De laaste update was in Januarie.
SInds dan heb ik meer dan 4 stormen over ons heen gehad,
met meer dan 115 mm regen in de maand Februarie. Dat is belacheiijk veel voor Portugal.
Een hoop bomen, grote electrische masten zijn omgewaaid, hele gebieden zonder stroom, en grote overdekingen zijn zonder dak komen te staan.
Gelukkig heb ik geen schade gehad aan de hoofd woning.
Waar ik wel schade gehad heb is met de muren.
Er zijn meer muren omgedonderdt.
Maar ze zijn in de tussentijd weer opgeruimd.
Door het vele water dat we gehad hebben, zijn de bomen gaan bloeien.
Dus ik vermoed dat ik dit jaar redelijk wat vruchten kan verwachten (hoop ik

).
Linker kant van de muur in aarde is ook omgedonderd in 1 van de stormen:
:strip_exif()/f/image/7pgrjtFLeR1pKTNsqa6Wc97B.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus heb een paar weken over de aarde heen gelopen. Was een beetje vervelend
Machines hebben aarde over zich heen gehad, en dus schade.
Ze zijn nu naar de reparateur gegaan, zodat ze weer in gebruik genomen kunnen worden.
Hier zie je goed wat omgevallen is
Kabels onder de aarde, gelukkig in een goede buis, dus die hebben het overleefd.
De rode buis was wel in een paar delen geschuurd, maar een beetje duckt tape lost het allemaal op.
Heerlijke machine. Die electrische hamer.
Die rode buis die uit de muur komt, die moet +/- 30 a 40 cm de grond in. DIt is een begin, in de tussentijd is het weer dicht gemaakt en de buizen zitten in deze gedeelte ondergronds.
Het gaat om de goene buis die aan de linker kant te zien is.
En gaat naar deze terra cota electrischiteit kast:
Gelukkig heb ik er aan gedacht om de riolering alvast voor te bereiden.
Heb niet alles ingegraven, maar wel dat kleine stukje dat je ziet:
Deze gaat onder de groene buis door.
Zo, de geul helemaal klaar met 30 a 40 cm diepte, en 20 a 15 cm breed.
:strip_exif()/f/image/BHkMs0OnGaPYgFu1mtVjzhxi.jpg?f=fotoalbum_large)
Beide uiteinde van deze buis zijn tijdelik afgesloten met kurk dat ik nog had ligen.
Hier ben ik een kurk stopper aan het maken voor de groene buis. Er is een extra in de grond gelegd, Mocht het nodig zijn, dan heb ik er al eentje in zitten.
:strip_exif()/f/image/p2tmSaazMsTMP7TRXA6FXHvj.jpg?f=fotoalbum_large)
Een scherp klein mesje is handig hiervoor.
Meerdere keren passen en testen:
En klaar:
Die haak zit eraan vast zodat ik het makkelijk uit kan halen.
Zo voorkom ik dat raten en andere ongedierte hier in gaan nesten.
Helaas moest ik de drainage geul ontmantelen (alleen een deel) om de groene buis onder de drainage geul te krijgen:
De extra lengte die ik gelaten heb wegens bochten en diepte, heb ik afgesneden /geknipt, en weer in de meter kast klaar gelegd.
Alleen een gecertificeerde electricien mag het aansluiten wegen veiligheid.
Extra buis erin gedaan:
Het dichten is gelukkig wel met de mini van mijn broer gedaan, de drainage geul heb ik wel zelf weer opgebouwd:
Hier zijn we bezig met het verplaatsen van de aarde die op de loop pad is gekomen.
En ja hoor, dit ben ik op de mini.
Wat een ervaring... trilt als de nete, als je niet oppast met het bewegen van de arm, gaat ie schokken.
En ja, zeer instabiel. Moet heel soft behandelt worden anders lig je zo om.
Heb een paar uur erop kunnen werken. Daarna begon het te regen en we hadden nog heel wat te doen.
En in 1 dag was het klaar:
Ergens deze week ga ik aan een andere geul beginnen, die net naast de ruine gaat open.
Dat is voor 3 electra buizen en internet kabel.
De trap gaat deze inclinatie krijgen.
Moest iets van de muur weg bikkelen omdat het anders boven niet haakst staat. En hier zien we hoe vies de muur is geworden door de verbouwing boven. Tevens hoe de licht schakelaar te ver naar buiten steekt.
Deze linker achter muur heb ik geveft,
omdat er allemaal lijnen in zaten. Omdat het toch geverft moest worden, heb ik gelijk de licht schakelaar en 2 stop contacten beter tegen de muur aan weten te krijgen door cement te verwijderen met een slijp tool.
Staat wat netter:
De ventilatie die ik in het huis ga gebruiken.
De rechter kant is voor de wc/duche.
Is al getest en in gebruik. Werkt top.
De linker ga ik inbouwen in de dubbele muur om als ventilatie boven in de galarij.
Om evnt te veel hitten van de openhaard weg te halen, of door te laten luchten ect ect.
:strip_exif()/f/image/6TmBY2nRSmIrtUDTwLhJCB97.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier heb ik ze open geschroefd om te kijken hoe ze werken en hoe ik ze moet aansluiten (natuurlijk op een regenachtige dag.. was niks dat ik kon doen).
Lucht duct schoonmaken, en hier en daar wat ruimte maken om het passen te krijgen.
En het is geinstalleerd. Fluitje van een cent:
Boven in de galarij komt aan de linker kant een 3 spot halogeen licht in.
Deze moet minimaal 40 a 60 cm van het houten dak af wegens de hitte.
Aan de achter muur heb ik een gat gemaakt voor het ventileren. Hierin ver van mijn bed, komt de inbouw ventilator.
op deze binnen dak had ik heel veel schimmel vanwegen de vochtigheid en de vele regen.
Vandaar de lucht gaten. Links dus met een fan, rechts passief beide zullen afgesloten kunnen worden.
Een van de vele bomen die geplant is staat in de bloei. Regel met fruit bomen is dat als er bloemen zijn, dan komen er vruchten.
Dit is een perzik boom.
De sinasappel boom die er al stond is ook aan het bloeien.
Bij de biologische reolering die je daar zit (onder de zwarte doek) heb ik al wat "onkruid" weg gehaalt. zodat we er kunnen lopen.
Anders is het simpleweg niet begaan baar.
zo, denk dat dit het wel was.
Zoals aangegeven, kon zeer weinig doen, behalve mijn werk garanderen, en hout verbranden om warm te blijven. Heb deze winter vanaf december zeker 2 cm3 erdoor heen gejaagt. Heb nog 1 kruiwagen aan houd dan is het weg...
Voor komende winter moet ik denk ik in augustus hout halen of beginnen voor te bereiden, en 3 cm3. Het is altijd beter om een marge te hebben dan helemaal geen marge...
stappen plan voor komende weken:
geul graven om buizen in te zeten ben het namelijk zat om steed met de kruiwagen over de buizen heen te moeten. Afgezien van het feit dat de kruiwagen meestal zwaar is, kan het de buis beschadigen of de wagen omvallen, wat ook al gebeurt is

.
Binnen trap afmaken voor de galarij.
Alles schuren en laken (water basis lak).
Nu ik dit aan het typen ben hoor ik hier een uil bezig zijn.
Best wel leuk. En die zat ook niet zo heel ver van mij vandaan.
Gisteren zag ik nog een adelaar over vliegen. Had geen camara bij me, en zat te hoog om met een telefoon scherp op beeld te krijgen.
Misschien lukt het volgende keer.
Zoals jullie merken, het heeft geen nut om bij deze project data te noemen wanneer iets af is.
Als het af is is het af. Volgende belangrijke punt dat af moet is natuurlijk de trap, dan de geul.
En cement molen moet ik repareren. De pedaal is afgebroken, waardoor het zeer lastig of bijna onmogelijk wordt om cement te maken. Heb al de pedaal set besteld en binnen. Die wordt ergens deze week weer gemaakt,zodat we in april weer kunnen beginnen met cement maken en schuine helingen kunnen verstevingen om te voorkomen dat volgende winter meer aarde naar beneden komt.
Dus ja, heb nog heeeeel veeeeeel te doen.
Daarom is het ook een meerdere jaren project.