ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Volvo EX30 | SMER | Plus | Vapour Grey / Indigo | MY24
Net aangetikt onderweg in Frankrijk: 187kWCheetha schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:44:
[...]
Nog niet eerder gehoord. Vorige week 1.175 km in 1x gereden en zeven keer aan de tesla snellader gehangen.
Kwam relatief uitgerust thuis (dat was vroeger wel anders). Die verplichte laadstops, het rijcomfort en de stoel van de ex30 doen wonderen.
En die 153 kWzie je maar heel even als je leeg genoeg bent.
/f/image/Wa9SuJiKAxn23xHcvapHEc0s.png?f=fotoalbum_large)
Hierin ga ik mee met @Hans1956 maar ik laat me graag corrigeren indien incorrect.Jan Ausems schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 07:22:
[...]
16.4 is van de laatste trip. Kijk maar na in het rijlogboek.
Voor zover ik heb begrepen zijn er 4 manieren waar je het verbruik kunt zien.
1. Op het scherm in de auto bij tripinformatie onder "Huidige trip".
Dat is het verbruik sinds de laatste keer laden.
2. Op het scherm in de auto onder "Sinds laatste reset".
Dat is het verbruik over langere periode.
3. In de app onder de knop auto bij statistieken.
Dat is het verbruik van de laatste rit.
4. In de app onder de knop auto bij rijlogboek.
Dat is het verbruik per individuele rit.
- B.L.A.A.T. -
Ik krijg die melding sinds 1.4 niet meer. Zowel daarvoor als daarna een aantal keer met 30 graden richting een snellader gereden (vakantie). Overigens niet merkbaar langer aan de snellader gestaan sinds de melding niet meer in beeld komtlorenzo.dk schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:20:
Krijgen mensen nog steeds de melding van het preconditioneren als ze naar een laadstation navigeren? Deze lijkt bij mij verdwenen te zijn (ook als ik met 20% + aankom). Wellicht door het warmere weer niet nodig?
Zet Flitsmeister op je telefoon en laat dat ‘praten’ met het audiosysteem van de auto.w. Meldingen komen door op de speakers. Werkt perfect en je hebt alles wat je wilt. Je hoeft geen route in te geven op Flitsmeister maar krijgt wel een overvloed (allemaal instelbaar) aan informatie ‘en route’ als je onderweg bent (flitsers, traject controle, stilstaande auto’s langs de weg, rommel op de weg, slecht wegdek, files etc.etc,). De telefoon app start (als je dat instelt) automatisch als je gaat rijden. Voor dat zelf opstarten is bij een iPhone een Flitsmeister Two kastje gewenstlarstiaan schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:37:
klopt het dat Google maps geen geluidssignaal geeft bij flitspalen???
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
En mocht je FM automatisch willen starten (op Android) kan je Tasker gebruiken: rens-br in "Werkt gratis Flitsmeister app op Android Auto?"Mga1600 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 11:31:
[...]
Zet Flitsmeister op je telefoon en laat dat ‘praten’ met het audiosysteem van de auto.w. Meldingen komen door op de speakers. Werkt perfect en je hebt alles wat je wilt. Je hoeft geen route in te geven op Flitsmeister maar krijgt wel een overvloed (allemaal instelbaar) aan informatie ‘en route’ als je onderweg bent (flitsers, traject controle, stilstaande auto’s langs de weg, rommel op de weg, slecht wegdek, files etc.etc,). De telefoon app start (als je dat instelt) automatisch als je gaat rijden. Voor dat zelf opstarten is bij een iPhone een Flitsmeister Two kastje gewenst
Of met Shortcuts/Opdrachten op iPhone.rens-br schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 11:34:
[...]
En mocht je FM automatisch willen starten (op Android) kan je Tasker gebruiken: rens-br in "Werkt gratis Flitsmeister app op Android Auto?"
Werkt helaas niet bij mij (en evenmin bij meerdere gebruikers): die instructie ‘haalt de FM app wel op’, maar start de app niet echt op. Op het EX/XC40 gedeelte is daar een hele uitwisseling over geweest. Je moet dus de app nog even aanklikken om te verbinden - dat kan - maar met het risico dat je dat vergeet. Vandaar het FM2 kastje - dat werkt bij mij echt altijd.
“Hé Siri, start Flitsmeister” werkt prima bij mij 😃Mga1600 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 11:58:
[...]
Werkt helaas niet bij mij (en evenmin bij meerdere gebruikers): die instructie ‘haalt de FM app wel op’, maar start de app niet echt op. Op het EX/XC40 gedeelte is daar een hele uitwisseling over geweest. Je moet dus de app nog even aanklikken om te verbinden - dat kan - maar met het risico dat je dat vergeet. Vandaar het FM2 kastje - dat werkt bij mij echt altijd.
Marstek Venus E (v2) V152, 1 fase 40A, Solar 2kW (max), Home Assistant, Unifi, Volvo EX30 SMER
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Jazeker dat kan ook, maar dat is ook een actie die je bewust moet uitvoeren - met daardoor kans op een keertje vergeten. Met de FM2 hoef je. Iets te doen, het start het helemaal vanzelf als je gaat rijden en stopt ook weer als je weer uitstapt.ajouwens schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:26:
[...]
“Hé Siri, start Flitsmeister” werkt prima bij mij 😃
Ze moeten gewoon dat Waze issue fixen , gekkigheid dat die niet kan werken tijdens het rijden . Was niet eens bekend bij de dealer toen ik hem eersgisyeten ging ophalen . Ik zeg let maar op als we nasr buiten rijden 🤣🤣. Hij ging notitie van maken en nogmaals melden .Mga1600 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:58:
[...]
Jazeker dat kan ook, maar dat is ook een actie die je bewust moet uitvoeren - met daardoor kans op een keertje vergeten. Met de FM2 hoef je. Iets te doen, het start het helemaal vanzelf als je gaat rijden en stopt ook weer als je weer uitstapt.
Als je Waze start als je stil staat, dan even de auto in zijn achteruit zet en dan gaat rijden kan je Waze gewoon gebruiken met software versie 1.4. Het is even behelpen maar het werkt wel.ivarga schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:09:
[...]
Ze moeten gewoon dat Waze issue fixen , gekkigheid dat die niet kan werken tijdens het rijden . Was niet eens bekend bij de dealer toen ik hem eersgisyeten ging ophalen . Ik zeg let maar op als we nasr buiten rijden 🤣🤣. Hij ging notitie van maken en nogmaals melden .
Yes, zo klopt het volgens mij!TheFruitNerd schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:14:
[...]
Hierin ga ik mee met @Hans1956 maar ik laat me graag corrigeren indien incorrect.
Voor zover ik heb begrepen zijn er 4 manieren waar je het verbruik kunt zien.
1. Op het scherm in de auto bij tripinformatie onder "Huidige trip".
Dat is het verbruik sinds de laatste keer laden.
2. Op het scherm in de auto onder "Sinds laatste reset".
Dat is het verbruik over langere periode.
3. In de app onder de knop auto bij statistieken.
Dat is het verbruik van de laatste rit.
4. In de app onder de knop auto bij rijlogboek.
Dat is het verbruik per individuele rit.
Goeie tip! Ga zometeen gelijk even proberen .Thnx 👍Sepio schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:59:
[...]
Als je Waze start als je stil staat, dan even de auto in zijn achteruit zet en dan gaat rijen kan je Waze gewoon gebruiken met software versie 1.4. Het is even behelpen maar het werkt wel.
Werkt ook met YouTubeSepio schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:59:
[...]
Als je Waze start als je stil staat, dan even de auto in zijn achteruit zet en dan gaat rijen kan je Waze gewoon gebruiken met software versie 1.4. Het is even behelpen maar het werkt wel.
vice versa en weer terug
Persoonlijk vind ik GM veel mooier/fijner dan Wazeivarga schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:09:
[...]
Ze moeten gewoon dat Waze issue fixen , gekkigheid dat die niet kan werken tijdens het rijden . Was niet eens bekend bij de dealer toen ik hem eersgisyeten ging ophalen . Ik zeg let maar op als we nasr buiten rijden 🤣🤣. Hij ging notitie van maken en nogmaals melden .
maar die geeft geen waarschuwingen voor flitsers e.dMga1600 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 18:51:
[...]
Persoonlijk vind ik GM veel mooier/fijner dan Waze
Net tip even uitgeprobeerd en dan werkt Waze idd weer
Als je je aan de maximum snelheid houdt heb je die helemaal niet nodig.ivarga schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 19:10:
[...]
maar die geeft geen waarschuwingen voor flitsers e.d
Net tip even uitgeprobeerd en dan werkt Waze idd weer
wat een suffe reactie en totaal nutteloze reactie , het gaat trouwens niet alleen om de flitspalen maar ook waarschuwingen voor hulpdiensten en voorwerpen op de weg e.d.Zapato schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 20:56:
[...]
Als je je aan de maximum snelheid houdt heb je die helemaal niet nodig.
😉 zekerivarga schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:27:
[...]
wat een suffe reactie en totaal nutteloze reactie , het gaat trouwens niet alleen om de flitspalen maar ook waarschuwingen voor hulpdiensten en voorwerpen op de weg e.d.
[ Voor 3% gewijzigd door hansmw op 26-07-2024 10:25 ]
EX30 Plus SMER 19"
Ik wist niet eens dat dit nu mogelijk is. Thanks, dit ga ik ook zo instellen.hansmw schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:19:
Zo langzamerhand gaat mijn irritatie over sommige software mankementen geleidelijk over in wensen. De belangrijkste daarvan is om de met de aanpasbare knop meerdere functies tegelijk uit te schakelen, in mijn geval bijvoorbeeld met één knop snelheidswaarschuwing, lane assist, driver alert e.d.
Dit kan helaas nog niet. Zoals ik aangaf is dat een wens die ik heb. Nu kan helaas maar één keuze uit een beperkt lijstje worden ingesteld op die knop.Ruvo schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:23:
[...]
Ik wist niet eens dat dit nu mogelijk is. Thanks, dit ga ik ook zo instellen.
EX30 Plus SMER 19"
Helaas door een gebrek aan betaalbare publieke laadpalen in de buurt is het gewoon te aantrekkelijk. Ik woon in een appartement in een binnenstad dus een eigen paal is geen optie helaas. Bij de sportschool kan ik hem bij een Tesla Supercharger parkeren, voor 23 cent per kWh volgooien en na een uurtje sporten weer vol meenemen. Dat gemak en die kosten zijn haast niet te evenaren, maar maak me wel enigszins zorgen om de versnelde accudegradatie hierdoor.
Het is ‘maar’ een leasebak, maar eigenlijk wil ik daar ook gewoon goed voor zorgen
Alle getallen op basis van de auto of de app.
:strip_exif()/f/image/uVpfZQqDKjjzpgHLAJOVFkGl.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Hans1956 op 26-07-2024 17:54 ]
Volvo EX30 | SMER | Plus | Vapour Grey / Indigo | MY24

Lekker gebruiken zoals je wil lijkt mij
Dit komt door je snelkoppeling knop op het stuur. Dat is die aan de linkerkant, met de twee vierkantjes. Wat die knop doet kun je toewijzen in het instellingen menu. Ik heb 'm als snelknop op de snelheidswaarschuwing uit te schakelen, maar standaard staat deze op het wisselen tussen die twee views bovenaan het scherm.DonLyroon schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 23:10:
Meestal staat mijn snelheid links, met rechts het overzicht met illustratie van je auto op de baan met omliggend verkeer.
Af en toe heb ik opeens dat de snelheid gecentreed in beeld sta. Ik heb geen idee wat dit veroorzaakt en/of ik dit zelf perongeluk die.
Iemand anders ervaring mee? [Afbeelding]
vice versa en weer terug
Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light
Geluid is altijd iets persoonlijk, dus da’s moeilijk te zeggen. Ik vind ‘t geluid erg goed klinken (heb de Ultra). Misschien kunnen ze je ‘t laten horen. Sowieso ben ik zeer tevreden over de auto. Rijdt erg fijn, maar dat zal je wel gaan ervaren.Wilde schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 01:18:
Erg interresante wagen en ik ga van decweek proeftijden. Iemand die iets ksn vertellen over de meerwaarde van het Harma/Kardon audiosysteem ?
Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24
https://www.ex30forums.co...6bbfdf25110c9a4efe03fccfc
De handleiding lezen doet bijna niemand ook hier op dit forum niet, anders zouden ze het een en ander hier niet vragen/opmerken, huidige tendens is dat handleidingen lezen te vermoeiend is.
[ Voor 3% gewijzigd door puccini op 27-07-2024 09:45 ]
Ik sluit me hierbij aan. Geluid is goed, helemaal in combinatie met de stille auto. Het rijden is echt een feestje elke keer weer. Dat hoor je terug in elke review. Wij hebben de auto sinds maart en ook al mee op vakantie geweest.iHansz schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 09:27:
[...]
Geluid is altijd iets persoonlijk, dus da’s moeilijk te zeggen. Ik vind ‘t geluid erg goed klinken (heb de Ultra). Misschien kunnen ze je ‘t laten horen. Sowieso ben ik zeer tevreden over de auto. Rijdt erg fijn, maar dat zal je wel gaan ervaren.
Helemaal Top!
EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi / 3 x Marstek Venus E v2
Deze reviewer test voor het eerst de EX30 met 1.4. Grappig dat Volvo nu complimenten krijgt voor het snel uitzetten van de veiligheid systemen. Just one click away...(vanaf 22:40)
Helemaal eens met de reviewer dat de EX30 mooiste auto is op dit moment. Geweldig design. Alleen dat gezeur over dat ene scherm en veiligheid pfffff
YouTube: Volvo EX30 - Could this be the best electric car in the world right ...
EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi / 3 x Marstek Venus E v2
De HK is wat mij betreft zeker meerwaarde. Instelmogelijkheden vind ik nog wel wat matig, hopelijk wordt dat nog verbeterd. Je merkt wel dat het geluid meer van voren komt. Als je hem als enige auto hebt, dan niet zo’n probleem. Ik rij vaker in de XC40 en daar is de HK set echt een stuk beter, dan valt het wel op als je dan weer in de EX30 rijdt.Wilde schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 01:18:
Erg interresante wagen en ik ga van decweek proeftijden. Iemand die iets ksn vertellen over de meerwaarde van het Harma/Kardon audiosysteem ?
Volgens mij ben ik de enige hier, maar ik vind het geluid voor zo'n 'premium' systeem erg tegenvallen. Ik heb alle instellingen geprobeerd en eindeloos met de equalizer gestoeid, maar het blijft erg modderig klinken. Wat mij betreft de enige echte tegenvaller van een verder fantastische auto.iHansz schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 09:27:
[...]
Geluid is altijd iets persoonlijk, dus da’s moeilijk te zeggen. Ik vind ‘t geluid erg goed klinken (heb de Ultra). Misschien kunnen ze je ‘t laten horen. Sowieso ben ik zeer tevreden over de auto. Rijdt erg fijn, maar dat zal je wel gaan ervaren.
Je bent niet de enige hoorTotalBB schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 11:54:
[...]
Volgens mij ben ik de enige hier, maar ik vind het geluid voor zo'n 'premium' systeem erg tegenvallen. Ik heb alle instellingen geprobeerd en eindeloos met de equalizer gestoeid, maar het blijft erg modderig klinken. Wat mij betreft de enige echte tegenvaller van een verder fantastische auto.
- B.L.A.A.T. -
Bedoel je echt piepend of meer schurend/krassend/slepend? Doet hij dat tot ongeveer 32km/h? Dat is normaal om voetgangers en zo te waarschuwen. Achteruit doet hij dat ook, maar met een ander geluid.AAA1111 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 12:20:
Mijn EX30 maakt opeens een piepend geluid tijdens het rijden. Achteruit doet ie dat niet. Wat zou het kunnen zijn?
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
En als je nu (ineens) met een open raam rijdt kan het gaan opvallen.AAA1111 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 12:20:
Mijn EX30 maakt opeens een piepend geluid tijdens het rijden. Achteruit doet ie dat niet. Wat zou het kunnen zijn?
Zowel op de snelweg als binnen bebouwde kom. Heb de auto al sinds maart maar het maakt nu opeens een krassend piepend geluid tijdens het rijden.Swerfer schreef op zondag 28 juli 2024 @ 13:04:
[...]
Bedoel je echt piepend of meer schurend/krassend/slepend? Doet hij dat tot ongeveer 32km/h? Dat is normaal om voetgangers en zo te waarschuwen. Achteruit doet hij dat ook, maar met een ander geluid.
Vandaag staat er ook niet zoveel wind als andere dagen waar ik die piep nooit hoorde. Ook niet met raam open. Klinkt alsof er iets in de auto schuurt.. alleen kan niks zichtbaars vinden.BPi schreef op zondag 28 juli 2024 @ 13:05:
[...]
En als je nu (ineens) met een open raam rijdt kan het gaan opvallen.
Als het geluid van buiten komt, probeer dan te achterhalen of het van links of rechts komt, en van voor of van achter. Het zou een wiellager kunnen zijn, maar dan is het een productiefout geweest want een wiellager moet veel langer mee gaan.AAA1111 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 13:17:
[...]
Zowel op de snelweg als binnen bebouwde kom. Heb de auto al sinds maart maar het maakt nu opeens een krassend piepend geluid tijdens het rijden.
Het kan ook je remklauw/-schijf zijn. Die kan een opstaand randje krijgen die blijft slepen. Maar als je de auto vanaf maart hebt is dat niet logisch, zeker omdat een elektrische auto al minder gebruik maakt van de remmen.
Ook andere zaken in de aandrijflijn kunnen het zijn. Veranderd de toonhoogte met de rijsnelheid?
De elektromotor wordt Frequentiegestuurd geregeld. Het kan ook zijn dat een elektrisch component (spoel of zo) begint te 'zingen'. Dat gebeurt nog wel eens als de wikkelingen van een spoel los komen van elkaar of de kern.
In ieder geval kan je het beste langs de dealer gaan en het onder garantie laten verhelpen.
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
De toonhoogte veranderd niet met de rijsnelheid. Bedankt voor de tips! Ik denk inderdaad langs gaan, maar het lijkt van voren te komen.Swerfer schreef op zondag 28 juli 2024 @ 13:56:
[...]
Als het geluid van buiten komt, probeer dan te achterhalen of het van links of rechts komt, en van voor of van achter. Het zou een wiellager kunnen zijn, maar dan is het een productiefout geweest want een wiellager moet veel langer mee gaan.
Het kan ook je remklauw/-schijf zijn. Die kan een opstaand randje krijgen die blijft slepen. Maar als je de auto vanaf maart hebt is dat niet logisch, zeker omdat een elektrische auto al minder gebruik maakt van de remmen.
Ook andere zaken in de aandrijflijn kunnen het zijn. Veranderd de toonhoogte met de rijsnelheid?
De elektromotor wordt Frequentiegestuurd geregeld. Het kan ook zijn dat een elektrisch component (spoel of zo) begint te 'zingen'. Dat gebeurt nog wel eens als de wikkelingen van een spoel los komen van elkaar of de kern.
In ieder geval kan je het beste langs de dealer gaan en het onder garantie laten verhelpen.
Swerfer schreef op zondag 28 juli 2024 @ 13:56:
[...]
Als het geluid van buiten komt, probeer dan te achterhalen of het van links of rechts komt, en van voor of van achter. Het zou een wiellager kunnen zijn, maar dan is het een productiefout geweest want een wiellager moet veel langer mee gaan.
Kan ook een steentje zijn tussen remchijf en beschermkap. Hornbill met eerdere (merken) auto’s gehad. - een beetje snerpend geluid.
Moest ik ook meteen aan denken.Mga1600 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 15:12:
[...]
Kan ook een steentje zijn tussen remchijf en beschermkap. Hornbill met eerdere (merken) auto’s gehad. - een beetje snerpend geluid.
's Avonds op de terugweg de zonsondergang tegemoet gereden en het thema in de auto van de sfeerverlichting sloot daar perfect op aan. Heel mooi om te zien. De muziek van Apple Music stream ik via een iPhone via Bluetooth en dat werkt naadloos. De auto maakt altijd direct contact met de iPhone. Kan zelfs tijdens het rijden aan Siri vragen om iets anders te spelen. Over assistenten gesproken, wat heeft Google Maps/Assistant een irritante stem! Wat heb ik haar misdaan? Bij Apple kan je kiezen tussen verschillende stemmen en zelfs voor Vlaams, bij Google dus niet. Jammer.
Bij Honda zie je aan ‘t autootje in ‘t display of de lichten branden, knipperlichten aan zijn of dat de remlichten aan gaan bij OPD. Bij Volvo staat alles op zwart. Da’s jammer. Trouwens OPD mag van mij ook bijtiger reageren, zo ook de remmen.
Al met al een zeer positieve ervaring en daarom mag ie in oktober op en neer naar Göteborg.
[ Voor 6% gewijzigd door iHansz op 28-07-2024 19:55 ]
Gisteren voor het eerst mijn bootje achter de EX30 gehangen, ging allemaal goed totdat ik de boot van de trailerhelling af wilde rijden. De verlichting is dan van de trailer af (die houdt niet zo van water) dus snapt de auto niet meer dat er een aanhanger achter hangt. Daardoor klapte de auto een paar keer vol in de remmen omdat hij dacht dat ik ergens tegenaan ging rijden. Auto wordt dan in de P stand gezet, gebeurde een keer of 4 in de 25m achteruit rijden. Met een 1200KG trailer op een schuine helling vlak bij het water moet ik zeggen dat ik er niet heel erg blij van werd.
Bij het eruit halen de lichtbalk net boven de waterlijn met een paar spanbanden op de trailer vast gezet zodat de stekker erin kon, maar ideaal is dat niet. Later kwam ik in het menu de "Rear collision warning" tegen maar is dat voldoende om dit gedrag van abrupt stoppen te voorkomen.
Volvo EX30 SMER Ultra Vapour Grey, trekhaak, Ratio IO6
https://www.volvocars.com...409?search=Parkeer&page=0
[ Voor 18% gewijzigd door Ophidian op 29-07-2024 09:30 ]
Thanks, ik was al een beetje bang dat ik een losse stekker moest gaan maken om de auto voor de gek te houden dat er nog een trailer achter hangt. Maar dan zou ik uit moeten gaan zoeken waar de auto op reageert. Hij meet blijkbaar over een van de lampen of er verlichting is aangesloten (mij vroegere Focus deed dat over het mistachterlicht).Ophidian schreef op maandag 29 juli 2024 @ 09:29:
@IT-Crowd RAB (rear auto break) uitzetten in stand R
https://www.volvocars.com...409?search=Parkeer&page=0
Volvo EX30 SMER Ultra Vapour Grey, trekhaak, Ratio IO6
Had al gelezen dat andere dit ook hadden of met de 1.3 zelfs al gebeurt is.
Hoe hebben jullie dit opgelost?
Ik wil liever niet voor iedere update een ritje naar de dealer gaan maken, aangezien deze 1,5u rijden is.... Ik moest hem van het werk bij een bepaalde dealer bestellen, maar deze is niet bij de deur.
Helaas, ik moest naar de dealer. Van alles geprobeerd, maar niks loste het op. Mijn LTE was kort daarvoor ook weggevallen, na update bij dealer werkte het weer.mjustin schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:03:
Ik zit al een 2 weken vast met de update van 1.4. Deze blijft op 93% staan.
Had al gelezen dat andere dit ook hadden of met de 1.3 zelfs al gebeurt is.
Hoe hebben jullie dit opgelost?
Ik wil liever niet voor iedere update een ritje naar de dealer gaan maken, aangezien deze 1,5u rijden is.... Ik moest hem van het werk bij een bepaalde dealer bestellen, maar deze is niet bij de deur.
Bedankt voor je input. Ga ik maar even rondbellen, kijken of ze de wagen kunnen inplannen ergens deze zomer.iHansz schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:50:
@mjustin Je kunt natuurlijk bij iedere andere willekeurige Volvo dealer terecht. Er zit nog gewoon garantie op, dus ze zouden je overal moeten helpen. Echter, door personeelsgebrek in de branche én uiteraard de vakantieperiode kan het zijn dat je erg lang moet wachten voordat ze je kunnen helpen. Maar ik zou er toch even een belrondje aan wagen. Niet geschoten is altijd mis, nietwaar?
Hehe ik kijk het zelf van dag tot dag. Dat het gister werkte, betekend niet dat het vandaag goed gaat werkenschokkerino schreef op maandag 29 juli 2024 @ 18:53:
Is het normaal dat het 5 tot 10 minuten duurt voordat je internet hebt in de auto, of zijn er mensen die meteen internet hebben zodra ze in de auto stappen?

Vorige week vrijdag stapte ik de auto in, Vodafone deed er een half uur over om de een satelliet te vinden ofzo. Terug weg had ik helemaal geen LTE. Zaterdag ochtend en de rest van de week tot aan vandaag is het allemaal redelijk 'stap in klaar'
Misschien even dezelfde contactpersoon bellen waarmee je vaker contact heb gehad over de auto. Als het goed is, wordt er een mannetje/vrouwtje aan jouw bestelling toegewezen, via hen zijn de wachttijden aanzienlijk korter (zo had ik het destijds toen gedaan met een update van 1.2.1 naar 1.4)mjustin schreef op maandag 29 juli 2024 @ 19:17:
[...]
Bedankt voor je input. Ga ik maar even rondbellen, kijken of ze de wagen kunnen inplannen ergens deze zomer.
[ Voor 4% gewijzigd door puccini op 30-07-2024 18:45 ]
*Bedankt Houthi's...

Dat had ik niet geaccepteerd en zelf naar Gent gereden.robv73 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 13:38:
Mijn SMER Ultra staat sinds week 26 al in Gent in afwachting om naar dealer gebracht te worden maar er is blijkbaar #gedoe bij de transporteur![]()
Je dealer kan toch een andere transporteur regelen?
Slechte service.
Daar heeft de dealer echt geen enkele zeggenschap in. Auto’s moeten worden ingeklaard. Dan wordt de auto naar NL grondgebied vervoerd en daar pas kan kenteken worden aangevraagd. Vervolgens vindt transport naar de dealer plaats. Pas vanaf dat moment heeft de dealer invloed.XfadeR schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 14:11:
[...]
Dat had ik niet geaccepteerd en zelf naar Gent gereden.
Je dealer kan toch een andere transporteur regelen?
Slechte service.
Eventuele vertragingen kunnen dus niet alleen bij de douane zitten, bij de administratieve inklaring of bij de transporteur tussen B en NL of bij de transporteur richting dealer.
[ Voor 14% gewijzigd door Mga1600 op 30-07-2024 15:02 ]
Hoezo in Gent? Ze komen in Zeebrugge van de boot. De XC40 komt uit Gent uit de fabriek en pas in 2025 de EX30.robv73 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 13:38:
Mijn SMER Ultra staat sinds week 26 al in Gent in afwachting om naar dealer gebracht te worden maar er is blijkbaar #gedoe bij de transporteur![]()
Problemen met transport zijn er al jaren, te weinig personeel. Irritant maar waar helaas. Was al vorig jaar met onxe XC40.
Volgens de dealer worden de auto’s van Zeebrugge naar Gent vervoerd en vanaf daar naar de dealers verspreidOphidian schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:27:
[...]
Hoezo in Gent? Ze komen in Zeebrugge van de boot. De XC40 komt uit Gent uit de fabriek en pas in 2025 de EX30.
Problemen met transport zijn er al jaren, te weinig personeel. Irritant maar waar helaas. Was al vorig jaar met onxe XC40.
Wss al een keer voorbijgekomen maar ik ben sinds vandaag gebruiker en vind dit toch wel een mooie oplossing👍
[ Voor 20% gewijzigd door Mavi86 op 31-07-2024 08:46 ]
www.mariovisser.com
Zeker! Ik verheugde me destijds erop, tot dat ik zag wat voor subscription based ding het weer is en de kosten. Hopelijk nog ergens een dealtje kunnen vinden later.acbs2 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:39:
[Video: title]
Wss al een keer voorbijgekomen maar ik ben sinds vandaag gebruiker en vind dit toch wel een mooie oplossing👍
Wat erger is, is wanneer het andersom is. Dus wanneer je 100 rijdt op cruise-control, deze afzet en erna in een 70 zone terecht komt. Eenmaal je deze terug opzet, versnelt je auto tot 100 km/u. Op de min knop drukken helpt van geen kanten. Tegen dat die vaak goed reageert, rijd ik al terug 100 in een 70 zone. Verschrikkelijk irritant maar misschien makkelijk op te lossen. Beter had geweest zoals in mijn vorige wagen: op is op en af is af. Bij deze Volvo saved die je vorige snelheid, onbegrijpelijk en levensgevaarlijk.
Wat bedoel je met de knop van de cruise control? Het knopje rechtsboven aan de linkerkant van je stuur? Ik gebruik namelijk altijd de schakelhendel en die gaat bij activeren van de cruise control altijd naar de actuele snelheid. Ik vond het al vreemd dat bij remmen het display de eerdere gekozen snelheid bleef aanduiden maar je daar dan niet naar terug kon gaan. Dat knopje zou daar dan de oplossing voor kunnen zijn. En in jouw situatie kan je dan de schakelhendel gebruiken.Peter_joossen schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 09:29:
Ik heb een vraag met betrekking tot de cruise-control. Als ik bijvoorbeeld 70 rijd,en vervolgens rem slaat deze logischerwijze af. Echter staat er op het scherm boven de actuele snelheid nog steeds 70 in het grijs. Rijd je erna op de snelweg 100 en je klikt terug op de knop van cruise-control, remt deze af tot 70. Door op de + knop aan het stuur enkele keren te klikken gaat deze vrij snel naar de 100, ideaal is het niet.
Wat erger is, is wanneer het andersom is. Dus wanneer je 100 rijdt op cruise-control, deze afzet en erna in een 70 zone terecht komt. Eenmaal je deze terug opzet, versnelt je auto tot 100 km/u. Op de min knop drukken helpt van geen kanten. Tegen dat die vaak goed reageert, rijd ik al terug 100 in een 70 zone. Verschrikkelijk irritant maar misschien makkelijk op te lossen. Beter had geweest zoals in mijn vorige wagen: op is op en af is af. Bij deze Volvo saved die je vorige snelheid, dit is voor niets goed!
Ik denk dat je de buttons / schakelaars fout gebruikt zoals Sepio zegt.Peter_joossen schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 09:29:
Ik heb een vraag met betrekking tot de cruise-control. Als ik bijvoorbeeld 70 rijd,en vervolgens rem slaat deze logischerwijze af. Echter staat er op het scherm boven de actuele snelheid nog steeds 70 in het grijs. Rijd je erna op de snelweg 100 en je klikt terug op de knop van cruise-control, remt deze af tot 70. Door op de + knop aan het stuur enkele keren te klikken gaat deze vrij snel naar de 100, ideaal is het niet.
Wat erger is, is wanneer het andersom is. Dus wanneer je 100 rijdt op cruise-control, deze afzet en erna in een 70 zone terecht komt. Eenmaal je deze terug opzet, versnelt je auto tot 100 km/u. Op de min knop drukken helpt van geen kanten. Tegen dat die vaak goed reageert, rijd ik al terug 100 in een 70 zone. Verschrikkelijk irritant maar misschien makkelijk op te lossen. Beter had geweest zoals in mijn vorige wagen: op is op en af is af. Bij deze Volvo saved die je vorige snelheid, onbegrijpelijk en levensgevaarlijk.
De meeste cruise controls hebben functionaliteit die de laatste ingestelde onthoudt. Dat is dus niet specifiek bij de EX30, alleen moet je dus bij deze Volvo de schakelaar rechts van de stuur gebruiken. Ik denk dat als je die alleen gebruikt, je niet meer in deze situaties komt.
Alles gewenning. Ik wil hem nog altijd in zijn achteruit zetten door de schakelaar naar beneden te bewegen, voelt voor mij natuurlijker of zo...
Gelukkig, ik dacht dat ik de enige was. Schakelaar naar boven of naar voren om achteruit te gaan. Ik heb het altijd onlogisch gevonden.Skaninchen schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 09:50:
[...]
Alles gewenning. Ik wil hem nog altijd in zijn achteruit zetten door de schakelaar naar beneden te bewegen, voelt voor mij natuurlijker of zo...
"Als je de Pilot Assist tijdens het rijden voor het eerst activeert, wordt de snelheid op het moment van activeren de ingestelde snelheid.
Als je Pilot Assist pas hebt gebruikt, wordt de vorige ingestelde snelheid mogelijk gebruikt. In dat geval staat de eerder ingestelde snelheid naast de snelheidsmeter."
Dat laatste kun je dus heel makkelijk voorkomen, door een bepaalde (nieuwe) snelheid te gaan rijden en dan de versnellingshendel naar beneden drukken tot Pilot Assist wordt geactiveerd. Die neemt dan meteen die snelheid over. Wanneer je zelf hebt moeten afremmen, dan kun je met behulp van de knop linksboven op het stuur (die met een plusje en pijltje naar linksom) de ingesteld snelheid hervatten.
Nog een tip van Volvo in de handleiding:
"Pilot Assist werkt het beste op een droge snelweg met duidelijke wegaanduidingen en doorrijdend verkeer."
Als je bijvoorbeeld zelf remt dan gaat de cruisecontrol uit maar blijft de eerder ingestelde snelheid in het display staan.
Wat ik niet wist was hoe he de cruisecontrol weer naar die eerder ingestelde snelheid kon gaan. De schakelhendel zet immers de snelheid weer terug naar de actuele snelheid. Je rijdt bijvoorbeeld 100 km/h op de cruisecontrol en moet even remmen. Je rijdt dan bijvoorbeeld weer 70 km/h. Als je de cruisecontrol via de schakelhendel weer aan zet dan wordt de ingestelde snelheid weer de 70 die je dan rijdt. Dan moest ik via 6x kort op de + te drukken de snelheid weer op 100 instellen.
De “truuk” die ik vandaag door het bericht vond is dat als je in bovenstaande situatie na het remmen waar je 70 km/h rijdt je de cruise control ook weer kunt activeren door op de + op je stuur te drukken. De cruise control gaat dan weer aan en de auto gaat weer versnellen tot de eerder ingestelde 100 km/h.
Dit zal vermoedelijk voor de meesten oud nieuws zijn, maar ik ben er in ieder geval blij mee. Het werkt zo een stuk beter. Ik noem het cruisecontrol omdat ik de core versie heb, daar zit volgens mij geen (uitgebreide versie van de) pilot assist op.
Je verhaal is bijna compleet,ook oud nieuws waarschijnlijk of hopelijk voor de meesten dan: Je kan de de acc ook uitzetten door de rechterhendel weer naar beneden te duwen ipv te remmen of stroom te geven. De ingestelde snelheid blijft dan ook bewaard en kan met het plusje op het stuur links weer geactiveerd worden tenzij de hendel weer naar beneden gehaald wordt, dan wordt de op dat moment gereden snelheid vastgezet. Maar dat had je al beschreven. Wat ik zelf heel fijn vindt is dat de plus of min de ingestelde snelheid verhoogd of verlaagd in 5 vouden. Bv: met de hendel zet je acc aan op 53km/u omdat je niet precies op 50km/u kan schatten. Met 1x op de min verlaag je dat dan naar 50Km/u of met de plus 1x naar 55km/u. Daarna gaat het wel in stappen van 5km/u omhoog of omlaag.Sepio schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 18:19:
In verband met de opmerking van Peter_joosen heb ik zojuist nog wat lopen spelen met de cruisecontrol. Je stelt deze voor het eerst in met de schakelhendel door deze naar beneden te drukken. De auto blijft dan de actuele snelheid rijden. Met de + en de - knop op het stuur kun je de snelheid met 5km/h verhogen en verlagen door kort te drukken of met 1 km/h door lang te drukken.
Als je bijvoorbeeld zelf remt dan gaat de cruisecontrol uit maar blijft de eerder ingestelde snelheid in het display staan.
Wat ik niet wist was hoe he de cruisecontrol weer naar die eerder ingestelde snelheid kon gaan. De schakelhendel zet immers de snelheid weer terug naar de actuele snelheid. Je rijdt bijvoorbeeld 100 km/h op de cruisecontrol en moet even remmen. Je rijdt dan bijvoorbeeld weer 70 km/h. Als je de cruisecontrol via de schakelhendel weer aan zet dan wordt de ingestelde snelheid weer de 70 die je dan rijdt. Dan moest ik via 6x kort op de + te drukken de snelheid weer op 100 instellen.
De “truuk” die ik vandaag door het bericht vond is dat als je in bovenstaande situatie na het remmen waar je 70 km/h rijdt je de cruise control ook weer kunt activeren door op de + op je stuur te drukken. De cruise control gaat dan weer aan en de auto gaat weer versnellen tot de eerder ingestelde 100 km/h.
Dit zal vermoedelijk voor de meesten oud nieuws zijn, maar ik ben er in ieder geval blij mee. Het werkt zo een stuk beter. Ik noem het cruisecontrol omdat ik de core versie heb, daar zit volgens mij geen (uitgebreide versie van de) pilot assist op.
[ Voor 13% gewijzigd door kmat op 01-08-2024 23:15 ]
Connectiviteit met de smartphone is ook een dingetje, werkt meer niet dan wel.
[ Voor 9% gewijzigd door Peter_joossen op 02-08-2024 08:00 ]
Met stroom geven gaat ie (bij mij) niet uit maar kan je wel tijdelijk harder rijden (of minder hard als je niet genoeg stroom geeft om de snelheid te behouden), zodra ik het pedaal weer loslaat gaat ie iig op de ingestelde snelheid verder.kmat schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 23:02:
Je kan de de acc ook uitzetten door de rechterhendel weer naar beneden te duwen ipv te remmen of stroom te geven.
Dat is vziw wel vrij standaard - op de stappen van 5km na. Ik had hiervoor een 9 jaar oude VW Golf die zoiets ook kon, behalve dat die dan afronde op veelvouden van 10 km/u (en vziw konden m'n vorige auto's daarvoor het ook).Wat ik zelf heel fijn vindt is dat de plus of min de ingestelde snelheid verhoogd of verlaagd in 5 vouden. Bv: met de hendel zet je acc aan op 53km/u omdat je niet precies op 50km/u kan schatten. Met 1x op de min verlaag je dat dan naar 50Km/u of met de plus 1x naar 55km/u. Daarna gaat het wel in stappen van 5km/u omhoog of omlaag.
Alleen had die wel losse knoppen voor "alles", waaronder losse knoppen voor +/- 10 km/u en voor +/- 1 km/u. Daarmee vond ik het veel makkelijker te fine-tunen dan nu met m'n EX30. Als ik nu om wat voor reden niet in veelvouden van 5km wil rijden (gelukkig heb ik niet zo vaak zo'n reden
Heb je de 1.4 update al? Ik gebruik de connectiviteit zelf eigenlijk nooit, maar zie wel dat ie sindsdien elke keer verbonden is ipv maar af en toe zoals met versie 1.3.Peter_joossen schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 07:56:
[ Voor 6% gewijzigd door ACM op 02-08-2024 08:22 ]
[ Voor 3% gewijzigd door Peter_joossen op 02-08-2024 08:24 ]
Net even gecheckt, ja de 1.4 update is geïnstalleerd.ACM schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 08:20:
[...]
Heb je de 1.4 update al? Ik gebruik de connectiviteit zelf eigenlijk nooit, maar zie wel dat ie sindsdien elke keer verbonden is ipv maar af en toe zoals met versie 1.3.
Ter aanvulling zie handleiding: https://www.volvocars.com...09?search=telefoon&page=0iHansz schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 08:42:
@Peter_joossen Wat voor een telefoon heb je? Onze iPhone’s connecten meteen en houden dat de hele tijd vast. Nog wel een tip voor ieder, ben je met twee chauffeurs en heb je ieder je eigen telefoon, zet dan bij één de Bluetooth uit als je instapt. De EX30 kan maar 1 telefoon tegelijk aan. Bij de Honda kon je 1 telefoon prio geven, zodat die die altijd met die connecte.
Ik krijg binnenkort een SMSR PLUS
mijn vraag is passen er 19 of 20 inch wielen onder een Single motor standaard range ?
Volgens deze link zijn dit de goed gekeurde maten, maakt volgens mij niet uit welke uitvoering je hebt. Daar zitten naar mijn weten ook niet de verschillen in:RH1970! schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:31:
Goede dag
Ik krijg binnenkort een SMSR PLUS
mijn vraag is passen er 19 of 20 inch wielen onder een Single motor standaard range ?
https://www.volvocars.com...a77a7e089c0a8296870d1a409
Let natuurlijk wel even op naar de effieciency van de banden merk+formaat.
[ Voor 17% gewijzigd door jaychunlai op 02-08-2024 11:46 ]
Er zit nog een bug in software versie 1.4 (dezelfde sinds 1.2.1) en dat is dat de cruise control soms niet aan gaat via de hendel. Dan moet je even naar het instellingen menu - rijden - en daar de ‘“adaptive cruise control’ verzetten naar “snelheidsbegrenzer” en weer terug. Dan doet hij het weer. Ik heb er op de heenweg nooit last van, maar op de terugweg wel.Peter_joossen schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 07:56:
Gisteren wat uitgeprobeerd met de hendel rechts op het stuur en dat werkte goed. Tot de rit erna waarbij de hendel niet meer reageerde, de rit erna ook niet. Als de hendel het niet meer doet, doen de knoppen op het stuur ook niets meer. Deze ochtend was het dan weer wel in orde. Best wel jammer, want ik rijd echt heel vaak op cruise-control en voor de rest is het een fijne wagen.
Ik heb een Google Pixel 7A, en ik moet zeggen dat ik daar helemaal niet tevreden van ben.iHansz schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 08:42:
@Peter_joossen Wat voor een telefoon heb je? Onze iPhone’s connecten meteen en houden dat de hele tijd vast. Nog wel een tip voor ieder, ben je met twee chauffeurs en heb je ieder je eigen telefoon, zet dan bij één de Bluetooth uit als je instapt. De EX30 kan maar 1 telefoon tegelijk aan. Bij de Honda kon je 1 telefoon prio geven, zodat die die altijd met die connecte.
En hou rekening met een flink toenemend verbruik (en dus kortere range) bij iedere inch groter. Bij de EX40 scheelt de stap van 19” naar 20” 20 km of meer.jaychunlai schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:43:
[...]
Volgens deze link zijn dit de goed gekeurde maten, maakt volgens mij niet uit welke uitvoering je hebt. Daar zitten naar mijn weten ook niet de verschillen in:
https://www.volvocars.com...a77a7e089c0a8296870d1a409
Let natuurlijk wel even op naar de effieciency van de banden merk+formaat.
Ik heb een SMER Ultra met 20” en verbruik met lange ritten vind ik best oké.Mga1600 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 18:50:
[...]
En hou rekening met een flink toenemend verbruik (en dus kortere range) bij iedere inch groter. Bij de EX40 scheelt de stap van 19” naar 20” 20 km of meer.
Voorbeelden alleen snelweg:
208km met 15,1kWh/100km
195km met 14,1 kWh/100km
Kortere ritjes bv vandaag snelweg en stad
34 km met 16,4 kWh/100km
Beetje meer verbruik vanwege de 20” neem ik op de koop toe, want die 20” is wel echt een wauw factor ☺️
Diameter is vrijwel hetzelfde dus voor het verbruik zal het weinig uitmaken. Tenzij er een ander type band op zit met meer rolweerstand.
Het 18"wiel is wel smaller (225 mm) en zal iets zuiniger zijn.
Voor het verbruik, zou mooi zijn als je ook de gemiddelde snelheid erbij opgeeft, bij 70 km/u rijd elke elektrische auto onder de 15kwh/100 km.
3455wp, Panasonic MDC05f3e5 L/W WP
Heeft die ook Bluetooth problemen bv accessoires?Peter_joossen schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:58:
[...]
Ik heb een Google Pixel 7A, en ik moet zeggen dat ik daar helemaal niet tevreden van ben.
Er is ook nog de luchtweerstand. Dat, of in ieder geval het verschil, wordt (blijkbaar?) grotendeels veroorzaakt door de mate waarin de velgen open zijn. Het kan zijn dat ook dat door de inzets van de 19" en 20" heel vergelijkbaar is bij Volvo. Maar als je een ander type velg neemt dat veel meer open is, zal ook dat invloed op het verbruik hebben.johnsmith schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 21:35:
Bovendien is het 20" wiel net zo breed als het 19" wiel (245mm),
Diameter is vrijwel hetzelfde dus voor het verbruik zal het weinig uitmaken. Tenzij er een ander type band op zit met meer rolweerstand.