Het grote Volvo EX30 topic

Pagina: 1 ... 114 ... 117 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• iHansz
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 07:38
OnsFrenske schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 10:50:
[...]

Mijn auto is eergisteren geweest voor onderhoud. Bij mij is de software niet geüpdatet.
Software was pas gisteren beschikbaar schreef die Duitser. Tijdens inlezen hadden ze ook nog last van een crashende server. 😱 Maar toch nog goed gekomen.

Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:15

Yucko

One clown to rule them all !

Archie_T schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 14:17:
Ok, ik ga misschien een hele domme vraag stellen maar ik heb nu twee maanden een EX 30 Ultra uit mei 2025, zit daar dan een 22kW boordlader in? En heeft dat nog andere voordelen? Ik heb hier nooit wat van gehoord bij de dealer en mijn vorige Volvo (C40) had volgens mij dezelfde laadsnelheden als deze?
bij twijfel inloggen op de Volvo Portaal en dan kijken bij

Mijn Auto > Detail van mijn auto > Opladen

daar staat bij mij bv.
Opladen

Laadpaalkabel, 5 m (22 kW)

Onderweg kunt u met deze duurzame, 3-fase kabel met hoog vermogen uw Volvo veilig en gemakkelijk opladen bij een laadstation. Het vermogen van maximaal 32 A/22 kW zorgt voor efficiënt laden.

Ingebouwde oplader van 11 kW (OBC)

Met de krachtige ingebouwde oplader kan de accu met hoog voltage thuis of aan een laadstation efficiënt en gemakkelijk met wisselstroom (AC) worden opgeladen.

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch Ultra 4 Black -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay - Volvo EX30 Plus SMER

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:08
Yucko schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 16:22:
[...]

bij twijfel inloggen op de Volvo Portaal en dan kijken bij

Mijn Auto > Detail van mijn auto > Opladen

daar staat bij mij bv.

[...]
Grappig, rijd al best lang Volvo en dit is voor het eerst dat ik de portal zie. Dank je wel! Ik heb inderdaad de 22kW lader

• Winus
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-09 11:51
Het Volvo Portaal kende ik ook nog niet.
Wat me wel opvalt is dat ik er niet gewoon de typeaanduiding vinden, zoals in mijn geval SMER.

EX30 Ultra SMER 2024

• iHansz
Nog meer vers van de Reddit pers:

Ter info: ik heb zojuist mijn 2024 Ultra Twin in Australië, met CCS-lader, naar de dealer gebracht voor de reparatie in het kader van de accu-terugroepactie. Terwijl de auto bij de dealer stond voor de reparatie, hebben ze de software-update uitgevoerd van versie 1.8 naar 2.1.2. De menuoptie voor energieoverdracht (V2L) is wel aanwezig, maar grijs weergegeven; de rest van de update werkt echter prima. Een dealer kan dus versie 2.1.2 op deze auto’s installeren, ongeacht of de V2L-functie al klaar is voor gebruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CZkDnL2e5-7hTVTIEOwWLDpI_Ls=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5cgr9u6vgEmsmzXSpijoQnRK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/noqTXzI1qInSo3OyVimGo4Vcmis=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sbrhE2jZOF7Fq2mGiv359hCd.jpg?f=fotoalbum_large

Dus. 😎

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-09 22:30

Swerfer

Hmm...

Ik hoop dat de stand van de verlichting nu eindelijk eens wordt onthouden. Ik rij alrijd met licht aan maar moet het elke keer opnieuw aanzetten en bevestigen op het stuur (ook onzin die bevestiging).

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:28

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Swerfer schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 22:37:
Ik hoop dat de stand van de verlichting nu eindelijk eens wordt onthouden. Ik rij alrijd met licht aan maar moet het elke keer opnieuw aanzetten en bevestigen op het stuur (ook onzin die bevestiging).
Is denk ik vooral bedoeld om te voorkomen dat de bijrijder zomaar dingen aanpast.

• Vanderosa
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 30-09 16:08
Swerfer schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 22:37:
Heb je de verlichting wel op automatisch gezet ? Gebruikershandleiding: zicht, spiegels en buitenverlichting/exterieurverlichting/rijverlichting: 'Met de automatische verlichtingsmodus detecteert en berekent je auto automatisch welke verlichtingsmodus het meest geschikt is voor de rij- en omgevingsomstandigheden.'

• Harrie D
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-09 20:40
Ik ben persoonlijk niet weg van de automatische stand. Gelukkig kent mijn auto (BMW 2) behalve de automatische stand ook een stand waarbij na het starten altijd de hoofdverlichting is ingeschakeld. Overdag met alleen DRL en niet ingeschakelde verlichting aan de achterzijde vind ik onvoldoende. Kijk maar eens op een mistige dag hoeveel auto's je ziet met alleen die DRL's en niet brandende achterlichten. Mensen die de lichtschakelaar op "A" zetten en onterecht vertrouwen dat de techniek altijd het juiste voor je doet. Ik volg dit topic omdat ik interesse heb in de EX30 als mijn volgende auto, maar zoiets als een verlichtingsstand die niet onthouden wordt door de auto neem ik wel mee op het keuzelijstje van te overwegen auto's.

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-09 13:41
Volgens mij branden de achterlichten gewoon bij de dagrijverlichting hoor. En de automatische stand werkt prima, de lampen gaan direct aan zodra het wat donkerder wordt.

• Bart0910
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 07-09 19:30
Zojuist de 100.000 aangetikt!

En voor de geïnteresseerden onder ons ook de status van de accu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K2vFcHzaDPRFL1zvBl3CLdK8buM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7P73x4XqNlgkHWf1MEm0fA3r.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xLke0fVAdhEHULQ_Cq_8FVw7EGk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uKvRJBd0LqLBsMUoCcdBqsU8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Bart0910 op 31-08-2026 15:05 ]

• Rob Voets
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:05
dennistd schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 14:26:
Volgens mij branden de achterlichten gewoon bij de dagrijverlichting hoor. En de automatische stand werkt prima, de lampen gaan direct aan zodra het wat donkerder wordt.
Bij mij branden achterlichten niet overdag (2024 versie).

• iHansz
Rob Voets schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 15:27:
[...]

Bij mij branden achterlichten niet overdag (2024 versie).
Bij mij wel hoor! Heb het met een ander getest. En dit geeft Gemini aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x88PZFcu6A5Xdh_Z60NnqzdN1r0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HxXt2uFdd2pCOydTOc5unltZ.jpg?f=user_large

• tedkroon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-09 18:50
Bart0910 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 15:01:

[Afbeelding] [Afbeelding]
Super resultaat en dan nog bijna 90% SOH, ik ga er voor!

• iHansz
Update is los!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p3LCUNLcfH0TshWpFtavADUaGVo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7mGzGPUIXpQrhufKEoHyCWbm.webp?f=fotoalbum_large

• tedkroon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-09 18:50
Wellicht komt hij van de week in nl! :)

• iHansz
tedkroon schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 21:16:
Zeker. Zag Zweden, Duitsland, Denemarken en de UK al voorbij komen. 🤗

• iHansz

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:22
  • De uitrol van V2L vindt plaats in markten binnen EMEA, APAC en Latijns-Amerika waar de CCS2-laadstandaard wordt gebruikt. De exacte beschikbaarheid kan verschillen afhankelijk van de voertuigconfiguratie.
Welke voertuigconfiguratie is dit dan, heeft Volvo dit ergens duidelijk gemaakt? Of krijgen alle Nederlands geleverde modellen de V2L mogelijkheid?

• iHansz
Meloenen schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 15:45:
[...]
  • De uitrol van V2L vindt plaats in markten binnen EMEA, APAC en Latijns-Amerika waar de CCS2-laadstandaard wordt gebruikt. De exacte beschikbaarheid kan verschillen afhankelijk van de voertuigconfiguratie.
Welke voertuigconfiguratie is dit dan, heeft Volvo dit ergens duidelijk gemaakt? Of krijgen alle Nederlands geleverde modellen de V2L mogelijkheid?
Wat ik kan vinden op verschillende sites, en dat is mijn conclusie en niet die van Volvo, is dat iedereen V2L krijgt, behalve de Ultra uitvoeringen van MY24 & MY25, want die komen later en verwachting is week 40.

Het ziet er dan zo uit op het dashboard. Rechts onderin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/00co7gRjYht5QhY3d0u-jR3X9yA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SIi8wlS2aPVOLEzjPQ6U084x.webp?f=fotoalbum_large

Volgens mij moet je dan eerst de adapter, die nergens leverbaar is, insteken, voordat je iets kunt bedienen.

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:34
tedkroon schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 21:16:
Onze EX30 staat hem nu te installeren op de oprit.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• Stormcagy
  • Registratie: Mei 2014
  • Nu online
Ik kreeg zojuist ook de melding voor de update. Staat nu te installeren!

• Ophidian
Bart0910 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 15:01:

[Afbeelding] [Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4zswr-O1_DDHNjNX1QTeIpf5Wng=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/T4eos8CsgsOjs1e5oTN8aMUq.jpg?f=user_large

Hier nog 99,5% na 40k km met de LFP accu

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• Ophidian
Tip voor na de update:

Hier kwam het toetsenbord niet meer tevoorschijn bij invoervelden en Google Assistant werkte niet.

Via de playstore even updaten, daarna werkt het weer.

• mjustin
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:30
In België is hij ook binnen. Nu aan het installeren!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ophidian schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 16:59:
[...]

[Afbeelding]

Hier nog 99,5% na 40k km met de LFP accu
Ik zit op 97% met 33k, dat vind ik een behoorlijk verschil

Invoegen doe je zo!

• ivarga
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-09 20:16
Ff een rondje gereden en bij mij nu ook aan het updaten . Ben benieuwd !

EX30 | SMER | PLUS | GREY

• dondieke71
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 30-09 19:40
Ik hoop dat waze het weer doet, al iemand getest?

• Yucko

Yucko

Diederik schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 17:29:
[...]

Ik zit op 97% met 33k, dat vind ik een behoorlijk verschil
maar met wat voor type batterij ? LFP of NMC

NMC is nu eenmaal slijtgevoeliger dan LFP
Ik zit met mijn SMER (dus NMC) en 18K op 99% maar zal mij voor de rest echt aan mijn derrière oxideren

[ Voor 17% gewijzigd door Yucko op 01-09-2026 20:17 ]

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch Ultra 4 Black -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay - Volvo EX30 Plus SMER

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:26
Hier ook 2.1.2 ondertussen geïnstalleerd! Morgen maar eens een testritje maken, las op Reddit wel verhalen dat Pilot Assist niet meer werkt na de update, hier nog niemand daar last van?

En nog een vraag; ik heb nog steeds geen Gemini, ik kan ook de optie niet vinden om te switchen? :?

Nu we toch onze SOCs aan het delen zijn: 100% bij 18k

[ Voor 9% gewijzigd door Danielson op 01-09-2026 20:30 ]

• Ophidian
Yucko schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 20:13:
[...]

Ik zit met mijn SMER (dus NMC) en 18K op 99% maar zal mij voor de rest echt aan mijn derrière oxideren
En je laadgedrag. Onze BMW gaat steeds naar 80%, dan zakt de zogenaamde SoH die de BMS presenteert ook in. Met de vakantie naar Italië meer van 10% naar 100% en opeens was de SoH een stuk hoger. Dat zal bij de EX30 niet anders zijn. Onze EX30 met LFP accu gaat minimaal 1 keer per week naar 100%.

• pvl81
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:02
iHansz schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 16:23:
[...]

Volgens mij moet je dan eerst de adapter, die nergens leverbaar is, insteken, voordat je iets kunt bedienen.
https://shop.mobilitycentre.nl/products/v2l-adapter-vehicle-to-load-voor-volvo-ex30-ex60

Mobility Centre zegt ze gewoon te hebben. De vraag is vooral of het ook met een adaptor werkt die geen €200 kost.

• Yucko

Yucko

vandaag bij de dealer geweest met de auto voor een issue en toen ik bij de sleuteloverdracht vroeg of ze ook de update konden installeren begon de chef werkplaats al moeilijk te doen.

Toen ik hem in de namiddag ging ophalen zei hij dat ze "geen tijd" hadden gehad om de update te installeren dus ik moest maar wachten tot hij over-the-air binnen kwam.

Toen ik daarstraks even ergens naar toe moest kreeg ik de melding dat de update geïnstalleerd kon worden :+ en ongeveer 20 min. later stond hij erop.
dondieke71 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 18:41:
Ik hoop dat waze het weer doet, al iemand getest?
Enfin, net even een rondje buitenom het dorp gereden en volgens mij crashte Waze wederom ;(, maar morgenvroeg kan ik het pas echt testen

edit:
zojuist een redelijk stukje gereden met gebruik van Waze en nu crashte hij dus niet, waar dat normaliter binnen een paar seconden gebeurd

ACC daarentegen werkte niet 😭

edit 2:
ACC fixed, zie de edit in mijn post van 11:14

[ Voor 33% gewijzigd door Yucko op 02-09-2026 13:44 ]

• Sepio
  • Laatst online: 30-09 16:16
pvl81 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 21:14:
[...]

https://shop.mobilitycentre.nl/products/v2l-adapter-vehicle-to-load-voor-volvo-ex30-ex60

Mobility Centre zegt ze gewoon te hebben. De vraag is vooral of het ook met een adaptor werkt die geen €200 kost.
Als je zoekt op een V2L DIY oplossing dan zie je dat het nauwelijks meer is dan een stekker, stopcontact, weerstand, diode en een paar draadjes. Dus 200 euro hiervoor lijkt me erg veel. Volgens mij zijn die van 99 euro net zo goed.

[ Voor 4% gewijzigd door Sepio op 02-09-2026 08:19 ]

• iHansz
pvl81 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 21:14:
[...]

Heb ze even gebeld en ze hebben het (ook) niet op voorraad. Dacht ik al, want ze bieden alles aan (o.a. hondenrek, dashcam, armsteunen, vloermatten, etc. en dat voor alle Volvo's én Polestars) en zouden alles op voorraad hebben. Jaja. Maar wel de klant eerst laten betalen en pas daarna krijg je door niet leverbaar en levertijd niet bekend. Dus maar niet gedaan en wacht tot iemand een andere optie heeft getest. 8)

• killabee.nl
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-09 11:29
Gisteren de nieuwe update geïnstalleerd.

Jammer dat je bij het kiezen van de snelkoppelingen dus niet de lane assist e.d. kan kiezen. Zodat je die snel uit kan zetten.

Daarnaast viel mij op de er iets is veranderd in de creep mode. Ik rijdt altijd met OPD op licht en dan creep mode uit. Voor de update was het zo dat als je dan achteruit reed de creep mode wel aanstaat. Vanmorgen wou ik achteruit de oprit af en dat ging dus niet zoals anders. De auto blijft nu dus ook stilstaan. Enkel met het stroompedaal ga je dan achteruit. Met horten en stoten de oprit af. Niet handig.

• Meloenen
iHansz schreef op woensdag 2 september 2026 @ 10:10:
[...]

Heb ze even gebeld en ze hebben het (ook) niet op voorraad. Dacht ik al, want ze bieden alles aan (o.a. hondenrek, dashcam, armsteunen, vloermatten, etc. en dat voor alle Volvo's én Polestars) en zouden alles op voorraad hebben. Jaja. Maar wel de klant eerst laten betalen en pas daarna krijg je door niet leverbaar en levertijd niet bekend. Dus maar niet gedaan en wacht tot iemand een andere optie heeft getest. 8)
Had gister ook iets gevonden op Involve, maar ik heb het idee dat zij een zelfde strategie hanteren. Al geven ze wel 10 euro korting.

• Yucko

Yucko

killabee.nl schreef op woensdag 2 september 2026 @ 10:10:

Jammer dat je bij het kiezen van de snelkoppelingen dus niet de lane assist e.d. kan kiezen. Zodat je die snel uit kan zetten.

Daarnaast viel mij op de er iets is veranderd in de creep mode. Ik rijdt altijd met OPD op licht en dan creep mode uit. Voor de update was het zo dat als je dan achteruit reed de creep mode wel aanstaat. Vanmorgen wou ik achteruit de oprit af en dat ging dus niet zoals anders. De auto blijft nu dus ook stilstaan. Enkel met het stroompedaal ga je dan achteruit. Met horten en stoten de oprit af. Niet handig.
klopt, je zult dus voor jezelf moeten beslissen of je creep mode nu globaal (vooruit & achteruit) aan of uit wil hebben.

Ik ben er zelf nog niet over uit. Ik vond creep uit bij vooruit rijden, en aan bij achteruit best fijn :{

edit:
vanmorgen even bij Volvo Support in de chat gekropen ivm de niet werkende ACC, en kreeg het advies om het infotainment systeem te rebooten.
Dus voor ik net kibbeling ging snaaien @ lokale markt :9 even de reboot uitgevoerd en zowaar ACC werkt weer 8)

[ Voor 13% gewijzigd door Yucko op 02-09-2026 13:26 ]

• Diederik
  • Niet online
Yucko schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 20:13:
[...]

Sorry, ik heb een LFP (SM - Plus) en dan is het wel een dingetje met de beperkte range.

Invoegen doe je zo!

• Diederik
  • Niet online
Ophidian schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 20:24:
[...]

En je laadgedrag. Onze BMW gaat steeds naar 80%, dan zakt de zogenaamde SoH die de BMS presenteert ook in. Met de vakantie naar Italië meer van 10% naar 100% en opeens was de SoH een stuk hoger. Dat zal bij de EX30 niet anders zijn. Onze EX30 met LFP accu gaat minimaal 1 keer per week naar 100%.
Ik laad denk 3x per maand tot 100% en 20x per jaar aan de snellader tijdens vakanties en lange ritten.

Invoegen doe je zo!

• tajigox
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 10-09 20:59
Ik laad echt 1x per jaar naar 100% en voor de rest rijdt ik altijd tussen de 30% en 90%. Moet ik iets vaker naar de 100%?

• tajigox
Sepio schreef op woensdag 2 september 2026 @ 08:17:
[...]

Als je zoekt op een V2L DIY oplossing dan zie je dat het nauwelijks meer is dan een stekker, stopcontact, weerstand, diode en een paar draadjes. Dus 200 euro hiervoor lijkt me erg veel. Volgens mij zijn die van 99 euro net zo goed.
Ik zie ze op Amazon voor 29 euro. Werkt dat ook?

• Yucko

Yucko

tajigox schreef op woensdag 2 september 2026 @ 14:16:
Ik laad echt 1x per jaar naar 100% en voor de rest rijdt ik altijd tussen de 30% en 90%. Moet ik iets vaker naar de 100%?
hangt wederom af van je batterij-type.

Bij LFP wordt inderdaad aangeraden om 1x in de zoveel tijd (1x per jaar lijkt me te weinig) naar 100% te laden voor calibratie van het BMS systeem zodat de SoC (dus niet SoH) correct weergegeven wordt.
Bij NMC speelt dit niet echt.

• dondieke71
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 30-09 19:40
Inderdaad waze doet het weer 😀

De radioapp lijkt me ook veranderd, ik heb terug mijn favorieten moeten instellen, misschien is het uitvallen van het geluid bij remmen opgelost hiermee want ik had er nog steeds last van.

De creep mode is inderdaad anders nu, ik ben er ook nog niet uit of ik dit ga uit of aanzetten. Ik vond aan handig voor achterwaarts parkeren enz maar bij vooruit rijden had ik dit liever uit.

• rens-br

rens-br

killabee.nl schreef op woensdag 2 september 2026 @ 10:10:

Ja. Dat merkte ik net dus ook. Maar de hebben nu dus OPD geïmplementeerd ook voor achteruit ipv alleen voorruit. Was even wennen.

Verder is de linker menu structuur ook nog niet echt je van het wat mij betreft. Prima voor een landshape scherm maar minder handig voor portrait.

• Ophidian
Diederik schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:40:
[...]

Ik laad denk 3x per maand tot 100% en 20x per jaar aan de snellader tijdens vakanties en lange ritten.
Onze heeft de snellader nog nooit gezien. Zover komt ie niet ;)

• Vanderosa
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 30-09 16:08
dondieke71 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 15:09:

De creep mode is inderdaad anders nu, ik ben er ook nog niet uit of ik dit ga uit of aanzetten. Ik vond aan handig voor achterwaarts parkeren enz maar bij vooruit rijden had ik dit liever uit.
Ja, niet fijn dat ze dit veranderd hebben, ik twijfel ook, wat is beter aan of uit, liever gewoon weer zoals het was.

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:26
Heeft iedereen hier ondertussen kunnen switchen naar Gemini?

ik krijg de optie maar niet naar voren, ook niet na de de update van gister, opnieuw inloggen met mijn Google account, het scherm herstarten of alle updates uit de Play Store te installeren!

Iemand de gouden tip? :)

• iHansz
Danielson schreef op woensdag 2 september 2026 @ 18:50:

ik krijg de optie maar niet naar voren, ook niet na de de update van gister, opnieuw inloggen met mijn Google account, het scherm herstarten of alle updates uit de Play Store te installeren!

Niet getreurd, heb ‘t ook nog steeds niet. Google is mij vergeten denk ik, en misschien is dat maar goed ook. 😌

• rens-br

rens-br

Ik heb het denk ik ook niet. Maar Google assistant werkt prima. Dus mis niks.

• Werner
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 30-09 20:59
Ik heb eerder vanavond juist Gemini uit gezet en terug naar Google Assistant gegaan. Zie de meerwaarde miet van Gemini, telkens als ik wat vraag of een commando geef krijg ik een hele uitleg over wat er niet kan.

• OnsFrenske
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 30-09 19:54
Heb sinds de update deze melding. Ben benieuwd of dit vaker voorkomt bij anderen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s0d_Tk2wq_qg48dvh5HXYqDk9tk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mq6k055jlVXUQf3oElAd64hB.jpg?f=fotoalbum_large

• NetRipper
  • Laatst online: 30-09 13:30
Geen problemen met TPMS hier.

Qua bluetooth moest ik weer pincode over en weer bevestigen, en wat permissies toestaan, maar verder ging dat zonder issues. Hoefde niet expliciet te verwijderen/opnieuw aan te maken, maar onder water heeft hij wel een nieuwe koppeling gemaakt volgens mij.

One pedal drive voor achteruit was zeker even wennen. Ik had creep mode alvast aangezet voor morgen, maar lees nu van jullie dat hij dan nu ook vooruit gaat creepen. Dan toch creep maar helemaal uit. Toen ik de auto net had, was creep achteruit erg weird, maar wende blijkbaar wel :)

En mijn LFP battery conditie staat op 99% na 13k, maar vergeet niet dat vooral fast chargen een negatief effect heeft daarop. En beetje chemische loterij natuurlijk.

De auto's met LFP/short range accu moet je inderdaad regelmatig naar 100% laden, want de batterijcurve is zodanig stabiel tussen 10%/90% dat de BMS met laden/verbruik bepaalt hoeveel energie erin zit. Pas boven de 90% of onder de 10% weet het BMS of het goed of fout zat en calibreert het. (Percentages zijn beetje dikke duim, kan ook 20/80 zijn, weet het niet exact.)

Github - Tikkie! - NED-Clan - Volvo EX30 SMSR Plus

• Meloenen

Ik heb Gemini ook nog niet, ben er niet heel rouwig om eigenlijk. De Google assistent gebruik ik ook echt nooit. Voel me oud worden dat ik dit soort dingen niet meer wil :P

Afgelopen weekend ook flink kunnen balen omdat CarPlay geen verbinding wilde maken, uiteindelijk moeten stoppen om het Multimedia systeem te resetten. Verlangde toen enorm terug naar oude Bluetooth radios die het gewoon deden.

• CaramelApplePie
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 22-09 13:29
Is de uitrol van de update een loterij of kun je deze ergens triggeren? Krijg nog geen melding van de update en zit nog op 1.9.

• rickbrg
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 28-09 16:26
CaramelApplePie schreef op donderdag 3 september 2026 @ 09:17:
Is de uitrol van de update een loterij of kun je deze ergens triggeren? Krijg nog geen melding van de update en zit nog op 1.9.
Same, wilde net de zelfde vraag stellen. Ein-de-lijk een carwash quick button, kan niet wachten.

[ Voor 3% gewijzigd door rickbrg op 03-09-2026 09:42 ]

• XfadeR
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:18
rickbrg schreef op donderdag 3 september 2026 @ 09:39:
[...]

Same, wilde net de zelfde vraag stellen. Ein-de-lijk een carwash quick button, kan niet wachten.
Hoop dan ook dat ze de sensor alarmen dan eens uitzetten in carwash functie. Zo irritant dat hij constant loopt te piepen als de borstels dichtbij zijn. Had vanaf het begin al gefixed moeten zijn.

• rickbrg
XfadeR schreef op donderdag 3 september 2026 @ 09:59:
[...]

Hoop dan ook dat ze de sensor alarmen dan eens uitzetten in carwash functie. Zo irritant dat hij constant loopt te piepen als de borstels dichtbij zijn. Had vanaf het begin al gefixed moeten zijn.
Dat was nog het minste van mijn zorgen... Probeer het maar eens uit te leggen aan je schoonvader die hem als geste even door de wasstraat wilt rijden voor je. Maar inderdaad, erg knullig.

[ Voor 3% gewijzigd door rickbrg op 03-09-2026 10:08 ]

• puccini
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:10
[...]

Er had zoveel in moeten zitten wat er niet inzit of niet goed functioneerd en dat na 3 jaar op de markt :(

• davidex30
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 24-09 13:59
Gisteren update gedaan, loopt tegen dezelfde bugs op als iedereen.
ACC werkte niet meer, na reboot wel. Bluetooth verbindingen volledig moeten verwijderen in de volvo en op telefoon, hierna opnieuw kunnen verbinden. Creepmode direct uitgezet.
Qua interface vindt ik het er niet mooier of beter op geworden.

• Rob Voets
davidex30 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:29:
Gisteren update gedaan, loopt tegen dezelfde bugs op als iedereen.
ACC werkte niet meer, na reboot wel. Bluetooth verbindingen volledig moeten verwijderen in de volvo en op telefoon, hierna opnieuw kunnen verbinden. Creepmode direct uitgezet.
Qua interface vindt ik het er niet mooier of beter op geworden.
Reboot is 2 knoppen naar beneden houden (snelheid en volume)? Dan ben ik alvast voorbereid.

• XfadeR
puccini schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:10:
[...]

Er had zoveel in moeten zitten wat er niet inzit of niet goed functioneerd en dat na 3 jaar op de markt :(
Klopt, slechtste software ever. Daarom voor mij ook geen Volvo meer hierna.

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 20-09 08:54
rickbrg schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:08:
[...]

Dat was nog het minste van mijn zorgen... Probeer het maar eens uit te leggen aan je schoonvader die hem als geste even door de wasstraat wilt rijden voor je. Maar inderdaad, erg knullig.
Sloeg echt nergens op dat dat zo diep in de menus verborgen zat. Blij dat er nu eindelijk een snelle knop voor gekomen is. Maar hoe moeilijk kan het zijn dat "als wasstraat modus = 1 dan parkeersensoren = 0" erin te programmeren...

• Makimba
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 30-09 14:37
Aomi schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:32:
[...]

Sloeg echt nergens op dat dat zo diep in de menus verborgen zat. Blij dat er nu eindelijk een snelle knop voor gekomen is. Maar hoe moeilijk kan het zijn dat "als wasstraat modus = 1 dan parkeersensoren = 0" erin te programmeren...
Fijn dat die knop er is inderdaad, ik heb zelf altijd een klein stress momentje wanneer de band gaat lopen en ik 2-3 handelingen moet nemen om de auto in z'n 'N' te zetten. Ik zet hem nu op de band, dan op 'P' en dan trek ik de hendel licht naar beneden. Hoe doen jullie dat?

• puccini
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:10
XfadeR schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:31:
[...]

Klopt, slechtste software ever. Daarom voor mij ook geen Volvo meer hierna.
Ondanks dat de EX30 heerlijk rijdt, heb ik ook mijn twijfels of ik nog wel een Volvo ga aanschaffen volgend jaar, elke keer is er weer wat anders aan de hand met de software en moet je de boel weer resetten, kortom de software is niet te vertrouwen en dat is heel kwalijk.

[ Voor 8% gewijzigd door puccini op 03-09-2026 10:37 ]

• rens-br

rens-br

Makimba schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:35:
[...]

Fijn dat die knop er is inderdaad, ik heb zelf altijd een klein stress momentje wanneer de band gaat lopen en ik 2-3 handelingen moet nemen om de auto in z'n 'N' te zetten. Ik zet hem nu op de band, dan op 'P' en dan trek ik de hendel licht naar beneden. Hoe doen jullie dat?
Ik herken dat heel erg goed. Ik zet altijd OPD uit, zorg dat op het scherm ik de wasstaatmodus al kan selecteren, reken af en druk op wasstraat modus, rij naar de juiste plek. En ben dan nog altijd aan het prutsen om het ding in N te krijgen.

• Makimba
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 30-09 14:37
rens-br schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:39:
[...]

Ik herken dat heel erg goed. Ik zet altijd OPD uit, zorg dat op het scherm ik de wasstaatmodus al kan selecteren, reken af en druk op wasstraat modus, rij naar de juiste plek. En ben dan nog altijd aan het prutsen om het ding in N te krijgen.
Ik rij sowieso niet met OPD (kan daar gewoon niet aan wennen), maar het prutsen om hem in z'n N te krijgen herken ik. Ik zet die auto nooit in z'n 'N' behalve als die door de wasstraat gaat, tegen die tijd ben ik vaak al vergeten hoe het moet en moet ik eerst uitzoeken hoe dat ook alweer moet 8)7

• rens-br

rens-br

Makimba schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:43:
[...]

Ik rij sowieso niet met OPD (kan daar gewoon niet aan wennen), maar het prutsen om hem in z'n N te krijgen herken ik. Ik zet die auto nooit in z'n 'N' behalve als die door de wasstraat gaat, tegen die tijd ben ik vaak al vergeten hoe het moet en moet ik eerst uitzoeken hoe dat ook alweer moet 8)7
Haha ja, precies dat! :+

• Aomi
Makimba schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:35:
[...]

Het meest loop ik nog te stoeien met de auto-hold. Dan moet je de rem een keer extra intrappen om m los te krijgen (en dat werkt niet altijd in 1 keer). Intussen staat het personeel naar je te schreeuwen "NIET REMMEN!" terwijl ik driftig op de rem loop te stampen net zo vaak tot ie los komt. Ik vind autos wassen altijd wel ontspannen maar in de EX30 alles behalve

[ Voor 5% gewijzigd door Aomi op 03-09-2026 11:02 ]

• rens-br

rens-br

Aomi schreef op donderdag 3 september 2026 @ 11:02:
[...]

Het meest loop ik nog te stoeien met de auto-hold. Dan moet je de rem een keer extra intrappen om m los te krijgen (en dat werkt niet altijd in 1 keer). Intussen staat het personeel naar je te schreeuwen "NIET REMMEN!" terwijl ik driftig op de rem loop te stampen net zo vaak tot ie los komt. Ik vind autos wassen altijd wel ontspannen maar in de EX30 alles behalve
Dat voorkom ik dus door OPD uit te zetten, daarmee gaat auto hold ook uit.

• davidex30
Rob Voets schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:31:
[...]

Reboot is 2 knoppen naar beneden houden (snelheid en volume)? Dan ben ik alvast voorbereid.
yes klopt, wel inhouden totdat scherm zwart wordt. Duurt +- 15 seconden

[ Voor 13% gewijzigd door davidex30 op 03-09-2026 11:41 ]

• davidex30
[...]

Heb hier totaal geen last van. Auto in wasmodus zetten, daarna in de N stand en dan achterover leunen :) Geen piepje te horen.

• Meloenen
davidex30 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 11:43:
[...]

Heb hier totaal geen last van. Auto in wasmodus zetten, daarna in de N stand en dan achterover leunen :) Geen piepje te horen.
Behalve de piepjes van de parkeersensoren dan :+

• rens-br

rens-br

Meloenen schreef op donderdag 3 september 2026 @ 11:56:
[...]

Die hoor ik ook niet hoor in de wasstraat.

• davidex30
Meloenen schreef op donderdag 3 september 2026 @ 11:56:
[...]

ook die hoor ik niet.

• Meloenen
rens-br schreef op donderdag 3 september 2026 @ 11:57:
[...]

Dan moet je ze wel op stil zetten, en niet perongeluk op het kruisje drukken. Anders blijft hij piepen en kan je ze helemaal niet meer uitzetten.

We kunnen wel overeenkomen dat de hoeveelheid handelingen die je moet doen om de auto 'wasstraat-klaar' echt overtrokken is.

- OPD uitzetten (als je die aan hebt staan)
- Door de menus heen zoeken naar de wasstraat modus (niet meer boven de 10km/u rijden anders gaat hij uit, dus ook niet te vroeg aanzetten)
- Via de hendel naar de N, terwijl je in de stress op de band staat
- De parkeersensoren uitzetten.
edit:
ik moet de parkeersensoren dus wel altijd uitzetten in de wasstraat :+

[ Voor 6% gewijzigd door Meloenen op 03-09-2026 12:19 ]

• XfadeR
rens-br schreef op donderdag 3 september 2026 @ 11:57:
[...]

Sinds de nieuwe software niet of ook al in de 1.8 ? Want ik hoor die wel en met mij vele anderen dus dan vraag ik me af waarom daar verschil in zit.

• Yucko

Yucko

Meloenen schreef op donderdag 3 september 2026 @ 12:06:
[...]

Dan moet je ze wel op stil zetten, en niet perongeluk op het kruisje drukken. Anders blijft hij piepen en kan je ze helemaal niet meer uitzetten.

We kunnen wel overeenkomen dat de hoeveelheid handelingen die je moet doen om de auto 'wasstraat-klaar' echt overtrokken is.

- OPD uitzetten (als je die aan hebt staan)
- Door de menus heen zoeken naar de wasstraat modus (niet meer boven de 10km/u rijden anders gaat hij uit, dus ook niet te vroeg aanzetten)
- Via de hendel naar de N, terwijl je in de stress op de band staat
- De parkeersensoren uitzetten.
edit:
ik moet de parkeersensoren dus wel altijd uitzetten in de wasstraat :+
OPD uitzetten hoeft toch helemaal niet als je de auto in N zet :? Heb ik hier in ieder geval nog nooit hoeven doen.

• Frunnik53
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 09:18
Nooit last gehad van wat voor piepers dan ook in de wasstraat. Auto inrijden op N- drukken en wasstraatmodus kiezen en alles gaat zonder problemen.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-09 18:03

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Gisterenavond v2.1.2 geïnstalleerd... Die revamp van de interface is goed. Dat achteruit rijden nu opeens "op het gas" gaat ipv "op de rem" is een verrassing...

En voor wat betreft autowassen... Gordel los! Dan gaat "hold" uit. Hoewel ik niet weet of dat bij 2.1.2 ook nog zo is?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Rob Voets
Bij mij wordt hij bij iedere onderhoudsbeurt gewassen. Zelf doen lijkt me veel te ingewikkeld en eng.

• rens-br

rens-br

XfadeR schreef op donderdag 3 september 2026 @ 12:10:
[...]

Sinds de nieuwe software niet of ook al in de 1.8 ? Want ik hoor die wel en met mij vele anderen dus dan vraag ik me af waarom daar verschil in zit.
In versie 1.8, ik heb wel een Core, met, ik denk, andere sensoren dan een Ultra of Plus.

• rens-br

rens-br

Yucko schreef op donderdag 3 september 2026 @ 12:35:
[...]

OPD uitzetten hoeft toch helemaal niet als je de auto in N zet :? Heb ik hier in ieder geval nog nooit hoeven doen.
Met OPD aan, kruipmodus uit, auto hold aan, is in N zetten niet genoeg, de rem blijft er dan opstaan.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

rens-br schreef op donderdag 3 september 2026 @ 12:59:
[...]

Met OPD aan, kruipmodus uit, auto hold aan, is in N zetten niet genoeg, de rem blijft er dan opstaan.
Gordel los, probleem opgelost.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Aomi
rens-br schreef op donderdag 3 september 2026 @ 11:07:
[...]

Dat voorkom ik dus door OPD uit te zetten, daarmee gaat auto hold ook uit.
Ah ok, dan ga ik dat eens proberen. Wat omslachtig allemaal zeg haha

• Aomi
rens-br schreef op donderdag 3 september 2026 @ 12:58:
[...]

In versie 1.8, ik heb wel een Core, met, ik denk, andere sensoren dan een Ultra of Plus.
Heeft de Core aan de voorkant geen sensoren misschien? Want dat zijn bij mij de sensoren die compleet beserk gaan in de wasstraat. En zoals hierboven al beschreven, als je op kruisje drukt ipv mute dan kun je het dus niet meer uitzetten en zit je er de hele rit naar te luisteren...

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Aomi schreef op donderdag 3 september 2026 @ 13:14:
[...]

Heeft de Core aan de voorkant geen sensoren misschien? Want dat zijn bij mij de sensoren die compleet beserk gaan in de wasstraat. En zoals hierboven al beschreven, als je op kruisje drukt ipv mute dan kun je het dus niet meer uitzetten en zit je er de hele rit naar te luisteren...
Ja dat systeem zou gewoon automatisch uit moeten gaan in autowasmodus...

• rens-br

rens-br

Aomi schreef op donderdag 3 september 2026 @ 13:14:
[...]

Dat zal het hem zijn, ik heb die inderdaad niet, alleen aan de achterkant.

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 03-09-2026 13:18 ]

• rickbrg
Mx. Alba schreef op donderdag 3 september 2026 @ 13:02:
[...]

Ik doe nooit meer de gordel los in de sleurende wasstraat. Ging omhoog om iets uit mijn kontzak te pakken, ging de auto op P...

• VicSmurf
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-09 13:23
Mijn vrouw durft ook niet met haar EX30 in de wasstraat. Waarom gebeurt niet gewoon alles vanzelf (Neutraal, sensoren uit) zodra je Wasstraat knop bediend?

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

rickbrg schreef op donderdag 3 september 2026 @ 14:51:
[...]

Ik doe nooit meer de gordel los in de sleurende wasstraat. Ging omhoog om iets uit mijn kontzak te pakken, ging de auto op P...
Goh, een voordeel gevonden van dat in "vrouwelijke" kleding geen zakken zitten... :D

• Rob Voets
Mx. Alba schreef op donderdag 3 september 2026 @ 15:13:
[...]

Goh, een voordeel gevonden van dat in "vrouwelijke" kleding geen zakken zitten... :D
Volgens mij lopen die allemaal met hun telefoon in de kontzak.

• tajigox
De software rondom de remmen en het gaspedaal is best brak. Mijn persoonlijke favoriet is nog wel dat als je de gordel afdoet en de auto staat in D dat die dan gaat rijden. Dan gaat OPD uit en dan gaat die kruipen ongeacht of kruipen aanstaat of niet.

• tajigox
De wasstraat heb ik één keer gedaan en doe ik nooit meer. Is trouwens een jaar geleden en dat is ook voor het laatst dat die gewassen is. Volgende keer mag de dealer het lekker doen.

• OnsFrenske
Ik zit nu te wachten terwijl er naar de bandensensor wordt gekeken. Ben benieuwd of het aan de software ligt of iets anders is.

• rens-br

rens-br

Mx. Alba schreef op donderdag 3 september 2026 @ 13:02:
[...]

In de nieuwe update gedraagt de auto precies hetzelfde met als zonder gordel merkte ik net. Dus gordel los is helaas niet meer de oplossing.

• rens-br

rens-br

tajigox schreef op donderdag 3 september 2026 @ 15:24:
De software rondom de remmen en het gaspedaal is best brak. Mijn persoonlijke favoriet is nog wel dat als je de gordel afdoet en de auto staat in D dat die dan gaat rijden. Dan gaat OPD uit en dan gaat die kruipen ongeacht of kruipen aanstaat of niet.
Dat gebeurd dus niet meer in de nieuwe versie.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

rens-br schreef op donderdag 3 september 2026 @ 15:53:
[...]

In de nieuwe update gedraagt de auto precies hetzelfde met als zonder gordel merkte ik net. Dus gordel los is helaas niet meer de oplossing.
Ah thanks... Dan zet ik OPD in dat quick access ding. Ook weer iets wat gewoon standaard geregeld zou moeten zijn op het moment dat je carwash mode aanzet. (Tesla doet dat bijvoorbeeld wel... Car wash mode aan = parkeersensoren en autohold uit...)

• Aomi
tajigox schreef op donderdag 3 september 2026 @ 15:24:
Ja, ik heb zo ooit bijna een hek geraakt :+ Ik stop de auto, doe de gordel los (want ik wil zo uitstappen), voet van de rem (want auto staat stil/op autohold), wil m'n badge pakken uit mn tas die op de bijrijdersstoel staat, zie ik in m'n ooghoek ineens het hek heel dichtbij komen...

Sindsdien doe ik automatisch eerst de deur open zodat de wagen in P gaat.

Fijn om te horen dat in de nieuwe update dit veranderd is.

• OnsFrenske
De sensor was defect. Gratis vervangen! We kunnen weer rijden :)
Pagina: 1 ... 114 ... 117 Laatste