Het grote Volvo EX30 topic

Pagina: 1 ... 104 105 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

iHansz schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:13:
de mijne staat ook in een ondergrondse garage, maar zodra ik buiten ben heb ik meteen weer contact
Ik heb een variatie op dit en wat @RPC beschrijft, meestal krijg ik bij uitrijden verbinding.

Maar soms ook niet, en dan maakt het ook niet uit hoe lang de rit is... dan is er pas weer uit zichzelf verbinding bij de volgende keer dat ik de auto gebruik.

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:20
becopol schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:11:
Hoe meer nieuws ik lees over die accu's hoe meer ik geloof dat wij (iedereen met een ER) binnen een maand ook aan de beurt zijn.

Edit: of zouden ze voor de EU toch net een andere spec hebben voor de accu's. Het lijkt erop dat non-EU landen getroffen zijn.

Edit2: maak hier wel een beetje zorgen over. Als ik buiten moet gaan parkeren dan kost mij dit € 600,- per week (!).
Beetje offtopic! Maar 600 euro per week? Hoe dan? 8)7

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:41
Hoe dan, 16 uur per dag betaald parkeren, zo dannnn.

• becopol
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 27-01 19:54
Danielson schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 17:30:
[...]

14 uur per dag a 6,5 per uur voor straatparkeren. Er zijn goedkopere opties maar allemaal in een garage.

• krulwilg
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21:21
Wanneer de auto na het uitrijden van een parkeergarage offline blijft, kun je de SOS-knop +- 30 seconden indrukken. Dit reset de TCAM-module die het internet- en GPS-signaal verzorgt. Dat helpt ook wanneer de GPS-locatie afwijkt, en je zogezegd in het veld aan het rijden bent :)

• iHansz
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 17:56
Danielson schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 17:30:
[...]

Hier (Utrecht) ook hoor (bijna). 6,94€ per uur. 14 uur per dag x 6 dagen (zondag is gratis) = 582,96€ per week. Dan woon ik niet eens echt in ‘t centrum.

Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:16
_Michael_ schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:48:
Goedemorgen,

Ik lees eigenlijk al mee vanaf het begin, maar heb tot nu toe nog niet gereageerd, omdat de problemen die ik ervaarde al vaker werden benoemd. Zelf rijd ik een EX30 SMER-Core van april 2024 (besteld in september 2023), zakelijke lease.

Wat mij nu opvalt, is dat de auto bij het voorverwarmen (zowel via de timer als via de app) enorm veel lawaai maakt. De propeller van de warmtepomp staat voluit te draaien. (Je hoort dit binnen en hij staat op de oprit naast het huis) Ik vertrek vroeg voor mijn werk en als ik hem rond 06.00 uur laat voorverwarmen, is het eigenlijk niet te doen voor de buren zoveel herrie hij maakt.

Daarnaast valt me op dat de app aangeeft dat de binnentemperatuur oploopt tot wel 29 °C, en dat je het voorverwarmen niet kunt stoppen totdat je de deuren opent.

Zijn er meer mensen die dit herkennen? Ik kan me voorstellen dat het te maken heeft met de lagere buitentemperaturen, maar vorig jaar is mij dit niet opgevallen.
Mijn Tesla Y en de Renault ZOE van mijn vrouw horen we ook wel binnen met deze kou. En ze staan onder het slaapkamerraam van onze buren. Gelukkig zijn die er meestal eerder uit dan wij en hadden wij meer last van het ge plong plong plong van hun Kia in de achteruit. Maar ik zou er zelf ook wakker van worden dus probeer er wel een beetje rekening mee te houden.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• imoul
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:14
Wanneer ik mijn volume instellingen aanpas via Instellingen > Geluid wordt dit niet onthouden.
Hierdoor staat standaard het geluid van mijn radio redelijk hard en zijn telefoongesprekken juist weer zacht.

Worden deze instellingen bij jullie wel opgeslagen in het profiel?

• becopol
Mijn vorige auto's heb ik altijd in een wasbox gewassen omdat er altijd hoekjes en gaatjes zijn die vies blijven. Hoe gaat dat met de EX30? Wordt die wel schoon in de wasstraat?

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:34

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
becopol schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:21:
Mijn vorige auto's heb ik altijd in een wasbox gewassen omdat er altijd hoekjes en gaatjes zijn die vies blijven. Hoe gaat dat met de EX30? Wordt die wel schoon in de wasstraat?
Schoon genoeg naar mijn idee.

• HermanvdB
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 19:50
Er zijn verschillende problemen beschreven op dit forum en veel hiervan zijn mij gelukkig bespaard gebleven, maar je weet: eens kom je aan de beurt.
Vanochtend ging de auto niet meer open. Keyfob, kaartje, telefoon, watch: niets nada zippo. ANWB er bij (via Volvo Assisance), dacht dat het een lege 12 V accu kon zijn. Nadat het portier bij de bestuurder is opengebroken, voorklep geopend en accu gecontroleerd. Deze was goed. Alles werkt, alleen omdat geen enkele sleutel wordt herkend start de auto niet. Gaat nu afgesleept worden naar dealer.
Klein detail: alarm staat aan en wil niet meer uit. De auto staat in een parkeerkelder en heb nu een heleboel vrienden gemaakt met dit lawaai. Inmiddels wacht ik al twee uur op de sleepdienst.....
(Het helpt wel om dit zo van mij af te schrijven ).

• Danielson
Het blijft ook al erg lang stil op het gebied van updates en de verwachte fixes, iemand hier nog wat van gehoord?

• iHansz
HermanvdB schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:28:
Er zijn verschillende problemen beschreven op dit forum en veel hiervan zijn mij gelukkig bespaard gebleven, maar je weet: eens kom je aan de beurt.
Vanochtend ging de auto niet meer open. Keyfob, kaartje, telefoon, watch: niets nada zippo. ANWB er bij (via Volvo Assisance), dacht dat het een lege 12 V accu kon zijn. Nadat het portier bij de bestuurder is opengebroken, voorklep geopend en accu gecontroleerd. Deze was goed. Alles werkt, alleen omdat geen enkele sleutel wordt herkend start de auto niet. Gaat nu afgesleept worden naar dealer.
Klein detail: alarm staat aan en wil niet meer uit. De auto staat in een parkeerkelder en heb nu een heleboel vrienden gemaakt met dit lawaai. Inmiddels wacht ik al twee uur op de sleepdienst.....
Wat vervelend zeg. Ben wel benieuwd naar de oorzaak. Tip, onder de voorbumper zit een klepje die aansluitingen heeft voor de 12V accu. Daarmee kan de sleepdienst ook het accupercentage meten en/of een kickstart geven. Hoeft de voorportier niet opgebroken te worden. Zie: https://www.volvocars.com...?search=12v%20accu&page=0

• iHansz
Danielson schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:30:
Het blijft ook al erg lang stil op het gebied van updates en de verwachte fixes, iemand hier nog wat van gehoord?
Heb er nergens (meer) iets voorbij zien komen. Vermoedelijk zijn 'ze' druk bezig met de recall, waar trouwens steeds meer landen bijkomen... Misschien kan dat 'euvel' met een update worden gefikst en nemen ze de rest dan mee (hoi Android Digital Key).

• Buzzin Hornet
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Danielson schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:30:
Ook benieuwd naar, had afgelopen week onderhoud en ze hebben wel wat andere dingen kunnen updaten waardoor DAB+ eindelijk weer werkt (alleen NPO kon ik ontvangen, de rest niet).

Ook had ik last van knoppen op stuur die het regelmatig niet deden sinds 1.7.1 en had dit aangegeven. Nu hebben ze die vervangen op mijn MY24 door de nieuwere MY25 (waardoor je beter voelt waar je op de knop zit) maar helaas heeft dat dus nog niet geholpen. Ze geven aan te wachten op een volgende update om te kijken of dat het misschien oplost.

Verder nog steeds issues zoals:
  • Profiel slaat niet alles op of vergeet, bvb hoe stoelverwarming is ingesteld
  • Car play en siri spraak naar tekst loopt soms vast waardoor hij vast zit in een loop en dezelfde zin non-stop op iphone verschijnt. Hierna is het volume laag en niet meer aan te passen tot ik de auto reset
  • Knipperlicht hendel reageert niet altijd goed

I intend to live forever - so far, so good.

• HermanvdB
iHansz schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:54:
[...]
Wat vervelend zeg. Ben wel benieuwd naar de oorzaak. Tip, onder de voorbumper zit een klepje die aansluitingen heeft voor de 12V accu. Daarmee kan de sleepdienst ook het accupercentage meten en/of een kickstart geven. Hoeft de voorportier niet opgebroken te worden.
Bedankt voor de tip, maar dat wist ik, alleen de man van de ANWB zei: "Het is mijn ervaring dat dit nooit werkt, heb gisteren een andere EX30 met hetzelfde probleem gehad en daar werkte het ook niet. Het portier open maken gaat veel sneller"
(De 12 V accu in mijn auto was 100% OK)

• IT-Crowd
  • Registratie: April 2024
  • Niet online
Vanochtend tijdens de rit naar werk viel opeens op dat de sfeerverlichting in het dashboard uit was, alleen de vakken in de deur waren verlicht. Volgens de instellingen stond het gewoon aan.
We gaan het vanavond op de terugreis meemaken of het weer werkt.

Volvo EX30 SMER Ultra Vapour Grey, trekhaak, Ratio IO6

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:29
becopol schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:21:
Ik heb in de voorbumper twee stukjes (de verticale stukjes onder de koplampen) die niet schoon worden in de wasstraat.

• Patrick-99
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:59
HermanvdB schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:03:
[...]

Bedankt voor de tip, maar dat wist ik, alleen de man van de ANWB zei: "Het is mijn ervaring dat dit nooit werkt, heb gisteren een andere EX30 met hetzelfde probleem gehad en daar werkte het ook niet. Het portier open maken gaat veel sneller"
(De 12 V accu in mijn auto was 100% OK)
Tip voor de ANWB man,

Patrick-99 in "Het grote Volvo EX30 topic"

EX30 - SMER - Ultra sinds 15-03-2024 / EV-Box BusinessLine

• Patrick-99
Als je al bij de 12V accu bent (en niet aan een laadpaal hangt om te laden), dan misschien paar minuten los halen? Dan reset de ECU ook vanzelf.

• HermanvdB
Patrick-99 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:26:
[...]

Als je al bij de 12V accu bent (en niet aan een laadpaal hangt om te laden), dan misschien paar minuten los halen? Dan reset de ECU ook vanzelf.
Ook geprobeerd, helaas zonder resultaat.
Uiteindelijk is de auto weggesleept. Maar ook dat was een dingetje vanuit een parkeerkelder. (Sleepoog ligt achterin en klep of deuren gaat niet open, sleepmodus kan niet geactiveerd worden omdat sleutel niet herkend wordt en auto kan niet uit P of van de handrem af).

• Kylstram
  • Laatst online: 31-01 06:59
@Patrick-99 Bij de door jou aangehaalde reactie heb je het onderstaande schema geplaatst:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XMIyJ5J7JGzHvw7KjQMGJnrsdxU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5Epa8qWTqtQNnEaW264hMpbA.avif?f=fotoalbum_large

Zou je daar wat toelichting op kunnen geven? Ik zie twee rode aansluitingen, eentje met een diode die een relais aanstuurt en eentje die door dat relais wordt geschakeld naar de accu. Is het de bedoeling dat beide rode draden gelijktijdig aan de bron (acculader < 40 amp) worden gezet? En dat het meten van de spanning van de accu alleen maar kan wanneer er spanning op RD1 wordt gezet?

[ Voor 6% gewijzigd door Kylstram op 14-01-2026 20:15 ]

EX30 Core SMSR MY26

• Patrick-99
Kylstram schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 20:07:
@Patrick-99 Bij de door jou aangehaalde reactie heb je het onderstaande schema geplaatst:

[Afbeelding]

Zou je daar wat toelichting op kunnen geven? Ik zie twee rode aansluitingen, eentje met een diode die een relais aanstuurt en eentje die door dat relais wordt geschakeld naar de accu. Is het de bedoeling dat beide rode draden gelijktijdig aan de bron (acculader < 40 amp) worden gezet? En dat het meten van de spanning van de accu alleen maar kan wanneer er spanning op RD1 wordt gezet?
Je beschrijving klopt.

Dit schema met de Volvo service monteur uitgezocht via de elektrische tekeningen. Omdat de aansluitingen via verschillende tekeningen liepen, deze schets maar voor mijzelf gemaakt en bij mijn accu-booster bewaard (buiten de auto uiteraard).

Schakeling is zo toegepast om in rust geen spanningdragende delen in de kabelgoot te hebben liggen. Ook biedt het bescherming tegen verkeerdom aansluiten van een lader, of kortsluiting van de accu met alle gevolgschade.

De 12V accuspanning kan gemeten worden door te meten op de lijn van het contact. Hiervoor het relais bekrachtigen met een hulpspanning van 12V van buiten af.

Het bijladen van de accu kan plaatsvinden met een 10-20Ampere voeding (max 40Amp). Beide rode draden samen aansluiten op de pluspool en zwart op de minpool.
Na een paar minuten laden, moet er voldoende energie in de hulpaccu zitten om de hoofdsystemen en omvormer te starten. Deze zal nu de 12V hulpaccu verder opladen vanuit de hoofdaccu (tractie-accu).

Leeglopen van deze hulpaccu duidt op een defecte accu (geen capaciteit meer en dus vervangen), of een probleem met de omvormer (die de boordspanning regelt). Als de auto hierna wil starten, meteen controleren.

[ Voor 6% gewijzigd door Patrick-99 op 14-01-2026 22:46 ]

• Bertus1337
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-02 10:41
ik was wel eens nieuwsgierig hoe bij jullie de batterij conditie verloopt.
Op het moment heb ik de Volvo vanaf Juni 2025, maar zit nu al op 98,5% conditie.
Lijkt mij vrij snel te gaan.

Ik laad hem regulier tussen de 20 en 90% op (uitzonderingen daar gelaten).

• fiNgLaRN
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15:57
Bertus1337 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 08:40:
Op het moment heb ik de Volvo vanaf Juni 2025, maar zit nu al op 98,5% conditie.

Ik heb de auto sinds december 2024. Huidige health percentage is 97% (± 30.000 km). Ik heb mij laten vertellen dat dit in het begin 'snel' afneemt en daarna stabiliseert. Zolang je er niet naar kijkt, doet het ook geen zeer 8)7

Ik laad mijn auto bijna altijd op tot 90%. Paar keer per maand tot 100%. Pas als het echt moet, gaat 'ie aan de snellader.

[ Voor 9% gewijzigd door fiNgLaRN op 15-01-2026 08:57 ]

• puccini
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-02 10:30
Sept. 2024 gekocht nu batterij 99% 18.000 km

• Bertus1337
fiNgLaRN schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 08:56:
[...]

Ik heb de auto sinds december 2024. Huidige health percentage is 97% (± 30.000 km). Ik heb mij laten vertellen dat dit in het begin 'snel' afneemt en daarna stabiliseert. Zolang je er niet naar kijkt, doet het ook geen zeer 8)7

Ik laad mijn auto bijna altijd op tot 90%. Paar keer per maand tot 100%. Pas als het echt moet, gaat 'ie aan de snellader.
Dat is dan inderdaad wel redelijk in lijn met mijn auto. Zit nu op ongeveer 16.000km
Kijk er ook niet te vaak naar, maar leek me inderdaad zo snel te gaan. Just checking 8)
puccini schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 08:58:
Sept. 2024 gekocht nu batterij 99% 18.000 km
Opzich ook logisch dat mijn batterij dan sneller daalt in conditie. Voor mij worden deze kilometers in de helft van de tijd gereden.

[ Voor 18% gewijzigd door Bertus1337 op 15-01-2026 09:22 ]

• TheFruitNerd
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-02 10:07

TheFruitNerd

iets met fruit

Bertus1337 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 08:40:

April 2024 > 52.000km > 95,0% (in 95% van de tijd op 90% geladen).

- B.L.A.A.T. -

• iHansz
Juli 2024 > 17.464km > 99% (laad normaal op tot 90%, soms tot 100% wanneer daarna langere rit en gebruik regelmatig snellader want dan had hij maar geen auto moeten worden)

• iHansz
iHansz schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:58:
[...]

Heb er nergens (meer) iets voorbij zien komen. Vermoedelijk zijn 'ze' druk bezig met de recall, waar trouwens steeds meer landen bijkomen... Misschien kan dat 'euvel' met een update worden gefikst en nemen ze de rest dan mee (hoi Android Digital Key).
Getroffen landen (tot zover): Brazilië, UK, Australië, Zuid-Afrika, VS, Ierland, Malta, Turkije en de Verenigde Arabische Emiraten.

• Kylstram
@Patrick-99 Dank voor je uitleg.

Gr. Maarten

EX30 Core SMSR MY26

• poesje
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-01 19:03
StandardRange: Aug 2024 > 15000km > 99.5%
Normaal via stopcontact opladen met 8-13A, laden van 20 naar 80%. Af en toe voor calibratie naar 100% net voor een rit. Alleen voor vakanties/uitjes (4000km?) via tesla fast-chargen.

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:20
Hier 31.000km vanaf april 24. Accu 99%, LFP accu en twee a drie keer per week naar 100%. Rest van de dagen staat ie meestal op 50-60.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• rens-br

rens-br

Kan je dat percentage ook ergens in de App zien? Of alleen in de auto?

• iHansz
rens-br schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 19:56:
Kan je dat percentage ook ergens in de App zien? Of alleen in de auto?
Alleen in de auto. App is niet zo uitgebreid.

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-02 15:52

Swerfer

Hmm...

Ik heb hetzelfde gehad. De 12V accu loskoppelen reset de auto niet in dit geval. Er is een HVSD (High Voltage Service Disconnect ) connector die er voor zorgt dat het 12V systeem niet wordt overgenomen door het batterijpakket als je hem loskoppelt. Bij mij was het probleem opgelost door de 12V accu en de HVSD stekker Los te nemen. Let op dat de stekker best ingewikkeld werkt en lastig weer te koppelen is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nyI0mC0I-Zse3R36I-UuIioLXNg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SEDGtupYWM7hcWdWzHyvt2uC.jpg?f=fotoalbum_large

Bron: https://cdn.volvotechinfo...V_2024_5d_Electric_EN.pdf

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• HermanvdB
Swerfer schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:55:
[...]
Ik heb hetzelfde gehad. De 12V accu loskoppelen reset de auto niet in dit geval.
Het is toch iets waar ik liever van af blijf. De Volvo dealer heeft de auto hersteld en was niet duidelijk wat er is gedaan. “Software opnieuw geladen”. Hoezo? Waarom dan? Wat is de oorzaak? En nog belangrijker: kan het nog een keer optreden? De tijd zal het leren?

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

HermanvdB schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:09:
[...]

Het is toch iets waar ik liever van af blijf. De Volvo dealer heeft de auto hersteld en was niet duidelijk wat er is gedaan. “Software opnieuw geladen”. Hoezo? Waarom dan? Wat is de oorzaak? En nog belangrijker: kan het nog een keer optreden? De tijd zal het leren?
Dit heeft de ANWB bij mij gedaan. Hij kreeg alleen de stekker er niet meer op, mij was het wel gelukt :)

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• becopol
TheFruitNerd schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 12:58:
[...]

April 2024 > 52.000km > 95,0% (in 95% van de tijd op 90% geladen).
Van deze schrok ik in eerste instantie eigenlijk een beetje, maar na wat Googlen zie je dat dit wel normaal is. De eerste 2 jaar en 50.000 gaat de accu het snelst achteruit en daarna duurt het jaren en heel veel km's tot je een keer de 90% aantikt.

• TheFruitNerd
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-02 10:07

TheFruitNerd

iets met fruit

HermanvdB schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:09:
[...]

Precies dit heb ik in oktober mogen ervaren (zie link hieronder).
Gelukkig is het daarna niet nog een keer voorgekomen.

- B.L.A.A.T. -

• HermanvdB
TheFruitNerd schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:58:
[...]

Precies dit heb ik in oktober mogen ervaren (zie link hieronder).
Gelukkig is het daarna niet nog een keer voorgekomen.

[...]
Inderdaad, precies hetzelfde. :(

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-02 11:21

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Woensdag is mijn EX30 naar de garage gegaan voor de 30.000km beurt, die mijns inziens compleet nutteloos is (mijn vorige auto, een Model 3, had in 150.000km één keer service nodig en dat was om interieurfilter en ruitenwissers te vervangen). Het enige wat ze dus bij die beurt ook gedaan hebben is het interieurfilter vervangen. Alleen na dat onderhoud hoorde ik een irritante brom die gelinkt leek aan hoe hard de ventilator van de climate control draaide... Dus terug naar de garage... Daar bleek dat er bij het vervangen van het interieurfilter een blaadje in de fan was terecht gekomen waardoor die uit balans was. Daarna wilde ik weg rijden en zag ik een "SRS Error" waarschuwing met een icoontje van een airbag en een autogordel erbij... Looks serious... Weer terug dus, bleek dat bij de operatie om het blaadje te verwijderen de stekker van de passagierssairbag-knop was losgeraakt.

En dat bevestigt mijn overtuiging weer... Die 30.000km beurt is compleet onnodig en kan alleen maar juist problemen veroorzaken...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Volvoforlive
  • Laatst online: 19:01
fiNgLaRN schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 08:56:
[...]

Hier sinds mei 2025 en 20.000 op de tellert; 98,5. Opladen tot 90%. Snelladers op vakantie 2025 gebruikt. Toen begon de countdown.

• Ruvo
  • Laatst online: 16:36
2/3/24 > 42K > 97% (1ste jaar altijd tot 80% geladen, daarna standaard tot 90%).

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

52k2, 98%

Zelden snellader....

Laadschema (Home Assistant icm Zonneplan en Nordpool laden tijdens goedkoopste uren):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WkJiNU6UYOR-ESAm2x6JZSNf_mc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FwAKgUCVdF3lN8ieyqO6ImYD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 87% gewijzigd door Swerfer op 16-01-2026 13:48 ]

• puccini
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-02 10:30
Gert S. schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:12:
Vraag, alle functies van 1.7.1. zijn op mn schermen aanwezig echter:
1. De cruise control is bij de range stand heel onrustig. De auto rijdt vaak enkele km/h harder
dan ingesteld en geeft vaak onrustig gas. Dit was niet zo bij 1.6.4
2. De voorverwarming geeft een foutmelding en doet het niet in de ex30 en niet in de volvo cars app. Ook dit ging goed in 1.6.4.
Zijn er ook anderen met bovenstaande bevindingen?
Klopt, heb het ook gemerkt bij de laatste update (1.7.1) met cruise control aan, regelmatig een paar km harder of langzamer, soms juiste snelheid, en wat het vervelende is dat de auto vaak stottert als of hij op een vaste snelheid is ingesteld.
Hoop dan ook maar snel dat er een update komt welke het probleem gaat oplossen.

• Bertus1337
Swerfer schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:44:
52k2, 98%

Zelden snellader....

Laadschema (Home Assistant icm Zonneplan en Nordpool laden tijdens goedkoopste uren):

[Afbeelding]
Gok dat daar het grootste verschil in zit. Ik laad meerdere keren per week bij snelladers als ik onderweg ben.
Denk dat dat ook niet het meest ideale is voor de accu

• Roessel
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 19:32
Mijn Volvo met 70k nog een capaciteit van 91,5%. Gaat hier wel om de SR.

• krulwilg
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21:21
SMER van juni 2024.
54.500 km, SOH 94,5%.
Hoofdzakelijk (heel) traag geladen tussen 30% en 90%, sporadisch naar 100%.
+- 10% snelladen.

• GJS93
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 31-01 23:51
Roessel schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:23:
Mijn Volvo met 70k nog een capaciteit van 91,5%. Gaat hier wel om de SR.
Die van mij zit met 71k op de teller op 93% (ER)

• Cheetha
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 21:13
61k 94%

Twin, standaard elke dag thuislader naar 90%, paar keer per maand snellader

• Winus
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:16
Vanaf mijn iPhone een SE2020 en ook vanaf mijn iPad kan ik heel makkelijk een route gemaakt in Google Maps naar de auto sturen. Vanaf de iPhone SE2020 van mijn vrouw, ingelogd naar mijn account, lukt dat niet. Wat doe ik fout of wat zie ik over het hoofd?

EX30 Ultra SMER 2024

• Roessel
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 19:32
GJS93 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 12:19:
[...]

Die van mij zit met 71k op de teller op 93% (ER)
Dan heb je nog een paar % te gaan 😎 Ik moet ook wel zeggen dat het rijbereik niet het sterkste punt is van de Volvo. Hierdoor kom ik ook regelmatig onder de 5% thuis. Wat ik heb begrepen is dat ook niet al te best voor de accu.

• becopol
Winus schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 13:34:
Vanaf mijn iPhone een SE2020 en ook vanaf mijn iPad kan ik heel makkelijk een route gemaakt in Google Maps naar de auto sturen. Vanaf de iPhone SE2020 van mijn vrouw, ingelogd naar mijn account, lukt dat niet. Wat doe ik fout of wat zie ik over het hoofd?
Je moet in het account toestemming geven. Is een tijdje geleden een link over gepost, maar kan het niet meer vinden.

• Winus
becopol schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 15:34:
[...]

Je moet in het account toestemming geven. Is een tijdje geleden een link over gepost, maar kan het niet meer vinden.
Het vreemde is, dat wanneer ik Google Maps op de iPad van mijn vrouw open en een daar gemaakte route wil doorsturen, dit wel werkt. Al geprobeerd om de app op de iPhone opnieuw te installeren, maar dat gaf geen resultaat. Ra ra hoe kan dit.

EX30 Ultra SMER 2024

• GJS93
Roessel schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 15:11:
[...]

Dan heb je nog een paar % te gaan 😎 Ik moet ook wel zeggen dat het rijbereik niet het sterkste punt is van de Volvo. Hierdoor kom ik ook regelmatig onder de 5% thuis. Wat ik heb begrepen is dat ook niet al te best voor de accu.
Haha idd. Nee dat rijbereik is zeker een dingetje… sta de laatste tijd (zeker met die kou) iets te vaak aan een snellader dan ik zelf zou willen…

• IT-Crowd
  • Niet online
Het viel me afgelopen weekend weer eens op.
Als je als bestuurder (met de keyfob in je zak) eerder buiten het open / sluit bereik van de auto bent dan dat je laatste passagier de auto heeft verlaten dan sluit de auto zich niet meer af.

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:29
Wat mij dan weer opviel afgelopen weekend.
Ik moest even snel iets uit de auto halen en mijn vriendin bleef in de auto zitten, waarbij ik de keyfob (met volle batterij) daar had achtergelaten zodat het alarm niet opeens af zou gaan. Mijn telefoon nam ik wel mee, maar toen ik 5 meter van de auto vandaan was, ging deze toch op slot, ondanks dat de keyfob in de auto was.

• Skaninchen
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:04
IT-Crowd schreef op maandag 19 januari 2026 @ 08:38:
Het viel me afgelopen weekend weer eens op.
Als je als bestuurder (met de keyfob in je zak) eerder buiten het open / sluit bereik van de auto bent dan dat je laatste passagier de auto heeft verlaten dan sluit de auto zich niet meer af.
Herkenbaar, dochter blijft langer hangen in auto en krijg minuten later melding dat auto nog open staat. Dochter heeft deur wel goed afgesloten.

• Martin99
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:32
Meloenen schreef op maandag 19 januari 2026 @ 08:57:
Wat mij dan weer opviel afgelopen weekend.
Ik moest even snel iets uit de auto halen en mijn vriendin bleef in de auto zitten, waarbij ik de keyfob (met volle batterij) daar had achtergelaten zodat het alarm niet opeens af zou gaan. Mijn telefoon nam ik wel mee, maar toen ik 5 meter van de auto vandaan was, ging deze toch op slot, ondanks dat de keyfob in de auto was.
Haha, partner in de auto achter gelaten zonder keyfob en inderdaad... alarm werkt. Vond ze niet leuk _O-

• IT-Crowd
  • Niet online
Skaninchen schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:19:
[...]

Herkenbaar, dochter blijft langer hangen in auto en krijg minuten later melding dat auto nog open staat. Dochter heeft deur wel goed afgesloten.
Precies dat :)

• Fbrand
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 26-01 11:44
Mijn EX30 geeft soms op de snelweg vooral als het wat drukker is een hard waarschuwingsgeluid zonder verdere aanduiding waarom.
Heel irritant is dat, vooral als je niet weet waarom. Iemand een idee wat dat kan zijn en vooral hoe je dit kunt uitzetten?

• IT-Crowd
  • Niet online
Gisteren even gekeken naar de status van mijn accu (Extended Range).
Auto is van april 2024 en heeft 67K gereden, status van de accu is op het moment 97,5%

Wordt eigenlijk altijd thuis geladen tot 90% (zet hem eigenlijk altijd aan de lader als ik thuis kom ook als er nog ruim voldoende in de accu zit). Alleen in de vakantie / lange ritten gaat de auto naar 100% en/of aan de snellader.

• Makimba
  • Laatst online: 15:52
Fbrand schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:11:
Mijn EX30 geeft soms op de snelweg vooral als het wat drukker is een hard waarschuwingsgeluid zonder verdere aanduiding waarom.
Heel irritant is dat, vooral als je niet weet waarom. Iemand een idee wat dat kan zijn en vooral hoe je dit kunt uitzetten?
Geen ervaring mee, en toch even vragen voor de zekerheid; het is niet een snelheidsmelding oid?

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-02 11:21

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

GJS93 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 20:55:
Haha idd. Nee dat rijbereik is zeker een dingetje… sta de laatste tijd (zeker met die kou) iets te vaak aan een snellader dan ik zelf zou willen…
Het bereik bij deze temperaturen valt mij ook bar tegen... Maar wat nog het meest irritante is, is dat de schatting van het toekomstig verbruik zich er niet goed aan aanpast, waardoor je dus steevast met minder SOC dan verwacht op je bestemming aankomt. Zou toch niet zo moeilijk moeten zijn om die schatting aan de weers-/verkeers-/rij-omstandigheden aan te passen? "Goh, de afgelopen 1000km wordt er steevast meer energie verbruikt dan verwacht, misschien daar ff rekening mee houden?"

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• GJS93
Mx. Alba schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:41:
[...]

Het bereik bij deze temperaturen valt mij ook bar tegen... Maar wat nog het meest irritante is, is dat de schatting van het toekomstig verbruik zich er niet goed aan aanpast, waardoor je dus steevast met minder SOC dan verwacht op je bestemming aankomt. Zou toch niet zo moeilijk moeten zijn om die schatting aan de weers-/verkeers-/rij-omstandigheden aan te passen? "Goh, de afgelopen 1000km wordt er steevast meer energie verbruikt dan verwacht, misschien daar ff rekening mee houden?"
Eens idd, bij mij staat ie steevast in de winter op 321 km bij 90%. Nou, ik ben blij dat ik 230 km haal met 80% gebruik van de accu…

• fbenniks
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19:56
GJS93 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:31:
[...]

Eens idd, bij mij staat ie steevast in de winter op 321 km bij 90%. Nou, ik ben blij dat ik 230 km haal met 80% gebruik van de accu…
Daarnaast zit de Google maps aankomst percentage er ook vaak 5% naast als je pak weg 150/200km gaat rijden. Fijn als je snelladen gaat inplannen op 10% batterij. Daarom hou ik altijd 20% aan voor als hij er weer eens naast zit;-$

• Rob Voets
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:03
Bij mij is Google Maps erg exact wat betreft verwacht percentage bij aankomst. Zit er eigenlijk nooit naast. Zowel in zomer als winter.

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Rob Voets schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 18:58:
Bij mij is Google Maps erg exact wat betreft verwacht percentage bij aankomst. Zit er eigenlijk nooit naast. Zowel in zomer als winter.
Bij mij zit hij ook spot on.

• Jonasken
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 03-02 08:16
De actieradius valt mij ook wel tegen. Ik ben blij dat het maar een lease is... zelf zou ik hem nooit kopen.

• Winus
Kan iemand mij uitleggen wat de range-stand inhoudt? Die is te activeren via de knop rijstanden recht onder op het scherm.

EX30 Ultra SMER 2024

• Kylstram
Range, of actieradius: Actieradius Deze modus beperkt het klimaat en de rijprestaties om de actieradius te maximaliseren

EX30 Core SMSR MY26

• Winus
Kylstram schreef op zondag 25 januari 2026 @ 15:24:
Range, of actieradius: Actieradius Deze modus beperkt het klimaat en de rijprestaties om de actieradius te maximaliseren
Dank voor het snelle antwoord. Kon het via de app niet vinden, maar kennelijk niet goed genoeg gezocht.

EX30 Ultra SMER 2024

• iHansz
Ik gooi hem d’r nog maar weer eens in: https://www.volvocars.com...lse&drivingRatio=30,30,40

• rienn
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:36
Op die site hebben ze het over een range assistant app. Maar die heb ik nog niet ontdekt in de ex30.

• iHansz
Roumers voor MY27 (vanaf mei 2026): bestuurdersdisplay, nieuwe bekledingsstoffen en aanpassing modelbenamingen (zoals bij de EX60).
NB: In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 31-01 17:27
In een recent onderzoek van de consumentenbond "Wat is het meest betrouwbare automerk?" wordt er ook gefilterd op modellen en daar komt de EX30 zeer beroerd uit.

De EX30 scoort een 4,3 op betrouwbaarheid en een 8,6 op tevredenheid.
Vooral de betrouwbaarheid is opmerkelijk want daarmee is het met stipt de slechtste auto die vandaag de dag nieuw verkocht wordt.

Nu is er veel mis met de EX30 naar mijn mening, met name de keyfob en de software die wel eens niet doen wat ze moeten doen, maar ervaren jullie nou ook dat het echt zo'n slechte auto is?

• Bertus1337
Aomi schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:54:
In een recent onderzoek van de consumentenbond "Wat is het meest betrouwbare automerk?" wordt er ook gefilterd op modellen en daar komt de EX30 zeer beroerd uit.

Vooral de betrouwbaarheid is opmerkelijk want daarmee is het met stipt de slechtste auto die vandaag de dag nieuw verkocht wordt.

Nu is er veel mis met de EX30 naar mijn mening, met name de keyfob en de software die wel eens niet doen wat ze moeten doen, maar ervaren jullie nou ook dat het echt zo'n slechte auto is?
Rij hem nu een half jaar, dus heb het daarvoor niet meegemaakt. in de laatste 18000km heb ik eigenlijk niet heel veel last gehad van de software of de keyfob.
Keyfob hooguit een enkele keer dat je ff de hendel een tijdje open moet houden (moet wel zeggen dat m'n mobiel ook gekoppeld is)
Software denk ik nu 2 keer dat die niet goed opstartte, geluk voor mij dat het een kort ritje was, daarna deed alles het weer.

Knoppen op het stuur die niet werken heb ik nu 2 keer gehad.

Het meest irritante vond ik de Driver Alert die zo aanwezig was. Zelf ervoor gekozen een 3d geprint plaatje ervoor te zetten, dit neemt 95% van de irritatie weg. Hij meld nu alleen af en toe dat m'n handen aan t stuur moeten.

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:39
Vandaag om 17:26 nog 56% in de accu. Verwachte aankomst: 18:33 met 106km te gaan, zou met 24% aankomen. Helaas iets te positief ingeschat door Google Maps: was er om 18:32 met nog 10% in de accu. Nou was het -1 of zo dus vrij koud, maar reed gewoon 130km/h op de Autobahn zoals altijd. En ook na die laadstop dacht ie weer veel te positief, elke 20km verloor ik weer een procent van de aankomst-soc.

• rens-br

rens-br

Bij mij ook, zolang je rond de 100 km/h zit. Als je 120 of 130 km/h gaat rijden klopt er echt geen jota van. En kom ik steevast met veel minder procent aan dan bedacht.

• rens-br

rens-br

Ik heb geen keyfob, maar een pasje (Core), buiten het feit dat het echt 100 jaar terug in de tijd is en naar mijn mening niet thuis hoort op een nieuwe dure auto, is het wel betrouwbaar.

De rest van de auto vind ik ook super betrouwbaar. Enige waar ik echt nog last van heb zijn de knoppen op het stuur (al is het al een tijdje geleden) en het volume in mijn auto gaat harder of zachter naar aanleiding of ik meer of minder gas geef.

Verder echt een rock solid auto en ben zelf zeer tevreden ermee. Rijdt heerlijk, snel en stabiel. Android Automotive werkt goed.

• Danielson

Die 4,3 is wel erg laag, ik heb hem nu drie maand, maar geen enkel probleem buitenom het keyless entry verhaal, dat werkt inderdaad wel ruk, vooral als ik het b.v. vergelijk met de Renault 5 van mijn vrouw, daar werkt het gewoon bullet proof.

• imoul
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:14
rens-br schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 08:20:
[...]
en het volume in mijn auto gaat harder of zachter naar aanleiding of ik meer of minder gas geef.
Is dat niet gewoon een geluidsinstelling? Iets met compensatie, staat me bij dat ik dat in de instellingen heb gezien.

• Makimba
rens-br schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 08:20:
[...]

Ik heb geen keyfob, maar een pasje (Core), buiten het feit dat het echt 100 jaar terug in de tijd is en naar mijn mening niet thuis hoort op een nieuwe dure auto, is het wel betrouwbaar.

De rest van de auto vind ik ook super betrouwbaar. Enige waar ik echt nog last van heb zijn de knoppen op het stuur (al is het al een tijdje geleden) en het volume in mijn auto gaat harder of zachter naar aanleiding of ik meer of minder gas geef.

Verder echt een rock solid auto en ben zelf zeer tevreden ermee. Rijdt heerlijk, snel en stabiel. Android Automotive werkt goed.
Een 4,3 is wellicht wat laag. De auto rijdt in principe altijd, maar ik heb best vaak 'bijzonderheden':
- Noodingreep van de auto, gebeurt best wel vaak, tot nu toe 100% van de tijd onnodig;
- Software die niet werkt, Waze deed het lange tijd niet, Spotify stopt nu als ik een nummer aanklik, doet het erna wel weer, radio werkt 's ochtends pas vaak na 10 minuten rijden;
- Beslagen ramen; vaak bij de bestuurderskant linksboven blijft het beslagen, ook achterin blijven de ramen in de winter of met regen vaak redelijk beslagen;
- Knoppen op het stuur werken bij mij soms veelal niet;
- De range is beroerd, ik rij aardig door en kan dan met een Plus-versie 252 km rijden. En zelfs dat red ik amper met deze temperaturen. Nu kan je zeggen; rij rustiger, maar ik vind de tweede baan beetje irritant rijden. Dit is iets wat ik zelf doe, maar met verre uitwedstrijden in de winter moet ik consequent ergens een laadplek opzoeken. Weet niet of ik dat betrouwbaarheid vind, maar het is wel vervelend.

Daarnaast zijn er überhaupt met elektrisch rijden wat betrouwbaarheidsissues. Ik zat te kijken om richting Normandië te rijden, maar als ik elke 2 uur, 20 minuten moet laden word de reistijd wel erg enthousiast. Dat maakt de auto in mijn optiek een stuk onbetrouwbaarder dan een benzine/diesel waar je gewoon mee kan door kachelen. De auto rijdt echt heerlijk, superblij ermee, ik geloof oprecht in elektrisch rijden, maar de range moet echt naar 1000 km voordat ik het écht alleen maar voordeel vind tov een benzine/diesel.

• Aomi
Makimba schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 09:19:
[...]

Een 4,3 is wellicht wat laag. De auto rijdt in principe altijd, maar ik heb best vaak 'bijzonderheden':

....

Dat maakt de auto in mijn optiek een stuk onbetrouwbaarder dan een benzine/diesel waar je gewoon mee kan door kachelen. De auto rijdt echt heerlijk, superblij ermee, ik geloof oprecht in elektrisch rijden, maar de range moet echt naar 1000 km voordat ik het écht alleen maar voordeel vind tov een benzine/diesel.
Ik kan me het onderzoek niet meer helemaal helder voor de geest halen, maar de vragen waren een beetje in de trant van "heb je problemen met de auto gehad?" Waarbij de antwoorden waren in de richting van "nee, Ja maar ik hoefde er niet direct mee naar de garage, Ja en ik moest binnen een korte tijd naar de garage en Ja ik kon per direct niet meer met de auto rijden"

Ik neem aan dat een lege EV accu niet wordt geteld als een probleem waar je niet meer mee kan rijden want andere elektrische autos scoren wel hoog, met de Model Y als winnaar in de categorie elektrische autos.

• Makimba
Aomi schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 09:28:
[...]

Ik kan me het onderzoek niet meer helemaal helder voor de geest halen, maar de vragen waren een beetje in de trant van "heb je problemen met de auto gehad?" Waarbij de antwoorden waren in de richting van "nee, Ja maar ik hoefde er niet direct mee naar de garage, Ja en ik moest binnen een korte tijd naar de garage en Ja ik kon per direct niet meer met de auto rijden"

Ik neem aan dat een lege EV accu niet wordt geteld als een probleem waar je niet meer mee kan rijden want andere elektrische autos scoren wel hoog, met de Model Y als winnaar in de categorie elektrische autos.
Oh shit, zit ik een heel verhaal te typen 8)7 Ik heb er geen enkele keer mee naar de garage gehoeven nee, dus wat dat betreft is die betrouwbaarheid 100%. Dit was meer even wat frustratie delen :F

• robv73
  • Laatst online: 17:45
Iemand een idee of er nog nieuwe update aankomt? Is al weer bijna 5 maanden geleden....

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-02 14:43
Bij Volvo krijgen verschillende types een grote update voor wat o.a. de gebruikersinterface. Daarnaast wordt Google assistent vervangen door Gemini. Het is goed mogelijk dat er in de komende paar maanden een grote update wordt verwacht.

• Aomi
Makimba schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 09:31:
[...]

Oh shit, zit ik een heel verhaal te typen 8)7 Ik heb er geen enkele keer mee naar de garage gehoeven nee, dus wat dat betreft is die betrouwbaarheid 100%. Dit was meer even wat frustratie delen :F
Haha nee maakt niet uit, kun je niet weten natuurlijk.
Maar daarom verbaasd die extreem lage score me zo. Ja we hebben allemaal last van kleinere bugs maar het is nou ook weer niet zo erg dat we ermee naar de garage moeten.

• Hans1956
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:38

Hans1956

Pixel 8 Pro

Met een software bug naar de garage gaan heeft ook niet veel zin. De dealer kan daar niks mee als er geen update beschikbaar is. En vanuit Volvo is er weinig animo om bekende bugs op te lossen want updates zijn zeldzaam.

Volvo EX30 | SMER | Plus | Vapour Grey / Indigo | MY24

• becopol

Ik ervaar niet dat de EX30 een slechte auto is, maar ik heb best een lijst aan 'dingetjes' en ze zijn allemaal software-gerelateerd. In heel veel sijpelt toch door dat we te maken hebben met een Chinese auto met een Volvo-logo. Je ziet gewoon dat het al gauw 'goed genoeg' is en dat ze niet heel veel wens hebben het te verbeteren.

• Rob Voets
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:03
rens-br schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 08:16:
[...]

Bij mij ook, zolang je rond de 100 km/h zit. Als je 120 of 130 km/h gaat rijden klopt er echt geen jota van. En kom ik steevast met veel minder procent aan dan bedacht.
Ik rijd wel altijd 100 km/u max.

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Ik snap het wel, heb de auto nu 15 maanden en moest al een keer naar de dealer omdat de batterij van de KeyFob leeg was. De auto geeft dan melding 'geen sleutel gedetecteerd' en je moet een halve IT'er zijn (ben ik) om de KeyFob zo te positioneren dat de auto wel wil gaan rijden. Dat is absoluut onbetrouwbaar.

Ook als je de auto te dicht bij je huis parkeert moet je hele capriolen uithalen om de deur open te krijgen, gelukkig gaat het unlocken met de nieuwe app een stuk makkelijker. Ik ga de deur niet uit zonder dat ik keyfob en pasje bij me heb, omdat het soms gewoon slecht werkt.

Meestal goed maar soms ronduit onbetrouwbaar.

Het rijd heerlijk en als alles werkt is het een hele fijne auto, maar iemand zonder geduld met techniek zou ik deze auto niet aanraden.

Invoegen doe je zo!

• Jonasken
Volvo had beter een klassieke sleutel met knopjes op voor open en dicht meegegeven…! Ik heb ook regelmatig het probleem dat ik erbij sta en dat de deuren niet willen openen.

De EX30 rijd heel goed! Ook voelt de wagen heel degelijk gebouwd aan, echter zijn de minpunten van alles via het touch screen en niks van knoppen op de deurpanelen een grote fout in mijn ogen. Ook een schermpje achter het stuur mis ik wel.
Echter heb ik ook last van beslagen ruiten in de winter en zonder airco rijden is niet mogelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Jonasken op 27-01-2026 16:45 ]

• iHansz
Negen tips om de actieradius van je EV te optimaliseren als het koud is: https://www.autoblog.nl/n...n-als-het-koud-is-7207643

• rens-br

rens-br

imoul schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 08:26:
[...]

Is dat niet gewoon een geluidsinstelling? Iets met compensatie, staat me bij dat ik dat in de instellingen heb gezien.
Net nog even gekeken bij mijn Core en ik kan alleen volume instellen van alle kanalen (muziek, alarm, meldingen e.d) en bass en treble, maar kom jouw setting niet tegen.

Welke instelling zou dat moeten zijn?

• ivarga
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:39
rens-br schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:04:
[...]

Net nog even gekeken bij mijn Core en ik kan alleen volume instellen van alle kanalen (muziek, alarm, meldingen e.d) en bass en treble, maar kom jouw setting niet tegen.

Welke instelling zou dat moeten zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1-Ra_UVZFHqypfmaTDuPQOtSkD0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IdlW9Z2GygHw8rORJuJCXn8E.jpg?f=fotoalbum_large

• rens-br

rens-br

Morgen eens kijken als ik stil sta. Maar tijdens het rijden heb ik de optie 'geluidscompensatie' niet.

• IT-Crowd
  • Niet online
De niet stabiel werkende keyfob is inderdaad een dingetje. Ik bewaar de keyfob thuis in een blikken doosje dan gaat het openen 's ochtends meestal zonder problemen. Vergeet ik de keyfob in zijn slaapplaats te doen en blijft hij in mijn jaszak zitten, dan sta ik de volgende ochtend over het algemeen te kloten om de auto open te krijgen (auto staat voor de deur op de oprit). Daar had ik met mijn vorige auto met keyless entry (een renault megane) nooit last van.
Maar ook het kraken van de deurrubbers vind ik toch ook wel een ergernis die in de top 5 thuis hoort. Misschien dat het glazen dak in mijn Ultra de stijfheid van de carrosserie niet ten goede komt waardoor het gekraak ontstaat??
Verder vind ik dat de auto lekker rijdt, maar mensen die op de achterbank zitten zijn het daar minder mee eens. Die geven aan dat elk versnelling of vertraging van de auto daar heel erg voelbaar is.

• Jonasken
IT-Crowd schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:54:
De niet stabiel werkende keyfob is inderdaad een dingetje. Ik bewaar de keyfob thuis in een blikken doosje dan gaat het openen 's ochtends meestal zonder problemen. Vergeet ik de keyfob in zijn slaapplaats te doen en blijft hij in mijn jaszak zitten, dan sta ik de volgende ochtend over het algemeen te kloten om de auto open te krijgen (auto staat voor de deur op de oprit). Daar had ik met mijn vorige auto met keyless entry (een renault megane) nooit last van.
Maar ook het kraken van de deurrubbers vind ik toch ook wel een ergernis die in de top 5 thuis hoort. Misschien dat het glazen dak in mijn Ultra de stijfheid van de carrosserie niet ten goede komt waardoor het gekraak ontstaat??
Verder vind ik dat de auto lekker rijdt, maar mensen die op de achterbank zitten zijn het daar minder mee eens. Die geven aan dat elk versnelling of vertraging van de auto daar heel erg voelbaar is.
Krakende deurrubbers had ik ook. M’n garage heeft met een bepaald product de rubbers behandeld en sindsdien is het gekraak weg en nooit meer teruggekomen.
Pagina: 1 ... 104 105 Laatste