Het grote Volvo EX30 topic

Pagina: 1 ... 73 ... 95 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TT1964
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 05-04 12:53
Daniel L. schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:49:
[...]

Nope, alles sluit prima aan. Ook geen vochtige matten o.i.d. Met “ventilatie vol open” bedoel ik inderdaad de ontwasemingsfunctie (voor én achter) waardoor de ventilatie volle bak op hoge temperatuur loeit.

Overigens zie ik dit probleem veelvuldig voorbijkomen op de verschillende fora / FB pagina’s dus ik ben niet de enige blijkbaar :/ .
Ik rij met software 1.5 en hiermee is de temperatuur regeling sterk verbeterd. Het beslaan van de ruiten nog niet. De auto is hiervoor in de garage geweest, maar gisteren bij 1 graad temperatuur en mistig weer alle zijruiten weer beslagen. Veiligheid is meer dan een paar gele hesjes onder de matten..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Huubk
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08-05 16:20
Hallo.
Betreft de vochtigheid het volgende.
Ik heb een 2025 model besteld en daar zijn buiten de wijzigingen van het logo op de zijkant (verplaatst naar de achterkant) de bediening op het stuur (betere contact vlakken), ook een extra vochtigheidssensor geplaatst.
Wellicht heeft dit te maken met de vochtigheid in de auto bij div. Weersomstandigheden.
Zal bij een bestaand model <2024. denk ik niet mogelijk zijn, buiten een recall, wat niet zo snel zal gebeuren.
Overigens begon de fabricage van het 2025 model al in Q2-2014 (levering Q4-2024)

[ Voor 8% gewijzigd door Huubk op 29-12-2024 11:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iHansz
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 15-09 15:58
TT1964 schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:13:
[...]

Ik rij met software 1.5 en hiermee is de temperatuur regeling sterk verbeterd. Het beslaan van de ruiten nog niet. De auto is hiervoor in de garage geweest, maar gisteren bij 1 graad temperatuur en mistig weer alle zijruiten weer beslagen. Veiligheid is meer dan een paar gele hesjes onder de matten..
Je hebt toch niet de boel op ‘Eco’ staan nu? Dat zorgt namelijk o.a. voor beslagen ramen.

https://www.volvocars.com...a77a7e089c0a8296870d1a409

Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TT1964
iHansz schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:58:
[...]

Je hebt toch niet de boel op ‘Eco’ staan nu? Dat zorgt namelijk o.a. voor beslagen ramen.

https://www.volvocars.com...a77a7e089c0a8296870d1a409
Tuurlijk niet, en ook de airco staat aan. Probleem wordt ook door de garage onderkend. Zij zijn echter afhankelijk van Volvo met de software updates.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sepke
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15-09 13:50
precies hetzelfde, foto's van gemaakt. begin er ook klaar mee te zijn merk ik. ik ga na vakantieperiode wederom naar de dealer. Ik moet inderdaad denken aan mijn 1e auto een Citroën BX zonder airco met hevige regenval.

maar het ergste is dat de EX30 dit ook doet zonder dat het regent. hopeloos (airco uiteraard aan, handmatig, automatisch maakt allemaal niet uit, ze blijven ontzettend snel beslaan) ik begin inmiddels mijn V60 ook steeds meer te missen.

[ Voor 21% gewijzigd door Sepke op 29-12-2024 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdolder
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-09 17:05
iHansz schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 22:43:
[...]

Hier ook. Ik moet wel zeggen dat ik de kachel/ventilatie op handmatig heb staan. Wil liever zelf bepalen ipv dat automatische geblaas en zo.
Hier ook geen problemen, sinds dat ik de auto heb staat de airco op automatisch, ECO en 21 graden en pas dit eigenlijk nooit aan.
Merk wel dat als de auto op temperatuur is er een cool briesje bijkomt, maar vind ik niet hinderlijk. Ik gebruik voor vertrek meestal de voorverwarmen functie via de app. De auto staat bij ons wel altijd in de garage dat scheelt denk ik wel in temperatuur en vocht.

EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi / 3 x Marstek Venus E v2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hurbie
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 14-09 08:26
Hier zelfde problemen met verwarming. Als ik hem op cc zet dan gaat de fan vol aan. En weer uit en vol aan etc. Maar temp haalt hij niet. Beste is dan om hem op hand te zetten.
Heb het gevoel dat het wellicht aan de warmte pomp ligt. Want lijkt erop dat niet iedereen er last van heeft.
Ex30 smer plus. Incl warmte pomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IT-Crowd
  • Registratie: April 2024
  • Niet online
Ook hier wel klachten over de stabiliteit van de kachel en de temperatuur regeling maar geen probleem met beslagen ramen.

Volvo EX30 SMER Ultra Vapour Grey, trekhaak, Ratio IO6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:11

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik gebruik snellader niet vaak. Maar toch fijn dat hij de Volvo 175kw laden ondersteund. Ben benieuwd tot hoelang hij dat volhoudt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XXIunbRFciK7k2L0EOAa4zSFkgI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/kzVmSE9KUn7T18BngpMDTR3x.png?f=fotoalbum_tile

Het was even uitvogelen. Op de heenweg vandaag ook fastned bezocht, maar toen niet in de navigatie gezet. Dus geen pre-conditioning. Dus laden ging niet sneller dan 70kw. Nu wel in de navigatie gezet en na enkele minuten op 70kw sprong hij nu wel naar 173kw.

En dat plug en charge systeem werkt ideaal.

Wel stom dat je de laadsnelheid nergens in de auto kan zien.

[ Voor 27% gewijzigd door rens-br op 29-12-2024 22:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TT1964
rens-br schreef op zondag 29 december 2024 @ 22:22:
Ik gebruik snellader niet vaak. Maar toch fijn dat hij de Volvo 175kw laden ondersteund. Ben benieuwd tot hoelang hij dat volhoudt.
[Afbeelding]

Het was even uitvogelen. Op de heenweg vandaag ook fastned bezocht, maar toen niet in de navigatie gezet. Dus geen pre-conditioning. Dus laden ging niet sneller dan 70kw. Nu wel in de navigatie gezet en na enkele minuten op 70kw sprong hij nu wel naar 173kw.

Bij softwareversie 1.5 kun je de laadsnelheid zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik rij een SM Plus en na opladen staat de range standaard op 252 km, wat ik een acceptabele waarde vind voor deze periode, auto staat op winterbanden.

Maar, gisteren had ik een ritje Nijmegen > Westland en dat is +/- 135 km, vertrokken met 99% en bij aankomst was er nog 76 km 'over' wat een totaal van 211 km maakt, het verbruik was hoog 23+ kWh/100km, en dat kan want tegenwind en lekker doorgereden.

Toch staat de range vanmorgen weer op 252 ik ben gewend van de Huyndai Kona dat hij de range aanpast op recent rijgedrag dus na zo een rit zou er bij de Kona een range van 220 ofzo staan.

Iemand een idee hoe Volvo dit berekend?

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFruitNerd
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:06

TheFruitNerd

iets met fruit

kmat schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 12:44:
[...]
Dat is niet normaal.
Zit er niet ergens een afsluitrubber verkeerd? Controleer overal of de vloerbedekking niet vochtig of nat is door lekkage en regenval. Staat de airco aan? Die haalt vocht uit de binnenlucht. Gebruik je de ontwassemingsfunctie en achterruit verwarming? Wat is 'de ventilatie vol open te laten staan' ?
Herkenbaar; het komt gelukkig niet heel vaak voor, maar als ik de auto bijvoorbeeld een weekend niet heb gebruikt en er veel vocht in de lucht zit (zoals de afgelopen dagen), dan heeft hij er echt moeite mee. Wat mij het beste helpt is om de verwarming dan op handmatig te zetten en de blower alleen op midden zodat de luchtstroom goed langs de ramen op gaat.

Knullig en irritant, maar ook overkomelijk (vind ik iig).
Diederik schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:44:
Ik rij een SM Plus en na opladen staat de range standaard op 252 km, wat ik een acceptabele waarde vind voor deze periode, auto staat op winterbanden.

Maar, gisteren had ik een ritje Nijmegen > Westland en dat is +/- 135 km, vertrokken met 99% en bij aankomst was er nog 76 km 'over' wat een totaal van 211 km maakt, het verbruik was hoog 23+ kWh/100km, en dat kan want tegenwind en lekker doorgereden.

Toch staat de range vanmorgen weer op 252 ik ben gewend van de Huyndai Kona dat hij de range aanpast op recent rijgedrag dus na zo een rit zou er bij de Kona een range van 220 ofzo staan.

Iemand een idee hoe Volvo dit berekend?
Ook dit herken ik, bij mij blijft hij (ondanks het hogere verbruik) stoïcijns op de zomer range hangen. En ja hij staat op dynamisch ;)

[ Voor 33% gewijzigd door TheFruitNerd op 30-12-2024 13:07 ]

- B.L.A.A.T. -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekran
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 22:58
Al iemand 1.5 OTA gekregen? Zo ja, ging dat soepel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huubk
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08-05 16:20
ALWEER EEN UPDATE…

Updates in software 1.5.1
Releasedatum van de software: 13 december 2024

N.b.
Deze update zal beschikbaar zijn als over-the-air download ongeveer drie weken na de releasedatum van de software.

-Introductie op de Amerikaanse markt.
-Algemene stabiliteitsverbeteringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:20
De updates komen sneller dan dat ze geïnstalleerd kunnen worden :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sepke
Volgens mij zit daar die ritregistratie fix in t.o.v. de 1.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tdolder
Zapato schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:56:
De updates komen sneller dan dat ze geïnstalleerd kunnen worden :-(
De updates worden nu gepusht naar de auto.
Zoeken naar update bij klikken op Software voor de auto zou mooi zijn. Net zoals bij iOS/MacOS . Dan kunnen we zelf nog iets doen om de update binnen te halen 8)

EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi / 3 x Marstek Venus E v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iHansz
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 15-09 15:58
Huubk schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:26:
ALWEER EEN UPDATE…

Updates in software 1.5.1
Releasedatum van de software: 13 december 2024

N.b.
Deze update zal beschikbaar zijn als over-the-air download ongeveer drie weken na de releasedatum van de software.

-Introductie op de Amerikaanse markt.
-Algemene stabiliteitsverbeteringen.
Maar die was al op 6 december aangekondigd. 🤔

Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmvoo
  • Laatst online: 13-09 15:39
Snelladen kan-ie officieel tot 153 kW, dus die van jou gaat lekker :-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

lmvoo schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:13:
[...]

Snelladen kan-ie officieel tot 153 kW, dus die van jou gaat lekker :-).
Volgens de Volvo website zou die tot 175kW moeten kunnen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q47_l8_y_lcTdkmpiAWLEuTIP9s=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/IjAo3A225SjqDFXf7qQ1oRH1.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 42% gewijzigd door rens-br op 30-12-2024 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFruitNerd

TheFruitNerd

iets met fruit

rens-br schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:15:
[...]

Volgens de Volvo website zou die tot 175kW moeten kunnen..

[Afbeelding]
Volgens mij is het verschil dat de auto zelf max met 153kW kan laden, maar dat Volvo 175kW aangeeft om dat te kunnen halen. Zelf heb ik nooit hoger dan 154kW gezien.

- B.L.A.A.T. -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1956
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:39

Hans1956

Pixel 8 Pro

Mijn record:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fm-ouNMd8mffNnr01wY1Z86EdMk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/as7VoGQskQt7BJLF92I3tjCZ.jpg?f=fotoalbum_large

Volvo EX30 | SMER | Plus | Vapour Grey / Indigo | MY24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schokkerino
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 02:03
TheFruitNerd schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:04:
[...]

Volgens mij is het verschil dat de auto zelf max met 153kW kan laden, maar dat Volvo 175kW aangeeft om dat te kunnen halen. Zelf heb ik nooit hoger dan 154kW gezien.
Heb je de single motor uitvoering? Want toen ik mijn auto ben gaan ophalen, zei de verkoper dat alleen de twin motor tot 175kW kan laden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

schokkerino schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:11:
[...]

Heb je de single motor uitvoering? Want toen ik mijn auto ben gaan ophalen, zei de verkoper dat alleen de twin motor tot 175kW kan laden
Single motor, standard range, core versie heb ik en ik haalde 173kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CountBor
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11-09 21:27
[Afbeelding]

Vandaag was ik ook voor het eerst bij een snellader - FastNed, niet in navigatie gezet maar gewoon naartoe gereden na een andere rit, om eens te zien hoe dat gaat. Riante plekken in elk geval daar ;)

Bij aankomst had de auto 32%, 37 minuten later zat die op 83%. De FastNed app liet wisselende laadsnelheden zien, van 40kw tot uitschieters van 95kw, maar gemiddeld zat het zo rond de 60. Na 80% heb ik niets hoger dan 40kw gezien (en adviseert FastNed ook om verder te rijden).

Als ik het goed begrijp kan je pre-conditioning niet zelf forceren maar bepaalt de auto zelf wanneer ie dat doet? Gaat dat alleen via navigatie / werkt het als ik de snellader als bestemming instel?

Overigens verwacht ik ook niet veel te snelladen, zal vooral op vakantietrips zijn. Hopelijk kan ik dan van preconditioning profiteren en meer richting die 150kw komen, anders duurt een laadstop nog best lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetha
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 15-09 19:23
Hopelijk kan ik dan van preconditioning profiteren anders duurt een laadstop nog best lang.
Mijn ervaring met preconditioning is prima. Laadpunt instellen en hij geeft al een uur van te voren een melding dat ie bezig gaat. Alleen is het me een aantal keer opgevallen dat ie toch niet echt snel wilde laden. ‘25-50 kw’ maximaal.

Ik denk dat dat komt omdat ik tussendoor ergens even stop voor een bak koffie. Ook al blijft de eindbestemming een snellader, dan lijkt hij de preconditioning tussendoor toch te stoppen. Herkenbaar of is er een andere verklaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1956
  • Laatst online: 21:39

Hans1956

Pixel 8 Pro

Ik heb ergens gezien dat als je dmv navigatie bij een oplader aan gaat komen met minder dan 20% soc er geen preconditionering plaatsvindt. Dus de EX30 bepaalt veel zelf!
Ik heb echter geen link naar deze info.

Volvo EX30 | SMER | Plus | Vapour Grey / Indigo | MY24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetha
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 15-09 19:23
Klopt, dan stop ie er mee. In de gevallen waar ik over spreek kwam ik ruim boven de 20% aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:50
Aan de andere kant is de laadsnelheid ook dan nog een stuk hoger dan aan het einde van de laadcurve volgens mij. Denk dat je uiteindelijk een stuk sneller bent met laden van 10-80% dan van 20-90%.

[ Voor 3% gewijzigd door dennistd op 31-12-2024 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CountBor
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11-09 21:27
Cheetha schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 19:21:
[...]

Laadpunt instellen en hij geeft al een uur van te voren een melding dat ie bezig gaat.
Maar stel ik sta ergens geparkeerd, thuis of op werk ofzo, en de snellader is 10m rijden. Kan de auto al gaan pre-conditioneren terwijl hij niet rijdt? In die 10m reistijd zal er niet heel veel effect zijn vermoedelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jboerma100
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21:44
rens-br schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:14:
[...]

Single motor core versie heb ik en ik haalde 173kW.
Hier het zelfde SMER meerdere malen boven de 170 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scriptkid
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01-09 17:02
Hi allen,

Ik heb sinds 1,5 a 2 maanden het probleem dat als je de auto benaderd de lampen niet meer aan gaan en de deuren niet meer automatische unlocken,

Zelfs het hand door de klink halen werkt in 80% van de keren niet en kan dan alleen nog maar de FOB langs de deur houden, (Zelfs dit duurt soms 10Sec.) voordat de deuren ontgrendelen.

Ik heb de batterij van de FOB al vervangen zonder resultaat , sleutel ligt savonds +_ 15 meter hemelsbreed van de auto vandaan.

Batterij gemeten geeft netjest 3.2V

in de auto staat de setting netjes aan on approach unlock all doors.

Voertuig reset helpt ook niet (pijltjes op stuur 20 sec inhouden)

Ik heb het idee dat dit sinds de 1.4.4 update is heeft iemand anders dit ook >?

[ Voor 13% gewijzigd door Scriptkid op 02-01-2025 12:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XfadeR
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-09 18:48
Scriptkid schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:40:
Hi allen,

Ik heb sinds 1,5 a 2 maanden het probleem dat als je de auto benaderd de lampen niet meer aan gaan en de deuren niet meer automatische unlocken,

Zelfs het hand door de klink halen werkt in 80% van de keren niet en kan dan alleen nog maar de FOB langs de deur houden, (Zelfs dit duurt soms 10Sec.) voordat de deuren ontgrendelen.

Ik heb de batterij van de FOB al vervangen zonder resultaat , sleutel ligt savonds +_ 15 meter hemelsbreed van de auto vandaan.

Ja heb ik ook, bloedirritant! Some sta ik gewoon een minuut te kloten om de deur gewoon open te krijgen. Zelfs keyfob tegen de b-style aanhouden helpt niet, als dat uberhaupt al een optie is.
Ook heb ik 2 keer gehad dat ik daarna niet weg kon tijden want als ik 'm dan in D zette, ging ie direct weer in P.
Voor mij NOOIT meer Volvo, wat een ongelofelijk buggy k*t software en service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scriptkid
XfadeR schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:54:
[...]

Ja heb ik ook, bloedirritant! Some sta ik gewoon een minuut te kloten om de deur gewoon open te krijgen. Zelfs keyfob tegen de c-style aanhouden helpt niet, als dat uberhaupt al een optie is.
Ook heb ik 2 keer gehad dat ik daarna niet weg kon tijden want als ik 'm dan in D zette, ging ie direct weer in P.
Voor mij NOOIT meer Volvo, wat een ongelofelijk buggy k*t software en service.
FOB en de pasjes hebben bijde de pasive opties dus idd FOB tegen c-steil zou ten alle tijden moeten openen. Merk alleen dat het soms 5 sec duurt eer de auto wakker wordt , je hoort dan een soort zoem geluid van onder de motor kap en paar sec later gooit iet slot los.

Hoorde dat een dorp genoot nu een rechtzaak hier over heeft lopen die in februari voor komt. om Volvo in gebreken te stellen voor wat verkocht is en geleverd mbt keyless.

Na wat onderzoek zie ik dat de FOB ook eigenlijk nooit een oplossing was en dat het met mobiel zou moeten maar die update laat al 1,5 jaar op zich wachten en is alleen voor select paar high end telefoons,

Rare is dus dat de keyfob eerste 3 maanden perfect heeft gewerkt zonder issues, zojuist de batterij nog door gemeten en die geeft gewoon 3.2V aan dus leeg is ie niet.

Voor wat ik er van begrijp omdat de FOB passief is en de auto dus de poll moet doen of de FOB in de buurt is voor de veiligheid (ipv key send signal zoals meeste in de markt) lijkt het dus dat de auto in de slaap modus blijft en niet actief naar de FOB zoekt.

[ Voor 9% gewijzigd door Scriptkid op 02-01-2025 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XfadeR
Scriptkid schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:12:
[...]

Hoorde dat een dorp genoot nu een rechtzaak hier over heeft lopen die in februari voor komt. om Volvo in gebreken te stellen voor wat verkocht is en geleverd mbt keyless.
Oh interessant, hij is namelijk niet de enige dan... 8)
Kijk mijn post van een paar weken geleden:

XfadeR in "Het grote Volvo EX30 topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scriptkid
XfadeR schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:30:
[...]

Oh interessant, hij is namelijk niet de enige dan... 8)
Kijk mijn post van een paar weken geleden:

XfadeR in "Het grote Volvo EX30 topic"
Laat de uitkomst maar weten dan kunnen wij er ook wat mee,

De uiteindelijke je smarthone kan het ook veranderd nl niks aan het slaap probleem van de auto zelf. De FOB zou een optie zijn die je kon kopen als je geen supported smartphone hebt zoals ik, dus FOB moet ook gewoon werken. Fijn dat hij tijdelijk gratis was anders had ik hem als optie genomen. dus denk dat volvo wettlijk geen poot heeft om op te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WardGeerts
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 10-09 14:34
Iemand hier toevallig last van? :(

Net gemerkt als ik hem even een wasbeurt gaf. Is dit iets dat de garantie dekt of eerder verzekering?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iq86VxjcgfzoOHAIytmtuqYe_mU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kC1wTzeNlSdsamIhUEdxauyp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BananeBoerBob
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 15-09 13:26
Scriptkid schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:40:
Ik zit zelf nog op 1.4.2 en heb dit probleem niet in die mate dus je theorie zou kunnen kloppen. Heel soms gaat de auto niet open als ik aan kom lopen maar 1 of 2x aan de deurklink trekken en hij gaat open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakjan
  • Laatst online: 11-03 16:05
[quote]WardGeerts schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 15:56:

Is dat soms vuurwerk schade?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedkroon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 21:05
Ik zie een inslag pit en dat betekent dat een voorwerp van buiten af de oorzaak is en dan zal de verzekering het moeten dekken afhankelijk van je voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-09 18:20

HenkS

Da_king alias HenkS

Hi
Hopelijk kan iemand helpen want online echt op alle opties gegoogled maar ik kom er niet uit.
Sinds kort hebben we een ex30 thuis. Helemaal blij mee. Is echt als 2e auto en heel veel km maken we niet.
Een laadpaal aan huis hebben we niet. Maar soms willen we hem gewoon ff opladen via het stopcontact (genoeg stroom over ivm veel panelen).
Maar bij de volvo zit geen stekker verloop stuk naar een stopcontact. Bij onze Tesla zit wel zo'n verloopstuk. Maar vreemd genoeg gaat de volvo niet laden als we de volvo met de Tesla mobile connector aansluiten. Terwijl de Tesla meteen gaat laden.

De volvo zegt wel: kabel aangesloten. Maar that's it. Hij gaat niet automatisch laden en je kunt verder ook niks doen.
Iemand enig idee waarom die Tesla mobile connector niet werkt?
Bedankt alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WardGeerts
Kwakjan schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:27:
[quote]WardGeerts schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 15:56:

Is dat soms vuurwerk schade?
Nee staat altijd mooi in de garage geparkeerd. Misschien dan toch iets van steentje op de autosnelweg? Ik zie eigenlijk geen inslagpit. Enkel waar de scheur begint langs de zijkant. Lijkt me eerder een fabricage ding.

Anyway. Maandag mee eens langs de garage gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:08
@HenkS Je bent niet de enige:
https://www.reddit.com/r/...harging_with_tesla_cable/

Gaat zowel om de wall charger als om de mobile charger in dat draadje.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-09 18:20

HenkS

Da_king alias HenkS

Ophidian schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 17:32:
@HenkS Je bent niet de enige:
https://www.reddit.com/r/...harging_with_tesla_cable/

Gaat zowel om de wall charger als om de mobile charger in dat draadje.
Super tnx! Niet gevonden dit topic maar waardevol. En ik ben zo te zien niet de enige. Maar er staan wat tips tussen die het proberen waard zijn. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Scriptkid schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:12:
[...]

idd FOB tegen c-steil zou ten alle tijden moeten openen.
B-stijl. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XfadeR
Correct, dat was mijn fout. Aangepast.

[ Voor 3% gewijzigd door XfadeR op 02-01-2025 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFruitNerd

TheFruitNerd

iets met fruit

schokkerino schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:11:
[...]

Ik heb de Twin inderdaad. Zal het eens in de gaten houden. Misschien dat hij een keer wil pieken *O*

- B.L.A.A.T. -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buzzin Hornet
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Vandaag onderhoud (30k beurt) en tijdens werkzaamheden kreeg ik in de app deze melding. Lijkt te maken te hebben met de digital car key plus. Iemand anders ook al gehad?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hDTHZo3xIzhMFZxXHcARADopiwc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gXfRvTlomwhBR2Gk4G5ODc7X.jpg?f=fotoalbum_large

I intend to live forever - so far, so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-09 11:58
Verwachten jullie dat de Digital Key (als ie komt) ook op de Apple Watch beschikbaar wordt ? Deze heeft immers ook een Volvo App en ook de UWB chip. De Apple Watch App is nu beperkt tot openen, verwarmen en locatie.

"We're not computers, Sebastian. We're physical."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-09 16:30

Swerfer

Hmm...

WardGeerts schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 17:30:
[...]

Ik zie eigenlijk geen inslagpit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pfwc7qI-rf9BsQNkY1YfXo-kyDM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fx9lPxgxOZUeN3FKIfCxwcKa.jpg?f=fotoalbum_large

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GradusW
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 11-09 21:36
Hallo allen,
Ik heb sins November een fijne ex30 (smer).
Zover nog geen enkele vervelende problemen ondervonden.
Maar wat ik me zit af te vragen wanneer die OTA updates komen, ik zit nu op 14.3. En zag dat de 15 vanaf half December beschikbaar was.
Weet hier iemand wat van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Laatst online: 21:31
Op https://www.volvocars.com...30/software-release-notes staat het eigenlijk vermeld:
Het is dus geduld hebben wanneer deze beschikbaar komt in de auto. Je kunt de OTA updates niet versnellen. Op buitenlandse fora wordt al gemeld dat ze de update deze week binnen hebben gekregen, dus rest niets anders dan te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WardGeerts
Allright dankjewel. Wat een arendsogen! Heb het nog eens geïnspecteerd en is inderdaad daarvan vertrokken waarschijnlijk. Ben eens benieuwd hoe lang die hiervoor binnen moet.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• williej
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-07 20:12
ABRP getest op mijn Volvo ex30.

Ik had hier al eerder gelezen dat er mensen zijn die ABRP gebruiken als app op de Volvo of puur de app op hun mobiel om de routes naar Maps te exporteren.

Afgelopen week langere trips door het buitenland gehad en toen de betaalde app op de Volvo getest en ik ben positief verrast. Dit is overigens mijn persoonlijke mening/ervaring en staat niet in steen gebeiteld. Sommige dingen kunnen dus prima mijn persoonlijke tekortkomingen zijn of user error. Mochten er tips zijn om deze problemen/ervaringen te verbeteren hoor ik ze graag.

In vergelijking met Maps kwam ik tot de volgende conclusies.

Positieve dingen.
1. Je kunt kiezen voor laadstations waar meerdere laad punten zijn. Bij maps had ik nogal eens dat bij het aankomen er maar 2 laadpunten waren en er 1 bezet was en de andere iemand net aan het aankoppelen was. Ook bij kleinere stations hoef je zo niet het laadvermogen eventueel te delen omdat je beide gebruik maakt van 1 lader waardoor de laadtijd soms wel verdubbeld.
2. Je kunt zien bij de laadpunten waar je naar toe gaat hoe veel laadpunten er zijn en hoeveel er in gebruik zijn op dit moment. Dit zie je rechts onderin in het rondje om de laadcapaciteit van het laadstation doormiddel van rode en groene blokjes.
3. Ook kun je kiezen voor laadstations met bijvoorbeeld toileten of restaurant of hondvriendelijk enz. Waardoor je tijdens het laden andere nuttige dingen kunt doen.
4. Je kunt zelf indelen of je de snelste tijd wilt of juist minimaal aantal stops waardoor je de route helemaal kunt laten aansluiten bij jouw behoeftes.
5. Tijdens het laden geeft hij aan tot hoe ver je moet laden om zo aan de route planning te voldoen. Bij Google maps word dit op voorhand getoond en kort bij aankomst bij het laadstation wat ik persoonlijk super irritant vind omdat ik het gewoon vergeet haha, of dat het word weergegeven terwijl je de auto aan het parkeren bent.
6. Het herberekenen op basis van het verbruik gaat veel beter dan bij Google maps. Als je op een bepaalde sector meer stroom verbruikt en je dus maar met 5% accu aankomt ipv de gewenste 20%+ berekent maps soms helemaal niet opnieuw tenzij je dit forceert door de route opnieuw te starten.
7. Je kunt voor meerdere bestuurders de route opslaan in de app. Waar je bij Google maps de route kwijt bent als je wisselt van bestuurder omdat je natuurlijk je eigen Google account gebruikt is dat bij ABRP niet het geval. Je kunt je auto delen in de app of gewoon beide met het zelfde account aanmelden en dan de opgeslagen routes inzien en rijden.
8. Tijdens het laden kun je in de app op je telefoon inzien hoe snel je auto laadt en wat de status is van de accu en een verloop dan de laad cyclus en zelfs een melding laten geven als de auto gereed is.
9. Waar bij Google maps een route vanaf je telefoon altijd met een vast batterij percentage word gedaan berekend ABRP de route met het huidige accu percentage.
10. De app leest het verbruik van de auto uit waardoor deze betere berekeningen doet op voorhand met welk accu percentage je aan komt bij je volgende stop of eindbestemming. Bij Maps zie je vaak dat het aankomst percentage tijdens de rit terug loopt.
11. Flitser worden beter vermeld dan in maps je krijgt een gesproken melding zoals bij Flitsmeister dat er een flitser staat.
12. Weergave is echt heel duidelijk en vooral bij snelwegen/hogere snelheid zoomt hij mooi ver uit zodat het erg duidelijk is hoe de route verloopt.
13. Je kunt kiezen welk vermogen laders je de voorkeur aan geeft, de route zal zo veel mogelijk berekend worden met deze voorkeur.

En de negatieve punten.

1. De spraak begeleiding is erg basis en is niet echt zo fijn als bij maps dat hij het asflag nummer noemt en de richting enz. Ook op de snelweg noemt hij bij het passeren van een afrit geheel onnodig dat je rechtdoor moet. Dit gebeurt willekeurig en het ene moment vaker dan een andere keer.
2. Flits info loopt wat achter zodat soms een mobiele flitsers al weg is en de melding nog wel komt.
3. De accu word niet voor verwarmd zoals bij maps waardoor het laden langer kan duren. Nu viel mij dat in de praktijk niet tegen het zou dus misschien ook kunnen dat er gewoon geen melding komt en het wel gebeurt. Want echt verschil kon ik niet merken.
4. Je kunt de app niet instellen als standaard navigatie app waardoor je hem altijd handmatig zult moeten selecteren.
5. De details van naast gelegen wegen zijn minder als bij maps dus als je zelf even een alternatief wilt is dat lastiger. Vooral bij hogere snelheden is dit het geval omdat hij dan te ver uitzoomt en details weg laat om het overzichtelijk te houden.
6. Ook het berekenen door stad kernen kan voor mijn gevoel beter/slimmer.

Eindconclusie voor mij persoonlijk is dat ik bij langere trips met meerdere stops zeker geen gebruik meer zal maken van Google maps en ABRP zal gebruiken omdat het voor mijn gevoel die paar euro voor het premium abonnement wel waard is. Voor korte ritjes in Nederland of prive zal ik lekker maps blijven gebruiken omdat het daar prima in voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmielZ
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 16:09
Dank voor het delen williej, voor de volgende lange rit maar eens proberen.

Overigens heb ik in Google Maps ook regelmatig last dat de accu niet doet pre conditioneren (zowel bij handmatige als automatische laadstops). Hebben meer mensen hier last van?
Laadsnelheid komt bij mij dan maar moeilijk boven de 60 kW uit, waar ik anders bij dezelfde SoC 150 kW zou halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williej
EmielZ schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 21:47:
Dank voor het delen williej, voor de volgende lange rit maar eens proberen.

Overigens heb ik in Google Maps ook regelmatig last dat de accu niet doet pre conditioneren (zowel bij handmatige als automatische laadstops). Hebben meer mensen hier last van?
Laadsnelheid komt bij mij dan maar moeilijk boven de 60 kW uit, waar ik anders bij dezelfde SoC 150 kW zou halen.
Leuk dat je het gaat proberen het inzien van laad cyclussen enz is natuurlijk iets leuks voor een tweaker en wat de standaard Volvo app niet kan.

Mbt laadsnelheid ook ik heb daar last van. Ook heb ik hier last van terwijl de melding van preconditioneren in beeld is geweest maar hij het blijkbaar niet doet in de praktijk. Ik heb er wat bewijs van verzameld zoals dat hij niet onder de 20% was bij aankomst want dan werkt de functie niet enz. Gezien de auto voor een aantal andere garantie zaken toch naar de dealer moet gaan ze hier ook naar kijken.

Ik verwacht echter niet dat het opgelost gaat worden door de dealer maar dat het een toekomstige software update word die het probleem moet verhelpen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sjaak Speer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-09 21:22
Eens met je bevindingen williej. Op lange ritten is het voorverwarmen het grootste nadeel waardoor je veel meer tijd verliest om te laden door een niet optimale laad curve. Een voordeel daartegen is wel weer dat hij een vollediger beeld weergeeft van alle laders. Bij Google heb ik altijd het idee dat de ranking gemanipuleerd is, wellicht doordat laad exploitanten niet allemaal willen adverteren bij Google.

De meeste mensen die ABRP hebben in een Volvo en lange ritten maken, die plannen met ABRP en exporteren naar Google maps om zodoende wel voorverwarmd bij de lader aan te komen en de optimale laad curve te halen. Ik weet het, is omslachtig maar kan je op een rit van 1000 km zo maar een uur tijd besparen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• williej
Sjaak Speer schreef op zondag 5 januari 2025 @ 09:28:
Eens met je bevindingen williej. Op lange ritten is het voorverwarmen het grootste nadeel waardoor je veel meer tijd verliest om te laden door een niet optimale laad curve. Een voordeel daartegen is wel weer dat hij een vollediger beeld weergeeft van alle laders. Bij Google heb ik altijd het idee dat de ranking gemanipuleerd is, wellicht doordat laad exploitanten niet allemaal willen adverteren bij Google.

De meeste mensen die ABRP hebben in een Volvo en lange ritten maken, die plannen met ABRP en exporteren naar Google maps om zodoende wel voorverwarmd bij de lader aan te komen en de optimale laad curve te halen. Ik weet het, is omslachtig maar kan je op een rit van 1000 km zo maar een uur tijd besparen
Ja ik heb 1 keer gehad dat Google me naar een 150kw lader langs de snelweg stuurde waar dus al een Tesla stond te laden. Deze laadpaal deelde dan het vermogen waardoor ik vervolgens met max 75kw stond te laden en het laden 48 minuten duurde ipv de 18 minuten die Google voorstelde. Ook omdat hij maar even piekte naar 75 om vervolgens met 30 a 45 het af te ronden. Dit was nog niet zo erg maar 7 km er voor was ik een Fastned station gepasseerd waar niemand stond.😭

En dan helpt een geconditioneerde accu helaas dus ook niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
williej schreef op zondag 5 januari 2025 @ 09:40:
[...]

Ja ik heb 1 keer gehad dat Google me naar een 150kw lader langs de snelweg stuurde waar dus al een Tesla stond te laden. Deze laadpaal deelde dan het vermogen waardoor ik vervolgens met max 75kw stond te laden en het laden 48 minuten duurde ipv de 18 minuten die Google voorstelde. Ook omdat hij maar even piekte naar 75 om vervolgens met 30 a 45 het af te ronden. Dit was nog niet zo erg maar 7 km er voor was ik een Fastned station gepasseerd waar niemand stond.😭

En dan helpt een geconditioneerde accu helaas dus ook niets.
1 keer is niet veel toch. Dus meestal gaat het goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:47
De voorgestelde laadplanning van Maps in AAOS is idd nog wel eens vreemd qua voorstellen. Dat is helaas in de andere Volvos niet anders. Een route met meer stops van te voren instellen ben ik ook vanaf gestapt. Of anders hooguit 1 stop verder.

Ik voer eigenlijk altijd de eerst volgende stop in, bijv. Een snellader op een lange rit en tijdens het laden voer je de volgende stop in. Zo hebben wij het gedaan naar noord Spanje deze zomer en altijd de volle 150kW gehad bij laden.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• williej
Zapato schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:08:
[...]

1 keer is niet veel toch. Dus meestal gaat het goed.
Nee dit was mijn meest extreme voorbeeld van de onlogisce selectie van Google maps en vond ik grappig om te delen en wilde niet gelijk maps neer sabelen hahaha. Maar goed, met een recente langere rit die met Google maps heb gedaan waren van de 6 voorstellen er 1 handig dat was een Tesla super Charger en de rest was of bezet of erg kleine locaties waarbij ik vaak geluk had dat er weinig mensen stonden omdat het weekend was. Overigens kent maps mijn laadpas maatschappij niet dus hij kan ook de voorkeur hier niet aan geven dus moest ik de kosten van tesla weer terug vragen.

Dit alles lijde tot zo veel irritatie dat ik toen dus ABRP ben gaan gebruiken in het kader van "slechter kan het haast niet” en zo dus hier mijn bevindingen over kon delen. Overigens kent deze mijn laadpas maatschappij wel al is de functie nog in bèta en hij heeft er geen 1 keer naast gezeten.

Zo dat lucht op...😋😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williej
Juancho schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:10:
De voorgestelde laadplanning van Maps in AAOS is idd nog wel eens vreemd qua voorstellen. Dat is helaas in de andere Volvos niet anders. Een route met meer stops van te voren instellen ben ik ook vanaf gestapt. Of anders hooguit 1 stop verder.

Ik voer eigenlijk altijd de eerst volgende stop in, bijv. Een snellader op een lange rit en tijdens het laden voer je de volgende stop in. Zo hebben wij het gedaan naar noord Spanje deze zomer en altijd de volle 150kW gehad bij laden.
Slim inderdaad om zo om het systeem heen te werken.

Al vind ik persoonlijk dat het gewoon zou moeten werken. Met jouw oplossing werk je namelijk niet met live data waardoor je misschien wel onlogisce laadstops maak bij bijvoorbeeld een hoger of juist lager verbruik of verkeers drukte of bezetting van de laadpalen.

Maar langzaam laden sluit je op deze manier wel helemaal uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
williej schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:03:
[...]

Nee dit was mijn meest extreme voorbeeld van de onlogisce selectie van Google maps en vond ik grappig om te delen en wilde niet gelijk maps neer sabelen hahaha. Maar goed, met een recente langere rit die met Google maps heb gedaan waren van de 6 voorstellen er 1 handig dat was een Tesla super Charger en de rest was of bezet of erg kleine locaties waarbij ik vaak geluk had dat er weinig mensen stonden omdat het weekend was. Overigens kent maps mijn laadpas maatschappij niet dus hij kan ook de voorkeur hier niet aan geven dus moest ik de kosten van tesla weer terug vragen.

Dit alles lijde tot zo veel irritatie dat ik toen dus ABRP ben gaan gebruiken in het kader van "slechter kan het haast niet” en zo dus hier mijn bevindingen over kon delen. Overigens kent deze mijn laadpas maatschappij wel al is de functie nog in bèta en hij heeft er geen 1 keer naast gezeten.

Zo dat lucht op...😋😋
Excuses, ik las het als 1 x gehad en niet meer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Juancho
williej schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:07:
[...]

Slim inderdaad om zo om het systeem heen te werken.

Al vind ik persoonlijk dat het gewoon zou moeten werken. Met jouw oplossing werk je namelijk niet met live data waardoor je misschien wel onlogisce laadstops maak bij bijvoorbeeld een hoger of juist lager verbruik of verkeers drukte of bezetting van de laadpalen.
Huh? Niet mrt live data werken? Juist wel. Omdst je bij iedere stop weer de juiste data hebt voor dat moment voor je volgende stop. Accurater ga je het niet krijgen. Als je bjj. 4 stops inpland en je hebt een hoger of lager verbruik dan ingeschat... Dat past zich dat niet automatisch aan. Dan kom je bijv met 30% aan bij je snellader ipv 15/20. Ik noem maar wat.

Door per stop je volgende bestemming in te voeren klopt het vrijwel top. Zo hebben wij het iig ervaren tijdens onze roadtrip. Er hoeft maar iets te gebeuren in je planning en je kan alles eigenlijk wissen en opnieuw plannen.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williej
Juancho schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:48:
[...]

Huh? Niet mrt live data werken? Juist wel. Omdst je bij iedere stop weer de juiste data hebt voor dat moment voor je volgende stop. Accurater ga je het niet krijgen. Als je bjj. 4 stops inpland en je hebt een hoger of lager verbruik dan ingeschat... Dat past zich dat niet automatisch aan. Dan kom je bijv met 30% aan bij je snellader ipv 15/20. Ik noem maar wat.

Door per stop je volgende bestemming in te voeren klopt het vrijwel top. Zo hebben wij het iig ervaren tijdens onze roadtrip. Er hoeft maar iets te gebeuren in je planning en je kan alles eigenlijk wissen en opnieuw plannen.
Als ik het goed heb begrepen plan je de laadstops op voorhand.
Je werkt dan wel met live data maar doet er niets mee. De route/laadstops heb je immers al gepland en past je systeem niet aan bij een hoger of lager verbruik of drukte bij laadpunten of op eventuele files enz enz enz.

Nu kun je natuurlijk best wel een beetje inschatten hoe ver je kunt per lading. Maar ik vind dat de software van de auto dit moet optimaliseren tijdens de reis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
williej schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:38:
[...]

Als ik het goed heb begrepen plan je de laadstops op voorhand.
Je werkt dan wel met live data maar doet er niets mee. De route/laadstops heb je immers al gepland en past je systeem niet aan bij een hoger of lager verbruik of drukte bij laadpunten of op eventuele files enz enz enz.

Nu kun je natuurlijk best wel een beetje inschatten hoe ver je kunt per lading. Maar ik vind dat de software van de auto dit moet optimaliseren tijdens de reis.
Opzich eens en ja dat kan zeker beter. Maar niet alles heeft met de auto zelf te maken. Stel je moet eerder dan je volgende stop maar de wc, of je Kids moeten er eerder uit, of je wil ff koffie halen. Of je mist een afslag of verzin 100 andere redenen. Mijn punt is dat als je ook maar 1x afwijkt van bijv een langere route van laten we zeggen 6 stops... Je die route eigenlijk kan weggooien.

Om te beginnen zou Maps zelf met een latere stop moeten komen als je bijv on the roadinddr verbruikt dan verwacht en zodanig 1 of 2 snelladers zelf kan halen zodat je met minder procent aankomt en dus sneller zou moeten laden.

Vandaar dat ik bijna altijd stop voor stop invoer. Hooguit soms een 2de.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanderosa
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22:01
Kun je dan niet gewoon opnieuw je route instellen met als nieuw beginpunt je huidige locatie ? Dan zou de app de route herberekenen met nieuwe laadpunten lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• williej
Ik was door het instellingen menu van de Volvo aan het bladeren en kwam tegen dat de beveiligings update sinds juli 2024 niet meer is bijgewerkt. Ook staat er een rood uitroepteken voor waarschijnlijk omdat dit aandacht nodig heeft. Mijn Volvo draait op versie 1.4.3 overigens.

Nu heeft Volvo dit zelf in beheer maar gezien er iedere maand een update is loop ik nu wel erg ver achter voor mijn gevoel. Helaas is dit ook niet te forceren op wat voor manier dan ook.
Nu denk ik niet dat ik direct gehackt word via mijn Volvo maar een half jaar achter lopen vind ik wel nalatig/slecht, deze updates zijn er tenslotte niet voor niets. Gezien mijn prive gmail gekoppeld is aan de Volvo vind ik dit soort updates wel belangrijk, ook vind ik dat Volvo hierin moet voorzien net als bijvoorbeeld telefoon merken dat ook doen voor x aantal jaar.

Wat is jullie mening hier in?
Zijn er ook mensen die op versie 1.5 rijden en welke beveiligings update zit er dan op?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TBjBIXCoXhgz9KNoVeQRg4sM9g4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pmflqHLDc6phbOQfi4P77xDP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door williej op 06-01-2025 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makimba
  • Laatst online: 15-09 14:11
Ophidian schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:17:
@Makimba Waarom geen reset van infotainment gedaan?
Dat had ik even moeten doen idd, wist alleen niet hoe maar dat had ik even kunnen Googelen natuurlijk. Al doende leert men 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Laatst online: 15-09 14:47
Sjaak Speer schreef op zondag 5 januari 2025 @ 09:28:

Is het niet zo dat je bij lange ritten sowieso niet hoeft voor te verwarmen? Door gebruik warmt de boel waarschijnlijk al lekker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myquandro
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-09 17:30
twowheeler schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:49:
[...]

Is het niet zo dat je bij lange ritten sowieso niet hoeft voor te verwarmen? Door gebruik warmt de boel waarschijnlijk al lekker op.
In mijn ervaring is het rijden niet voldoende. Toen ik afgelopen september naar Frankrijk was heb ik gezien dat als ik onder de 20% aankwam bij een snellader en de auto dus niet ging voorverwarmen de auto aanzienlijk langzamer begon met laden. Na 1 a 2 minuten ging de laadsnelheid pas naar normale hoogtes, ik denk omdat de accu toen wel wat warmer was.

Of je tijdens het rijden de accu warm genoeg krijgt zal afhangen van je stroomverbruik en de buitentemperatuur. Als je op een warme zomerdag met 30 graden door Duitsland gaat met 180, dan lukt het misschien wel om met rijden de accu warm genoeg te krijgen. Maar rijd je in de winter met 70km/h door Scandinavie waar het -20 is, dan gaat dat niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Een ander voordeel van wel de eerst volgende laadstop inplannen ipv op de gok gaan rijden is dat je kan zien of er laders vrij zijn. Hebben wij vaak vanaf een half uurtje voor aankomst even gechecked. Je ziet dan letterlijk dat het soms even drukker is, en een 15-20min later is alles weer vrij.

Op die manier van rijden hebben we 0,0 problemen gehad met onze trip naar noord Spanje afgelopen zomer. Zeg er nog wel even bij dat wij altijd iets buiten het hoogseizoen omgaan. Dus zonder laadplanning zou het ook kunnen maar dan mis je pre conditioning (kan ook koelen van de accu zijn als het heel warm is). En bovendien moet je toch navigatie aan hebben.

[ Voor 24% gewijzigd door Juancho op 06-01-2025 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmat
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:04
Het voorverwarmen van de batterij tijdens het rijden levert een paar (2) minuten tijdwinst op tijdens het laden...
Nog wat linkjes hierover.

https://www.facebook.com/...rmalink/2845877305572267/

YouTube: EX30 Winter Range Test. Great results 👌

[ Voor 49% gewijzigd door kmat op 06-01-2025 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

kmat schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:46:
Het voorverwarmen van de batterij tijdens het rijden levert een paar (2) minuten tijdwinst op tijdens het laden...
Hoe kom je hierbij? Zonder voorverwarmen haalde ik maar iets van 60kW en met voorverwarmen 173kW, dat scheelt toch echt heel erg veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmat
rens-br schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:57:
[...]

Hoe kom je hierbij? Zonder voorverwarmen haalde ik maar iets van 60kW en met voorverwarmen 173kW, dat scheelt toch echt heel erg veel.
De laadsnelheid wel maar dat is kortstondig wat op de gehele laadtijd maar 2 minuten winst oplevert. De batterij wordt ook opgewarmd als je begint met laden zodat je na 2 minuten opwarmen hetzelfde laadprofiel hebt als je al opgewarmd aankomt bij de lader.
1 min met 173kWh is 3 min met 60kWh voor dezelfde hoeveelheid stroom (kW) Je mag blij zijn dat je 1 min met 173kWh haalt want dan zakt het laadprofiel in (naar bv 75 kWh (boven de 50%) en dan naar 50 kWh (boven de 70%)en dan naar 25 kWh en dan naar 7 kWh (boven de 90%).

[ Voor 37% gewijzigd door kmat op 06-01-2025 14:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johnsmith
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:49
En daar komt nog bij dat het verbruik bij voorverwarmen stevig omhooggaat, dus vaker laden bij een lange trip.
Heb eens gecontroleerd, als de voorverwarming inschakelt is er plotseling 6KW ! meer verbruik.
Na een aantal minuten wordt dit wel wat minder.

3455wp, Panasonic MDC05f3e5 L/W WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmat
johnsmith schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:35:
En daar komt nog bij dat het verbruik bij voorverwarmen stevig omhooggaat, dus vaker laden bij een lange trip.
Heb eens gecontroleerd, als de voorverwarming inschakelt is er plotseling 6KW ! meer verbruik.
Na een aantal minuten wordt dit wel wat minder.
Daarom heeft Volvo het voorverwarmen uitgeschakeld als de soc bij aankomst < 20% is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak Speer
Myquandro schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:32:
[...]

In mijn ervaring is het rijden niet voldoende. Toen ik afgelopen september naar Frankrijk was heb ik gezien dat als ik onder de 20% aankwam bij een snellader en de auto dus niet ging voorverwarmen de auto aanzienlijk langzamer begon met laden. Na 1 a 2 minuten ging de laadsnelheid pas naar normale hoogtes, ik denk omdat de accu toen wel wat warmer was.

Of je tijdens het rijden de accu warm genoeg krijgt zal afhangen van je stroomverbruik en de buitentemperatuur. Als je op een warme zomerdag met 30 graden door Duitsland gaat met 180, dan lukt het misschien wel om met rijden de accu warm genoeg te krijgen. Maar rijd je in de winter met 70km/h door Scandinavie waar het -20 is, dan gaat dat niet lukken.
In de zomer kan de accu zelfs te warm zijn, vandaar dat je beter over preconditioneren kan spreken. Soms kan je in de zomer na een lange rit bij het laden de auto horen koelen. Het is belangrijk om de juiste temperatuur te hebben. Niet te koud en niet te warm. Vlak voor het laden een snellader instellen heeft ook geen zin, de auto heeft tijd nodig om de accu op de ideale laad temperatuur te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak Speer
kmat schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:38:
[...]

Daarom heeft Volvo het voorverwarmen uitgeschakeld als de soc bij aankomst < 20% is.
Bij de EX30 heb ik het zelf nog niet geprobeerd, die gebruikt mijn vrouw voor kortere ritten en laden wij altijd thuis met 11kwh. Bij de xc40 (p8) haal je de optimale laadsnelheid bij een snellader met preconditioneren en een zo laag mogelijk batterij niveau. Hoe leger de accu des te sneller en langer haal ik de maximale laadsnelheid. Ook merk je dat niet iedere laadpaal hetzelfde effect heeft al ben ik er nog niet achter welke de beste zijn. Mijn gevoel zegt dat laden bij Tesla afgezien van vaak goedkoper ook een betere laad curve geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Dat er bij de EX30 een grens zit tot 20% is wel wat vreemd ja. Dan kan je nog best een stuk rijden. Bij de XC40 zit die grens er niet op. Misschien hooguit als je het schildpadje in beeld hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myquandro
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-09 17:30
Voor mij was dat ook feedback welke ik naar Volvo gestuurd heb dat het preconditioneren mogelijk zou moeten worden tot 10% of zelf 5% SOC. Ik snap wel dat er een ondergrens in zit. Want als je met 2% zou aankomen zonder preconditioneren en de auto gaat dan nog meer energie gebruiken om de auto in juiste condities te krijgen haal je de bestemming mogelijk niet meer. En bij hele lage SOC heeft preconditioneren misschien ook minder zin omdat de laadsnelheid dan misschien beperkt moet worden vanwege het beschermen van de accu. Maar 10% lijkt mij een hele redelijke grens voor het preconditioneren die volgens mij veel andere auto's hanteren. Op lange ritten helpt het wel als je tot 10% SOC kunt leeg rijden en toch preconditioneren kan gebruiken ipv te kiezen tussen vaker stoppen met preconditioneren of een keer minder stoppen, maar iets langzamer beginnen met laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartbo
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09-09 10:42
Juancho schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:48:
[...]

Kan je niet beide apps open houden ? op de telefoon ABRP en op je scherm (auto) google maps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Bartbo schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:45:
[...]

Kan je niet beide apps open houden ? op de telefoon ABRP en op je scherm (auto) google maps.
Dat kan altijd maar ik zou niet weten waarom je dat zou doen. Zo min mogelijk afleiding wat mij betreft in de auto. Bovendien heb ik op de telefoon altijd al FM aan staan.

En je kan natuurlijk gewoon je route plannen in Maps he. Ook easy via je telefoon naar de auto sturen als je dat handiger vindt. Het ging er mij alleen om dat sowieso, welk systeem je ook gebruikt, een langere routeplanning niet handig is. Er hoeft maar iets te gebeuren onderweg en je kan alles opnieuw gaan plannen.

Vandaar dat ik dus altijd 1 of hooguit 2 bestemmingen instel en tijdens een laadbeurt voeg ik de volgende toe.

[ Voor 36% gewijzigd door Juancho op 07-01-2025 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ktenolix
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-09 11:55
Hebben anderen er ook last van dat als je muziek luistert en de auto verlaat, een aantal minuten later terugkomt, dat dan spotify al halverwege het volgende nummer is? Hij lijkt zelf gewoon verder te gaan i.p.v. te pauzeren.

Volvo EX30 SMER Core - Wallbox Pulsar Plus 22kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ktenolix schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:28:
Hij lijkt zelf gewoon verder te gaan i.p.v. te pauzeren.
Hij gaat sowieso door zolang de auto nog niet op slot is gegaan lijkt me.

Maar of ie ook daarna nog verder doorgaat is me vooralsnog niet opgevallen, daar ik heb tot nog toe niet op gelet. En bovendien kijk ik ook niet hoever nummers zijn voor ik uitstap :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Celf11
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-09 20:57
Hebben anderen er ook last van dat als je muziek luistert en de auto verlaat, een aantal minuten later terugkomt, dat dan spotify al halverwege het volgende nummer is? Hij lijkt zelf gewoon verder te gaan i.p.v. te pauzeren.
Ik soms ook, maar dan met de radio, die blijft dan na het afsluiten gewoon doorspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivarga
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:53
Ik heb dat met youtube music ook inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makimba
  • Laatst online: 15-09 14:11
Lijk ik ook last van te hebben, soms zet ik na 10 minuten thuis Spotify aan om erachter te komen dat Spotify al een aantal nummers verder is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sepke
vandaag maar een dagverslag gemaakt van de EX30 en naar de dealer gestuurd. van haperende keyfob, app 2x opnieuw starten op telefoon, tot geen bluetooth connectie (door de keyfob te dichtbij gok ik), tot aan beslagen ramen, uitval van de cruise control omdat ook hier vocht zit tot hoop herrie door cuppende banden.

oh ja en de carkit en nog geen nieuwe ota. we gaan het meemaken ik post het hier wat de reactie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivarga
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:53
Sepke schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:31:
vandaag maar een dagverslag gemaakt van de EX30 en naar de dealer gestuurd. van haperende keyfob, app 2x opnieuw starten op telefoon, tot geen bluetooth connectie (door de keyfob te dichtbij gok ik), tot aan beslagen ramen, uitval van de cruise control omdat ook hier vocht zit tot hoop herrie door cuppende banden.

oh ja en de carkit en nog geen nieuwe ota. we gaan het meemaken ik post het hier wat de reactie is.
Vervelend zeg dat jij zoveel last hebt , lijkt wel of je een zondagmorgen productie hebt . Ik herken me alleen in de beslagen ramen en de carkit . Succes !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
Ik herken (gelukkig) alleen de carkit en haperende app.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vanderosa
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22:01
Ik herken ( gelukkig) helemaal niets. Perfecte auto. Oké, alleen die key-less entry met je smartphone moet nu maar eens komen. 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 038harold
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 06-09 08:51
Vanderosa schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 18:32:
Ik herken ( gelukkig) helemaal niets. Perfecte auto. Oké, alleen die key-less entry met je smartphone moet nu maar eens komen. 😊
Werkt de verkeersbordherkenning/-aanduiding ook bij degenen die weinig tot geen problemen ervaren? Bij mij is deze erg onbetrouwbaar en zorgt voor veel onnodige piepjes voor "snelheidsovertredingen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
038harold schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:05:
[...]

Werkt de verkeersbordherkenning/-aanduiding ook bij degenen die weinig tot geen problemen ervaren? Bij mij is deze erg onbetrouwbaar en zorgt voor veel onnodige piepjes voor "snelheidsovertredingen".
Nee, dat werkt zeer gebrekkig, maar niet minder dan in andere auto’s.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tdolder
Diederik schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:09:
[...]

Nee, dat werkt zeer gebrekkig, maar niet minder dan in andere auto’s.
Vandaag nog in het nieuws. Minder verkeersborden en betere plaatsing ivm de systemen van de nieuwe auto’s.

https://www.rtl.nl/nieuws...=web&utm_id=shareVideoURL

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

038harold schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:05:
[...]

Werkt voor geen meter, maar bij geen één auto die ik gereden heb. Piepjes heb ik standaard uitstaan, zet ik standaard uit, want die begint al te piepen als ik de straat uitrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel L.
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 14-09 12:19
Deze Britse reviewer is ook érg kritisch over de EX30. Ik ben het niet met al zijn punten eens (en sommige zaken zijn m.n. relevant voor de Twin Motor versie) maar hij noemt toch ook een hoop zaken waar ik me zeker in kan vinden. En dan heeft hij nog niet eens over het verbruik... :X .

https://www.youtube.com/w...I&ab_channel=JayEmmonCars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sepke
ik wist dat er best nog wat dingetjes beter moeten aan de auto, ook toen ik deze kocht. het lijkt in mijn ogen dat er soort oorzaak gevolg problemen zijn:

keyfob werkt wel als ik de auto ver weg parkeer en dan er naar toe loop, maar thuis staat deze voor de deur en ligt die keyFOB in een bepaalde range denk ik dat de auto paar keer open / dicht gaat waarna die in soort stand gaat waardoor ik bluetooth connectie kwijt ben ,en aan de hendels sta te trekken.

dat vocht probleem is dat onder de 1 a 2 graden de ramen gaan beslaan, en hierdoor de camera beslaat, cruise control uitvalt etc.

collega's hebben ook ex30 en ik zie hier dezeflde problemen. het is gewoon dat een keyfob een nieuw probleem introduceert dan een probleem uit het verleden oplost, dat niet iedereen er last van heeft komt volgen mij door de situatie waar ik mijn auto parkeer.

maar gisteren was een moment dat ik dacht ik heb een dure auto gekocht en ik vind het gewoon niet Volvo waardig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IT-Crowd
  • Registratie: April 2024
  • Niet online
Het keyfob probleem is zeer waarschijnlijk een (te groot) bereik probleem.
Mijn auto staat ook voor de deur, in het begin stond ik regelmatig aan de deur te trekken en te wachten totdat de auto een keertje ging reageren en van het slot af ging.
Zodra ik ergens anders parkeer (verder weg) geen enkel probleem 9 van de 10 keer reageert de auto als ik aan kom lopen met de welkoms verlichting en gaat netjes open zodra ik naast de auto sta.

Sinds ik de keyfob thuis in een Faraday doosje bewaar (gewoon een simpel metalen blikje waar ooit een kaartspelletje in heeft gezeten) is het probleem volledig opgelost. Meestal gaat de welkoms verlichting direct aan zodra ik de keyfob uit zijn doosje haal en de auto ontgrendeld netjes zodra ik hem benader.

Volvo EX30 SMER Ultra Vapour Grey, trekhaak, Ratio IO6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sepke
ja precies, ik ga ook mijn gedrag maar aanpassen op de techniek. ergens wil ik dat principieel weigeren maar goed het is ook het minst grote probleem, vooral het vocht in de auto met koude omstandigheden vind ik echt een grens.
Pagina: 1 ... 73 ... 95 Laatste