radio goed te krijgen, een afspraak maken met je garage. Die vervangen het derde remlicht (en/of de kabelboom) waardoor het wegvallen niet meer voor zou moeten komen. Wij gaan morgen hiervoor naar de garage. Ik zal laten weten of dit de oplossing is (volgens anderen iig wel).
Mijn ervaring:
OPD
Ik rijd altijd zonder OPD en zoals ik al las is “OPD uit” nu echt uit, je merkt het direct. De auto rolt nog langer uit dan deze al deed, maar storend vind ik het niet. Het is even wennen maar gaat eigenlijk erg makkelijk. Het lijkt wel alsof de auto nog een heel klein beetje gas blijft geven zelfs, je ziet ook dat het verbruik tijdens het uitrollen rond de 2 kWh blijft hangen.
Ik heb vanochtend ook getest met de OPD op laag en hoog. Ik moet zeggen dat ik voor het eerst de OPD in de ex30 fijn vond rijden, op stand hoog reed het direct heel natuurlijk, dat had ik met de oude software versie nooit, wel regelmatig geprobeerd maar echt fijn vond ik het nooit. Misschien dat ik toch overstap naar OPD hoog als standaard.
Bediening
Er is weinig veranderd in de user interface. De toevoeging van verbruik voegt niet zoveel toe want deze verspringt continue van hoog naar laag, in mijn ogen zou een gemiddelde van de rit veel interessanter zijn.
Wat ik daarnaast jammer vind is dat je nog steeds niet zelf de pictogrammen kan instellen onderin het scherm. Het systeem is gebaseerd op Android, wat op je telefoon juist een systeeem is waar je alles naar eigen wens kan instellen. Jammer dat dit niet zo werkt in de auto. Ik zou bijvoorbeeld heel graag standaard onderin het scherm een pictogram hebben voor:
- Achterklep openen
- Uitschakelen driver alert (irritantste optie ooit)
- Autostatus —> tripinformatie
En zo zal iedereen andere dingen snel willen bedienen. Dat zou juist de kracht van Android in de auto kunnen zijn lijkt me.
Verder merk ik eerlijk gezegd weinig van de update, ik hoop dat Bluetooth bellen echt verbeterd is want dat is tot nu toe een drama.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Om daarin te reageren op de vorige post.
Het is in mijn ogen logisch dat tijdens uitrollen zonder OPD het verbruik niet 0 is. Er blijft namelijk ook verbruik van de verwarming/airco, boordcomputer, verlichting en het centrale scherm + computer. En 2kWh voor dat alles bij elkaar is in mijn ogen niet onrealistisch (afhankelijk van hoe hard de verwarming/airco moet werken).
De OPD heb ik nu standaard op hoog staan. Het is even wennen, maar ik verwacht dat dit na het wennen fijner rijdt dan de oude setting. En ik heb de programmeerbare knop op het stuur gebruikt voor OPD stand en dat werkt nu wel fijn omdat ik op de snelweg OPD op laag kan zetten en op andere wegen op hoog.
Voor het verbruik wat weergegeven wordt had ik het fijner gevonden als dat een soort kortlopend gemiddelde over de afgelopen minuut of kilometer zou zijn. Dan kun je een realistischer beeld krijgen hoe bijvoorbeeld het verbruik stijgt als je 110 gaat rijden ipv 100. Nu fluctueert het teveel om echt bruikbaar te zijn.
Voor de rest kan ik niet veel zinnigs zeggen over de update en merk ik er nog niet veel van.
'Stenen uit de straat trekken' modus?McLovinB schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 11:29:
Ik vind de Perfomance knop standaard nu op het startscherm wel fijn. Niet voor niks een Twin motor, moest steeds zo diep in de instellingen duiken om dat aan te zetten!😅
- De DAB ontvangst is veeel beter geworden in mijn geval, eindelijk!
- OPD verschillende standen: top!. Hoog gebruik ik nu, doseren is even wennen maar ga ik ga dit zeker prefereren boven 'laag'. Vooral bij het stoppen voor een stopstreep e.d.
- Dashboard kastje open knop is verstopt! vervelend...
- Opladen tijdens voorverwarmen: niet meer dan logisch.
- Verbruik zichtbaar: leuk, maar niet echt praktisch bruikbaar.
Volvo EX30 Plus SMER Moss Yellow
Heeft bij mij in ieder geval geholpen!VicSmurf schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:21:
[...]
Je moet, om de radio goed te krijgen, een afspraak maken met je garage. Die vervangen het derde remlicht (en/of de kabelboom) waardoor het wegvallen niet meer voor zou moeten komen. Wij gaan morgen hiervoor naar de garage. Ik zal laten weten of dit de oplossing is (volgens anderen iig wel).
Met de gestopte sepp (3,5 k euro)regeling kom je met die plus modellen weer op de prijzen van 2024 uit. Dat zie je ook bij andere merken terug. De prijzen lijken gedaald.En dat voor 200 euro extra.
Enige verschil is de elektrische stoelen die in my2025 als optie voor plus beschikbaar kwam en nu standaard in de europe plus zitten. In Gent gemaakt, dus minder transportkosten en dus 2k goedkoper. Maar goed wel al een jaar eerder in de ex30 my2024 zonder problemen met plezier 24k km kunnen rijden.
[ Voor 104% gewijzigd door kmat op 27-08-2025 14:19 ]
Hier was ik ook blij mee, nu nog de optie om hem op de instelbare knop op je stuur te krijgen en het is helemaal perfect.McLovinB schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 11:29:
Ik vind de Perfomance knop standaard nu op het startscherm wel fijn. Niet voor niks een Twin motor, moest steeds zo diep in de instellingen duiken om dat aan te zetten!😅
Wel jammer dat ondanks dat er nu een instelling voor creep is, dat creep nogsteeds aanwezig is in performance mode als creep uit staat.
Ook het feit dat je nu de volg afstand direct op het scherm rechts onderin kan instellen is erg handig.
Het verbruik rechtsboven had dan van mij weer niet gehoeven. Leidt eigenlijk alleen maar af.
Heb een core MY24 en update kwam gisteren binnen.tedkroon schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 18:11:
Ik heb een Core uitvoering en heb nog geen update ontvangen, zijn er meer?
Bij mij ook nog niet. Moet ook zeggen dat ik nog op 1.5.2 zit ipv 1.5.3, dus ik weet niet of die eerst nog erop gezet moet worden voordat ik de nieuwe update krijg.tedkroon schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 18:11:
Ik heb een Core uitvoering en heb nog geen update ontvangen, zijn er meer?
Volvo car os?rienn schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 18:30:
Update komt als het goed is vanzelf. Ik heb Volvo Cars OS 1.0. Maar wel alle functies van 1.5.3.
Het lijkt mij noodzakkelijk om regelmatig de remmen zelf ook te gebruiken ipv alleen op de elektrische motor te remmen?rens-br schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 18:11:
Briljant goede update! Ben heel erg blij met de nieuwe OPD. Het is nu ook daadwerkelijk OPD, vandaag ongeveer 130 km mee gereden en heb de rem echt nog maar nauwelijks nodig. Ik ben blij.
Ook het feit dat je nu de volg afstand direct op het scherm rechts onderin kan instellen is erg handig.
Het verbruik rechtsboven had dan van mij weer niet gehoeven. Leidt eigenlijk alleen maar af.
Ik heb het al een paar keer als feedback doorgegeven aan Volvo.
De auto vind ik echt super, enige minpunt is gebrek aan een rug/lende steun standaard voor de bestuurder.
[ Voor 4% gewijzigd door fbenniks op 27-08-2025 21:03 ]
Meer mensen hier 'last' van?
[ Voor 6% gewijzigd door Aomi op 27-08-2025 21:08 ]
Vergeten te testen, mijn auto hing vanmorgen aan de lader, zal de volgende keer nog een keer een poging doen.fbenniks schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 20:59:
Iemand al kunnen bevestigen dat acclimatisering geen batterij verbruikt op 1.6.4 als de auto aan de AC lader hangt? Bij mij kost het nog steeds ~2% batterij.
Dat duurt inderdaad bizar lang, ik vroeg me het het ook af. Hopelijk snel een keer.ruudbeest schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 07:41:
Wanneer kunnen we de telefoon sleutel voor Android verwachten??? Iemand een idee?
Komt bij de volgende update!javdam1970 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 20:34:
Weet er iemand hoe het nu zit met rijden met een caravan en het kunnen aanzetten van de cruisecontrol? Dat is echt supervervelend!
Ik heb het al een paar keer als feedback doorgegeven aan Volvo.
De auto vind ik echt super, enige minpunt is gebrek aan een rug/lende steun standaard voor de bestuurder.
Dé volgende update? Of één volgende update?
[...]
Dé volgende update? Of één volgende update?
[
:strip_exif()/f/image/D7QSQJYSIFt5WwvgivV4dSS4.jpg?f=fotoalbum_large)
Koop dan ook een echte telefoonruudbeest schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 07:41:
Wanneer kunnen we de telefoon sleutel voor Android verwachten??? Iemand een idee?
Afstand tot de voorganger met de cruise controlpc1t schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:28:
[Afbeelding]
Waarvoor is dit knopje (tijdsinterval) wat je krijgt als je gaat rijden? Er zijn 3 opties laag middel en hoog.
Yes, echt super handig dat je daar nu snel bijkan. Op de snelweg vind ik de afstand van 'kort' namelijk fijn, op een 80 km weg vind ik de afstand van 'kort' nogal...kort.dennistd schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:35:
[...]
Afstand tot de voorganger met de cruise control
Hoe bevalt dit als je al langer een EX30 rijdt?
De knopjes van de deur/raam went. Af en toe zul je nog misgrijpen, maar dat zal snel verdwijnen. Geen bestuurdersdisplay is denk ik love it or hate it. Persoonlijk vind ik het fijn omdat je meer zicht hebt op de weg. Alle info is goed te zien op het middenscherm.Nikey3 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:31:
Net een proefrit gemaakt met EX30, maar twee dingetjes vielen mij op, het ontbreken van een bestuurderdisplay en veel knopjes van de deur zitten opeens rechts in het middenconsole en op het scherm.
Deze vraag heb ik een maandje geleden ook gesteld na een proefrit. Inmiddels vorige week een nieuwe proefrit gemaakt in een tweedehands en gek genoeg was ik eigenlijk al meteen direct gewend toen ik weer instapte. Langere termijn kan ik niet beoordelen natuurlijk, maar het lijkt snel te wennen. Voor mij zitten alleen functies die je één keer instelt diep verstopt en al het andere lijkt makkelijk te bereiken.Nikey3 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:31:
Net een proefrit gemaakt met EX30, maar twee dingetjes vielen mij op, het ontbreken van een bestuurderdisplay en veel knopjes van de deur zitten opeens rechts in het middenconsole en op het scherm.
Beide is een kwestie van wennen om eerlijk te zijn. Ik vind het heerlijk (heb de auto bijna één jaar) en erg strak.Nikey3 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:31:
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
De knopjes van het raam zijn echt heel makkelijk te vinden.Swerfer schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:29:
De knopjes deur/raam went heel goed. Ik grijp nu mis als ik in een andere auto stap...
Dit is echt een autojournalistenpuntje dat al heel lang speelt. Ik heb ooit een BMW E36 en E46 gehad met de knopjes in het midden en daar schreven autojournalisten ook al altijd over. Dus daar wordt al minimaal 30 jaar over geschreven. Je kunt namelijk theoretisch het raam dichtdoen als je arm nog uit het raam steekt en is dus 'onveilig'. Ik zie het vooral als praktisch dat je één set knoppen hebt voor bestuurder en passagier.
Ook wel apart dat er geen "arm uit het raam" issue is bij vanaf de bestuurderspositie te bedienen passagiersramen voor en achter...Pexow schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:46:
[...]
De knopjes van het raam zijn echt heel makkelijk te vinden.
Dit is echt een autojournalistenpuntje dat al heel lang speelt. Ik heb ooit een BMW E36 en E46 gehad met de knopjes in het midden en daar schreven autojournalisten ook al altijd over. Dus daar wordt al minimaal 30 jaar over geschreven. Je kunt namelijk theoretisch het raam dichtdoen als je arm nog uit het raam steekt en is dus 'onveilig'. Ik zie het vooral als praktisch dat je één set knoppen hebt voor bestuurder en passagier.
Klopt, autojournalisten hebben nu eenmaal hun stokpaardjes en dit is er één van. De Volvo EX30 pakt veel van die punten juist anders aan, waardoor de reviews van journalisten vaak negatief zijn terwijl gebruikerservaringen juist positief uitvallen. Het enige serieuze kritiekpunt blijft het praktijkverbruik en daar hebben ze helaas wel gelijk in.Mx. Alba schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:49:
[...]
Ook wel apart dat er geen "arm uit het raam" issue is bij vanaf de bestuurderspositie te bedienen passagiersramen voor en achter...
En als ik Spotify open gaat ie naar het home screen van Spotify i.p.v. Now Playing waardoor ik die opties ook niet heb.
Aan geen bestuurdersdisplay heb ik niet hoeven te wennen, je hoeft niet eens je hoofd af te wenden, je kunt dat met je ogen doen. Sowieso, als je iedereen voorbij rijdt, rijd je te snel.Nikey3 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:31:
OPD: Ik krijg de indruk dat bij optie UIT de auto niet echt uit rolt maar op snelheid houdt (was eerst wel zo). Ik reed ca. 50 km/u, liet het pedaal los en hij vertraagde praktisch niet (nee cruise control stond niet aan
Auto Pilot: Auto pilot reageert een heel stuk minder abrupt. Het gaat wat rustiger / soepeler.
Performance (bij TMP): Ik krijg de indruk dat bij performance UIT de auto feller reageert. De "lag" van ca. 0,5 sec is niet meer. Er is veel minder verschil tussen UIT en AAN.
Sowieso de knop voor afstand en performance (bij TMP) op home screen zijn een verademing
- B.L.A.A.T. -
Ik vermoed dat Ik vermoed dat @TheFruitNerd de Twin Motor versie heeft.Winus schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 16:35:
Kan iemand mij even in Jip en Janneke taal uitleggen wat TMP is
In carplay? Ik heb software versie 1.5.3. sinds ik de auto een paar maanden geleden heb. Maar ik heb de knoppen +15 en -15 seconden nog nooit gezien. Daarnaast krijg ik altijd het spotify homescherm als ik die na instappen weer opstart.sk22 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:26:
Zijn de knoppen voor + en - 15 seconden bij Spotify bij jullie ook weg sinds 1.6.4?
En als ik Spotify open gaat ie naar het home screen van Spotify i.p.v. Now Playing waardoor ik die opties ook niet heb.
Ik heb die alleen maar gezien in Spotify als ik een podcast luister, bij gewoon muziek luisteren staan die knoppen er niet. Ik luister eigenlijk zelden podcasts in de auto, maar zal straks eens kijken of dat bij 1.6.4 veranderd is.sk22 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:26:
Zijn de knoppen voor + en - 15 seconden bij Spotify bij jullie ook weg sinds 1.6.4?
[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 28-08-2025 16:45 ]
Twin Motor Performance, standaard heeft de EX30 alleen achterwielaandrijving, maar bij de TMP versie kan de vooras ook bijschakelen met zijn eigen elektromotor.Winus schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 16:35:
Kan iemand mij even in Jip en Janneke taal uitleggen wat TMP is
Jip en Janneke worden dan nog harder in hun stoel gedrukt...
vladi
Ik gebruik die zelden, dus ik vind het prima, daarnaast kan je die knop ook één menu dieper vinden, namelijk als je op het auto icoontje drukt.vier x vier schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 17:06:
Ik probeer te begrijpen waarom de knop om het dashboard-kastje te openen is verwijderd van het homescreen.
Het is ook niet zo dat er te weinig ruimte is voor knoppen. Of dat we ze zelf mogen indelen. Ik probeer het echt te begrijpen..
[ Voor 49% gewijzigd door vier x vier op 28-08-2025 17:12 ]
vladi
Nee, in Volvo/Android Auto. Maar het was zoals rens-br zegt alleen bij podcasts te zien. Voor mij een belangrijke feature om reclames te skippen!Bertus1337 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 16:41:
[...]
In carplay? Ik heb software versie 1.5.3. sinds ik de auto een paar maanden geleden heb. Maar ik heb de knoppen +15 en -15 seconden nog nooit gezien. Daarnaast krijg ik altijd het spotify homescherm als ik die na instappen weer opstart.
rens-br schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 16:45:
[...]
Ik heb die alleen maar gezien in Spotify als ik een podcast luister, bij gewoon muziek luisteren staan die knoppen er niet. Ik luister eigenlijk zelden podcasts in de auto, maar zal straks eens kijken of dat bij 1.6.4 veranderd is.
Net podcast geluisterd en met pijltjes op t stuur reclame met 15 sec per keer doorgespoeld. Knoppen ook op t scherm aanwezig.sk22 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 17:25:
[...]
Nee, in Volvo/Android Auto. Maar het was zoals rens-br zegt alleen bij podcasts te zien. Voor mij een belangrijke feature om reclames te skippen!
[...]
Drivers display wat is datNikey3 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:31:
Knopjes middenconsole went ook heel snel. Ik vind het zelfs handiger bijvoorbeeld als je kaartje moet trekken voor parkeren.
EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi / 2 x Marstek Venus E v2
Iemand op een ander forum hierover (vertaald uit ‘t Engels):vier x vier schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 17:06:
Ik probeer te begrijpen waarom de knop om het dashboard-kastje te openen is verwijderd van het homescreen.
Ik veronderstel dat er een reden voor de verkeersveiligheid is voor deze 'verbetering'.
In een auto met het handschoenenkastje in de traditionele positie voor de passagiersstoel, zou alleen een echt slechte bestuurder proberen er tijdens het rijden bij te komen, dus passagiers mochten hem gebruiken terwijl de auto in beweging was.
In deze nieuwe centrale positie kon een bestuurder het openen en proberen iets eruit te krijgen tijdens het rijden, wat - afhankelijk van wat er in het handschoenenkastje zat en hoe moeilijk het zou kunnen zijn om het gewenste item te vinden - gevaarlijk zou kunnen zijn. Dus Volvo heeft de verleiding weggenomen.
Als dat het geval is, denk ik dat deze verandering niet zal worden teruggedraaid in een toekomstige update en zullen we moeten leren ermee te leven.
Klinkt plausibel.
Zou geloofwaardiger zijn als ze dan ergens een vakje voor een zonnebril hadden gemaakt waar je bij een plotseling doorbrekend zonnetje vlot bij kunt. Of mistlampen die te bedienen zijn als je een mistbank inrijdt zonder eerst 3 lagen menu door te moeten. Nee, dit lijkt me vooral zoeken naar verantwoording van matig ontwerp.iHansz schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 18:06:
[...]
Iemand op een ander forum hierover (vertaald uit ‘t Engels):
Ik veronderstel dat er een reden voor de verkeersveiligheid is voor deze 'verbetering'.
In een auto met het handschoenenkastje in de traditionele positie voor de passagiersstoel, zou alleen een echt slechte bestuurder proberen er tijdens het rijden bij te komen, dus passagiers mochten hem gebruiken terwijl de auto in beweging was.
In deze nieuwe centrale positie kon een bestuurder het openen en proberen iets eruit te krijgen tijdens het rijden, wat - afhankelijk van wat er in het handschoenenkastje zat en hoe moeilijk het zou kunnen zijn om het gewenste item te vinden - gevaarlijk zou kunnen zijn. Dus Volvo heeft de verleiding weggenomen.
Als dat het geval is, denk ik dat deze verandering niet zal worden teruggedraaid in een toekomstige update en zullen we moeten leren ermee te leven.
Klinkt plausibel.
Net nog even getest. Met een podcast, bijvoorbeeld die van Tweakers, heb ik die knoppen nog steeds.sk22 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 17:25:
[...]
Nee, in Volvo/Android Auto. Maar het was zoals rens-br zegt alleen bij podcasts te zien. Voor mij een belangrijke feature om reclames te skippen!
[...]
Helemaal eens! De knop om de tijd tot auto voor je bij ACC is echt een verademing.TheFruitNerd schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 16:22:
OPD: Ik krijg de indruk dat bij optie UIT de auto niet echt uit rolt maar op snelheid houdt (was eerst wel zo). Ik reed ca. 50 km/u, liet het pedaal los en hij vertraagde praktisch niet (nee cruise control stond niet aan).
Sowieso de knop voor afstand en performance (bij TMP) op home screen zijn een verademing
De twee OPD standen ook blij mee. De OPD uit voelt erg onnatuurlijk. Dit zal ook heel raar voelen voor niet elektrische rijders. OPD uit mag iets meer afremmen.
[ Voor 4% gewijzigd door Skaninchen op 28-08-2025 19:34 ]
Dank voor het delen. En idd, ergens klinkt het wel plausibel. Maar ik neig meer naar wat GVU zegt. In het afgelopen jaar zijn er meer vreemde keuzes gemaakt in de GUI (naar mijn mening)
vladi
Bedankt voor het antwoord.Danielson schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 16:51:
[...]
Twin Motor Performance, standaard heeft de EX30 alleen achterwielaandrijving, maar bij de TMP versie kan de vooras ook bijschakelen met zijn eigen elektromotor.
Ik heb de single motor versie dus zit het er bij mij niet op.
OPD uit voelt een beetje als schaatsen. Vanavond (met aanhanger erachter!) voor het eerst geprobeerd en het rolt en rolt en rolt maar door. Erg grappig, maar of het praktisch gaat wennen weet ik niet. Ik rijd nu al zoveel jaren met OPD in mijn Nissan leaf. Wat dat betreft is de hoge instelling erg gelijk aan de leaf. Dat kan ik dan weer erg waarderen omdat ik nu nog wel eens een klein oeps momentje kort voor het stoplicht heb.
Wij hebben de auto nu 1.5j (33k) en een 1ste onderhoudsbeurt lijkt me eerlijk gezegd wat vroeg.
Ik zie dat het bij mijn zakelijke leaseauto het €287 kostte, en dat zal wel excl. BTW zijn.Ruvo schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 23:11:
Iemand hier privé 30k/2j onderhoud gehad? Mag ik vragen wat dat heeft gekost en of dat het waard was?
Wij hebben de auto nu 1.5j (33k) en een 1ste onderhoudsbeurt lijkt me eerlijk gezegd wat vroeg.
346,74 excl btw. inclusief luchtfilter. Wat er buiten t luchtfilter is gedaan, geen idee, maar zal denk ik vooral kijken naar mijn mooie auto zijn geweest.GJS93 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:39:
[...]
Ik zie dat het bij mijn zakelijke leaseauto het €287 kostte, en dat zal wel excl. BTW zijn.
Dat is dan ook het enige wat mij zo tegenvalt van deze auto (SMER). Mijn verbruik ligt gemiddeld rond de 24 kW per 100 km, en nee, ik heb geen betonnen rechtervoet, trek niet de stenen uit de straat bij het wegrijden en rij niet met lege banden. Dit geeft een praktisch bereik van 270 km, 200 km van de WLTP waarde. Nu met versie 1.6.4 schrik me helemaal, bijvoorbeeld een verbruik van 30 kW bij een snelheid van 80 km/u met ACC.Mx. Alba schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 00:48:
Voor wat betreft het tegenvallende bereik...
Volgens mij gaat daar iets niet helemaal goed dan. Ik ben denk ik een rustige rijder, maar wil best wel eens harder optrekken en op de snelweg rijd ik ook wel harder dan 100km/u. Maar mijn gemiddelde verbruik ligt in de zomer tussen de 15 en 18 kWh/100 km.HermanvdB schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:32:
[...]
Dat is dan ook het enige wat mij zo tegenvalt van deze auto (SMER). Mijn verbruik ligt gemiddeld rond de 24 kW per 100 km, en nee, ik heb geen betonnen rechtervoet, trek niet de stenen uit de straat bij het wegrijden en rij niet met lege banden. Dit geeft een praktisch bereik van 270 km, 200 km van de WLTP waarde. Nu met versie 1.6.4 schrik me helemaal, bijvoorbeeld een verbruik van 30 kW bij een snelheid van 80 km/u met ACC.