EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi / 3 x Marstek Venus E v2
Maar aankomen bij de dealer is toch niet hetzelfde als afleveren? Ben niet anders gewend dan dat er zo'n 2 weken tussen binnenkomst en aflevering zit.tdolder schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 16:15:
Wij hebben een datum. 16 mrt ophalen bij de dealer.![]()
De auto zou eerst 23 feb aankomen bij de dealer is dus nu later
SMER/Ultra/VG/Indigo/20"
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Klopt, weet niet de datum binnenkomst bij onze dealer. Wij hebben vanochtend de afspraak gemaakt voor aflevering/ophalen. Wij rijden dus vanaf 16 mrt in onze EX30.Ophidian schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 16:27:
[...]
Maar aankomen bij de dealer is toch niet hetzelfde als afleveren? Ben niet anders gewend dan dat er zo'n 2 weken tussen binnenkomst en aflevering zit.
EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi / 3 x Marstek Venus E v2
Dankjewel 🙏 @Ophidian dat gaat zeker lukken.Ophidian schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 17:17:
@tdolder Lekker hoor, geniet ervan. Wij moeten nog tot half april wachten volgens mij.
Gisteravond de eerste EX30 in het wild gespot in de wijk.
Hier in Enschede nog niet in het wild gezien, alleen proeft auto’s.
Ik wil eigenlijk wel nog een proefritje maken met de nieuwe software.
Is het al bekend wanneer 1.3 komt? Kon de dealer zo snel geen antwoord op geven.
Net belletje van de dealer (zoetermeer) gehad.
https://www.volvocars.com...30/software-release-notesDaikirai schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 17:49:
Eind volgende week komt de mijne bij de dealer binnen.
Ik wil eigenlijk wel nog een proefritje maken met de nieuwe software.
Is het al bekend wanneer 1.3 komt? Kon de dealer zo snel geen antwoord op geven.
Als ie hier bij staat dan komt ie binnen enkele weken. Als hier niks staat weten wij ook niks.
stopt en rijd de auto mee met de file of moet je als bestuurde nog actief meedoen als de auto tot stilstand is gekomen?
Als je langer dan 5s stil staat springt de auto op hold mode en krijg je een melding als ze voor je gaan rijden. Resume of even pedaal aantikken is dan voldoende. Binnen de 5s gaat de auto weer rijden. Is fijn en volgens mij werkt dit hetzelfde als bij andere Volvo’s.ruudbeest schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:05:
Wie van de gelukkige bestuurders hebben de "Pilot Assist" gebruikt in file situaties?
stopt en rijd de auto mee met de file of moet je als bestuurde nog actief meedoen als de auto tot stilstand is gekomen?
I intend to live forever - so far, so good.
Wat is dan de meerwaarde van Pilot Assist in de Plus uitvoering ? De Core uitvoering heeft ACC en Traffic Jam Assist.
Het lijkt er op dat Pilot Assist als extra's heeft dat het een lichte stuurhulp heeft en bij passeren van een vrachtwagen de zijdelingse afstand kan corrigeren.
Klopt, dit werkt idd zo op de huidige XC40/C40 modellen. Als je ACC gebruikt en je komt in de file, dan stopt de auto dus vanzelf (moet je leren vertrouwen trouwens en sowieso ALTIJD zelf alert blijven) en als je weer kan rijden en je wacht volgens de auto te lang, dan krijg je een melding en piepje dat je kan rijden. Even stroom pedaal in of tikje op de knop het stuur en je rijdt weer. Maar helemaal automatisch gaat dat idd niet.Buzzin Hornet schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 22:01:
[...]
Als je langer dan 5s stil staat springt de auto op hold mode en krijg je een melding als ze voor je gaan rijden. Resume of even pedaal aantikken is dan voldoende. Binnen de 5s gaat de auto weer rijden. Is fijn en volgens mij werkt dit hetzelfde als bij andere Volvo’s.
Wel een dikke disclaimer want jullie wagens, de EX30, staat op een totaal ander platform met andere software. Zie bijv. ook verschil in werking van OPD want dat is verschillend tov de XC/C40 modellen.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Als het bijna 5 seconden duurt voordat je auto gaat rijden zal dat regelmatig getoeter bij verkeerslichten opleveren, denk ik zo. Wel een beetje onhandig dat dat gaan rijden niet automatisch is. Bij mijn Peugeot e2008 (althans de auto waarmee ik de proefrit deed, ACC en stop/go is zelfs bij de GT topuitvoering een betaalde extra bij PeugeotBuzzin Hornet schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 22:01:
[...]
Als je langer dan 5s stil staat springt de auto op hold mode en krijg je een melding als ze voor je gaan rijden. Resume of even pedaal aantikken is dan voldoende. Binnen de 5s gaat de auto weer rijden. Is fijn en volgens mij werkt dit hetzelfde als bij andere Volvo’s.

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS
Je leest het verkeerd, als het verkeer binnen 5s gaat rijden dan gaat de auto mee zonder dat je iets moet doen. Als je langer dan 5s stil staat moet je bevestigen (pedaal of resume knop) dat de auto mag gaan rijden.Of-Aaargh schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 07:43:
[...]
Als het bijna 5 seconden duurt voordat je auto gaat rijden zal dat regelmatig getoeter bij verkeerslichten opleveren, denk ik zo. Wel een beetje onhandig dat dat gaan rijden niet automatisch is. Bij mijn Peugeot e2008 (althans de auto waarmee ik de proefrit deed, ACC en stop/go is zelfs bij de GT topuitvoering een betaalde extra bij Peugeot) rijdt de auto in file en verkeerslicht automatisch weg, ook bij langer dan 10 seconden stilstaan. Dat de auto on hold gaat na een minuut of langer stilstaan zou ik kunnen begrijpen uit veiligheidsoverwegingen, maar al na 5s vind ik wel heel kort.
Pilot Assist is inderdaad het sturen en tussen lijnen blijven en zelf van rijstrook wisselen wat vrij traag gaat. Aldus de website regelt hij dit ook maar ik zie dit eerder als feature van de adaptive cruise controlEdwinW schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 22:13:
@Buzzin Hornet
Wat is dan de meerwaarde van Pilot Assist in de Plus uitvoering ? De Core uitvoering heeft ACC en Traffic Jam Assist.
Het lijkt er op dat Pilot Assist als extra's heeft dat het een lichte stuurhulp heeft en bij passeren van een vrachtwagen de zijdelingse afstand kan corrigeren.
[ Voor 3% gewijzigd door Buzzin Hornet op 16-02-2024 10:34 . Reden: Website gaf toch iets anders aan ]
Door een technische storing wordt bij EX30 bestellingen een verkeerde status getoond. Onze excuses voor het ongemak.
Op dit moment staat de aflevering bij uw dealer gepland voor 28.03.2024.
De dealer zal met u contact opnemen en een afspraak maken om de auto op te halen
Die 2 weken bij mij op volvocars.com klopt dus kennelijk niet..
Volvo EX30 SMER Core - Wallbox Pulsar Plus 22kW
Welke dealer zit je? 28 maart aflevering bij de dealer en dan moet ie nog klaargemaakt worden. Aflevering dus ergens begin april lijkt mij?Ktenolix schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:35:
[...]
Die 2 weken bij mij op volvocars.com klopt dus kennelijk niet..
Ja, dat is ook mijn laatste info die ik weet: 28 maart binnen bij de dealer (Rdam Alexander), uitlevering begin april. En dan kan het grote genieten beginnen 😀Konila schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:38:
[...]
Welke dealer zit je? 28 maart aflevering bij de dealer en dan moet ie nog klaargemaakt worden. Aflevering dus ergens begin april lijkt mij?
Marstek Venus E (v2) V152, 1 fase 40A, Solar 2kW (max), Home Assistant, Unifi, Volvo EX30 SMER
Ik heb een ID maar ook daarmee kom ik er nog niet.
Kan iemand mij vertellen of dit kan en zoja waar ik moet zoeken?
Harrie Arendsen in HengeloKonila schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:38:
[...]
Welke dealer zit je? 28 maart aflevering bij de dealer en dan moet ie nog klaargemaakt worden. Aflevering dus ergens begin april lijkt mij?
Met je VIN kun je zoeken op CARGO-TRACKING.Mate68 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 22:02:
Heb zitten zoeken naar informatie om met behulp van het vinnummer onze nieuwe auto te kunnen volgen ( moet nog geleverd worden maar ik heb een vinnummer ), maar kan het niet vinden...
Ik heb een ID maar ook daarmee kom ik er nog niet.
Kan iemand mij vertellen of dit kan en zoja waar ik moet zoeken?
Voor mij geeft HOEGH een match:
HÖEGH JACKSONVILLE (JACK) M
Voyage: 59
Load port: Taicang
Planned load: 10.01.2024
Departure date: 10.01.2024
Discharge port: Zeebrugge
Arrival date: 29.02.2024
Via Marine Traffic zie je dat de dit schip mooi op koers is.
/f/image/lqwgRu35WyAYSV13VNTqROXB.png?f=fotoalbum_large)
Leuke verrassingZapato schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:34:
Mijn levering was verwacht tussen 6 en 12 mei, maar zojuist belt de dealer dat hij gearriveerd is. 1 maart ga ik hem ophalen :-)
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Ik ga meteen kijkenazaden schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 23:14:
[...]
Met je VIN kun je zoeken op CARGO-TRACKING.
Voor mij geeft HOEGH een match:
HÖEGH JACKSONVILLE (JACK) M
Voyage: 59
Load port: Taicang
Planned load: 10.01.2024
Departure date: 10.01.2024
Discharge port: Zeebrugge
Arrival date: 29.02.2024
Via Marine Traffic zie je dat de dit schip mooi op koers is.
[Afbeelding]
...kan hem hier in ieder geval niet vinden.
Heeft iemand nog andere suggesties om hem op het land te kunnen volgen?
Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24
com·pu·ter (de ~ (m.), ~s) 1 elektronische informatieverwerkende machine die door een reeks gecodeerde instructies wordt bestuurd
Ik zou altijd voor een extended range variant gaan. Altijd. Maargoed, dat is persoonlijk natuurlijk. Mijn XC40P8 van het erste uur zit in de winter op zo'n 250-280 Max, en dat is best irritamt als je dus niet ergens kan laden waar je een afspraak of dergelijke hebt. De neiuwe modellen halen mrt dezelfde weersomstandigheden zo 100km meer.mind_ schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 21:49:
Ik zit te twijfelen over de extra actieradius. Eigenlijk vind ik dat best duur, maar is 200/220 in de winter niet aan de kleine kant? Rij af en toe voor werk weleens naar de uithoeken van het land, maar meestal blijft de afstand onder de 100. Dus als ik op plaats van bestemming kan laden moet dat makkelijk gaan. Heb echter nog nooit eerder electrische auto gehad, dus ik heb hier nog geen ervaring mee.
Dat is een stuk ontzorgen waar ik altijd voor zou kiezen. Enige reden om het niet te doen is dat je de auto echt als stads auto gebruikt.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Ik ben het niet met @Juancho eens. Als je het zo incidenteel nodig heb zou ik voor die enkele keer een snellader pakken. Wij hebben 3 jaar met een Corsa-E met 300 km zomerrange gedaan en ging prima. Daarnaast heeft de SR een LPF accu, kent minder degradatie, kan vaker tot 100% geladen worden.mind_ schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 21:49:
Ik zit te twijfelen over de extra actieradius. Eigenlijk vind ik dat best duur, maar is 200/220 in de winter niet aan de kleine kant? Rij af en toe voor werk weleens naar de uithoeken van het land, maar meestal blijft de afstand onder de 100. Dus als ik op plaats van bestemming kan laden moet dat makkelijk gaan. Heb echter nog nooit eerder electrische auto gehad, dus ik heb hier nog geen ervaring mee.
Heeft er iemand op het forum een Core SR besteld? De onze is gaat volgens de dealer 24 maart in elkaar gezet worden en dan levering in mei.Is besteld in aug.
Ik heb die van mij ook niet kunnen vinden in de trackingsystemen, maar de auto wordt komende week bij de dealer afgeleverd. Dan nog even wachten op het rijklaar maken.
Ik twijfel ook. Is die 130km extra bereik de ruim 5100 euro extra meerprijs voor een grotere accu waard? Dat is de afweging waar ik ook mee worstel. Ik rijd privé, dus die 5139,99 moet uit mijn eigen portemonnee komen. Ik neig nu naar de Single Motor, omdat het bij mij niet vaak voorkomt dat ik ritten van meer dan 200km maak. Ik heb nog maar één keer met mijn huidige EV een snellader hoeven gebruiken.mind_ schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 21:49:
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Kan je privé laden? Ik niet. Was voor mij de reden om een xc40 extended range te kiezen. Hoef je niet na elke rit perse te laden.Of-Aaargh schreef op zondag 18 februari 2024 @ 08:42:
[...]
Ik twijfel ook. Is die 130km extra bereik de ruim 5100 euro extra meerprijs voor een grotere accu waard? Dat is de afweging waar ik ook mee worstel. Ik rijd privé, dus die 5139,99 moet uit mijn eigen portemonnee komen. Ik neig nu naar de Single Motor, omdat het bij mij niet vaak voorkomt dat ik ritten van meer dan 200km maak. Ik heb nog maar één keer met mijn huidige EV een snellader hoeven gebruiken.
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Op je spaarrekening of in beleggingen levert het meer op aan het einde dan de inruilwaarde.guido66 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:23:
@Of-Aaargh een gedeelte van die €5.100,- krijg je later weer terug aan extra inruilwaarde.
Vergeet niet de degradatie die je over de tijd hebt. Onze Corsa heeft ook watergekoelde accu, altijd tot 80% geladen, incidenteel naar 100 voor lange ritten en is in 3 jaar 8-10%capaciteit kwijt. Een LPF accu kent minder degradatie. Dus over de jaren wordt het verschil in WLTP kleiner. Zeker als je de ER tot max 80-90 wil laden bij normaal gebruik. Als je het niet echt nodig heb is het gewoon zonde van je eigen geld IMO en helemaal als je eigen laadmogelijkheid hebt en met het laadnetwerk in NL. Ander verhaal natuurlijk als je de range gewoon nodig hebt.
Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24
Anders was het gewoon een SR geweest
Ik verwacht dat dit voor de SR 250 en 350 gaat zijn, dat is voor 99% van mijn ritten voldoende.
De EX30 kan veel sneller laden: 3 fase vs 1 fase waardoor het aansluiten op een openbare paal bij de bestemming nuttig gaat zijn.
Voor auto vakanties gaat het wel wat extra tijd kosten, maar ook dat is beperkt doordat de Ex30 ook aan de snellader sneller vol is. Volgens ABRP kost het mij 15 minuten op 1000 km aan extra reistijd (Ex30 vs Kona).
Al met al verwacht ik geen spijt te krijgen, en hou ik aardig wat euros in mijn zak.
[ Voor 4% gewijzigd door Diederik op 18-02-2024 10:39 ]
Maar dan heb je het over een Opel. Ik merk bijv in m'n Volvo xc40 eigenlijk niks van degradatie na zo'n 3,5 jaar en ik sta geregeld aan de snellader en laad geregeld door tot 100% thuis en altijd wel tot 90%. Ik vraag me dus af hoe goed je een Opel accu kan vergelijken met die van Volvo. Laat staan het nieuwe type van Volvo.Ophidian schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:53:
[...]
Vergeet niet de degradatie die je over de tijd hebt. Onze Corsa heeft ook watergekoelde accu, altijd tot 80% geladen, incidenteel naar 100 voor lange ritten en is in 3 jaar 8-10%capaciteit kwijt.
Een LPF accu kent minder degradatie. Dus over de jaren wordt het verschil in WLTP kleiner. Zeker als je de ER tot max 80-90 wil laden bij normaal gebruik. Als je het niet echt nodig heb is het gewoon zonde van je eigen geld IMO en helemaal als je eigen laadmogelijkheid hebt en met het laadnetwerk in NL. Ander verhaal natuurlijk als je de range gewoon nodig hebt.
Verder, als je voor de keuze staat voor SR of Er... En zeker als je de wagen zelf koopt... Denk ook ma over de toekomst hé want die keuze maak jeaar 1x. Misschien wil/ga/moet je later wel wat verder rijden. Dan is het verrekte handig dat je meer range hebt. 100km a 150km meer lijkt niet zo hele veel maar in praktijk is dat en behoorlijk stuk hoor. Wij komen als voorbeeld nu vaak net te kort om een retour rit Zwolle - Eindhoven te doen. En die trip maken we vaak. Altijd moet je dan op de terugweg even langs fastned (laadpalen op locatie in Eindhoven zijn lang niet altijd vrij). Is dst een grote ramp? Nee zeker niet want met 10-15 min snelladen zit er weer veel percentage bij. Maat zou het net een stuk extra gemak/comfort opleveren als een accu dat stuk wel aan kon zonder laden? Jazeker! En ik zou daar echt wek iets meer geld voor over hebben.
Is die 200km echter al je verwachte max en verwacht je eerder in de toekomst minder te rijden... Dan is ER wellicht niet nodig en kan je evt beter kiezen voor een leuk luxe pakket op je wagen als je dat belangrijk vind en wel wat geld voor over hebt.
[ Voor 36% gewijzigd door Juancho op 18-02-2024 11:37 ]
Ik ben stomverbaasd hierover. Ik heb mijn Kia Niro nu ruim 4 jaar, 60k kilometer en ik laad m altijd naar 100%, gemiddeld zo eens per week (nooit snellader, 95% van de keren thuis aan de laadpaal). Ik merk niets van degradatie.Ophidian schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:53:
[...]
Vergeet niet de degradatie die je over de tijd hebt. Onze Corsa heeft ook watergekoelde accu, altijd tot 80% geladen, incidenteel naar 100 voor lange ritten en is in 3 jaar 8-10%capaciteit kwijt.
Ik heb de EX30 nog niet gezien, mijn leasecontract loopt tot december dus ik heb nog even de tijd. Maar ik vind deze Volvo een zeer goeie kandidaat als opvolger voor mijn Kia. En dan de extended range, want ik zal er wellicht ook de aanhanger wel eens achter gooien.
Meer ook om de per se voor een ER te gaan ook wat tegengas te geven.
[ Voor 17% gewijzigd door Ophidian op 18-02-2024 12:26 ]
Onze GOM zei in de zomer altijd 330 km, nu in de zomer nog maar 298. Iemand in Opel topic had zelfde met dezelfde leeftijd en had met OBD gemeten dat hij nog 92% SoH had.marana schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:14:
[...]
Ik ben stomverbaasd hierover. Ik heb mijn Kia Niro nu ruim 4 jaar, 60k kilometer en ik laad m altijd naar 100%, gemiddeld zo eens per week (nooit snellader, 95% van de keren thuis aan de laadpaal). Ik merk niets van degradatie..
Dit is 3 jaar en 70k km. Heeft 50kWh pakket met 46 bruikbaar.
Aan de andere kant. Door de subsidie is het nu iets aantrekkelijker om voor de ER te gaan. Uiteindelijk gaat de subsidie er toch een keer af waardoor de afschrijving weer gunstiger wordt.Ophidian schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:22:
@Juancho klopt, maar andersom kan je dus ook niet zeggen dat de accu van de EX30 per se gelijk is aan de XC40. Houdt Volvo onder de streep misschien wat meer buffer waardoor je geen degradatie merkt? Want 0 degradatie kan per definitie niet.
Meer ook om de per se voor een ER te gaan ook wat tegengas te geven.Het is niet per se de beste keuze, maar hangt per persoon af wat hij ermee doet en 5100 euro is gewoon een hoop geld.
Uiteindelijk, als je er weer vanaf wilt is een ER interessanter dan een SR in de verkoop.
Hierdoor is het denk ik niet zo'n gekke investering.
( Ps als ik jullie hiermee niet voor de gek kan houden,... dan in ieder geval mijzelf ;-) )
Zeker. Wel pas eind januari. Dus mijn leverdatum staat nu op 11 november.pvhpsb schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 22:59:
Hallo,
Heeft er iemand op het forum een Core SR besteld? De onze is gaat volgens de dealer 24 maart in elkaar gezet worden en dan levering in mei.Is besteld in aug.
Maar wie zegt dat? Je zegt het alsof het een hard gegeven is. Voor hetzelfde geld zeggen ze over 5 jaar wel dat de LPF meer waarde behoudt heeft gehad dan de ER en dan ben je het geld kwijt. Dan kan je beter die 5100 op een beleggingsrekening of spaardeposito knallen, dan ben je stuk zekerder ervanMate68 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:32:
[...]
Aan de andere kant. Door de subsidie is het nu iets aantrekkelijker om voor de ER te gaan. Uiteindelijk gaat de subsidie er toch een keer af waardoor de afschrijving weer gunstiger wordt.
Uiteindelijk, als je er weer vanaf wilt is een ER interessanter dan een SR in de verkoop.
Hierdoor is het denk ik niet zo'n gekke investering.
( Ps als ik jullie hiermee niet voor de gek kan houden,... dan in ieder geval mijzelf ;-) )
Inruilwaarde zou ik niet gebruiken voor je keuze. Je use case is waar het om gaat. Een nieuwe auto is uberhaupt al de slechtste investering die je kan doen. Ook de SR heeft de subsidie en kan tot Plus aangekleed worden, dus dat maakt geen verschil.
Toen ik de Corsa-E inruilde had ik ook zomaar 3k euro verschil tussen 2 dealers.
[ Voor 3% gewijzigd door Ophidian op 18-02-2024 13:02 ]
Nee mijn reactie is ook een beetje als motivatie voor mijn aankoop bedoelt, vandaar ook dat sluit zinnetje.Ophidian schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:55:
[...]
Maar wie zegt dat? Je zegt het alsof het een hard gegeven is. Voor hetzelfde geld zeggen ze over 5 jaar wel dat de LPF meer waarde behoudt heeft gehad dan de ER en dan ben je het geld kwijt. Dan kan je beter die 5100 op een beleggingsrekening of spaardeposito knallen, dan ben je stuk zekerder ervan
Inruilwaarde zou ik niet gebruiken voor je keuze. Je use case is waar het om gaat. Een nieuwe auto is uberhaupt al de slechtste investering die je kan doen. Ook de SR heeft de subsidie en kan tot Plus aangekleed worden, dus dat maakt geen verschil.
Toen ik de Corsa-E inruilde had ik ook zomaar 3k euro verschil tussen 2 dealers.
Maar wanneer blijkt het weggegooid geld te zijn? Dat weten we pas achteraf als ik naar mijn eigen ervaringen kijk in gebruik en verkoop cq inruil.
Exact, dus gewoon lekker kopen waar jij je het beste bij voelt en\of bij jouw situatie past. Maar voor beide opties zijn argumenten te verzinnen.Mate68 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 13:19:
[...]
Nee mijn reactie is ook een beetje als motivatie voor mijn aankoop bedoelt, vandaar ook dat sluit zinnetje.
Maar wanneer blijkt het weggegooid geld te zijn? Dat weten we pas achteraf als ik naar mijn eigen ervaringen kijk in gebruik en verkoop cq inruil.
Is het trekgewicht bij de ER niet 1400kg? Ik dacht dat de 1600kg alleen voor de Twin Motor gold.Ktenolix schreef op zondag 18 februari 2024 @ 10:19:
Los van de range is het trekgewicht ook iets om naar te kijken. 1.000 tov 1.600 kg. Was voor ons een reden om voor ER te gaan (aangezien de caravan mee moet).
Anders was het gewoon een SR geweestik heb een laadpaal thuis.
Heb gedownload de folder NL versie Januari 2024 van de volvocars.com site en daar staat echt 1600 kg voor de SMER. Helaas reageert de Volvo communicatie manager niet op e-mails. We zien het wel wat er op het kentekenbewijs staat. Maar slordig is het wel.dennistd schreef op zondag 18 februari 2024 @ 14:55:
De downloadbare prijslijsten spreken zowel in de Nederlandse, Belgische als Duitse versie van 1000/1400/1600 voor de SMSR, SMER en Twin Motor.
Nou ja, voor mij persoonlijk geen probleem. Caravan mag max. 1.300 kg wegen
Ik ben benieuwd hoe lang het zal duren voordat ik de auto in ontvangst krijg, gezien dat ik heb gelezen dat de levertijd steeds verder verschoof bij jullie bestellingen
Kenteken hier voor de SMER zegt 1400jboerma100 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:26:
[...]
Heb gedownload de folder NL versie Januari 2024 van de volvocars.com site en daar staat echt 1600 kg voor de SMER. Helaas reageert de Volvo communicatie manager niet op e-mails. We zien het wel wat er op het kentekenbewijs staat. Maar slordig is het wel.
Ja een echte "dramaqueen".Ruvo schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:17:
Lachwekkende (gedramatiseerde) NRC EX30 recensie: https://archive.is/202402...een-steenprintje-a4190147
Er zijn mensen die zijn stijl van schrijven kunnen waarderen, ik denk dat hij een vervelend leven heeft,...
Kreeg deze reactie via FB: de eerste staan op 1400 kg over een tijdje gaat dit naar 1600 kg. Ze zijn aan het kijken of degene met 1400 kg dit kunnen laten aanpassenBuzzin Hornet schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:46:
[...]
Kenteken hier voor de SMER zegt 1400
Niet iedereen houdt van de stijl van Bas van Putten, ik kan het wel waarderen. En hij heeft wel een punt, natuurlijk. Onder het mom van Scandinavisch minimalistisch design is Geely wel érg ver gegaan om kosten te besparen. Voor een paar tientjes meer kostprijs had er bijvoorbeeld bij de sensoren van het stuur een klein display met snelheidsmeter kunnen komen.Ruvo schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:17:
Lachwekkende (gedramatiseerde) NRC EX30 recensie: https://archive.is/202402...een-steenprintje-a4190147
Je doet wat je wil, maar ik begrijp niet dat mensen echt zo denken. Aangezien je vakanties expliciet vermeldt, is het blijkbaar een belangrijke overweging.Diederik schreef op zondag 18 februari 2024 @ 10:38:
Voor auto vakanties gaat het wel wat extra tijd kosten, maar ook dat is beperkt doordat de Ex30 ook aan de snellader sneller vol is. Volgens ABRP kost het mij 15 minuten op 1000 km aan extra reistijd (Ex30 vs Kona).
Al met al verwacht ik geen spijt te krijgen, en hou ik aardig wat euros in mijn zak.
Extrapolerend vanuit de polestar 2 die ik rijd (67 kWh versus 64 kWh voor de ER EX30) zie ik me nooit met een SR op vakantie gaan. Ik vind de polestar al zeer limiterend voor dat soort tripjes (waarschijnlijk huur ik dit jaar gewoon een ICE, maar dat is een ander verhaal), met 46 kWh wil ik er zelfs niet aan beginnen. En ja, queue de heroische verhalen van met een Renault Zoe tot in turkije rijden
Dus, 46 kWh, theoretisch 280 km range. In de praktijk (opnieuw, extrapolerend van een polestar), aan 130-135km/u (want je wil toch niet de zoveelste EV rijder zijn die aan 95km/u tussen de vrachtwagens hangt), zou ik schatten dat je een bereik hebt van 210-200 km (90-10%). Met lading en vier personen in de auto, 20-22 kWh/100km.
Die 15 minuten extra op 1000km die uit het algoritme van dat theoretische programmaatje rolt, vertelt echt niet het hele verhaal. Vergeet het maar. Het gaat ook over alle tijd van het extra afrijden, zoeken waar de paal staat, vrije paal zoeken, wachten als ze allemaal bezet zijn, uitstappen, aankoppelen, badgen, rondlopen, sowieso weer extra tijd verliezen bij het verzamelen blazen om alle gezelschap in de auto te krijgen, enzovoort. En als je daarna op een non-serviced aire wil stoppen (leuker, minder chaos, rustiger, voorbereide lunch nuttigen) heb je dus dubbel tijdverlies. Bereid je dus maar voor om enkel te stoppen op drukke, vuile, lawaaierige serviced aires. Want voor andere stops zal je geen tijd hebben.
Ik was, puur op design, ook erg hoopvol voor de EX30 als mogelijkheid, mocht ik ooit prive aan de EV moeten. Op zich ben ik tevreden met geely/polestar, dus vermoedelijk idem voor een EX30. Tot ik 'm eens in het echt zag. Achteraan veel te klein (lijkt wel kleiner dan een formaatje golf op de achterbank), te minimalistisch in de cockpit (vind ik storend). Verder zeer mooi design, mooi gebruik van materials binnenin (fabrics, ...). Echt iets als eerste lease autootje/starter bedrijfswagen van de werkgever. En dat bedoel ik positief. 8/10 verkochtte auto's bij een volvo dealer zijn deze EX30.
Maar aan wie nog twijfelt of op zoek is: je doet jezelf echt tekort als je in deze prijsklasse niet kijkt naar een Renault Scenic (60 kWh) of Renault Megane e-tech. (60 kWh). Nu heb ik niets speciaal met renault, maar tot ik de EX30 zag, had ik een Megane zeker in de top 3 staan, mocht ik ooit opnieuw een keuze moeten maken. En na het zien van de volvo, blijft de megane daar zeker staan. Net zo klein achterin als de volvo, maar je krijgt wel meer 'auto' naar mijn gevoel en meer range in het basismodel. Erg zuinig ook (collega hier rijdt 'm) en ook een mooie moderne look.
Wil je bij Geely blijven, dan is de smart 1 ook zeker een bezoekje waard. Voelt (en is) ruimer achterin.
Wat een respectloos en inhoudsloos stukje ditAmos_x schreef op maandag 19 februari 2024 @ 07:37:
[...]
Je doet wat je wil, maar ik begrijp niet dat mensen echt zo denken. Aangezien je vakanties expliciet vermeldt, is het blijkbaar een belangrijke overweging.
Extrapolerend vanuit de polestar 2 die ik rijd (67 kWh versus 64 kWh voor de ER EX30) zie ik me nooit met een SR op vakantie gaan. Ik vind de polestar al zeer limiterend voor dat soort tripjes (waarschijnlijk huur ik dit jaar gewoon een ICE, maar dat is een ander verhaal), met 46 kWh wil ik er zelfs niet aan beginnen. En ja, queue de heroische verhalen van met een Renault Zoe tot in turkije rijdenHet is maar wat je wil aanvaarden natuurlijk. Persoonlijk, zeer weinig als het op reisgemak aankomt.
Dus, 46 kWh, theoretisch 280 km range. In de praktijk (opnieuw, extrapolerend van een polestar), aan 130-135km/u (want je wil toch niet de zoveelste EV rijder zijn die aan 95km/u tussen de vrachtwagens hangt), zou ik schatten dat je een bereik hebt van 210-200 km (90-10%). Met lading en vier personen in de auto, 20 kWh/100km.
Die 15 minuten extra op 1000km die uit het algoritme van dat theoretische programmaatje rolt, vertelt echt niet het hele verhaal. Vergeet het maar. Het gaat ook over alle tijd van het extra afrijden, zoeken waar de paal staat, vrije paal zoeken, wachten als ze allemaal bezet zijn, uitstappen, aankoppelen, badgen, rondlopen, sowieso weer extra tijd verliezen bij het verzamelen blazen om alle gezelschap in de auto te krijgen, enzovoort. En als je daarna op een non-serviced aire wil stoppen (leuker, minder chaos, rustiger, voorbereide lunch nuttigen) heb je dus dubbel tijdverlies. Bereid je dus maar voor om enkel te stoppen op drukke, vuile, lawaaierige serviced aires. Want voor andere stops zal je geen tijd hebben.
Ik was, puur op design, ook erg hoopvol voor de EX30 als mogelijkheid, mocht ik ooit prive aan de EV moeten. Op zich ben ik tevreden met geely/polestar, dus vermoedelijk idem voor een EX30. Tot ik 'm eens in het echt zag. Achteraan veel te klein (lijkt wel kleiner dan een formaatje golf op de achterbank), te minimalistisch in de cockpit (vind ik storend). Verder zeer mooi design, mooi gebruik van materials binnenin (fabrics, ...). Echt iets als eerste lease autootje/starter bedrijfswagen van de werkgever. En dat bedoel ik positief. 8/10 verkochtte auto's bij een volvo dealer zijn deze EX30.
Maar aan wie nog twijfelt of op zoek is: je doet jezelf echt tekort als je in deze prijsklasse niet kijkt naar een Renault Scenic (60 kWh) of Renault Megane e-tech. (60 kWh). Nu heb ik niets speciaal met renault, maar tot ik de EX30 zag, had ik een Megane zeker in de top 3 staan, mocht ik ooit opnieuw een keuze moeten maken. En na het zien van de volvo, blijft de megane daar zeker staan. Net zo klein achterin als de volvo, maar je krijgt wel meer 'auto' naar mijn gevoel en meer range in het basismodel. Erg zuinig ook (collega hier rijdt 'm) en ook een mooie moderne look.
Wil je bij Geely blijven, dan is de smart 1 ook zeker een bezoekje waard. Voelt (en is) ruimer achterin.
Ik geef mijn mening/advies over range. Dan nog wel bekeken vanuit een product uit dezelfde familie (geely, dus niet zomaar irrelevant). Maar omdat de boodschap/mening je niet aan staat, moet er weer aggro gedaan worden zoals gewoonlijk hier. "vertrek uit het topic, hier willen we enkel hoera verhalen die onze bestaande mening bevestigen".Francisco schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:14:
Dat vind ik ook, als je toch niets met de ex 30 hebt wat doe je dan op deze topic zou ik zeggen
Wat heb ik verkeerd gezegd dan? De EX30 IS klein. Heb er oprecht naar gekeken. Of wil je het tegendeel beweren? Achter een persoon van 1.90m mag de passagier achteraan alvast geen onderbenen hebben. Daar kan je niets om geven afhankelijk van je situatie, maar het is het vermelden waard. Ik geef zelfs aan dat hij zeer mooi is qua design. Is dat genoeg voor jou? Positief genoeg? Bevestigend genoeg?
Er zijn hier genoeg pagina's geweest van mensen die de EX hebben getest, en tot de conclusie gekomen dat ze er iets anders van verwacht hadden en verder kijken. Heb je dan ook hun aanwezigheid hier bekritiseerd?
En hoeveel eigenaars zijn er eigenlijk al? Als er tien zijn uitgevelerd aan users hier, op dit moment, zal het veel zijn. En ik heb WEL iets met volvo/polestar. Persoonlijk vind ik ze bij de enige mogelijke optie horen voor mijn autovoorkeur in het EV segment. Vooral wat betreft design, en geely heeft een goed platform op de markt gezet. De andere voorbeelden die ik geef, zijn het overwegen waard in dezelfde categorie, vooral als je meer comfort/ruimte/en capaciteit zoekt voor dezelfde prijs.
Zoals steeds ben ik zeer nieuwsgierig naar wat volvo doet, daarom lees ik hier regelmatig bij. Ik wacht dan ook bijvoorbeeld met ongeduld tot wanneer de XC40 onder handen wordt genomen (aandrijftunnel uit de ICE wegnemen) en idem voor de C40 die ook nog op zo'n oud platform staat.
Ik wou toch ook even belichten wat +-40kWh doet op reis, met een SUV-achtige auto, en toch even een ander geluid laten horen voor wie twijfelt over die meerprijs van 5000 euro. (no brainer wat mij betreft, 250 euro/kwh, een goedkope thuisbatterij zit rond de 400 euro/kwh). Daar doet ieder dan mee wat 'ie wil.
Amos_x schreef op maandag 19 februari 2024 @ 07:37:
[...]
Verder zeer mooi design, mooi gebruik van materials binnenin (fabrics, ...).
[ Voor 5% gewijzigd door Amos_x op 19-02-2024 09:48 ]
Ik heb ruime ervaring met autovakanties met een EV en ik weet dat het niet vanzelf gaat. Tegenwoordig doe ik mijn lange ritten via Tesla Superchargers, dat zijn vaak rustige locaties met ruim voldoende plekken om op te laden, daarnaast is het een stuk voordeliger vergeleken met bijvoorbeeld Ionity.Amos_x schreef op maandag 19 februari 2024 @ 07:37:
[...]
Je doet wat je wil, maar ik begrijp niet dat mensen echt zo denken. Aangezien je vakanties expliciet vermeldt, is het blijkbaar een belangrijke overweging.
De kosten zijn voor mij een belangrijke overweging, daar heb ik wacht,- en laadtijd voor over, dat is wat ik wilde aangeven met mijn post. Ik wil namelijk graag elektrisch blijven rijden.
Aanvulling: bovenstaande gaat dus enkel en alleen over vakanties en dan nog alleen over de heen en terugreis. Voor al mijn dagelijkse ritten is de SR voldoende, dus daarom mijn keuze voor een minder dure auto.
[ Voor 6% gewijzigd door Diederik op 19-02-2024 10:30 ]
En dat is zeker meer dan prima. Zolang je maar geïnformeerd en met wat ervaring die keuze maakt. Anders kan het zeker een ontgoocheling zijn. Ik zie het genoeg bij de collega's die nu ook allemaal in sneltempo overgezet worden op EV.Diederik schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:23:
[...]
Ik heb ruime ervaring met autovakanties met een EV en ik weet dat het niet vanzelf gaat. Tegenwoordig doe ik mijn lange ritten via Tesla Superchargers, dat zijn vaak rustige locaties met ruim voldoende plekken om op te laden, daarnaast is het een stuk voordeliger vergeleken met bijvoorbeeld Ionity.
De kosten zijn voor mij een belangrijke overweging, daar heb ik wacht,- en laadtijd voor over, dat is wat ik wilde aangeven met mijn post. Ik wil namelijk graag elektrisch blijven rijden.
Aanvulling: bovenstaande gaat dus enkel en alleen over vakanties en dan nog alleen over de heen en terugreis. Voor al mijn dagelijkse ritten is de SR voldoende, dus daarom mijn keuze voor een minder dure auto.
En ook plaatsgebrek hoeft geen nadeel te zijn (hangt af van groot gezin of niet). Ik heb privé ook nog een plezierwagen met erg weinig plaats, dus ik ben zeker niet tegen. Maar je moet het kunnen plaatsen.
Blijft een feit dat voor een praktische EV de batterij belangrijk is, en ik bijna enkel zou kijken naar hoeveel kWh je krijgt voor je geld. Vandaar de tip om ook eens bij andere merken te kijken. Minder dan 60 kWh zou ik persoonlijk niet kiezen als het m'n enige auto was. Als ik een andere auto bijhield, dan net het tegenovergestelde, 30-35 kWh max voor een lichte en zuinige EV voor lokale boodschappen. Maar dat is dan ook volledig gebaseerd op mijn persoonlijke situatie en voorkeur.
Zijn er hier mensen die hun EX30 met trekhaak hebben besteld en weten of die er al vanuit de fabriek op zit? Mijn dealer had het er namelijk over dat die pas in Nederland erop gezet zou worden.
Misschien offtopic, maar daar denk ik heel anders over. Als het inderdaad de bedoeling is dat heel Nederland overgaat op EV rijden, dan zijn voldoende goede en betaalbare laadvoorzieningen belangrijk.Amos_x schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:35:
[...]
Blijft een feit dat voor een praktische EV de batterij belangrijk is, en ik bijna enkel zou kijken naar hoeveel kWh je krijgt voor je geld. Vandaar de tip om ook eens bij andere merken te kijken. Minder dan 60 kWh zou ik persoonlijk niet kiezen als het m'n enige auto was. Als ik een andere auto bijhield, dan net het tegenovergestelde, 30-35 kWh max voor een lichte en zuinige EV voor lokale boodschappen. Maar dat is dan ook volledig gebaseerd op mijn persoonlijke situatie en voorkeur.
Voor enkel lokale boodschappen is een bereik van 25km (5-7kWh) al genoeg als je maar zeker weet dat je kan laden bij de supermarkt/winkelcentrum/speciaalzaak terwijl je aan het shoppen bent.
Nu is de angst om 'leeg' te staan nog veel te reëel omdat je nooit zeker weet of er (plek aan) een openbare paal is, dat is zeker voor personen die 'gedwongen' over moeten een reden om allerlei negativiteit te uiten want met benzine of diesel heb je daar nooit last van, maar dat zorgt wel gegarandeerd voor vuile uitstoot, en daar moeten we linksom of rechtsom vanaf.
26ste mag ik hem ophalen bij de dealer
In Frankrijk wil dat wel eens anders zijn.Diederik schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:56:
[...]
... met benzine of diesel heb je daar nooit last van...
Die van mij ook bij de dealer. Je geeft hem wel aan in de configuratie maar hij is niet af fabriek en hij telt ook niet mee voor de subsidieKonila schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:38:
Over trekgewicht en trekhaken gesproken.
Zijn er hier mensen die hun EX30 met trekhaak hebben besteld en weten of die er al vanuit de fabriek op zit? Mijn dealer had het er namelijk over dat die pas in Nederland erop gezet zou worden.
Ik zit voor mijn werk regelmatig in een Megane e-tech, maar daar zit ik toch echt beduidend krapper in dan in de EX30. Ook het rijcomfort is gewoon minder, om nog maar niet te spreken over het zwabberen bij gebruik van de spoorassistentAmos_x schreef op maandag 19 februari 2024 @ 07:37:

Voorin: mee eensdennistd schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:03:
[...]
Ik zit voor mijn werk regelmatig in een Megane e-tech, maar daar zit ik toch echt beduidend krapper in dan in de EX30.
Achterin: Echt niet mee eens, wij zijn beide rond de 175, onze 3 kids tussen de 140 en 170.
In de Megane zitten ze kwa beenruimte prima, in de EX30 is het met de 2 kleinste kids al niet te doen.
Ik gebruik nooit spoorassistenten. Bij geen enkel merk. EV rijden is al zo kinderlijk eenvoudig dat een beetje sturen er nog wel bij kan. Anders val ik helemaal in slaap.dennistd schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:03:
[...]
Ik zit voor mijn werk regelmatig in een Megane e-tech, maar daar zit ik toch echt beduidend krapper in dan in de EX30. Ook het rijcomfort is gewoon minder, om nog maar niet te spreken over het zwabberen bij gebruik van de spoorassistent
Dat valt toch wel mee?BdogNL schreef op maandag 19 februari 2024 @ 08:54:
[...]
Wat een respectloos en inhoudsloos stukje dit
Het is wat "hard" geschreven maar het punt wat er gemaakt wordt daar ben ik het wel mee eens.
Als ik iets geleerd heb na 8 jaar elektrisch rijden is dat range echt in zeer grote mate bepalend is hoe blij je bent met een auto. Het verbruik van de EX30 icm de kleine batterij daar ga je op lange stukken echt geen plezier aan hebben. Als je dan bij een laadpaal komt die de snelheid toch niet helemaal waarmaakt dan ben je er echt snel flink klaar mee. De luxe van "nog even doorrijden" en zelf een plek kunnen kiezen is mij heel veel waard. Dit raad ik ook iedereen aan die naar een EV kijkt. Range is bepalend!
Dit gaat niet op als hij voor je moeder is die af en toe een boodschapje in de buurt doet natuurlijk. Ik ga uit van zakelijk langere ritten en elk jaar een vakantie op 1000 km >.
Begrijp me niet verkeerd, de EX30 is een zeer zeer fijne auto. Met kleine kinderen zou ik er niet zo snel aan beginnen vanwege de beperkte ruimte achterin en in de kofferbak. Dit is vergelijkbaar met een Polo was mijn gevoel. Als je samen bent en de mogelijkheden hebt om de grotere accu aan te schaffen dan is het echt een hele toffe wagen. Wat het af zou maken is een update om dat mega irritant gepiep uit te zetten dat je voor je moet kijken.
Dat zou wel verklaren waarom het moment van aankomst bij de dealer en de aflevering bij mij iets langer is dan 2 weken.Mate68 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 12:35:
[...]
Die van mij ook bij de dealer. Je geeft hem wel aan in de configuratie maar hij is niet af fabriek en hij telt ook niet mee voor de subsidie
Waarom zou je er niet aan beginnen met kleine kinderen? Ik rij nu een Renault Clio Estate uit 2015 en deze is achterin ook erg krap. De EX30 is achterin niet veel groter maar wel iets.. Ik heb een peuter van 2, dat moet wel lukken toch?
www.mariovisser.com
Ik zei golf ipv poloElectromonkey schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:29:
Met kleine kinderen zou ik er niet zo snel aan beginnen vanwege de beperkte ruimte achterin en in de kofferbak.

Tuurlijk lukt dat.Mavi86 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:37:
@Electromonkey
Waarom zou je er niet aan beginnen met kleine kinderen? Ik rij nu een Renault Clio Estate uit 2015 en deze is achterin ook erg krap. De EX30 is achterin niet veel groter maar wel iets.. Ik heb een peuter van 2, dat moet wel lukken toch?
Om @RobertJ te quoten:
mensen krijgen tegenwoordig 1 baby en bestellen direct een verlengde Transporter bus, vroeger ging dat nog gewoon in de Golf I.
[ Voor 7% gewijzigd door Gluten Parody op 19-02-2024 13:55 ]
Maar 1.85 en behoorlijk lange benen. Maar ik heb verder toch nooit volwassen mensen achter mezelf.
www.mariovisser.com
Achterin moet het wel lukken met een kleintje denk ik.Mavi86 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:37:
@Electromonkey
Een kinderwagen erbij en het wordt al een stuk moeilijker. Uiteindelijk neem je gewoon veel spullen mee met een kind.
Ik zeg zeker niet dat het onmogelijk is maar als je kinderen hebt dan is het niet ideaal. Persoonlijk zou ik dan voor iets groters gaan (niet zozeer een transporter @Gluten Parody
Kan mij inderdaad voorstellen dat die EX met trekhaak een beetje naar achteren wordt geschoven...Konila schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:35:
[...]
Dat zou wel verklaren waarom het moment van aankomst bij de dealer en de aflevering bij mij iets langer is dan 2 weken.
Ik bereid mij er ook maar op voor ;-)
Of kan dat alleen in de EX30 zelf?
Volvo EX30 | SMER | Plus | Vapour Grey / Indigo | MY24
Is dit niet iets voor je laadpaal/app om te bepalen of er geladen moet worden of (even) niet?Hans1956 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 17:14:
Is het mogelijk om via de EX30 app een laadsessie thuis te plannen? Dit ivm gunstige tarieven bijvoorbeeld gedurende de nacht bij een dynamisch contract?
Marstek Venus E (v2) V152, 1 fase 40A, Solar 2kW (max), Home Assistant, Unifi, Volvo EX30 SMER
1.2.1. Joe!Electromonkey schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:29:
[...]
Wat het af zou maken is een update om dat mega irritant gepiep uit te zetten dat je voor je moet kijken.
Mijn P2 had dat wel via de app, maar niet direct bij levering (de app kwam sowieso later dan de auto op de markt kwam). Ga er van uit dat de EX30 app dat ook gaat krijgen. Anders zou de laadpaal zelf wel zoiets kunnen (de mijne wel iig).Hans1956 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 17:14:
Is het mogelijk om via de EX30 app een laadsessie thuis te plannen? Dit ivm gunstige tarieven bijvoorbeeld gedurende de nacht bij een dynamisch contract?
Ik zie dat een aantal laadpalen vanalles beloven op gebied van 'slim' maar nog niet alles leveren. Vandaar mijn vraag wat via de EX30 kan.Hans1956 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 17:14:
Volvo EX30 | SMER | Plus | Vapour Grey / Indigo | MY24
Ik ga er in de zomer mee naar Toscane. Dat wordt wel een paar keer laden. Ben benieuwd!Francisco schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:53:
Neem aan dat je normaal gesproken een auto koopt die bij je past qua grootte of range. Voor mij past de EX30 Qua grootte en range bij mij.en wat vakantie met een ev betreft bij mij begint de vakantie als ik thuis in de auto stap.dus een keer extra laden maakt mij dan niet uit
Heb jij een indicatie van wanneer die van jou wordt geleverd?Mate68 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:26:
[...]
Kan mij inderdaad voorstellen dat die EX met trekhaak een beetje naar achteren wordt geschoven...
Ik bereid mij er ook maar op voor ;-)
https://www.volvocars.com...30/software-release-notes
Mijn lijst met ‘issues’ waaronder de radio die niets meer doet (herstart scherm), klok die random op andere tijden staat, sleutelkoppeling+profielen die zaken vergeten zoals spiegels/stoel staan er niet bij maar hoop wel dat er wat zaken afgevinkt kunnen gaan worden!
Je kunt schema's instellen, zie handleidingHans1956 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 17:14:
vice versa en weer terug
Nee ik heb geen idee. We hebben hem pas een paar weken geleden besteld en hebben het geluk dat de onze al in de pijpleiding zat en geannuleerd was door een koper. Eind deze maand, begin volgende maand zou hij binnen komen.Konila schreef op maandag 19 februari 2024 @ 19:31:
[...]
Heb jij een indicatie van wanneer die van jou wordt geleverd?
Ik ga de verkoper niet lastig vallen met belletjes, maar loop wel de hele dag met mijn telefoon in de hand in afwachting van,...
Maar er zijn zoveel kopers die al maanden wachten dat ik niet verwacht dat wij hem al deze maand hebben.
Deze is toch van 09-02-24? Of was dat de aankondiging en wordt hij nu pas verstuurd?Buzzin Hornet schreef op maandag 19 februari 2024 @ 20:04:
De eerste software update komt eraan:
https://www.volvocars.com...30/software-release-notes
Mijn lijst met ‘issues’ waaronder de radio die niets meer doet (herstart scherm), klok die random op andere tijden staat, sleutelkoppeling+profielen die zaken vergeten zoals spiegels/stoel staan er niet bij maar hoop wel dat er wat zaken afgevinkt kunnen gaan worden!
Ach, Atmos schrijft wel vaker dit soort stukjes. Volgens mij is iedereen in de EV topics hem liever kwijt dan rijk.BdogNL schreef op maandag 19 februari 2024 @ 08:54:
[...]
Wat een respectloos en inhoudsloos stukje dit
Blijkbaar kan iedereen alleen maar genoegen nemen met 300kW+ ladende 100+kWh wagens, want anders kun je niet 1000km op autovakantie gaan...
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Ik denk dat het een kwestie is van mindset, stel je in op een paar extra ( gezellige ) koffie stops. Ik zou bij de voorbereiding kijken waar je gezellig een bakkie kan doen tijdens het laden. En ik zou onderweg ( als je alleen wilt snel laden ) kiezen voor Tesla laadpunten. De laad punten van Tesla zijn bijna altijd van meer dan voldoende laadpunten voorzien en Tesla is niet de duurste.Jan Ausems schreef op maandag 19 februari 2024 @ 19:15:
[...]
Ik ga er in de zomer mee naar Toscane. Dat wordt wel een paar keer laden. Ben benieuwd!
Dit kan gewoon als niet Tesla rijder met de Tesla App.
Misschien een typefout? 19-02-2024Mate68 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 22:12:
[...]
Deze is toch van 09-02-24? Of was dat de aankondiging en wordt hij nu pas verstuurd?