Vandaag voor een 2e proefrit gegaan, in de hoop dat een aantal van mijn 'problemen' die ik ervaarde tijdens 1e opgelost zouden zijn. Maar loop helaas toch nog tegen het een en ander aan. Er stond versie 1.2 op (vorige keer niet gechecked).
Ik begin nu toch wat te twijfelen of dit het specifieke testmodel is o.i.d., aangezien ik over problemen met de 'driver assist' features niet veel hoor.
Mijn voornaamste puntjes:
- Pedaal input is schokkerig, vloeiend optrekken zit er niet echt in.
- Lane keeping assist werkt is erg nerveus (stuurt dus niet soepeltjes bij, maar vrij hevig) of is laat met corrigeren waardoor deze wat zigzagt tussen de lijnen. Ik krijg ook vaak het gevoel dat ik te dicht op de rechterlijn kom, waardoor inhalen niet echt prettig voelt.
- Adaptive Cruise Control: ook hier reageert de wagen te laat voor mijn gevoel. Deze rijdt op volle snelheid door, tot het punt dat is ingesteld om afstand te houden. En als de wagen voor mij dan bij 90 rijd t.o.v. mijn 100, dan gewoon op de rem trapt (handig voor je achterliggers). In plaats van al eerder uit te rollen.
- Lane change was nog het ergste (of ik bestuur deze verkeerd, correct me if I'm wrong!):
Dus ik wacht tot ik op het display een groen kader naast mijn wagen zie, dat duurt soms al enige tijd, terwijl de baan al enige tijd vrij is. Dan zet ik mijn knipperlicht aan, waarna de wagen 2-3 seconden moet denken(?), dan nog wat piepjes dat de handen aan het stuur moeten (ookal zijn ze dat), waarna de wissel traagjes wordt uitgevoerd. Pas na de gehele handeling gedaan is geeft de auto gas bij om tot de ingestelde snelheid te komen. Ook wordt het knipperlicht niet vanzelf uitgezet en staat die dus al (ik gok even) 8 seconden aan.
Inmiddels zitten er natuurlijk al 5 auto's achter me, zich af te vragen waar ik in godsnaam mee bezig ben (en terecht

).
Dit zijn features die juist zouden moeten ontzorgen, maar als ze meer 'stress' of moeite kosten, dan zie ik niet echt het nut ervan in. De dealer gaf aan dat hij verzekerd was dat dit in een half jaar wel opgelost zou zijn maar dan zit me dus al die tijd te 'ergeren' (gechargeerd) aan een dure nieuwe wagen. Lijkt me geen lekker begin.
Hebben anderen ook dit soort ervaringen of kan er wellicht iets mis zijn met de wagen waar ik in heb gereden?
Vind het verder een prachtige wagen en zou er heel graag volgende week (dan is die van mij gereed) instappen maar dit doet me toch twijfelen.