Verbouwing van een oude ruine in Portugal, costa Vincentina

Pagina: 1 ... 6 ... 9 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fcs
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 23:17
Panzer_V schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:38:
Je bent een bron van inspiratie @fcs

Ik volg vol interesse jouw topic en, met een klushuis voor mijzelf in het vooruitzicht, doe veel ideeën op hier.

Ga zo door!
Kijk eens! Gelukkig kan ik iemand helpen.
Dat is voor mij meer dan genoeg.
Ben blij dat te horen.
Success met je klus huis.
Probeer alles in segmenten te doen.
Op te delen in kleinere deeltjes. Dan raakt men de overzicht niet kwijt, iets dat soms gebeurt. Dan moet ik mijself even bij elkaar raapen en terug naar basic. 1 ding tergelijk. Heb hier bv nog een halve ha bos dat ik eigelijk verplicht moet onderhouden.

Heb daar geen tijd en of geld voor. Dat komt wel wanneer de verbouwing klaar is. Dat is weer een andere gedeelte. Er moet ook een soort van weg in komen om er op zijn minst met een flinke jeep te komen. Dan nog het is een helling van meer dan 45° upsie 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-09 21:14
Ik gebruik het blog voor ontspanning ;) ik heb wel ontzag voor je voor mij komt er maar 1 klus maandje aan en dan verhuizen en daarna 2 jaar meerdere projectjes. Maar dat is niets vergeleken met wat hier gebeurd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:26
@fcs Telkens als ik een post van jou lees, vooral een met foto's, dan wil ik steeds bij bepaalde delen en/of foto's op het duimpje klikken, alleen heb ik dat dan al gedaan. Meestal zijn jouw posts dus eigenlijk meerdere duimpjes waard.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• fcs
Truus01 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 17:02:
@fcs Telkens als ik een post van jou lees, vooral een met foto's, dan wil ik steeds bij bepaalde delen en/of foto's op het duimpje klikken, alleen heb ik dat dan al gedaan. Meestal zijn jouw posts dus eigenlijk meerdere duimpjes waard.
Hahahahahaha
Snap ik. Heb het ook. Als ik op iemand wil tumbsupen. Soms vergeet ik dat ik dit al gedaan heb. Dus verwijder ik de 👍 en plaats ik het terug ups.
Maar dank voor de complimenten. Waardeer ik zeer en geeft ook moed om door te gaan met dit topic.

Vandaag en gisteren was het dag shift draaien. En verbouwen. Dus vandaag Ben ik een behoorlijk kapot.
Morgen opruimen en over morgen ook.

Daarna plaats ik wel wat details fotos wanneer het schoon gemaakt is.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• fcs
Klein update van mijn kant met het huis een beetje opgeruimd (upsi had te snel geplaatst zonder fotos hehehehe 8)7 |:( ) :

Telefoontje gehad van bouw bedrijf.
Iemand had verkeerde order geplaatst. Hij wou niet terug rijden met volle wagen. Is alleen berg op (met 4 m3 aan nr 2 grind dus heel zwaar)
Of ik het niet wou hebben. Moet toch een drainage systeem hebben. Kom maar op...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QYJ1YAts0aVhqUKiYdsKVDW_OPY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jg8RGD4r78SLxLxKIGMUiI3Z.jpg?f=fotoalbum_large

Dus heb ik alleen de plastik met membraan nodig voor de drainage..

Op de eerste foto zien we de rij tegels waar de badkamer komt.
2 meter lang bij 1.60 meter breed.
Wc en was bak asn de linker kant duche poliban aan de rechter kant met deur ervoor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gro5zuS-Mqq4KesbAo4FOxEMe-0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eWQD5RkKAdBfFxcoDKTMuAC4.jpg?f=fotoalbum_large

Hier in deze hoek naast de badkamer komt de keuken. Krijgt een aanrecht in L form met de lange kant onder het raam. Korte kant bij de deur. De grote koelkast komt ergens anders en er komt hier een kleine onder het aanrecht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/duDcCIaEkK79GmI4WsRfLRTTItk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/84FAW3kfPjQgGL9mK0aZ5vmJ.jpg?f=fotoalbum_large

Deur en kozijn moet nog geplaatst worden.
Met mini lintel. De trap komt vanaf de deur naar boven toe. Verhooging komt in een L form met ruimte voor de trap.
Bed komt boven de badkamer.
Wordt dus iets van 2 m breed met 5 lang (ongeveer).
Bij de kant van de L bij de trap, komt een bomstam boomstam (nee we plaatsen hier geen bommen.. daar zijn er al genoeg van in de wereld) van +/- 15 a 20 cm eucalyptus. Vrij van de bast natuurlijk maar met alle natuurlijke formen.
Dit gaat als support dienen voor de verhooging. Hierbovenop komt een balk van 18x16 ofzo.
Daarop weer de planken van 2 cm (ook pijnbomen planken).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/osdVzmBzTGwtRN6zN4Y_RQwARZs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ED0rjh1nUOVQT8Se1vez1H1O.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien plaats ik nog wat fotos. Maar wil opschieten met opruimen. Regen komt eraan..
Dus we zijn op tijd klaar met dit deel van de renovatie.

Tv komt aan de linker kant.
Open haard of salamander komt naast de binnen deur. Tv komt ver genoeg van de salamander. En ik ga een kleintje kopen. Niet groter dan 40 cm ofzo.
Electra kast komt achter de tv. Tv krijgt een arm zodat ie tegen de muur aan kan. Dan laat ik de vogelhang beugel hier op kantoor voor een kleinere tvtje.

Genoeg tijd gehad om alles op te ruimen.
Plastic, cement en kalksteen stof zakken. Gebroken bakstenen, alles sorteren ect ect. Klaarmaken voor de volgende deel van de verbouwing.

Dus wat meer fotos.

Dit is de achter kant van het huisje.
Hier moet nog cement erop en glad gestreken.
Hier komt ook de drainage om te voorkomen dat er in de vloer onder de plastik water komt te zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WcT7UH9QStVbb5yNUkOZwrKC4jE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wk4OlqeABnk0lekHvmNXf4QE.jpg?f=fotoalbum_large

Onderste foto is de morderne aard lek schakelaar.
Deksel moet er nog op met lange schroeven.
Randen beetje beter afwerken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sGNY3rPVM6W2J1PJFZ9yCgf5R70=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SScxOtF2T1QiiH47WATuCbt4.jpg?f=fotoalbum_large

Nog een overzicht foto.
Rechts onder zien we een 4 cm buis die verlengd gaat worden en ingegraven.
Dit zorgt er voor dat ik de electra meter buiten aan de rand van mijn landgoed kan plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nV5v-IRjrumcP4nFa1SpdHttmkA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2BSEL8e1aYN4yQehaOybDMsJ.jpg?f=fotoalbum_large

Op deze foto zien we hoe de electriciteits kabel binnen komt. Die paal wil ik dus daar weg hebben.
Lelijk en meerdere mensen hebben hun hoofden (inclusief ik :( ) tegen aan gestoten.

Daarnaast is hier duidelijk dat de muren schuin naar binnen toe lopen. Dus dunner zijn dan emtegen de grond. Dit is vanwegen het gewicht van de geramde aarde loopt af naar boven toe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_hV9k1S9d3Ipt3kQlpNOZErwXn4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MOV3vSWN36jlodILO2r2dlFx.jpg?f=fotoalbum_large

Cement platform naast het huis is ook opgeruimt.
Kom maar op regen :+
Heb hout binnen klaar staan om aan te steken en lekker warm te houden

[ Voor 129% gewijzigd door fcs op 24-10-2024 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-09 23:52
Mooi om zo te volgen, diepe buiging voor alle vorderingen, groot respect!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davefox
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11:03
Ziet er allemaal goed uit. Hoop dat je snel kunt genieten van je casa

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fcs
Houtenklaas schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 14:32:
Mooi om zo te volgen, diepe buiging voor alle vorderingen, groot respect!
Niemand hoeft/hoort voor mij of iemand anders te buigen 😅
Of bedoelde je deze smile te gebruiken? _/-\o_ 🤪
davefox schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:26:
Ziet er allemaal goed uit. Hoop dat je snel kunt genieten van je casa
Zit al bijna 100% op mijn landgoed. Maar nog niet in mijn casa. Nog eventjes dan zit ik er.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• fcs
Zo.
Vandaag meer opgeruimd en een begin gemaakt voor de tijdelijke deur die ik hier heb. Deur is 74 cm met frame. Opening is 1 meter moet dus iets improviseren.

Opgeruimd is het vele malen mooier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYb2rwBjnICUTBWo0OJVHUp1Qf8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aSQd4aA605ZsYOVSlyD6RMnp.jpg?f=fotoalbum_large

Beetje spelen met de ruimte die ik heb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bi7YHJNr4W4-yFlneFTUzNI24eQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EGqHAPvGf5buvYVR87MvsaUz.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb 2 aanrecht bladen van 1.47 meter. Een met was bak en een zonder.
Heb nog niet door hoe ik dit ga aanpakken...
Tevens heb ik nog een kleinere van 95 cm.
Morgen tijdens werk (als drukte het toelaat) even met sketchup spelen en kijken wat ik er mee kan.
De kant van de deur is 2.07 cm
Andere zijde bij het raam is ook een krape 2 meter.

Met de huisige config is het een beetje vreemd.
Nog even spelen en kijken.

Teven een begin gemaakt aan de tijdelijke deur, de andere deur laat even op zich wachten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AdQGpJ1zOqG_Xmi4BfwQIsASTMc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ywybkXT2MLRSUjJWkFQ6RXrY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kkYygoWN-gxPSqg_qfRvvs7K0-k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e9y1gyUFk10k8EzW6zc0SsfR.jpg?f=fotoalbum_large

Met de 2 zijlaten toegevoegd is het 74 cm. De breedte die ik moet hebben. Hier tegen aan gaat het frame geschroefd worden. Dan kan dit dicht.

De uiteindelijke deur gaat een totale verrassing voor jullie zijn >:) O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:59
Lekker bezig! Mooi hoe je die tijdelijke deur maakt.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• fcs
Panzer_V schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 21:00:
Lekker bezig! Mooi hoe je die tijdelijke deur maakt.
Yep. Keep it simple and stupid :D

En de deur is geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fsyEZoXccJwxtPQFgorWsVxhH5Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Hd1mUjPmFOUdj7Phv1lxcLi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VkclPsyqD09gz6qY0Nrns3bUt9Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sztsrrN5PODGUTHFPBPjXAzf.jpg?f=fotoalbum_large
Is maar kleine deurtje.

Beter iets dan helemaal niks. Nu kan ik hier weg gaan zonder steeds te denken moet terug, is niet goed afgesloten.

We hebben een deur besteld, helaas was de 2de hands deur niks geworden, omdat het zeker nog 3 maanden duurt voordat die er komt.

De nieuwe deur komt in 3 weken. Wel een hoop verschil. Wat het gaat worden, hoe het eruit gaat zien, dat laat ik even een verrassing worden ;) >:)

Helaas qua budged gaat het een flinke kosten post worden. Waar de 2de hands 120e koste, gaat deze 1000e kosten.
Maar goed, dit kunnen we in gedeeltes betaalen, 300 aanbetalen, en dan de rest bij aflevering. Dus das te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:13

Vliegvlug

Flight Simple

Vind dit al best een mooie deur maar inderdaad wat smal.

Ben echt heel erg benieuwd wat je nieuwe deur gaat worden dat je er zoveel voor over hebt!
Kan niet wachten tot de onthulling :)

Keep up the good work! d:)b

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• fcs
Vliegvlug schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 14:12:
Vind dit al best een mooie deur maar inderdaad wat smal.

Ben echt heel erg benieuwd wat je nieuwe deur gaat worden dat je er zoveel voor over hebt!
Kan niet wachten tot de onthulling :)

Keep up the good work! d:)b
Dit is idd een mooie deur. Het probleem is echter dat het geen raam heeft.
Dat heb ik wel nodig, aangezien ik alleen 1 raam heb.
Mag niet meer toevoegen, wegens locale weten. Anders is het geen renovering meer, maar verbouwing, en daarvoor moet ik licenties aanvragen.

Dat probeer ik te voorkomen (gaat jaren overheen voordat ik toesteming krijg).

De nieuwe deur gaat een raam krijgen. En een kleine deurtje om alsnog geheel gesloten te kunnen zijn wanneer ik er niet ben.

Weet zelf niet hoe het exact gaat worden (heb voorbeeld fotos gezien van andere deuren). maar hoe mijn deur gaat worden.. tja... dat weet ik niet.

Vandaag heb ik niet zo heel veel kunnen doen, wegens regen en dubbele shifts.
Moest voor iemand inspringen (gast verwarde de dagen waardoor hij niet is komen op dagen).
Maar goed, komt mij goed uit, zodat ik wat extras heb voor de deur :+ :D
En doordat het best wel rustig was, heb ik in sketchup het een en andere kunnen doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n42E5yy6KpbsKxQY2GMs9_4S1Es=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/16iTby2EgtbK0z6GWC4QKi3z.jpg?f=fotoalbum_large

Heb zo het vermoede dat het dit gaat worden.
van rechts (naast de deur) naar links:

L formige aanrecht.
kleine koelkast voor onder het aanrecht.
Kleine ruimte om koelkast tegen hitte te beschremen van het fornuis.
hoek om dingen te bewaren, of snijden ect, met harmoica deuren of hoekdeuren onderin.
afwasmachine (heb ik gekregen, ben gek als ik hem niet gebruik)
wasbak met kast onderin.

Zo kan ik al de geinstalleerde zaken gebruiken (elektra en grijs water afvoer).
hoef alleen de afzuig buis te verplaatsen en verlengen, maar dat is geen probleem.
Die verberg ik wel ergens achter ofzo.

PS de kleuren worden niet gebruikt natuurlijk. Das enkel om wat inzicht te krijgen in het totaal plaatje.
Gisteren heb ik geprobeerd met wat tegels het een en andere te bekijken in de keuken, maar lukte mij niet.
Via sketch up lukte wel om een goede layout te bedenken.
Alles is op de juiste schaal. Hoekdeur wordt een beetje klein, maar geeft niks.
Het is immers een kleine keuken.

Morgen moet ik even een kleine pauze doen met de verbouwing, en wat hout voorraad aan vullen. heb wel genoeg, maar vind het niet leuk om voorraad te zien weg branden O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Electrowolf
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-09 00:30

Electrowolf

Mod met Liefde!

Volgens mij had je het nog nooit verteld, dus even de vraag: wat voor werk doe je eigenlijk? En heeft dat ook maar enige relatie met het handig zijn in het verbouwen renoveren van huizen?

Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen, in #TMF is altijd wat te doen. || http://quotes.negotiator.nl/7270 || /16 at work

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Electrowolf schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:35:
Volgens mij had je het nog nooit verteld, dus even de vraag: wat voor werk doe je eigenlijk? En heeft dat ook maar enige relatie met het handig zijn in het verbouwen renoveren van huizen?
Dit vraag ik mij ook al de hele tijd af.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13:18
In de openingspost:
Over de bouw kennis:
Ben een techneut op computer en netwerken ja, maar geen bouw techneut ;p
Aan de ander kant, ik heb gelukkig geen 2 linker handen. Misschien een halve linker hand hehehe.
Heb het geluk dat mijn jongere broertje timmerman is. Hij zal mij gaan helpen, en wat tips geven. De rest zal ik doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fcs
Ben even weg geweest, moest wat zaken op orde brengen en wat regelen.

Weinig kunnen doen aan de verbouwing, maar wel wat onderhoud gepleegd aan de moes tuin, (is nu perfecte weer en tijd er voor).

Even wat antwoorden geven/bevesitgen:
Voor alle 2 de vragen, nee, heb niks te maken met verbouwingen. Mijn jongere broer (1.5 jaar jonger) is de timmerman hiero in de familie. Ben zeg maar met een parachut vanuit het vliegtuig sprongen en heb dit zo opgepakt.

Totaal geen een verbouwings ervaring (tuurlijk, gereedschap vasthouden, schroefje in draaien, kastjes in elkaar zeten ect lukt aardig) maar iets van deze orde nee, nooit van mijn leven gedaan.

Maar waarom gooi ik mijzelf dan zo voor de wolfen???

Nou, omdat ik het leuk vind. En van uitdagingen hou. En omdat ik bijna geen geld heb om de bank af te betalen, en vaklui+ materiaal.
Ik vind het zeer belangrijk om de hypotheek en alle andere onkosten te garanderen, en dan pas materiaal kopen.
Vandaar dat ik zoveel mogelijk zelf probeer te doen.
En wanneer er hier vaklui aanwezig zijn, dan ben ik hun assistent om te leren. Heb een hoop geleerd door alleen te kijken en vragen te stellen.

Dan kan ik de rest uitvoeren.

Nu terwijl ik dit type, zit ik shifts te draaien in mijn home office.
En teregijlijker tijd hoor ik buiten een uil en kerkuilen (zang is anders) zijn ding doen.

Of overdag hoor ik adelaars
Waar in de stad hoor ik dit??

Dus ja, heb het er voor over.
Het is ingepland toen ik deze boerderij/landgoed kocht.
Met het idee om een hoop zelf te doen, zo ecologisch mogelijk, met hier en daar wat shortcuts nemen, maar die nog wel binnen de Portugeese wetten vallen (die zijn natuurlijk anders dan in Nederland, zeker met betrekking tot bouwen/verbouwen).

[ Voor 8% gewijzigd door fcs op 29-10-2024 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrowolf

Electrowolf

Mod met Liefde!

Mooi om te horen ;).

Vraag het vooral ook een beetje omdat je het telkens over shifts hebt, maar ik eigenlijk geen idee heb wat je dan voor soort dingen doet. Uit de reactie van @Toke_gt maak ik op dat je dan aan het service desken of onderhoud aan een netwerk aan het doen bent?

Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen, in #TMF is altijd wat te doen. || http://quotes.negotiator.nl/7270 || /16 at work

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fcs
Electrowolf schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 20:16:
Mooi om te horen ;).

Vraag het vooral ook een beetje omdat je het telkens over shifts hebt, maar ik eigenlijk geen idee heb wat je dan voor soort dingen doet. Uit de reactie van @Toke_gt maak ik op dat je dan aan het service desken of onderhoud aan een netwerk aan het doen bent?
Een beetje van beide.
Zit op een NOC in een GDC, zeg maar soort van bijzaak voor dit internationale bedrijf, hoofdzaak is GDC. Doe idd onderhoud en monitoring.
Bij monitoring moet ik wanneer het niet opgelost kan worden, iemand uit hun nest wakker bellen >:)
En bij onderhoud wat changes uitvoeren die wij kunnen uitvoeren.

Het lastige hieraan is dat we meerdere projecten tergelijkertijd (mag niet vertelen welke wegens NDA agreements).
Maar goed, we hebben nu 2, er komen nog 2 andere eraan. Allemaal over Europa verdeelt.
Het is een combinatie job van 1ste en 2de lijn netwerk. Gelukkig geen interne klanten contacten, meeste wat ik doe zijn netwerken.

Varierend door vele projecten, soms verwarrend, maar nog wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wat is een gdc?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:57
Global Development Center is mijn schatting.

En Network Operations Center, als je je die ook afvroeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wilke schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 20:37:
[...]

Global Development Center is mijn schatting.

En Network Operations Center, als je je die ook afvroeg.
Noc was niet nodig geweest. Okay, wat doet een gdc? Klinkt allemaal nog steeds best vaag.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• fcs
Boudewijn schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 20:38:
[...]

Noc was niet nodig geweest. Okay, wat doet een gdc? Klinkt allemaal nog steeds best vaag.
We zijn hier aan het afdwalen naar andere informatie, maar voor wie het interessant vind om iets meer over mij te weten:

Een Global Delivery Center is een center die service contracten aangaat met bedrijven die hun eigen locale IT niet kunnen of willen onderhouden.
Locale it zijn locale mensen die de laptops/pc onderhoud doen (de hardware kant).
Maar zijn van het zelfde bedrijf als de GDC.
De rest, alles wat op afstand gedaan kan worden, zoals support, onderhoud, installatie, ect, wordt via remote desktop op afstand gedaan.

Vaak door mensen die hetzelfde taal spreken als het land waar het bedrijf zit.
Dit om taal en of cultuur verwaring te voorkomen.

Een NOC is wel duidelijk voor de meeste. Network Center. Is het onderhouden/monitoren van netwerken op afstand.

Voordeel van dit soort werk, met nacht diensten (in ieder geval bij dit bedrijf) is dat voor elke dienst (bijna elke dag dienst) dat je draait, heb je minimaal 1 dag vrij als rust dag.
Want het kan zwaar zijn. Soms heb je weken van niks doen, soms heb je weken waar je om het uur wel iets gebeurt.

En in de vrije dagen/uren, kan ik lekker verbouwen omdat ik thuis werk. :P :9 :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-09 21:14
Het klinkt bijna dat je voor het bedrijf werkt wat wij hebben in gehuurd voor onze basis processen over te nemen betreft IT

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• fcs
Zo.
Weer terug on topic.

Mijn buurman vond het nodig om de weg te verbeteren. Omdat hij/vrienden en or familie anders niet over die weg heen kunnen.

Zeker wanneer het regent.
Gisteren heeft hij een machine laten komen om het af te graven en vandaag grind+zand erover te zeten.
Nu moet het flink regenen zodat het compact wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RZAodVUdgW2JOmEXTS_YwXA1rpg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XBIIBigpTV95cWz8YzSVmmyX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K8-WnoQdaEe_bPVcKGGaK07mYzg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vi6auCMewHaJyH4HPJO98ipY.jpg?f=fotoalbum_large

En het is beter voor iedereen die er gebruik van maakt..

Hieronder heb ik een stekkerdoos bij het bed geplaatst, voor een lamp en evnt andere zaken.

Tevens een aansluiting voor de lamp ergens aan de kant van de binnen deur.
Met een subbele aan/uit schakelaar.
Eentje boven en eentje onder.

Moet een stukje verlengen van de afzuigkap omdat dit op een andere locatie komt te staan.

Ik ga dit morgen doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pR7GX42ZxG1pW5RI7d_TEQU908g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DhuQhyZO6oJiImn2q2s7tNGC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qx4of3NuC1eIZMWzZ4ruwZnjw_s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NGlCwHJMwpPt5vwzwPFWxOhx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hBQ07T5W-BUECgb0I2t6HpAhtkA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VYfhN10PWwICpDzeYwBoMA0k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dhn2z4Vr-lBQcVZbV-d2y1TsvAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D4gigtvMPca4bo4FiA46xzMc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LWMFPbFuOiysjsmrLneRBNatirs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/stiO02YR9wtvKlFteaE3nRQ9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Electrowolf

Electrowolf

Mod met Liefde!

fcs schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 18:57:
Zo.
Weer terug on topic.

[...]
Ja, we dwaalde wat af. Maar ik vind het wel leuk om iets meer te weten over "de man achter het huis". Vooral omdat je vaak je nachtshifts aanhaalt. Eerder kreeg ik het idee dat je in de zorg nachtdiensten ofzo deed, maar dat is dus niet zo ;). Met dit soort werk is het op rustige momenten ook makkelijker, denk ik, om kleine dingen tussen door te doen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• fcs
Electrowolf schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 20:08:
[...]

Ja, we dwaalde wat af. Maar ik vind het wel leuk om iets meer te weten over "de man achter het huis". Vooral omdat je vaak je nachtshifts aanhaalt. Eerder kreeg ik het idee dat je in de zorg nachtdiensten ofzo deed, maar dat is dus niet zo ;). Met dit soort werk is het op rustige momenten ook makkelijker, denk ik, om kleine dingen tussen door te doen.
Klopt idd.
Ik haal het aan omdat ik zo ben. Heb niet altijd tijd wegens werk en familie. Werk heeft voorrang.
Want zonder baantje geen geld.
Geen geld is gelijk geen hypotheek en dus geen huis. Vandaar.

Op de rustiger momenten op mijn werk, wat 100% home office is, dus werk thuis, kan ik bv sketchup dingen doen. Om inzicht, ideeen en overzicht te krijgen.
Tevens kan ik materialen bestelen of gereedschapen.
Of onderzoek doen van hoe iets uit te voeren.

Dan moet ik natuurlijk mijn rust hebben. Want zonder rust is concentratie moeilijk.
Moet zegen, zonder deze shifts die ik heb, was het niet mogelijk om zo snel voortgang te maken.

Wegens de rust dagen. Ipv hele dagen te slapen, slaap ik iets van 8 a 10 uur om bij te komen (kan tegenwoordig niet meer dan 8 a 9 uur in bed blijven, soms minder) dan ga ik iets nuttigs doen.

Totdat mijn lichaam zegt, hey, jij gek, stop eens en rust eens echt uit... >:)
Dat is ook nodig.
En als ik toch door ga, dan denk ik vaak ach. Ik rust wel uit wanneer ik in mijn graf lig O-) :$

Wil genieten van het leven. Wil leven.
Dus moet ik in het hier en nu zitten en door bikkelen.

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• fcs
Na een paar weken afwezig te zijn geweest, hierbij een kleine update.

Heb het volgende gedaan:

Electra helemaal af gemaakt (qua kabel goten).
Gaten gemaakt voor de geluidsboxen aansluiting in de achter muur
kabel goot getroken voor de geluidsboxen (moet nog kabels erin)
Extra afvoer in de keuken geplaatst. Nu heb ik er 2,
1 voor de afzuigkap
1 voor de gijzer, hier is het wel nodig, omdat het een afgesloten ruimte is.
Duchebak besteld
W.c. besteld (komen beide in begin december binnen)
Buiten: achter muur aan de buiten kant heb ik schoon gemaakt (nog iets van 10 kruiwagen weg gevoerd)
Hier ga ik een drainage systeem maken.

De muur wat meer opgevult met cement+kalksteen mix. Dit zorgt ervoor dat de muur wat rechter word.
Muistuin Moestuin onderhout gepleegd, en wat groenten bij zeten(het is weer eens herfts/winter, dus onder houds tijd voor de tuin/perceel).

Flinke onweer ziten afwachten, zonder films, aangezien de statische electricieit en onweer zelf een paar keer mijn electra onderuit gooide (niet genoeg voor de hoofdswitch uit te gaan, maar wel lang genoeg om de nas uit te gooien, hier moet ik dus een UPS voor doen).

Electra in de WC/Duche hok aangelegd, omdat het al om 6 uur donker is.
En soms is het wel lekker om nog even snel een duche te doen voor het slapen gaan,
of nog even iets zwaars op de wc achter laten voor het slapen gaan (met licht, en niet een lantaarn, wat ik dus al vaak gedaan heb :P)

O ja, bijna vergeten, het belangrijkste, is klaar :D
De deur ga ik morgen ophalen. In de wax zeten en op zijn plaats (waarschijnlijk wordt het vrijdag of komende weekend geplaatst).

Hieronder wat fotos:

Cement dat gevallen is verwijderen, en verder afgraven
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QMEZlJ4YZUt5StBMC70pYTesu0o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ENT0okNy3P52CvTSpnb5uaE5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/71vJDgXoD15ab1vVJBhtkKdcGmY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P8eqQ7BEHyxGZpJw1leCpv8R.jpg?f=fotoalbum_large

Eind resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v-euXsZ7yqj_AagkG-CVCEb7FSc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BkMaafKxA4xp69eNYhboEklW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y2M-1teWRFAw5n9fJ-ZbK7n72b8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ODH4j3Z2tkRkiDXvgWAoHH3S.jpg?f=fotoalbum_large
Het loopt gelukkig flink af naar de "ingang" daar wordt het water afgevoerd.
Hier ga ik dus de drainage systeem aanlegen. Een geul maken (waarschijnlijk V vormig) en van die harde noppen plastik erin doen. Vermoed dat de kant van de berg open blijft, zodat het water erin kan stromen, maar niet verder.
Denk ook dat ik het in het midden ga maken, met een kleine helling van beiden kanten aflopend naar het midden.

Net op tijd klaar voor flinke onweer (DANA heeft hier huis gehouden) (moet zegen dat ik dit wel mooi vind):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DZs8dhjvDf_Z5FOYKh4N409UCvo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yRvPOfNUYxNpLEjJkmYxCoNk.jpg?f=fotoalbum_large

hier heb ik een extra kabelbuis aangelegd, die in een doos uit komt. Vandaar gaat eentje naar links, andere naar rechts (in de omgekeerde V form).
Eerst had ik 2 gaten gemaakt, totdat ik me realizeerde dat dit boven in de slaapkamer uitkomt ups 8)7 :X
Dus moest ik nieuwe maken. De andere worden later wel gedicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sw8dJFwnRDmBDAoexfh_OZzmzMo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1NMXBo7vwcoMzoiXGrtYjEKK.jpg?f=fotoalbum_large

De speakers komen te hangen aan de muur (heb al de juiste schroeven hiervoor).
Die komen voor de doosjes uit waar de kabels op uit komen.
Heb wat aansluit klemen gevonden, waarop de binnen komende kabel op kan solderen, en de kabel dan door verbind aan de boxen. Kan ook doosje komen die een doorgang heeft voor de kabel zelf, zonder tussen stuk. vind het zelf mooier met tussen stuk.

WC/Duche hok aansluiten op electriciteit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yFn2vpf1zGuLf3o9ohoS_FQBKi0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O0Fewe8dGPeBSR4OEuv4Ca7l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EHzpmJMQf6wzYDbuevFxk7RVf7A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wAyINkKJYe4uh6nNwhg2RI2Q.jpg?f=fotoalbum_large
Er zit boven in een peertje, met kabel organizers vast gemaakt, omdat schroeven geen optie is.
Wel heb ik extra t-rex lijm gebruikt, omdat het 3m lijm dat meegeleverd word waarschijnlijk niet genoeg is voor de lange tijd, de kabel die tegen het hout aan zit, die heb ik wel met schroeven kunnen vast maken.
Alles met water dichte doosjes, om kortsluiting door vochtigheid te voorkomen.
Het is allemaal al aangesloten. Werkt perfect.

En dan nu de deur:

Het is gemaakt van eiken hout, paar centimeter dik, weet niet hoeveel maar is wel super stevig.
Tevens lood zwaar.
Dubbel glas zit erin.
Er zit ook een deurtje in om het raam af te sluiten als ik er niet ben.
De deur heeft natuurlijk een slot en de hendels om het te openen.
Dit zijn tevens de enigste moderne onderdelen aan het deur.

De binnen kant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DMcW8HBpheeXKhgaTXZKW6HYQBg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H9QJCo8J1HL5ww1nGystckoI.jpg?f=fotoalbum_large

De buiten kant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kIe2yei3q8GhUQBB8VJ9G4fjiVM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J7rcrVX7RQBSPfRmQN3fAZ0P.jpg?f=fotoalbum_large

De deuren werden vroeger hier op deze manier gemaakt.

Meestal kleiner, niet omdat het duur was, want was meestal met eigen hout.
Maar omdat mensen kleiner waren, en ook om te voorkomen dat het huis niet te koud of te warm wordt (afhankelijk van zomer/winter).

Deze deur is op maat voor mij gemaakt, en koste me 1300e.
Aluminuim deuren vind ik niks, trekken krom, laten water door als ze niet goed geinstalleerd zijn.
PVC deuren, zijn supper goed, maar ook met een stevige prijskaartje. 2x zoveel als mijn op maat gemaakte deur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-09 23:52
Mooie update weer. De deur vind ik prachtig, zal nog een aardige klus worden om hem op zijn plek te krijgen later. Met name de scharnieren passen goed bij zo'n deur, dat vind ik goed gelukt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fcs
Houtenklaas schreef op zondag 17 november 2024 @ 18:03:
Mooie update weer. De deur vind ik prachtig, zal nog een aardige klus worden om hem op zijn plek te krijgen later. Met name de scharnieren passen goed bij zo'n deur, dat vind ik goed gelukt!
Geheel mee eens!!
het wordt idd een leuke klus om het op zijn plek te krijgen.
Meerdere mensen voor nodig. Heb maar een paar Milimeter ruimte tussen de zijkanten.
Boven en onder heb ik nog wel wat ruimte.
Maar toch vermoed ik dat het een uitdaaging gaat worden.

Heb specifiek om een deur gevraagd die een wat oudere uitstraling heeft, zeker gezien het een ruine is die ik aan het verbouwen ben.

De galerij/mezamin/verhooging ga ik ook op die manier bouwen.
Moderne materialen, maar oudere look.
BV de support van de galerij, naast de trap, gaat een eucaliptus boom worden. Een beetje dik, iets van 20 cm breed om gewicht aan te kunnen, bast verwijderd, en een doorzichtige lak/wax achtige iets om te beschremen tegen vocht/insecten.

Ik ga de eucaliptus gebruiken omdat het juist die natuurlijke formen heeft.
De rest worden rechten balken, wel zo makkelijker om mee te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:17
fcs schreef op zondag 17 november 2024 @ 18:16:
[...]

Geheel mee eens!!
het wordt idd een leuke klus om het op zijn plek te krijgen.
Meerdere mensen voor nodig. Heb maar een paar Milimeter ruimte tussen de zijkanten.
Boven en onder heb ik nog wel wat ruimte.
Maar toch vermoed ik dat het een uitdaaging gaat worden.

Heb specifiek om een deur gevraagd die een wat oudere uitstraling heeft, zeker gezien het een ruine is die ik aan het verbouwen ben.

De galerij/mezamin/verhooging ga ik ook op die manier bouwen.
Moderne materialen, maar oudere look.
BV de support van de galerij, naast de trap, gaat een eucaliptus boom worden. Een beetje dik, iets van 20 cm breed om gewicht aan te kunnen, bast verwijderd, en een doorzichtige lak/wax achtige iets om te beschremen tegen vocht/insecten.

Ik ga de eucaliptus gebruiken omdat het juist die natuurlijke formen heeft.
De rest worden rechten balken, wel zo makkelijker om mee te werken.
Mooie update weer!
Waarom ga je een eucalyptus plaatsen? Zijn die niet super gevaarlijk in bosbrand gebieden?
Laat maar, niet goed gelezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrowolf

Electrowolf

Mod met Liefde!

Dubbelglas in de deur is mooi, maar isoleert eikenhout dan zo goed dat dat uit maakt? Als ik het zo zie heeft hij ook nog wat kieren, of zit/komt er nog rubber of iets dergelijks in tegen de tocht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fcs
Electrowolf schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:40:
Dubbelglas in de deur is mooi, maar isoleert eikenhout dan zo goed dat dat uit maakt? Als ik het zo zie heeft hij ook nog wat kieren, of zit/komt er nog rubber of iets dergelijks in tegen de tocht?
Eikenhout isoleerd best wel goed.
Het is zeer hard en compact hout.
Er ziten idd wat kieren in, maar er zitten ook rubbere stoppers tussen de deur en de deur frame.
In de deur zelf zitten geen kieren.
Je kunt die rubber terug zien op de een na laatste foto.
Als je inzoomt, en in de hoeken bekijkt (tussen de deur en de deurframe), dan zie je het.

Fotos zijn met een Mobiel genomen, dus niet zo heel goed voor inzoomen.
Morgen wanneer de deur er is kan ik wat betere fotos maken. De makers van deze deur hebben gleuven gemaakt om het rubber erin te kunnen schuiven zonder dat het teveel uitsteekt, en dus de deur niet goed dicht kan.

Heb zo het vermoede dat er geen, of bijna geen tocht door komt.
Misschien onder de deur. Maar daarvoor kan ik tocht strips plaatsen.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• fcs
En hier is de deur!!!

het was een hele onderneming om het binnen te krijgen.
Sodeju, zwaar als de nete.
En ik heb het meeste getild...
Voor de rest kruiwagen gebruikt om de deur te verplaatsen, anders was het niet mogelijk.
eenmaal bij het beton aangekomen, konden we de doeken neerlegen en die gebruiken om de deur te schuiven, wat best wel goed werkte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CsSwaJTS4AIXMk_1xx3B5Pp0Zts=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M3tGaZREQFxxvehoaDZt5JDj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-EIlNvq2NCn3rhrEonkXM16qnQ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rojBZJniiCntxLbqqL4CgM3x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3sMBzrdnQVQLe-bQXnboGF1crNo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hd32ApuLR4qUcDFhnbfS2Ymf.jpg?f=fotoalbum_large

We hebben tegels gebruikt om het langzaam op de gewenste hoogte te krijgen, zodat de deur daarna makkelijker op de dekens geplaats kon worden.
Ik tilde het op, dan werd er 1 tegel aan een kant geplaatst.
Naar de andere kant gaan, en weer hetzelfde doen. En dit allemaal zonder de deur lost te laten anders valt het om..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BNG0ceNsdcH3oVwlJXG69O7Sm9Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OqEQsJTj3pHhBtc48KVBhRfj.jpg?f=fotoalbum_large

Beschermlaagje erover heen. In dit geval lijnzaadolie, met knoflook mix en nog iets anders.
Helpt tegen de insecten (knoflook) en de lijnzaad olie, eenmaal ingetroken beschermt het tegen de regen. Deur gaat 2 laagjes krijgen.

@sjorsjuhmaniac Hier zie je in de hoek, de profiel waar het rubber in zit. Zorgt er tevens voor dat bij windvlagen de klap niet zo extreem is, zeker met deze zwaare deur.
Wordt door de bouwvakkers ingebouwd, dus daar moet ik nog even op wachten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OMk9XSlxlbtBQDqzy71IFOAXUdY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sbZPkyNkjPJ6woZ6ndNcuzmg.jpg?f=fotoalbum_large

wat hebben we gelachen om de deur op de 2 standaards te krijgen zeg.. zaten te huilen van het lachen. Deur was duidelijk te zwaar voor ons beide, maar met veel zweet en gelach, is het ons toch gelukt :P
En het moest naar binnen, omdat de deur nog niet bescherm was.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Goede keus, die lijnolie op eikenhout.
Wel even opletten met het opdrogen, bij wat lagere temperatuur is het misschien raadzaam om de lijnolie die niet in het hout getrokken is uit te wrijven en deels af te poetsen met doeken. Anders hou je de hele winter een plakkende deur... Die doeken met lijnolie trouwens niet op een hoop in een hoek leggen, dat levert brandgevaar op, lijnolie en (o.a.) katoen reageren op elkaar, kan gaan broeien.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fcs
Yaksa schreef op maandag 18 november 2024 @ 17:24:
Goede keus, die lijnolie op eikenhout.
Wel even opletten met het opdrogen, bij wat lagere temperatuur is het misschien raadzaam om de lijnolie die niet in het hout getrokken is uit te wrijven en deels af te poetsen met doeken. Anders hou je de hele winter een plakkende deur... Die doeken met lijnolie trouwens niet op een hoop in een hoek leggen, dat levert brandgevaar op, lijnolie en (o.a.) katoen reageren op elkaar, kan gaan broeien.
Mee eens.
We hebben kwasten en een spons gebruikt.
Ben bekend dat niet alles in gaat trekken. Om te voorkomen dat het blijft plakken, of lang gaat
duren voordat het echt helemaal intrekt, wacht ik een paar dagen voordat ik de 2de laag ga geven.

Hier is het nog best wel warm. Rondom de 18 a 20 graden. Alleen binnen en zonder zon (schaduw dus) is het wat kouder.
Denk dat alles wel binnen een week of 2 klaar is (waarschijnlijk zelfs binnen 1 week).

Edit:
De achterkant ga ik pas doen wanneer de deur geplaatst is.
Het is te zwaar om het om te draaien :P
Zeker rondom de 200 KG.

[ Voor 7% gewijzigd door fcs op 18-11-2024 18:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:18
@fcs je moest @Electrowolf ff taggen ;)

Weer wat geleerd vandaag: lijnzaadolie om te impregneren. Ik kende het wel maar alleen van vroeger als vloeibare afdichting in hete temperatuur toepassingen, vaak onder de merknaam Berkosit. Daar wordt dan uitgekookte lijnzaad olie voor gebruikt. Nu ben ik benieuwd of dat echt 'hetzelfde' spul is. Staat op mijn lijstje om nog een een paar uur aan te verspillen om op het www te gaan zoeken :Y)

Wat betreft dat gewicht; Ieder kasteel heeft toch lood-zware deuren? ;)

Slim hoe je hem 'opgetild' hebt met de tegels (y)
ik heb verder geen ervaring met deuren maar wel met zware items, een kettingtakel en wat stropjes zijn altijd handig om in huis te hebben. Zeker als je alleen bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:18

franssie

Save the albatross

@sjorsjuhmaniac lijnzaadolie is een hele oude drager van verf, ik kende een verfmaker die heel groot was in Friesland en die deed alles met lijnzaadolie.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:41
De olie van de Ikea voor hun houten tafels en aanrechtbladen is ook lijnolie (of nouja tegenwoordig vermengd met tungolie).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
franssie schreef op maandag 18 november 2024 @ 21:02:
@sjorsjuhmaniac lijnzaadolie is een hele oude drager van verf, ik kende een verfmaker die heel groot was in Friesland en die deed alles met lijnzaadolie.
Ik ken een hele goede schilder uit Amsterdam (van Rijn aan de Rozengracht) die ook alleen maar lijnzaadolie gebruikte in zijn verf 8)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 13-09 23:45
Ik gebruik gekookte lijnolie voor mijn houten tuinmeubelen.
Gewoon te koop bij de Bouwmarkt voor minder dan 10 euro per liter, een stuk goedkoper dan buitenbeits van een A merk.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• fcs
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 18 november 2024 @ 20:57:
@fcs je moest @Electrowolf ff taggen ;)

Weer wat geleerd vandaag: lijnzaadolie om te impregneren.

Wat betreft dat gewicht; Ieder kasteel heeft toch lood-zware deuren? ;)

Slim hoe je hem 'opgetild' hebt met de tegels (y)
ik heb verder geen ervaring met deuren maar wel met zware items, een kettingtakel en wat stropjes zijn altijd handig om in huis te hebben. Zeker als je alleen bent.
Met bettrekking tot Electrowolf, upsi, was ik vergeten :F
Yep. is hier een oude truck. Mijn moeder heeft het van een oude bouwvakker geleerd, dit heb ik vaker gedaan in haar huis in Silves. En gebruik ik ook in mijn huidige huis.

Ketting takels is een zeer handige gereedschap. Helaas kan ik niks aan het dak schroeven. Dus das geen optie in dit geval. Dan maar met tegels.
franssie schreef op maandag 18 november 2024 @ 21:02:
Dit wist ik niet. Je mixt het?
Normale verf of alleen de pigment met lijnzaad olie mixen?
interessante idee, dit kan dan evnt op de vloer komen, die van beton gaat worden (zoals de garages). Lijnzaadolie met bijen wax mix, en misschien een pigment er door heen.
Dit komt dan boven op een witte beton vloer.

Moet even uitzoeken en proberen wanneer de vloer klaar is.
Nomind schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:43:
Ik gebruik gekookte lijnolie voor mijn houten tuinmeubelen.
Gewoon te koop bij de Bouwmarkt voor minder dan 10 euro per liter, een stuk goedkoper dan buitenbeits van een A merk.
Gekookte lijnzaadolie? Daar heb ik nog niet van gehoord.
Mix je er nog iets door heen?
Moet het even opzoeken op het internet. even zien wat die ervan zegt.

En dan nu wat fotos van het werk van vandaag.
Heb weinig kunnen doen maar wel belangrijke voorbereiding.
De kabel zooi in de muur verwerken.

Handmatig cement gemaakt in de cementbak
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fur_5FfnON4tW2ZaRegp6aTciqQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Fh7gKOMMGtzqM5Lq0dGPxRQ.jpg?f=fotoalbum_large

Hier de mix die ik gebruik.
Cement, zand, en natuurlijk gemalen kalksteen, voor het vastbinden aan de bestaande muur. Anders valt het eraf na 3 maanden ofzo door vochtigheid.

Eind resultaat, je zou zegen dat het wit wordt of wat lichter van kleur door de kleuren mix, schijnbaar is de cement zodanig dat het grijs blijft:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hpw4QPASMLKLC_Hu7GGUs3oJEQo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HYTTnCETLgtidsbL3AO9WoXU.jpg?f=fotoalbum_large

Was even geprigel werk om alle draden goed te krijgen, en ongeveer in de juiste volgorde.
En vast te krijgen op de positie waar de stoppen kast komt te staan. Anders klopt dat ook niet meer.
heb besloten om een groote spijker in de muur te slaan, +/-/ 15cm, en met een touw de kabels omhoog te houden.
Dan met een dun ijzerdraad horizontaal de kabels op zijn plek te houden, zodat de onderste gedeelte van de kabels niet te ver naar voren steken. Dit alleen doen was nog een puzzel stukje en moest ik 1 kabel per keer doen. Maar wel gelukt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NbBFh0fj99t2QGCUY6wU-_4A3jw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2UmfEFu0LKnCNTIQ1mnarJnW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PAh2nEIbAh5D8ZrC6E1G5xp7RrQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QS9H0WOz01b3JIMk6z1pIVCQ.jpg?f=fotoalbum_large

En het eind resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zMZyC7sLtVk780sjMYoPmDOQORE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ohjg8LuyndEcvVpQHidfHQJb.jpg?f=fotoalbum_large

En een heel belangrijke stap genomen, eindelijk de postbus opgehangen op de verzamel plaats van de postbussen, tevens mail naar de locale postkantoor gestuurd met een foto, dan geven ze mij een nummer die op de postbus moet komen. Ik heb hier namelijk geen straatnaam, en huisnummer. Alleen een plaats en postcode.
Voor pakketjes bij bedrijven lukt dat wel, omdat ik de gps meestuur. Maar kaarten en inschrijven bij de locale gemeente lukt dat niet :P

Mijne is de bovenste aan de rechter kant.
Vastgezet op de andere. Anders moest ik een paal halen, en die zijn 80e... Iedereen doet het zo, dus waarom ik ook niet...
Zodra deze postbus een nr toegewezen heeft gekregen, kan ik me inschrijven (bepaalde process waarbij brief naar huisaddress gestuurd word met een code).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vM5jX1WjdVAiaXdLfRVb1ON-ABo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qW6nKoxPbZvLLGufscZ9cbGE.jpg?f=fotoalbum_large
Morgen ga ik de roode buizen verankeren in de muur, en dan vrijdag kan ik de stoppen kast in de muur verankeren. Wel zo makkelijk om eerst de kabels te hebben. Dan kan ik nog een beetje heen en weer schuiven met de stoppen kast. en kijken wat waar moet komen.
Als alles is verankert, dan kan ik beginnen met de muren afmestelen. En de laatste laagje geven.

[ Voor 8% gewijzigd door fcs op 19-11-2024 21:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim123
fcs schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:18:
[...]

Met bettrekking tot Electrowolf, upsi, was ik vergeten :F
Yep. is hier een oude truck. Mijn moeder heeft het van een oude bouwvakker geleerd, dit heb ik vaker gedaan in haar huis in Silves. En gebruik ik ook in mijn huidige huis.

Ketting takels is een zeer handige gereedschap. Helaas kan ik niks aan het dak schroeven. Dus das geen optie in dit geval. Dan maar met tegels.

[...]

Dit wist ik niet. Je mixt het?
Normale verf of alleen de pigment met lijnzaad olie mixen?
interessante idee, dit kan dan evnt op de vloer komen, die van beton gaat worden (zoals de garages). Lijnzaadolie met bijen wax mix, en misschien een pigment er door heen.
Dit komt dan boven op een witte beton vloer.

Moet even uitzoeken en proberen wanneer de vloer klaar is.

[...]

Gekookte lijnzaadolie? Daar heb ik nog niet van gehoord.
Mix je er nog iets door heen?
Moet het even opzoeken op het internet. even zien wat die ervan zegt.

En dan nu wat fotos van het werk van vandaag.
Heb weinig kunnen doen maar wel belangrijke voorbereiding.
De kabel zooi in de muur verwerken.

Handmatig cement gemaakt in de cementbak
[Afbeelding]

Hier de mix die ik gebruik.
Cement, zand, en natuurlijk gemalen kalksteen, voor het vastbinden aan de bestaande muur. Anders valt het eraf na 3 maanden ofzo door vochtigheid.

Eind resultaat:
[Afbeelding]

Was even geprigel werk om alle draden goed te krijgen, en ongeveer in de juiste volgorde.
En vast te krijgen op de positie waar de stoppen kast komt te staan. Anders klopt dat ook niet meer.
heb besloten om een groote spijker in de muur te slaan, +/-/ 15cm, en met een touw de kabels omhoog te houden.
Dan met een dun ijzerdraad horizontaal de kabels op zijn plek te houden, zodat de onderste gedeelte van de kabels niet te ver naar voren steken. Dit alleen doen was nog een puzzel stukje en moest ik 1 kabel per keer doen. Maar wel gelukt

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En het eind resultaat:

[Afbeelding]

En een heel belangrijke stap genomen, eindelijk de postbus opgehangen op de verzamel plaats van de postbussen, tevens mail naar de locale postkantoor gestuurd met een foto, dan geven ze mij een nummer die op de postbus moet komen. Ik heb hier namelijk geen straatnaam, en huisnummer. Alleen een plaats en postcode.
Voor pakketjes bij bedrijven lukt dat wel, omdat ik de gps meestuur. Maar kaarten en inschrijven bij de locale gemeente lukt dat niet :P

Mijne is de bovenste aan de rechter kant.
Vastgezet op de andere. Anders moest ik een paal halen, en die zijn 80e... Iedereen doet het zo, dus waarom ik ook niet...
Zodra deze postbus een nr toegewezen heeft gekregen, kan ik me inschrijven (bepaalde process waarbij brief naar huisaddress gestuurd word met een code).
[Afbeelding]
Morgen ga ik de roode buizen verankeren in de muur, en dan vrijdag kan ik de stoppen kast in de muur verankeren. Wel zo makkelijk om eerst de kabels te hebben. Dan kan ik nog een beetje heen en weer schuiven met de stoppen kast. en kijken wat waar moet komen.
Als alles is verankert, dan kan ik beginnen met de muren afmestelen. En de laatste laagje geven.
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcs
Volgens mij ben je iets vergeten te typen of te snel gepost? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim123
fcs schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:29:
[...]

Volgens mij ben je iets vergeten te typen of te snel gepost? ;)
Je had 2 foto's van de postbussen gepost, 1 netjes namen weggehaald, de andere was alles nog zichtbaar.
Toen ik dat als reactie toe stuurde had je het inmiddels al aangepast...

Mijn zus woont in Portugal, ik vind het leuk om bepaalde vergelijkingen te zien in jou avontuur! :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fcs
Tim123 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:32:
[...]

Je had 2 foto's van de postbussen gepost, 1 netjes namen weggehaald, de andere was alles nog zichtbaar.
Toen ik dat als reactie toe stuurde had je het inmiddels al aangepast...

Mijn zus woont in Portugal, ik vind het leuk om bepaalde vergelijkingen te zien in jou avontuur! :*)
YEP. Zodra ik het geplaatst had, zag ik de fout. vergeten oude foto te verwijderen :p
Nu is het netjes qua privacy.

Dank je voor de vergelijking. een aantal dingen zullen hetzelfde zijn (vermoed ik) maar de meeste niet.
Iedere bouwvakker heeft zijn eigen insteek. En form van werken.
En ja, het is een avontuur zeg ! >:)

Gelukkig heb ik tot nu toe nog niet het moment gehad waar van ik dacht, waar ben ik aan begonnen :O

Ben daarom supper blij. Misschien komt dat nog. Misschien helemaal niet.
Wel heb ik zo iets van wanneer komen die bouwvakkers weer terug??
Er is marge voor 2 dagen bouwvakkers. Misschien wel iets meer als ze pas in januarie komen.

Ik heb ook een lekkere potje met crypto, die ik al iets van 5 jaar heb laten staan.
Bepaalde munten die tegen gehouden werden. Nu lijken ze los te komen.
Als ze inderdaad de sprongen gaan maken die ik hoop dat ze doen, dan is het de bank afbetalen en de verbouwing. De rest hou ik voor evnt meer vermogen.

Dit zijn dromen, heb het nog niet. Ik zie wel wanneer dat gebeurt. En in de tussentijd doe ik met de middelen die ik heb. Niet veel, maar genoeg. Hetzelfde als de loterij winnen, of op de beurs of in de cassino gokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:18

franssie

Save the albatross

@fcs ik dacht inderdaad lijnzaad als basis en dan piment erin, kan het hem helaas niet meer vragen want al lang gelden overleden. En daarvoor zijn bedrijf verkocht aan Sikkens dacht ik. Hoe dan ook, ze zullen echt wel aan de recepten hebben geschaafd is deze nog op basis van lijnolie https://www.koopmansverf....l_teak-bangkirai_olie.pdf

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fcs
franssie schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:54:
@fcs ik dacht inderdaad lijnzaad als basis en dan piment erin, kan het hem helaas niet meer vragen want al lang gelden overleden. En daarvoor zijn bedrijf verkocht aan Sikkens dacht ik. Hoe dan ook, ze zullen echt wel aan de recepten hebben geschaafd is deze nog op basis van lijnolie https://www.koopmansverf....l_teak-bangkirai_olie.pdf
@franssie Klopt idd. Heb het even opgezocht op het internet.
Is inderdaad de pigment gebruiken met de kleur die je wilt en mixen met lijnzaad.
Je hebt pigment gebaseerd op olie , maar het schijnt ook te kunnen met normale pigment.
En afhankelijk van de kleur/pigment hoort er meer of minder lijnzaad olie gebruikt te worden.

Heb hier nog wel wat kleurtjes in pigment (geel/koper kleur en zwart), met wat lijnzaad olie. Zal eens van het weekend wat testen.
In Silves heb ik nog een halve kilo bij was, wordt gebruikt voor het waxen van meubels en dat soort zaken.
Hier kan ik ook mee experimenteren, Heb een recept gezien met het behandelen van vloeren.

Lijnzaad olie,
bijen was

De bijenwas word in de lijnzaad olie gekookt om te smelten.

En nu verzin ik er pigment bij om kleur te geven. moeten allemaal even kijken wat de uiteindelijke uitkomst gaat worden (qua kleur, hardheid en geur).
Maar weet wel een ding, als ik zo iets ga maken, dan is het misschien handig om een grote hoeveelheid te maken. Tenminste, als ik de hele vloer dezelfde kleur en of consitentie will hebben.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• fcs
Ook vandaag heb ik niet stil gezeten.

Heb bijna alle kabels weg kunnen werken achter cement, en vast gemaakt.
Tevens de deur een 2de laagje lijnzaad olie gegeven.

Weg werken van de electra buizen en tegen de muur bevestigen.
Ook wat gaten opgevult met resterende cement.

Dit keer heb ik de cement direct in de kruiwagen gemixt. Had even wat meer nodig dan gisteren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jDNOTVbreuHf98sBSvuHAeakrjA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gFL5pxl2YONK3Cr7VsX4bLCA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C54JaSI-n1Ch5XhAL9yqQITCOXw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BqzE3xswfcKmuayVOR0Y9H2Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OWwTSVo8GeWiV8FUAi6gMVQLHGg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EXkLEg3R3iq4CPdzSffPzjLo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bC7fLKYTfiA5oVHJ0x6Fqufzaec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gLeGEQyBphVYuWBqcwZCUQgu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VKS0gfcPrELcXuIR7V-6_eUvPvQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mCllo9DENNYPT44vKNp4xVrk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CmjRgKpct5nM9uWrrWRsu75cFWc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W9MjXLjKSEP2OueljDYOLDWV.jpg?f=fotoalbum_large

Jullie zien hier dat de achter muur nog niet gedaan is. De deur staat in de weg, en wil niet dat er cement op valt. Wanneer ik met de andere muren bezig ben, dan doe ik een plastik over de deur heen om het te beschermen. Deur was me te duur om nu niet voorzichtig mee om te gaan.

Hieronder de deur een 2de laagje gegeven. Moet zegen, kleur is zeer goed uit gekomen.
Dit is natuurlijk onder een lamp, moet het nog in de volle zonlicht zien. Maar dat is pas mogelijk wanneer de deur op zijn plek is. Zodra de deur hangt, wordt de rest ook gedaan (deur heeft wat support hout om de frame op zijn plek te houden, die moet ik ook doen, en tussen de deur zelf en de frame).

Tevens merkte ik dat de vorige closeup fotos niet echt scherp waren (met betrekking tot de rubber)
dus hier bij nogmaals een close up voor @sjorsjuhmaniac zodat het goed zichtbaar is .
Moet wel zegen, ze hebben oog voor detail.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NEgkfwqs59jfUR3YNLEARM-LR_I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lVMvJR4BfUZCLxF3lTb1jaXB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7O5Mph92XHkBtHYvOgetQbrn1hE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LTA6hhzE6zKVNddMDe8kJbYD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/by1et6VQl5mCQ3iIcq4GAV-xLCM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FeYWog05rf4HWNfu0f2x4CUM.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen moet ik andere zaken regelen, dus geen tijd voor verbouwing.
Ga nog wat electra verdeel/aansluit doosjes halen en nog wat andere zut.
Vrijdag komen er wat vrienden langs, en hoop ik de stoppen kast aan de muur te kunnen verankeren. Dat is een klusje waar 2 man voor nodig zijn. Het kan alleen, maar is me net even te lastig.
Wil proberen om de kabels gelijk mee in de stoppen kast te doen. Zodat ik niet zo heel veel ruimte nodig heb om ze in de kast zelf te doen.

Ik zie wel wat er gaat gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Electrowolf

Electrowolf

Mod met Liefde!

Ah mooi, anti-tocht strips *O*.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• fcs
Vandaag waa het een rustige dagje.
Met 3 mensen hebben we de erten planten aan een touwtje vastgmaakt omdat ze niet uitzichzelf omhoog klimmen met deze simpele structuur.

Tevens is de stoppen kast op zijn plaats gezet.
Was best wel lastig moest nog een beetje weg halen en bij de 2de poging kreeg ik hem er goed in.
Nu 2 dagen laten drogen en dan kan het support eraf gehaalt worden en kan de rest bijgevult worden met cement zodat het allemaal goed blijf zitten.

Tevens moet ik de rode buizen verlengen zodat ze eindigen in de stoppen kast. Ze breken helaas best wel snel.

Morgen even wat andere dingen doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AmiaQa19a0DCcTssnuZ8k-eQ9Oo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mtiu9NBpknIqf0EBOdCiLNVU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NPjUS1tdUHXzCbqp1XsZ-isz0JQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tcdV9VjiutZIgGv67F03J08H.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Electrowolf

Electrowolf

Mod met Liefde!

Bedacht me laatst dat we al weer een mooi jaar onderweg zijn sinds de TS.

Ondertussen zijn dingen anders geworden dan de plannen die in je TS stonden. Ook had je daar wat mooie overzichtfoto's van het geheel. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je plannen er ondertussen uit zien, en hoe het overzicht ondertussen is geworden. Zou je daar wat over kunnen vertellen en/of foto's van kunnen posten?

O-)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• fcs
Electrowolf schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 21:28:
Bedacht me laatst dat we al weer een mooi jaar onderweg zijn sinds de TS.

Ondertussen zijn dingen anders geworden dan de plannen die in je TS stonden. Ook had je daar wat mooie overzichtfoto's van het geheel. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je plannen er ondertussen uit zien, en hoe het overzicht ondertussen is geworden. Zou je daar wat over kunnen vertellen en/of foto's van kunnen posten?

O-)
Dat is inderdaad een goed idee om een totaal overzicht van toen en nu te maken.
Ook goed voor mijn voldoenings boost.

Ik zal deze weekend wat overzichtsfotos maken van toen. En wat oude fotos erbij halen.
Want het lijkt weinig, maar een moderne zekerings kast toevoegen is eigelijk een hele grote gebeurtenis voor dit huis.

Weer niet wanneer ik de update heb, want ik werk in het weekend voor het bedrijf maar vermoed wel dat ik wat tijd heb.
Dank voor de tip.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RoasteR87
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-09 14:30
@fcs je bent maar een druk baasje zo met je pandje. Ik lees je topic mee met grote belangstelling omdat je het gewoon doet omdat het je blieft en je jezelf er toe hebt gezet. Zeer veer respect voor al je overwinningen (op tegenslagen) tot nu toe.
Er is zeker een bepaalde vorm van jalousie richting jou, omdat je dit zo kan uitvoeren. Je hebt een setje grote kloten om dit zo op te pakken en door te zetten.

It is hence I tip my hat for you sir...

PVoutput

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fcs
[~RoasteR87] schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 22:46:
@fcs je bent maar een druk baasje zo met je pandje. Ik lees je topic mee met grote belangstelling omdat je het gewoon doet omdat het je blieft en je jezelf er toe hebt gezet. Zeer veer respect voor al je overwinningen (op tegenslagen) tot nu toe.
Er is zeker een bepaalde vorm van jalousie richting jou, omdat je dit zo kan uitvoeren. Je hebt een setje grote kloten om dit zo op te pakken en door te zetten.

It is hence I tip my hat for you sir...
Hahahahahaha... lach me kapot met die set grote kloten :D
@RoasteR87 moet zegen, voel dat mijn "kloten" opeens stukke zwaarder zijn dan normaal :p
(sorry mods kon het niet laten, mocht het veel zijn, waarschuw me dan even, dan haal ik het weg)

Gelukkig heb ik niet veel tegen slagen gehad.
En voornamelijk wat lichtere, zoals vertraging, verkeerd materiaal geleverd of gekocht,

Dus dat valt wel mee.
Voor mij is het normaal om zo te leven. Maar misschien komt het wel door de uitdagingen die ik in mijn leven gehad heb, en educatie.

Educatie oa via scouting (was al een natuur gast, maar zij hebben de vinger nog even op de pap gedrukt) van de natuur leren houden en zeer veel outdoor sport gedaan (wandelen, outdoor sport, klimmen en wat skydiven 3x).
Waardoor ik verkocht was aan wandelingen, en klimmen (sport klimmen).
Levens uitdagingen zijn geweest wat ze geweest zijn.

All met all heeft dit er voor gezorgd dat het de huidige karracter van @fcs heeft geformt.

Tuurlijk ga ik de zekeringen en aansluiting op het hoofd electriciteits netwerk niet zelf doen.
Mag ik ook niet. En ga dit uit besteeden. Maar wat ik kan doen, doe ik.

[ Voor 5% gewijzigd door fcs op 23-11-2024 09:04 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 15:12

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Het was een genot om je draadje te lezen in de afgelopen 5 dagen tijdens ieder vrij momentje dat ik had.

Laat ik als eerste mijn complimenten geven voor je way of living.
Iets wat in mijn hoofd al vaker speelt maar nog niet uitgevoerd heb/heb kunnen uitvoeren, telkens een eind op weg maar dan loopt het leven toch weer even anders.

Ook de rust waarmee je kunt (ver)bouwen/renoveren en het leven in eenvoud (gezien met NL ervaring/bril).
Ik vind dat ik ook weinig nodig heb (typende op een 12 jaar oude computer :) ), maar heb toch ook zo wel eens mijn momenten om dan toch maar weer wat te kopen waarvan ik achter denk.... dat had anders gekund.

Ik wil je graag een tip geven die in mijn gedachte mogelijk wel iets van waarde heeft voor hoe je daar alles als een einddoel voor je ziet (mijn interpretatie van wat ik tot nu toe gelezen heb).

Je gebruikt op dit moment een houtkachel voor verwarming en ik dacht te herinneren dat je ook vloerverwarming wil aanleggen. Je hebt een bos(je) wat je wilt kappen (de mimosa dan, native laten staan) en gebruikt dat mogelijk voor de houtkachel. Dat is snelle en lekkere warmte, maar ook eenmalig gebruik van een bron.
Ik denk dat je met een biomeiler (www.biomeiler.nl https://native-power.de/en/ ) een betere oplossing voor het geheel kunt hebben.
Hout kappen, versnipperen, composteren en hier warmte uit onttrekken voor verwarming van woning en sanitair warm water, en vervolgens na bijna 2 jaar compost voor je (moes)tuin. En als je telkens een biomeiler start net een maandje voor het begin van de winter dan zit je echt 2 winters lekker warm.

Ruimte heb je er genoeg voor, de tijd op dit moment denk ik van niet.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fcs
ollie1965 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:37:
Het was een genot om je draadje te lezen in de afgelopen 5 dagen tijdens ieder vrij momentje dat ik had.

Laat ik als eerste mijn complimenten geven voor je way of living.
Iets wat in mijn hoofd al vaker speelt maar nog niet uitgevoerd heb/heb kunnen uitvoeren, telkens een eind op weg maar dan loopt het leven toch weer even anders.

Ook de rust waarmee je kunt (ver)bouwen/renoveren en het leven in eenvoud (gezien met NL ervaring/bril).
Ik vind dat ik ook weinig nodig heb (typende op een 12 jaar oude computer :) ), maar heb toch ook zo wel eens mijn momenten om dan toch maar weer wat te kopen waarvan ik achter denk.... dat had anders gekund.
@ollie1965 dank je voor de complimenten.
Idd, het is wat het is.

Afgelopen week had ik weinig tijd om dingen te doen, moest in Silves wat dingen regelen,
en 1 dag naar Lissabon voor kantoor.
Nu ben ik weer terug op mijn landgoed en heb ik wat meer tijd.
Het is inderdaad een zeer goede oplossing voor het huis opwarmen.
Moet even kijken of het ook in mijn geval gaat werken.
Ga de gegeven site zeker even bestuderen en misschien wat ideeen op doen.
Dank hiervoor.

edit: upsie, foutje opgelopen met het antwoorden :p
ff een ninja edit >:)

[ Voor 28% gewijzigd door fcs op 30-11-2024 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just49
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-09 15:04
Alle pagina s gelezen. Top gedaan!
Ik reageer nooit zo snel maar het composteer warmte alternatief snijdt geen hout. In het hout / organisch materiaal zit een bepaalde hoeveelheid energie die bij verbranden ,mits gedroogd , geheel vrijkomt in de vorm van warmte. Composteren is eigenlijk ook verbranden/ oxideren door micro-organismen in een vochtige omgeving. Inderdaad houdt je er compost aan over maar veel minder warmte dan bijdezelfde hoeveelheid droge stofverbraning vrijkomt.

(www.biomeiler.nl https://native-power.de/en/ ) is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcs
just49 schreef op zondag 1 december 2024 @ 17:19:
Ik reageer nooit zo snel maar het composteer warmte alternatief snijdt geen hout. In het hout / organisch materiaal zit een bepaalde hoeveelheid energie die bij verbranden ,mits gedroogd , geheel vrijkomt in de vorm van warmte. Composteren is eigenlijk ook verbranden/ oxideren door micro-organismen in een vochtige omgeving. Inderdaad houdt je er compost aan over maar veel minder warmte dan bijdezelfde hoeveelheid droge stofverbraning vrijkomt.

woow, kijk, dat wist ik niet!
Die energie waar je het over hebt, komt dat door de druk die in de boomstam zit?
Dit legt dan ook uit waarom rote bomen geen warmte geven (of minder dan gezonde).

Ik zal dit even moeten afwegen tegen het alles en kijken wat het beste is.
Dank je wel voor de informatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:41
Rotte bomen zijn van binnen ook gewoon opgegeten door organismen en deels omgezet in gassen en warmte dus daar zal inderdaad minder energie in zitten.

En dit is ook waarom onder bepaalde condities een grashoop ook zelf in de fik kan vliegen . Hooibroei is een problematisch fenomeen als je het niet bewust op zoekt.

[ Voor 35% gewijzigd door Caelorum op 02-12-2024 01:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 15:12

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

just49 schreef op zondag 1 december 2024 @ 17:19:

Als eerste gaat het er mij om dat je het materiaal niet "vernietigd". Verbranden van hout, geeft maar 2 (merkbare) restproducten: warmte en as. As kan gebruikt worden als grond verbeteraar (afhankelijk van de samenstelling van de grond), maar dit is meestal zeer beperkt.
Als tweede heb je met composteren een langdurige constante warmte waar je na aanleg geen omkijken meer aan hebt en je houdt er ook nog een goed organisch product aan over wat gebruikt kan worden voor (kwalitatieve) grondverbetering/voedsel productie.

Het gaat mij dus om de volhoudbaarheid (duurzaamheid/circulair/whatever) van je keuzes. En dat is wat ik tussen de regels lees van FCS vanaf het begin van zijn eerste post. Hij wil de woning bijvoorbeeld het liefst ook met circulaire materialen renoveren, dat lukt niet altijd maar de intentie is er.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 16:59
Wat een leuk (en spannend) project. Heel gaaf! Ga het later eens goed doorlezen. Succes man!

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• fcs
Hellaas kom ik deze week niet echt aan toe om een overzichts update te plaatsen, van hoe het vroeger was, hoe het nu is.

Zoals ik met het kantoor gedaan heb. Wil namelijk mooie en goede fotos maken met de dsl die ik nu hier heb.

Beetje druk met alles.
Heb wel een update.

Ergens eind deze week komen de vaklui weer een paar dagen langs.
Hoop dat ik tegen die tijd wat meer mogelijkheden heb om wat fotos te maken, al moet ik wel in het weekend werken...
Maar goed, ik zie wel hoe het verder gaat.
Heb al wel 4 m3 zand besteld grof zand en fijn zand. Dan kan dat ook afgemaakt worden, en heb ik aan de binnen kant galde muren.
Tevens gaan er 2 nieuwe deuren komen voor de binnen kant (goedkopere deuren, maar binnen deuren zijn altijd goedkoper). Een voor de wc, en een andere voor de overloop naar het rest van het huis.
Dan kan dit gedeelte geheel afgesloten worden mocht het nodig zijn om het te verhuren (extra geld).

Acties:
  • +46 Henk 'm!

• fcs
Zo...
Ben weer terug.

Afgeopen paar weken was het zeer druk, zeer veel gedaan.
Veel afgekregen, andere dingen weer niet.

Bouw vakkers zijn weer een week langs geweest.
Badkamer muren zijn klaar.
Deur is afgemaakt.
Filter huis is bijna klaar.
Buiten kant dak van het huis is helemaal afgesloten.
Het heeft hier die week flink gevroren.
Keuken blad is in de muur verwerkt. Een kant moet opnieuw omdat de muur die gemaakt is op de foute locatie zit.

Hier wat fotos met wat er gedaan is:

Flink vriezen:

Het is gebruikelijk om water in de kruiwagen te laten waar cement in gezeten heeft.
Deze is van het een op de andere dag geheel gevroren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E_sbk7pfaME2WIHtNZPFwm64OYI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vMjoZUZfg90foGFHzIGOq3fe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SU2s87cb1FCRAk0q-L5H2TTXK84=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BRXAsxCWXMLp8uo1Yw3J4f5P.jpg?f=fotoalbum_large

Bevroren landschap, best wel mooi

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5eVX_sobQZ6XKDllSgqmfgrj0s8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xxHYeazxvGVf3QOYjCZjfnNr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PY2QXkdFCUoeK5oxP6r6I3cFFF0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/14JkR26QrxP8bvls9pKhqsFa.jpg?f=fotoalbum_large

Badkamer muurtjes zijn klaar om de deur te ontvangen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wj3L5uZIwYVsCh0s4Oa6IS5S8yY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S7lBSPvKxUn7GzybNr2HHyCG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7bHM93gc0iSX7AGewu875KE4Dhk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T2DOlm5BvYJyQmSEx7Q2gDvU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z2KUdtgLgIOiwY5P5A_vXcofkGs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pjhSuVdpJe6X2djakiW5ECpx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xOse1qs_VBtjMBOYBXuGVLU4oes=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LwgyAQ2EUkdnLmopoe7M7wgN.jpg?f=fotoalbum_large

Achter kant van het huis afmaken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4_zMrKl1MYzvhvzjcPOqUvPyj2s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ocjqhfaaYBv6kSnE7oJ5MUWt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z07u_8XEYWJE5Hmislzj89BSHF8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6zr5T4VApXcj9HidybMrnOrZ.jpg?f=fotoalbum_large

Groente binnen halen, in dit geval sugapees.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AmiaQa19a0DCcTssnuZ8k-eQ9Oo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mtiu9NBpknIqf0EBOdCiLNVU.jpg?f=fotoalbum_large

Trap verbeterd met cement erop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UkITCNvTNguTZyIN5w1wGH6w-w8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dChlTGz5vHMmsQ9biomOX1FA.jpg?f=fotoalbum_large

Electriciteits kast opgehangen voor de zekeringen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cFY_-9UwuBGMICzsEWoGJCwP070=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r3zliFyztydDVoFD17evu9Hb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NPjUS1tdUHXzCbqp1XsZ-isz0JQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tcdV9VjiutZIgGv67F03J08H.jpg?f=fotoalbum_large

Buitenhuisje, of filter huisje opbouwen, het is een groot, komt door de uv filter.
die is 1 meter. heeft nog 1 meter nodig om de lampen te vervangen.
Overige ruimte gaat gebruikt worden als opberg ruimte voor tuin gereedschap enzo.
Dak moet er nog vast gemaakt worden en laatste rij tegels erop.
tevens komt er isolatie om te voorkomen dat het 80 gr warm word ivm het water.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rrjXpidxkNbmawJ2XntGicugcac=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UOjpYEOJChzngVpp7oNjUahr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F7DQbBp0Yvx1DjnCera4ww7N_RQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ERtWnn5RcTCexnoOgkV8LRS4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SY_lS9ZtcQ6Z0HlnFEjb9oB6WIs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cx7b9aDX43Wza4WAx9c1Rt3s.jpg?f=fotoalbum_large

En dan eindelijk, de voorbereiding voor de deur:
De muren zijn glad gemaakt met cement, omdat bij het verwijderen van het support hout wat cement mee gegaan is.
Tevens voor zien van witte primaire verf. Zodat het gedeelte waar de deur frame in komt ook beschermd is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LssYkcZeqIyzggoDt8-sL9UMX80=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GvZCEDvml2lLmnlCDT7IMNbn.jpg?f=fotoalbum_large

Deur erin zeten en klaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ChBYatFkxvthu_o8evK8Pd0h2VQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hhikaUwgD4BjvM6J5WWuiAPD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ybdfncvKhHS8BYasTzA_3gazHBE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q8fIKB5lxUGUbMzxDrrFdmZ0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3lbYMwkFPOvF3wtzaj203KqjXMA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fgvbXg6yAFKke0ho5GeQkDMr.jpg?f=fotoalbum_large

Sleuf en kleine support muurtje gemaakt voor de counter top voor de keuken.
Die is van 3 cm dik marmer.
Het word een L form keuken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dt4zan63ykP2NgpE8Q1gMKYk_ik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ypZILLIriTq1TFOazquIzjxt.jpg?f=fotoalbum_large

Het rechter blad is niet geheel geplaatst zoals ik wou.
Helaas moest ik slapen, omdat ik in de nacht dienst zit.
Dus kon niet 100% bij hun zijn.
Anders had ik het gezien en gestopt.

Muur is nu geplaatst op de plaats waar de mini koelkast komt.
Dus die moet eruit zodat de koelkast daarin kan komen.
Muurjte moet iest van 10 a 15 cm van de deur komen. Dan is er genoeg ruimte.

Ik ga nog een totale overzichtje maken, denk dat ik morgen wel tijd heb om de fotos te maken.
Tevems heb ik eindelijk een beetje tijd gehad om oude cement weg te halen en hier en daar wat rotzooi op te ruimen.

zit er al beter uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_bwYGbxyd9CHmnptfWSGuQp2tk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t8y2rUvGuxK329ZXLv7Vb3Be.jpg?f=fotoalbum_large

Nu nog die 2 bergen zand en grind weg in de verbouwindzien te krijgen.
Zand gaat gebruikt worden om muren aan de binnen kant glad te maken .

Grind om een drainage aan de achter kant van het huis te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panzer_V
Dat is een behoorlijke verandering t.o.v. je vorige post. Je voordeur ziet er top uit! Ga je nog wat doen aan die gleuf onder de voordeur?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fcs
@Panzer_V Yep. Is inderdaad een hele verbetering.
En ja er komt aan de binnen kant een tocht strip.
Die zit er nu nog niet op omdat de eind vloer er nog niet in zit.
Daardoor weet ik nog niet de juiste hoogte voor de tochtstrip.
Daarnaast kan het zo zijn dat de vloer 1 mm vanaf de deur komt.
Het is een beetje vreemde zicht. De deur kaars recht en eronder een scheve trede.

Wil die trede niet kwijt omdat er een datum op zit. Wil zo authentic mogelijk laten.
Anders was het makkelijk.
Dun laagje cement erop en het is recht.

Die datum wil ik graag behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 18:46
Voor die sleuf kan je een valdorpel gebruiken. Die zit naar beneden als de deur dicht is en gaat omhoog als je de deur open doet.
Verder behoorlijk wat verder gekomen sinds je laatste post, goed bezig!

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• fcs
Een hele goede kerstdagen!

Hier in Portugal hebben we 2 kerstdagen.
@Electrowolf volgens mij was jij het die om een overzicht update vroeg, van hoe het vroeger was, en hoe het er nu bij staat.

Heb afgelopen dagen wat tijd gehad om wat fotos te maken.
En nu ik met 2de kerst dag moet werken, en er natuurlijk niks gebeurt, heb ik tijd om die update te plaatsen.

wel nu, wat foto overzichten:

Ruine net na te aankoop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/176bdEuBZ2tqJ0Q8GotK7QzQEnU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BtKLZLn9nHMYb07kHsV115IH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FwuOcr01X3kiyWAQhyWheOo-maw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4JXcQ39Fvzu7FCeTjcTvfsWo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4K-wKUZ5u1NfGN9N5nB_vszRE38=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H6alD2wa8demN0PRZq0ViyoQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_aneYB22EIl4wr9uCBN8CfjhMHs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MS9ROzDTIeJSt9yynf77BXMw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fK5m6K4ifecZSL9HD2ZVWZIyY48=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lakp6OAu54kChd14QkK1eBFA.jpg?f=fotoalbum_large

Huis huidige status:

Achterkant
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pU3A5EAIS0ZRRXBYMCUaWlMBT8Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QEjT7wBS2mMOLhxuSAvIKF3n.jpg?f=fotoalbum_large

zij kant nieuw raam
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YhkxguyYA-g84_f1Fy_-Jg2m1u4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ICTY0Z8bdenArHOG63LEmZxn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8UKKP9EfA4QN-9O_lHN3dmVHtEY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FhN0YDhhaVGA8Hr1uatapCFk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PI9pGnAFQAWaWX70OmwdoTgi7Bk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8XqGyaSp42pD5Zne9tMc3ZjO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lSeJXnexqv5YDK60ee7R6jyrpvA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T8aDet5UY0nmrVB4cjNDdEvc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9K11V42TxBe4U3gzOSqVyuwu7kE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PK4muG8gcMoBSHFAiMS3CXYI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_teAvdDGn4uCPizQpcAE0mCIowI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hqbm5tSM3IT3bsTdwAqFYZ1D.jpg?f=fotoalbum_large

Oude put was een beton ring van 1.5 meter breed en 50 cm hoog, gevult met grind, en zat niet meer dan 4 meter diep. Er kwam een 15 cm breede buis eruit en dat was dat:
De groende pijp die jullie daar zien is om water omhoog te halen met een benzine water pomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B1bgE8V-t-_Dm2dqdZQj1TQYhHo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xgPZVquuW2hNW3jw8Q1Wm6BC.jpg?f=fotoalbum_large

Huidige situatie met betrekking tot de water put:
Breede ringen, 2.5 cm, 8.20 meter diep. Grind bodem.
12V water pomp aan een zonnepaneel, die zorgt ervoor dat de 2 tanks gevult raken.
De basis die bij de oude water put gemaakt was is versleept naar de nieuwe put, en is daar in gebruik genomen. Daarop is de waterpomp huisje gemaakt.
Daarnaast een waterpomp met balon aan de electriciteit er voor zorgt dat er altijd water is voor het irigeren van de moestuin en water tank.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1i0GrBVhjkQ8u1RvYFReOtaJIIU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gSdbSY5UujQObzwNI9g7bAg2.jpg?f=fotoalbum_large

De water put is nu
De oude buis die vroeger gebruikt werd, is nu in het midden tussen de put en de muur geplaatst, zodat hier ook een distributie punt kan komen. Dit is een 1" buis dat uit de grote komt.
De grote is om er voor te zorgen dat de 1" buis beschermt is voor evnt tracktors die te dichtbij komen.
Hieronder zitten nog 3 buizen allemaal 1" voor distributie van water.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QCCBsYo1teYiCoonaRBJQxbiXNk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DJutZCqhXcFXkAKUdjEBlA9a.jpg?f=fotoalbum_large

Kantoor, was vroeger de stalling voor de trek paard.
Daarnaast aan de rechter achterkant is het filter huisje.
Met aan de voorgrond de buiten badkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p4whC8-UfhbwMAuzJqEgG2qGH2w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xByhMxVuEmmH5L3IoiKYftnO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DNxN6z87QFZlNkIRVyBpvaF85c0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F7rWi1N2tnoAsU6XQiuVQInt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2CTJ0v2zDB83Xj9tqoAOAMo8ESo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KwB9QoqGX699SzGczGH909Jt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NR31VP4lfxrkA7EHL2HziUMlQEo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QadnswQuGgqWhrEikUK3huwx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hjEja6UQoQ0fFJoQUNjPWeoK5w8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WZcxwoypWSK2X7RsDvjZc7TV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9bbNvYC9RbJPc6JTc0Ar4vkafUw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/StuNf7NTa9aJNt9n4g1TzHpw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LwQTBMTWPIhFeixkTHVW6xnw3_0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zsby4FCHb5bY5Hh9xL8Y14AL.jpg?f=fotoalbum_large

Deze ruine had al opgeknapt moeten zijn, maar is niet gelukt wegens drukte, geld gebrek en andere verplichtingen.

Tevens is er besloten om de buiten keuken over te slaan, omdat we binnen een keuken tijdelijk hebben opgebouwd, en hiermee wat geld bespaard hebben.
De buizen voor het water en afvoer zijn al wel aangelegd, want die zou naast de wc/badkamer moeten komen.

Eigelijk hebben we niet zo heel veel overgeslagen, of anders gedaan van wat ik ingepland had.
Zelfs een beetje versneld, door de buiten keuken over te slaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yi4QpefkonLZblXMRCzFXfFCC-Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DnJCJCudd0ANxOvyiIbMcZMP.jpg?f=fotoalbum_large

Hier komt de washok voor de wasmachine, en aan de andere kant opslagplaats voor gereedschap en of materialen.

Heb meer bomen gepland dan gedacht, en moet nog veele malen meer planten.
Heb het geluk dat het best wel vruchtbaar grond is.

Denk dat ik ergens in januarie materiaal ga halen voor de hek, in ieder geval langs de weg.
Is wel zo fijn voor wanneer de katen hier komen wonnen en tevens een hond, die heb ik wel nodig voor de veiligheid.

De katen zijn gewend om buiten te lopen in de tuin in Silves, dus zullen ze hier ook doen.
Maar ze moeten zich wel veilig voelen voor de los lopende honden, vandaar die hek.
Er komt bij de eiken houten buiten deur geen kateluikje. Vind ik zonde van de deur, maar wel via een binnen deur, das een gewone deur die bij de leroy vandaan komt vandaar kunnen ze ook naar buiten toe.

Voor de gasflessen ga ik een klein buitenhuisje maken, waar grote gasflessen in kunnen.
Ze zijn duurder dan de kleinere, maar gaan langer mee. Dus in de loop der tijd komt het mij goedkoper uit.

Met deze verbouwing heb ik eigelijk geen vaste leidraad die ik moet volgen.
Kan ook niet, want er wordt een bestaande ruine aangepast.

Ik heb wel een basis bouwtekening, en die is ook best wel ok gevolgt.
Misschien niet op de leter, maar is ook niet nodig.

Waarschijnlijk hebben we wel andere prioriteiten gegeven aan wat eerst af moet.
Zodat ik er confortavel in kan wonen, en niet meer in een tentje zoals aan het begin.
Dat was meer kamperen dan wonen >:)

Sinds vorige maand sta ik ook op dit adres ingeschreven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:02
Jij ook fijne feestdagen! Als je al zolang bezig bent is het altijd leuk om even terug te kijken wat je allemaal al gedaan hebt. Kun je best trots op zijn! En dat dingen soms anders worden dan in eerste instantie bedacht hoort er bij. Voortschrijdend inzicht, gebrek aan middelen of tijd maakt dat dingen soms anders gaan. Je bent lekker bezig, zorg dat je ervan geniet en ook af en toe even tijd neemt om het van een afstandje te bekijken.

Het wordt mooi!! En wij genieten lekker mee _/-\o_

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• fcs
Himalaya schreef op woensdag 25 december 2024 @ 21:00:
Jij ook fijne feestdagen! Als je al zolang bezig bent is het altijd leuk om even terug te kijken wat je allemaal al gedaan hebt. Kun je best trots op zijn! En dat dingen soms anders worden dan in eerste instantie bedacht hoort er bij. Voortschrijdend inzicht, gebrek aan middelen of tijd maakt dat dingen soms anders gaan. Je bent lekker bezig, zorg dat je ervan geniet en ook af en toe even tijd neemt om het van een afstandje te bekijken.

Het wordt mooi!! En wij genieten lekker mee _/-\o_
Dat is inderdaad zeer waar.
Dan pas krijg je een overzicht van het totaal werk dat in zeer korte tijd gedaan is.

En ja, gebrek aan van alles, tijd, geld en kennis.
Dat brengt soms nieuwe iedeeen tot stand, of andere worden helemaal geschrapt.
Soms geef ik geld uit dat niet nodig is, soms wil ik te veel besparen.
Dat is altijd een lastig onderdeel. Maar denk wel dat ik een soort van balans heb.
En ja, nu ben ik voor kerst weer eens in Silves. even afstand doen en met familie zijn.

Vrijdag of zaterdag weer terug. Dan weer even een analize doen en kijken wat er gedaan moet worden.

Edit:
Morgen ga ik een tripje doen naar de locale bouwmarkt.
Om de spullen te halen voor het aanlegen van de filters.
Het dak zit dan nog niet op het filter huisje, maar ik zit toch hier in de omgeving waar de bouwmarkt zit. Dus moet ik er gebruik van maken.

Hiernaast vermoed ik dat de bouwvakkers de 2de week van januarie er weer zullen zijn.
Dan wordt er een hoop afgemaakt. Hoop dat ik tot die tijd in ieder geval een aantal dingen kan afronden:

Water filter systeem en pvc buis vervangen voor multi lagen buis (gezonder, geen micro plastic deeltjes die los kunnen komen).

Dak op filter huis afmaken en laatste rij tegels plaatsen.
In de keuken en badkamer water aanlegen zodat alle binnen muren gestuckt kunnen worden.

Zit wel even met een klein dilima.
Alle cement delen die tegen de taipa (zand muur) zijn aangesmeerd, is cement met kalksteen mix er tussen. Om het te laten ademen en vocht eruit te kunnen.
Als ik nu een goede verf pak, dan raak ik die eigenschapen kwijt.

Moet dus een specifice kalksteen verf pakken, wat helaas best wel duur is.
Eens kijken wat ik kan vinden.
Bij de deur die geinstalleerd is, heb ik wel gewoon primare verf gebruikt. was maar klein stukje.
Maar de rest wil ik het liefst met specifice verf hiervoor verven. Dan weet ik zeker dat het niet over 3 jaar of 3 maanden naar beneden komt donderen.
Eens zien wat ik kan vinden.

[ Voor 36% gewijzigd door fcs op 26-12-2024 17:18 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• fcs
Heb net weer wat materialen ingeslagen.

In dit geval voor de water filters.
Ik ga de komende dagen het volgende doen :
dun laagje cement voor het gladstrijken in het filter huisje.
Alle muren aan de binnen kant.
Aan de achterste muur ga ik een plaat OSB plaatsen die ik heb.

Daarop gaan de filters geschroefd worden en komen de buizen voor het water.

In dit filter huisje aan de achterste muur komt de OSB plaat.
Aan de muur bij de deur komt de pomp en grof/fijn zand filter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SY_lS9ZtcQ6Z0HlnFEjb9oB6WIs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cx7b9aDX43Wza4WAx9c1Rt3s.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe het ongeveer gaat worden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rMNsG07VoLnUG5j0pL29-k9iBBI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Um39roSuvDUKBMg9jopQnrbA.png?f=fotoalbum_large

Dit komt allemaal op die OSB plaat dat ik tegen de muur ga schroeven.
Behalve de water pomp, die gaat de grond geschroefd worden.
Het is makkelijker op hout te schroeven dan op beton en tegels. mocht er iets stuk gaan aan het hout, dan is dat zeer makkelijk vervangbaar. Tegels is een andere verhaal...

Eindelijk, krijg binnen kort schoon gezuiverd water.
Dan hoef ik helemaal geen water flessen meer te kopen.

De rest dat overblijft ivm ruimte binnen het filter huisje wordt gebruikt als gereedschap opslag plaats. Benzine pomp en generator kunnen er in bewaard worden, alle overige water pompen die ik heb, dat soort dingen.

Bovenop de WC/Badkamer, komt gipsplaaten die een antiwater behandeling hebben gehad.
Om te voorkomen dat de vloer van de galarij die van hout is, water schade gaat krijgen.
Ook die zijn gebesteld.

Tegels hebben we hier in Silves in overvloed, van vorige verbouwingen. Dus die worden mee genomen. Moest alleen tegel lijm en voegsel kopen. Die wordt gebracht. Rond 2 januarie heb ik alles binnen.

Heb als het goed is de vakmensen de 2de week van januarie, dus dat komt perfect uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• veertje35
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13-09 17:14
fcs schreef op woensdag 25 december 2024 @ 21:07:
[...]

Dat is inderdaad zeer waar.
Dan pas krijg je een overzicht van het totaal werk dat in zeer korte tijd gedaan is.

En ja, gebrek aan van alles, tijd, geld en kennis.
Dat brengt soms nieuwe iedeeen tot stand, of andere worden helemaal geschrapt.
Soms geef ik geld uit dat niet nodig is, soms wil ik te veel besparen.
Dat is altijd een lastig onderdeel. Maar denk wel dat ik een soort van balans heb.
En ja, nu ben ik voor kerst weer eens in Silves. even afstand doen en met familie zijn.

Vrijdag of zaterdag weer terug. Dan weer even een analize doen en kijken wat er gedaan moet worden.

Edit:
Morgen ga ik een tripje doen naar de locale bouwmarkt.
Om de spullen te halen voor het aanlegen van de filters.
Het dak zit dan nog niet op het filter huisje, maar ik zit toch hier in de omgeving waar de bouwmarkt zit. Dus moet ik er gebruik van maken.

Hiernaast vermoed ik dat de bouwvakkers de 2de week van januarie er weer zullen zijn.
Dan wordt er een hoop afgemaakt. Hoop dat ik tot die tijd in ieder geval een aantal dingen kan afronden:

Water filter systeem en pvc buis vervangen voor multi lagen buis (gezonder, geen micro plastic deeltjes die los kunnen komen).

Dak op filter huis afmaken en laatste rij tegels plaatsen.
In de keuken en badkamer water aanlegen zodat alle binnen muren gestuckt kunnen worden.

Zit wel even met een klein dilima.
Alle cement delen die tegen de taipa (zand muur) zijn aangesmeerd, is cement met kalksteen mix er tussen. Om het te laten ademen en vocht eruit te kunnen.
Als ik nu een goede verf pak, dan raak ik die eigenschapen kwijt.

Moet dus een specifice kalksteen verf pakken, wat helaas best wel duur is.
Eens kijken wat ik kan vinden.
Bij de deur die geinstalleerd is, heb ik wel gewoon primare verf gebruikt. was maar klein stukje.
Maar de rest wil ik het liefst met specifice verf hiervoor verven. Dan weet ik zeker dat het niet over 3 jaar of 3 maanden naar beneden komt donderen.
Eens zien wat ik kan vinden.
Je zou eens naar KEIM kunnen kijken, is een moderne versie van de verf die op Duitse vakwerkhuizen werd gebruikt (en ik geloof dat ze ook adverteren dat de verf van de Sixtijnse kapel ook van hun is).
In ieder geval damp open en natuurlijk materiaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fcs
veertje35 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 19:52:
[...]

Je zou eens naar KEIM kunnen kijken, is een moderne versie van de verf die op Duitse vakwerkhuizen werd gebruikt (en ik geloof dat ze ook adverteren dat de verf van de Sixtijnse kapel ook van hun is).
In ieder geval damp open en natuurlijk materiaal.
Ik heb even gekeken.
Het is idd wat ik ga doen.
Hier zit de verf al gemixt. En het is goedkoper als ik de kalk en pigmenten hier haal.
Heb al zitten kijken wat de juiste mix is, 1 l water voor 8 kg kalk stof. of zandsteen stof.

Hierin kan kleur pigment of kleurstof aan toegevoegd worden.
afhankelijk van welke kleur ik wil.

Aan de buiten kant wil ik een traditionele kleur hebben. In dit geval wit en een blauwe of terracota kleur, een streep van een cm of 10 a 20 ofzo. Om de regen speters/aarde te verbergen.

Aan de binnen kant waarschijnlijk ook wit, of een gebroken wit, om licht te weerkaasten omdat er weinig natuurlijke licht binnen komt.
Er komt wel een muur met een kleurtje ofzo iets (zoals het kantoor).
De rest zie ik wel wanneer er geverft gaat worden.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• fcs
zo, afgelopen weken was het een mix van familie en werken.
Met kerst naar familie toe, en daar wat dingen doen.

Nu weer terug en er is weer het een en andere gedaan.
hier een klein foto overzichtje

De trap buiten is verder afgemaakt, het is nu nog aan het drogen.
OSB plaat heb ik tegen de muur geschroefd, met 3*2 cm steun balken, zodat ik achter de platen
kabel management kan doen. En alles netjes blijft.

Tevens is de laatste rij tegels gelegd, dus mini huisje is geheel dicht, er komt geen licht in Belangrijk tegen algen vorming.
Er is ook een kleine ramp gemaakt bij de deur zodat machines met wielen hier gestald kunnen worden.
En dus stof vrij zijn (wat nu niet het geval is).

Cement+ zand mixen voor de trap. In een kruiwagentje. Op locatie is de water erbij gedaan, zodat het minder zwaar is om te vervoeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LYkZrkINaer70W-ga7jZQcXaH_g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4HZwrhc6m17oZGx8krN6URzi.jpg?f=fotoalbum_large

Glad strijken met een vriendin die vanuit Nederland op bezoek is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tLcMuIryUlJkkBKmgGPvUpRxXdk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WRecYhzBrfZVNioaLMEzt5vw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DyP3U61UF2R6IL9-XIHoygJ1DYg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xx8EcflF3TwZIe0D21xB35pQ.jpg?f=fotoalbum_large

De hoekjes glad strijken. Om te voorkomen dat het cement weg glijd zijn er stenen aan de zij kanten gedaan. Is ook mooi om te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sWjvdP9K4Fw3-lqaTOytux_HFO8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2u9QEpDxlGyk7roeqtvVGU4l.jpg?f=fotoalbum_large

In de avond net nog voor zons ondergang de balken tegen insecten beschermd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7TYKNN13LaJxIJXP_Ncr2u0hTzc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hnoKcXR3nLat3QRXrB7MM8Pd.jpg?f=fotoalbum_large

Voglende dag tegen de muur geschroefd,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o1-g_QN9DuqgeHleVoQfDhQbNuo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oEl9oxsYMqYdaaUKVMfa878e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yfjIk4oquZ8xFA2Hd4HTQBGoZ5Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SgjmrhtvcGMTKDlrBrJUIeCd.jpg?f=fotoalbum_large

3 balken tegen de muur, en daarop OSB 2x omdat het best wel dun is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RPh3IroUFPhVmcVT2getpcKwHJA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RUomjxGak94IcEwnekjDZx04.jpg?f=fotoalbum_large

Tevens de gaten tussen het fibercement dak gevult met schuim.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mgrrwM4xNcTu9jJj_wie130KhHA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wOZSYFb0nuWgJsqQZgD4ERlQ.jpg?f=fotoalbum_large

De zijkanten waar mogelijk met tegels en cement. De kleine gaten met schuim afgekit.
Moet nog glad snijden, Dit is natuurlijk geen gezicht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9w8p0yAoEcIiNs0eE3a8m3e5uqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dxSq6I4jA7flEteJKdeUKycw.jpg?f=fotoalbum_large

Bekisting making voor de ramp, zodat het overal egaal afloopt.

Dit is met rest houd gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LqYLJ6U2iM8VN4jxQWwnJmf5kPM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UUrrS9Yeddbb1Bog8AnlkhAz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lSyOJxhPRXkEzNb2vVqE2L4n_wc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wv2uqYyv3YbEyLW6TRA4wduo.jpg?f=fotoalbum_large

Voor het cement heb ik zand gebruikt die nog over was, en al gemixt met grind. Wordt niet meer voor de verbouwing gebruikt (noem ik vies zand) maar hiervoor perfect.

Goed nat maken zodat het cement goed hecht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1eUtFn34PcBUXOav03jxPYxd0Ho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0FTosU9nr8aRtRWgKjnVgjXA.jpg?f=fotoalbum_large

En cement storten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n67oVG7Bb3rmLx2chUx8pA3VQ88=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NoBl49E1vfulpVM7qqSIH0P2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UnbDjiNL2W4ZV9OwH4fPf9RQy7Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XmnnQtdjLq6I7LeJzBe5Mj6d.jpg?f=fotoalbum_large

Hierna is het natuurlijk glad gemaakt, maar daar heb ik nog even geen fotos van.
Plaats ik morgen wel. Tevens omgeving even opruimen, planken erin zetten, schuim glad afsnijden.

Binnen kant ga ik niet verven. Laat ik zo.
Buiten kant wordt wel glad afgemaakt, en geverfd.

In de schuur/techinsche hok/water zuiverings installatie komen ook aan de boven kant planken.
Daar op ga ik alle verf poten en olien ect op bewaren.
Ook wat motoren die ik hier heb.
Dit zorgt voor wat meer overzicht, en beter opruiming.

De kleine pomp huisje bij de put krijgt ook een upgrade. Die moet roofmate krijgen op het binnen dak, waarschijnlijk ook de muren, omdat daar tegels van 10 cm gebruikt zijn.
Hier zijn het tegels van 15 cm en waarschijnlijk niet nodig.

Morgen ga ik de roofmate erop zeten. Dat is wel nodig, nu het kouder en kouder begint te worden.
Gisteren had ik -2 en waren de water leidingen bevroren.
Moest wachten tot het ontdoid was (schrijf je het zo?)
Moet de leidingen die niet ingegraven zijn een beschermings mantel geven.

Ik weet nog niet wat het koudste hier is.
-2 is wat ik tot nu toe gezien heb. Dat is in de ochtend, tegen 8 uur.
Moet vanacht nacht dienst draaien, zal dan even kijken wat het tempratuur is tegen een uurtje of 3 a 5 in de ochtend.
Maar rond begin middag zit je alweer in korte broek en mouwen te werken.
En wanneer de zon weg is moet je weer aan kleden voor winter :D :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07:55
fcs schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 01:09:
zo, afgelopen weken was het een mix van familie en werken.
Met kerst naar familie toe, en daar wat dingen doen.

Nu weer terug en er is weer het een en andere gedaan.
hier een klein foto overzichtje

De trap buiten is verder afgemaakt, het is nu nog aan het drogen.
OSB plaat heb ik tegen de muur geschroefd, met 3*2 cm steun balken, zodat ik achter de platen
kabel management kan doen. En alles netjes blijft.

Tevens is de laatste rij tegels gelegd, dus mini huisje is geheel dicht, er komt geen licht in Belangrijk tegen algen vorming.
Er is ook een kleine ramp gemaakt bij de deur zodat machines met wielen hier gestald kunnen worden.
En dus stof vrij zijn (wat nu niet het geval is).

Cement+ zand mixen voor de trap. In een kruiwagentje. Op locatie is de water erbij gedaan, zodat het minder zwaar is om te vervoeren.

[Afbeelding]

Glad strijken met een vriendin die vanuit Nederland op bezoek is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De hoekjes glad strijken. Om te voorkomen dat het cement weg glijd zijn er stenen aan de zij kanten gedaan. Is ook mooi om te zien.

[Afbeelding]

In de avond net nog voor zons ondergang de balken tegen insecten beschermd.

[Afbeelding]

Voglende dag tegen de muur geschroefd,
[Afbeelding]

[Afbeelding]

3 balken tegen de muur, en daarop OSB 2x omdat het best wel dun is.
[Afbeelding]

Tevens de gaten tussen het fibercement dak gevult met schuim.

[Afbeelding]

De zijkanten waar mogelijk met tegels en cement. De kleine gaten met schuim afgekit.
Moet nog glad snijden, Dit is natuurlijk geen gezicht
[Afbeelding]

Bekisting making voor de ramp, zodat het overal egaal afloopt.

Dit is met rest houd gemaakt.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Voor het cement heb ik zand gebruikt die nog over was, en al gemixt met grind. Wordt niet meer voor de verbouwing gebruikt (noem ik vies zand) maar hiervoor perfect.

Goed nat maken zodat het cement goed hecht.

[Afbeelding]

En cement storten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hierna is het natuurlijk glad gemaakt, maar daar heb ik nog even geen fotos van.
Plaats ik morgen wel. Tevens omgeving even opruimen, planken erin zetten, schuim glad afsnijden.

Binnen kant ga ik niet verven. Laat ik zo.
Buiten kant wordt wel glad afgemaakt, en geverfd.

In de schuur/techinsche hok/water zuiverings installatie komen ook aan de boven kant planken.
Daar op ga ik alle verf poten en olien ect op bewaren.
Ook wat motoren die ik hier heb.
Dit zorgt voor wat meer overzicht, en beter opruiming.

De kleine pomp huisje bij de put krijgt ook een upgrade. Die moet roofmate krijgen op het binnen dak, waarschijnlijk ook de muren, omdat daar tegels van 10 cm gebruikt zijn.
Hier zijn het tegels van 15 cm en waarschijnlijk niet nodig.

Morgen ga ik de roofmate erop zeten. Dat is wel nodig, nu het kouder en kouder begint te worden.
Gisteren had ik -2 en waren de water leidingen bevroren.
Moest wachten tot het ontdoid was (schrijf je het zo?)
Moet de leidingen die niet ingegraven zijn een beschermings mantel geven.

Ik weet nog niet wat het koudste hier is.
-2 is wat ik tot nu toe gezien heb. Dat is in de ochtend, tegen 8 uur.
Moet vanacht nacht dienst draaien, zal dan even kijken wat het tempratuur is tegen een uurtje of 3 a 5 in de ochtend.
Maar rond begin middag zit je alweer in korte broek en mouwen te werken.
En wanneer de zon weg is moet je weer aan kleden voor winter :D :+
Het is “ontdooid” met dubbel O, maar we begrijpen wat je bedoelt :)

Met betrekking tot de waterleidingen, heb je die niet geïsoleerd? Met zoiets bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ExCggldMf1kRNEjMbA4iqcrY-eg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/D4fYRT6RrUgYWYRA3fHOEA8P.png?f=user_large

PS: Feliz ano novo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 18:46
Vergeet je de trappen trouwens niet op te ruwen. Nu lijken ze erg glad bij regen te worden.
Volgende keer kan je beter meteen wat groeven in het beton/cement maken zodat het minder moeite kost dan achteraf aanbrengen (als je dat gaat doen :)).
Anders heb je ook antislip strip die je erop kan plakken.
Keep up the good work!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• fcs
@Yorro
Yep zo iets moet ik idd gebruiken.
Moet het nog kopen.

@A4-tje
Yep helemaal vergeten.
Dit kan ik nog doen.
Zag namelijk dat het hier en daar wat scheuren
In het beton is gekomen. Denk door de kou.

Dus ga ik hierboven op een zeer dun laagje cement erop doen en daar komen gleuvjes in.
Heb even hierover ziten denken. Het is waarschijnlijk makkelijker als ik er gleuven in freez.

Ze hoeven niet diep te zijn, en dan hoef ik niet te wachten totdat het cement droogt.
In dit geval hoef ik alleen de schueren te repareren.

Hieronder de trap die nu helemaal droog is.
Zeer goed gelukt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z36JcuaOdLuD6HYrcpdoXWNJHwc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SIRwqJByu11poZR9e3ZKSm8g.jpg?f=fotoalbum_large

En hier moet ook nog een dun laagje cement komen om het glad te maken.

De aarde aan de linker kant moet ik nog verwijderen. Dan kunnen de buizen beter naar binnen toe. Rechter, zonder bochtjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fttSSkaJH5Di3VIm5ilf4IAiRvI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SwHNAy0KAriuqyPhzM87Gh8c.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zg3X8uRTYRTI3uj_Yutiz3JXGwo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QylloU5W0KPCVuhh5CxJqx0T.jpg?f=fotoalbum_large

Net nog een bestelling gemaakt voor de electra.
100 m blauwe en bruine 4 mm kabel.
Om dit huisje direct aan de meterkast aan te sluiten via ondergrondse buis.
Tevens ga ik dezelfde 4 mm electra draaden vanaf dit huisje (apparte meterkasje met iets van 4 zekeringen) door trekken naar het andere huisje.
Wordt nog niet aangesloten. Maar wel klaar gemaakt. De draaden die in een buis komen + internet kabel ook in buis, en een water buis komen binnen kort in de geul terecht dan kan die met mazel eind deze.maand eindelijk weer dicht.

[ Voor 5% gewijzigd door fcs op 03-01-2025 00:35 ]

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• fcs
Afgelopen dagen heb ik niet stil gezeten.

Gisteren kwam ik er helaas achter dat mijn voeding van de geek water filter waterschade heeft opgelopen. Dus danig dat bepaalde onderdelen ontploft zijn of weg geroest waren.
Gelukkig heb ik het opengemaakt voordat ik het aansloot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RCvW7nWNGPD4Wvi78KNQhkLrf-s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vYOjnU5mO9cCQoaOM6F48wPR.jpg?f=fotoalbum_large

Roofmate onder het dak gelegd, wel vervelend, om het onder het dak te legen, ipv eerst roofmate en dan het dak.

Door gebrek aan extra handen, heb ik wat steun pilaren moeten bedenken.
Dat zijn die houten balken die er tijdelijk gezet zijn.
Zodat het niet steeds naar bedenden donderd en op mijn hoofd terecht kwam (gelukkig is roofmate licht :p )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V5o_yicfJFDi3yPo0QYTKgGxKJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/igN3hi8dQkGEQ49fQiLJ5QE9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DCSgbbUcsBGbS17tqKRrPsb-IrY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fNDE8JWuLXhxHR9enIkiGDdk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWOtt2uaTzI40Rs65F75DMq0EpI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gyzEzo8UcEkzUSDoK4s7hmSc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TPdg3E0c7cpAc3c_ZAHVoKzxesQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8A3k3OTs2BZljnY1LvJLq6W7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/abE2EgZyuy6--y4M9UFYlE1Gt84=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xv1skSh9tUe1dtyt3tSKobTU.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag ben ik bezig met de gaten frezen voor electriciteit.

Naast de deur komt een aan / uit schakelaar voor het licht.
Aan de buiten kant komt een zekeringskast voor 4 zekeringen. 1 voor de pomphuis.
en eentje met mogelijkheid om gebruik te meten voor het andere huisje.
Die zijn al aangeschaft.

De 4 mm draden komen komen binnen bij de 110 mm buis, die onder zit, en gaat via de vloer naar de stoppen kast,
Van hieruit wordt het verdeelt naar:

2.5 mm draad:
1 buiten stopcontact
3 binnen stopcontacten
1 aan /uit knop voor het licht

4 mm draad:
door lus via de zekering naar het huis van mijn broer.
Aardlek ga ik direct via de zekeringskast naar een aardlek kastje en vandaar naar aarde.
Dan kan ik hierop besparen, hoef ik geen 100 m aardlek 4 mm kabel, en heb ik genoeg aan een 4 meter aard kabel omdat ik dit locaal zeker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0WmH3JhKJfVtNRFbA1jqzorjQQg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2w6WYh5KM3nuuAXCHRpA20zj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FgxivpZLWcMMRR6majcqkXjqPQ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9YEdeMBj3PP477cOwp55iYo8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1F54SSKBqgdLBL1yF7UqoWBQv3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M870n5dRhMQ9YLHSNu3kZmNu.jpg?f=fotoalbum_large

Gelukkig is het meeste binnen werk.
Het weer is namelijk omgeslagen naar winter.
Gisteren heb ik 23 mm regen gehad.
Vandaag wordt 14 mm verwacht.

Dit is ook dringend nodig. Zowel natuur als waterput..
Zo, nu weer door gaan.

EDIT:

en ben klaar met het freezen.

Of heb ik toch stiekum een halve kilo wiet weg gerookt??? :+ >:) O-) O-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CutJawIPgrPw7jjyMc1wYwEXQrs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k4xrrZigEPrAGtgKDERBxoe6.jpg?f=fotoalbum_large

Na, dit is de stof die na 3 min werken vrij komt.. In zo een kleine ruimte..
Gelukkig staat er veel wind, die het gelijk mee neemt.

Hier heb ik natuurlijk wel met een stof masker gewerkt, wat een krengen.

zo. Alles is klaar.
Meer kan ik op het moment niet doen. In ieder geval in deze ruimte.
Heb afgelopen donderdag een bestelling geplaatst. En ben aan het wachten totdat bepaalde onderdelen binnen zijn.
Dan kan ik de wandcontact dozen voor de speakers monteren in het huis.
En dit gedeelte afmaken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_XUMXCXilXvv-k5BPTAXviTV95M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UWvtt8pDOhg2k1rMzOUKTpv3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zOiurliZqH10pl2VbzBiOXavaaQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aad16bG0RlnONruxaNcdDA6j.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenste gedeelte bij de deur, komt een licht punt.
Dit is niet zo recht als de rest, omdat de schijftool erniet bij kwam.
Dus moest ik het weg hakken met beitel en hamer.

Ik kan evnt de draden nog even doortrekken en aan het plafond bevestigen. eens kijken wat ik ga doen.

[ Voor 16% gewijzigd door fcs op 06-01-2025 15:01 ]

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• fcs
Klein update:

Wegens werk en slecht weer heb ik weinig kunnen doen aan verbouwingen.
Het is sinds gisteren weer eens mooi weer, dus kan weer beginnen met verbouwingen, maar wel
weinig, aangezien ik werk.

Heb besloten om de vrije tijd die ik deze maand heb te gebruiken voor het filter huisje. Dan kan dat helemaal goed afgemaakt worden, en heb ik er geen omkijken meer naar.
Gisteren heb ik de laaste geulen gevreesd, en electriciteit buizen geplaatst.
Vandaag ga ik ze afsluiten met cement. Dan kan over een paar dagen de binnen kant verfven met wit zodat het wat meer licht reflecteerd.
Hier wat fotos

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pajtJZwCaYWG0XdPU3Gk49yYLx8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3kJL6HArVUDFDRpjICvNmr1T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/93bNi5PDKxVcxKnmwTZHAFVVlkY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/szQUrzMKNsL0Uaf3p6V5P6Pf.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: even laatste foto plaatsen van de buiten kant.
Upload duurde wat langer dan normaal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/beE1x4cYMq8SrcB4L_LZ685ORjo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x8Wn83pm9TvkhGz3NjbUNjPo.jpg?f=fotoalbum_large

Aan de buiten kant ga ik de stoppenkast plaatsen, plus nog 2 buiten electrcititeits dozen (waterdicht).
Aan de binnen kant komen 2 electriciteits dozen.

Wat zons ondergang na werk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fvnTLN1Q3RJHXhD_V1gkyVxv0ZE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ELjNzq39STKSIRTnu1ouDYhu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VNnb6aTdLCu9_6d6QIvJdxwjvv8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qMO1ASiDrc0tJtQ8u52D5d92.jpg?f=fotoalbum_large

Moet zegen, januarie is best wel een mooie maand :D

[ Voor 8% gewijzigd door fcs op 10-01-2025 08:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:23

Agent47

I always close my contracts.

Wat heerlijk om weer door te lezen zeg :)

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KaleK
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08-09 09:54
Ik blijf dit mooi vinden. Wou dat ik ook zoiets kon doen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• fcs
Heb vandaag tijdens mijn lunch een overzichtje gemaakt van electrische materiaal dat ik heb.
Merkte namelijk dat ik wat onderdelen miste, maar niet exact wat en hoeveel.

Gelijk maar even wat fotos gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YP0kVZxulIgl03NijNwnGfk2YWM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YYKv5azukDax6tkmlyr6mgQQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nbvSMSGBqnEmKQivI5_KT3BYm7o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4EORTRdvnf8PVqKmhLLv0rf6.jpg?f=fotoalbum_large

Dit wordt allemaal in de muren geplaatst om het huis en de bij gebouwen van electriciteit te voorzien.
De kabel rolen zijn 100 m blauw en zwart 4 mm kabels.
De rest aansluit dozen voor de stopkontaken, en aan uit switches.
Inclusief geluid weer gave (om achter boxen aan te sluiten en geen kabels op de grond hebben).
Plus nog wat netwerk spul.

Vanochted was het nog niet zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1nUkYNGntjnYD0n-WAVdqVUdHrY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jUPQj9Fx0zdvM1iZD2V8QSBg.jpg?f=fotoalbum_large

Oorzaak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yh1R6o99fiNl4VoKTF-ALs7yyV4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ihtoj1oiI6p4jBn16YRSa5k0.jpg?f=fotoalbum_large
Sluiting gebarsten. Misschien teveel verkeerde druk erop.
Jammer. kon het wel ergens anders voor gebruiken.

kan gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-09 21:37
Ze worden ook soms kapot geleverd, of gaan kapot zodra je het pistool erop zet. Wij hebben er al meerdere teruggebracht en om kunnen ruilen voor een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Laatst online: 13-09 21:56

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

fcs schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:05:
Heb vandaag tijdens mijn lunch een overzichtje gemaakt van electrische materiaal dat ik heb.
Merkte namelijk dat ik wat onderdelen miste, maar niet exact wat en hoeveel.

Gelijk maar even wat fotos gemaakt.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit wordt allemaal in de muren geplaatst om het huis en de bij gebouwen van electriciteit te voorzien.
De kabel rolen zijn 100 m blauw en zwart 4 mm kabels.
De rest aansluit dozen voor de stopkontaken, en aan uit switches.
Inclusief geluid weer gave (om achter boxen aan te sluiten en geen kabels op de grond hebben).
Plus nog wat netwerk spul.

Vanochted was het nog niet zo:
[Afbeelding]

Oorzaak:
[Afbeelding]
Jammer. kon het wel ergens anders voor gebruiken.

kan gebeuren.
Waarom bewaar je die bussen ondersteboven?
Als je ze rechtop wegzet icm een purpistool kan er weinig misgaan. Wel even schudden voor gebruik. :P

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fcs
Goudvis schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 20:23:
[...]

Waarom bewaar je die bussen ondersteboven?
Als je ze rechtop wegzet icm een purpistool kan er weinig misgaan. Wel even schudden voor gebruik. :P
Goede vraag :P
dacht dat het makkelijker was allemaal in een emmer bewaren om ruimte te besparen.
was schijnbaar geen goed idee :X
ze zitten nu wel normaal op een plank. En ja, ik schud altijd voor gebruik, en ook tijdens gebruik

Ik heb schijnbaar de verkeerde maat verbindingen gehaalt, is 20" en moet 25" zijn om gelijk te zijn met de pomp uitgang. Morgen dus even op en naar bouwmarkt. Kijken of ze grotere maat hebben anders ga ik het locaal halen.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• fcs
Zo, ben weer eens terug.

Afgelopen dagen heb ik mee geholpen om een schuurtje te slopen.
Het is een tinnen schuurtje met aluminium basis, met in totaal iets van 2.9 m lang bij 3 m breed ofzo.
En in de center 2.5 meter hoog.

Perfect voor hout opslag, omdat het warm word en dus helpt om hout te droogen.
Tevens ga ik er planken in zetten en gebruiken voor tuin gereedschap.
Ik weet al wel waar het komt te staan (naast de WC/Duche aan de rechter kant).

Moet wel een basis maken hiervoor. Maar dat hoeft niet veel te kosten.

Het slopen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cdo8m4eGdTIUFDjhLAEGfSRcJEo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wemugUeGYSrzvZl8ycTTwTHn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4YjxPNj_POEcwFh72MCyY5PKFY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qfTTUbpmKY0yI2xLiMPBz4EW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BijgfeU0-1lYzQoZ6vyz6rg_qE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iIUGeMq1IXWNxLP4IFh70P9h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cR5BSmfYP6Oi1s18CqgruflXp0E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7RdY68RODTuhE3cJugRN1mjR.jpg?f=fotoalbum_large

Zo een soort basis ga ik ook hier maken, zodat het stevig blijft met eventuele wind vlagen, die we hier best wel veel hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3-0Vs899G_UAtkJNcI5vhh0PR1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kQIbcyN5P4PriIkeHVQZmsMm.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen komt het aan, het wordt nog niet opgebouwd, aangezien ik met de water filters bezig ben.

heb weer eens de stofzuiger voor dingen gebruikt die het niet hoort te doen :p

In dit geval iets van 30 meter, maar wel breeder. En met bochten.
Is super goed gegaan.

In de rode buis heb ik 2 x 4 mm draden lopen. En nog een trek touwtje van paar mm (nylon).
Om event nog meer draaden er door heen te trekken.

Weet nog niet zeker of ik de kabels onder de grond ga zeten, of in de muur ga verwerken.
Om te zorgen dat ze niet in de weg zitten, heb ik ze tijdelijk even aan de muur gezet met spijkers en ijzer draad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/irrH7xHaRdSrkC3WT2JgV1rj9Kg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nYKSWOi2vSfe3d1AsRORkQFY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zh1z93JiE6G95o0uha_INPJserA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fzNDtUs0tNAH0hWjvbpElUwQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6UYgMnFYXPWckknRCcBZJ6X-UAs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nd3W4XhrHw4UxCFRjmyINbIz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2_g7mxoTrH7gWbgYGGpPRnQQ0Yo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mx0XpuSoqNwj2EbOdJI61Hjs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iLZF43agiHvKvTym00qXNdGkjRc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mFMCp4620ZKafebopghL0o2d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ASLq5slqG6Cx1Q-Nh94xbztX4dU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/azYGDtLd16kJ3Mje16x12hPb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ubmk27deqvb8x3oA7q6lbfR5FCg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AB9mn5dqRPakm2sqqXwziCAG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eolln4GSTwxmYvCQf42MeviulV0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n5UH6Q5dWGU6LjJ6WcjC1eQL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wGGcbtP9X4vAVdTlLwqkCqTEM7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XJCqDhzBr8qpnREGa9VgJRxe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QLHoE6U66v4o1uBpHqwZuo54U2I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GuhLNGVxkilEYT1xQxBK1WJR.jpg?f=fotoalbum_large

Aardlek draad heb ik zoals jullie zien niet mee door getrokken.
Die gaat direct in de grond bij het filter huisje.

Mocht bliksem inslaan, dan is de kans minder op brand, omdat het niet door gestuurd word naar de hoofd schakelkast, maar komt gelijk in de grond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wyiEYgggV7dPILRdHasjxqIt6BM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SX78m9wXWs0lhT6LKsQiPex8.jpg?f=fotoalbum_large

Aan beide einde heb ik een stekker zitten, zodat het nu als verleng snoer gebruikt kan worden.
In ieder geval is er electriciteit in de filter huisje, totdat de electricien komt om de schakelkast goed te installeren/configureren.

Morgen ga ik nog 2 x nylon draaden trekken door de buizen, voorbereiding om de 2de huis aan te sluiten op zowel internet als electriciteit. Weet dat ik internet zo in de grond kan zeten, met kabels die ervoor bedoeld zijn, maar wil dit voorkomen. Tevens ter evnt vervangen van de internet kabel is het makkelijker.
Komen allebei in 2 buizen van 3/4" die 4 bar aan kunnen qua druk, dit is met opzet gedaan, zodat ze een beetje druk van de aarde aan kunnen en niet gelijk plat gaan zitten (ze worden op +/- 50 cm ingegraven).

Tevens zal ik proberen de electriciteits draden van de wc/duche door te trekken naar de filter huisje, en alvast een 20 mm multiflex buis neer legen voor water. zodat ze later allemaal aangesloten kunnen worden.

Volgende maand haal ik dan nog eens 2x 100 m blauw en zwart 4 mm kabels, zodat dit de verbinding kan verzorgen tussen het filter huisje en mijn andere huis.
Internet is hetzelfde, hier haal ik een spoel van 300 m ofzo van cat 6a. Dan kan ik 2 kabels doortrekken. een dient dan als reserve, of kan het groeperen. Zie wel later hoe ik dat doe.

Komende week verwacht ik de rest van het materiaal, voor het filter huisje, dan kan ik het helemaal afmaken.
Stroombalast van de geekplus filter komt helaas pas halverwege Feb binnen..
Heb dus de tijd om alles goed af te krijgen.

Dacht vanochtend rond een uurtje of 8 ik ga eens lekker onder de duche..

Kom ik bij de buiten wc/duche, en zie ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FECXMymeJ8WIIfhaAZ8cltQYMKE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4rsfLq1qALo1Mt4ORvFAEHos.jpg?f=fotoalbum_large

Geen duche voor mij dus :X
Het vroor ook iets van -3 nog om 8 uur.. dan heeft het tijdens de nacht nog iets meer gevroren.
kan hier wel een open lucht schaats baan aanlegen :D

[ Voor 3% gewijzigd door fcs op 16-01-2025 20:52 ]

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• fcs
Afgelopen paar dagen waren weer eens interessante dagen.

Het filter huisje is bijna klaar om de filters te ontvangen.
Heb ook wat bezoek hier gehad, die is een nachtje in haar campervan blijven slapen.
En heeft 2 dagen geholpen. Bezoek uit Nederland.

Het door trekken van het trek koord door de buizen is gelukt.
De badkamer / wc is aangesloten aan het filter huisje. Voor zowel electra als gefilterd water.

Heb de tussenstukjes voor de aansluitingen binnen.
Moet alleen nog wachten op een sendiment filter, en de stroombalast voor de uv. Die komt helaas pas rondom 15 feb. binnen. Dus tot die tijd kan ik nog een hoop doen voordat het filter huisje daadwerkelijk actief gaat worden.

En dan nu wat fotos:

De geul graven en buizen erin doen.
Witte buis is voor water.
Blauwe buis is electriciteit. 3x 2.5 mm draaden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cu_pignD4wK-FFgn_xLYdbSd7II=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/40f1zFLRVeU8sLf5UXXJgb41.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/slr2bM5N2h1zkp534azWRSCyMCw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2O9BvuCFzm1d6E2aFJKXw5xG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rZzYkfuzXnlOhuugFaI8OYNuB1k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YgQKmwDhmMidTi0hB17N3l48.jpg?f=fotoalbum_large

De uiteindelijke geul is 10 cm dieper geworden. Dus in totaal 15 a 20 cm.
Om zeker te zijn dat de buizen beschermd zijn tegen evn zware dingen die vallen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/px_9wudJybeMQcMADYQ1uZU7jT0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pH85hcmsORtP6v7xqT4xU8jC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0E-CMIbPHRk9DLbsrI3-s65ei7s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iaZ5KDTcBn7Pt62hd4rL5OMv.jpg?f=fotoalbum_large

Binnen en buiten geulen waar de draaden er al in zitten afdichten met cement
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xI1_5NZqJUQszxXbtFP0wmSRSlY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0hSysi8TsvR0WuYF4M2hgZXz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-F9b5u6q-9iW0swruLVIbMnoSQo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iyx3Tsobvjj5LI6rJYV6Gln6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s_XJrBnO8JfrFqdiSZeHjFYR4M8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7RajTs3tSUUQOA45svWHLhbP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W8ki7zGfqthwD-E1-SOgm-3U33M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o527CfdH97yClzGYaPZ1563l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T0E9nmT5GKFsH97EaJHF5Koqs7Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hSxooMiKqVs01aw1fthCCTjC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J3H30lBG6rDXtDQfPv3K8-xV3Q4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WFbjWDq96CpyBSOtDtdlpOx0.jpg?f=fotoalbum_large

Het schuurtje is aangekomen, en die hebben we veilig op wat ongebruikte tafels gezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ndJXxRKcCZQPvtm7FPmBDa1iH7M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AGoeSyKC9QDYOHUUWDMW1TYt.jpg?f=fotoalbum_large

Dit heb ik gedaan om te voorkomen dat het onkruid eroverheen gaat woekeren.
Het is nu zeer vochtig hier, en alles groeit heel snel.
Tevens blijft het zo beter beschermd.
Er zit wel een plastic overheen om te beschermen tegen regen.

Zo, bijna alle onderdelen binnen voor het filter huisje.
Dit zijn om de bochten te maken, aangezien de buis zelf geen 90 graden aan kan, maar alleen ronde bochten. En dan nog moet het flauwe bochten zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tgPptgxplClxkTbzGdm8t2-8pIg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RzLgAMvajqHLBM3PRp6gYgB1.jpg?f=fotoalbum_large

Ik moet nog wachten op de verdeler, die is nog niet aangekomen,
en moet nog wat andere kleine zut.

Zo, geul wordt op de eerste foto nog eventjes wat dieper gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L3ziUhNZpiUemy9FHLhrQVmnhOA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QU0LmrY2Ges2fgPGkrUdFMQ3.jpg?f=fotoalbum_large

En de dag erna weer dicht gemaakt. Er is voor vandaag en komende week wat regen en onweer verwacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zbGq8GpOVN5808dBB0IRaQLUfOQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qq9bqZJKHY5N360IYvvILlAC.jpg?f=fotoalbum_large

Dit gedeelte is nog niet helemaal met aarde bedekt, omdat er nog een kopere pin in de grond geslagen moet worden. De aansluiting wil ik dan wel begraven hebben.

Dus daar wacht ik nog even mee totdat de pin de grond is ingeslaagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T435sLHpn27sXpaMf-grmRJMse8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zxJlAcejb1wWZWaFDzbPloST.jpg?f=fotoalbum_large

----

Alle randjes zijn een dag van te voeren door vriendin uit Nederland en Moeder nog even wit geverfd.
De rest heb ik met de roller gedaan.
Het hoeft niet supper strak en glad geverfd te worden, omdat de muur niet glad is.

En ik heb het geverfd om er voor te zorgen dat er meer licht is, en wat schooner uitziet.
Vind het wel goed zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZaGCyn9C1M8fDQywQz-M5lTBk4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tcovN9kOjYLGqN0RSJuenyZY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U5OB1toEyvMNO2Xp_g02FN9VxmQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0elFd79mu3XUTrGIeXHq4xAA.jpg?f=fotoalbum_large

En het is tijd om de roller te gebruiken!!! :9 :*)
Resultaat na paar uurtjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4LLsUZ9a13FWeZZXE4nwE7X61iw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m4vlM26hB2pwrg5XNvFT5AMU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/syRZY_EzdixG49T4OJf8ZSuUv38=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bg3ZuZR7P6d2Cik7RfEw7Fe0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yC6-0b8NIXHOVrDBe0NTHwMpJy8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hwIgamh4bnRlqsHI1y3eqlEu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6l_NnaBKq7MpYs4vTuHp5e2BoVU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aB3KdrHuUsnodTNe5Zlb0Pw7.jpg?f=fotoalbum_large

Alles is wit.
Na ja, bijna alles.

Begin gemaakt met het aansluiten van de bedrading:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IeMn2Bdcs9-YntU5rTe24kZ_GdM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ghF38wpZ3PFs4vMEZ54XfDJG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kcqGg2zoXAuN9a3g7bF1hfpZQ_Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UOZIvTLA4TaPJxmO6BqXT5Bq.jpg?f=fotoalbum_large

Een oude buiten lamp, die niet meer water dicht is omdat de rubbere ring er niet meer is heb ik voor dit huisje schoon gemaakt.

De schroef moest ik eruit zagen, omdat het vast geroest was.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pPUGpMc859NFt3Hlogwf63EmESU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EWBfafEPXhAukrCqhQtPR332.jpg?f=fotoalbum_large
Tevens gelijk nieuwe lampje erin gedaan, en glas schoon gemaakt.

ZO, nu ophangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2kjodP82gd4ovY3J29t4Jqq4JO0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MP4hDgbg6vMWoIEXp3RThl8N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SOleTP691goooOhHNALMCRHlEI0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3jebTt7Gdu2dGnFUDjoL7UQc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3hw2eLy-kMFzfg_VI3rmZc7Wmq4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hQLfLCN7XgRalcCLzjN2YxTf.jpg?f=fotoalbum_large

Dat kleine ronde verdeel doosje gaat nog een dopje op krijgen. Zodat ook deze wagos buiten zicht zjin.
Komende week krijg ik nog een sendiment filter die binnen komt, en de verdeel stukje voor het water.
Op dat verdeel stukje ga ik 3 huisjes aansluiten, en dan blijft er nog een 4de over voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Lekker bezig geweest daar!
Goed weer ook daar zeg, dat is hier in Nederland wel anders helaas, koud brrr.

Waarom heb je met die lamp nog een lasdoosje er voor gedaan?
Je had die flexpijp gewoon tegen de ingang van de lamp kunnen laten eindigen en dan de lamp direct op de draden kunnen aansluiten. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fcs
Vliegvlug schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:27:
Lekker bezig geweest daar!
Goed weer ook daar zeg, dat is hier in Nederland wel andere helaas, brrr.

Waarom heb je met die lamp nog een lasdoosje er voor gedaan?
Je had die flexpijp gewoon tegen de ingang van de lamp kunnen laten eindigen en dan de lamp direct op de draden kunnen aansluiten. ;)
Mee eens. Bedacht me dat ook nadat ik dit gemaakt had.
Maar goed, het was al gemaakt, had geen zin om het los te maken..

Mocht ik er nog eentje nodig hebben, dan weet ik waar ik hem vandaan kan jatten :D

Edit: en met betrekking tot het weer, tja, in de zon is het lekker, kun je met je blote bovenlijf werken.
Maar zodra er een wolkje ervoor komt, of je gaat naar de schaduw, dan kun je heel gauw verkouden worden.

Hier op mijn landgoed heb ik in de winter temprature van 15 gr+/- overdag tot -3 graden in de nacht.
En alles wat er tussen zit.
Moet dus best wel oppassen om niet verkouden te raken.

EDIT2: bedenk me net dat de draaden die binnen komen 2.5 mm zijn, de draden die van de lamp uit komen zijn 1 mm of minder.
Vermoed niet dat de 2.5 mm niet goed aangesloten gaan worden direct op de lamp. Daarom heb ik die oude daar gelaten (ze zagen er nog goed uit).

[ Voor 35% gewijzigd door fcs op 19-01-2025 18:51 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• fcs
schijnt dat locale post bezorg niet rijd als er een beetje regen is..
vandaag is 29 mm gevallen. morgen meer (rondom de 30mm).
Beekjes en riviertjes zijn hier aan het overstromen.
hebben best wel veel kracht.

Eens kijken of ik de filter huis deze week af krijg, maar zoals de weers verwachting eruit ziet, vermoed ik van niet..

Kom er net achter dat ik een paar aansluitingen/verloop stukjes mis.
Van 1" naar 3/4 knijp uitgangen voor de buisen (de filters, pomp en UV zijn normale schroefdraad aansluitingen, de buizen zijn knijp aansluitingen, hiervoor moet ik dus adapters hebben).

Die ga ik maar locaal halen, anders kan ik nog langer wachten totdat de regen voorbij is :D
In de tussentijd zit ik hoog en droog met genoeg eten in huis.

Wat een avontuur hier wonen zeg. Eens zien of ik morgen wat fotos kan maken en hier plaatsen.

[ Voor 11% gewijzigd door fcs op 20-01-2025 21:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BierDopjuh
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-09 11:13
fcs schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:39:

Kom er net achter dat ik een paar aansluitingen mis.
Kijkend naar mijn eigen verbouwing, is dit wat ik het meeste meemaak ;-). Hulde voor je doorzettingsvermogen, ik raak snel verzeild in het mopperen op mijn eigen - ontbrekende - boodschappenlijstjes, terwijl ik naast de Hornbach woon.

Sterkte met de regen, heel soms een dagje pauze kan ook geen kwaad :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• fcs
BierDopjuh schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:44:
[...]

Kijkend naar mijn eigen verbouwing, is dit wat ik het meeste meemaak ;-). Hulde voor je doorzettingsvermogen, ik raak snel verzeild in het mopperen op mijn eigen - ontbrekende - boodschappenlijstjes, terwijl ik naast de Hornbach woon.

Sterkte met de regen, heel soms een dagje pauze kan ook geen kwaad :)
Tja, het is wat het is.
We zjin (vermoed ik) beide geen experts in het verbouwen. Dus moeten we experts zijn in andere dingen :D

Idd soms een dagje pauze is lekker.
Al begint het een beetje te jeuken om weer door te gaan :+

Regen van de afgelopen 2 dagen.
Rivier is beetje uit zijn voegen gegroeid.
Maar wel nog veilig.

Morgen verwacht ik nog een beetje regen.
Maar niet meer zoveel als vandaag.

Hopelijk kan ik eind deze week eat dingen doen.
Dan heb ik als het goed is ook alles binnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iHutj_J_U_jQduuMCgFLsxvX_ys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8walumVzHYH9joRgRBKsELlL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pzBqYGqOUAQWuekWG1l7Hx9h8mQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uoCNfRKmKxW7PQN8eklebVgf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQdPiDdrQpzFOmTBJhzDVggMNSE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iLvakSa3pongILRyMmUKAqc5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tOz7MKZjxy0L0ra-xLjMEw3cjoY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VcXV8QEGtsbNTHkOOYGvbG86.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/90N9uYtIW20oe1L-njKoeSamlgY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zj2TRwXXoxk5svHp69VvFNb3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VLF6RMVHM9IlMP903SdlgWteI2w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I1ADhtM6PxoJf9YnvPWMaQFp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 65% gewijzigd door fcs op 21-01-2025 13:42 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• fcs
Afgelopen 2 dagen heeft het hier flink zitten huishouden.

Heel veel regen/wind en onweer.
Gisteren nacht paar keer daardoor wakker geworden en gemerkt dat stroom helemaal uitgevallen was voor een paar uur.

Geeft niks. hoort er allemaal bij :D

Vandaag even naar de postkantoor om een filter op te halen.
En kwam dit allemaal op de weg tegen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BEg4bgGwTwnxddXLy1YS2-CO92w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4G8XAcNgqatFBVXPNDi2poIk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nBWaE2pI7o7YFQBsQXndD6roQUs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/woee6tmslXC4pYamZ2SybjdY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6zTPsQoQJ8ovVMySTOJsfTNR8-4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6gupOw04KarPoK2NaU89Ik2L.jpg?f=fotoalbum_large

Op verschillende plekken zijn er wat stennen naar beneden komen rollen en op de weg terecht gekomen.

Gemeente wagen zag ik al langs rijden, en die maken de weg weer veilig bruikbaar.

En dan nu terug naar de filter huisje.
Vandaag heb ik de binnen electra helemaal af gemaakt,
een gat gemaakt om 1" buis water binnen te laten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XtldYdYoo_S6VKnq_3STRuehpMc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8t9ilaTTCb6oHDXzYiToJkKZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CRce5ZBIkllGnf6If1ZJ36EAs0s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o7a0dFbuwnd4L3mtaAXidCe0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FH5u22CNNgHjHXVmUeUQW0BLZmM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bJJJgKWmARuBQw2fLzi6BktC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yONhiqaIAjhjloxFKVIX0PtUpcQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iUcG4jxl27kl6JL2Alq9gutA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pd6aJfTwpMqwBTJoGaSvllPKlgY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UYRfIfBQeqIq40BinXOYKyfB.jpg?f=fotoalbum_large

Bij de stekkers zien jullie dat ik geen afdek plaatje heb, omdat die niet aanwezig is. Niet voor dit model. Waardoor het er niet op komt.
het is maar een filter huisje, dus vind ik het niet erg. En mocht ik me er in de toekomst aan storen, dan kan ik altijd bij kopen.
De ander afdekplaatjes die ik heb zijn al gereserveerd voor het huis.

Vind het handiger om water van boven af te laten komen, dan eerst naar beneden, dan weer naar boven om de filters langs te laten gaan.

Zo kan het water van boven naar beneden gaan via een sediment filter, en dan gelijk de pomp in.

De ingang van de pomp zit dan ook boven op. De uitgang aan de zijkant.
Dan kan ik optimaal gebruik maken van de water flow, en zo min mogelijk druk verlies krijgen.

Wat overblijft van de binnen komende gat ga ik weer opvullen met pur.
Morgen ben ik vrij, met mazel kan ik alles afmaken.

Heb nog wel paar dingen nodig, die ik hoop morgen of overmorgen te kunnen halen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Panzer_V
Ik blijf me positief verbazen over je project. De sereniteit die er vanaf straalt. Gewoonweg prachtig en zeer inspirerend.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• fcs
Panzer_V schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:53:
Ik blijf me positief verbazen over je project. De sereniteit die er vanaf straalt. Gewoonweg prachtig en zeer inspirerend.
Dank je. Waardeer je compliment.

En dan nu een update:
Gisteren nog wat onderdelen gehaalt.
Vandaag in elkaar gezet.

Ik was niet zo heel gecharmeerd van de eerste gat dat ik gemaakt heb voor het inlaten van de 1" zwarte buis. Niet onder de eerste water filter.
Dus heb ik een tweede gemaakt.
Die wel goed uit komt
De andere laat ik zitten. Kan altijd van pas komen. Ik ga het waarschijnlijk wel even dicht doen met pur om ongedierte buiten te houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hp2C0y2gKISInyBL8KofH7apYfo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f8odd643DqqQbg6E3S7kuvdv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8opMoFpGrJxs-lonR3Uusgo5D-U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yie1A2j8hWXzK2qkErPkGvCT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5C33IQ3WM7Kf2PPSCF7MFJ5Pnk4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yZcDSKgMRcHGlnKKWkCp8Ee9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U0Nry8itvJksux7AuH38h2EMm9g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nn87Uo2K3yeBU31c4iTUK763.jpg?f=fotoalbum_large

De bovenste fotos waren de eerste poginen.
Niet geheel gelukt.
Hieronder is het beter

Tevens de MBF plaat met een restjenwatereichte verf geverft omdat ik merkte dat het hier best wel vochtig was/is.
En MDF heeft de nasty eigenschap om water te zuigen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/36oSAcCwPvq5G5i8H4tArE4OPeA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BOxGTiqiOZ67dqxmONQpsecy.jpg?f=fotoalbum_large

Voordeel is minder bochten.
Even de gele water pomp een schoonmaak beurt geven voordat het op zijn plaats gezet word
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/razQxIewEJQU5R88WI76uuZ3XFg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SeFbN5kXFEyi0ipAdwTLPW58.jpg?f=fotoalbum_large
Alle modder en stof schoonmaken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kACkm9LAEdEkgdqIO8EodJ3PuTE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L5XFLh0vch6EyYiBtdt7LbnV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b1M-xURQ1c4gkGylJPfJk2SVqx8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TPrRjkoAIyZfKiUOUgl37pq8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zo5jXkxZTzexWsj31UkJ9LLZ-Gc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N136EdskkG9Hwc7MO5Dqzdfj.jpg?f=fotoalbum_large

Die witte pijp voor de filter geeft geen problemen bij het wisselen van de filter.
Heb het getest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aKQ2hBmsviLZWDV7YHvwmYt3_S8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R2o3znSvryCjf9QWvFfqkTFc.jpg?f=fotoalbum_large

De uv filter zit zo laag bijna tegen de grond zodat ik boven ietse van 1.20 m aan ruimte heb.
De uv lamp is 1 meter. Dat is de minimale ruimte die ik nodig heb om het te vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8G7YXpgqBIubd7fpxZRiysdr6Wo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cynca26ZNXCKbGgNEVuyoOTv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xSCGdxaIJcAjnMLqfdpvcOo3NNo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iw8jjdrMLVEjYHsOaMbNJTHB.jpg?f=fotoalbum_large

De knijp koppelingen zijn nog niet geknepen.
Omdat ik nog een verdeel stuk mis die al gekocht is en maandag aankomt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EPDiEalEw9Vv2GV5pW-DKe68k2Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tVsKLk9wIIXofTv7o20gwVLP.jpg?f=fotoalbum_large

Deze komt helemaal boven aan tussen de 2 pijpen die nog niet verbonden zijn.

Dan heb ik nog iets van een backup als er iets mis is met de filters.

Minimaal gefilterd. Maar wel bruikbaar water.
Morgen ga ik de rest van de buis uit rollen en op.de juiste plek neerlegen. Dat gaat nog een kleusje worden...
Eens zien hoe dat gaat (tussen de stuiken en niet schoon gemaakte grond).
Dit is voor de aansluiting die naar het hoofdhuis gaat(keuken en wc/duche).

De hoofd pijp is een 25 mm diameter. En in huis wordt het een 20 mm diameter.

De buiten duche kan ik er ook op.aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Wow! Dat tweede gat maken is absoluut een meerwaarde. De hele installatie ziet er als een plaatje uit. Leuk ook dat van het proces verschillende foto’s hebt. Zo kan je mooi zien hoe de installatie in elkaar zit.

Hoe is je dagelijkse stroomverbruik met al die pompen links en rechts?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@fcs ziet er goed uit en lekker bezig weer! (y)

Ik snap alleen niet helemaal waarom je dat tweede gat in de muur eigenlijk moest maken?

Als ik onderstaande foto bekijk van de de uiteindelijke plaatsing:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U8U81Di-NBwSUjdvclq6ih4RSbA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/L5XFLh0vch6EyYiBtdt7LbnV.jpg?f=user_large
Dat heeft dat tot gevolg dat de aansluiting van de pomp nu schuin zit.

Als je het eerste gat had gebruikt had de zwarte buis vanaf boven recht naar beneden naar de rechterkant van het filter kunnen gaan en de linkerkant van het filter recht naar beneden naar de pomp.
Had het ook makkelijker gemaakt om het filter te vervangen omdat de aansluiting richting de pomp er dan niet voor loopt.

Of is dat filter maar één richting op aan te sluiten en was het niet mogelijk het andersom op de muur te monteren?
Links en rechts omwisselen bedoel ik dan uiteraard, niet het filter op zijn kop monteren :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fcs
Vliegvlug schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 09:25:
@fcs ziet er goed uit en lekker bezig weer! (y)

Ik snap alleen niet helemaal waarom je dat tweede gat in de muur eigenlijk moest maken?

Als ik onderstaande foto bekijk van de de uiteindelijke plaatsing:
[Afbeelding]
Dat heeft dat tot gevolg dat de aansluiting van de pomp nu schuin zit.

Als je het eerste gat had gebruikt had de zwarte buis vanaf boven recht naar beneden naar de rechterkant van het filter kunnen gaan en de linkerkant van het filter recht naar beneden naar de pomp.
Had het ook makkelijker gemaakt om het filter te vervangen omdat de aansluiting richting de pomp er dan niet voor loopt.

Of is dat filter maar één richting op aan te sluiten en was het niet mogelijk het andersom op de muur te monteren?
Links en rechts omwisselen bedoel ik dan uiteraard, niet het filter op zijn kop monteren :P
Goede vraag.
De filters zijn idd maar 1 richting.
Ik kan ze niet omgekeerd gebruiken.

Denk dat het belangrijk is voor de water flow om zo min mogelijk.bochten te hebben.
En ja het is een vreemde bocht naar de pomp toe.

Ik heb ook gekeken of ik de filter meer naar rechte kon doen, maar dan heb je te tussen knijp stukken te dicht bij de muur. En komt de knijp tang er niet goed op, waardoor je het niet goed kan dicht knijpen en lekages gaan onstaan.

Als ik de filter verder naar links doe en de pomp iets meer naar rechts dan kan ik zeer moelijk bij de ventiel komen die aan de achter kant zit. Om lucht eruit te laten en weer te vullen.

Dit is dus een compromis dat gedaan moest worden tussen de slechtse opties die er zijn.
Misschien is er nog ruimte om dit te verbeteren.

Echter ook de pomp heeft maar 1 richting. En als ik dit omdraai naar de rechter muur toe, dan kan ik die vreemde S eruit halen in de witte buis, maar, dan zie ik de druk meter niet meer goed' en heeft de uitgang een zeer vreemde bocht.
De wite buis is flexivel, echter het kan geen scherpe bochen aan. Max een flauwe bocht.
Daarom zijn ee tussen stukjes van 90 graden.
Als er een pomp was die een andere configurarie had qua uitgangen en plaatsing van de meter, dan had ik die gehaalt.

Helaas is de ingang doorvoer van de pompen altijd aan de boven Kant, en de uitgang gelijk daar onder. In de pomp zit wen centrifuge die het water aanzuigt. Daarom zitten ze zeer vaak in deze configurarie.
Niet optiemaal, maar beter dan niks.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Het filter dat je daar hebt hangen lijkt verdacht veel op deze:
https://www.amazon.com.be...afzettingen/dp/B0BN4LGY94

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/71vtawkuIFL._SX522_.jpg

Als ik me niet vergis zitten daar twee schroeven bovenop waarmee het filter vast zit aan de wandbeugel, en die denk ik bij jou ook te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/siX9oUs_-rlwYZzrK0RId-DJna0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BOxGTiqiOZ67dqxmONQpsecy.jpg?f=user_large

Daarmee kan je volgens mij het filter andersom op de beugel monteren.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• fcs
Vliegvlug schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:30:
Het filter dat je daar hebt hangen lijkt verdacht veel op deze:
https://www.amazon.com.be...afzettingen/dp/B0BN4LGY94

[Afbeelding]

Als ik me niet vergis zitten daar twee schroeven bovenop waarmee het filter vast zit aan de wandbeugel, en die denk ik bij jou ook te zien:
[Afbeelding]

Daarmee kan je volgens mij het filter andersom op de beugel monteren.
Je hebt helemaal gelijk @Vliegvlug .
Dank je voor je scherpe ogen.
Het is om deze reden dat ik deze forum post gemaakt heb.

Net toen ik de text hierboven geschreven had, had ik een ureka moment.
Ik kan natuurlijk de filter zelf omdraaiden...omdraaien (zeer foute typo :X Dat krijg je als Portugees die niet dagelijks Nederlands schrijft...

Duuuuuhhh 8)7 |:( _O-

En ook gelijk uitgevoerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XuPI2q-zvuMd4K6yGG6G-SfJMs8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2lC53YikmgfqsqxHEoFtJl7j.jpg?f=fotoalbum_large

Had @Vliegvlug dit niet opgemerkt dan had ik het waarschijnlijk pas te laat gemerkt en alles al vast geknepen.

Mijn dank is super groot!
En dit laat maar weer eens zien dat tweakers een grote en goede community is :o

[ Voor 3% gewijzigd door fcs op 26-01-2025 07:38 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 9 Laatste