Verbouwing van een oude ruine in Portugal, costa Vincentina

Pagina: 1 ... 4 ... 9 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11-09 19:59
Leuke vorderingen weer.
Veel succes en plezier de komende dagen. En alvast smakelijk voor je eigen groente.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fcs
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-09 02:28
Truus01 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 19:32:
Leuke vorderingen weer.
Veel succes en plezier de komende dagen. En alvast smakelijk voor je eigen groente.
Dank. Gaat vast wel lukken. Heb al wat recepten die ik lekker vind klaar ligen.
Echter, das een compleet andere topic :p

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• fcs
Afgelopen 3 dagen heb ik flink wat dingen kunnen doen/oplossen.

Water pomp is opgelost. Het was de buis die los geschoten was.
Bij het connecteren aan de pomp lijkt de aansluiting niet helemaal goed te gaan.
Binnen maat is exact 1", zoals de buis is. Maaaaar.... Hier bij is de plastic dat de form aan de buis geeft niet mee gerekend. Wat ook iets van 2 a 3 mm is, waardoor het zeer lastig is om het aan elkaar te koppelen.

heb dus een stalen aansluiting gekocht. Die is iets zwaarder, dunner, en makkelijker aan te sluiten.

Daarnaast heb ik een begin gemaakt aan de water pomp huisje/hok bij de water pomp, om de einheill pomp erin te doen.
Tevens een cement opspuit pistool gekocht+15 m slang+compressor.
Zodat ik straks cement op de muren kan spuiten, aangezien het niet mijn sterke kant is om met de hand te doen.

Dit equipment kan dan later gebruikt worden voor andere muren, wanneer ik met aarde ga werken.
Werkt voor alle soorten, moet wel een beetje waterig zijn, anders komt het niet door de gaten.

Deze combi heb ik net aangeschaft:

Compressor de 24 l met 10 bar
Slang voor de compressor
Cement opspuit aparaat

Verwacht komende week binnen te krijgen.
In de tussentijd maak ik de rest af.

Wat ik af ga maken na de grave yard shift:

WC hok
Pomp hok bij de put
nog te doen: pomp hok bij de water tanks
nog te doen: cement platform bij het huis
Dit zijn op het moment de basis dingen die gedaan moeten worden.

Wanneer de 2 pomp hokken afgemaakt zijn, dan moet natuurlijk ingericht worden,
met de water pomps die ik al heb, en de rest van het apperatuur.

Ik zal morgen wel wat fotos plaatsen.

Ho ja, even vergeten te melden, de kast heb ik verplaatst, en anders ingedeelt.
Er komen nog van die plastik doorzichtige laden in die ik bij de china shop ga halen (hier heb je in elke hoek wel eentje). Goedkoop, en goed genoeg voor wat ik nodig heb.

Het gaat wat langzamer dan ik dacht, maar dat is altijd het geval met dit soort projecten.
Wat ik ook gemerkt heb, is dat het van de eene dag op het andere, alles af is, en ik er kan in trekken :D dus een kwestie van gedult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retakenroots
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-09 21:07
Mooi project, vandaag voor het eerst deze thread gezien maar ga hem zeker vaker bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-09 18:19
Ik vrees dat een 24 liter compressor niet genoeg capaciteit zal hebben om langdurig cement op te kunnen spuiten. ik hoop voor je dat het werkt.

9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fcs
Djampire schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:11:
Ik vrees dat een 24 liter compressor niet genoeg capaciteit zal hebben om langdurig cement op te kunnen spuiten. ik hoop voor je dat het werkt.
Snap je, aan het begin deed ik ook die denk fout. Heb heel wat reviews gelezen.
En iemand gaf aan dat deze kombie voor hem gewerkt heeft.
Daarnaast, geeft het niet als ik even moet wachten om weer druk te hebben.

Wat voornamelijk van belang is, is de druk, en de lucht doorstroom.
Die zijn beide genoeg. Luchtdoorstroom is 127 l per min, en druk is max 10. Bij 8 gaat ie bij vullen.

Anders moet ik namelijk naar professionele compressors gaan, en dan heb je gelijk over andere bedragen, tussen de 500 en 8k... |:( daar zit ik niet op te wachten eerlijk gezegd, en is ook niet de doelstelling voor mijn project.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@fcs Eerst proberen, een 24L compressor is altijd handig rondom huis tijdens en na een verbouwing. En die dingen zijn vast ook wel te huur lijkt me mocht het niet opschieten.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fcs
franssie schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 00:23:
@fcs Eerst proberen, een 24L compressor is altijd handig rondom huis tijdens en na een verbouwing. En die dingen zijn vast ook wel te huur lijkt me mocht het niet opschieten.
Mee eens. Ik zie wel wat er gaat gebeuren en hoe dat ding zich gedraagt.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• fcs
En hier zijn de fotos van afgelopen paar dagen:

buizen in de geul recht gezet, zodat ze niet gekruist zjin.
De geul wordt zeer binnen kort dicht gegooid.
Tevens een buis geplaatst zodat een pijp van de geul midden in het veld uit komt.
En beschermd is, deze buis zorgt ervoor dat het niet gelijk beschadigt raakt mocht er met een tracktor per ongelijk er tegen aan gaat, en beschadigt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uAw393l2SiVWmsAWcmytPM-2M2A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XkEOV7kMtDWGGjyPzrshO4hN.jpg?f=fotoalbum_large

Hier is de fitting waar ik het over had. Deze is van metaal en minimaal 3x zo dun als de andere.
Daarnaast kan ik het ook op warmen, waardoor het makkelijker is om de buis erin te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J1pWXAGPT2GxoUO8uQIl_Rsejio=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JeD8IbqlubLycGyW34kv2yjD.jpg?f=fotoalbum_large

Ben begonnen met het maken van de eerste water pomp hok. Met deze laag bakstennen, was ik een halve middag/avond bezig, eerste keer dat ik met steen bezig ben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wv6ZrhvxGKnAaJgo0vm-NmxwGBs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LBTJvxWlrN0XFUxnwDBRf9gU.jpg?f=fotoalbum_large

Voorderingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1e5WJRfYXfGj7zLy674eOl9yLO8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RNO0o4EwJro7SgtwYwdBswuS.jpg?f=fotoalbum_large

Laatste laagje krijgt van de smallere bakstenen, zodat ik de andere grotere, niet hoef af te breken.
Dan komt het niet boven de geplande hoogte, 92 cm. vanwegen de deur.
Hierboven komt nog iets om de 2 te verbinden.
En het dak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JowEukUCXQh4Y1nuKjLBu5Bxxcg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aiCSGaz0nbD1tzjmcqX6mZyR.jpg?f=fotoalbum_large

Denk dat eerst de pomp erin moet voordat de rest afgemaakt kan worden.
Want klein deurtje (wat eigelijk een buiten zonneweering is die is aangepast met een slot en frame erom heen)

Ben nog niet zeker of ik de binnen en uitgaande buizen vanaf onder of boven in het hok zet.
Denk dat ik het eerst afmaak, en daarna met een slijptool een gat maak. Hier zal ik een buis in zetten, zodat ik dit verder kan beschermen en voorkomen dat er dieren in kunnen zitten en nesten gaan bouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:37
fcs schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 03:14:
En hier zijn de fotos van afgelopen paar dagen:

buizen in de geul recht gezet, zodat ze niet gekruist zjin.
De geul wordt zeer binnen kort dicht gegooid.
Tevens een buis geplaatst zodat een pijp van de geul midden in het veld uit komt.
En beschermd is, deze buis zorgt ervoor dat het niet gelijk beschadigt raakt mocht er met een tracktor per ongelijk er tegen aan gaat, en beschadigt.

[Afbeelding]

Hier is de fitting waar ik het over had. Deze is van metaal en minimaal 3x zo dun als de andere.
Daarnaast kan ik het ook op warmen, waardoor het makkelijker is om de buis erin te zetten.

[Afbeelding]

Ben begonnen met het maken van de eerste water pomp hok. Met deze laag bakstennen, was ik een halve middag/avond bezig, eerste keer dat ik met steen bezig ben.

[Afbeelding]

Voorderingen:
[Afbeelding]

Laatste laagje krijgt van de smallere bakstenen, zodat ik de andere grotere, niet hoef af te breken.
En het dak.
[Afbeelding]

Denk dat eerst de pomp erin moet voordat de rest afgemaakt kan worden.
Want klein deurtje (wat eigelijk een buiten zonneweering is die is aangepast met een slot en frame erom heen)

Ben nog niet zeker of ik de binnen en uitgaande buizen vanaf onder of boven in het hok zet.
Denk dat ik het eerst afmaak, en daarna met een slijptool een gat maak. Hier zal ik een buis in zetten, zodat ik dit verder kan beschermen en voorkomen dat er dieren in kunnen zitten en nesten gaan bouwen.
Heb je ook een of meerdere mantelbuizen liggen met trekdraad?

Kennis van mij had dat gedaan, en nu komen er extra zonnepanelen 80 meter verderop incl utp kabel O+ Dan kan je je vroegere *ik* toch wel even een dikke knuffel geven.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
fcs schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 03:14:

wij zetten normaal een latei boven kozijnen of andere overspanningen:

https://www.bouwmaat.nl/b...onstructie-buiten/lateien

Een latei kan van diverse materialen zijn en kan bv al zo simpel als een hoeklijn zijn.
Nu zal het bij jouw constructie wel meevallen wat er daadwerkelijk bovenop komt, maar origineel is een latei een dragend deel van de (bovenliggende) constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcs
sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 22:15:
[...]

wij zetten normaal een latei boven kozijnen of andere overspanningen:

https://www.bouwmaat.nl/b...onstructie-buiten/lateien

Een latei kan van diverse materialen zijn en kan bv al zo simpel als een hoeklijn zijn.
Nu zal het bij jouw constructie wel meevallen wat er daadwerkelijk bovenop komt, maar origineel is een latei een dragend deel van de (bovenliggende) constructie.
Ha ok, dat is dus de Nederlandse naam Latei Dank hiervoor. Hier heet het Lintel.
We hebben verschillende formen.
Van T form, van beton en ijzer in het midden. Tot en met ijzer, met beton storen tussen de muur en het dak, ik zal zo een soort constructie moeten maken voor het huis, om afbrokkelen van de muren te voorkomen. En stevigheid te geven.

In dit geval wordt het niet veel hoger dan 1 meter, is ook niet nodig, het is maar een pomp hok.
Ter bescherming van de pomp, voor dieven / dieren en weers omstandigheden.

Denk dat ik de cemente T stuk ga gebruiken die al aanwezig is.
Mocht dat 3x niks zijn, dan haal ik het er af (moet even kijken hoe wat en waar).
Het hoeft niet helemaal rondom te gaan. Enkel de deur moet van boven ondersteund worden.
Het dak wordt een fiber cement die ik op maat ga zagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fcs
mhr-zip schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:10:
[...]

Heb je ook een of meerdere mantelbuizen liggen met trekdraad?

Kennis van mij had dat gedaan, en nu komen er extra zonnepanelen 80 meter verderop incl utp kabel O+ Dan kan je je vroegere *ik* toch wel even een dikke knuffel geven.
Heb inderdaad meerdere mantelbuizen in liggen, maar zonder trekdraad.
Die buizen zijn namelijk voor water distributie naar verschillende punten op het land, incl het huis.
UTP kabel heb ik al wel naar toe getrokken, om daar evn een ap te hangen, of een wandcontact doos neer te zeten met een POE 5 port switch. Tevens zit er 220v, en 12v.

Deze locatie, bij de put, is niet idiaal om zonnepanelen te legen.
Te veel bomen, en die blijven staan, zodat er privacy is.

Ik ga zeer waarschijnlijk Zonnepanelen neer zeten, maar op een andere locatie.
En op die locatie, waar zonnepanelen geplaatst gaan worden, daar zal ik zelfde doen.
Meerdere maltelbuizen neer legen, met trek draad, meerdere gevulde buizen, inclusief meerdere cat6a kabels (zolang het onder de 100 m is is het ok).
Weet nog niet waar dit gaat komen, en of het ook daadwerkelijk gaat komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Nu online
fcs schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 01:55:
[...]

Denk dat ik de cemente T stuk ga gebruiken die al aanwezig is.
Mocht dat 3x niks zijn, dan haal ik het er af (moet even kijken hoe wat en waar).
Het hoeft niet helemaal rondom te gaan. Enkel de deur moet van boven ondersteund worden.
Het dak wordt een fiber cement die ik op maat ga zagen.
Top. Een latei is ook niet nodig rondom inderdaad. Alleen bij overspanningen.

Een latei is meestal wel heel uit een bestaande constructie te krijgen als je de load er vanaf haalt en het cement waar deze is ingelegd in te slijpen (diamantschijf in een slijptol).

Mocht je een latei uit een bestaande constructie willen halen, of een willen installeren, dan kan je de load van de latei overnemen door bv te stempelen, voorbeeldjes. De stempels dragen dan de constructie tijdelijk.

Afbeeldingslocatie: https://karelkampbv.nl/images/werkzaamheden/lateimaken2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.wieringenlaan.nl/wp-content/gallery/wieringenlaan-20/272.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.karelkampbv.nl/images/werkzaamheden/lateimaken1.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fcs
sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 21:40:
[...]

Top. Een latei is ook niet nodig rondom inderdaad. Alleen bij overspanningen.

Een latei is meestal wel heel uit een bestaande constructie te krijgen als je de load er vanaf haalt en het cement waar deze is ingelegd in te slijpen (diamantschijf in een slijptol).

Mocht je een latei uit een bestaande constructie willen halen, of een willen installeren, dan kan je de load van de latei overnemen door bv te stempelen, voorbeeldjes. De stempels dragen dan de constructie tijdelijk.
Ya, dank voor de fotos voor de uitleg. Die constructie heb ik wel vaker voorbij zien komen op youtube.
Dit moet ik ook doen in het huis. om te voorkomen dat boven de ramen alles eruit dondert.
Het is een taipa constructie (zand, stenen tussen houten planken en rammen maar, totdat de juiste hoogte gehaalt is). Om te voorkomen dat ik dit gedeelte (boven ramen, deuren) een maal over moet maken, is het raadzaam om jou tip te volgen.

Bij somige ramen zal ik denk ik wel de muur eruit moeten halen (te beschadigdt). Of eerst moeten repareren voordat ik de oude raam eruit haal en het gat groter maak voor de nieuwe raam.
Maar dit is een project voor volgend jaar. Huidige lateien die gebruikt zijn zijn een enkele houte plank van 2 cm dikte, wel eiken, zeer hard hout.
Die moeten er allemaal uit voor nieuw. Zal ook van hout worden, maar waarschijnlijk een houten balk even breed als de muur (tussen de 45 cm en 55 cm)en iets van 10 cm dik.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• fcs
@sjorsjuhmaniac heb idd die techniek gebruikt voor de latei boven de "deur"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EmuNem8AUQiw1LfCDIZvxGhgsjo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2GXGJnFOsZ1LBXc876f3piam.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R1gTMo0-fr6JeD2NRoRi4OxuVMk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B63t6x2zLMXlYb24pc2XnPwd.jpg?f=fotoalbum_large

Werkt aardig goed.
De tegels die jullie hier zien is de laatste hoogte.
Hiernaa komt het dak.
Gaat schuin naar achtere. Zal nog kijken of ik het water hiervan kan opvangen en naar de put leiden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pTOHM77bnFpSXqZictSDxbnocCE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QygNaT7ZustlnqkQdCalezt5.jpg?f=fotoalbum_large
Morgen vermoed ik dat het grof werk afkomt.
Daarna moet ik wachten todat het opspuit pistool voor het cement aankomt en kan ik het afmaken. Alles zal op vrijdag/zaterdag aankomen.

Vraagje aan wie het weet.

Zijn er manieren of systemen die het water hoogte in de put kunnen meten zonder de deksel (loodzwaar kan het bijna niet op tillen) te open en een meet lint erin te doen?

Dan kan ik zien hoeveel water erinzit en of ik zuinee moet doen.

Vermoed dat ik morgen met het tweede pomp huis kan beginnen. Dit wordt iets van 2 m lang bij 1,5 bij 2 hoog. heb hier nog een deur die ik hiervoor kan geberuiken. Zelfde soort constructie.
Maar een beetje anders 🤪 zoals gewonelijk bij mij hihihi

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:57
Peilstok?

Maak een gaatje in je deksel, maak een houten lat die iets langer is dan de diepte van je put, breng hier een schaal op aan van bijvoorbeeld 100% vol, 75% vol, 50% etc. Bewaar deze droog en als je wil weten hoe diep je put is steek je de peilstok erin. Net zoals olie meten bij een auto.

Succes!

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepenbrink
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-09 08:09
Een peilstok lijkt me inderdaad een True and tried oplossing. Mocht je iet meer automatisering willen kan je kijken of je iets met een ultrasoon/licht sensor kan doen. Monteer je onder de deksel om de metingen te doen. Maar misschien dat hier ook standaard oplossingen voor zijn hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-09 20:22
je hebt speciale systemen die in een caravan bijvoorbeeld de waterhoogte meten, die werken op basis van geleiding misschien dat je daar iets mee kunt maken?het ligt er dan ook aan hoe hoog/diep je wilt meten

ik heb dit in de caravan tank zitten: https://www.obelink.nl/bb...v9K69mCorq_xoCRUsQAvD_BwE

maar ook dit zou kunnen, ik kan me alleen voorstellen dat voor jou het makkelijker is als de sonde langer is:
sonde: https://www.dewitschijnde...en-brandstof-sensor-20-cm

aflezen:
https://www.dewitschijndel.nl/nuova-rade-watertankmeter

maar misschien ook iets te vinden op ome ali?
https://nl.aliexpress.com...%3Asearch%7Cquery_from%3A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Peilstok is idd perfectie door eenvoud.

Mocht je de peilstok onhandig vinden (dit is ten slotte tweakers.net 8) ): Je kan ook een drijvend element erin leggen, touwtje eraan en naar boven en over een rollertje (of 2, als de hoogte niet uitkomt) en dan een gewichtje eraan zodat ie altijd strak staat. Wat markeringen op het touw erbij (tape?) voor de meting.

Wellicht is het niet de meest schone oplossing om het standaard te laten drijven, maar als je een 2e gewichtje toevoegt en daarmee het element altijd boven het water kan laten zweven, dan is het wat beter. Je haalt dan een gewichtje eraf wanneer je wil meten en de boel zakt vanzelf. Element hangt dan nog wel in de vochtige ruimte, maar wellicht is dat goed genoeg.

Peilstok vind ik nog steeds beter, maar dat andere is leuker :+ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morfieus0
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-09 12:37
Ik lees al een tijdje mee in dit topic, super gaaf om te zien wat je hier allemaal aan het doen bent!

Je hebt om het peil in een tank of put te meten vlotterschakelaars aan een kabel, zie voorbeeld: https://www.bol.com/nl/nl...1faQMEEAYYBSABEgKt__D_BwE

Aan de vlotterschakelaar kun je bijv. een lamp verbinden die gaat branden als je waterniveau onder een bepaalde hoogte komt.

"Hodor"- Hodor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plainside
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-09 10:54

Plainside

I browse when I'm at work

Damn, mooi project waar je mee bezig bent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Nu online
Peilstok zoals anderen zeggen of iets dat drijft (een badeendje bv) aan een touwtje. Je voelt dan vanzelf wanneer het eendje op het water ligt en kan dan de hoogte aflezen als de lengte van het touwtje.

Ik zou niets met katrollen doen omdat dat geheid kapot gaat. En weinig weerstand moet hebben om het niveau te blijven volgen.

Als tweaker zou je natuurlijk een ESP met radar module weg kunnen hangen die de data naar op zijn eigen web interface beschikbaar maakt en Home Assistant stuurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Ik dacht ook aan iets met een vlotter. Maar een meetlint aan een badeendje door een gaatje in de deksel, lijkt me ook wel wat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fcs
Nice! 🤠👍
Allen dan voor de antwoorden.
Ik denk dat het iets van een electriche oplossing gaat worden. Dat kan ik namelijk ook aflezen vaneer ik thuis ben.
Peil stok gaat er waarachijnlijk ook in, als backup mocht Stroom niet meer werken of storingen hebben.
Heb de linkjes nog niet geopend. Druk bezig. Maar vanavond En in de loop van de middag zal ik even kijken wat mogelijk is.
Nogmaals bedankt!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:38
Peilstok van een pvc buis met onderin de buis een stukje piepschuim. Dan drijft het piepschuim op het water en hoef je de pijllstok er niet steeds uit te halen ivm rottend hout ofzo.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Nu online
fcs schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:54:
Ik denk dat het iets van een electriche oplossing gaat worden. Dat kan ik namelijk ook aflezen vaneer ik thuis ben.
Iets met esphome erop en het werkt prima.

https://community.home-as...olume-with-esphome/192666

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Ultrasonic is cool maar je moet mogelijk filteren op bs waarden door echo's, oftewel vaker meten en outlyers negeren/middelen ofzo, en de boel goed dicht maken want anders hangt er straks een spin voor en klopt er niks meer van.

Mooi project zeg!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MRiesje
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-09 13:26
fcs schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 00:31:

Zijn er manieren of systemen die het water hoogte in de put kunnen meten zonder de deksel (loodzwaar kan het bijna niet op tillen) te open en een meet lint erin te doen?

Vermoed dat ik morgen met het tweede pomp huis kan beginnen. Dit wordt iets van 2 m lang bij 1,5 bij 2 hoog. heb hier nog een deur die ik hiervoor kan geberuiken. Zelfde soort constructie.
Maar een beetje anders 🤪 zoals gewonelijk bij mij hihihi
Ja, wat je kan doen is een gat maken in de deksel, daar een installatie buis indoen waarbij beide uiteindes dicht is gemaakt zodat er lucht in de buis zit. En met markeringen van bijv. 10/15 cm om de buis heen zodat je verschillende niveaus hebt van de tape. Je weet niet hoeveel water je er precies in hebt zitten, maar het geeft je wel een grof idee van hoeveel wat je nog over hebt.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• fcs
Klein update.

Tegel werk is af.
Dak heb ik op maat gzaagd. Word 1.5 m. 30 cm naar achter en 10 cm naar voren.
Water zal ik proberen op te vangen en naar de put loodsen.
In de zomer regent het nog wel eens. Maar niet genoeg om door te laten in de grond.
Zo geef ik de put een klein boostje.

Gaten die jullie daar zien zijn voor de inkomend water en uitgaand.
Tevens blauwe buis is electra. Wite kable is netwerk kabel. Hier ga ik een wand contact doosje plaatsen (extern, geen inbouw) en daarop een simpele 5 poorts poe switch.
Aan de switch komt een rainbird distributeur + een poe ap. Hoeft geen 💯 internet snelheiden te hebben. Is alleen om bereikbaarheid en evnt kleine apparaten/sensors uit te lezen (water hoogte van de put ect).

Ik probeer hier een combi te maken van high teck bedraad homeassitance en low teck houdtje touwtje oplossingen.

Ik zie wel wat er gaat werken en wat niet.
Zo break is over, nu weer terug in de zon werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yRm1g55fVbx9t6B9ZUBVzFYtnvc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8dkM7cOY7c2UFUsGfCwvfJUd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lCBS_dYx469H6DP6EWXJr-xNejE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p6aVuzEwwnEcyD4dIAW631IW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8MW54So3MTrpriRkpKrkucaUuBU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2C1LDCUIcMFxROnDJ5DF4JCg.jpg?f=fotoalbum_large

Edit, klein updatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/up4YQwXAOHy0coC-JpUC_YyemJY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/78S6eqUnqLhvqUGY9SAIMMFn.jpg?f=fotoalbum_large
Achterkant heeft 30 cm extra om in de schaduw te kunnen werken .
Blauwe uiteinde zijn buizen conectors. 4 van 1 inch en 4 van drie kwart inch..
Dit is om het water te disteibuteren naar het land en de veldjes die nog ingericht moeten worden.

Klein gat aan de rechterkant is de ingang voor het water. 1 inch.
Gaat direct naar het water pomp.

Onderste is het uiticht vanaf mijn kantoortje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4pN6FdIupypSVZ6cQgm10uzxEk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G3AmQedXi7ncsX9HLBz3Bpeg.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/naa4fwqEHOdgjohxATwSk0nl8P0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mbaf0h0YQ758m3WA00jqOxT4.jpg?f=fotoalbum_large

Moet met cement het dak nog aan de zijkanten afdichten en deur erin fixen.
Maar dat doe ik morgen wel. Voor nu is het genoeg.

Tevens moet ik wat onderdeeltjes halen om de buizen aan de waterpomp te fixen halen.
Zaterdag maak ik het helemaal af, dan heb ik de rest van de gereedachappen binnen.

[ Voor 30% gewijzigd door fcs op 09-07-2024 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 20:54

Saffie_time

Why use this? 42!

Heb je een aanstuurunit voor de water zaken en beregeningsinstallatie?
Zo ja welke?

Er zijn systemen op de markt die je daarop kan aansluiten en die meten hoeveel water in je tank aanwezig is.
Voor DAB systemen is er bijvoorbeeld : https://www.whiteint.co.n...ith-d-connect-app)-808455
Maar die zijn er ook wel in andere varianten te krijgen.
Niet goedkoop overigens voor een simpele taak.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Ziet er goed uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

fcs schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 00:31:

Een waterdichte druk sensor onderin de put aanbrengen? Hiermee kan je de hoogte uitlezen aangezien elke 10 m waterkolom bijna 1 bar is. Als je dan toch al home assistant oid gaat draaien dan zou ik deze kant op gaan denken. Op basis van de waterhoogte kan je dan uitrekenen hoeveel liter water je nog hebt.

(Zou wel een touwtje aan de sensor vast maken zodat je deze makkelijk boven water kunt halen voor onderhoud)

[ Voor 7% gewijzigd door fenrir op 09-07-2024 17:46 ]

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FatalZero
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-09 10:18
Op schepen en oude machines heb je ook wel eens "sight glass" zitten. Is vrij makkelijk te maken met kunststof fittings en kunststof buis. Goede analoge robuste oplossing.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eb3yRG6EN65N-4vSTgJA4s2a5Qo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Q18JkVbFJjSo5X1YLmVsOJu.jpg?f=fotoalbum_large

Andere oplossing bij meerdere tanks die je moet controleren is een peilstok met transparante buis/tuinslang erop bevestigd met aan de bovenkant een kraantje. Stok erin steken, kraan dichtdraaien. Eruithalen en aflezen. Zo kan je met een natte stok meerdere tanks peilen.

Opper-prutser

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Nu online
FatalZero schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 17:56:
Op schepen en oude machines heb je ook wel eens "sight glass" zitten. Is vrij makkelijk te maken met kunststof fittings en kunststof buis. Goede analoge robuste oplossing.
[Afbeelding]

Andere oplossing bij meerdere tanks die je moet controleren is een peilstok met transparante buis/tuinslang erop bevestigd met aan de bovenkant een kraantje. Stok erin steken, kraan dichtdraaien. Eruithalen en aflezen. Zo kan je met een natte stok meerdere tanks peilen.
Wij gebruiken dit ook vaak. Zelfs letterlijk van glas. En dus op nieuwe machines, is niets 'ouds' aan ;) wordt vaak als voorkeur gebruik voor de locale indicatie voor operators over een digitale indicatie.
Maar volgens mij heeft @fcs geen aansluiting onderaan de tank. Maar wellicht kan het aan de drain aangesloten worden. Je zou dan nog een communicerend vat kunnen maken door de slang er gewoon in te hangen. Maar, ik heb er niet over gesproken om dat in mijn ervaring deze vuil worden na verloop van tijd. Altijd, zelfs in gesloten smeerolie systemen die een N2 blanket hebben.

En dit is het ergste wat je kan hebben: water zonder conditionering (chemicalien) + een open systeem. Ik zou het zo simpel mogelijk houden met een badeendje en een touwtje.

[ Voor 6% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 09-07-2024 18:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Nu online
lol, kon het niet weerstaan om te duckduckgo-en:

5 eendjes voor 5eur:
https://www.action.com/nl-nl/p/3013522/eendjes-vissen/
Afbeeldingslocatie: https://action.com/hostedassets/CMSArticleImages/73/35/3013522_8718964146062-110_01_20231030150205.png?width=828&quality=75

Kan toch niets tegenop kwa kosten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fcs
@FatalZero en @sjorsjuhmaniac
Helemaal mee eens.
Het is een put. Die 8 meter diep in de grond zit. Oplossing met buisjes zoals aangegeven is ren beetje lastig.
Ik zal denk ik idd iets van een eendje of zo gaan gebruiken in combinatie met een of andere sensor.
sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 18:25:
lol, kon het niet weerstaan om te duckduckgo-en:

5 eendjes voor 5eur:
https://www.action.com/nl-nl/p/3013522/eendjes-vissen/
[Afbeelding]

Kan toch niets tegenop kwa kosten?
Hahahahahahahaua :D :o _O-

Mee eens qua kosten is het 💯.
Moet eens zien.

[ Voor 53% gewijzigd door fcs op 09-07-2024 18:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Nu online
ps: nog even verder gezocht op de radar/ultrasoon:

https://markus-haack.com/watertank-esphome/

goed, ik stop met zoeken voor vandaag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik gebruik thuis voor het bijhouden van het verbruik van mijn waterontharder een "saltsentry". 35 euro printje dat MQTT praat over wifi ;)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Boudewijn schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 18:39:
Ik gebruik thuis voor het bijhouden van het verbruik van mijn waterontharder een "saltsentry". 35 euro printje dat MQTT praat over wifi ;)
Maar werkt dat ook in een IBC tank?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Nu online
franssie schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 18:47:
[...]

Maar werkt dat ook in een IBC tank?
Als je geïnteresseerd bent de hoogte van je zoutkorrels in je ibc wel . Maar dat zal niet zijn wat je wilt vermoed ik ;)

Lees even de info pagina:
https://www.tindie.com/pr...y-water-softener-monitor/

[ Voor 5% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 09-07-2024 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 19:47:
[...]

Als je geïnteresseerd bent de hoogte van je zoutkorrels in je ibc wel . Maar dat zal niet zijn wat je wilt vermoed ik ;)

Lees even de info pagina:
https://www.tindie.com/pr...y-water-softener-monitor/
Hij meet met sonar de hoogte tot het water/zout. Als er wifi in de ibc tank is zal het prima werken ;)

En hij registreert ook een plausibele afstand tot het water als het zout op is.

[ Voor 8% gewijzigd door Boudewijn op 09-07-2024 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Nu online
Boudewijn schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 19:57:
[...]

Hij meet met sonar de hoogte tot het water/zout. Als er wifi in de ibc tank is zal het prima werken ;)

En hij registreert ook een plausibele afstand tot het water als het zout op is.
Aah mijn fout. Ik had niet begrepen dat dit ook de waterhoogte meet.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• fcs
En hier voortgang van vandaag

Kleine filter met terugslag klep die in de put gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lZ8gyZIp6qEkEI3dF_6aU0JPOYs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5maQzq3aVor6oCGIQLHVp23I.jpg?f=fotoalbum_large

De uiteinde komt in deze pomp uit.
Bovenkant gaat naar de achterkant van het pomphuisje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/se-cM-CuKl7udSMgZjWbjHKEDcE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pJ4JMMWuIsrq2R8k1RDg0w9n.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zien we 8 verdeel uitgangen. Elk van 1 inch.
Deze gaan naar hun sectoren en die kan ik dan weer onderverdelen in 3/4 of kleiner mocht dat nodig zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FRjucoytgrbFE_aqFAcy65cpI3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MOciI6hP1BIgwWZVtjRBrBGL.jpg?f=fotoalbum_large

Begin gemaakt aan de 2de pomp huis.
Deze wordt groter.
2m hoog (of 1.80)
2lang
2 breed (plusminus)

Dit komt allemaal op een betonen bassis.
Die van 10 cm gaat worden
Heeeel veel beton dus.
Betonmolen ga ik hierheen verplaatsen
Met het cement en zand.

Is altijd lichter dan beton emmertjes naar boven zeulen via een trap.. nadat er iets van 30 meter gereden moet worden met een volle kruiwagen met beton... Nee dank je..
Dus doe ik alles op locatie.
De tegels laat ik afleveren op de pelet die jullie daar aan de rechterkant zien.
Vrachtwagen met hijskraantje kan daar makkelijk komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gLGjrE-A3ul-j-nde12z3p__heA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ES5GjKV3AKCQJJV0TtOIHHGp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J5n_KVeEDghkiribzqLy6w0QUWo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xZQqSerDRM5OfkK58VPSF0Uo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 18:57
Ziet er weer mooi uit! Wat een inspiratie spat er van je project af. Erg aanstekelijk. Dank voor het delen van je reis.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• fcs
Vandaag hebben we weer wat af kunnen maken.

De duche kant is helemaal gevult met de pvc plaaten. Hier en daar moet ik nog met silicone langs gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2iTFRqJApWiwHmEP0vTTnnuYq5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L0XsnP3xvHlCXdEaF5r4svgR.jpg?f=fotoalbum_large

Tevens een support gemaakt voor de handwas ding(ben de naam even kwijt😏😂)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/86ch2tV3cOooG5I19b3nd2KNsxM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vZcoaCZs1geK1RFZCfDRZ4Uf.jpg?f=fotoalbum_large

Testen en kijken hoe het gaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BCv5sb0P6-rMJm9IzUChOAs_OMg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MlHdRFJteQ9y9mbWCnBj0jQH.jpg?f=fotoalbum_large

Het is aangekomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LslpmQatCuvZQHIR5Yi-Z6IAuRg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F6aLxrT9f1fF5PKIuU0WlD7k.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen testen, we hebben ook cement met lijm. Al gemixed. Om goed te plaken.
Waterpomp heb ik werkend gekregen. Van de week ga ik kijken of die genoeg kracht heeft om het water hierboven te krijgen voor de water tank.
Heb een palet tegels besteld die maandag aankomt.
Dat is voor de 2de pomp huis. Dus komende week kan ik weer tegelen nadat de basis is gemaakt.
En dan heb ik de basis water structuur af.
Hierna ga ik beginnen aan de keuken die naast de wc/duche.

Misschien plaats ik morgen nog een update

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Nu online
fcs schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 22:26:

Tevens een support gemaakt voor de handwas ding(ben de naam even kwijt😏😂)
wasbak ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 11-09 10:49
Of lavabo aan Vlaamse kant :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Nu online
nightgold schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 22:44:
[...]

Klink stiekem van de nog zuidelijkere buren ?!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-09 17:30
Wat maakt deze thread tweakers weer een fijne community. Grote blij ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fcs
Maar natuurlijk duhhhh 😬 :+ |:(
nightgold schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 22:44:

[...]

Lavabo voor Belgium? 🤣
Grappig.
Dit was even een moment hehehehe.

Vanochten opgestaan met zwaar spier pijn lol.
Heb nog wat cement zaken naar de juiste plek verplaatst met het kruiwagen.
En nog wat andere zware taken gedaan.
Dus vandaag maar even rustiger doen.

Edit:

Heb toch even wat simpel en niet al te zwaar voorbereidings werk gedaan.

De verbindingen afgetaped met tefflon.
Om lucht lekages te voorkomen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rEvZxLxV8oJz1uRqPzV0rmJNfi4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pKb52hd2sbvC80TlIOFljOYk.jpg?f=fotoalbum_large

Roofmateop maat gezaagd om de hoogte verschillen op te vangen. Hier komt nog schuim om roofmate vast te make. En te isoleren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N7Ar2r7qFF9CnABF-E3t451m5b0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vmFV23856hN8muxLJ4bo9ouE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xm1SmbwjLmJSXcOHJtAh42N8rWo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2NxlIQeZoOj9KTWi5iQSve2Y.jpg?f=fotoalbum_large

Tegels erop. Om te kijken of de hoogte ok is.
Er komt nog lijn op en schuim dus het komt net iets boven de ducheruimte. Met een kleine schuine helling om water af te voeren.
Dit weekend zijn we even wat dingen wezen shoppen en komt dinsdag aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/COwqVzNreRz2IZA5_7PSuB7RuvE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UQKS9H6mUwC1G8Vl2BtHXH2r.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 63% gewijzigd door fcs op 14-07-2024 21:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Electrowolf
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-09 00:30

Electrowolf

Mod met Liefde!

Begrijp ik het goed dat je gaat tegelen naast de douchebak (of hoe dat ook heet... :P)?

Ik heb er weinig verstand van... maar als je dat op hout met roofmate gaat tegelen, is er dan niet te veel werking/speling? Wanneer een volwassene met z´n hele gewicht met een been op een tegeltje staat is dat dan genoeg om het tegeltje laten zakken ten opzichte van de andere? Zo ja dan kan er vervolgens een voeg breken en er water door de breuk gaan lopen. (Wat vervolgens ook niet makkelijk weg kan en het hout laat rotten?). Of is dat niet belangrijk/heb ik het mis?

[ Voor 3% gewijzigd door Electrowolf op 15-07-2024 15:13 ]

Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen, in #TMF is altijd wat te doen. || http://quotes.negotiator.nl/7270 || /16 at work

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fcs
Electrowolf schreef op zondag 14 juli 2024 @ 21:36:
Begrijp ik het goed dat je gaat tegelen naast de douchebak (of hoe dat ook heet... :P)?

Ik heb er weinig verstand van... maar als je dat op hout met roofmate gaat tegelen, is er dan niet te veel werking/speling? Wanneer een volwassenen met z´n hele gewicht met een been op een tegeltje staat is dat dan genoeg om het tegeltje laten zakken ten opzichte van de andere? Zo ja dan kan er vervolgens een voeg breken en er water door de breuk gaan lopen. (Wat vervolgens ook niet makkelijk weg kan en het hout laat rotten?). Of is dat niet belangrijk/heb ik het mis?
Goede vraag. Roofmate is best wel dik. 4 cm en hard. Ik kan er op staan zonder dat het indeukt.

Tevens gaat het een dun laagje cement en lijm hebben. Dus ben niet bang dat dit gaat gebeuren.
Natuurlijk je moet er niet op springen. Maar normaal gebruik moet meer dan een gewicht van een persoon kunnen dragen .
De planken zijn in de tussentijd uitgedroogd, en hard. Dus die krimpen niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akoster
  • Laatst online: 08:21
Mocht het toch gaan werken dan kan je altijd nog de roofmate er uit slopen en een cement vloertje er in leggen

I can see clearly now, the brain is gone...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-09 11:34
fcs schreef op maandag 15 juli 2024 @ 06:58:
[...]

Goede vraag. Roofmate is best wel dik. 4 cm en hard. Ik kan er op staan zonder dat het indeukt.

Tevens gaat het een dun laagje cement en lijm hebben. Dus ben niet bang dat dit gaat gebeuren.
Natuurlijk je moet er niet op springen. Maar normaal gebruik moet meer dan een gewicht van een persoon kunnen dragen .
De planken zijn in de tussentijd uitgedroogd, en hard. Dus die krimpen niet meer.
Wat ik je aanraad om te doen is gebruik te maken van Wedi platen voor i.i.g. op de vloer. Ik zie dat je de wanden met PVC platen hebt gedaan. Zo heb je douchevloeren van Wedi:
https://www.wedi.net/nl/p...uwsystemen/inloopdouches/

Deze zijn compleet te krijgen met ingebouwde riolering zodat het water netjes wegloopt. De plaat zelf is gemaakt van glasvezel en mortel ( binnenkant iets van cement ) waardoor je hem zelf op maat kan snijden met een mes. De riolering moet je uiteraard dan wel weer passend maken met de al bestaande riolering die naar buiten gaat. De Wedi platen zijn bij de Hornbach hier te koop als Q-Board. Alles komt uit dezelfde fabriek maar Q-Board heb je wat minder keus ( maar veel goedkoper, maar geen idee of het in Portugal te vinden is )

Een Wedi doucheplaat kan je helemaal betegelen vanaf ik dacht 6cm dikte wediplaat. Deze platen zit uiteraard al een afschot ingebouwd. Hierdoor krijg je een mooie moderne douche, je moet alleen de tegels zelf op maat slijpen/snijden en plaatsen + het kitten natuurlijk

--edit
hier heb je een YT video die een optie laat zien voor een houten constructie:
YouTube: How to: Wedi Inloopdouche op een houten vloer plaatsen met de Fundo ...

Wandplaten zou je eventueel kunnen plaatsen i.p.v. de PVC om ook deze mooi te betegelen. Zorg dat je waterdichte pasta gebruikt voor alle hoeken en naden

[ Voor 19% gewijzigd door hollandnick op 15-07-2024 09:22 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:57

Antonio di

a mi me dijeron que si

fcs schreef op maandag 15 juli 2024 @ 06:58:
[...]

Wij deden (vroeger) altijd dakbedekking (Bitumen) op de houten vloer met een opstaan rand van 5cm. Daarop storten wij dan een 7 cm cementen vloertje met ijzer-bewapening. Afvoerputje in die vloer zetten voor het storten en daarop een tegelvloertje leggen met voegen dichten met cebarpoeder cement. Ging/gaat altijd
goed/prima!

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fcs
@hollandnick en @Antonio di
Beide dank voor de mogelijke optie.
Bitumen had ik ook gedacht.
Nadeel van cement is dat het zwaar gaat worden.
Het idee is ook dat het verplaatsbaar is.
Dank voor de webi oplossing. Echter, dit is niet het soort constructie om dit soort prefab materialen te gebruiken.
Ben er ook niet zo heel erg fan van moet ik zegen.
Misschien voor een andere oplossing.
Vadaag even terug naar Silves om wat dingen te halen.

Oa mijn tv en 5.1 set en nog wat andere klein spul. Ga komende weken wat langer daar ziten. Zeker nu mijn duche/wc redelijk snel klaar zal zijn.

Heb wat hang spul gekocht om een mooie plank op te hange. Die voor de versterker en frontal gebruikt gaat worden.
Maar goed das voor de komende dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@fcs douche, toilet, koelkast en tv, dan ben je bijna klaar om er lang te verblijven - veel plezier

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-09 11:34
fcs schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:34:
@hollandnick en @Antonio di
Beide dank voor de mogelijke optie.
Bitumen had ik ook gedacht.
Nadeel van cement is dat het zwaar gaat worden.
Het idee is ook dat het verplaatsbaar is.
Dank voor de webi oplossing. Echter, dit is niet het soort constructie om dit soort prefab materialen te gebruiken.
Ben er ook niet zo heel erg fan van moet ik zegen.
Misschien voor een andere oplossing.
Vadaag even terug naar Silves om wat dingen te halen.

Oa mijn tv en 5.1 set en nog wat andere klein spul. Ga komende weken wat langer daar ziten. Zeker nu mijn duche/wc redelijk snel klaar zal zijn.

Heb wat hang spul gekocht om een mooie plank op te hange. Die voor de versterker en frontal gebruikt gaat worden.
Maar goed das voor de komende dagen.
Tsjah wat is prefab. Het is gewoon een waterdichte constructieplaat met een gat in het midden, die precies groot genoeg is voor een afvoer. De plaat is dus waterdicht en dik genoeg om op te lopen + het is direct betegelbaar. Tegellijm en tegels en je bent klaar. Maar je moet het natuurlijk helamaal zelf weten :+ Je bent iig echt lekker bezig

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• fcs
Idd wat is prefab. Heb hoe dan ook het geld er niet voor.. goedkoper om los te kopen en samen te stellen.
Afgelopen paar dagen weer eens flink bezig geweest.
Wc/duche is bijna af.
Daarna de pomp even tweaken om beter te lopen. En dan de keuken.

Hier wat fotos van de afgelopen paar dagen.

Heb een thermometer gekocht en opgehangen. Had geen idee van tempraturen behalve dat het heet was en ik me de pleuris zweete🤣

gisteren genomen tegen 2 uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BvgEYWRvm3TMMQ7kRUlWdFwPO7Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HyriPo0gG0fNgihUFLm0qC77.jpg?f=fotoalbum_large

Om 20.00 uur 🤪
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/clgZutBoVf7WFjVMl8anh2sfHNQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bsLAxMaUPpEP6ST03YtzN5Hs.jpg?f=fotoalbum_large

Pomphuisje wat cement ertgen aan gegooid met grote kwast. Dit zorgt ervoor dat de 2de laag beter blijft.
En beschermt meer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tQyFWRgdbKQ1BJrJYEr7JpOCEIU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XGOCQZ4OazxA5DPltIcFVifr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cDcCXt2APvNidxOlYMIWLfemgh4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VQxwZnYsrOnBHnTw6F9g33JT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5WrlJhW7mgJZ0sDOYXQIsmT9vLs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K0UrINBsAnVJyaB2pYLcuoYb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/boqteyeeb8EGTUyiTDyXgRv5l9w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RRPecBUqlgBminqng1kx99QV.jpg?f=fotoalbum_large

Tv tegen de muur en plank eronder voor geluids installatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/50Bq_aSNeNtmpJaf-oZky-VgTxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WzzM4jBX89rdChCNGALB8Q1N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46tSFMrXdrPy3Fvd9Ch5bSA-iJs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iG0Wdilrx36qSGT9Ft4Ni41z.jpg?f=fotoalbum_large

Kabels moet ik nog wegwerken.

Hieronder process voor het maken van de wc.
Solides word opgevangen en bedekt met aarde.
Plas word weggeleid in een buisje naar de septische tank. Ik doe dit niet voor de solides omdat je anders 10 cm breede buizen nodig hebt. En 3x zoveel werk is voor iets tijdelijks.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bup-x74HzlAC5yvTJzGjjyMh388=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nst6aW2J5vEnmti8sjAAkAAL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/95j6VxkG7IasLn_3MNQu0Fs2hsY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oZHfJbFNRQcwbT6uZYmtsA6r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lalta5QwoZmEvazJZdP96P6FPDw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x024HhTJnzjTwRbq1iL1UqJg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n-mC6h97KCuzQ6Dxw89Ui6hw3zo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XI2KpbtEMHsWXqUgVXDfOvbA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/laEZuT_ezdwjyj4TOd-CU9Rc6OU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wb3vCiRnoP4NeTbK5gO3OWw2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jzs2zxo6Kd6-J-bPk5zKuIvANJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ygyYqU6lUsXxSwlKvw04En9s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SuvWkAHrjqOnk1clScTXgjzPcwQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dmnGJVpyPJJ7iaacTjlerr4S.jpg?f=fotoalbum_large

Roofmate gelijmt. Heb er zwaare stenen opgezet om te voorkomen dat het schuim niet omhoog komt. Nu is het geplakt op plastik dat hieronder zit.

Hierbovenop komt nog een dun laagje cement dat in een net komt. Iets van plastik daarboven komen de tegels met een mini heling om het water naar de duchebak (wat is da??? :o >:) :+ ).

Daarna duche gordijn en klaar is kees.
O ja. Natuurlijk komt er een deur in. Dat ga ik maken zodra alles af is. (Hout is op, heb dit afgerond met rest hout)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AqAamR2m4Yy40y7goxydn6jk7YM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HPxqZNk540MZte1OZJQjMSlt.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen ga ik de maaten van de keuken bekijken.
Wat af tekenen en berekeningen maken voor de keuken.

Vloer wordt iets van 4 cm dik hout. Er komen 2 wasmachines in. Een voor de vaat en een andere voor de was.

Muren iets van 2 cm dik.
Dak wordt hetzelfde als wat ik nu in de wc heb en pomphok, echter hier ga ik wel roomate op zeten. Anders wordt het veeelste warm hierbinnen. In de wc geeft dat niet.
Maar je wilt niet koken of dingen doen die wat langer duren als het te warm is of koud...

Hoop de keuken binnen een maand af te hebben.
En dat de afwerkingen nu een beetje beter wordt, aangezien ik wat meer ervaring heb als amateur timmerman.

Zodra de keuken klaar is kan ik hier permanent wonnen en gaat alles wat sneller.

Morgen meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panzer_V
@fcs, ziet er weer goed uit.

Hangt je televisie niet wat dicht bij je kachel? Ik kan mij zo voorstellen dat die nogal heet kan worden. Of lijkt dat maar?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• fcs
Panzer_V schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 08:00:
@fcs, ziet er weer goed uit.

Hangt je televisie niet wat dicht bij je kachel? Ik kan mij zo voorstellen dat die nogal heet kan worden. Of lijkt dat maar?
Die gedachte heb ik ook. Heb alleen niet veel speel ruimte. In ierder geval is er tijd om na te denken en kijken of het echt verplaarst moet worden.

Moet wel zegen dat er in Silves de tv nog dichter bij de openhaard staat dan hier. En werkt goed. Moet even over na denken.

Even een klein edit (kan geen nieuwe post toevoegen omdat het binnen 24 uur is)

Vandaag vind de termometer het leuk om te klimmen. Het is dan wel in de volle zon maar toch geeft het 47g aan... Upsi 😬
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJClEg4o_J_aXRo9SKFCTXwFxWk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tMrNnmRxcFJS5ec8jxSDUzJR.jpg?f=fotoalbum_large

Dan maar binnen wat doen.
Kabel brei herstrucktureren.
Nu ik alle onderdelen hier heb.
Aan de achterkant van de plank heb ik wat ruimte gelaten zodat alle kabels daar netjes achter kunnen.
Voor nu gebruik ik de kabels die ik heb. Maar later zal ik wat kortere kabels bestelen.
Een paar patch kabels van 40 cm met nog eens een paar steoom kabels van 40 cm ofzo. Meer heb ik niet nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/COX60-JnEplLvX7Vr0iTDoJI_ss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IaZnyrM0qbWk4USi9sbByXPU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PpzBph0_bDjG5biYLsLhqLLB-i8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9i4whOCJibL0lABlxGitd1lI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fNUhEGWxIItygObhWlwcaNhHzoE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xt5TBNfTwzwAD2eMLXsvs4sX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 66% gewijzigd door fcs op 19-07-2024 13:04 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:41
fcs schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 08:58:
[...]

Die gedachte heb ik ook. Heb alleen niet veel speel ruimte. In ierder geval is er tijd om na te denken en kijken of het echt verplaarst moet worden.

Moet wel zegen dat er in Silves de tv nog dichter bij de openhaard staat dan hier. En werkt goed. Moet even over na denken.

Even een klein edit (kan geen nieuwe post toevoegen omdat het binnen 24 uur is)

Vandaag vind de termometer het leuk om te klimmen. Het is dan wel in de volle zon maar toch geeft het 47g aan... Upsi 😬
[Afbeelding]

Dan maar binnen wat doen.
Kabel brei herstrucktureren.
Nu ik alle onderdelen hier heb.
Aan de achterkant van de plank heb ik wat ruimte gelaten zodat alle kabels daar netjes achter kunnen.
Voor nu gebruik ik de kabels die ik heb. Maar later zal ik wat kortere kabels bestelen.
Een paar patch kabels van 40 cm met nog eens een paar steoom kabels van 40 cm ofzo. Meer heb ik niet nodig.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die thermometer dien je in de schaduw op te hangen om de goede temperatuur weer te geven. Dit is niet de juiste temperatuur nu ;)

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Loft schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 15:08:
[...]

Die thermometer dien je in de schaduw op te hangen om de goede temperatuur weer te geven. Dit is niet de juiste temperatuur nu ;)
Toch wel representatief als je zelf ook in de zon staat te werken?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Truus01 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 16:48:
[...]

Toch wel representatief als je zelf ook in de zon staat te werken?!
wat zou je dan meten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
@Boudewijn De temperatuur in de zon.
Als je de thermometer in de schaduw hangt, meet je de temperatuur in de schaduw.
Dus dat deze in de zon hangt, weet je de temperatuur waar je ook in staat te werken.
Als je zelf in de schaduw staat te werken, wil je de temperatuur in de schaduw weten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Nu online
Alles mag natuurlijk maar om vergelijkbaar temperatuur te meten hoort een thermometer niet direct in de zon te hangen.
Temperatuur
Het meest voorkomende probleem bij temperatuurmetingen is dat er te veel beschutting is tegen wind en te weinig tegen zon en regen. De thermometer kan het best worden geplaatst op een open plek op afstand van gebouwen en beschoeiing en worden voorzien van een speciaal scherm. Indien dat niet mogelijk is, dient u ervoor te zorgen dat de thermometer niet wordt blootgesteld aan direct zonlicht of zich bevindt bij muren of andere oppervlakken die voor opwarming kunnen zorgen.
https://www.gardentoday.n...je-een-buitenthermometer/

Anyway, het is heet @fcs we snappen het ;)

[ Voor 8% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 19-07-2024 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcs
sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 17:14:
Alles mag natuurlijk maar om vergelijkbaar temperatuur te meten hoort een thermometer niet direct in de zon te hangen.

[...]

https://www.gardentoday.n...je-een-buitenthermometer/

Supper heet.
Ik ga een 2de thermometer kopen en die in de schaduw hangen.
Vandaag tikte het even tegen de 48g aan. Daarna ging het naar beneden.

Weet ook dat het glas opwarmt en daarmee de tempratuur. Denk dat ik er een x % vanaf moet halen om op de coreecte tempratuur te komen. Maar toch is het belachelijk warm.
Morgen weer normale tempraturen.

Het idee van een thermometer in de schaduw is dat ik een gemidelde kan hebben.
En ja. Werk in de volle zon maar ook schaduw.

Anyway, het is heet @fcs we snappen het ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Truus01 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 17:01:
Als je de thermometer in de schaduw hangt, meet je de temperatuur in de schaduw.
Dus dat deze in de zon hangt, weet je de temperatuur waar je ook in staat te werken.
Als je zelf in de schaduw staat te werken, wil je de temperatuur in de schaduw weten.
Behalve dat je dan een heel erg niet-representatief beeld krijgt. Je werkt immers ook niet in een glazen buisje, toch? Wellicht leuk om van dag tot dag te vergelijken, maar het zegt niets over de temperatuur. Meestal probeer ik met een thermometer temperatuur te meten.

[ Voor 12% gewijzigd door Boudewijn op 19-07-2024 17:23 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• fcs
Even het thermometer verhaal achter ons laten,
Werk tot nu toe:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p5tN5nzGlYo0lV-YsKdR90YTl8w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NpxzL2ZyHFQNKpfCxeGbaS08.jpg?f=fotoalbum_large

Alles los gehaalt.
Plankje gemaakt met ruimte erachter.
Daar alle bedrading weg geweekt.
Electra naar rechts en netwerk naar links (achter het plankje)
Weet het, het kan beter, maar is al beter dan wat het was.
In een latere stadium wanneer ik het hoofdhuis al klaar heb, zal ik een server kast halen. En deze oude beestje van een nas upgrades naar iets anders.
Heeft meer tijd in beslag genomen dan ik wou. Maar goed, moest een keer gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-09 22:42
Truus01 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 16:48:
[...]Toch wel representatief als je zelf ook in de zon staat te werken?!
Niet, de plek waar die nu hangt wordt de hele dag opgewarmd door de zon.
En in de avond straalt die opgeslagen warmte weer uit.
Dan denk je om 21.00 uur dat het nog 24 graden is, maar dat is de temperatuur van de muur die aan het afkoelen is. Er is een reden dat in een weerhut de thermometer in het midden gemonteerd is, los van allerlei structuren die warmte (en kou) kunnen geleiden.
De gevoelstemperatuur in de zon is meestal zo'n 10 tot 15 graden hoger dan de temperatuur die een thermometer in de schaduw aangeeft. E.e.a. hangt ook van de windkracht en luchtvochtigheid.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-09 07:48
Hieronder process voor het maken van de wc.
Solides word opgevangen en bedekt met aarde.
Plas word weggeleid in een buisje naar de septische tank. Ik doe dit niet voor de solides omdat je anders 10 cm breede buizen nodig hebt. En 3x zoveel werk is voor iets tijdelijks.
Behoudt je in de toekomst dan geen composttoilet, gezien je off grid gedachten? Of bedoel je meer dat je het straks toch moet verplaatsen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Nu online
Ja niet normaal. Heb je ook geen wind daar? Hier tikte het vandaag de 40gr aan. Gelukkig hoef ik geen fysieke arbeid buiten te doen.
Voor medewerkers buiten, als het boven de 35 beginnen wij met verplichte water drink schema’s om uitdroging tegen te gaan, en een verbod op energy drankjes(red bull, monster etc, nemen ze heel serieus: tassen/lunchboxen worden gecontroleerd). Boven de 40 hebben we een roulatie schema: x minuten buiten, x minuten rusten in koeltrailers. Ook zijn er dan verplichte bandana’s enzo tegen zonnesteek.

Anyway; let goed op jezelf in die temperaturen en zeker als je alleen bent.

[ Voor 8% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 19-07-2024 21:15 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• fcs
quote]Piemol schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 20:06:
[...]

Behoudt je in de toekomst dan geen composttoilet, gezien je off grid gedachten? Of bedoel je meer dat je het straks toch moet verplaatsen?
[/quote]
sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 21:00:
[...]
Compost wc is tijdelijk ja. Maar is ook zo gebouwd dat het ergens anders geplaatst kan worden. Min of meer mobiel.
De grijze en zwarte waters van het hoofd huis gaan allemaal naar de biologische tank dat weer door geeft aan het land.

Ja niet normaal. Heb je ook geen wind daar? Hier tikte het vandaag de 40gr aan. Gelukkig hoef ik geen fysieke arbeid buiten te doen.
Voor medewerkers buiten, als het boven de 35 beginnen wij met verplichte water drink schema’s om uitdroging tegen te gaan, en een verbod op energy drankjes(red bull, monster etc, nemen ze heel serieus: tassen/lunchboxen worden gecontroleerd). Boven de 40 hebben we een roulatie schema: x minuten buiten, x minuten rusten in koeltrailers. Ook zijn er dan verplichte bandana’s enzo tegen zonnesteek.

Anyway; let goed op jezelf in die temperaturen en zeker als je alleen bent.
Een van de reden om die thermometer te hebben.
Om goed in de gaten te houden. Het is dan wel een beetje natte vinger werk omdat het in de zon zit. Maar beter dit dan niks.

En nee. Ik haat energie drinks. Die komen mijn lichaam niet binnen.
Vandaag was het meer binnen werk om de zon te ontvluchten.
Enkel naar buiten gegaan om te zagen. Dan gelijk naar binnen. Morgen hoop ik op wat minder tempratuur.

En ja als ik in de zon werk is het 30 min of 1 uurtje. En dan naar binnen..

Ga namelijk de deur verder afmaken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q2MgGE3TskswnLLJ7i-wIpXkP7g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OxdZWH8sfL5O3aHQsIoISiO4.jpg?f=fotoalbum_large

Hier heb ik even gekeken of er genoeg planken zijn zodat ik ze morgen op maat kan zagen.

Dut heb ik wel gedaan nadat de zon achter mijn heuvel was. Waardoor er schaduw is..

Natuurlijk let ik ook bv op de kleur van mijn plas.Kleur geeft namelijk de status weer van je lichaam qua water.
Sterkte voor wie in deze supper heete zon werkt

[ Voor 11% gewijzigd door fcs op 19-07-2024 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loft
Truus01 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 17:01:
Die redenatie klinkt logisch, maar is het niet.
Leg maar een metalen plaat, een stuk glas in de zon. Probeer het daarna vast te houden. Dat wordt heel heet. Idem met die temperatuur meter ;)
Je meet dan niet alleen de lucht temperatuur, maar ook de stralingswarmte.
Eigenlijk wil je die temperatuur meter ook niet aan een gebouw hangen, want een gebouw warmt op door de zon en zal dat blijven afgeven, ook al is de temperatuur dalende.

Beste is altijd in de schaduw, bv aan een boom / kastje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
fcs schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 19:06:
Even het thermometer verhaal achter ons laten,
Werk tot nu toe:

[Afbeelding]

Alles los gehaalt.
Plankje gemaakt met ruimte erachter.
Daar alle bedrading weg geweekt.
Electra naar rechts en netwerk naar links (achter het plankje)
Weet het, het kan beter, maar is al beter dan wat het was.
In een latere stadium wanneer ik het hoofdhuis al klaar heb, zal ik een server kast halen. En deze oude beestje van een nas upgrades naar iets anders.
Heeft meer tijd in beslag genomen dan ik wou. Maar goed, moest een keer gebeuren.
Aan de rechterkant, die 2 grote zwarte zijn adapters, voor de NAS en....
Wat hangt daarnaast? Verbonden met RJ45, maar wat doen die?

Ondanks de warmte, toch lekker bezig ;)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• fcs
Loft schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 14:32:
[...]

Aan de rechterkant, die 2 grote zwarte zijn adapters, voor de NAS en....
Wat hangt daarnaast? Verbonden met RJ45, maar wat doen die?

Ondanks de warmte, toch lekker bezig ;)
Dat is een poe injector specifiek voor de starlink. Met nog een rj45 converter van starlink naar hun eigen connectors.

Vergeten werk van vandaag te plaatsen.
Niet veel gedaan omdat ik bekaf ben van de tempratuur van gisteren.
Vaochtend heeft het zelfs even geregend...
Moet duidelijk nog wennen aan de locale klimaat .

Gaas over de roofmate legen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ii8DTZzIGR83LR3yPovtz0sMBXc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZUzoBXkwrLx3SQBF8naXG1Iq.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BPIUdTl6tq_w2r4G7tw2VTcWDK8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/30YKPrVWJCw6niEu7XmCHrms.jpg?f=fotoalbum_large

Dun laagje cement erover heen met een kleine inclinatie naar de duschbak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pe7V5x5zrCuFOqRtCOZQ7O7_ZmI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sY2lFamwSynv59Yx4oKl7OHb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ZX9XVPg-gBfvFiE8LfvdL5-JeA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IplIwtcgi3x4TgpUmldBYPIo.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen is het droog.

Nog even de pomp nagechecked
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TsXjEsX42kiPVNWjEzKHEq3mO5I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j9J981iLkC5dc9NzTNjss5cQ.jpg?f=fotoalbum_large

En heb een klein friked up gaatje gevonden die ervoor zorgt dat de pomp niet afslaat
We hebben ook een buis van 3/4 vanaf de pomp naar het begin van mijn stuk grond getrokken.
En water komt daaruit. Dus dat is goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-JtIW_ixf7aMLSZMsHeTKz7tQQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SUsF5ekcfVt3JBZG6Wh0sQRk.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen even vervangen voordat ik weer de nachtdients in ga...
Heb deze vakantie dagen gewerkt van 10 a 12 werk uren per dag ..(eigen keus maar wel de moeite waard)

In de tussentijd is de gijser nog op gas binnen gekomen.
En wat andere dingen geregeld.

Deze week even lijm voor de tegels halen en tegels zeten. Dan duche ophangen en gordijn.
Deur is een begin gemaakt, en die kan zeer snel afgerond worden.

Nog 1 week dan is de wc/duche klaar.

[ Voor 80% gewijzigd door fcs op 20-07-2024 18:05 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fcs
Gisteren zat ik in de weer met de water pomp

Kreng wilt niet afslaan.
Kan hem dus niet aan laten. Deze komt de onderwaterpomp naar de tank te vervangen. Meer druk en meer water. Blijft op 2.8 bar hangen. Heb een gesloten serquit gemaakt waar het water terug gaat naar de put. Om mogelijke pijp issues uit te sluiten. Dan nog gaat het niet af.
Straks maar eens bellen naar de winkel.
Heeft genoeg druk om water op te halen, om tank dat 30 m verder staat bij te vullen. Geen lekages. Dat heb ik gisteren allemaal geelimineerd.

Kunnen 2 dingen zijn, niet genoeg lucht for de druk in de pomp
Defecte uit switch in de pomp
Iets anders wat ik niet weet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXb-VW6XGYI7vvyulPi4k0MTKl0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cFKklp7j5GJoMJ8sLO0UJSzq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zgCyIKGCgtURcuLvK0Quu8DUeU4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gv9pXjhBVJE4Qz4ZWV2TjbCz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZXyNMm6mBKFiO3oEOoeZbo83-yY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MNoljtftLX64dBn2zuRGRUt7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NuAQlc5xJ98h9HJpSJesFhT0_O4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OVVXZsBNUEwDHRi6JOCJuEFz.jpg?f=fotoalbum_large

De terugslag klep bij de intake heb ik weg gehaalt. Heeft maar 1 nodig beneden in de put.
Teflon heb ik vervangen door canium draaden en een pasta die erbij hoort.
Eens kijken wat de winkel te melden heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zou zeggen: ergens nog lucht in het systeem. Lucht blijft een drama...
En je electra... Nou ja, zou niet mijn voorkeur hebben op deze manier ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-09 17:30
De ballon in het expansie vat wel opgepompt? En er moet ergens een regeling zitten waar je de druk mee in kan stellen die staat waarschijnlijk te hoog (plastickapje voor het vat waar de waterslang heen gaat), waar een snelknop op zit. Heb zelf zon pomp gehad voor de tuin die had hetzelfde probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11-09 20:25
fcs schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:30:
Gisteren zat ik in de weer met de water pomp

Kreng wilt niet afslaan.
Kan hem dus niet aan laten. Deze komt de onderwaterpomp naar de tank te vervangen. Meer druk en meer water. Blijft op 2.8 bar hangen. Heb een gesloten serquit gemaakt waar het water terug gaat naar de put. Om mogelijke pijp issues uit te sluiten. Dan nog gaat het niet af.
Straks maar eens bellen naar de winkel.
Heeft genoeg druk om water op te halen, om tank dat 30 m verder staat bij te vullen. Geen lekages. Dat heb ik gisteren allemaal geelimineerd.

Kunnen 2 dingen zijn, niet genoeg lucht for de druk in de pomp
Defecte uit switch in de pomp
Iets anders wat ik niet weet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De terugslag klep bij de intake heb ik weg gehaalt. Heeft maar 1 nodig beneden in de put.
Teflon heb ik vervangen door canium draaden en een pasta die erbij hoort.
Eens kijken wat de winkel te melden heeft.
Je kunt zelf de drukken instellen(uitschakel en inschakel moment).
Uit de pomp komt een kabel, deze gaat na een (waarschijnlijk zwart) kastje, en daar komt een 2e kabel uit waar je stekker aanzit.
Dit zwarte kastje zit ook op je leiding waar hij de druk meet.
Deze zul je waarschijnlijk moeten instellen.
https://www.waterpompshop.nl/drukschakelaar-6-bar
Ik ben zelf fan van 2 keerkleppen, 1 boven en 1 beneden. Beneden is voor het teruglopen van je water(zodat de aanzuigslang vol blijft) boven zorgt ervoor dat je slang niet omhoog gedrukt word als de pomp afslaat. Je 2.5-3 bar drukt dan tegen de keerklep boven ipv de keerklep beneden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Nu online
Tim123 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:12:
[...]

Je kunt zelf de drukken instellen(uitschakel en inschakel moment).
@fcs om te testing kan je zoals Tim aangeeft je druksetting verlagen. dan kan je testen of hij überhaupt wel afslaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fcs
IJsbeer schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:01:
Ik zou zeggen: ergens nog lucht in het systeem. Lucht blijft een drama...
En je electra... Nou ja, zou niet mijn voorkeur hebben op deze manier ;)
Geheel mee eens.
De bedrading is tijdelijk.
Heb een water dichte electra doosje gekocht om de electra daarin te zeten.
Tevens stekkerdosen voor buiten
Juist vanwegen het water. Je weet maar nooit.

Met betrekking tot lucht, zit geen lucht in.
Je hoort het verschil en ziet het ook met het pompen.
Dit is een zeer korte buis met een afsluit klep dat naar de put gaat. Juist om de meters slangen die ik heb uit te sluiten. Daarna ga ik ze een voor een aansluiten en testen. Kijken of er ergens een gaatje zit.

@ de rest die reageerden. Pomp gaat terug.
Ik zag idd de afstel schroefje. Maar heb geen mogelijkheid gehad om dit te testen.

Heb maxmart gebelt en die konden me niet eens uitlegen dat dit een afstel schoefje is...
Das toch best wel sneuw moet ik zegen..
Maar goed..
Volgens het boekje van de pomp heeft het maar 1 terug slag klep nodig bij de put. Toen ik het eruit haalde en nogmaals teste merkte ik dat het best wel omhoog ia gegaan.

Ik zal morgen nog eens even kijken wat ik ga doen.
Hoop dat je gelijk hebt. En dat het idd de schroef is.
We hebben hier een water tank. Daar kan ik het nog even testen voordat het terug gaat. Ben komende dagen in Silves voor nacht dienst..

Edit:

@sjorsjuhmaniac Heb vandaag wat dingen gehaalt om dit te testen, morgen na werk ga na werk wat testen, aangezien we hier een cisterna hebben (ondergrondse water tank nog van 1800 ofzo).

@IJsbeer heb me even verdiept in wat Nederlandse Electrise termen.
Was daar niet zo bekend mee.
Ik had er wat lasdopjes op staan, die zijn eruit gevlogen. Waarschijnlijk te klein voor de 2.5 mm dik bedrading.
Ik ga deze week ook wat wago connectors halen, en wat andere zut die nodig zal zijn.
En vind de wago connectors beter dan de lasdopen. Zeker met het oog dat ze makkelijker te vervangen zijn, en of bedrading toevoegen.
Heb de pros en cons afgewogen, en ben voor de wagos gegaan.
Bij de water pomp huisje komen ook 3 outdoor stekkerdozen.
1 voor de waterpomp,
1 voor buiten en een andere voor binnen.

Zut dat ik ga halen:
kabel gootje voor onder de tv.
kabel goot voor onder de werk tafel.
outdoor las doos voor buiten bij het kantoortje. dan kan ik eindelijk het gat wegwerken en daar de verbindingen in doen.

[ Voor 26% gewijzigd door fcs op 24-07-2024 01:00 ]

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• fcs
Goed nieuws.

Water pomp is gerepareerd door onze tuinman hier in Silves.
Hij heeft heel veel kennis met betrekking tot dit.
Reguleer schroef werkte niet.
Was een veer dat in de switch was blijven haken.
Zat op 3 bar. Terug gechroeft naar 2.7 en nu gaat het wel af.

Test opstelling die ik vanochten heb gemaakt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TK6aJ01214LV-rSG0h-yPsxQu78=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g7KzBc3swt7yufRsu28BIXMZ.jpg?f=fotoalbum_large

Deze kan ik vrijdag weer mee nemen en locaal nog eens testen. Nu de schroef werkt 🥳

Vrijdag of maandag komt ook de graafmachine terug. En gaat de geul dicht met nog hier en daar kleine aanpassingen.
Dan kan ik Eindelijk een tracktoor laten komen die alles op 50 cm omploegt zodat "onkruid" wortels in de zon kunnen opdrogen.
En eindelijk kan dat stuk grond gebruikt worden voor gewassen planten.

Soms is het 2 stappen terug doen om weer door te kunnen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Nu online
fcs schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 20:34:
Goed nieuws.

Water pomp is gerepareerd door onze tuinman hier in Silves.
Hij heeft heel veel kennis met betrekking tot dit.
Reguleer schroef werkte niet.
Was een veer dat in de switch was blijven haken.
Zat op 3 bar. Terug gechroeft naar 2.7 en nu gaat het wel af.

Test opstelling die ik vanochten heb gemaakt
[Afbeelding]

Deze kan ik vrijdag weer mee nemen en locaal nog eens testen. Nu de schroef werkt 🥳

Vrijdag of maandag komt ook de graafmachine terug. En gaat de geul dicht met nog hier en daar kleine aanpassingen.
Dan kan ik Eindelijk een tracktoor laten komen die alles op 50 cm omploegt zodat "onkruid" wortels in de zon kunnen opdrogen.
En eindelijk kan dat stuk grond gebruikt worden voor gewassen planten.

Soms is het 2 stappen terug doen om weer door te kunnen gaan.
Jammer van het tijdsverlies maar top dat het gevonden is en simpel gefixed is! scheelt weer heen en weer sturen van de pomp etc etc.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• fcs
Zo
Ben weer eens bezig op mijn landgoed.

Eerst electra verbeteren met wagos en las dozen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K4sOQ-2wV9wOdbsDAFZnQQ9roSE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aZFLrornUwaVEySpJXyFKCCO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zI0An58BhntFUZd_k0JkyUgUNug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BWnXTdRFtemNb0Fyq901JH6x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EwlkjJMEurEQWBRFeVn95ZJexy8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZnxZYPKYbsd3fTOhTHbTBUoR.jpg?f=fotoalbum_large

Dan straks als licht toe laat even de pomp testen anders morgen ochted.
Morgen wordt ook duch afgemaakt.
Gas opgehangen en aangesloten op waterbuizen met verloop slangetjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Laatst online: 09:37
Ik heb een lichte haat aan flex, maar snap dat het gebruikt wordt.

Als je het netjes wil dan is het vaak makkelijk om op de lange stukken 3/4 buis te gebruiken, die te beugelen en dan de flex er doorheen te schuiven dan zwabbert het alleen nog maar bij de bochten.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

mhr-zip schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 21:34:
Ik heb een lichte haat aan flex, maar snap dat het gebruikt wordt.

Als je het netjes wil dan is het vaak makkelijk om op de lange stukken 3/4 buis te gebruiken, die te beugelen en dan de flex er doorheen te schuiven dan zwabbert het alleen nog maar bij de bochten.
Mensen die flex gebruiken willen vaak ff snel wat klussen, ^^ is dat niet.

Goeie tip trouwens, dat wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fcs
Boudewijn schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 21:53:
[...]

Mensen die flex gebruiken willen vaak ff snel wat klussen, ^^ is dat niet.

Goeie tip trouwens, dat wel.
Voor mij is het een goed begin. Heb weinig met electra gewerkt. En dit leek me wel een veilige goede manier om te beginnen. Electra kasten laat ik over aan de professionals. Kabels trekken, las dozen ect dat lukt mij wel.
Ik laat het natuurlijk allemaal controlleren door een proffesional om zeker te zijn dat het goed is.

En met het buigen, idd goede tip.
Het is in ieder geval stuke veiliger dan het was.
Met meerdere stop contacten. 3 in totaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Voor nu is dit echt prima hoor, zeker als ik zie wat je allemaal doet. je kunt er altijd nog bij, zo te zien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fcs
Boudewijn schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 23:28:
Voor nu is dit echt prima hoor, zeker als ik zie wat je allemaal doet. je kunt er altijd nog bij, zo te zien.
Yep. Daarom heb ik de lasdoos ook buiten gelaten niet in de muur. Vandaag heb ik 3 paar extra handen. Dus geen tijd om even vlug wat te posten. Zal eind dag zijn of anders morgen.
We gaan hoe dan ook op de wc en duche concentreren.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• fcs
Pomp issue is niet opgelost. Het werkte in de setting in Silves maar niet hier. Moet dus alsnog terug voor garantie.
Heb nog een andere pomp die ga ik morgen vroeg testen en kijken wat het gaat doen.

Had vandaag paar extra handen, dus hebben we het volgende gedaan:

Tegels gelegd. Morgen wordt de ruimte afgewerkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sPTEQVmURI6fuYWcaccLoDnGGLA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/442vbaQUZZSm8hiiyGiD0QHi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UaQI311BfP0WtPwG_0KrWG0no4g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vhlMrtMb7Qqrmpsx8ue5v5ra.jpg?f=fotoalbum_large

Gas unit opgehangen, dit zorgt voor warm water.
Met gas flessen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-i_qa41shm4RQ4WuvJXDskgFeMQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wwHEr6s508nE322iUFwShtRC.jpg?f=fotoalbum_large

De 2 laten die jullie zien zijn om planken op vast te schroeven. Boven ga ik afdichten met restjes pvc zodat er geen water in komt. Afvoer ga ik via een van de zijkanten doen.
Daarna moet ik via converters de 1" slang connecten zodat er warm water in kan komen.
En testen om te zien of huidge druk genoeg is.
Morgen is er meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
Lekker bezig! Prachtig om te zien hoe je project stukje bij beetje vordert.

Een vraag voor de leek onder ons… wat is de temperatuur in de winter daar? Ik moet er niet aan denken om hier in Nederland in de winter in mijn badjas door de tuin naar de schuur te lopen om te douchen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fcs
Panzer_V schreef op zondag 28 juli 2024 @ 07:58:
Lekker bezig! Prachtig om te zien hoe je project stukje bij beetje vordert.

Een vraag voor de leek onder ons… wat is de temperatuur in de winter daar? Ik moet er niet aan denken om hier in Nederland in de winter in mijn badjas door de tuin naar de schuur te lopen om te douchen.
Tempratuur in de winter varieert heel erg.
Van +10 of zelfs 20 graden naar -4 a -6 graden in de nacht.
Afgelopen winter had ik forst op mijn auto en water water plasjes bevroren.

Laten we zo zegen, heb in ijsland gekampeerd, zowel zomer als winter waarbii mijn schoen veters bevroren raakten, dus ben wel een beetje gewent.
En dit is een tijdelijke oplossing totdat het hoofdhuis klaar is(ten minste, een gedeelte woonbaar maken) dat natuurlijk een interne wc/duche gaat hebben.

Het is ook handig om deze wc in de buurt van het kantoortje te hebben. Dan hoef ik snachts niet 30 meter te lopen naar de wc... ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Panzer_V
fcs schreef op zondag 28 juli 2024 @ 09:39:
[...]

Tempratuur in de winter varieert heel erg.
Van +10 of zelfs 20 graden naar -4 a -6 graden in de nacht.
Afgelopen winter had ik forst op mijn auto en water water plasjes bevroren.

Laten we zo zegen, heb in ijsland gekampeerd, zowel zomer als winter waarbii mijn schoen veters bevroren raakten, dus ben wel een beetje gewent.
En dit is een tijdelijke oplossing totdat het hoofdhuis klaar is(ten minste, een gedeelte woonbaar maken) dat natuurlijk een interne wc/duche gaat hebben.

Het is ook handig om deze wc in de buurt van het kantoortje te hebben. Dan hoef ik snachts niet 30 meter te lopen naar de wc... ;)
My mistake….ik dacht dat dit je finale oplossing is. Maar het is dus tijdelijk.

Dan een compliment. Voor een tijdelijke oplossing ziet dit er echt zeer netjes en professioneel uit!

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• fcs
Panzer_V schreef op zondag 28 juli 2024 @ 09:42:
[...]

My mistake….ik dacht dat dit je finale oplossing is. Maar het is dus tijdelijk.
Dan een compliment. Voor een tijdelijke oplossing ziet dit er echt zeer netjes en professioneel uit!
Het idee hier achter is dat het af te bouwen is en in gedeeltes verplaatst kan worden naar een andere locatie.

Heb de tijdelijke pomp werkend gekregen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qWX95uPfYJ3fgpDyDmSv1uGwEG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QEE8afkr43zqqolCMEXHsh4X.jpg?f=fotoalbum_large

Minder water flow masr genoeg voor nu.
Huidge einheill pomp gaat terug voor swap of garantie. Dat doe ik morgen of komende week.

Deze gele pomp werkte gelijk. Dus buizen en aansluitingen en buis in de put is allemaal ok.

Een maal de vervangende/gerepareerde pomp terug ga ik hem terug zeten. Meer water flow.

Nu de kast voor de gijser maken.
Vanmiddag de tegels verder afmaken, afkitten met silecone waar nodig en de aansluitingen voor de gijsen naar de 1" slang. Eens kijken of ik morgen een duche kan nemen >:)

En het is hard nodig ... Weer eens super heet hiero
:X
Ik ga weer eens sweeten in de outdoor sauna :P

EDIT.
Heb het houtwerk echt helemaal af.
Gijser kast in de maak

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7_mmRrwbeJols9t7EigbvRJvuWk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H6wYERqL34vassSMcgwMn9xK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H1rlI-COHvVvdbe273fqySDmqoU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qJib9DgP5IOuZoEZnmvJrOVV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V2OMvsPRY0l1hLCs1kqlxooRbm8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SG1rY8USFZCZfmf5QBGaXN2Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5osEKxUux_Ojv5Gby7jhKfgwMWs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s9eCvecapAAj5RvHEHIaG0xV.jpg?f=fotoalbum_large

Een beetje schots en scheef omdat het hout dit ook is.

Buiten kant heb ik vandaag officieel helemaal afgemaakt qua hout.
Nu aansluitingen maken voor het schoon toevoer water
En grijs afvoer water.

Plas en solides worden gescheiden. En werkt ook naar behoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hSjPO3NEvOnN6MU35xt7JfpKKXU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dR0HxCtYFbzEl20gqKn6J2MU.jpg?f=fotoalbum_large

Tussen de tegels is ook voegsel gezet (weet de juiste naam niet..).
En werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dyJih4xmSwJf0bgrK6I1X37DG6A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vjCbwO6VYTcUIzwgI5Jq8sIO.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen nog wat water spulletjes halen. Zoals een kraan mixer voor de duche.
Een ingang voor de gas in de gijser en nog wat T stukken om alles aangesloten te krijgen.
Dan kan ik misschien een duch nemen.
Maakt niet uit als de eerste paar gewoon onder het huisje komt.
Meer is niet raadzaam. Dan gaat se fundering er aan...

Morgen meer.

[ Voor 50% gewijzigd door fcs op 28-07-2024 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-09 18:33
Mooi die voortgang, het begint nu echt af en leefbaar te worden 👍
Vergeet je niet een afdakje te maken boven je geiser er dan wat ventilatie mogelijkheden. (Bv dakje iets los van de wandjes plaatsen).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fcs
A4-tje schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:58:
Mooi die voortgang, het begint nu echt af en leefbaar te worden 👍
Vergeet je niet een afdakje te maken boven je geiser er dan wat ventilatie mogelijkheden. (Bv dakje iets los van de wandjes plaatsen).
Yep. Daar ia aangedacht. Gisteren heb ik het met een plastik zak afgedekt omdat er regen kwam.
En wat een onweers bui zeg. Hele lucht was wit van de blinksem, en constant. Wel mooi om te zien.
Morgen ga ik weer wat doen.
Vandaag rust dag en wat materiaal+gereedschappen.
Graafmachine is stuk waardoor hij nog niet langs is geweest. Komende vrijdag bel ik nogmaals om te kijken eat er afgesproken kan worden. Mocht ie volgende week niet komen, dan ga ik iemand anders langs laten komen.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• fcs
Zo, de einheill pomp is naar garantie gegaan, krijg ik binnen minimaal 15 dagen, max 1 maand terug.
Dus in de tussentijd zal ik de gele pomp morgen daar plaatsen.
Dan kan in ieder geval de bomen voorzien worden van water.

Ook heb ik helaas een andere einheill compressor moeten halen, deze die ik heb (de 24 litier) was defect.
Na 20 min in gebruik genomen te hebben, dus duidelijk iets fouts.
Amazon wou hem niet terug nemen, en hebben geld terug gestord, waardoor ik de 50 l gehaalt heb. Iets duurder, maar kan ik meer mee.

In de tussentijd zijn we druk bezig met het water, zowel riolering(grijs water) als helder water.

Vanavond of anders morgen zal ik wat fotos plaatsen. Ben nu shifts aan het draaien terwijl broer bezig is ... :X
Had heel graag geholpen.. maar goed. kan niet alles doen.

Heel waarschijnlijk komt de buiten houten keuken niet, en het geld dat overblijft wordt direct geinvesteerd in een lintel voor een kleine deel van het huis, dan kan het dak erop komen. Dan kan ik de binnen kant beginnen te maken.
eens zien, waarschijnlijk al komende maand.

EDIT: fotos van vandaag toevoegen:

Upsi
Schijnbaar heb ik de gijser op de verkeerde locatie gehangen..
Er moet ruimte zijn om de buizen voor water toe te voegen..
Sorry broer voor extra werk dat ik je gegeven heb :X }:O
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWRlOPRF6OG43oSm4pUKynMAn_o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vJBf4k2KWt9DAiz1vWDAUtKd.jpg?f=fotoalbum_large

Afvoer van grijs water afmonteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q0E1wTvNYrrvLLxbT9qy_FX3ohE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y06m1IZx8XbsnWB92sCGbPsF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y0mMIC3XKg8jPKOtQ9QOP2lMxOc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JuRwKYysBYrnCS4RtwI33k5c.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yPqqqcmNg1_VZZWMX6YZPH9T908=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kqW38yy8Yw30jg9ige2B54tW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s9XyvJ3SgOsGawVnC4ICbf6FxGA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G8YQduy6sqlDKPCru5nklfY8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LeyKbK-IqUxAr6zQ8K2L_wmcQIU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TbaFKhPxNgfirYfJD5N2aPvA.jpg?f=fotoalbum_large

De 2 ingangen die jullie in de laatste foto zien is voor de keuken. Misschien komt ie er, misschien niet. We zien wel. Maar beter voorbereid te zijn dan niet voorbereid.

Hieraan komt een simpele drainage buis van 10 cm dik en 5 m lang.
Waar omheen een anti wortel doek zit, om te voorkomen dat wortels in de buis gaan zitten.
Hierom heen worden dan natuurlijk wat boompjes geplant.

Voor de rest is er een beetje opgeruimt, materiaal terug op zijn plek, hier in het kantoor ook wat opgeruimt, nog wat kabels weg gewerkt (laat ik morgen ofzo wel zien).

Hoogst waarschijnlijk gaat het filter huisje niet direct naast de IBC tanks geplaatst worden, maar gelijk eronder, op een plateform dat zeer dichtbij zit, er komt hoe dan ook een pomp in, dus geloof wel dat het goed komt met de water flow.
het voordeel is dat er geen gehanes is om het materiaal zoals grind, zand en cement daar te plaatsen. Inclusief cement molen.
Makkelijker bereikbaar ook wanneer er onderhoud moet plaats vinden.

Hiermee bespaar ik een hoop gedoe met gesjouw van die materialen, en is het beter voor ons rug. Ook heel belangrijk ;)

[ Voor 63% gewijzigd door fcs op 30-07-2024 23:05 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 9 Laatste