Wij hebben nu 2 maanden onze EX30 (core, single motor, standard range, onxy black, trekhaak, all-seasonbanden, stuur- en stoelverwarming) in bezit.
Auto wordt vooral zakelijk gebruikt, maar toch privé aangekocht omdat de combinatie SEPP-subsidie, (relatief) lage prijs (voor een EV in dit segment), lage onderhoudskosten (al twijfel ik daar, gezien de laatste forumposts, inmiddels een beetje aan) en (relatief) hoge bijtelling zorgde dat onderaan de streep privé voordeliger was dan op de b.v.
Dit is naast een Tesla model 3 (LR AWD, 2019) onze 2e electrische auto, en daar vergelijk ik de EX30 toch een beetje mee.
Het is echt een hele fijne auto, maar als je hem als Tweaker met een Model 3 vergelijkt is er toch wel e.e.a. op aan te merken...
Vooropgesteld, het is echt een hele degelijke auto. De Tesla komt bij lange na niet in de buurt van de kwaliteit van de koets, lakwerk, bekleding, verlichting, vering, rijcomfort en remkracht van de EX30. Aan alles wat de EX30 een auto-auto maakt, doen ze dit beduidend beter dan (de eerste versies van) de Tesla Model 3. De hoge zitpositie, vlotte acceleratie en kleine draaicirkel zorgt voor een fijne electrische auto ervaring, zeker voor vrouwlief. En voor de prijs onderaan de streep kunnen we zeker niet klagen (al is de prijs nu wat steviger geworden, zeker zonder subsidie...)
Het verbruik is veel hoger dan ik verwacht had, maar de actieradius volstaat zeker voor ritjes binnen Nederland.
We zijn ontzettend blij met de auto.
Maar de software, mijn hemel. Ik had natuurlijk al wel wat gelezen over de software-problemen en dat de softwarefuncties een beetje achterlopen op andere merken, maar het begint echt vervelend te worden... Vooral omdat er geen updates uitgerold lijken te worden.
Ik heb al work-arounds geprobeerd te vinden, maar die lijken er niet te zijn (of alleen te werken tijdens 1 rit en elke keer weer opnieuw instellen).
Waar ik me aan stoor (en ik hoop dat iemand tips heeft...):
- Lane-assist. Levensgevaarlijk. Al veel over gezegd op het forum. Ik woon in landelijk gebied en Volvo heeft bedacht dat je op een weg tussen de weilanden midden op de weg dient te rijden. Tegenliggende trekkers of fietsers op suggestiestrook heeft hij geen boodschap aan. De functie moet dus standaard uitgezet worden voor we gaan rijden, anders duwt de auto je zo het gevaar in.
- Noodingrepen. Zelfs met lane-assist uigeschakeld vind de EX30 het af en toe nodig om me 'terug de weg op te duwen'. Ook bij tegemoetkomend verkeer. Stevig terug sturen is vereist. Ik word er soms echt een beetje bang van. Dit kan volgens mij niet uitgeschakeld worden?
- Snelheidswaarschuwing. Al voldoende over geklaagd op dit forum. Europese eis blijkbaar. Al iemand gevonden hoe dit standaard uit kan? Ik heb wel een de instelbare knop op het stuur nu ingesteld om deze functie uit te schakelen, maar gezien we zowel lane-assist, snelheidswaarschuwing en vermoeidheidsdetectie uitschakelen bij het starten van een rit, kan dit beter via het menu, want die instelbare knop kan maar één functie tegelijk uitschakelen (toch?). Het opstarten van de auto lijkt af en toe wel alsof we een Boeing 747 startup-checklist doorlopen...
- Sleutelkaart. Bij voorlichting over de auto werd vermeld dat vergrendelen / ontgrendelen van de auto mogelijk is via een app. Ik dacht, prima, net zoals bij Tesla. Wat daarbij niet vermeld wordt is dat de auto alléén over-the-air aangesproken kan worden en niet via bijvoorbeeld bluetooth. Het duurt vaak zó lang dat er verbinding is, dat openen met de sleutelkaart bij de deurlijst sneller is. En dan moet die keycard nog precies op de juiste plek geplaatst worden (waar ik liever mijn telefoon heb liggen...) om te kunnen rijden. Ik hoop dat de toekomstige 'digitale sleutel' daarin iets gaat helpen, maar achteraf had ik voor een Plus model moeten kiezen voor keyless entry. Of weet iemand of namontage van keyless entry mogelijk is?
- App-bediening; laadinstellingen. Bij Tesla kun je werkelijk alles bedienen in de app. Vooral het instellen van het amperage en starten/onderbreken van het laden mist in de EX30 app. De auto is in dat opzicht vrij dom. Zodra hij aan een lader hangt, start hij met opladen. Zodra je de auto ontgrendeld, stopt ook het laadproces en ontgrendeld de laadpoort (m.i. totaal niet logisch). Maar dit betekent óók dat áls je gebruik wil maken van 'slim laden' / dynamisch energiecontract dat je de EX30 moet combineren met een 'slimme' laadpaal. Ik heb daarom maar een Easee Charge Lite opgehangen, welke i.c.m. Tibber-app nu de boel regelt; State of Charge (SoC) leest Tibber via het Volvo-account uit de EX30 en vervolgens schakelt de Easee het laden in / uit. Dat werkt op zich prima, maar dit kan bij Tesla zonder 'slimme laadpaal'. Die hangt aan een domme (Webasto pure 11kW) laadpaal en Tibber schakelt via het Tesla account zelf het laden in/uit op de Tesla, afhankelijk van de uitgelezen SoC en ingestelde SoC-wens.
- Bedieningsscherm; apps. Ik navigeer al jaren met Waze. Waze kan geïnstalleerd worden op het androidsysteem van de EX30. Fijn! Maar, dan opent ook alleen Waze groot in het bedieningsscherm. Vergeet het maar dat je nog iets kan zien aan SoC-bij-aankomst, geadviseerde laadstops of makkelijk iets met je media kan bedienen. Wij navigeren nu dubbel; zowel op Waze (file en flitsmeldingen) op de telefoon als op Maps op de EX30 (geadviseerde laadstops). Maar, eerlijk is eerlijk, dat doe ik bij de Tesla ook (die heeft immers geen Android). Kunnen apps niet gewoon in een kleiner venster mee draaien?
Tesla rolde in de eerste maanden van de opkomst van de Model 3 echt update na update uit om de vele klanten tevreden te houden. En dat deden ze erg goed. Nu snap ik wel dat ik de boel vergelijk met en auto die 5 jaar updates heeft gehad. Maar kom op Volvo, dit moet echt beter. Dit is één van de best verkopende auto's in de Europese markt en iedereen klaagt over dezelfde problemen.
De EX30 is echt een top-auto en een goede aankoop geweest, maar het heeft voor mij vooralsnog wel de knoop doorgehakt zelf niet in een hoger segment Volvo (EX90?) mijn volgende auto uit te zoeken als mijn Model 3 aan vervanging toe is.
Dat wordt, denk ik, opnieuw een Tesla vanwege die goede software en -updates, supercharger-netwerk, laag verbruik en daadwerkelijk lage onderhoudskosten (nu 5 jaar, 210.000km en slechts 1 maal periodiek onderhoud gehad wat bij Tesla echt relatief goedkoop is).
Primum non nocere