rens-br schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 08:20:
[...]
Ik heb geen keyfob, maar een pasje (Core), buiten het feit dat het echt 100 jaar terug in de tijd is en naar mijn mening niet thuis hoort op een nieuwe dure auto, is het wel betrouwbaar.
De rest van de auto vind ik ook super betrouwbaar. Enige waar ik echt nog last van heb zijn de knoppen op het stuur (al is het al een tijdje geleden) en het volume in mijn auto gaat harder of zachter naar aanleiding of ik meer of minder gas geef.
Verder echt een rock solid auto en ben zelf zeer tevreden ermee. Rijdt heerlijk, snel en stabiel. Android Automotive werkt goed.
Een 4,3 is wellicht wat laag. De auto rijdt in principe altijd, maar ik heb best vaak 'bijzonderheden':
- Noodingreep van de auto, gebeurt best wel vaak, tot nu toe 100% van de tijd onnodig;
- Software die niet werkt, Waze deed het lange tijd niet, Spotify stopt nu als ik een nummer aanklik, doet het erna wel weer, radio werkt 's ochtends pas vaak na 10 minuten rijden;
- Beslagen ramen; vaak bij de bestuurderskant linksboven blijft het beslagen, ook achterin blijven de ramen in de winter of met regen vaak redelijk beslagen;
- Knoppen op het stuur werken bij mij soms veelal niet;
- De range is beroerd, ik rij aardig door en kan dan met een Plus-versie 252 km rijden. En zelfs dat red ik amper met deze temperaturen. Nu kan je zeggen; rij rustiger, maar ik vind de tweede baan beetje irritant rijden. Dit is iets wat ik zelf doe, maar met verre uitwedstrijden in de winter moet ik consequent ergens een laadplek opzoeken. Weet niet of ik dat betrouwbaarheid vind, maar het is wel vervelend.
Daarnaast zijn er überhaupt met elektrisch rijden wat betrouwbaarheidsissues. Ik zat te kijken om richting Normandië te rijden, maar als ik elke 2 uur, 20 minuten moet laden word de reistijd wel erg enthousiast. Dat maakt de auto in mijn optiek een stuk onbetrouwbaarder dan een benzine/diesel waar je gewoon mee kan door kachelen. De auto rijdt echt heerlijk, superblij ermee, ik geloof oprecht in elektrisch rijden, maar de range moet echt naar 1000 km voordat ik het écht alleen maar voordeel vind tov een benzine/diesel.