Jep. Precies dezelfde ervaring maar dan met parkeren voor een hek. Sleutels zoeken om die open te doen en sleutels zoeken was bijna niet meer nodig.Aomi schreef op donderdag 3 september 2026 @ 18:56:
[...]
Ja, ik heb zo ooit bijna een hek geraaktIk stop de auto, doe de gordel los (want ik wil zo uitstappen), voet van de rem (want auto staat stil/op autohold), wil m'n badge pakken uit mn tas die op de bijrijdersstoel staat, zie ik in m'n ooghoek ineens het hek heel dichtbij komen...
Sindsdien doe ik automatisch eerst de deur open zodat de wagen in P gaat.
Fijn om te horen dat in de nieuwe update dit veranderd is.
dat gedrag zie ik hier niet met mijn MY2024 SMERrens-br schreef op donderdag 3 september 2026 @ 12:59:
[...]
Met OPD aan, kruipmodus uit, auto hold aan, is in N zetten niet genoeg, de rem blijft er dan opstaan.
hieronder een voorbeeld hoe ik met OPD en creep uit (want irritant) vanuit P eerst D selecteer (autohold wordt actief) en dan naar N gaja, ik heb een backlog aan podcasts
[ Voor 78% gewijzigd door Yucko op 04-09-2026 05:16 ]
iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB - iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB - MacBook Air M4 13" 16GB/512GB - AirPods Pro 3 - Watch Ultra 4 Black - TV 4K 128GB - TV 4 64GB - Wireless CarPlay - Volvo EX30 Plus SMER
"Vroeger" moest je OPD uitzetten om kruipmodus aan te zetten, toch?rens-br schreef op donderdag 3 september 2026 @ 12:59:
[...]
Met OPD aan, kruipmodus uit, auto hold aan, is in N zetten niet genoeg, de rem blijft er dan opstaan.
Hoedanook is volgens mij het OPD-advies van uit de begintijd nutteloos geworden omdat er met 1.8 een losse instelling voor de kruipmodus is gekomen.
Ik ben een paar weken geleden nog bij de wasstraat geweest en heb OPD aan laten staan. Maar ook de kruipmodus tijdelijk aangezet.
Dan kan je met de kruipmodus de auto uitlijnen volgens aanwijzingen van de medewerker en dan met licht remmen even stil staan om naar neutraal te schakelen zonder dat ie op autohold gaat.
Gelukkig is bij "mijn" wasstraat ook eerst een stuk eigen terrein waar je kan stoppen om bijvoorbeeld antennes te verwijderen. Maar voor mij dan relevant dat het een plek is waar ik even rustig door die instellingen kan, en als ik twijfel zelfs even de N-schakeling kan uitproberen.
Je hebt gelijk, dit net nog even getest en sinds de laatste update gaat auto-hold er niet meer op als de auto in N staat. Scheelt weer een stap in de wasstraat.Yucko schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 04:14:
[...]
dat gedrag zie ik hier niet met mijn MY2024 SMER![]()
hieronder een voorbeeld hoe ik met OPD en creep uit (want irritant) vanuit P eerst D selecteer (autohold wordt actief) en dan naar N ga
[YouTube: EX30 - autohold gaat uit bij selecteren van N]
ja, ik heb een backlog aan podcasts![]()
Ik mis de creep/kruip functie bij het achteruitrijden. Ik vond het heerlijk als ik achteruit rij dat ik alleen de rem hoefde te gebruiken
Ik vind het echt een verschrikking om het tijdens normaal rijden aan te hebben. Dan liever uit en een lichte irritatie te hebben bij het achteruitrijden.
Ik vind het echt een verschrikking om het tijdens normaal rijden aan te hebben. Dan liever uit en een lichte irritatie te hebben bij het achteruitrijden.
"snelkoppeling" voor creep rechts onderin makenNickC schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 09:05:
Ik mis de creep/kruip functie bij het achteruitrijden. Ik vond het heerlijk als ik achteruit rij dat ik alleen de rem hoefde te gebruiken
iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB - iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB - MacBook Air M4 13" 16GB/512GB - AirPods Pro 3 - Watch Ultra 4 Black - TV 4K 128GB - TV 4 64GB - Wireless CarPlay - Volvo EX30 Plus SMER
Ik mis die ook heel erg, maar denk dat het ook een kwestie van wennen is. Maar hoe soepel ik met OPD voorruit rij, zo hakkelend rij ik nu achteruit.NickC schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 09:05:
Voor mijn gevoel gaat na de update de creep achteruit sneller (bij creep vooruit op aan) dan voor de update (bij creep op uit). Of zit dit tussen mijn oren?Yucko schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 09:24:
[...]
"snelkoppeling" voor creep rechts onderin maken
Het WAS een fijne auto. Wat een achteruitgang met stapvoets rijden zo. Het is wachten dat ik de snellaadpaal uit de grond rij.
Ik heb nu ook de update geïnstalleerd.
Wat ik niet snap is dat Lane keeping aid niet Bij de snelbediening zit. Nu moet je alsnog elje keer diep in 'Rijden' duiken om deze uit te zetten. Dan heeft snelbediening nog steeds geen zin voor de 4 veilugheidsopties die de meeste liever uitschakelen.
OPD bij achteruitrijden heb ik altijd gemist. Perfect dat dat er nu in zit.
Wat ik niet snap is dat Lane keeping aid niet Bij de snelbediening zit. Nu moet je alsnog elje keer diep in 'Rijden' duiken om deze uit te zetten. Dan heeft snelbediening nog steeds geen zin voor de 4 veilugheidsopties die de meeste liever uitschakelen.
OPD bij achteruitrijden heb ik altijd gemist. Perfect dat dat er nu in zit.
[ Voor 11% gewijzigd door Swerfer op 04-09-2026 10:19 ]
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Vanmorgen voor de 2e keer gehad dat ACC niet werkte. Een half uur later na enkele stops zonder de auto te verlaten werkte het ineens weer.
Ik zou het irritant vinden als ik iedere keer bij vertrek moet checken of ACC werkt of anders een reboot van het infotainment-systeem te moeten gaan uitvoeren. Ik wil instappen en wegwezen en dat zoiets basaals gewoon werkt
Lijkt wel of er geen fatsoenlijk testen is gedaan met deze software-versie. De ACC problemen en het gestotter met achteruit rijden (OPD/creep) had dan toch opgemerkt moeten zijn
Ik zou het irritant vinden als ik iedere keer bij vertrek moet checken of ACC werkt of anders een reboot van het infotainment-systeem te moeten gaan uitvoeren. Ik wil instappen en wegwezen en dat zoiets basaals gewoon werkt
Lijkt wel of er geen fatsoenlijk testen is gedaan met deze software-versie. De ACC problemen en het gestotter met achteruit rijden (OPD/creep) had dan toch opgemerkt moeten zijn
[ Voor 19% gewijzigd door Yucko op 04-09-2026 10:46 ]
Ik heb dit probleem deze morgen ook gehad (update 2 dagen geïnstalleerd). Dit is nu een nieuw probleem.. Na het infotainment te resetten was het opgelost. Worden functies toegevoegd maar maken ze dan iets anders dat zo goed werkte kapot.Yucko schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:43:
Vanmorgen voor de 2e keer gehad dat ACC niet werkte. Een half uur later na enkele stops zonder de auto te verlaten werkte het ineens weer.
Ontzettend jammer dat Lane keeping and niet onder de snelbediening geplaatst kan worden. Bij mij in de omgeving, met smalle dijken, is het rijden daarmee echt gevaarlijk. Ik word dan naar de tegenligger gestuurd als ik naar de zijkant uitwijk om deze te laten passeren. Dus schakel ik hem altijd uit altijd. Dus verzoek om ook onder de sneltoets te kunnen plaatsen!
Ik heb (voor mij iig, ymmv) de oplossing gevonden voor het autowasprobleem met v2.1.2:
"Kruipen" heb ik bij mijn favorites gezet. Ik kan dan met één druk op de knop "kruipen", wat ik normaal uit heb staan, aan zetten. Kruipen aan = auto-hold uit = probleem opgelost.
Ook ga ik het letterlijk dagelijks gebruiken bij in- en uitparkeren en andere steek-manoevres.
Vroegâh met de Tesla kon ik manoevreren "op het gaspedaal" omdat de Tesla je toestaat om bij lage snelheid zonder de rem aan te raken te switchen tussen D en R. Dus voet licht op het gas om de snelheid te doseren en vrij met het pookje voor- en achteruit.
Voor 2.1.2 deed ik het met mijn EX30 met gas en rem... Vooruit "op het gaspedaal", dan rem, naar R, "doserend op de rem" achteruit, naar D en dan weer gas voor vooruit. Minder handig dan het met de Tesla was maar prima te doen.
Nu met 2.1.2 is het met auto-hold aan gewoon een horror. Rem "R" gas rem "D" gas rem "R" gas... Maar met "kruipen" in mijn favorites kan ik nu eenvoudig "kruipen" aanzetten en al die manoevres doen met de voet op de rem.
"Kruipen" heb ik bij mijn favorites gezet. Ik kan dan met één druk op de knop "kruipen", wat ik normaal uit heb staan, aan zetten. Kruipen aan = auto-hold uit = probleem opgelost.
Ook ga ik het letterlijk dagelijks gebruiken bij in- en uitparkeren en andere steek-manoevres.
Vroegâh met de Tesla kon ik manoevreren "op het gaspedaal" omdat de Tesla je toestaat om bij lage snelheid zonder de rem aan te raken te switchen tussen D en R. Dus voet licht op het gas om de snelheid te doseren en vrij met het pookje voor- en achteruit.
Voor 2.1.2 deed ik het met mijn EX30 met gas en rem... Vooruit "op het gaspedaal", dan rem, naar R, "doserend op de rem" achteruit, naar D en dan weer gas voor vooruit. Minder handig dan het met de Tesla was maar prima te doen.
Nu met 2.1.2 is het met auto-hold aan gewoon een horror. Rem "R" gas rem "D" gas rem "R" gas... Maar met "kruipen" in mijn favorites kan ik nu eenvoudig "kruipen" aanzetten en al die manoevres doen met de voet op de rem.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Ik had dat vanmorgen ook... In de instellingen ff van ACC naar snelheidslimiet gezet en terug naar ACC en toen deed ACC het weer. Vreemd.Yucko schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:43:
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Lijkt me een goed verzoek, maar wel even voor de zekerheid. Je weet dat Volvo hier niet mee leest en je voor het doorgeven van dat soort suggesties dus de app moet raadplegen.Frunnik53 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:49:
Dus schakel ik hem altijd uit altijd. Dus verzoek om ook onder de sneltoets te kunnen plaatsen!
Dat mis ik nu inderdaad ook, als het toch via hetzelfde pedaal gaat. Aan de andere kant, dit voorkomt wel dat je zomaar achteruit of voorruit iets binnenrijdt, wat je met Teslas (in met name Amerika) nog wel eens voorbij ziet komen.Mx. Alba schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 12:13:
Ik moet zeggen, het is even wennen, maar dat was OPD voorruit ook, dus ik denk dat ik er wel uitkom.
Huh, lanekeeping heeft toch een mooie knop op het stuur zitten?Frunnik53 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:49:
Ontzettend jammer dat Lane keeping and niet onder de snelbediening geplaatst kan worden. Bij mij in de omgeving, met smalle dijken, is het rijden daarmee echt gevaarlijk. Ik word dan naar de tegenligger gestuurd als ik naar de zijkant uitwijk om deze te laten passeren. Dus schakel ik hem altijd uit altijd. Dus verzoek om ook onder de sneltoets te kunnen plaatsen!
Tijdens ACC is dit voor travel assist, maar als er geen ACC aan staat zet je daarmee de lane keeping uit (toch?)
Volgens mij bedoel jij stuurhulp.Aomi schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 12:38:
[...]
Huh, lanekeeping heeft toch een mooie knop op het stuur zitten?
Tijdens ACC is dit voor travel assist, maar als er geen ACC aan staat zet je daarmee de lane keeping uit (toch?)
Dit loste het inderdaad ook voor mij al 2 keer op , infotainment resetten is volgens mij ook niet noodzakelijk maar het blijft waardeloos natuurlijkMx. Alba schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 12:26:
[...]
Ik had dat vanmorgen ook... In de instellingen ff van ACC naar snelheidslimiet gezet en terug naar ACC en toen deed ACC het weer. Vreemd.
EX30 | SMER | PLUS | GREY
Toch gek, dat ze zomaar een onderdeel uit jouw auto verwijderen. Met name de optie "stapvoets" achteruit. Iets wat al heel lang in de auto aanwezig was, is nu ineens verdwenen in deze vorm. Ik ben van mening als je dat wilt veranderen je het dan als kiesbaar/optie moet aanbieden.
Want stel dat ze na een update bijvoorbeeld de midden-armsteun zouden verwijderen, dat zou toch ook vreemd zijn.
Want stel dat ze na een update bijvoorbeeld de midden-armsteun zouden verwijderen, dat zou toch ook vreemd zijn.
vladi
Heb de update nog niet mogen ontvangen maar zo te lezen ga ik nog heel even wachten met deze installeren mocht het zover zijn
Ook hier de laatste versie toegevoegd. Voor mij prima veranderingen. Nieuwe 'look' met bediening gaaf. Geen enkel probleem met autowas modus of andere zaken.
Rob Voets schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 15:17:
Hoe zet ik stapvoets op mijn onderbalk?
- onderin op auto icoontje klikken
- daarna aan de linkerkant "Bediening"
- Aan de rechterkant naar beneden scrollen tot je het stukje "Aanpassing" ziet.
- Hier selecteer je "Favoriete functie op contextbalk"
- Daar sleep je de gewenste functies naar de balk rechtsonder in je scherm
Dankjewel. Zit goed verstopt.Yucko schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 05:44:
[...]
Je kunt ook in de balk rechtsonder langer drukken dan kom je ook in het menu om 3 favorieten te kiezen.
Jammer dat dit nog steeds niet met apps kan.
vladi
kijk, dat wist ik dan weer nietvier x vier schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 06:56:
Je kunt ook in de balk rechtsonder langer drukken dan kom je ook in het menu om 3 favorieten te kiezen.
Wat ook werkt is op 1 van de icons rechts onderin (of een lege plek daar) je vinger vasthouden, dan schiet ie meteen in de edit modusYucko schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 05:44:
[...]
edit:
O, oeps, inmiddels al genoemd
O, oeps, inmiddels al genoemd
[ Voor 4% gewijzigd door cranebird op 05-09-2026 13:57 ]
Voor de Ultra-mensen hier: kijken jullie inmiddels ook steeds naar de plek op het scherm waar normaal gesproken het download-icoontje van de update verschijnt… 👀😂
In de hoop dat we misschien tóch ineens de update krijgen?? 🤞
EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi / 2 x Marstek Venus E v2 en 1 x Marstek E v3
Hallo,
Iemand al V2L geprobeerd met software 2.1.2? Ik heb zelf een verloop kabel gemaakt met een 1Kohm weerstand tussen PP en PE. Maar de kabel wordt nog steeds herkent als laadkabel.
Volgens de AI tools moet de 1Kohm weerstand alleen voldoende zijn. Maar de optie om stroom terug te leveren blijft "greyed out" in het menu.
Ik heb en MY 2024 SMER EX30. Volgens de release notes zou hierop ook V2L actief worden met software 2.1.2.
Gr. Remco
Iemand al V2L geprobeerd met software 2.1.2? Ik heb zelf een verloop kabel gemaakt met een 1Kohm weerstand tussen PP en PE. Maar de kabel wordt nog steeds herkent als laadkabel.
Volgens de AI tools moet de 1Kohm weerstand alleen voldoende zijn. Maar de optie om stroom terug te leveren blijft "greyed out" in het menu.
Ik heb en MY 2024 SMER EX30. Volgens de release notes zou hierop ook V2L actief worden met software 2.1.2.
Gr. Remco
Be careful what you wish for. Vanmiddag stopte ACC er spontaan mee tijdens het rijden. Op de snelweg vervolgens meer bezig met scherm dan met verkeer. Het zou mij niet verbazen als uitrol wordt gestopt. Rijplezier is voor mij danig verpest, ook met stapvoets gedoe.tdolder schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 15:07:
Voor de Ultra-mensen hier: kijken jullie inmiddels ook steeds naar de plek op het scherm waar normaal gesproken het download-icoontje van de update verschijnt… 👀😂
Jammer om te horen. Ik had eerlijk gezegd gehoopt dat Volvo nu echt de tijd had genomen en met 2.x flinke stappen vooruit zou hebben gezet. Juist daarom valt het tegen als er nieuwe bugs bijkomen en bestaande functionaliteiten worden aangepast of zelfs verdwijnen.Rob Voets schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 16:24:
[...]
Be careful what you wish for. Vanmiddag stopte ACC er spontaan mee tijdens het rijden. Op de snelweg vervolgens meer bezig met scherm dan met verkeer. Het zou mij niet verbazen als uitrol wordt gestopt. Rijplezier is voor mij danig verpest, ook met stapvoets gedoe.
Wij rijden altijd met OPD op maximaal en de creep achteruit is juist heerlijk bij het inparkeren in onze garage. Die functie gaan we dus meteen missen. Dat je bij een software-update ineens aan bestaande functionaliteiten moet inleveren, vind ik eigenlijk niet kunnen. Een update zou wat mij betreft vooral een verbetering moeten zijn, geen ruil waarbij je het ene krijgt en het andere kwijtraakt.
Ook het feit dat een update niet voor alle uitvoeringen tegelijk beschikbaar is, vind ik eerlijk gezegd niet echt passend bij een moderne auto die juist sterk afhankelijk is van software. En nieuwe bugs in een grote update zijn natuurlijk helemaal niet de bedoeling. Dat geeft toch het gevoel dat de software niet voldoende getest is voordat deze wordt uitgerold.
En dat vind ik extra jammer, want over onze EX30 zijn wij verder supertevreden. Het rijden is heerlijk, het model ziet er strak uit, het formaat is voor ons perfect en het is een auto waar we met plezier mee op vakantie gaan.
Juist omdat de basis zo goed is, zou ik van Volvo verwachten dat ze softwarematig dezelfde kwaliteit nastreven. Daar valt volgens mij met 2.x nog wel het nodige te winnen. 😉
EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi / 2 x Marstek Venus E v2 en 1 x Marstek E v3
Misschien een domme vraag, maar kan iemand mij uitleggen waaraan de Ultra uitvoering te herkennen is? Aan de elektrisch verstelbare stoelen? Of zijn er ook nog meer verschillen. Ik heb de auto als occasion gekocht, de SMER uitvoering van 15-3=2024.
EX30 Ultra SMER 2024
Ik heb de Ultra 2024 en onderstaande zijn de belangrijkste verschillen met de core en de plus.D-weergave rondom autWinus schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 16:59:
Misschien een domme vraag, maar kan iemand mij uitleggen waaraan de Ultra uitvoering te herkennen is? Aan de elektrisch verstelbare stoelen? Of zijn er ook nog meer verschillen. Ik heb de auto als occasion gekocht, de SMER uitvoering van 15-3=2024.
- Panorama dak
- Elektrisch bedienbare achterklep
- Harman Kardon audio
- Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugen
- Lendensteun bestuurder
- Spiegels met geheugen
- Park Pilot Assist
- 360° camera/3D-weergave rondom auto
- 22 kW AC-laden
Ik heb een Ultra 2026 en 3 dagen geleden de update uitgevoerd, dus Ultra in NL lijkt mij gewoon gaande….tdolder schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 15:07:
Bedankt voor deze info. Dan heb ik inderdaad ook een Ultra uitvoeringtdolder schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 17:08:
[...]
Ik heb de Ultra 2024 en onderstaande zijn de belangrijkste verschillen met de core en de plus.
- Panorama dak
- Harman Kardon audio
- Lendensteun bestuurder
- Spiegels met geheugen
- Park Pilot Assist
- 22 kW AC-laden
EX30 Ultra SMER 2024
is het ook mogelijk er eentje te kopen van de smart of zeekrJekyll schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 15:51:
Hallo,
Gr. Remco
elektrisch bedienbare achterklep zit ook op mijn Plus (via scherm te openen en sluiten)tdolder schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 17:08:
[...]
Ik heb de Ultra 2024 en onderstaande zijn de belangrijkste verschillen met de core en de plus.
- Panorama dak
- Harman Kardon audio
- Lendensteun bestuurder
- Spiegels met geheugen
- Park Pilot Assist
- 22 kW AC-laden
Zal Volvo niet teruggefloten zijn door eoa EU regel? Dat je niet zonder input achteruit mag rijden oid als je creep niet aan hebt staan?tdolder schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 16:46:
[...]
...
Wij rijden altijd met OPD op maximaal en de creep achteruit is juist heerlijk bij het inparkeren in onze garage. Die functie gaan we dus meteen missen. Dat je bij een software-update ineens aan bestaande functionaliteiten moet inleveren, vind ik eigenlijk niet kunnen. ...
Bij welke andere merken is een creep ook in achteruit beschikbaar?
Voor de Smart moet je een 2,7kohm weerstand gebruiken en dat werkt goed en heeft hetzelfde platform als de EX30!thien schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 17:42:
[...]
is het ook mogelijk er eentje te kopen van de smart of zeekr
Zie: Het grote Zeekr X topic\
Panoramadak is idd de dead give-away. Ik heb overigens in mijn SMER ook alles behalve dat panoramadak, park pilot, 360° camera en 22kW.tdolder schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 17:08:
[...]
- Panorama dak
- Harman Kardon audio
- Lendensteun bestuurder
- Spiegels met geheugen
- Park Pilot Assist
- 22 kW AC-laden
Als ik heel eerlijk ben het is er niet op vooruit gegaan met de nieuwe software
En daar hebben ze 8 maanden over gedaan !
Wat een prutsers bij Volvo software afd.
En daar hebben ze 8 maanden over gedaan !
[ Voor 15% gewijzigd door puccini op 06-09-2026 14:28 ]
Ik wacht nog op de update, zitten er veel bugs in?puccini schreef op zondag 6 september 2026 @ 10:43:
Als ik heel eerlijk ben het is er niet op vooruit gegaan met de nieuwe software![]()
Als je niet op de nieuwe laadmogelijkheden zit te wachten , dan geen enkele verbetering en enkele bug waaronder ACC die onwillekeurig uitvalt . Als ik terug kon had ik gelijk gedaanfbenniks schreef op zondag 6 september 2026 @ 11:23:
[...]
Ik wacht nog op de update, zitten er veel bugs in?
En stapvoets moet je nu iedere keer handmatig inschakelen en weer uitschakelen bij achteruit rijden. Vorige versie was veel fijner. Ik kan me niet voorstellen dat iemand van Volvo deze update getest heeft. Waardeloos!ivarga schreef op zondag 6 september 2026 @ 12:07:
[...]
Als je niet op de nieuwe laadmogelijkheden zit te wachten , dan geen enkele verbetering en enkele bug waaronder ACC die onwillekeurig uitvalt . Als ik terug kon had ik gelijk gedaan
Dacht dat het in eerste instantie nog meeviel met de bugs, dacht dat het wellicht kwam doordat ik op versie 1.9 zat én preventief na de update een soft reset had gedaan. Maar vandaag ook prijs: op de heenreis werkte alles nog prima, op de terugreis geen cruisecontrol meer. Uiteindelijk onderweg ergens gestopt en het scherm weer een reboot gegeven, toen had ik terug cruisecontrol. Alleen daarna geen Spotify neer, "er is iets misgegaan".
En inderdaad, de verandering van de kruipfunctie is waardeloos, zou graag terug willen naar de vorige mogelijkheid: vooruit OPD en kruipen uit, achteruit wel kruipen. Voelt nu erg onwennig om met OPD achteruit te rijden.
En inderdaad, de verandering van de kruipfunctie is waardeloos, zou graag terug willen naar de vorige mogelijkheid: vooruit OPD en kruipen uit, achteruit wel kruipen. Voelt nu erg onwennig om met OPD achteruit te rijden.
Je kunt ACC snel terugkrijgen door hem op snelheidsbegrenzer te zetten en dan terug naar ACC.Werner schreef op zondag 6 september 2026 @ 17:25:
Dacht dat het in eerste instantie nog meeviel met de bugs, dacht dat het wellicht kwam doordat ik op versie 1.9 zat én preventief na de update een soft reset had gedaan. Maar vandaag ook prijs: op de heenreis werkte alles nog prima, op de terugreis geen cruisecontrol meer. Uiteindelijk onderweg ergens gestopt en het scherm weer een reboot gegeven, toen had ik terug cruisecontrol. Alleen daarna geen Spotify neer, "er is iets misgegaan".
Als workaround creepmode nu als snelkoppeling ingesteld . Moet wel op de meest rechtse staan want de linker word overgenomen door de camera bij lage snelheid . Het blijft behelpen . Hopelijk word dit weer gefixed in de volgende update
Ik heb er nu een paar dagen mee gereden, met de nieuwe OPD achteruit logica en het was even wennen, maar het gaat steeds makkelijker eigenlijk.
Iedereen zou zijn probleem met de nieuwe kruip functie moeten melden via de app, misschien wordt er dan iets mee gedaan. Volvo leest helaas niet mee met dit forum.ivarga schreef op maandag 7 september 2026 @ 08:00:
Als workaround creepmode nu als snelkoppeling ingesteld . Moet wel op de meest rechtse staan want de linker word overgenomen door de camera bij lage snelheid . Het blijft behelpen . Hopelijk word dit weer gefixed in de volgende update
Iedereen die graag ziet dat "Lane keeping Aid" onder de sneltoets geplaatst zou moeten kunnen svp melden via app. Ik heb het al gedaan
Hmm ik moet zeggen dat het me helemaal niet opgevallen is dat OPD zo anders werkt, heb wel alleen vrijdag een ritje gemaakt verder niet meer in de auto gereden (rijd zakelijk en niet privé). Ga er eens op letten deze week.
Wat ik wel beaam is dat dat auto hold in achteruit eerder verschrikkelijk was omdat die auto gewoon doorknalde terwijl dat niet meer de bedoeling was, maar dat is dus wel opgelost? Achja wat ik al zei ik er deze week eens op letten.
Wat ik wel beaam is dat dat auto hold in achteruit eerder verschrikkelijk was omdat die auto gewoon doorknalde terwijl dat niet meer de bedoeling was, maar dat is dus wel opgelost? Achja wat ik al zei ik er deze week eens op letten.
Zelf geen EX30 maar in bv de EX40/XC40 werkt OPD exact op de manier zoals het nu in de EX30 zit. OPD aan => in elke richting. Persoonlijk vind ik dat de meest logische implementatie. Dat gezegd zijnde: ik zou er ook gek van worden mochten ze dit plots veranderen.rens-br schreef op maandag 7 september 2026 @ 08:12:
Ik heb er nu een paar dagen mee gereden, met de nieuwe OPD achteruit logica en het was even wennen, maar het gaat steeds makkelijker eigenlijk.
[ Voor 6% gewijzigd door DoubleDot op 07-09-2026 09:37 ]
Het gaat om stapvoets, niet om OPD. Wat is het nut van OPD achteruit?DoubleDot schreef op maandag 7 september 2026 @ 09:37:
[...]
Zelf geen EX30 maar in bv de EX40/XC40 werkt OPD exact op de manier zoals het nu in de EX30 zit. OPD aan => in elke richting. Persoonlijk vind ik dat de meest logische implementatie. Dat gezegd zijnde: ik zou er ook gek van worden mochten ze dit plots veranderen.
Euhhh, voorspelbaar gedrag? En hoezo "nut"?Rob Voets schreef op maandag 7 september 2026 @ 10:06:
[...]
Het gaat om stapvoets, niet om OPD. Wat is het nut van OPD achteruit?
One Pedal Drive omschrijft toch gewoon wat het zou moeten doen, de "drive" van je voertuig met 1 pedaal kunnen beheren. De richting maakt hierbij niets uit.
[ Voor 25% gewijzigd door DoubleDot op 07-09-2026 10:26 ]
Inderdaad dacht dat ze dat wel zouden oplossen, ik wordt er doodziek van dat getril aan het stuur, en als je het uit wil zetten moet je het halve menu door, en nu met sys. 2.1.2 is het nog moeilijker te vinden. Op deze manier is het tegenovergestelde bereikt.Frunnik53 schreef op maandag 7 september 2026 @ 08:52:
Iedereen die graag ziet dat "Lane keeping Aid" onder de sneltoets geplaatst zou moeten kunnen svp melden via app. Ik heb het al gedaan
DoubleDot schreef op maandag 7 september 2026 @ 10:26:
[...]
Euhhh, voorspelbaar gedrag? En hoezo "nut"?
One Pedal Drive omschrijft toch gewoon wat het zou moeten doen, de "drive" van je voertuig met 1 pedaal kunnen beheren. De richting maakt hierbij niets uit.
Natuurlijk kun je alles recht praten, maar waarom hebben ze het dan meer dan 2 jaar ‘verkeerd’ gedaan. Ik weet niet hoe het bij andere merken is, maar daar ga ik langzaam wel kijken als dit niet wordt opgelost. Mijn auto is van fijn naar klote gegaan.
Ik praat helemaal niets recht, ik vergelijk het vooral met OPD in m'n eigen Volvo en de zowat 10-tal andere elektrische wagens die ik intussen al heb getest. OPD = OPD met hetzelfde pedaal in beide richtingen.
Maar zoals ik al zei: ik ben het eens met het feit dat het zomaar veranderen van het gedrag gewoon vreselijk is, ongeacht wat "correcter" is.
[ Voor 7% gewijzigd door DoubleDot op 07-09-2026 17:02 ]
Ik had het zelfde gevoel toen ze in 1.6.2 de “OPD uit” uitrol snelheid hadden aangepast. Me auto rijd niet meer lekker! Nu ben ik gewend aan OPD op light. Het is dus niet de eerste keer dat ze rij eigenschappen aanpassen via een software update.DoubleDot schreef op maandag 7 september 2026 @ 17:02:
[...]
Ik praat helemaal niets recht, ik vergelijk het vooral met OPD in m'n eigen Volvo en de zowat 10-tal andere elektrische wagens die ik intussen al heb getest. OPD = OPD met hetzelfde pedaal in beide richtingen.
Maar zoals ik al zei: ik ben het eens met het feit dat het zomaar veranderen van het gedrag gewoon vreselijk is, ongeacht wat "correcter" is.
Wat vaag dat er zomaar een ACC op de autosnelweg uitvalt. Nog nooit meegemaakt en ook niet elders gelezen of gehoord. Wel vaker hier gelezen dat er 'individuele' klachten zijn over de software. Is er dan iets niet goed ingeladen? Als dat niet ok is, dan zouden er toch veel meer, heel veel mensen deze klacht, of andere, moeten hebben?
Hoe kan ik het makkelijkst een klacht indienen?
Dealer bellen lijkt meOnsFrenske schreef op maandag 7 september 2026 @ 22:12:
Hoe kan ik het makkelijkst een klacht indienen?
Ben ik de enige waarbij bij de eerste keer inschakelen van ACC met de versnellingspook ook gelijk pilot assist of hoe het ook heet aangaat? Levensgevaarlijk als je dat niet door hebt op een landweggetje waar je over een lijn heen moet om auto's te kunnen passeren. Je wordt gewoon teruggeduwn op het midden van de weg als je relaxed rijdt met het stuur lichtjes vastgehouden...
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Dat is vziw standaardgedrag. En die modus kan je aanpassen met dat stuur-knopje op je stuur, ik weet niet of dat ook werkt als je nog geen CC hebt geactiveed maar dat zou je kunnen proberen.Swerfer schreef op maandag 7 september 2026 @ 23:08:
Ben ik de enige waarbij bij de eerste keer inschakelen van ACC met de versnellingspook ook gelijk pilot assist of hoe het ook heet aangaat?
Je bedoelt dan zo'n weg met aan weerszijden stippellijnen en geen middenlijn? Ik heb me voor die paar momenten dat ik op zo'n weg wil uitwijken voor tegenliggers aangeleerd om het stuur gelijk stevig vast te pakken. Aangezien er ook vaak zo'n strook naast zit die je auto laat trillen, is dat in mijn beleving sowieso wel verstandig om te doen.Levensgevaarlijk als je dat niet door hebt op een landweggetje waar je over een lijn heen moet om auto's te kunnen passeren. Je wordt gewoon teruggeduwn op het midden van de weg als je relaxed rijdt met het stuur lichtjes vastgehouden...
Daarnaast wijk ik doorgaans al vrij vroeg uit, wat als bijkomend voordeel heeft dat ie niet pas probeert terug te duwen net als de tegenligger bij je is.
Je zou natuurlijk ook richting kunnen aangeven, dan gaat ie ook niet tegenduwen, maar dat is een beetje gek als je niet daadwerkelijk afslaat of inhaalt.
Dat werkt niet via stuurbediening. Zo zet je "Lane keeping Aid" uit:
- Druk op het autosymbool
in de onderste balk. - Ga naar Rijden→Veiligheidsondersteuning→Lane Keeping Aid.
- Schakel de hulpfunctie voor het op de rijstrook blijven rijden in of uit
[ Voor 3% gewijzigd door Frunnik53 op 08-09-2026 08:44 ]
Ik heb vanmorgen nog eens goed opgelet maar ik heb het idee dat mijn OPD niet is veranderd na de update. Mijn EX30 is van februari, zou het zo kunnen zijn dat het daar al werkte zoals ik het nu lees bij jullie ook werkt? Ik had ook al 3 standen volgens mij (uit, laag en hoog). Ik merk in ieder geval geen verschil...
Zet de auto eens in zijn achteruit, merk je dan wel verschil? Zo, niet, heb jij standaard 'kruipen' aanstaan?Tinus_Budel schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 10:42:
Ik heb vanmorgen nog eens goed opgelet maar ik heb het idee dat mijn OPD niet is veranderd na de update. Mijn EX30 is van februari, zou het zo kunnen zijn dat het daar al werkte zoals ik het nu lees bij jullie ook werkt? Ik had ook al 3 standen volgens mij (uit, laag en hoog). Ik merk in ieder geval geen verschil...
Nu de update 2.1.2 bij veel EX30's is aangekomen de vraag of V2L ook werkt. Ik zag deze stekker 'Voldt® V2L Adapter Type 2 16 A EU-stopcontact V2L' voor 49 euro en ben benieuwd of iemand die al heeft kunnen gebruiken. Bij VOLDT krijg ik de reactie (van de AI robot) dat deze stekker, die ook voor ZEEKR en Smart toepasbaar is, werkt op de EX30.
Volvo EX30 | SMER | Plus | Vapour Grey / Indigo | MY24
Als ik het nu goed begrijp moet je dus Lane Keeping Aid tweemaal uitzetten? Eenmaal in het standaard menu en de andere specifiek voor ACC?
Volgens mij is hier de Wet koop op Afstand perfect voor. Als het niet werkt kan die zo terug.Hans1956 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 10:54:
Nu de update 2.1.2 bij veel EX30's is aangekomen de vraag of V2L ook werkt. Ik zag deze stekker 'Voldt® V2L Adapter Type 2 16 A EU-stopcontact V2L' voor 49 euro en ben benieuwd of iemand die al heeft kunnen gebruiken. Bij VOLDT krijg ik de reactie (van de AI robot) dat deze stekker, die ook voor ZEEKR en Smart toepasbaar is, werkt op de EX30.
Nadat ik ook eindelijk de software-update heb mogen ontvangen, heb ik de carwash-modus onder de eerste sneltoets geplaatst. Bij lage snelheden krijgt de achteruitrijcamera echter automatisch voorrang op het scherm, waardoor de carwash-knop precies op het verkeerde moment verdwijnt. Het nut van die automatische cameraweergave-knop ontgaat me een beetje...
't Zijn twee verschillende functies. Het ene is automatisch de rijbaan volgen als onderdeel van Pilot Assist, inclusief in bochten meesturen. En dat zet je via het knopje op je stuur uit.Makimba schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 11:54:
Als ik het nu goed begrijp moet je dus Lane Keeping Aid tweemaal uitzetten? Eenmaal in het standaard menu en de andere specifiek voor ACC?
Als je automatische sturen uitzet, zal de tweede alsnog (of juist) actief zijn.
Het andere is de veiligheidsmaatregel die tegenwoordig op alle auto's moet zitten en voorkomt dat je per ongeluk de rijbaan verlaat. En als je die uit wilt zetten moet je in het menu zijn.
Mijns inziens zou die tweede voor de meeste bestuurders en ritten niet uitgezet hoeven te worden, dus ik snap wel dat dat relatief verstopt in het menu zit.
Ja maar dan moet je het knipperlicht gebruiken, dat is voor de meeste bestuurders écht vervelend.ACM schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:32:
[...]
Het andere is de veiligheidsmaatregel die tegenwoordig op alle auto's moet zitten en voorkomt dat je per ongeluk de rijbaan verlaat. En als je die uit wilt zetten moet je in het menu zijn.
Mijns inziens zou die tweede voor de meeste bestuurders en ritten niet uitgezet hoeven te worden, dus ik snap wel dat dat relatief verstopt in het menu zit.
[ Voor 20% gewijzigd door CaramelApplePie op 08-09-2026 13:48 ]
Bij het verlaten van een rijbaan of anderszins van richting veranderen is de richtingaanwijzer toch de aangewezen (en veilige) functie?
Hier het antwoord van Voldt op mijn vraag of de Zeekr V2L adapter te gebruiken is voor de volvo EX30:Hans1956 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 10:54:
Ja, dat klopt. De Volvo EX30 heeft dankzij een software-update nu V2L-functionaliteit. Daardoor kun je de accu gebruiken om bijvoorbeeld gereedschap, werkverlichting of een e-bike op te laden.
De Voldt® V2L Adapter Type 2 16 A EU-stopcontact V2L Zeekr is geschikt voor deze Type 2-aansluiting en levert tot 3,6 kW via een standaard EU-stopcontact. Je vindt de adapter hier:https://voldt.nl/products/voldt-v2l-adapter-type-2-16a-eu-stopcontact-zeekr
Controleer wel even of de V2L-update daadwerkelijk op jouw EX30 is geïnstalleerd. Een mooie software-update die je auto ineens ook als stopcontact laat werken, daar zeggen we geen nee tegen.
Op die site zie ik er voor de Zeekr weer 4 varianten. Welke van de vier?pc1t schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 16:08:
[...]
Hier het antwoord van Voldt op mijn vraag of de Zeekr V2L adapter te gebruiken is voor de volvo EX30:
Ja, dat klopt. De Volvo EX30 heeft dankzij een software-update nu V2L-functionaliteit. Daardoor kun je de accu gebruiken om bijvoorbeeld gereedschap, werkverlichting of een e-bike op te laden.
De Voldt® V2L Adapter Type 2 16 A EU-stopcontact V2L Zeekr is geschikt voor deze Type 2-aansluiting en levert tot 3,6 kW via een standaard EU-stopcontact. Je vindt de adapter hier:https://voldt.nl/products/voldt-v2l-adapter-type-2-16a-eu-stopcontact-zeekr
Controleer wel even of de V2L-update daadwerkelijk op jouw EX30 is geïnstalleerd. Een mooie software-update die je auto ineens ook als stopcontact laat werken, daar zeggen we geen nee tegen.
Als je hem op de meest rechtse knop plaatst dan heb je dat probleem niet , ik heb daar de creep mode opgezet want die heb je ook nodig bij lage snelheidrickbrg schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:31:
Nadat ik ook eindelijk de software-update heb mogen ontvangen, heb ik de carwash-modus onder de eerste sneltoets geplaatst. Bij lage snelheden krijgt de achteruitrijcamera echter automatisch voorrang op het scherm, waardoor de carwash-knop precies op het verkeerde moment verdwijnt. Het nut van die automatische cameraweergave-knop ontgaat me een beetje...
Kunnen jullie mij advies geven. Ik was gewoon stapvoets ingeschakeld te hebben achteruit en niet vooruit. Achteruit doseerde ik met de rem. Als je vooruit ook aanzet (zoals nu het geval is), hoe rijden jullie dan bijvoorbeeld in een file, ook met de rem? De hele tijd switchen tussen stapvoets en niet stapvoets is niet ideaal ook al staat het op het hoofdscherm. Achteruit niet stapvoets vind ik niets.
Als je in de file ACC aan hebt staan dan gaat het toch automatisch goed ?Rob Voets schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 17:03:
Kunnen jullie mij advies geven. Ik was gewoon stapvoets ingeschakeld te hebben achteruit en niet vooruit. Achteruit doseerde ik met de rem. Als je vooruit ook aanzet (zoals nu het geval is), hoe rijden jullie dan bijvoorbeeld in een file, ook met de rem? De hele tijd switchen tussen stapvoets en niet stapvoets is niet ideaal ook al staat het op het hoofdscherm. Achteruit niet stapvoets vind ik niets.
Vertrouw jij daar op met naderen file en stilstaan? Ik heb dat eigenlijk nooit geprobeerd.ivarga schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 17:16:
[...]
Als je in de file ACC aan hebt staan dan gaat het toch automatisch goed ?
v.w.b. het naderen vind ik de auto weleens aan de late kant met remmen, dus rem ik vaak zelf. Eenmaal in de file kan je ACC weer activeren en dan volg je probleemloos je voorganger.Rob Voets schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 17:25:
[...]
Vertrouw jij daar op met naderen file en stilstaan? Ik heb dat eigenlijk nooit geprobeerd.
de X is het Zeekr broertje van de EX30Sepio schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 16:57:
[...]
Op die site zie ik er voor de Zeekr weer 4 varianten. Welke van de vier?
ook bij het stilstand komen en weer optrekken?Diederik schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 17:29:
[...]
v.w.b. het naderen vind ik de auto weleens aan de late kant met remmen, dus rem ik vaak zelf. Eenmaal in de file kan je ACC weer activeren en dan volg je probleemloos je voorganger.
Ik ga deze meteen bestellen en de update installeren, kan ik lekker mijn auto stofzuigen op de accu (ik kan mijn auto niet voor de deur parkeren).pc1t schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 16:08:
[...]
Hier het antwoord van Voldt op mijn vraag of de Zeekr V2L adapter te gebruiken is voor de volvo EX30:
[ Voor 13% gewijzigd door Diederik op 08-09-2026 17:47 ]
Ja, alleen als je stilstaat en om je heen zit te kijken en de voorganger gaat rijden, dan 'vraagt' de auto of je klaar bent om te rijden en moet je eerst een tikje op het stroompedaal geven dan neemt ACC het weer over.Yucko schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 17:42:
[...]
ook bij het stilstand komen en weer optrekken?
Ik zet in de file de afstand op middellang ipv kort. Ideaal, alleen vinger aan het stuur en rijden maar.
Je kan ook op het plusje op linkerkant van stuur drukkenDiederik schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 17:49:
[...]
Ja, alleen als je stilstaat en om je heen zit te kijken en de voorganger gaat rijden, dan 'vraagt' de auto of je klaar bent om te rijden en moet je eerst een tikje op het stroompedaal geven dan neemt ACC het weer over.
Dat is geen standaardgedrag. Ik heb het overigens verkeerd gezegd. Als ik de ACC de eerste keer aanzet met het meest linker knopje, dan gaat pilot assist ook automatisch aan. Dat was voor de update niet het geval.ACM schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 07:59:
[...]
Dat is vziw standaardgedrag. En die modus kan je aanpassen met dat stuur-knopje op je stuur, ik weet niet of dat ook werkt als je nog geen CC hebt geactiveed maar dat zou je kunnen proberen.
Bij het in de auto stappen zet ik alle beveiligingen uit, de 3 in het snelmenu en de lane assist in het rijden menu.
Het is pilot assist die dus automatisch aan gaat, niet lane assist.
Tja het is vrij persoonlijk misschien maar zo doe ik het wel. Ik merk dan ook geen verschil met de nieuwe SW update. Uit nieuwsgierigheid, als je al gewend bent aan met de rem doseren bij achteruit rijden, wat is dan het probleem om dat vooruit ook te doen?Rob Voets schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 17:03:
Standaard kruipen staat aan inderdaadrens-br schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 10:47:
[...]
Zet de auto eens in zijn achteruit, merk je dan wel verschil? Zo, niet, heb jij standaard 'kruipen' aanstaan?
Voor mij niet meer dan logisch om je knipperlicht te gebruiken. Ik merk alleen als Lane Aid aan staat ik vaak bij het inhalen al licht naar rechts/links stuur voordat ik daadwerkelijk van baan wissel of m'n knipperlicht aan heb. Je doet de check op je dode hoek en gaat dan definitief. Bij Lane Aid stuurt hij automatisch terug (en soms vrij agressief) waardoor ik een soort correctie ga doen en je vrijwel vanzelf een kleine slinger maakt. Wanneer je veel in de spits rijdt heb je niet altijd de luxe om ruim op tijd (voor de Lane Aid) je knipperlicht aan te zetten is mijn ervaringVolvoforlive schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 15:41:
Bij het verlaten van een rijbaan of anderszins van richting veranderen is de richtingaanwijzer toch de aangewezen (en veilige) functie?
Ik switch niet, ik rem dan gewoon met de rem daar is ie toch voor ;-)Rob Voets schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 17:03:
Ik heb hetzelfde idee dat dat de reden is dat ik ook geen verschil merk, ik denk dat ik de functionaliteit gewoon anders gebruikt heb altijd.CountBor schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 22:43:
[...]
Tja het is vrij persoonlijk misschien maar zo doe ik het wel. Ik merk dan ook geen verschil met de nieuwe SW update. Uit nieuwsgierigheid, als je al gewend bent aan met de rem doseren bij achteruit rijden, wat is dan het probleem om dat vooruit ook te doen?
Achteruit rij ik alleen om achteruit in te parkeren. Vooruit rij ik veel vaker. Vertrouwen op ACC doe ik niet en vanuit stilstand werkt ACC bij mij ook niet. Met mijn gewenning aan hoe het was schiet de wagen dan ineens vooruit. Misschien went het ooit, maar zoals het was was het veel fijner.Tinus_Budel schreef op woensdag 9 september 2026 @ 09:27:
[...]
Ik switch niet, ik rem dan gewoon met de rem daar is ie toch voor ;-)
Ik heb trouwens ook veel meer gedoe met het ontgrendelen en vergrendelen van de auto. Gisteren werkte het niet met mijn telefoon en het pasje. Ik moest hem openen en sluiten met de Volvo app. Om te rijden accepteerde hij het pasje gelukkig wel. Ik ga de keyfob maar weer eens gebruiken.
ACC heb ik er niet opzitten dus dat gebruik ik niet. Maar waarschijnlijk zit het hem er inderdaad in hoe je gewent was de auto (en functionaliteiten) te gebruiken. Hopelijk is het iets dat ze aan kunnen passen in toekomstige updates.Rob Voets schreef op woensdag 9 september 2026 @ 09:56:
[...]
Achteruit rij ik alleen om achteruit in te parkeren. Vooruit rij ik veel vaker. Vertrouwen op ACC doe ik niet en vanuit stilstand werkt ACC bij mij ook niet. Met mijn gewenning aan hoe het was schiet de wagen dan ineens vooruit. Misschien went het ooit, maar zoals het was was het veel fijner.
Ik heb trouwens ook veel meer gedoe met het ontgrendelen en vergrendelen van de auto. Gisteren werkte het niet met mijn telefoon en het pasje. Ik moest hem openen en sluiten met de Volvo app. Om te rijden accepteerde hij het pasje gelukkig wel. Ik ga de keyfob maar weer eens gebruiken.
Waze werkt gelukkig weer met de nieuwe software, ik krijg alleen geen Nederlandse stem meer....
Hebben hier meer mensen last van en weet iemand hier de oplossing voor?
Ik heb opnieuw moeten aanloggen met mijn waze account en alles kwam weer terug ook de nederlandse stem.larstiaan schreef op woensdag 9 september 2026 @ 11:56:
Waze werkt gelukkig weer met de nieuwe software, ik krijg alleen geen Nederlandse stem meer....
Ik heb sinds deze week de 2.1.2 update.
Heeft iemand hier een oplossing voor:
Hele tijd staat adaptive cruise en speed limit uit en kan niet aangezet worden met handel of + teken op stuur. ook in de display zie je dat de functionaliteit uitstaat - Geen icoon onder RND in scherm.
Ik ga dan naar settings en switch van adaptive naar speed limit en dan zie je in scherm dat het geactiveerd word en moet dan weer terug naar cruise control voor de CC ingeschakeld kan worden met de handel.
tweede probleem is ook dat de automatische Park mode niet meer activeerd als je gordel los maakt dat was voorheen wel altijd zo.
Hele tijd staat adaptive cruise en speed limit uit en kan niet aangezet worden met handel of + teken op stuur. ook in de display zie je dat de functionaliteit uitstaat - Geen icoon onder RND in scherm.
Ik ga dan naar settings en switch van adaptive naar speed limit en dan zie je in scherm dat het geactiveerd word en moet dan weer terug naar cruise control voor de CC ingeschakeld kan worden met de handel.
tweede probleem is ook dat de automatische Park mode niet meer activeerd als je gordel los maakt dat was voorheen wel altijd zo.
Probeer even een reset met de knoppen op het stuur, dat wil nog wel eens helpen.Scriptkid schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:07:
Ik heb sinds deze week de 2.1.2 update.
Wat ik gemerkt heb dat als je drive inschakelt dat het even duurt voor e.e.a. volledig is opgestart. Eerst krijg je het oranje snelheid waarschuwing symbooltje
Wanneer dat verdwijnt verschijnt het CC symbool onder de RND. Wat ik het idee heb dat als je te snel wegrijdt, voordat de CC in beeld is, die niet meer komt. Dat had ik ook regelmatig in 1.8.
Wanneer dat verdwijnt verschijnt het CC symbool onder de RND. Wat ik het idee heb dat als je te snel wegrijdt, voordat de CC in beeld is, die niet meer komt. Dat had ik ook regelmatig in 1.8.
EX30 Core SMSR MY26
ik rij niet anders/sneller weg dan toen ik nog op 1.8 zat, maar heb vandaag al 2x gehad dat ACC niet beschikbaar was na wegrijden en dat ik via menu > rijden even moet switchen tussen de 2 modi om weer toegang tot ACC te krijgen
op 1.8 nooit gehad
op 1.8 nooit gehad