Het grote Volvo EX30 topic

Pagina: 1 ... 92 ... 100 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:00
EmielZ schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:41:
[...]

Dit vind ik toch wel fascinerend om te lezen, ik heb dit namelijk meermaals geprobeerd en bij mij heeft dit namelijk nog nooit gewerkt.. Misschien omdat ik de Core rijd?
Stemknop op het stuur of Oké Google en dan zet temperatuur op …. ik zou niet verwachten dat dit afhankelijk is van de versie auto.

[ Voor 8% gewijzigd door Zapato op 15-08-2025 09:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rienn
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:05
Ik zie net dat in Google maps op mijn telefoon nu ook het accu percentage bij vertek is aan te passen.
Was standaard 90%. Maar is nu dus te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
EmielZ schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:41:
[...]

Dit vind ik toch wel fascinerend om te lezen, ik heb dit namelijk meermaals geprobeerd en bij mij heeft dit namelijk nog nooit gewerkt.. Misschien omdat ik de Core rijd?
Werkt gewoon op de Core, zonder problemen.
"Hey Google, zet de temperatuur op 21 graden."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francisco
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-08 14:50
Is er alweer een update geweest , ik zit nog steeds op 1.5.2....zou kunnen dat ik wat gemist heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 17-10 20:23
1.5.3 staat op de site van Volvo maar is alleen bij de dealer te krijgen.

Die van mij draait op 1.5 maar de auto geeft aan dat er geen nieuwe updates beschikbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iHansz
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 19:27
Francisco schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:11:
Is er alweer een update geweest , ik zit nog steeds op 1.5.2....zou kunnen dat ik wat gemist heb.
Als er een update uitkomt, dan zie je dat vanzelf op ‘t scherm verschijnen. v1.6.x komt binnenkort uit. Wanneer is een raadsel, maar de (meeste) Zweden beginnen a.s. maandag weer, want dan is zomervakantie daar voorbij. Dus wie weet. 😎

Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TvfoPYpS67KTujD69nur6yXqo_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uHhJdUWdkjwv4CZ1yzG9Izrs.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zou toch 1.5.2 moeten staan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EmielZ
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:07
Zapato schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:51:
[...]

Stemknop op het stuur of Oké Google en dan zet temperatuur op …. ik zou niet verwachten dat dit afhankelijk is van de versie auto.
Dankjewel Zapato, zojuist tijdens het rijden geprobeerd en dit werkt! Geen idee waarom het eerst niet werkte (misschien verkeerde stemcommando gebruikt of dat mn auto geen internet had, dat was in het begin nog wel eens het geval) maar blij dat ik nu weet dat het kan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Volvoforlive
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 16:15
rens-br schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:47:
[...]

Exact dit! En aangezien ik de N ook eigenlijk nooit gebruik is dat elke 8 tot 10 weken weer stoeien bij de wasstraat.
Het is hier vaker voorbijgekomen; in mijn optiek simpel. Je zet OPD uit als je naar de wasstraat rijdt, dan bij de wasstraat wasstraatmodus aanzetten en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:48

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Volvoforlive schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:16:
[...]

Het is hier vaker voorbijgekomen; in mijn optiek simpel. Je zet OPD uit als je naar de wasstraat rijdt, dan bij de wasstraat wasstraatmodus aanzetten en klaar.
Zo doe ik dat nu meestal ook, maar het in N zetten blijft dan nog wel altijd een onhandige actie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Volvoforlive
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 16:15
Rustig naar boven drukken tegen de weerstand aan. De stand gaat dan van D naar N. Wellicht dat je te ‘fors’ beweegt? Dan schiet hij door. Nooit problemen mee. Zo gepiept. Net zoals een ‘normale’ automaat die je ook naar de N moet bewegen.

[ Voor 17% gewijzigd door Volvoforlive op 16-08-2025 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GradusW
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 11-09 21:36
Vandaag wat geks,
Ik rijden naar Spa in de Ardennen, alles wel.
Weer naar huis, navigatie ingesteld, zit ik steevast naast de route te rijden, ca 1cm rechts van de route, waardoor hij mij de hele tijd weer op de route probeerde te krijgen, het was een lange 225 kilometer, op den duur de navigatie maar uitgezet toen ik de weg wist.
Is er een mogelijkheid om alleen de navigatie te resetten of is er iets anders wat ik kan doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinW
  • Nu online
30 seconden de SOS knop ingedrukt houden zodat de GPS een soort reset krijgt (duurt iets van 5 minuten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
GradusW schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 18:02:
Vandaag wat geks,
Ik rijden naar Spa in de Ardennen, alles wel.
Weer naar huis, navigatie ingesteld, zit ik steevast naast de route te rijden, ca 1cm rechts van de route, waardoor hij mij de hele tijd weer op de route probeerde te krijgen, het was een lange 225 kilometer, op den duur de navigatie maar uitgezet toen ik de weg wist.
Is er een mogelijkheid om alleen de navigatie te resetten of is er iets anders wat ik kan doen?
Wat @EdwinW zegt inderdaad.
Daarmee reset je het GPS systeem. Vervolgens ben je een paar minuten je signaal kwijt en daarna werkt het weer.

Ik heb deze irritante 'bug' om de dag en wordt er best gek van. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GradusW
Hopelijk wordt ie bij de eerstvolgende update aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lmvoo
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10-10 15:44
rienn schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 23:02:
Ik rij nu een maand een ex30. Bij mijn vorige auto regelde de airco de ventilator snelheid zelf. Bijvoorbeeld met deze hete dagen ging de ventilator dan vanzelf sneller draaien tot het interieur op temperatuur is , en dan vanzelf langzamer. Dat lijkt in de ex30 niet zo te werken.
Hoe staat je klimaatregeling ingesteld? Op automatisch? Je hebt dan ook nog 3 standen, wat conservatiever, gewoon of snel 'harder' blazen. Maar dat is wel dynamisch op basis van je interieurtemperatuur of zonlicht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iHansz
lmvoo schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:32:
[...]

Hoe staat je klimaatregeling ingesteld? Op automatisch? Je hebt dan ook nog 3 standen, wat conservatiever, gewoon of snel 'harder' blazen. Maar dat is wel dynamisch op basis van je interieurtemperatuur of zonlicht...
En als je de airco ook nog op 'Eco' hebt staan. dan blaast die nog minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmat
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-10 12:07
ACM schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 07:25:
[...]

Op een lange rechte weg het stuur losjes vasthouden - maar zonder het zelf te bewegen - levert mij wel wat frustratie op als ie elke zoveel tijd meldt dat ik het stuur vast moet houden (dus eigenlijk onnodig tegen het systeem in moet sturen). Maar of andere auto's met een soortgelijk systeem dat beter doen?
je kan op 10 voor 2 in het stuur knijpen ipv een lichte rotatie. De pilot assist stuurt echt zelf. Enkel bij scherpe bochten houdt ie het niet. Op de snelweg gaat het prima. Wel handen aan het stuur houden maar dat is ook verplicht (helaas).

[ Voor 67% gewijzigd door kmat op 18-08-2025 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

kmat schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:13:
je kan op 10 voor 2 in het stuur knijpen ipv een lichte rotatie.
Ah, knijpen wist ik niet.
De pilot assist stuurt echt zelf. Enkel bij scherpe bochten houdt ie het niet. Op de snelweg gaat het prima. Wel handen aan het stuur houden maar dat is ook verplicht (helaas).
Dat doe ik dan ook netjes, maar ik hou het stuur daarbij lichter vast dan bij actief zelf sturen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mandarijntje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:07
1.6.4 release notes zojuist gepost op Facebook
Hello EX30 owners,
If you have a shiny new MY26 EX30, you’ll have many of these features already – but for everyone else, you’ll shortly be getting an over-the-air software update (version 1.6.4) which we hope will improve your experience with the car. Here are some of the things included:

One Pedal Drive update: We know that many of you have asked for some extra adjustability, so you’ll now get three levels of regenerative braking force – Off, Low and High – replacing the On/Off option you’ve had up to now. The new ‘Low’ setting is equivalent in power to the previous ‘On’ setting. (Worth noting: you still get regenerative braking in ‘Off’ by using the brake pedal.)

Range mode: We’re adding a button to Quick Controls which calibrates the pedal mapping and climate function to maximise your electric range if you need it (certain model year 26 cars only for now, but other cars will get this in a later update).

Charging: We’ve added more battery charge level warning messages, so a warning message will now be displayed if the battery reaches 15%, 10%, 5% and 0% state of charge while you're driving.

Plus, when you’re using AC charging and activate scheduled air conditioning, the car will draw power from the charging station instead of the car’s battery.

We’ve also added a snowflake symbol to the driver information area of the display to help you see when the battery is cold and that its performance may be limited.
And during charging, you'll now see two new status updates for elapsed time and range gained in the charging settings.

Drivability improvements: We’re making some small adjustments to the powertrain mapping to help give you a smoother drive at low speeds.

Performance AWD button: For those of you with an EX30 Twin Motor, we’re putting a button to toggle Performance AWD into Quick Controls for easier access.

Central display: We’re also making a few small tweaks to certain elements of the central display screen, to make things a little clearer for you – for example, notification and font sizes. You can also now see the car’s energy consumption in the display.

On top of this, we’ve fixed a few bugs we know some of you have been experiencing – thank you for your patience.

We really value your feedback, which is more powerful than ever before thanks to over-the-air updates. To report any issues, please contact your retailer or our customer care team directly to get the best possible support. This group is here to share experiences and feedback on new features, so please let us know what you think!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
Geen ACC bij fietsendrager helaas. Ik heb wel ergens voorbij zien komen dat dat ook zou komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivarga
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:13
Ook nog niet opladen zonder tag of kaart , ben wel benieuwd naar de bugfixes .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MyTi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-10 06:25
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVG7HeZ5AdJuZ07pAR-OnKugl9A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JFHlhmCnIuGGfkrHN5BBJlQY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door MyTi op 19-08-2025 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfontein75
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22-10 17:37
Als ze al deze functies daadwerkelijk ook voor de oudere EX30 modellen vrij laten wordt voor mij ineens heel veel kleine ergernissen weggenomen. Nu nog de ACC icm met gebruik fietsendrager en dan ben ik helemaal happy _/-\o_

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Versie 1.6.4 staat ondertussen ook in de Nederlandstalige versie van de handleiding op Volvo, dus copy&paste van Facebook en screenshots zijn niet meer nodig :)
https://www.volvocars.com...0/software-release-notes/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XfadeR
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:13
ACM schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 20:25:
[...]

Versie 1.6.4 staat ondertussen ook in de Nederlandstalige versie van de handleiding op Volvo, dus copy&paste van Facebook en screenshots zijn niet meer nodig :)
https://www.volvocars.com...0/software-release-notes/
*POOF* en weg issie,,,,

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iHansz
ff inloggen met je Volvo ID en je modeljaar kiezen en ‘t is te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick-99
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:17
Is speciale Volvo-fata morgana firmware....

Afwachten wat er werkelijk uitkomt.

EX30 - SMER - Ultra sinds 15-03-2024 / EV-Box BusinessLine

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:12
Is alleen vindbaar als je modeljaar 2026 selecteert. Hier een screenshot van de Nederlandse pagina:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-tRV67N0xIX8goSjDI-4cBGo-GY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2d4mwBVmHPLwzIsQCtl8bQRV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
dennistd schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 00:53:
Is alleen vindbaar als je modeljaar 2026 selecteert. Hier een screenshot van de Nederlandse pagina:

[Afbeelding]
Bij mij ook 2024.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Bij mij was dat ook het geval idd en voor zover ik kon zien dezelfde tekst als modeljaar 2026.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iHansz
Stoelventilatie? Typo of echt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AnPmJ4ByrUBv3HrqjAIEklQM8es=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jSERYvJwc8vEK9BQddGmcYbP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwijntje
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15:10
Kijk, dat zien we graag!
Maandag a.s. toevallig de eerste (30.000km) beurt gepland, gelijk even upgraden 8)

Volvo EX30 Plus SMER Moss Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GradusW
Dus…..nog een week of wat wachten voor de OTA word uitgerold.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rickbrg
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 14:26
Ik heb 1.6.4 gekregen vandaag omdat ik voor de 30k beurt moest. Bereid je voor op een hele nieuwe rijervaring (en of dat positief is mag je zelf bepalen...)

Bevindingen tot nu toe; de OPD remt nu veel beter op 'hard' - was mij een beetje te slap voorheen. Je kunt in de instelling kiezen of je wilt dat de auto 'creept' of op auto hold blijft staan. Ik kan niet wennen aan OPD (misselijk) dus heb deze uitgezet, kies er wel een ander moment voor. Zonder OPD blijft de auto nu oneindig uitrollen. Echt bizar, alsof hij tot 0 km/h gas bijgeeft.

Tijdens het rijden (zonder pilot-assist aan) staat er nu op de plek waar voorheen de kofferbakklep-knop (en toen parkeercamera knop) een quickmenu naar de rijafstand. En de actuele energieverbruik aan de bovenkant is leuk maar imo een beetje onnodig.

[ Voor 1% gewijzigd door rickbrg op 20-08-2025 21:17 . Reden: typo ]

• iHansz
rickbrg schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:17:
Bereid je voor op een hele nieuwe rijervaring (en of dat positief is mag je zelf bepalen...)
Nou ben ik wel benieuwd in welk opzicht dan? Of bedoelde je de sterkere OPD?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rickbrg
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 14:26
iHansz schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 08:28:
[...]

Nou ben ik wel benieuwd in welk opzicht dan? Of bedoelde je de sterkere OPD?
De sterkere OPD en voor als je geen OPD gebruikt, de uitrol. Vandaag de eerste lange rit gedaan en het is na ruim een jaar rijden in de EX30 tóch heel erg wennen als je nu ineens met een flinke vaart de bocht nadert.

Ik heb OPD nu op laag staan in combinatie met creeping, en dit lijkt een beetje in de buurt te komen van het uitrollen van het afgelopen jaar.

[ Voor 14% gewijzigd door rickbrg op 21-08-2025 10:16 ]

• rens-br

rens-br

rickbrg schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:15:
[...]

De sterkere OPD en voor als je geen OPD gebruikt, de uitrol. Vandaag de eerste lange rit gedaan en het is na ruim een jaar rijden in de EX30 tóch heel erg wennen als je nu ineens met een flinke vaart de bocht nadert.

Ik heb OPD nu op laag staan in combinatie met creeping, en dit lijkt een beetje in de buurt te komen van het uitrollen van het afgelopen jaar.
Van mijn mag de OPD wel iets sterker, toen de ik auto kreeg lukte het mij bijna altijd om zonder remmen volledig tot stilstand te komen, alleen met het gaspendaal. Ze hebben daarna (naar mijn idee) iets veranderd, waardoor dat niet meer lukte. Dus hoop dat het met deze update wel weer lukt. Ik vind rijden met OPD heerlijk namelijk.

• EdwinW
  • Nu online
Ik zou graag dat ze iets van Adaptive OPD zouden toepassen. OPD is het handigst qua energiebesparing in de stad bij relatief lage snelheden. Op snelwegen zou je juist willen uitrollen zonder OPD of heel beperkt om energie te besparen. Ironisch genoeg stond deze energiebesparingstip enkele weken geleden nog in een Volvo email vermeld.

Ik weet niet hoe dat bij de Plus en Ultra is geregeld, maar ik zou verwachten dat bij het uitrollen (met OPD ingeschakeld) richting een rood verkeerslicht met wachtende auto's, dat OPD rekening houdt met de stilstaande auto's en op basis daarvan ook harder of zachter laat afremmen.

• iHansz
EdwinW schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:41:
Ik weet niet hoe dat bij de Plus en Ultra is geregeld, maar ik zou verwachten dat bij het uitrollen (met OPD ingeschakeld) richting een rood verkeerslicht met wachtende auto's, dat OPD rekening houdt met de stilstaande auto's en op basis daarvan ook harder of zachter laat afremmen.
Nope. Misschien als ze dit (ooit?) gaan koppelen aan AI wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:17
Dat zou wel geweldig zijn, maar het lijkt me een vrij lastige functie om via software toe te voegen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhoopJerry
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 27-10 16:18
EdwinW schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:41:
Ik zou graag dat ze iets van Adaptive OPD zouden toepassen. OPD is het handigst qua energiebesparing in de stad bij relatief lage snelheden. Op snelwegen zou je juist willen uitrollen zonder OPD of heel beperkt om energie te besparen. Ironisch genoeg stond deze energiebesparingstip enkele weken geleden nog in een Volvo email vermeld.

Volgens mij doet Volvo dit al bij de EX40 modellen, de remsnelheid/kracht wordt aangepast op basis van de aanwezigheid van een voertuig voor de auto.
https://www.volvocars.com...815de52fc0a801512e68fae2/

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat in de software update voor de EX30 die instelling correspondeert met 1 van de nieuwe opties voor het OPD, maar daar durf ik na jouw bericht niet meer mijn hand voor in het vuur te steken.
Update: Bron gevonden https://www.reddit.com/r/...ll_be_stronger/?rdt=50998
Kan hier niet uit opmaken of dat dan de 'auto' optie is, maar er wordt wel gekeken naar hoe het op de XC/EX40 is geïmplementeerd.

Het zou in ieder geval moeten kunnen, zeker als ook de mapping van het gaspedaal en de response daarop met een software-update aangepast kunnen worden.

[ Voor 11% gewijzigd door WhoopJerry op 21-08-2025 11:55 . Reden: Toevoegen nieuwe bron ]

• Aomi
iHansz schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:55:
[...]

Nope. Misschien als ze dit (ooit?) gaan koppelen aan AI wel.
Moet gewoon kunnen lijkt me. Mijn vorige auto (Kia E-Soul uit 2020) kon dit al. Die had geen OPD maar wel regeneratief remmen in 4 standen (5 als je 'helemaal niks' meerekent) en een automatische stand waarbij ie default op stand 1 remde maar als er een auto (die langzamer reed of stilstond) voor de auto werd gedetecteerd ging ie naar stand 2 of zelfs 3.

Rode stoplichten zijn bij Flitsmeister bekend (als het 'slimme' stoplichten zijn) dus die info is vast ergens te krijgen en daar kan iemand ook heus wel een slim stukje software op schrijven. Je zult alleen met het probleem zitten dat je niet altijd de juiste info door krijgt en je wil niet dat je auto niet aan je verwachtingspatroon doet (dus remmen terwijl het niet hoeft of andersom).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnsmith
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-10 22:33
Inderdaad, ik heb de one-pedal drive standaard uit, OPD lijkt het verbruik te verhogen.
En met OPD uit wordt vrijwel altijd regeneratief geremd, ook als via ACC aanstaat. Je kunt het goed zien op je verbruiksmeter.

3455wp, Panasonic MDC05f3e5 L/W WP

• EdwinW
  • Nu online
@Aomi Ik zou het zelfs eenvoudiger maken. De auto is voorzien van een camera achter de binnenspiegel en radar systemen aan de voorzijde. Die zou in ieder geval stilstaande voertuigen moeten herkennen en daarop anticiperen (disclaimer: bestuurder blijft verantwoordelijk voor het tijdig afremmen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
EdwinW schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 19:01:
@Aomi Ik zou het zelfs eenvoudiger maken. De auto is voorzien van een camera achter de binnenspiegel en radar systemen aan de voorzijde. Die zou in ieder geval stilstaande voertuigen moeten herkennen en daarop anticiperen (disclaimer: bestuurder blijft verantwoordelijk voor het tijdig afremmen)
Dat doet hij toch ook met ACC.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EdwinW
  • Nu online
Precies dit. Geen AI o.i.d. nodig hiervoor. De hardware is al beschikbaar in de auto en werkt al met ACC, nu nog met OPD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fbenniks
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:19
Om 11u afspraak bij de dealer voor het creëren van meer ruimte tussen de remschijf en de ankerplaat, er is al 3x gravel tussen gekomen waardoor de anwb aan de bak moest. Ik ga vragen of ze tijd hebben om ook de software update te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJS93
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 23-10 03:32
Vraagje: het valt mij steeds vaker op dat als ik bij het indrukken van het stroompedaal (‘gas’geven dus) ik een brom/zoemend geluid hoor. Zijn er meer mensen bij wie dit is? Of dat het opgevallen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedkroon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:36
Geen last van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedkroon
Ik heb de core uitvoering en ik rem heel weinig en doe praktisch alles met de opd en soms ondersteun ik deze de laatste meters met opd met het rempedaal. Eigenlijk ben ik best tevreden ☺. Maar wat mij wel opvalt dat mijn achterremmen veel slijtage vertonen en de voorremmen heel weinig en dat is heel merkwaardig 🧐

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XfadeR
GJS93 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:25:
Vraagje: het valt mij steeds vaker op dat als ik bij het indrukken van het stroompedaal (‘gas’geven dus) ik een brom/zoemend geluid hoor. Zijn er meer mensen bij wie dit is? Of dat het opgevallen is?
Bedoel je niet gewoon de AVAS speaker die je hoort onder de 20km/u ? De speaker die je hoort voor waarschuwen van voetgangers en fietser en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJS93
XfadeR schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:16:
[...]

Bedoel je niet gewoon de AVAS speaker die je hoort onder de 20km/u ? De speaker die je hoort voor waarschuwen van voetgangers en fietser en dergelijke.
Nee die bedoel ik niet, het geluid waar ik het over heb hoor ik ook bij hogere snelheden. Ik hoor het alleen als ik accelereer, als ik het stroompedaal weer ‘loslaat’ is de bromtoon weer weg. Iemand die af en toe meerijdt met mij begon er laatst ook over dat het hem opviel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:38

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Volvoforlive schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:16:
[...]

Of nog maakkelijker: gordel los, dan gaat OPD ook uit. Dus als ik een wasstraat in rij dan stop ik even, gordel los, wasstraatmodus aan, en door. Ook als je krap moet inparkeren met meerdere keren steken is even je gordel los doen een fijne manier om OPD tijdelijk uit te schakelen zodat je al het heen-en-weer op de rem kan doen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

GJS93 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:46:
Nee die bedoel ik niet, het geluid waar ik het over heb hoor ik ook bij hogere snelheden. Ik hoor het alleen als ik accelereer, als ik het stroompedaal weer ‘loslaat’ is de bromtoon weer weg. Iemand die af en toe meerijdt met mij begon er laatst ook over dat het hem opviel.
En waar komt die bromtoon vandaan?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJS93
Mx. Alba schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:45:
[...]

En waar komt die bromtoon vandaan?
Goede vraag, ik kan niet lokaliseren waar die bromtoon vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
fbenniks schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 08:45:
Om 11u afspraak bij de dealer voor het creëren van meer ruimte tussen de remschijf en de ankerplaat, er is al 3x gravel tussen gekomen waardoor de anwb aan de bak moest. Ik ga vragen of ze tijd hebben om ook de software update te doen.
Klinkt dat dan als een licht schrapend geluid bij lagere snelheden (20kmh) ?
Want dat geluid heb ik plots

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fbenniks
Aomi schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 12:01:
[...]

Nee het probleem wat ik heb met een steentje er tussen klinkt alsof je auto ter plekken dood gaat:) Als nagels over een schoolbord. het steentje wat schuurt maakt geluid bij elke beweging van het wiel waar hij bij vast zit. Dus snelheid maakt niet uit.

[ Voor 14% gewijzigd door fbenniks op 22-08-2025 12:40 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• fbenniks
Ik ben bij de dealer geweest en heb nu versie 1.6.4 op mijn MY24 SMER Ultra.
Het eerste dat me opviel is het uitrollen zonder OPD. Wanneer je het gaspedaal loslaat, lijkt de auto de eerste 5 à 10 seconden de snelheid vast te houden. Als je dan op een rood stoplicht afrijdt, voelt het alsof je harder moet remmen dan voorheen.

Ook viel me op dat wanneer je richting een rood stoplicht rijdt, afremt en het licht ineens op groen springt, de auto automatisch een beetje gas geeft zodra je het rempedaal loslaat.

Het rijgedrag is dus merkbaar veranderd. Of het beter is weet ik niet, maar het is in ieder geval anders.
Bij deze ook de foto’s van de wijzigingen die ik in het infotainmentsysteem heb kunnen vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pg510wyaO14w-7rkcXfSsIOtGpg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zh8uGd8aHrHwjElcJOnaZBue.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ldCsD8c0JmqABbNxUZ9L4WHjh_Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LoaGwK3VTceaN9P48nEM5iA2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ew2g65SKRyS4xohF2_uKQXFRWU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p0SHXgmsRVo62MSRGhZU2AFb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tKiYWH9wH0dM1_WRWDQDKaVv2so=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0CcIpZLukXLR45HWAya6tWmb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U0yEsF3ymO4eeXx6TKT7xDywGLk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fyXG1MmPAUtcHnKZtbLxCyBv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Z1Ah3EyStncWew3WdbpxsLh9rw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FAULl8kr1cWZhxAt31QdylDG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZOOU2_c6Qd8hfrwcDKqMq8xV-mY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VCx5CZ1GowT4Fwjb8SuPA9H7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XfadeR
Aomi schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 12:01:
[...]

Dat is toch gewoon de AVAS speaker? Dat heb ik al vanaf het begin. Die klinkt overigens verschillend met als je achteruit rijdt, dat is meer een spaceship geluid. Maar vooruit is schrapend geluid zoals jij omschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fbenniks
Ik heb mijn auto(1.6.4) laten acclimatiseren nadat hij zijn laaddoel (80%) had bereikt. Daarna heb ik ongeveer 5 minuten gewacht en de airco aangezet. Binnen 15 minuten zakte de binnentemperatuur met 5 graden.

Op mijn Easee Lite laadpaal heb ik geen stroommeter, ik lees hem alleen uit via de API. Die registreert echter geen verbruik tijdens het acclimatiseren. Zou de stroom vraag te laag zijn?
Ook op mijn P1-meter kan ik dit niet goed terugzien door de combinatie van thuisbatterij en zonnepanelen.

Wat mij opviel: na 15 minuten acclimatiseren bleef de accu nog steeds op 80%. Voorheen verloor ik in zo’n situatie altijd zo’n 2% SOC. Daarom denk ik dat het acclimatiseren in dit geval via de AC-lader is gegaan en niet via de accu zoals ook staat in de release notes van 1.6.4. Ben benieuwd of andere tweakers wel op een AC lader stroom verbruik zien tijdens acclimatiseren. Het kan ook zijn omdat het buiten 20c is het acclimatiseren gewoon lucht naar binnen blazen is en daarom geen stroom verbruikt.

Volgens de release notes wordt de AC-lader gebruikt voor acclimatiseren bij geplande acclimatisatie. Vanavond ga ik testen of mijn laadpaal dan wél verbruik registreert.

[ Voor 18% gewijzigd door fbenniks op 22-08-2025 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iHansz
@fbenniks Zijn de schermen nu Nederlands- én Engels-talig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

fbenniks schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 14:33:
Ik heb mijn auto(1.6.4) laten acclimatiseren nadat hij zijn laaddoel (80%) had bereikt. Daarna heb ik ongeveer 5 minuten gewacht en de airco aangezet. Binnen 15 minuten zakte de binnentemperatuur met 5 graden.

Op mijn Easee Lite laadpaal heb ik geen stroommeter, ik lees hem alleen uit via de API. Die registreert echter geen verbruik tijdens het acclimatiseren. Zou de stroom vraag te laag zijn?
Ook op mijn P1-meter kan ik dit niet goed terugzien door de combinatie van thuisbatterij en zonnepanelen.

Wat mij opviel: na 15 minuten acclimatiseren bleef de accu nog steeds op 80%. Voorheen verloor ik in zo’n situatie altijd zo’n 2% SOC. Daarom denk ik dat het acclimatiseren in dit geval via de AC-lader is gegaan en niet via de accu zoals ook staat in de release notes van 1.6.4. Ben benieuwd of andere tweakers wel op een AC lader stroom verbruik zien tijdens acclimatiseren.

Volgens de release notes wordt de AC-lader gebruikt voor acclimatiseren bij geplande acclimatisatie. Vanavond ga ik testen of mijn laadpaal dan wél verbruik registreert.
Ben benieuwd, ik kan het stroomverbruik gewoon zien tijdens het laden.

In de winter ging het preconditioning ook al 'een soort van' via de lader. Hij trok het vermogen alleen eerst uit de auto. Als ik het preconditionen deed starten terwijl de auto aan de lader hing (met 100%) ging eest de SOC naar zo'n 98%, waarna de auto weer opgeladen werd vanuit de laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fbenniks
rens-br schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 14:51:
[...]

Ben benieuwd, ik kan het stroomverbruik gewoon zien tijdens het laden.

In de winter ging het preconditioning ook al 'een soort van' via de lader. Hij trok het vermogen alleen eerst uit de auto. Als ik het preconditionen deed starten terwijl de auto aan de lader hing (met 100%) ging eest de SOC naar zo'n 98%, waarna de auto weer opgeladen werd vanuit de laadpaal.
1.6.4 zou dit gedrag moeten veranderen. Niet de accu gebruiken en de stroom uit de AC lader halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fbenniks
Ik heb net 50km gereden. Zonder OPD rijdt de auto anders. Je komt met 80 op een bocht af, je haalt je voet van het pendaal en je komt alsnog met 78km uit de bocht. Het lijkt alsof de auto zwaarder aanvoelt. Het remmen voelt ook minder krachtig. De beste omschrijving die ik kan geven was dat de auto op 1.5 eigelijk zonder OPD reed als een ultra light OPD. Ik reed voorheen zonder OPD maar na deze update vind ik OPD light lekkerder rijden. Met OPD uit voelt de auto 'zwaar'.

Ik vind het gelukkig niet erg, het went wel maar misschien dat er sommige mensen zijn die zich hier over opwinden. Dan misschien even wachten met de 1.6.4 update:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
fbenniks schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:40:
Ik heb net 50km gereden. Zonder OPD rijdt de auto anders. Je komt met 80 op een bocht af, je haalt je voet van het pendaal en je komt alsnog met 78km uit de bocht. Het lijkt alsof de auto zwaarder aanvoelt. Het remmen voelt ook minder krachtig. De beste omschrijving die ik kan geven was dat de auto op 1.5 eigelijk zonder OPD reed als een ultra light OPD. Ik reed voorheen zonder OPD maar na deze update vind ik OPD light lekkerder rijden. Met OPD uit voelt de auto 'zwaar'.

Ik vind het gelukkig niet erg, het went wel maar misschien dat er sommige mensen zijn die zich hier over opwinden. Dan misschien even wachten met de 1.6.4 update:)
Er blijft toch nog wel OPD mogelijk bij 1.6.4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fbenniks
iHansz schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 14:45:
@fbenniks Zijn de schermen nu Nederlands- én Engels-talig?
Straat naam is in het Nederlands? Alles is in één taal. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iHansz
fbenniks schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:44:
[...]

Straat naam is in het Nederlands? Alles is in één taal. ;)
Dan zat ik niet op te letten 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
Ik was trouwens nog benieuwd hoelang het voorverwarmen of koelen van de EX30 ongeveer duurt, dat is natuurlijk afhankelijk van de buitentemperatuur, maar waar moet je ongeveer aan denken? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Danielson schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 08:52:
Ik was trouwens nog benieuwd hoelang het voorverwarmen of koelen van de EX30 ongeveer duurt, dat is natuurlijk afhankelijk van de buitentemperatuur, maar waar moet je ongeveer aan denken? :)
Kwartier tot een half uur. Maar via de App stel je een tijd in en de auto begin dan vanzelf en is op dit tijd voorverwarmd of voor gekoeld.

[ Voor 14% gewijzigd door rens-br op 23-08-2025 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fbenniks
Mijn vriendin kwam net thuis van de sportschool en zei: ‘Wat is er met de auto gebeurd? Ik moet de hele tijd remmen omdat hij niet meer vanzelf vaart vermindert. Kun je het terugzetten?’

Wij rijden beide met OPD uit, vanmiddag gaan we oefenen met OPD aan. Want we vinden OPD uit met 1.6.4 niet meer fijn rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

fbenniks schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:10:
Mijn vriendin kwam net thuis van de sportschool en zei: ‘Wat is er met de auto gebeurd? Ik moet de hele tijd remmen omdat hij niet meer vanzelf vaart vermindert. Kun je het terugzetten?’

Wij rijden beide met OPD uit, vanmiddag gaan we oefenen met OPD aan. Want we vinden OPD uit met 1.6.4 niet meer fijn rijden.
Die opmerking van je vriendin lees ik als dat zij juist wel met OPD gewend was te rijden en het nu uitstaat. Als de auto voorheen met OPD uit vanzelf afremde ipv uitrolde bij "gas" los dan klinkt dat alsof er iets niet goed ging met de auto (of jullie hadden onbewust OPD wel degelijk aan ;) ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fbenniks
ACM schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 19:17:
[...]

Die opmerking van je vriendin lees ik als dat zij juist wel met OPD gewend was te rijden en het nu uitstaat. Als de auto voorheen met OPD uit vanzelf afremde ipv uitrolde bij "gas" los dan klinkt dat alsof er iets niet goed ging met de auto (of jullie hadden onbewust OPD wel degelijk aan ;) ).
Nee, wij rijden altijd met OPD uit. Ik heb nu ongeveer 400km gereden met 1.6.4 en de rij eigenschappen van OPD uit zijn zo aangepast dat je het meteen door hebt dat het anders is. Het beste hoe ik het kan omschrijven is als een ICE auto waarbij je het gas los laat en de koppeling in drukt. De auto rolt verder uit dan je gewent bent. Normaal in een ICE als je het gas los laat remt de motor ook een beetje af. Blijkbaar simuleerde ze dit voor 1.6.4. Daarnaast valt ook op dat remmen anders is. Je moet eerder en harder remmen dan voorheen. Na 2 dagen ermee rijden went het wel maar eerlijk vond ik pre 1.6.4 fijner rijden. Als je OPD gebruikt merk je waarschijnlijk geen verschil;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pexow
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 08-10 16:37
Ik ben er trouwens inmiddels achter dat de afschrijving enorm is op de EX30. Heb een offerte liggen voor een nieuwe EX30 Europa waar geen euro af kan. Eerst voor zakelijk lease, maar kwam erachter dat dit financieel helemaal niet zo handig is. Nu dus privé aankopen en dat opende de deur voor een tweedehands. Sta nu op het punt een 10 maanden oude EX30 ER te kopen waar maar liefst al 30% op is afgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
Pexow schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 09:41:
Ik ben er trouwens inmiddels achter dat de afschrijving enorm is op de EX30. Heb een offerte liggen voor een nieuwe EX30 Europa waar geen euro af kan. Eerst voor zakelijk lease, maar kwam erachter dat dit financieel helemaal niet zo handig is. Nu dus privé aankopen en dat opende de deur voor een tweedehands. Sta nu op het punt een 10 maanden oude EX30 ER te kopen waar maar liefst al 30% op is afgeschreven.
Dat is toch bij alle EV's zo? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pexow
Danielson schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 09:42:
[...]

Dat is toch bij alle EV's zo? :)
Dat klopt, maar dit lijkt een graadje erger. Overigens komt deze specifieke auto terug uit het Volvo Abbonement dus daar kan het ook iets mee te maken hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iHansz
Daarbij heeft Volvo in het begin de prijzen eerst verhoogd om ze vervolgens giga te verlagen. Op mijn auto schreef ik al meteen 5000 euro af, zonder dat hij al 'oud' was. Daarna nogmaals de prijzen naar beneden aangepast, dus ja dan schrijf je wel lekker af zo. Geldt voor zowat voor alle EV's, zie bv de Taycan, Model 3 of ID3. Sowieso is een auto de slechtste investering ever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pexow
Ik zie het niet als investering maar als uitgave. We rijden gemiddeld nog geen 7500 km per jaar, waardoor een MyWheels financieel gezien veel goedkoper is. Toch kiezen we voor het gemak van een eigen auto die altijd beschikbaar is en waarmee we ook op vakantie kunnen.

Dat iemand anders de eerste 12.000 euro aan afschrijving voor zijn rekening neemt zie ik als mooi meegenomen. Dat drukt de maandlasten flink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Als je privé een nieuwe auto koopt ben je altijd al een dief van je eigen portemonnee geweest, zodra je de showroom uit rijdt is er al 10% vanaf. Mijn ouders hebben bijvoorbeeld ook nooit een nieuwe auto gekocht, altijd tweedehands. Ze hebben nu bijvoorbeeld een 22 jaar oude V70 die ze gekocht hebben toen die een jaar of 5 oud was. Daarvoor hadden ze een tweedehands 960, daarvoor een hele serie tweedehands 240s - die 240 is echt bizar lang geproduceerd - en daarvoor had mijn vader als eerste eigen auto een tweedehands "kattenrug" (PV544).

[ Voor 8% gewijzigd door Mx. Alba op 25-08-2025 12:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ajouwens
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-10 17:57
Mx. Alba schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:39:
- die 240 is echt bizar lang geproduceerd -
De fabricage band voor de 240 had op het einde 2 opties: of ramen en wielen, of rupsbanden en een kanon. Die dingen zijn niet stuk te krijgen 😄

Marstek Venus E (v2) V152, 1 fase 40A, Solar 2kW (max), Home Assistant, Unifi, Volvo EX30 SMER

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajouwens
Nu net de auto weer opgehaald van de 30.000 km beurt. Heb nu ook 1.6.4. “Gas” los zonder OPD voelt idd als uitrollen in z’n vrij. Vindt zelf het verschil met hiervoor niet zo heel groot. Hij reed altijd al makkelijk door als je geen “gas” meer gaf.

Marstek Venus E (v2) V152, 1 fase 40A, Solar 2kW (max), Home Assistant, Unifi, Volvo EX30 SMER

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedkroon
Wat kostte de beurt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ajouwens
Geen idee. Is een lease auto 😉

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• McLovinB
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06:26
Gisteravond de update naar 1.6.4 OTA gekregen na een eindje rijden. Net de melding dat de installatie gelukt is, dus straks even kijken wat ik er van vind.
Wel sneller dan normaal, dat hij OTA beschikbaar komt, andere keren pas een week of 3 na release

[ Voor 26% gewijzigd door McLovinB op 26-08-2025 07:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iHansz
Nice @McLovinB!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Nu online
Volgens de Volvo website (zonder inloggen) is 1.6.4 nu beschikbaar voor alle modellen 2024-2026.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

McLovinB schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 07:14:
Gisteravond de update naar 1.6.4 OTA gekregen na een eindje rijden. Net de melding dat de installatie gelukt is, dus straks even kijken wat ik er van vind.
Wel sneller dan normaal, dat hij OTA beschikbaar komt, andere keren pas een week of 3 na release
Mooi, ben benieuwd wanneer die bij mij binnenkomt. Ik kijk wel uit naar de 'sterkere OPD', ik vind de OPD nu te weinig afremmen, dus heb bij stoplichten enzo nog regelmatig het rempedaal nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XfadeR
rens-br schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 08:20:
[...]

Mooi, ben benieuwd wanneer die bij mij binnenkomt. Ik kijk wel uit naar de 'sterkere OPD', ik vind de OPD nu te weinig afremmen, dus heb bij stoplichten enzo nog regelmatig het rempedaal nodig.
Ja maar die nieuwe feature is nog alleen op de 2026 modellen toch? Dat zal nog wel hele tijd duren voordat dat dan op de oudere modellen komt, Volvo kennende.
Ik zou het ook graag hebben, vind het. ook te weinig nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iHansz
@XfadeR Nee, alleen de Relax-, Refresh- en Actieradiusmodus is alleen (nog) beschikbaar voor de 2026 modellen, de rest is voor alle modellen beschikbaar, dus ook de sterkere OPD-modus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NXOPjiIL_vC8ezIbbAQHQTAcGZs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/olhFf6VuppL5dFVMxuMx104i.jpg?f=fotoalbum_large

Ben benieuwd hoe de verbeterde OPD gaat bevallen. Die in 1.5 vond ik altijd te zwak (ik was daarvoor gewend aan de veel sterkere OPD van Tesla) maar ondertussen natuurlijk wel gewend aan die van Volvo met 1.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Ik was gisteren toevallig op de website van Volvo aan het kijken en ze lijken wat nieuwe 'Europa' versies te hebben:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tt165PQu5VGvRrwCvlG154OBcaY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hbONF7q5X3i00TFRIh4c31qq.png?f=fotoalbum_large

Met name de 'Plus Europa' is qua prijs vergelijkbaar met de Core, maar je krijgt er wel alles van de Plus en ook verwarmde stoelen en stuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JNE6zkNtWlbCo-cQUljA0PRkwUc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VytidenseMaw7RBR2FPsZjgf.png?f=user_large

En dat voor 200 euro extra.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Danielson
Die is al een tijdje beschikbaar, ik heb hem een week of 6 geleden besteld! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Danielson schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:52:
Die is al een tijdje beschikbaar, ik heb hem een week of 6 geleden besteld! :)
Ah, het viel mij nu pas op. Lijkt mij een erg mooi en compleet model voor zijn prijs. Snap niet wat de Core versie nu nog doet. (Ik heb zelf een Core) Met name het openen van de auto in die versie is ontzettend stom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:44
rens-br schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:53:
[...]

Ah, het viel mij nu pas op. Lijkt mij een erg mooi en compleet model voor zijn prijs. Snap niet wat de Core versie nu nog doet. (Ik heb zelf een Core) Met name het openen van de auto in die versie is ontzettend stom.
Ik snap ook niet wat de 'gewone' Plus hier nog tussen doet, die is een stuk duurder en heeft minder opties. Of zie ik dat nu verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rienn
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:05
Dat zie je goed. De plus Europa heeft zelfs standaard elektrisch verstelbare stoelen met geheugen. Ik heb 2 maanden geleden een nieuwe voorrraad plus gekozen omdat de leverdatum van een plus Europa in oktober of november zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik zie trouwens in de release notes nu ook staan dat er een issue met de prestaties van bluetooth-telefoongesprekken zou zijn opgelost... Klinken we dan voor de andere kant eindelijk niet meer alsof we in een cabrio zitten? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Mx. Alba schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 10:06:
Ik zie trouwens in de release notes nu ook staan dat er een issue met de prestaties van bluetooth-telefoongesprekken zou zijn opgelost... Klinken we dan voor de andere kant eindelijk niet meer alsof we in een cabrio zitten? :D
Dat zou mooi zijn. Hopelijk is daarmee ook de bug opgelost dat mijn telefoon niet meer verbind als ik ventilatie gestart heb via de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Meloenen schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 10:02:
[...]

Ik snap ook niet wat de 'gewone' Plus hier nog tussen doet, die is een stuk duurder en heeft minder opties. Of zie ik dat nu verkeerd?
Ja, die begrijp ik ook niet helemaal meer. Geen idee of het overigens zo is. Maar zou het niet zo zijn dat de 'Europa' modellen in België gemaakt worden en de Core, Plus, e.d. versie in China.

[ Voor 19% gewijzigd door rens-br op 26-08-2025 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
Is het niet zo dat de Europa een tijdelijk actiemodel is? Zodra de actie voorbij is zou de Plus versie weer gekozen kunnen/moeten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Danielson schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 10:13:
Is het niet zo dat de Europa een tijdelijk actiemodel is? Zodra de actie voorbij is zou de Plus versie weer gekozen kunnen/moeten worden?
Dat zou ook zomaar kunnen. Volvo zal de enige zijn die daar antwoord op heeft.
Pagina: 1 ... 92 ... 100 Laatste