Dat Volvo de eerste is bevalt me niet.
Ik verwacht er eerlijk gezegd niet teveel van, mijn vrouw heeft een Renault 5 met Reno, die is ChatGPT based, maar die kan ook niet veel meer dan de basis van de auto bedienen.iHansz schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:12:
[...]
Wat ik heb kunnen nagaan via Gemini (🙃), wordt dat pas volgend jaar. Volvo & Polestar zijn wel de eersten die ‘t gaan krijgen. Andere merken volgen pas later.
Wat wil dan meerDanielson schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:02:
[...]
Ik verwacht er eerlijk gezegd niet teveel van, mijn vrouw heeft een Renault 5 met Reno, die is ChatGPT based, maar die kan ook niet veel meer dan de basis van de auto bedienen.
Zoveel... Ook gewoon generieke vragen kunnen stellen als je dat nu ook bij Gemeni of ChatGPT via voice doet... De Google Home met Gemini kan dat straks ook naar mijn weten.
Oke, Persoonlijk zou dat niet eens willen on nog meer gegevens naar die Google maffia te sturen, maar als jij dat leuk vind, moet je dat vooral doen.Danielson schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:55:
[...]
Zoveel... Ook gewoon generieke vragen kunnen stellen als je dat nu ook bij Gemeni of ChatGPT via voice doet... De Google Home met Gemini kan dat straks ook naar mijn weten.
Dan moet je denk ik geen Volvo EX30 rijden. Data gaat naar Google en Chinese Communistische Partij.puccini schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:52:
[...]
Oke, Persoonlijk zou dat niet eens willen on nog meer gegevens naar die Google maffia te sturen, maar als jij dat leuk vind, moet je dat vooral doen.
In de auto wil ik auto rijden. En niet allerlei dingen op internet zoeken enzo. zoals we de afgelopen dagen gemerkt hebben geeft dat alleen maar software problemen.
Navigatie is toch wel heel erg handig. Herkennen snelheidsborden ook.rienn schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:46:
In de auto wil ik auto rijden. En niet allerlei dingen op internet zoeken enzo. zoals we de afgelopen dagen gemerkt hebben geeft dat alleen maar software problemen.
Data blijft volgens mijn info bij Volvo en als ze het willen gebruiken om de een of andere reden dan moet je daar toestemming voor geven.Zapato schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:55:
[...]
Dan moet je denk ik geen Volvo EX30 rijden. Data gaat naar Google en Chinese Communistische Partij.
En om te navigeren hoef je geen gebruik te maken van de Google maps, er zijn legio andere apps.
Google Maps is de enige navigatie die echt geïntegreerd is met de auto. Uiteraard kun je ook een andere gebruiken, maar dan mis je m.i. een hoop voordelen. Ik vind Google Maps ook de duidelijkste navigatie app. In Android Automotive zit ook een hoop Google, o.a. Google Play om apps te downloaden. Ik heb geen idee of je het kunt gebruiken zonder Google account. Ik zie mijn EX30 een beetje als een Android telefoon op wielen, gemaakt in China. Als ik me zorgen zou maken over privacy zou ik zeker niet in een EX30 gaan rijden.puccini schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:08:
[...]
Data blijft volgens mijn info bij Volvo en als ze het willen gebruiken om de een of andere reden dan moet je daar toestemming voor geven.
En om te navigeren hoef je geen gebruik te maken van de Google maps, er zijn legio andere apps.
Goedemorgen, ik heb wat vragen aan de bezitters van een EX30 twin motor.
Ik rij momenteel een XC40 recharge twin en overweeg een overstap naar een EX30 twin ultra. Ik heb een paar vragen over de auto waar de dealer ook nog geen duidelijk antwoord op heeft en waar de handleiding ook geen uitsluitsel geeft. Ik heb hier wat discussie voorbij zien komen maar hoe het nu precies zit is mij toch niet helder. Ik heb een jaar geleden een korte proefrit gemaakt in een smer en binnenkort heb ik een smer een dag mee als mijn eigen auto voor onderhoud binnen is.
Concreet;
1. Werkt opd (hoge stand) bij een permanent ingeschakeld awd? Tot stilstand of laatste stukje bijremmen?
2.Werkt opd (hoge stand) bij automatische awd stand tot stilstand?
3.Als de awd bij veel vermogen vraag of gripverlies inschakelt, hoe lang blijft de awd dan ingeschakeld en is dat ergens van afhankelijk? Veranderd de opd functie dan ook?
3.Ruitenwisser, is er naast de regensensor ook een interval op tijd aanwezig?
4.De automatische vergrendeling. Ik begrijp dat je je iPhone als digitale sleutel kan gebruiken en de auto dan automatisch opent en sluit als je aankomt/wegloopt. En dat dit steeds de auto opent/sluit als je langsloopt, bijv hond uitlaten, kliko neerzetten etc. Lijkt mij onhandig omdat je toch steeds even wil checken of je auto wel weer sluit. Is er dit zelfde gedrag bij gebruik van de key tag? Is dit aan te passen naar het gebruik van de ‘automatische’ deurklink, dus dat je die even vasthoud of aantikt aan de buitenzijde voor openen/sluiten?
Dit zijn geloof ik wel de grootste irritaties die ik tegenkom.
Bedankt alvast
Ik rij momenteel een XC40 recharge twin en overweeg een overstap naar een EX30 twin ultra. Ik heb een paar vragen over de auto waar de dealer ook nog geen duidelijk antwoord op heeft en waar de handleiding ook geen uitsluitsel geeft. Ik heb hier wat discussie voorbij zien komen maar hoe het nu precies zit is mij toch niet helder. Ik heb een jaar geleden een korte proefrit gemaakt in een smer en binnenkort heb ik een smer een dag mee als mijn eigen auto voor onderhoud binnen is.
Concreet;
1. Werkt opd (hoge stand) bij een permanent ingeschakeld awd? Tot stilstand of laatste stukje bijremmen?
2.Werkt opd (hoge stand) bij automatische awd stand tot stilstand?
3.Als de awd bij veel vermogen vraag of gripverlies inschakelt, hoe lang blijft de awd dan ingeschakeld en is dat ergens van afhankelijk? Veranderd de opd functie dan ook?
3.Ruitenwisser, is er naast de regensensor ook een interval op tijd aanwezig?
4.De automatische vergrendeling. Ik begrijp dat je je iPhone als digitale sleutel kan gebruiken en de auto dan automatisch opent en sluit als je aankomt/wegloopt. En dat dit steeds de auto opent/sluit als je langsloopt, bijv hond uitlaten, kliko neerzetten etc. Lijkt mij onhandig omdat je toch steeds even wil checken of je auto wel weer sluit. Is er dit zelfde gedrag bij gebruik van de key tag? Is dit aan te passen naar het gebruik van de ‘automatische’ deurklink, dus dat je die even vasthoud of aantikt aan de buitenzijde voor openen/sluiten?
Dit zijn geloof ik wel de grootste irritaties die ik tegenkom.
Bedankt alvast
Vanmorgen ineens een android auto logo in de onderste balk, deze wil alleen verbinding maken met de telefoon, heb een iphone dus dat doet niets.
En gisteren was de instelling afstand t.o.v. voorligger instellen in diezelfde balk verdwenen !
Wat zijn ze toch aan het doen ?
En gisteren was de instelling afstand t.o.v. voorligger instellen in diezelfde balk verdwenen !
De icoontjes links in beeld zijn sowieso dynamisch, afhankelijk van je laatst gebruikte apps. De icoontjes rechts zijn ook dynamisch, aan de hand van welke rijstand je bent, P, R, D etc.puccini schreef op woensdag 10 december 2025 @ 10:22:
Vanmorgen ineens een android auto logo in de onderste balk, deze wil alleen verbinding maken met de telefoon, heb een iphone dus dat doet niets.
Ja dat begrijp ik maar heb Android Auto nooit gebruikt/geïnstalleerd en het afstand logo wordt ook niet zichtbaar tijdens het rijden zoals gebruikelijk, kort om een beetje vreemd.rens-br schreef op woensdag 10 december 2025 @ 10:34:
[...]
De icoontjes links in beeld zijn sowieso dynamisch, afhankelijk van je laatst gebruikte apps. De icoontjes rechts zijn ook dynamisch, aan de hand van welke rijstand je bent, P, R, D etc.
@Wavesailor Wij hebben een RWD, maar kom van een XC40 af. De opd in de EX30 is echt beduidend slechter dan de XC40. Veel minder soepel, zit een vertraging in voordat ie gaat afremmen. Komt wel tot volledige stilstand.
De regensensor kan interval instellen.
De auto vergrendeling is irritant. Laden stopt als ie open gaat, werkt regelmatig niet goed. Deurklink reageert ook matig tov de XC40. Onze BMW kan de keyless entry in menu ingesteld worden dat ie bij thuisadres niet reageert, dat is echt fijn. Zou Volvo ook moeten doen.
Geluidsdemping in de EX30 is ook wel echt stuk minder.
De regensensor kan interval instellen.
De auto vergrendeling is irritant. Laden stopt als ie open gaat, werkt regelmatig niet goed. Deurklink reageert ook matig tov de XC40. Onze BMW kan de keyless entry in menu ingesteld worden dat ie bij thuisadres niet reageert, dat is echt fijn. Zou Volvo ook moeten doen.
Geluidsdemping in de EX30 is ook wel echt stuk minder.
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Het scheelt dan ook 10k in aanschafprijs en dan zie je overal terug.
Voor mij is het grootste verschil in de OPD dat de Volvo EX40 veel beter afremt bij stoplichten en compleet zonder enige schok tot stilstand komt. Er is trouwens wel iets waar de EX30 beter scoort en dat is het onderstel. De EX40 stuitert bijvoorbeeld als je over een tramrails gaat, de EX30 heeft dat niet.
Hoofreden voor mij om voor de EX30 te gaan en niet de EX40 is het formaat. Ik rij veel in de stad en de meeste SUV's zijn gewoon veel te groot. Zelfs de EX30 is eigenlijk te breed, de lengte is top.
Voor mij is het grootste verschil in de OPD dat de Volvo EX40 veel beter afremt bij stoplichten en compleet zonder enige schok tot stilstand komt. Er is trouwens wel iets waar de EX30 beter scoort en dat is het onderstel. De EX40 stuitert bijvoorbeeld als je over een tramrails gaat, de EX30 heeft dat niet.
Hoofreden voor mij om voor de EX30 te gaan en niet de EX40 is het formaat. Ik rij veel in de stad en de meeste SUV's zijn gewoon veel te groot. Zelfs de EX30 is eigenlijk te breed, de lengte is top.
Heb dit probleem ook sinds begin vorige week, een keer men ruiten willen schoonmaken door ze omlaag en weer omhoog te doen. Passagiers zijde bleef voordat ie helemaal bovenaan was weer naar beneden gaan. Nu uiteindelijk wel weer dicht gekregen. Maar sindsdien krijg ik elke keer de melding via de app dat de ruit aan de passagiers zijde openstaat (terwijl dit niet zo is).blax schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:09:
Zijn er meer met problemen met de de ruit aan de passagiers zijde? De afgelopen weken gaat bij sommige ritten de ruit aan de passagiers zijde plotseling open en is dan weer lastig dicht te krijgen. Vanmorgen had ik het weer en kreeg de ruit niet voor langere tijd gesloten. Uiteindelijk ergens gestopt en volgens deze handleiding de ruit gereset. De rest van de rit bleef het nu gesloten, ben benieuwd voor hoelang. Vind het vreemd dat een herkalibratie nodig is. Heb dat nog nooit gehad in al mijn voorgaande auto's.
Daarnaast de laatste tijd ook een aantal keren gehad dat de spiegels niet in de juiste positie gaan staan. Door de spiegels een keer in te klappen en weer uit te klappen verhelpt dit, maar is wel rete irritant als je hier gedurende de rit achter komt.
Volvo EX30 SMER
Is dit ook nog zo na de laatste software update waarbij je drie keuzes aan opd hebt? Ik las daar toch blije reacties op maar jij vindt het nog niet zo goed als bij de 40?becopol schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:13:
Het scheelt dan ook 10k in aanschafprijs en dan zie je overal terug.
Voor mij is het grootste verschil in de OPD dat de Volvo EX40 veel beter afremt bij stoplichten en compleet zonder enige schok tot stilstand komt.
Eens dat je ziet dat de 30 een goedkopere auto is maar vind hem toch wel leuk. De 40 vind ik echt geniaal goed op allerlei details maar ik heb de ruimte gewoon niet meer nodig en vond de 30 erg lekker rijden.