Ik heb de Pixel 8 (non pro) nu bijna een week en ik ben in het dagelijks gebruik heel erg tevreden over het toestel. De kale android is soms nog wat wennen, maar na een week weet je bijna niet anders meer.
Over de camera was ik in het begin enorm enthousiast, maar ik merk dat er toch wat tekortkomingen zijn. Ik ben nog niet helemaal in de foto instellingen gedoken, daardoor staat alles op "standaard". Zo vind ik de processing die Google eroverheen gooit behoorlijk extreem, zeker bij foto's waar veel detail op te zien is.
Bij onze hond vind ik het goed te zien, daar zijn de randen niet mooi, dit valt mij bij meer foto's op, zeker bij de portret functie zijn de randen vaak niet goed.
Op de tweede en de derde (zelfde foto) is er te veel sharpening overheen gegaan, dit zie je duidelijk bij de golfjes, dit doet wat onnatuurlijk aan. Bij deze foto heb ik mijn zoontje weggehaald met de magische gum en de andere heb gedaan in Photoshop met generative fill. Zoek de verschillen.
De portretmodus heeft moeite om de randen goed te herkennen bij veel details, zie:
:strip_exif()/f/image/nvidY3K8XF38H66P2vBgE9FK.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is natuurlijk een lastig voorbeeld, maar ik zie dit ook bij andere foto's met de portretmodus en dan met name bij de haren, ook als de foto closer is gemaakt. Ik vind het beter werken om de foto achteraf aan te passen. Mijn 4 jaar oude p30 pro deed dit beter, al zaten daar regelmatig onscherpe missers tussen.
Nog een paar foto's:
Van de avondfoto's is er een met de nachtmodus gemaakt en 1 met de lange belichting.
Wat ik jammer vind is dat er geen belichtingscorrectie direct op de camera is, tikken op een deel en dan lichter of donkerder maken met een veeg naar boven of beneden. obv. die belichting. Maar de Pixel pakt de belichting uit zichzelf al en stuk beter, kijk bijvoorbeeld naar de foto in het bos. Met mijn P30 waren dit soort foto's vaak over of onderbelicht.
Al met al (ai

) ben ik wél tevreden met de Pixel 8 (non pro), deze paar voorbeelden komt de telefoon (nog) niet goed tot zijn recht. Maar in de meeste gevallen juist wel! Zo zijn er foto's die onscherp zijn die je nog kan "redden" en in 90% van de gevallen zijn de foto's erg goed. Ik ga binnenkort nog wel in de instellingen duiken om te kijken of er nog meer in zit.