Ben je in de auto wel ingelogd met zelfde Google account als op je iPhone? Ik meen me te herinneren dat verzend naar EX30 vanzelf verscheen bij mij.DarthGoofy schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 08:23:
Aha, lijkt me inderdaad heel logisch 😊 Alleen komt bij mij de wagen en ‘naar voertuig sturen’ niet in de app. Even verder uitzoeken, bedankt.
Ja, in principe wel. Ik zoek het even verder uit. Bedankt voor de toelichting.
Xi Jinping…Jan Ausems schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 22:13:
[...]
Dat kan je wel zeggen: ik had er vanmiddag via mijn hotspot in korte tijd ruim 4.5Gb doorheen gejast. Waar die data allemaal naartoe gaat is mij een raadsel!

Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | MY24
Staat het vervoermiddel wel op Auto en niet op bijv. Fiets?DarthGoofy schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 08:42:
Vandaag is de data verbinding weer vanzelf terug gekomen.
Is dit niet hetzelfde probleem als in de XC40 was? Even uitloggen in maps in de auto en dan inloggen met de QR code.DarthGoofy schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 08:42:
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Even een kleine poll: Zijn er hier ook EX30 rijders die nog GEEN last hebben gehad van het "6 Ampere effect"?
Reageren hoeft niet, maar upvote AUB als je niet weet waar de anderen over klagen.
Reageren hoeft niet, maar upvote AUB als je niet weet waar de anderen over klagen.
[ Voor 7% gewijzigd door mausy5043 op 23-03-2024 10:57 ]
EX40 Ultra SMER 19" - (in afwachting van Volvo EX60)
Dus zo’n 15% laadverlies is toch niet zo gek? Nog afhankelijk van hoe snel je laadt, bij 3,7 is het meer dan bij 11.Francisco schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 20:09:
Ritje 203 km,verbruik volgens display auto 36,5 KWh.thuis aan de lader 43KWh..nogal een groot verschil.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Het verschil tussen de auto en de werkelijkheid zit hem niet *alleen* in laadverliezen. De auto kan heel goed BSsen.Ophidian schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 11:00:
[...]
Dus zo’n 15% laadverlies is toch niet zo gek? Nog afhankelijk van hoe snel je laadt, bij 3,7 is het meer dan bij 11.
Hiervoor reed ik een Renault Captur PHEV. Deze laadde met 3,7 en het laadverlies kon oplopen tot wel 28%. Dit was een van de redenen waarom ik ben overgestapt. De ADAC heeft onderzoek gedaan naar laadverliezen een jaartje of wat geleden. Hoe lager het laadvermogen, hoe hoger het verlies.Dus zo’n 15% laadverlies is toch niet zo gek? Nog afhankelijk van hoe snel je laadt, bij 3,7 is het meer dan bij 11.
Ik laad met 22.... maar de ex30 heeft mij nog niet gebracht van wat ik er van verwacht had. Nog steeds geen internet, al 3 x terug naar de dealer geweest en daar krijgen ze het ook niet voor mekaar. En het trekhaak geval samen met cruise control vind ik ook nog zo'n ding waar ik ook niet vrolijker van wordt
Wat gaf de dealer als reactie over het cc probleem? Gaat dat verholpen worden?Francisco schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 12:02:
Ik laad met 22.... maar de ex30 heeft mij nog niet gebracht van wat ik er van verwacht had. Nog steeds geen internet, al 3 x terug naar de dealer geweest en daar krijgen ze het ook niet voor mekaar. En het trekhaak geval samen met cruise control vind ik ook nog zo'n ding waar ik ook niet vrolijker van wordt
De dealer wist helemaal niet dat het cc probleem er was..maar denk dat veel trekhaakrijders hier niet vrolijk van worden..ik ga deze zomer naar noord Zweden met een trekhaakkoffer 1700 km... dat is op deze manier niet goed voor mijn rechtervoet
Het zou levensgevaar zijn als bij ieder zuchtje de remlichten aangaan met OPD. maargoed, ik heb idd geen EX30 dus ik ben benieuwd naar meer praktijk ervaringen van de mensen hier. Ik kan het me gewoon amper voorstellen.mausy5043 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 18:40:
[...]
Dat blijkt een verkeerde aanname. Ik had hiervoor een C40: wereld van verschil.
[...]
Ik denk dat ik wel weet wat ik waarneem.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|
Ook hier een nieuwe ex30 eigenaar. Tot nu toe zeer tevreden. Minpunten zijn vooral het verbruik en de stuurknoppen tot nu toe.
Hoe heb je dat gemeten dat de waarde in de auto niet klopt? Puur uit interesse. Heb je dit via de OBD2 gemeten? Is je ervaring anders dan bij de (X)C40?mausy5043 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 11:10:
[...]
Het verschil tussen de auto en de werkelijkheid zit hem niet *alleen* in laadverliezen. De auto kan heel goed BSsen.
Heeft iemand de car stats viewer geprobeerd te installeren?
Ik houd al heel lang het verbruik bij van mijn auto. Toen ik nog een ICE reed viel mij al op dat wat de auto beweerde te hebben verbruikt niet overeen kwam met hoeveel liter benzine ik er in moest gieten. Ik denk niet dat er toen al sprake was van laadverliezen (er ging echt geen druppel naast). Maar auto's van alle merken die ik heb gereden waren zonder uitzondering optimistischer over hun verbruik dan de benzinepomp.Ophidian schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 16:47:
[...]
Hoe heb je dat gemeten dat de waarde in de auto niet klopt?
Die ervaring vertaalt zich rechtstreeks naar de EVs die ik tot nu toe gereden heb. Waarom zou een fabrikant bij een EV opeens wel netjes het verbruik rapporteren?
Kia was daar overigens van alle merken die ik heb gereden nog het meest eerlijk in. Die auto rapporteerde netjes het verbruik *aan de motor* en daarnaast dat van de overige gebruikers.
Inmiddels heb ik dus een redelijk goed idee wat het echte verbruik van een EV is. Omdat ik alle EVs telkens met dezelfde laadpaal oplaad weet ik ook ongeveer wel wat de laadverliezen zijn van mijn eigen infra.
Blijft de enige onzekerheid: de laadverliezen van de auto zelf. Daar heeft de ADAC wat onderzoek naar gedaan (https://www.adac.de/rund-...luste-elektroauto-studie/) en zij komen op ongeveer 10% tot 15% verlies. Iedereen focust natuurlijk op de 23% verlies bij de Renault Zoe met een granny-lader, maar dat lijkt mij toch echt een onrealistische outlier. De rest van de geteste autos ligt allemaal hoog-over in dezelfde range.
Zelf "tank" ik altijd met 5.1 kW en kom nu met de EX30 op zo'n 23.8 kWh/100km waar de auto rond de 17 a 18 kWh/100km beweerd. Dit is niet erg veel anders dan de EVs die ik hiervoor had. Ik heb oprecht geen enkele aanwijzing dat de laadverliezen van deze auto met mijn laadpaal 25% bedragen. 10 tot 15% lijkt ook mij, net als de ADAC, een realistisch getal.
Blijft dus nog zo'n 10% over die verklaart moet worden en dat kan niet anders dan een optimistische "meting" van de auto zelf zijn. Gegeven de geschiedenis van autofabrikanten en de verbruiksmetingen in hun ICE modellen, lijkt dit mij niet geheel onwaarschijnlijk.
Dan is deze dealer slecht op de hoogte. Dit is al vanaf de eerste trekhaak montage bekend. Ook op meerdere forums en Facebook pagina's gemeld.Francisco schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 12:49:
De dealer wist helemaal niet dat het cc probleem er was..maar denk dat veel trekhaakrijders hier niet vrolijk van worden..ik ga deze zomer naar noord Zweden met een trekhaakkoffer 1700 km... dat is op deze manier niet goed voor mijn rechtervoet
Ik heb mijn EX30 sinds vrijdag. Op vrijdag waren er problemen met de 5G verbinding. Ik heb het idee dat ik nu wel een dataverbinding heb maar een hele slechte. Op het eerste plaatje staat de Wifi uit en op de tweede aan. De app werkt prima en ik kan de auto openen en sluiten op afstand, ook als ik de wifi uit zet. Mijn conclusie is dan dat ik een data verbinding heb. Echter nieuwe muziek in Spotify selecteren lukt alleen als hij op de oprit aan de wifi hangt. Ik zie het symbool voor de dataverbinding wel maar die is heel licht en dus slecht. Of is hier iets anders aan de hand? Verder zie ik het LTE symbool alleen als hij aan de wifi hangt. Dat snap ik ook niet aangezien dit toch een andere naam voor 4G is. Waarom zou die alleen aan zijn als ik de wifi aan heb.
Iemand een idee wat hier aan de hand is?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DYLUDI9YkmlTkEsbqrKgjIQO.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DYLUDI9YkmlTkEsbqrKgjIQO.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LSoMyB38xmQnuPZAMUECMX0E.jpg?f=user_large)
[ Voor 113% gewijzigd door RonBuskens op 24-03-2024 08:28 ]
Dan ben je al verder dan ik. Ik heb de auto ook sinds vrijdag en ik heb nog steeds geen internet (IITC). Ik heb mij via de app hier keurig met mij Volvo ID voor aangemeld en dat is allemaal goed gegaan. In de app krijg ik echter nog wel een foutmelding. Wellicht toch nog problemen bij Vidafone/Volvo met IITC?RonBuskens schreef op zondag 24 maart 2024 @ 07:49:
Ik heb mijn EX30 sinds vrijdag. Op vrijdag waren er problemen met de 5G verbinding. Ik heb het idee dat ik nu wel een dataverbinding heb maar een hele slechte. Op het eerste plaatje staat de Wifi uit en op de tweede aan. De app werkt prima en ik kan de auto openen en sluiten op afstand, ook als ik de wifi uit zet. Mijn conclusie is dan dat ik een data verbinding heb. Echter nieuwe muziek in Spotify selecteren lukt alleen als hij op de oprit aan de wifi hangt. Ik zie het symbool voor de dataverbinding wel maar die is heel licht en dus slecht. Of is hier iets anders aan de hand? Verder zie ik het LTE symbool alleen als hij aan de wifi hangt. Dat snap ik ook niet aangezien dit toch een andere naam voor 4G is. Waarom zou die alleen aan zijn als ik de wifi aan heb.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/Tj8OiievDydTh4HV4aBXnyHj.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zie overigens precies hetzelfde. Ik zie ook geen abonnement voor de mobiele verbinding staan in de app.Dan ben je al verder dan ik. Ik heb de auto ook sinds vrijdag en ik heb nog steeds geen internet (IITC). Ik heb mij via de app hier keurig met mij Volvo ID voor aangemeld en dat is allemaal goed gegaan. In de app krijg ik echter nog wel een foutmelding. Wellicht toch nog problemen bij Vidafone/Volvo met IITC?[Afbeelding]
Verbinding app-auto gaat volgens mij via servers van Volvo, internet in de auto via VodafoneRonBuskens schreef op zondag 24 maart 2024 @ 07:49:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat klopt. Maar ook de volvo app op de telefoon en de EX30 zelf zullen via een dataverbinding bij de server moeten komen. Anders kunnen app en auto geen data uitwisselen. Dus als ik de deuren via de app kan openen moet de auto toch ook een dataverbinding hebben.Ekran schreef op zondag 24 maart 2024 @ 09:22:
[...]
Verbinding app-auto gaat volgens mij via servers van Volvo, internet in de auto via Vodafone
Volgens mij is het probleem ook de verbinding Volvo <> Vodafone.RonBuskens schreef op zondag 24 maart 2024 @ 09:25:
[...]
Dat klopt. Maar ook de volvo app op de telefoon en de EX30 zelf zullen via een dataverbinding bij de server moeten komen. Anders kunnen app en auto geen data uitwisselen. Dus als ik de deuren via de app kan openen moet de auto toch ook een dataverbinding hebben.
Yup, dat denk ik ook! Ik hoop dat dit snel wordt opgelost, want dat is rete-irritant! Zou internet bij aanmelding via vodafone (https://internetinthecar.vodafone.com/) meteen moeten werken zonder dat je hiervoor in de auto nog iets hoeft te doen?Ekran schreef op zondag 24 maart 2024 @ 09:29:
[...]
Volgens mij is het probleem ook de verbinding Volvo <> Vodafone.
[ Voor 35% gewijzigd door Jan Ausems op 24-03-2024 09:34 ]
Mijn auto is 1 mrt afgeleverd en had ook geen internet. Opgelost door Volvo id volledig te verwijderen, nieuw Volvo id aangemaakt met het zelfde e-mail adres en opnieuw aangemeld in de app en in de auto opnieuw aangemeld.Jan Ausems schreef op zondag 24 maart 2024 @ 08:30:
[...]
Dan ben je al verder dan ik. Ik heb de auto ook sinds vrijdag en ik heb nog steeds geen internet (IITC). Ik heb mij via de app hier keurig met mij Volvo ID voor aangemeld en dat is allemaal goed gegaan. In de app krijg ik echter nog wel een foutmelding. Wellicht toch nog problemen bij Vidafone/Volvo met IITC?[Afbeelding]
Bij mij hetzelfde verhaal. Wel LTE in de auto en aanvankelijk stond er een internet abonnement in de app met een vervaldatum. Nu nog steeds LTE maar geen abonnementen meer genoemd in de app.Ekran schreef op zondag 24 maart 2024 @ 09:42:
[Afbeelding]
Bij mij staat dit bij abonnementen in de app en internet werkt prima!
EX30 Plus SMER 19"
Ik heb ook het idee dat dit bij abonnementen bedoeld is om van de auto een hotspot te maken, echter deze mogelijkheid is niet aanwezig bij de EX30.hansmw schreef op zondag 24 maart 2024 @ 09:49:
[...]
Bij mij hetzelfde verhaal. Wel LTE in de auto en aanvankelijk stond er een internet abonnement in de app met een vervaldatum. Nu nog steeds LTE maar geen abonnementen meer genoemd in de app.
Probeer daar ook al bij Volvo Ned. antwoord op te krijgen maar nog geen reactie helaas!
Sinds de update naar 1.2.1 heb ik ook geen internet meer.
Maar weer terug naar de dealer...
Maar weer terug naar de dealer...
EX30 SMER cloud blue sinds 9-2-2023
Heb ex30 nu bijna een maand.had gelijk 1.2.1,maar tot nu toe nog geen internet gehad. Al 3x terug naar de dealer geweest maar daar krijgen ze het ook niet voor elkaar
Toch snap ik het dan niet. Als ik de deuren van de auto kan openen met de app, zonder dat wifi of bluetooth aan staan kan het niet anders dan dat zowel mijn telefoon alsook de auto een correcte verbinding naar de server bij Volvo hebben beiden via een dataverbinding. Dus volgens mij heb ik gewoon een data verbinding. Alleen is die zo slecht dat wanneer er veel data nodig is, zoals bij Spotify dit onvoldoende is.Jan Ausems schreef op zondag 24 maart 2024 @ 09:30:
[...]
Yup, dat denk ik ook! Ik hoop dat dit snel wordt opgelost, want dat is rete-irritant! Zou internet bij aanmelding via vodafone (https://internetinthecar.vodafone.com/) meteen moeten werken zonder dat je hiervoor in de auto nog iets hoeft te doen?
Klopt, correcte verbinding naar Volvo maar niet naar Vodafone, en die heb je nodig voor alle internetdiensten zoals Spotify, Google maps enz. En niet te vergeten en heel belangrijk voor de ota updates!RonBuskens schreef op zondag 24 maart 2024 @ 10:40:
[...]
Toch snap ik het dan niet. Als ik de deuren van de auto kan openen met de app, zonder dat wifi of bluetooth aan staan kan het niet anders dan dat zowel mijn telefoon alsook de auto een correcte verbinding naar de server bij Volvo hebben beiden via een dataverbinding. Dus volgens mij heb ik gewoon een data verbinding. Alleen is die zo slecht dat wanneer er veel data nodig is, zoals bij Spotify dit onvoldoende is.
[ Voor 4% gewijzigd door Ekran op 24-03-2024 10:53 ]
Ok...... Ik zit niet zo in de 5G verbindingen. Maar mijn aanname was als volgt. De auto kan de volvo server bereiken en als ik wifi en bluetooth uitgeschakeld heb kan dit alleen via de Vodafone dataverbinding.Ekran schreef op zondag 24 maart 2024 @ 10:47:
[...]
Klopt, correcte verbinding naar Volvo maar niet naar Vodafone, en die heb je nodig voor alle internetdiensten zoals Spotify, Google maps enz.
Mijn aanname was dat als de vodofone dataverbinding naar de volvo server werkt hij andere servers zoals die van spotify ook moet kunnen bereiken. Maar je zou hier idd een punt kunnen hebben. Wellicht dat de data verbinding bij vodafone enkel open staat voor de volvo server en niet naar andere servers of naar het internet in het algemeen. We gaan het zien.
Elke moderne auto heeft een zgn LTE kaart voor de uitwisseling van data tussen de auto en een specifieke app. Deze werkt bijna altijd en wordt in de EX ook gebruikt voor Volvo on call en de 112 verbinding. Daarnaast zou de LTE in de ex30 een verbinding via Vodafone met het internet moeten maken voor alle overige diensten en dat werkt dus niet bij jou. Maar staat volledig los van de verbinding app<>autoRonBuskens schreef op zondag 24 maart 2024 @ 10:53:
[...]
Ok...... Ik zit niet zo in de 5G verbindingen. Maar mijn aanname was als volgt. De auto kan de volvo server bereiken en als ik wifi en bluetooth uitgeschakeld heb kan dit alleen via de Vodafone dataverbinding.
Mijn aanname was dat als de vodofone dataverbinding naar de volvo server werkt hij andere servers zoals die van spotify ook moet kunnen bereiken. Maar je zou hier idd een punt kunnen hebben. Wellicht dat de data verbinding bij vodafone enkel open staat voor de volvo server en niet naar andere servers of naar het internet in het algemeen. We gaan het zien.
Sorry maar ik kan het niet duidelijker maken. Zou morgen gewoon even bij de dealer langs gaan.
Heb jij er dan ook een verklaring voor waarom ik dat LTE symbool in het scherm NIET zie als ik Wifi uitgeschakeld heb en WEL zie as ik Wifi ingeschakeld heb? Klinkt voor mij erg onlogisch aangezien LTE en Wifi helemaal niks met elkaar te maken hebben.Ekran schreef op zondag 24 maart 2024 @ 11:05:
[...]
Elke moderne auto heeft een zgn LTE kaart voor de uitwisseling van data tussen de auto en een specifieke app. Deze werkt bijna altijd en wordt in de EX ook gebruikt voor Volvo on call en de 112 verbinding. Daarnaast zou de LTE in de ex30 een verbinding via Vodafone met het internet moeten maken voor alle overige diensten en dat werkt dus niet bij jou. Maar staat volledig los van de verbinding app<>auto
Sorry maar ik kan het niet duidelijker maken. Zou morgen gewoon even bij de dealer langs gaan.
Als je geen LTE of 5G ziet staan, heb je dus geen internetverbinding, als je de wifi aanzet via connections en verbindingen maakt via je thuisnetwerk of hotspot van je telefoon heeft je auto een LTE verbinding. LTE wordt eigenlijk alleen gebruikt voor dataverkeer, dus hetgeen je auto dus gebruikt. Daarom zie je dus LTE staan bij een wifi verbinding.RonBuskens schreef op zondag 24 maart 2024 @ 11:12:
[...]
Heb jij er dan ook een verklaring voor waarom ik dat LTE symbool in het scherm NIET zie als ik Wifi uitgeschakeld heb en WEL zie as ik Wifi ingeschakeld heb? Klinkt voor mij erg onlogisch aangezien LTE en Wifi helemaal niks met elkaar te maken hebben.
Bij mij werkte internet na aflevering pas na het registreren bij Vodafone via Volvo-ID. Vreemd dat dit nodig was want de auto was al aan mijn Volvo-ID en Google account gekoppeld bij aflevering.Jan Ausems schreef op zondag 24 maart 2024 @ 09:30:
[...]
Yup, dat denk ik ook! Ik hoop dat dit snel wordt opgelost, want dat is rete-irritant! Zou internet bij aanmelding via vodafone (https://internetinthecar.vodafone.com/) meteen moeten werken zonder dat je hiervoor in de auto nog iets hoeft te doen?
Zoals ik al eerder aangaf zag ik een paar dagen na aflevering in een bericht in de app dat dit nodig was.
EX30 Plus SMER 19"
LTE en WiFi gebruiken dezelfde antenne.RonBuskens schreef op zondag 24 maart 2024 @ 11:12:
[...] aangezien LTE en Wifi helemaal niks met elkaar te maken hebben.
Ik zal eens meten als ik onze EX30 heb. Als ik bekijk wat onze XC40 doet, dan zit die er niet zo gek ver naast als je rekening houdt met laadverlies.
Heb je al eens een lange rit gedaan zonder de climate control aan om te zien wat hij dan voor waarden laat zien? Als je 11kW laadt, hoeveel verschil haal je dan? Die kWh haal je uit de auto neem ik aan, maar dit is niet uit te lezen met OBD2?
Hoe bereken je het zelf? Laad je de auto dan iedere keer weer op tot 100%?mausy5043 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 22:20:
[...]
Ik houd al heel lang het verbruik bij van mijn auto. Toen ik nog een ICE reed viel mij al op dat wat de auto beweerde te hebben verbruikt niet overeen kwam met hoeveel liter benzine ik er in moest gieten. Ik denk niet dat er toen al sprake was van laadverliezen (er ging echt geen druppel naast). Maar auto's van alle merken die ik heb gereden waren zonder uitzondering optimistischer over hun verbruik dan de benzinepomp.
Die ervaring vertaalt zich rechtstreeks naar de EVs die ik tot nu toe gereden heb. Waarom zou een fabrikant bij een EV opeens wel netjes het verbruik rapporteren?
Kia was daar overigens van alle merken die ik heb gereden nog het meest eerlijk in. Die auto rapporteerde netjes het verbruik *aan de motor* en daarnaast dat van de overige gebruikers.
Inmiddels heb ik dus een redelijk goed idee wat het echte verbruik van een EV is. Omdat ik alle EVs telkens met dezelfde laadpaal oplaad weet ik ook ongeveer wel wat de laadverliezen zijn van mijn eigen infra.
Blijft de enige onzekerheid: de laadverliezen van de auto zelf. Daar heeft de ADAC wat onderzoek naar gedaan (https://www.adac.de/rund-...luste-elektroauto-studie/) en zij komen op ongeveer 10% tot 15% verlies. Iedereen focust natuurlijk op de 23% verlies bij de Renault Zoe met een granny-lader, maar dat lijkt mij toch echt een onrealistische outlier. De rest van de geteste autos ligt allemaal hoog-over in dezelfde range.
Zelf "tank" ik altijd met 5.1 kW en kom nu met de EX30 op zo'n 23.8 kWh/100km waar de auto rond de 17 a 18 kWh/100km beweerd. Dit is niet erg veel anders dan de EVs die ik hiervoor had. Ik heb oprecht geen enkele aanwijzing dat de laadverliezen van deze auto met mijn laadpaal 25% bedragen. 10 tot 15% lijkt ook mij, net als de ADAC, een realistisch getal.
Blijft dus nog zo'n 10% over die verklaart moet worden en dat kan niet anders dan een optimistische "meting" van de auto zelf zijn. Gegeven de geschiedenis van autofabrikanten en de verbruiksmetingen in hun ICE modellen, lijkt dit mij niet geheel onwaarschijnlijk.
Bij mij was IITC aangezet door de dealer en heb ik nu in de app de melding dat ik nog de registratie nog moet afronden. Dit lukt niet omdat de aanmeld link verlopen is.hansmw schreef op zondag 24 maart 2024 @ 12:31:
[...]
Bij mij werkte internet na aflevering pas na het registreren bij Vodafone via Volvo-ID. Vreemd dat dit nodig was want de auto was al aan mijn Volvo-ID en Google account gekoppeld bij aflevering.
Zoals ik al eerder aangaf zag ik een paar dagen na aflevering in een bericht in de app dat dit nodig was.
In de Vodafone account krijg ik de melding "Er zijn geen auto's gekoppeld aan uw account?
Volgens Volvo werkt Vodafone aan een oplossing.
Maar even afwachten wat de oplossing gaat worden. Zolang mijn IITC blijft werken geen probleem maar wel irritant dat in de app de melding blijft staan...
EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi
Daar ben ik ook wel benieuwd naar.[b]Ophidian in "Het grote Volvo EX30 topic", maar dit is niet uit te lezen met OBD2?
OBD2 komt nu (experimenteel) beschikbaar voor de EX30, zie YouTube: Volvo EX30 (and maybe Smart #1)⚡ hidden parameters in OBD2 port | C...
3455wp, Panasonic MDC05f3e5 L/W WP
100% is slecht voor de batterij, doe ik alleen als ik direct daarna een grote rit ga maken.Jan Ausems schreef op zondag 24 maart 2024 @ 16:09:
[...]
Hoe bereken je het zelf? Laad je de auto dan iedere keer weer op tot 100%?
ICE: vullen tot de pomp stopt. Kilometerstand noteren en aantal liters. Zo veel mogelijk tanken bij dezelfde pomp.
EV: Alle metingen altijd uitvoeren na afvullen tot 90%. Kilometerstand noteren en aantal kWh; beide sinds de laatste meting (ik heb in de meterkast een aparte kWh meter voor de laadpaal).
Ik laad bij elke gelegenheid en zorg dat ze op maandagochtend altijd op 90% zit, zodat ik 1x per week de meters kan aflezen. Aantal kWh sinds laatste meting / aantal km sinds laatste meting * 100 = weekgemiddelde verbruik in kWh/100km.
Voorbeeld (het is nog niet veel):
/f/image/awtf5xt0fw7HxeyjPeKhVAV5.png?f=fotoalbum_large)
Sinds de EX30 heb ik nog niet het voorgenomen wekelijkse data-opname patroon kunnen instellen.
Thanx! Wat leuk dat je dat al langer bij houdt. Ik dacht dat ik de enige was. Ik houd dit al bij sinds de eerste tankbeurt in mijn leven op 6 februari 1986 (een tik die ik van mijn vader heb overgenomen). Voor de fun: ik heb 1412x getankt, 57.397,26 liter getankt, € 75.358,58 uitgegeven en 687.371,5 km gereden...mausy5043 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 17:07:
[...]
100% is slecht voor de batterij, doe ik alleen als ik direct daarna een grote rit ga maken.
ICE: vullen tot de pomp stopt. Kilometerstand noteren en aantal liters. Zo veel mogelijk tanken bij dezelfde pomp.
EV: Alle metingen altijd uitvoeren na afvullen tot 90%. Kilometerstand noteren en aantal kWh; beide sinds de laatste meting (ik heb in de meterkast een aparte kWh meter voor de laadpaal).
Ik laad bij elke gelegenheid en zorg dat ze op maandagochtend altijd op 90% zit, zodat ik 1x per week de meters kan aflezen. Aantal kWh sinds laatste meting / aantal km sinds laatste meting * 100 = weekgemiddelde verbruik in kWh/100km.
Voorbeeld (het is nog niet veel):
[Afbeelding]
Sinds de EX30 heb ik nog niet het voorgenomen wekelijkse data-opname patroon kunnen instellen.
Ik had zelf ook bedacht om het laden van de auto te maximaliseren tot 90%.
Weten jullie hoe Volvo dealers denken over OBD dongles? Ik weet dat je bij sommige merken de OBD(2) dongle moest verwijderen als je naar de dealer ging om gezeur te voorkomen.johnsmith schreef op zondag 24 maart 2024 @ 16:47:
[...]
Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
OBD2 komt nu (experimenteel) beschikbaar voor de EX30, zie YouTube: Volvo EX30 (and maybe Smart #1)⚡ hidden parameters in OBD2 port | C...
Ik weet het niet van Volvo dealers, maar gebruik zo'n dongle al jaren in diverse auto's. En die zat dan in de poort of lag in het dashboardkastje, bij garagebezoek Nooit iets over gehoord. En het kan voor wat diagnose best handig zijn lijkt me (Ik heb de Volvo nog niet) maar als het goed is kun je bijvoorbeeld dit zien:
Wanneer en hoeveel er geregenereerd word
Verbruik van AircoVerwarming
Of de accu al of niet verwarmd wordt
Hoe vol de accu is (SOC) , maar dan rechtstreeks van de sensoren, zonder dat een computer het eventueel zou manipuleren.
Wanneer en hoeveel er geregenereerd word
Verbruik van AircoVerwarming
Of de accu al of niet verwarmd wordt
Hoe vol de accu is (SOC) , maar dan rechtstreeks van de sensoren, zonder dat een computer het eventueel zou manipuleren.
3455wp, Panasonic MDC05f3e5 L/W WP
Tsja, maar dan lees ik dit: https://www.volvocars.com...a77a7e089c0a8296870d1a409
OBD2 is een standaardaansluiting en -protocol. Elke garage leest hier het systeem en de Can-bus uit. Een OBD2-dongle kan je probleemloos aansluiten. Wat Volvo absoluut niet wil is dat je gaat schrijven. Delen zijn met een pincode afgeschermd dus daar kan je niet zomaar schrijven, maar ook de open delen daar zou ik voorzichtig mee zijn (als er open delen zijn). Zolang je alleen leest, is er niets aan de hand.mausy5043 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 21:54:
Tsja, maar dan lees ik dit: https://www.volvocars.com...a77a7e089c0a8296870d1a409
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Ik heb precies het zelfde! Hopelijk zijn de kinderziektes er snel uit.tdolder schreef op zondag 24 maart 2024 @ 16:44:
[...]
Bij mij was IITC aangezet door de dealer en heb ik nu in de app de melding dat ik nog de registratie nog moet afronden. Dit lukt niet omdat de aanmeld link verlopen is.
In de Vodafone account krijg ik de melding "Er zijn geen auto's gekoppeld aan uw account?
Volgens Volvo werkt Vodafone aan een oplossing.
Maar even afwachten wat de oplossing gaat worden. Zolang mijn IITC blijft werken geen probleem maar wel irritant dat in de app de melding blijft staan...
Ik had de Volvo groep op FB maar gevraagd over de 1.2.1 update, ze wijzen de vraag af met commentaar dat je hulp kan krijgen bij de dealer (ik denk dat die update dus niet OTA beschikbaar komt voor de auto's die op 1.2 zitten).
I intend to live forever - so far, so good.
Vanochtend nog even de dealer gebeld over geen verbinding met internet. Schijnt dat er geen verbinding gemaakt kan worden gemaakt met de server. Volvo is er druk mee doende dit op te lossen...
EX30 SMER cloud blue sinds 9-2-2023
Die was er wel maar hij werkte bij mij pas na anderhalf jaar ;-)lmvoo schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 14:03:
[...]
Wat zijn de overeenkomsten? Bij de P8 was er niet eens een app.
Tijdens de aflevering (vrijdagochtend) was de auto online. Verkoper liet me e.e.a. zien, installeerde Spotify en ik kon m'n Google-account koppelen. Een uur later ging de auto offline en dat is hij sindsdien gebleven.Del Boske schreef op maandag 25 maart 2024 @ 11:14:
Vanochtend nog even de dealer gebeld over geen verbinding met internet. Schijnt dat er geen verbinding gemaakt kan worden gemaakt met de server. Volvo is er druk mee doende dit op te lossen...
Lijkt me hetzelfde issue? Is dus al even gaande.
Mijn auto is vrijdag geleverd, vanalles geprobeerd maar internet kregen we niet aan de praat. Dealer belde net om te kijken of het nu werkte - dat zou kennelijk moeten - maar helaas. Heb mijn telefoon als hotspot gebruikt, maar daardoor al 9GB aan data verbruikt (!) dus ik hoop ook op snelle reactie.
Update. Kreeg tijdens mijn rit naar huis de melding dat 1.2.1 klaar stond en de installatie loopt nu.Buzzin Hornet schreef op maandag 25 maart 2024 @ 11:14:
Ik had de Volvo groep op FB maar gevraagd over de 1.2.1 update, ze wijzen de vraag af met commentaar dat je hulp kan krijgen bij de dealer (ik denk dat die update dus niet OTA beschikbaar komt voor de auto's die op 1.2 zitten).
I intend to live forever - so far, so good.
Het zal mij niets verbazen dat het enorme datagebruik ten grondslag ligt aan het niet werken van internet. Zoveel data staat vast niet in het contract met Vodafone. Misschien dat Volvo en Vodafone op de achtergrond in de clinch liggen met elkaar met de vraag waarom er zoveel data wordt verbruikt (en verzonden naar China 🤐)...
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Wij hadden aanvankelijk ook geen internet en pas nadat ik een koppeling met de thuiswifi gemaakt had (voor de deur) kwam de internetverbinding in de auto in stand (Wifi netwerk ontkoppeld uiteraard). Zodra ik echter het wifi “schuifje” in de auto uitzette viel ook de LTE (soms 5G) weg. Ik heb Wifi nu aan laten staan en LTE/5G werkt gewoon. Wifi-thuis (gasten netwerk) uitgezet en ontkoppeld in de auto.RonBuskens schreef op zondag 24 maart 2024 @ 11:12:
[...]
Heb jij er dan ook een verklaring voor waarom ik dat LTE symbool in het scherm NIET zie als ik Wifi uitgeschakeld heb en WEL zie as ik Wifi ingeschakeld heb? Klinkt voor mij erg onlogisch aangezien LTE en Wifi helemaal niks met elkaar te maken hebben.
C40 MY24 Plus SMER Sage Green WP TH | Opel Ampera-E
Klopt, dat was mij ook al opgevallen. Zolang ik in de buurt van het Wifi punt sta heb ik ook een LTE symbool. Als ik dan echter weg rij dan valt de wifi en LTE beiden weg.cyberdj schreef op maandag 25 maart 2024 @ 22:14:
[...]
Wij hadden aanvankelijk ook geen internet en pas nadat ik een koppeling met de thuiswifi gemaakt had (voor de deur) kwam de internetverbinding in de auto in stand (Wifi netwerk ontkoppeld uiteraard). Zodra ik echter het wifi “schuifje” in de auto uitzette viel ook de LTE (soms 5G) weg. Ik heb Wifi nu aan laten staan en LTE/5G werkt gewoon. Wifi-thuis (gasten netwerk) uitgezet en ontkoppeld in de auto.
Whaha, wat een fantasie. Zou de auto niet bijv data gebruiken door het downloaden van Google Maps kaarten?Swerfer schreef op maandag 25 maart 2024 @ 20:02:
Het zal mij niets verbazen dat het enorme datagebruik ten grondslag ligt aan het niet werken van internet. Zoveel data staat vast niet in het contract met Vodafone. Misschien dat Volvo en Vodafone op de achtergrond in de clinch liggen met elkaar met de vraag waarom er zoveel data wordt verbruikt (en verzonden naar China 🤐)...
Zie je dan bijv. je bestelling(en) nog terug, aangezien die aan je verwijderde Volvo ID hangen?Ekran schreef op zondag 24 maart 2024 @ 09:36:
[...]
Mijn auto is 1 mrt afgeleverd en had ook geen internet. Opgelost door Volvo id volledig te verwijderen, nieuw Volvo id aangemaakt met het zelfde e-mail adres en opnieuw aangemeld in de app en in de auto opnieuw aangemeld.
Bij mij is dit dus geen goede oplossing.
/f/image/MtSVLyWHtV56nnCqvbtp7mrj.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/suFKywnkCwa1CbOd5J71q0Dd.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/r3FYyGkawhHmYtlukixszoeZ.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VdiQxhC5ThuZ1EI8swtAzpFS.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/1afrYH6tfJ0hYLWLenc7hOIG.png?f=fotoalbum_large)
Ben ineens een additional driver
/f/image/MtSVLyWHtV56nnCqvbtp7mrj.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/suFKywnkCwa1CbOd5J71q0Dd.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/r3FYyGkawhHmYtlukixszoeZ.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VdiQxhC5ThuZ1EI8swtAzpFS.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/1afrYH6tfJ0hYLWLenc7hOIG.png?f=fotoalbum_large)
Ben ineens een additional driver
[ Voor 5% gewijzigd door Reinier op 26-03-2024 10:29 ]
Dat China-verhaal is natuurlijk (hopelijk) onzin maar gigabytes aan Google-data? Spotify zou nog kunnen, maar ik had begrepen dat als je zo goed als niets verder doet dat er al gigabytes aan data verstookt wordt...lmvoo schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 07:59:
[...]
Whaha, wat een fantasie. Zou de auto niet bijv data gebruiken door het downloaden van Google Maps kaarten?
Uit bovenstaande Unifi log zie ik alleen de Play store staan die zo’n 50% van het verbruik heeft opgesnoept. Lijkt me normaal in het begin, als je wat Apps installeert. Verder geen gekke dingen.
Maps download onder water ook steeds kaarten zodat je juist in gevallen van geen data gewoon navigatie hebt. Zal ook wel wat data kosten.
De maps data valt onder de “Google API”. Geen idee welke landen er allemaal lokaal gedownload worden.Juancho schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:47:
Maps download onder water ook steeds kaarten zodat je juist in gevallen van geen data gewoon navigatie hebt. Zal ook wel wat data kosten.
Chinaajouwens schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:51:
[...]
De maps data valt onder de “Google API”. Geen idee welke landen er allemaal lokaal gedownload worden.

Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | MY24
Ik zie een hoog dataverbruik via de hotspot op mijn telefoon op de dag dat ik de auto heb opgehaald (6GB) en nadat ik alles had gereset. (3GB). Tijdens de ritten verbruikt de auto ook wel het nodige, maar dat is een stuk minder. Ik vermoed inderdaad dat een hele zwik kaarten van Google Maps wordt gedownload zodat je ook zonder werkend internet kunt navigeren. Ik heb de dealer al wel een rekening voor het dataverbruik in het vooruitzicht gesteld als dit niet heel snel wordt opgelost…..
Ik merk hetzelfde schurend geluid bij snelheden lager dan 33km. Niet fijn. Is er iets aan te doen?
Paul.
Paul.
Heb ik wat gemist? Welk schurend geluid en wie had dat dan nog meer?Paulex30 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:41:
Ik merk hetzelfde schurend geluid bij snelheden lager dan 33km. Niet fijn. Is er iets aan te doen?
Paul.
Heb het ook niet eerder gelezen maar iemand die dit ook had en er iets mee heeft gedaan? Ik hoor het zelf ook onder de 33 km precies.Paulex30 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:41:
Paul.
Dat is het EV verplichte waarschuwing systeem voor de voetgangers en fietsers toch? Volvo heeft gemeld dat dit geluid in een update bij 20 km uit zal gaan.JJ88 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 17:07:
[...]
Heb het ook niet eerder gelezen maar iemand die dit ook had en er iets mee heeft gedaan? Ik hoor het zelf ook onder de 33 km precies.
Ik heb de EX30 sinds afgelopen vrijdag. Ik heb inmiddels twee keer geladen. Beide keren kreeg ik niet direct de laadkabel uit de auto. Hebben jullie ook de ervaring dat het na het einde van het laden even duurt voordat je de laadkabel uit de auto kunt halen?
Bij mij hielp even de auto vergrendelen en ontgrendelen.Jan Ausems schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 18:00:
Ik heb de EX30 sinds afgelopen vrijdag. Ik heb inmiddels twee keer geladen. Beide keren kreeg ik niet direct de laadkabel uit de auto. Hebben jullie ook de ervaring dat het na het einde van het laden even duurt voordat je de laadkabel uit de auto kunt halen?
EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi
Nu ik dit lees, geluid was mij ook opgevallen. Dacht dat het AVAS was. Zal nog eens goed luisteren.JJ88 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 17:07:
[...]
Heb het ook niet eerder gelezen maar iemand die dit ook had en er iets mee heeft gedaan? Ik hoor het zelf ook onder de 33 km precies.
[ Voor 44% gewijzigd door tdolder op 26-03-2024 19:13 ]
Klinkt niet echt zoals dat maar ben benieuwd dan als die update komt.jboerma100 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 17:16:
[...]
Dat is het EV verplichte waarschuwing systeem voor de voetgangers en fietsers toch? Volvo heeft gemeld dat dit geluid in een update bij 20 km uit zal gaan.
Deze persoon begon er over:Swerfer schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 17:06:
[...]
Heb ik wat gemist? Welk schurend geluid en wie had dat dan nog meer?
mausy5043 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 18:29:
[...]
Ik krijg sterk de indruk dat de frictieremmen ook bij snelheden < 33 km/u een beetje schuren. Als ik op lage snelheid rijdt hoor ik een schurend geluid. Het stopt > 33 km/u (wss 20 mph). En ik denk niet dat het het EV AVAS is.
De NL website van de EX30 geeft nu ook het nieuwe model aan, d.w.z. met de naam op de achterklep i.p.v. de C-stijl. Daarnaast is Moss Yellow nu ook met Indigo interieur te verkrijgen.
Dat “schurende” geluid hoor ik inderdaad ook, rond de 30km. In de “officiële” EX30 Facebook groep, waarin Volvo zelf ook reageert, is deze vraag ook meerdere keren gesteld. Ze geven toch consistent het antwoord dat dit idd de EV avas geluiden zijn.
Al klinkt het eerder als een aangelopen remschijf ofzo.
Jammer dat Volvo de soundtrack niet op internet zet. Dan zouden we kunnen vergelijken. Het achteruitrijgeluid is veel duidelijker.DEEJEEY schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:30:
[...]
Dat “schurende” geluid hoor ik inderdaad ook, rond de 30km. In de “officiële” EX30 Facebook groep, waarin Volvo zelf ook reageert, is deze vraag ook meerdere keren gesteld. Ze geven toch consistent het antwoord dat dit idd de EV avas geluiden zijn.
Ik zie ook dat elektrische stoelen nu een optie zijn. Persoonlijk baal ik daar van dat ze die optie nu pas aanbieden. Die had ik ook graag in de auto gewild.EdwinW schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:15:
De NL website van de EX30 geeft nu ook het nieuwe model aan, d.w.z. met de naam op de achterklep i.p.v. de C-stijl. Daarnaast is Moss Yellow nu ook met Indigo interieur te verkrijgen.
Jep, die had ik ook graag aangevinkt om het zitvlak te kunnen kantelen.
Volvo EX30 Plus SMER Moss Yellow
En blijkbaar is Could Blue nu de standaard kleur geworden, terwijl er voor Vapor Grey bijbetaald moet worden.
Wel jammer dat ik voor hetzelfde geld nu elektrische stoelen erbij gehad zou hebben...
(ER Plus Cloud Blue, kleur is nu gratis en elektrische stoelen kosten hetzelfde)
(ER Plus Cloud Blue, kleur is nu gratis en elektrische stoelen kosten hetzelfde)
Damn, dus de wagen is pas net uit en de meeste uitleveringen moeten nog gebeuren en nu al loopt Volvo te schuiven met pakketten, optie en prijzen? Bizar hoor. Normaliter zie je dat pas een beetje rond de facelift versie.
[ Voor 16% gewijzigd door Juancho op 26-03-2024 23:00 ]
Ik zit in hetzelfde schuitje. Aangezien ik 99% van de tijd zelf rijd, maak het me wat minder uit. Eén keer goed instellen en daarna heb je er geen omkijken meer naar. Vind eigenlijk dat we een korting voor de meerprijs van de kleur moeten krijgen.dennistd schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 22:43:
Wel jammer dat ik voor hetzelfde geld nu elektrische stoelen erbij gehad zou hebben...
Ben wel erg benieuwd hoe snel die kinderziektes opgelost gaan worden. Mijn EX30 wordt als het goed is morgen bij de dealer afgeleverd. Hopelijk hebben ze tijd om de auto snel rijklaar te maken en dat ik niet nog eens 3 weken moet wachten..
Volvo EX30 SMER Core - Wallbox Pulsar Plus 22kW
Het schurende geluid is niet alleen bij de EX30, mijn huidige Megane ev heeft dit ook, hier dacht ik in het begin ook dat dit de remschijven waren.DEEJEEY schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:30:
[...]
M.i. een EV zo stil mogelijk (al snap ik dat voetgangers je niet aan horen komen).
Elk modeljaar zijn er kleine updates bij Volvo. EX30 ging vorig jaar in productie, dit jaar nieuw modeljaar...Juancho schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 23:00:
Damn, dus de wagen is pas net uit en de meeste uitleveringen moeten nog gebeuren en nu al loopt Volvo te schuiven met pakketten, optie en prijzen? Bizar hoor. Normaliter zie je dat pas een beetje rond de facelift versie.
Zojuist door de dealer gebeld, ik mag mijn witte EX30 SMER volgende week vrijdag op gaan halen (moet nog een trekhaak onder). #zinin 😃
Ook ik heb gister m'n EX30 SMER Core mogen ophalen. Prachtige auto en rijdt goed. Na een uur rijden al gewend aan het grote scherm en het ontbreken van een scherm voor je neus. Met name in het donker is dat een nieuwe beleving (geen tegenlicht voor je neus vanuit het dashboard). Voor mij de eerste elektrische auto, dus dat is even wennen.
Wat ik wel een groot nadeel vind bij de Core is de sleutel. Ik heb twee pasjes en ik kan de auto alleen openen/vergrendelen door het pasje tegen de deurstijl (alleen bestuurderszijde) te houden. Daarnaast moet ik het pasje altijd op de plek leggen waar de Plus'ers en de Ultra's de telefoon kunnen laden. Uiteraard kan je de auto ook vanuit de app openen/vergrendelen, maar dat is ook de snelste optie. Ik had dit bij het configureren van de auto niet scherp. Ben ik de enige? Weet iemand of het mogelijk is om alsnog een key tag/remote control aan te schaffen en of dit dan werkt met de Core-uitvoering?
Verder ben ik een zeer tevreden EX30-rijder
Wat ik wel een groot nadeel vind bij de Core is de sleutel. Ik heb twee pasjes en ik kan de auto alleen openen/vergrendelen door het pasje tegen de deurstijl (alleen bestuurderszijde) te houden. Daarnaast moet ik het pasje altijd op de plek leggen waar de Plus'ers en de Ultra's de telefoon kunnen laden. Uiteraard kan je de auto ook vanuit de app openen/vergrendelen, maar dat is ook de snelste optie. Ik had dit bij het configureren van de auto niet scherp. Ben ik de enige? Weet iemand of het mogelijk is om alsnog een key tag/remote control aan te schaffen en of dit dan werkt met de Core-uitvoering?
Moet het pasje daar tijdens de hele rit blijven liggen of alleen eenmalig om de auto te kunnen 'starten'?
Denk helaas dat dat hem niet wordt. Dit zegt de Volvo site namelijk: “Key Tag niet beschikbaar voor Core. De Key Tag werkt met de Digital Key Plus technologie. Deze is niet beschikbaar op een Core enkel vanaf Plus en Ultra. Het is dan ook niet mogelijk om een Key Tag als accessoire te bestellen voor een Core, aangezien deze niet compatibel is”.Madje1 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:49:
Ook ik heb gister m'n EX30 SMER Core mogen ophalen. Prachtige auto en rijdt goed. Na een uur rijden al gewend aan het grote scherm en het ontbreken van een scherm voor je neus. Met name in het donker is dat een nieuwe beleving (geen tegenlicht voor je neus vanuit het dashboard). Voor mij de eerste elektrische auto, dus dat is even wennen.
Kwestie van even buiten de auto luisteren lijkt me. Het viel mij op dat het buiten de auto behoorlijk luid klinkt, dat gezoem plus een soort pulserende piep bij achteruitrijden.mausy5043 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:33:
[...]
Jammer dat Volvo de soundtrack niet op internet zet. Dan zouden we kunnen vergelijken. Het achteruitrijgeluid is veel duidelijker.
Iemand ervaring met dakdragers op de EX30? Ik kreeg net de originele Volvo-lastdragers binnen. Zien er prima uit wat mij betreft. En voor zover ik online kon vinden goedkoper dan andere merken zoals Thule. Ik vind €200 schappelijk.
Allereerst hartstikke gefeliciteerd met de auto! Ik ben zeer benieuwd naar hoe jij het geluid uit de soundbar ervaart sinds er geen speakers in de achterdeuren etc zittenMadje1 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:49:
Is keyless entre geen standaard dan? Gewoon je pasje/sleutel in de jas/broekzak, hand voor het portier en de auto gaat open? En voor het rijden hoef je niks anders te doen dan rem intrappen en in D/R te selecteren. Aangezien de stoel als start trigger werkt.
Hoe hoe werkt dat in de EX30 ivm de EX40?
Hoe hoe werkt dat in de EX30 ivm de EX40?