De aanwezigheid van een dealernetwerk was voor mij 1 van de doorslag gevende punten om destijds eind 2023, levering eind april 2024, (als 1 van de volledig ontworpen achterwiel aangedreven elektrische auto's in de prijsklasse onder de subsidieregeling) voor de Volvo te kiezen. Waar moet je heen met problemen voor Tesla, BYD, Zeeker, Smart#1? Gelukkig ben ik nog nooit bij de Volvodealer terug geweest. De eerste keer zal zijn voor een onderhoudsbeurt over 200+ dagen (21 k op de teller nu)Ophidian schreef op zondag 9 maart 2025 @ 10:38:
[...]
Wat hadden we voor minder meer gehad dan?
Problemen met de driver alert is irritant, maar helaas is het een verplicht onderdeel. Andere merken hebben ook valse meldingen.
Volgen jullie wel eens de andere topics? Software problemen komen tegenwoordig zoveel voor. Tesla, Zeekr, Byd komen allerlei problemen langs. En dan hebben wij nog gewoon een dealer waar je heen kan. En de VAG software problemen? De abonnementen van BMW?
Nee hoor, zoveel groener is dat gras niet. Jammer dat er geen station komt van de ES90, EX90 blijft hier op het lijstje staan als vervanger voor de XC40.
Ik dacht dat de auto onderhoud moest hebben binnen 2 jaar of na 20k kilometers.kmat schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 09:47:
De eerste keer zal zijn voor een onderhoudsbeurt over 200+ dagen (21 k op de teller nu)
Heeft iemand soms het 'probleem' dat het raam aan de passagierszijde voor in ene open gaat? Gebeurde vorige zomer al een aantal keer, en afgelopen week weer een tweetal keer. Geen idee hoe/waarom, maar het lijkt met de warmte te maken te hebben. Of doe ik zelf iets fout?
Bij mij staat ie op ±2 jaar en ±30k.rens-br schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:15:
[...]
Ik dacht dat de auto onderhoud moest hebben binnen 2 jaar of na 20k kilometers.
Wat eigenlijk heel erg achterhaald is voor een BEV... Lijkt een beetje op al die Amerikanen die nog steeds elke 5.000 mijl een oil change doen.GJS93 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:28:
Het is inderdaad 2 jaar of 30.000 kilometer.
Mijn vorige auto, een Model 3, heeft in de 150.000km die ik ermee gereden heb in 4 1/2 jaar één keer service gehad. Toen zijn de interieurfilters en de ruitenwissers vervangen. (En hij is uiteraard een keer binnen geweest om de voorwielophanging te vervangen maar dat was geen regulier onderhoud.)
[ Voor 8% gewijzigd door Mx. Alba op 16-05-2025 15:45 ]
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Helemaal eens dat het onzin is. Toen ik hem bracht vroegen ze ook letterlijk of ik wilde wachten, want ze waren met 30 minuten klaar. De rekening krijg ik niet te zien omdat het een zakelijke leasewagen is. Maar wil niet weten wat ze voor dat half uurtje durven te vragen…Mx. Alba schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 15:45:
[...]
Wat eigenlijk heel erg achterhaald is voor een BEV... Lijkt een beetje op al die Amerikanen die nog steeds elke 5.000 mijl een oil change doen.
Mijn vorige auto, een Model 3, heeft in de 150.000km die ik ermee gereden heb in 4 1/2 jaar één keer service gehad. Toen zijn de interieurfilters en de ruitenwissers vervangen. (En hij is uiteraard een keer binnen geweest om de voorwielophanging te vervangen maar dat was geen regulier onderhoud.)
Ai zuur!schokkerino schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 17:46:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Net geen jaar oud en was iemand die door het rood/oranje reed op een kruispunt die zijn bocht net iets te groot had genomen![]()
Gelukkig ben ik daarbij zelf niet in fout en is het ook maar een leasewagen van mijn werk.
@schokkerino Balen man, zal wel schrikken zijn geweest. Gelukkig geen letsel opgelopen.
Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24
@schokkerino balen man , ik heb ook al een aanrijding achter de rug , gelukkig ook alleen blikschade en lease . Reken er maar op dat je hem ff kwijt bent
Mijn 2de EX30 is net zoals de vorige. Vooralsnog probleemloos. Ik zag dat de wasstraatmodus nu ook de wissers uitschakelt. Dat was volgens mij eerder niet het geval? Enfin, veel plezier hier met de EX30. Verschil met de eerste dat ik nu een twin motor heb.
Gaaf veel plezier met de twin.Volvoforlive schreef op zondag 18 mei 2025 @ 13:18:
Mijn 2de EX30 is net zoals de vorige. Vooralsnog probleemloos. Ik zag dat de wasstraatmodus nu ook de wissers uitschakelt. Dat was volgens mij eerder niet het geval? Enfin, veel plezier hier met de EX30. Verschil met de eerste dat ik nu een twin motor heb.
EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi
Zojuist gebeld door de dealer. Had voor morgen een afspraak staan om een rapport op te maken voor het probleem met de carkit. Aangezien de dealer een vergelijkbaar probleem had met een andere EX30 was er al een rapport gemaakt. Daar heeft Zweden over teruggekoppeld om te vragen welk device ik gebruik. Gezien dit een iPhone betreft vroeg de dealer mij om de laatste versie van iOS (iOS 18.5) te installeren. Samen besloten om dit eerst uitgebreid te testen.
Dit betreft het issue via de carkit buiten CarPlay om. Via CarPlay ben ik wel te verstaan.
Dit betreft het issue via de carkit buiten CarPlay om. Via CarPlay ben ik wel te verstaan.
Misschien toch maar weer terug naar Nokia? 😇NokiaFan schreef op maandag 19 mei 2025 @ 17:25:
Zojuist gebeld door de dealer. Had voor morgen een afspraak staan om een rapport op te maken voor het probleem met de carkit. Aangezien de dealer een vergelijkbaar probleem had met een andere EX30 was er al een rapport gemaakt. Daar heeft Zweden over teruggekoppeld om te vragen welk device ik gebruik. Gezien dit een iPhone betreft vroeg de dealer mij om de laatste versie van iOS (iOS 18.5) te installeren. Samen besloten om dit eerst uitgebreid te testen.
Ik had exact hetzelfde op het zwarte dak van mijn Mazda MX-30 (rij nu een EX30 met glazen dak). Ik kon de klachten fors verminderen door het dak zeer regelmatig (elke 2 maanden) van een verse laag hardwax te voorzien.JSD00 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 21:08:
Het valt mij op de plekjes vogelpoep op de zwarte lak van de EX30 snel en diep inbranden in de lak, sneller dan bij andere auto's die ik heb gereden. Ik heb echt meerdere bijzonder lelijke plekken zitten helaas... Wat is jullie ervaring daarmee? En tips om dit op te lossen zijn natuurlijk welkom, al ben ik bang dat die schaars zijn
Wat ik hier nog niet voorbij heb zien komen, maar waar ik wel heel benieuwd naar ben. De ramen worden aan de binnenkant van de auto ontzettend snel vettig. Met name irritant bij de voorruit. Herkenbaar?
Iedere 1-2 maanden maak ik aan de binnenkant van de auto de voorruit schoon volgens instructies via CarClean. Afhankelijk van hoe lenig ik ben, is het resultaat 'soort van' super strak. Na een paar weken begint de eerste vettige waas alweer te ontstaan. Ben ik hier de enige in en doe ik iets niet goed of hebben meer mensen hier last van?
Bij mijn vorige nieuwe auto's had ik hier absoluut geen last van.
Iedere 1-2 maanden maak ik aan de binnenkant van de auto de voorruit schoon volgens instructies via CarClean. Afhankelijk van hoe lenig ik ben, is het resultaat 'soort van' super strak. Na een paar weken begint de eerste vettige waas alweer te ontstaan. Ben ik hier de enige in en doe ik iets niet goed of hebben meer mensen hier last van?
[ Voor 5% gewijzigd door fiNgLaRN op 20-05-2025 10:12 ]
Ben benieuwd naar resultaat. Ik heb ook case lopen voor exact zelfde issue, bij mijn Volvo dealer. Iedere keer als er weer een nieuwe iOS versie beschikbaar is vragen ze om die te installeren (doe ik uiteraard al). Maar dit maakt tot op heden geen verschil.NokiaFan schreef op maandag 19 mei 2025 @ 17:25:
Heb hem na een paar maanden schoongemaakt, daarna eigenlijk niet weer (nu zeker een maand of 8 geleden).fiNgLaRN schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:11:
Wat ik hier nog niet voorbij heb zien komen, maar waar ik wel heel benieuwd naar ben. De ramen worden aan de binnenkant van de auto ontzettend snel vettig. Met name irritant bij de voorruit. Herkenbaar?
Ik heb het ook meer in deze auto inderdaad, ik pak de binnenkant van de ramen nu eigenlijk elke 3-4 weken even mee als ik door de wasstraat ga.fiNgLaRN schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:11:
Dat komt vaak toch voor bij nieuwe auto's. Heb het met deze maar ook met de vorige. Gelukkig was één keer goed met Glassex, keukenpapier en microvezeldoekje cleanen voldoende. Heb er nu geen last meer van.fiNgLaRN schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:11:
P.S. Die van mij staat in een ondergrondse parkeergarage, dus misschien als die van jou buiten staat (in de zon) heb je er vaker last van.
Google Gemini komt naar jouw Volvo: https://www.volvocars.com...lvo-with-google-built-in/
Het valt mij inderdaad nu ook op als de zon erop staat, gewoon ouderwets met een zeem schoongemaakt en is weer primafiNgLaRN schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:11:
Klopt het dat een deel van de wielkasten achter geen bescherm bekleding heeft ? Ziet er een beetje kaal uit.
De eerste testen zijn positief verlopen. Dus bellen via de carkit van de EX30 buiten CarPlay om werkt weer goed i.c.m. iOS 18.5.robv73 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:03:
[...]
Ben benieuwd naar resultaat. Ik heb ook case lopen voor exact zelfde issue, bij mijn Volvo dealer. Iedere keer als er weer een nieuwe iOS versie beschikbaar is vragen ze om die te installeren (doe ik uiteraard al). Maar dit maakt tot op heden geen verschil.
Zojuist ben ik bij de dealer geweest in verband met het bovenstaande probleem. Bij mij zou de microfoon worden vervangen.robv73 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:03:
[...]
Ben benieuwd naar resultaat. Ik heb ook case lopen voor exact zelfde issue, bij mijn Volvo dealer. Iedere keer als er weer een nieuwe iOS versie beschikbaar is vragen ze om die te installeren (doe ik uiteraard al). Maar dit maakt tot op heden geen verschil.
Echter, nog voordat ik bij de dealer aankwam, werd ik gebeld met de mededeling dat Volvo op 22-05-2025 heeft aangegeven dat microfoons niet meer vervangen mogen worden voor dit probleem. Volgens Volvo zou het namelijk om een softwareprobleem gaan.
De dealer gaf aan dat er in Q3 een software-update komt die dit probleem moet oplossen... Zeggen ze dan...
Q3? Dat duurt nog even dan, pff.JansP040 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 10:08:
[...]
Zojuist ben ik bij de dealer geweest in verband met het bovenstaande probleem. Bij mij zou de microfoon worden vervangen.
Echter, nog voordat ik bij de dealer aankwam, werd ik gebeld met de mededeling dat Volvo op 22-05-2025 heeft aangegeven dat microfoons niet meer vervangen mogen worden voor dit probleem. Volgens Volvo zou het namelijk om een softwareprobleem gaan.
De dealer gaf aan dat er in Q3 een software-update komt die dit probleem moet oplossen... Zeggen ze dan...
Overigens hebben jullie beide iOS telefoons. Maar dit probleem speelt, in ieder geval bij mij, ook voor Android. De belkwaliteit is gewoon echt ondermaats tot waardeloos te noemen.
Ik heb inderdaad een iOS-telefoon. Vanochtend heb ik de update naar iOS 18.5 uitgevoerd en zoals NokiaFan al aangaf, zijn er wel wat verbeteringen merkbaar.
Ik ben het met je eens: Q3 duurt nog lang, terwijl dit probleem eigenlijk al vanaf het begin speelt.
Ik ben het met je eens: Q3 duurt nog lang, terwijl dit probleem eigenlijk al vanaf het begin speelt.
Ik ben niet zeker of dit toegestaan is, dus als het niet mag, kan de moderator het altijd verwijderen. Maar heb je al gehoord van Volvo-Forum.nl? Je kunt je daar gratis registreren en de Volvo-gemeenschap is daar groot en zeer divers. Af en toe worden er ook evenementen of uitjes georganiseerd. Zo heb ik vorige week een premiere van de ES90 bijgewoond, het nieuwe elektrische topmodel van Volvo. Momenteel wordt er iets georganiseerd voor een bezoek aan de fabriek in Gent, waar onlangs de EX30 in productie is genomen. Dus...
Ik heb vorige week eens een testje gedaan. De belkwaliteit van mijn Samsung A serie (ik geloof 54, werk telefoon ik let er niet zo op) was zo slecht dat er niks van te maken was. Met de privé S22 niks aan 't handje. En toen ik erover nadacht, heb ik dat wel vaker gehad. Ik bel familie vaak via de werktelefoon als ik een eindje moet rijden, effe bijpraten. Dan pak ik liever niet mijn eigen belbundel. Juist die telefoontjes zijn dramatisch slecht. Maar als ik even privé iets moet regelen en mijn eigen telefoon daarvoor gebruik, gaat het meestal wel goed.
Dat is toch ook raar?
Zijn er mensen die zo'n testje kunnen uitvoeren? Ik ben wel nieuwsgierig.
Dat is toch ook raar?
Zijn er mensen die zo'n testje kunnen uitvoeren? Ik ben wel nieuwsgierig.
Ik heb een S24+ en heb nooit klachten gehad dat ik slecht verstaanbaar zou zijn vanuit de auto.
iPhone 16e iOS 18.5, KPN, geen CarPlay, geen klachten over verstaanbaarheid, ook expliciet gevraagd.
Ben even verdwaald hier aangezien ik een BYD Atto 3 rijder ben maar kan beamen dat er inderdaad wat software problemen waren zeker mbt parkeren bij vochtig weer dat als je weer instapte alles was beslagen!Dit probleem is inmiddels verholpen en de verwarming werkt inmiddels ook super.kmat schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 09:47:
[...]
De aanwezigheid van een dealernetwerk was voor mij 1 van de doorslag gevende punten om destijds eind 2023, levering eind april 2024, (als 1 van de volledig ontworpen achterwiel aangedreven elektrische auto's in de prijsklasse onder de subsidieregeling) voor de Volvo te kiezen. Waar moet je heen met problemen voor Tesla, BYD, Zeeker, Smart#1? Gelukkig ben ik nog nooit bij de Volvodealer terug geweest. De eerste keer zal zijn voor een onderhoudsbeurt over 200+ dagen (21 k op de teller nu)
Dealer netwerk ben ik niet met u eens aangezien Louwman BYD best op wat plekken te vinden de zijn
Na 10 maanden en pas 9000 km, gisteren voor het eerst een zwart scherm gehad (bij het instappen). Nooit eerder gezien, maar was ook weer snel opgelost. Scherm startte vanzelf op, met een mooi Volvo logo, en daarna geen problemen ondervonden. Iedereen komt dus een keer aan de beurt?
Verder nog iets. Gisteren bijna van de weg gekeild door een niet oplettende automobilist. Reed op een in- en tegelijk uitvoegstrook. Je weet wel, waar je snelweg op- maar ook kan afrijden. Kwam oprit oprit op, maar moest er ook meteen weer vanaf en Mercedes zag mij niet en gooide z'n bak naar rechts, waar ik dus al reed. Door mijn nog steeds goeie reactievermogen
geen schade opgelopen. Moest een soort van elandtest doen en dat ging gelukkig goed. Maar. Geen enkele waarschuwing van auto zelf, geen piepje, klingeltje, rem ingreep, of iets dergelijks. BLIS had de Merc dus ook niet 'gezien'. Moraal van het verhaal, zelfs met alle veiligheidssystemen aan boord, zelf opletten blijft nog steeds nodig.
Verder nog iets. Gisteren bijna van de weg gekeild door een niet oplettende automobilist. Reed op een in- en tegelijk uitvoegstrook. Je weet wel, waar je snelweg op- maar ook kan afrijden. Kwam oprit oprit op, maar moest er ook meteen weer vanaf en Mercedes zag mij niet en gooide z'n bak naar rechts, waar ik dus al reed. Door mijn nog steeds goeie reactievermogen
Herkenbaar. Dat systeem heeft bij mij al twee keer ingegrepen terwijl er niks aan de hand was. Zelfde met piepen wanneer kruisend verkeer komt op een rotonde. Vooral veel 'false positives'.iHansz schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:32:
Maar. Geen enkele waarschuwing van auto zelf, geen piepje, klingeltje, rem ingreep, of iets dergelijks. BLIS had de Merc dus ook niet 'gezien'. Moraal van het verhaal, zelfs met alle veiligheidssystemen aan boord, zelf opletten blijft nog steeds nodig.
Maar laatst op de weg besloot de bus voor mij ineens vol te remmen voor een viaduct. Dat had ik zelf te laat gezien dus moest vol op de rem. Maar de auto had ook nog niks door.
Is er een manier om bij het alarm, de interieurbeveiliging apart uit te schakelen?
Net zoals in onze vorige lease (M3) hebben we altijd tijdens de zomer last van "vals alarm" vanwege een vlieg in de wagen. Aangezien we redelijk veel op een manege komen, waar dus enorm veel vliegen zitten, was / is dit een groot probleem. In de vorige heb ik zelfs de sensoren binnenin afgeplakt met tape.
Enig idee waar deze zitten in de volvo?
Alvast bedankt
Net zoals in onze vorige lease (M3) hebben we altijd tijdens de zomer last van "vals alarm" vanwege een vlieg in de wagen. Aangezien we redelijk veel op een manege komen, waar dus enorm veel vliegen zitten, was / is dit een groot probleem. In de vorige heb ik zelfs de sensoren binnenin afgeplakt met tape.
Alvast bedankt
EX30 Ultra Twin Performance
Kijk even hier: https://www.volvocars.com...a409/?search=alarm&page=0Houseofdreams schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:05:
Is er een manier om bij het alarm, de interieurbeveiliging apart uit te schakelen?
Alvast bedankt
Top Thx! Ben al die menu's nog steeds niet gewoon..
EX30 Ultra Twin Performance
Sorry. BYD hoorde niet in mijn lijstje aangezien die voorwielaangedreven is.Dannybloem schreef op zondag 25 mei 2025 @ 09:16:
[...]
Ben even verdwaald hier aangezien ik een BYD Atto 3 rijder ben maar kan beamen dat er inderdaad wat software problemen waren zeker mbt parkeren bij vochtig weer dat als je weer instapte alles was beslagen!Dit probleem is inmiddels verholpen en de verwarming werkt inmiddels ook super.
Dealer netwerk ben ik niet met u eens aangezien Louwman BYD best op wat plekken te vinden de zijn
Hi allemaal,
Er is al wel vaker wat over geschreven: het openen en sluiten van de ex30. Ik word echt helemaal simpel van het niet opengaan van de auto als ik aan kom lopen. Ook als ik van ver kom, dus ruim buiten de 2 meter. Ik heb altijd mijn telefoon met carkey en de draadloze “sleutel” mee. Met passieve toegang geactiveerd. Dus 2 methodes waarmee hij zou moeten openen. Toch heb ik echt in 9 van de 10 gevallen dat ik 10 seconden aan de deurhendel sta te trekken voor de auto open gaat. Ik vind dit echt zo gebrekkig aan de auto. Ik zou het liefst gewoon een afstandsbediening sleutel hebben om hem zelf te openen.
Herkennen jullie dit nu ook nu met de Apple carkey? Is er een andere oplossing?
Er is al wel vaker wat over geschreven: het openen en sluiten van de ex30. Ik word echt helemaal simpel van het niet opengaan van de auto als ik aan kom lopen. Ook als ik van ver kom, dus ruim buiten de 2 meter. Ik heb altijd mijn telefoon met carkey en de draadloze “sleutel” mee. Met passieve toegang geactiveerd. Dus 2 methodes waarmee hij zou moeten openen. Toch heb ik echt in 9 van de 10 gevallen dat ik 10 seconden aan de deurhendel sta te trekken voor de auto open gaat. Ik vind dit echt zo gebrekkig aan de auto. Ik zou het liefst gewoon een afstandsbediening sleutel hebben om hem zelf te openen.
Helaas herkenbaar, al moet ik zeggen in iets mindere mate.
Is update 1.5.3 misschien een oplossing?
Is update 1.5.3 misschien een oplossing?
Absoluut niet. Gaat altijd open (en ook weer dicht).Rdevos schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 18:36:
Herkennen jullie dit nu ook nu met de Apple carkey?
Dit zegt de handleiding:
“ Als de auto niet ontgrendelt als u hem nadert met uw digitale sleutel, kan dit te maken hebben met een zwakke verbinding tussen uw telefoon of smartwatch en de auto. Het kan er ook aan liggen dat de functie nabijheidsvergrendeling op het middendisplay van de auto is uitgeschakeld. Als dit gebeurt, zorg er dan voor dat de functie voor passieve toegang is ingeschakeld in de wallet-app en trek gewoon aan de handgreep van het bestuurdersportier om de auto te ontgrendelen.”
De functie nabijheidsvergrendeling in- of uitschakelen op het middendisplay van de auto
1. Druk op het autosymbool -> Bediening.
2. Onder Locking, druk op Alles bekijken.
3. Onder Naderen en verlaten, schakel Nabijheidsvergrendeling in of uit.
Bedankt voor je uitgebreide reactie. In zowel de auto als de Wallet app staat alles juist ingesteld. Net nog een dubbelcheck gedaan. Toch blijf ik continue dit probleem houden. Ik heb zelfs vorige week mijn telefoon vervangen (niet speciaal hiervoor) maar ook nog steeds hetzelfde probleem
Wat ook vaak een oorzaak lijkt te zijn is dat de keyfob/telefoon niet ver genoeg weg bij de auto komt en dus continue als 'in de buurt' wordt gezien. Dan stopt blijkbaar de auto (of was het de sleutel?) met "luisteren".Rdevos schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 21:17:
Net nog een dubbelcheck gedaan. Toch blijf ik continue dit probleem houden.
Overigens speelde dat bij hen met name thuis waar de auto op een eigen oprit of in een garage staat, wat typisch een situatie is waar die keyfob langdurig in de buurt van de auto kan blijven.
Een aantal van hen hebben hier oplossingen gedeeld, waarbij ze doorgaans de keyfob in een 'cage of Faraday' gingen bewaren; aka een of ander metalen omhulsel - zoals een koekblik of sleutelkastje - waar het signaal niet doorkomt.
Dat is met je telefoon uiteraard niet zo praktisch, maar mogelijk wel een verklaring waarom ontsluiten met keyfob en telefoon bij jou vaak niet lukt.
@ACM Dat zou zo maar eens kunnen. Mijn EX30 staat in een ondergrondse parkeergarage, dus tussendoor contact met m'n telefoon is niet eens mogelijk. ;-)
Zojuist een nieuw reisverslag met mijn EX30 gepost: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82532520
Neen, het tegenovergestelde eigenlijk. Sinds ik de Digital Key in gebruik heb kunnen nemen, nooit meer issues gehad om de EX30 te openen.Rdevos schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 18:36:
Hi allemaal,
Mijn EX30 staat op de oprit. Niet perse dichtbij, niet perse ver weg.Rdevos schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 18:36:
Hi allemaal,
Grappige is dat, als ik links achter langs aanloop, gaat die uit zichzelf open door mijn apple card key.
Als via rechts aan kom, blijft die mooi dicht.
Weet niet of dit je beetje helpt met het unlocken van je wagen.
Als het werkt, ben ik er blij mee. Als het niet werkt (wat vaak genoeg gebeurd), wordt het frusterend.
Blijft een wonky systeem IMO.

[ Voor 7% gewijzigd door jaychunlai op 28-05-2025 10:24 ]
Ik vraag mij af of het door de auto komt of door de iPhone. Heb regelmatig dat ie niet meteen open gaat, maar zodra de scherm van telefoon aangaat, gaat ie direct open.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Sinds de Digital Key, is het me 1 x voorgekomen dat de EX30 dicht bleef. Bleek dat ik de Bluetooth uit had staan op mn iphone. Die zetten we ook nooit meer uit :-) , daarna eigenlijk heel positief over de functie hiervan super geen sleutels of Key Fob meer in je zak/jas er prettig.NokiaFan schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:30:
[...]
Neen, het tegenovergestelde eigenlijk. Sinds ik de Digital Key in gebruik heb kunnen nemen, nooit meer issues gehad om de EX30 te openen.
Ja, super herkenbaar. Vaak als ik mijn telefoon een paar keer beweeg in mijn broekzak, springt de auto alsnog open. Dus hand op mijn broekzak en dan een paar keer wiebelen. Ik hoef niet perse de telefoon uit mijn broekzak te halen. Wellicht dat een klein beetje licht of iets dergelijks door het bewegen al voldoende is. Als je dit weet is het niet storend overigens.Ophidian schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:27:
Ik vraag mij af of het door de auto komt of door de iPhone. Heb regelmatig dat ie niet meteen open gaat, maar zodra de scherm van telefoon aangaat, gaat ie direct open.
Gisteren middag en vanochtend weer eens wat regen op de auto gekregen onderweg (is goed voor het stof zullen we maar zeggen). Maar wat me wel op viel was dat de auto geen dimlicht ging voeren en op de dagrij verlichting bleef staan, ook toen de ruitenwissers op volle snelheid over de voorruit heen en weer gingen.
Ik snap dat het nog licht was buiten en dat om die reden de dimlichten (en nog veel belangrijker de achterlichten) niet aan gingen. Maar is er nu geen enkele auto (software) engineer die kan bedenken dat het misschien wel een goed idee is om niet alleen de dimlichten aan te zetten als het donker is maar ook als de ruitenwissers continu aan staan. Nu kosten me het 3 klikken op het middenscherm en nog een bevestiging op het stuur om mijn dimlicht aan te krijgen.
Is wel geen specifiek EX30 probleem maar zou toch eens handig zijn als iemand daar eens over na zou denken.
Ik snap dat het nog licht was buiten en dat om die reden de dimlichten (en nog veel belangrijker de achterlichten) niet aan gingen. Maar is er nu geen enkele auto (software) engineer die kan bedenken dat het misschien wel een goed idee is om niet alleen de dimlichten aan te zetten als het donker is maar ook als de ruitenwissers continu aan staan. Nu kosten me het 3 klikken op het middenscherm en nog een bevestiging op het stuur om mijn dimlicht aan te krijgen.
Is wel geen specifiek EX30 probleem maar zou toch eens handig zijn als iemand daar eens over na zou denken.
Volvo EX30 SMER Ultra Vapour Grey, trekhaak, Ratio IO6
Wat wel een EX30 probleem is. Ik vind het gewoon knap waardeloos dat ik de verlichting niet gewoon altijd 'aan' kan hebben staan.IT-Crowd schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:45:
s wel geen specifiek EX30 probleem maar zou toch eens handig zijn als iemand daar eens over na zou denken.
Inderdaad, dat is mij ook opgevallen, heb ook vaak last van het feit dat de boel niet open gaat als ik de auto nader zowel iphone 16 en applewatch .fiNgLaRN schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:33:
[...]
Ja, super herkenbaar. Vaak als ik mijn telefoon een paar keer beweeg in mijn broekzak, springt de auto alsnog open. Dus hand op mijn broekzak en dan een paar keer wiebelen. Ik hoef niet perse de telefoon uit mijn broekzak te halen. Wellicht dat een klein beetje licht of iets dergelijks door het bewegen al voldoende is. Als je dit weet is het niet storend overigens.
Of dat de achterlichten samen met de dagrij verlichting kunnen blijven branden (net als bij renault).rens-br schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:46:
[...]
Wat wel een EX30 probleem is. Ikvind het gewoon knap waardeloos dat ik de verlichting niet gewoon altijd 'aan' kan hebben staan.
Denk dat dat wel door de dealer is in te stellen. In Scandinavië vlgs mij zelfs verplicht.IT-Crowd schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 17:29:
[...]
Of dat de achterlichten samen met de dagrij verlichting kunnen blijven branden (net als bij renault).
Bij mij branden de achterlichten altijd.IT-Crowd schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 17:29:
[...]
Of dat de achterlichten samen met de dagrij verlichting kunnen blijven branden (net als bij renault).
Dat is dan waarschijnlijk een dealer aanpassing in de software (ergens een vinkje aan of uit gezet) want voor de "Nederlandse" EX30 is dat geen standaard. Ik ben zon'n instelling ook nog nooit tegen gekomen in de normale instellingen die voor de berijder toegankelijk zijn.
Inmiddels mijn tweede EX30. Wat een fantastisch rijdende auto. Net zoals de eerste geen problemen. Beide auto’s hebben altijd achterverlichting aan.
Bij instappen begint de radio te spelen…was bij mijn eerste EX30 niet het geval……het klopt nu allemaal …
Ook als de auto een paar uur\dag niet aan is geweest? Als je de radio aan hebt gezet voor een rit en stopt en een half uurtje later of zo weer in de auto stapt om de rit weer te vervolgen dan blijft/gaat de radio inderdaad aan. Dat is mijn ervaring. Maakt mij ook niet uit, inmiddels gewend om meteen bij instappen instellingen aan/uit te zetten.Volvoforlive schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 14:35:
Bij instappen begint de radio te spelen…was bij mijn eerste EX30 niet het geval……het klopt nu allemaal …
Bij alle EX30 die ik heb zien rijden branden de achterlichten. Ik heb gewoon een NL exemplaar van een NL dealer overigens.IT-Crowd schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 08:42:
[...]
Dat is dan waarschijnlijk een dealer aanpassing in de software (ergens een vinkje aan of uit gezet) want voor de "Nederlandse" EX30 is dat geen standaard. Ik ben zon'n instelling ook nog nooit tegen gekomen in de normale instellingen die voor de berijder toegankelijk zijn.
Na 2 dagen zelf weer de radio aanzetten….kmat schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 16:54:
[...]
Ook als de auto een paar uur\dag niet aan is geweest? Als je de radio aan hebt gezet voor een rit en stopt en een half uurtje later of zo weer in de auto stapt om de rit weer te vervolgen dan blijft/gaat de radio inderdaad aan. Dat is mijn ervaring. Maakt mij ook niet uit, inmiddels gewend om meteen bij instappen instellingen aan/uit te zetten.

Hebben ze er ook bij vermeld in welk jaar?Ekran schreef op donderdag 24 april 2025 @ 22:31:
Update Week 20 volgens Garage
Volvo Car Nederland presenteert de Volvo EX30 Europapa: https://www.media.volvoca...gerust-onmiskenbaar-volvo
Je bedoeld deze? https://accessories.volvo...s-support/VCC-530243/2026 Die is er al vanaf het begin. Vind die zelf niet mooi. Er is een andere die achter de binnenspiegel wordt gemonteerd en dat ziet er veel fraaier uit. https://fitcamx.com/produ...-for-volvo-ex30-2024-2025EdwinW schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:46:
En op de UK site bij de accessoires staat nu officieel een dashcam (front back camera) vermeld.
Het ‘dynamisch’ bereik dat wordt aangegeven met een caravan erachter is wel erg optimistisch. Zelfs na meerdere keren opladen blijven de aangegeven kilometers veel hoger dan je werkelijk kunt rijden.
Ik ga dit topic binnenkort achter mij later. Heb vandaag een Polestar 2 aangeschaft.
Mijn grootste ergernis was vanaf het begin de slechte stoelen van de EX30, dit was mijn vijfde Volvo en ik was beter gewend. Had nog een lendensteun laten inbouwen, maar ik heb af en toe nog steeds pijn in de onderrug en mis beenverlengers. Toch heb ik met veel plezier kennis mogen maken met het rijden van een EV en de auto rijdt na 30.000 km nog altijd heel lekker. Snel, zuinig, stil en comfortabel.
Ik wens jullie nog veel plezier met de EX30.
Mijn grootste ergernis was vanaf het begin de slechte stoelen van de EX30, dit was mijn vijfde Volvo en ik was beter gewend. Had nog een lendensteun laten inbouwen, maar ik heb af en toe nog steeds pijn in de onderrug en mis beenverlengers. Toch heb ik met veel plezier kennis mogen maken met het rijden van een EV en de auto rijdt na 30.000 km nog altijd heel lekker. Snel, zuinig, stil en comfortabel.
Ik wens jullie nog veel plezier met de EX30.
Lichtjes off-topic, maar ik denk dat het wel kan in dit topic: Zijn er hier mensen die het leuk vinden om eens een rondleiding te krijgen door de Volvo-fabriek in Gent? Hier wordt sinds kort ook de EX30 geproduceerd. Ik vind het leuk om dit te organiseren als er voldoende animo is.
We zouden een groep van 10-15 personen bij elkaar moeten verzamelen, dan zijn de kosten 20-30 euro per persoon. Geef even een duimpje aan dit bericht als je interesse hebt om mee te gaan, dan kan ik een beetje inschatten of er voldoende animo is. Als je van plan bent om met meer dan 1 te komen, stuur me dan even een privébericht.
Bij voldoende animo zal ik een formuliertje uitzetten om aanmeldingen te ontvangen en een datumprikker te versturen. Dan kan ik daarna de rest regelen met Volvo.
We zouden een groep van 10-15 personen bij elkaar moeten verzamelen, dan zijn de kosten 20-30 euro per persoon. Geef even een duimpje aan dit bericht als je interesse hebt om mee te gaan, dan kan ik een beetje inschatten of er voldoende animo is. Als je van plan bent om met meer dan 1 te komen, stuur me dan even een privébericht.
Bij voldoende animo zal ik een formuliertje uitzetten om aanmeldingen te ontvangen en een datumprikker te versturen. Dan kan ik daarna de rest regelen met Volvo.
@JSD00 Erg leuk dat je dat wilt doen! Ik ga al met een andere club, waar ik eerder over berichtte, mee naar Gent.
Iemand nog nieuws over die update waar we OPD instellingen gaan krijgen?
Lijkt dat we zo'n beetje 1x in de 3 maanden een update krijgen...zou dus ergens eerste helft juli kunnen zijn.... En dan is nog de vraag of uitbreiding op OPD instelling in de volgende update zit...WardGeerts schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:01:
Iemand nog nieuws over die update waar we OPD instellingen gaan krijgen?
Iphone 13, auto meer dan een jaar en nooit problemen gehad met bellen. Sinds eergisteren. Toen ben ik overgestapt van vodafone naar odido. Sindsdien ben ik nauwelijks te verstaan. Kan geen toeval zijn.Zapato schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 13:17:
iPhone 16e iOS 18.5, KPN, geen CarPlay, geen klachten over verstaanbaarheid, ook expliciet gevraagd.
Ik krijg de Digital Key niet gekoppeld. Het lijkt alsof de auto de iPhone (16) niet ziet. Op de app van Volvo blijft de “verbinden” balk ook leeg. Iemand een suggestie wat het zou kunnen zijn?
Ik heb al veel opties van het forum ter hand genomen, maar zonder succes vooralsnog..
Ik heb al veel opties van het forum ter hand genomen, maar zonder succes vooralsnog..
Iemand heeft op het interweb een Q&A voor Volvo-technici gevonden en da's best wel interessant, zie hier voor het document: https://dot.report/bulletins/MC-11009507-0001.pdf. Let op, het is voor de USA bestemd, maar veel zaken gelden ook voor hier.
Volgende update wordt best interessant, tenminste ik denk dat dit bij de volgende update wordt toegevoegd. Want er wordt in de nieuwste handleiding, naast de 3 standen voor One-Pedal, ook 3 standen Rijmodi* genoemd. Je kunt dit vinden op de basispagina 'Rijkenmerken' en dan onderin op bv Rijmodi klikken. Zie: https://www.volvocars.com...77a7e089c0a8296870d1a409/
*De verschillende rijmodi die beschikbaar zijn in je auto zijn allemaal geschikt voor verschillende scenario's en soorten rijden. Afhankelijk van de rijmodus die je selecteert, kunnen bepaalde elementen van de rijdynamiek worden beïnvloed, zoals sturen, remmen en accelereren. Het brandstofverbruik en de geschatte actieradius van je auto worden ook beïnvloed.
*De verschillende rijmodi die beschikbaar zijn in je auto zijn allemaal geschikt voor verschillende scenario's en soorten rijden. Afhankelijk van de rijmodus die je selecteert, kunnen bepaalde elementen van de rijdynamiek worden beïnvloed, zoals sturen, remmen en accelereren. Het brandstofverbruik en de geschatte actieradius van je auto worden ook beïnvloed.
Vandaag is het derde remlicht vervangen en de DAB radio werkt nu zoals het hoort
Geen storing meer tijdens remmen.
De garage gaf aan dat de microfoon ruis softwarematig opgelost moet worden, dus hopelijk bij een volgende OTA verbetering.
De garage gaf aan dat de microfoon ruis softwarematig opgelost moet worden, dus hopelijk bij een volgende OTA verbetering.
vice versa en weer terug
fijn dat het probleem opgelost is 👍 . Hebben ze niet ook gelijk je firmware ge-update naar 1.5.3?Brumax schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:26:
Vandaag is het derde remlicht vervangen en de DAB radio werkt nu zoals het hoortGeen storing meer tijdens remmen.
Ja, klopt die staat er nu ook op.ivarga schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 17:01:
[...]
fijn dat het probleem opgelost is 👍 . Hebben ze niet ook gelijk je firmware ge-update naar 1.5.3?
vice versa en weer terug
Ik zie dat er best wat interesse is! Ook vanuit het XC40-topic. Ik heb een aanvraag gedaan bij Volvo voor de rondleiding, maar helaas zitten ze nu te vol met rondleidingen en geven ze voorrang aan andere groepen (scholen, lokale bedrijven, etc.). Ik zal het later nog eens proberen!JSD00 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 22:14:
Lichtjes off-topic, maar ik denk dat het wel kan in dit topic: Zijn er hier mensen die het leuk vinden om eens een rondleiding te krijgen door de Volvo-fabriek in Gent? Hier wordt sinds kort ook de EX30 geproduceerd. Ik vind het leuk om dit te organiseren als er voldoende animo is.
Ik wacht in spanning afJSD00 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:38:
[...]
Ik zie dat er best wat interesse is! Ook vanuit het XC40-topic. Ik heb een aanvraag gedaan bij Volvo voor de rondleiding, maar helaas zitten ze nu te vol met rondleidingen en geven ze voorrang aan andere groepen (scholen, lokale bedrijven, etc.). Ik zal het later nog eens proberen!
EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi
Bij mij werkt stem commando "Navigeer naar..." opeens niet meer. Google weet niet wat ik bedoel. Dit werkte tot een week geleden vlekkeloos. Meer mensen last van?
Ik hoef navigeer naar niet eens te zeggen. Gewoon een adres roepen en dan wordt er naar toe genavigeerd.mwing schreef op zondag 8 juni 2025 @ 07:56:
Bij mij werkt stem commando "Navigeer naar..." opeens niet meer. Google weet niet wat ik bedoel. Dit werkte tot een week geleden vlekkeloos. Meer mensen last van?
Iemand bellen daarin tegen krijg ik nooit voor elkaar. Welk commando ik ook probeer.
Check even het volvo-forum.nl, die hebben ook een fabrieksrondleiding georganiseerd. Wie weet hebben zij nog plek of een extra mogelijkheid.JSD00 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:38:
[...]
Ik zie dat er best wat interesse is! Ook vanuit het XC40-topic. Ik heb een aanvraag gedaan bij Volvo voor de rondleiding, maar helaas zitten ze nu te vol met rondleidingen en geven ze voorrang aan andere groepen (scholen, lokale bedrijven, etc.). Ik zal het later nog eens proberen!
Nope, die zitten inmiddels helemaal vol. Hebben/hadden 2 groepen gepland voor 9 september.lmvoo schreef op zondag 8 juni 2025 @ 09:55:
[...]
Check even het volvo-forum.nl, die hebben ook een fabrieksrondleiding georganiseerd. Wie weet hebben zij nog plek of een extra mogelijkheid.
Hier reageert het systeem wel op ‘bellen naar’. Alleen dan krijg ik te horen: ‘je moet je telefoon verbinden met de auto’. Maar die is verbonden ….🤔rens-br schreef op zondag 8 juni 2025 @ 08:52:
[...]
Ik hoef navigeer naar niet eens te zeggen. Gewoon een adres roepen en dan wordt er naar toe genavigeerd.
Iemand bellen daarin tegen krijg ik nooit voor elkaar. Welk commando ik ook probeer.
Vraag: is het mogelijk om tegelijk te navigeren met Google Maps én Apple Maps (CarPlay)? Apple Maps voor de navigatie en Google Maps voor het voorverwarmen.
Zou wel moeten kunnen. Google Maps draait op/in de auto en Apple Maps op je iPhone. Dus bij allebei dezelfde route ingeven, wanneer nodig start voorverwarming en ondertussen navigeren met Apple.Zapato schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:09:
Vraag: is het mogelijk om tegelijk te navigeren met Google Maps én Apple Maps (CarPlay)? Apple Maps voor de navigatie en Google Maps voor het voorverwarmen.
N.B. Wat mij opvalt bij Google is dat de ‘borden boven de weg’ vaak niet kloppen met de werkelijkheid en bij Apple wel. Google-bord geeft volg naar rechts aan, terwijl werkelijkheid volg naar links moet zijn. Stem klopt wel, maar luister niet altijd wat ze zegt… 🙃
Sinds een paar dagen brandt er een rood lampje met de tekst EMA.
Ook krijg ik de melding: "Verminderde functionaliteit zijradar voor".
Heeft iemand hier ervaring mee?
Kijk:larstiaan schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 17:22:
Sinds een paar dagen brandt er een rood lampje met de tekst EMA.
https://www.volvocars.com...77a7e089c0a8296870d1a409/
Is er iemand tegen je auto gereden? Anders ff dealer bellen.
Meerdere mensen last van dat de Carplay connectie niet word gemaakt bij instappen ? Meestal moet ik dan bluetooth om mn foon en de auto ff uit en aanzetten maar soms ook een reset van de auto .
Ja, ook last van. Ik het opgegeven met Carplay in EX30. In mijn vorige twee auto's werkte Carplay vrijwel vlekkeloos.ivarga schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 19:31:
Meerdere mensen last van dat de Carplay connectie niet word gemaakt bij instappen ? Meestal moet ik dan bluetooth om mn foon en de auto ff uit en aanzetten maar soms ook een reset van de auto .
Jup, daarvoor hetzelfde met normale bluetooth. Wat ook lukt is naar 'wissel telefoon' scherm te gaan, dan op de puntjes achter je telefoon en wachten tot daar 'Carplay starten' knop zichtbaar wordt.ivarga schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 19:31:
I intend to live forever - so far, so good.
inderdaad, echter deze word soms pas zichtbaar na het herstarten van bluetooth op beide devices. Ook reageert de “starten” soms helemaal niet meer en dan moet het scherm gereset worden . Vervelend als onder het rijden isBuzzin Hornet schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:07:
[...]
Jup, daarvoor hetzelfde met normale bluetooth. Wat ook lukt is naar 'wissel telefoon' scherm te gaan, dan op de puntjes achter je telefoon en wachten tot daar 'Carplay starten' knop zichtbaar wordt.
Heb je een Iphone en carplay actief? Dan werkt bellen alleen via carplay. Geen idee waarom dit niet werkt, zal iets te maken hebben met de connectie met carplayVolvoforlive schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 18:18:
[...]
Hier reageert het systeem wel op ‘bellen naar’. Alleen dan krijg ik te horen: ‘je moet je telefoon verbinden met de auto’. Maar die is verbonden ….🤔
Via Google bellen werkt dan nog wel. Je moet dan alleen de bel functie op je stuur lang of juist kort indrukken. En zeggen wie je wilt bellen. Dan kan je bellen via googleOnderling1987 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:10:
[...]
Heb je een Iphone en carplay actief? Dan werkt bellen alleen via carplay. Geen idee waarom dit niet werkt, zal iets te maken hebben met de connectie met carplay