Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:07
Beste allen,

Het einde van de saldering zit er helaas echt aan te komen. Hierover heeft iedereen een mening....

Echter kriebelt het bij mij om een thuis accu van 10 kwh aan te schaffen. De reden is als volgt; als de saldering verdwijnt ga je dus over alles wat je koopt ook belasting betalen. Deze wordt nu nog weggestreept. Daarnaast kunnen wij waarschijnlijk vanaf halverwege maart tot en met oktober dan uit met deze accu en zonnepanelen. Enkele koude en bewolkte dagen in Maart uitgezonderd.

Wij hebben een tussen woning welke wij (op de badkamer na) verwarmen doormiddel van airco's. Dit hebben wij afgelopen winter voor het eerst gedaan en dit is goed bevallen. Aan de achterzijde van de woning liggen 9 zonnepanelen 415 wp met een 2300 solar edge omvormer. Aan de voorkant liggen 10 panelen met een 3000 Solar edge omvormer. Beide sets zitten op een eigen groep.

Nu is mijn vraag waar sluit ik een thuis accu aan. Is dat op een nieuwe groep? is dat op de groep van een van de twee sets zonnepanelen? Waar kan ik de accu (laten) plaatsen? moet dit binnen een bepaalde afstand zijn van de meterkast of kan hier een lange kabel tussen zitten en kan ik de accu in de schuur hangen? Hier kan ik weinig over vinden...

Daarnaast vraag ik mij af hoe jullie denken over een thuis accu in Nederland.

Wij verbruiken nu ongeveer 4500 kwh per jaar en 350m2 gas. Geschatte opbrengst zonnepanelen 5000 kwh. Reden over capiciteit; mogelijke aanschaf plug in hybride of elektrische scooter.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-11 06:05
De accu wordt normaliter op de omvormer aangesloten, mij is niet bekend of het mogelijk is om 2 omvormers op 1 accu aan te sluiten. Hoe oud zijn je omvormers? de nieuwe generatie omvormers zijn compatible met accu's.

Even offtopic. Waarom maar een 2300Wp omvormer op 3735 wp panelen, lijkt me heel erg ondergedemensioneerd. Zelfde geld voor de andere kant.

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:07
sjtienuh schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:27:
De accu wordt normaliter op de omvormer aangesloten, mij is niet bekend of het mogelijk is om 2 omvormers op 1 accu aan te sluiten. Hoe oud zijn je omvormers? de nieuwe generatie omvormers zijn compatible met accu's.

Even offtopic. Waarom maar een 2300Wp omvormer op 3735 wp panelen, lijkt me heel erg ondergedemensioneerd. Zelfde geld voor de andere kant.
De omvormer achter is van februari 2023. Het lijkt misschien een overkill aan panelen, maar de ligging is te ongustig om het maximale vermogen te halen. De panelen aan de voorkant liggen wel gunstig maar dat zijn panelen van 295 wp + omvormer uit 2018.

Heb slechts enkele dagen waarbij het vermogen afvlakt. Een duurdere omvormer zou zichzelf achter nooit terug verdienen. De terugverdientijd van de panelen is ook wel vrij lang, maar er was nergens anders meer plek.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Reken eens uit wat je je kost en oplevert.
Kijk ook of je die PHEV hiervoor kunt gebruiken ipv een thuisaccu.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:48
Op dit moment nog niet rendabel…

Maar de solaredge HD wave omvormers zouden zonder extra hardware met de 400V solaredge home battery overweg moeten kunnen.

Mocht een van je omvormers buiten garantie kapot gaan: beide daken moeten op 1 omvormer kunnen. Zo zonder de details kan ik niet zeggen of de 3000W op lange termijn voldoende is voor beide daken samen, maar bij defect van de 2200 is het waarschijnlijk okay, zeker als overbrugging, om samen te voegen.

Dat kan met koppelen strings of met y-splitters (se3000h heeft maar 1 set mc4)

Home battery gaat ook parallel met de PV strings.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als je niet vast wil zitten in het SE ecosysteem, zou je in Het Sessy thuisaccu verzameltopic, Thuisaccu: al interessant (voor mij)? en Zelf een powerwall bouwen kunnen kijken hoe het de pioniers vergaat.
Dan kom je vanzelf bij De toekomst van salderen en Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. uit, misschien ook Geld verdienen met de energierekening.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1