Vandaag kenteken binnengekregen SMER PLUS..trekhaak moet er nog onder. Zaterdag kan ik hem ophalen. Had hem 16 juni gekocht.
Even een groot compliment aan alle deelnemers in dit forum. Een schat aan informatie en nuttige reacties en alles “on topic”. Hartelijk dank!
EX30 Plus SMER 19"
Zo werkt het niet. Daar voelt een autofabrikant niets van, als er dit soort slechte keuzes worden gemaakt. Tenzij het echt een rampzalige wagen is, maar daar gaat het niet over.Zwijntje schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 14:07:
[...]
Achteraf misschien een verkeerde gok geweest. Ze gaan zelf de consequentie ervan voelen en wellicht dat ze er dan wel wat aan gaan doen, de tijd zal het leren.
Useability gaat je niet opvallen op een korte testrit van 100-200km (uurtje of twee). Er is information overload, en al zeker als het je eerste EV ervaring is, wat deze EX30's vaak zijn. De gebrekkige useability viel me in de polestar ook niet op. Ik was gewoon onder de indruk van het sobere design, de materials, het ontwerp zelf, en de 'experience center'. Daarna in de lease besteld.
Komt ook bij dat dit hele sci-fi interface gedoe vooral gemaakt is om te imponeren in die eerste vijf minuten. Futuristisch! MoDeRn! De toekomst vandaag, en "oh zeker, de buurman heeft dit ook!"
Maar voor veel mensen is een auto de tweede duurste uitgave in hun leven, na een huis. Dus daarna zit je er mee. Of wordt het tweedehands doorverkocht. Resultaat voor deze merken, met of zonder 'tevredenheidsenquête' = maakt helemaal geen verschil, de auto wordt namelijk toch verkocht. En anders doorverkocht, maar wordt niet terug ingeleverd bij geely.
Je kan enkel jezelf behoeden om je niet twee keer aan dezelfde steen te stoten. Als de volgende polestar geen split screen (nav+media) heeft zoals de EX30 en nieuwe volvo's, of teveel de richting op gaat van tesla, of met capacitieve knoppen uitgerust wordt, of zonder driver display, zal ik deze over een paar jaar niet meer overwegen bij een nieuwe lease.
Concurrentie wordt steeds groter, aantal modellen ook. Ik vind dan wel iets wat niet wanhopig een tesla wil zijn en 5 knopjes wil uitsparen. (En nee, bespaar me de 'gevatte' replies met een 1990 lexus of mercedes interieur, je weet best dat ik dat niet bedoel)
Collega's hier, van alle leeftijden, die in deze categorie (EX30) kunnen kiezen gaan dan vaak naar megane, zeekr, smart of Byd (soul). Gisteren nog iemand gesproken met een BYD seal U in bestelling, om die reden.
Maar goed, laatste keer dat ik bij m'n polestar onderhoud wat praatte met de dealer, wist hij me te vertellen dat 8/10 verkochtte auto's een EX30 zijn. Waar volvo dealers vroeger eerder een droeve bedoening waren, met bejaarden die 'hun laatste auto' kwamen kopen (een XC90 aan 90.000 euro) hangt er nu een fijne sfeer, en een diverser clienteel die naar de EX30 komt kijken (en wie weet wel naar huis gaat met een EX40 bvb, of C40).
Doen ze goed...
@Amos_x wellicht heb ik eroverheen gelezen, dan mijn excuses , maar overweeg jij de EX30 ? Ik waardeer je kritische blik over deze kwesties.
Ik zelf heb nooit een nieuwe auto gehad en was erg onder de indruk van het hele elektrisch rijden en de Volvo in het algemeen. Dan is het best verhelderend om de wat kritische kant te bekijken van iemand die duidelijk meer ervaring heeft met elektrische auto's
Ik zelf heb nooit een nieuwe auto gehad en was erg onder de indruk van het hele elektrisch rijden en de Volvo in het algemeen. Dan is het best verhelderend om de wat kritische kant te bekijken van iemand die duidelijk meer ervaring heeft met elektrische auto's
www.mariovisser.com
Nog een aardige site over realistische cijfers qua EV-verbruik: https://ev-database.org/
Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24
Ik zit nu vast aan m'n huidige lease via de werkgever. En nog wel even. Maar ik volg het allemaal met veel interesse en rijd waar mogelijk andere wagens, of wagens van collega's. Vroeger had men bij bedrijven een best-buy. Allemaal bmw, of audi, of VW. Maar omdat de markt compleet dolgedraaid is, met verplichtingen en financiële/fiscale stimuli om werknemers EV te laten rijden, is elk merk (binnen budget) een optie. Dus krijg je een wirwar aan merken en auto's bij de meeste bedrijven.Mavi86 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:14:
@Amos_x wellicht heb ik eroverheen gelezen, dan mijn excuses , maar overweeg jij de EX30 ? Ik waardeer je kritische blik over deze kwesties.
EX30 heb ik recent bij de dealer eens getest. Een geely product. En toevallig vind ik dat geely best veel goed doet (ook al heb ik de schijn tegen, en ben ik al vaak vriendelijk gesommeerd om dit forum te verlaten door allerhande dolgedraaide fanboys).
Ik zou zeker geen EX30 weigeren in lease van de werkgever. Een gegeven paard enz... Voor mij persoonlijk iets te klein (vooral achteraan), en heb m'n twijfels bij het veel te minimalistische interieur. Maar dat is persoonlijk. Ik heb hoe langer hoe meer een hekel aan apps/swipey interfaces, en connected rommel. Maar dat is off-topic. Ik blijf er van weg, en het maakt blijer.
Opnieuw, interieur van de EX30 prima. Mooi gebruik van materialen, voorin erg ruim (geen middentunnel). Op dat gebied 0,0 opmerkingen. Sowieso kan ik alles uit de Geely stal erg waarderen, vooral dan waar dan nog een scandinavische toets op zit.
Op dit moment zou ik nog steeds polestar de voorkeur geven. Gewoon meer m'n ding (maar opnieuw smaak). Als ik het goed begrijp is er een recent een dikke korting over de polestar gegaan in NL. Dus bekijk die zeker ook even. Liftback, ruim, lager, meer berline gevoel. Compacte cockpit, maar dat moet je ding zijn. Is wel mijn ding eigenlijk.
Verder kijk ik nu vooral naar BYD. Nog niet getest, maar op papier enorm indrukwekkend. 80 kWh batterij voor minder dan 40k ex. btw?? Hallo. (seal U). En ik blijf een zwak hebben voor de megane e-tech, helemaal in lijn met de EX30 qua omvang/binnenvolume. Ook google automotive, dus dat zit wel goed. Vrij klein ook, maar als het je smaak is...
Er is eindelijk wat competitie nu in dit segment, waar de EX30 duidelijk het meest CUV/mini SUV aandoet. Maar er is dus voor elk wat wils. Veel plezier met je keuze
Net als Amos met zijn Polestar heb ik de eerste XC40 EV gehad en rij die nog steeds. Ik denk dat daar ook een stukje interesse en kritische blik van ons vandaan komt maar ik spreek voor mezelf. Wij waren als eerste groep XC40 rijders gewoon echt proefpersonen, geloof me. De auto was nog niet klaar om uitgebracht te worden maar men moest wel. Er zijn zelfs teams meetings geweest met Volvo NL en QA sessies via Volvo en ook nog een speciale portal waar wij al onze feedback neer konden pleuren (waar vervolgens niks of heeeeeel laat iets mee gedaan werd). Achteraf een mooie tijd, maar eigenlijk is de wagen nu pas sinds een tijdje zo stabiel dat je dit toch eigenlijk bij aankoop verwacht.Mavi86 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:14:
Ik zag dat een beetje terug bij de EX30 met die software maar ook hardware issues. De lancering lijkt mij ook met de EX30 te vroeg te komen dus ik volg dit topic en de eerste serieuze gebruikers ervaringen met veel interesse. En ik denk met mij velen meer want voor sommigen komt de keuze eraan om of nieuw te leasen/kopen of wat dan ook. De EX30 was en is een hele leuke interessante wagen op papier.
Ik denk ook alleen maar goed voor dit topic als er van alles in komt te staan, goede dingen, mindere dingen, slechte dingen. Dan krijg je ook een eerlijk beeld toch?
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)| Polestar 2 MidYear 2026 in bestelling
Heb even gekeken wat de kosten zijn, maar dit is niet verkeerd.lmvoo schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:39:
[...]
Nederlandse link: https://www.volvocarfinan....nl/extra-premie-voordeel
Klopt, en meer nog dan alle tech of specs, gaat bij mij met een auto nog steeds heel veel over gevoel en design. Ik wil best veel aanvaaarden voor het 'juiste model'. Dat had ik meteen met polestar.Juancho schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:27:
Ik denk ook alleen maar goed voor dit topic als er van alles in komt te staan, goede dingen, mindere dingen, slechte dingen. Dan krijg je ook een eerlijk beeld toch?
Ik kan op dit moment geen mooiere auto (voor mezelf) bedenken in dat segment. Indien ik opnieuw voor de keuze stond werd het opnieuw deze. En vooral sinds er 40km extra range magisch bijkwam sinds het MY 2023
Maar idd, polestar, volvo, zelfde familie. Ik denk dat er veel lezers uit het polestar topic hier meelezen en omgekeerd.
En ook volvo is nu duidelijk de goede kant op qua design en ontwerp. De EX30 is echt heel mooi, je hoort me echt het tegendeel niet beweren. Benieuwd naar de C40 refresh als die er binnen een paar jaar komt
Je ziet inmiddels wel erg veel reviews voorbij komen. Veel reviewers praten elkaar na of/en zijn slecht geinformeerd over de werking van bepaalde zaken.
Gelukkig ook veel positieve zaken en info over instellingen en werking infotainmentsysteem.
Blijft leuk om alle info af te lopen.
7 maart mogen we hem ophalen. Ik hoop tegen die tijd aardig op de hoogte te zijn van de werking en instellingen van het infotainmentsysteem.
Gelukkig ook veel positieve zaken en info over instellingen en werking infotainmentsysteem.
Blijft leuk om alle info af te lopen.
7 maart mogen we hem ophalen. Ik hoop tegen die tijd aardig op de hoogte te zijn van de werking en instellingen van het infotainmentsysteem.
Dan neemt hij wel de tijd om dat plastic jasje te verwijderen en de accu op te laden,...Zwijntje schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 09:18:
Mijn dealer in Echt heeft helaas 3 volle weken nodig voor het klaarmaken van mijn EX30![]()
Nog even geduld dus
(Eind augustus besteld.)

Voor de liefhebbers die nog moeten bestellen maar twijfelen over exterieur kleur of interieur opties hierbij een leuk filmpje: https://youtu.be/I5IzPe4L-GY?si=TlP0Ao1Fhfs-NWMb
@Amos_x
Sowieso vind ik de Polestar ook erg mooi. Interieur misschien wel mooier dan de EX30. Wij gaan de auto privé rijden en omdat het Volvo abonnement zonder bkr registratie is wordt de keuze voor ons heel makkelijk ivm kopen van een huis binnen 2 jaar
Persoonlijk kan ik het minimalistische interieur wel waarderen. ( hoewel ik totaal geen "tech freak" ben ) Gek genoeg wordt ik wel rustig van zo'n kil interieur.
De ruimte op de achterbank viel me wel tegen. Maar omdat ik alleen maar een zoontje van 2 heb die achterin zit is dat nog geen probleem.
Verder ben ik heel erg te spreken over de rijeigenschappen. Erg snel en ook, nog belangrijker, heerlijk comfortabel.
En ik wil gewoon graag elektrisch rijden
Sowieso vind ik de Polestar ook erg mooi. Interieur misschien wel mooier dan de EX30. Wij gaan de auto privé rijden en omdat het Volvo abonnement zonder bkr registratie is wordt de keuze voor ons heel makkelijk ivm kopen van een huis binnen 2 jaar
Persoonlijk kan ik het minimalistische interieur wel waarderen. ( hoewel ik totaal geen "tech freak" ben ) Gek genoeg wordt ik wel rustig van zo'n kil interieur.
De ruimte op de achterbank viel me wel tegen. Maar omdat ik alleen maar een zoontje van 2 heb die achterin zit is dat nog geen probleem.
Verder ben ik heel erg te spreken over de rijeigenschappen. Erg snel en ook, nog belangrijker, heerlijk comfortabel.
En ik wil gewoon graag elektrisch rijden
www.mariovisser.com
Leg je niet uit dat het juist wel zo werkt?Amos_x schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:00:
[...]
Zo werkt het niet. Daar voelt een autofabrikant niets van, als er dit soort slechte keuzes worden gemaakt. Tenzij het echt een rampzalige wagen is, maar daar gaat het niet over.
Useability gaat je niet opvallen op een korte testrit van 100-200km (uurtje of twee). Er is information overload, en al zeker als het je eerste EV ervaring is, wat deze EX30's vaak zijn. De gebrekkige useability viel me in de polestar ook niet op. Ik was gewoon onder de indruk van het sobere design, de materials, het ontwerp zelf, en de 'experience center'. Daarna in de lease besteld.
Komt ook bij dat dit hele sci-fi interface gedoe vooral gemaakt is om te imponeren in die eerste vijf minuten. Futuristisch! MoDeRn! De toekomst vandaag, en "oh zeker, de buurman heeft dit ook!"
Maar voor veel mensen is een auto de tweede duurste uitgave in hun leven, na een huis. Dus daarna zit je er mee. Of wordt het tweedehands doorverkocht. Resultaat voor deze merken, met of zonder 'tevredenheidsenquête' = maakt helemaal geen verschil, de auto wordt namelijk toch verkocht. En anders doorverkocht, maar wordt niet terug ingeleverd bij geely.
Je kan enkel jezelf behoeden om je niet twee keer aan dezelfde steen te stoten. Als de volgende polestar geen split screen (nav+media) heeft zoals de EX30 en nieuwe volvo's, of teveel de richting op gaat van tesla, of met capacitieve knoppen uitgerust wordt, of zonder driver display, zal ik deze over een paar jaar niet meer overwegen bij een nieuwe lease.
Concurrentie wordt steeds groter, aantal modellen ook. Ik vind dan wel iets wat niet wanhopig een tesla wil zijn en 5 knopjes wil uitsparen. (En nee, bespaar me de 'gevatte' replies met een 1990 lexus of mercedes interieur, je weet best dat ik dat niet bedoel)
Collega's hier, van alle leeftijden, die in deze categorie (EX30) kunnen kiezen gaan dan vaak naar megane, zeekr, smart of Byd (soul). Gisteren nog iemand gesproken met een BYD seal U in bestelling, om die reden.
Maar goed, laatste keer dat ik bij m'n polestar onderhoud wat praatte met de dealer, wist hij me te vertellen dat 8/10 verkochtte auto's een EX30 zijn. Waar volvo dealers vroeger eerder een droeve bedoening waren, met bejaarden die 'hun laatste auto' kwamen kopen (een XC90 aan 90.000 euro) hangt er nu een fijne sfeer, en een diverser clienteel die naar de EX30 komt kijken (en wie weet wel naar huis gaat met een EX40 bvb, of C40).
Doen ze goed...
Als de concurrentie wel kan bieden wat de EX30 niet heeft en mensen dus eerder voor de concurrentie gaat kiezen, dan gaat Volvo/Geely daar toch wel wat van merken?
De keuze wordt langzamerhand groter, dus ik spoor iedereen aan om duidelijk te maken voor zichzelf wat het eisen- en wensenlijstje is voor die nieuwe auto en dus ook bij meerde merken binnen te wandelen.
Want, inderdaad, 2e grootste investering die je zult maken!
En als op dat lijstje staat: duurder/groter dan de auto van de buurman... Hey, be my guest!
Volvo EX30 Plus SMER Moss Yellow
Je zou zeggen dat dit een dagje werk is, toch?Mate68 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:41:
[...]
Dan neemt hij wel de tijd om dat plastic jasje te verwijderen en de accu op te laden,...
Al weet ik wel dat mijn dealer het (te) druk had de afgelopen maanden met het reguliere onderhoud. Ik kon mijn V60 ook met moeite inplannen daar. Als daar bovenop nog eens een tiental EX30's komen...
Volvo EX30 SMER Core - Wallbox Pulsar Plus 22kW
Ik ook wel hoor. Als ik er puur zou inzitten als lounge experience, om het design in me op te nemen en 'tot rust te komen', zou ik het ook verkiezen. Helaas vind ik dat een auto geen woonkamer is, maar een gevaarlijk en serieus object, een mechanisch voertuig, dat ik ten allen tijde met volledige controle en geen gedoe, veilig wil kunnen opereren.Mavi86 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 22:39:
@Amos_x
Slechte vergelijking maar vliegtuigen worden ook niet met enkel een touchscreen en een yoke uitgevoerd.
En als dat soms vloekt met 'design' want er zit een knopje of hendeltje of schermpje te veel op, dan moet dat maar.
Je hebt zeker gelijk, persoonlijk zelf de auto gezien vanbinnen. En op de foto's op de webpagina scoort het interieur dikke design-punten door minimalisme. Dat doen ze zeker goed.
Als ik dan hier reacties lees van: "ik zal me met plezier forceren om er aan te wennen, omdat het 'nieuw' is". Tja, dan vraag ik me af, waarom is dit nodig. InNoVaTIe omwille van InNoVaTiE!!
Jullie zullen het volgende probleem niet hebben, want er is splitscreen op jullie scherm, dus off-topic. Maar bij polestar moet je dus een soort home button aanraken op de rand/bezel van het scherm, onderaan, achter het pookje, om de view terug te halen met de vier grote zones/quadranten. (vanuit bijvoorbeeld full screen navigatie). Als je naar radio/media of iets anders wil. Die home button is dus absoluut niet te vinden of te raken zonder naar het scherm te staren.
Als je op een ander, kleiner icoontje, ramt om alle apps te zien, dan moet je dus veel kleinere icoontjes aantikken. En dus ook zeker kijken.
*snip: dit voegt niks toe*. Daar zat een grote ronde knop in het midden, waar je door te draaien en de combinatie met een 4 way dial/selectie eigenlijk ALLES op gevoel kan doen. Samen met 1 paddeltje voor het switchen tussen audio en nav, was dit alles wat ik ooit nodig had.
Als ik het heb over meer fysieke controls bedoel ik net dat. 1 4-way dial, en 1 fysieke knop. En misschien climate. *snip: dit voegt niks toe*
[ Voor 6% gewijzigd door We Are Borg op 28-02-2024 21:27 ]
Mijn punt is dat je het dus niet kan ervaren alvorens te kopen. Dit is algemeen niet iets wat je meeneemt in een testrit. Dus er is van 'naar de concurrentie gaan' geen sprake op dat moment, niet omwille van die reden of voor die criteria. Dus Geely merkt daar niets van, op dat moment is de auto namelijk al verkocht.Zwijntje schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 23:11:
[...]
Leg je niet uit dat het juist wel zo werkt?
Als de concurrentie wel kan bieden wat de EX30 niet heeft en mensen dus eerder voor de concurrentie gaat kiezen, dan gaat Volvo/Geely daar toch wel wat van merken?
Het is niet dat je een auto online koopt en na 14 dagen terug brengt en Geely ineens met een stock teruggebrachtte auto's zit. Dit wordt pas duidelijk na een paar generaties en uitvoerige customer feedback. Intussen zitten we op een volledig dwaalspoor, jammer genoeg.
Nogmaals, door de splitscreen is het al FLINK BETER dan wat ik ervaar in de polestar. Dus ik wil het zeker niet dramatiseren. En je hebt op zijn minst nog een stalk voor de knipperlichten (*kuch* tesla

En ik begrijp volledig dat er meerdere persoonlijke voorkeuren zijn in deze. Met twee partijen die iets helemaal verschillend willen. Het is wel al meermaals door studies en tests bewezen dat swipey swipey schermen ojectief, feitelijk onveiliger zijn. Dus altijd beweren dat het 'equal and opposite' is en er geen verschil is, is eigenlijk niet correct. Maar men wil het niet toegeven enkel omdat het minimalistische schermpje 'cooler' en futuristischer is, en men zelf te veel skin in the game heeft (buyers bias). Iedereen doet daar mee wat 'ie wil.
Ben ik het niet helemaal met je eens.Amos_x schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 08:06:
[...]
Mijn punt is dat je het dus niet kan ervaren alvorens te kopen. Dit is algemeen niet iets wat je meeneemt in een testrit. Dus er is van 'naar de concurrentie gaan' geen sprake op dat moment, niet omwille van die reden of voor die criteria. Dus Geely merkt daar niets van, op dat moment is de auto namelijk al verkocht.
Het is niet dat je een auto online koopt en na 14 dagen terug brengt en Geely ineens met een stock teruggebrachtte auto's zit. Dit wordt pas duidelijk na een paar generaties en uitvoerige customer feedback. Intussen zitten we op een volledig dwaalspoor, jammer genoeg.
Zeker als je al je bedenkingen over de bediening en interface van een auto, dan ga je dat hopelijk toch juist eerst uitgebreid testen? Nogmaals, het is een gigantische investering!
Als je vervolgens zelf bewust de keuze maakt om het te kopen, ondanks de matige ervaring, of zonder überhaupt fatsoenlijk getest te hebben, dan mag je in mijn optiek niet klagen. (Over die interface, bugs en dergelijke daar gelaten)
Je ervaring delen wordt natuurlijk wel gewaardeerd, maar dat is toch anders dan klagen.
Precies, ieder zijn voorkeur!Amos_x schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 08:06:
[...]
En ik begrijp volledig dat er meerdere persoonlijke voorkeuren zijn in deze. Met twee partijen die iets helemaal verschillend willen. Het is wel al meermaals door studies en tests bewezen dat swipey swipey schermen ojectief, feitelijk onveiliger zijn. Dus altijd beweren dat het 'equal and opposite' is en er geen verschil is, is eigenlijk niet correct. Maar men wil het niet toegeven enkel omdat het minimalistische schermpje 'cooler' en futuristischer is, en men zelf te veel skin in the game heeft (buyers bias). Iedereen doet daar mee wat 'ie wil.
Dus als je swipe schermen in auto's verafschuwd, zou ik toch verder gaan kijken.
Aan de andere kant is er ook een groep mensen die dat juist aanspreekt.
En wat nou precies beter is, swipe of klik, doet er voor een ieder die voor de keuze staat niet toe. Het is een persoonlijke afweging.
Ik ben persoonlijk ook van mening dat 1 enkel scherm niet per se bijdraagt in het veilig rijden, in tegenstelling tot de filosofie van Volvo zelf. En dan met piepjes gaan zeuren dat je op dat ene scherm aan het kijken bent...

Maar ik neem dat, na uitgebreid getest te hebben, bewust op de koop toe.
Ik heb het over de gemiddelde consument die 1 keer per tien jaar een nieuwe auto koopt en denkt dat het allemaal alleen maar beter kan dan hun 15 jaar oude corsa/lupo, want vooruitgang. Niet mezelf, ik weet prima wat ik wil, of wat ik op kan compromitteren als ik alsnog het design mooi vind.Zwijntje schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 08:59:
[...]
Ben ik het niet helemaal met je eens.
Zeker als je al je bedenkingen over de bediening en interface van een auto, dan ga je dat hopelijk toch juist eerst uitgebreid testen? Nogmaals, het is een gigantische investering!
Als je vervolgens zelf bewust de keuze maakt om het te kopen, ondanks de matige ervaring, of zonder überhaupt fatsoenlijk getest te hebben, dan mag je in mijn optiek niet klagen. (Over die interface, bugs en dergelijke daar gelaten)
Zo gebruik ik nooit driving aids, dus dat hele gedoe over lane assist en ACC spendeer ik bvb geen seconde aan.
Het zou er wel moeten toe doen. Het is bewezen meer afleidend. Vind het jammer dat zoiets dan een "persoonlijke afweging" wordt en "er niet toe doet". Ik weet dat 'vrijheid blijheid" en "ieder moet doen wat 'ie wil" en "leven en laten leven" tegenwoordig erg in is. Alles moet kunnen.Zwijntje schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 08:59:
En wat nou precies beter is, swipe of klik, doet er voor een ieder die voor de keuze staat niet toe. Het is een persoonlijke afweging.
Maar inderdaad, regelgeving moet hier eens goed de borstel doorhalen en type homologaties wat strikter zetten zodat dit soort nonsens (die enkel in het belang zijn van de fabrikanten) er uit gaan.
Het gaat me nog niet zozeer om 1 scherm versus 2. Of een driverdisplay al dan niet. Ook een citroen picasso had enkel een centrale console, en zo wel meer auto's. Hopelijk denk je niet dat het me gaat over het gegeven "1 scherm". Neen, swipen op een scherm, zonder feedback, waar je dus ook moet kijken of je swipe iets heeft gedaan, ipv het gewoon te voelen. En ook dat elke software update je buttons en locaties weer helemaal kan restylen naar wens van de fabrikant.Ik ben persoonlijk ook van mening dat 1 enkel scherm niet per se bijdraagt in het veilig rijden, in tegenstelling tot de filosofie van Volvo zelf. En dan met piepjes gaan zeuren dat je op dat ene scherm aan het kijken bent...
Maar ik neem dat, na uitgebreid getest te hebben, bewust op de koop toe.
Ik heb nu al een paar keer die tesla 'highland' gereden waar drive/N/R gewoon op het scherm is. Maar je moet dus steeds kijken om de bevestiging te hebben dat je effectief in drive staat. Dus een 5 points turn in een smal straatje is heel wat anders dan blind aan het pookje D/R/D/R/D/R doen. Niet van toepassing hier, en nu helemaal off-topic, dus bij deze zal ik me beleefd onthouden in het belang van het topic.
Nogmaals, ik ga nu niet overstappen, maar ik houd steeds mentaal een top 3 bij om niet helemaal opnieuw te moeten uitzoeken mocht ik ooit verhuizen/van werkgever veranderen/prive een wagen nodig hebben...
Het is niet jammer, het is gewoon een persoonlijke afweging. Jij als consument maakt toch zelf de keuze, wetende dat het mogelijk meer afleid?Amos_x schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:13:
[...]
Het zou er wel moeten toe doen. Het is bewezen meer afleidend. Vind het jammer dat zoiets dan een "persoonlijke afweging" wordt en "er niet toe doet". Ik weet dat 'vrijheid blijheid" en "ieder moet doen wat 'ie wil" en "leven en laten leven" tegenwoordig erg in is. Alles moet kunnen.
En daarmee bedoel ik niet dat ik het ok vind dat de de industrie een kant op gaat waar auto's weer onveiliger worden, want ik vind dat ook een kwalijke ontwikkeling.
Jij hebt duidelijk je huiswerk wel gedaan. Je hebt her en der al informatie verzameld, verschillende auto's geprobeerd, bij kennissen en collega's feedback gevraagd...
Ik beveel iedereen aan te werk te gaan zoals jou.
Nu heb jij jouw mening gevormd.
Laat anderen dat ook doen op zijn manier. En als dat betekend dat ze juist wel met 1 centraal scherm willen rijden is dat toch hun goed recht?
Je leest echt wel langs m'n argumenten heen, niet? Niet erg. 1 centraal scherm is uitdrukkelijk niet waar ik het over heb en heb ik principieel geen probleem mee. Het ligt genuanceerder.Zwijntje schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:44:
Laat anderen dat ook doen op zijn manier. En als dat betekend dat ze juist wel met 1 centraal scherm willen rijden is dat toch hun goed recht?
Maar verder laat wat anderen me doen echt koud hoor. Waar zeg ik dat dit niet 'hun goed recht' is? Ze zijn verkeerd geïnformeerd, maar inderdaad dat is hun probleem (en het probleem van de voetganger die mogelijks omver gemaaid wordt omdat iemand 4 seconden op z'n head unit zat te swipen, maar opnieuw, zolang ik het niet ben boeit het me niet)
En ik laat anderen hun mening vormen, maar ik mag ook de mijne hebben. Ieder doet er mee wat ze willen.
Met alle respect voor uw mening maar er zijn genoeg, goed geïnformeerde, mensen die toch besluiten om zo’n auto te kopen na het zorgvuldig afwegen van de voor- en nadelen.Amos_x schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:52:
[...]
Ze zijn verkeerd geïnformeerd, maar inderdaad dat is hun probleem (en het probleem van de voetganger die mogelijks omver gemaaid wordt omdat iemand 4 seconden op z'n head unit zat te swipen, maar opnieuw, zolang ik het niet ben boeit het me niet)
En ik laat anderen hun mening vormen, maar ik mag ook de mijne hebben. Ieder doet er mee wat ze willen.
EX30 Plus SMER 19"
Dat is mijn punt niet.Amos_x schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:52:
[...]
Je leest echt wel langs m'n argumenten heen, niet? Niet erg. 1 centraal scherm is uitdrukkelijk niet waar ik het over heb en heb ik principieel geen probleem mee. Het ligt genuanceerder.
Dit wel.hansmw schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:58:
[...]
Met alle respect voor uw mening maar er zijn genoeg, goed geïnformeerde, mensen die toch besluiten om zo’n auto te kopen na het zorgvuldig afwegen van de voor- en nadelen.
Ik mag hopen dat dan het “pedestrian warning” systeem ingrijpt.Maar verder laat wat anderen me doen echt koud hoor. Waar zeg ik dat dit niet 'hun goed recht' is? Ze zijn verkeerd geïnformeerd, maar inderdaad dat is hun probleem (en het probleem van de voetganger die mogelijks omver gemaaid wordt omdat iemand 4 seconden op z'n head unit zat te swipen, maar opnieuw, zolang ik het niet ben boeit het me niet)
Maar ik ben het met je eens dat scherm bediening meer tijd/aandacht vereist dan een paar specifiek knoppen.
Overigens vraag mij wel af... zodra globale settings zijn gedaan, op wat voor diepere niveaue qua instellingen moet je zitten als je aan het rijden ben? Enige waar ik op kom: verwarming hoog laag, welilcht spotify, google maps, ogen vooruit af en toe kijken naar je snelheid. (Ik heb nu een auto die ook digitale infotainment heeft)ajouwens schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:26:
[...]
Ik mag hopen dat dan het “pedestrian warning” systeem ingrijpt.
Maar ik ben het met je eens dat scherm bediening meer tijd/aandacht vereist dan een paar specifiek knoppen.
Gewoon een oprechte vraag, vooral benieuwd waar anderen aandenken. Maybe i'm just simple minded

[ Voor 9% gewijzigd door jaychunlai op 28-02-2024 12:27 ]
Ik wil nog wel 1 ding hieraan toevoegen die jij of een ander niet noemt en waarbij ik bij de XC40 (nu EX40) tegen aan liep maar niet had kunnen weten: de wagen was eigenlijk nog niet klaar voor uitlevering en dat je dus weldegelijke bepaalde zaken kan tegenkomen die je nu simpelweg niet weet. Dit houdt dus in dat je in de praktijk, dus geen proefritje van een uur, tegen allemaal dingen aan loopt waarbij je ook pas NA aankoop/lease erachter komt wat je eigenlijk niet bevalt of tegen zit. Ik las al iets bij de EX30 dat bepaalde systemen nog niet fijn werkten, dat knipperlichten het niet deden of nog wat van die dingen.Zwijntje schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:44:
Zoals de XC40 de eerste EV was van Volvo, is de EX30 de eerste op dit nieuwe platform en met dit nieuwe software/hardware systeem met dus oa 1 scherm. Ik vind het dus iets te makkelijk om te stellen: je koopt een auto en daarmee is het klaar. Want zelfs dan nog kan je dus tegen dingen aan gaan lopen die je alsnog niet bevalt of waarvan je dacht: ik kies een Volvo dus dat zal wel goed zijn. Met de ervaringen van de XC40 is wel gebleken dat dat helaas niet zo easy was. En ik hoop van harte dat jullie al die ellende bespaart blijft, maar je zal begrijpen dat toen ik las dat de software eigenlijk niet kon ik flashbacks kreeg naar 3 jaar terug
[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 28-02-2024 13:53 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)| Polestar 2 MidYear 2026 in bestelling
Net de nieuwe ex30 in ontvangst mogen nemen.
Blijkbaar is de software nog niet klaar om de auto te ontgrendelen enzo doormiddel van de telefoon, jammer. Krijgt een appart kastje (sleutel) erbij naast 2 creditcard.
Verder stukje Zoetermeer - Den Haag prima gereden. Einde dag door naar Eindhoven.
Blijkbaar is de software nog niet klaar om de auto te ontgrendelen enzo doormiddel van de telefoon, jammer. Krijgt een appart kastje (sleutel) erbij naast 2 creditcard.
Verder stukje Zoetermeer - Den Haag prima gereden. Einde dag door naar Eindhoven.
Als ik hier zo mee lees dan valt het bij Volvo nog wel mee met de OTA updates. die lijken nog te komen, of heb ik het mis?
Ik rij nu nog een VW ID.3 in de private lease, maar hun SW updates is echt een drama. Auto is al 3 of 4 keer terug geweest naar de garage voor een SW update.
Ben aan het mee lezen in dot topic, omdat we de EX30 erg overwegen als volgende auto. Proefrit was erg positief, zeker vergeleken met de ID.3. En als we deze doen dan krijgen we hem pas ergens einde dit jaar en dan zijn hopelijk veel kinderziektes verholpen.
Ik rij nu nog een VW ID.3 in de private lease, maar hun SW updates is echt een drama. Auto is al 3 of 4 keer terug geweest naar de garage voor een SW update.
Ben aan het mee lezen in dot topic, omdat we de EX30 erg overwegen als volgende auto. Proefrit was erg positief, zeker vergeleken met de ID.3. En als we deze doen dan krijgen we hem pas ergens einde dit jaar en dan zijn hopelijk veel kinderziektes verholpen.
Laten we leuk blijven tegen elkaar
De auto hoeft niet idd niet naar de dealer. Hier kun je de software releases vinden. We zitten nu op versie 1.2.1t2faag schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 14:15:
Als ik hier zo mee lees dan valt het bij Volvo nog wel mee met de OTA updates. die lijken nog te komen, of heb ik het mis?
https://www.volvocars.com...30/software-release-notes
EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi / Marstek Venus E v2
Had de dealer dat al niet aangegeven toen je de auto bestelde? Zou vlgs mijn dealer pas van de zomer operationeel worden.ruudbeest schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 14:00: Blijkbaar is de software nog niet klaar om de auto te ontgrendelen enzo doormiddel van de telefoon, jammer. Krijgt een appart kastje (sleutel) erbij naast 2 creditcard.
Als ik in de app kijk, zie ik alleen 1.2 staan. Komt hier nog 1.2.1 te staan als deze is geüpdate?tdolder schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 14:25:
[...]
De auto hoeft niet idd niet naar de dealer. Hier kun je de software releases vinden. We zitten nu op versie 1.2.1
https://www.volvocars.com...30/software-release-notes
EX30 SMER cloud blue sinds 9-2-2023
in mijn auto zie ik netjes 1.2.1 staan en in de app idd 1.2Del Boske schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:05:
[...]
Als ik in de app kijk, zie ik alleen 1.2 staan. Komt hier nog 1.2.1 te staan als deze is geüpdate?
In de Android telefoon app: 'poppetje' > 'App-instellingen' > helemaal onderaan bij "versie" staat de versie van de telefoon app (momenteel 1.2).Del Boske schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:05:
[...]
Als ik in de app kijk, zie ik alleen 1.2 staan. Komt hier nog 1.2.1 te staan als deze is geüpdate?
In diezelfde Android telefoon app: 'autootje' > 'Software voor de auto' > 'x.x.x Geinstalleerd'. Dit is de versie van AAOS in de auto. (momenteel; of heel binnenkort 1.2.1). Vooralsnog is het advies om het schakelaartje bovenaan "Automatische software-updates" aan te zetten.
Beide versies hoeven niet overeen te komen. Ik ken de iOS app niet, maar die zal niet veel verschillen.
[ Voor 11% gewijzigd door mausy5043 op 28-02-2024 19:44 ]
Met de EX90 heeft Volvo voor het EERST een elektrisch verstelbaar stuurwiel. Dit had BMW als in de jaren '90. Heeft dat impact gehad op de S90/V90/XC90? Vraag me overigens wel af wat duurder is; een HUD inbouwen of een tellertje achter het stuur. Ik ga het meemaken. Mijn moeder rijdt al jaren een Ypsilon. Weet je waar de teller zit? Juist; in het midden.Zwijntje schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 14:07:
[...]
Het lijkt erop dat links om of rechtsom die soundbar erin moest komen. Ten kostte van een aantal andere zaken, waaronder het heads-up display.
Achteraf misschien een verkeerde gok geweest. Ze gaan zelf de consequentie ervan voelen en wellicht dat ze er dan wel wat aan gaan doen, de tijd zal het leren.
Klopt Renault Twingo (199x) had het ook al. Citroen C4 omstreeks de eeuwwisseling idem.lmvoo schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:47:
[...]
Mijn moeder rijdt al jaren een Ypsilon. Weet je waar de teller zit? Juist; in het midden.
En vergeet MINI niet!mausy5043 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:53:
[...]
Klopt Renault Twingo (199x) had het ook al. Citroen C4 omstreeks de eeuwwisseling idem.
IOS is hetzelfde, alleen kan ik dat automatisch updaten niet activeren. Krijg ik een rare melding dat alleen de eigenaar dit kan (en dat ben ik aldus app/auto instellingen).mausy5043 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:39:
[...]
In de Android telefoon app: 'poppetje' > 'App-instellingen' > helemaal onderaan bij "versie" staat de versie van de telefoon app (momenteel 1.2).
In diezelfde Android telefoon app: 'autootje' > 'Software voor de auto' > 'x.x.x Geinstalleerd'. Dit is de versie van AAOS in de auto. (momenteel; of heel binnenkort 1.2.1). Vooralsnog is het advies om het schakelaartje bovenaan "Automatische software-updates" aan te zetten.
Beide versies hoeven niet overeen te komen. Ik ken de iOS app niet, maar die zal niet veel verschillen.
Is er iemand die de auto heeft en hem zelf naar 1.2.1 heeft ge-update? Ik denk dat die update nog moet komen. Mijn lijstje met rare dingen stagneert maar is toch nog wel stukje langer geworden.
I intend to live forever - so far, so good.
Den Haag - Eindhoven netjes een gemiddelde van 18.1 kWh/100kmruudbeest schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 14:00:
Net de nieuwe ex30 in ontvangst mogen nemen.
Hier en daar even op zijn staart getrapt, maar voornamelijk snelweg max 100km/h
Lancia, Renault, Citroën, Mini.. allemaal automerken die destijds NIET riepen dat ergonomie en veiligheid een van de prioriteiten is waarmee ze zich onderscheiden van andere merken. Ik blijf het een onbegrijpelijke bezuiniging vinden, juist bij Volvo. Laat toch wel zien wie tegenwoordig uiteindelijk de baas is.mausy5043 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:53:
[...]
Klopt Renault Twingo (199x) had het ook al. Citroen C4 omstreeks de eeuwwisseling idem.
Is het wellicht een idee om een lijst bij te houden met "problemen / bugs" welke er op dit moment zijn. Zo kan iedereen snel zien wat er wel en niet werkt.
Dat lijkt mij een uitstekend ideeznight schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:33:
Is het wellicht een idee om een lijst bij te houden met "problemen / bugs" welke er op dit moment zijn. Zo kan iedereen snel zien wat er wel en niet werkt.
EX30 Plus SMER 19"
Wie van de gelukkige bezitters van de EX30 hebben ook het issue dat berichten zoals van whatsapp niet doorkomen in de auto?
Whatsapp is verder ook niet als app te downloaden in de AA omgeving van de auto.
Whatsapp is verder ook niet als app te downloaden in de AA omgeving van de auto.
Dat laatste lijkt me ook helemaal niet verkeerd en waarschijnlijk bewust zo gedaan.ruudbeest schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:32:
Wie van de gelukkige bezitters van de EX30 hebben ook het issue dat berichten zoals van whatsapp niet doorkomen in de auto?
Volvo EX30 | SMER | Plus | Vapour Grey / Indigo | MY24
Ik kan WhatsApp prima gebruiken in mijn Lynk&Co. Berichtjes worden voorgelezen en beantwoorden kan gewoon met spraak. Komt geen vinger aan te pas. Voor een “noodzakelijk” berichtje onderweg is dat m.i. voldoende.Dat laatste lijkt me ook helemaal niet verkeerd en waarschijnlijk bewust zo gedaan.
Is dat niet via apple carplay dan , whatsapp moet toch gekoppeld zijn aan een telefoonnummer en de android auto heeft volgens mij een eigen 4g verbinding . Correct me if i’ m wrongajouwens schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 11:17:
[...]
Ik kan WhatsApp prima gebruiken in mijn Lynk&Co. Berichtjes worden voorgelezen en beantwoorden kan gewoon met spraak. Komt geen vinger aan te pas. Voor een “noodzakelijk” berichtje onderweg is dat m.i. voldoende.
In de sofware update 1.2.1 staat o.a.:
You can write and send text messages using voice control via the digital assistant1. If you receive a text message, a notification will appear in the display.
Ik neem aan dat daar ook Whatsapp ondervalt. Misschien is 1.2.1 nog niet geinstalleerd.
You can write and send text messages using voice control via the digital assistant1. If you receive a text message, a notification will appear in the display.
Ik neem aan dat daar ook Whatsapp ondervalt. Misschien is 1.2.1 nog niet geinstalleerd.
Ik ga het zo even uitzoeken wanneer ik de auto op ga halen (over een uur). Probeer het dan even met iOS en Android telefoons.
Ja, sorry. Je hebt helemaal gelijk.ivarga schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 11:51:
[...]
Is dat niet via apple carplay dan , whatsapp moet toch gekoppeld zijn aan een telefoonnummer en de android auto heeft volgens mij een eigen 4g verbinding . Correct me if i’ m wrong
Bij veel van die autos zat de centrale snelheidsmeter veel verder van je vandaan, dicht bij de basis van de voorruit, en had daar bijna het effect van een HUD. Ik heb zelf een Prius en een Grand C4 Picasso gereden met de snelheidsmeter op die plek en vond het bijna net zo goed als een HUD, want je blik valt er op zonder ver van de weg te moeten kijken. Ook een tijdje met een Yaris leenauto gereden met "diepte effect" op de snelheidsmeter, werkte ook zeer goed omdat je niet op een korte afstand moet focussen. Deze systemen waren allemaal beter dan een traditionele meter achter het stuur. Ook in mijn huidige P2 is het gewoon niet ergonomisch zonder HUD. Een snelheidsmeter in het midden hoeft dus echt niet onveilig of onergonomisch te zijn.Of-Aaargh schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 07:39:
[...]
Lancia, Renault, Citroën, Mini.. allemaal automerken die destijds NIET riepen dat ergonomie en veiligheid een van de prioriteiten is waarmee ze zich onderscheiden van andere merken. Ik blijf het een onbegrijpelijke bezuiniging vinden, juist bij Volvo. Laat toch wel zien wie tegenwoordig uiteindelijk de baas is.
Helaas is die in de EX30 dat wel want te dicht op de bestuurder en buiten het directe blikveld als je je aandacht op de weg voor je hebt.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
De denkfout die nog wel eens gemaakt wordt is dat AAOS geen Android Auto is! AAOS is ingebakken in je eigen auto, zonder tussenkomst van je telefoon. Dus met eigen playstore waar je oa Maps, Spotify, Assistent, Youtube en nog wat apps hebt. Maar een app als Whatsapp of Flitsmeiser (was er wel) is er (nog) niet. Dus logisch dat dit niet doorkomt in je wagen. Dat is in de XC/C40 niet anders.ruudbeest schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:32:
Android Auto is gewoon het "clonen" van je telefoonscherm naar je wagen. Net zoals Carplay. En dan heb je de beschikking over alle apps die je ook op je mobiel hebt dus.
Dat is niet met elkaar te vergelijken.
[ Voor 13% gewijzigd door Juancho op 29-02-2024 14:06 ]
Een paar weken geleden gereden in de EX30. Op basis van die rijervaring overgegaan naar een (andere) EV.....De Volvo rijdt echt heel goed. Uiterlijk is ook goed, interieur niet mijn smaak, maar dat is voor iedereen anders. Het ontbreken van een centrale snelheidsmeter vind ik een groot nadeel, evenals het feit dat je bijna alles in het centrale scherm moet regelen, zelfs het openen van het dashboardkastje. Dit is naar mijn idee te ver doorgedreven. Maar goed, denk dat ik er wel aan zou kunnen wennen.guido66 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 12:45:
[...]
Bij veel van die autos zat de centrale snelheidsmeter veel verder van je vandaan, dicht bij de basis van de voorruit, en had daar bijna het effect van een HUD. Ik heb zelf een Prius en een Grand C4 Picasso gereden met de snelheidsmeter op die plek en vond het bijna net zo goed als een HUD, want je blik valt er op zonder ver van de weg te moeten kijken. Ook een tijdje met een Yaris leenauto gereden met "diepte effect" op de snelheidsmeter, werkte ook zeer goed omdat je niet op een korte afstand moet focussen. Deze systemen waren allemaal beter dan een traditionele meter achter het stuur. Ook in mijn huidige P2 is het gewoon niet ergonomisch zonder HUD. Een snelheidsmeter in het midden hoeft dus echt niet onveilig of onergonomisch te zijn.
Helaas is die in de EX30 dat wel want te dicht op de bestuurder en buiten het directe blikveld als je je aandacht op de weg voor je hebt.
Gisteren mijn EX30 SMER vapor grey/indigo mogen afhalen. Helaas bleek dat de software nog niet goed is; bij onze auto bleek dat navigatie niet werkte. Zoals men bij de dealer zegt ligt dit aan het feit dat er geen verbinding of i.d. met Google gemaakt kon worden. Het was overigens wel vreemd, want bij eenzelfde EX30, die op hetzelfde moment afgeleverd werd, werkte alles feilloos. Er schijnt bij Volvo aan gewerkt te worden en men verwacht vandaag of morgen een update te hebben. Laten we het hopen!!
:strip_exif()/f/image/GR7aisaTuTKYeU1Rd3svkcD5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GR7aisaTuTKYeU1Rd3svkcD5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yTfK8WOV7JGDRNEVPUT3sXy2.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 86% gewijzigd door famoort op 29-02-2024 17:16 ]
Mooie auto, veel plezier ermee!famoort schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:16:
Gisteren mijn EX30 SMER vapor grey/indigo mogen afhalen.
[ Voor 9% gewijzigd door iHansz op 29-02-2024 19:43 ]
Veel plezier ermee. Hoeveel inch velgen liggen er op deze auto? Krijg zelf de SMER, core met 18 inch, maar probeer nog een foto te zien waarin het goed duidelijk is qua verschil met 19/20 inch.famoort schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:16:
Gisteren mijn EX30 SMER vapor grey/indigo mogen afhalen. Helaas bleek dat de software nog niet goed is; bij onze auto bleek dat navigatie niet werkte. Zoals men bij de dealer zegt ligt dit aan het feit dat er geen verbinding of i.d. met Google gemaakt kon worden. Het was overigens wel vreemd, want bij eenzelfde EX30, die op hetzelfde moment afgeleverd werd, werkte alles feilloos. Er schijnt bij Volvo aan gewerkt te worden en men verwacht vandaag of morgen een update te hebben. Laten we het hopen!!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
znight schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:56:
[...]
Veel plezier ermee. Hoeveel inch velgen liggen er op deze auto? Krijg zelf de SMER, core met 18 inch, maar probeer nog een foto te zien waarin het goed duidelijk is qua verschil met 19/20 inch.
De zwarte heeft de 18 inches zonder plastic inlays, de cloud blue de 19 inchers.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Bij mij vanmiddag precies hetzelfde. Schijnt een landelijk probleem te zijn na de laatste update. Wel lichtelijk teleurstellend als je je nieuwe auto ophaalt. Via de hotspot van mijn telefoon heb ik toch navigatie. Maar de EX30 app kon (nog) niet gekoppeld worden.famoort schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:16:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vreemd. Ik heb 1.2.1 en nergens last van.
Hier ook 1.2.1 en Google Maps werkt dikke prima. Enige waar ik op zoek was om alle binnen lichtjes aan te zetten, had ik niet kunnen vinden overigens. Of ik ben blind, ken ook.
Onder instellingen - verlichting - alle instellingen volgens mij.jaychunlai schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:22:
Hier ook 1.2.1 en Google Maps werkt dikke prima. Enige waar ik op zoek was om alle binnen lichtjes aan te zetten, had ik niet kunnen vinden overigens. Of ik ben blind, ken ook.
Het is mij gister wel gelukt om alles aan te doen vanuit het scherm. Fysieke knop is er niet voor
Check… volgende keer nieuwe pogingruudbeest schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:31:
[...]
Onder instellingen - verlichting - alle instellingen volgens mij.
Het is mij gister wel gelukt om alles aan te doen vanuit het scherm. Fysieke knop is er niet voor
oke, ik loop wat vooruit want ik heb de volvo nog niet. Maar deze vraag kwam in me op.
Hoe werkt het in zo'n wasstraat waarbij de auto voortgetrokken wordt? ( Anac bijvoorbeeld ) ? op welke stand zet je de auto?
En nu zag ik laatst een filmpje waarbij de automatische achterklep werd geactiveerd door de borstel. Is er een stand waarbij dit uitgeschakeld is?
Just wondering.. :
Hoe werkt het in zo'n wasstraat waarbij de auto voortgetrokken wordt? ( Anac bijvoorbeeld ) ? op welke stand zet je de auto?
En nu zag ik laatst een filmpje waarbij de automatische achterklep werd geactiveerd door de borstel. Is er een stand waarbij dit uitgeschakeld is?
Just wondering.. :
www.mariovisser.com
De auto moet dan in de N stand staan, neutraal. Maar uw op opmerking over de borstels is wel een goed punt.Mavi86 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:29:
oke, ik loop wat vooruit want ik heb de volvo nog niet. Maar deze vraag kwam in me op.
Just wondering.. :
Dit staat hierover in de EX30 handleiding.
https://www.volvocars.com...1?search=Wasstraat&page=0
[ Voor 16% gewijzigd door hansmw op 01-03-2024 10:45 ]
EX30 Plus SMER 19"
Als ik het goed heb zit er bij de armsteun een knop om de deuren te vergrendelen, het lijkt me dat de achterklep daar ook mee vergrendeld wordt
In de XC40 doe ik het volgende:Mavi86 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:29:
Just wondering.. :
- Auto in N
- Automatische ruitenwisser uit
- Parkeersensoren uit, Auto brake rear uit
- Sleutel leggen in de middenconsole op de 'noodplek'. Dan weet de auto zeker dat de sleutel in de auto is, en reageert ie niet op de kicksensor (volgens de dealer).
Tot nu toe is het goed gegaan
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Gisteren van de dealer vernomen dat in week 24, een update komt voor het gebruik maken van de digital key plus.
Op zijn vroegst dus half juni?jaychunlai schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:59:
Gisteren van de dealer vernomen dat in week 24, een update komt voor het gebruik maken van de digital key plus.
Yep daar lijkt het wel op. Vermoed dat het later wordt dan echt eerder... we gaan het zien.
Volgens mij heeft dat ook te maken met de nieuwe standaard waar je ook de sleutels tussen IOS/Android kan delen. De spec is sinds december 2023 live en dit moet gewoon nog overal geïmplementeerd worden:
https://carconnectivity.o...igital-key-certification/
https://carconnectivity.o...car-key-interoperability/
Ik kan er ook niet op wachten, die tag is wat mij betreft net wat te groot voor wat hij doet.
Verder zie ik 1.2.1 nog niet, ben benieuwd hoeveel bugs er van mijn lijst afkunnen en ik ben ook wel van mening dat ze daar wat meer info over mogen delen.
Ik kan er ook niet op wachten, die tag is wat mij betreft net wat te groot voor wat hij doet.
Verder zie ik 1.2.1 nog niet, ben benieuwd hoeveel bugs er van mijn lijst afkunnen en ik ben ook wel van mening dat ze daar wat meer info over mogen delen.
Ik ben het met je eens dat de key tag te groot is. Vind het daardoor ook niet heel fijn maar goed... om elke keer je kaart te gebruiken is ook niet heel chill.Buzzin Hornet schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:40:
Volgens mij heeft dat ook te maken met de nieuwe standaard waar je ook de sleutels tussen IOS/Android kan delen. De spec is sinds december 2023 live en dit moet gewoon nog overal geïmplementeerd worden:
Je zou eventueel via de app of de auto kunnen checken om 1.2.1 te downloaden. Bij mij overigens is de auto met deze versie afgeleverd
De app laat nog niets zien hier en kan automatische updates ook niet aanzetten, dan krijg ik de melding 'Only the owner can enable or disabled Automatic software updates' (ja, met die spelfout erin). Ik probeer het later vandaag nog wel even in de auto, ik check iedere dag maar nog niets gezien (3 weken na release is vandaag). Geduld hebben is lastig soms.jaychunlai schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:46:
[...]
Ik ben het met je eens dat de key tag te groot is. Vind het daardoor ook niet heel fijn maar goed... om elke keer je kaart te gebruiken is ook niet heel chill.
Je zou eventueel via de app of de auto kunnen checken om 1.2.1 te downloaden. Bij mij overigens is de auto met deze versie afgeleverd
En inderdaad, die tag is beter dan de kaartjes dus beter op deze manier. Maar de BMW van de overbuurman heeft het wel (een oudere Apple implementatie) en dat is toch wel te gek hoor.
Is het dan mogelijk om net zoals in bv een Lynk & Co Whatsapp te gebruiken? Dus doordat je gsm gekoppeld is met de auto... Je kan namelijk ook gewoon bellen,..ivarga schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 11:51:
[...]
Is dat niet via apple carplay dan , whatsapp moet toch gekoppeld zijn aan een telefoonnummer en de android auto heeft volgens mij een eigen 4g verbinding . Correct me if i’ m wrong
Ik had gister mijn telefoon gekoppeld via BT, bellen lukt maar whatsapp dingen komen iig niet door.Mate68 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:08:
[...]
Is het dan mogelijk om net zoals in bv een Lynk & Co Whatsapp te gebruiken? Dus doordat je gsm gekoppeld is met de auto... Je kan namelijk ook gewoon bellen,..
Als ik het goed begrijp/lees dan is er ook een wasstraat modus. Of is dat een samenvatting van de door jou ingestelde waardes alvorens je de wasstraat inrijdt?hansmw schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:38:
[...]
De auto moet dan in de N stand staan, neutraal. Maar uw op opmerking over de borstels is wel een goed punt.
Oke, bij onze vorige auto lukte dit iig wel.... hopelijk een update dingetjejaychunlai schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:32:
[...]
Ik had gister mijn telefoon gekoppeld via BT, bellen lukt maar whatsapp dingen komen iig niet door.
Dit staat er ook: "Zorg ervoor dat portieren, ramen en luiken gesloten zijn." Ben benieuwd waar die luiken dan zitten. In de bodem misschien?
Mijn huidige auto heeft een speciale autowasstraatmodus en schakelt dan alles uit. Was ik één keer vergeten en toen ging ie vol in de remmen (noodstop) omdat ie dacht dat er een botsing aan kwam... Ging gelukkig uiteindelijk allemaal goed, maar ben me wel rotgeschrokken en vergeten doe ik nooit meer.Mavi86 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:29:
Just wondering.. :

haha nog best wat stappen. Ik ga er sowieso een vergetencaspervc schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:59:
[...]
In de XC40 doe ik het volgende:
- Auto in N
- Sleutel leggen in de middenconsole op de 'noodplek'. Dan weet de auto zeker dat de sleutel in de auto is, en reageert ie niet op de kicksensor (volgens de dealer).
www.mariovisser.com
Ah een autowasstraatmodus. Dat is wel heel handig inderdaad. anders ga ik geheid iets vergeten hahaiHansz schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:34:
[...]
Mijn huidige auto heeft een speciale autowasstraatmodus en schakelt dan alles uit. Was ik één keer vergeten en toen ging ie vol in de remmen (noodstop) omdat ie dacht dat er een botsing aan kwam... Ging gelukkig uiteindelijk allemaal goed, maar ben me wel rotgeschrokken en vergeten doe ik nooit meer.
www.mariovisser.com
De kicksensor werkt alleen als de sleutel dicht bij de achterzijde van de auto is, niet als je gewoon voorin zit.caspervc schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:59:
[...]
In de XC40 doe ik het volgende:
- Auto in N
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Ik heb een vraag over de Volvo app en jouw Volvo ID. Het is nu bij ons mogelijk om de auto te ontgrendelen via onze beider iPhone, maar we lopen nu tegen het volgende probleem aan. Telkens wanneer ik de auto ontgrendeld heb met mijn telefoon en de andere persoon wil hem vergrendelen dan zal die opnieuw moeten inloggen op zijn Volvo-ID waarna zij een verificatiecode krijgt via e-mail op het standaard opgegeven e-mailadres (mijn e-mailadres waar zij via haar telefoon geen toegang tot heeft)
Dit is geen werkbare situatie!!!
Vraag 1: Is het mogelijk om 2 iPhones (telefoons) te hebben BINNEN 1 Volvo-ID
Vraag 2: We hebben 2 kaartjes om de auto te openen/sluiten. Zijn deze kaartjes exact hetzelfde of is elk kaart echt gekoppeld aan één specifieke telefoon?
Ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel en of jullie een mogelijke oplossing hebben.
Vraag 2: We hebben 2 kaartjes om de auto te openen/sluiten. Zijn deze kaartjes exact hetzelfde of is elk kaart echt gekoppeld aan één specifieke telefoon?
Ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel en of jullie een mogelijke oplossing hebben.
Zonder er verder echt verstand van te hebben. Kan je geen 2e Volvo ID aanmaken en daarmee (ook) de auto koppelen?famoort schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:26:
Ik heb een vraag over de Volvo app en jouw Volvo ID. Het is nu bij ons mogelijk om de auto te ontgrendelen via onze beider iPhone, maar we lopen nu tegen het volgende probleem aan. Telkens wanneer ik de auto ontgrendeld heb met mijn telefoon en de andere persoon wil hem vergrendelen dan zal die opnieuw moeten inloggen op zijn Volvo-ID waarna zij een verificatiecode krijgt via e-mail op het standaard opgegeven e-mailadres (mijn e-mailadres waar zij via haar telefoon geen toegang tot heeft)
This is the way, je moet gewoon een tweede profiel aanmaken en deze kan je dan aan de app met eigen VolvoID koppelen. De eerste is wel de eigenaar dus kan de andere er wel uitgooien.rens-br schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:37:
[...]
Zonder er verder echt verstand van te hebben. Kan je geen 2e Volvo ID aanmaken en daarmee (ook) de auto koppelen.
Ooit 10 minuten achter een Tesla gestaan die weigerde de wasstraat in te rijden. Het duurde even voordat de bestuurder (m/v) door had wat er gedaan moest worden om van die angst af te komen. Wasstraat medewerker was niet echt enthousiast over EV’s 🤭iHansz schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:34:
[...]
Mijn huidige auto heeft een speciale autowasstraatmodus en schakelt dan alles uit. Was ik één keer vergeten en toen ging ie vol in de remmen (noodstop) omdat ie dacht dat er een botsing aan kwam... Ging gelukkig uiteindelijk allemaal goed, maar ben me wel rotgeschrokken en vergeten doe ik nooit meer.
Dat is mijns inziens wel een onjuiste conclusie. Al dat soort functionaliteit kan tenslotte ook op brandstofauto's zitten. Het is helaas een feit dat diverse van de moderne features bepaalde scenario's een stuk moeilijker maken (wasstraat, wegslepen, sleutel kwijt, etc).ajouwens schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:16:
Wasstraat medewerker was niet echt enthousiast over EV’s 🤭
Het is wel zo dat EV's doorgaans vrij nieuw zijn en men extra enthousiast dergelijke features op de EV's lijkt te willen plaatsen. En dan heb je natuurlijk nog de extremen zoals Tesla die "alles" anders doet.
Dus de conclusie had moeten zijn; is niet enthousiast over de nieuwe functies en/of auto's met minimalistische bediening
...dus zelf naar de Volvo site om een ID aan te maken en vervolgens in de bestaande App toevoegen???Buzzin Hornet schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:58:
[...]
This is the way, je moet gewoon een tweede profiel aanmaken en deze kan je dan aan de app met eigen VolvoID koppelen. De eerste is wel de eigenaar dus kan de andere er wel uitgooien.
Zie hier, nadat je met de tweede account in de Volvo EX30 zit kan je een extra profiel aanmaken en die koppelen aan de andere app:Mate68 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:39:
[...]
...dus zelf naar de Volvo site om een ID aan te maken en vervolgens in de bestaande App toevoegen???
https://www.volvocars.com...201c228abc0a801512576c351
Apart is dat Volvo het heeft over een "autowas modus" maar in de handleiding eigenlijk alleen maar praat over de auto in neutraal zetten. Ik kan me voorstellen dat mensen dat verwart. In de auto bij settingsmenu zie je die term ook, totdat je ernaar gaat zoeken in de settings zelf.hansmw schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:38:
[...]
Grappige van een Tesla is dat hij onthoud waar je de wasstraatmodus hebt ingeschakeld en dat de volgende keer dat je er komt automatisch weer inschakelt. Dus ruitenwissers uit, deuren en ramen vergrendelen en spiegels inklappen. Alleen het in neutraal zetten moet je dan zelf nog doen zodra je op de band staat.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Dit was/is niet mijn conclusie, maar de conclusie van de wasstraat medewerker die bij het afrekenen bij mijn auto ongevraagd met mij werd gedeeld.Dus de conclusie had moeten zijn; is niet enthousiast over de nieuwe functies en/of auto's met minimalistische bediening
De Autoweek vergelijkingstest met de Fiat 600 E:
https://www.autoweek.nl/a...vs-volvo-ex30-dubbeltest/
Ook weer een hoog verbruik!
Volvo EX30 | SMER | Plus | Vapour Grey / Indigo | MY24
Nog een erg positieve review van InstaAutoVlog onder winterse omstandigheden in Zweden.
Tsja. YMMV.Hans1956 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 18:41:
De Autoweek vergelijkingstest met de Fiat 600 E:
/f/image/Bhv0yaDi0An5gWwLJ9JQn9cV.png?f=fotoalbum_large)
Het is het gemiddelde over 814 km van de afgelopen 7 dagen. Daar zit alles in van woonwijk tot 120+ km/u op de snelweg. Ik moet wel zeggen dat ik vaak *probeer* om het rustig aan te doen (80-110 km/u op de snelweg). Heb ook regelmatig flink "doorgereden", omdat ik de batterij ver leeg wilde rijden voor mijn laadtesten.
[ Voor 25% gewijzigd door mausy5043 op 01-03-2024 20:16 ]
Dank.Buzzin Hornet schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:50:
[...]
Zie hier, nadat je met de tweede account in de Volvo EX30 zit kan je een extra profiel aanmaken en die koppelen aan de andere app:
https://www.volvocars.com...201c228abc0a801512576c351