Ik hoop niet dat de auto dan steeds opengaat als je er met je telefoon langsloopt zonder te bedoeling te hebben te gaan rijden (zoals met de keyfob als je die nog op zak hebt).
Pre-heat is idd belangrijk. Maar waarschijlijk heb je deze tip ook al gehad.rens-br schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 09:43:
[...]
Nope, nog geen een keer gezien. Nu heb ik pas twee keer snel geladen, een keer bij een Tesla lader en een keer bij Fastned, in beide gevallen niet gezien.
Nu was de accu in beide gevallen ook niet ge-pre-heat, dus zal er bij mij ongetwijfeld iets mee te maken gehad kunnen hebben.
Bij Tesla laden kun je het beste een plek kiezen waar je geen andere auto's naast je hebt omdat je dan het vermogen niet deelt met je buurman.
Deze laadzuilen zijn genummerd met "a" en "b", wat betekent dat ze het vermogen delen.
EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi / 3 x Marstek Venus E v2
Grmbl! Dus worst/kaas scenario duurt het nog een jaar

Toch benieuwd, heb je de auto privé gekocht of anders verkregen? En is dit je eerste Volvo/EV?puccini schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:15:
[...]
Zoalls ik het op een andere site al had vermeld.
AMATEURS zijn het SCHANDE dat ze met zo'n update durven aankomen.
Automatisch ontgrendelen is een optie die je uit kan zetten, de auto kan zelf natuurlijk niet bepalen of je wel/niet wil instappen als je er langs loopt.Zapato schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 16:33:
[...]
Ik hoop niet dat de auto dan steeds opengaat als je er met je telefoon langsloopt zonder te bedoeling te hebben te gaan rijden (zoals met de keyfob als je die nog op zak hebt).
Gewoon privé aangeschaft, koop om de 4 jaar nieuwe auto maar wat ik bij Volvo op softwaregebied mee maak ben ik nog niet tegengekomen. Nogmaals het rijdt als een trein maar softwarematig is het een flop.NokiaFan schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 16:57:
[...]
Toch benieuwd, heb je de auto privé gekocht of anders verkregen? En is dit je eerste Volvo/EV?
Ik ga het morgen allemaal ervaren tijdens een proefrit, ben heel benieuwd. Ik zal kijken welke softwareversie er in zit (en voorzichtig aan de dealer vragen wanneer die digital key op de smartphone komt
)
Bij mij werkt geen enkele optie, automatisch of handmatig, vlekkeloos. Daarnaast kun je in de handmatige stand de auto alleen openen via het linker portier. Handmatig laat het bij mij regelmatig afweten wanneer de deurgreep nat is van de regen. In de automatische stand gaat bij het weglopen alles uit en op slot. In de handmatige stand blijft bij mij de radio soms doorspelen, auto gaat wel op slot.Diederik schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 17:08:
[...]
Automatisch ontgrendelen is een optie die je uit kan zetten, de auto kan zelf natuurlijk niet bepalen of je wel/niet wil instappen als je er langs loopt.
In de afgelopen 2 maanden 2 keer meegemaakt dat ik de auto op geen enkele manier ontgrendeld kreeg. Het openen van de kofferklep bood toevallig uitkomst, bizar.
Elke dag begint bij mij met een verrassing: hoe gaat de deur deze keer open.
Dan gebruik je de creditcard toch gewoon? 🤔 Werkt altijd. 💪Celf11 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 20:51:
[...]
Bij mij werkt geen enkele optie, automatisch of handmatig, vlekkeloos. Daarnaast kun je in de handmatige stand de auto alleen openen via het linker portier. Handmatig laat het bij mij regelmatig afweten wanneer de deurgreep nat is van de regen. In de automatische stand gaat bij het weglopen alles uit en op slot. In de handmatige stand blijft bij mij de radio soms doorspelen, auto gaat wel op slot.
In de afgelopen 2 maanden 2 keer meegemaakt dat ik de auto op geen enkele manier ontgrendeld kreeg. Het openen van de kofferklep bood toevallig uitkomst, bizar.
Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24
Sorry, maar de creditcard blijft een knullige “tijdelijke” oplossing om de deuren te openen of te sluiten. Wat is er mis met het oude systeem waar je je sleutel je broekzak kon laten zitten, je hand bij een willekeurige deur greep houden en de deur ging van slot.iHansz schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 09:39:
[...]
Dan gebruik je de creditcard toch gewoon? 🤔 Werkt altijd. 💪
Ik denk dat Geely zich behoorlijk heeft verkeken op de complexiteit van het “openen en sluiten met je mobiel”.
Marstek Venus E (v2) V152, 1 fase 40A, Solar 2kW (max), Home Assistant, Unifi, Volvo EX30 SMER
IHansz, ik zou willen dat het zo was. Toen ik de auto pas had heb ik dat een paar keer geprobeerd. In 1 week twee keer de melding gehad “leg het apparaat dat u wilt opladen…….” met daaronder de knop “beëindigen”. Sleutel wordt dan niet gedetecteerd en de auto is niet te starten.iHansz schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 09:39:
[...]
Dan gebruik je de creditcard toch gewoon? 🤔 Werkt altijd. 💪
Zou ik ff naar de dealer gaan. Wij gebruiken allebei onze eigen card en hebben nog nooit problemen ervaren. En dat zou bij jou dus ook moeten zijn.Celf11 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 11:11:
[...]
IHansz, ik zou willen dat het zo was. Toen ik de auto pas had heb ik dat een paar keer geprobeerd. In 1 week twee keer de melding gehad “leg het apparaat dat u wilt opladen…….” met daaronder de knop “beëindigen”. Sleutel wordt dan niet gedetecteerd en de auto is niet te starten.
Ik ook net even aangemaakt in HA , krijg netjes een berichtje op mn iphone . Kan ik gewoon meteen mn auto wegzetten. Ik heb zo een hekel aan paalklevers.ajouwens schreef op donderdag 28 november 2024 @ 16:38:
[...]
Daar gebruik ik dan HA weer voor. Beetje om de beperkingen heen werken 😜
Dat klinkt allemaal erg frustrerend, ik heb zelf geen problemen met automatisch ontgrendelen, als ik (met keyfob in mijn zak) in de buurt van de auto kom, dan gaan de lichten aan en als ik in de buurt van de deur kom, dan gaat die van slot.Celf11 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 20:51:
[...]
Bij mij werkt geen enkele optie, automatisch of handmatig, vlekkeloos. Daarnaast kun je in de handmatige stand de auto alleen openen via het linker portier. Handmatig laat het bij mij regelmatig afweten wanneer de deurgreep nat is van de regen. In de automatische stand gaat bij het weglopen alles uit en op slot. In de handmatige stand blijft bij mij de radio soms doorspelen, auto gaat wel op slot.
De enige ‘weigering’ die ik weleens mee maak, is als ik lange tijd redelijk dicht in de buurt van de auto ben, dan moet ik de handgreep beetpakken om te ontgrendelen.
Same.Diederik schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 12:18:
[...]
Dat klinkt allemaal erg frustrerend, ik heb zelf geen problemen met automatisch ontgrendelen, als ik (met keyfob in mijn zak) in de buurt van de auto kom, dan gaan de lichten aan en als ik in de buurt van de deur kom, dan gaat die van slot.
De enige ‘weigering’ die ik weleens mee maak, is als ik lange tijd redelijk dicht in de buurt van de auto ben, dan moet ik de handgreep beetpakken om te ontgrendelen.
Ik heb ook wel wat irritaties in het begin gehad. Bijvoorbeeld een maand lang geen internet. De meeste zaken (ja, dat waren er in het begin veel meer) zijn na versie 1.4.2 opgelost.puccini schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 18:59:
[...]
Gewoon privé aangeschaft, koop om de 4 jaar nieuwe auto maar wat ik bij Volvo op softwaregebied mee maak ben ik nog niet tegengekomen. Nogmaals het rijdt als een trein maar softwarematig is het een flop.
Dit is de resterende en openstaande lijst
- Radio staat standaard uit bij wegrijden
- Radio blijft aan nadat je de auto hebt geparkeerd en uitstapt
- Stuurverwarming standaard naar stand 3 en stoelverwarming ontbreekt bij deze functie.
- Pilot Assist werkt niet optimaal
- Geen pushnotificatie indien laadsessie is afgerond
- Schema voorverwarmen is te beperkt
- Keyfob trekt batterij snel leeg c.q. werkt niet goed
Maar als ik heel eerlijk ben, valt met alle bovenstaande punten te leven. Het zijn vooral een paar extra handelingen vlak voor vertrek.
[ Voor 6% gewijzigd door NokiaFan op 07-12-2024 14:18 ]
Vreemd genoeg lijk ik die optie niet te hebben:kmat schreef op donderdag 5 december 2024 @ 16:43:
[...]
Er is een instelling die het (radio/waarschuwingen/routestem) volume mee laat gaan met het 'lawaai/rijwindgeluid' in de auto. Ik heb ergens gelezen dat dat van invloed is op de microfoon. Als je die instelling lager/uit zet (kans dat je de radio niet meer hoort als je harder rijdt) wordt de 'gons' mogelijk minder.
https://www.volvocars.com...a77a7e089c0a8296870d1a409
Ook is er bij verschillende eigenaren sprake geweest van een beschermfolie (blijkbaar nauwelijks te zien) over de microfoon die door de dealer niet was verwijderd wat het geruis veroorzaakt.
Het kan natuurlijk ook uiteindelijk gewoon een slechte of kapotte microfoon zijn maar dat hoop ik niet voor je. Of wel, dan moet de dealer het repareren.
:strip_exif()/f/image/8wIAfjqgSSFS2VJ7v4MdhOcg.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb een Core SR, dus zonder het 'dure' geluidssysteem.
ik heb geen issues gehad met internet. Na een paar maanden moest ik het IITC abo bevestigen via de app en dit ging niet goed omdat ik de SMS code automatisch liet plakken door mijn iPhone en daar kon het formulier niet mee overweg. Duurde wel een week en bezoekje bij de dealer voordat we hier achterkwamen. Geen Volvo dingetje maar slecht formulier van Vodafone.NokiaFan schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 13:58:
[...]
Ik heb ook wel wat irritaties in het begin gehad. Bijvoorbeeld een maand lang geen internet. De meeste zaken (ja, dat waren er in het begin veel meer) zijn na versie 1.4.2 opgelost.
Dit is de resterende en openstaande lijst
- Radio staat standaard uit bij wegrijden
- Radio blijft aan nadat je de auto hebt geparkeerd en uitstapt
- Stuurverwarming standaard naar stand 3 en stoelverwarming ontbreekt bij deze functie.
- Pilot Assist werkt niet optimaal
- Geen pushnotificatie indien laadsessie is afgerond
- Schema voorverwarmen is te beperkt
- Keyfob trekt batterij snel leeg c.q. werkt niet goed
Maar als ik heel eerlijk ben, valt met alle bovenstaande punten te leven. Het zijn vooral een paar extra handelingen vlak voor vertrek.
Sinds 1.4.2 is er prima te leven met de (voor mij) kleine bugjes.
In het begin gebruikte ik voornamelijk de keyfob. Nu gebruiken we voornamelijk de card. Vaak ontgrendel ik de auto met de app en dan kaartje op de plek en gaan. Straks met 1.5 hoeft de card niet meer te blijven liggen
Mijn lijstje:
- Startscherm sommige "veiligheids"opties zijn grayed out en kun je dus niet uitzetten omdat de auto hiervoor in drive moet staan. Als je de auto in drive zet is het startscherm weg

- digitale key
- Af en toe geeft "hey google/button" de melding er is een probleem met de verbinding. Direct herhalen van het commando gaat het wel goed. IITC heeft op dat moment gewoon 4G verbinding.
- ACC met fietsdrager op de trekhaak.
- Iccontje van de verlichting stand AUTO is soms weg.
- Servicestand ruitenwisser stopt als de auto in standby gaat.
- App voorverwarmen start wel direct maar laat dit niet zien in de app. Je moet dan nog een keer op inschakelen drukken voordat de animatie start en de button veranderd in uitschakelen.
- Radio volume doet af en toe nog raar.
Zie paar mooie updates in 1.5 en wellicht zijn dan diverse (kleine) puntjes hierboven verbeterd. Ik heb voor 1.4.2 heel veel bugs gemeld via de app en website. Nu minder mee bezig.
Zo wel gaaf zijn als je je kunt aanmelden voor public beta's zoals bijvoorbeeld bij Tesla en Apple.
EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi / 3 x Marstek Venus E v2
Bij het volume menu staat deze niet. Je moet er via instellingen > geluid naartoe.rens-br schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 15:18:
[...]
Vreemd genoeg lijk ik die optie niet te hebben:
[Afbeelding]
Heb een Core SR, dus zonder het 'dure' geluidssysteem.
Ik heb de ultra, weet niet of de core deze optie ook heeft.
:strip_exif()/f/image/ouxEc112mYnyDPzSnx0afXUO.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door tdolder op 07-12-2024 16:01 ]
Ik heb de Core SMER uitvoering en heb dus ook alleen de card. Die zit in mijn telefoon hoesje. Ik zet de telefoon met zijn hoesje in de sleuf en dan kan ik rijden.
Een tijd terug had ik opeens problemen dat hij de kaart niet meer goed herkende. Ik moest hem echt uit het hoesje halen om te laten werken. Een paar dagen later kwam ik er achter dat het met mijn ID kaart te maken had. Sinds ik die in mijn hoesje had gedaan, ivm een trip over de grens, had ik de problemen. Blijkbaar kan de auto dan de Volvo kaart niet meer goed lezen. Rijbewijs en kentekenbewijs zijn geen probleem.
Een tijd terug had ik opeens problemen dat hij de kaart niet meer goed herkende. Ik moest hem echt uit het hoesje halen om te laten werken. Een paar dagen later kwam ik er achter dat het met mijn ID kaart te maken had. Sinds ik die in mijn hoesje had gedaan, ivm een trip over de grens, had ik de problemen. Blijkbaar kan de auto dan de Volvo kaart niet meer goed lezen. Rijbewijs en kentekenbewijs zijn geen probleem.
[ Voor 6% gewijzigd door Sepio op 07-12-2024 16:43 ]
Is het signaal tussen die card en de middenconsole dan goed genoeg dat er daarmee verbinding wordt gemaakt ? Vanuit de dealer een eigen beschermhoesje van leer/suede voor aan de sleutelbos gekregen waar ik zowel de card als de laadpas in heb opgeborgen. Tot nu toe lukte het wel om de deur te openen (zonder de card uit te hoeven nemen), maar het starten van de auto lukte dan niet. Alleen na het uitnemen van de card en plaatsen op middenconsole (wat onhandig is) kan de auto worden gestart. Heb er nog niet veel ervaring mee, dus ben nog aan het kijken wat de handigste oplossing gaat zijn.
Op die manier ben ik ook naar de pagina gegaan. Het lijkt er dus op dat de Core die optie niet heeft. Iemand die dat kan bevestigen?tdolder schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 15:57:
[...]
Bij het volume menu staat deze niet. Je moet er via instellingen > geluid naartoe.
Ik heb de ultra, weet niet of de core deze optie ook heeft.
[Afbeelding]
Volgens mij werkt het Volvo systeem met NFC als de scanner dus iets anders leest wat ook werkt met NFC snapt die er wellicht niks meer van.Sepio schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 16:42:
Ik heb de Core SMER uitvoering en heb dus ook alleen de card. Die zit in mijn telefoon hoesje. Ik zet de telefoon met zijn hoesje in de sleuf en dan kan ik rijden.
ik heb ook een Core en was ook via deze weg op zoek gegaan naar de instelling, maar ook hier niet aanwezig jammer genoeg. Heb ook al gehoord van sommige mensen dat de bel kwaliteit laag is.rens-br schreef op zondag 8 december 2024 @ 03:23:
[...]
Op die manier ben ik ook naar de pagina gegaan. Het lijkt er dus op dat de Core die optie niet heeft. Iemand die dat kan bevestigen?
Prima proefrit gehad. Ook nog even in de EX40 gereden maar dan ga ik persoonlijk toch voor de 30.Dekkert schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 20:15:
Ik ga het morgen allemaal ervaren tijdens een proefrit, ben heel benieuwd. Ik zal kijken welke softwareversie er in zit (en voorzichtig aan de dealer vragen wanneer die digital key op de smartphone komt)
- software versie niet zo snel kunnen vinden
- weinig concreets over de digital key, staat op de planning voor 2025 wat dan “net zo goed ook in december zou kunnen zijn”.
Qua rijden viel me op dat de aandrijving en de banden lekker stil waren. Vond alleen het geluid van de (rij)wind erg aanwezig. Nou was het een winderige dag gisteren, maar diezelfde dag reed ik in nog 3 auto en daar was het niet zo hinderlijk aanwezig. Voor mij een belangrijk minpunt toch en maakt dat ik nr. 2 op mijn shortlist ook nog een keer nader ga bekijken (is geen Volvo dus off toppic
Ik rijd sinds april met EX30 Twin motor en ben er over het algemeen wel tevreden over, het is een plezier om mee te rijden.
In het begin was mijn grootste ergernis de veel problemen met de internet connectie, deze zijn nu sinds een maand gelukkig opgelost.
Nu gisteren had ik wel een vervelend probleem met de Key Tag.
Ik was gaan sporten en toen ik terug bij de auto kwam, vond ik het al vreemd dat de lichten niet automatisch aan gingen. De auto ontgrendelde ook niet toen ik er bij kwam, ook niet toen ik mijn hand achter de deurklink hield en ook niet als ik de Key Tag tegen het portier aanhield.. Ik had hier nog nooit problemen mee gehad. Ik probeerde dan de koffer te openen via de knop, ook zonder resultaat... Ik dacht even dat ik niet in de auto ging geraken. Toen heb ik de auto gelukkig via de app op mijn GSM kunnen ontgrendelen... oef.. maar toen ik de auto dan wou starten kwam die zeggen 'Geen geldige sleutel gedetecteert'! Lichte paniek, ik dacht 'hoe ga ik nu thuis geraken'.
Ik vermoed dat de batterij van de key tag leeg zal zijn.. ik vind dit wel al snel, en is er dan nergens een aanduiding als deze batterij (bijna) leeg is?
Anyways.. na verschillende pogingen om de auto te starten, probeerde ik eens de Key Tag te leggen op de plek waar je de sleutelkaart moet leggen om te starten. En ik weet niet of het toeval was of niet, maar toen startte de auto wel.. gelukkig!
Nog iemand dit al eens voorgehad? Ik heb nu voor de zekerheid ook een sleutelkaart in mijn portefeuille gestoken voor als dit nog eens zou voorvallen.
In het begin was mijn grootste ergernis de veel problemen met de internet connectie, deze zijn nu sinds een maand gelukkig opgelost.
Nu gisteren had ik wel een vervelend probleem met de Key Tag.
Ik was gaan sporten en toen ik terug bij de auto kwam, vond ik het al vreemd dat de lichten niet automatisch aan gingen. De auto ontgrendelde ook niet toen ik er bij kwam, ook niet toen ik mijn hand achter de deurklink hield en ook niet als ik de Key Tag tegen het portier aanhield.. Ik had hier nog nooit problemen mee gehad. Ik probeerde dan de koffer te openen via de knop, ook zonder resultaat... Ik dacht even dat ik niet in de auto ging geraken. Toen heb ik de auto gelukkig via de app op mijn GSM kunnen ontgrendelen... oef.. maar toen ik de auto dan wou starten kwam die zeggen 'Geen geldige sleutel gedetecteert'! Lichte paniek, ik dacht 'hoe ga ik nu thuis geraken'.
Ik vermoed dat de batterij van de key tag leeg zal zijn.. ik vind dit wel al snel, en is er dan nergens een aanduiding als deze batterij (bijna) leeg is?
Anyways.. na verschillende pogingen om de auto te starten, probeerde ik eens de Key Tag te leggen op de plek waar je de sleutelkaart moet leggen om te starten. En ik weet niet of het toeval was of niet, maar toen startte de auto wel.. gelukkig!
Nog iemand dit al eens voorgehad? Ik heb nu voor de zekerheid ook een sleutelkaart in mijn portefeuille gestoken voor als dit nog eens zou voorvallen.
Zelfde meegemaakt. Key tag werkt in dat geval inderdaad hetzelfde als de sleutelkaart wat betreft rijden. Volgens mij kreeg ik de deur nog wel open met de keytag tegen de deurstijl.papadonkey schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:43:
Erg leuke video. Gaaf dat steeds meer eigenaren van oldtimers deze ombouwen tot EV.Zapato schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:54:
Offtopic, maar wel heel mooi.
[YouTube: De Volvo Amazon van Jaap is... elektrisch?! | Uw Garage]
Hier staat info over Key Tag gebruiken als 'sleutel': https://www.volvocars.com...a409?search=keytag&page=0
En hier staat gemeld over een software update als batterij snel leeg is: https://www.volvocars.com...de822fdd2c0a801515014dfb1
En nu weer allemaal de handleiding gaan lezen. 😇
En hier staat gemeld over een software update als batterij snel leeg is: https://www.volvocars.com...de822fdd2c0a801515014dfb1
En nu weer allemaal de handleiding gaan lezen. 😇
Hebben meer mensen last van de auto niet kunnen bedienen met de app? Heb wel alle informatie, maar als ik wil voorverwarmen, openen oid, geeft die de melding dat het niet kan. Heb versie 1.7 van de app. Opnieuw installeren en opnieuw aanmelden heeft geen resultaat...
EX30 SMER cloud blue sinds 9-2-2023
Net even getest. Kan de klimaatregeling aanzetten en de auto openen en sluiten.Del Boske schreef op zondag 8 december 2024 @ 14:41:
Hebben meer mensen last van de auto niet kunnen bedienen met de app? Heb wel alle informatie, maar als ik wil voorverwarmen, openen oid, geeft die de melding dat het niet kan. Heb versie 1.7 van de app. Opnieuw installeren en opnieuw aanmelden heeft geen resultaat...
Klimaatregeling moet ik altijd wel 2x op inschakelen klikken anders start de animatie niet.(bugje in de app)
Net even getest vanuit HA maar ook hier moet ik 2 x toggelen voordat ie aan gaat . Kan iemand dat verifieren . Want dan zit het bugje niet in de app 😉tdolder schreef op zondag 8 december 2024 @ 14:47:
[...]
Net even getest. Kan de klimaatregeling aanzetten en de auto openen en sluiten.
Klimaatregeling moet ik altijd wel 2x op inschakelen klikken anders start de animatie niet.(bugje in de app)
Oei, vandaag had ik wel iets heel raars wat ik nog nooit eerder heb gehad. Bij het achteruit rijden stond het camera beeld 3x stil. In het begin had ik er geen erg in maar dat was serieus even tricky..
De keyfob werkt gewoon als sleutelkaart (dus ook met lege batterij). Hij is alleen wel "richtings gevoelig", het werkt alleen met het Volvo logo naar je toe (zowel voor het openen als het starten).papadonkey schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:43:
......
Waarschijnlijk zit de elektronica en de batterij in de weg voor het signaal als je hem andersom aanbiedt.
Volvo EX30 SMER Ultra Vapour Grey, trekhaak, Ratio IO6
Ik kan de auto wel bedienen, maar er zit wel altijd een flinke vertraging in (5 seconden oid). Vaak als ik het klimaat bijvoorbeeld wil activeren duurt dat nog langer.. Werkt hier dus wel, maar helemaal soepel is het niet.Del Boske schreef op zondag 8 december 2024 @ 14:41:
klopt afgelopen week ook regelmatig gehad. Was eigenlijk weg nadat ik de camere schoongemaakt had maar dat lijkt met niet het probleem toch???!! je weet maar nooit tegenwwordig.om3ega schreef op zondag 8 december 2024 @ 16:48:
Oei, vandaag had ik wel iets heel raars wat ik nog nooit eerder heb gehad. Bij het achteruit rijden stond het camera beeld 3x stil. In het begin had ik er geen erg in maar dat was serieus even tricky..
Ook een telefoon in de buurt van de keyfob geeft best wel wat storing, mijn vorige auto had er minder problemen mee, maar dat was geen Volvo.IT-Crowd schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:51:
[...]
De keyfob werkt gewoon als sleutelkaart (dus ook met lege batterij). Hij is alleen wel "richtings gevoelig", het werkt alleen met het Volvo logo naar je toe (zowel voor het openen als het starten).
Waarschijnlijk zit de elektronica en de batterij in de weg voor het signaal als je hem andersom aanbiedt.
Erg jammer dat Volvo het mechanisme vanuit oa de XC40 niet gewoon toegepast heeft. Sleutel houd ik altijd in de broekzak/jas, hand achter de klink (welke maakt niet uit) en de auto gaat open. Je gaat zitten en dat is trigger om te kunnen rijden want dat zit in de stoel verwerkt. Komt geen enkele sleutel/pas/app aan te pas en werkt altijd.
Soms is iets nieuws totaal niet beter, dat blijkt maar weer eens.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Zo werkt het over het algemeen ook bij de Plus en Ultra uitvoeringen. De auto ontgrendeld normaal gesproken als je aan komt lopen. Ben je te lang met de keyfob in de buurt geweest dan moet je je hand achter de handgreep van de bestuurder houden (waarschijnlijk een kosten dingetje om dat alleen op die deur te doen). Daarna is het zitten en rijden, de "sleutel" blijft dan gewoon in je zak.Juancho schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:05:
Erg jammer dat Volvo het mechanisme vanuit oa de XC40 niet gewoon toegepast heeft. Sleutel houd ik altijd in de broekzak/jas, hand achter de klink (welke maakt niet uit) en de auto gaat open. Je gaat zitten en dat is trigger om te kunnen rijden want dat zit in de stoel verwerkt. Komt geen enkele sleutel/pas/app aan te pas en werkt altijd.
De core heeft alleen de pasjes om te openen en te starten en dat is, denk ik, een verkeerde bezuiniging geweest van Volvo.
Volvo EX30 SMER Ultra Vapour Grey, trekhaak, Ratio IO6
Begrijp ik dus goed dat je niet de kofferbak kan openen zonder eerst de linker voordeur te hebben geopend?IT-Crowd schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:16:
[...]
Zo werkt het over het algemeen ook bij de Plus en Ultra uitvoeringen. De auto ontgrendeld normaal gesproken als je aan komt lopen. Ben je te lang met de keyfob in de buurt geweest dan moet je je hand achter de handgreep van de bestuurder houden (waarschijnlijk een kosten dingetje om dat alleen op die deur te doen). Daarna is het zitten en rijden, de "sleutel" blijft dan gewoon in je zak.
Ah ja ok, ik dacht dat bij alle versies zo was. Dan zal het idd puur voor het goedkoopste model van de EX30 zijn. Wij gaan begin 2025 alsnog een proefrit maken (ik wil er zelf sowieso nog 2 a 3 extra doen) in de EX30. Zal dan de Ultra LR versie zijn. Ik heb eerder mijn (grote) twijfels geuit over de EX30 en ik word nog steeds wat huiverig van bepaalde zaken. In eerdere posts had ik al aangeven dat jullie een beetje hetzelfde ervaren wat wij als eerste groep EX40 rijders hadden. Je bent een proef/test persoon en als groep rijders maak je eigenlijk de auto beter voor de groep daarna.De core heeft alleen de pasjes om te openen en te starten en dat is, denk ik, een verkeerde bezuiniging geweest van Volvo.
Nou zal ik sowieso pas rond voorjaar 2025 bestellen dus ik hoop dat ook de EX30 dan zo stabiel is dat die issues opgelost zijn. En wie weet stappen we dan alsnog over want tja, toch een Volvo gevoel dat blijft trekken
[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 09-12-2024 13:30 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Mee eens. Heb de auto nu 2 maanden en ben er wel aan gewend, maar het blijft een debiel systeem. En nou moet ik zeggen, met bijv. boodschappen inladen gebruik ik vaak ook de app om de auto te ontgrendelen. Werkt ook wel prima.IT-Crowd schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:16:
De core heeft alleen de pasjes om te openen en te starten en dat is, denk ik, een verkeerde bezuiniging geweest van Volvo.
Bij de Core wel ja.Juancho schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:29:
Begrijp ik dus goed dat je niet de kofferbak kan openen zonder eerst de linker voordeur te hebben geopend?
[ Voor 59% gewijzigd door rens-br op 09-12-2024 13:38 ]
Bij de plus en ultra niet, zolang je de sleutel in je zak hebt kan je de kofferbak openen.Juancho schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:29:
[...]
Begrijp ik dus goed dat je niet de kofferbak kan openen zonder eerst de linker voordeur te hebben geopend?
Vanmorgen om een uurtje of 5 ging de Volvo wekker.. oftewel het alarm ging spontaan af om mij uit bed te trommelen. Dit is denk ik al de 4e keer in de vijf maanden dat ik de auto heb. Hebben meer mensen hier last van?
www.mariovisser.com
Nee. Dat heb ik nog nooit gehad. In dit topic waren er wel andere waarbij het alarm spontaan afging.Mavi86 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 07:59:
Vanmorgen om een uurtje of 5 ging de Volvo wekker.. oftewel het alarm ging spontaan af om mij uit bed te trommelen. Dit is denk ik al de 4e keer in de vijf maanden dat ik de auto heb. Hebben meer mensen hier last van?
Ik heb sinds afgelopen zaterdag een Volvo EX30 Plus, hiervoor een Tesla Model 3 gereden. Erg tevreden over de auto. Maar de software laat t.o.v. Tesla nog wel wat wensen over. Wat ik vooral mis is mobile key (komt 2025) en het instellen van de tempratuur in de auto via de app.
Herkenbaar.Mavi86 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 07:59:
Nog nooit last van gehad.
Zet anders het alarm op minder gevoeligheid !
https://www.volvocars.com...a77a7e089c0a8296870d1a409
[ Voor 27% gewijzigd door puccini op 10-12-2024 08:58 ]
ja dat is een optie. maar dat moet ik dan elke keer doen als ik de auto parkeer. Heb ik eigenlijk niet zoveel zin in.
Het gekke is wel dat het altijd 's nachts gebeurd. nooit overdag
[ Voor 22% gewijzigd door Mavi86 op 10-12-2024 08:58 ]
www.mariovisser.com
Toevallig geen dier als een kat die over je motorkap loopt?Mavi86 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 08:58:
ja dat is een optie. maar dat moet ik dan elke keer doen als ik de auto parkeer. Heb ik eigenlijk niet zoveel zin in.
ja nou terwijl ik typ dat het alleen 's nachts gebeurd moest ik daar ook ineens aan denken. Er lopen hier wel wat katten rond
www.mariovisser.com
De cross country variant komt er dan eindelijk ook aan...
Goedemorgen,
Bedankt voor uw vraag! De introductie van de Volvo EX30 Cross Country staat op de planning voor het eerste kwartaal van volgend jaar. We raden aan om updates via onze officiële kanalen of uw dealer in de gaten te houden voor meer informatie zodra deze beschikbaar is.
Met vriendelijke groet,
Volvo Car Nederland
Ik heb er alleen maar last van gehad na het instellen van de voorverwarming met behulp van de app. Heb er daardoor moeite mee om de voorverwarming ‘s ochtends vroeg te gebruikenMavi86 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 07:59:
*knip*. Speel op de bal, niet op de manZapato schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:53:
[...]
Niet iedere, ik in ieder geval niet. Ik heb zojuist nog even gevraagd aan iemand met wie ik regelmatig bel in de auto en die vond de gesprekskwaliteit uitstekend. Ook ik hoor een duidelijk en helder geluid.
Volvo is voor mij geen veilig merk meer, ondanks dat de auto een heerlijke wegligging heeft en goed rijd.
Enjoy the ride.
[ Voor 37% gewijzigd door rens-br op 10-12-2024 10:29 ]
Matig belgeluid is toch geen veiligheidskwestie.Bartbo schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:25:
[...]
[mbr]*knip*. Speel op de bal, niet op de man[/]
Volvo is voor mij geen veilig merk meer, ondanks dat de auto een heerlijke wegligging heeft en goed rijd.
Enjoy the ride.
Gaaf!Juancho schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 09:57:
De cross country variant komt er dan eindelijk ook aan...
[...]

Ben ook erg benieuwd naar deze uitvoering. Vind de EX30 opzich een leuk bakkie maar het mist nog een beetje een stoere uitstraling. Vind het nu echt zo'n klein stadsautootje. Leuk als 2de auto zeg maar. Goed, ik rij nu een EX40 dus wellicht niet helemaal eerlijke vergelijking maar toch.
En ik ben benieuwd of ze van binnen nog wat veranderen. Ik zou een drivers display (zoals in de hogere modellen) echt enorm toejuichen en misschien dat er iets meer ruimte gecreëerd kan worden. Maar ik verwacht eigenlijk alleen wat extra dingetjes aan de buitenkant en thats it.
Hi, Iemand al bericht ontvangen over de evt 1.5 versie? release datum?.
https://www.volvocars.com...84cd7c68ec0a8015133ca61efVolvoex30 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:24:
9 december release, na een week of 3 OTA
Nee maar dat zal wel januari worden voordat die update door de lucht fladdert. Ook als je uit gaat van het verschil tussen release datum en OTA beschikbaar datum van eerdere updates...Volvoex30 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:24:
In Noorwegen is 1.5 al via een OTA update te krijgen. De uitrol lijkt gestart, dat melden althans Noorse gebruikers van een Duits EX30 forum.
[ Voor 33% gewijzigd door Celf11 op 12-12-2024 16:12 ]
Concurrentie uit eigen “stal”
https://www.autoweek.nl/a...-blijft-onder-de-e40-000/
https://www.autoweek.nl/a...-blijft-onder-de-e40-000/
Marstek Venus E (v2) V152, 1 fase 40A, Solar 2kW (max), Home Assistant, Unifi, Volvo EX30 SMER
Bij mij reageert de auto 9/10 keer niet, zelfs na meerdere keren te proberen. (iOS)Del Boske schreef op zondag 8 december 2024 @ 14:41:
Jammer want het lijkt niet mogelijk om meerdere timers in te stellen voor het klimaat. Hierdoor moet ik kiezen tussen 's ochtends of 's avonds de auto op temperatuur te hebben.
Dat is niet waar je kunt er ook voor kiezen om je timer tussentijds aan te passen 😉 . Maar als je Home Assistant gebruikt kun je zoveel timers maken als je wilt .Njitnuf schreef op donderdag 12 december 2024 @ 22:48:
[...]
Bij mij reageert de auto 9/10 keer niet, zelfs na meerdere keren te proberen. (iOS)
Jammer want het lijkt niet mogelijk om meerdere timers in te stellen voor het klimaat. Hierdoor moet ik kiezen tussen 's ochtends of 's avonds de auto op temperatuur te hebben.
Gebruik jij https://github.com/Dielee/volvo2mqtt hiervoor?Njitnuf schreef op donderdag 12 december 2024 @ 22:48:
[...]
Bij mij reageert de auto 9/10 keer niet, zelfs na meerdere keren te proberen. (iOS)
Als jij dit via Homeassistant doet wordt dan de auto wel warm?ivarga schreef op donderdag 12 december 2024 @ 23:20:
[...]
Dat is niet waar je kunt er ook voor kiezen om je timer tussentijds aan te passen 😉 . Maar als je Home Assistant gebruikt kun je zoveel timers maken als je wilt .
Bij mij kan ik via Homeassistant wel de airco aanzetten maar dan wordt de auto niet warm. Dan gaat enkel de airco aan.
Via Homeassistant is het alleen de airco. Wat je wel kan doen is voordat je afsluit, verwarming even op 24 zetten
Dan via HA airco aanzetten.
Hier ook IOS (iphone 16) maar geen problemen met voorverwarmen, een heel enkel keertje moet je 2x op inschakelen drukken maar verder werkt het als een zonnetje.Njitnuf schreef op donderdag 12 december 2024 @ 22:48:
[...]
Ik kan ook naar buiten gaan en het manueel aanleggenivarga schreef op donderdag 12 december 2024 @ 23:20:
[...]
Dat is niet waar je kunt er ook voor kiezen om je timer tussentijds aan te passen 😉 . Maar als je Home Assistant gebruikt kun je zoveel timers maken als je wilt .
Hoeveel uur heeft de auto dan stilgestaan? Van mij heeft hij zo'n 9u stilgestaan voordat ik de app gebruik.puccini schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:16:
[...]
Hier ook IOS (iphone 16) maar geen problemen met voorverwarmen, een heel enkel keertje moet je 2x op inschakelen drukken maar verder werkt het als een zonnetje.
Ofwel
- staat hij te lang stil en gaat hij in een diepere standby
- slechte ontvangst op zowel werk als thuis
- ik heb de gewone Volvo app ook staan voor op de Appel Watch, misschien eens een week die eraf gooien
- heb ik pech
Ik zal eens wat postman scripts (om de API aan te spreken) voorbereiden voor op het werk en zien of die wel werken wanneer de app geen verbinding kan maken met de auto.
Soms 9 uur en soms 14 uur, hier goede ontvangst ook met de Apple Watch werkt het goed.Njitnuf schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:27:
[...]
Hoeveel uur heeft de auto dan stilgestaan? Van mij heeft hij zo'n 9u stilgestaan voordat ik de app gebruik.
Ofwel
- staat hij te lang stil en gaat hij in een diepere standby
- slechte ontvangst op zowel werk als thuis
- ik heb de gewone Volvo app ook staan voor op de Appel Watch, misschien eens een week die eraf gooien
- heb ik pech
Ik zal eens wat postman scripts (om de API aan te spreken) voorbereiden voor op het werk en zien of die wel werken wanneer de app geen verbinding kan maken met de auto.
Probeer je telefoon anders eens opnieuw te koppelen en de apps op je Iphone vernieuwen.
Wie weet helpt dat.
Gisteren bij beurt nieuwe 1.5 software gekregen. Mijn ex30 heeft meerdere problemen. Het probleem van de verwarming is opgelost. Dit was de belangrijkste klacht. De werking van de pilot assist, de radio en de werking van de keyfob zijn niet verbeterd. Keyfob in een metalen afgesloten bakje plaatsen werkt wel goed, maar dit is een noodoplossing. Laadsnelheid en accu degradatie zijn nu zichtbaar.
Update v1.5.1 is er ook al: https://www.volvocars.com...30/software-release-notes 😳
iHansz schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 20:09:
Update v1.5.1 is er ook al: https://www.volvocars.com...30/software-release-notes 😳
Lees: wel relaxte veiligheidsinstellingen die onthouden worden...Introductie op de Amerikaanse markt.
@FBMG Op de tweede foto staan “Thuis” en “Werk” als opties bij Google Maps weergegeven om naar die locatie te navigeren. Is dit iets wat standaard nu is bij 1.5 ? Bij mij laat deze twee recente locatie(s) en suggestie zien, eigenlijk heel random.
(thuis- en werkadres staan in Google Maps ingesteld)
[ Voor 9% gewijzigd door EdwinW op 14-12-2024 16:40 ]
Dat heb ik ook (al sinds het begin). Zou alleen niet meer weten hoe ik dat heb ingesteld. Ben je wel ingelogd met hetzelfde Google account in je auto als op je telefoon? En heb je in Maps op je telefoon je huis- en werkadres ingesteld?EdwinW schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 16:33:
@FBMG Op de tweede foto staan “Thuis” en “Werk” als opties bij Google Maps weergegeven om naar die locatie te navigeren. Is dit iets wat standaard nu is bij 1.5 ? Bij mij laat deze twee recente locatie(s) en suggestie zien, eigenlijk heel random.
[ Voor 5% gewijzigd door iHansz op 14-12-2024 17:20 ]
Allemaal 'ja'. Als ik in het adresveld 'thuis'of 'werk' in type in de auto, komen deze twee gewoon naar voren. Bij mij staan er nu twee willekeurige adressen met daarvoor een 'klok' symbool om aan te geven dat het een recente bestemming is. Kan op zich wel, als ik thuis met Google Maps één of meerdere adressen op zoek, dan verschijnen die prompt op de Google Maps in de auto. Bij de instellingen van Google Maps in de auto zag ik bij de opties geen mogelijkheid om deze Thuis en Werk adressen als vaste favoriet in te stellen.
Wat voor problemen had je daarmee?TT1964 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 20:00:
Gisteren bij beurt nieuwe 1.5 software gekregen. Mijn ex30 heeft meerdere problemen. Het probleem van de verwarming is opgelost.
Mmm, is er hier een Android-dokter in de zaal? 🤔EdwinW schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 18:04:
Allemaal 'ja'. Als ik in het adresveld 'thuis'of 'werk' in type in de auto, komen deze twee gewoon naar voren. Bij mij staan er nu twee willekeurige adressen met daarvoor een 'klok' symbool om aan te geven dat het een recente bestemming is. Kan op zich wel, als ik thuis met Google Maps één of meerdere adressen op zoek, dan verschijnen die prompt op de Google Maps in de auto. Bij de instellingen van Google Maps in de auto zag ik bij de opties geen mogelijkheid om deze Thuis en Werk adressen als vaste favoriet in te stellen.
Probleem kachel was het niet kunnen regelen van de temperatuur. Bij 28 graden te koud en beslagen ruiten. Bii de stand high weer veel te warm (26 graden). Bij meting met een eigen thermometer op de bijrijders stoel blijkt de gemeten waarde 5 tot 6 graden lager te zijn dan de ingestelde waarde. Alleen bij de stand high werd het echt warm. Met software 1.5 is 24 ingesteld een prima waarde en geen beslagen ramen. Wat mij betreft prima. Het voorwarmen van de auto blijft matig, bij buiten temperatuur van 2 graden is de cabine 7 graden na 15 minuten.
Pillot assist is niet verbeterd, valt op een rit van 110 km minimaal 7 x uit.
Dode hoek detectie: op een rit van 110 km : 3 vals positieve meldingen.
Afgelopen dinsdag naar de dealer terug geweest voor 2 voornaamste klachten: het bellen in de auto, en sinds kort bij 80 km iets wat op cuppende banden lijkt.
Carkit hebben ze nog niet kunnen verhelpen, de diagnose expert is overtuigd dat dit met software updates beter moet gaan, helaas hebben ze de software niet kunnen bijwerken (storing oid, bij meerdere Volvo's op dat moment). en inderdaad de banden geven dat geluid. Toch lastig ik heb nu 8500 km gereden, moet ik dan nu soort van bijgeluid gaan accepteren, het is natuurlijk een slijtage onderdeel. ik ga op zoek naar een banden trimmer.
carkit moet ik dus een nieuwe afspraak voor maken, ik denk dat ik maar even op ota 1.5 wacht
Carkit hebben ze nog niet kunnen verhelpen, de diagnose expert is overtuigd dat dit met software updates beter moet gaan, helaas hebben ze de software niet kunnen bijwerken (storing oid, bij meerdere Volvo's op dat moment). en inderdaad de banden geven dat geluid. Toch lastig ik heb nu 8500 km gereden, moet ik dan nu soort van bijgeluid gaan accepteren, het is natuurlijk een slijtage onderdeel. ik ga op zoek naar een banden trimmer.
carkit moet ik dus een nieuwe afspraak voor maken, ik denk dat ik maar even op ota 1.5 wacht
Vraag: wat hoor je dan in de auto rond de 80km?Sepke schreef op zondag 15 december 2024 @ 17:31:
Afgelopen dinsdag naar de dealer terug geweest voor 2 voornaamste klachten: het bellen in de auto, en sinds kort bij 80 km iets wat op cuppende banden lijkt.
Start zo rond de 75 wat meer gebrom/zoemend geluid vanuit achteren, echt banden geluid.Gannicus schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:15:
[...]
Vraag: wat hoor je dan in de auto rond de 80km?
Ik hoor namelijk ook een zoemend(hoge toon) geluid maar dan rond de 90-100km, maar ik ben er niet zeker van of dat dit mijn banden(winter) zijn. Ik ga na de feestdagen bij de dealer langs.Sepke schreef op maandag 16 december 2024 @ 08:58:
[...]
Start zo rond de 75 wat meer gebrom/zoemend geluid vanuit achteren, echt banden geluid.
Bedankt!
precies dat was voor mij ook de reden om het te vragen, de monteur zag wat cuppen aan linker achterband. baal er wel van hoor, 8500 km pas gereden en nu al bijgeluiden. maar ik ben nog even op zoek naar een banden trimmer regio breda.Gannicus schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:00:
[...]
Ik hoor namelijk ook een zoemend(hoge toon) geluid maar dan rond de 90-100km, maar ik ben er niet zeker van of dat dit mijn banden(winter) zijn. Ik ga na de feestdagen bij de dealer langs.
Bedankt!
Waar kun je nu de achterklep openen? In het startscherm? Of echt alleen op de achterklep nu?FBMG schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 15:28:
Update bij de dealer na andere storing. Knoppie van de achterklep weg ….
Nu camera?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ongelooflijk ergerlijke 'review' van de Volvo EX30 na zes maanden. Autovisie is zowel in de titel als in de inleiding en de conclusie van de video erg negatief, maar als je de review dan bekijkt blijken de belangrijkste minpunten zaken te zijn die je al na een proefrit had kunnen weten: de ontbrekende HUD en de beperkte ruimte achterin. Daar hoef je dus geen 7500 kilometer voor te rijden. Over het rijgedrag zijn ze behoorlijk positief en juist dat is iets waar je gedurende die zes maanden wel een goed beeld van kunt vormen. Daar had wat mij betreft dan ook de nadruk op moeten liggen.
Nou ja, ik ben in elk geval nog erg blij met mijn EX30. Ook na 15000 kilometer.
Autoweek had ook al zo'n negatief duurtesteindverslag. M.i. vooral een mening van een redacteur en niet van een echte gebruiker. Zo werd er b.v. een heel item opgehangen aan de key tag en dat je dan altijd reservebatterijen bij je moet hebben, want dat ding vreet batterijen en anders kom je nooit meer de auto in. Dat klopt uiteraard niet en dat heb ik ze gemaild, met alle linkjes van de handleiding erbij (o.a. juist gebruik van de key tag), een link naar een servicebulletin waar een update instaat voor de key tag én dat iedere EX30 sowieso 2 sleutelkaarten heeft. Gevraagd of ze hierover een rectificatie willen plaatsen, want de info die zij geven klopt gewoon niet. En dan blijft het stil...TotalBB schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:42:
Ongelooflijk ergerlijke 'review' van de Volvo EX30 na zes maanden. Autovisie is zowel in de titel als in de inleiding en de conclusie van de video erg negatief, maar als je de review dan bekijkt blijken de belangrijkste minpunten zaken te zijn die je al na een proefrit had kunnen weten: de ontbrekende HUD en de beperkte ruimte achterin. Daar hoef je dus geen 7500 kilometer voor te rijden. Over het rijgedrag zijn ze behoorlijk positief en juist dat is iets waar je gedurende die zes maanden wel een goed beeld van kunt vormen. Daar had wat mij betreft dan ook de nadruk op moeten liggen.
Wat kan ons die slechte review nou boeien , wij weten toch hoe het zit 🤣. Er rijden er toch al teveel rond inmiddels , we willen toch wel een beetje EXclusief blijven (phun intended) 😉iHansz schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:09:
[...]
Autoweek had ook al zo'n negatief duurtesteindverslag. M.i. vooral een mening van een redacteur en niet van een echte gebruiker. Zo werd er b.v. een heel item opgehangen aan de key tag en dat je dan altijd reservebatterijen bij je moet hebben, want dat ding vreet batterijen en anders kom je nooit meer de auto in. Dat klopt uiteraard niet en dat heb ik ze gemaild, met alle linkjes van de handleiding erbij (o.a. juist gebruik van de key tag), een link naar een servicebulletin waar een update instaat voor de key tag én dat iedere EX30 sowieso 2 sleutelkaarten heeft. Gevraagd of ze hierover een rectificatie willen plaatsen, want de info die zij geven klopt gewoon niet. En dan blijft het stil...
Ik heb geen moeite met een slechte review, de beperkte ruimte achterin en het ontbreken van de HUD zijn legitieme minpunten. Maar daar gaat het hier niet om.ivarga schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:16:
[...]
Wat kan ons die slechte review nou boeien , wij weten toch hoe het zit 🤣. Er rijden er toch al teveel rond inmiddels , we willen toch wel een beetje EXclusief blijven (phun intended) 😉
Ook over die 2 minpunten valt te discussiëren , ik ervaar het ontbreken van de HUD niet als een gemis en ook de beperkte ruimte achterin is voor mij geen probleem want ik zit voorin . Het zijn dus eigenlijk geen min punten maar punten waar je op moet letten bij aanschaf . En dan bepalen of het minpunten voor jouw zullen zijn .
Als de auto op P staat en weer op het autosymbool drukt,in dat scherm. Ik weet eerlijk gezegd niet of dat hetzelfde scerm is als startscherm. Zal straks eens kijken.lmvoo schreef op maandag 16 december 2024 @ 11:45:
[...]
Waar kun je nu de achterklep openen? In het startscherm? Of echt alleen op de achterklep nu?
Volvo XC40 P8 >> XC30
Waar je natuurlijk wel, in mijn ogen terecht, over kan discussieren is het feit dat Volvo veiligheid altijd op 1 heeft staan. En de keuze om dat vrijwel alles weg te bezuinigen en alles in het scherm te stoppen wat gewoon voor meer afleiding zorgt... dat rijmt niet echt met elkaar. Ookal vind niet iedereen dat een dealbreaker.ivarga schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:11:
Ook over die 2 minpunten valt te discussiëren , ik ervaar het ontbreken van de HUD niet als een gemis en ook de beperkte ruimte achterin is voor mij geen probleem want ik zit voorin . Het zijn dus eigenlijk geen min punten maar punten waar je op moet letten bij aanschaf . En dan bepalen of het minpunten voor jouw zullen zijn .
Ik vind dat oprecht een terecht kritiek puntje hoor. Anders kan je nooit meer een auto reviewen en met (eigen) conclusies komen natuurlijk. Een merk en zeker Volvo staat ergens voor. Was de EX30 een Tesla dan was deze kritiek waarschijnlijk ook niet aan de orde want het hoort bij Tesla.
Dat is zeker zo, voor ons gebruik is de beperkte ruimte achterin ook geen probleem en aan het centrale scherm ben je snel gewend. Het zijn echter wel punten die je moet benoemen in een review zodat iedereen hun eigen afweging kan maken, maar dus niet in een duurtest.ivarga schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:11:
Ik wil nog wel meegaan in de mening van de reviewers dat het gebrek aan een dashboard of het alternatief van een HUD een minpunt is. Hoewel ik het zelf niet echt mis is het objectief te maken dat het een minder veilige keuze is.ivarga schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:11:
Die ruimte achterin is iets waar ik meer moeite heb met de reviewers. Als je ze een Smart ForTwo laat zien dan kan ik me niet voorstellen dat ze het gebrek aan ruimte achterin breed gaan uitmeten als een minpunt. Niemand verwacht van zo’n auto dat het als gezinsauto gebruikt gaat worden, laat staan dat je er 4 volwassenen in mee wilt nemen. Maar toch hebben de reviewers bij de EX30 blijkbaar de aanname gedaan dat het een ruime gezinsauto zou moeten zijn en dat het daarin teleurstelt. Zoals ik er naar kijk is de EX30 geen EX40, XC60 of EX90. Het is een kleine SUV/Crossover welke in het segment valt van een Polo, maar dan hoger op de poten. Dan moet je niet gaan kijken of er vier volwassenen in de auto passen, maar of je twee volwassenen met twee jonge kinderen in de auto kunt laten zitten.
Waarom maken jullie je zo druk om de auto te verdedigen tegenover zo'n rijtest? Je hoeft jezelf toch niet te overtuigen dat de auto goed of slecht is?
Die reviews zijn allemaal hetzelfde. Uiteindelijk beslissen de mensen zelf en als ze echt geïnteresseerd zijn zoeken ze vast andere bronnen. Ik rij de auto niet, maar weet uit dit topic en de informatie toen we gingen kijken bij Volvo meer dan genoeg.
Die reviews zijn allemaal hetzelfde. Uiteindelijk beslissen de mensen zelf en als ze echt geïnteresseerd zijn zoeken ze vast andere bronnen. Ik rij de auto niet, maar weet uit dit topic en de informatie toen we gingen kijken bij Volvo meer dan genoeg.
[ Voor 19% gewijzigd door twowheeler op 16-12-2024 18:01 ]
Kennelijk kunnen ze het niet hebben dat de EX30 in de top 3 van meest verkochte auto's van 2024 staat.
Dan ga je hem maar afzeiken op allerlei punten (waar hopelijk nog steeds aan gewerkt wordt) in plaats van op de goede rij eigenschappen te focussen.
Dan ga je hem maar afzeiken op allerlei punten (waar hopelijk nog steeds aan gewerkt wordt) in plaats van op de goede rij eigenschappen te focussen.
Hartstikke tof. Mail van CbV dat ze de abo kosten per 2025 verhogen met 35,-
De Nederlandse overheid is voornemens de kortingen op de motorrijtuigenbelasting voor volledig elektrische auto’s in de periode 2025-2030 (verder) af te bouwen. Voor uw volledig elektrische (BEV) Volvo geldt in 2024 een korting van 100%; in 2025 is de korting 75%.
Deze fiscale overheidsmaatregel zullen wij op grond van onze algemene voorwaarden aan u doorberekenen (art. 7.3) en heeft gevolgen voor uw maandelijkse abonnementskosten. Voor 2025 betekent de aanpassing naar verwachting een verhoging van € 35,- per maand. Dit is een schatting op basis van de huidige kabinetsplannen, die medio december van dit jaar definitief worden bevestigd. Wij verwachten uw aangepaste maandtarief op de factuur van de maand januari, die wij u eind december toesturen, aan u te kunnen bevestigen.
Volvo EX30 SMER Core - Wallbox Pulsar Plus 22kW