Na 3 weken EX30 SMER PLUS nog steeds geen internet...zelfs de dealer heeft geen oplossing. Zijn er nog meer EX30 rijders met dit probleem?
Nee de dealer verwachte hem al op 19 februari in de garage (Brussel). Het is gewoon druk op onze fleetafdeling + ik vertrek nog eerst een weekje naar de zon
Ik ga ook de 19 inch eronder hebben. Is het standaard Goodyears of hangt dit van de dealer af?hansmw schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:44:
[...]
Ik heb ook Goodyears op mijn 19 inch velgen en fikse problemen, zelfs na het na balanceren door mijn dealer.
Ik heb hier ook Goodyears. Denk een beetje standaard aangezien er meerdere van ons Goodyears hebben? En anders even checken met zeSlijmspoor schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:19:
[...]
Ik ga ook de 19 inch eronder hebben. Is het standaard Goodyears of hangt dit van de dealer af?
Hebben jullie er dan zomerbanden onder? Ik krijg namelijk ook de 19” eronder maar dan met 4season banden, geen idee welk merk. Maar dat zal ik is navragen bij de dealer, misschien maakt dat nog verschil.
Ik had bij CbV gevraagd voor allseasons, maar daar deden ze niet aan. Heb nu zomers eronder.Konila schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:00:
Hebben jullie er dan zomerbanden onder? Ik krijg namelijk ook de 19” eronder maar dan met 4season banden, geen idee welk merk. Maar dat zal ik is navragen bij de dealer, misschien maakt dat nog verschil.
Heb ik ook gehad maar opgelost door berichten in de EX30 te lezen en stappen te volgen in het bericht dat aangeeft dat Internet nog gekoppeld moet worden. Mijn dealer was daarvan ook niet op de hoogte.Francisco schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:06:
Na 3 weken EX30 SMER PLUS nog steeds geen internet...zelfs de dealer heeft geen oplossing. Zijn er nog meer EX30 rijders met dit probleem?
EX30 Plus SMER 19"
Ik heb 19 inch op mijn SMER Plus met Goodyear zomerbanden.Konila schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:00:
EX30 Plus SMER 19"
Alle EX30's staan op Goodyear zomerbanden. Zag laatst wel een test van een EX30 op Continentals maar affabriek staan ze daar niet op.
Ik heb mijn EX30 besteld met all season banden. Dit is wel via de lease maatschapij gedaan.
Dus ik ben benieuwd naar de rij ervaring hiermee.
Dus ik ben benieuwd naar de rij ervaring hiermee.
Veel Noorse of Zweedse testen staan online. Daar hebben ze minstens winterbanden eronder of zelfs spijkerbanden. Dus de tests kunnen om die reden afwijken.lmvoo schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:36:
Alle EX30's staan op Goodyear zomerbanden. Zag laatst wel een test van een EX30 op Continentals maar affabriek staan ze daar niet op.
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Trillen van de auto wordt veroorzaakt door de banden waar een plat stuk is ontstaan door het lange stilstaan gedurende de transportperiode op de boot.
Kan worden veroorzaakt door...Videodek schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:31:
Trillen van de auto wordt veroorzaakt door de banden waar een plat stuk is ontstaan door het lange stilstaan gedurende de transportperiode op de boot.
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Vandaag bij de dealer geweest voor het trillen. De banden zijn gebalanceerd en voldoen niet aan de specificaties op dit moment. Volvo geeft nog geen toestemming om ze te wisselen en ik denk terecht. Banden leeg laten lopen en er zit nu 3,5 bar in de Goodyears. Hiermee ongeveer 2000 km rijden en dan zien wat het balanceer apparaat dan zegt. Het goede nieuws het trillen is verdwenen wat een genot…Videodek schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:31:
Dat hoor ik hem ook zeggen. Ik ken de leadtimes momenteel ook niet, maar denk je dat jouw bestelling pas in mei in productie gaat en dan al in juli wordt geleverd?ivarga schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 22:09:
[...]
Ik hoor hem toch zeggen dat het Model Year van Volvo zon beetje tot Mei loopt en dat alles wat daarna in productie gaat het nieuwe MY25 word , nah ja we gaan het zien een mens mag toch hopen 😉
EX40 Ultra SMER 19" - (in afwachting van Volvo EX60)
4.5 bar in elke band?? Is dat niet gevaarlijk?jboerma100 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:43:
[...]
Vandaag bij de dealer geweest voor het trillen. De banden zijn gebalanceerd en voldoen niet aan de specificaties op dit moment. Volvo geeft nog geen toestemming om ze te wisselen en ik denk terecht. Banden leeg laten lopen en er zit nu 4,5 bar! in de Goodyears. Hiermee ongeveer 2000 km rijden en dan zien wat het balanceer apparaat dan zegt. Het goede nieuws het trillen is verdwenen wat een genot…
Maar vandaag staat de instelling vanzelf op 6 A. Heb het nu maar uit gezet, want ik heb toch dynamic load balancing. Maar toch….HermanvdB schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:49:
Mijn instelling voor laden staat sinds zaterdag nog steeds op 22 A en is niet gereset naar 6 A. Wordt deze instelling opgeslagen in het profiel misschien?
Goed opletten dan, want ook als ie uit staat gaat er maar 6A in.HermanvdB schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:11:
[...]
Maar vandaag staat de instelling vanzelf op 6 A. Heb het nu maar uit gezet, want ik heb toch dynamic load balancing. Maar toch….
Onze kwam met Continental Allseasoncontact. Wel speciaal gevraagd en geregeld op voorhand met de dealer.lmvoo schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:36:
Bij aflevering zeiden ze wel dat hij zo bij hen was binnengekomen. Dus misschien was dit al geregeld van in het fabriek of via Volvo distribution België
Met 4,5 bar gaan je banden rond staan en dan krijg je onevenredige slijtage van je loopvlak. Verder kan je grip verliezen door het rondstaan en de kans op een klapband is ook hoger.jboerma100 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:43:
[...]
Vandaag bij de dealer geweest voor het trillen. De banden zijn gebalanceerd en voldoen niet aan de specificaties op dit moment. Volvo geeft nog geen toestemming om ze te wisselen en ik denk terecht. Banden leeg laten lopen en er zit nu 4,5 bar! in de Goodyears. Hiermee ongeveer 2000 km rijden en dan zien wat het balanceer apparaat dan zegt. Het goede nieuws het trillen is verdwenen wat een genot…
Lekkere garage

Dat is wel een beetje overdreven, caravan en bestelwagen banden kunnen deze waarden prima aan. Toch maar even in de app gekeken en daar staat 3,5 bar gelukkig. 😁 heb hierboven ook aangepast. Bedankt voor de waarschuwing.Swerfer schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:24:
[...]
Met 4,5 bar gaan je banden rond staan en dan krijg je onevenredige slijtage van je loopvlak. Verder kan je grip verliezen door het rondstaan en de kans op een klapband is ook hoger.
Lekkere garage
[ Voor 5% gewijzigd door jboerma100 op 13-03-2024 17:33 ]
Ik denk het niet , maar ik hoop het welmausy5043 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:03:
[...]
Dat hoor ik hem ook zeggen. Ik ken de leadtimes momenteel ook niet, maar denk je dat jouw bestelling pas in mei in productie gaat en dan al in juli wordt geleverd?
Hoe heb jij tripafstand en verbruik rechtsboven in het display gekregen?ruudbeest schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:33:
[Afbeelding]
Het begint wat warmer te worden en het verbruik is prima naar mijn mening.
Als het goed is bijna wel. Mijn SR staat op geplande datum bij importeur tussen 15-3 en 25-3. Aflevering begin april. Dus dan zou hij toch op de Hoegh Jacksonville gestaan hebben vermoed ik.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
En blijft het staat als je het home scherm weer aanklikt?mausy5043 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 18:00:
[...]
Hoe heb jij tripafstand en verbruik rechtsboven in het display gekregen?
ow goede vraag???mausy5043 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 18:00:
[...]
volgens mij zie je dat alleen als je de trip status scherm voor je hebt.
zal morgens eens checken...
Sinds vandaag ook mijn SMER Cloud Blue Ultra in ontvangst genomen. Geweldige auto, erg tevreden mee vooralsnog.
Loop echter, naast het bekende issue met het laden wat ook bij mij telkens weer terug lijkt te springen op 6a, nog tegen een ander issue aan waar ik volgens mij nog niets over gelezen heb.
De instellingen voor de auto (in ieder geval de stoel en buitenspiegels) zijn netjes opgeslagen in verschillende profielen. Als ik handmatig wissel past de auto zich aan, wat erg prettig is. Echter lijkt het koppelen van profielen aan hun eigen keycard geen effect te hebben. Aan beide profielen, van mijzelf en mijn vriendin, hangt nu een eigen keycard. Ik zou verwachten dat wanneer ik de auto ontgrendel met een keycard dat de auto naar het profiel zou wisselen waar de keycard aan is gekoppeld. Dit is echter niet het geval, dit moet alsnog handmatig.
Dit heeft tot gevolg dat als mijn vriendin heeft gereden ik alleen zijwaarts op de stoel kan zitten en via het display van profiel moet wisselen, niet ideaal. Hebben andere hier ervaringen mee?
Kleine toevoeging naderhand:
Volgens de handleiding zou het dus wel moeten werken zoals ik het beschreef. Ik ga morgen/vrijdag nogmaals testen.
Loop echter, naast het bekende issue met het laden wat ook bij mij telkens weer terug lijkt te springen op 6a, nog tegen een ander issue aan waar ik volgens mij nog niets over gelezen heb.
De instellingen voor de auto (in ieder geval de stoel en buitenspiegels) zijn netjes opgeslagen in verschillende profielen. Als ik handmatig wissel past de auto zich aan, wat erg prettig is. Echter lijkt het koppelen van profielen aan hun eigen keycard geen effect te hebben. Aan beide profielen, van mijzelf en mijn vriendin, hangt nu een eigen keycard. Ik zou verwachten dat wanneer ik de auto ontgrendel met een keycard dat de auto naar het profiel zou wisselen waar de keycard aan is gekoppeld. Dit is echter niet het geval, dit moet alsnog handmatig.
Dit heeft tot gevolg dat als mijn vriendin heeft gereden ik alleen zijwaarts op de stoel kan zitten en via het display van profiel moet wisselen, niet ideaal. Hebben andere hier ervaringen mee?
Volgens de handleiding zou het dus wel moeten werken zoals ik het beschreef. Ik ga morgen/vrijdag nogmaals testen.
[ Voor 12% gewijzigd door korenaga op 13-03-2024 19:54 ]
Bij mij was de oplossing: Volvo id verwijderd, nieuwe Volvo id aangemaakt met zelfde e-mail adres en vervolgens opnieuw gekoppeld aan de app en vervolgens ook opnieuw de auto gekoppeld. Had toen direct internetverbinding.Francisco schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:06:
Hier de zelfde ervaring. Krijg de Keycard ook niet gekoppeld. Zelfs bij handmatig wijzigen van profiel gaan de spiegels oo niet mee,...
Wij hebben tot nu toe altijd internet gehad, weliswaar LTE (nooit 5G), alleen zie ik in de app onder Profile > Subscriptions staan dat IITC 4 april vervalt. Wat hebben jullie daar staan?
Internet in de autoRuvo schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:48:
Wij hebben tot nu toe altijd internet gehad, weliswaar LTE (nooit 5G), alleen zie ik in de app onder Profile > Subscriptions staan dat IITC 4 april vervalt. Wat hebben jullie daar staan?
Verloopt --
Heb bij Vodafone een keer een soort account aangemaakt rond Kerst. Heb meestal wel 5G. Het werkt. Ik blijf er maar vanaf.
[ Voor 16% gewijzigd door mausy5043 op 13-03-2024 21:54 ]
03, 31, 2024 Zal mij benieuwen wat er daarna gebeurt.Ruvo schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:48:
Klopt, de mijne word volgende week bij de dealer verwacht en ik kan hem de 28e ophalen.Ophidian schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 18:10:
[...]
Als het goed is bijna wel. Mijn SR staat op geplande datum bij importeur tussen 15-3 en 25-3. Aflevering begin april. Dus dan zou hij toch op de Hoegh Jacksonville gestaan hebben vermoed ik.
Die zie je als je de auto op Parking stand hebt staan.mausy5043 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 18:00:
[...]
weet iemand waar de simkaartslot in de auto zit???
ben benieuwd wat voor simkaart het is. Ik krijg alleen Engelse regio zaken zoals Spotify met de reclame is Engels en TuneIn radio zijn de Nederlandse zenders niet beschikbaar in de regio ????
ben benieuwd wat voor simkaart het is. Ik krijg alleen Engelse regio zaken zoals Spotify met de reclame is Engels en TuneIn radio zijn de Nederlandse zenders niet beschikbaar in de regio ????
LTE of 5G maakt niet veel uit, is maar net hoe het bereik is in het gebied waar je je bevindt. Internet wordt volgens mij maandelijks verlengd.Kwakjan schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 22:01:
[...]
03, 31, 2024 Zal mij benieuwen wat er daarna gebeurt.
Zoals beloofd kom ik nog even terug op de trillingen die ik had in mijn EX30 met 19 inch verlengen. Volgens de dealer waren het “vierkante” banden door lang stilstaan. Hij had als tip: bandenspanning, koud gemeten, terug naar 1,9 bar. Daarna 50km rijden, voornamelijk op 100km weg. Daarna de banden weer laten afkoelen en daarna weer op de voorgeschreven spanning.
Na deze procedure waren de trillingen verdwenen.
Na deze procedure waren de trillingen verdwenen.
EX30 Plus SMER 19"
@hansmw Hoe lang duurde het afkoelen en hoe heb je bepaald dat de temperatuur voldoende gedaald was?
Nog niet zo lang geleden kwam ik na ca. 50km bij een gratis luchtpomp en toen (toevallig) ook eens aan de banden gevoeld. Ik was niet echt onder de indruk van de temperatuur.
Nog niet zo lang geleden kwam ik na ca. 50km bij een gratis luchtpomp en toen (toevallig) ook eens aan de banden gevoeld. Ik was niet echt onder de indruk van de temperatuur.
Door die lage spanning worden ze duidelijk voelbaar warm. Daarna de auto 1-2 uur laten staan en daarna weer op voorgeschreven spanning.mausy5043 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:36:
@hansmw Hoe lang duurde het afkoelen en hoe heb je bepaald dat de temperatuur voldoende gedaald was?
Het is misschien een paardenmiddel maar mijn klachten zijn verdwenen…
[ Voor 6% gewijzigd door hansmw op 14-03-2024 16:46 ]
EX30 Plus SMER 19"
Vreemd, ik zie dat niet, ook niet als de auto in P staat en/of als ik het trip overzicht activeer. Ik dacht dat Calm View aan stond, maar dat is het ook niet....ruudbeest schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 08:57:
[...]
Die zie je als je de auto op Parking stand hebt staan.
En dat laden is inderdaad irritant, ook bij laadbeperking uit gaat het fout. Ik had laadbeperking uitgezet en bij opladen zei mijn laadpunt dat het ging laden met 2 kW. Laadbeperking aangezet, slider op 22 kW en auto ging laden met 11 kW.
Verder krijg ik het niet voor elkaar de radio uit te zetten of een ander radiostation te kiezen als ik meer dan één favoriet radiostation heb ingesteld
[quote]mausy5043 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:03:
[...]
Dat hoor ik hem ook zeggen. Ik ken de leadtimes momenteel ook niet, maar denk je dat jouw bestelling pas in mei in productie gaat en dan al in juli wordt geleverd?
[/quot
Volvo have already begun the introduction of Model Year 25. In this article we will cover some of the more significant changes and updates for the new model year as Volvo make begin the transition from Model Year 24 to Model Year 25. Production for Model Year 25 is expected to commence around April 2024.
Blijf toch hoop houden hoor 😉
[...]
[/quot
Volvo have already begun the introduction of Model Year 25. In this article we will cover some of the more significant changes and updates for the new model year as Volvo make begin the transition from Model Year 24 to Model Year 25. Production for Model Year 25 is expected to commence around April 2024.
Blijf toch hoop houden hoor 😉
Een reviewer die ik altijd volg heeft ook wat op YouTube gezet. Conclusie is niet verrassend : rijgedrag top, systeem en hrt weg bezuinigen van knoppen en opties heel matig. Ik hoorde hen zelfs zeggen dat Volvo de gevoeligheid van ruitenwissers heeft weg bezuinigd en dat je dit nu in een paar menu's diep moet aanpassen??? Serieus, dat is toch een perfect voorbeeld van hoe ver Volvo is doorgeslagen en dat de auto hierdoor alleen maar minder veilig wordt?
Ik weet iig niet hoe jullie het ervaren, maar zelfs in de auto stand moet ik iig in m'n XC40 nog wel eens de snelheid aanpassen gezien het onverwachtse weer in NL. In de EX30 zou je dus midden in een enorme plens bui als het zich al beperkt is het menu in duiken?
YouTube: Volvo EX30 Twin Performance | First Drive
Ik weet iig niet hoe jullie het ervaren, maar zelfs in de auto stand moet ik iig in m'n XC40 nog wel eens de snelheid aanpassen gezien het onverwachtse weer in NL. In de EX30 zou je dus midden in een enorme plens bui als het zich al beperkt is het menu in duiken?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|
Wellicht kan iemand ff checken of dat met spraakbesturing op te lossen is ?Juancho schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 18:23:
Een reviewer die ik altijd volg heeft ook wat op YouTube gezet. Conclusie is niet verrassend : rijgedrag top, systeem en hrt weg bezuinigen van knoppen en opties heel matig. Ik hoorde hen zelfs zeggen dat Volvo de gevoeligheid van ruitenwissers heeft weg bezuinigd en dat je dit nu in een paar menu's diep moet aanpassen??? Serieus, dat is toch een perfect voorbeeld van hoe ver Volvo is doorgeslagen en dat de auto hierdoor alleen maar minder veilig wordt?
Ik weet iig niet hoe jullie het ervaren, maar zelfs in de auto stand moet ik iig in m'n XC40 nog wel eens de snelheid aanpassen gezien het onverwachtse weer in NL. In de EX30 zou je dus midden in een enorme plens bui als het zich al beperkt is het menu in duiken?![]()
In een eerder reactie stond het volgende, probeer dat eens.HermanvdB schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 17:52:
[...]
En dat laden is inderdaad irritant, ook bij laadbeperking uit gaat het fout. Ik had laadbeperking uitgezet en bij opladen zei mijn laadpunt dat het ging laden met 2 kW. Laadbeperking aangezet, slider op 22 kW en auto ging laden met 11 kW.
‘De 6A laadlimiet heeft volgens mijn dealer te maken met je laadprofiel. Als je kiest voor dagelijks (90%) heb je nergens last van. Als je hem zet op aangepast, komt dit soms voor.’
‘Het blijkt inderdaad zo te zijn. Als je het laadprofiel op 'dagelijks' zet is er geen probleem. De variabele instelling wordt niet opgeslagen en is dus alleen voor 1 'live sessie' opladen.’
Ik lees dit trouwens op de volvo pagina over de ex30Juancho schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 18:23:
Ik weet iig niet hoe jullie het ervaren, maar zelfs in de auto stand moet ik iig in m'n XC40 nog wel eens de snelheid aanpassen gezien het onverwachtse weer in NL. In de EX30 zou je dus midden in een enorme plens bui als het zich al beperkt is het menu in duiken?![]()
You can control the wipers and washers using the scroll wheel and buttons on the left-hand steering wheel stalk.
Yep, dat had ik gelezen en zo alles ingesteld. Stond op dagelijks en laadbeperking uit. Ging dus laden met 2 kW.Kwakjan schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 18:30:
[...]
In een eerder reactie stond het volgende, probeer dat eens.
Conclusie: telkens controleren bij laden. En wachten op wellicht een software update?
Ik mag hopen dat daar idd een ouderwets scrollwieltje zit. Zou tamelijk bizar zijn als die is wegbezuinigd. In de NL manual lees ik alleen dit:ivarga schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 18:33:
[...]
Ik lees dit trouwens op de volvo pagina over de ex30
You can control the wipers and washers using the scroll wheel and buttons on the left-hand steering wheel stalk.
Dat zou betekenen dat je dus NIET met het scrollwieltje de snelheid kan bepalen als de wissers op auto staan. Iets dat nu dus wel kan in de EX40 en dat is natuurlijk ook wat je wil. Want automatisch betekent niet altijd dat het voor jou de juiste snelheid heeft bij bijv. een plotselinge hoosbui. Dan wil je snel kunnen schakelen. Nu moet dat in het systeem (meerdere lagen diep) en kan je kiezen uit slechts 3 standen.Ruitenwisserstanden
De achterste ruitenwisser heeft een automatische stand en meerdere handmatige snelheden.
Je kunt de achterste ruitenwisser handmatig aan- en uitzetten. Je kunt de ruitenwisser ook automatisch bij het achteruitrijden laten activeren.
Elke ruitenwisserstand zorgt voor een andere werking van de wissers, dus je moet wel de stand kiezen die past bij de rijomstandigheden. De huidige ruitenwisserstand staat op het display. De auto reset de geselecteerde modus na een rit; de automatische modus is de standaardmodus.
Als de automatische stand is ingeschakeld, gebruikt de auto informatie van de regensensor om de ruitenwissers te activeren en de snelheid te bepalen. De gevoeligheid van de regensensor kun je wijzigen in de instellingen.
Goed, het zou kunnen dat de EX30 het zoveel beter voor elkaar heeft dat de stand automatisch en 1 van de 3 gekozen snelheden in het menu daadwerkelijk voldoet in alle omstandigheden. Maar daar geloof ik eigenlijk niks van bij heel wisselvallig weer.
[ Voor 68% gewijzigd door Juancho op 14-03-2024 18:41 ]
Ben je niet in de war met interval?Juancho schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 18:37:
[...]
Ik mag hopen dat daar idd een ouderwets scrollwieltje zit. Zou tamelijk bizar zijn als die is wegbezuinigd. In de NL manual lees ik alleen dit:
[...]
Dat zou betekenen dat je dus NIET met het scrollwieltje de snelheid kan bepalen als de wissers op auto staan. Iets dat nu dus wel kan in de EX40 en dat is natuurlijk ook wat je wil. Want automatisch betekent niet altijd dat het voor jou de juiste snelheid heeft bij bijv. een plotselinge hoosbui. Dan wil je snel kunnen schakelen. Nu moet dat in het systeem (meerdere lagen diep) en kan je kiezen uit slechts 3 standen.
In mijn auto, Nissan Leaf, is de automatische stand in 99% van de gevallen gewoon goed. Alleen bij sneeuw wil ik wel eens overgaan op een handmatige stand. In filmpjes heb ik gezien dat het bij de Volvo EX30 precies zo werkt, behalve dat het scrollwieltje geen eindstand kent

Artikel op Autoreview over slim verkort laden van de EX30.
Helaas gaat de ex30 hier nog niet van profiteren:azaden schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:59:
Artikel op Autoreview over slim verkort laden van de EX30.
Bron: Volvo EX30 (official group)
Volvo Cars
Beheerder
Grootste bijdrage geleverd
·
Hi Luc! The plan is to introduce this to the next generation of our electric cars which not yet have been presented. /Robert
Ruitenwissers: via het menu de gevoeligheid op drie standen (laag, midden, hoog). Via de linker hendel op uit, auto, stand 1 en stand 2.
De standaard instelling is auto.
De standaard instelling is auto.
Nee in mijn XC40 heb je de auto stand of manueel. Maar zelfs in auto kan je kiezen voor de snelheid van interval via het scrollwieltje. De auto stand is namelijk niet altijd even secuur en soms wil je dat die net ff wat sneller of langzamer gaat.Swerfer schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:50:
[...]
Ben je niet in de war met interval?
In mijn auto, Nissan Leaf, is de automatische stand in 99% van de gevallen gewoon goed. Alleen bij sneeuw wil ik wel eens overgaan op een handmatige stand. In filmpjes heb ik gezien dat het bij de Volvo EX30 precies zo werkt, behalve dat het scrollwieltje geen eindstand kent
Als ik het goed begrijp is de auto stand + eigen keuze van snelheid via de hendel aan het stuur eruit gesloopt.
Hij is er niet uitgesloopt, hij heeft er nooit ingezeten. Zoiets stel je toch 1 keer in naar je voorkeur en daarna kom je er nooit meer aan. Prima dat dit via tablet gaat of misschien zelfs beter.Juancho schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 23:09:
[...]
Nee in mijn XC40 heb je de auto stand of manueel. Maar zelfs in auto kan je kiezen voor de snelheid van interval via het scrollwieltje. De auto stand is namelijk niet altijd even secuur en soms wil je dat die net ff wat sneller of langzamer gaat.
Als ik het goed begrijp is de auto stand + eigen keuze van snelheid via de hendel aan het stuur eruit gesloopt.
Wat @Juancho bedoelt is dat het juist van de weersomstandigheden af hangt of het in zijn gevoel moet worden aangepast. Dat maakt het typisch iets dat tijdens het rijden zou kunnen veranderen.Zapato schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 05:27:
Zoiets stel je toch 1 keer in naar je voorkeur en daarna kom je er nooit meer aan. Prima dat dit via tablet gaat of misschien zelfs beter.
Of dat echt nodig gaat zijn hangt uiteraard af van hoe goed het in de praktijk werkt.
In mijn huidige 9 jaar oude Golf kan ik die gevoeligheid van het automatisch wissen ook aanpassen vanaf het stuur, en dat doe ik daadwerkelijk af en toe.
Voor harde regen maakt het niet uit, dan geven alle standen hetzelfde effect. Maar bij motregen of als het water vooral vanaf de weg opspat kan het wel net te vaak of te weinig wissen voor een voor mij prettig effect.
[ Voor 3% gewijzigd door ACM op 15-03-2024 06:59 ]
In mijn vorige auto verwisselde ik deze functie altijd met de achterwisser. Via tablet is voor mij veel handiger. Nu geen 'problemen' meer met achterwisser.ACM schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 06:59:
[...]
Wat @Juancho bedoelt is dat het juist van de weersomstandigheden af hangt of het in zijn gevoel moet worden aangepast. Dat maakt het typisch iets dat tijdens het rijden zou kunnen veranderen.
Of dat echt nodig gaat zijn hangt uiteraard af van hoe goed het in de praktijk werkt.
In mijn huidige 9 jaar oude Golf kan ik die gevoeligheid van het automatisch wissen ook aanpassen vanaf het stuur, en dat doe ik daadwerkelijk af en toe.
Voor harde regen maakt het niet uit, dan geven alle standen hetzelfde effect. Maar bij motregen of als het water vooral vanaf de weg opspat kan het wel net te vaak of te weinig wissen voor een voor mij prettig effect.
Dat hangt natuurlijk af van hoe het is geïmplementeerdZapato schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 07:13:
In mijn vorige auto verwisselde ik deze functie altijd met de achterwisser. Via tablet is voor mij veel handiger. Nu geen 'problemen' meer met achterwisser.
Maar punt blijft dat je via het tablet het niet zo makkelijk tijdens het rijden kan aanpassen, als vanaf het stuur.
En dat doet er dan weer alleen toe als de automaat niet goed werkt, wat verondersteld wordt op basis van ervaring in ANDERE autos. Daar heb ik in de EX30 de afgelopen weken geen last van gehad. En het heeft best wel wat geregend. De automatische stand werkt prima vind ik.ACM schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 07:15:
[...]
Maar punt blijft dat je via het tablet het niet zo makkelijk tijdens het rijden kan aanpassen, als vanaf het stuur.
Uiteraard, en dat had ik ook al gezegd in de post waar mijn reactie die je aanhaalt weer een reactie op een reactie wasmausy5043 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 08:59:
En dat doet er dan weer alleen toe als de automaat niet goed werkt, wat verondersteld wordt op basis van ervaring in ANDERE autos. Daar heb ik in de EX30 de afgelopen weken geen last van gehad. En het heeft best wel wat geregend. De automatische stand werkt prima vind ik.
Mijn ervaring is overigens dat het met "best wel wat regen" sowieso prima werkt met mijn huidige en eerdere auto's. Dan is er zoveel regen dat de gekozen stand weinig of niets uitmaakt
Het gaat meer om "een beetje regen" of "een nat wegdek, zonder dat het regent". En helemaal een leuke is als er zout is gestrooid en ik wil dat ie pas gaat vegen als de voorruit flink nat is omdat het zicht anders alleen maar slechter wordt.
Hoewel in dat laatste geval de automatische wissers helemaal uitzetten en af en toe handmatig wissen nog wat veiliger is; wat de EX30 dan weer niet lijkt te kunnen (dat kan je vast simuleren door de wisser aan te zetten en direct weer uit te zetten).
Bij wegrijden staan de ruitenwissers standaard op auto. Wil je dit uitzetten, knop op de linker hendel naar je toe draaien en de ruitenwissers staan uit. Wil je dan af en toe wissen, dan inderdaad even aan en daarna uit.ACM schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:59:
[...]
Hoewel in dat laatste geval de automatische wissers helemaal uitzetten en af en toe handmatig wissen nog wat veiliger is; wat de EX30 dan weer niet lijkt te kunnen (dat kan je vast simuleren door de wisser aan te zetten en direct weer uit te zetten).
Bij ons werkt dit zoals je beschrijft. 2 profielen aangemaakt en ieder profiel gekoppeld aan een eigen keycard. als ik de auto open met mijn kaart dan wordt automatisch de stoel en instellingen aangepast.korenaga schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 19:28:
Sinds vandaag ook mijn SMER Cloud Blue Ultra in ontvangst genomen. Geweldige auto, erg tevreden mee vooralsnog.
Is het gelukt bij je dealer?jboerma100 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:14:
[...]
Heb de benodigde ‘statement letter’ via de Volvo chat aangevraagd. Dit is nu eindelijk gelukt. Heb morgen een afspraak bij de dealer en zien of deze de aanvraag kan doen. Anders zal het een ondertekende brief of email naar RDW worden met natuurlijk het Volvo document. Het betreft de gebouwde SMER’s tussen 23wk36 en 24wk12. Daarna zal het kenteken trekgewicht 1600 kg zijn. Als Volvo het document online zet kan iedereen dit aanvragen.
Volvo EX30 Plus SMER Moss Yellow
Dat kan wel. Bovenste knopje op de linker staak 1x indrukken en dan maakt ie 1 slag. Iets langer ingedrukt houden en dan activeer je de sproeier met wisser net zolang als je de knop ingedrukt houdt. Aan de draaischijf draaien naar 1x (langzaam) of 3x (snel) en dan blijft ie wissen totdat je hem terugschakelt naar uit of auto.ACM schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:59:
[...]
Onderste knopje heeft hetzelfde effect voor achter alleen, da's een aan/uit knopje in plaats van eenmalig wissen op de achterruit
De dealer was helaas niet op de hoogte. RDW doet moeilijk, dus zal weer terug moeten naar Volvo Nederland.
Ik heb ook het document gekregen van Volvo via de chat en hij heeft het door gestuurd naar mijn mail adres, waarna ik het weer door gestuurd heb naar mijn dealer, zodat hij de aanvraag alvast kan doen voor dat de Trekhaak as 27 maart wordt gemonteerd. Happy
Heb je in de EX30 alleen internet in combinatie met mobiele hotspot of moet je ook internet kunnen hebben zonder. Kan iemand dit mij vertellen
Uiteraard hoort bij de auto een Internet-verbinding zonder dat een hotspot gebruikt wordt.Francisco schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 15:53:
Heb je in de EX30 alleen internet in combinatie met mobiele hotspot of moet je ook internet kunnen hebben zonder. Kan iemand dit mij vertellen
In de app zou een bericht moeten staan met een link waarmee met uw Volvo-ID het internet van de auto kan activeren.
EX30 Plus SMER 19"
De auto heeft internet nodig voor een aantal functies. Met name Google Maps. Daarvoor is de auto voorzien van een SIM-kaart af fabriek. Je kunt een account aanmaken bij Vodafone daarvoor (details bij Volvo).Francisco schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 15:53:
De auto kan ook internet ontvangen doordat deze contact maakt met een WiFi netwerk. Bijvoorbeeld een hotspot dat door je telefoon wordt aangeboden (tethering).
De auto biedt GEEN hotspot waardoor passagiers "gratis" van mobiel internet gebruik kunnen maken via de internet verbinding van de auto zelf.
Persoonlijk ben ik niet zo’n fan van het aan laten staan van de automatische wisfunctie. Het kan zomaar je voorruit bekrassen omdat de wisser bij een paar druppeltjes al gaat wissen (regensensor). Alle zand/stof etc wordt dan gratis verplaatst over je voorruit. Zeker in de zomer (als de auto voor je zijn ramen wast/sproeit) wil dat de regensensor wel eens activeren. Ook bij het instappen/ aanzetten van de auto wil de wisser wel eens 1 keer wissen (als er bijvoorbeeld dauw op zit). Hetzelfde met ijs op de ramen overigens*, dan gaat de wisser ook direct op de hoogste stand omdat de sensor bedekt blijft. Ik wacht zelf eigenlijk altijd met het inschakelen van de wissers (al dan niet automatisch) tot de voorruit goed nat is (en in de winter ontdooid!) De kans op krassen is dan kleiner.HermanvdB schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:36:
[...]
Bij wegrijden staan de ruitenwissers standaard op auto. Wil je dit uitzetten, knop op de linker hendel naar je toe draaien en de ruitenwissers staan uit. Wil je dan af en toe wissen, dan inderdaad even aan en daarna uit.
*alleen in de gevallen dat ik de voorverwarming ben vergeten aan te zetten 🫣
C40 MY24 Plus SMER Sage Green WP TH | Opel Ampera-E
Ik rijd al weer een tijdje auto. Nog nooit, echt nog nooit, heb ik een voorruit gehad waar krassen op zaten doordat de ruitenwissers zand/stof wegveegden over een droge ruit.cyberdj schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 19:07:
[...]
Persoonlijk ben ik niet zo’n fan van het aan laten staan van de automatische wisfunctie. Het kan zomaar je voorruit bekrassen omdat de wisser bij een paar druppeltjes al gaat wissen (regensensor). Alle zand/stof etc wordt dan gratis verplaatst over je voorruit.
Natuurlijk, als je met de juiste belichting en precies onder de goeie hoek kijkt zul je vast wel krasjes zien, maar is dat nou echt zo'n probleem! Het is niet zo dat dat iets uitzonderlijks is. Of dat je er in het dagelijks leven last van gaat hebben.
Gisteren mijn EX30 ook mogen ophalen
Tov van mijn V50 diesel handgeschakeld rijd dit wel erg relaxed en comfortabel!
Een paar puntjes die me opvallen:
Bij iedere nieuwe rit staan instelling terug op default, vervelend.
Radio/mediaspeler uit, adaptive cruise afstand op ver.
En als ik dan de mediaspeler weer aanzet staat hij weer op default volume = te hard.
Ook merk ik dat de radio erg regelmatig kortstondig stilvalt/op zacht word gezet. Bijvoorbeeld bij aankomen op een kruising, heel apart. Maar ook als de ontwaseming aan slaat.
Ik heb wel internet in de auto, enkel LTE maar toch word in de app het volgende aangegeven:
:strip_exif()/f/image/QRPdYC48dzdUdnjPHjeT27uR.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn dealer weet er geen raad mee en zegt dat dit automatisch wel opgelost zal zijn binnen een aantal dagen.
Iemand ervaring mee hoe dit zou moeten verlopen?

Tov van mijn V50 diesel handgeschakeld rijd dit wel erg relaxed en comfortabel!
Een paar puntjes die me opvallen:
Bij iedere nieuwe rit staan instelling terug op default, vervelend.
Radio/mediaspeler uit, adaptive cruise afstand op ver.
En als ik dan de mediaspeler weer aanzet staat hij weer op default volume = te hard.
Ook merk ik dat de radio erg regelmatig kortstondig stilvalt/op zacht word gezet. Bijvoorbeeld bij aankomen op een kruising, heel apart. Maar ook als de ontwaseming aan slaat.
Ik heb wel internet in de auto, enkel LTE maar toch word in de app het volgende aangegeven:
:strip_exif()/f/image/QRPdYC48dzdUdnjPHjeT27uR.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn dealer weet er geen raad mee en zegt dat dit automatisch wel opgelost zal zijn binnen een aantal dagen.
Iemand ervaring mee hoe dit zou moeten verlopen?
Toch kan ik wel meegaan met de gedachten van @cyberdj. Ik ben namelijk ook zo. Wil liever zelf beslissen wanneer hij moet wissen en wil ook geen krassen. Zal wel aan m'n OCD liggen.mausy5043 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 22:00:
Natuurlijk, als je met de juiste belichting en precies onder de goeie hoek kijkt zul je vast wel krasjes zien, maar is dat nou echt zo'n probleem! Het is niet zo dat dat iets uitzonderlijks is. Of dat je er in het dagelijks leven last van gaat hebben.
Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | MY24
Overweeg de aanschaf van een SM of SMER EX30. Op een aantal websites lees je dat de actieradius altijd heel breed wordt genomen. Voor de SM gaat dat van 200 tot 415 km. Zijn er mensen met een SM op dit forum die al zicht hebben op het werkelijke verbruik van de EX30 SM?
Volgens mij staan er in NL nog geen SR (standard range) modellen op kenteken. Ik heb zelf ook een SR model besteld via lease. Maar ben nog in afwachting.Kris Vermeire schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 11:38:
Overweeg de aanschaf van een SM of SMER EX30. Op een aantal websites lees je dat de actieradius altijd heel breed wordt genomen. Voor de SM gaat dat van 200 tot 415 km. Zijn er mensen met een SM op dit forum die al zicht hebben op het werkelijke verbruik van de EX30 SM?
Hier ben ik ook benieuwd naar.Kris Vermeire schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 11:38:
Zijn er mensen met een SM of SMER op dit forum die al zicht hebben op het werkelijke verbruik van de EX30
SMER: 17...23 kWh afhankelijk van weer, verkeer en rijgedrag.
Als je in dit topic wat pagina's terug bladdert kom je meer vergelijkbare (eerste) ervaringen tegen.
Als je in dit topic wat pagina's terug bladdert kom je meer vergelijkbare (eerste) ervaringen tegen.
Van de SMER zijn inderdaad hier al ervaringen over het verbruik bekend, maar zoals gezegd van de SM nog niet. Hopelijk binnenkort.
Overigens wordt de benaming SR niet gebruikt bij de Volvo EX30, het is geen Tesla. De officiële benamingen van de motoruitvoeringen zijn SM (Single Motor), SMER (Single Motor Extended Range) en TMP (Twin Motor Performance).
Overigens wordt de benaming SR niet gebruikt bij de Volvo EX30, het is geen Tesla. De officiële benamingen van de motoruitvoeringen zijn SM (Single Motor), SMER (Single Motor Extended Range) en TMP (Twin Motor Performance).
En hier nog een indicatie. https://www.volvocars.com/nl/cars/electrification/range/Kris Vermeire schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 11:38:
Drank opslag?Zapato schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 18:44:
Waar gebruiken jullie de frunk voor? Ik heb er nog niet echt een bestemming voor gevonden.
Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | MY24
Laadkabel erin gefrot, die ga ik heel weinig gebruiken namelijk.
mn laadpasjes, die passen er tenminste in (dan liggen ze niet op de meest voor de hand liggende plek)Zapato schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 18:44:
Waar gebruiken jullie de frunk voor? Ik heb er nog niet echt een bestemming voor gevonden.
C40 MY24 Plus SMER Sage Green WP TH | Opel Ampera-E
Ik ben nog in afwachting van mijn SMER, maar ik heb filmpjes gezien dat de gevarendriehoek er in past en dan wil ik de laadkabel erin doen, want die hoop ik nooit nodig te hebben. Ik heb een eigen laadpaal met vaste kabel en de rest incidenteel snelladen...Zapato schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 18:44:
Ik vermoed dat de gevarendriehoek en laadkabel er niet allebei tegelijk in gaan passen. Graag foto's hier als het je tzt wel lukt!Swerfer schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 21:43:
[...]
Ik ben nog in afwachting van mijn SMER, maar ik heb filmpjes gezien dat de gevarendriehoek er in past en dan wil ik de laadkabel erin doen, want die hoop ik nooit nodig te hebben. Ik heb een eigen laadpaal met vaste kabel en de rest incidenteel snelladen...
Foto's staan op internet:Of-Aaargh schreef op zondag 17 maart 2024 @ 07:46:
[...]
Ik vermoed dat de gevarendriehoek en laadkabel er niet allebei tegelijk in gaan passen. Graag foto's hier als het je tzt wel lukt!
:strip_exif()/f/image/ofPWUie2iDfE353ycztsXwVQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Zal geen 32A kabel zijn...
Eigenaardigheidje op het kentekenbewijs. Bij 'Vermogen P.2' staat 75kW. Zou dat niet 200kW moeten zijn?
:strip_exif()/f/image/4fkvgXsaStZdJgcg7P7cygv7.jpg?f=fotoalbum_large)
Gisteren onze EX30 SMER in ontvangst mogen nemen.
:strip_exif()/f/image/ifFfU2yfIG8uqc2IFm6U16Xt.jpg?f=fotoalbum_large)
Eerste indruk wat een mooie auto. Heerlijk stil en super wegligging. Heel blij mee!
Lekker de hele dag gereden even bij een Tesla supercharger geweest in DLD. Goed zicht op de weg geen afleiding van een drivers display of HUD ;-)
IITC was al geactiveerd en het koppelen van onze Volvo ID's ging soepel. Het afronden van IITC via de app werkt niet geeft foutmelding.
Ook Google koppelen ging probleemloos.
Gelijk getest of ik de garagedeur thuis kon openen en sluiten via Hey Google en dat werkte. Helaas bij thuiskomst werkte het niet meer. Geen idee waarom het nu niet meer werkt.Vandaag maar eens kijken of dit is op te lossen.
We gebruiken nu alleen de credit cards zodat de profilelen netjes gekozen worden bij wisselen gebruiker.
[ Voor 5% gewijzigd door tdolder op 17-03-2024 10:16 ]
EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi
Gevarendriehoek heeft (in de Ultra in ieder geval) al een goed plekjeOf-Aaargh schreef op zondag 17 maart 2024 @ 07:46:
[...]
Ik vermoed dat de gevarendriehoek en laadkabel er niet allebei tegelijk in gaan passen. Graag foto's hier als het je tzt wel lukt!
:strip_exif()/f/image/SRsVmMy3BOLlKySpb3WFt7ka.jpg?f=fotoalbum_large)
De laadkabel past toch echt wel in de frunk, maar het is passen meten. Ik heb de kabel niet vaak nodig maar ik zie mijzelf niet na laden friemelen om die kabel weer terug 8n de frunk te krijgen. Dan gaat ie achterin en thuis pruts hem weer in de frunk. Het lijkt wel een snoer kerstlampjes uit een doosje: krijg je ook nooit meer goed terug.
Dat vind ik juist geen goed plekje. Maakt het verwijderen en opslaan van de hoedenplank weer wat lastiger. Voorin lijkt de ruimte ook speciaal voor de gevarendriehoek gemaakt en zit hij nooit in de weg.mausy5043 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 13:48:
[...]
Gevarendriehoek heeft (in de Ultra in ieder geval) al een goed plekje
[Afbeelding]
Maar laat ik eerst op mijn SMER wachten voordat ik echt kan oordelen...
[ Voor 5% gewijzigd door Swerfer op 17-03-2024 16:59 ]
1-april joke?Cheetha schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:12:
[...]
Helaas gaat de ex30 hier nog niet van profiteren:
Volvo Cars
Beheerder
·
Hi Luc! The plan is to introduce this to the next generation of our electric cars which not yet have been presented. /Robert
Er staat dat ze deze functie introduceren bij een nieuwe EV, maar er staat niet dat ze deze functie niet gaan toepassen met terugwerkende kracht bij bestaande modellen. Zo lees ik het tenminste. Waarschijnlijk willen ze dit nieuwtje (marketing technisch) bij een nieuw model kunnen introduceren en daarna naar bestaande modellen uitrollen.Cheetha schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:12:
[...]
Helaas gaat de ex30 hier nog niet van profiteren:
Volvo Cars
Beheerder
·
Hebben ze de letters van VOLVO nu ook gewrapt of is dat gespoten? Wil dat namelijk ook op mijn Jaguar laten doen.acbs2 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:36:
Vorige week maandag in ontvangst mogen nemen.
Chrome delete en wrap voorzijde, voorportier ramen getint en achterzijde zwarte originele hoogglans volvo letters afgelopen vrijdag laten doen bij Slot Exclusive in Dodewaard. Zijruiten en achterruit zijn fabrieksaf getint.
SMER Plus Vapour Grey/Indigo
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]