Het grote Volvo EX30 topic

Pagina: 1 ... 91 ... 100 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Celf11
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 28-10 11:06
Mandarijntje schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 13:17:
Ik wordt steeds gekker van het continu uit zetten van die alerts. Dit had gewoon een 1-click moeten zijn, zonder die irritante bevestiging elke keer. Ik heb ook het idee dat hij veel vaker onterecht piept met de laatste software update.
Helemaal mee eens!
Vroeger stapte je in de auto en zette je de accessoires die je nodig had aan. Nu stap je in de auto en ben je eerst druk met het uitzetten van allerlei systemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Celf11
Daniel L. schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 15:45:
Zo, vanmiddag heb ik echt even op het punt gestaan om de EX30 linea recta naar de dealer te rijden en daar achter te laten. De spreekwoordelijke druppel zeg maar...

Uit het niks ineens een noodrem-ingreep (met +/- 35 km/u). Levensgevaarlijk……
Ik heb die ervaring ook 1 keer gehad, op iets lagere snelheid. Heel vervelend.
Een andere, gelijksoortige, ervaring is dat de auto wilde ingrijpen (je hoort dan eerst een luid alarm) maar dat niet deed omdat ik zelf snel de rem aantikte. Wat was er aan de hand, op de autosnelweg passeerde ik een uitvoegende vrachtwagen, op hetzelfde moment werd ik ingehaald door een touringcar (ik reed op dat moment 90). Er volgde een luid alarm, hoewel beide voertuigen redelijk dicht in de buurt waren was er geen onveilige situatie. Onwillekeurig tikte ik even de rem aan. Bij de noodrem ingreep in de eerste regel was er ook eerst dat alarm voordat de auto een fractie van een seconde later ingreep.
Sindsdien zit ik in sommige verkeerssituaties met samengeknepen billen in de auto, bang voor wat de auto kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:49
Celf11 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 09:46:
[...]

Ik heb die ervaring ook 1 keer gehad, op iets lagere snelheid. Heel vervelend.
Een andere, gelijksoortige, ervaring is dat de auto wilde ingrijpen (je hoort dan eerst een luid alarm) maar dat niet deed omdat ik zelf snel de rem aantikte. Wat was er aan de hand, op de autosnelweg passeerde ik een uitvoegende vrachtwagen, op hetzelfde moment werd ik ingehaald door een touringcar (ik reed op dat moment 90). Er volgde een luid alarm, hoewel beide voertuigen redelijk dicht in de buurt waren was er geen onveilige situatie. Onwillekeurig tikte ik even de rem aan. Bij de noodrem ingreep in de eerste regel was er ook eerst dat alarm voordat de auto een fractie van een seconde later ingreep.
Sindsdien zit ik in sommige verkeerssituaties met samengeknepen billen in de auto, bang voor wat de auto kan doen.
Ik ook één keer, maar toen terecht. Was er wel blij mee toen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:16
Ktenolix schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 08:26:
Is er iemand die de TS wil onderhouden? Ik heb er geen tijd voor. In principe doe ik er nu ook niks aan :')
Zo nu en dan de lijst met EX30 rijders aanpassen..
Had er zich al iemand gemeld? Ik wil het anders wel doen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
Vanmiddag was ik de populairste persoon op de camping. Het alarm ging af 🫢 door een vlieg. Heeft iemand naast minder gevoelig zetten nog tips om dit te voorkomen?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• iHansz
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 08:48
Zapato schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 17:35:
Vanmiddag was ik de populairste persoon op de camping. Het alarm ging af 🫢 door een vlieg. Heeft iemand naast minder gevoelig zetten nog tips om dit te voorkomen?
Dit:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJlY5cWXrSJgSJLZhw0aCPjHKpk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vv0hsn8AJY76WZ1qIG6quy8c.jpg?f=fotoalbum_large

Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivarga
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:35
Meerdere mensen problemen met de Mqtt plugin , ik krijg nu om de haverklap ID mailtjes . En ik heb al tig keer de nieuwe OTP code inde plugin gezet maar deze word steeds weer teruggezet naar 00000 en dan krijg ik weer opnieuw een mailtje

* Na een herstart van mijn VM en daarna de laatste OTP key invullen was het weer verholpen

[ Voor 16% gewijzigd door ivarga op 30-07-2025 12:56 . Reden: opgelost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• puccini
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 28-10 17:19
ivarga schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:42:
Meerdere mensen problemen met de Mqtt plugin , ik krijg nu om de haverklap ID mailtjes . En ik heb al tig keer de nieuwe OTP code inde plugin gezet maar deze word steeds weer teruggezet naar 00000 en dan krijg ik weer opnieuw een mailtje

* Na een herstart van mijn VM en daarna de laatste OTP key invullen was het weer verholpen
Vertel, wat is een Mqtt plugin en wat is OTP code ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivarga
puccini schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 13:00:
[...]

In het HomeAssistent platform kun je je EX30 koppelen via MQTT(dit is een protocol) dmv de volvo2mqtt plugin hiermee kan je diverse waardes van de sensoren binnen halen en bijvoorbeeld ook je airco aanzetten en beter schedulen dan vanuit de ex30 app.
Ik gebruik het bv om een noticiatie te sturen wanneer mijn accu volledig opgeladen is , want die vanuit de ex30 app werkt niet .
de OTP key gebruik je als verificatie en deze moet om de zoveel tijd ververst worden . Wanneer je inlogt met je Volvo ID krijg je hierop een mailtje met de OTP key.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikjanie
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 08:26
ivarga schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 13:49:
[...]

In het HomeAssistent platform kun je je EX30 koppelen via MQTT(dit is een protocol) dmv de volvo2mqtt plugin hiermee kan je diverse waardes van de sensoren binnen halen en bijvoorbeeld ook je airco aanzetten en beter schedulen dan vanuit de ex30 app.
Ik gebruik het bv om een noticiatie te sturen wanneer mijn accu volledig opgeladen is , want die vanuit de ex30 app werkt niet .
de OTP key gebruik je als verificatie en deze moet om de zoveel tijd ververst worden . Wanneer je inlogt met je Volvo ID krijg je hierop een mailtje met de OTP key.
bij mij werkte volvo2mqtt helemaal niet meer, ik heb het uiteindelijk opgelost door de Volvo integratie zelf te gebruiken ipv volvo2mqtt.
alleen daarna al mijn automations opnieuw moeten configureren omdat de entiteitsnamen anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivarga
erikjanie schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 14:00:
[...]

bij mij werkte volvo2mqtt helemaal niet meer, ik heb het uiteindelijk opgelost door de Volvo integratie zelf te gebruiken ipv volvo2mqtt.
alleen daarna al mijn automations opnieuw moeten configureren omdat de entiteitsnamen anders zijn.
Heb je daarmee wel dezelfde functionaliteit ? Anders ga ik daar ook ff mee stoeien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:38
puccini schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 13:00:
[...]

Kleine aanvulling op uitleg hier boven: OTP = One Time Password
(wachtwoord dat dus eenmalig kan worden gebruikt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:56
ivarga schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 14:29:
[...]

Heb je daarmee wel dezelfde functionaliteit ? Anders ga ik daar ook ff mee stoeien.
Zie de pagina speciaal voor overstappers: https://github.com/thomasddn/ha-volvo-cars/wiki/volvo2mqtt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skaninchen
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 28-10 08:36
Ik gebruik die dagelijks, werkt goed. Eens in de twee weken moet ik een OTP invullen. Gebruik je toevallig een VPN oid, @ivarga ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivarga
Skaninchen schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 19:30:
[...]

Ik gebruik die dagelijks, werkt goed. Eens in de twee weken moet ik een OTP invullen. Gebruik je toevallig een VPN oid, @ivarga ?
Nope , geen vpn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikjanie
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 08:26
ivarga schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 14:29:
[...]

Ja volgens mij zitten alle functies ook in de Volvo integratie.
Ik gebruik het ook voor meldingen m.b.t. het laden / als die vol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• puccini
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 28-10 17:19
ivarga schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 13:49:
[...]

Dank voor de info!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnHannibalSmith
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-10 15:07
Zapato schreef op zondag 27 juli 2025 @ 16:37:
[...]

Kan het zijn dat de gordel aan de passagiers kant niet juist is opgerold?
In dit geval niet. Alles al getest: alle spullen uit de auto verwijderd, gordels ingeklikt zonder passagier. Het zit echt IN de b-stijl. De monteur hoorde het ook, maar kan het niet vinden bij uit elkaar halen… is voor mij precies op oorhoogte dus knetter-irritant…

I love it when a plan comes together!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixelRanger03
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:44
JohnHannibalSmith schreef op zondag 27 juli 2025 @ 16:21:
Wie had er ook een rammel in de b-stijl en hoe is dat toen opgelost?
Mijn auto is een dag bij de garage geweest en ze horen het ook, maar zeggen het niet te kunnen oplossen en “deze is ook niet bekend bij Volvo”. Word er gek van.

Heb ook een fluit in bestuurderportierrubber bij zijwind op hogere snelheid, maar daar ga ik wel eerst even met vaseline aan de slag.
Dat was ik. Zelfde verhaal als bij jou, ook als "niet bekend probleem" afgedaan. Ze hebben er toen wat vilttape tussengeplakt op sommige plekken bij montage. Lijkt nu wel minder te zijn, al vermoed ik ook de deurrubbers ervan dat ze wat geluid produceren. Die eerdaags nog even insmeren dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rienn
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:54
Wat betreft de acc en snelheidsbegrenzer. Is het normaal dat als ik de snelheidsbegrenzer kies. Deze instelling onthouden wordt. En dus elke rit opnieuw gekozen moet worden?

Op mijn woon-werk route vind ik ivm fietsers en tegenliggers de acc niet fijn, maar de snelheidsbegrenzer wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
rienn schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 20:25:
Wat betreft de acc en snelheidsbegrenzer. Is het normaal dat als ik de snelheidsbegrenzer kies. Deze instelling onthouden wordt. En dus elke rit opnieuw gekozen moet worden?

Op mijn woon-werk route vind ik ivm fietsers en tegenliggers de acc niet fijn, maar de snelheidsbegrenzer wel.
Helaas wel. Op vakantie met een fietsendrager moet ik ook na elke stop de snelheidsbegrenzer opnieuw aanzetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohnHannibalSmith
PixelRanger03 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:04:
[...]

Dat was ik. Zelfde verhaal als bij jou, ook als "niet bekend probleem" afgedaan. Ze hebben er toen wat vilttape tussengeplakt op sommige plekken bij montage. Lijkt nu wel minder te zijn, al vermoed ik ook de deurrubbers ervan dat ze wat geluid produceren. Die eerdaags nog even insmeren dus.

Heb de B-pillar zelf maar eens opengemaakt: dit is het. (En ja de bouten zitten vast). Dit is gewoon flimsy.

Ik ga een nieuwe vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houseofdreams
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-10 07:21
JohnHannibalSmith schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 14:33:
[...]

[YouTube: 2 August 2025]
Heb de B-pillar zelf maar eens opengemaakt: dit is het. (En ja de bouten zitten vast). Dit is gewoon flimsy.

Ik ga een nieuwe vragen.
Bedankt voor de info. Ik heb ook het idee dat er af en toe wat rammelt aan die kant, als het me echt begint te storen, ga ik er desnoods zelf wat aan doen...

Was het moeilijk die stijl los te maken? Gewoon lostrekken of?

EX30 Ultra Twin Performance

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Volvoforlive
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 26-10 20:23
Zo dan, de vakantie naar Oostenrijk achter de rug. Wat een fantastische reiswagen toch de EX30. Geen enkel probleem ondervonden, maar dan ook echt niets. Voldoende laadmogelijkheden onderweg gehad. Altijd plaats. Vaak bij Tesla. Heerlijk, na 2 uurtjes even een kop koffie, benen strekken en na 20-25 minuten weer door. Comfortabel, waar nodig snel. Comfort en bovendien een fantastisch sturende auto. Dirk tevreden, nu ook weer met de 2de EX30!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnHannibalSmith
Houseofdreams schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 22:29:
[...]

Bedankt voor de info. Ik heb ook het idee dat er af en toe wat rammelt aan die kant, als het me echt begint te storen, ga ik er desnoods zelf wat aan doen...

Was het moeilijk die stijl los te maken? Gewoon lostrekken of?
Ik heb langs de zijkanten een squeegy ertussengedrukt, en vervolgens van onder naar boven lostrekken. Aan de bovenkant zitten een tweetal pinnen die naar boven steken. Als de clips loszijn valt het paneel er zo uit.

M.i. is er niks zelf aan te doen, deze gordelconstructie is gewoon flimsy…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedkroon
  • Laatst online: 28-10 20:21
In principe hoort de boutsteel in zijn geheel volledig met kunststof ringen omhuld te zijn opdat geen metaal contact gemaakt kan worden.
Ook de ringen dienen van niet te hard kunststof te zijn, meestal van zacht nylon.

Overigens is het fenomeen bij mij ook significant aanwezig met name aan de bijrijders kant.

[ Voor 23% gewijzigd door tedkroon op 03-08-2025 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fbenniks
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08:24
Bij ons in de straat is recent de weg gerenoveerd, waardoor er nu los grind op het asfalt ligt. Gisteren had ik voor de tweede keer een krassend of schurend geluid bij het linker voorwiel.

Beide keren heeft de ANWB een klein grindsteentje tussen de remschijf en de achterplaat (zo noemde de monteur het) weggehaald. Het was dus weer precies hetzelfde probleem en ook weer bij het linker voorwiel.

Nu vraag ik me af: is dit puur toeval, of is dit een bekende of kwetsbare plek bij deze auto waar sneller steentjes tussen komen? Heeft iemand hier ervaring mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/abDtnpCZtmSG39e0AQSZ4IMh8tg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ny5x4N4vsv8ph6ArxHxpcsHD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZ9DRZAP4vD4MbJIyAGHG3zWK3o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EQnvLrJ5lRQcH2xENl04sa6X.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door fbenniks op 04-08-2025 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rienn
Lijkt me toeval.
Pas een collega die bij zijn VW Up een steentje ergens in de remklauw van het voorwiel had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jake_Cornflake
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-10 12:53
fbenniks schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:43:
Bij ons in de straat is recent de weg gerenoveerd, waardoor er nu los grind op het asfalt ligt. Gisteren had ik voor de tweede keer een krassend of schurend geluid bij het linker voorwiel.

Beide keren heeft de ANWB een klein grindsteentje tussen de remschijf en de achterplaat (zo noemde de monteur het) weggehaald. Het was dus weer precies hetzelfde probleem en ook weer bij het linker voorwiel.

Nu vraag ik me af: is dit puur toeval, of is dit een bekende of kwetsbare plek bij deze auto waar sneller steentjes tussen komen? Heeft iemand hier ervaring mee?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb dit zelf ook al tweemaal meegemaakt.
Eerste keer heb ik het opgelost door een kort stukje achteruit te rijden.
2de keer kon ik niet langs de kant staan en is het steentje waarschijnlijk weggesleten. Hoogstwaarschijnlijk ook een groef in de remschijf getrokken maar dat heb ik nog niet kunnen controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fbenniks
Jake_Cornflake schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:27:
[...]

Heb dit zelf ook al tweemaal meegemaakt.
Eerste keer heb ik het opgelost door een kort stukje achteruit te rijden.
2de keer kon ik niet langs de kant staan en is het steentje waarschijnlijk weggesleten. Hoogstwaarschijnlijk ook een groef in de remschijf getrokken maar dat heb ik nog niet kunnen controleren.
Goed om te horen (nou ja, herkenbaar in elk geval) dat ik niet de enige ben! Dat korte stukje achteruit rijden ga ik zeker onthouden voor als het nog eens gebeurt.

Bij mij was het beide keren zo hardnekkig dat het geluid niet vanzelf verdween en ik de ANWB erbij heb laten komen. Als het nog een keer gebeurt, ga ik toch even langs de dealer om te laten checken of er misschien te veel ruimte zit tussen de remschijf en de achterplaat, waardoor opspattend grind makkelijk ertussen kan komen.

Hopelijk valt de schade aan jouw remschijf mee, dat hoor je vast bij je eerste apk controle:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pexow
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 08-10 16:37
Misschien een stomme vraag, maar hoe hebben jullie een EX30 geleased/gekocht? Het is voor mij op de één of andere manier onmogelijk iets simpels als een proefrit te krijgen. De lokale dealer reageert simpelweg gewoon niet op het verzoek via de Volvo-website?

Ik kom uit een BMW en ben gewend dat een proefrit gewoon mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Pexow schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:23:
Misschien een stomme vraag, maar hoe hebben jullie een EX30 geleased/gekocht? Het is voor mij op de één of andere manier onmogelijk iets simpels als een proefrit te krijgen. De lokale dealer reageert simpelweg gewoon niet op het verzoek via de Volvo-website?

Ik heb gebeld naar een aantal dealers of ik een proefrit mocht maken. Auto is geleased via mijn werkgever.

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 04-08-2025 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fbenniks

Wij hebben twee keer een proefrit gemaakt in de EX30 en beide keren vooraf contact gehad met de lokale dealer. Tijdens die gesprekken hebben we aangegeven dat we nog twijfelden tussen kopen of leasen. Uiteindelijk werden we zeven maanden na onze laatste proefrit gebeld met het nieuws dat de demo-auto waarin we destijds hadden gereden, te koop werd aangeboden. We hebben toen besloten om deze auto aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iHansz
Ik ben langsgegaan om eerst de auto zelf te bekijken. Verkoper stelde zelf voor een proefrit te gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-10 17:07
rens-br schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:25:
[...]

Ik heb gebeld naar een aantal dealers of ik een proefrit mocht maken.
Gewoon even bellen inderdaad.
Uiteindelijk is mijn Volvo door een andere dealer geleverd dan waar ik de proefrit gemaakt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iHansz
Daarbij, het gaat niet zo goed met Volvo nu, dus ze zouden m.i. alles moeten aanpakken om klanten te trekken c.q. tegemoet te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onderling1987
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08:57
Ik ben gewoon langsgegaan bij de dealer, gesprek gehad en een proefrit ingepland voor later die dag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pexow
Een beller is sneller, het is gelukt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pexow
Overigens kwam toen meteen de volgende vraag. Wat is het verschil tussen de MY24 en MY26? Hij bood telefonisch al een substantiële korting aan op de MY24.

[ Voor 27% gewijzigd door Pexow op 04-08-2025 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdolder
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-10 17:39
Mijn dealer was bij de Nederlandse de preview in Vianen. Daarna afspraak gemaakt in de showroom en proefrit gedaan in een EX40 omdat de EX30 nog niet beschikbaar was.
Toen deze beschikbaar was voor proefritten zijn we gebeld voor proefrit.

EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi / 3 x Marstek Venus E v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson

Wat een verschil per dealer dan, ik kreeg letterlijk de kaart in mijn handen gedrukt toen ik bij een EX30 bij de lokale dealer stond te kijken! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthGoofy
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-10 15:53
JohnHannibalSmith schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:55:
[...]

In dit geval niet. Alles al getest: alle spullen uit de auto verwijderd, gordels ingeklikt zonder passagier. Het zit echt IN de b-stijl. De monteur hoorde het ook, maar kan het niet vinden bij uit elkaar halen… is voor mij precies op oorhoogte dus knetter-irritant…
Ze hebben bij mijn wagen ook al 2x de b-stijl gedemonteerd, helaas zonder echte verbeteringen.
Stoort me geweldig, zeker bij lage snelheden en oneffenheden in de weg.
Ik heb recent 3 weken met een vervangwagen moeten rijden en dan merk je pas de stilte van een elektrische wagen. Soms is het even weg, meestal 1 rit en daarna is het er terug, je merkt het meteen tijdens het vertrek of het gekraak er is of niet. En bij een langdurige droge periode lijkt het ook minder te zijn.
Zou het niet aan de kwaliteit van de deurrubbers kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rienn
Werkt preconditioneering van de accu ook als een snellader als tussenstop is ingepland?
Of alleen als eind bestemming zonder tussen stops.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

rienn schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 08:44:
Werkt preconditioneering van de accu ook als een snellader als tussenstop is ingepland?
Of alleen als eind bestemming zonder tussen stops.
Werkt hier ook prima als het als tussenstop is ingevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmvoo
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10-10 15:44

Vreemd. Welke dealer heb je de proefrit aangevraagd? En anders gewoon langsgaan (en er iets van zeggen haha)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Ik liep er met onze Zappi lader tegenaan dat hij iedere keer stopt met laden als je langs de auto loopt en soms ook "Charge Completed" vermeldde, terwijl die nog lang niet klaar is en dus ook niet meer verder gaat Heel irritant als je hem langzaam laat laden op de zonnepanelen. Sowieso snap ik echt niet waarom ze het zo gemaakt hebben dat hij stopt, bij mijn XC40 gaat ie gewoon door en stopt hij pas als je op de knop drukt die bij de laadpoort zit.

Onze vorige Corsa-E deed dit ook. Verschil met de EX30, is dat de Corsa vrij snel weer verder ging. De EX30 pas als hij weer dicht gaat. Soms duurt dit te lang voor de Zappi en dan is de Charge Complete. Standaard staat blijkbaar ingesteld dat hij binnen 25s verder moet gaan. In het Compatibility menu kan je dit naar 250s zetten. Tot nu toe blijft hij wel doorladen. Dus tipje voor diegene die hier tegenaan lopen met hun lader.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick-99
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06:31
Ophidian schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 18:02:
Ik liep er met onze Zappi lader tegenaan dat hij iedere keer stopt met laden als je langs de auto loopt en soms ook "Charge Completed" vermeldde, terwijl die nog lang niet klaar is en dus ook niet meer verder gaat Heel irritant als je hem langzaam laat laden op de zonnepanelen. Sowieso snap ik echt niet waarom ze het zo gemaakt hebben dat hij stopt, bij mijn XC40 gaat ie gewoon door en stopt hij pas als je op de knop drukt die bij de laadpoort zit.

Onze vorige Corsa-E deed dit ook. Verschil met de EX30, is dat de Corsa vrij snel weer verder ging. De EX30 pas als hij weer dicht gaat. Soms duurt dit te lang voor de Zappi en dan is de Charge Complete. Standaard staat blijkbaar ingesteld dat hij binnen 25s verder moet gaan. In het Compatibility menu kan je dit naar 250s zetten. Tot nu toe blijft hij wel doorladen. Dus tipje voor diegene die hier tegenaan lopen met hun lader.
Goede tip.

Bij mijn auto heb ik de automatische ontgrendeling/verwelkoming uitgeschakeld.
Het stoppen met laden en ontgrendelen van de laadkabel is gekoppeld met de centrale vergrendeling. Dit was ook zo bij mijn Hyundai Ioniq.
Laden gaat verder als de kabel niet uitgenomen wordt en opnieuw vergrendeld op de stekker. Dit duurt even.

EX30 - SMER - Ultra sinds 15-03-2024 / EV-Box BusinessLine

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• iHansz
De ADAC testte hoe de auto’s zouden reageren bij verschillende scenario’s: van een stilstaande persoon of object achter de auto tot een fietser die nog even achter de auto door wil schieten terwijl jij aan het uitparkeren bent. Alle scenario’s zijn uitgevoerd met een snelheid van 4 tot 8 km/u.

Vier van de tien auto’s slagen met vlag en wimpel voor de test. Bij de BMW X3, Ford Puma, Volkswagen Tiguan en Volvo EX30 doet het systeem precies wat je hoopt: de persoon of het object detecteren en tijdens in ankers gaan voordat er een boem-is-ho-momentje plaatsvindt.

https://www.adac.de/rund-...kassistent-bremsfunktion/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GmY0LhMgZpkx7AfyQaq2RD6lSq0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nq50x1dKxJjr96L6kAm4HHkF.jpg?f=fotoalbum_large

Toch een echte Volvo... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmvoo
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10-10 15:44
iHansz schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 08:51:
De ADAC testte hoe de auto’s zouden reageren bij verschillende scenario’s: van een stilstaande persoon of object achter de auto tot een fietser die nog even achter de auto door wil schieten terwijl jij aan het uitparkeren bent. Alle scenario’s zijn uitgevoerd met een snelheid van 4 tot 8 km/u.

Vier van de tien auto’s slagen met vlag en wimpel voor de test. Bij de BMW X3, Ford Puma, Volkswagen Tiguan en Volvo EX30 doet het systeem precies wat je hoopt: de persoon of het object detecteren en tijdens in ankers gaan voordat er een boem-is-ho-momentje plaatsvindt.

https://www.adac.de/rund-...kassistent-bremsfunktion/

[Afbeelding]

Toch een echte Volvo... ;)
Top! Bizar hoe sommige auto's gewoon helemaal niet remmen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CL53
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 23-10 15:53
Ik heb af en toe een probleem met de verlichting van mijn Volvo fietsendrager. Als ik na een eind gereden te hebben parkeer en de auto op slot doe blijven de achterlichten van de fietsendrager soms aan terwijl alle autolichten uit zijn en ik ook ver genoeg weg ben, dus buiten bereik van de digikey. De rest van de verlichting van de drager wil dan niet meer werken blijkt bij testen. Pas na een aantal keren de stekker in en uit doen helpt soms, ook een keer noodgedwongen de stekker er maar uitgelaten. Dan voortdurend alarm dat er iets te dicht bij de auto zit. Bij de Volvogarage deed alles het gewoon, maar week later weer hetzelfde probleem onderweg. Lastig diagnose stellen. Heeft iemand dezelfde ervaring of een slimme tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc1t
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:13
Ophidian schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 18:02:
Ik liep er met onze Zappi lader tegenaan dat hij iedere keer stopt met laden als je langs de auto loopt en soms ook "Charge Completed" vermeldde, terwijl die nog lang niet klaar is en dus ook niet meer verder gaat Heel irritant als je hem langzaam laat laden op de zonnepanelen.
Dit vind ik ook vet irritant. Ook wordt mijn thuis accu uitgeschakeld als ik op 11kw ga laden en als de accu vol is weer naar normaal. Als ik langs de auto loop dan schakelt alles weer. Heel irritant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfontein75
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22-10 17:37
CL53 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:28:
Ik heb af en toe een probleem met de verlichting van mijn Volvo fietsendrager. Als ik na een eind gereden te hebben parkeer en de auto op slot doe blijven de achterlichten van de fietsendrager soms aan terwijl alle autolichten uit zijn en ik ook ver genoeg weg ben, dus buiten bereik van de digikey. De rest van de verlichting van de drager wil dan niet meer werken blijkt bij testen. Pas na een aantal keren de stekker in en uit doen helpt soms, ook een keer noodgedwongen de stekker er maar uitgelaten. Dan voortdurend alarm dat er iets te dicht bij de auto zit. Bij de Volvogarage deed alles het gewoon, maar week later weer hetzelfde probleem onderweg. Lastig diagnose stellen. Heeft iemand dezelfde ervaring of een slimme tip?
Ik heb dit ook met mijn Thule Easyfold. Brandende verlichting na vergrendeling van de auto.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Danielson
Ik kwam deze foto’s nog tegen. Ze schijnen van versie 1.6 te zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DXr6uuPUQifIGMXMavjoz355IPs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/klmIpkC86zFNVa2HMuP0PK7h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aOex4erX1-RJv9KnKhtl0mP5kVU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bpz1puSntAPGxvaGqiNJ8QWa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 17-10 20:23
Hebben jullie ook last van dat de andere partij via bluetooth bellen erg slecht te verstaan is?
Het klinkt allemaal heel zacht en ver weg.
Dit probleem heb ik met 2 telefoons in de EX30 terwijl diezelfde toestellen het in andere voertuigen wel goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
Aomi schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 09:23:
Hebben jullie ook last van dat de andere partij via bluetooth bellen erg slecht te verstaan is?
Dit probleem heb ik met 2 telefoons in de EX30 terwijl diezelfde toestellen het in andere voertuigen wel goed doen.
Ik heb er zelf geen last van, maar dit is inderdaad al vaker terugkomen in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhoopJerry
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 27-10 16:18
Danielson schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 08:33:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@Danielson heb je een linkje naar die video?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
WhoopJerry schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:27:
[...]

@Danielson heb je een linkje naar die video?
Nee, het waren screenshots die ik op Reddit vond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjustin
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 28-10 08:35
Danielson schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 08:33:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lijkt een RHD voertuig? Vraag me af vanwaar de screenshots dan komen, uit welke video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFruitNerd
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-10 12:56

TheFruitNerd

iets met fruit

mjustin schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:05:
[...]

Lijkt een RHD voertuig? Vraag me af vanwaar de screenshots dan komen, uit welke video.
Sowieso bijzondere foto; de bovenste balk lijkt gespiegeld (icoon voor ruitenwisser en lampen bijv. staan nu nog rechts ipv links).

[ Voor 4% gewijzigd door TheFruitNerd op 12-08-2025 16:23 ]

- B.L.A.A.T. -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:38
@TheFruitNerd Dat is speciaal gedaan voor auto's die aan de verkeerde kant van de weg moeten rijden ;)
(In de UK bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedkroon
Wanneer komt de OTA versie 1.6

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iHansz
Waarschijnlijk als Pasen en Pinksteren op één dag vallen… 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
Weet iemand of het mogelijk wordt om 2 tijdstippen toe te voegen aan het klimaat schema met de komende update?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tedkroon
iHansz schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 19:20:
[...]

Waarschijnlijk als Pasen en Pinksteren op één dag vallen… 😇
Bij Volvo weet je het nooit en ik begin al een beetje in mijn eigen onzin te geloven, hihi 8) 8) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFruitNerd
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-10 12:56

TheFruitNerd

iets met fruit

EdwinW schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:28:
@TheFruitNerd Dat is speciaal gedaan voor auto's die aan de verkeerde kant van de weg moeten rijden ;)
(In de UK bijvoorbeeld)
Goedemorgen, zo scherp was ik nog niet :+

- B.L.A.A.T. -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Celf11
Jazeker, maar dan precies het tegenovergestelde. Ik moet bijna fluisteren omdat het geluid anders aan de andere kant veel te hard en vervormd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JSD00
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-10 21:18
Wat ik écht mis in deze auto met deze temperaturen is het instellen van meerdere timers voor de preconditionering van de cabine. Ik wil heel graag zowel in de ochtend als in de middag als ik naar huis ga automatisch de temperatuur op niveau laten brengen.

Zijn er mogelijkheden bij jullie bekend om dat alsnog te doen? Ook al ondersteunt de auto of de app dat nog niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

JSD00 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:57:
Wat ik écht mis in deze auto met deze temperaturen is het instellen van meerdere timers voor de preconditionering van de cabine. Ik wil heel graag zowel in de ochtend als in de middag als ik naar huis ga automatisch de temperatuur op niveau laten brengen.

Zijn er mogelijkheden bij jullie bekend om dat alsnog te doen? Ook al ondersteunt de auto of de app dat nog niet?
Vastknopen aan HA of Domoticz en het zo instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XfadeR
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-10 21:37
JSD00 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:57:

Ik vind dat ook een heel vreemd iets. Dat je maar 1 timer kan instellen. 8)7 Waren meerdere timers te duur om te programmeren? Je zult het via HA of Domoticz inderdaad moeten doen zoals @rens-br al aangeeft.

Nog vreemder vind ik dat je niet eens de temperatuur kan instellen?!? Pre-condition maar met welke temperatuur dan??? Pakt hij de laatst ingestelde? Dat is ook heel slecht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sepio
  • Laatst online: 07:59
Meerdere timers mis ik inderdaad ook. Daarnaast mis ik ook dat je nergens aan kunt zien dat de auto rijklaar is. Ik heb een Core en moet dus de kaart of mijn iPhone fysiek tegen de lezer houden. Maar je ziet nergens aan dat de kaart geaccepteerd is of niet. Als je bijvoorbeeld je deur open doet en even opstaat dan moet je de kaart opnieuw lezen om weg te kunnen rijden. Ik had dit graag in beeld gehad.

Nu krijg je alleen bij het gas geven de melding dat je de kaart nog moet lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Sepio schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:30:
Meerdere timers mis ik inderdaad ook. Daarnaast mis ik ook dat je nergens aan kunt zien dat de auto rijklaar is. Ik heb een Core en moet dus de kaart of mijn iPhone fysiek tegen de lezer houden. Maar je ziet nergens aan dat de kaart geaccepteerd is of niet. Als je bijvoorbeeld je deur open doet en even opstaat dan moet je de kaart opnieuw lezen om weg te kunnen rijden. Ik had dit graag in beeld gehad.

Snap dit probleem ook wel ja. Ik heb ook een core en heb gewoon het pasje daar altijd liggen. Maar als je een telefoon gebruikt als sleutel is het gewoon niet zo praktisch.

Het blijft eigenlijk gewoon een stom systeem met zo'n pasje op een auto van 35k, maar goed.

[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 13-08-2025 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Volvoforlive
XfadeR schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:23:
[...]

Ik vind dat ook een heel vreemd iets. Dat je maar 1 timer kan instellen. 8)7 Waren meerdere timers te duur om te programmeren? Je zult het via HA of Domoticz inderdaad moeten doen zoals @rens-br al aangeeft.

Nog vreemder vind ik dat je niet eens de temperatuur kan instellen?!? Pre-condition maar met welke temperatuur dan??? Pakt hij de laatst ingestelde? Dat is ook heel slecht.
Volgens mij de laatste. Dus als je de temp op 23 hebt ingesteld, zal er tot en met 23 graden volgens mij gekoeld worden. Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XfadeR
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-10 21:37
Volvoforlive schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 15:56:
[...]

Volgens mij de laatste. Dus als je de temp op 23 hebt ingesteld, zal er tot en met 23 graden volgens mij gekoeld worden. Werkt prima.
Tenzij je bijvoorbeeld een week (of langer door welke reden dan ook) niet gereden hebt en de temperatuur is totaal anders buiten. Of een verschil met een koude nacht en ineens een warme dag etc.
Je gaat dan je auto pre-conditionen naar een mysterieuze temp... Je wilt toch gewoon graden kunnen instellen?
Ik vind het een vreemde keuze.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zapato
XfadeR schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 18:23:
[...]

Tenzij je bijvoorbeeld een week (of langer door welke reden dan ook) niet gereden hebt en de temperatuur is totaal anders buiten. Of een verschil met een koude nacht en ineens een warme dag etc.
Je gaat dan je auto pre-conditionen naar een mysterieuze temp... Je wilt toch gewoon graden kunnen instellen?
Ik vind het een vreemde keuze.
Ik heb hem altijd op 19 staan, ieder seizoen.

• Volvo85
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21-09 11:13
snip: kan in vraag en aanbod

[ Voor 99% gewijzigd door We Are Borg op 14-08-2025 09:09 ]

• kmat
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-10 12:07
Sepio schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:30:

Om de auto te "starten" met een kaart moet je de kaart altijd linksonder in het middenconsole zetten\houden, daar waar de draadloze lader van de telefoon zit. Na "gestart" te zijn kan je hem weghalen. Uitstappen of deur opendoen, zonder dat de kaart op die plek zit, is "ontstarten".
In tegenstelling tot de keyfob of digitale sleutel (beide niet beschikbaar op core uitvoering), die hoeft alleen aanwezig te zijn in de auto om te starten.

https://www.volvocars.com...%20starten%20kaart&page=0

https://www.volvocars.com...earch=sleutelkaart&page=0

Maar zo'n kaart op deze manier als sleutel is onhandig. Had een aparte sleuf\plek gemaakt waar die altijd in moet zitten of zo. Ook voor een instapmodel van Volvo. Maar goed, er zijn wel meer dingen onhandig in de software. Het werkt tenminste.

[ Voor 18% gewijzigd door kmat op 14-08-2025 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aomi
Gisteren voor het eerst de wasstraat geprobeerd met de ex30s (kettingbaan), met wasmodus werkt dat wel prima maar kunnen de parkeersensoren niet uit (in die stand)? Mijn god wat wordt je gek van alle parkeerpiepjes tijdens het wassen

• Meloenen
Aomi schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 11:04:
Gisteren voor het eerst de wasstraat geprobeerd met de ex30s (kettingbaan), met wasmodus werkt dat wel prima maar kunnen de parkeersensoren niet uit (in die stand)? Mijn god wat wordt je gek van alle parkeerpiepjes tijdens het wassen
Verschrikkelijk inderdaad, je kan de meldingen wel 'muten', dan komen ze nog wel op je scherm maar zonder het geluid erbij.

• blax
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:14
Hier had ik ook last van met mijn Iphone wanneer ik bluetooth gebruik voor bellen. Ik wou eigenlijk Apple Carplay niet gebruiken. Dit toch maar geactiveerd en sinds ik Apple Carplay gebruik voor het bellen ben ik beter te verstaan.

• Aomi
Meloenen schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 12:14:
[...]

Verschrikkelijk inderdaad, je kan de meldingen wel 'muten', dan komen ze nog wel op je scherm maar zonder het geluid erbij.
Oh hoe doe je dat dan? Normaal komt er in beeld een popup maar tijdens de wasmodus wordt dat allemaal onderdrukt (bij mijn ex30 althans)

• Volvoforlive
Er popt een schermpje op bij de eerste piepjes. Ik druk dan op het kruisje en het is stil…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Aomi schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 11:04:
Ik heb die wasstraat modus toch al meedere keren gebruikt en herken dit niet..

De auto in N krijgen zonder rem erop heb ik overigens altijd meer moeite mee. Het is stom dat de wasstraat modus dat ook niet gewoon voor je regelt.

• Meloenen
rens-br schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 12:58:
[...]

De auto in N krijgen zonder rem erop heb ik overigens altijd meer moeite mee. Het is stom dat de wasstraat modus dat ook niet gewoon voor je regelt.
Dan moet je de auto vanuit de R stand in de N zetten. Vanuit D naar N gaat de automatische handrem erop. Of je moet one-padel-drive uitzetten, dan gaat de automatische handrem er nooit op.

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Meloenen schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:24:
[...]

Dan moet je de auto vanuit de R stand in de N zetten. Vanuit D naar N gaat de automatische handrem erop. Of je moet one-padel-drive uitzetten, dan gaat de automatische handrem er nooit op.
Ah. Goed om te weten! Ik vind het in N zetten van de auto altijd een gedoe. En de automatische rem krijg je er ook wel af door de rem in te trappen, maar het is altijd gewoon wat gedoe.

• Aomi
rens-br schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 12:58:
[...]

Gordel los, dan gaat One Pedal Drive automatisch uit en de rem gaat dan ook los.
In de N zetten is niet zo lastig toch?

• Sepio
  • Laatst online: 07:59
kmat schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 11:04:
[...]

Om de auto te "starten" met een kaart moet je de kaart altijd linksonder in het middenconsole zetten\houden, daar waar de draadloze lader van de telefoon zit. Na "gestart" te zijn kan je hem weghalen. Uitstappen of deur opendoen, zonder dat de kaart op die plek zit, is "ontstarten".
In tegenstelling tot de keyfob of digitale sleutel (beide niet beschikbaar op core uitvoering), die hoeft alleen aanwezig te zijn in de auto om te starten.

https://www.volvocars.com...%20starten%20kaart&page=0

https://www.volvocars.com...earch=sleutelkaart&page=0

Maar zo'n kaart op deze manier als sleutel is onhandig. Had een aparte sleuf\plek gemaakt waar die altijd in moet zitten of zo. Ook voor een instapmodel van Volvo. Maar goed, er zijn wel meer dingen onhandig in de software. Het werkt tenminste.
Ik gebruik mijn Apple Watch om de deur te openen en dan ga ik zitten. Dan houd ik mijn iPhone een keer tegen de lezer in het middenconsole. Vaak maakt de iPhone dan een zacht geluidje dat de kaart gelezen is. Maar de auto toont dat niet. Je ziet niks veranderen. Als je dan weg wilt rijden zet je de auto in drive en kun je wegrijden.

Maar soms is het lezen toch niet goed gegaan of heb ik even de deur open gegaan (bijvoorbeeld bij de slagboom op mijn werk) en dan krijg je bij het zetten van de auto in drive een melding dat je de kaart nog moet lezen. Ik had dat graag eerder in beeld gehad.

Iets van een rode sleutel die aangeeft dat de kaart nog niet gelezen is en die groen wordt als dat wel gelukt is en je direct weg kan rijden. In de voorlaatste update moest de sleutel gewoon altijd aanwezig zijn. Sinds de laatste update hoeft dat niet meer maar mis ik dus een indicator. Nu is er gewoon niks dat aangeeft in welke status de auto staat.

• Pexow
Ik heb dus inmiddels proefgereden in een EX30. Het rijdt verder prima, maar ik heb toch twee twijfelpunten:
- De eerste is het scherm. Met de snelheidsmeter kan ik leven, maar alles gaat via het scherm. Heb je hier in de praktijk nou last van? Sommige instellingen zitten vrij diep verstopt, maar ik vraag mij af of je deze niet één keer instelt en nooit meer naar omkijkt. Voor mij is airco, radio en navigatie belangrijk maar kon lastig bepalen of dit in de praktijk problemen oplevert.
- Het aantal waarschuwingen is echt veel en de Pilot Assist gaf mij niet veel vertrouwen. Hoe werkt de Pilot Assist in de praktijk. Stel ik ga naar Zuid-Europa, kan ik dan achterover leunen of zit de Pilot Assist mij dwars.

• iHansz
- De eerste is het scherm. Met de snelheidsmeter kan ik leven, maar alles gaat via het scherm. Heb je hier in de praktijk nou last van? Absoluut niet. Kan alles vinden wat ik moet hebben. De spiegels bv verstel je nooit zo vaak of niet. Andere zaken als airco zijn snel te vinden. Vind dit makkelijker, lekker alles compact bij elkaar.
- Het aantal waarschuwingen is echt veel en de Pilot Assist gaf mij niet veel vertrouwen. Hoe werkt de Pilot Assist in de praktijk. Stel ik ga naar Zuid-Europa, kan ik dan achterover leunen of zit de Pilot Assist mij dwars. Vind het wel meevallen qua piepjes. Snelheid zet ik altijd meteen uit. Als je af en toe naar tussen het stuur kijkt, piept dat ook zelden, tenzij ik gaap of meezing met de muziek. Pilot Assist is een hulpmiddel en geen selfdrive modus. Zie het als een luxere cruisecontrol. Lees dit maar eens, ook de 'Meer in dit onderwerp': https://www.volvocars.com...77a7e089c0a8296870d1a409/

In ieder geval succes met je beslissing. Voor mij is de EX30 één van de fijnere auto's die ik heb gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rienn
Op de snelweg als het niet te druk is vind ik de pilot assist gewoon prima.

• ajouwens
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-10 17:57
rienn schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 17:38:
Op de snelweg als het niet te druk is vind ik de pilot assist gewoon prima.
Mee eens, alhoewel ik ook af en toe een melding krijg om mijn handen aan het stuur te houden. Terwijl ik het stuur al die tijd al vast houd. Alle andere “hulpjes” zet ik uit, wat een drama dingen. Helaas kan dat (nog?) niet in één keer met het knopje op het stuur. Is niet een specifiek Volvo problem, die ellende is verplicht op alle nieuwe auto’s.

Marstek Venus E (v2) V152, 1 fase 40A, Solar 2kW (max), Home Assistant, Unifi, Volvo EX30 SMER

• Aomi
Pexow schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:28:
Ik heb dus inmiddels proefgereden in een EX30. Het rijdt verder prima, maar ik heb toch twee twijfelpunten:
- De eerste is het scherm. Met de snelheidsmeter kan ik leven, maar alles gaat via het scherm. Heb je hier in de praktijk nou last van? Sommige instellingen zitten vrij diep verstopt, maar ik vraag mij af of je deze niet één keer instelt en nooit meer naar omkijkt. Voor mij is airco, radio en navigatie belangrijk maar kon lastig bepalen of dit in de praktijk problemen oplevert.
- Het aantal waarschuwingen is echt veel en de Pilot Assist gaf mij niet veel vertrouwen. Hoe werkt de Pilot Assist in de praktijk. Stel ik ga naar Zuid-Europa, kan ik dan achterover leunen of zit de Pilot Assist mij dwars.
Ik rij nu pas een weekje met de EX30 en hoewel ik in het begin sceptisch was kan ik je nu al vertellen dat alles via het scherm regelen totaal geen probleem is.
De eerste keer ga je er eens goed en rustig voor zitten, ploegt even het hele scherm door en zet alle instellingen zoals je ze wil hebben. Daarna heb je er geen omkijken meer naar.
Klimaat is eenvoudig en snel in te stellen (zoals temperatuur en ventilator snelheid), het enige storende is misschien dat je het dashboardkastje via het scherm moet openen (als je die veel gebruikt dan). Ik gebruik die zelf niet dus heb er geen last van.

De hoeveelheid waarschuwingen valt heel erg mee als je de snelheidswaarschuwingen plus driver alert uit zet. En dit gaat vrij vlot via het scherm overigens.

• rienn
Ik rij nu een maand een ex30. Bij mijn vorige auto regelde de airco de ventilator snelheid zelf. Bijvoorbeeld met deze hete dagen ging de ventilator dan vanzelf sneller draaien tot het interieur op temperatuur is , en dan vanzelf langzamer. Dat lijkt in de ex30 niet zo te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Aomi schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:49:
Gordel los, dan gaat One Pedal Drive automatisch uit en de rem gaat dan ook los.
In de N zetten is niet zo lastig toch?
Ik vind het een stuk lastiger dan in mijn vorige automaat... die had gewoon een N-stand waar je de schakelpook in kon zetten ipv dit ietwat vage half omhoog en dan een tijdje daar houden.

En het lastigste/verwarrendste is denk ik dat ie afhankelijk van de precieze omstandigheden (gordel vast/los, OPD aan/uit) automatisch op hold komt en je dus daar ook weer iets voor moet doen. Ik heb zelf voor bij de wasstraat een lijstje dingen die ik uit zet (waarschijnlijk deels overbodig) en one pedal drive is er daar een van.
Pexow schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:28:
Ik heb zelf inderdaad in het begin (samen met de verkoper) de boel ingesteld en slechts zelden nog iets aangepast. De belangrijkste instellingen die je noemt zijn allemaal direct vanaf het home-scherm bereikbaar of zelfs instelbaar.

Wat ik zelf wel lastig vind aan een touchscreen is dat het scherm zodanig ver zit, dat bedienen tijdens het rijden bij mij met uitgestrekte arm moet. En dan kan het wel lastig zijn om daadwerkelijk aan te tikken wat je wilde aantikken, ipv iets er net boven/onder/naast...
- Het aantal waarschuwingen is echt veel en de Pilot Assist gaf mij niet veel vertrouwen.
Dat soort waarschuwingen is iets dat elke nieuwe auto zal hebben, komt door Europese wetgeving. Ik had ook een proefrit met een toen net nieuw geïntroduceerde Hyundai Kona gemaakt en die vond ik tijdens de proefrit irritanter qua meldingen dan de EX30.
Hoe werkt de Pilot Assist in de praktijk. Stel ik ga naar Zuid-Europa, kan ik dan achterover leunen of zit de Pilot Assist mij dwars.
Ik hoop dat je de stoel sowieso zodanig instelt dat je achterover kan leunen tijdens het rijden ;)

Maar daarbij de handen over elkaar en alles aan de auto overlaten bij Pilot Assist zal sowieso niet 'mogen', het systeem controleert of je het stuur "vast hebt".. althans in werkelijkheid controleert het of je het stuurt beweegt wat een beetje ironisch is aangezien dat juist niet nodig is met Pilot Assist :X

Op een lange rechte weg het stuur losjes vasthouden - maar zonder het zelf te bewegen - levert mij wel wat frustratie op als ie elke zoveel tijd meldt dat ik het stuur vast moet houden (dus eigenlijk onnodig tegen het systeem in moet sturen). Maar of andere auto's met een soortgelijk systeem dat beter doen?

Je wordt uiteindelijk wel een beetje getraind om zo nu en dan zelf te sturen, zeker als je een dag lang ermee rijdt kan het daardoor meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
ACM schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 07:25:
[...]

Ik vind het een stuk lastiger dan in mijn vorige automaat... die had gewoon een N-stand waar je de schakelpook in kon zetten ipv dit ietwat vage half omhoog en dan een tijdje daar houden.
Ja eens, dat zeker. Aan de andere kant, hoevaak gebruik je de N stand buiten de wasstraat? Ik persoonlijk nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
De temperatuur kun je ook met je stem bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Aomi schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 08:02:
Ja eens, dat zeker. Aan de andere kant, hoevaak gebruik je de N stand buiten de wasstraat? Ik persoonlijk nooit.
Klopt, ik gebruik het verder ook niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
ACM schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 08:18:
[...]

Klopt, ik gebruik het verder ook niet :)
Ik heb het 1 x uitgeprobeerd en was een klein tikje tegen het pookje. Ik had niet het gevoel dat het ingewikkeld was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EmielZ
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-10 09:40
Zapato schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 08:16:
De temperatuur kun je ook met je stem bedienen.
Dit vind ik toch wel fascinerend om te lezen, ik heb dit namelijk meermaals geprobeerd en bij mij heeft dit namelijk nog nooit gewerkt.. Misschien omdat ik de Core rijd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

ACM schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 07:25:
[...]

Exact dit! En aangezien ik de N ook eigenlijk nooit gebruik is dat elke 8 tot 10 weken weer stoeien bij de wasstraat.
Pagina: 1 ... 91 ... 100 Laatste