Het grote Volvo EX30 topic

Pagina: 1 ... 116 117 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Rob Voets
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Voor mijn mag 1.8 wel weer terug. Ik moet een een checklist afwerken voor ik kan vertrekken.

• Scriptkid
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17-09 14:34
Vandaag contact gehad met de dealer en het cruise controle probleem is middels met dealers gedeel en die hebbeneen interne briefing gehad van volvo.

Er wordt dus gewerkt aan een oplossing

• puccini
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 29-09 18:33
Scriptkid schreef op woensdag 9 september 2026 @ 20:29:
Vandaag contact gehad met de dealer en het cruise controle probleem is middels met dealers gedeel en die hebbeneen interne briefing gehad van volvo.

Er wordt dus gewerkt aan een oplossing
Dit geloof je toch niet, 6 maanden wachten op een nieuw software gedrocht :henk

En terug naar software 1.8 is niet meer mogelijk 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door puccini op 10-09-2026 13:13 ]

• louis.hendrikx
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-09 07:39
Zijn er nog mensen die het volgende opmerken sinds de update? :

Wanneer je de auto in achteruit zet duurt het even voor zowel de gaspedaal response geeft, als dat de autohold aan gaat (creep staat uit).
Je merkt dit vooral als je auto op een helling geparkeerd staat, je de auto in achteruit zet en snel de rem loslaat. Of bij het vlot inparkeren wanneer je wisselt tussen vooruit en achteruit.

Creep staat trouwens uit.

• Rob Voets
  • Nu online
louis.hendrikx schreef op donderdag 10 september 2026 @ 13:43:
Zijn er nog mensen die het volgende opmerken sinds de update? :

Wanneer je de auto in achteruit zet duurt het even voor zowel de gaspedaal response geeft, als dat de autohold aan gaat (creep staat uit).
Je merkt dit vooral als je auto op een helling geparkeerd staat, je de auto in achteruit zet en snel de rem loslaat. Of bij het vlot inparkeren wanneer je wisselt tussen vooruit en achteruit.

Creep staat trouwens uit.
Bij mij ook. Ik zet stapvoets aan bij achteruit rijden. Ik dacht dat het kwam door de wissel, maar kennelijk niet het geval.

• VicSmurf
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-09 12:45
Als ik dit zo lees over de update ben ik eigenlijk blij dat ik een Ultra heb met een 22kW lader.

• pc1t
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-09 17:30
Sepio schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 16:57:
[...]

Op die site zie ik er voor de Zeekr weer 4 varianten. Welke van de vier?
Ik heb deze besteld maar helaas werkt deze niet. In het scherm staat : Storing opladen. en de optie energie overdragen blijft uit. Dus heb de adapter meteen terug gestuurd. Ik wacht wel tot er een adapter leverbaar is die echt voor de EX30 is.

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:24
@VicSmurf Je bepaalt zelf of je een update wel of niet gaat installeren. De melding op het scherm dat er een update beschikbaar is, kun je gewoon negeren. Heb de laatste update ook nog niet geinstalleerd.

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Bij mij werkt ACC nu ook vaker niet dan wel, de snelste fix voor mij is om in het menu een keer te switchen tussen PilotAssist en de snelheidsbegrenzer.

Hoe hebben ze dit in godsnaam kunnen missen...

• Sepio
  • Laatst online: 29-09 16:49
pc1t schreef op donderdag 10 september 2026 @ 14:59:
[...]

Ik heb deze besteld maar helaas werkt deze niet. In het scherm staat : Storing opladen. en de optie energie overdragen blijft uit. Dus heb de adapter meteen terug gestuurd. Ik wacht wel tot er een adapter leverbaar is die echt voor de EX30 is.
Ik heb hem ook besteld, maar de levering blijft uit. Dan zal ik hem waarschijnlijk ook terug moeten sturen. Jammer. Als je er 1 hebt die wel werkt dan hoor ik het graag.

Ik heb ze een berichtje gestuurd of ze mijn order kunnen annuleren en de vraag gesteld of ze misschien een andere V2L adapter hebben die wel werkt. Mocht ik meer informatie krijgen dan laat ik het weten.

[ Voor 16% gewijzigd door Sepio op 10-09-2026 16:44 . Reden: Aanvulling toegevoegd ]

• tdolder
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-09 19:04
VicSmurf schreef op donderdag 10 september 2026 @ 14:31:
Als ik dit zo lees over de update ben ik eigenlijk blij dat ik een Ultra heb met een 22kW lader.
ik ook

EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi / 2 x Marstek Venus E v2 en 1 x Marstek E v3

• jordy233
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-09 16:38
Ik heb sinds gisteren dat google maps navigatie niet goed weergeeft. De kaart is vaag en de lijn die gereden moet worden, wordt niet getoond. In carplay werkt het wel.

Ook ik heb helaas al geupdate naar de nieuwste versie.

Iemand een idee hoe dit te fixen?

• vier x vier
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 29-09 16:24
Ik wil toch ook graag een positieve noot laten horen van deze update. Spotify werkt wel weer goed. Als je de app nu verlaat en je komt daarna weer terug, dan kom je weer terug in het scherm waar je was gebleven 🙈🙈😂 (voorheen kwam je steeds terug in het hoofdscherm van Spotify)

Maar dat dit het dan is na deze (langverwachte) update is op zijn zachts gezegd toch jammer.
Alle andere issues waar ik last van had/heb zijn gebleven. Plus de andere genoemde 'nieuwe' problemen. Waarbij bijvoorbeeld het niet in kunnen inschakelen van de ACC een issue is wat in eerdere versies van de software ook al aanwezig is geweest.

Ik merk vooral dat de GUI trager is geworden. Mijn iPhone koppelt de helft van de tijd niet. In een aantal gevallen bleek bluetooth ook uit te staan in de auto. Ook al een paar keer een 'hangend' scherm gehad. Het is duidelijk minder stabiel.

Als de frequentie van updates dezelfde blijft dan vrees ik dat we weer maanden moeten wachten op een update. Ik ben van mening dat dat niet zo lang zou hoeven zijn aangezien er nu vooral met AI wordt geprogrammeerd.

[ Voor 3% gewijzigd door vier x vier op 10-09-2026 20:35 ]

vladi

• Fritz!
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 27-09 21:40
Ik volg dit forum al enige tijd met grote belangstelling. Ik zie heel veel minder goede ervaringen met "onze" Volvo. Vooral na de laatste update. Ik deel dat niet. Hoe het kan, dat weet ik niet maar ik ben erg content en ook over de laatste update. Nu is problemen delen belangrijk, maar hoeveel onder ons ervaren geen klachten en zijn net als ik (meer dan) tevreden? Daar ben ik benieuwd naar. Ook goede ervaringen mogen gedeeld worden, toch?

Zonnepanelen | Homewizard PIB | Home Assistant | Wallbox Pulsar Plus | Volvo EX30 Plus 2026

• vier x vier
Fritz! schreef op donderdag 10 september 2026 @ 20:55:
Ik volg dit forum al enige tijd met grote belangstelling. Ik zie heel veel minder goede ervaringen met "onze" Volvo. Vooral na de laatste update. Ik deel dat niet. Hoe het kan, dat weet ik niet maar ik ben erg content en ook over de laatste update. Nu is problemen delen belangrijk, maar hoeveel onder ons ervaren geen klachten en zijn net als ik (meer dan) tevreden? Daar ben ik benieuwd naar. Ook goede ervaringen mogen gedeeld worden, toch?
Ik denk ook dat er vele zijn die meer dan tevreden zijn. De EX30 is ook een fijne auto, rijdt erg goed en is in design ook gelukt (is smaak). Dus ik vind het fijn om ook goede ervaringen te lezen, deze zie ik te weinig hier dus doe dat vooral!

Maar ik vind het vooral en bovenal wel echt slecht dat software updates op deze lage frequentie uitgebracht worden. En er worden in mijn ogen ook vreemde keuzes gemaakt in het ontwerp van de software. Er wordt bijv. een functionaliteit verwijderd (creep) en deze wordt niet als optie toegevoegd. Het rijgedrag van de auto (belangrijk) is hiermee echt behoorlijk veranderd.

Daarnaast heeft mijn auto het probleem dat ik vaak de onterechte melding “handen aan het stuur” krijg. En daarbij duurt deze melding ook vervelend lang.GPS zit er te vaak naast. Het volume van Spotify schiet soms alle kanten op. Ik rijd een Core en daarbij kun je bijvoorbeeld niet het snelheids-afhankelijke-volume uitzetten. Rare keuze. Carkit klinkt meer dan slecht voor de beller aan de andere kant, en ook hier werkt de volumeregeling onlogisch en niet goed. En na deze laatste update wil mijn telefoon in veel gevallen niet automatisch koppelen en is de GUI trager geworden.
En er zijn meer knoppen en functies gek verstopt, dit laatste lijkt wel langzaam beter te worden. Alles in deze auto moet via het scherm, dus dan moet dat in mijn ogen ook flawless werken.

Maar Spotify doet het nu wel weer goed! :)

Ben wel benieuwd of jij dan ook OPD rijdt, Spotify veel gebruikt en vaak navigeert met onboard Google? En staat stapvoets rijden bij jou aan of uit en hoe stond dat voor deze update?

vladi

• erikjanie
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 29-09 14:23
Fritz! schreef op donderdag 10 september 2026 @ 20:55:
ik ben overall heel tevreden, echter het irritante dat Spotify op random moment op pauze gaat of het volume wat aanpast bij het remmen is in de nieuwe update niet opgelost helaas, dat op pauze gaan lijkt een soort hickup in de internet verbinding het gebeurd ook nagenoeg op dezelfde momenten (meestal na zo'n minuut rijden, ik kan mijn horloge er bijna op gelijk zetten als ik 2 straten van mijn huis verwijderd ben).

En dat ze er knoppen in maken die niks doen blijf ik een bijzondere gewaarwording vinden (zoals een knop voor switchen tussen ACC en autopilot op een CORE die geen autopilot heeft) 8)7geef die knop dan een tweede snelkoppeling functie.

Afijn, buiten wat kleine irritatiepuntjes ben ik verder ontzettend blij met de auto, van buiten nog steeds erg mooi, van binnen lekker minimalistisch zonder veel fysieke knoppen. daar hou ik van als gadgetfreak :D

Van nieuwe bugs heb ik nog niet echt last, ACC werkt bij mij nog prima, enige is dat het scherm gisteren ineens weigerde op te starten, reset van infotainment systeem werkte om dat op te lossen.

Nu zat ik vorige week in de 4 jaar oude volvo XC40 van mijn schoonvader, die heeft gewoon een volle minuut nodig om het infotainment systeem op te starten, en als het eenmaal opgestart is hapert het ook aan alle kanten. Dus kwa infotainment systeem is de EX30 zeker een vooruitgang volgens mij.

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-09 19:29
jordy233 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 19:11:
Ik heb sinds gisteren dat google maps navigatie niet goed weergeeft. De kaart is vaag en de lijn die gereden moet worden, wordt niet getoond. In carplay werkt het wel.

Ook ik heb helaas al geupdate naar de nieuwste versie.

Iemand een idee hoe dit te fixen?
Ik heb hetzelfde probleem, de blauwe lijn van de route zie je niet, alleen de pijltjes als je af moet slaan bijvoorbeeld. Het is ook een random probleem, en het resetten van het scherm helpt hierbij niet helaas. Soms schakelt hij automatisch terug bij mij, na een kwartier of zo. Maar soms een hele rit van een uur ook niet.

Heel vervelend, want de lichtere achtergrond is best fel als het donker is buiten.

• puccini
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 29-09 18:33
Meloenen schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 08:21:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem, de blauwe lijn van de route zie je niet, alleen de pijltjes als je af moet slaan bijvoorbeeld. Het is ook een random probleem, en het resetten van het scherm helpt hierbij niet helaas. Soms schakelt hij automatisch terug bij mij, na een kwartier of zo. Maar soms een hele rit van een uur ook niet.

Heel vervelend, want de lichtere achtergrond is best fel als het donker is buiten.
Klopt helemaal, hier hetzelfde probleem, en problemen welke eerder hier zijn gemeld, daarnaast begrijpt de assistent vaak niet wat je zegt, en moet je bij het opgeven van een route de button beginnen aanklikken wat voorheen niet het geval was. daarnaast zijn er nog tal van dingen die vervelend zijn en niet opgelost zijn, ik ga ze niet allemaal opnoemen want iedere Ex30 eigenaar kent ze zo langzamerhand wel. Vraag me überhaupt af of er bij Volvo mensen werken die er verstand van hebben en als ze dat hebben dan hebben ze nog nooit in een EX30 gereden. En dat voor een auto welke is aangeschaft voor 45 K.

Zijn al deze problemen nu ook bij o.a. de EX60 het geval ??

• Frunnik53
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 28-09 15:50
Ik ben enthousiast over de update. Nergens problemen mee. Spotify werkt prima, google met navigatie probleemloos. Wat ik jammer vind is dat DriverAlert en Lane Keeping Aid beide niet in de statusbalk geplaatst kunnen worden. Daarnaast is OPD in achteruit niet handig maar met ingeschakeld Kreeping geen probleem . Soms is een verandering even wennen net zoals bij een aanschaf van een nieuwe auto.

Vandaag 12-09 na korte rit uitval van ACC en Pilot

[ Voor 6% gewijzigd door Frunnik53 op 12-09-2026 18:17 ]

• Zwijntje
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-09 12:54
Frunnik53 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 10:12:
Ik ben enthousiast over de update. Nergens problemen mee. Spotify werkt prima, google met navigatie probleemloos. Wat ik jammer vind is dat DriverAlert en Lane Keeping Aid beide niet in de statusbalk geplaatst kunnen worden. Daarnaast is OPD in achteruit niet handig maar met ingeschakeld Kreeping geen probleem . Soms is een verandering even wennen net zoals bij een aanschaf van een nieuwe auto
Ik ben op zich ook redelijk enthousiast, ware het niet dat bij iedere update er weer iets mis gaat.
Iets werkt opeens niet mee zoals tevoren. Alsof ze niet alle bugs hebben kunnen verwijderen.
Deze keer de radio: als er geen DAB ontvangst is schakelt hij vanzelf over naar FM lijkt het, (top!) maar dat gaat wel gepaard met enorm verschil in volume.
En het om de haverklap niet werken van de ACC.

Volvo EX30 Plus SMER Moss Yellow

• Rob Voets
  • Nu online
Ik ben totaal niet enthousiast en zou graag terug gaan naar vorige versie (wat was daar verkeerd aan?). ACC werkt iedere rit pas na terugschakelen snelheidsbegrenzer en weer terug. Hij herkent sleutel vaker niet. En de creep functie is nu weirdo.

• Frunnik53
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 28-09 15:50
Ik maak geen gebruik van DAB. Gisteren twee ritten va 100km gemaakt van Rdam naar Adam vv. ACC probleemloos NAV probleemloos

• EdwinW
Meloenen schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 08:21:
[...]

Dit probleem heb ik regelmatig met 1.8. Toeval of niet, maar het gebeurd eigenlijk alleen bij het wegrijden vanuit de ondergrondse parkeergarage op het werk waar uiteraard geen internet verbinding mogelijk is. Ik gebruik standaard niet de kaartweergave maar satellietweergave. Bij het wegrijden heb ik de kaartweergave en mijn route-lijn is dan ook totaal niet zichtbaar. Soms gaat de kaartweergave kort na wegrijden alsnog naar satellietweergave, maar anders heb ik de hele rit de kaartweergave zonder de route-lijn en zijn daardoor de alternatieve routes op de kaart ook niet zichtbaar.

• Josh77
  • Laatst online: 22:36
Wij rijden nu met onze SMER al ongeveer een week met de laatste update rond en de kruip in de achteruit was het enige wat ik miste, de ACC werkte eerder goed tot vanmorgen, hij wou niet inschakelen met als enige verschil met voorgaande dagen dat het nu donker was toen we vertrokken en de hoofdverlichting aan stond. Vanmiddag op de terugweg met daglicht werkte het nog steeds niet maar na omschakelen naar snelheidsbegrenzer en terug werkte de ACC weer.

Ik snap toch niet dat Volvo een update niet eerst grondig laat testen door een selecte groep testrijders voor het massaal uit te rollen en bouw dan altijd de mogelijkheid in om de klant 1 versie terug te laten gaan in software bij problemen.

• tedkroon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-09 18:50
Hoe kan ik zorgen dat mijn radio niet te luid staat bij het aanzetten? Het lukt mij niet om dit bij de bediening in te stellen.

• EdwinW
Denk niet dat de leasemaatschappij hier toestemming voor gaat geven:

• Danielson
  • Nu online
Nou, vanochtend mijn vrouw op pad gestuurd met de 2.1.2 update, ik heb al een tijdje verkondigd dat dit een hoop problemen op zou moeten lossen, na 5 minuten belde ze:
  • Geen geluid via Carplay
  • Radio werkt niet
  • ACC werkt niet
  • Het scherm reset zich random
Ze was niet blij! :(

• TheFruitNerd
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-09 11:04

TheFruitNerd

iets met fruit

Danielson schreef op maandag 14 september 2026 @ 09:05:
Nou, vanochtend mijn vrouw op pad gestuurd met de 2.1.2 update, ik heb al een tijdje verkondigd dat dit een hoop problemen op zou moeten lossen, na 5 minuten belde ze:
  • Geen geluid via Carplay
  • Radio werkt niet
  • ACC werkt niet
  • Het scherm reset zich random
Ze was niet blij! :(
Ik zit nog op 1.8 (heb een ultra) en heb al sinds dag 1 (2024) last van een krakende FM radio en galm in de carkit. Volgens Volvo zou dit opgelost moeten worden met de 2.1.2 update, kan iemand bevestigen (of ontkennen) of dat ook daadwerkelijk zo is? Want als ik dit zo lees dan krijg ik er geen warm gevoel bij.

- de zon schijnt altijd wel ergens -

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
TheFruitNerd schreef op maandag 14 september 2026 @ 09:19:
galm in de carkit. Volgens Volvo zou dit opgelost moeten worden met de 2.1.2 update, kan iemand bevestigen (of ontkennen) of dat ook daadwerkelijk zo is? Want als ik dit zo lees dan krijg ik er geen warm gevoel bij.
Die galm is hier in ieder geval opgelost. Dat werd in mijn Core steeds erger, tot zo erg dat het bijna niet te doen was om te bellen in de auto. De mensen aan de andere kant van de lijn hoorde zichzelf altijd terug.

Nu met de 2.1.2 update heb ik daar helemaal geen last meer van.

• TheFruitNerd

TheFruitNerd

iets met fruit

rens-br schreef op maandag 14 september 2026 @ 10:46:
[...]

Die galm is hier in ieder geval opgelost. Dat werd in mijn Core steeds erger, tot zo erg dat het bijna niet te doen was om te bellen in de auto. De mensen aan de andere kant van de lijn hoorde zichzelf altijd terug.

Nu met de 2.1.2 update heb ik daar helemaal geen last meer van.
Dat is dan in ieder geval een positief punt *O*

• Danielson
  • Nu online
TheFruitNerd schreef op maandag 14 september 2026 @ 12:50:
[...]

Dat is dan in ieder geval een positief punt *O*
Wil je handsfree kunnen bellen zonder echo of ACC kunnen gebruiken, kies maar! :X

• OnsFrenske
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 29-09 12:01
tedkroon schreef op zondag 13 september 2026 @ 20:31:
Hoe kan ik zorgen dat mijn radio niet te luid staat bij het aanzetten? Het lukt mij niet om dit bij de bediening in te stellen.
Hij neemt het volume over van hoe je hem hebt achtergelaten. Je zou dan dus voordat je uitstapt je geluid zachter moeten zetten.

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:45

Yucko

One clown to rule them all !

OnsFrenske schreef op maandag 14 september 2026 @ 14:28:
[...]

Hij neemt het volume over van hoe je hem hebt achtergelaten. Je zou dan dus voordat je uitstapt je geluid zachter moeten zetten.
ja, en volgens mij was dit bij 1.8 ook al zo (tenminste, ik weet niet beter).

DAB+ valt nog steeds weg bij remmen trouwens.
Gelukkig weinig last van want ik luister altijd radio via TuneIn. Wel irritant dat ik bij het opstarten van een stream meestal Italiaanse pre-rol van Shopify krijg :')

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch Ultra 4 Black -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay - Volvo EX30 Plus SMER

• ivarga
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-09 16:28
Yucko schreef op maandag 14 september 2026 @ 15:03:
[...]

ja, en volgens mij was dit bij 1.8 ook al zo (tenminste, ik weet niet beter).

DAB+ valt nog steeds weg bij remmen trouwens.
Gelukkig weinig last van want ik luister altijd radio via TuneIn. Wel irritant dat ik bij het opstarten van een stream meestal Italiaanse pre-rol van Shopify krijg :')
Een alternatief voor TuneIn is Radioplayer , maar ook daar krijg je eerst reclame voordat de stream start

EX30 | SMER | PLUS | GREY

• Diederik
  • Niet online
@Yucko en @ivarga Open Radio werkt goed en heeft geen reclame bij opstarten.

Invoegen doe je zo!

• jboerma100
  • Registratie: Juni 2022
  • Nu online
[...]

Begint steeds veel te hard op wat voor stand je de radio ook achterlaat. Is sinds 1.8 en niet opgelost.

• tedkroon
[...]

Helaas dat doet hij nooit, ook niet bij de 1.8 en bij de nieuwe update ook weer niet. :-(

• Yucko

Yucko

Diederik schreef op maandag 14 september 2026 @ 16:58:
@Yucko en @ivarga Open Radio werkt goed en heeft geen reclame bij opstarten.
I know, maar er moet een reden zijn dat ik weer terug naar TuneIn ben gegaan.
Open Radio daarstraks proberen op te starten, maar kreeg een leeg scherm. Zal morgen de app eens geforceerd afsluiten en opnieuw opstarten.

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch Ultra 4 Black -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay - Volvo EX30 Plus SMER

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-09 14:03
Het lijkt wel of het ACC/Pilot Assist probleem steeds vaker voorkomt. Toen ik net op 2.1.2 zat was het af en toe dat ie het niet deed, nu heb ik het elke keer. Wel op te lossen door even naar de snelheidsbegrenzer en terug te gaan, maar het is wel onhandig...

• Diederik
  • Niet online
Yucko schreef op maandag 14 september 2026 @ 19:27:
[...]

I know, maar er moet een reden zijn dat ik weer terug naar TuneIn ben gegaan.
Open Radio daarstraks proberen op te starten, maar kreeg een leeg scherm. Zal morgen de app eens geforceerd afsluiten en opnieuw opstarten.
Interessant, dit soort 'gedoe' is precies waarom ik ben overgestapt van TuneIn naar Open Radio, daar kon ik regelmatig mijn favoriete zender niet starten (Kink) omdat er geen zenders getoond werden.

Invoegen doe je zo!

• TheFruitNerd

TheFruitNerd

iets met fruit

dennistd schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 02:49:
Het lijkt wel of het ACC/Pilot Assist probleem steeds vaker voorkomt. Toen ik net op 2.1.2 zat was het af en toe dat ie het niet deed, nu heb ik het elke keer. Wel op te lossen door even naar de snelheidsbegrenzer en terug te gaan, maar het is wel onhandig...
Heeft 2.1.2 een optie voor snelheidsbegrenzer? Dus je klikt hem vast op bijv. 82 km/u en dan ga je niet harder tenzij je er doorheen trapt? Op mijn oude V40 had ik dat ook (limiter), dat vond ik heel fijn.

• Zwijntje
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-09 12:54
TheFruitNerd schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:34:
[...]

Heeft 2.1.2 een optie voor snelheidsbegrenzer? Dus je klikt hem vast op bijv. 82 km/u en dan ga je niet harder tenzij je er doorheen trapt? Op mijn oude V40 had ik dat ook (limiter), dat vond ik heel fijn.
Dit is waar ik naar over schakel als ACC niet werkt idd.

De snelheidsbegrenzer ben ik steeds meer gaan waarderen hierdoor :) , vooral als het druk is op de weg. Dat nodeloze remmen bij invoegend en afremmend verkeer werkt wel eens op mijn zenuwen.

Volvo EX30 Plus SMER Moss Yellow

• TheFruitNerd

TheFruitNerd

iets met fruit

Zwijntje schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:44:
[...]

Dit is waar ik naar over schakel als ACC niet werkt idd.

De snelheidsbegrenzer ben ik steeds meer gaan waarderen hierdoor :) , vooral als het druk is op de weg. Dat nodeloze remmen bij invoegend en afremmend verkeer werkt wel eens op mijn zenuwen.
Precies dat inderdaad.

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-09 19:29
Zwijntje schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:44:
[...]

Voor mij is dat de reden om niet met ACC te rijden. Naar mijn idee is de Nederlandse snelweg hier te vol voor (al ligt dat ook aan mijn route natuurlijk).

• drbijkerk
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 15-09 12:03
Na een paar maanden geleden mijn 2024 COre ingeleverd te hebben omdat ik mijn werkgever verliet, is vorige week mijn 2027 P3 Plus Europa SMER. De garagehouder wist trots te vertellen dat de auto net geupdate was naar de nieuwste software.
Nu heb ik 1.8.x niet meegemaakt, maar ik mis in de laatste software update wel degelijk de achterwaardse creep functie. Ik maakte daar juist altijd gebruik van en vind voorwaardse creep juist hinderlijk. Nu heb ik Creep inderdaad op een van de sneltoetsen staan, maar die moet dan weer ingeschakeld worden voor je de auto in zijn achteruit zet.
Ik heb het gemeld via de App, maar de eerste reactie in de chat was dat dat aangepast is omdat heel veel klanten er klachten over hadden. Maar waarom dan de functionaliteit helemaal veranderen, en niet er een optie bij plaatsen? Nu zijn er juist weer heel veel klachten van klanten die het juist wel fijn vonden!
Ook het verdwijnen van de Park modus is erg vervelend.

Het probleem met ACC heb ik inderdaad ook al een aantal keer ondervonden, is gelukkig wel vrij simpel te omzeilen, maar toch hinderlijk.

De aggresieve Steering Aid heb ik nog niet op land- of dijkweggetjes meegemaakt, maar kan me heel goed voorstellen dat dit erg hinderlijk is.

Verder ben ik, na een aantal maanden een handgeschakelde brandstof auto gereden te hebben wel weer erg blij om toch weer in een EX30 te rijden.

2024-2026: EX30 Core [|] 2026 - ... EX30 Plus Europa P3 SMER

• tedkroon
Bij mij werkt juist de ACC beter omdat de knoppen op het stuur veel meer respons hebben en zelden het af laten weten. Voor de rest ben ik er niet veel op vooruit gegaan. Voor de creep functie heb ik een sneltoets gemaakt en als ik vooruit rij dan zet ik hem af onder het rijden. Ff wennen voilà. De eco toets van de verwarming leidt een eigen leven dat deed 1.8 ook al. Voorlopig als er niets bij komt kan ik er mee leven. De auto op zich is oerdegelijk en is kraak vrij!

• Josh77
  • Laatst online: 22:36
Onze EX30 heeft sinds de update problemen met zijn locatie, hij denkt nog steeds op de plek waar we zaterdag waren te staan terwijl we toch naar huis genavigeerd zijn. Dit is de tweede keer dat hij dat doet en toen was het na een dag weer goed maar nu duurt het langer.

Moet ik misschien nog iets aanvinken van locatie of zo ? Hebben anderen dit ook?

• iHansz
  • Registratie: Februari 2024
  • Nu online
Josh77 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 18:45:
Onze EX30 heeft sinds de update problemen met zijn locatie, hij denkt nog steeds op de plek waar we zaterdag waren te staan terwijl we toch naar huis genavigeerd zijn. Dit is de tweede keer dat hij dat doet en toen was het na een dag weer goed maar nu duurt het langer.

Moet ik misschien nog iets aanvinken van locatie of zo ? Hebben anderen dit ook?
Heb niet de update, dus nog steeds v1.8, maar de mijne weet ook niet meer waar die staat sinds vrijdag. Zal wel een keer goed komen.

Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24

• tedkroon
Ter info over remstof achterwielen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gMFWOW8ozhDPTtYx84f3GvLkLos=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GuRLd2rdS8z1ky8cH0cGJhna.jpg?f=fotoalbum_large

• jboerma100
  • Registratie: Juni 2022
  • Nu online
Heb erg veel last van piepen bij lage snelheid. Gemeld bij de dealer maar die zegt dat dit geen Volvo bulletin is. Heb wel het gevoel dat ik in een slecht onderhouden auto rijd met dat gepiep alle opmerkingen die je krijgt.

• EmielZ
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:20
jboerma100 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 08:14:
[...]

Heb erg veel last van piepen bij lage snelheid. Gemeld bij de dealer maar die zegt dat dit geen Volvo bulletin is. Heb wel het gevoel dat ik in een slecht onderhouden auto rijd met dat gepiep alle opmerkingen die je krijgt.
Hier datzelfde probleem. Laatst de auto een dag bij de dealer gehad, die kwam niet verder dan dat hij een paar keer "heel hard geremd" heeft. Je raadt het al, het piepen was niet weg. Geen zin gehad om de auto nog een keer een dag kwijt te zijn dus heb t maar geaccepteerd..

• Diederik
  • Niet online
Ik heb inmiddels ook 2.1.2, maak geen gebruik van OPD en heb 'creep' altijd aan staan. Ik rij ook regelmatig in een ICE automaat en deze manier van bedienen is ook hoe het bij een ICE gaat.

ACC werkt prima en verder merk ik zelf niet veel van de update, behalve het snelkoppelingen scherm, daar moet ik even aan wennen, maar dat zal geen week duren.

Ik kan niet wachten totdat er een V2L adapter te koop is die ook werkt, van Voldt heb ik mijn geld terug gekregen.

Invoegen doe je zo!

• Jekyll
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-09 13:58
Jekyll schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 15:51:
Hallo,

Iemand al V2L geprobeerd met software 2.1.2? Ik heb zelf een verloop kabel gemaakt met een 1Kohm weerstand tussen PP en PE. Maar de kabel wordt nog steeds herkent als laadkabel.
Volgens de AI tools moet de 1Kohm weerstand alleen voldoende zijn. Maar de optie om stroom terug te leveren blijft "greyed out" in het menu.

Ik heb en MY 2024 SMER EX30. Volgens de release notes zou hierop ook V2L actief worden met software 2.1.2.

Gr. Remco
Inmiddels heeft iemand het schema van de officiële Volvo V2L adapter gepost.
Volvo doet het net weer iets anders dan alle andere merken ;-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rJH-uN-DcuLO223i9S6xeGko7uI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/I4qr75LGwW2Y10rbvzsmEd3C.png?f=user_large

Kort indrukken vd schakelaar (open) geeft 1K weerstand en dit start/stopt het V2L proces. Schakelaar gesloten dan is de weerstand ongeveer 350 ohm en werkt V2L.

Ik heb het zelf nog niet geprobeerd. Iemand anders post nagenoeg de zelfde schakeling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QfCPcKC-mpnOcPLcb7B1FuKjN1M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OO9zScLjks2wRBx0BtQS0kPW.png?f=user_large

Gr. Remco

• vier x vier
EmielZ schreef op woensdag 16 september 2026 @ 08:55:
[...]

Hier datzelfde probleem. Laatst de auto een dag bij de dealer gehad, die kwam niet verder dan dat hij een paar keer "heel hard geremd" heeft. Je raadt het al, het piepen was niet weg. Geen zin gehad om de auto nog een keer een dag kwijt te zijn dus heb t maar geaccepteerd..
Ik heb hier ook last van, piepend geluid bij lage snelheid. Ik las hier ergens dat het vuil is en dat het door de dealer schoongemaakt kan/moet worden. Ik kan even niet meer terugvinden hier wat nou de exacte plek van het vuil was.
Mijn auto gaat in november voor de 60k beurt en een aantal andere problemen naar Volvo. Ben heel benieuwd wat ze gaan doen.

vladi

• OnsFrenske
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 29-09 12:01
Ik heb nu een adapter besteld via onze Chinese vrienden. Als ik de stekker erin doe en de knop indruk, valt het me op dat hij wel meteen aangeeft dat de kabel is aangesloten. Het menu wordt alleen niet actief en blijft grijs.

Wat gebeurde er bij jullie toen jullie de stekker erin deden? Werd hij toen volledig herkend en werd het menu actief, of bleef het bij jullie ook grijs, of gebeurde er helemaal niks?

• basvandepol
  • Registratie: Januari 2024
  • Niet online
jboerma100 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 08:14:
[...]

Probleem heb ik ook gehad, langs geweest bij Serva Volvo in Amersfoort en was met een uurtje opgelost en is daarna ook niet meer teruggekeerd.

Probleem werd bij mij veroorzaakt door vuil ophoping bij de remmen/remschijven. Die hebben ze schoongemaakt.

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 20-09 08:54
dennistd schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 02:49:
Ja hier nu ook bijna dagelijks. Heel irritant en het kwam onder 1.8 nooit voor...

• Aomi

Je kunt eens proberen om de GPS module te resetten?

Dit doe je door de SOS knop (tegen het plafond) een seconde of 30 vast te houden (geen grap en je maakt ook geen noodoproep).

Dan ben je even een minuutje of 2 de GPS kwijt en daarna zou ie 't weer moeten doen.

Ik had in het verleden best vaak dat de GPS er een paar meter naast piste (dus dan reed ik volgens de kaart op de parallelweg ofzo), na een reset bleef het dan weer een poosje goed.

• Aomi
Ik heb nu ineens dat ik helemaal geen muziek meer af kan spelen in de wagen. De radio/DAB zegt "Geen ontvangst", via bluetooth/Android auto is er niets hoorbaar (terwijl er wel muziek afgespeeld wordt).

De voice assistent geeft nog wel geluid en het aanraken van het scherm geeft ook nog geluid.

Resetten van het MM systeem lost ook niets op.

Heeft iemand dit al eens meegemaakt?

• Danielson
  • Nu online
Aomi schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:45:
Ik heb nu ineens dat ik helemaal geen muziek meer af kan spelen in de wagen. De radio/DAB zegt "Geen ontvangst", via bluetooth/Android auto is er niets hoorbaar (terwijl er wel muziek afgespeeld wordt).

De voice assistent geeft nog wel geluid en het aanraken van het scherm geeft ook nog geluid.

Resetten van het MM systeem lost ook niets op.

Heeft iemand dit al eens meegemaakt?
Ja, mijn vrouw had dit begin van de week. Het loste zichzelf ook weer op....

• Scriptkid
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17-09 14:34

Reset het GPRS modem even ,

30 sec de emergency knop van houden in de midden console boven je hoofd ,
In het scherm zie je dan alle connectiviteit weg vallen en na 2 minuten weer terug komen en dan is je GPS weer correct.

• Hans1956
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-09 17:32

Hans1956

Pixel 8 Pro

Weet iemand of er beelden van de voorruit camera uit de EX30 te halen zijn? Ik heb net een fietser tegen de auto gehad en camerabeelden zouden goed van pas kunnen komen. De fietser is er (letterlijk) zonder kleerscheuren vanaf gekomen maar ik heb wel een kras op de auto. Tips zijn welkom.

Volvo EX30 | SMER | Plus | Vapour Grey / Indigo | MY24

• iHansz
  • Nu online
Hans1956 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 18:22:
Weet iemand of er beelden van de voorruit camera uit de EX30 te halen zijn? Ik heb net een fietser tegen de auto gehad en camerabeelden zouden goed van pas kunnen komen. De fietser is er (letterlijk) zonder kleerscheuren vanaf gekomen maar ik heb wel een kras op de auto. Tips zijn welkom.
Balen zeg. Voor zover ik weet, zit er geen opslag achter. Misschien even je dealer contacten of ze iets kunnen uitlezen. Verwacht het niet, maar niet geschoten, etc., etc.

• Fbrand
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 25-09 20:39
Sinds de 2.1.2 update kan ik eindelijk wel op mn thuis wifi want hij ondersteund nu passwords langer dan 22 characters( net als al mijn andere apparaten thuis). Klinkt onbelangrijk maar hiemee kan ik nu mijn garagedeur automatisch laten openen als ik thuiskom met de auto🤣

• iHansz
  • Nu online
iHansz schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 19:43:
[...]

Heb niet de update, dus nog steeds v1.8, maar de mijne weet ook niet meer waar die staat sinds vrijdag. Zal wel een keer goed komen.
Had niets met intern modem te maken, heb die ook niet gereset, was een wereldwijd probleem. Is vandaag weer opgelost. 😎

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Fbrand schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:44:
Sinds de 2.1.2 update kan ik eindelijk wel op mn thuis wifi want hij ondersteund nu passwords langer dan 22 characters( net als al mijn andere apparaten thuis). Klinkt onbelangrijk maar hiemee kan ik nu mijn garagedeur automatisch laten openen als ik thuiskom met de auto🤣
Briljant handige feature. Wordt jouw auto een beetje goed en snel gedetecteerd op het wifi netwerk?

• Fbrand
  • Laatst online: 25-09 20:39
Nou dat moet nog blijken in de praktijk, vandaag was hij helemaal niet verbonden zag ik en moest ik dat met de hand doen.

• ivarga
Fbrand schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 12:39:
Nou dat moet nog blijken in de praktijk, vandaag was hij helemaal niet verbonden zag ik en moest ik dat met de hand doen.
Je kan vrij makkelijk iets maken met Home assistant op basis van de locatie van je ex30 of je telefoon.

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:30

Swerfer

Hmm...

ivarga schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 16:40:
[...]

Je kan vrij makkelijk iets maken met Home assistant op basis van de locatie van je ex30 of je telefoon.
Te traag. Sta je een minuut voor je garage te wachten tot de deur een keer open gaat.

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• basvandepol
  • Registratie: Januari 2024
  • Niet online
Vraagje: ik zit nog op 1.8 versie en rij altijd met OPD uit en kruipen (vooruit en achteruit) aan.

Kan ik bij de 2.1 versie nog wel (permanent) kruipen instellen voor zowel vooruit als achteruit? Of moet ik dat elke keer handmatig activeren als ik achteruit wil rijden met het rempedaal?

• Diederik
  • Niet online
basvandepol schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 06:48:
Vraagje: ik zit nog op 1.8 versie en rij altijd met OPD uit en kruipen (vooruit en achteruit) aan.

Kan ik bij de 2.1 versie nog wel (permanent) kruipen instellen voor zowel vooruit als achteruit? Of moet ik dat elke keer handmatig activeren als ik achteruit wil rijden met het rempedaal?
Ja hoor, zo rij ik ook, en dat werkt gewoon nog zoals je gewend bent.

Invoegen doe je zo!

• ivarga
Swerfer schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 22:23:
[...]

Te traag. Sta je een minuut voor je garage te wachten tot de deur een keer open gaat.
Oh serieus? Ik heb geen garagedeur maar wel andere dingen gebaseerd op locatie en vertragingen van 1 minuut herken ik niet

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:21

Reinier

\o/

Ik had OPD altijd aan (hoogste stand), creep uit en pilot assist uit.
Laatste update gooit dat volkomen in de war. Is al genoeg over gezegd hier maar ik wil nog even ranten. Achterlijke beslissing van Volvo dat mijn settings niet gewoon behouden zijn. Niet gebruiksvriendelijk en zelfs gevaarlijk.

• HermanvdB
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 29-09 15:39
Alle hier beschreven problemen met versie 2.1.2 zijn mij bespaard gebleven. Maar dat gezegd hebbende vind ik het wel vervelend dat het stapvoets rijden in de achteruit is verdwenen. Ik vond het prettig om te doseren met het rempedaal. Nu zit ik telkens te klungelen als ik de auto achteruit inparkeer o.i.d. Het is misschien wennen, maar toch. Vooruit stapvoets rijden staat bij mij altijd uit en OPD altijd aan.

• Danielson
  • Nu online
HermanvdB schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:42:
Alle hier beschreven problemen met versie 2.1.2 zijn mij bespaard gebleven. Maar dat gezegd hebbende vind ik het wel vervelend dat het stapvoets rijden in de achteruit is verdwenen. Ik vond het prettig om te doseren met het rempedaal. Nu zit ik telkens te klungelen als ik de auto achteruit inparkeer o.i.d. Het is misschien wennen, maar toch. Vooruit stapvoets rijden staat bij mij altijd uit en OPD altijd aan.
Wat bedoelen jullie precies met dat stapvoets rijden achteruit verdwenen is? Ik heb gewoon stapvoets rijden in de achteruit met 2.1.2.

Of begrijp ik het niet goed?

• Yucko

Yucko

Danielson schreef op maandag 21 september 2026 @ 20:19:
[...]

Wat bedoelen jullie precies met dat stapvoets rijden achteruit verdwenen is? Ik heb gewoon stapvoets rijden in de achteruit met 2.1.2.

voorheen was het ALTIJD stapvoets/creep bij achteruit rijden, ook wanneer deze bij vooruitrijden uit stond .. nu alleen als creep in zijn algemeenheid (dus ook vooruit) aan staat.

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:30

Swerfer

Hmm...

ivarga schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 10:35:
[...]

Oh serieus? Ik heb geen garagedeur maar wel andere dingen gebaseerd op locatie en vertragingen van 1 minuut herken ik niet
Ik heb een slechte ervaring van de snelheid van de locatie met mijn Samsung S25 en locatie via de companion app naar HA. Mijn auto is uiteraard nog trager met de locatie vanwege de cloud.

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• ivarga
Swerfer schreef op maandag 21 september 2026 @ 22:51:
[...]

Ik heb een slechte ervaring van de snelheid van de locatie met mijn Samsung S25 en locatie via de companion app naar HA. Mijn auto is uiteraard nog trager met de locatie vanwege de cloud.
Ik gebruik de cloud van HA niet maar doe zelf hosten via duckdns . En mijn pro max werkt goed met locatie .

• Rob Voets
  • Nu online
Danielson schreef op maandag 21 september 2026 @ 20:19:
[...]

Maar nu krijg je stapvoets vooruit erbij. Het is beide of geen. Of steeds switchen met een snelkoppeling zoals ik nu doe. “Beter kunnen we het niet maken, wel onhandiger.”

• HermanvdB
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 29-09 15:39
Rob Voets schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 06:52:
[...]

“Beter kunnen we het niet maken, wel onhandiger.”
Precies zo. Een mooi voorbeeld van “achteruitverbeteren”.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

HermanvdB schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:42:
Hier een soortgelijke ervaring. Ik vind het trouwens wel twee kleine voordeeltjes hebben; nu staat de auto gewoon stil als je de pedalen los hebt. En als je met creep te hard had geremd of te lang stil stond ging ie in autohold en moest je alsnog het gaspedaal gebruiken naast het rempedaal; daar hoef je niet meer op te letten als je ook achteruit OPD gebruikt.

Ik probeer nu te wennen aan met achteruitrijden met OPD, dat lijkt me op den duur handiger dan steeds van modus schakelen via (een snelkoppeling op) het scherm... Mijn ervaring lijkt ook daar vergelijkbaar met de jouwe; de dosering achteruit gaat vooralsnog een stuk minder soepel dan met de creepmodus + rem.

• NickC
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:58
Ik word sinds deze update wel helemaal gestoord door deze melding. Ook echt als ik net 30 seconden onderweg ben, krijg ik dit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BhxW2GIUoRH6ZsVv1klhp5UWBjc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4GSFVoWNQZxnabamKBOAnv0P.jpg?f=fotoalbum_large

• Ruvo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:12
NickC schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 10:40:
Ik word sinds deze update wel helemaal gestoord door deze melding. Ook echt als ik net 30 seconden onderweg ben, krijg ik dit.

[Afbeelding]
Ik gebruik dit al sinds 2024 naar tevredenheid:

Afbeeldingslocatie: https://hedlunddesign.se/cdn/shop/files/IMG_7019.heic?v=1713864416&width=2890

• NickC
Ruvo schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 11:54:
[...]

Ik gebruik dit al sinds 2024 naar tevredenheid:

[Afbeelding]
Dat zit er bij mij ook al op. En nog steeds krijg ik deze melding.

• XfadeR
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-09 13:54
De software in deze auto verpest de hele auto, hij kan nog net zo mooi eruit zien of "goed" rijden maar de software is ZO immens slecht, ondoordacht en vooral irritant, dat het de hele fun eruit haalt. Kan niet wachten tot ik 'm weer mag inleveren....

• ivarga
NickC schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:40:
[...]

Dat is wel vreemd ik heb deze ook al vanaf het begin(2024) erop zitten en krijg alleen soms een melding dat de bestuurder niet gevonden kan worden .

• NickC
ivarga schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 13:55:
[...]

Dat is wel vreemd ik heb deze ook al vanaf het begin(2024) erop zitten en krijg alleen soms een melding dat de bestuurder niet gevonden kan worden .
Ik ga hem wel eens dichterbij zetten. Het lijkt erop dat die van jou er dichter bij staat.

• XfadeR
NickC schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 16:45:
[...]

Ik ga hem wel eens dichterbij zetten. Het lijkt erop dat die van jou er dichter bij staat.
Zet 'm niet te dichtbij want dat werkt niet. Hij geeft dan aan dat deze geblokkeerd is (net zoals een stuk tape erop plakken). Hij moet dus juist wat afstand hebben!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:07
XfadeR schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 16:50:
[...]

Zet 'm niet te dichtbij want dat werkt niet. Hij geeft dan aan dat deze geblokkeerd is (net zoals een stuk tape erop plakken). Hij moet dus juist wat afstand hebben!
Wat zal een verzekeraar na een stevig ongeval er van vinden als ze zo'n camera blokker vinden?

• XfadeR
RF1000 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 17:21:
[...]

Wat zal een verzekeraar na een stevig ongeval er van vinden als ze zo'n camera blokker vinden?
Helemaal niks want het is niet verplicht, noch verboden om het te blokkeren zover ik weet.

[ Voor 3% gewijzigd door XfadeR op 22-09-2026 19:39 ]

• Rob Voets
  • Nu online
XfadeR schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 19:36:
[...]

Helemaal niks want het is niet verplicht, noch verboden om het te blokkeren zover ik weet.
Het is wel verplicht en als je betrokken raakt bij een ongeval en de verzekeraar of politie stelt vast dat je een wettelijk verplicht veiligheidssysteem opzettelijk hebt geblokkeerd, kan dit gevolgen hebben voor de dekking of aansprakelijkheid.

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:25
Rob Voets schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 19:56:
[...]

Het is wel verplicht en als je betrokken raakt bij een ongeval en de verzekeraar of politie stelt vast dat je een wettelijk verplicht veiligheidssysteem opzettelijk hebt geblokkeerd, kan dit gevolgen hebben voor de dekking of aansprakelijkheid.
Waarom kan je hem dan uitzetten als het “wettelijk verplicht” is?

• Rob Voets
  • Nu online
Archie_T schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 20:17:
[...]

Waarom kan je hem dan uitzetten als het “wettelijk verplicht” is?
Je kunt hem niet permanent uitzetten. Hij gaat altijd weer aan.

De wettelijke grondslag voor deze verplichting en regels is EU-Verordening 2019/2144 (ook bekend als de General Safety Regulation of GSR II) van het Europees Parlement en de Raad.

[ Voor 29% gewijzigd door Rob Voets op 22-09-2026 20:23 ]

• Werner
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 29-09 13:53
Sinds een paar dagen heeft Waze bij mij ook weer flink kuren: of er nu een route actief is of niet, na een x-aantal minuten stopt Waze ermee, wordt het scherm een aantal keren zwart en krijg ik ofwel dat overzichtscherm te zien als de auto voor het eerst aan gaat, of het hoofdscherm met Maps. Soms gebeurt het al na een paar minuten, andere keren pas na een dikke 10 minuten. Al meerdere keren het scherm laten rebooted maar probleem komt telkens terug.

Succes deze update heeft Waze dus welgeteld 18 dagen gewerkt. Ben benieuwd hoe lang het nu weer gaat duren eer dit gefixed wordt...

• Bertus1337
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-09 14:12
NickC schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:40:
[...]

Heb deze ook naar tevredenheid erop zitten. Echter blijft hij soms ook de melding van 'houd handen aan het stuur' geven, terwijl je precies zo zit op dat moment... Denk dat uit 8/10 gevallen ik de handen gewoon aan het stuur heb. In andere 2/10 gevallen klopt het wel...
Alleen blokkeert die dan gelijk alle muziek/radio. Verschrikkelijk.

• Makimba
  • Laatst online: 29-09 14:11
Gisteren een uur of 4 in de auto gezeten, toch weer een paar dingen opgevallen;
  • Cruise control krijg je soms gewoon niet aan, daar moet je tijdens het rijden een handeling voor doen zodat het wel werkt. Ik krijg wel het idee dat de auto het stuk 'adaptive' beter snapt dan voor de update.
  • Spotify bepaalt nog steeds wanneer een liedje te lang heeft opgestaan en pauzeert deze dan ook. Arme Ella Langley moest elke 2 seconden pauzeren, uiteindelijk maar doorgespoeld en toen deed de zij (en de app) het wel weer.
  • Waze lijkt het goed te doen, maar het laatste stukje viel deze ook in ene weg, en als je een route invoert en vervolgens annuleert lijkt de app ook te blijven hangen.
  • Als ik gebruik maak van Google/Gemini zie ik de achterliggende codering in beeld staan als ik bijv. vraag om de temperatuur hoger te zetten (heb er geen screenshot van helaas), ik zie dan bijvoorbeeld <placeholder x puts x> of iets wat hierop lijkt.
  • Google/Gemini staat ingesteld de Nederlandse taal, maar schakelt zelf over op Engels, geen idee hoe ik dat op los...
Allemaal klein leed, maar werkt net allemaal niet soepeltjes.

• Yucko

Yucko

hier al 2 dagen problemen met 4G internet in de auto (uitroepteken in signaalsterke indicator) waardoor geen radiostreams zijn op te starten of file-informatie beschikbaar is tijdens navigeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/72lPrAPeJMndapsGZd2aeeeo1tE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rMR7prYwZGJMWlhpwqvO5zn9.png?f=user_large

netwerkinstellingen resetten heeft niets gebracht, evenals infotainmentsysteem resetten.

Hoe reset ik het modem zelf?

• iHansz
  • Nu online
Yucko schreef op woensdag 23 september 2026 @ 09:08:
hier al 2 dagen problemen met 4G internet in de auto (uitroepteken in signaalsterke indicator) waardoor geen radiostreams zijn op te starten of file-informatie beschikbaar is tijdens navigeren.

[Afbeelding]

netwerkinstellingen resetten heeft niets gebracht, evenals infotainmentsysteem resetten.

Hoe reset ik het modem zelf?
Je kunt de modem resetten door de SOS-knop in de dakconsole ongeveer 30 seconden ingedrukt te houden.

• Yucko

Yucko

iHansz schreef op woensdag 23 september 2026 @ 09:45:
[...]

Je kunt de modem resetten door de SOS-knop in de dakconsole ongeveer 30 seconden ingedrukt te houden.
is dat zo :?
Ik heb nl. geen zin om dadelijk 112 o.i.d. aan de lijn te krijgen :X

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:21

Reinier

\o/

Yucko schreef op woensdag 23 september 2026 @ 10:41:
[...]

is dat zo :?
Ik heb nl. geen zin om dadelijk 112 o.i.d. aan de lijn te krijgen :X
Is mij tweemaal overkomen dus ik doe dat niet meer :'(
Pagina: 1 ... 116 117 Laatste