Verbouwing van een oude ruine in Portugal, costa Vincentina

Pagina: 1 ... 5 ... 8 Laatste
Acties:

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• fcs
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-06 15:08
Ok,
update van vandaag.

Duch is prakitsch af.

Die knik bij de uitgang van het water (bij de gijser) heeft geen effect op de flow. Dus die laat ik even. Anders kan ik het later altijd nog vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z85t2Ph7bnzEQSBpogOutengjiM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4V36ATuAmhsojIHdlX3hEA6k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JaLfKxVl4kbA1Ve6HKV4s7K98Ss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nChRj3ViofJPbflfDZB5WBYz.jpg?f=fotoalbum_large

Tevens heb ik de gele water pomp aangesloten, en krijg hier genoeg water druk om de tank bij te vullen. Dat is goed, want die is bijna leeg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k8Itjt23rBNzsnRbXGI8IcOGA6s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ub78nZVcznR6fwWavIJ4v1Ou.jpg?f=fotoalbum_large

De pomp staat niet vast geschroeft, omdat dit een tijdelijke is.
Tevens zijn alle aansluitingen anders qua einheill pomp. Was om te kijken of water bij de tank kwam, en bij de bomen. Dat is het geval, minder flow, maar genoeg om alles te doen.

De opstelling van de water tanks is helaas niet hoog genoeg om de gijser aan te slaan, dus geen warm water.
Maar dat kan ik makkelijk oplossen. Het water even tijdelijk direct vanuit de put laten komen. Is een kwestie van slang omwisselen. T stuk zit al op de hoofd slang.
En zodra ik de einheill pomp heb, switch ik ze, en komt de gele pomp bij de filters, dan is alles ok.

Straks na werk, mocht ik nog energie hebben, zal ik de slangen even om wisselen. En een eerste duch nemen hier op het land.
Weet niet hoe ze zichzelf vroeger schoonmaakte, want er was geen duch, geen bad.

Misschien met een groote emer en een sponsje ofzo.
heb ik ook gedaan, maar we leven nu in 2024, niet meer in 1912 O-)
Morgen en overmorgen weer vrij, dan kan ik alles afronden, en beginnen met schoonmaken. Zodat we de volgende project kunnen voorbereiden.

Morgen meer :9~ :9B

EDIT:

Even wat fotos aangepast. Wat gezichten waren zichtbaar.
Totaal overzicht van de badkamer.
Komt nog licht in, en waarschijnlijk ga ik nog die zwarte doek weg werken achter iets wits of licht van kleur. Om meer licht te geven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/158CBBSAKBUECe-GVZrbXtk8ouY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mbebjELXDyqcw8mGkvYnYgvQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j29lMDItg2JW7TQofGMvkMYQ9yc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fZ4t4s5O3nJt1mJGbOwFsziC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mA-XGwlHD1Hhlgg57B5yMa79z5A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FWBpKKYzeJYDzJR8GD62qexL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l2yP1yPfWtbGBr2nluF46caK-lU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G3jJM3bsos4Aejkhftea7SZ9.jpg?f=fotoalbum_large

Tevens de kabels van de tv en onder het werkblad weg gewerkt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gNtAHmElzsdiB6PxE72kZgDMuQc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SMkQq9DMuHLX4szQmcDmNyJS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x2AufUlbJpj4iZBiPBAt9onmHwQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CsGlT97jLIc4gHlzZsuaTFBn.jpg?f=fotoalbum_large

Weet het. Bij de tv staan de kabel goten niet in lijn, maar niks is in lijn hiero, dus vind het wel goed zo ;)
Zo, nu weer terug naar shifts draaien...

[ Voor 40% gewijzigd door fcs op 31-07-2024 17:04 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-06 18:37
fcs schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 16:57:
Ok,
update van vandaag.

Duch is prakitsch af.

Die knik bij de uitgang van het water (bij de gijser) heeft geen effect op de flow. Dus die laat ik even. Anders kan ik het later altijd nog vervangen.

[Afbeelding]
Iedereen is hier erg aardig voor je, waarschijnlijk omdat men er niet aan moet denken om te doen waar jij aan begonnen bent, maar elke andere tweaker zou toch volledig worden afgebrand bij het zien van dit broddelwerk.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:39
coinman63 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 17:22:
[...]

Iedereen is hier erg aardig voor je, waarschijnlijk omdat men er niet aan moet denken om te doen waar jij aan beginnen bent, maar elke andere tweaker zou toch volledig worden afgebrand bij het zien van dit broddelwerk.
Ik snap wat je zegt. Maar je weet dat dit een tijdelijke douche is? Totdat de douche in de woning klaar is? ==> zie mijn vraag van een paar pagina’s terug.

Voor iets tijdelijks, wat dus niet te veel mag kosten en waar functie boven esthetiek gaat, vind ik het nog best netjes.

Het is geen Nederland hè. Het is het platteland van Portugal.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:52

franssie

Save the albatross

Met ^^

en de geiser hangt buiten en het gas ook in een niet verblijfsruimte. Risicos lijken mij overzienbaar

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 06:42
coinman63 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 17:22:
[...]

Iedereen is hier erg aardig voor je, waarschijnlijk omdat men er niet aan moet denken om te doen waar jij aan begonnen bent, maar elke andere tweaker zou toch volledig worden afgebrand bij het zien van dit broddelwerk.
Zegt dat niet meer over die tweakers (en jou) dan over TS?

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• fcs
Panzer_V schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 17:27:
[...]

Ik snap wat je zegt. Maar je weet dat dit een tijdelijke douche is? Totdat de douche in de woning klaar is? ==> zie mijn vraag van een paar pagina’s terug.

Voor iets tijdelijks, wat dus niet te veel mag kosten en waar functie boven esthetiek gaat, vind ik het nog best netjes.

Het is geen Nederland hè. Het is het platteland van Portugal.
Snap wat jullie zegen.
En ja, het is een tijdelijke douche, zodat ik hier permanent kan wonen,
Het mag niet veel kosten, omdat dit betaald wordt door mijn salaris, dat niet al te hoog is.
Waar al de nodige kosten vanuit gaan.
Dus, bank, auto, verzekeringen, electra/internet en gas.

En eerlijk gezegt vind ik het zelf ook een gedrocht, ben ik met je eens.
Je vergeet of weet niet dat ik dit zelf doe, om kosten te besparen.

Mijn ervaring met timmerman zijnde is 0.0%.
Dus mag ik best wel trost zijn.
En het gedrocht wat je noemt, wordt nog beter afgewerkt zodat het minder gedrochtig overkomt.

Mocht je het niks vinden, tja, das jou issue. je mag gerust langs komen om het te verbeteren (op jou kosten natuurlijk >:) ) :+

En ja, dit is niet in Nederland, maar in Portugal, Plateland.
In het hoofd huis wordt natuurlijk een supper nete afgewerkte badkamer opgeleverd.
Het moet ook (in het hoofd huis) volgens locale code /wetten afgemonteerd worden, zodat het na inspectie als woonbaar gemakeerd kan worden en een certificaat richting bank kan gaan. Das zeer belangrijk.

Dus ja, er is nog een hoop te doen, ik zit hier dan ook 1.5 jaar, en werk tussen mijn shifts, rust dagen, en vakantie (eigen keuze). Het zal sneller gaan zodra ik mogelijkheid heb om hier te wonen.

Met betrekking tot het gas, tja, das hier normaal, regel is het moet minimaal 20 cm van de vlammen zijn.
Het is open lucht, komt een behuizing omheen, maar met openingen om te luchten.

Later, wanneer ik dit niet meer nodig heb, kan ik het voor iets anders gebruiken, of verplaatsen ergens ver zodat we niet heen en weer hoeven te lopen of even behoefte te doen , of iets afwassen.

[ Voor 9% gewijzigd door fcs op 31-07-2024 20:07 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:12
Yo niet teveel van aantrekken. Ik lees graag mee en het werk is gewoon prima voor het doel. Soms heb je inderdaad het budget of de tijd niet om het goed te doen, en soms is het de investering in geld of tijd gewoon niet waard.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• fcs
Caelorum schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 20:09:
Yo niet teveel van aantrekken. Ik lees graag mee en het werk is gewoon prima voor het doel. Soms heb je inderdaad het budget of de tijd niet om het goed te doen, en soms is het de investering in geld of tijd gewoon niet waard.
Yep.
Zal ik doen, daarom plaatste ik ook die smiles.
Morgen zal ik me voornamelijk concentreren om het wat te verbeteren, en hier en daar wat opruimen. Moet ook gebeuren, heb ik achterwegen gelaten om dit "gedrocht" te maken >:)

Zodra dat klaar is ga ik weer door met het pomp huis.

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• fcs
Zo. Vandaag was het een rust dag en ook best wel warm.
Tevens begonnen met het opschonen van de bouw materialen. En dakpannen.
Overzicht was kwijt, dus cleanup mode is weer geactiveerd.

Komende dagen ga ik verder opschonen voordat ik met het filterhuisje begin.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dxn14byraI0Ur64Fn45TGhAFhVc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ltGt6kC7aX1V0cHvn8Jfbkuy.jpg?f=fotoalbum_large

Binnen kant van de duche/wc
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4OsAT877TQ4Rs6kh7ZaV-4ySEVE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5VL0YRMDB1H807PmtZGvrgE5.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/binYVdZJ20LB7hlXm5dAAqjJk88=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qP1vys1arlpy8S9FkHIVJiRa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RQpj8tpM3H4_zo3IyRwhNfYnesM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wkpwhEYSxXPJn54wxyym7At6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Npo-imRqhI6x0cgjDqaVcqf1mHI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9RzPugrAIsPi7VUVspZSQ2Lw.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga nog iets doen met betrekking tot de buizen.
Waarachijnlijk komt er een kastje voor om dit weg te werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oP2NOuBzDL7PaWvw2qlglGlkBKU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BlVNmm6GeIdtSy5NiD4inUGZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-06 15:00
fcs schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 20:04:
[...]

Snap wat jullie zegen.
En ja, het is een tijdelijke douche, zodat ik hier permanent kan wonen,
Het mag niet veel kosten, omdat dit betaald wordt door mijn salaris, dat niet al te hoog is.
Waar al de nodige kosten vanuit gaan.
Dus, bank, auto, verzekeringen, electra/internet en gas.

En eerlijk gezegt vind ik het zelf ook een gedrocht, ben ik met je eens.
Je vergeet of weet niet dat ik dit zelf doe, om kosten te besparen.

Mijn ervaring met timmerman zijnde is 0.0%.
Dus mag ik best wel trost zijn.
En het gedrocht wat je noemt, wordt nog beter afgewerkt zodat het minder gedrochtig overkomt.

Mocht je het niks vinden, tja, das jou issue. je mag gerust langs komen om het te verbeteren (op jou kosten natuurlijk >:) ) :+

En ja, dit is niet in Nederland, maar in Portugal, Plateland.
In het hoofd huis wordt natuurlijk een supper nete afgewerkte badkamer opgeleverd.
Het moet ook (in het hoofd huis) volgens locale code /wetten afgemonteerd worden, zodat het na inspectie als woonbaar gemakeerd kan worden en een certificaat richting bank kan gaan. Das zeer belangrijk.

Dus ja, er is nog een hoop te doen, ik zit hier dan ook 1.5 jaar, en werk tussen mijn shifts, rust dagen, en vakantie (eigen keuze). Het zal sneller gaan zodra ik mogelijkheid heb om hier te wonen.

Met betrekking tot het gas, tja, das hier normaal, regel is het moet minimaal 20 cm van de vlammen zijn.
Het is open lucht, komt een behuizing omheen, maar met openingen om te luchten.

Later, wanneer ik dit niet meer nodig heb, kan ik het voor iets anders gebruiken, of verplaatsen ergens ver zodat we niet heen en weer hoeven te lopen of even behoefte te doen , of iets afwassen.
Laat de azijnpissers en doe lekker je ding.
Beperkt inkomen, weinig kluservaring maar je je staat er wel.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Ruuhuu
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 20-06 15:23
Ik lees dit topic met veel plezier. Wat je aan het doen bent, is voor mij en mijn vrouw een droom. Tot nu toe komen we niet verder dan samen Valheim spelen

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• fcs
Ruuhuu schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:21:
Ik lees dit topic met veel plezier. Wat je aan het doen bent, is voor mij en mijn vrouw een droom. Tot nu toe komen we niet verder dan samen Valheim spelen
Droom is er al.
Jullie hebben maar een klein beetje wil nodig.
En waar een wil is is een weg.
Gadgeteer schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:30:
[...]

Laat de azijnpissers en doe lekker je ding.
Beperkt inkomen, weinig kluservaring maar je je staat er wel.
Tuurlijk laat ik ze links lichen.
Dit is een publike forum. Dus iedereen kan erop zitten, en iedereen kan/moet zegen wat hij ofzij er van vind. Wel natuurlijk netjes blijven.

Kan wel tegen dit soort zaken. Zowel online als offline.
En zo zeg, het zal wel pijnlijk zijn azijn pissen...
Auw... Moet er niet aan denken zeg 😇😅

Nu weer terug ontopic.

Vandaag was het een beetje shopen geblazen.
Dus wat materiaal gehaalt voor water distributie.
Wat afsluiters, 90° bochten. En T stukken.

De pomp heb ik 100% water dicht gekregen. Dus geen lekages in geen enkele verbinding. Alles na gegaan.
Pomp slaat aan alleen wanner er een kraan aan gaat of een computer geprogrameerd is om af te gaan.

Daarnaast wat dakpannen verplaatst. Om de overzicht terug te krijgen.
En ik ga morgen met een electrician praten om te kijken wat er gedaan kan worden om de Stroom onderbrekers officieel en correct geinstalleerd te krijgen , in de electra dozen die er al zijn (daar speel ik niet mee...)
Tevens laat ik hem de installatie nakijken die ik gedaan heb. Voor de veiligheid.

Ben zeer tevreden met de huidige installatie.
Ook net een duche genomen. Heerlijk (en nee die foto krijgen jullie niet te zien :P )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hk7Ii6dwu-0oWTADAPekuhUGKHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ovXw9A1vv38BN6kZacxBD9sX.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de beste oplossing die ik vond om de verbinding te maken.
En tevens per onderdeel as te kunnen sluiten met zo min mogelijk tussen stuken, en dus minder lekage kansen.

Het is vaak een lego puzelstuk maar wel leuk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AdJLfgB_hlEQ96HqZZ03FS51YjQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9PYoamcXGUA2mWmsb8AqRDLN.jpg?f=fotoalbum_large

Met de huidige gele pomp duurt het 2 uur om drie kwart van de tank bij te vullen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7jaiIreJioSiq38WbTmDlOBYSS0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b6Uvyx1B6aoWdR1NnsilpHAy.jpg?f=fotoalbum_large

Heb tevens water in de put gemeten. Die was 2.4 diep gevult met water. Voor het vullen van de tank. En 2.4 meter diep na het vullen.

En heb Iets van 7000 liter water gevult (tank is iets van 12.000 liter)
Das niet slecht..
Dit houd in dat de put het water instant bij vult.
En dit komt omdat de ondergrondse rivier altijd water heeft. Droogt niet op.
Wordt lager ja, vorige jaar had ik water op 1 meter hoogte max.

Die 4000€ die uitgegeven is aan de put was zeer duidelijk zijn geld waard.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• fcs
Zo, weekend was shifts draaien, dus had weinig tijd voor het plaatsen van wat fotos.
Heb na werk wel het een en andere kunnen doen.

Geen tijd voor fotos, want zit op het werk, en graaf machine is aanwezig.
Het volgende is gedaan:

buizen na gelopen, onder druk gezet met water, en allemaal aangesloten.
Gekeken of er lekages zijn, en dat is niet het geval. Alles loopt goed door.
Water komt waar het moet komen, met weinig druk, maar voldoende.

Tevens hier en daar wat opgeschoont, want de keuken wordt deze week verplaatst.
Waarom?
omdat een deel van het dak afgebroken gaat worden en opgebouwd wordt.

het dak wordt waarschijnlijk met eucaliptus boomstamen bij elkaar gehouden, daar op komt een laagje iets om de roofmate te verbergen, dan roofmate, dan een doek om alles water dicht te maken, en als laatste, de dakpannen. Een laagje nieuwe dakpannen, en daarboven op de originele oude dakpannen voor de looks. De onderste houden het water tegen. De bovenste leiden het water naar de onderste. Dus die mogen oud zijn. Bespaar ik heel veel mee, en is ook mooi.

Daarnaast komt een cement platform met dak naast het huis, zodat de bouwvakkers makkelijker kunnen werken.
Dat komt naast het huis, waar later een barbeque zone en/of chillout zone gemaakt kan worden, met schaduw, wat hier heeeeel belangrijk is :p
Dit houd in dat ergens in september een deel van het dak erop staat, en ik dus aan de binnen kant kan beginnen met de muren, en de vloer.

De muren zijn goed, dus dat houd in dat ik alleen de eerste laagje eraf moet halen, en opnieuw stukken met iest wat we hier call noemen. Zandsteen stof gemixt met water, en aarde. Wordt een zeer harde substantie, als de juiste combi gebruikt wordt. En water dicht, maar laat vocht in de muren alsnog door.

Daardoor kan ik geen cement gebruiken, want die laat geen vocht door.
Vloer wordt een aarde vloer, zoals vroeger gedaan werdt.
Wel komt er verwarming in de vloer, dus moet een deel uitgraven, buizen plaatsen, en dan de aarde erboven op doen.

Vermoed dat het op de volgende manier opgebouwd gaat worden (van wat ik begrepen heb).

grove Grind aanstampen.
Laagje plastik
fijne Grind+grove aarde, aanstampen.
aarde, aanstampen.
dan klei, aanstampen
dun laagje aarde, aanstampen.
En dan de finish laag van klei.
hierbovenop komt iets van 5x lak laag. Dat alles waterdicht maakt, maar toch kan ademen.

Youtube link
Nog een voorbeeld, hier met vloer verwarming.
voor voorbeeld aarde vloer.
Wordt zo iets, eens kijken wat het exact gaat worden.

Mocht ik later alsnog een dek vloer willen hebben, dan kan dat hier boven op gezet worden
Dus denk dat ik eindelijk aan het begin van deze winter hier kan intrekken voor 100%

Moet wel zegen, die graaf machine leid wel af van het werk zeg :X
Maar is voor een goede doel en dus de moeite waard. :+

Zal kijken of ik ergens komende dagen wat fotos kan plaatsen.

[ Voor 4% gewijzigd door fcs op 05-08-2024 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
Wat een leuk concept, zo'n aarden vloer. Gaaf hoor! Is dat nou stevig genoeg om zware zaken te kunnen dragen? Hoe krasgevoelig is zo'n vloer? Ik bedoel...moet je opletten dat je niet met een steentje onder de schoen binnenkomt om krassen te voorkomen? Of is het net zo stevig en krasvast als een tegelvloer?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• fcs
Panzer_V schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:22:
Wat een leuk concept, zo'n aarden vloer. Gaaf hoor! Is dat nou stevig genoeg om zware zaken te kunnen dragen? Hoe krasgevoelig is zo'n vloer? Ik bedoel...moet je opletten dat je niet met een steentje onder de schoen binnenkomt om krassen te voorkomen? Of is het net zo stevig en krasvast als een tegelvloer?
Goede vragen!
Ik zat er ook tegenop, maar na onderzoek valt het reuze mee.
Als het goed gedaan is, is het even stevig als een stenen vloer.
Lineseed olie is best wel hard. En kan tegen een stootje. We doen al onze ramen in Silves hiermee.
En hoeft maar eens om de 5 jaar over gedaan te worden. Wel de juiste mix gebruiken.
En het onderligende laag is klei, dus dat is opzich zelf al supper hard.

Mocht het toch de verkeerde kant op gaan, dan gebruik ik deze basis vloer om iets van een laminaat of zo erop te legen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 29-06 14:54
fcs schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:23:
Vloer wordt een aarde vloer, zoals vroeger gedaan werdt.
Wel komt er verwarming in de vloer, dus moet een deel uitgraven, buizen plaatsen, en dan de aarde erboven op doen.

Vermoed dat het op de volgende manier opgebouwd gaat worden (van wat ik begrepen heb).

grove Grind aanstampen.
Laagje plastik
fijne Grind+grove aarde, aanstampen.
aarde, aanstampen.
dan klei, aanstampen
dun laagje aarde, aanstampen.
En dan de finish laag van klei.
hierbovenop komt iets van 5x lak laag. Dat alles waterdicht maakt, maar toch kan ademen.
Dat lijkt me gaaf! Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@fcs bij deze opbouw zonder isolatie, ben je niet bang dat veel warmte de grond ingaat bij vloerverwarming?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fcs
franssie schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:56:
@fcs bij deze opbouw zonder isolatie, ben je niet bang dat veel warmte de grond ingaat bij vloerverwarming?
Nee, niet echt.
Aarde/klei heeft het voordeel dat het warmte verzamelt, en vasthoud.
Dat zie ik aan de muren die 50 cm dik zijn.

Buitenste deel van de muur kun je een eitje op baken in de zomer.
Binnen in kan je je hand tegen aan legen, zonder het te verbranden.

Dit houd in dat het goed isoleerd.
Daarnaast, de reden waarom ik dit doe, is om vocht te weren.
En het huis op een basis tempratuur te houden.

Weet nog niet hoe ik de warmte ga voeden.
Met een boiler, zoals traditioneel het gewoon is, of een deel van de pijpen in (koper ofzo) langs de openhaard gaan. Water wat erin zit, wordt opgewarmt en gaat terug in het gesloten systeem. Er zijn ook soort gelijke systemen om muren op te warmen. Houd het huis vrij van vocht en condens.
Nu de muren er al zijn, zal dat niet gedaan worden, te veel werk alles uitvrezen ect.
Maar de vloer wordt wel.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• fcs
Gisteren en vandaag was / is de graafmachine aanwezig.

Werk dat gedaan is:

een gedeelte vlak gemaakt.
De super lange/grote geul is dicht gemaakt. (EINDELIJK!! :D :p)
Muur terug gezet.
Weg dat ik heb is een beetje verbeterd.
Een parkeer plekje is gemaakt voor mijn auto, zodat de weg vrij is voor andere autos (alleen toegankelijk voor familie en vrienden).
Een stuk land is vrij gemaakt waar in de toekomst een tinyhouse komt te staan (voor verhuur, ver genoeg dat het ons niet lastig valt).

Werk van vandaag:

stukje vlak maken achter het kantoor.
Plateform maken waar de water pomp + filters komt, dat bespaart mij tijd.
access achter het huis beter maken voor toekomst werkzaamheden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K90H6KyjFk58fPCWA9Wf9lftw80=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEJ5RXNANCXLXOKhk4Kxw2l1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FgrU4kapjT6sxiZTtuGK9G4IODo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NwQNg6ri9Pzi2HZGvA5OujTa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TZ3kZ8LEWOIxTen8Z9QtEsI7meE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NsqVmfuBdfZAMdP34OxVF4U0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cRReR3Vh8UEm65pKQFgeWUUHKGk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gLtsAhKnoDLrALfkpn5koNwE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UQzvWSui7riv4D4tmJM1ffvEorM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gGuhZbGidkFJXamI0BrheEx0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xfbdoGnCFUv78Y8zkPMKBxiVmzk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eG4FCpDDTMlDh7d8sh44TgLI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/favbc_CxwuskH8hkOYjaVOO1kKQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gmZlvxaZsR5Ak4260l6uDHIS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mdO8zRWOfMaZkE9j0gv6WnZh4hM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UOI1TQlNEfBJtOwhdY7pcNeM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QdI7v5d8xTXPgHzqCrItKN-NWzo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zFtAJX8JuxieGjsBQjZUCnJ0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l_EpjvOOARp_qObr5cOoYC7MopY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M7YXeDIyMCgZb1eEABUejgIr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mMDzrtTALl__Pse2_MvadBTTTRo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vO5XrA4CFtwIegonXnmnVefb.jpg?f=fotoalbum_large

Heb een afspraak gemaakt met een electricien die volgende week komt om de electra kast in orde te maken. En de afsluit breakers te installeren.
Ook weer een stukje veiliger, wel zo beter, want er komt steeds meer aparaten die stroom slurpen.

Nu het grofe werk gedaan is, kan ik weer een van de oudere eigenaren terug laten komen.
Hij is 95 jaar, en wil hem dit nog gunnen.
Vorige keer dat ie hier was, vloog hij zowat over het land met zijn wandel stok.
Moest snel lopen en hem vast houden zodat ie niet omviel van de excitement.

En wil ook graag een markeer paal terug vinden die nog niet gevonden is.
Van het uiteinde van mijn land. Dan weet ik zeker dat ik binnen mijn grenzen zit, en geen problemen geef aan mijn buren. Hier zijn landgrenzen helaas heilig..
Men kan er heel erg van opgewonden raken als er maar 1 tak of steen weg gehaald is...

Edit: even wat prive gegevens geblured. Thx @Truus01

[ Voor 15% gewijzigd door fcs op 06-08-2024 14:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-06 14:03
Gewoon fantastisch dit als je je tiny house gaat verhuren laat het even weten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fcs
Skywalker27 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:00:
Gewoon fantastisch dit als je je tiny house gaat verhuren laat het even weten ;)
Laat idd wel weten. Eerst even kijken hoe wat en waar.
Dit zijn ideeen die opgegooid worden, goed zijn, en uitvoerbaar.
Tevens helpt het mij om de schuld naar de bank te betalen, en of voor de verbouwing.

Eerst moet ik echter wel hier wonen :p
Dus dit zijn mid/long term plannen. En ja, het wordt een goed netjes afgemonteerde kwalitatief goede tiny house, met eigen access, stroom / water ect ect.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• fcs
Zo.
Afgelopen dagen was het even rusten en wat kleine dingen oplossen.
In de duche en afwas bak was er schijnbaar een kleine lekage. Dieheb ik weg gewerkt. Zat te veel druk in de pijp van de wasbak. Was te groot.

Nog wat kleine dingen sangepast en kalm aan gedaan.

Nu ik toch water toevoer moest afsluiten voor de graaf machine, gelijk de oude construktie van de sensor aangepast
Heb een L aluminium profiel gehaalt
Uiteinde doorgezaagd en gebogen.
Om de zovel cm een breed gat geboord zodat sensor erin Kan en op verschillende hoogte.
Dit heb ik aan de binnen kant vast gechroeft van de ibc tank. 2 kleine gaatjes gemaakt en het zit vast.
Volgende keer dst ik er ben zal ik de tanks doorspoelen omdat het water dat erin zit te smerig is.

Moet hiervoor een oplossing vinden.
Waarschijnlijk komt er een dak op om zon tegen te gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Y2OhhWgGqgf4PLAZCYib-pg_3A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iHsW3bXpWTG74IOEYpTibx8K.jpg?f=fotoalbum_large

Sensor weer aangesloten.
Dit keer met las dopen. Omdat het multie draad is in plaats van uni draad.

Weet nog niet wat ik met die slang ga doen.

Waarschijnlijk zal er boven de ibc nog een gat moeten komen of op de deksel zelf.

Denk dat het de deksel wordt, omdat die vervangen kan worden.
Dan is de tank 100% dicht en wordt het moeilijker voor de bacteria erin te ontwikkelen.
Ps water dat eruit komt is helder. Ook wanneer het in de afwasbak blijft. Dus is niet zooo heeel erg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LwzP69YAtHoGYZs0ist2CkkVFPk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gS50FReWTdQZnS5V6NvUy2mV.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WdQv3z17376hSazEN38zxUys3IQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RMCKbyhEfuL4MFAxJaZNFO9v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nXI--Jd3Vky1L8TZSf-SplO8CKk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/snPWo3n92WVkLIXs6KRXxE9z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• fcs
Afgelopen dagen heb ik niet veel tijd gehad, wegens werk en rust.

Nu zit ik in de nacht dients, maar had vandaag wel wat tijd om wat dingen te doen.
Heb oa een bak gemaakt om daarin cement te storten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sZjv-2aNYmqJNlpiBuAJ7ZLkWjs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Frj9nWn0TQowyCujToPdIW5W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/denPSuFrWy0fZ-G-Ix238_Bsigw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hKWiZyQGpX3omtyKs3HjNpXi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9VBARbaHNraaFJjS9ElwDiwXwIA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t7vTU1G6f8Uu4EA7f8WR82gN.jpg?f=fotoalbum_large

In de laatste foto is duidelijk te zien dat onderkant nog niet geheel dicht is.
Dit ga ik doen zodra ik er weer ben. Dan is het een komplete dichte omgeving.
Best wel groot, 5.20 bij 5 ofzo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wRysJH0zdDysu7DKejgmb77V2H4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PxY86pucep3GGHwhkfEdyMZ7.jpg?f=fotoalbum_large

De pilaren moeten gerepareerd worden, en eentje herbouwd.

Hierboven ga ik nog een net van staal zeten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PtbmPzrNQeq9GPWVdSUiVyM2x20=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DzjGtBvHirJFsPi1iGCCpK5N.jpg?f=user_large

Dit geeft het beton structuur en stevigheid.
Er zit een zeer kleine laagje zand, en daaronder stenen, zogenaamde xisto stenen.
Voor degene die het niet weten, dit soort stenen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QqU5-iuE9CySwGri1_Z80hGaqRc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2jWzhMff7hPjeukOmfV6GeiF.jpg?f=user_large

Hierdoor was het even puzzelen hoe ik de planken aan de zijkanten kon verstevigen. 6 meter is lang..
Eerst met houten balken geprobeerd, die braken natuurlijk.
Dan met rond staal dat ik heb ligen. kort gemaakt, +/- 40cm, punt in gemaakt, en ramen maar.

Dit ging wel ok. Met ijzerdraad heb ik de staal aan het hout vast gemaakt, en dit kan de druk van de cement hebben.
Weet nog niet of ik grind bij ga halen, of de dakpannen die stuk zijn (heb een hele berg) ga gebruiken.
De oude dakpannen werden vroeger van klei gemaakt, en de 2 combinaties zorgen voor een zeer stevige cement dek.

Laag wordt max 10 cm dik. Dan komt er een kleine helling zodat er makkelijk op gereden kan worden.
Hoop dit begin september volledig af te hebben.
De pilaren worden van tegels en staal gemaakt, (minder cement nodig).
En het dak van cementfiber, die ik nog heb ligen.
Het

En dit is een perfecte project om te testen.
Tevens ga ik het in fases doen, omdat het te oneven is.
Voornamelijk de randen.
Het maakt niet uit of de planken haaks of niet staan, omdat er nog schuine rand
op komt, voor de kruiwagens en ander materiaal dat gereden moet worden.

Het is nodig om dit af te krijgen voordat het dak gemaakt wordt. Deze cement dek wordt gebruikt om te werken, in de schaduw. Er komt ook een kraan zodat er schoon gemaakt kan worden, en cement gemixt kan worden (minder heen en weer slepen met water).
Later kan ik er een barbeque omgeving maken met bv een kleinere hout oven.
Het lijkt erop dat de echte verbouwing van gang kan gaan :D

Voor het dak van de eerste gedeelte, gaan we gebruik maken van 2 tal werkers.
Heb liever dat ik dit uitbesteed, omdat ik niet genoeg kennis heb.
Ga natuurlijk wel helpen wanneer en waar ik kan( om het te versnellen en natuurlijk om te leren).

Zij zullen het dak afbreken, herbruiken wat er herbruikt kan worden, en het dak opbouwen.
Ook hier ga ik het zelfde prencipe gebruiken.
Nieuwe dakpannen aan de onderkant, die het water afvoeren, en tegenhouden.
En de 2de laagje dakpannen, ga ik de oude gebruiken, voor de looks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrowolf
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-06 13:47

Electrowolf

Mod met Liefde!

Volgens mij had je het al ergens eerder gemeld, maar wat moest dit ook al weer worden? Iets van een opslagplaats toch?

En die dubbele dakpannen, werkt dat ook (isolerend) tegen warmte?

Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen, in #TMF is altijd wat te doen. || http://quotes.negotiator.nl/7270 || /16 at work

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fcs
Electrowolf schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 14:56:
Volgens mij had je het al ergens eerder gemeld, maar wat moest dit ook al weer worden? Iets van een opslagplaats toch?

En die dubbele dakpannen, werkt dat ook (isolerend) tegen warmte?
Dit wordt een open werkplaats, zonder muren met dak enkel beschermingn tegen zon en regen.

En met betrekking tot de dakpannen, nee niet isolerend.
Er komt een 4 cm laag roofmate onder en een thermische doek op. Die doek zorgt ervoor dat alle evnt water dat tussen de dakpannen heen komt naar beneden glijd.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• fcs
okeeee..
had al een update klaar.
maar schijnbaar heb ik hem niet geupload...
dan maar opnieuw :p

werk van afgelopen paar dagen:

Keuken verplaatsen.
Nu kan het dak en een muur gesloopt worden.

electra verbeteren, en zekeringen geplaatst.
basis gemaakt voor het storten van beton, dus het ijzerwerk met slijptool afgeslepen, en aan elkaar genkoopt met ijzer draad.

keuken afbreken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NKbGqYEM_LorLV27JlwXcrjYnms=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xT84PXYppF9PSScABvxxE6t1.jpg?f=fotoalbum_large

Verplaatst en opbouwen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o6V72B8QG42ac-Dqi821etBdqug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bEV980EGKxepBde9wl42mCRs.jpg?f=fotoalbum_large

Eind resultaat.
PS koelkast wordt nog een beetje verplaatst, staat te dichtbij de oven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wu-DhUdZbNtTLCkZRdB8gABFAJU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kh7kD9cOaa0NpmSVnXrJA93T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hLC9S4pc6CgfO0dVWlYu4jsFFOw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6kZOhVHsZpaKNeyuDFlFgoE6.jpg?f=fotoalbum_large

We hebben helaas geen rekening gehouden met de stand van de zon.
Een deel van het dak is niet geplaatst, dat blijft open.

Dak dat er nu staat is tijdelijk. Keuken is geplaatst onder het tijdelijke dak.
Echter, wat verder weg is geen dak. Waar we niet aan gedacht hebben, of niet goed genoeg,
is de stand van de zon tegen een uurtje of 4. Die knalt vol op een deel van de vriezer, dus gaat electra omhoog.
En ook daarmee de kosten.
Dit is opgelost door een schaduw te plaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u9j0-eXeVimbXS_YQOxGi_EcuRQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OKuce7HOPaJ4y1GsGCptPhBx.jpg?f=fotoalbum_large
Regen komt nog wel door heen, maar geeft niks. Omdat de keuken onder een water dichte dak staat.

Electricien is langs geweest, en heeft dit goed afgewerkt:
Main schakelaar dat via de blauwe kabel doorgelust is met 2.5 mm draad naar het kantoor.
Van het kantoor gaat er weer een 2.5 mm draad naar de put voor de water pomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FcRONmx-euC_MryEklWAu1Kpb48=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ewmr5seuPi7mQLw9unPPEcWZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sSu-A2fblLo7Hfcq4Hy6wSerPVo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f70zGmt3DSUkaCYqbSm1OhOE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nhB6r3kGuTkXmNkrZ1yzTn9n_aM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/INE7YkH8uAtC1wyRMWbbWSW2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JDpPqO_Hvt0fhMpYSWajVVjd_oM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ZAnATAcCcBHgUHlRHWAq0yN.jpg?f=fotoalbum_large

Deur dat door mijn broer gemaakt is voor zijn huisje, zodat hij hier wat gereedschap kan bewaren, is in 1 dag gemaakt... Waar ik 4 dagen voor nodig had :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rA7-TPcIsONdpXIzrFSwfjMeh8g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nVEqUfn48sjOEuMGLFtGgvTC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iksgGo3eDsgJ9j1FMwI0fQU-BPQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QTBPEUwal6ub7ALHMFNwscJr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9WZPsNgECzuc07Kgax9XReNh7a0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ybgFPVnWjC9x9UgVUnOMmFhA.jpg?f=fotoalbum_large

stalen pinnen in de grond/steen ramen:

ijzeren netwerk aan elkaar vlechten met wat ijzerdraad:
later moest ik dit stukje greedschap aanpassen, omdat het stuk gegaan was, dus deel afgezaagd, boormachine erbij gepakt, en dat werkte ook:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZikXkdc9SeXGC-82XMBHAdl6nwY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VWbwEeKLuS44Lh0fkdXrz4JR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/79N0pAXUE2h0GZZagF7Jy3MhR2I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AGBhpuKy0s3suTi6hCI8QuDO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I3XeoLHkI69DHG5nA7G2uT2-fbE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hdZpoYzunMRrS9hSv7bSYqhH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WVen9r-J51rxCXio5p3Sn9DB0DU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hgk8dOGc1fkYpIFmozvVlEaN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-XiEaNOs5Zu0P41gXYANf_BAX4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LOZX6xtxuXDSuOji5lDNzKd2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G4VQPrg2k4R-JUSZcY_xRpezln0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DuHrduv3EnJyu3tfIMuepMSh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QDYE0DaaF7C6W107Oey5aRt5p-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Np7T4deFj5zeV2bUx1wQ1MSq.jpg?f=fotoalbum_large

Volgende stappen:

Schaduw maken ZEEER belangrijk :P 8)7
ijzeren netwerk 5 cm van de grond met een minimale inclinatie hoek plaatsen
Zodat water wegglijd.
Nu zit het nog op de grond (het meeste).
beton maken en storten. Dat gaat een paar dagen duren denk ik.
Pilaar maken (er mist nog eentje).
Dak erop.
Dan kan er begonnen worden aan het slopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Electrowolf

Electrowolf

Mod met Liefde!

Ergens ziet die keuken er zo nog best gezellig uit ;).

Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen, in #TMF is altijd wat te doen. || http://quotes.negotiator.nl/7270 || /16 at work

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

fcs schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 13:36:
[-]
PS koelkast wordt nog een beetje verplaatst, staat te dichtbij de oven.
[-]
Die gasfles zou ik ook niet direct tegen de oven aanzetten al kunnen die best wat hebben vwb warmte.

Maar met ^^, lekker rustiek landelijk zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:04
Toen ik op een klein huurappartement woonde, was de enige plek voor de koelkast ook pal naast de oven. Vast niet ideaal maar nooit hinder van ondervonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Nu zal dat in deze semi op en ruimte ook wel meevallen, maar als de warmte van de oven naar de koelkast doorslaat zal die eerst meer stroom gaan gebruiken om de temp regulier te houden. Op een warme dag kan het zijn dat het allemaal teveel wordt en de koelkast continue moet draaien om het binnen koud te houden. Dan kan een cm of 5 al een verschil maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-06 17:55
bazzemans schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:50:
Toen ik op een klein huurappartement woonde, was de enige plek voor de koelkast ook pal naast de oven. Vast niet ideaal maar nooit hinder van ondervonden.
Een oven staat doorgaans hooguit een paar keer in de week 1 a 2 uur aan. Zal toch niet zo'n vaart lopen.

iRacing Profiel

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• fcs
iedereen die reageerde met betrekking tot de oven en de koelkast.
Die is in de tussentijd iets van 10 a 15 cm verplaatst.

Nu staat het er niet meer naast elkaar
De gas fles heb ik ook iets van 10 cm verplaatst. Meer is niet mogelijk wegens de wasbak buizen die daar onder zit.

Heb de afgelopen dagen het volgende gedaan:
IJzere netwerk wat opgehoogt met rest afval van dakpannen.
Heb 3 rijen beton gemaakt als hoogte limit om de 1.5 meter, zodat ik staks met een lange rechte lat alles kan recht tekken.
Na mijn shift (4 dagen) heb ik iets van 9 dagen. En met die tijd kan ik het beton verder afstorten, en andere dingen doen.
Vandaag of morgen zal ik wat fotos uploaden.

Vraagje, weet iemand een lazer level die voor buiten werkt?
Ik heb een groene lazer, die voor binnen is, werkt alleen horizontaal en verticaal.
Groen werkt niet voor buiten, net zoals rood.

Of is er iets van een trukje om alsnog de lazer te zien in de buitenlucht ?

[ Voor 16% gewijzigd door fcs op 31-08-2024 07:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:06

Vliegvlug

Flight Simple

@fcs Je hebt een laserontvanger nodig voor buiten:

Wat je echt moet weten over laserontvangers
Zie het als jouw eigen superkracht: de laserontvanger zet dat onzichtbare, maar o zo belangrijke laserlijn om in iets dat je met het blote oog perfect kan zien. Werken met lasers heeft z’n voordelen, maar als jij daar staat op dat zonnige terrein, dan kan een kale laserstraal je flink in de steek laten. Hier is waar de laserontvanger van te pas komt. Draagbaar, efficiënt en uiterst betrouwbaar, zij zijn je ogen waar de zon hen verblindt. Met merken als Laserliner die voorop lopen in de innovatie van meetgereedschap, ben je verzekerd van kwaliteit. Maar let op: niet elke laserontvanger past bij elke klus. Het is essentieel dat je bij het kiezen van je gereedschap rekening houdt met het soort laser (rood of groen), het toepassingsgebied, en natuurlijk je eigen behoeften. Wist je trouwens dat de keuze tussen een rode of groene laser afhangt van de zichtbaarheid onder verschillende lichtomstandigheden? Groen licht is bijvoorbeeld beter zichtbaar onder felle verlichting of direct zonlicht!

(de tekst met uitleg staat op die website bij “toon meer”)

Zo’n laserontvanger geeft het optisch weer of met een geluidssignaal of je op de juiste hoogte zit.

De mijne tenminste, weet niet of ze dat allemaal doen.
Zelf heb ik deze Bosch LR7 Professional die zowel voor groen als rood werkt, kreeg ik gratis bij een actie toen ik mijn laser kocht. :)
Heb zelf een Bosch Professional groene laser maar weet eigenlijk niet of zo’n ontvanger merkgebonden is of generiek gebruikt kan worden.

Bij mijn oude rode laser zat er trouwens een speciale gekleurde bril (ik dacht rood van kleur) bij waarmee je de laser beter zou moeten kunnen zien, die heb ik eigenlijk nooit gebruikt want binnen zag ik het altijd goed genoeg en buiten heb ik dat ding ook nooit gebruikt omdat ik toen nog geen tuin had.

Maar als zo’n bril ook voor buiten werkt is dat mogelijk een goedkoper alternatief . Maar ik vermoed dat het bij felle zon zoals in Portugal niet gaat werken maar je zou het even kunnen opzoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 31-08-2024 08:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-06 18:07
Je moet dan denk ik een laser met ontvanger gebruiken. Of in de schemering de laser gebruiken, dan zie je hem wel.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• fcs
Dank @Vliegvlug @daniel14 met betrekking tot de laser.
Hoef niet zo heel uitgebreid ding te zijn.

Ik denk dat ik in de schemering even een lijntje ga zeten op het hout dat de beton gaat vast houden.
Het gaat namelijk niet om alleen in de schemering te werken. Dat is te veel beton dumpen.

In ieder geval weet ik wanneer de juiste hoogte bereikt is.

Het volgende is gedaan:

Ophogen van het ijzeren netwerk met gebroken dakpannen.
Zodat beton er onder kan komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zjv5iNSazHL84lUYZvP3DT6EWwI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bHmxZPIpRGh8RmSnkOqK960m.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IIMo-P0DZlqNmntm0DvzRqfydIo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HiwitXXepk5WEFHfxTeqnNgy.jpg?f=fotoalbum_large

om de zoveel meter een rechte stuk beton gemaakt, in een rechte lijn, zodat dit later gebruikt kan worden om alles recht te maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/njGxFAvdPuL-Sc3QiKyO_DRauGs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5RRvSKowjlWPUe4C9qnWbzMm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sl_OV86LZMVFrqSfpZM7f4Uf_Tw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nG6b33zgw1ERtFvcURoShLbD.jpg?f=fotoalbum_large

Zeer floeibaar beton gemaakt, zodat het hier tussen de tegels en dakpannen in druipt.
Hier boven op ga ik weer normaal beton dumpen. Minder floeibaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YVHM4onRnCXoCuGXS7xRMsYTReA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9FkBBI53PO6jFVfl9zLY9NS7.jpg?f=fotoalbum_large

Lijnen zijn af.
Dit gaat helpen om het me makkelijker te maken. De lijnen worden nog met normaal cement recht en glad afgemaakt, dan kan ik straks met een level eroverheen gaan en alles recht trekken.
Hier zien jullie hoe dit stuk van 5*4.20 m afloopt. Tegen de rots aan is het iets van 5 a 7 cm.
Aan het einde over de 30 cm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v0pV8PFc1zuMTHKSuxCOlDWprvU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mzxcin7qE5bf3mE7B8H3kRXX.jpg?f=fotoalbum_large

Deze 2 ijzeren staven van 10 mm zijn voor de colom die mist.
Hier gaan we de tegels met die gaten vertikaal gebruiken met zeer floeibaar beton gevult.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rYdJeBdVHN9EO2ewmh7PT4-ngdE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/whmMAfWchu5WhiFIA7tKlmhB.jpg?f=fotoalbum_large

Nu weet ik dat het uiteinde, het hout, door mij niet netjes recht is gemaakt.
Wanneer het beton een maal droog is, of bjina helemaal droog, dan zal ik dit netjes afwerken en een kleine helling in maken zodat er makkelijk met een karretje op gereden kan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:49
@fcs nice progress.

Ik heb niet veel verstand van beton maar een aantal dingen die bij mij zijn verteld en blijven hangen van wat kleine projectjes waar ik bij betrokken ben geweest :
- maak de grond nat/vochtig voor het storten. Dit verlengt de cure time en zorgt voor een betere kwaliteit beton
- droger is beter dan natter. Droger beton is lastiger te handelen maar wordt uiteindelijk sterker dan natter beton.
- beton op beton hecht niet zomaar en is gevoeliger voor cracking. Nu zijn je werkjes erg ruw afgewerkt wat voor veel meer contact oppervlak zal zorgen dan een gladde vloer, en wat je net gestort hebt ligt er natuurlijk maar heel kort maar toch… ik zou het heel goed aanbranden met cement.
- heb je ervaring met beton of met lokale aannemers gesproken? Ik zou daar wat informatie proberen te ontfutselen specifiek voor jullie klimaat

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• fcs
sjorsjuhmaniac schreef op zondag 1 september 2024 @ 12:02:
@fcs nice progress.

Ik heb niet veel verstand van beton maar een aantal dingen die bij mij zijn verteld en blijven hangen van wat kleine projectjes waar ik bij betrokken ben geweest :
- maak de grond nat/vochtig voor het storten. Dit verlengt de cure time en zorgt voor een betere kwaliteit beton
- droger is beter dan natter. Droger beton is lastiger te handelen maar wordt uiteindelijk sterker dan natter beton.
- beton op beton hecht niet zomaar en is gevoeliger voor cracking. Nu zijn je werkjes erg ruw afgewerkt wat voor veel meer contact oppervlak zal zorgen dan een gladde vloer, en wat je net gestort hebt ligt er natuurlijk maar heel kort maar toch… ik zou het heel goed aanbranden met cement.
- heb je ervaring met beton of met lokale aannemers gesproken? Ik zou daar wat informatie proberen te ontfutselen specifiek voor jullie klimaat
Dank voor je input.
Even wat antwoorden:

Grond en alle oppervlakte worden nat gemaakt voordat beton gestort wordt.
Voor nu heb ik even een droge beton gemaakt zodat het sneller droogt
Een gedeelte is wat natter gemaakt op aanraden van mijn broer, zodat het goed tussen de dakpannen in komt, die ook nat waren.
Werk is idd erg ruw, maar dat is met opzet. Hierboven op gaat nog een dun laagje cement komen zodat het goed glad afgewerkt kan worden, en hiermee makkelijker de rest glad gestreken kan worden.

Voor de rest heb ik komende week, waarschijnlijk vanaf maandag, een paar werklui over de vloer die het volgende gaan doen:

- Beton vloer afmaken.
- Dak afbreken
- Lintel rondom het dak maken, beton wordt gemixt met call

(edit om het duidelijker te maken): call Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/za77UCMNrkHFlF5ACjcPHEWIbZM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9rOmbxG2l0PX7GZHJ640bAzv.jpg?f=user_largeis gemalen limestone, dit zorgt ervoor dat het goed hecht aan het taipa, en ook niet gaat scheiden/scheuren. De kans is groot wanneer je normaal beton gebruikt met taipa.
-Dak opbouwen met roofmate voor isolatie.
- Muren bikkelen (weet het juiste naam niet??) hiermee bedoel ik die laagje weghalen die erop gezeten heeft. Zodat het opnieuw gesaust kan worden met cement/call (limestone) mix.

Het zijn Brazilianen die goed werken en veel werk hebben gedaan samen met mijn broer.
Van hun ga ik een hoop leren.
Dinsdag ga ik wat dingen regelen, oa mijn reciever wegbrengen, omdat die stuk is gegaan.
Paar dingen moeten gerepareerd worden.
Ook wat andere dingen regelen, en dan terug naar mijn land.
Even opruimen zodat bovenstaande uitgevoerd kunnen worden.

[ Voor 6% gewijzigd door fcs op 02-09-2024 07:52 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• retakenroots
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-06 14:32
Ik zou plastic op de grond leggen. Ook al maak je de grond nat dan nog trekt de grond dadelijk het water uit het beton en dan wordt je beton zwak en brokkelt af wat waarschijnlijk ook met je 'droge beton' gaat gebeuren. Als je het beton gestort hebt dan en na een paar uur de bovenlaag wat harder is geworden (je kan het niet meer indrukken) dan voortdurend nat houden voor een dag of 2. Beton moet langzaam drogen en is pas op zijn sterkst na 28 dagen drogen.

Gezien de dikte van het beton ga je ook nog een wapeningsnet leggen in het bovenste gedeelte?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• fcs
retakenroots schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 00:12:
Ik zou plastic op de grond leggen. Ook al maak je de grond nat dan nog trekt de grond dadelijk het water uit het beton en dan wordt je beton zwak en brokkelt af wat waarschijnlijk ook met je 'droge beton' gaat gebeuren. Als je het beton gestort hebt dan en na een paar uur de bovenlaag wat harder is geworden (je kan het niet meer indrukken) dan voortdurend nat houden voor een dag of 2. Beton moet langzaam drogen en is pas op zijn sterkst na 28 dagen drogen.

Gezien de dikte van het beton ga je ook nog een wapeningsnet leggen in het bovenste gedeelte?
@retakenroots Ha! das dus de naam van die ijzer netwerk. Wapeningsnet! wist ik niet, dank hier voor.
En om terug te komen op je vraag, nee, er komt geen wapeningsnet boven, alleen er onder.

Er komt geen plastik onder, omdat het niet nodig is.
Je ziet het niet omdat er zand boven zit, maar onder de 2 cm laag zit zeer stevige rots.
Het was zeer lastig om de ijzeren staven in de grond te slaan met een moker hamer.
Als het idd alleen zand was, dan had ik dit zeer zeker gedaan.

Morgen ben ik er, ben benieuwd wat de werklui gedaan hebben :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lucas321
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 29-06 13:17
Ik zie geen ondersteuning voor de bekisting aan de buitenkant. Op het onderste gedeelte van die 30cm komt al snel 1000kg kracht te staan.

Zoals het nu is gaat je bekisting het begeven tijdens het storten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:44
Wat voor temperaturen heb je daar nu? Vergeet de boel ook niet af te dekken en/of nat te houden met drogen. Het moet niet te snel droog dampen.

Maar ik lees dat je betonvloer wordt afgemaakt door werklui; dus wellicht dat ze dit vaker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:12
lucas321 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 08:22:
Ik zie geen ondersteuning voor de bekisting aan de buitenkant. Op het onderste gedeelte van die 30cm komt al snel 1000kg kracht te staan.

Zoals het nu is gaat je bekisting het begeven tijdens het storten.
Dat viel mij ook meteen op. Minimaal flink aanvullen met zand aan alle zijkanten of je gaat een mooie ronde betonvloer krijgen, in het beste geval. Worst case begeeft de bekisting het en kan je opnieuw beginnen.

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• fcs
@ybos en idereen die reageerde met betrekking tot plastic: die heb ik erop gezet.
En tevens, met betrekking tot ondersteuning van de bekisting, die was aanwezig, maar niet goed zichbaar op de foto.
De bekisting was bevestigt met 60 cm lange 10 mm ijzere staven (15 cm de grond in ramen, de rest voor de bekisting) om de 40 cm. Die heb ik in de rost geramt, ondergrond is rots.
Heb de planken voor de bekisting geboord waar de ijzere staven zaten, en daarom heen 4 a 5 rondjes ijzerdraad omgedraaid zodat het vast zit.

De bouwvaklui die ingehuurd zijn (2 gasten) zijn supper snel en leveren goed werk af.
Beton opervlakte is al klaar.
En is al droog.
Met betrekking tot tempraturen, dat valt reuze mee op het moment.
We hebben mazel en zitten tussen de 21 en 25 graden.
Volgende week gaat het weer richting de 30 graden, maar dan heb ik het dak al klaar.
Morgen gaat ie erop.

Dan kan ik aan de binnen kant beginnen. En in dit geval met de vloer.
Binnen muur is er uit.
Gisteren rond een uurtje of 19.45 kwam nog een laatste laading aan met cement, limestone, ijzere staven
en nog een halve pelet bakstenen.
Hiermee worden de muren vast gezet, en tevens 1 rij opgehoogt.
Dan komt de achterkant op 4.10 m hoogte, en voor kant op iets van 2.50 m
Aan de achterkant komt een verhoogde vloer op 2 meter, over het gehele lengte. Daar komt bed, en kleren kast.
Hieronder, wordt een deel gebruikt voor de wc. De muren worden opgebouwd wanneer de vloer klaar is.

Zal kijken of ik vandaag wat fotos kan plaatsen van de afgelopen paar dagen.
Want het dak is er in de tussentijd ook af, bekisting rondom de muren van 50 cm is gedeeltelijk af.
De rest gaan ze vandaag doen, dus bekisting afmaken, ijzer in de muur van 10 mm hameren, +/- 50 cm diep. en om de 30 cm, en 2 rijen, aangezien muur tussen de 45 a 50 cm is.

Die aan elkaar vast maken, met lange ijzer (12 meter) van 80 mm. Die wordt gebruikt voor de lintel. En hierboven op/om heen wordt 15 cm beton gestort met de mix van x % (waarschijnlijk 1 op 1, dus 1 cement, 1 limestone) limestone.

Hoop wat fotos van dit process te kunnen maken. Helaas zit ik op mijn werk. Maar wel op mijn landgoed.
Als werk het toe laat....

Ho, en ook een supper goed nieuws gehad, van de locale postkantoor. Zij verzochten dat ik de postbus (kan ik niet op mijn land plaatsen, alles moet gegroepeerd zijn) bij een cafee op 1.5 km plaatste..
Heb resentelijk ondekt dat mijn buurman die 300 m verderop woont de brievenbus op 60 meter afstand heeft staan in een andere groepering van postbusen.
Dit aangegeven, en kan ook daar mijn postbus plaaten, die ik al heb.

Dus kan kan ik me binnen kort inschrijven in mijn gemeenten. Zonder postbus is dat onmogelijk.
Heb iets van 3 maanden moeten discusieren met de locale PTT distributie punt om dit geregeld te krijgen... Alleen toen ik het addres van mijn buurman doorgaf met bewijs dat hij wat dichterbij zit, was het me gelukt.. >:)

EDIT:
Lijkt erop dat werk op het moment even wat rustig is.
Hier wat fotos van de afgelopen paar dagen.

Huisje van mijn broer is ook onder handen genomen. De balken die er zaten zijn voor de helft weg gehaalt.
Vloer is opgeschoont.
Alles staat nu buiten. Hier wordt een deel van de vloer afgebroken, om alles egaal te maken (zit verschil van minimaal 20 cm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wfNfuRv1VBiUcwcRX5wGRel9snc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SwQNROjUOAJB5bIALdQOt0tG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0kxs6Pmk4mnNAEhkeVmwh9ztu8I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6k1pHdVLner0TNaLlKOkOTWW.jpg?f=fotoalbum_large

Halve dag opruimen om ruimte te maken voor het verplaatsen van gereedschap.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/__pUwh6u7nd7au0DorWlo3G4oEU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EPQZOwZIhwionjH4rGc0KTx8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zxiNfBEAySSIhs40hUuyluE2nUE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pP1tbqOjBUhD6z66vT7Y6XF0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Ro0z6pwL19qrcX60JVQw7Sigac=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xT1pKMAeACaMuKYIxFhdHkNc.jpg?f=fotoalbum_large
Beton vloer is gestort, toen ik aankwam, was het al voor 3 kwart af.
Ze werken snel en goed+gecoordineerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zxiNfBEAySSIhs40hUuyluE2nUE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pP1tbqOjBUhD6z66vT7Y6XF0.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbovenop komt nog iets van 2 a 3 cm laagje van cement, om alles 100% glad te strijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_ptwyW10jWTDZLInrAMhQnA3Xk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cOtnZlHyRo0EQInLQoGJIo2l.jpg?f=fotoalbum_large

Dak afbreken. Dak pannen weg halen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJfLGT1xPd4KYdgK79-2wRcAhGM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H91nN549t1gk8eHfWy2nN8Lz.jpg?f=fotoalbum_large

I want to flyyyyyyy >:) O-) :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wA0jwCHDfSoQqKUzPtw2cOfI7sY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/57XxOQz6qp2EaRadRsDWVyqs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T9Zm6Zejvco4oC6eikFJKaAt2Ao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tboM1pXeAqblyu2jw03HD7vb.jpg?f=fotoalbum_large
Dak pannen weg gooien die niet de moeite waard zijn om te bewaren.
Gaat voor iets anders gebruikt worden.

support opbouwen voor de eucaliptus support die hierboven op komen. Dan komt het dak erop.
Voor nu gaan we even een schaduw net gebruiken, omdat de golfplaten die er zijn voor het huis gebruikt gaan worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t6rqFmmGxBnGaidzIXY69swRkFQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h0DkNYJHQrEWne5k7gcy0IDm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VINPOZnh0Qhl46mkFcQppa6QANw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CHFiaBpbFOdVOllCioFsYFJT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j2YGffPQ43KuTklGGE9gOoxjBpk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OIGU7P0fajOeLevNNGIWD2rm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T5zGKdYug8wG_1Oyjl_CGLBP-b4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oWjZHG4xvk9DldDjeMQ4sgWv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tvpcWw7ttjo6jfiZiIEGKPZ3WbA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LB0aXDDF0Du2K7GQ0B15Pzoa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ajeDXC3VNaC0MPcbrBhmkRO7QEU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ANu3m82sokXXkmhLupoR1nrk.jpg?f=fotoalbum_large

De verschillen in grote geeft niks. Zolang de hoogte goed is.
Dat is verder nog aan te passen als ik dit wil.

Dak verder afbreken.
All het hout wordt ergens anders voor gebruikt. Al is het voor brandhoud.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/obHdUOuB309lrmbaE1BFBVo_M9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IMLboRti8PVJ5yACDYrpIieb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2aa3MnNOtKLFxoet5VU0V4Zei6w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/frmbtfNZuPGlCSVxRRycZktn.jpg?f=fotoalbum_large

Muurtje slopen.
Er zat kurk tussen, om te isoleren. Deze restjes (wat best wel wat is) ga ik verder in de vloer doen om het te isoleren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tQLO--0nZJvwnRXgnjjcddOsvgk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Q65E4yeXt9odlIl0oxVxrCH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1GjRlPe4fSepd5AmmERUH-nh5co=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uZGpSNLDAbTkm5a7HSKFQ16i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NK03HnWJs1e9fwAj0E1XRAURZkg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2D5CIN1S2sPd3ghp8C5EmiKx.jpg?f=fotoalbum_large

De rest van de muur moest ik met een touw en 2 man naar beneden laten donderen.
Want al die bambo kon best wel eens gevaarlijk worden.
Dus voor de veiligheid gegaan en op afstand met een touw en 2 man zitten trekken todat muur om was.

Troep opruimen. Omdat het natuurlijk bouw materiaal is, gaat dit gebruikt worden om gaten te vullen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UOUZqTjdQVGAyELt-0uHMGzGUvQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gZcqtOx22mN7m0XnowEkhDW4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o4a_AD1Pm4koi5CTd0r7lI2jJFU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xaSI9oaRUfa7Z8FVKX4u52Kp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AV90BAMQ9orfnrAG7Kd0At6g3T0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/frpKWHS4Wbei5upWbc7Mq2QO.jpg?f=fotoalbum_large

Eindelijk, na een hele dag wachten, komt een laading materiaal aan.
Rondom 19.30 uur zat ik nog met de vrachtwaren en een mini hijskraan dat aan de vrachtwagen zat materiaal op de juiste plaats te plaatsen.
Kwam tegen de electra kable aan (de binnen komende) maar gelukkig zag ik dit op tijd en kon ik de operator waarschuwen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-sqILSpbi74TY6nc7fUlv6aAfVI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1CmVn35ek5BaoN1k048zlVqC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DY_ygCnRP0QP7a2M9boy61P7Sac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fijganaJYMNEG8lqzIAAtUZC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8xe404M7WtKvmNR93Hj4wZWM4rI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Ta7eSS4rDbFNL7kXPAEQHN4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ilQa2cODjv3KwSu2wUaBG6awP7o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hTSWthIP4PyYM9DHWfZVJjlO.jpg?f=fotoalbum_large

Was rond een uurtje of 8 klaar.

Bekisting voor de lintel die afgemaakt moet worden.
Nog 2 muren. Dan zijn ze klaar. En kunnen ze beginnen met de ijzer netwerk vlechten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FZ_m-e_TIewGFpCGxgdDugCJYUk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PmJw3peJSeX7oMqcaSZEuXtK.jpg?f=fotoalbum_large

Hier heb ik nog 3 roode ronde buizen in de muur laten zeten, zodat electra binnen en buiten geleid kan worden. En tevens internet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YIQL9nk3Jc6QcNUYBtki5_dCtOo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6tDOeMGkJMGBH32Ze7gtFjbC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RMyn53mNdXXaXOyaxUa6cm-mpwE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1CYaic1JmdWG4cqD4G9zGB2y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LqAxUs5fY5C6ddUAmtQQxnDCglE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G0LJeJSmqRIvEtAKSYI3ODmW.jpg?f=fotoalbum_large

Zo, hoop vandaag dat dit af komt.
Dan kan morgen het dak erop.

[ Voor 97% gewijzigd door fcs op 06-09-2024 10:55 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Caelorum
limestone is kalksteen overigens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Electrowolf

Electrowolf

Mod met Liefde!

Wel cool om te zien waar die muur van gemaakt is. Weer eens wat anders dan ons Nederlandse baksteen of beton ;).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Mooi project, maar oef.. muren slopen in sneakers zou ik toch echt afraden.
Ik weet wel dat het ook op slippers kan, en dat je met één voet ook prima kan leven, en dat de kans niet zo groot op schade bij zo'n huis wat voornamelijk uit klei bestaat... Maar toch.

Het heeft een reden dat bij veel bedrijven veiligheid op #1 staat. Daar kan je heel ver in gaan (ook té ver), maar een basisniveau kan echt zo veel ellende voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Het zijn deze niet, maar je hebt tegenwoordig ook veiligheidsschoenen die eruit zien als sneakers.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• fcs
@Tehh mee eens.
Er gelden hier ook veiligheids regels, echter, meest bouwvakkers lapen die aan hun laars (phun intended >:) )

@Caelorum yep,ken ze. heb ze vaak genoeg gezien.
En je hebt gelijk, het zijn dood normale schoenen.

Alleen bij een inspectie lopen ze "toevalig" alemaal beschermd rond... tja, zo gaat dat hier. Heb het zien gebeuren (behalve natuurlijk in de steden, bij hooge gebouwen ect waar altijd inspectie is.. Dan wordt alles wel gevolgt.. beetje stom, maar zo is gedraagt men in de bouw ...

@Electrowolf snap je helemaal. Was een verrasing voor beide van ons.
DIt is nog een oude manier van bouwen.
Economisch, ecologisch. En alleen locale producten (behalve de spijkers en de kalksteen poeder.
Kurk halen ze van de boom (heb hier wat kurk bomen) bambo van de rivier, ook op het land.
En aarde van het land zelf.

Nu komt er een standaard bakstenen constructie voor terug.
Teveel tijd en moeite om op het moment een puur stenen muur te bouwen.
Komt later wel, in het andere gedeelte waar ik wel de tijd voor heb.

Nu zijn ze de lintel aan het afbouwen. Er wordt ijzer-bewapening boven de deur gezet. Zodat we een stukje van de muur kunnen verwijderen, zonder dat alles instort.
Deur is ietsvan 1.70m. Moet naar standaar van 2 meter.
Morgen gaan ze beton mix met kalksteen en grind storten.
Komt een laagje van 10 a 15 cm op.Hierboven bakstenen 1 rij (dubbele rij) om 20 cm op te hogen.
Dan komt het dak hierbovenop.

De balken en afwerking is al geleverd.
Dus komende weekend wordt het een spanende weekend :D :+

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• fcs
Update van afgelopen weekend, maandag en vandaag:

Lintel is af, en zit erop.
Rij tegels is erop.
En tevens de balken. Met de onderkant van het dak (een deel).
Helaas was er niet genoeg tijd om het helemaal af te maken, omdat de werk lui naar een andere job moesten gaan.
Misschien komt er komende week nog een beetje tijd om hier wat dingen te doen.

In de tussentijd ben ik bezig geweest met de kalksteen en ciment van de muren af te halen, en te kijken hoe ik de grond ga afgraven.

Morgen komt iemand een deur laten zien, om te kijken of het qua smaak past.
Er is een raam besteld, die komende donderdag opgehaalt gaat worden.

YAAAY!!!!
Tempratuur is sochents en in de na middag weer normaal :D
Dus kan er flink gewerkt worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wPZ59-OisweQKVp65QEOiftGtGM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OKQboTfoDyQXCnZYw8wcwk3A.jpg?f=fotoalbum_large

Krijg nou wat... We hebben er onbedoelt een beton mixer bij gekregen :p
Tess zat even te dicht bij de cement molen en is een beetje bespat geraakt met cement.
Is natuurlijk gelijk eraf gehaalt. O-) 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fm__k5UNzXD32RJO21UaooQo-c8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/az3seWziUGTrW6pM9bxzHNbR.jpg?f=fotoalbum_large

IJzer voor de lintel zit er al op, en op de juiste hoogte. Tevens aan elkaar geknoopt met ijzerdraad.
Nu is het "alleen" vol storten met beton.
Hiervoor was een 3de persoon ingehuurt, alleen voor die dag, voor het helpen verplaatsen van de beton.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C8FbaUC7S9MBMYqJ29TnBFeWcH4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cWKBdeO0VOh3vInfLVKODjsw.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MrCpOpChAmcCVQ69dVq2RnC6YdY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M2VcSxNyzuWz8QWUJAFabFRK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Doplcw6VKcfVLv7jd-4lkevzV4s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QjUkojsnsfrCFmN1FNLYTl4L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kug-eT1Qw7bHSQ8dVn89_8SH7vQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G2TSraWgz1nQ4YigikiWz1QU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YdViosWem5wxLNaRIWCS8ZkB0KU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IvugXPHGZtHcvjjdEP8wafuX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8YVG8ghO1VDtXr6R7FxJLd_KbOE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9QhRpjkqk0uZgOvEpVmMhnxL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BtybkZiLnsKA5z0Pb30_AAUS3gk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SraW1SwOyTiB6t4cCKftwz0H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ycxTpgsV7LABatRKoPNGxkWYCw4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qcWDz9oblBgkzeM7YJ1sIXEq.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/da3P5p1o4cLr3Wd1aKE6Io6pmmA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NqvoIenW0UzNXDNdlG57DJFx.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xrH3yuCgOT4VJxvDJ7-4dBvcndY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/odAm52idloANfoU1iCMvV4d3.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1xdbTgohLSIQuMxUVtXSzTp8zOA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qMGc06YizM9KqPWHJQ9x2UeS.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LxsRPfuSHg8w71_4G7N6RoAq17o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oAZMTS8sT8sN3vnaA3jkpa1e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AJfxX6hwzf9vP76fEvr8h32hK5o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f2tQVLGGirD76sAlsIsVggbm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tPBEt6QIcrgPVJr9lyR-eyzq9EA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3eIvNHhxFzhoJAM2CkGYuyeK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1vYkuIureb4BmMVrc8kkcpjQX0k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BAV7otFZDUXdDl3KDVFGHHo3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v3K5wq-CiR7n4biGjoJOFfjX1Zw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H8F7FPbPdUukrCD5vhmaREa4.jpg?f=fotoalbum_large

Hmmmm.. Een perzik van de oudste perzik boom dat ik hier heb. Boom is over 60 jaar of meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_fEidzWO0zJmiMf0f36vZaRMBBo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7HBpCr4TKrFXU7nkO6pMBL1S.jpg?f=fotoalbum_large
En heeft heerlijk gesmaakt.

Ik vind ronde balken mooier, maar zijn moeilijker te bewerken, en lastiger te krijgen.
Dus 16*18 cm breede balken en 5.7 meter lang.
Om de 49 cm geplaatst. Hierboven kan gelopen worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YCivBxhxyKq9mz2Xh9jebg5JuWg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VP4EyrOTf6bRp4ZTPYJUTfcf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d3abKtCeVMfpnHqUIL5ZXbiCFnQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0VbAHA5kOxpSZqPjhYjfVHDW.jpg?f=fotoalbum_large

Opruimen maar.
Bouwvakkers zijn weg, dus tijd om beetje op te ruimen. Anders raakt men overzicht kwijt.
Tevens doorgang gemaakt tussen grind en zand. Zodat er met een karretje gelopen kan worden.
Alle hout bij elkaar en op de hout hoop ect ect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VWpqbLfNiyLwUW2CUKPAbkYNd-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X2gwqDELxQN81c6j4NMs2QGS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/33th_YC31SnPi3P3wLbcXLtafe8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iS4J1E0wJwBIOq26zmEfBzBq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MuoKFDTMeTGTBE4MuJJAscDnk-o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y8RimUm02mr0b2zZ6wtnmDlJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KN6z5cSB7oVp1j8ULtqOMFBshcc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HcqCPLNDDsMqmGOD4936g1OW.jpg?f=fotoalbum_large

En het is tijd om de binnen muren schoon te maken. Met andere woorden,
kalksteen en cement eraf halen.
Dit is nog een lastige klus, omdat ik niet te grof te werk kan gaan, hoe meer ik van de muur af haal, hoe meer er terug moet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hXdXH5MmNXW1CHf4JckTzaknEmw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X7WleOnHtmrxmMc8JCgoE6VI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UcuZoMBDhQCLlwmr3yyXRtCwbgc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S60VeYsE59GJQRPELW4P9fC9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JbWozDX6ZyyX1T2vDjgLq7cZFP4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OfqY58jffu2tqi0Je2TQI3Aq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ebzRt3aLf0wYi4fr0LxvrcTZwTU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QT9PJLl6Jdox3CdisX2RKIZi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C9fOiazvPG0jkfL27MBeEuFsSF4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x2y5SbkFPGO1TP8Cu3TXu1Rk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xYKhkBdj6R9AhUWPFL82o3YA__8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FnZT0BxmzrFUpR9GO1SFSVmB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l2iMUo8ce2gMzDg_2Jzi4IJ_Nyg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pXWyqrxyc1e2aV3DPEd5NBgD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4APUxAMyR1BZ9kvzKwjyjje9hXM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pydY9FnZ6RUbJ0UR6ryl98XH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FxVMIlzoLr6uEIjnU2L_6xSuwWw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/usJI7DMUerAV3NhgOT8iB2eg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mb9GyT1pRLzhPDEOI9CFZH3mFV4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EfNi14aSgwy4QdcL0ygExjuS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NK7fQbMWDi8p2uqY3etELh7jPDM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MmNI7rAWiGMkmGGgCI133022.jpg?f=fotoalbum_large

Tevens een begin gemaakt om electra in de grond te doen.
Wordt iets van 10 cm verlaagt, en gelijk gemaakt.
Ik gebruik de steen bij de ingang als hart (of hoe het ook heet) punt.
Daarvandaan 10 cm naar beneden toe afgraven met de electrische hamer.
Heb er nu alleen een normale punt op.
Morgen ga ik een breede punt halen zodat het makkelijker wordt.
Misschien lukt het ook daarmee om het cement van de muren te halen.
helaas zijn ze overgestapt op cement (vorige eigenaaren) kalksteen was makkelijker om eraf te bikken.

Nu weer terug naar mijn job.. zit op baas zijn tijd dit te typen (gelukkig is het rustig anders lukte het niet)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Mooie progress d:)b

Voor het bikken met de hamer: let goed op dat je beitel scherp blijft! Scheelt echt veel. beitels kan je zelf slijpen als ze bot worden. Kan met een lamellen schijf op een slijptol of met een slijpmachine op je werkbank.

Zorg dat je voor het eerste begin een gevoel krijgt voor hoe scherp de nieuwe beitel is en hoe die geslepen is. Neem een paar foto’s van het snijvlak van verschillende kanten zodat altijd terug kan kijken later. Die helpt om te bepalen hoe bot hij is (op zicht) en in welke vorm je hem zelf weer zou moeten slijpen.

Misschien ben je al bekend met slijpen/slijptol/slijpmachine maar toch maar even voor de zekerheid:
Let op wel op voor ogen bij het slijpen, doe a.u.b. een goede veiligheidsbril op. En ook nooit slijpen met een doorsnijdt schijf (cutting disc) op een slijptol. Daar zijn ze echt niet voor bedoelt en kunnen ze van uit elkaar spatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fcs
sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 23:09:
Mooie progress d:)b

Voor het bikken met de hamer: let goed op dat je beitel scherp blijft! Scheelt echt veel. beitels kan je zelf slijpen als ze bot worden. Kan met een lamellen schijf op een slijptol of met een slijpmachine op je werkbank.

Zorg dat je voor het eerste begin een gevoel krijgt voor hoe scherp de nieuwe beitel is en hoe die geslepen is. Neem een paar foto’s van het snijvlak van verschillende kanten zodat altijd terug kan kijken later. Die helpt om te bepalen hoe bot hij is (op zicht) en in welke vorm je hem zelf weer zou moeten slijpen.

Misschien ben je al bekend met slijpen/slijptol/slijpmachine maar toch maar even voor de zekerheid:
Let op wel op voor ogen bij het slijpen, doe a.u.b. een goede veiligheidsbril op. En ook nooit slijpen met een doorsnijdt schijf (cutting disc) op een slijptol. Daar zijn ze echt niet voor bedoelt en kunnen ze van uit elkaar spatten.
Dank voor de tip, ben wel bekend met paar dingen die je opnoemde.
Niet allemaal, wel de meeste.
Klopt, de schijfjes kunnen heel makkelijk uit elkaar spatten.
Zeker onder de verkeerde hoek. Vinden ze niet leuk.
Heb gelukkig een kleine slijp tool, waardoor evnt rondslingerende schijfjes minder gevaarlijk zijn.
En natuurlijk wordt een bril gedragen. Die vonkjes wil je echt niet in je ogen hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
fcs schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 23:39:
[...]

Dank voor de tip, ben wel bekend met paar dingen die je opnoemde.
Niet allemaal, wel de meeste.
Klopt, de schijfjes kunnen heel makkelijk uit elkaar spatten.
Zeker onder de verkeerde hoek. Vinden ze niet leuk.
Heb gelukkig een kleine slijp tool, waardoor evnt rondslingerende schijfjes minder gevaarlijk zijn.
En natuurlijk wordt een bril gedragen. Die vonkjes wil je echt niet in je ogen hebben.
(y) Gebruik een lamellenschijf (flapper wheel or grinding disc op z’n Engels) Als je het voor elkaar krijgt om die uit elkaar te laten spatten dan kan je beter helemaal stoppen met de slijptol ;)

https://duckduckgo.com/?q...blah&iax=images&ia=images

Keep up the good work (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FatalZero
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:28
sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 23:09:
Aanvullend, hou de beitel koel! Met machinaal slijpen wordt het staal al gauw te heet (door de wrijving). Dit kan je zien doordat de punt van de beitel van normaal —> stro kleur —> blauw verkleurd. Dit wil je voorkomen bij slijpen.

Vaak tussendoor koelen (na enkele tellen al!) in een emmer water.

Opper-prutser

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fcs
FatalZero schreef op woensdag 11 september 2024 @ 07:16:
[...]

Aanvullend, hou de beitel koel! Met machinaal slijpen wordt het staal al gauw te heet (door de wrijving). Dit kan je zien doordat de punt van de beitel van normaal —> stro kleur —> blauw verkleurd. Dit wil je voorkomen bij slijpen.

Vaak tussendoor koelen (na enkele tellen al!) in een emmer water.
Yep. Moet ook mijn lichaam koel houden 😀😂
Anders hou ik het niet vol >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• retakenroots
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-06 14:32
Mooie progressie weer.

Ik vroeg me al een tijdje af wat die lintel was waar je het telkens over had. Nu zag ik op de foto's dat het dus een gewoon een "latei" is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:25

Agent47

I always close my contracts.

Ik heb echt zoveel bewondering hiervoor! Ik durf amper te boren in m’n eigen huis omdat ik onzeker ben en 2 linker handen heb. TS leeft zijn droom en doet gewoon. Wat een eindbaas.

Ga zo door TS! Nu kan je mogelijk extra meters maken omdat de temperatuur gaat zakken komende maand(en)

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fcs
@ iedereen, dank voor de complimenten.
En @Agent47 tja waar een wil is is een weg.

Daar geloof ik in. Vandaag even rusten van de verbouwing en wat boompjes planten. In dit geval amadel bomen. Die geven een mooi bloempje en daarna amandelen.

Morgen weer aan de verbouwing.

Aan het einde van deze maand wil ik in iedergaval het dak af hebben, vloer klaar voor het beton storten en de muren klaar om laagje cement te hebben.
Het dak is een must vanwegen de regen die er aan zit te komen.

En wil er zo snel mogelijk in 😅

Heb net een nieuwe breede punt gehaalt voor de electrische hamer. Daarmee kan ik de grond sneller afbreeken hmmmm vermoed dat die binnen 1 dag wel klaar is.
Das voor morgen dus.

[ Voor 14% gewijzigd door fcs op 11-09-2024 12:44 ]

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:25

Agent47

I always close my contracts.

fcs schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:42:
@ iedereen, dank voor de complimenten.
En @Agent47 tja waar een wil is is een weg.

Daar geloof ik in. Vandaag even rusten van de verbouwing en wat boompjes planten. In dit geval amadel bomen. Die geven een mooi bloempje en daarna amandelen.

Morgen weer aan de verbouwing.

Aan het einde van deze maand wil ik in iedergaval het dak af hebben, vloer klaar voor het beton storten en de muren klaar om laagje cement te hebben.
Het dak is een must vanwegen de regen die er aan zit te komen.

En wil er zo snel mogelijk in 😅

Heb net een nieuwe breede punt gehaalt voor de electrische hamer. Daarmee kan ik de grond sneller afbreeken hmmmm vermoed dat die binnen 1 dag wel klaar is.
Das voor morgen dus.
Probeer het dak in ieder geval wel goed te doen, neem dus de tijd. Niet dat ik denk dat je alles afraffelt hoor haha! Maar lekkage zou vervelend zijn.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• fcs
Agent47 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:43:
[...]

Probeer het dak in ieder geval wel goed te doen, neem dus de tijd. Niet dat ik denk dat je alles afraffelt hoor haha! Maar lekkage zou vervelend zijn.
DAT moet goed uitgevoerd wordendus wordt het uitbesteed.
Hierbij help ik hun natuurlijk zo vaak mogelijk.

Maar ikzelf hoe graag ik ook wil, kan het dak niet doen.
Zij met hun ervaring, bouwen die dak in 1 a 2 werkdagen op. Das het geld wel waard.
Zeker met de materiaalen die geinvesteerd zijn.

Heb deze gehaalt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZ9K9glLszElKO4YCMuEz84bWFY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pm9aWgDuI8lUxcKwPUD1O3vQ.jpg?f=fotoalbum_large

Met een breedere punt.
Mijn broer had de Bosch nodig. En ik heb het vaker nodig dus een eigen gekocht. Met smeermiddel voor de verbindingen.

Is niet bedoelt om 24 uur achter elkaar gebruikt te worden. Maar voor wat ik het nodig heb is het meer dan voldoende, en het moet af en toe even rusten, om af te koelen (net zoals ik :P)
Vandaag was het een verloren dag wegens gereedschappen halen ect. Morgen weer verder

Edit: heb een datum gekregen van wanneer de bouwvakkers terug komen. Das over 3 weekenden. In de tussentijd kan ik de muren helemaal kaal maken met betrekking tot de laag die het nu heeft.
Eerst binnen muren.

Dan de vloer, dan buiten muren, als laatst zodat die nog beschermd blijven mocht het regenen en of zeer vochtig worden.

Eerst worden de muren nog een beetje "bespat" met cement en kalksteen mix.
Dit zorgt ervoor dat de andere volledige cement laag beter hecht, en de muur sterker wordt.

De achterste buiten muur, ga ik zo laten, omdat het zeer mooi is, gaat wel een laagje bescherming krijgen om te voorkomen dat het zand/steentjes er niet uit vallen. Even onderzoeken wat voor product dit is.

Raampje voor de keuken is binnen gekomen. Mooi strak vierkanten raam. Deur is nog niet aan gekomen. Moet die gast nog even achterna zitten.

[ Voor 64% gewijzigd door fcs op 12-09-2024 17:19 ]

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• fcs
Werk vandaag:

Muren zijn bijna helemaal kaal.
Beton en kalksteen mix weg gehaalt.
Moet alleen de achterste boven gedeelte weg halen. Dat kan alleen in de middag of in de ochtend gebeuren, aangezien de zon er vel op schijnt. Tevens is de troep weg gehaalt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zMYWqiUSMr008Fh5ZZX0hX119Lk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SI1iYvZn29cCns8XBx81bHEi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UEFGABvSnOQgHCSh4iFYQT256rw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KEmtDXdDP71N9ilpB4IEaqNH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8fLll7lt-cvKN-2yaPwhzf9fkfE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EliLxFqeJLrQdSIZ0NXTxAuz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WLKsu-cS1mwdCs_TEXKuxFRZR9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vgANccIV7L16dfczd4HZIjMh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4J_pI56WWEcoPnk7OAnyOrAym8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r8kAvOvggq5OxPwzppnXByzt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/83ERUITH9KXqxwMZtcnhhIINKo4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7KYTGFoXom9J4RiqyrPVqqRs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Ngtp2wxLrzkyaZuIvogCP8FDlU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DabvQrOsWzHaxdTfmkg5OMdb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MSMy5B1llmkmfZe9l9snIy0fHwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QoPPXGXdjfwhGmYXgqVtl7Ng.jpg?f=fotoalbum_large

Hieronder een impressie van hoe het binnen dak is gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ViN0jLJKCcRQBz3VpxDPPZ0iqLg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8QO7UQz61BA9xDFc7cMS9uGt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rydjfu6PxsbQvt9zyyAMWZfcSLE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dFCaYgKEpr1G2fWnzoiFb1pm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2bHRZacKBeoZDSyaPKYzXl5N8io=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/edRJXOknYvOdOrHPUjyEDASp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gxIdPdyOYdZOWidLbtkcCnFDrz8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wawmUgBcBzg6LyhbjaCW6aGW.jpg?f=fotoalbum_large

Tussen de balken komt nog een laagje bakstenen, de rest wordt opgevult met cement.
De balken rusten op een laagje bakstenen, en aan de achterkant ook.
Hier tussen komt niks. Geen opvulling.
Boven op het binnen dak, komt gelijk roofmate (4cm), en daarboven een geothermische doek. Hierboven op wat balken 3*3 cm, in een hoek opstelling, en daarboven de fiber cement plaaten (golf plaaten). Hierbovenop de dakpannen.
Die lucht laag gaat ook voor isolatie zorgen.

Morgen eind middag of ochtend ga ik de muur bikken, die nu vol in de zon staat.
Dan ga ik aan de vloer beginnen.

Over 3 weekenden gaan ze dus de dak verder afmaken. Ik maak me geen zorgen met betrekking tot regen, omdat er tot october weer hoge tempraturen verwacht worden (+/-30gr).

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• fcs
Goedenmorgen, of is het nacht? (zit in de Nachtdienst).

Hier een klein updatje:

Heb afgelopen weekend de muren kaal gemaakt met betrekking tot het cement en of kalksteen dat erop zat.
Was helaas een mix, waardoor het niet makkelijk was om het eraf te halen, zonder al te veel schade te doen (extra gaten in de muur).

Tevens heb ik de electra in zijn geheel een beetje kunnen verplaatsen.
Het zat op een dike mdf houtplaat, die al helemaal verrot was.
Moest dus gebeuren, voordat het uitelkaar viel.

En om eerst een electricien langs te komen om de zegel te verbreken, dan verplaatsen, weer langs laten komen om de zegel te plaatsen, voor die process ben ik iets van 1 of 2 weken (als ze al komen, heb van 2 afspraken dat ze niet zijn komen opdagen...) kwijt.. of meer.. Locale electra bedrijf is een ramp met het sturen van technische personeel (wordt uitbesteed, ze rijden langs, marken dit op de gps, en rijden gewoon weer door)..
Dan maar op een plankje zeten zodat ik de muur in behandeling kan nemen, de electra kast kan plaatsen, en alles voorbereiden.

Tevens wat amalden boompjes geplant, en de einheill pomp terug gezet.
De pomp werkt nu supper goed. Slaat af wanneer het af moet slaan (heb wel iets met de druk moeten reguleren, maar werkt).
Zodra nacht dients over is, kan ik weer 3 weken daar zijn, en vol er tegen aan gaan.
Hier wordt dan de grond verwijdert, en klaar gemaakt voor de rest.

Hieronder wat fotos:

Water pomp verangen. De gele gaat de distributie voor de huizen zorgen.
De roden voor alle planten / bomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ntc_isr-peNt_wTZiZNDHHjFcg8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ea8FMLFcIUJhY9wzdazqgJvI.jpg?f=fotoalbum_large

Verwijderen van de bovenste laag, zodat de muur een laagje cement kan krijgen voor stevigheid (gemixt met kalksteen). Hierbovenop kan ik weer normaal cement gebruiken, als ik dat wil of gewoon verven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Ngtp2wxLrzkyaZuIvogCP8FDlU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DabvQrOsWzHaxdTfmkg5OMdb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MSMy5B1llmkmfZe9l9snIy0fHwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QoPPXGXdjfwhGmYXgqVtl7Ng.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4J_pI56WWEcoPnk7OAnyOrAym8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r8kAvOvggq5OxPwzppnXByzt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/83ERUITH9KXqxwMZtcnhhIINKo4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7KYTGFoXom9J4RiqyrPVqqRs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WLKsu-cS1mwdCs_TEXKuxFRZR9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vgANccIV7L16dfczd4HZIjMh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4YPPkVeCxQuL4Q7Y9TeaFJ-kEQc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qEgwS9GwKjJBGr7YKQsLJApN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Ml-JAVZkyfgo2PP5Yev5v8nb7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CIP9DLG3gJfy1PQH2lZ02Vtg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cshj5BiBTaSMSumTIugTTaIwfCk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8GDnGT6EqFFz7BwNA1D5DtFT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5it2gjmoIA_PhqAQYt1s-TdCWaY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2JQjl1P5QzT91CH0xrsQyTnE.jpg?f=fotoalbum_large

Erten en chugapeas geplant.
Over 3 maanden zijn ze klaar en is het tijd voor andere. Voordeel van dit soort groenten is dat het goed bewaard blijft.
Dus eerst een korte kookbuurt geven 5 min, dan laten afkoelen, en in indivuele plastic zaken in de vriezer. Blijft het hele jaar goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yxldHyQHWlXlvizTYutWzKZdfLw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fbvEVCWZcvRZbGeyPSNkqS0N.jpg?f=fotoalbum_large

Electra op een plankje vast gemaakt. zodat het niet valt, en de kast geplaast kan worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yvQ4c7b6no9L2N4H85f2WvxGbog=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OFopnK6QN5OgSilkTzhAAn8D.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fadQ4FJBr0TLIFsSphT2J_A8m3E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HFBlCLDmROikjd9BodcwCuTw.jpg?f=fotoalbum_large

Zodra alles klaar is, ga ik een monteur van de distributie bedrijf langs laten komen, zodat hij/zji de rest kan uitvoeren.
zegel weg halen, verplaatsen en zegel terug zeten. En alle electra gaat het huis binnen komen via die rode buizen. Een word gereserveerd voor alleen cat 6 kabels, oftewel, internet verkeer.
Ik ga 2 kabels naar kantoor doorsluizen, en 2 kabels naar het huisje van mijn broer.
Heb genoeg porten op de switch, elk 1 gb.
Starlink modem trekt geen gb leeg, maar intern verkeer kan dit wel doen.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• fcs
UPDATE:

Kreeg vandaag te horen dat morgen een graaf machine aanwezig gaat zijn om het werk af te maken voor het filter huis.
Tevens krijg ik komende weekend 2 vaklui, een assistent, en mijn broer.

Het volgende gaat gebeuren:

Locatie van het pomp huisje wordt afgemaakt, dus glad gemaakt zodat ik hier kan bouwen (gaat later gebeuren).
Tevens dit weekend, gaan de vaklui bezig met de rest van de tegels legen.
Mijn broer houd zich bezig met het dak, en ik met de assistent houden ons bezig met de grond verwijderen.

Eens kijken of we dit weekend het dak af krijgen, met isolatie, en de grond gestort.
Electra kabels zijn besteld, die worden vrijdag verwacht.
100 meter van 2.5 mm 3 aders, deze worden voor de stopcontacten gebruikt.
100 meter van 1.5 mm 3 aders, deze worden voor de lampen gebruikt.

in de keuken ga ik een kabel van 2.5 mm legen voor een evnt. toekomst electrische oven.
Deze komt in een kleine verdeeldoos uit, zodat die later naar een stop kontact kan gaan.

Helaas heb ik vandaag niet kunnen uitrusten, tussen 2 nacht diensten, omdat zaken gerelged moesten worden..
Ben dus langer dan 48 uur wakker, moet nog deze nacht, en morgen naar mijn land gaan lol... 8)7
Eens kijken hoe dat in zijn werk gaat (in ieder geval zeer rustig rijden).
Eenmaal aangekomen kan ik even een dutje doen ofzo.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Panzer_V
Mooie plannen! Denk je wel een beetje aan jezelf? Het is geen straf even rustig aan te doen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• liber!
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 29-06 14:16
Leg meer elektriciteit/fiber/netwerk kabels dan je denkt nodig te hebben, zeker naar de keuken kan een wat dikkere kabel zeker geen kwaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 29-06 13:20
in anavulling op liber! zou ik een mantelbuis mee ingraven, dan kun je er altijd wat bij trekken.

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• fcs
Panzer_V schreef op donderdag 19 september 2024 @ 07:38:
Mooie plannen! Denk je wel een beetje aan jezelf? Het is geen straf even rustig aan te doen hè.
Yep Denk zeker wel aan mijzelf. Gisteren is de graafmachine gestopt rondom 3 uur.
Ben gelijk voor de tv gecrached... En tegen een uur of 4 lag ik in mijn nest. Om 7 uur opgestaan, dus meer dan 12 uur geslapen. En weer fris als een vis. Er zijn echter momenten wanneer er doorgebeukt moet worden, met graafmachines of vaklui. Maar in de tussentijd, wanneer ze er niet zijn, wordt zeker uitgerust en rustiger aan gedaan.
liber! schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:37:
Leg meer elektriciteit/fiber/netwerk kabels dan je denkt nodig te hebben, zeker naar de keuken kan een wat dikkere kabel zeker geen kwaad.
Yep. Ik ga 2 netwerk kabels trekken, in elke buis. Dus heb ik 2 over.
Voor de electra met extra mantel buis, is idd handig. Heb nog wat lege buisen die ik naar een verdeel doos kan trekken. Zodat daarin electra kan komen.

Aardlek doosjes ga ik ook halen met meerdere aansluitingen. Er zijn hier een die 1 aansluiting heeft, of 8. Ik haal die van 8.

Fotos ga ik in het weekend plaatsen.
Tevens heb ik navraag gedaan met betrekking tot prijzen voor de buizen die in de grond gelegd gaan worden, naar het huis van mijn broer. Er gaan 2 buizen gelegd worden, een voor water, andere voor electra/internet. Elk buis is 1" dik, en kan 3 a 4 bar aan. Dat is genoeg.
Aarlek wordt appart aangelegt, dan hoeft het niet zo heel lang te zijn.
Dus aardlek bij elke huis en incl het filter huis.

Acties:
  • +37 Henk 'm!

• fcs
Heb helaas geen tijd gehad om in het weekend fotos te plaatsen..
Zwaar druk bezig geweest met het assiteren en of schoonmaken.

Het volgende is gedaan:
  • Graafmachine is langs geweest om wat af te graven en egaal te maken voor volgende projecten
  • binnen dak is geheel afgemaakt
  • roofmate zit erop.
  • Tevens buiten dak zit erop.
  • Rondom is het dak bijna geheel afgesloten met tegels, alleen 1 zijde moet nog gebeuren.
  • Beton plateform is gemaakt voor het pomp huis.
Hieronder wat fotos:

Achterkant van kantoor een ramp gemaakt, zodat er makkelijk gelopen kan worden, en voor kruiwagens gebruik.
Aarde/stenen is weg gegraven voor het beton blok voor de waterfilter huisje.
En aarde is verspreid, wat dus inhoud dat het plateform egaal gemaakt is en wat rechter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oI1mYfSpfZ0AfKeDkQj-rwmhnbU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5eXqyWlYuv3YpG77iGuP1lnt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MMuBHtIBff-HSFpEuanVjUigNrA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rLMqzEBiPkBwugAfAshAsOpB.jpg?f=fotoalbum_large

Geul naar het huisje van mijn broer is gemaakt, zodat hier wat buizen in kunnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pCdlHrz4hQnB4cSZasmlRK3Fuc8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YLImsBKgJ5vdOLkfMkvl3Ef1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pN5hrukKlrXSi-vGYU9Iu6MmFy0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wj4fnpCG97AdGGqenhgej0QW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r45k8PX5vdJnwO4ahhHy-piVwhQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QXUnadaWAHocIz35toMSq6w3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qyEtNTd4sd2KTpxdaBOpZhLA6dU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6pPFUn1PYPKN8C13OcxNGFuM.jpg?f=fotoalbum_large
Die worden eind van deze maand geplaatst.

Plek waar evnt in de toekomst een houten tiny huisje komt te staan. Die is recht gemaakt zodat er makkelijk materiaal afgeleverd kan worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q5gLQwTlrapUaWd8gh56x0_MwZQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I5Nsbr43dSlBeVgYscyHaWRp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qYTOoqwt_skuUjAgEKkwtY2tXqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OWcSaW0FQfINUvj9GCxGmr77.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GU9lgsyzN3XpymZxKHGvTeeAOa0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NbJcyKkEkd8LKPEHSzVPcopc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7rB8NRSLD9q2u6FATrauGrPeAm0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d2zx23k84r1Szb07oAwrmtRu.jpg?f=fotoalbum_large

Kist gemaakt, bewapenings net geplaatst, en beton is gestord.
Edit: nee we hebben geen gestoorde beton. Maar beton gestort.
Leuke typo 🤣🤣
Met een 110 mm buiz erin waar weer dunnere flexivel buizen in gaan voor electra en water (die gaan in de grond).
Deze is 2 bij 2 aan de binnen kant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NpKmnnrvwTfKz3ezfBHTOmeaB4E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DBRH7SZazlNTFSgXgoPVuYij.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3NtHWiT_CduIS_AuJnpiIp18wqM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7tP7L53oTJRb1WvMMHK7VaOM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJzTLu-eClVw14JxLBSSEVsNEks=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RpXJGX4Z1frMn8XqNgYNRiAe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CsZVNvvcAwlnjbA-hzrf21uLDjo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O3bikbpHpPqQpCbFNbsttZAt.jpg?f=fotoalbum_large

Binnen dak wordt erop gespijkert met een spijker pistool en de compressor die ik heb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rN3hcpMLAXlwp8r4184wTmH7NfQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rcLAKgWFVE22DeD6EbhzBEpe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4o3JvaV9NTzSXcW9jZKDGlMMnUU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JHjz6dUc4jqItt4T39BD5df9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x82nQ55e25kDKaPiOuWzJOsh4JE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7z0F1BQz5WcsLEWdnU0MzjHd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JNLVUf0JxX14g7Q4fio2ZUb7U8M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0yLkfB4HAqHk6zP36gABsOiy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2m76xxZZqj4B68pvvw9hdCXfrLQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tYvicTyvz7yqEL7vJNLfMUJq.jpg?f=fotoalbum_large

Fiberciment plaaten erop (elk is 45 kg). had net genoeg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_EilmKNCRfkbAOvO0IH34G9Y0Ws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3v4r4HKu71UrFwl37mMiKRST.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/74lE5X34noXY1jFp09YUx5C8b1Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kOHtR1wUb4taXvNANtLiFDq5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TVP_OVp7ZDNFNt0JsvOBSzY4HCg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dPkNkinmLFX9FU0WE7eP6qO7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ofjCGE4WT-kL9rr74DCeFqMf4hw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Idi1tAVrNkX4EU5B9FosElHp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cp4At2C70-aPjJNvCMUn3ej1RY0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gjdH7z8VTQUP0IM6C2KMA893.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uXRZ-ItUofRnLlz9hDB-a4h8lo8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KlZFv1jy5rVEeXPWEkw7JNtw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RJZdueT6DcK1gFIIXbwIi1WQn2c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RbAaPMGySsse7X0PIgDdWtIg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g8sTPSSWC2RsnabcT5hHG21D74s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cAgJDQTN1rVwTFxVACZFY8lL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ux8RQzjscLAJQcFvrqkaG87cWLc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uvPwfw74PJpz9NU39X373Cl3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HT6So8TTRSfXOxSFHCf0Q_GrCEQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n41vcyG7NrvtxsOzwBwGQGK9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6hfyXVAaqSt3hYTnFmdAN70sJl0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eUUYAgXIZuY8VK2hXbxNps6W.jpg?f=fotoalbum_large

En het is af. Aan de voorkant, onder het dak is nog een beetje van de tegels afgehaalt, zodat de hoek goed kwam.
En +/- 30 cm uitgestoken. Hierboven komen weer normale dakpannen. Just voor de looks.

Kast voor de gijser is opnieuw gemaakt. Dit keer door mijn broer, en jullie zien gelijk het verschil met het gedrocht dat ik gemaakt had :p
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YkZNFFSHmIk0WNwMrgo5iPJ20OU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5II6usWx1v6RrGwgd66jHnHJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NinORy4k7i03KhnHyD1Q1bhqtn0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rGZVHM409kIsBcRDzGboNVH3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pfVQL0hSnfXlBoPM6ov5E40OH7g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hHWHl6brLYFnx5Ga7vTef5jy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PqHhCl5uQAsCh4Z3HI1VYBBDQRA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FESkeXQpqZKW1vt4SxrxKRhE.jpg?f=fotoalbum_large

Bekisting maken voor de lintel boven het raam, er is een dakpan gebuikt om het beton in te krijgen, de hoek was een beetje onmogelijk om met een emmer erin te dropen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BSLQz_9PfSquJEJP0Or-hSUS5eU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KRoRybdKzXC0tVqyIXosEfOy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b6wPUgPVInaDhK0FFhZRdiMMbzw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/76k9LkpS7KdhCqDF9Z8AHqRC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1t4OIG45v4RBUrPE00aaHH8M0lw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QDbWqcx6wIrJYr79jbzg8wnk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/87oEn7fxfxT_PWfP6vIm_8oKlBw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fwiZ5i1EEl0gGj57BB57MF5s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I1qMlFSBJ3QmsuZv1z82EiMcXbc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cCSZCHCpB0uCDgFDqmeTngNQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QvtVRDuqzJDZkC8v_isL3CP0RRU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DuA6S4yPEO7FXS9zN5g2ubZD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V8z_HDvEzInkio-dNCT3urhZElQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xXe7jx8GrmigXxNws63Dubq8.jpg?f=fotoalbum_large

na 3 dagen kan ik de bekisting er afhalen.

Er is een begin gemaakt met het afgraven van de grond in het huis:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KFflAvTkEysPLdMOBT4juXmBLas=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4UJBwrRsle4RBfQk3qNQM7H4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6zMPllGOmGKCkvnE4B1KZ0K3Xg4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o3UreuDkysx65BJekDwB5bfU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0aVEebrU5rWSrvH3NDi2sD8O-k8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zoMKqkcMCdwfpWHbMjNy6bj3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/22Jg3jL7L80-t-IgJ74nDLNT07g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/asRLMTxmuDeQF7UVV57rvrZF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zVmbnJ1UqVMqcfJmldnKN9Xsxnk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1sVtlzxhM4uLBXBVu3JStyhS.jpg?f=fotoalbum_large

het wordt +/- 15 cm afgegraven.
Hier komt isloatie, aangezien het helaas een normale beton vloer wordt, er is geen tijd om het op mijn manier te maken. Zeker als ik voor het winter erin wil wonen.
Raam is afgemeten op de juiste hoogte, met de nieuwe vloer.

Oude raam die er in zat.
Deze ga ik bewaren, zoals het nu is, en ergens als buiten muur decoratie ofzo gebruiken.
Dit ga ik ook doen met de andere 2 ramen. Die zijn niet groter dan dit. Ongeveer 20*30 cm ofzo.
Dit deden ze in het verleden om warmte in het huis te houden, of om het huis koel te houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yz4MiPBKgf1Ls_y4Gw9hikod5oY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wiHm388fUBnGKySLE9I0GYZj.jpg?f=fotoalbum_large

O ja, morgen ga ik kijken voor een deur. Dan kan die ook gelijk geplaatst worden.
De raam krijgt wat meer ruimte. Dus wordt geen vierkante geval zoals het was in het verleden, maar heb een beetje naar buiten uitgehakt, zodat er meer licht binnen komt.

We moesten zaterdag zeker 3 keer vluchten voor de regen. Geen mot regen, maar echte plenzen. We waren binnen 5 telen zeik nat.. was wel even lachen :+

Hier zit ik schijnbaar te werken met of 40 graden of regen wanneer we met het dak bezig zijn :P :X Maar goed, laten we hopen dat de rest van de verbouwing wat makkelijker gaat qua tempratuur.

Ik zit vanaf deze week tot komende maand hier, op mijn landgoed, omdat mijn shifts dit toelaten.
Deze week ga ik het volgende doen:

Grond verder afgraven,
hout zagen en hout hok opnieuw opruimen. Heb hier al hout staan te drogen sinds de zomer, dus das lekker. Maar moet wel wat bij gekort worden.
Tevens alle gaten die in de muur ziten af dichten (binnen muur).
Buiten muur het stuck werk eraf halen. Zodat het nieuwe kan krijgen.

Nog meer opruimen :p
Gras en of "onkruid" weg wieden met de bushcutter. Nu mag ik het weer gebruiken.

Langzaam maar zeker ga ik hier vaker en langer wonen. Zeer interessant. Eens kijken waar het naar toe gaat >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@fcs wauw, dan gaat het plots snel lijkt het wel, steeds meer ruimte om te bouwen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• fcs
franssie schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:01:
@fcs wauw, dan gaat het plots snel lijkt het wel, steeds meer ruimte om te bouwen.
@franssie franssie, Ya. Het was deze donderdag/vrijdag en het weekend opeens een inhaal slag ofzo..

Aan de binnen kant heb ik wel meer ruimte om te bouwen klopt. Maar hier in Portugal is het gebruikelijk. Zeker als het voor de vakmannen tussen hun klussen door is.

In de tussentijd doe ik wat ik kan. De rest, grote dingen, die worden gedaan op het moment dat de vakmannen tijd hebben, en wij een beetje geld hebben. Ze zijn voor Portugeese begrippen niet goedkoop.
Maar leveren zeer veel werk en goed werk in 1 dag, afgezien daarvan, zijn ze betrouwbaar.
De horror verhalen die ik hier gehoord heb, zowel buitenlanders als locale mensen, is een ramp (van tevoren betaald en nooit komen opdagen, of slecht werk geleverd, of de helft, noem maar op, alles is al een keer of wat aan iemand voor gekomen)...

Daarom ben ik voorzichtig met wie ik bij deze project betrek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:25
fcs schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:11:
Heb helaas geen tijd gehad om in het weekend fotos te plaatsen..
Zwaar druk bezig geweest met het assiteren en of schoonmaken.

Het volgende is gedaan:

-----

Kist gemaakt, bewapenings net geplaatst, en beton is gestord.
Edit: nee we hebben geen gestoorde beton. Maar beton gestort.
Leuke typo 🤣🤣
Met een 110 mm buiz erin waar weer dunnere flexivel buizen in gaan voor electra en water (die gaan in de grond).
Super veel en mooie voortgang. Leuk om te blijven volgen.

Keep up the work! d:)b

[ Voor 10% gewijzigd door Loft op 23-09-2024 21:59 ]

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• fcs
Afgelopen 2 dagen heb ik de vloer een cm of 15 a 20 af gegraven.
De hoogte moet ik nog bevestigen met een lazer en een meet lat ofzo.

Hieronder wat fotos van de proges, het was best wel ok, omdat het alleen zand met grind was. En wat stenen hier en daar.
De oude eigenaren hebben een hoop aarde gemixt met fijne grind. En dit is als ondergrond gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JyKZszjEQxZnfxBU_SOme6B6Z78=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TPa6kHfmkR7WXsJPm72zqBBd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ETiRyr-AYcsPtmdawACR-WBOiiQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RarhsQjipJw4HgOaPPclkGED.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yGSacbdwj4dN7kiscrmjMsSp4lY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BxDC4jPEUAw3kAO8fsQgoPcW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3bi7krhkbSSTfnfcQPvkBk0Kh6o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fzPasmdkzzT0A6MY1lqp7ITe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZpdnN6xXQgF6RIguBfTF6ihdrEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GyoZ5cAB5dMRxUvPvNQv8UGe.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren heeft het de hele dag geregend. Van die mizerige mot regen.
Toch maar naar buiten gegaan om de aarde ergens anders te storten.
In dit geval heb ik het gebruikt om de omgeving van de septische tank wat te niveleren, zodat hierboven anti wortel doek kan komen. En niet meer zo veel de buschcutter gebruikt moet worden.
Heb de rest los gemaakt, vandaag is het alleen de aarde weg brengen, en dan ben ik hier mee klaar.
Moet alleen de aarde weg brengen. gisteren tegen een uurtje of 19h gisteren gestopt, was kapot, en moet vandaag werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o8abdDJPJ4GYLRXvx2a9Rxp7QLE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7h2wIy2RLnDlpQlQkvbQPqKM.jpg?f=fotoalbum_large

Dus vandaag zit ik tot 15.00 uur op een stoel achter de laptop met zeer veel spierpijn, maar dat hoort erbij :p

Vandaag na werk ga ik de steiger binnen weer opbouwen (nadat ik de rest van de aarde heb weg gebracht, en het binnen dak in een eigen gemaakte mix (lijnzaad, heel veel knoflook, en een beetje ****(geheime ingridient, is me gevraagd om het niet te vermelden), dit laten we 2 a 3 weken staan, dan gebruiken) lijnzaad olie verven. Je ruikt helemaal niks van de knoflook als het eenmaal is opgedroogd.
Dit zorgt ervoor dat het hout goed beschermt word. En er geen insecten in gaan ziten.
We gebruiken het in Silves om alle ramen en deuren te beschermen. Ook degene die direct in contact met regen staan.

Helaas hebben we tot nu toe geen nieuwe deur met raam kunnen vinden (van hout). En een nieuwe laten maken is over de 600 euro of meer...
Dus dat is zonde. Wat we gaan doen is simpel. We hebben een deur dat zeer goed is, Daarvan gaan we de bovenste gedeelte weg halen, en er een raam in maken.

Dat is nodig, omdat ik licht nodig heb. Vroeger gebruikte ze kleine ramen, om het binnen kant te beschermen tegen kou (wind/regen)en de hitte (zon). Over het algemeen waren de mensen in het verleden (zeker de boeren) meestal meer buiten dan binnen.
In ons huidige tijd is dat een beetje anders, en aangezien ik me voorlopig nog niet tot boer ga converteren, heb ik meer licht in het huis nodig.

EDIT:

ben bezig via marketplace 2de hands deuren te regelen. en of kleine pvc ramen.
Heb waarschijnlijk eentje gevonden. Aanstaande zondag namiddag ga ik kijken en dan zien we wel verder. Hoop dat het lukt.

[ Voor 10% gewijzigd door fcs op 27-09-2024 11:50 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• fcs
Afgelopen zaterdag was deze deksel van de openhaard erafgedondert. Heeft 2 openingen.
Deze was los grschoten zonder dat ik het door had.

Heb dus het hele gebeuren maar even gesloopt. En kwam achter wat dingen waar ik niet zo heel blij mee was.
Met dus nieuwe pijpen gaan halen. Er eas een 15 cm dike pijp over een 14 cm uitgang gebracht. Zonder te sealen...
Hmmm niet lekker met het rook.
Maandag maar nieuwe bestelen. Kan geen 14 cm halen of adapters. Tevens will ik de openhaard verplaatsen zodat het verder van de tv staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ZiTScvXiFTYV99j3Kuvj8Kn6a0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TDF2PCAIZEIBQUZGHXQroNgG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dYKYSWTN33ULWn2f8uvffK136aI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zp5mwMzf5rTfyQHh43Oi0Myz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gpvTl6t6aqFfohvj5OYTDPP7Ymc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kXwRcrdLIOw5GqrWcfDP7Cj8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KTnXGPDudIW2IdMS1DQZ9C4NzMc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LVZgU3AhSHUnQiLkXtsxWKf1.jpg?f=fotoalbum_large

Bekisting vam de lintel van het raam gehaald.
Is goed opgedroogd en stevig en recht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AhO95UMzgn_vDJY2jB2d0eQp14E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YbY8ioveGstrgdWN6QfIBHjv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WL2Db28VkREDrRYGw1gPKPJk0Ds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JV5eZCAz6PXh3lGqEuQUxJ4Y.jpg?f=fotoalbum_large

Dak in de lak zeten.
Heb ook mre gevrefd. Maar was meer met iets anders brezig. Leuke oplossing van een yoga teacher die de laatste balk moet doen..
Even snel een backbending doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JYFcEIO6PU8iNfK7iYT_r8mP2KY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AocYr6IaH8Epd9ghbKPRbaQV.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is het enigste punt van de vloer die op 15 cm zit. Geccontroleerd met meet lat en waterpas.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1t9UDAV79qTenkBe9ro9rFxF2UU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RrtRJg86QXEamxCVfGdt5tLc.jpg?f=fotoalbum_large

Laser zeten en stuk hout markeren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D5pEaQnArweAFryda6ap3yQVIlc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S1DDQHOgLUYYExosBilPrhat.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-AW_EYbbIgrggCfV9hkgTVbT0cM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FGfhBzEFMw5wSfnTHZwmPNcC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rwzJ7AuNpJWGIYr-HVy2-H6nxHg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fCJeSh0kpgrHYrNcahm692mm.jpg?f=fotoalbum_large

Hmm bij tests blijkt dat ik nog heel wat aarde mag verwijderen.
We dachten dat we er al waren maar lijkt van niet...

Gisteren gepobeerd te checken maar herhinnerde me niet meer hoe deze trukje werkte . Even snel een video gechecked en proberen maar. Best wel simpel. Over de streep moet ik toevoegen (te diep). Onder de streep te hoog. Moet weg gehaald worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
fcs schreef op zondag 29 september 2024 @ 15:57:
…. Best wel simpel. Over de streep moet ik toevoegen (te diep). Onder de streep te hoog. Moet weg gehaald worden.
Ligt er maar net wat je streep noemt en wat je boven en onder vind :+

Maar die 15cm is je diepste punt? Heb je specifiek voor 15cm gekozen, was dat nodig voor de wapening? Klinkt redelijk diep als ook nog eens geen dek loer gaat leggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fcs
sjorsjuhmaniac schreef op zondag 29 september 2024 @ 21:26:
[...]

Ligt er maar net wat je streep noemt en wat je boven en onder vind :+

Maar die 15cm is je diepste punt? Heb je specifiek voor 15cm gekozen, was dat nodig voor de wapening? Klinkt redelijk diep als ook nog eens geen dek loer gaat leggen.
Vloer is zeer scheef. Van achter zeker 10 cm hoger dan bij de ingang. Af gezien daarvan ga ik iets van isolerend erin doen. Van 4 cm. Dan bewapenings net Erin. En beton. Wordt dus iets van 10 cm gewapened beton.
Hier bovenop gaat kurk laagje komen van 1 a 2 mm om niet direct op beton met blote voeten te lopen.

Waarschijnlijk krijg ik in het weekend over 1 week weer hetzelde team over de vloer.
Het dak word afgerond en waarachijnlijk de buitenkant van de muren. Regen komt er aan.
Het zijn maar 2 buiten muren. De achterste muur zal ik proberen zo te houden want die is supper mooi.
Eens zien of er een product bestaat om het zand tr lijmen ofzo (niet juiste bewoording maar iets in die trend)
Morgen ga ik een ppan van aanpak maken met mijn broer zodat een Groot gedeelte voorbereid is.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• fcs
Vandaag zijn nog een aantal fibercement plaaten afgeleverd voor het dak. Niet genoeg om het hele dak te doen, maar genoeg om de keuken (lees, koelkast) beter te beschermen tegen indirect zon licht, en regen.

Heb een deel af kunnen graven naar 15 cm.

Hier aan de achterkant, bij de muur, zijn er helaas een hoop stenen.
Wat goed is voor de muur zelf, maar niet om het af te graven :P
Maakt het even wat moeilijker om er met de schep in te gaan. Ook nadat ik er met de electrische hamer over gegaan ben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0BjjAplPYysjX1cuYNoyaX8-j-s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rj6sUJIvnB03RMRoBSEc98rx.jpg?f=fotoalbum_large

Hieronder (voor degene die zich afvragen) een rijtje gereedschappen die ik gebruik voor het verwijderen van de vloer. De groote electrische hamer is van mijn broer, de andere, de kleinere van mij. Die zal ik komende dagen weer gebruiken om de buiten kant van de muren vrij te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tcAncXN2yndSsAJ0YugOt22OqFw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GUhusct9Vz2WsloyvzVSGeWs.jpg?f=fotoalbum_large

5 stuks platen die afgeleverd zijn.
1 is voor de filter pomp huisje. Muren worden deze weekend opgemetsteld.
de overige 4 zijn voor het huis. Die zal ik zo naast het huidige tijdelijke dak plaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o2mTUYyZEHbF5iuMoSgcLCB2I4U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JZbEyiTgVewSjFAAziUZc5eJ.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik eenmaal begin aan dit stuk, waar het tijdelijke dak op staat, dan worden de fiber cement plaaten weer herbruikt op een andere gedeelte, zoals het beton plateform, ofzo.

Moet wel zegen, heb best wel mazel met huidige baantje... als het niet voor de shifts waren, dan ging dit echt niet zo snel zoals nu..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Electrowolf

Electrowolf

Mod met Liefde!

Misschien heb ik er over heen gelezen, maar waarom sloop je de vloer er uit? Om een andere vloer te gaan leggen/storten/maken?

En hoedje af hoor, ik zou dit niet zo lang zo veel volhouden ;).

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• fcs
Electrowolf schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:37:
Misschien heb ik er over heen gelezen, maar waarom sloop je de vloer er uit? Om een andere vloer te gaan leggen/storten/maken?

En hoedje af hoor, ik zou dit niet zo lang zo veel volhouden ;).
@Electrowolf je hebt er over heen gelezen 😉
Ik ga plastick eronder doen, dan iets isolerend.
Waarschijnlijk restjes dat ik hier heb van roofmate en kurk dat direct van de boom geplukt is (dit is tussen de 4 a 5 cm dik)
Daarnaast loopt de grond ontigelijk af. Zeer scheef. Aan het begin bij de deur is het ok. Maar achter niet. Ze hebben de stenen die er zitten niet weg gehaalt. Gebruikt voor onderteunint van de muur. Wat goed is.
Wat slecht is voor nu... Nu moet ik de laatste meter steen stuk slaan met de electrische hammer.. gaat dus langzamer.

En kreeg net te horen dat ik dit weekend 5 vaklui over de vloer ga krijgen _/-\o_ :D >:)

Supper blij dit te horen.
Hierom krijg ik het volgende gedaan:

Buiten muren klaar.
Filterhuisje klaar. Met deur en misschien Raam.
Dan heb ik eindelijk schoon water(ziten virusen en bacteria in duchen en schoonmaken is ok, koken tanden poetsen en drinken is niet ok).

En nog wat andere dingen die gedaan moeten worden.
Ik ga volgens mij weer eens door beuken deze week hehehehehe.
Gelukkig heb ik komende week vrij van werk.

Masr geen vakantie nou ja.... Ik zie hier zitten als vakantie hehehehehe ben ik nu door gedraaid of vol passie :Y :Y) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elmerblues
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-06 13:06
Goed bezig! Ik zie dat je diverse betonplaten en ook een ringbalk gemaakt hebt. Buiten de tips die al zijn gegeven bij beton storten: kijk of je het beton na het storten kunt trillen, daar krijg je sterker beton van. Wellicht doe je dit al maar dan heb ik er overheen gelezen.

If you don't look back at your car after you parked it, you bought the wrong car. Life is too short for boring cars.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• fcs
elmerblues schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:04:
Goed bezig! Ik zie dat je diverse betonplaten en ook een ringbalk gemaakt hebt. Buiten de tips die al zijn gegeven bij beton storten: kijk of je het beton na het storten kunt trillen, daar krijg je sterker beton van. Wellicht doe je dit al maar dan heb ik er overheen gelezen.
Dit word idd gedaan . .
Hier en daar lukt dat niet. Maar over het algemeen wordt het gedaan ja.
Heb het alleen niet hier vermeld. Ik vergeet soms hier en daar wat te typen of denk niet dat alles vermeld moet worden. Anders stop ik niet met typen 🤣

Maar goed. Komende weekend dus flink aanpoten. Openhaard/salamander wordt ook gefixed. Met nieuwe buizen die ik gekocht heb (worden maandag of dinsdag verwacht). Salamander wordt tegen een andere muur gezet. Verder van de tv dan kan die ook voluit gebruikt worden . Het begint hier flink vochtig te worden. En das niet leuk als ik hier shifts moet draaien.

Om even terug te Komen op het verwijderen van de grond. Hieronder wat fotos die het duidelijk maken waarom:

Dit is tegen de muur aan de rechter kant bij het raam.
Is percies op de lijn afgegraven.
Was flink eronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BFBb0AIG7ROwfAbJhHyO-SO4v4U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cWPpO5AR2o6NBqPFhyOgEG5v.jpg?f=fotoalbum_large

Hier flink onder de lijn 10 a 13 cm.
Aan de rechter kant bij de uiterste hoek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AnoTLSajLIv0S-nDK1k2WkkGj_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MTefREyKhmpuSMdM9QgJAnDJ.jpg?f=fotoalbum_large

Bij de hoofdingang had ik maar 10 cm moeten afgraven.
Kun je nagaan hoe schuin het was.
Tevens moet ik aan de rechterkant bij het raam, nog een cm of 10 afgraven voor de reoleering. Die gaat onder de isolatie/plastic.

Morgen ga ik verder. Nu even voorbereiden op mijn normale baan.

Deze week maak ik dagen van 8 uur sochents tot een uurtje of 23 savonds.

4 a 5 uur verbouwen 8 uurtjes achter de laptop.
Komende week even wat rustiger aan doen en wat boompjes planten. Het er de tijd voor.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• fcs
Klein updatje:

vandaag heb ik alleen deze muur vrij gemaakt van de plaster:

Was wat lastiger omdat de aardlek daar loopt.
6 mm met meerdere draaden erin.
Zat los in de plaster van cement.
Met een metalen aardlek in het midden.

Tja, zo was het vroeger, waar plastik/pvc nog niet algemeen goed was en nog duur (waarschijnlijk bestond het toen nog niet eens).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aNx1wquWkp4uTYEZ3bAP8I_7u_s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iPpSjeAax6VFCpXRNKHGkUkU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9BC38o0eCUK5_-VDoTwlzcbdWU0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1WYiqEaASOEP5KNSf8Phioif.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dbyXrunTmRz2vOg7coEiYgIz1XQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ErFS36Mpr27evw4nULLqf9e0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-gh0HrOlaAN3kTimRnqjBME9qw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nq5k78hTTWTiwMx25b5rawcM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ceyRWtjOOVr_m_yJUAl1yUliEaQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/glVgT8khH7DV1uh45CuYos3s.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen langs een bouwmarkt gaan en 2 pvc doosjes halen met 8 aardlek verbindingen erin.
En gelijk een 6 mm draad voor aardlek.
Morgen de andere kant van de muur doen.

Acties:
  • +46 Henk 'm!

• fcs
hier ben ik weer!

Update vanuit mijn kant:

Afgelopen weekend was het de bedoeling dat we een team van 4 a 5 vakmensen langs kwamen.
Er is besloten om het 2 weken op te verzeten. Dit is gedaan zodat we meer tijd hebben. Ik met mijn verbouwing hier, en mijn broer met zijn verbouwing (zelfde mensen worden gebruikt voor de verbouwingen).

In de tussentijd heb ik het volgende gedaan:
  • Grond volledig afgegraven op 15 cm
  • extra gleuf afgegraven voor de riolering van 110 mm, met Y splitsingen van 50 mm naar alles behalve de
    wc
  • Gat naar buiten gemaakt voor de riolering (wat een werk, en dit in de regen).
  • Lek aarde voor electra los gemaakt van de muur, dus klaar gezet zodat het vervangen kan worden (kastje was helemaal doorgeroest, nog van ijzer).
  • Laagje van alle muren af gehaalt (kalk steen laagje).
  • Electriciteit bedradingen klaar gemaakt. Nog niet vast gemaakt, maar wel op de juiste locatie gezet (wat een stof zeg gelukkig wijde het flink wat, ook binnen huis, zodat alle stof gelijk weg kon).
  • Een plan gemaakt waar de keuken komt en hoe de indeling gaat worden. het wordt een kleine keuken, wel functioneel.
  • Plan gemaakt waar het licht komt, inclusief aan/uit schakelaren.
Het heeft hier het afgelopen weekend flink gereged ivm met de storm die over ons land heen is geraasd.
Wel lekker ivm met de put. Voor de verbouwing, tja, beetje regen doet geen kwaad :D

O ja, we hebben onze fruit bomen ook uitgebreid met wat meer appels, (familie is dol op applemoes, iets wat overgehouden is vanuit ons verblijf in Nederland, dus maken we het zelf).
Mannetje en vrouwtjes pitascho boom (je hebt er 2 van nodig).
Nu zitten we op 45 bomen die wij geplant hebben, afgezien van de andere die hier al waren.
We hebben ook de volgende bosbessen geplant: zwarte, blauwe en rode
Inclusief rode druiven (een struik elk, even kijken hoe het gaat groeien).

Zit deze week voor het eerst op mijn landgoed nacht diensten te draaien, kijken hoe dat in zijn werk gaat.
Mocht ik morgen nog fit genoeg zijn, dan kan ik overdag nog een paar uurtjes iets doen aan de verbouwing.

Deze zaterdag/zondag gaan de vakmannen een hoop werk doen. En hoe meer ik af heb, hoe meer zij kunnen klaar stomen.

En dan hier wat fotos:

De bessen struiken en druiven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eoQhglT-3byEBqNGuoH7D6E55go=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DOEnUS7UtPny0q29c8T9ItAr.jpg?f=fotoalbum_large

Gat onder de muur maken voor de riolering:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qbr6dheNDY5Y9mwuZTFMmylYaSg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hn0r4EAK1TXm99Co3LknEqhW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YDFdnOGTOdcXOmIqDX-BzBkhEw4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NNC6DOBHGo2BACAWSUJP7Noz.jpg?f=fotoalbum_large

Heb hier zeker iets van 75 cm afgegraven. Wel makkelijker nu het nat was, maar zwaarder om het te verplaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bKZexTMKAyRMYi0Hr31s5GXtVNI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mOI5wE6ZvHkGFqWzlsRJJhqW.jpg?f=fotoalbum_large

Wat een uitdaging was dit, aan de binnen kant wel droog, maar buiten kant heb ik wel wat regen over mij heen gekregen :p.
Heb tevens met een kleine diameter maar lange boor, een gat gemaakt, zodat ik zeker was dat buiten en binnen op dezelfde level zat (was bang dat het niet gelijk was, en ik dus onder de oppervlakte zat te werken). Gelukkig had ik het goed ingeschat en gemeten, dus kwam het gat er gelijk goed uit.

Electra werk:

Eerst een deel uithakken voor de meter kast. Het is een meter kast die 2x 10 groepen aan kan.
Daarna gleuven freezen met een slijptool (niet juiste gereedschap ervoor, maar met een diamant schijf lukt dat zeer goed, heb ik al gezegd wat een stof zeg :P)

Daarna met flexivele buizen de kabels trekken. Een stekker doos krijgt zijn eigen groep, die is voor de vaat was machine. De rest doe ik via aansluit doosjes. Alle kabels zijn 2.5 mm dik, alleen de kabels die naar de lampen toe gaan, worden 1.5 mm dik.
Buiten komen er 2 lampen te hangen, een boven de deur, een andere boven het raam, zodat het plateform ook licht heeft. En ik bedenk me net dat ik ook een buis appart door ga trekken naar het cement plateform toe, dan hoe ik met minder verleng snoeren te werken.

Binnen komen 3 lichten, allemaal tegen de muur, niet te hoeven boren in het mooie dak.
  • naast de binnen deur
  • boven het raam binnen kant
  • onder het verhoogde plateform (waar slaapkamer komt)
  • in de badkamer
  • en hier en daar nog wat losse sta lampen
Daarnaast, ga ik pas de kabels trekken van de verdeeldoosjes naar de zekerings kast, zodra de bewapenings net is neer gelegd. Want ik ga die gebruiken om de buizen in een rechte lijn te legen (vast maken met een dun ijzerdraadje, zodat ze niet met te veel bochten komen wanneer het cement gestort wordt.

En ik ga alvast 2 kabel buizen trekken zodat ik stroom heb bij de was hok, voor de wasmachine, de andere voor licht en wat andere zut.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQknBqUI_Cu3Y0WT2LlGXMO8EDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wlnlyZXPROSan3XONIKgdxZK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9mQ77SdwC_tguzPsL--OYoMDO40=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hBKWqEemEW8rzFAG9UBGO1Ap.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gfoJMGZaAE7Isc1AxgxDPklh8Y0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CIpdp0V6ZCLp46dwRK9EeOIl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bq36N33Gc8qtIO5QF7YEZAevdKY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fBnbgF6RsqPjuKxqkVoKxxPQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v8QpObt19mO2D8o4cS5Cf6ZgEJQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qC2V2f72zQg3UvEWHwlRt1UY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6SJzmqdTdINEB61lBASwcsGkZAM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EGPbwIKaEvCk5G8uqtyFD2Dd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lB1a5dmyatPFihruTNbdtdjqhh4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tWQ4H0O7U9C4Zc6So6vSZIix.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_6IxvaeM0W4By6R4aFzZgv_QhP0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ub4wU0wlhKyQclewBDeVjNOQ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik hoop dat de vaklui aankomende weeken hier zijn, (daar hou ik wel rekening mee). Dit houd dan in da ik dit weekend een nieuwe vloer heb. alle muren een laagje cement//kalksteen mix hebben, en glad zijn.
Het filter huisje is dan ook opgebouwd met deur erin (dus dan heb ik schoon drink water, en hoef ik geen water meer te verplaatsen, alles locaal).

Morgen verwacht ik een kleine bestelling met betrekking tot electrische spullen die nog misten.
Donderdag komt roofmate aan (besloten om het toch te gebruiken voor de grond).
Deze week moet ik nog iets van 3 ton fijne zand bestellen voor de muren glad maken met een laagje cement.

Even kijken of ik morgen overdag mooiere fotos kan maken. Helaas zit er eentje bij het raam (keuken) met zeer veel tegen licht, daardoor lukt het niet echt met mijn huidige telefoon.

Wel, dat is het voor nu.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fcs
Hoogst waarachijnlijk zal de indeling zoals hieronder worden.
Slaapkamer komt boven de badkamer van muur tot muur (van links naar rechts. 2 meter breed bij 5 meter lang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3C5F_AXYiKEJOyJDpOfD9lUvMzs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/b0TiodkzQVwbULuvKJK1pBpl.jpg?f=user_large

Heeft iemand nog mogelijke tips?
Het is geen groote huisje. Max 24m2. Maar beter dan 10 m2 wàar ik nu zit 😂

Licht komt waarschijnlijk 2 aan de linker kant. Aan ieder kant van de deur.
En eentje onder de verhooging en een andere boven in.
Tuurlijk eentje in de badkamer en 2 voornbuiten, voor en boven bij het raam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrowolf

Electrowolf

Mod met Liefde!

Wat zien we eigenlijk op de tekening?

Ik snap dat het zwarte de indeling is, maar er wat is rood, groen en geel? Vooral op het onderste plaatje word ik er niet heel wijs van ;).

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• fcs
@Electrowolf sorry, had het misschien moeten uitlegen.

Het moet een mogelijke oplossing voorstellen om naar boven te kunnen gaan, naar mijn slaap kamer.
Het is de trap. Groen is de trap voor de deur opening, Rood is de trap met de deur opening gelimineerd. De helling is ok wanneer de groene oplossing gebruikt wordt.

Dus 2 verschillende huisjes maken. Maar goed, vermoed dat het de groene indeling gaat worden, want vind een open doorloop (met deur) zeer makkelijk. Dan hoef ik niet nog ergens een grote gat te maken voor een deur, of via mijn slaapkamer naar binnen gaan.

Werk van afgelopen paar dagen (laatste dag nacht dients):

2 extra electra buizen naar buiten geleid.
  • 1 is voor het cement platform. Dan heb ik daar licht en kan ik ook daar wat powertools ect op aansluiten
  • 1 is voor de washok. Om de wasmachine aan te sluiten en evnt ook wat andere zaken wanneer wasmachine niet draaid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2EXfLbw4PZ2zWm19BhxTW3O-4JY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b2VFhoiUBSBTdcSPOmc1UpJ6.jpg?f=fotoalbum_large

dat blauwe dat jullie zien is roofmate voor de vloer.
Is hier helaas wel nodig. Tevens plastic. Met de 15 cm dat ik heb afgegraven, en de regen die we gehad hebben.
In 3 dagen regen is het water gestegen van 1.2 meter naar 5.2 meter kun je nagaan hoeveel water dat geweest is (ringen van 2.5 meter doorsnee).

Er komt regen van de berg achter mij, en dat gaat langzaam door de rotsen naar binnen het huis.
Er komt een afvoer buiten, tegen de muur, maar dat is pas iets voor later. Dus nu gaan we voor roofmate+plastik om de vloer te beschermen.

Onderste 3 fotos is gat voor de afvoer van het gas fornuis.
Hier komt natuurlijk aan de buiten kant een filter ding voor ook om regen tegen te houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yuDpzrdvATRpIqYanSSXvKv_4Rk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R4x4as66L3aTtTzE3w7FQk9x.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qFwzOJo-EDQWzKTA7qjkwTAOCkU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0uwaHuH0pArLc9FFNoSSKuBv.jpg?f=fotoalbum_large

Electra in de achter muur is klaar gemaakt tot aan de aan te bouwen muur van de batkamer.
Hier komen nog 2 stop contacten voor tv en rand apparatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lB1a5dmyatPFihruTNbdtdjqhh4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tWQ4H0O7U9C4Zc6So6vSZIix.jpg?f=fotoalbum_large

Muur bij het gasfornuis of te wel keuken. Alles opgerold en op gehangen, zodat grond klaar is en makkelijk gelopen kan worden. Er moet hier en daar nog aan gewerkt worden.
Bedrading naar de meter kast wordt gelegd onder de bewapenings net, zodat ik het hier vast kan maken, en er geen lucht laagje is tussen roofmate en plastic door de electra buizen. Tevens zijn de buizen gelabelt, zodat ik weet wat waar komt te staan in de meter kast.

Sorry voor de tegen licht en de stof, hier kan ik weinig aan doen op het moment.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WheKYGdbaeddRh24GNPlAUvuOTM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L3CgFfBh6EtETj3vEx1I2DwC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yuDpzrdvATRpIqYanSSXvKv_4Rk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R4x4as66L3aTtTzE3w7FQk9x.jpg?f=fotoalbum_large

Gleuf gemaakt en doorvoer kanaal aangelegd. Hier komt de rode buis, die aan gaat sluiten op de digitale meter die buiten komt te staan, aan het begin van mijn land (is wet hiero).
Heb hiervoor een rol van 50 m gekocht, 4 cm breed hoef gelukkig maar 15 m in te graven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X43dYi_yTGfbqX575iRh5lvsYA8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oyE9kAZu77a2ZX011dwZwNJf.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen ga ik nog het volgende doen:

Aan het voorkant van het huis afgraven (gaat vervelend worden, want er is een stenen laag na 10 cm aarde, en moet doorloop hebben voor de kruiwagen), zodat ik kan zien hoe de aardlek doorloopt, en of het aan vervanging toe is (heb een kopere staaf gekocht hiervoor).
Ook zodat men hier en daar wat reparaties kan uitvoeren, en evnt vestevigen met cement/kalksteen combi.
Riolering verder afmaken, meer uit graven en aan elkaar verbinden. Ik weet al waar wc/wasbak en duschehok komen ( ga bovenste layout gebruiken).

Edit: volgorde van fotos wat duidelijker gemaakt. En text bij de juiste foto gezet, tevens wat meer uitleg toevoegd.

[ Voor 24% gewijzigd door fcs op 18-10-2024 02:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrowolf

Electrowolf

Mod met Liefde!

Wat betreft je indeling met je trap zou je nog kunnen nadenken hoe lang je hier wil blijven wonen. Stel je bent over 10 jaar slechter ter been, kan je dan nog steeds bij je bed komen?

En als de groene lijn te stijl is, kan je het dan ook in een ¬ vorm bouwen? Dus met een hoek? Daarmee zou je hem minder stijl kunnen maken, maar is natuurlijk wel meer werk...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:40
Eerder in het topic had je het over worteldoek ingraven tegen het onkruid.
Ik denk dat je je die moeite kunt besparen, het meeste onkruid komt namelijk van boven, m.a.w. het zaad waait gewoon het terrein op, vogeltjes poepen onkruidzaad uit, ratten en muizen verspreiden zaad en dan ben ik ongetwijfeld nog wel het e.e.a. vergeten. Wanneer je bestaand, wat dieper geworteld, meerjarig onkruid kwijt wil raken dan volstaat het om aaneengesloten platen/rollen golfkarton er op te leggen en daar een laag van 15 tot 20 cm mulch of (onkruidzaad vrije) compost op te deponeren. Het bestaande onkruid krijgt dan geen licht, onkruidzaad wat al in de grond zit kan niet kiemen. Het karton zal na anderhalf/twee jaar verteerd zijn en daarmee zijn ook een groot aantal onkruidzaden niet meer kiemkrachtig genoeg. Uiteraard blijf je houden dat er zaad het perceel opwaait, echter dat is een kwestie van bijhouden, in een laag mulch/compost is dat vrij makkelijk te doen, in ieder geval makkelijker dan in een rotsachtige bodem.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Yaksa leuke tip van dat karton, die wil ik gaan gebruiken bij het herstraten van mijn twee terassen (last van riet an dat is hardnekkig spul dat diep wortelt) of het wordt straatdoek oid,

Mijn vraag, waar haal je dat karton?

En dan even overleggen met mijn strater.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:40
franssie schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 21:45:
@Yaksa leuke tip van dat karton, die wil ik gaan gebruiken bij het herstraten van mijn twee terassen (last van riet an dat is hardnekkig spul dat diep wortelt) of het wordt straatdoek oid,
Mijn vraag, waar haal je dat karton?
En dan even overleggen met mijn strater.
O.a. hier. Maar je kunt ook gewoon dozenkarton gebruiken, mits er geen inkt of siliconen of plastic in/op zit.
Edit: Riet is wel heel lastig, dat groeit door het karton heen. (Is ook niet het type plant wat beschouwd wordt als onkruid).

[ Voor 7% gewijzigd door Yaksa op 18-10-2024 21:59 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Yaksa schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 21:54:
[...]

O.a. hier. Maar je kunt ook gewoon dozenkarton gebruiken, mits er geen inkt of siliconen of plastic in/op zit.
Edit: Riet is wel heel lastig, dat groeit door het karton heen. (Is ook niet het type plant wat beschouwd wordt als onkruid).
Ja ik heb riet door asfalt heen zien gaan ....maar uitputten met karton zou kunnen helpen

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• fcs
@Yaksa en @franssie

De anti onkruid doek is hier echt nodig.
Het help ook. Heb op gebieden waar het doek ligt geen inkruid. Het is zwart, dus dat houd in dat het opwarmt (ook in de winter overdag) en dwt helpt tegen onkruid zaden uit late. Kiemen.

Met betrekking tot karton, die truk gebruik ik rondom de bomen. Dus stuk karton gebruiken (oude dozen) stuk van 50 cm ofzo. Tot de helft in knippen. En om de boom heen doen.

Daar kan geen onkruid doek ombrem juist vanwegen de hitte, die doden de wortels en kf voorkomen het te groeien.
Er moet dus een afweging gemaakt worden en er moet ook een balans gevonde worden.
Alleen onkruiddoek werkt niet.
Alleen beton ook niet (heb planten zien groeien tussen beton).
Op paden bv doe ik die doek en dan iets van tegels/grind erover. Waar ik planten in plantenbakken heb hetzelfde.

De rest laat ik groeien en eens om de tijd bij houden. Natuur heeft bij mij kans on te ontwikelen. Zolang het niet uit de hand loopt is het ok voor mij.
Was weer eens een druke dag.
5 vaklui over de vloer gehad.

Hier een impressie van de dag

Riolering in een hoek naar buiten toe af gemaakt.
Deuren voorbereiden om een normale deur te ontvangen.
Grond level gemaakt
Muren voorbereid om rechte (zo recht als de muren toe laten) cement laagje te krijgen.
Dak is helemaal van buiten af gerond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vEaiWtCPU73LfmtK_Y31EVobPn4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tr2BkFhV7eS7vTCfvueq0GC5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k7HVb3y6FAxVVsxcgP6_homuggY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1iC2k0FoHFZdqkQfmbAm1IK7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WlcFd41LD_vyBc7yKBU9-r09LIg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9L7rehB8CmFaOodKuf9gfqvW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L-u0QfXNFYtEIVuOKKJbA7gqdCI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7zkHQ6hmQqQDmXDGK4Uya12v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gTS0oUacvTdcZUp8NXRDbzU2hh8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M3EtFSLnjyj3wcf5FOfQJVtx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UK7fHM7yxqeroofFdN8iwrUcvCE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dVRbqgFR3aWsIxP7A5n0vFnM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZaIKo8kvNcTxkvojlmbXSqBhUwo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mlfEpBXCBM5RYmQwtFBVHa9H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j6uP3nOAjaT69ia8U6-LHTePi-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WPrgU5rbgvI9nmpapwCMx3sq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1O44HYPriEfcj15HDJjbhzEGke8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GJ2zAKV1EEsZcKFRW7W3vQ0O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nZOj32B0hgpbWhnXzfeZKUAmI-8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fmG3BfArDOJ0y2I4mrjfydb7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bojUXgwa21GP2NaBUNysClbbn20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3vyubBvauqEYp1NPFnUrZAc7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_yYFj8BN4_nJfap6hHoWqqmTenk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4HKD3UY6wfDs5bx38LsIBzHY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TUH_4yyfRIHc8yW6QFgfxFyjiR8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JhZ2roaup80YvNqDFSi2w0sz.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen word beton gestort boven op roofmate en bewapenings beton.
Dan komt er een klein laagje cement om het glad te stijken.

Met mazel wordt er een begin gemaakt aan het filter huisje.
En electra worst ook afgemaakt.

@Electrowolf daar is ook aan gedacht.
Echter maakt het hier niet zo heel veel uit.
Daarnaast, mijn oude dagen slijt ik waarachijnlijk in het huis naast deze (of deze word in zijn geheel geintegreed in het "eind product"
En ja de rest van het huis krijgt geen verhoogingen. Alles begane grond. Met zo min mogelijk treden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panzer_V
Ik houd van de simpliciteit van je aanpak. Alles straalt “rustiger aan doen en terug naar de eenvoud van de natuur” uit. Heerlijk!

Zo tof dat je dit doet. Komen er ook nog chalets voor de verhuur? Of is het landgoed alleen voor jou en je broer?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• fcs
Panzer_V schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 07:34:
Ik houd van de simpliciteit van je aanpak. Alles straalt “rustiger aan doen en terug naar de eenvoud van de natuur” uit. Heerlijk!

Zo tof dat je dit doet. Komen er ook nog chalets voor de verhuur? Of is het landgoed alleen voor jou en je broer?
Op het moment alleen voor mij en mijn broer.
Misschien ook mijn moeder wanneer zij in haar oude dagen zit (is nu 74 maar doet nog lekker mee alsof zij 50 is.. hier heb ik natuurlijk zwaar respect voor 🤪 _/-\o_ O+ )

Voor de rest geen verhuur van charlets ofzo. Teveel gedoe met de overheid. Wil mij juist zo veel mogen van distancieren. Portugal is zeer mooi. Behalve politiek. Daar zijn ze nog een beetje achter.

Werk van vandaag:
Plastic neer legen.
Roofmate en bewapenings net.
Hier tussen de buizen met electra.
Daarop komt hrt beton.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eljXD6MSLG0ZmDKflZHHq8sVc70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9QKVsI9vqj45XKgFgc4IBv6K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qSeVSdc4LtjdnwxGwXnvdAXQl2A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m606En51EKRaULhtpSSBYlXB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ib76s3hh69QBhJPvxpbAKhQGS0s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aKoJJUz3uzCkw3xb1NWniVtk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7EIhLiEF5jgxJLqIg8XNYukxAk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9OPvKGiG3TFZHAkg4UJj8SR5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OzUPO_hQ72logGKM9VL7XQ-2AIE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BjQYIaoJjpq8otMDGdj9hSEi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YizThMl_kBuXFmO8_p3zSmhj5pc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PYNAkb0iURV3WtCCfyQVJPYE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fuOvjnCA5WqqtgQ4c2xBy1zotHQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/64FJqaQtFEN8S14vUMLsBi3b.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was het voor vandaag.
Morgen komen ze nogmaals. Om de raam te plaatsen en nog wat andere dingen.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• fcs
Werk van vandaag:

Weinig tijd gehad voor fotos.
Een van de assistent kwam niet opdagen.
Dus heb ikzelf hem vervangen.
Dus hoop cement gemaakt.
En de muren een eerste laagje gegeven. Heb aan het begin wat moeite gehad. Bij de eerste muur. Maar na de lunch kreeg ik de swing te pakken en heb ik de rest in no time gedaan.
De persoon die wel kwam heeft op de stijger bovenste gedeelte afgesloten.
Raam in gehangen.

Oo een van de fotos zie je mij helemaal vol met spetters van het rondvliegen van de spetters.

Wat een troep maakt het. Het voordeel hiervan is dat de muren steviger worden. En de stijk laag cement beter hecht. Er zitten nog wat schuren in de muur. Die worden verstevigt met een kort stukje wappenings net en cement erboven. Dit zorgt ervoor dat het echt niet meer verder open gaat.

Morgen is de laatste dag dat hij komt (geen geld meer op het moment, moet weer wat opsparen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d4ahA8Ey79Kz_CISVF4Li_ZOE-4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WIBbnywIR9SWf39lhW1XL1xF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9nqBXSFZ5ukew7-Hi3G_7F8KF4E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MyfIMyV0edOUTXLX4NBNCCq3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QIz30Obgc-5wgBUgM2lC_YBkASg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ImWWPQRhq3AvvcmTWYDARVVZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aqLO39Pc1nT32igi-02FackBu1o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/46MOV9Kciug1nPj7tOesbBnW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N08h3pSt3h-HWcEPpDH7VAOKVjA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fAgvdfsc3RXO6apiprMnuSSg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aWSUeG4-gzbYzzCt_ep0yZbtv9g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/426fSKTAvJz920igqgLXUC6I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6nkAWpVjrzaEf22tiSS4nuEIuis=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nVRJpUDn0F2HRPwTlb4dO2p7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Electrowolf

Electrowolf

Mod met Liefde!

Jeetje, was me nog helemaal niet opgevallen dat de muur met het nieuwe raam er in zo dik was! Dat moet vast goed de warmte buiten houden in de zomer.

Zijn de andere muren ook zo dik?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• fcs
Electrowolf schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 23:50:
Jeetje, was me nog helemaal niet opgevallen dat de muur met het nieuwe raam er in zo dik was! Dat moet vast goed de warmte buiten houden in de zomer.

Zijn de andere muren ook zo dik?
Yep, soms iets dikker.

Warmte en kou wordt buiten gehouden
Aan de binnen kant word de tempratuur ook lekker vast gehouden.

Dat is het voordeel van dit soort huizen.
Je had vroeger alleen verlies via de grond en dak omdat het niet geisoleerd was en dan nog niet veel. Omdat kieren en gaten met klei gedicht werden.
Grond had ook iets van kalksteen mix dus minimale isolatie. Maar dat is nu verholpen. En daarom is 4 cm genoeg. Anders had ik meer cm roofmate moeten nemen. Moet achter de buiten muur wel een drainage systeem aanlegen. Anders heb ik zeer veeel water dat binnen komt druppelen via de stenen. Dat heb ik gelukkig op tijd kunnen zien door af te graven..
Nu is het donker door de cement.
Vloer gaat een laagje witte cement krijgen.

Muren worden wit geverft. Dus alle licht reflecteerd.
En dan wordt het heel wat lichter qua zon doorlaat.

[ Voor 8% gewijzigd door fcs op 22-10-2024 07:36 ]

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• fcs
Werk van vandaag:

Lijkt weinig maar het is een grote muur.
En een deur is bijna af gemaakt.
Kan er in ieder geval een deur in zetten en afsluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VFWD7tNpnKJWjR051uClnG4tYNA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K8OGBIAKRLmU7X9kogF8WcvC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kjYTmScBUwSY5sT5IRxZboE0-_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XX3VYCa95WcymauDGN1cvE24.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DoGphvrRjaNGq8lZpUtnb6RzB1M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7nfnz2WF1TKxfePv1ziqChhz.jpg?f=fotoalbum_large

De muren lijken kaarsrecht. Maar dat is niet het geval. Er zitten rondingen in vanwegen de taipa(geramde aarde) kan ook niet anders.

Vind het wel mooi. Supper recht is een (voor mij in ieder geval) beetje saai😅🙃

Nu is het geld een beetje op totdat er in december wat meer is.
Nog 1 week met de vaklui hiero en het is klaar
Ik moet proberen om zoveeeeeel mogelijk zelf te doen om de vaklui uit te sparen en alleen aan materiaal kosten te hebben.
Beetje bij beetje gaat dat wel lukken.

Komende dagen ga ik opruimen.
Heb zeker werk voor minstens 2 dagen opruimen en reoganizeren.
Daarna ga ik me buiten bezig houden met een drainage systeem voor de achter muur.
Een drainage plastik met membraan in een goot van 30x30 cm die ik ga afgraven en grind ern.
Natuurlijk met een helling naar waar ik het wil af laten lopen.

Denk dat ik hier ook een dag of 3 mee bezig ben.
Hoop minder. We zien wel.
Dan weer terug gaan naar de binnen kant en electra af maken, inclusief het cement gladstrijken.

Kijken of dat allemaal lukt voordat de vaklui weer komen om de rest te.doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Dat schiet best op zo! (y)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

6 juni 2023 was de OP, in ruim een jaar, klein anderhalf jaar ben ik echt onder de indruk wat je verzet en gedaan hebt. Petje af!

Acties:
  • +36 Henk 'm!

• fcs
franssie schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:49:
6 juni 2023 was de OP, in ruim een jaar, klein anderhalf jaar ben ik echt onder de indruk wat je verzet en gedaan hebt. Petje af!
_/-\o_ :o 8)

Dank je wel voor de compliment.
Het inderdaad soms aanpoten. Heel hard zelfs.
Af en toe wat nodige discusies om wat dingen duidelijk te krijgen en op 1 lijn te zijn met famile en vrienden.

En heb dit landgoed sinds april 2023.
Sinds 6 juni 2023 besloten om hier een topic te openen met hoofd reden om een soort van blog bij te houden. En misschien wat input te hebben en hulp.

Zeer veel dank hiervoor. Ben er nog niet. Vermoed nog 1 klein maandje door bijten dan zit ik hier confortavel en kan ik misschien hier de kerst door brengen met familie/vrienden.

En heb zeker nog een jaartje of 2 a 3 te gaan voordat alles qua verbouwing klaar is.
En natuurlijk in de tussentijd groenten tuin + bomen uitbreiden.

Een zien wat de toekomst brengt.
Misschien een leuke dame die dit met mij wilt delen? Wie weet.
Alles is mogelijk. En waar wen wil is is een weg. Dat blijft altijd mijn moto.

Nogmaals dank voor de petje af.
En aan iedereen die tot nu to geholpen heeft, ook dank.

O ja, niet te vergeten, dit topic heeft me een hoogst gewaarderde prijs van de vele likes.
Ik ga zeker door met updates.
Al is het maar om een soort van blog te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panzer_V
Je bent een bron van inspiratie @fcs

Ik volg vol interesse jouw topic en, met een klushuis voor mijzelf in het vooruitzicht, doe veel ideeën op hier.

Ga zo door!

Pagina: 1 ... 5 ... 8 Laatste