Ik vind het een stuk lastiger dan in mijn vorige automaat... die had gewoon een N-stand waar je de schakelpook in kon zetten ipv dit ietwat vage half omhoog en dan een tijdje daar houden.
En het lastigste/verwarrendste is denk ik dat ie afhankelijk van de precieze omstandigheden (gordel vast/los, OPD aan/uit) automatisch op hold komt en je dus daar ook weer iets voor moet doen. Ik heb zelf voor bij de wasstraat een lijstje dingen die ik uit zet (waarschijnlijk deels overbodig) en one pedal drive is er daar een van.
Pexow schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:28:
Ik heb dus inmiddels proefgereden in een EX30. Het rijdt verder prima, maar ik heb toch twee twijfelpunten:
- De eerste is het scherm. Met de snelheidsmeter kan ik leven, maar alles gaat via het scherm. Heb je hier in de praktijk nou last van? Sommige instellingen zitten vrij diep verstopt, maar ik vraag mij af of je deze niet één keer instelt en nooit meer naar omkijkt. Voor mij is airco, radio en navigatie belangrijk maar kon lastig bepalen of dit in de praktijk problemen oplevert.
Ik heb zelf inderdaad in het begin (samen met de verkoper) de boel ingesteld en slechts zelden nog iets aangepast. De belangrijkste instellingen die je noemt zijn allemaal direct vanaf het home-scherm bereikbaar of zelfs instelbaar.
Wat ik zelf wel lastig vind aan een touchscreen is dat het scherm zodanig ver zit, dat bedienen tijdens het rijden bij mij met uitgestrekte arm moet. En dan kan het wel lastig zijn om daadwerkelijk aan te tikken wat je wilde aantikken, ipv iets er net boven/onder/naast...
- Het aantal waarschuwingen is echt veel en de Pilot Assist gaf mij niet veel vertrouwen.
Dat soort waarschuwingen is iets dat elke nieuwe auto zal hebben, komt door Europese wetgeving. Ik had ook een proefrit met een toen net nieuw geïntroduceerde Hyundai Kona gemaakt en die vond ik tijdens de proefrit irritanter qua meldingen dan de EX30.
Hoe werkt de Pilot Assist in de praktijk. Stel ik ga naar Zuid-Europa, kan ik dan achterover leunen of zit de Pilot Assist mij dwars.
Ik hoop dat je de stoel sowieso zodanig instelt dat je achterover kan leunen tijdens het rijden
Maar daarbij de handen over elkaar en alles aan de auto overlaten bij Pilot Assist zal sowieso niet 'mogen', het systeem controleert of je het stuur "vast hebt".. althans in werkelijkheid controleert het of je het stuurt beweegt wat een beetje ironisch is aangezien dat juist niet nodig is met Pilot Assist
Op een lange rechte weg het stuur losjes vasthouden - maar zonder het zelf te bewegen - levert mij wel wat frustratie op als ie elke zoveel tijd meldt dat ik het stuur vast moet houden (dus eigenlijk onnodig tegen het systeem in moet sturen). Maar of andere auto's met een soortgelijk systeem dat beter doen?
Je wordt uiteindelijk wel een beetje getraind om zo nu en dan zelf te sturen, zeker als je een dag lang ermee rijdt kan het daardoor meevallen.