T wordt hoog tijd dat digital keys uitkomtiHansz schreef op maandag 30 september 2024 @ 08:18:
[...]
En zorgen dat ie niet contact kan maken. Dus heb je een oprit naast je huis en ligt die key fob in de gang, stop je key fob in een faraday doosje. https://www.google.nl/url...a1O6XS7Wx6f1&opi=89978449
Volgens de website van Apple ondersteunt de EX30 Apple Car Key.
Is dat die digital key ?
Is dat die digital key ?
De EX30 ondersteunt wel CarPlay, maar volgens die lijst geen "car keys". Dan had er een sleuteltje voor moeten staan (zoals je in die lijst bij o.a. veel BMW's ziet).
Update 1.4.3 https://www.volvocars.com...30/software-release-notes. Hopelijk doet die het wel.
Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24
Ben benieuwd of we de lane keeping aid dan wel kunnen aanpassen in het welkomscherm.
www.mariovisser.com
Hopelijk wordt het herkennen van de geldende maximumsnelheid een stukje verbeterd.
Ach, ik heb nog een hele lijst met punten die ik graag verbeterd zou zien en die zullen vast nog niet allemaal hierin meegenomen worden. Dus ik zou al blij zijn als ik überhaupt wat verbeteringen merk.
Ach, ik heb nog een hele lijst met punten die ik graag verbeterd zou zien en die zullen vast nog niet allemaal hierin meegenomen worden. Dus ik zou al blij zijn als ik überhaupt wat verbeteringen merk.
Reken daar maar niet op. Dit is, bij Volvo, al heel lang heel erg slecht. Is in de andere Volvo wagens niet beter. En er is wel eens een OTA geweest met iets van verbeteringen hiervoor bij de XC40 maar in praktijk is het nog steeds barslecht. Toch wel vreemd met de AAOS Maps connectie, je zou denken, de data van de weg waarop je rijdt is toch wel bekend en kan zo getoond worden. Laatst op de snelweg in noord Spanje ook nog weer gehad, rijd je met 130 over de snelweg toont Volvo gewoon het icoontje van overstekende kinderen/schoolzone. Hoe dan....Myquandro schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:54:
Hopelijk wordt het herkennen van de geldende maximumsnelheid een stukje verbeterd.

[ Voor 13% gewijzigd door Juancho op 30-09-2024 13:59 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Zit nog te wachten op 1.4.2...iHansz schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:44:
Update 1.4.3 https://www.volvocars.com...30/software-release-notes. Hopelijk doet die het wel.

Ja, het lijkt me ook niet zo moeilijk. De auto zou op basis van het type weg moeten weten dat je bijvoorbeeld standaard 130 mag rijden (of 100 of welke snelheid dan ook). Dan kun je daarnaast toevoegen dat de camera's kunnen kijken of er afwijkingen zijn en die afwijkingen eerst controleren. Dus als je op de snelweg rijdt en de camera registreert een bord met 30km/h, dan wordt die snelheid niet overgenomen, want niet iets wat te verwachten valt op een snelweg, dus zal wel fout zijn. Maar laat een matrixbord boven de snelweg 70km/h zien, dan is de combinatie van "matrixbord" en "70km/h" wel logisch, en dus wordt dat wel doorgezet.Juancho schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:58:
[...]
Reken daar maar niet op. Dit is, bij Volvo, al heel lang heel erg slecht. Is in de andere Volvo wagens niet beter. En er is wel eens een OTA geweest met iets van verbeteringen hiervoor bij de XC40 maar in praktijk is het nog steeds barslecht. Toch wel vreemd met de AAOS Maps connectie, je zou denken, de data van de weg waarop je rijdt is toch wel bekend en kan zo getoond worden. Laatst op de snelweg in noord Spanje ook nog weer gehad, rijd je met 130 over de snelweg toont Volvo gewoon het icoontje van overstekende kinderen/schoolzone. Hoe dan....
Op die manier kun je ook heel makkelijk de correcte snelheid laten zien afhankelijk van tijd van de dag. Dan hoeft dat onderbordje niet gelezen en geïnterpreteerd te worden, maar komt die informatie gewoon van het navigatiesysteem.
De OTA uitrol van 1.4.2 is gestopt, waarschijnlijk ga jij direct naar 1.4.3.
Update,Patrick-99 schreef op zondag 29 september 2024 @ 17:05:
[...]
Sinds de update aantal dagen gereden. Gisteren zelfde effect.
Lijkt in 1e instantie lege batterij die ik morgen ga wisselen bij dealer.
Deurstijl scanner opent de auto via de sleutel, starten via de lader positie lukte 1 keer (daarna foute herkenning).
Voorlopig keycard maar gebruiken. Is dit waarom de uitrol van updates via OTA gestaakt is? Afwachten maar.
Vandaag batterij vervangen bij de dealer en sleutel werkt weer als vanouds. Echter geen melding batterij-laag gezien vooraf.
EX30 - SMER - Ultra sinds 15-03-2024 / EV-Box BusinessLine
Dit is de gene die je zoekt denk ik: https://www.volvocars.com...6aec4c568c0a801513896e306EdwinW schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:15:
Volgens de website van Apple ondersteunt de EX30 Apple Car Key.
Is dat die digital key ?
- Improvements and bug fixes.Francisco schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:57:
Vanmorgen update gehad,nu 1.4.3.
[ Voor 19% gewijzigd door XfadeR op 30-09-2024 21:51 ]
Volgens mijn volvo dealer volgt er binnenkort een update naar 1.5.
Dat zou pas ergens in november zijn is mij verteld. 🤔Francisco schreef op maandag 30 september 2024 @ 18:07:
Volgens mijn volvo dealer volgt er binnenkort een update naar 1.5.
Behalve de softwareontwikkelaars is er niemand die weet wanneer de volgende update gecertificeerd is.iHansz schreef op maandag 30 september 2024 @ 20:22:
[...]
Dat zou pas ergens in november zijn is mij verteld. 🤔
Een ieder die iets anders beweerd moet je echt niet geloven. Gewoon geduldig afwachten dus😊
Volvo’s cheapest EV just hit a major milestone as sales surge!
https://electrek.co/2024/...or-milestone-sales-surge/
Best wel snel.
Best wel snel.

Leuk voor Volvo maar persoonlijk had ik het leuker gevonden als er maar 50 verkocht waren . Ben je toch wat exclusiever 😉iHansz schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:10:
Volvo’s cheapest EV just hit a major milestone as sales surge!
Best wel snel.
Whahaivarga schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:01:
[...]
Leuk voor Volvo maar persoonlijk had ik het leuker gevonden als er maar 50 verkocht waren . Ben je toch wat exclusiever 😉

Gaat het net zo'n leaseknaller worden als toen die V40 D4 à 14% bijtelling?
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Vraag mij af hoe het gaat worden zodra we hier met dikke MRB gaan zittenMx. Alba schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:47:
Gaat het net zo'n leaseknaller worden als toen die V40 D4 à 14% bijtelling?
Zijn er meer mensen die sinds 1.4.2 problemen hebben met het tot stilstand komen achter een andere auto met Pilot Assist? Hij remt netjes af, komt vrijwel tot stilstand maar versnelt dan plots weer. Al meermaals gehad dat ik zelf vol op de rem moest gaan om te voorkomen dat ik degene voor mij achterop zou rijden.
Is dat misschien de bug die ze oplossen in 1.4.3?dennistd schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:40:
Zijn er meer mensen die sinds 1.4.2 problemen hebben met het tot stilstand komen achter een andere auto met Pilot Assist? Hij remt netjes af, komt vrijwel tot stilstand maar versnelt dan plots weer. Al meermaals gehad dat ik zelf vol op de rem moest gaan om te voorkomen dat ik degene voor mij achterop zou rijden.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Gelukkig ben ik nog een klein beetje exclusief met zwarte letters en zwarte grill op mijn grijze karretjerens-br schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:05:
[...]
Whahahelemaal mee eens. Moet ook wel zeggen, sinds ik de auto (besteld) heb, ben je er natuurlijk iets meer op aan het letten en er rijden er voort echt veel rond. Bij mij in een straal van 50 meter om mijn huis heen staan er gewoon al 3.
Tja als ze iedere maand een update doen zitten aan het eind van het jaar op 1.6iHansz schreef op maandag 30 september 2024 @ 20:22:
[...]
Dat zou pas ergens in november zijn is mij verteld. 🤔
Of 1.4.5Volvoex30 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:41:
[...]
Tja als ze iedere maand een update doen zitten aan het eind van het jaar op 1.6
Met zo'n compact lichtgewicht als de EX30? Menig EV zal wel een tikkeltje zwaarder zijn ;-jaychunlai schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:55:
[...]
Vraag mij af hoe het gaat worden zodra we hier met dikke MRB gaan zitten
Hmmm 1850 kg ongeladen.. noem ik niet een lichtgewichtazaden schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:40:
[...]
Met zo'n compact lichtgewicht als de EX30? Menig EV zal wel een tikkeltje zwaarder zijn ;-
bron: https://ev-database.org/car/1910/Volvo-EX30-Single-Motor-ER
Wat ik wel constateer dat het op snelheid houden door de pilot schokkerig gaat en heb altijd last van trillend stuur ook staat alles wat daar mee te maken heeft helemaal uit.dennistd schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:40:
Is ie met 100% SoC zwaarder danjaychunlai schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:31:
[...]
Hmmm 1850 kg ongeladen.. noem ik niet een lichtgewicht![]()
Volvo EX30 SMER Ultra Vapour Grey, trekhaak, Ratio IO6
Die van mij is volgens de RDW 1750 (en rijklaar 1850).jaychunlai schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:31:
Hmmm 1850 kg ongeladen.. noem ik niet een lichtgewicht![]()
Is nog steeds niet licht, maar scheelt toch weer een treetje op de prijsstaffel.
Volgens Autoweek zijn de single motor, single motor extended range en twin motor respectievelijk 1740, 1750 en 1860 kg leeg (blijkbaar maakt Core, Plus of Ultra niet uit voor het gewicht volgens hen).
[ Voor 37% gewijzigd door ACM op 01-10-2024 16:12 ]
Vanochtend opeens een nieuwe bug, het geluid deed het niet uit de soundbar. Na een reset van het systeem was alles weer normaal. Verder lijkt het er tot nu toe op dat bij v1.4.2. de afstand van de ACC beter onthouden wordt, en je het niet continue opnieuw hoeft in te stellen.
Waarom een Faraday doosje? Als de Fob een tijdje niet beweegt wordt er geen signaal verzonden.iHansz schreef op maandag 30 september 2024 @ 08:18:
[...]
En zorgen dat ie niet contact kan maken. Dus heb je een oprit naast je huis en ligt die key fob in de gang, stop je key fob in een faraday doosje. https://www.google.nl/url...a1O6XS7Wx6f1&opi=89978449
Was een advies op ‘t Britse EX30 forum. Sinds men dat ding daarin deed, hadden ze geen last van lege batterijen meer. 😌Ruvo schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 17:55:
[...]
Waarom een Faraday doosje? Als de Fob een tijdje niet beweegt wordt er geen signaal verzonden.
Zit er eigenlijk geen MUTE mogelijkheid in de EX30??? Ik wilde vandaag even geluid uitzetten ivm met sirenes maar kon dat alleen met de slider doen? (of de veel te trage stuurbuttons)
Niet, maar toch ook welXfadeR schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 20:24:
Zit er eigenlijk geen MUTE mogelijkheid in de EX30??? Ik wilde vandaag even geluid uitzetten ivm met sirenes maar kon dan alleen met de slider (of de veel te trage stuurbuttons)
vice versa en weer terug
Wel, de volume min langer vasthouden en hij springt op mute. Dan een keertje op plus en je vorige volume wordt hersteld. Maar de pauzeknop werkt een fractie sneller...Brumax schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 20:29:
[...]
Niet, maar toch ook welik druk op pauze in het media tegeltje
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Hmm... Ik kreeg een telefoontje en toen ik opnam kreeg ik niks te horen. Bleek dat mijn telefoon was verbonden met mijn auto. Auto staat op slot. Niet handig...
Afstand was ruim 10 meter met ramen en garagedeur ertussen...
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Doet mij denken aan Kitt van de Night Rider 😁Swerfer schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 12:12:
Hmm... Ik kreeg een telefoontje en toen ik opnam kreeg ik niks te horen. Bleek dat mijn telefoon was verbonden met mijn auto. Auto staat op slot. Niet handig...
Volvo EX30 SMER ULTRA - Vapor Grey + climate pack // Elroq 85 BE plus pakket - Timiano green - Winter pack - 20” Neptune - Lodge interior
Heb ik ook al gehad met muziek afspelen. Geen geluid uit oordopjes en telefoon. Duurde ff voor ik doorhad dat de iPhone verbonden was met de auto 🙈Swerfer schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 12:12:
EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi / 3 x Marstek Venus E v2
Vanochtend voor het eerst dat de rijhulpsystemen een aantal keer zijn uitgevallen tijdens de rit.
Een plingel van de de auto een korte melding op het display en daarna allerlei rode en oranje icoontjes op het scherm. Ook alle andere auto's om me heen en de strepen op de weg die normaal op het scherm worden weergegeven verdwenen.
Na een paar minuten rijden kwam alles weer terug en verdwenen de waarschuwings icoontjes. Is tijdens de rit van 100KM een keer of 10 gebeurd.
Een plingel van de de auto een korte melding op het display en daarna allerlei rode en oranje icoontjes op het scherm. Ook alle andere auto's om me heen en de strepen op de weg die normaal op het scherm worden weergegeven verdwenen.
Na een paar minuten rijden kwam alles weer terug en verdwenen de waarschuwings icoontjes. Is tijdens de rit van 100KM een keer of 10 gebeurd.
Ik heb gisteren een dagje geen internet gehad, volgens de dealer storing bij Vodafone. Vandaag werkt alles weer normaal.
Heb de auto nu 2 weken en het rijd geweldig, heb een vapourgrey SM met Pine Nordico bekleding en een climate pakket.
Hopelijk krijgen we allemaal snel goede software zonder hinderlijke foutjes.
Heb de auto nu 2 weken en het rijd geweldig, heb een vapourgrey SM met Pine Nordico bekleding en een climate pakket.
...zien wij hier ook wel het ruigste kleine campertje van Nederland in...
EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi / 3 x Marstek Venus E v2
Same hereIT-Crowd schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 08:50:
Vanochtend voor het eerst dat de rijhulpsystemen een aantal keer zijn uitgevallen tijdens de rit.
Hier vandaag ook weer geen internet. Kan natuurlijk de hotspot van de iPhone gebruiken, maar daar heb je geen internet in de auto voor.Diederik schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:52:
Ik heb gisteren een dagje geen internet gehad, volgens de dealer storing bij Vodafone. Vandaag werkt alles weer normaal.
Ik had het gisteren ook (voor het eerst) maar na een reset via de 30sec SOS button deed ie 't weer. Dat duurt overigens wel even, dat is niet direct maar het werkt wel.
Zijn er anderen waarbij er heel veel vertraging zit in geluid? Ik zat net even een YouTube video (gedownloade app) te kijken tijdens het wachten, en ik denk dat er ruim 2 seconden vertraging in zit tussen beeld en geluid. Valt vooral op tijdens video’s en dergelijke, maar ook via CarPlay merk ik dat het een paar seconden duurt voordat een volgend nummer start met spelen.
Tijdens normaal gebruik geen groot probleem, maar toch wat irritant.
Tijdens normaal gebruik geen groot probleem, maar toch wat irritant.
Ervaar hetzelfde probleem met muziek afspelen via CarPlay (heb YouTube niet geprobeerd). Wat mij opviel is dat de vertraging van CarPlay zo goed als weg was als ik CarPlay in het scherm actief had. Daarmee bedoel ik dat dus Google Maps niet meer zichtbaar was, maar de muziek app van de iPhone met dus ook de album art zichtbaar.
De tijd van de winterbanden breekt weer aan. Weet iemand welk merk en type winterband het beste voldoet op de EX30 ?
Ik doe al jaren geen winterbanden meer. Voor die paar dagen dat het tegenwoordig sneeuwt of ijzelt kan ik gelukkig meestal thuiswerken. Ook in het koudere seizoen presteren zomer/regenbanden tegenwoordig op zowel droge weg als bij regen beter dan winter/sneeuwbanden.msc6366 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 06:33:
De tijd van de winterbanden breekt weer aan. Weet iemand welk merk en type winterband het beste voldoet op de EX30 ?
Als msc6366 nou bijvoorbeeld naar Oostenrijk op vakantie wil gaan dan heeft ie toch winterbanden nodig?
Zijn vraag was, of iemand hier een tip heeft. 😉
Maar om antwoord op je vraag te geven.
Ik denk dat de Volvo dealer dat ongetwijfeld wel weet. En een beetje goede banden firma kan je ook wel van advies voorzien.
Zelf zou ik het niet weten.
Zijn vraag was, of iemand hier een tip heeft. 😉
Maar om antwoord op je vraag te geven.
Ik denk dat de Volvo dealer dat ongetwijfeld wel weet. En een beetje goede banden firma kan je ook wel van advies voorzien.
Zelf zou ik het niet weten.
Volvo EX30 SMER ULTRA - Vapor Grey + climate pack // Elroq 85 BE plus pakket - Timiano green - Winter pack - 20” Neptune - Lodge interior
Ik denk niet dat er voor de EX30 nu ineens andere banden nodig zijn vergeleken met een ander automerk. Bij de ADAC hebben nog wel eens een uitgebreide 'winter reifen test". Als je kijkt op https://banden.autoweek.nl/winterbanden/245-45-r19/?page=1 zie je een overzicht van de banden (245/45 R19 ) die je als het goed hebt er onder liggen. Als je zo het overzicht bekijkt, kun je de testresultaten van bekende merken zoals Pirelli, Continental en Goodyear zien.
Voor de Duitse wegen is het belangrijk te kijken of de band niet is voorzien van het M + S logo: https://www.adac.de/news/...eifen-neue-regel-oktober/
Voor de Duitse wegen is het belangrijk te kijken of de band niet is voorzien van het M + S logo: https://www.adac.de/news/...eifen-neue-regel-oktober/
Dank jullie wel voor de input !!
Ik heb wel ergens gelezen dat voor elektrische auto’s andere banden nodig zijn. Zie bijvoorbeeld https://www.autoweek.nl/b...n-voor-elektrische-autos/msc6366 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 06:33:
Klopt, vooral het hogere gewicht van een elektrische auto is enorm van belang en daarmee ook de hogere bandendruk.Sepio schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 10:50:
[...]
Ik heb wel ergens gelezen dat voor elektrische auto’s andere banden nodig zijn. Zie bijvoorbeeld https://www.autoweek.nl/b...n-voor-elektrische-autos/
Met name banden met de juiste load index. Hoeven niet zozeer 'andere' banden te zijn.Sepio schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 10:50:
[...]
Ik heb wel ergens gelezen dat voor elektrische auto’s andere banden nodig zijn. Zie bijvoorbeeld https://www.autoweek.nl/b...n-voor-elektrische-autos/
Gelukkig worden all seasons zonder dat logo al jaren niet meer nieuw verkocht, dus dat komt wel goed. Zou vooral kijken naar een fatsoenlijk merk.Voor de Duitse wegen is het belangrijk te kijken of de band niet is voorzien van het M + S logo: https://www.adac.de/news/...eifen-neue-regel-oktober/
Het valt mij op dat sinds de laatste update (1.4.2) het display "continue" 4G aangeeft.
Voor de update was het meestal LTE met als uitzondering een 4G.
Voor de update was het meestal LTE met als uitzondering een 4G.
Bij mij staat er op het scherm wisselend 4G en 5G (ook update 1.4.2)
Ben benieuwd of dit een bug is,
sinds 1.4.2 geeft de termperatuurindicatie een afwijking van +3 graden aan.
De EX30 moet je altijd 2 a 3 graden hoger zetten dan de echte gewenste temperatuur. Als ik 23 graden instel, dan wordt het daadwerkelijk 20 graden (gemeten met betrouwbare thermometer).azaden schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 22:45:
Ben benieuwd of dit een bug is,
Bij mij is het nu al 3 dagen achter elkaar dat internet verbinding niet werkt of eerst een duw nodig heeft van een hotspot... en daarna ook weer dat Apple Carplay niet werkt. Telefoon verbind wel maar Carplay blijft gewoon zwart. Zucht
Ik heb hem altijd op 19 of 20 staan en dat geeft aangename temperatuur in auto.Swerfer schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 23:00:
[...]
De EX30 moet je altijd 2 a 3 graden hoger zetten dan de echte gewenste temperatuur. Als ik 23 graden instel, dan wordt het daadwerkelijk 20 graden (gemeten met betrouwbare thermometer).
Bij ons staat temp op 21 graden.Zapato schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 06:19:
[...]
Ik heb hem altijd op 19 of 20 staan en dat geeft aangename temperatuur in auto.
De verwarming in de EX30 is mij ook een beetje tegengevallen, vraag me ook af wat de beste instelling is om het behaaglijk te krijgen (SMER)
Vanochtend hier hetzelfde, auto staat op de oprit en is afgesloten. Nog niet eerder last van gehad.Swerfer schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 12:12:
Auto stond aan de lader, maar dat zou volgens mij toch geen verschil mogen maken.
Voor wat het waard is; thuis heb ik de verwarming in de winter altijd aan staan op 19 graden. In de EX30 heb ik de afgelopen maand veel gereden met een temperatuur van 20/21 graden, ik vond dat fris genoeg. De afgelopen week werd het wat kouder buiten en had ik de temperatuur vaker op 23-25 graden staan. In m'n hoofd 'klinkt' dat erg warm, maar als ik het lager zet voelt het fris aan. De zon speelt overigens wel een 'grote' rol bij de temperatuur voor m'n gevoel, meer dan bij andere auto's.puccini schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 12:04:
De verwarming in de EX30 is mij ook een beetje tegengevallen, vraag me ook af wat de beste instelling is om het behaaglijk te krijgen (SMER)
Heb geen Extended Range, maar een 'gewone' plus-versie.
[ Voor 7% gewijzigd door Makimba op 07-10-2024 11:24 ]
Dit hebben wij regelmatig. Irritant zeker. Is ook erg hardnekkig in spotify vasthouden.Swerfer schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 12:12:
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Heb je al wat advies bij dealers ingewonnen? Ben wel benieuwd. Moet ook vaker naar Duitsland en dan heb ik helaas banden met dat alpine logootje nodig als er "winterlijke" omstandigheden zijn.msc6366 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 10:39:
Dank jullie wel voor de input !!
Same.Makimba schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:23:
[...]
Voor wat het waard is; thuis heb ik de verwarming in de winter altijd aan staan op 19 graden. In de EX30 heb ik de afgelopen maand veel gereden met een temperatuur van 20/21 graden, ik vond dat fris genoeg. De afgelopen week werd het wat kouder buiten en had ik de temperatuur vaker op 23-25 graden staan. In m'n hoofd 'klinkt' dat erg warm, maar als ik het lager zet voelt het fris aan. De zon speelt overigens wel een 'grote' rol bij de temperatuur voor m'n gevoel, meer dan bij andere auto's.
Heb geen Extended Range, maar een 'gewone' plus-versie.
Sinds software versie 1.4.2. heb ik regelmatig rare 'glitches' of bugs. Vanochtend was opeens Waze weer geblokkeerd tijdens het rijden, en ik had de stoelverwarming aangezet, maar die wilde ook niet meer uit... Hopelijk lost v1.4.3. deze dingen op, maar ben bang dat ze daar alleen veranderingen hebben doorgevoerd dat de update OTA kan komen.
Nu het wat kouder wordt, dacht ik slim te zijn door in de app in te stellen dat de auto om 07.15u en 16.30u (wanneer ik naar werk/huis rij) de climate control aanzet. Het is alleen een beetje jammer dat er maar één tijd ingesteld kan worden. Dus het is of in de ochtend of in de avond.
Ik merk nu op dat sinds 1.4.2. de rij-instellingen worden onthouden. Toch een fijne mini-verbetering om niet telkens de afstand tot voorligger te hoeven wijzigen.
Mee eens, ik vind dat ook zo'n gemis en vreemd dat het er niet in zit!rens-br schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:54:
Nu het wat kouder wordt, dacht ik slim te zijn door in de app in te stellen dat de auto om 07.15u en 16.30u (wanneer ik naar werk/huis rij) de climate control aanzet. Het is alleen een beetje jammer dat er maar één tijd ingesteld kan worden. Dus het is of in de ochtend of in de avond.
Als je zo'n schedule optie programmeert, dan doe je dat toch meteen voor meerdere entries?!?

Van die basic dingen imho.
Het gekke is ook dat de instelling in de auto timers heet, meervoud dus

Klopt toch ook? Je kan meerdere dezelfde timers instellen.dennistd schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:50:
Het gekke is ook dat de instelling in de auto timers heet, meervoud dus
Ik vind het niet erg dat ACC niet werkt met fietsendrager achterop. Max snelheid is voor mij prima alternatief. Wat ik wel erg vervelend vindt is het grote witte vlak op het scherm bij achteruit of langzaam rijden.
Huh? Nu spreek je jezelf toch tegen en is toch ook niet mogelijk?rens-br schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:11:
[...]
Klopt toch ook? Je kan meerdere dezelfde timers instellen.
Ik had het over meerdere dezelfde timers. Je kan prima 7 dezelfde timers instellen, maar die gaan dan wel allemaal elke dag om 17.30u.XfadeR schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:56:
Huh? Nu spreek je jezelf toch tegen en is toch ook niet mogelijk?
Je kan helaas niet een timer zetten op maandag om 08.15u en 17.30u en op dinsdag om 07.45u en 18.00u, etc.
[ Voor 15% gewijzigd door rens-br op 08-10-2024 14:08 ]
Het valt me op dat sinds de 1.4.2 update het data verbruik soms enorm is. Vandaag bv op een rit van 31 minuten zomaar eventjes 1.7 GB aan data opgeslokt via tethering.
Ik heb wel Waze gebruikt dus ik vermoed dat dat de grote verbruiker zal zijn.
Tot update 1.4.2 gebruikte ik altijd Waze op de telefoon en gek genoeg heb ik daar nog nooit zo'n hoog verbruik gezien.
Is er in de auto een mogelijkheid om het dataverbruik per app te zien? Kan dit niet vinden namelijk.
Ik heb wel Waze gebruikt dus ik vermoed dat dat de grote verbruiker zal zijn.
Tot update 1.4.2 gebruikte ik altijd Waze op de telefoon en gek genoeg heb ik daar nog nooit zo'n hoog verbruik gezien.
Is er in de auto een mogelijkheid om het dataverbruik per app te zien? Kan dit niet vinden namelijk.
Dit herken ik. komt wekelijks wel een keer voor, maar is vaak een minuut later weer weg.jaychunlai schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 15:54:
Volgens mij moet ik nu direct laden 😂
[Afbeelding]
Heeft iemand al eens een bug gezien in de sfeerverlichting? Op willekeurige momenten is in het donker de strip op het dashboard uit, terwijl de andere lichten in de deur en het middenconsole het gewoon doen en zich ook aanpassen aan de verschillende sferen.
Merkt iemand ook bij wegrijden of achteruit parkeren soms dat de auto “kraakt”? Klinkt behoorlijk stroef soms…
Als de auto bij mij een nachtje stil heeft gestaan moet ik soms een behoorlijke peut 'gas' geven om weg te komen, en dan hoor ik ook wel een soort mechanische kraak waarmee de remmen (?) loskomen. Weet niet of dat is wat je bedoelt?AAA1111 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 22:38:
Merkt iemand ook bij wegrijden of achteruit parkeren soms dat de auto “kraakt”? Klinkt behoorlijk stroef soms…
Lane Keeping aid
Hebben meer eigenaren van de EX30 SMER last van het feit dat al staat de Lane Keeping aid uit er toch trillingen in het stuur aanwezig is wanneer je op zijstrepen rijdt.
Overigens auto pilot staan ook helemaal uit.
Hebben meer eigenaren van de EX30 SMER last van het feit dat al staat de Lane Keeping aid uit er toch trillingen in het stuur aanwezig is wanneer je op zijstrepen rijdt.
[ Voor 10% gewijzigd door puccini op 09-10-2024 11:37 ]
Heb ik ook in mijn ex30, is overigens wat erger geworden nu ik winterbanden er onder heb gekregen van de lease maatschappij.puccini schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:20:
Lane Keeping aid
Aanvullend resoneert het geluid van de banden meer in de holle ruimte van de auto. Dit is sterk afhankelijk van het type band heb ik gelezen op autoweek.
Ben er niet helemaal tevreden over.
Ja klopt, dat staat volgens mij los van Lane Keeping aid. Dus alleen een trilling, zonder terugsturen. Misschien is dit dieper in het instellingenmenu uit te schakelen, maar heb dit zelf nog niet uitgezocht.puccini schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:20:
Lane Keeping aid
Edit: ik denk dat het Lane departure warning is, dat kun je uitschakelen onder instellingen > Rijden > Alles weergeven. Dit zal je iedere start moeten doen.
[ Voor 12% gewijzigd door Brumax op 09-10-2024 12:06 ]
vice versa en weer terug
@Brumax
Dank voor de reactie.
Wat een waanzin dat de Lane depature warning zo diep in het menu zit verscholen.
En ook nog eens iedere keer moet uitschakelen op dezelfde manier.
Dank voor de reactie.
Wat een waanzin dat de Lane depature warning zo diep in het menu zit verscholen.
Je kan natuurlijk ook gewoon binnen de lijntjes blijven rijden.puccini schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:36:
@Brumax
Dank voor de reactie.
Ik heb gezien dat de Renault 5 één fysieke knop heeft die je dan twee keer moet indrukken om daarmee in één keer een configureerbare lijst met veiligheidssystemen kunt uitschakelen. Zoiets moet toch ook voor de EX30 te programmeren zijn? Volvo blijft echter een merk dat veiligheid erg belangrijk vindt, dus ik zie dit niet zo snel gebeuren.
EU regelspuccini schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:36:
@Brumax
Dank voor de reactie.
Tuurlijk omdat het een EU regels is (waar ik overigens niet op tegen ben) moeten ze het daarom zo ver weg stoppen in het menu, dat lijkt mij geen EU regel.

Staat bij 1.4.3 op het Welkomscherm, kan je het direct uitzetten!puccini schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 13:32:
[...]
Tuurlijk omdat het een EU regels is (waar ik overigens niet op tegen ben) moeten ze het daarom zo ver weg stoppen in het menu, dat lijkt mij geen EU regel.
Sinds 1.4.2 kom ik niet meer direct in het hoofdscherm bij instappen, maar in een instellingen scherm. Is het mogelijk dat weer standaard op het hoofdscherm te krijgen. Nu moet ik steeds onnodig op het huisje tikken, geen ramp, maar als het niet hoeft des te beter.