Volvo EX30 | SMER | Plus | Vapour Grey / Indigo | MY24
Ja, hier precies hetzelfde. Ik gebruik hoofdzakelijk twee apps, Waze en Spotify. Na update 1.8, allebei waardeloos. Ik word hier zo moe van...dondieke71 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 06:27:
[...]
Na het opnieuw installeren van Waze blijft het oorspronkelijke probleem zich voordoen. Wanneer ik een bestemming invoer, verschijnt er na enige tijd de foutmelding: “Er is een fout opgetreden, probeer opnieuw.” Het scherm gaat dus wel niet meer over naar google maps
Als je op opnieuw proberen klikt dan keert de foutmelding telkens terug. Het is ook mogelijk de melding weg te klikken; in dat geval blijft Waze verder werken, maar zonder dat er een bestemming is ingevoerd.
Wat is er mis met Spotify na de 1.8 update? Mijn auto heeft vanmorgen de update geïnstalleerd, maar heb er nog geen ervaringen mee opgedaan.038harold schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 08:25:
[...]
Ja, hier precies hetzelfde. Ik gebruik hoofdzakelijk twee apps, Waze en Spotify. Na update 1.8, allebei waardeloos. Ik word hier zo moe van...
Zie: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84613102humme schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:00:
Gisteren is 1.8 geïnstalleerd. Vanmorgen reageerde de auto niet meer op de telefoon en moest mijn kaartje ophalen, het wegvallen van de radio bij remmen en stilstaan is nog niet opgelost…
Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24
Ik wil eigenlijk geen gebruik maken van Carplay, maar geloof dat je Waze ook als standaard navigatie app kan gebruiken?
Voor mij zijn de voordelen van Google dat je kunt zien hoeveel % batterij je op je route verbruikt + de integratie van laadpalen etc. Je auto 'praat' beter met Google dan met Waze, ook wat betreft accu opwarmen voor snelladen.Meloenen schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:32:
Wat zijn de (persoonlijke) voor- en nadelen van overstappen van Google Maps naar Waze?
Ik wil eigenlijk geen gebruik maken van Carplay, maar geloof dat je Waze ook als standaard navigatie app kan gebruiken?
Daarentegen vind ik bij Waze de meldingen (flitsers, ongelukken, etc.) fijner, de routing door eventuele verkeersdrukte is beter en ook de rijstrookindicatie (geen idee of dit een woord is, maar welke rijbaan je moet pakken) beter. Wat betreft navigatie vind ik Waze beter, maar blijft een persoonlijke voorkeur.
Bij een iPhone moet je dan de 'Passieve toegang' aanzetten en dat doe je in de Wallet-app via het ietje rechtsboven in de Volvo-card. Werkt perfect. Aanlopen auto open, weglopen auto op slot. Krijg daarvan zelfs een bevestiging binnen op de Apple Watch.Makimba schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:38:
De update 1.8 laat bij mij nog even op zich wachten (al is de auto nu ook op 35%, dus even wachten tot die boven de 70% is). De digitale sleutel kon ik wel al aanmaken, keek daar erg naar uit, maar vind het niet per se handig. In plaats dat de auto automatisch open gaat, moet ik op ontgrendelen/vergrendelen klikken op m'n telefoon. Moet ik een instelling aanpassen dat hij dat automatisch doet?
Het nadeel dan is alleen dat elke keer dat je de hond uitlaat of er met de fiets langsloopt (oprit), de auto unlocked en dan weer locked. Dus ik heb het in de auto ingesteld op dat je wel zelf de auto unlocked door je hand op de binnenkant van de deurhendel te houden (en je vinger of duim aan de buitenkant van de deurhendel - op het streepje - om de auto te locken). Je telefoon blijft gewoon in je zak.iHansz schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 11:53:
[...]
Bij een iPhone moet je dan de 'Passieve toegang' aanzetten en dat doe je in de Wallet-app via het ietje rechtsboven in de Volvo-card. Werkt perfect. Aanlopen auto open, weglopen auto op slot. Krijg daarvan zelfs een bevestiging binnen op de Apple Watch.
Het radioprobleem is bij mijn MY24 onlangs opgelost door een extra update bij onderhoud. Sindsdien echt nagenoeg geen problemen meer bij DAB+ en ervaring komt nu wel overeen met de XC40 die ik hiervoor reed. Dus vooral vragen of ze alle beschikbare updates een keer willen installeren en hopen dat het helpt.humme schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:00:
Gisteren is 1.8 geïnstalleerd. Vanmorgen reageerde de auto niet meer op de telefoon en moest mijn kaartje ophalen, het wegvallen van de radio bij remmen en stilstaan is nog niet opgelost…
I intend to live forever - so far, so good.
Heeft dat geen betrekking op je 12 volt accu? Verstandig om dat even na te laten kijken, anders kan je zo helemaal je auto niet meer in.Hans1956 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 17:09:
Naast het positieve hierboven beschreven zie ik sinds het instellen van de Android digitale sleutel vorige week een melding in de sleutel app; 'De auto heeft weinig stroom' . Na opladen en/of rijden is die melding even weg maar komt na een aantal uren steeds weer terug. Ook na een lange rit van 300 km komt de melding snel weer terug.
[Afbeelding]
EX30 Core SMSR MY26
Op het scherm in de auto heb ik nog geen melding gezien.
[ Voor 26% gewijzigd door Hans1956 op 12-02-2026 22:56 ]
Ik heb de digitale key nu op mn telefoon (Pixel 9PXL), werkt fantastisch overigens, maar als ik m wil delen met een collega (S23 ultra) krijgt hij m wel in zn wallet maar het werkt verder helemaal niet?
Voor zover ik weet werkt het op een samsung telefoon enkel met de samsung wallet.Aomi schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 23:06:
Is het niet mogelijk om de digitale sleutel op meerdere telefoons te gebruiken?
Ik heb de digitale key nu op mn telefoon (Pixel 9PXL), werkt fantastisch overigens, maar als ik m wil delen met een collega (S23 ultra) krijgt hij m wel in zn wallet maar het werkt verder helemaal niet?
Hij heeft m inderdaad in de Samsung wallet staan, maar hij doet niets.mindstrip schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 23:24:
[...]
Voor zover ik weet werkt het op een samsung telefoon enkel met de samsung wallet.
In de Google Wallet kreeg ie m überhaupt niet
Geprobeerd op een Samsung S25, maar daar is die optie er niet... dus de keyfob blijf ik vooralsnog even gebruiken.iHansz schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 11:53:
[...]
Bij een iPhone moet je dan de 'Passieve toegang' aanzetten en dat doe je in de Wallet-app via het ietje rechtsboven in de Volvo-card. Werkt perfect. Aanlopen auto open, weglopen auto op slot. Krijg daarvan zelfs een bevestiging binnen op de Apple Watch.
de standaard S25 heeft geen UWB lees ik , alleen de + , ultra en Gaalaxy edge modellen . Daarom heb je de optie niet .Makimba schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:17:
[...]
Geprobeerd op een Samsung S25, maar daar is die optie er niet... dus de keyfob blijf ik vooralsnog even gebruiken.
Ik heb zelf een iPhone 16e ook zonder UWB. Ik kan wel een digitale sleutel aanmaken, maar moet de telefoon dan bij de deurstijl houden.ivarga schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:45:
[...]
de standaard S25 heeft geen UWB lees ik , alleen de + , ultra en Gaalaxy edge modellen . Daarom heb je de optie niet .
Ai, en dan denk je een best nieuwe telefoon te hebben.. spijtig. Maar dank voor je reactie!ivarga schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:45:
[...]
de standaard S25 heeft geen UWB lees ik , alleen de + , ultra en Gaalaxy edge modellen . Daarom heb je de optie niet .
Oh wow, goed dat je dit zegt. Ik heb voor vrouwlief net een S25 besteld omdat haar oude S10 de Samsung Wallet uberhaupt niet werkte.Rob Voets schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:59:
[...]
Ik heb zelf een iPhone 16e ook zonder UWB. Ik kan wel een digitale sleutel aanmaken, maar moet de telefoon dan bij de deurstijl houden.
Ik heb zelf een S24 ultra en daar werkt de digital key sinds gisteren prima, maar ook alleen met NFC bij de deurstijl.
Heb ik het bij het juiste eind dat dit komt omdat wij een EX30 Core hebben? Is UWB geserveerd voor de EX30 plus en ultra modellen? (Vrouwlief zit niet te wachten op een S25+ of ultra ivm schermgrootte).
Primum non nocere
Jep, de Core heeft geen hardware aan boort voor UWB voor je telefoon (of de keyfob). Dus een Samsung telefoon met alleen NFC is prima.Stephan2388 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:16:
Heb ik het bij het juiste eind dat dit komt omdat wij een EX30 Core hebben? Is UWB geserveerd voor de EX30 plus en ultra modellen? (Vrouwlief zit niet te wachten op een S25+ of ultra ivm schermgrootte).
Helder, danku! Dan ga ik vrouwlief nog wel even informeren dat dit dus voor haar zo blijft, ook als er volgend jaar een EX90 bij komtrens-br schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:18:
[...]
Jep, de Core heeft geen hardware aan boort voor UWB voor je telefoon (of de keyfob). Dus een Samsung telefoon met alleen NFC is prima.
Primum non nocere
Met Spotify nog geen last gehad afgelopen rit (half uur)fbenniks schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:13:
Gister update naar 1.8 gedaan; YouTube music, Spotify en automus(Apple music) lijken random op pause gaan. Is dit toeval of ervaren andere dit ook na de update?
Ik ben nog niet over naar 1.8, maar ervaar sinds afgelopen dinsdag hetzelfde met Pocket Casts.fbenniks schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:13:
Gister update naar 1.8 gedaan; YouTube music, Spotify en automus(Apple music) lijken random op pause gaan. Is dit toeval of ervaren andere dit ook na de update?
mwing schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:57:
Ja hier hetzelfde. De Core heeft geen optie in het menu om dynamisch volume uit te zetten, waardoor m.n. bij snelheden tussen 110 en 125 het volume plots weinig subtiel harder of zachter gaat.
Het ontvangstprobleem van de radio tijdens remmen los ik op door geen DAB zenders te gebruiken...
1.8 heb ik gisteren geïnstalleerd en hoewel er wel wat qua geluidsinstellingen lijkt veranderd is het probleem bij mij niet weg. Ergens tussen de 100 en 120 km gaat het volume harder / zachter afhankelijk of je remt, gas geeft of gas loslaat. Gebeurd vervolgens volledig willekeurig.erikjanie schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:59:
zou toch mooi zijn als ze een keer wat aan de steeds veranderende volumes doen... soms als de auto remt gaat mijn muziek harder en daarna random weer zachter, en het random pauzeren van de muziek lijkt me ook niet de bedoeling.. hopelijk zit de fix daarvoor ook stilzwijgend in v 1.8
Bij jullie wel opgelost in 1.8?
Klinkt heel raar wat ik nu ga zeggen, maar ik had er in bepaalde delen van het land meer last van dan anderen. Rondom Dordrecht/Rotterdam en bij Utrecht wel, rondom Amsterdam/Almere weer helemaal nietrens-br schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:43:
[...]
[...]
1.8 heb ik gisteren geïnstalleerd en hoewel er wel wat qua geluidsinstellingen lijkt veranderd is het probleem bij mij niet weg. Ergens tussen de 100 en 120 km gaat het volume harder / zachter afhankelijk of je remt, gas geeft of gas loslaat. Gebeurd vervolgens volledig willekeurig.
In het begin is bij mij wel het remlicht vervangen.
Volvo EX30 SMER Ultra Vapour Grey, trekhaak, Ratio IO6
Nee inderdaad, probleem is er helaas nog, nou is het niet het eind van de wereld.. maar wel echt irritant af en toe.rens-br schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:43:
[...]
[...]
1.8 heb ik gisteren geïnstalleerd en hoewel er wel wat qua geluidsinstellingen lijkt veranderd is het probleem bij mij niet weg. Ergens tussen de 100 en 120 km gaat het volume harder / zachter afhankelijk of je remt, gas geeft of gas loslaat. Gebeurd vervolgens volledig willekeurig.
Heeft iemand tips hoe dit wel kan? Ik word hier toch echt wel een breetje kribbig van. Kun je er al zo lang op wachten, IPhone maanden eerder en nu eindelijk... En dus alweer maar voor de helft werkend.
Ik zit elke avond met de laadkabels tussen onze auto's te wisselen en het zou toch wel heel fijn zijn als ik na een jaar eindelijk eens niet eerst de sleutel binnen moet gaan halen en dan al zachtjes strelend over de deurstijl de Volvo uit haar middagslaapje moest laten ontwaken. (core)
Kan je geen sleutel maken op telefoon a en eentje op telefoon b?Morwen schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:21:
Ik krijg de digitale sleutel nog niet van de ene android naar de andere gedeeld. De Volvo app stuurt je naar de Samsung Wallet en die heeft de optie niet.
Heeft iemand tips hoe dit wel kan? Ik word hier toch echt wel een breetje kribbig van. Kun je er al zo lang op wachten, IPhone maanden eerder en nu eindelijk... En dus alweer maar voor de helft werkend.
Ik zit elke avond met de laadkabels tussen onze auto's te wisselen en het zou toch wel heel fijn zijn als ik na een jaar eindelijk eens niet eerst de sleutel binnen moet gaan halen en dan al zachtjes strelend over de deurstijl de Volvo uit haar middagslaapje moest laten ontwaken. (core)
Ik voel overigens je pijn. Ik dacht, yes eindelijk digital key, wordt vooralsnog alleen Pixel en Samsung toestellen ondersteund.
Zou jij eventueel ook kunnen doen of de App gebruiken.
[ Voor 17% gewijzigd door rens-br op 13-02-2026 16:53 ]
Dat lukte mij dus ook niet.rens-br schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:48:
[...]
Kan je geen sleutel maken op telefoon a en eentje op telefoon b?
De 2e gebruiker heeft in de app niet de tegel 'digital key' staan, alleen de hoofdgebruiker (admin).
De key delen via de wallet is tot dusver ook niet gelukt, de key verschijnt wel in de wallet maar doet daar verder helemaal niets. Terwijl bij de hoofdgebruiker alles feilloos werkt
Ik heb dit ook al voor de update met Spotify.fbenniks schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:13:
Nee, hij wil blijkbaar maar 1 telefoon sleutel. Wat ik eerlijk gezegd ook weer niet snap want dat staat juist overal dat dat wel kan en een beetje luxe mogen ze de core gebruikers toch ook wel eens gunnen. Ook met een ander profiel geprobeerd, maar ook dat werkte weer alleen met de ene telefoon die al gekoppeld was (en die telefoon was dus in het andere profiel foetsie).rens-br schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:48:
[...]
Ik voel overigens je pijn. Ik dacht, yes eindelijk digital key, wordt vooralsnog alleen Pixel en Samsung toestellen ondersteund.heb nu maar een soort work around gemaakt door mijn Volvo in home assistant te koppelen en op die manier mijn auto te kunnen openen op het lock screen.
Werkt de app nu wel op 2 telefoons? Eerder kreeg ik daardoor hele rare fouten en toen heb ik 'm maar snel weer verwijderd. Dat was wel een jaar geleden dus misschien gaat dat nu wel goed.
Oh geen idee. Ik ben de enige gebruiker en gebruik sinds ik de auto in HA heb geïntegreerd ook de apps nauwelijks meer.Morwen schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 17:45:
Werkt de app nu wel op 2 telefoons? Eerder kreeg ik daardoor hele rare fouten en toen heb ik 'm maar snel weer verwijderd. Dat was wel een jaar geleden dus misschien gaat dat nu wel goed.
I intend to live forever - so far, so good.
Wat voor melding kreeg je?tedkroon schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 22:38:
Samsung Galaxy 34 5g connect ook niet op de core!!!![]()
Gebruik ook de volvo integratie in HA om de auto te ontgrendelen via een widget, maar hoe krijg je die op het lockscreen? scheelt weer een swipe..rens-br schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:48:
[...]
Ik voel overigens je pijn. Ik dacht, yes eindelijk digital key, wordt vooralsnog alleen Pixel en Samsung toestellen ondersteund.heb nu maar een soort work around gemaakt door mijn Volvo in home assistant te koppelen en op die manier mijn auto te kunnen openen op het lock screen.
Ik heb een Nothing Phone 1 en daarmee kan je widgets op het lock screen zetten. Weet niet of dat bij alle toestellen kan. Die widgets zijn eigenlijk quick toggles die in je notificatie paneel kan zetten.mwing schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 05:33:
[...]
Gebruik ook de volvo integratie in HA om de auto te ontgrendelen via een widget, maar hoe krijg je die op het lockscreen? scheelt weer een swipe..
Via de home assistant app kan je geloof ik 10 quick toggles instellen. Mocht je dus geen widgets kunnen gebruiken, zou een Quick toggle in je notificatie paneel ook nog kunnen.
[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 14-02-2026 08:46 ]
Ik doe ook mn voorverwarming starten vanaf mn lockscreenmwing schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 09:05:
Dank voor de tip! die quick toggle optie kende ik niet. Had al een app gevonden (Good Lock) om de widget op het lockscreen te krijgen, maar vind de optie als quick toggle fijner. Minder risico op onbedoeld ontgrendelen.
Ook vanuit HA?ivarga schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 09:39:
[...]
Ik doe ook mn voorverwarming starten vanaf mn lockscreen [Afbeelding]
Het kán ook via de shortcuts-app op de iPhone en met de ingebouwde Volvo-app! Zo heb ik het gedaan en dat werkt vrij betrouwbaar.
Mijn telefoon wordt niet ondersteund, zei de melding , helaas!!!
Werkt perfect.
Rechts bovenin staat een deel-icoontjeMorwen schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:21:
Ik krijg de digitale sleutel nog niet van de ene android naar de andere gedeeld. De Volvo app stuurt je naar de Samsung Wallet en die heeft de optie niet.
Tsja. Dat was dus niet zo bij deze mobiel. Maar dat blijkt een Wallet probleem. Je moet de biometrische identificatie uitzetten. Alleen dan kun je op de kaart klikken om een menu voor opties te openen. Zet je de vingerafdruk of pincode aan, krijg je dat hele menu en dus het delen icoontje ook niet te zien. Je ziet dan een zwart scherm met het pasje wat pulseert. En niks delen of opties. En je ziet dus ook niet dat je dat opties scherm mist, totdat je ermee loopt te pielen op een random zondagmiddag en identificatie eens probeert uit te zetten...
... Toen waren we dus alweer een uur verder voordat ik dat uitgevonden had. En dan denk je, joh nu gaat het lukken! Sleutel gedeeld, inactief. Ok, nog eens. Inactief. Ok, nog eens anders gedeeld, via Whatsapp (of all things). Sleutel actief. JAAA. Naar buiten. En. Hij. Doet. Dus. He-le-maal. Niks. Sneeuw afgepoetst, alle key cards en alle telefoons. Warm maken, telefoon optimaliseren. Aan, uit. Niks. Niks. Niks.
Alleen de originele telefoon die gekoppeld is, werkt. De kopie werkt niet.
En de kopie staat op mijn goed geüpdate Samsung S25 dus lijkt me niet aan ouderwetsheid te liggen.
Continu wegvallen van de afgespeelde muziek, om daarna weer verder te gaan.rens-br schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 08:34:
[...]
Wat is er mis met Spotify na de 1.8 update? Mijn auto heeft vanmorgen de update geïnstalleerd, maar heb er nog geen ervaringen mee opgedaan.
Ja, hier hetzelfde.fbenniks schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:13:
De spotify podcast had de hele rit ruim een half uur geen haperingen.
Dat ie dan nog steeds een geluidje/ pling pling geeft als je de snelheid overschrijdt?
Kun je dat ergens uitzetten?
Het is wel een ander geluid dan als de snelheidswaarschuwing aanstaat.
[ Voor 15% gewijzigd door GradusW op 16-02-2026 10:19 ]
Nee. Weet je zeker dat die functie dan uitstaat? Dus als je het handmatig via her scherm uitzet, heb je dan hetzelfde?GradusW schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:18:
Hebben jullie ook als je de snelheidswaarschuwing uitzet op het stuur.
Dat ie dan nog steeds een geluidje/ pling pling geeft als je de snelheid overschrijdt?
Iphone 17 pro max en apple watch ultra gekoppeld,
Meer mensen dit issue?
Er is ook nog een instelling dat je een waarschuwing krijgt bij verandering van de toegestane snelheid. Dus bijvoorbeeld bij verlaten bebouwde kom.GradusW schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:18:
Hebben jullie ook als je de snelheidswaarschuwing uitzet op het stuur.
Dit kun je in de instellingen vinden, en blijft uit als je het uitzet.
Ja dat heb ik ook. Ook moest ik al een paar keer de key-kaart gebruiken om weg te rijden. Voor 1.8 nooit problemen gehad hiermee. Dus tot nu toe ben ik helemaal niet blij met 1.8. (Iphone 16)ivarga schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:05:
Ik heb sinds de update naar 1.8 dat hij af en toe niet automatisch vergrendeld , als ik dan binnen ben krijg ik melding in de app dat de auto nog ontgrendeld is .
Meer mensen dit issue?
Jeetje das nog vervelender , met wegrijden heb ik gelukkig nog geen problemen gehad . Afkloppen maarpc1t schreef op maandag 16 februari 2026 @ 13:22:
[...]
Ja dat heb ik ook. Ook moest ik al een paar keer de key-kaart gebruiken om weg te rijden. Voor 1.8 nooit problemen gehad hiermee. Dus tot nu toe ben ik helemaal niet blij met 1.8. (Iphone 16)
Ik hoopte er inderdaad ook op dat met het verkrijgen van de digital key (gebruiken hier thuis Samsung) het wisselen van profielen tot het verleden zou behoren en dat iedereen zijn eigen "sleutel" zou hebben. Maar helaas daar lijkt het op het moment niet op. Of er moet iemand een goede tip hebben.VicSmurf schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:55:
Vraag: Mijn vrouw is de eigenaar van de EX30 en heeft een digitale sleutel op haar iPhone. Ik gebruikte eigenlijk altijd het losse pasje. Nu heeft ze de digitale sleutel gedeeld met mijn Android telefoon en dat werkt. Maar eigenlijk heb ik er niks aan want ik kan hem helemaal niet koppelen aan mijn profiel of mis ik iets? Nu moet ik steeds profiel wisselen als ik wil rijden.
Hier exact hetzelfde! Ik moet denk ik nu bij 1/3 ritten het pasje (waarvoor ik mijn telefoon gebruik) tegen de lezer houden, dat moet ik dan ook een of 5 tot 10 doen! Gelukkig ben ik geen hulpdienstpc1t schreef op maandag 16 februari 2026 @ 13:22:
[...]
Ja dat heb ik ook. Ook moest ik al een paar keer de key-kaart gebruiken om weg te rijden. Voor 1.8 nooit problemen gehad hiermee. Dus tot nu toe ben ik helemaal niet blij met 1.8. (Iphone 16)
Heb ik ook sinds 1.8. iphone 16 pro en ultra 1ivarga schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:05:
Ik heb sinds de update naar 1.8 dat hij af en toe niet automatisch vergrendeld , als ik dan binnen ben krijg ik melding in de app dat de auto nog ontgrendeld is .
Meer mensen dit issue?
Zelfde hier! In allerlei soorten en maten. Soms doet de telefoon (iPhone 17) het wel om de deur te ontgrendelen, maar niet om weg te rijden. Soms andersom. Soms doen beide het niet. Ik was zaterdagochtend toen ik om half zes in de ochtend van Zuid-Frankijk naar Nederland wilde rijden heel blij dat ik eerder op een helder moment het pasje van de auto in mijn portemonnee had gestoken.ivarga schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:05:
Meer mensen dit issue?
Tot nu toe ben ik blij met de update, maar niet met de sleutelsituatie.
Gps moet sneller herstellen staat in de 1.8 beschrijving 🙂Volvoforlive schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:30:
Volgens update 1.8 zou internet moeten herstellen als je in een parkeergarage hebt gestaan waar de verbinding is uitgevallen. Gaat hem niet worden.....
EX30 Core SMSR MY26
Hier geen verschil met sleutel tov vorige versies, was altijd al zo dat de sleutel niet reageert als je wegmoet, wel als je langsloopt. Of dat contact soms aanblijft als je wegloopt.
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Valt mij wel op dat na laden op 90% nu altijd precies op 321 km bereik komt. Elke keer weer precies 321 🤔Kylstram schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:22:
Ik lees hier veel over het verbruik van de EX30. Gisteren een retourtje Wijk bij Duurstede-Poeldijk gedaan, twee keer 90 km. Op de heenweg wind tegen, 4 gaden en acc op 95: verbruik 18,8 kW/100km. Op de terugweg wind mee, 7 graden en acc op 95 en 100 afwisselend: verbruik 16 kW/100km. Valt mij alleszins mee voor deze tijd van het jaar.
Als bereik afhankelijk van temperatuur zou zijn zou daar toch verschil in moeten zitten……
[ Voor 7% gewijzigd door Ekran op 17-02-2026 11:28 ]
Hier ook, maar sinds gister 320km, moet hem inruilen denk ik...Ekran schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:25:
[...]
Valt mij wel op dat na laden op 90% nu altijd precies op 321 km bereik komt. Elke keer weer precies 321 🤔
Ik krijg het niet voor elkaar om de digitale sleutel via het display in de auto te koppelen. Via de (nieuwe) Volvo app lukt het wel maar lost het probleem niet op helaas.iHansz schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:33:
Hebben jullie dit al geprobeerd (niet herkennen van telefoon bij 'starten')? Zie: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84613102
Heel herkenbaar...Ekran schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:25:
[...]
Valt mij wel op dat na laden op 90% nu altijd precies op 321 km bereik komt. Elke keer weer precies 321 🤔
Als bereik afhankelijk van temperatuur zou zijn zou daar toch verschil in moeten zitten……
Ondanks dat bereik op dynamisch staat, blijft dit inderdaad een onopgelost "probleem". Daarom kijk ik eerder naar mijn verbruik en op basis daarvan heb ik al wel snel in de gaten wat het werkelijk bereik is. In deze periode zit ik rond de 23kW (ca. 275km obv 100%) en in de zomer op 19kW (ca. 340km obv 100%). Ik heb de Twin Motor, rijd voornamelijk snelweg en heb een medium zware rechter voet.Ekran schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:25:
[...]
Maargoed, als je dit alles terug rekent van 90% naar 20% dan heb ik in de winter zo'n 200km netto bereik.
- de zon schijnt altijd wel ergens -
Ik vind dit niet heel zuinigTheFruitNerd schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 11:02:
[...]
Ondanks dat bereik op dynamisch staat, blijft dit inderdaad een onopgelost "probleem". Daarom kijk ik eerder naar mijn verbruik en op basis daarvan heb ik al wel snel in de gaten wat het werkelijk bereik is. In deze periode zit ik rond de 23kW (ca. 275km obv 100%) en in de zomer op 19kW (ca. 340km obv 100%). Ik heb de Twin Motor, rijd voornamelijk snelweg en heb een medium zware rechter voet.
Maargoed, als je dit alles terug rekent van 90% naar 20% dan heb ik in de winter zo'n 200km netto bereik.
Je hebt hier ook nooit iemand horen zeggen dat deze auto zuinig rijdt
[/quote]
Nee, in de winter zeker niet zuinig.
Bij mij:
In de winter, ACC op 105 km/h, tussen 19 en 20 Kwh/100km
In de zomer, ACC op 105 km/h, tussen 15 en 16 Kwh/100km. Dat vindt ik nog vrij netjes.
Als ik, inde winter, als test, de verwarming uitzet zakt het naar 16-17 Kwh/100 km. 3 KW voor verwarming ondanks warmtepomp vindt ik eigenlijk (te) veel. Mijn warmtepomp thuis verbruikt aanzienlijk minder
3455wp, Panasonic MDC05f3e5 L/W WP
De CW waarde zou .28 moeten zijn, dat is redelijk goed. ter vergelijking, een id.3 0.26, een Golf 7 0.29.iHansz schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 16:05:
@johnsmith Kom aan dezelfde waarden. Beetje defensief rijden en je rechtervoet in toom houden maakt veel goed. Vergeet ook niet dat de auto een vorm heeft van een Legoblokje. ;-)
3455wp, Panasonic MDC05f3e5 L/W WP
Dat is zeker netjes! De keren dat ik braaf 100 a 105 rijd zijn op één hand te tellen denk ik, dat helpt niet echtjohnsmith schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 15:38:
Je hebt hier ook nooit iemand horen zeggen dat deze auto zuinig rijdt
[/quote]
Nee, in de winter zeker niet zuinig.
Bij mij:
In de winter, ACC op 105 km/h, tussen 19 en 20 Kwh/100km
In de zomer, ACC op 105 km/h, tussen 15 en 16 Kwh/100km. Dat vindt ik nog vrij netjes.
Als ik, inde winter, als test, de verwarming uitzet zakt het naar 16-17 Kwh/100 km. 3 KW voor verwarming ondanks warmtepomp vindt ik eigenlijk (te) veel. Mijn warmtepomp thuis verbruikt aanzienlijk minder
Dat het zuiniger kan weet ik, op mooie zomerdagen binnendoor touren (max 80 km/u) dan kom ik ook wel op 16 kW. Maar voor dag dagelijks maakt het me niet zo veel uit en tijdens de spits vind ik de ACC niet zo heel fijn. Elke keer mensen die hun auto in jouw gaatje gooien rijdt mij iets te onrustig.
Lang verhaal kort; het type automobilist wat je bent maakt zeker uit in je verbruik.
-update-
Vanavond naar huis toch even om te testen heel rustig opgetrokken en op de snelweg niet harder dan 100 a 105 gereden. Daarmee kwam ik op 21,9kW voor de hele rit. Gisteren niet braaf gereden was 23,3kW.
[ Voor 8% gewijzigd door TheFruitNerd op 18-02-2026 19:51 ]
- de zon schijnt altijd wel ergens -
Valt zeker mee. Had ik niet verwacht!johnsmith schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 16:25:
[...]
De CW waarde zou .28 moeten zijn, dat is redelijk goed. ter vergelijking, een id.3 0.26, een Golf 7 0.29.
Ik zou toch liever die tweede halen, het geeft tenslotte ook 1/3e meer bereik. En voor rijders - zoals ik - die niet op de eigen parkeerplek kunnen laden, scheelt dat toch weer een paar keer naar een laadpaal rijden. Of het maakt het verschil tussen wel of niet een snellaadpaal nodig hebben om überhaupt je reis te kunnen maken (even los van of je dat uit maakt als je die kan combineren met een pauze).dennistd schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 12:55:
Ach ja, ik reken maar zo: stel dat ik 24kWh/100km rij. [..] Ja, het is leuk als je maar 16kWh/100km zou doen, maar het scheelt je 1,5ct/km.
:strip_exif()/f/image/0heNUb7dQKsdP9Y1F4SXv5I9.jpg?f=fotoalbum_large)
Parkeersensor aan de voorkant gaf een error en de ruitenwisser vloeistof gaf aan leeg te zijn.
Jammer genoeg valt ongedierte dit niet onder garantie;-)
[ Voor 17% gewijzigd door fbenniks op 20-02-2026 08:45 ]
Geen idee of het je iets uitmaakt, maar je kenteken is zichtbaar op je screenshot.fbenniks schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:41:
Tripje naar de Veluwe
Parkeersensor aan de voorkant gaf een error en de ruitenwisser vloeistof gaf aan leeg te zijn.
[ Voor 22% gewijzigd door rens-br op 20-02-2026 08:55 ]
Niet gezien, dankrens-br schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:42:
[...]
Geen idee of het je iets uitmaakt, maar je kenteken is zichtbaar op je screenshot.
Nope, start op, dan wil ik ergens naartoe navigeren en dan sluit hij automatisch aflarstiaan schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:31:
Heeft iemand Waze al weer helemaal aan de praat na 1.8 software update?
En dat alleen op het parkeerterrein van de veluwe?fbenniks schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:41:
Tripje naar de Veluwe
[Afbeelding]
Geen marter verschrikker iin de auto ?
[ Voor 9% gewijzigd door puccini op 20-02-2026 13:25 ]
:strip_exif()/f/image/D3rXAM3mVnF1oWxoaKNRp8YP.jpg?f=fotoalbum_large)