Er is een volvocars app en een EX30 app. Heeft het zin om ze beide te gebruiken?
Nope. Volvo Cars stuurt je gwn weer door naar EX30 appZapato schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 16:37:
Er is een volvocars app en een EX30 app. Heeft het zin om ze beide te gebruiken?
Stukje tekst uit de brochure:
Laadpas
Om bij een publiek laadpunt de Volvo EX30 op te laden is een
laadpas vereist om het stroomverbruik te verrekenen. Bij uw
Volvo EX30om het stroomverbruik te verrekenen krijgt u een laadpas van Plugsurfing meegeleverd.
...en dan mijn vraag; "Wordt er een laadpas bij de auto geleverd?"
Voor mij is alles nieuw op dit gebied, vandaar mijn vraag.
Ps ik heb al wel een pas van de ANWB en E-Flux aangevraagd.
Laadpas
Volvo EX30om het stroomverbruik te verrekenen krijgt u een laadpas van Plugsurfing meegeleverd.
Bij de proefrit heb ik even geprobeerd om tijdens de rit het vakje te openen voorin de auto m.b.v. de knop in het display. Dat lukte niet maar ik heb het niet zo uitgebreid geprobeerd omdat het rijden mijn aandacht opeiste. Is dat bij een van jullie wel gelukt? Als dat niet kan onder het rijden vind ik dat wel vreemd. Dan kan degene op de bijrijdersstoel dat vak ook niet gebruiken.
Kun je aanvragen via de app zodra je de auto hebt. Althans, met de XC40 kan dat. Volvo heeft zeer scherpe tarieven op snelladers vanaf 100kwh als je een abonnement neemt.Mate68 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 19:33:
Laadpas
Oke, ik zal geen abonnement nemen omdat ik thuis wil laden, maar dank voor je reactie.
Ik las ook dat je voor snelladen goedkoop terecht kan bij Tesla.
Ik las ook dat je voor snelladen goedkoop terecht kan bij Tesla.
Maar heb je dan rekening gehouden met transporttijd van Zeebrugge naar de dealer? Mijn dealer zegt dat hij eind maart binnen is. Van mijn XC40 weet ik nog dat het 2 weken transport was van Belgie naar NL, dus dan zou hij zo'n half maart op zijn laatst in zeebrugge moeten zijn. Vermoed ik danjaychunlai schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 15:33:
[...]
VIN niet vindbaar via Hoegh (misschien ligt het eraan of je de auto koopt/leased?). Maar Care by Volvo en de dealer gaven aan dat het rond de 27ste wordt. Hoegh Jacksonville is exact die datum(+/-). Beetje 1+1=2 idee.
Ik heb hier ook geen activatie mailtje gekregen voor de EX30-app. Maar sommige hebben het wel weer, geen idee of er dan daadwerkelijk verschil zit tussen koop / lease / abo.
Dealer kon niet zien op welke trein of boot hij staat overigens.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Persoonlijk zou ik Plugsurfing niet gebruiken. Teveel slechte reviews. Er zijn gelukkig genoeg alternatieven.
Lijkt me sterk dat je plugsurfing krijgt, daar is Volvo mee gestopt onlangs. Ze hebben nu een andere aanbieder.Mate68 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 19:33:
Laadpas
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Precies. Sinds 1 december is het Digital Charging Solutions (DCS) geworden. Zie: https://www.volvocars.com...eeee8dc10c0a801514a6a72d8
CbV gaf zelf aan dat die dealer delivery op 27 staat en klant levering tussen 29-02 en 7-03. Moet het ook maar voor nu geloven.Ophidian schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 20:44:
[...]
Maar heb je dan rekening gehouden met transporttijd van Zeebrugge naar de dealer? Mijn dealer zegt dat hij eind maart binnen is. Van mijn XC40 weet ik nog dat het 2 weken transport was van Belgie naar NL, dus dan zou hij zo'n half maart op zijn laatst in zeebrugge moeten zijn. Vermoed ik dan![]()
Dealer kon niet zien op welke trein of boot hij staat overigens.
Heb ff de manual erbij gepakt en nergens staat dat tijdens het rijden deze niet open mag. Lijkt me ook sterk. Dus eerder een volgende software bug als meerdere mensen dit is opgevallen. Je zou je zonnebril daar maar ingelegd hebben... Moet je dus de eerst volgende optie van de weg af om die te pakken...Kwakjan schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 20:02:
Bij de proefrit heb ik even geprobeerd om tijdens de rit het vakje te openen voorin de auto m.b.v. de knop in het display. Dat lukte niet maar ik heb het niet zo uitgebreid geprobeerd omdat het rijden mijn aandacht opeiste. Is dat bij een van jullie wel gelukt? Als dat niet kan onder het rijden vind ik dat wel vreemd. Dan kan degene op de bijrijdersstoel dat vak ook niet gebruiken.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|
Er zit dus in de EX30 app specifiek een schakelaar voor dit soort meldingen onder de noemer Charge: When charging ends. Die staat aan en alsnog geen melding. Heb je die schakelaar ook in de normale Volvo app?Doet de app voor de C40 ook niet, dus zal wel "normaal" zijn.
Dit kan je dus via klimaat knop onderin en dan in dat scherm naar de settings gaan uitzetten. Raar dat dit dan weer nergens terugkomt in de reguliere settings.Del Boske schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 09:31:
[...]
Stuurverwarming springt inderdaad hier af en toe op eigen initiatief aan.
Wat ik dus mis is wat meer details. Collega’s zien ook met hoeveel kWu de auto aan het laden is en dat zou ook wel handig zijn in sommige gevallen. Nu moet je gaan rekenen en dat is ook minder nauwkeurig. Op kantoor beheer ik de palen ook en daar kan ik het dus vrij goed monitoren maar toen ik thuis heel langzaam op straat aan het laden was was het dus niet handig dat je dat niet kan zien.Del Boske schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 09:31:
[...]
Via de EX30 app kan je zien hoe snel deze laad (A). Inderdaad geen melding gekregen dat de accu vol (op 90%) was.
[ Voor 32% gewijzigd door Buzzin Hornet op 11-02-2024 09:52 . Reden: Extra quote ]
I intend to live forever - so far, so good.
Zeekr heeft wel Plugsurfing.NokiaFan schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 21:29:
Precies. Sinds 1 december is het Digital Charging Solutions (DCS) geworden. Zie: https://www.volvocars.com...eeee8dc10c0a801514a6a72d8
Overigens nog niet gebruikt. Alleen e-flux.
Ik kon door preorder gebruik maken van 500 euro laadtegoed bij Zeekrcharge ofwel Plugsurfing. Wat uitzoekwerk leerde mij dat ik dan op plekken kon laden die voor mij niet altijd handig zijn en veelal tegen een hoger tarief dan via andere aanbieders.
Dus gekozen voor de andere optie en een voor mij financieel duurzamere oplossing: gratis installatie van eigen laadpaal.
Neen. Dan is het dus een bug.Buzzin Hornet schreef op zondag 11 februari 2024 @ 09:48:
[...]
Er zit dus in de EX30 app specifiek een schakelaar voor dit soort meldingen onder de noemer Charge: When charging ends. Die staat aan en alsnog geen melding. Heb je die schakelaar ook in de normale Volvo app?
EX40 Ultra SMER 19" - (in afwachting van Volvo EX60)
Kreeg van de week ook bericht van de dealer dat mijn Volvo halverwege Maart afgeleverd word.
Denk dat er een hoop hier rond die tijd blij zullen zijn .
Denk dat er een hoop hier rond die tijd blij zullen zijn .
Dit zou dan weer een iets positiever bericht zijn wat betreft de actieradius met koud weer.
https://www.autovisie.nl/...radius-van-de-volvo-ex30/
Hier een verse en uitgebreide review uit Duitsland. Vond het wel leuk om de kleur Moss Yellow een keer wat uitgebreider te zien. Er wordt zelfs even 186 km/h gereden. Kan natuurlijk op de Autobahn.
Ik heb er zelf nooit over getwijfeld, maar hier ook het bewijs dat de soundbar een goed geluid geeft.
Ook de EX30 app komt even terug,
YouTube: Volvo EX30 Alltagstest - kompakter Premium aus Schweden!
Ik heb er zelf nooit over getwijfeld, maar hier ook het bewijs dat de soundbar een goed geluid geeft.
Ook de EX30 app komt even terug,
YouTube: Volvo EX30 Alltagstest - kompakter Premium aus Schweden!
Die tests op actieradius zeggen wat mij betreft niet zo veel. ‘De daadwerkelijke actieradius’ bestaat niet, omdat die zo enorm sterk van factoren als temperatuur, rijstijl, type wegen etc etc afhangt. Zelfs als je een ‘normronde’ definieert heb je nog steeds temperatuur en rijstijl als factor. Ik zou een nieuwe EV altijd in de zomer introduceren want dan zijn de reviews een stuk positiever.Konila schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:24:
Dit zou dan weer een iets positiever bericht zijn wat betreft de actieradius met koud weer.
Daarnaast is het ook niet juist om de actieradius te bepalen door het verbruik op een normronde van onbekende lengte te pakken en dat te extrapoleren. Bij 0 graden Celsius wordt er in de eerste kilometers veel energie gebruikt om interieur en accu op te warmen. Dus dat geeft een vertekend beeld voor je actieradius, want als je daadwerkelijk 300km of meer gaat rijden zal het verbruik zakken. Bij een Tesla wordt dit verbruik niet meegenomen in wat de auto op het display aangeeft en bij Volvo wel. In een goede test moet je dus zelf meten hoeveel energie is verbruikt en niet afgaan op wat de auto aangeeft.
Al met al: flinke korrel zout bij zogenaamde actieradius-tests.
[ Voor 3% gewijzigd door JTHZZ op 11-02-2024 13:17 ]
Even ter info: Grotere velgmaten zijn slechter voor het verbruik. Open velgen creeëren meer luchtturbulentie en daardoor meer weerstand met een hoger verbruik tot gevolg. Alle banden voor de EX30 hebben dezelfde diameter. Dus, hoe kleiner de velgmaat, des te "dikker" de band.
Eigenlijk zou een volledig gesloten velg of zelfs een gesloten wielkast het beste zijn voor het verbruik. Je ziet dergelijke ontwerpen vaak bij concept auto's. Maar daar hebben nog veel potentiele kopers moeite mee, dus productieautos hebben dat voorlopig nog niet.
Mensen die tegen mij zeggen dat ze een EV aanschaffen vanwege milieuoverwegingen, maar dan vervolgens 20" of grotere velgen blijken te hebben, hebben dan wat mij betreft wel een minder goed verhaal.
Ook vind ik het jammer dat autofabrikanten vaak bij de duurdere uitvoeringen niet de kleinere velgen (al is het maar als optie) aanbieden. Ook Volvo doet dat. De Core en de Plus staan op 18", maar voor de Ultra kun je alleen kiezen tussen 19" of 20". Bij de EX90 kun je niet eens kleiner dan 20" kiezen. M.i. een slechte ontwikkeling.
Eigenlijk zou een volledig gesloten velg of zelfs een gesloten wielkast het beste zijn voor het verbruik. Je ziet dergelijke ontwerpen vaak bij concept auto's. Maar daar hebben nog veel potentiele kopers moeite mee, dus productieautos hebben dat voorlopig nog niet.
Mensen die tegen mij zeggen dat ze een EV aanschaffen vanwege milieuoverwegingen, maar dan vervolgens 20" of grotere velgen blijken te hebben, hebben dan wat mij betreft wel een minder goed verhaal.
Ook vind ik het jammer dat autofabrikanten vaak bij de duurdere uitvoeringen niet de kleinere velgen (al is het maar als optie) aanbieden. Ook Volvo doet dat. De Core en de Plus staan op 18", maar voor de Ultra kun je alleen kiezen tussen 19" of 20". Bij de EX90 kun je niet eens kleiner dan 20" kiezen. M.i. een slechte ontwikkeling.
Overigens zie ik op de EX30 bestelpagina velgen die volledig gesloten zijn. Maar ik kan dat niet als optie vinden. Iemand daar iets over gezien of gehoord? (bij de velgkeuze op "Ontdek meer" klikken en dan naar beneden scrollen)
[ Voor 19% gewijzigd door mausy5043 op 11-02-2024 13:34 . Reden: toelichting ]
Iemand een idee of er een hud display extern bij te plaatsen is in de ex30? Heb al eens in een Tesla model 3 zoiets gezien. Je zag dan snelheid, acculading enzo op de hud.
Is er ook in de ex30 een informatie bus beschikbaar zoals de obd-poort?
Dat zijn de 20 inch velgen.mausy5043 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:33:
Overigens zie ik op de EX30 bestelpagina velgen die volledig gesloten zijn. Maar ik kan dat niet als optie vinden. Iemand daar iets over gezien of gehoord? (bij de velgkeuze op "Ontdek meer" klikken en dan naar beneden scrollen)
Alhoewel ik het gedeeltelijk met je eens ben wat betreft velgen (wij hebben de 18 inchers op de EX30 en de 19 inchers op de XC40), vind ik het ook dubbel. Eenzelfde kan je namelijk zeggen over een Extended Range. Een zwaardere accu meezeulen wat voor een groot gedeelte van de rijders niet eens echt nodig is.mausy5043 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:26:
Even ter info: Grotere velgmaten zijn slechter voor het verbruik. Open velgen creeëren meer luchtturbulentie en daardoor meer weerstand met een hoger verbruik tot gevolg. Alle banden voor de EX30 hebben dezelfde diameter. Dus, hoe kleiner de velgmaat, des te "dikker" de band.
Ja. klopt maar ik had het nu over de velgen.Ophidian schreef op zondag 11 februari 2024 @ 14:11:
[...]
Alhoewel ik het gedeeltelijk met je eens ben wat betreft velgen (wij hebben de 18 inchers op de EX30 en de 19 inchers op de XC40), vind ik het ook dubbel. Eenzelfde kan je namelijk zeggen over een Extended Range. Een zwaardere accu meezeulen wat voor een groot gedeelte van de rijders niet eens echt nodig is.
Dat zijn volgens mij afbeeldingen van een concept model /illustratie of in ieder geval niet van een echt model. Zoiets zie je ook bij de afbeelding van "extra getint glas achter".mausy5043 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:33:
Ja dat zijn de 20 inchers met de inlays. Die zijn standaardmausy5043 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 14:13:
[...]
[Afbeelding]
Whatever de maat, het gaat mij om de inlays die op dit plaatje te zien zijn.

Net zo relevant mi. Een “overbodige” optie die meer energie verbruikt.mausy5043 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 14:11:
[...]
Ja. klopt maar ik had het nu over de velgen.
Dat grotere gewicht valt wel mee. De SMSR is 3 kg zwaarder dan de SMER volgens de info in de TS.Ophidian schreef op zondag 11 februari 2024 @ 14:11:
[...]
Eenzelfde kan je namelijk zeggen over een Extended Range. Een zwaardere accu meezeulen wat voor een groot gedeelte van de rijders niet eens echt nodig is.
En 0.3 kWh/100km extra verbruik gaat uiteindelijk ook in de marge wegvallen mogen we inmiddels ook wel concluderen denk ik.
De Plus versie staat standaard op 19 inch velgen,mausy5043 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:26:
EX30 Plus SMER 19"
Dat geldt alleen voor de ex30. Ik heb het over evs in het algemeen, zoals jij in je velgen berichtmausy5043 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 14:25:
[...]
Dat grotere gewicht valt wel mee. De SMSR is 3 kg zwaarder dan de SMER volgens de info in de TS.
En 0.3 kWh/100km extra verbruik gaat uiteindelijk ook in de marge wegvallen mogen we inmiddels ook wel concluderen denk ik.
Ah. Okee. Op de showroom foto van jou zaten die inlays er niet in, dat triggerde mij.Ophidian schreef op zondag 11 februari 2024 @ 14:22:
[...]
Ja dat zijn de 20 inchers met de inlays. Die zijn standaard
[Afbeelding]
Dan heb je wat dat betreft inderdaad weinig effect op het verbruik als die inlays er in zitten. Rij je alleen die velgen stuk op de stoeprandjes
Klopt. Ik heb scheef gekeken. De Plus SMSR is 18" of 19" de Plus SMER is 19" of 20"hansmw schreef op zondag 11 februari 2024 @ 14:28:
[...]
De Plus versie staat standaard op 19 inch velgen,
Ik heb de E-flux laadpas, maar nog niet gebruikt. Ervaringen kan ik dus nog niet delen.
Heb er inmiddels 400+ km op zitten. Mooi gecombineerd gebruik (50/50) zit ik nu op 17,3 kWh/100km. Echt trappen doe ik niet.
Veelal op snelheid direct de ACC aan en niet meer naar omkijken. Geeft echt wel rust niet de hele tijd om je snelheidsmeter te kijken (mede omdat deze iets naar rechts zit). Niet hinderlijk overigens.
Heb er inmiddels 400+ km op zitten. Mooi gecombineerd gebruik (50/50) zit ik nu op 17,3 kWh/100km. Echt trappen doe ik niet.
Veelal op snelheid direct de ACC aan en niet meer naar omkijken. Geeft echt wel rust niet de hele tijd om je snelheidsmeter te kijken (mede omdat deze iets naar rechts zit). Niet hinderlijk overigens.
EX30 SMER cloud blue sinds 9-2-2023
De Zappi laadt maar op 1 fase volle bak. Ben redelijk door alle instellingen heen gegaan, maar nog niet het juiste kunnen vinden. Wellicht zit de warmtepomp in de weg. Heb wel loadbalancing, maar af en toe klapt de zekering er wel uitmausy5043 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 10:07:
[...]
Ik heb ook een zappi. Welke instelling heb je aan moeten passen?

Natuurlijk had ik de aanleg van de paal uit kunnen besteden, maar de installateur had pas half maart tijd...
Heb zonnepanelen, warmtepomp een ex 30 gekocht wel jammer dat ik omdat ik gekozen heb voor 20" velgen voor minder duurzaam bezig versleten wordt
Ik pretendeer niet dat ik electrisch ga rijden om duurzaam te zijn , simpelweg omdat ik niet overtuigd ben dat het duurzamer is onder aan de streep . Ik word gedwongen vanuit mn werk om electrisch te rijden . Grotere velgen staan gewoon mooier , just my 2 cents 😉
Maar je wordt toch niet voor minder duurzaam versleten? Dat zou alleen maar zo zijn als het niet waar zou zijn. Maar 20 inch velgen zijn daadwerkelijk minder duurzaam (en minder comfortabel) dan kleinere velgen.Francisco schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:22:
Heb zonnepanelen, warmtepomp een ex 30 gekocht wel jammer dat ik omdat ik gekozen heb voor 20" velgen voor minder duurzaam bezig versleten wordt
Alles is relatief. Met 20" velgen ben je minder duurzaam dan met 19" velgen, met 19" velgen ben je minder duurzaam dan met de fiets, en met de meeste elektrische auto's ben je duurzamer dan met brandstofauto's.
Ging hier prima open!Kwakjan schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 20:02:
Er is een Facebook-groep van de Volvo EX30 en daar zitten ook product experts en mensen van Volvo die vroeg al met de auto reden.Buzzin Hornet schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 22:47:
Misschien slim om hier centraal een lijstje te maken en hopen dat er iemand van of gelieerd aan Volvo mee leest?
Verder echt een heerlijke auto
[Afbeelding]
Haha irritant ja. Maar de werking van een website staat gelukkig ver van de werking van een auto lijkt meReinier schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 21:15:
[...]
Waarom fixen ze dat dan niet. Kan daar echt chagrijnig van worden. Er staat elke dag weer iets anders.
Laat het geen voorbode zijn van k*t werkende sofware in de EX30 net zoals de Polestar 2 die ik had
Via Aliexpres zijn er ongetwijfeld 3rd-party oplossingen te krijgen. Een officiële oplossing staat echter (nog) niet op de planning.ruudbeest schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:49:
Iemand een idee of er een hud display extern bij te plaatsen is in de ex30? Heb al eens in een Tesla model 3 zoiets gezien. Je zag dan snelheid, acculading enzo op de hud.
- B.L.A.A.T. -
Waarschijnlijk maakt het niets uit, 19" of 20" . Ze hebben allemaal vrijwel dezelfde wieldiameter.Of-Aaargh schreef op maandag 12 februari 2024 @ 07:42:
[...]
Met 20" velgen ben je minder duurzaam dan met 19" velgen.
Wat wel verschilt is de bandbreedte:
245mm voor de 19" en 20" , 225mm voor de 18"
Dus voor de 18" kun je wel verwachten dat deze een iets zuiniger auto oplevert.
3455wp, Panasonic MDC05f3e5 L/W WP
Het gaat om het gewicht van de velgen. Hoe hoger het gewicht, des te meer energie nodig is om deze in beweging te zetten. Dit extra gewicht kun je niet gelijk stellen met een iets hoger gewicht in de auto.
Bij een racefiets merk je het bv. direct wanneer je gebruik gaat maken van carbon wielen t.o.v. aluminium of staal.
Bij een racefiets merk je het bv. direct wanneer je gebruik gaat maken van carbon wielen t.o.v. aluminium of staal.
[ Voor 22% gewijzigd door EdwinW op 12-02-2024 09:53 ]
Ok, dat is ook waar, die roterende massa.
Er van uitgaande dat het 20" wiel zwaarder is dan de 18". Het 18" wiel heeft minder aluminium maar wel iets meer rubber.
En ja, de bredere band is natuurlijk ook zwaarder.
Maar luchtweerstand en rolweerstand blijven ook een factor.
Er van uitgaande dat het 20" wiel zwaarder is dan de 18". Het 18" wiel heeft minder aluminium maar wel iets meer rubber.
En ja, de bredere band is natuurlijk ook zwaarder.
Maar luchtweerstand en rolweerstand blijven ook een factor.
Site zegt nog twee weekjes
Dus ik denk dat de eerdere berichten van CbV van wat mensen hier wel kloppen. 27/29 feb bij de dealer, dan aflevering binnen 1-2 weken.
Volvo EX30 SMER Core - Wallbox Pulsar Plus 22kW
Het grootste verschil is niet alleen de wielmassa, maar vooral ook dat er bij grote wielmaten meestal ineens (door de fabrikant) voor een sportieve band in plaats van een zuinige band gekozen wordt.johnsmith schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:24:
[...]
Waarschijnlijk maakt het niets uit, 19" of 20" . Ze hebben allemaal vrijwel dezelfde wieldiameter.
Wat wel verschilt is de bandbreedte:
245mm voor de 19" en 20" , 225mm voor de 18"
Dus voor de 18" kun je wel verwachten dat deze een iets zuiniger auto oplevert.
Die sportieve band heeft een veel grotere rolweerstand en die zorgt ervoor dat er meer vermogen nodig is om met een bepaalde snelheid te rijden. Wielmassa speelt alleen bij het optrekken en is daarmee volgens mij van minder invloed.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Ja, is ook zo, daarom had ik in het vervolgbericht ook de rolweerstand genoemd.
Zijn dus diverse factoren, en je weet het eigenlijk alleen maar door te meten. Ter indicatie, Tesla zegt dat het iets van 40 km scheelt bij de model3, tussen hun 18 en 19".
Zijn dus diverse factoren, en je weet het eigenlijk alleen maar door te meten. Ter indicatie, Tesla zegt dat het iets van 40 km scheelt bij de model3, tussen hun 18 en 19".
Hier alvast een unboxing en detailing video:
Blijft toch maar een vreemde communicatie lijn vanuit CbV. Ik kan iets op de app instellen, maar mijn app heeft een activatie mail nodig? CbV zegt : dat krijg je wanneer je de auto ophaalt.
Uhm... waarom staat daar op hun website dat ik met de app kan instellen...
Nu blijkt het dat de EX30 op 23-02 al binnen gaat komen?
I don't know, communicatie voelt stroef aan in ieder geval.
Uhm... waarom staat daar op hun website dat ik met de app kan instellen...

/f/image/1HaSOyVFzkgsBiZG1BmLdTpd.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door jaychunlai op 12-02-2024 14:01 ]
Van het weekend ook maar even contact opgenomen met de dealer. In plaats van eind maart wordt de auto nu medio maart verwacht. Denk dat mijn SMER op dezelfde boot staat als eerder benoemd hier.
Oeh! Die van mij ook!jaychunlai schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:34:
Blijft toch maar een vreemde communicatie lijn vanuit CbV. Ik kan iets op de app instellen, maar mijn app heeft een activatie mail nodig? CbV zegt : dat krijg je wanneer je de auto ophaalt.
Uhm... waarom staat daar op hun website dat ik met de app kan instellen...![]()
[Afbeelding]
Ik had eerder ook al bericht dat de auto waarschijnlijk 23 februari van de boot zou komen. Uitlevering begin maart.
:strip_exif()/f/image/GjzLQnTeKFLmX5QefGMOub03.jpg?f=fotoalbum_large)
Communicatie stroefheid via de website en verschillende apps is inderdaad een puntje dat nog gladgestreken moet worden. Ik vermoed de koppelingen tussen allerlei software en systemen dat niet vlekkeloos werkt.
Ik heb sinds de aankoop ook geen enkele vorm van voortgang kunnen tracken.
Een belletje naar CbV helpt wel enorm, zij hebben wel goede informatie en zijn altijd bereid dit te delen. Wat dat betreft ben ik wel erg tevreden.
Volvo EX30 Plus SMER Moss Yellow
Jij krijgt tenminste bericht dat die wellicht 23ste wordt geleverd bij de dealerZwijntje schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:13:
[...]
Oeh! Die van mij ook!
Ik had eerder ook al bericht dat de auto waarschijnlijk 23 februari van de boot zou komen. Uitlevering begin maart.
[Afbeelding]
Communicatie stroefheid via de website en verschillende apps is inderdaad een puntje dat nog gladgestreken moet worden. Ik vermoed de koppelingen tussen allerlei software en systemen dat niet vlekkeloos werkt.
Een belletje naar CbV helpt wel enorm, zij hebben wel goede informatie en zijn altijd bereid dit te delen. Wat dat betreft ben ik wel erg tevreden.

De juiste afleverdatum tonen was ook wel beetje verwarrend maar inderdaad zelf erachteraan gaan is het beste. Wel jammer dat dat moet maar goed, we moeten ergens over zeiken

Voor mij idem.Jij krijgt tenminste bericht dat die wellicht 23ste wordt geleverd bij de dealerVoor elke update heb ik moeten bellen naar ze
Ach, aanvankelijk zou ik hem pas eind mei krijgen. Dus wat dat betreft hoor je mij niet klagen.
hansmw schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:57:
[...]
Ik bedoel de kleine batterij ofwel single motor 49 kw netto
Bedoelt u de SM core of SM extended range wat betreft laden tot 100%?
Eindelijk iemand die een review gaat doen waar ik echt naar uit kijk gezien zijn eerlijke mening en ervaring met Ev’s
Teslabjorn
YouTube: Volvo EX30 first impressions
Teslabjorn
[ Voor 12% gewijzigd door speediestb op 12-02-2024 19:41 ]
“Feels like I’m talking to my wife.”speediestb schreef op maandag 12 februari 2024 @ 19:40:
Eindelijk iemand die een review gaat doen waar ik echt naar uit kijk gezien zijn eerlijke mening en ervaring met Ev’s
Teslabjorn
En ik weet nu waar het onderste opbergvak voor is bedoeld. 😂
Mhhh ziet er wel erg cheapish uit zeg, valt me in de video wat tegen.
Niet kopen dan.ramrodwillem schreef op maandag 12 februari 2024 @ 20:11:
Mhhh ziet er wel erg cheapish uit zeg, valt me in de video wat tegen.
Zie je dat 'voorbereiden op overdracht' in de app staan? Ik kan alleen nog toestemming geven voor digitale services. Kreeg in december trouwens wel mailtje van Care by Volvo dat mijn auto in productie is gegaan.Zwijntje schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:13:
[...]
Oeh! Die van mij ook!
[Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door lmvoo op 13-02-2024 08:17 ]
Handigheidje ontdekt: als je op het HOME icoon klikt, vasthoudt en naar boven swipet, krijg je een donker scherm met (in mijn geval) alleen een minimalistische player van Spotify.
Handleiding niet gelezen, dus wellicht stond dit er al wel in...
Handleiding niet gelezen, dus wellicht stond dit er al wel in...
Nee, net als @jaychunlai kan ik de auto nog niet koppelen in de app en word ik dus terugverwezen. Ik moet fysiek in de auto aanwezig zijn om via een QR-code de auto te koppelen.lmvoo schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:15:
[...]
Zie je dat 'voorbereiden op overdracht' in de app staan? Ik kan alleen nog toestemming geven voor digitale services. Kreeg in december trouwens wel mailtje van Care by Volvo dat mijn auto in productie is gegaan.
Deze melding zie ik op de volvo website als ik inlog met mijn Volvo ID, onder mijn bestellingen. Daar zie ik ook dat de auto 14 december geproduceerd is. En sinds maandag 'Voorbereiden op overdracht'.
Yep, exact hetzelfde. Terwijl sommige CbV'ers (noem het maar even zo) wel al langer info in de app hebben zien staanZwijntje schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:58:
[...]
Nee, net als @jaychunlai kan ik de auto nog niet koppelen in de app en word ik dus terugverwezen. Ik moet fysiek in de auto aanwezig zijn om via een QR-code de auto te koppelen.
Deze melding zie ik op de volvo website als ik inlog met mijn Volvo ID, onder mijn bestellingen. Daar zie ik ook dat de auto 14 december geproduceerd is. En sinds maandag 'Voorbereiden op overdracht'.

[ Voor 8% gewijzigd door jaychunlai op 13-02-2024 09:02 ]
Wellicht hebben onze auto's al software versie 1.4 en dat het vanaf dan via de QR-code moet
Press X to doubtZwijntje schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:05:
Wellicht hebben onze auto's al software versie 1.4 en dat het vanaf dan via de QR-code moet

Zojuist te horen gekregen van CbV dat activatiemailtje pas ga krijgen na dat de EX30 rijklaar is
Net een vrachtwagen vol met mooi wit ingepakte ex30’s uit de westerscheldetunnel zien komen richting t noorden.
Uit diverse reviews begreep ik dat het ‘one-pedal’ gedrag van de EX30 duidelijk anders is dan van de XC40. Zelf was ik heel tevreden over one-pedal karakteristiek van de XC40.
Zijn er mensen binnen dit forum die ervaring hebben met de volledig elektrische versie van de XC40 en ook al in de EX30 hebben gereden?
Zijn er mensen binnen dit forum die ervaring hebben met de volledig elektrische versie van de XC40 en ook al in de EX30 hebben gereden?
EX30 Plus SMER 19"
Geen vergelijking met de XC40, wel met Tesla. Bij de M3 en MY vond ik tijdens de proefrit OPD veel intuïtiever dan de EX30. Bij de EX30 moest ik relatief vaak bijremmen om op de juiste plek tot stilstand te komen. Op hoge snelheden was het prima. Testritten begin januari, dus <1.2 software.
Oehhh goed gespot! Ben benieuwd of een van deze pareltjes naar mij toe gaat komenCheetha schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 18:27:
Net een vrachtwagen vol met mooi wit ingepakte ex30’s uit de westerscheldetunnel zien komen richting t noorden.
Ja, OPD van de xc40 is een stuk beter. EX30 remt te weinig en kwam niet tot stilstand helaas. Hopelijk fixen ze dat nog.hansmw schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 18:38:
Uit diverse reviews begreep ik dat het ‘one-pedal’ gedrag van de EX30 duidelijk anders is dan van de XC40. Zelf was ik heel tevreden over one-pedal karakteristiek van de XC40.
Stond de setting gewoon niet verkeerd? Dus op automatisch ipv aan/zelf? Begreep dst bij de XC40 dat ook een issue is.Ophidian schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:00:
[...]
Ja, OPD van de xc40 is een stuk beter. EX30 remt te weinig en kwam niet tot stilstand helaas. Hopelijk fixen ze dat nog.
Zou ergens vreemd zijn als Volvo dat in de EX30 niet goed voor elkaar heeft want wat je zegt, in de XX/C40 is dat super strak. Enige wat je zou kunnen missen zijn de flippers aan het stuur die andere merken wel hebben. Waarmee je zelf de sterkte kan regelen.
Ik hoop het. De test auto had maar een aan en uit stand, misschien is dat met 1.2 verbeterd.Juancho schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:26:
[...]
Stond de setting gewoon niet verkeerd? Dus op automatisch ipv aan/zelf? Begreep dst bij de XC40 dat ook een issue is.
Zou ergens vreemd zijn als Volvo dat in de EX30 niet goed voor elkaar heeft want wat je zegt, in de XX/C40 is dat super strak. Enige wat je zou kunnen missen zijn de flippers aan het stuur die andere merken wel hebben. Waarmee je zelf de sterkte kan regelen.
De dealer vertelde mij dat de zg "factory settings" er voor kunnen zorgen dat de auto nog niet alles doet zoals het uiteindelijk de bedoeling is. Met de OPD kwam, tijdens onze testrit, de auto keurig tot stilstand. Was even wennen aan de mate van vertraging maar uiteindelijk kan je dan in de meeste gevallen volledig OPD rijden.Ophidian schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:00:
[...]
Ja, OPD van de xc40 is een stuk beter. EX30 remt te weinig en kwam niet tot stilstand helaas. Hopelijk fixen ze dat nog.
Ik had met de xc40 dat met de one pedal drive de rem heel kort en direct was, vond ik zelf hinderlijk, met de ex 30 vond ik het veel beter .hansmw schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 18:38:
YMMV: ik rij tamelijk truttig/anticiperend en heb tijdens de proefrit met de EX30 niet hoeven remmen, anders dan bij het parkerenOphidian schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:00:
[...]
True, maar heb nu een weekend gereden en was er eigenlijk al weer aan gewend. Dat is net als bij een koppeling van een autoOphidian schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:00:
[...]
Heb nu inmiddels 3x dat mailtje gekregen maar activatiemail.. ho maaracbs2 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 09:36:
Kan geen weken meer duren schat ik zo.
[Afbeelding]
Hartelijk dank voor de reacties op mijn verzoek om OPD ervaringen.
Na het lezen van de diverse commentaren denk ik toch wel dat het prettig zou zijn om meer OPD instellingen te hebben dan alleen AAN/UIT.
Na het lezen van de diverse commentaren denk ik toch wel dat het prettig zou zijn om meer OPD instellingen te hebben dan alleen AAN/UIT.
EX30 Plus SMER 19"
Hmm. Tot op heden 0,0 updates vanuit CbV over de voortgang. Wanneer is jouw EX30 geproduceerd?acbs2 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 09:36:
Kan geen weken meer duren schat ik zo.
[Afbeelding]
Oh god haha🤡jaychunlai schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 09:51:
[...]
Heb nu inmiddels 3x dat mailtje gekregen maar activatiemail.. ho maar
16-12Ktenolix schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:38:
[...]
Hmm. Tot op heden 0,0 updates vanuit CbV over de voortgang. Wanneer is jouw EX30 geproduceerd?
Is er al een prijs- en levertijdentopic voor de EX30?

Ik kwam onderstaand op youtube tegen..
YouTube: Aflevering Volvo EX30 | Bluekens Volvo
bij 4.07 wordt er gesproken over voorruitverwarming.. is dit juist of is dit de ontwaseming?
YouTube: Aflevering Volvo EX30 | Bluekens Volvo
bij 4.07 wordt er gesproken over voorruitverwarming.. is dit juist of is dit de ontwaseming?
Dat is gewoon de ontwaseming knop.
Heb je misschien geen 'vinkje' gezet bij het bestellen dat je op de hoogte gehouden wilt worden van informatie, aanbiedingen etc? Ik heb verschillende e-mails gekregen intussen, waaronder het moment dat-ie in productie ging. (2e kerstdagKtenolix schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:38:
[...]
Hmm. Tot op heden 0,0 updates vanuit CbV over de voortgang. Wanneer is jouw EX30 geproduceerd?

lmvoo schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 17:45:
[...]
Heb je misschien geen 'vinkje' gezet bij het bestellen dat je op de hoogte gehouden wilt worden van informatie, aanbiedingen etc? Ik heb verschillende e-mails gekregen intussen, waaronder het moment dat-ie in productie ging. (2e kerstdag). Bij mijn C40 kon ik ook de status in de Volvo Cars app zien, maar in de EX30 app zit dit niet
/f/image/8tu4jxqTunq4yTxNrGeHgHHD.png?f=fotoalbum_large)
Heb hier wel alles uitgevinkt, maar dat is volgens mij puur voor reclame zooi. Niet specifiek over de auto.
Mijn status is veranderd naar: 'In afwachting van productie'. Terwijl de auto op 14 december van de band rolde.

Wellicht krijg je er nu 2?Zwijntje schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 08:46:
Mijn status is veranderd naar: 'In afwachting van productie'. Terwijl de auto op 14 december van de band rolde.
Hier ook hetzelfde. Stond eerst op 'voorbereiding overdracht'Zwijntje schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 08:46:

Al met CbV/Volvo gecheckt?
Same hier lmaojaychunlai schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:13:
[...]
Hier ook hetzelfde. Stond eerst op 'voorbereiding overdracht'![]()
Al met CbV/Volvo gecheckt?
Mss krijg ik er een ultra quad engine extended range performance edition met hud bij🤡
Net snel gecheckt met CbV Contact persoon.acbs2 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:32:
[...]
Same hier lmao
Mss krijg ik er een ultra quad engine extended range performance edition met hud bij🤡
Dealer levering staat op 21-02 ipv 23-02.
Auto's (1ste batch) zijn aangekomen op 12-02 in Zeebrugge en staan klaar voor transport.
Helaas geen ultra quad engine extended range performance edition met HUD
[ Voor 15% gewijzigd door jaychunlai op 15-02-2024 10:41 ]