Jammer genoeg zeer herkenbaar!
Aangezien DAB+ en FM uiterst slechts werken in mijn auto gebruik ik alleen nog maar internet radio.
's Ochtends heb ik probleemloos internet tot zo'n 5 km over de grens, daarna valt de connectie weg en duurt het gemiddeld 5 tot 7 minuten eer de auto terug online is en internet radio weer begint te spelen.
Na het werk in België is het wisselend, soms wel maar vaak ook geen connectie waardoor ik alsnog noodgedwongen op FM over moet om radio te kunnen luisteren. Dat er geen muziek afgespeeld wordt is 1 ding, vervelender is dat de navigatie dan ook geen verkeersinfo meer binnen krijgt.
Als ik al internet heb, dan valt die ook zeer vaak weg, plus het duurt ook veel langer eer de connectie terug is nadat ik de grens over ben.
Momenteel heb ik het als volgt opgelost met mijn Samsung gsm:
Routine aangemaakt "Volvo hotspot aan": zodra mijn gsm via BT verbinding maakt met de auto dan wordt de mobiele hotspot op mijn gsm geactiveerd. Conditionele voorwaarde bij deze routine is dat niet wordt uitgevoerd binnen een straal van 100m van mijn thuisadres.
Bij vertrek thuis heb ik dus internet via de auto zelf en blijf ik deze gebruiken totdat deze wegvalt nadat ik de grens over ben. Zodra dit gebeurt geeft ik Google Assistent de opdracht om de wifi aan te zetten. Dit werkt prima en de auto schakelt dan binnen 10-15 seconden over op mijn wifi hotspot.
Na het werk gebruik ik dan eerst de wifi hotspot van mijn gsm (auto wifi staat dan nog aan), zodra mijn gsm connectie wegvalt door de overgang van BE naar NL dan geef ik de auto opdracht om wifi uit te zetten. De auto simcard zit dan al op een NL netwerk en heeft weer internet.
Het klinkt misschien omslachtig, maar vooralsnog is dit stukken beter dan de hele tijd wegvallende connectie in de grensstreek.
Wel blijf ik het opmerkelijk vinden dat een middenmoot gsm die dan ook nog eens onderin de auto ligt veel betere ontvangst heeft dat de tablet in de auto zelf.
Idem voor de radio en DAB+: nog nooit zo'n slechte ontvangst in een auto gehad, belachelijk gewoon voor een auto van 45k.
Toevoeging: heb een dual sim gsm met een werk abo (Proximus) en een prive simkaart van Simyo. bovenstaande werkt met beide sims probleemloos en het data verbruik valt ook reuze mee. Hoogste dat ik gezien heb was 60 Mb op 1 dag via de hotspot.
[
Voor 4% gewijzigd door
Werner op 11-08-2024 10:30
]