Het grote Volvo EX30 topic

Pagina: 1 ... 18 ... 86 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPi
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:56

BPi

Buzzin Hornet schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 17:39:
[...]

Nog niet goed, hoop dat het opgelost wordt. Dat FM schakelen kan je nog uitzetten via radio settings maar ook binnen DAB wisselt hij non stop binnen DAB frequenties op de A2 bij Kink bvb. Hierdoor is er niet naar te luisteren.
Herkenbaar uit mijn Zeekr X.
Zelfde hardware en buggy radio software?
Wordt ook bij inschakelen en wisselen tussen zenders geen gebruik gemaakt van ingestelde favorieten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ajouwens
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:51
BPi schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 22:37:
[...]

Wordt ook bij inschakelen en wisselen tussen zenders geen gebruik gemaakt van ingestelde favorieten?
Oei, dat is wel heel jammer. Ik zit al meer dan een jaar opgescheept met dezelfde buggy entertainment software in mijn huidige Lynk&Co. Je zou toch verwachten dat ze dit na zo'n tijd eindelijk eens opgelost zouden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iHansz
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 10:11
mausy5043 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 22:14:
Vanavond de auto voor het eerst aan de laadpaal gehangen. De stroom sijpelde erin. Nu blijkt dat af fabriek de stroom begrensd is op 6 A. Die is actief ook al staat die begrenzer in de instellingen uit. Als je de begrenzer in de instellinge aanzet zie je dat ie op 6A staat. Ik heb hem op 31 A gezet en de auto begon meteen harder te zuigen. Daarna kon begrenzer weer uit en bleef het allemaal werken.

Ik verwacht dat er wel meer settings zulen zijn die je gewoon even aan/uit moet togglen om hem uit de fabrieksstand te halen. Dus, tip: overal aan zitten :-)
Oei, zou dit niet gewoon bij de aflevering al gebeurd moeten zijn? We betalen een godsvermogen aan afleveringskosten en dan mag je er toch wel vanuit gaan dat de dealer alle instellingen op default zet. 🤔

Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | MY24

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mausy5043
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21-04 11:46

mausy5043

Don't panic.

Vandaag een ritje gemaakt en een snelheidstest gedaan. GPS snelheid vergeleken met de door de auto aangegeven snelheid. Bandenspanning = 2.9...3.0 bar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J8shTAtGxWllNa7VZT8i0Cx_Kzk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x5xwc9z0I5zQryVMvQQRaepH.png?f=fotoalbum_large

De auto lijkt een vaste afwijking omlaag te hebben van ongeveer 2.5 km/u. Dus als je op een 80km/u weg 80 op de teller aanhoudt dan rijdt je in werkelijkheid een snelheid van 77.5 km/u. YMMV !!

Disclaimer: Deze informatie is ter indicatie. Aan bovenstaande kunnen geen rechten of garanties worden ontleend. Het is uw eigen verantwoordelijkheid om te voldoen aan de maximaal toegestane snelheid.

EX40 Ultra SMER 19" - (in afwachting van Volvo EX60)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johnsmith
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-04 21:01
Mooie grafiek. Ter bevestiging, bij mijn testrit gaf de EX30 103 aan terwijl het volgens GPS 100 was.
Komt dan aardig overeen.

3455wp, Panasonic MDC05f3e5 L/W WP

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• tdolder
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:39
Vanochtend proefmodel van de kabelhouder van de printer gehaald. De EX30 komt straks in een warm nest 8)
Het definitieve model denk ik in PA11 in ...Vapour Grey.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w_a8PdeqF1endv-GjQH82_GhXKQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DREonhKviuzowDGz8B0zR4kc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HI0QcIrXSKv75i9hTlnYfkVFnpE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K6R7TcTMqr4MOHNZ0CbSk5Cq.jpg?f=fotoalbum_tile

EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-04 19:41
De tellerafwijking is tegenwoordig bij de meeste auto's niet meer zo groot hoor. Mini: ook rond de 3KM/h afwijking, Peugeot 2008: rond 4KM/h.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lmvoo
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11-04 13:36
Zwijntje schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 19:39:
[...]

Interessante link!
Ander feitje: SMER: 1400kg trekgewicht, Twin: 1600kg

En al 33 gele op kenteken :o
#teamgeel! Mijn Twin komt 15 maart :9

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-04 13:55
iHansz schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 09:25:
[...]

Oei, zou dit niet gewoon bij de aflevering al gebeurd moeten zijn? We betalen een godsvermogen aan afleveringskosten en dan mag je er toch wel vanuit gaan dat de dealer alle instellingen op default zet. 🤔
Nog een extra tip hierover van een XC40 gebruiker... Na een OTA is het vaak voorgekomen dat deze zetting weer op 6a werd gezet. Als je dat niet weet terwijl je nietsvermoedend gaat laden... Dan gaat het dus super traag. Dus check altijd na een OTA ff of de laadsnelheid nog goed staat!

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmvoo
dennistd schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 20:08:
Nav de prijslijst van vorig jaar die hier deze week voorbij kwam eens de verschillen op een rijtje gezet tussen de versie van 4 september 2023 en 1 januari 2024 (beide modeljaar 2024)

2023: Trekgewicht SMER 1600kg
2024: Trekgewicht SMER 1400kg

2023: De Single Motor Extended Range- en Twin Motor Performance-varianten hebben voorspoilers met automatische lamellen voor een 0° tot 90° openingshoek.
2024: De Single Motor, Single Motor Extended Range- en Twin Motor Performance-varianten hebben automatische spoilersluiters.

2023: Om bij een publiek laadpunt de Volvo EX30 op te laden is een laadpas vereist om het stroomverbruik te verrekenen. Bij uw Volvo EX30 krijgt u een laadpas van Plugsurfing meegeleverd.
2024: Om bij een publiek laadpunt uw Volvo op te laden is een laadpas vereist om het stroomverbruik te berekenen. Bij uw Volvo kunt u via de Volvo Cars app bij onze partner Digital Charging Solutions een laadpas aanvragen

Maximaal toelaatbaar totaalgewicht:
2023: SM ????; SMER 2205; TWIN 2318
2024: SM 2210; SMER 2240; TWIN 2335
Ja klopt, opgaven zijn wel eens veranderd. Geloof dat het eerst voorlopige data was, toen definitief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmvoo
mausy5043 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 10:38:
Vandaag een ritje gemaakt en een snelheidstest gedaan. GPS snelheid vergeleken met de door de auto aangegeven snelheid. Bandenspanning = 2.9...3.0 bar.

[Afbeelding]

De auto lijkt een vaste afwijking omlaag te hebben van ongeveer 2.5 km/u. Dus als je op een 80km/u weg 80 op de teller aanhoudt dan rijdt je in werkelijkheid een snelheid van 77.5 km/u. YMMV !!

Disclaimer: Deze informatie is ter indicatie. Aan bovenstaande kunnen geen rechten of garanties worden ontleend. Het is uw eigen verantwoordelijkheid om te voldoen aan de maximaal toegestane snelheid.
Viel mij ook op. Tellerafwijking is groter dan in mijn C40. Als ik 130 op teller van EX30 rijd (Pilot Assist maximale snelheid), zegt Flitsmeister 125.... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

lmvoo schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 12:17:
[...]

Viel mij ook op. Tellerafwijking is groter dan in mijn C40. Als ik 130 op teller van EX30 rijd (Pilot Assist maximale snelheid), zegt Flitsmeister 125.... ;(
C40 heeft inderdaad nagenoeg geen afwijking.

Aan de onderkant is de nauwkeurigheid wat minder vanwege grotere invloed van de meetfout en aan de bovenkant zie ik ook bij veel auto's dat ze ietsjes meer gaan "onderdrijven".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-04 17:43
Goede range test:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CL53
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 22-04 21:24
Ter voorbereiding plaats toekomstig laadpunt: hoe lang is de meegeleverde laadkabel van de EX30?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:39
CL53 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 16:54:
Ter voorbereiding plaats toekomstig laadpunt: hoe lang is de meegeleverde laadkabel van de EX30?
Uit de prijslijst:
Af fabriek wordt de auto standaard geleverd met een 6 meter Type 2 (Mode 3) 3-fase-laadkabel voor veilig laden bij een publiek laadpunt of thuislaadinstallatie.
Ik lees trouwens vrijwel overal dat thuis een vaste kabel veel makkelijker is. Zo ga ik hem zelf ook aanleggen, dan kan de losse laadkabel lekker in de frunk blijven liggen (als ik hem er ingepropt ga krijgen...).

[ Voor 20% gewijzigd door dennistd op 24-02-2024 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CL53
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 22-04 21:24
👍

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daikirai
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 25-02 22:25
Vandaag voor een 2e proefrit gegaan, in de hoop dat een aantal van mijn 'problemen' die ik ervaarde tijdens 1e opgelost zouden zijn. Maar loop helaas toch nog tegen het een en ander aan. Er stond versie 1.2 op (vorige keer niet gechecked).

Ik begin nu toch wat te twijfelen of dit het specifieke testmodel is o.i.d., aangezien ik over problemen met de 'driver assist' features niet veel hoor.

Mijn voornaamste puntjes:
- Pedaal input is schokkerig, vloeiend optrekken zit er niet echt in.
- Lane keeping assist werkt is erg nerveus (stuurt dus niet soepeltjes bij, maar vrij hevig) of is laat met corrigeren waardoor deze wat zigzagt tussen de lijnen. Ik krijg ook vaak het gevoel dat ik te dicht op de rechterlijn kom, waardoor inhalen niet echt prettig voelt.
- Adaptive Cruise Control: ook hier reageert de wagen te laat voor mijn gevoel. Deze rijdt op volle snelheid door, tot het punt dat is ingesteld om afstand te houden. En als de wagen voor mij dan bij 90 rijd t.o.v. mijn 100, dan gewoon op de rem trapt (handig voor je achterliggers). In plaats van al eerder uit te rollen.
- Lane change was nog het ergste (of ik bestuur deze verkeerd, correct me if I'm wrong!):
Dus ik wacht tot ik op het display een groen kader naast mijn wagen zie, dat duurt soms al enige tijd, terwijl de baan al enige tijd vrij is. Dan zet ik mijn knipperlicht aan, waarna de wagen 2-3 seconden moet denken(?), dan nog wat piepjes dat de handen aan het stuur moeten (ookal zijn ze dat), waarna de wissel traagjes wordt uitgevoerd. Pas na de gehele handeling gedaan is geeft de auto gas bij om tot de ingestelde snelheid te komen. Ook wordt het knipperlicht niet vanzelf uitgezet en staat die dus al (ik gok even) 8 seconden aan.
Inmiddels zitten er natuurlijk al 5 auto's achter me, zich af te vragen waar ik in godsnaam mee bezig ben (en terecht :X ).

Dit zijn features die juist zouden moeten ontzorgen, maar als ze meer 'stress' of moeite kosten, dan zie ik niet echt het nut ervan in. De dealer gaf aan dat hij verzekerd was dat dit in een half jaar wel opgelost zou zijn maar dan zit me dus al die tijd te 'ergeren' (gechargeerd) aan een dure nieuwe wagen. Lijkt me geen lekker begin.

Hebben anderen ook dit soort ervaringen of kan er wellicht iets mis zijn met de wagen waar ik in heb gereden?
Vind het verder een prachtige wagen en zou er heel graag volgende week (dan is die van mij gereed) instappen maar dit doet me toch twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

Ik heb die lane change ook nog niet onder de knie. Elke keer denk ik "Okee, ik doe het zelf wel". Dus, denk dat ik het nog niet automatisch heb meegemaakt. Bij die melding dacht ik ook telkens dat het een abort was.

[ Voor 16% gewijzigd door mausy5043 op 24-02-2024 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

Had vandaag de OPD onder de custom knop zitten zodat ik die makkelijk aan en uit kon zetten. Zo heb ik wat kunnen experimenteren. OPD aan: remt de auto actief af als je het pedaal los laat. OPD uit: doet dat niet. Dat werkt net als ik gewend was bij de C40. Maar die had dan nog een automatische stand waar ie zelf op basis van het verkeer voor ons krachtiger of minder krachtig remde.

Alleen als je dan stopt bij een verkeerslicht en je laat de rem los, dan begint de auto te rollen. Terwijl ik bij de C40 juist nog een auto-hold had die de rem geactiveerd houdt totdat je het powerpedaal intrapt.

Ook ben ik een paar keer verrast door de auto als ie begon te rijden zodra ik haar in achteruit schakelde en de rem losliet. Die afwezigheid van auto-hold vind ik wel jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BPi
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:56

BPi

ajouwens schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 22:47:
[...]

Oei, dat is wel heel jammer. Ik zit al meer dan een jaar opgescheept met dezelfde buggy entertainment software in mijn huidige Lynk&Co. Je zou toch verwachten dat ze dit na zo'n tijd eindelijk eens opgelost zouden hebben.
Tja, maar deze software is niet vergelijkbaar met de lynk, waar ik het ook ruim 2 jaar mee heb volgehouden. Ik heb nu meer vertrouwen in meer vooruitgang in ontwikkeling 🤞
dennistd schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 17:22:
[...]

Uit de prijslijst:

[...]

Ik lees trouwens vrijwel overal dat thuis een vaste kabel veel makkelijker is. Zo ga ik hem zelf ook aanleggen, dan kan de losse laadkabel lekker in de frunk blijven liggen (als ik hem er ingepropt ga krijgen...).
Ik heb een Zaptec lader laten aanleggen en hier een kabel bijbesteld. Deze is niet vast (wilde ik wel) maar is wel op slot te zetten vanuit de Zaptec app. Voordeel is dat als je lang weg bent je de kabel binnen kunt halen en bij beschadiging je de kabel kunt vervangen zonder elektricien. Ik zie er maar het positieve van in.
De bijgeleverde laadkabel en een granny heb ik net in de frunk kunnen proppen.

[ Voor 7% gewijzigd door BPi op 24-02-2024 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mate68
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 26-12-2024
mausy5043 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 21:30:
Had vandaag de OPD onder de custom knop zitten zodat ik die makkelijk aan en uit kon zetten. Zo heb ik wat kunnen experimenteren. OPD aan: remt de auto actief af als je het pedaal los laat. OPD uit: doet dat niet. Dat werkt net als ik gewend was bij de C40. Maar die had dan nog een automatische stand waar ie zelf op basis van het verkeer voor ons krachtiger of minder krachtig remde.

Alleen als je dan stopt bij een verkeerslicht en je laat de rem los, dan begint de auto te rollen. Terwijl ik bij de C40 juist nog een auto-hold had die de rem geactiveerd houdt totdat je het powerpedaal intrapt.

Ook ben ik een paar keer verrast door de auto als ie begon te rijden zodra ik haar in achteruit schakelde en de rem losliet. Die afwezigheid van auto-hold vind ik wel jammer.
Mijn ervaring met de OPD is dat hij bij gas los laten geheel tot stilstand komt....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• znight
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 25-04 22:11

Wat ik gelezen heb is dat de auto hold functie automatisch zou moeten werken. Als ik jou zo hoor, dan lijkt deze of uitgeschakeld, of het werkt niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mate68
  • Laatst online: 26-12-2024
Inderdaad misschien kan je hem uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-04 14:55
Heeft iemand toevallig een goede inschatting van de kosten per KM van de EX30 met alleen laden bij openbare laadpalen?
Het is de enige ontbrekende input in mijn Excel vergelijkingssheet nl. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ftpfreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:34
Pingu007 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 11:26:
Heeft iemand toevallig een goede inschatting van de kosten per KM van de EX30 met alleen laden bij openbare laadpalen?
Dat hangt heel erg af van de plaatsen waar je gaat laden aan een openbare laadpaal. De tarieven kunnen per provincie, gemeente, of zelfs binnen de gemeente, verschillen.
Bijvoorbeeld in Noord-Holland kosten veel openbare laadpalen €0,45 per kWh, in Apeldoorn €0,25 per kWh.
Dit maakt voor de kosten per KM een groot verschill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaychunlai
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-04 10:45
Pingu007 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 11:26:
Per km heb ik niet, wat zou je hiermee willen bereiken als ik vragen mag?

Zelf heb ik meer uitgerekend met welke laadpaal, welke laadpas, welke tarieven bij verschillende aanbieders en welke starttarief er gehanteerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmvoo
Daikirai schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 17:40:
Vandaag voor een 2e proefrit gegaan, in de hoop dat een aantal van mijn 'problemen' die ik ervaarde tijdens 1e opgelost zouden zijn. Maar loop helaas toch nog tegen het een en ander aan. Er stond versie 1.2 op (vorige keer niet gechecked).

Ik begin nu toch wat te twijfelen of dit het specifieke testmodel is o.i.d., aangezien ik over problemen met de 'driver assist' features niet veel hoor.

Mijn voornaamste puntjes:
- Pedaal input is schokkerig, vloeiend optrekken zit er niet echt in.
- Lane keeping assist werkt is erg nerveus (stuurt dus niet soepeltjes bij, maar vrij hevig) of is laat met corrigeren waardoor deze wat zigzagt tussen de lijnen. Ik krijg ook vaak het gevoel dat ik te dicht op de rechterlijn kom, waardoor inhalen niet echt prettig voelt.
- Adaptive Cruise Control: ook hier reageert de wagen te laat voor mijn gevoel. Deze rijdt op volle snelheid door, tot het punt dat is ingesteld om afstand te houden. En als de wagen voor mij dan bij 90 rijd t.o.v. mijn 100, dan gewoon op de rem trapt (handig voor je achterliggers). In plaats van al eerder uit te rollen.
- Lane change was nog het ergste (of ik bestuur deze verkeerd, correct me if I'm wrong!):
Dus ik wacht tot ik op het display een groen kader naast mijn wagen zie, dat duurt soms al enige tijd, terwijl de baan al enige tijd vrij is. Dan zet ik mijn knipperlicht aan, waarna de wagen 2-3 seconden moet denken(?), dan nog wat piepjes dat de handen aan het stuur moeten (ookal zijn ze dat), waarna de wissel traagjes wordt uitgevoerd. Pas na de gehele handeling gedaan is geeft de auto gas bij om tot de ingestelde snelheid te komen. Ook wordt het knipperlicht niet vanzelf uitgezet en staat die dus al (ik gok even) 8 seconden aan.
Inmiddels zitten er natuurlijk al 5 auto's achter me, zich af te vragen waar ik in godsnaam mee bezig ben (en terecht :X ).

Dit zijn features die juist zouden moeten ontzorgen, maar als ze meer 'stress' of moeite kosten, dan zie ik niet echt het nut ervan in. De dealer gaf aan dat hij verzekerd was dat dit in een half jaar wel opgelost zou zijn maar dan zit me dus al die tijd te 'ergeren' (gechargeerd) aan een dure nieuwe wagen. Lijkt me geen lekker begin.

Hebben anderen ook dit soort ervaringen of kan er wellicht iets mis zijn met de wagen waar ik in heb gereden?
Vind het verder een prachtige wagen en zou er heel graag volgende week (dan is die van mij gereed) instappen maar dit doet me toch twijfelen.
Hmm, was niet mijn ervaring bij de proefrit. Ik vond dat de Adaptive Cruise vroeg reageerde. Bleek op de 'langste afstand' te staan in het menu. En voor mij geldt althans mbt de Lane Change Assist: leuk om een keer te proberen, maar inhalen kan ik zelf wel. En is altijd sneller dan de auto het laten doen }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
jaychunlai schreef op zondag 25 februari 2024 @ 12:03:
[...]

Per km heb ik niet, wat zou je hiermee willen bereiken als ik vragen mag?

Zelf heb ik meer uitgerekend met welke laadpaal, welke laadpas, welke tarieven bij verschillende aanbieders en welke starttarief er gehanteerd wordt.
Ben een kostenvergelijk aan het maken met mijn huidige Private Lease benzine wagen.
Daarmee kom ik op zo'n 13 cent per km aan brandstofkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
ftpfreak schreef op zondag 25 februari 2024 @ 12:02:
[...]

Dat hangt heel erg af van de plaatsen waar je gaat laden aan een openbare laadpaal. De tarieven kunnen per provincie, gemeente, of zelfs binnen de gemeente, verschillen.
Bijvoorbeeld in Noord-Holland kosten veel openbare laadpalen €0,45 per kWh, in Apeldoorn €0,25 per kWh.
Dit maakt voor de kosten per KM een groot verschill.
Ai zie dat ik hier in Walcheren waarschijnlijk aan zo'n 0,57ct per kWh zit..hmm.. Dan is verschil met bezine niet zo groot met mijn 1300km per maand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:42
Pingu007 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 12:31:
[...]

Ai zie dat ik hier in Walcheren waarschijnlijk aan zo'n 0,57ct per kWh zit..hmm.. Dan is verschil met bezine niet zo groot met mijn 1300km per maand
Mijn Volvo pas is in die omgeving 49 cent per kWh.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ktenolix
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:43
Ik zag er vanmiddag een hoop in verpakking staan bij Harrie Arendsen in Hengelo. Stuk of 10 nieuwe eigenaren gaan blij gemaakt worden deze weken :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZDLjPkf21fLBVINKlWWpXOXY0mE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BC6xJv2L9qRdP9tH4jfwakg2.jpg?f=fotoalbum_large

Eindelijk Vapour Grey in het echt gezien

Volvo EX30 SMER Core - Wallbox Pulsar Plus 22kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

Pingu007 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 12:19:
[...]

Ben een kostenvergelijk aan het maken met mijn huidige Private Lease benzine wagen.
In die dagen reed ik nog een Citroen C4 en ben over de gehele eigendomsperiode gemiddeld 11 cent/km kwijt geweest uitsluitend aan brandstof. Daarna had ik een Auris Hybride en kwam ik uit op een kleine 8 cent/km. Toen een Kia e-Niro: 4ct/km. Ik heb zonnepanelen, dus dat drukt de kosten enigszins. Recent met de C40 kom ik op 5ct/km. Ik verwacht met de EX30 ook rond die 4 a 5 ct/km uit te gaan komen.

Laadpalen kosten zo'n 30 tot 60 cent per kWh, dus als je veel verbruikt en plaats op je dak hebt, zijn zonnepanelen zeker te overwegen.

[ Voor 9% gewijzigd door mausy5043 op 25-02-2024 13:22 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
mausy5043 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 13:20:
[...]

In die dagen reed ik nog een Citroen C4 en ben over de gehele eigendomsperiode gemiddeld 11 cent/km kwijt geweest uitsluitend aan brandstof. Daarna had ik een Auris Hybride en kwam ik uit op een kleine 8 cent/km. Toen een Kia e-Niro: 4ct/km. Ik heb zonnepanelen, dus dat drukt de kosten enigszins. Recent met de C40 kom ik op 5ct/km. Ik verwacht met de EX30 ook rond die 4 a 5 ct/km uit te gaan komen.

Laadpalen kosten zo'n 30 tot 60 cent per kWh, dus als je veel verbruikt en plaats op je dak hebt, zijn zonnepanelen zeker te overwegen.
Zonnepanelen genoeg, alleen geen parkeerplaats voor de deur...
Nu wordt een kabel naar de openbare parkeerplaats wel gedoogd hier dus, maar is wel metertje of 12 vanuit de schuur..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NokiaFan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:56
Pingu007 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 12:19:
[...]

Ervan uitgaande dat je voor circa 30 cent per kW kunt op straat of thuis kunt laden zou je met een vergelijkbare auto op ongeveer de helft moeten zitten t.o.v. een ICE auto. Ik heb hierbij geen verzekering en motorrijtuigenbelasting meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
Rijden nu Mini Cooper voor 550,- per maand Private Lease
Verschil Benzine - Elektrisch met onze kilometrage zo'n 75,- per maand
Willen geen BKR dus dan wordt het Care by Volvo, dan zitten aan een meerprijs van zo'n 125,- per maand als ik de goedkoopste EX30 pak.

Ruimte is een grote pré!

Lastig...hopelijk worden de prijzen straks nog wat gunstiger als al die elektrische lease wagens die komende maanden uit de lease lopen in het occassion circuit komen.

Edit: Geen BKR op het 48 maanden abo? Kan iemand dat 100% bevestigen want dat is wel heel interessant!

[ Voor 14% gewijzigd door Pingu007 op 25-02-2024 15:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tdolder
  • Registratie: September 2007
Ktenolix schreef op zondag 25 februari 2024 @ 12:59:
Ik zag er vanmiddag een hoop in verpakking staan bij Harrie Arendsen in Hengelo. Stuk of 10 nieuwe eigenaren gaan blij gemaakt worden deze weken :)

[Afbeelding]

Eindelijk Vapour Grey in het echt gezien
Gaaf! Misschien staat die van ons er ook al bij O+
Wij hadden de Vapour Grey al even bekeken bij Harry Arendsen in Almelo.
Heb jij ook een Vapour Grey besteld?

EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Francisco
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21-04 12:05
Die van mij staat in Almelo, levering aankomende week. SMER plus Vapour Grey

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ktenolix
tdolder schreef op zondag 25 februari 2024 @ 15:10:
[...]

Gaaf! Misschien staat die van ons er ook al bij O+
Wij hadden de Vapour Grey al even bekeken bij Harry Arendsen in Almelo.
Heb jij ook een Vapour Grey besteld?
Ja :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04 13:11
Ik ging even stuk dat je een bericht van mij uit 2008 quote :+
Sta echter nog steeds achter dat statement 8)

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buzzin Hornet
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Harder op rem trappen activeert de auto hold. Zou makkelijker moeten en wie weet komt dit nog in een update want je moet best hard trappen als opd uit staat.

I intend to live forever - so far, so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzzin Hornet
  • Niet online
BPi schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 22:37:
[...]

Radio is vrij buggy ja. Soms start hij niet, soms kan je noet van zender wisselen. En dab is gewoon slechter dan mijn oude xc40. Maar collega met lync&co zei dat bij hem updates dat wel verbeterde.

Zappen via favorieten werkt wel gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lmvoo
Pingu007 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 15:09:
Edit: Geen BKR op het 48 maanden abo? Kan iemand dat 100% bevestigen want dat is wel heel interessant!
Klopt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ktenolix
Jep. Nagevraagd bij CbV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rafafados
  • Laatst online: 25-04-2024
Na hoeveel tijd is de bestelling zichtbaar in de Volvo app? Heb mezelf geregistreerd met dezelfde mail als de bestelling maar zie nog niets staan in de Volvo app. (bestelling vorige week geplaatst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaychunlai
rafafados schreef op zondag 25 februari 2024 @ 20:32:
Na hoeveel tijd is de bestelling zichtbaar in de Volvo app? Heb mezelf geregistreerd met dezelfde mail als de bestelling maar zie nog niets staan in de Volvo app. (bestelling vorige week geplaatst)
Hier is geen duidelijk antwoord op. Ik heb zelf nooit de bestelling ooit gezien in mijn app terwijl VIN bekend was. Sommige onder ons zien zijn of haar auto wel weer in de app… gecheckt bij Volvo zelf maar daar geven ze aan dat er momenteel geen prioriteiten heeft om t te fixen.

Je kan beter de web portaal gebruiken om te checken of gewoon bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesDK
  • Laatst online: 10-06-2024
rafafados schreef op zondag 25 februari 2024 @ 20:32:
Ik heb de wagen eind december besteld en zie ik nog niets in de Volvo app. Vorig weekend eens gevraagd aan Volvo support en blijkbaar is dit nog niet beschikbaar. Wanneer dit precies beschikbaar is is nog niet bekend (het enige antwoord dat ik kreeg is 'binnenkort'). Blijkbaar is de dealer de enige instantie die je wagen kan volgen. Pas vanaf je het VIN nummer krijgt (pas beschikbaar na productie wagen) kan je de wagen dus eigenlijk opvolgen. We zullen nog even geduldig moeten zijn vrees ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iHansz
jaychunlai schreef op zondag 25 februari 2024 @ 21:25:
Je kan beter de web portaal gebruiken om te checken of gewoon bellen.
Ik heb alleen ‘Er zijn actieve bestellingen bekend.’ in de portal. De EX30-App zegt dat ik te vroeg ben. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
iHansz schreef op zondag 25 februari 2024 @ 21:34:
[...]

Ik heb alleen ‘Er zijn actieve bestellingen bekend.’ in de portal.
Dat staat er bij mij ook ja, maar ga ik naar andere talen dan staat er ineens "No current orders to show" en "Keine aktuellen Bestellungen vorhanden". Gezien de vreemde zin "Er zijn actieve bestellingen bekend" heb ik dan ook meer het idee dat in de Nederlandse vertaling het woord 'geen' weggevallen is... Nog een aanwijzing: deze string staat in de broncode onder 'orders.labels.noOrders' :F

(13 februari bij de dealer besteld)

[ Voor 10% gewijzigd door dennistd op 25-02-2024 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaychunlai
[...]

Ik heb alleen ‘Er zijn actieve bestellingen bekend.’ in de portal. De EX30-App zegt dat ik te vroeg ben. :?
Vreemd. Ik zie bij “Bestellingen” wel mijn bestelling staan en de status. Besteld in sept 2023 en de app doet het nog steeds niet. Ik ga hem al bijna ophalen dus heb het maar met rust gelaten.

De app gaat volgens Volvo werken wanneer de auto rij klaar is gemaakt. Ook dit klopt niet helemaal dus je moet een beetje geluk hebben (i guess)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansmw
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-03 10:04
[...]

Bij mij dezelfde situatie. EX30 besteld in juli 2023 en al die tijd niet te zien in de app of met mijn Volvo-ID. Auto staat al klaar voor transport naar de dealer.

Volvo support vertelde dat auto's op abonnement wel te zien zouden zijn en pure koop niet. Als dat zo zou zijn is dat een merkwaardig onderscheid.

Kan iemand dat bevestigen?

EX30 Plus SMER 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwijntje
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05-04 09:49
hansmw schreef op maandag 26 februari 2024 @ 06:53:
[...]

Volvo support vertelde dat auto's op abonnement wel te zien zouden zijn en pure koop niet. Als dat zo zou zijn is dat een merkwaardig onderscheid.

Nee. Ik heb de auto via Care By Volvo besteld, heb niets kunnen volgen.
Ik heb een paar keer naar CbV gebeld voor updates. Werkte prima.
De dealer waar de auto uitgeleverd word kan hetzelfde zien in het systeem.

Volvo EX30 Plus SMER Moss Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
Rijden nu Mini Cooper voor 550,- per maand Private Lease
Verschil Benzine - Elektrisch met onze kilometrage zo'n 75,- per maand
Willen geen BKR dus dan wordt het Care by Volvo, dan zitten aan een meerprijs van zo'n 125,- per maand als ik de goedkoopste EX30 pak.

Ruimte is een grote pré!

Lastig...hopelijk worden de prijzen straks nog wat gunstiger als al die elektrische lease wagens die komende maanden uit de lease lopen in het occassion circuit komen.

Maar ik dacht ook geen subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iHansz
Nou ja, ik wacht ‘t maar af. De EX30 is iig niet de auto van ‘t jaar geworden. Zelfs een beetje laag op de ranglijst uitgekomen: https://www.caroftheyear.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaychunlai
hansmw schreef op maandag 26 februari 2024 @ 06:53:
[...]

Bij mij dezelfde situatie. EX30 besteld in juli 2023 en al die tijd niet te zien in de app of met mijn Volvo-ID. Auto staat al klaar voor transport naar de dealer.

Momenteel geloof ik er zelf vrij weinig van wat Volvo zegt to be very honest. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ktenolix
@Zapato Klopt. Met CbV kun je geen gebruik maken van de subsidie. Ook niet bij 48 maanden contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansmw
In diverse reviews lees ik pittige klachten over de capacitieve knoppen op het stuur van de EX30.

Wat is op dit punt de ervaring van rijders en proefrijders?

EX30 Plus SMER 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:50

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
hansmw schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:00:
In diverse reviews lees ik pittige klachten over de capacitieve knoppen op het stuur van de EX30.

Ik had er tijdens mijn proefrit van ongeveer één uur geen problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 25-02 22:25
@hansmw Kan ik beamen, met name tijdens snelheid aanpassen CC. Moest soms 3x drukken voor er iets gebeurde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buzzin Hornet
  • Niet online
@hansmw @Daikirai Eens, maar je moet ze gewoon recht raken en dan werken ze altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-04 21:49
@hansmw In plaats van het gebruik van aparte knoppen voor de verschillende functies, hebben ze gekozen voor één geheel. Tijdens de proefrit op zich geen hinder hiervan gehad, maar het lijkt er wel op dat je precies op de juiste plek (lees: afbeelding) moet drukken voor de juiste werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:02

Reinier

\o/

jaychunlai schreef op zondag 25 februari 2024 @ 21:25:
[...]
Je kan beter de web portaal gebruiken om te checken
Dat heeft totaal geen zin. Bij mij staat er elke paar dagen weer iets anders. Variërend van "auto is bij dealer aangekomen" tot opnieuw "auto is bijna gereed voor productie in fabriek". Opvallend is dat de datums in het overzichtje gelijk blijven maar de bijbehorende status random varieert. Ontzettend irritant en kansloos IMHO.
of gewoon bellen.
Ja dat werkt beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iHansz
Is niet anders dan bij Honda ‘t geval was, communicatie 0. Vreemd. Kocht ooit in 2002 een Mégane en die kon ik via een speciale website helemaal volgen. Kon zelfs 2 weken voor productie nog de kleur veranderen, maar die werd dan ook in Frankrijk gemaakt. Nu zijn we 22(!) jaar verder en dus niets opgeschoten en terug bij af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Buzzin Hornet
  • Niet online
Buzzin Hornet schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 22:01:
[...]

Als je langer dan 5s stil staat springt de auto op hold mode en krijg je een melding als ze voor je gaan rijden. Resume of even pedaal aantikken is dan voldoende. Binnen de 5s gaat de auto weer rijden. Is fijn en volgens mij werkt dit hetzelfde als bij andere Volvo’s.
Ik moet hierop terugkomen, als je niet oplet (en dus bvb naar een weiland kijkt of naar je media scherm) dan springt de auto na 5s op de hold functie en moet je bevestigen om te gaan rijden. Kijk je netjes ( O-) ) naar voren dan blijft hij gewoon optrekken als de auto voor je dit doet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kwakjan
  • Laatst online: 11-03 16:05
Donderdag 29 februari kunnen wij onze SMER Crystal White Plus uitvoering ophalen 😃. Besteld 13 juli 2023 bij Harrie Arendsen in Almelo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NokiaFan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:56
hansmw schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:00:

Ik had ook het gevoel dat de knoppen af en toe niet reageerden, maar toen wist ik nog dat het anders werkt dan de knoppen in mijn huidige XC40. :)

Hier kun je wat meer informatie terugvinden over het gebruik van de knoppen op het stuurwiel: https://www.volvocars.com...9?search=Stuurwiel&page=0

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
Ah dat zijn van die irritante knoppen volgens mij die geen fysieke feedback geven en super gevoelig zijn voor de juiste aanraking. In de XC/C40 zijn die knoppen juist super fijn. Jammer dat Volvo daar ook weer kiest voor een, in mijn ogen, mindere oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

Ik had ook liever op de tast de juiste positie kunnen vinden, maar moet dus naar het stuur kijjken om te zien waar je moet drukken.
Niet echt handig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

Bij mij schakelt de rijbaanassistent niet automatisch aan. Denk dat ik er niet veel gebruik van ga maken als dit zo blijft.
Vanochtend op weg naar het werk weer een keer geprobeerd. Nu ik weet hoe het werkt, werkt het wel super. Maar wel lastig dus dat je die functie eerst aan moet zetten. De auto intussen klagen dat je niet oplet.... Ja, hallo! |:(

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

Ook van die hoge verbruiken uit de diverse reviews merk ik niks. Verbruik was volgens de auto vandaag 2x 17.9 kWh/100km. (Voor degenen die het trjact kennen: Dwars door Tilburg (30/50); N65 naar Vught (80); A59 naar Oss (100/110) vv. Dus behoorlijk gevarieerd.) Hangt nu thuis aan de lader. Benieuwd hoeveel ik werkelijk verbruikt heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mx5 ND
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 07-02 13:34
Woensdag 6 maart mag ik eindelijk mijn SMER ophalen 😀
Eind juni besteld.
Nu nog een goede/voordelige auto verzekering zoeken. Heeft iemand hier al naar gekeken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iHansz
Mx5 ND schreef op maandag 26 februari 2024 @ 20:18:Nu nog een goede/voordelige auto verzekering zoeken. Heeft iemand hier al naar gekeken?
Bij Volvo zelf krijg je nu 10% korting als je een EX30 daar verzekerd. Weet niet of ‘t voordelig is, maar je kunt altijd ff kijken natuurlijk.

https://www.volvocars.com/nl-be/l/omniumverzekering/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Mx5 ND schreef op maandag 26 februari 2024 @ 20:18:
Nu nog een goede/voordelige auto verzekering zoeken. Heeft iemand hier al naar gekeken?
't Lastige van autoverzekeringen is dat dat per postcode - en soms zelfs huisnummer - kan verschillen welke het gunstigste is :/

Ikzelf kijk iig voor dat soort dingen bij online vergelijkers en bekijk soms nog losse; Interpolis zit er bijvoorbeeld niet altijd bij omdat die alleen via de Rabo kan en van die van Volvo is de kans ook groot dat ie er niet bij zit (hoewel ik met mijn VW-golf de VW-verzerkeringen er doorgaans wel bij zag, dus wie weet...).

Als DPG-medewerker kan ik je natuurlijk van harte de verzekering-vergelijker van mijn collega's van Independer aanbevelen :)
Maar daarnaast kan je ook bij o.a. de Consumentenbond en Geld.nl vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwijntje
Mijn dealer in Echt heeft helaas 3 volle weken nodig voor het klaarmaken van mijn EX30 :'(
Nog even geduld dus :/

(Eind augustus besteld.)

[ Voor 13% gewijzigd door Zwijntje op 27-02-2024 17:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:50

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Zwijntje schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 09:18:
Mijn dealer in Echt heeft helaas 3 volle weken nodig voor het klaarmaken van mijn EX30 :'(
Nog even geduld dus :/
Ja echt? Dat is balen.

Sorry kon het niet laten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jaychunlai
Ik mag die van mij a.s donderdag ophalen! Mochten er nog onbeantwoorde vragen zijn, let me know!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwijntje
rens-br schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 09:34:
[...]

Ja echt? Dat is balen.

Sorry kon het niet laten.
wrijf het er maar in! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-04 14:13
Juancho schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:59:
Ah dat zijn van die irritante knoppen volgens mij die geen fysieke feedback geven en super gevoelig zijn voor de juiste aanraking. In de XC/C40 zijn die knoppen juist super fijn. Jammer dat Volvo daar ook weer kiest voor een, in mijn ogen, mindere oplossing.
Hoe meer ik erover lees hoe minder Volvo die ex30 op mij overkomt. Mee met de trend ipv met hun eigen trend. Heb de auto laatst in het zwart gezien trouwens, wel strak en heel clean. Daardoor ook niet zo opvallend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Del Boske
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-04 23:02

Del Boske

Ready, willing and able

Verzekering heb ik bij Volvo afgesloten. Was voor mij het meest voordelig.

De CC werkt prima, inderdaad goed op het icoontje je vinger/duim plaatsen, dan reageert die goed.

Wat ik wel mega irritant (en zelfs gevaarlijk) vind, is als je je CC hebt gebruikt, geremd hebt en vervolgens met een (aanzienlijk lagere snelheid) weer je CC in wilt schakelen, blijft de hoge snelheid staan. Heel irritant als je vanaf de snelweg binnen de bebouwde kom komt...

EX30 SMER cloud blue sinds 9-2-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Del Boske
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-04 23:02

Del Boske

Ready, willing and able

twowheeler schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:00:
[...]

Hoe meer ik erover lees hoe minder Volvo die ex30 op mij overkomt. Mee met de trend ipv met hun eigen trend. Heb de auto laatst in het zwart gezien trouwens, wel strak en heel clean. Daardoor ook niet zo opvallend.
Ik denk dat er steeds meer met een microscoop wordt gekeken ;)
Zelf ben ik enorm tevreden en zijn de opmerkingen details die veelal softwarematig (muv ruimte achtrerin) opgelost kunnen worden.

EX30 SMER cloud blue sinds 9-2-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
mausy5043 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:02:
Ik had ook liever op de tast de juiste positie kunnen vinden, maar moet dus naar het stuur kijjken om te zien waar je moet drukken.
Niet echt handig.
En hetzelfde met de touchscreens waar ze alles achter verstoppen. Gelukkig komen een aantal merken er van terug, vooral de aziatische. *snip: dit voegt niks toe*

Ik heb jaren en jaren rij-ervaring, en het is gewoon een feit, geen mening, dat iets op het scherm doen, ook al ken je de auto goed, gewoon meer afleiding is dan nodig. Punt. Ik merk het in de polestar vaak genoeg, en dan schaam ik me dat ik blijkbaar toch langer afgeleid was dan veilig was. En ik gebruik geen lane assist of wat voor snufjes dan ook, om dan op het scherm te kunnen tokkelen. Ik rijd gewoon zelf.

En vooral omdat op de polestar (en dat is bij de ex30 beter geregeld) audio controls in een aparte laag zitten. Je kan dus niet in een oogopslag zien wat er als audio speelt, of andere audio controls gebruiken, als navigatie full screen staat. Maar in de EX30 kan het wel (splitscreen), dat is al een voordeel.

Ook, als je lang bent, staat de stoel ver naar achter, en het scherm vaak net iets te ver weg, moet je de arm strekken, want het aanklikken van kleine iconen net iets lastiger maakt.

Ik zou dan ook een volgende lease hierop meteen afrekenen. Capacitieve buttons, waar dan ook, is een directe 'njet', en te veel controls weggestopt achter een scherm is ook meteen een 'no'. Ik heb daarop bij de vorige lease keuze meteen alle VW ID.x (pro) niet weerhouden als mogelijkheid.

[ Voor 6% gewijzigd door We Are Borg op 28-02-2024 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09:11
Ik vind het centrale scherm wel heel fijn werken en het ziet er prachtig uit. Ik ga er zeker aan wennen maar ze hadden voor mij wel echt een pluspunt verdiend door een klein schermpje voor je neus te zetten waar je toch de meest voor de hand liggende informatie kunt zien.

www.mariovisser.com

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juancho
Het grote scherm is ook het issue niet, het is het ontbreken van een drivers display of anders iig een headsup display. Volvo kan beweren wat het wil, maar het is gewoon toch echt zo dat je veel meer in het scherm moet klikken en doen en dat je ogen vaker van de weg zijn. En dat vind ik werkelijk onbegrijpelijk.

Volvo is gewoon de weg op gegaan van Tesla, dat zie je met deze EX30 maar al te goed. Ok, de Volvo ziet er dan misschien op een paar puntjes net wat gezellig uit maar verder is het gewoon een Tesla look a like. En dat is prima he, Volvo bepaald immers zelf haar koers. Maar net als @Amos_x heb ik daar wel zo mijn mening over die zeker gaat meetellen bij een volgende wagen. Voorheen keek ik niet eens naar andere merken, Volvo stond toch altijd op 1. En als mogelijk geïnteresseerde in deze wagen is er ook niks mis mee om die kant van het verhaal hier te posten natuurlijk.

Ik vind de EX30 van buiten echt wel een leuke handige wagen, niks mis mee en een leuk design (juist geen Teste clone ;)). Mede door Corona en meer regionaal werken zag ik deze wagen echt als prima optie om de grotere en duurdere XC40 te vervangen. Maar op gebied van interieur, ontwerp, handigheden, hardware keuzes etc hebben ze de plank met deze wagen wat mij volledig misgeslagen. Juist icm veiligheid waar Volvo juist altijd voor stond. Dat maaien ze wat mij betreft met deze binnenkant in 1 klap weg.

Benieuwd of ze dit later met een facelift of dergelijke nog gaan aanpakken en anders ben ik zeer benieuwd naar de echte nieuwe EX40 maar dat kan nog wel even duren. Het is gewoon jammer want een wagen die uiteindelijk toch al snel 50k... daar had je toch prima het kleine schermje vanuit de andere EX modellen in kunnen bouwen of een headsupp display of het iig als optie aan kunnen bieden voor mensen die het perse willen.

[ Voor 17% gewijzigd door Juancho op 27-02-2024 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ootje
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 11-04 12:02
Ik heb mijn chassisnummer binnen.
Kan ik daarmee zoeken waar hij zich bevind , meeste vragen een Vin nummer .
vraag 2 ...Welke laadkabel zit standaard bij de ex 30?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ootje
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 11-04 12:02
Juancho schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:58:
Het grote scherm is ook het issue niet, het is het ontbreken van een drivers display of anders iig een headsup display. Volvo kan beweren wat het wil, maar het is gewoon toch echt zo dat je veel meer in het scherm moet klikken en doen en dat je ogen vaker van de weg zijn. En dat vind ik werkelijk onbegrijpelijk.

Volvo is gewoon de weg op gegaan van Tesla, dat zie je met deze EX30 maar al te goed. Ok, de Volvo ziet er dan misschien op een paar puntjes net wat gezellig uit maar verder is het gewoon een Tesla look a like. En dat is prima he, Volvo bepaald immers zelf haar koers. Maar net als @Amos_x heb ik daar wel zo mijn mening over die zeker gaat meetellen bij een volgende wagen. Voorheen keek ik niet eens naar andere merken, Volvo stond toch altijd op 1. En als mogelijk geïnteresseerde in deze wagen is er ook niks mis mee om die kant van het verhaal hier te posten natuurlijk.

Ik vind de EX30 van buiten echt wel een leuke handige wagen, niks mis mee en een leuk design (juist geen Teste clone ;)). Mede door Corona en meer regionaal werken zag ik deze wagen echt als prima optie om de grotere en duurdere XC40 te vervangen. Maar op gebied van interieur, ontwerp, handigheden, hardware keuzes etc hebben ze de plank met deze wagen wat mij volledig misgeslagen. Juist icm veiligheid waar Volvo juist altijd voor stond. Dat maaien ze wat mij betreft met deze binnenkant in 1 klap weg.

Benieuwd of ze dit later met een facelift of dergelijke nog gaan aanpakken en anders ben ik zeer benieuwd naar de echte nieuwe EX40 maar dat kan nog wel even duren. Het is gewoon jammer want een wagen die uiteindelijk toch al snel 50k... daar had je toch prima het kleine schermje vanuit de andere EX modellen in kunnen bouwen of een headsupp display of het iig als optie aan kunnen bieden voor mensen die het perse willen.
Zou het niet zo zijn dat ze vanuit Volvo een budget hebben en dan keuzes moeten maken wat wel of wat niet standaard erin moet komen...de smer zit precies onder de 45k. Dat is precies om de subsidie aan te vragen .De onderstel schijnt ook super te zijn en daar hebben ze dus niet op bezuinigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-04 19:41
Ootje schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:55:
[...]

Zou het niet zo zijn dat ze vanuit Volvo een budget hebben en dan keuzes moeten maken wat wel of wat niet standaard erin moet komen...de smer zit precies onder de 45k. Dat is precies om de subsidie aan te vragen .De onderstel schijnt ook super te zijn en daar hebben ze dus niet op bezuinigd.
Ze kunnen het wel qua prijs, want de versies van de zustermerken Zeekr en Smart kunnen wel een scherm of HUD leveren voor dezelfde prijs of minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lmvoo
iHansz schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:11:
[...]

Bij Volvo zelf krijg je nu 10% korting als je een EX30 daar verzekerd. Weet niet of ‘t voordelig is, maar je kunt altijd ff kijken natuurlijk.

https://www.volvocars.com/nl-be/l/omniumverzekering/
Nederlandse link: https://www.volvocarfinan....nl/extra-premie-voordeel

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Juancho
Ootje schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:55:
[...]

Een kleiner scherm zoals in de EX90 of een HUD lijkt me nou ook niet bepaald enorme kosten meer. Zeker niet als je het naast het gemak en veiligheid legt. Reden vanuit Volvo is nu dat die enorme soundbar in de weg zit en er daardoor geen drivers display geplaatst kan worden. Of had dan die soundbar links en rechts iets ingekort zodat het wel zou kunnen. Of zoals gezegd, biedt het dan op zijn minst aan zodat men dat ook kon kiezen. Ik denk, maar dat is puur een persoonlijke inschatting, dat je de auto dan ook nog veel populairder had kunnen maken.

Zie de EX90 en hoeveel beter en veiliger dat is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8RvshDxX00eV7aDiAMNeZ9XYBIE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LsNl6r9wo2pTr75ZRFisoUeX.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UT9CU1KcpKMrusFJckmAZ5lo51c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XWmLrXHawUAEjM8aixsp9EFC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door Juancho op 27-02-2024 13:44 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• lmvoo
Juancho schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:58:
Maar op gebied van interieur, ontwerp, handigheden, hardware keuzes etc hebben ze de plank met deze wagen wat mij volledig misgeslagen.
Klinkt alsof de EX30 een grootse mislukking is zo :+ .
Je krijgt een auto met veel vermogen, die veel sneller kan laden dan de populaire Aziaten, die veel meer aan de trekhaak mee mag. En hij heeft zelfs een opbergvak in de neus. Hij heeft RWD. In mijn ogen toch een hoop groene vinkjes. Maar goed, het is ook maar net wat je in de auto zoekt natuurlijk. Ik had een scherm voor mijn neus leuk gevonden. En een beetje meer beenruimte achter, voor die 2x per jaar dat er iemand achter mij zit. That's it, for me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
lmvoo schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:50:
[...]

Klinkt alsof de EX30 een grootse mislukking is zo :+ .
Ow nee hoor, als je wat kritiek hebt betekent het niet gelijk dat de auto een grote mislukking is. Verre van zelfs! Het speelt natuurlijk ook mee dat dit de eerste keer is dat Volvo om zo te zeggen "Tesla achterna gaat". En tja, is dat gewoon een bewuste keuze en persoonlijk vind ik dat niet te rijmen met waar Volvo altijd voor staat. En wat ik zo om mij heen hoor zijn er veel mensen die daarom een heel dubbel gevoel bij de wagen hebben. Mensen die al jaren in een Volvo rijden. En zo zullen er ook vast veel mensen zijn die het juist geweldig vinden, misschien van de "andere kant" ook wel Tesla rijders die de looks krijgen van Volvo en het minimalistische van Tesla behouden.

Ik vind het heel jammer, want al die puntjes bij elkaar (dus niet alleen het grote scherm) is het toch best een lijstje geworden. Ik had het bij zo'n compacte wagen veel en veel logischer gevonden om wat minder vermogen in te bouwen (je hebt aan 1 elektro motor echt meer dan zat en die had zelfs nog wat minder gekund) en wat meer aandacht aan kwaliteit/luxe, veiligheid en gebruiksvriendelijkheid in de wagen. Maargoed, net zoals met vrijwel alles in het leven: kwestie van smaak :)

[ Voor 11% gewijzigd door Juancho op 27-02-2024 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwijntje
Juancho schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:40:
[...]
Of zoals gezegd, biedt het dan op zijn minst aan zodat men dat ook kon kiezen.
En ik denk dat dit nou juist de reden was om het niet te doen. Juist niet kunnen kiezen betekend minder varianten en dus lagere kosten.
Het lijkt erop dat links om of rechtsom die soundbar erin moest komen. Ten kostte van een aantal andere zaken, waaronder het heads-up display.

Achteraf misschien een verkeerde gok geweest. Ze gaan zelf de consequentie ervan voelen en wellicht dat ze er dan wel wat aan gaan doen, de tijd zal het leren.

Het zal er ook mee te maken hebben dat er een andere doelgroep beoogd is met deze EX30, dat ze daarom zo ver van de 'Volvo normen en waarden' afwijken.
Ik hoop ook dat de grotere broertjes met minder concessies ontwikkeld gaan worden.
Maar alles heeft een prijs .

[ Voor 17% gewijzigd door Zwijntje op 27-02-2024 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
Ootje schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:51:
Ik heb mijn chassisnummer binnen.
Kan ik daarmee zoeken waar hij zich bevind , meeste vragen een Vin nummer .
Dat is hetzelfde.. ;)

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09:11
@Juancho Ja een scherm zo is inderdaad een heel stuk beter!

www.mariovisser.com

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hansmw
Zwijntje schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 14:07:
[...]

Het zal er ook mee te maken hebben dat er een andere doelgroep beoogd is met deze EX30, dat ze daarom zo ver van de 'Volvo normen en waarden' afwijken.
Ik hoop ook dat de grotere broertjes met minder concessies ontwikkeld gaan worden.
Maar alles heeft een prijs .
Bij de annoncering heeft Volvo gezegd dat ze met de EX30 ook vooral een jongere doelgroep op het oog hebben.

Ik val ver buiten die doelgroep maar houd van nieuwe ontwikkelingen en neem wat wennen of noodzakelijke software updates dan op de koop toe

EX30 Plus SMER 19"

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hansmw
Kreeg 5 minuten geleden bericht van mijn dealer in Mijdrecht dat ze vandaag drie EX30’s binnen kregen waaronder die voor mij. SMER Plus in Vapour grey. Was besteld in juli 2023.

[ Voor 7% gewijzigd door hansmw op 27-02-2024 16:11 ]

EX30 Plus SMER 19"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zapato
Ik vind alles in het midden wel fijn. Nu zit ik in mijn huidige auto afwisselend naar voren te kijken voor de snelheid en naar rechts voor de route. Tijdens de testrit vond ik het heerlijk dat je niets voor je neus hebt en beter zicht naar voren hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baldbelow
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-04 16:28
Wat betalen jullie voor een full omnium (België) verzekering?

Ik heb nu een offerte van Volvo voor € 1725,- per jaar (3 jaar nieuwwaarde en 0% eigen risico).

Gaat om een twin ultra.

[ Voor 7% gewijzigd door baldbelow op 27-02-2024 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ktenolix
hansmw schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:10:
Kreeg 5 minuten geleden bericht van mijn dealer in Mijdrecht dat ze vandaag drie EX30’s binnen kregen waaronder die voor mij. SMER Plus in Vapour grey. Was besteld in juli 2023.
Potverdrie! Ik denk dat je met de SMER Plus een productieslot eerder hebt weten te bemachtigen. Ik heb op 26 juni besteld, een SMER Core, maar nog geen bericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

mausy5043 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:13:
Hangt nu thuis aan de lader. Benieuwd hoeveel ik werkelijk verbruikt heb.
24.8 kWh was er nodig om de batterij weer terug te brengen op het oorspronkelijke laadniveau. Dat komt overeen met 23.6 kWh/100km. Laat daar ongeveer 10% aan laadverliezen bij zitten. Dan kom ik uit rond de 20 tot 21 kWh/100km. YMMV (letterlijk).

Even ter vergelijking: Mijn C40 zat gemiddeld op 21.8 kWh/100km met dezelfde laadpaal en rijgedrag.

[ Voor 10% gewijzigd door mausy5043 op 27-02-2024 18:02 . Reden: C40 resultaat toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Konila
  • Laatst online: 20-01 22:00
Ktenolix schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:50:
[...]

Potverdrie! Ik denk dat je met de SMER Plus een productieslot eerder hebt weten te bemachtigen. Ik heb op 26 juni besteld, een SMER Core, maar nog geen bericht.
Nog even geduld ben ik bang. Mijn dealer vertelde mij dat de eerste core’s tussen 6 en 13 maart bij de dealers worden verwacht.
Pagina: 1 ... 18 ... 86 Laatste