Het grote Volvo EX30 topic

Pagina: 1 ... 88 89 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivarga
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:06
Hurbie schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:57:
[...]

Via Google bellen werkt dan nog wel. Je moet dan alleen de bel functie op je stuur lang of juist kort indrukken. En zeggen wie je wilt bellen. Dan kan je bellen via google
Volgens mij werkt dit niet zo , zodra je via carplay verbonden bent en je probeert via google te bellen , krijg je een melding dat dat niet mogelijk vanwege de carplay verbinding

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:04
De EX30 app heeft nog geen widget, maar de Volvo app voor onze XC40 wel. Maar daar kan ik ook de VIN selecteren van de EX30. Alleen als je erop drukt gaat hij dus naar de verkeerde app, maar voor een snelle blik wel handig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RKjc9rOKB63JTaCL-dyWvA85sn0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YfRByDU1fY4CT6ID6rUWnFsA.jpg?f=user_large

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
Werkt ook op het toegangsscherm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yCyyTXIdYzwNlV3KAz_cYQi6dGw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Q75rUTqmHqg3BRwRHmMHHmrI.jpg?f=user_large

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivarga
Idd handig , met een applewatch heb je deze snelle blik ook Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m9b7ZTXVPOLJWQLytnT-zr74JCM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bNhQNlMjzfeIWROZIUIGfwxN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjustin
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:41
Ophidian schreef op zondag 15 juni 2025 @ 13:13:
De EX30 app heeft nog geen widget, maar de Volvo app voor onze XC40 wel. Maar daar kan ik ook de VIN selecteren van de EX30. Alleen als je erop drukt gaat hij dus naar de verkeerde app, maar voor een snelle blik wel handig.

[Afbeelding]
Hoe voeg jij deze toe? Als ik probeer in te loggen in de Volvo Cars app kom ik op een scherm 'Voeg je auto toe', als ik dan mijn VIN invoer van de EX30 krijg ik de melding dat ik de EX30 app dien te gebruiken en kan ik niet verder. En hij slaat hem ook niet op, dus krijg de widget ook niet aan de praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
mjustin schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:16:
[...]

Hoe voeg jij deze toe? Als ik probeer in te loggen in de Volvo Cars app kom ik op een scherm 'Voeg je auto toe', als ik dan mijn VIN invoer van de EX30 krijg ik de melding dat ik de EX30 app dien te gebruiken en kan ik niet verder. En hij slaat hem ook niet op, dus krijg de widget ook niet aan de praat.
Ik hoef hem niet toe te voegen, zie in de Volvo app alleen mijn XC40. Maar toch kan ik zijn VIN kiezen in de widget.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fbrand
  • Registratie: Juli 2024
  • Nu online
Ophidian schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:29:
[...]

Ik hoef hem niet toe te voegen, zie in de Volvo app alleen mijn XC40. Maar toch kan ik zijn VIN kiezen in de widget.
Ok ik zal ff een XC40 opzoeken in de wijk om daarna mn Ex30 te kunnen zien🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Fbrand schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 15:26:
[...]

Ok ik zal ff een XC40 opzoeken in de wijk om daarna mn Ex30 te kunnen zien🤣
Of een andere Volvo ;) Maar jammer dat het niet lukt. Als je nou gewoon kon inloggen in je Volvo ID. Daar zit de koppeling namelijk. VIN koppelen aan je app is weer een ander proces namelijk (EX30 zit niet aan de Volvo app gekoppeld middels VIN invoeren namelijk, maar via je Volvo ID).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-07 22:44
We gaan in de zomer met de Ex30 naar Oostenrijk. Nu zou het fijn zijn als mijn vriendin een beetje lekker kan liggen in de auto.
Volvo zelf heeft een kussen/hoofdsteun. Wellicht prijzig. Iemand ervaring ?

https://www.vstore.nl/hoofdsteun-volvo

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iHansz
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 07:58
Mavi86 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 22:58:
We gaan in de zomer met de Ex30 naar Oostenrijk. Nu zou het fijn zijn als mijn vriendin een beetje lekker kan liggen in de auto.
Volvo zelf heeft een kussen/hoofdsteun. Wellicht prijzig. Iemand ervaring ?

https://www.vstore.nl/hoofdsteun-volvo
Ik wil geen spelbreker of betweter zijn, maar kijk even op deze pagina (vanaf Zithouding): https://www.volvocars.com...77a7e089c0a8296870d1a409/

Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPi
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:38

BPi

iHansz schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:32:
[...]

Ik wil geen spelbreker of betweter zijn, maar kijk even op deze pagina (vanaf Zithouding): https://www.volvocars.com...77a7e089c0a8296870d1a409/
Tja, onder de gordel wegschuiven bij een noodstop wil je niet. Dus niet te vlak.
Maar ook zeker niet voeten op het dashboard. Bij een ongeval je knieën in je schedel als je airbag uitklapt. Daar zijn heel nare voorbeelden van, inclusief heupfracturen :|
Klinkt heel naar, maar is ook heel naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-07 22:44
Ah ja.ik begrijp jullie. Maar wat kan er mis gaan met al die mooie veiligheidssystemen in onze Volvo :p

Maar met liggen bedoel ik ook niet helemaal vlak in slaapstand. Laten we er "relaxed" zitten van maken. Gewoon beetje achterover

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:09
Mavi86 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 09:05:
Ah ja.ik begrijp jullie. Maar wat kan er mis gaan met al die mooie veiligheidssystemen in onze Volvo :p
Misschien moet je een paar oudere pagina's in dit topic terugbladeren. Een aantal Tweakers hebben het bewijs geleverd met foto's van deze feilloze systemen :z

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFruitNerd
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:33

TheFruitNerd

iets met fruit

Weet niet of het al gemeld is, maar ik begrijp van de dealer dat update 1.5.6 op de stoep staat. Zou binnen nu en 2 a 3 weken uitgerold moeten worden.

- B.L.A.A.T. -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapdik
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 08:56
Mavi86 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 09:05:

Maar met liggen bedoel ik ook niet helemaal vlak in slaapstand. Laten we er "relaxed" zitten van maken. Gewoon beetje achterover
Het kan aan het lekkere kontje van de EX30 liggen, maar er heeft al twee keer iemand achterop gezeten in de file. Beide gevallen afgeleid door het mobieltje. Daar doe je als Volvo niks tegen, alleen maar waarschuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivarga
TheFruitNerd schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:30:
Weet niet of het al gemeld is, maar ik begrijp van de dealer dat update 1.5.6 op de stoep staat. Zou binnen nu en 2 a 3 weken uitgerold moeten worden.
Ik had begrepen uit dit forum , dat update 1.5.3 een update is die niet OTA kon . Als dit zo is dan vraag ik me wel af, mis je dan na later OTA update’s iets? En krijg je bij onderhoud nog steeds ook een update ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFruitNerd

TheFruitNerd

iets met fruit

ivarga schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:18:
[...]

Ik had begrepen uit dit forum , dat update 1.5.3 een update is die niet OTA kon . Als dit zo is dan vraag ik me wel af, mis je dan na later OTA update’s iets? En krijg je bij onderhoud nog steeds ook een update ?
Die vind ik lastig te beantwoorden omdat problemen bij de een wel aanwezig zijn en bij de ander niet. Zo was ik zelf erg tevreden met 1.5.2 en is er (onbewust) door de dealer 1.5.3 op gezet. Sinds die tijd heb ik continu klachten die ik daarvoor niet had. Terwijl er ook mensen zijn waarbij het nu als een zonnetje loopt.

Maar stel dat je nu van 1.5.2 naar 1.5.6 gaat dan denk ik niet perse dat je iets mist hoor.

- B.L.A.A.T. -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-07 21:01
Al enkele keren stap ik 's ochtends de auto in, en ontdek ik dat ie niet is opgeladen. Wat blijkt nou, als we tijdens de laadsessie een keer de auto ontgrendelen (om bv iets uit de auto te pakken) stopt het laden. Vergrendelen we de auto weer, wordt de laadsessie blijkbaar niet vervolgd... Ervaren jullie dit ook zo, of is hier meer aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:39

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ruvo schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:50:
Al enkele keren stap ik 's ochtends de auto in, en ontdek ik dat ie niet is opgeladen. Wat blijkt nou, als we tijdens de laadsessie een keer de auto ontgrendelen (om bv iets uit de auto te pakken) stopt het laden. Vergrendelen we de auto weer, wordt de laadsessie blijkbaar niet vervolgd... Ervaren jullie dit ook zo, of is hier meer aan de hand?
Het laden stopt bij mij ook als de auto ontgrendeld wordt, dit om de laadpoort vrij te geven. Als ik niet snel genoeg de kabel eruit trek, gaat deze bij mij gewoon weer verder, ongeacht of hij op slot staat trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
rens-br schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:52:
[...]

Het laden stopt bij mij ook als de auto ontgrendeld wordt, dit om de laadpoort vrij te geven. Als ik niet snel genoeg de kabel eruit trek, gaat deze bij mij gewoon weer verder, ongeacht of hij op slot staat trouwens.
Ik neem aan dat dat alleen bij thuisladers is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Zapato schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 14:34:
[...]

Ik neem aan dat dat alleen bij thuisladers is?
Hoe moet de auto weten of het een thuislader of een openbare lader is? Dat gedrag lijkt mij voor alle laders hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myquandro
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-07 17:04
rens-br schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 14:38:
[...]

Hoe moet de auto weten of het een thuislader of een openbare lader is? Dat gedrag lijkt mij voor alle laders hetzelfde.
Het gedrag is in mijn ervaring niet overal hetzelfde. Maar ik denk niet dat het te maken heeft met waar de lader hangt, maar wat voor lader het is. Zo heb ik laders gebruikt die het gewoon meteen doen als de kabel aangesloten is en het ook blijven doen als ik de auto ontgrendel en die pas stoppen als ik het pasje bij de lader houdt. Aan de andere kant heb ik laders gehad die pas beginnen met laden als de auto vergrendeld wordt en meteen ook stoppen als ik de auto ontgrendel.

Een ander verschil dat ik ken is of de kabel in de openbare lader vergrendeld is of niet. Veruit de meeste laders die ik ben tegengekomen houden de kabel vergrendeld totdat ik de laadpas erbij houdt (ook als het laden al gestopt is). Maar ik ken er ook waar de kabel ontgrendeld wordt zodra de laadsessie gestopt is (de kabel blijft dan vergrendeld bij de auto waardoor een dief de kabel niet zou kunnen stelen).

Kortom, er zijn nog best wel wat verschillen tussen openbare laadpalen (ik heb geen ervaring met thuisladers). En met al die verschillen die een openbare laadpaal kan hebben zal er misschien nog meer verschil zijn als je thuisladers meeneemt in de vergelijkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iHansz
ivarga schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:18:
[...]

Dit geeft Volvo zelf aan op de updatepagina van de EX30:

Door de software te updaten, blijft deze up-to-date met de nieuwste functies en verbeteringen. Software-updates worden vooral over-the-air (OTA), dus draadloos, uitgevoerd en alle eerdere updates worden ook geïnstalleerd als je een update uitvoert.

Als er een nieuwe update beschikbaar is, krijg je ongeveer drie weken na de releasedatum een melding op het middendisplay en in de Volvo Cars-app. De melding toont ook de geschatte installatietijd en wat er in de update zit.

Alle updates kunnen vanaf de releasedatum worden geïnstalleerd bij je Volvo-dealer of een erkende Volvo-werkplaats. Houd er rekening mee dat je mogelijk moet betalen voor de installatie, tenzij deze is opgenomen in een reparatie- of serviceovereenkomst.

Als een update niet over-the-air beschikbaar is hoef je geen afspraak te maken. Je kunt gewoon wachten tot de volgende over-the-air-update beschikbaar is.

De functies en functionaliteit na de update kunnen variëren op basis van het land, het model, het modeljaar en de opties. Als een update niet beschikbaar is in je auto, dan heb je al de laatste versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivarga
iHansz schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 15:00:
[...]

Dit geeft Volvo zelf aan op de updatepagina van de EX30:

Door de software te updaten, blijft deze up-to-date met de nieuwste functies en verbeteringen. Software-updates worden vooral over-the-air (OTA), dus draadloos, uitgevoerd en alle eerdere updates worden ook geïnstalleerd als je een update uitvoert.

Als er een nieuwe update beschikbaar is, krijg je ongeveer drie weken na de releasedatum een melding op het middendisplay en in de Volvo Cars-app. De melding toont ook de geschatte installatietijd en wat er in de update zit.

Alle updates kunnen vanaf de releasedatum worden geïnstalleerd bij je Volvo-dealer of een erkende Volvo-werkplaats. Houd er rekening mee dat je mogelijk moet betalen voor de installatie, tenzij deze is opgenomen in een reparatie- of serviceovereenkomst.

Als een update niet over-the-air beschikbaar is hoef je geen afspraak te maken. Je kunt gewoon wachten tot de volgende over-the-air-update beschikbaar is.

De functies en functionaliteit na de update kunnen variëren op basis van het land, het model, het modeljaar en de opties. Als een update niet beschikbaar is in je auto, dan heb je al de laatste versie.
Dank voor je reactie , ik ken deze tekst .
Echter het verhaal was dat er met 1.5.3 fixes werden uitgerold die niet OTA konden , dus zou raar zijn als ze dan toch in een latere OTA zouden zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werner
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 05-07 22:23
Hopelijk komt er een fix voor het onnodig activeren van de ruitenwissers voor wanneer je de auto opent.
Het gebeurt bij mij niet altijd, maar wel vaak. Kurkdroge voorruit en toch vind ie het nodig om te wissen. Zicht is daarna meestal nog een stuk slechter door het stof en insectenlijkjes die uitgesmeerd worden over een droge ruit.
Zelfs ook al meermaals meegemaakt dat de ruit brandschoon is, auto staat droog in de garage en toch wissen bij openen portier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iHansz
Werner schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 16:54:
Hopelijk komt er een fix voor het onnodig activeren van de ruitenwissers voor wanneer je de auto opent.
Het gebeurt bij mij niet altijd, maar wel vaak. Kurkdroge voorruit en toch vind ie het nodig om te wissen. Zicht is daarna meestal nog een stuk slechter door het stof en insectenlijkjes die uitgesmeerd worden over een droge ruit.
Zelfs ook al meermaals meegemaakt dat de ruit brandschoon is, auto staat droog in de garage en toch wissen bij openen portier.
Dat doet ie om je welkom te heten. Even zwaaien naar z’n baas. 👋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jekyll
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-06 11:13
Ik laad mijn EX30 eigenlijk altijd overdag op op 3x6A om zoveel mogelijk gebruik te maken van de aanwezige zonne energie.

Nu heb ik begrepen dat het rendement van de EX30 lader (AC-DC converter) bij lage stromen veel lager is dan bij laden met maximale stroom (3x16A).

https://www.autoweek.nl/a...-bij-thuis-opladen-van-ev

Heeft iemand toevallig rendement getallen van de EX30 AC/DC converter bij verschillende stroomsterktes?

Gr. Remco

[ Voor 12% gewijzigd door Jekyll op 20-06-2025 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnsmith
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-07 20:58
Kan variëren van 1 tot 25%, kier hier maar eens,

https://www.autobild.de/a...elektroauto-28135593.html

3455wp, Panasonic MDC05f3e5 L/W WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnsmith
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-07 20:58
Ik bedoel een verlies van 1 to 25%, geen rendement..

3455wp, Panasonic MDC05f3e5 L/W WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixelRanger03
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 03-07 15:55
Hoe zit het bij jullie met de koelheid van de airco deze dagen? De airco van de EX30 hier blaast niet meer dan lauwe lucht, zelfs op “MAX AC”. Ben bang dat het weer een afspraak bij de dealer wordt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

PixelRanger03 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 23:06:
Hoe zit het bij jullie met de koelheid van de airco deze dagen? De airco van de EX30 hier blaast niet meer dan lauwe lucht, zelfs op “MAX AC”. Ben bang dat het weer een afspraak bij de dealer wordt…
Hij staat hier op automatisch en low en merkte dat dat net wat te weinig was. Op automatisch en middel werkt dit prima en krijgt hij de suto netjes koud.

Max AC gebruik ik hier meteen na instappen even snel de auto af te koelen en dat werkt eigenlijk ook goed.

Ik denk dus dat jouw airco kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volvoforlive
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 06-07 09:56
Automatisch-lage snelheid-AC werkt heel erg goed. Zelfs met 29 graden was het gisteren in de auto lekker koel. Op max AC worden de ijskristallen op de voorruit zichtbaar.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fbrand
  • Nu online
jaapdik schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:51:
[...]

Het kan aan het lekkere kontje van de EX30 liggen, maar er heeft al twee keer iemand achterop gezeten in de file. Beide gevallen afgeleid door het mobieltje. Daar doe je als Volvo niks tegen, alleen maar waarschuwen.
Ik zou een trekhaak nemen in jouw geval🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinoudDouglas
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-07 17:46
Over trekhaken gesproken..
Heeft er iemand ervaring met een Yakima systeem op de EX30?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IKpTx_n57Vbs9N2KE8nnwljsnV0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oiTJDFxYV4zhp4LgcOUygITU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volvoforlive
Ik las een bericht in een ander forum waar door een Volvo dealer is gezegd dat er binnenkort een extra schermpje (snelheid en navigatie) voor de EX30 als accessoire beschikbaar komt….

[ Voor 6% gewijzigd door Volvoforlive op 22-06-2025 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lorenzo.dk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 06-07 18:20
Volvoforlive schreef op zondag 22 juni 2025 @ 12:40:
Ik las een bericht in een ander forum waar door een Volvo dealer is gezegd dat er binnenkort een extra schermpje (snelheid en navigatie) voor de EX30 als accessoire beschikbaar komt….
Waar had je dit gelezen? Waren er ook verdere details?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanderosa
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 08:08
Volvoforlive schreef op zondag 22 juni 2025 @ 12:40:
Bij deze Volvo dealer
kun je Flitsmeister Dash laten installeren, wordt dat misschien bedoeld?
https://tvk.nl/blog/flitsmeister-dash/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iHansz
lorenzo.dk schreef op zondag 22 juni 2025 @ 13:12:
[...]

Waar had je dit gelezen? Waren er ook verdere details?
Hier: https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=98682

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-06 06:53
Vanderosa schreef op zondag 22 juni 2025 @ 16:24:
[...]

Bij deze Volvo dealer
kun je Flitsmeister Dash laten installeren, wordt dat misschien bedoeld?
https://tvk.nl/blog/flitsmeister-dash/
Dit is een tijdelijke actie in samenwerking met Flitsmeister. Ik heb ervoor bedankt, ook al was het gratis.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• puccini
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 01-07 15:49
Wat een ongelooflijk lelijk ding zeg, al zou die gratis zijn zou ik hem nog niet willen hebben.!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanderosa
puccini schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:20:
Wat een ongelooflijk lelijk ding zeg, al zou die gratis zijn zou ik hem nog niet willen hebben.!
Eens !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-07 20:20
De Volvo EX30 (SM), of vergelijkbaar model, is te huur bij Sixt en niet veel duurder dan een kleiner model ICE (Audi A1).
Hoe vergelijk en bereken ik nu wat dit me zou kosten in verbruik tov een vergelijkbare ICE (althans, die Audi A1 of vergelijkbaar model...)?
kWh/Km vs L/Km en dat met de prijs van een kWh en L?

(En ja, ook deze zou je afgetankt in moeten leveren, of je moet betalen: https://www.sixt.nl/help-center/articles/batterij-retour/)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Truus01 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 19:37:
De Volvo EX30 (SM), of vergelijkbaar model, is te huur bij Sixt en niet veel duurder dan een kleiner model ICE (Audi A1).
Hoe vergelijk en bereken ik nu wat dit me zou kosten in verbruik tov een vergelijkbare ICE (althans, die Audi A1 of vergelijkbaar model...)?
kWh/Km vs L/Km en dat met de prijs van een kWh en L?

(En ja, ook deze zou je afgetankt in moeten leveren, of je moet betalen: https://www.sixt.nl/help-center/articles/batterij-retour/)
Als je een beetje zuinig aan doet haalt de auto zo'n 18 kwh/100km. Daarmee kan je in ieder geval uitrekenen hoeveel kwh je nodig hebt. Afhankelijk van waar je gaat laden en hoeveel dat kost. Weet je ook hoe duur het totaal wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjustin
Weet er iemand hoe ik de dagrijlichten kan uitschakelen?
In de instellingen kan ik de dimlichten wel handmatig uitschakelen, maar de LED die overdag brand blijft wel aan. In de handleiding vind ik er ook niets van terug.

Lang verhaal kort, de auto zou een aantal uur ontgrendeld blijven zodat de airco blijft draaien maar aangezien het avond is blijven continu die dagrijlichten schijnen en ze zijn nogal fel. Denk niet dat de rest van de camping dat zal appreciëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

mjustin schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 09:47:
Lang verhaal kort, de auto zou een aantal uur ontgrendeld blijven zodat de airco blijft draaien maar aangezien het avond is blijven continu die dagrijlichten schijnen en ze zijn nogal fel. Denk niet dat de rest van de camping dat zal appreciëren.
Volgens mij gaan de lampen in park gewoon uit, toch? Of in ieder geval na verloop van tijd. Heb de mijne volgens mij ooit de hele nacht per ongelijk open gelaten en dan was het me toch wel opgevallen als de oprit de hele nacht verlicht was.

[ Voor 14% gewijzigd door rens-br op 24-06-2025 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjustin
rens-br schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 09:50:
[...]

Volgens mij gaan de lampen in park gewoon uit, toch? Of in ieder geval na verloop van tijd.
In Park blijven ze wel aan, maar heb het nog niet getest als de auto een lange tijd in park blijft staan. Straks eens testen op de parking hier.

Zou wel handig zijn als we zelf meteen kunnen uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skaninchen
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 07:39
mjustin schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 09:51:
[...]

In Park blijven ze wel aan, maar heb het nog niet getest als de auto een lange tijd in park blijft staan. Straks eens testen op de parking hier.

Zou wel handig zijn als we zelf meteen kunnen uitschakelen.
Ik heb tijdens het opladen wel eens signalen gekregen van andere laders tegenover mij dat mijn lampen aan stonden. Heb ze elke keer apart uitgezet en moest ze helaas voor vertrek weer aanzetten. Is dit herkenbaar voor andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volvoforlive
Hier gaat alles uit.
…….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmat
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07 09:01
Skaninchen schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:14:
[...]

Ik heb tijdens het opladen wel eens signalen gekregen van andere laders tegenover mij dat mijn lampen aan stonden. Heb ze elke keer apart uitgezet en moest ze helaas voor vertrek weer aanzetten. Is dit herkenbaar voor andere?
Ja, bij laden blijven ze aan als je in de auto blijft en niet op slot. Idd handmatig uitzetten en na laden weer handmatig aanzetten. Is volgens mij ook als je in park staat maar nog in de auto zit (niet gesloten). Dan deur open en dicht doen, gaan ze meteen uit.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• iHansz
Zoek de EX30.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sbv9Su47EGLE2nefdP0twpQFzhY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FkLPrxIfDHkbiZpqMBWjh84A.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zapato
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werner
mjustin schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 09:47:
Weet er iemand hoe ik de dagrijlichten kan uitschakelen?
In de instellingen kan ik de dimlichten wel handmatig uitschakelen, maar de LED die overdag brand blijft wel aan. In de handleiding vind ik er ook niets van terug.

Gebruik ik regelmatig om de accu van de dashcam op te laten terwijl de auto in de garage staat.
Via het menu bediening kan je parkeercomfort inschakelen voor een bepaalde tijd (zelf te kiezen). Ventilatie en airco blijft dan aan. De verlichting kan je dan uit zetten, ook de dagrijllichten gaan dan uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfontein75
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-07 12:06
Skaninchen schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:14:
[...]

Wel dat bij een fietsendrager en vergrendelde auto de lampen van de drager bleven branden, ook als die van de auto al uit waren…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjustin
Werner schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:58:
[...]

Gebruik ik regelmatig om de accu van de dashcam op te laten terwijl de auto in de garage staat.
Via het menu bediening kan je parkeercomfort inschakelen voor een bepaalde tijd (zelf te kiezen). Ventilatie en airco blijft dan aan. De verlichting kan je dan uit zetten, ook de dagrijllichten gaan dan uit.
En is de wagen dan vergrendeld? Dus A/C aan, lichten uit en wagen op slot? Dat zou een goede oplossing zijn i.c.m. met die alarmmodus die je kan uitschakelen.

Thanks voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Werner
Ja, ik heb een Plus uitvoering, die gaat automatisch op slot als ik er vandaan loop. Maar met parkeercomfort aan kan ik de auto ook handmatig via de deurgreep op slot doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedkroon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-07 09:21
k heb een koolstoffilter van Ali gekocht en de afmetingen zijn 288 x 244 x 40 mm. Komt dit overeen met het originele filter van de Volvo EX30?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• iHansz
Bestemming bereikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3e6is-3xvnUB1rUrmbG4TAXACUA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4YUm0KXmE6leWB79slYSktlC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinW
Dan is het nog een klein stukje naar de Lofoten

Ps enkele jaren geleden in Svolvaer was daar Lamborghini bezig met een promotietour van nieuwe modellen. Later die dag stonden die wagens (circa 15 stuks) allemaal opgesteld om van dichtbij te bewonderen.

[ Voor 74% gewijzigd door EdwinW op 30-06-2025 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthGoofy
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gtiy0LDfkSLfKGnh8Qkg9kLrFCE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L8wXqYy2yJsnHbHPvNoZ2wT1.png?f=fotoalbum_large

Vorig weekend na vertrek bij familie deze foutmelding op het scherm. Wagen stond geparkeerd op een grasberm naast de weg, wel in volle zon. Onder andere ESC + OPD werkten niet meer. Na een nachtje hebben stilgestaan nog steeds dezelfde problemen. In principe kon ik hem pas eind juli binnenbrengen, maar uiteindelijk mocht ik hem afgelopen donderdag brengen, als ik hem een dagje kon missen. Helaas tot op heden nog geen oplossing. Ze zien dat er een storing is, maar vinden de oorzaak niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

DarthGoofy schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:49:
[Afbeelding]

Vorig weekend na vertrek bij familie deze foutmelding op het scherm. Wagen stond geparkeerd op een grasberm naast de weg, wel in volle zon. Onder andere ESC + OPD werkten niet meer. Na een nachtje hebben stilgestaan nog steeds dezelfde problemen. In principe kon ik hem pas eind juli binnenbrengen, maar uiteindelijk mocht ik hem afgelopen donderdag brengen, als ik hem een dagje kon missen. Helaas tot op heden nog geen oplossing. Ze zien dat er een storing is, maar vinden de oorzaak niet...
Het gaat denk ik om de storing in lane assits?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iHansz
EdwinW schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:07:
Dan is het nog een klein stukje naar de Lofoten

Ps enkele jaren geleden in Svolvaer was daar Lamborghini bezig met een promotietour van nieuwe modellen. Later die dag stonden die wagens (circa 15 stuks) allemaal opgesteld om van dichtbij te bewonderen.
Ja, dat besefte we ons pas hier. Helaas past dat niet (meer) in de verdere planning. Nice dat van Lamborghini!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volvoforlive
En…..de reis tot dusver ok verlopen? De EX30 goed z’n best gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iHansz
Volvoforlive schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 18:14:
[...]

En…..de reis tot dusver ok verlopen? De EX30 goed z’n best gedaan?
Heel goed eigenlijk. Had wel, voor het eerst, 2x een zwart display. Startte vanzelf weer op. Gelukkig. Denk dat ‘t met CarPlay te maken heeft. Voor de rest een heerlijke auto om kilometers mee te maken. Je kunt gerust 3 uur rijden voordat je weer eens moet laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MlN-COU3kQlSdtDTcr0-buJxJLc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gM5GvMAAYQLMWWwlpyfa3qZi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door iHansz op 01-07-2025 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

iHansz schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 20:51:
[...]

Heel goed eigenlijk. Had wel, voor het eerst, 2x een zwart display. Startte vanzelf weer op. Gelukkig. Denk dat ‘t met CarPlay te maken heeft. Voor de rest een heerlijke auto om kilometers mee te maken. Je kunt gerust 3 uur rijden voordat je weer eens moet laden.

[Afbeelding]
Mooie plaatjes zo! Jij zal niet de SR hebben denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iHansz
rens-br schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:47:
[...]

Mooie plaatjes zo! Jij zal niet de SR hebben denk ik?
Thx. Klopt heb de SMER. 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:59
Mijn Audi A3 2.0TFSI (350K) begint nu toch wel wat oud te worden na 15 jaar trouwe dienst! Ik ben eigenlijk opgegroeid achterin Volvo's zodoende heb ik er ook een goed gevoel bij! :)

Ik zat te kijken naar een EX30 200kW Single Motor Europa 5d via de private lease optie van de ANWB, ik rij ongeveer 15/20k per jaar, ik kom dan uit rond de 550 euro per maand, wat ik een acceptabel bedrag vindt!

Ik ben zelf 178cm en mijn vrouw 170cm en we hebben nog een kleine man van 7 jaar, qua ruimte binnenin zou dat dus wel goed moeten zitten denk ik!

Ik heb er alleen nog nooit in gereden, hoe pak je dat aan via de ANWB? En wat zou de levertijd ongeveer zijn? Verder zijn alle tips welkom! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Danielson schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:00:
Ik heb er alleen nog nooit in gereden, hoe pak je dat aan via de ANWB?
Je zou naar een willekeurige Volvo dealer kunnen bellen om een afspraak te maken voor een proefrit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
rens-br schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:08:
[...]

Je zou naar een willekeurige Volvo dealer kunnen bellen om een afspraak te maken voor een proefrit.
Ahhh! Ik dacht dat moet dan ook via de ANWB o.i.d... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Danielson schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:12:
[...]

Ahhh! Ik dacht dat moet dan ook via de ANWB o.i.d... :)
Nee hoor. Ik heb mijn proefrit destijds bij een dealer in Arnhem gedaan, omdat ze toen de eerste en enige waren met een rijbare EX30. Maar mijn auto is geleased via mijn werkgever, dus uiteindelijk bij een hele andere dealer besteld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• iHansz
Via Volvo’s FB.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zni1BFaSG7raKIXfLM8r9X41j0M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XMPrQef6XWIyUynruWDoPVgV.jpg?f=fotoalbum_large

Nog even geduld dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:58
Wat is de logica achter Manufacturing Years?
Mijn EX0 is gebouwd in 2024 en geleverd in 2025, maar heeft wel MY25. Wanneer zijn ze overgestapt op MY26, is die dan gebouwd in 2025?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
Paar maanden geleden met de introductie van de Cross Country versie. Dat was volgens mij de 2026 versie vanaf dat moment. Voor de andere modellen gold toen ook 2026 o.a. vanwege aanpassing kleurenpallet (Moss Yellow is toen komen te vervallen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Nu online
iHansz schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:09:
Via Volvo’s FB.

[Afbeelding]

Nog even geduld dus.
Wat houdt die nieuwe logic in?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFruitNerd

TheFruitNerd

iets met fruit

Meloenen schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:35:
Wat is de logica achter Manufacturing Years?
Mijn EX0 is gebouwd in 2024 en geleverd in 2025, maar heeft wel MY25. Wanneer zijn ze overgestapt op MY26, is die dan gebouwd in 2025?
MY staat voor Model Year. Veel fabrikanten wisselen rond de (Europese) zomer van modeljaar.
MY24: productie jul-23 t/m jun-24
MY25: productie jul-24 t/m jun-25
MY26: productie jul-25 t/m jun-26

[Disclaimer]
Bovenstaande is voor elke fabrikant anders, geldt voor nieuwe producties en is dus niet in beton gegoten. Wel zie je vaak dat er in de zomer daarom korting wordt gegeven op voorraadmodellen.

Ter aanvulling; context is dat klanten vaak het nieuwste model willen hebben (of dat fabrikanten jou over willen halen om het nieuwste te kopen; kip-ei verhaal). Dus elk jaar worden auto's iets aangepast (kleurkeus, formaat logo, iets andere opties, etc) waardoor je ook wat nieuws te verkopen hebt. Eens in de zoveel jaar (4 tot 6 jaar) is er een grotere aanpassing (denk aan andere batterij, motorisering, sneller laden, etc).

[ Voor 23% gewijzigd door TheFruitNerd op 03-07-2025 14:10 ]

- B.L.A.A.T. -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EdwinW
@Zapato In een komende software update krijg je meer mogelijkheden om OPD in te stellen. In de nieuwe setting zal de auto harder kunnen afremmen (keuze mogelijkheid).
Hier staat het in de handleiding uitgelegd.

[ Voor 42% gewijzigd door EdwinW op 03-07-2025 20:53 . Reden: Link naar handleiding ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooiboy
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 04-07 10:54
Hallo,

Kleine schade ontstaan in de parkeergarage. Deukje ter grootte van een 2 euromunt. Lak beetje beschadigd.

Schadebedrijf wil nu de gehele zijkant overspuiten. Ten minste de 2 portieren :?
"Anders ga je kleurverschil zien". "Parelmoer is lastig".

Het is een lease auto dus het is niet aan mij - maar hey, is dit niet een beetje overdreven? Ben benieuwd of dit überhaupt wordt goedgekeurd door de verzekeringsmaatschappij.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/dw1Fh7Fv/IMG-3047-2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/gL6bfkZp/IMG-3041.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/x8CWWzvQ/IMG-3039.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door mooiboy op 03-07-2025 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinW
Dit is overdreven. Het zelfde gehad met een lease-auto met een exact vergelijkbare schade (portier van andere auto tegen mijn portier). De eerste keer (met putje was iets van 850 Euro, de tweede keer alleen beetje lakschade was 375 euro schade. Beide keren één deur gespoten. Tweede keer was privé.
Maar goed, als de LM er mee akkoord gaat (en je vervangend vervoer krijgt) .... Het kost je in ieder geval twee dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volvoex30
  • Laatst online: 06-07 15:04
mooiboy schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 15:06:
Hallo,

Kleine schade ontstaan in de parkeergarage. Deukje ter grootte van een 2 euromunt. Lak beetje beschadigd.

Schadebedrijf wil nu de gehele zijkant overspuiten. Ten minste de 2 portieren :?
"Anders ga je kleurverschil zien". "Parelmoer is lastig".

Het is een lease auto dus het is niet aan mij - maar hey, is dit niet een beetje overdreven? Ben benieuwd of dit überhaupt wordt goedgekeurd door de verzekeringsmaatschappij.

[Afbeelding]

[Afbeelding] [Afbeelding]
Oei, ik had 2 maanden geleden hetzelfde, schade was 1700,- . vond het wel aan de prijzige kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooiboy
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 04-07 10:54
Thanks.

Ik ben zelf altijd bang dat ze de kleur niet goed kunnen krijgen of dat het parelmoer-effect eraf gaat...
Maarja, het is niet mijn auto, al voelt het wel een beetje zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
De meeste (of alle) leasemaatschappijen hebben afspraken met ketens van schadeherstelbedrijven voor prijs/kwaliteit. Over de juiste kleur zou je geen zorgen hoeven te maken. Er zijn misschien 100 verschillende grijstinten die je op auto's op de Nederlandse weg tegen kan komen en die twee keren dat er bij mijn grijze auto een nieuwe laagje verf gespoten moest worden, was er 0,0 kleurverschil te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivarga
Zou verwachten met deze hitte dat de range omlaag gaat , maar zo hoog heeft ie bij mij nog niet gestaan !
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LiBbO82csYJE0zKnqBeWt6uhoW8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1yGrt9vKqvKjmnVKs5T7k6WK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
Iemand hier een EX30 van Private Lease bij de ANWB? Zo ja, wat was de levertijd? :)

En nog tips waar ik het best terecht kan voor een laadpaal thuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Danielson schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:17:
Iemand hier een EX30 van Private Lease bij de ANWB? Zo ja, wat was de levertijd? :)
Ik denk dat de levertijd heel erg afhangt van de tijd van bestellen. Iemand die de auto een half jaar geleden besteld heeft kan een hele andere levertijd hebben dan nu. ANWB zal daar ongetwijfeld wel antwoord op hebben.
En nog tips waar ik het best terecht kan voor een laadpaal thuis?
Hangt er denk ik een beetje vanaf wat je wilt. Zoveel mensen, zoveel wensen. Kijk ook eens in Thuisladen van je EV deel 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthGoofy
DarthGoofy schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:49:
[Afbeelding]

Na meer dan een week helaas nog geen oplossing gevonden.
Volvo Antwerpen heeft een volledige diagnose uitgevoerd en doorgestuurd naar Volvo Belgium.
Deze gaan nu volgende week de wagen op afstand overnemen voor een verdere en diepere diagnose.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ofheroes
  • Laatst online: 06-07 20:11

ofheroes

EX30 SMER Ultra,Onyx Black

DarthGoofy schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 15:27:
[...]

Na meer dan een week helaas nog geen oplossing gevonden.
Volvo Antwerpen heeft een volledige diagnose uitgevoerd en doorgestuurd naar Volvo Belgium.
Deze gaan nu volgende week de wagen op afstand overnemen voor een verdere en diepere diagnose.
Heb je toevallig een trekhaak? Ik krijg dit icoontje (Lane assist uitgeschakeld) ook te zien als de trekhaak uit is en er iets aanhangt, wellicht is er iets mis met de trekhaakaansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthGoofy
Heb inderdaad een trekhaak, al vanaf het begin, maar een paar keer gebruikt voor een fietsendrager en tot op heden nooit geen problemen mee gehad. En ik zou hopen dat ze zoiets toch zouden moeten zien via hun diagnose 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robv73
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:03
Afgelopen week helaas afscheid moeten nemen van dit guitige autoootje. Wisseling van werkgever...auto willen meenemen naar nieuwe werkgever maar bij het veranderen leasemaatschappij (het is een auto van de zaak) rekent de huidige leasemaatschappij, 15k euro "boete" bij het overschrijven naar nieuwe leasemaatschappij.
Dit vindt mijn nieuwe werkgever iets te gortig en wil de auto dus niet meer overnemen. Krijg morgen een tijdelijke auto en dan op zoek naar een nieuwe bestelling. Ben er nog niet over uit of het weer een EX30 gaat worden.

#gedoe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-07 20:20
rens-br schreef op maandag 23 juni 2025 @ 21:16:
Als je een beetje zuinig aan doet haalt de auto zo'n 18 kwh/100km. Daarmee kan je in ieder geval uitrekenen hoeveel kwh je nodig hebt. Afhankelijk van waar je gaat laden en hoeveel dat kost. Weet je ook hoe duur het totaal wordt.
Mede op basis hiervan gegaan voor het huren van een electrische auto.
En dit is dan een Volvo EX30 of vergelijkbaar model (en ergens werd ook al de Mercedes-Benz EQA vernoemd).

Nu heb ik een wellicht wat vreemde en eigenlijk wat algemene vraag.
Hoe moeilijk is het rijden met een e-auto?

Aangezien ik die huur, is het dan starten en wegrijden, of zijn er dingen die allemaal net anders gaan tov een ICE? Of zijn er instellingen waar ik toch wel even naar moet kijken?

Ik neem aan dat het 'gas'pedaal rechts zit en de rem links ervan... ;)
Maar zijn er dus dingen waar ik toch even rekening mee moet houden zodra ik voor de eerste keer weg wil rijden met (hopelijk) de Volvo EX30 (of andere EV)?

(En als die geel zou zijn zoals die van @iHansz zou ik wel heel leuk vinden. Ik zal er in Zweden mee rondrijden.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EdwinW
@Truus01 Helaas heeft volvo die gele kleur (Moss Yellow) paar maanden geleden uit het programma gehaald. Een elektrische auto start je niet, maar zet je 'aan' en werkt zoals een automaat.
Als je zoekt op "hoe rijd je met een elektrische auto" kom je genoeg informatie hierover tegen. Wat je wel meteen merkt, o.a. bij de Volvo EX30, is dat het pedaal echt meteen reageert wanneer je deze indrukt. Daarnaast, o.a. met de EX30, accelereren ze aanmerkelijk sneller dan veel benzineauto's én produceren ze geen motorgeluid. Misschien nu vanzelfsprekend, maar dan valt het pas echt op.

[ Voor 5% gewijzigd door EdwinW op 06-07-2025 12:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Danielson
Nou, de kogel is door de kerk! :) De EX30 Single Motor Extended Range Europa is besteld! *O*

Nog een paar dingen die ik niet helemaal duidelijk heb:

1. Je gebruikt dus je telefoon als sleutel, daaraan is dan je profiel gekoppeld, hij zet dan automatisch je stoel en spiegels enz goed, maar wat nou als ik samen met mijn vrouw in de auto stap? Welke pakt hij dan? :?

2. De auto heeft dus zelf internet? Hij zit dit met het abonnement? En is het dan ook direct een hotspot voor in de auto?

3. De kans is denk ik groot dat het een 2026 model wordt? :)

[ Voor 6% gewijzigd door Danielson op 06-07-2025 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rienn
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:02
Sinds donderdag in het bezit van een SMER Plus.
Ik heb iets vreemds met de software versie. In auto en in de app staat namelijk: Volvo Cars OS 1.0
Als ik de release notes aanklik staan ze tot en met 1.5.3 genoemd. En alle functies werken ook normaal.
Voorlopig doe ik er niets mee. Ik wacht tot er een nieuwe OTA komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fbenniks
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08:57
Danielson schreef op zondag 6 juli 2025 @ 13:51:
Nou, de kogel is door de kerk! :) De EX30 Single Motor Extended Range Europa is besteld! *O*

1. Je gebruikt dus je telefoon als sleutel, daaraan is dan je profiel gekoppeld, hij zet dan automatisch je stoel en spiegels enz goed, maar wat nou als ik samen met mijn vrouw in de auto stap? Welke pakt hij dan? :?

2. De auto heeft dus zelf internet? Hij zit dit met het abonnement? En is het dan ook direct een hotspot voor in de auto?

Punt 1.Bij ons werkt het eigenlijk heel goed. Ik denk dat hij met BLE range bepaald wie er in de bestuurders stoel instapt want hij zet de stoel altijd goed op de persoon die aan de bestuurders kant instapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanderosa
Danielson schreef op zondag 6 juli 2025 @ 13:51:

@ 2. Je krijgt 4 jaar internet bij je auto. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Truus01 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 12:22:
Nu heb ik een wellicht wat vreemde en eigenlijk wat algemene vraag.
Hoe moeilijk is het rijden met een e-auto?
Het is niet moeilijker dan met een auto met automaat op brandstof rijden, misschien zelfs wel nog iets makkelijker.

En mocht je dat nooit gedaan hebben, de belangrijkste tip die ik destijds kreeg: zet je linkervoet helemaal links van de pedalen en hou 'm daar (aka, niet proberen te koppelen en dat je dan ineens een noodstop blijkt te maken).

Ze reageren doorgaans wat sneller en het 'uitrollen' kan zijn vervangen door actief regeneren, waardoor je veel sneller vertraagt dan je gewend zal zijn bij een brandstofauto.
Aangezien ik die huur, is het dan starten en wegrijden, of zijn er dingen die allemaal net anders gaan tov een ICE? Of zijn er instellingen waar ik toch wel even naar moet kijken?
Het zijn doorgaans wel hele nieuwe auto's met vaak ook vernieuwde interieurs - met soms erg weinig bedieningsknoppen - en bedieningsschermen en natuurlijk alle moderne veiligsheidssystemen die tegenwoordig verplicht zijn.

Met de Volvo EX30 was het voor mij wel wennen hoe je sommige dingen moet bedienen mede omdat er maar 1 bedieningspook aan het stuur zit, die aan de rechterkant is vervangen door een schakelpook (waar je daarnaast ook de cruise control mee bedient).
Pagina: 1 ... 88 89 Laatste