En het is tijd voor een compleet ander topic 
Ik was al druk bezig dit topic te typen, toen ik door had dat ik geen introductie had over mijzelf, maar gaandeweg getyped had..
Dus even een kleine intruductie.
Ik ben een Portugees dat heeel lang in Nederland gewoond en gewerkt heeft, (+/-25 jaar)
Daarna ben ik terug gegaan naar Portugal.
Ik heb in de volgende steden gewoont: Lissabon, Amsterdam, Lissabon, Amsterdam en als laatste weer Lissabon (ben een paar keer heen en weer verhuisd
)
Sinds laatste 15 jaar woon ik weer in Portugal. Waarvan meeste tijd in Lissabon.
Echter, rondom de Covid situatie, heb ik kunnen bewijzen dat ik betrouwbaar ben voor 100% thuis werk.
Waardoor ik Lissabon verlaten heb (gedurende de Covid situatie) en verhuisd ben naar Silves, waar famile woont. Die had wat ondersteuning nodig.
Toen was het weer tijd om op mijzelf te wonen, en ben dus gaan zoeken in Algarve naar een ruine die ik naar harte lust kan herbouwen. Doel is om 100% self sutainable te zijn.
Dit ga ik in fases doen, wegens gebrek aan geld, en kennins.
Over de bouw kennis:
Ben een techneut op computer en netwerken ja, maar geen bouw techneut ;p
Aan de ander kant, ik heb gelukkig geen 2 linker handen. Misschien een halve linker hand hehehe.
Heb het geluk dat mijn jongere broertje timmerman is. Hij zal mij gaan helpen, en wat tips geven. De rest zal ik doen.
Heb half youtube en andere bronen op internet afgespeurt voor dit soort construcites.
Tevens een hoop boeken gelezen die later als naslagwerk gebruikt worden.
Het voordeel van dit soort bouwen, is dat het veel trail en error is. Dus proberen en kijken wat werkt.
Juiste klei combinatie of niet?
juiste stenen?
juiste compact heid ect ect ect.
ik zal natuurlijk eerst even testen wat werkt en wat niet, voordat ik daadwerkelijk over ga tot verbouwen.
Dan heb ik al wat ervaring opgedaan, en kan de rest wat vloter.
Stukje grond met ruine gevonden dat me bevalt, en aan een aantal eisen voldeed:
water
ruine van voor 1951
Costa vinsentina in Algarve
ver van alles.
Starlink bereikbaarheid
Vlak stukje grond zonder te veel inclinatie.
Oude bomen (geeft aan hoe gezond grond is, en of het water heeft, en dat oude eigenaren er goed voor gezorgd hebben).
En die was gevonden na 8 maanden zoeken.
Na nog eens 1.5 jaar met banken geneuzeld te hebben, heb ik eindelijk eentje gevonden die mijn project ondersteund en accord is gegaan met de hypotheek (hier gelden andere voorwaarden dan in NL) .
Koop is gedaan zoals hieronder aangegeven, op 14-04-2023.
Grond: 1.5 HA
Gebouwen: 4 alle in vervallen staat, waarvan 1tje alleen de muren.
Totaal aantal m2 hoofd gebouw: 140
bij gebouwen totaal: +/- 80 m2
1 HA kan gebruikt worden voor verbouwen van gewassen.
0.5 HA is eucaliptus bos met wat andere bomen.
Het idee hierachter is dat ik zo snel mogelijk daar ga wonen, zodat ik het huis kan bouwen.
In Portugal, is er een wet, dat als het huis voor 1951 gebouwd is, dan zijn er geen licensie nodig.
Niet voor het wonen, niet voor het heropbouwen. Ik hoef alleen de gemeente huis aan te geven wanneer ik ga starten.
Alleen als er verbouwd gaat worden (raam weg, deur andere plaats, draagmuur onderuit) dan zijn er licensies nodig. Dat gaat hier niet gebeuren,
Het project is 30 min verwjidert van elke dichtbijzijnde stad (Monchique, Aljerzus, Lagos)
Dus geen internet, water en riolering. Heb geluk dat er al een electirsche kabel naar het huis loopt.
Oplossingen voor bovengoemde:
Internet, gaat via starlink heb ik al en werkt perfect (heb het eerder gekocht dan dat ik het project had, omdat het gemonteerd moest worden, en getest, om zeker te zijn dat ik mijn bank kan afbetalen, anders was het de moeite niet waard).
water, locale put, hoogstwaarschijnlijk zal ik in de toekomst een water hole aanbrengen.
riolering, Biologische tank die het omvormt naar water. Dat op het land gebruikt kan worden.
Het is op het moment nog in een zeer vroege status.
Stapen die genomen moeten worden:
1.- Lap grond schoonmaken wegens mogelijke brand gevaar in de zomers.
Dit is deels al gedaan, om overzicht te hebben, veiligheid wegens brand. bereikbaarheid van de huizen.
Heb een simpele weg aan laten brengen voor bereikbaarheid van aanvoer materialen.
2.- water voorzieningen regelen (heb een water put, is in de tussentijd operationel dmv een water pomp)
water testen, pomphuisje maken, basis is al gemaakt.
3.- electra aansluiten
heb al een locale bedrijf benaadert, ben aan het wachten voor de activatie datum
4.- een ruine (kleine) ombouwen tot slaap kamer (zeer lage kosten)
Ben nog aan het wachten tot de beton mixer er is (heb een kleintje gekocht)
5.- huidige opslagruimte ombouwen tot kantoor (er moet vloer in en isolatie op het dak, rest kan hergebruikt
worden.
6.- septic tank (biologish) regelen voor water afvoer en toilet gebruik. Dit wordt dan in schoon water
omgevormt, en afgespoeld op het stuk land dat ik heb.
Heb al offertes aangevraagd, verwacht dat het komende 3 weken geinstalleerd gaat worden. moet afgesproken worden met graafmachine.
7.- Water test afwachten en aducate filters kopen om drinkbaar water te hebben.
Verwacht over 2 weken laatste test results binnen te hebben, dan kan ik filter fabrikanten benaderen en kijken welke oplossing voor mij aducaat is.
Na bovengenoemde stappen ondernomen te hebben, kan ik daar wonen, en kan het grote project beginnen.
Het idee is dat ik er aan het einde van dit jaar woon. En vanaf het moment dat ik er woon, moet ik kijken hoe ik mijn dagen ga indelen. Ik werk op shift basis, dus 4 dagen werken, 2 dagen rust. Bij nachtdients heb ik 4 dagen rust. In de tussentijd ga ik me natuurlijk bezighouden met de bouw.
Het officiele huis is gebouwd op een oude manier, dmv van stenen, klei, cal mix, en geramde aarde.
Hier heet dit soort bouwen taipa.
Ik zal zelfde traditionele bouw methode gebruiken. Voordeel is dat ik niet zo veel bouw materialen nodig heb, nadeel is dat het langer dan normaal duurt, veel uur werk.
Andere voordeel is dat het zeer goed isoleerd, aangezien de muren van minimaal 0.45 m zijn.. (buiten muren).
Dak wordt wel een moderne dak, dakpannen, roofmate 6 cm voor isolatie, en normale structuur.
Weet nog niet wat ik als vloer ga gebruiken. hier moet ik nog over nadenken.
Er zijn technieken om stof vrije aarde vloeren te maken, weet nog niet of het dit wordt, of een wat traditionelere vloer.
Ik will proberen om zoveel mogelijk van het originele huis te behouden.
Dit wordt dus een restoratie project. Het huis heeft best wel mooie stenen muren die ik zichtbaar
zal laten. De rest dat niet mooi is, zal weggewerkt worden achter een laagje klei, cal en dan zal het geverfd worden.
Groeien er dan geen onkruid in?
Nee, er groeit geen onkruid in of andere ongewenste planten. Dit komt door de cal, die voorkomt dat er wortels groeien.
Kantoor, opberg ruimte, en keuken wordt een normale keuken, dit kan ik achter het huis bouwen, aangezien daar nog een vervalen ruine tegen het huis aangebouwd is.
PS dit project wordt een lange traject. Ik heb een 40 uur werk week, via shifts.
Ik moet voorrang geven aan familie, werk, dan huis. En dan pas dit topic
Daarom vraag ik enige gedult als jullie merken dat ik geen updates geplaats heb.
Natuurlijk, hieronder wat bouwplanen, en fotos.
Op het moment is het grote huis zoals hieronder:
:strip_exif()/f/image/1OfLlSaJaekcmJczix8q5lpX.jpg?f=fotoalbum_large)
Het huis is in totaal 140 m2 groot.
Ik kan er nog +/- 20% bij bouwen.
Planen zijn om het als volgt op te bouwen:strip_exif()/f/image/IuKRhN062yUYi1iRJqZfQQi0.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit wordt +/- 160 m2.
En dan nu wat foto's:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/e11jpgoVHSkD1V9S3AMOj6p0.jpg?f=user_large)
Overzicht van mijn stuk grond. En een beetje uitleg:
1 is het hoofd huis
2 is opslag plaats + hout oven
3 is een ruine zonder dak alleen muur, dit wordt omgebouwd tot tijdelijke slaapkamer / wc
4 2de huis op +/- 150 m afstand
5 locatie water put
Wat plaatjes:
opslagplaats (vroeger was het voor de ezel, die de ploeg voort trok)
je ziet een deel van het hoofd huis, en de oven die tegen de opslagplaats zit.
Huis waar ik uiteindelijk ga wonen, met aan de voorkant de ruine de omgebouwd gaat worden tot slaapkamer.:strip_exif()/f/image/BUTC4pXk7mjdD7OsSC12euxh.jpg?f=fotoalbum_large)
overzicht van stuk grond, loopt helaam naar de top toe.
:strip_exif()/f/image/IQKYBXaRgXcsUzCBtpT7Qxas.jpg?f=fotoalbum_large)
oude staat van hoofd gebouw:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Wt75eM5Ab9zFf1jN5zb761VW.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/LxNGM2VmPtSw5FK9h6t2o18G.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vb00VOqfNwRUwcevByaH3IFx.jpg?f=fotoalbum_large)
En ja, dit ben ik met een winter jas
het kan hier best wel koud zijn. Zeker zonder dak hehehe
:strip_exif()/f/image/m4ox9UW203AjQgV6tybxs30N.jpg?f=fotoalbum_large)
1 maandje later::no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Wt75eM5Ab9zFf1jN5zb761VW.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/HJED4Sm4LmDyWoovMdsmuuBW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mJDGsJb4pM23cvR67UsOPfwO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zZiuVfGGjvtn4DQZUu1iltNf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9ClBQ3bWX5HQ80d1xTnC8dHh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MS9ROzDTIeJSt9yynf77BXMw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hUgxjtSozVsj9uM6YguqNBy8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GaKWu8QbjtzB2yzwjHUf9VGZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Tijdelijke onderkomen, in een van de bij gebouwen:
:strip_exif()/f/image/rTOJXf7eUYJed7a1eB3Dtcwy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4JXcQ39Fvzu7FCeTjcTvfsWo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BtKLZLn9nHMYb07kHsV115IH.jpg?f=fotoalbum_large)
Muur van 50 cm geramde aarde. Zelfs zonder bescherm laag, nog stevig. Straks met beschermlaag niet stuk te krijgen.
:strip_exif()/f/image/H6alD2wa8demN0PRZq0ViyoQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Tijdelijke electrische installatie voor power tools, 16A, Kan maar 1 tergelijkertijd gebruiken, maar is voorlopig genoeg.
:strip_exif()/f/image/JfpXaUohHt0u83NjEnEMWvgC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uXW5uJ510X67Wd3vR9LwzZW5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lD1jBecRyIx2HK5lBlShjmSl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yV4M5SVZ8BaCmi50L2ubhGKL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xgPZVquuW2hNW3jw8Q1Wm6BC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MOuP0dH3vKkwFNstZ0r4rm9w.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bJJakx7BebzO3BUFMz6G1iYc.jpg?f=fotoalbum_large)
Er moet nog een hoop gebeuren. Dat is zeker. Momenteel zijn we aan het focusen op bovengenoemde basis structuur, zodat ik er kan wonen.
Daarna zal de rest komen.
Ik heb een aparte topic aangemaakt, omdat Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 voornamelijk op de Nederlandse markt gericht is.
Afgezien daarvan, denk ik dat dit een ander soort bouwen is. Het zal een combinatie gaan worden van traditioneel en "normaal" bouwen worden.
In de loop van de week zal ik wat videos plaatsen (even wat gezichtjes wegwerken
)
Degene die julie hier zien zijn familie, en eigenaar van de graaf machine.
Heb toesteming aan een modje gevraagd om dit topic te openen.
Dank daarvoor.
PS over eventuele taal fouten, ben geen native Nederlander, heb wel mijn volledige school traject in NL gevolgt, hoedan ook, het is best mogelijk dat hier en daar wat taal fouten insluipen. Hoop dat ik de ergste eruit gevist heb
.
Ik was al druk bezig dit topic te typen, toen ik door had dat ik geen introductie had over mijzelf, maar gaandeweg getyped had..
Dus even een kleine intruductie.
Ik ben een Portugees dat heeel lang in Nederland gewoond en gewerkt heeft, (+/-25 jaar)
Daarna ben ik terug gegaan naar Portugal.
Ik heb in de volgende steden gewoont: Lissabon, Amsterdam, Lissabon, Amsterdam en als laatste weer Lissabon (ben een paar keer heen en weer verhuisd
Sinds laatste 15 jaar woon ik weer in Portugal. Waarvan meeste tijd in Lissabon.
Echter, rondom de Covid situatie, heb ik kunnen bewijzen dat ik betrouwbaar ben voor 100% thuis werk.
Waardoor ik Lissabon verlaten heb (gedurende de Covid situatie) en verhuisd ben naar Silves, waar famile woont. Die had wat ondersteuning nodig.
Toen was het weer tijd om op mijzelf te wonen, en ben dus gaan zoeken in Algarve naar een ruine die ik naar harte lust kan herbouwen. Doel is om 100% self sutainable te zijn.
Dit ga ik in fases doen, wegens gebrek aan geld, en kennins.
Over de bouw kennis:
Ben een techneut op computer en netwerken ja, maar geen bouw techneut ;p
Aan de ander kant, ik heb gelukkig geen 2 linker handen. Misschien een halve linker hand hehehe.
Heb het geluk dat mijn jongere broertje timmerman is. Hij zal mij gaan helpen, en wat tips geven. De rest zal ik doen.
Heb half youtube en andere bronen op internet afgespeurt voor dit soort construcites.
Tevens een hoop boeken gelezen die later als naslagwerk gebruikt worden.
Het voordeel van dit soort bouwen, is dat het veel trail en error is. Dus proberen en kijken wat werkt.
Juiste klei combinatie of niet?
juiste stenen?
juiste compact heid ect ect ect.
ik zal natuurlijk eerst even testen wat werkt en wat niet, voordat ik daadwerkelijk over ga tot verbouwen.
Dan heb ik al wat ervaring opgedaan, en kan de rest wat vloter.
Stukje grond met ruine gevonden dat me bevalt, en aan een aantal eisen voldeed:
water
ruine van voor 1951
Costa vinsentina in Algarve
ver van alles.
Starlink bereikbaarheid
Vlak stukje grond zonder te veel inclinatie.
Oude bomen (geeft aan hoe gezond grond is, en of het water heeft, en dat oude eigenaren er goed voor gezorgd hebben).
En die was gevonden na 8 maanden zoeken.
Na nog eens 1.5 jaar met banken geneuzeld te hebben, heb ik eindelijk eentje gevonden die mijn project ondersteund en accord is gegaan met de hypotheek (hier gelden andere voorwaarden dan in NL) .
Koop is gedaan zoals hieronder aangegeven, op 14-04-2023.
Grond: 1.5 HA
Gebouwen: 4 alle in vervallen staat, waarvan 1tje alleen de muren.
Totaal aantal m2 hoofd gebouw: 140
bij gebouwen totaal: +/- 80 m2
1 HA kan gebruikt worden voor verbouwen van gewassen.
0.5 HA is eucaliptus bos met wat andere bomen.
Het idee hierachter is dat ik zo snel mogelijk daar ga wonen, zodat ik het huis kan bouwen.
In Portugal, is er een wet, dat als het huis voor 1951 gebouwd is, dan zijn er geen licensie nodig.
Niet voor het wonen, niet voor het heropbouwen. Ik hoef alleen de gemeente huis aan te geven wanneer ik ga starten.
Alleen als er verbouwd gaat worden (raam weg, deur andere plaats, draagmuur onderuit) dan zijn er licensies nodig. Dat gaat hier niet gebeuren,
Het project is 30 min verwjidert van elke dichtbijzijnde stad (Monchique, Aljerzus, Lagos)
Dus geen internet, water en riolering. Heb geluk dat er al een electirsche kabel naar het huis loopt.
Oplossingen voor bovengoemde:
Internet, gaat via starlink heb ik al en werkt perfect (heb het eerder gekocht dan dat ik het project had, omdat het gemonteerd moest worden, en getest, om zeker te zijn dat ik mijn bank kan afbetalen, anders was het de moeite niet waard).
water, locale put, hoogstwaarschijnlijk zal ik in de toekomst een water hole aanbrengen.
riolering, Biologische tank die het omvormt naar water. Dat op het land gebruikt kan worden.
Het is op het moment nog in een zeer vroege status.
Stapen die genomen moeten worden:
1.- Lap grond schoonmaken wegens mogelijke brand gevaar in de zomers.
Dit is deels al gedaan, om overzicht te hebben, veiligheid wegens brand. bereikbaarheid van de huizen.
Heb een simpele weg aan laten brengen voor bereikbaarheid van aanvoer materialen.
2.- water voorzieningen regelen (heb een water put, is in de tussentijd operationel dmv een water pomp)
water testen, pomphuisje maken, basis is al gemaakt.
3.- electra aansluiten
heb al een locale bedrijf benaadert, ben aan het wachten voor de activatie datum
4.- een ruine (kleine) ombouwen tot slaap kamer (zeer lage kosten)
5.- huidige opslagruimte ombouwen tot kantoor (er moet vloer in en isolatie op het dak, rest kan hergebruikt
worden.
6.- septic tank (biologish) regelen voor water afvoer en toilet gebruik. Dit wordt dan in schoon water
omgevormt, en afgespoeld op het stuk land dat ik heb.
Heb al offertes aangevraagd, verwacht dat het komende 3 weken geinstalleerd gaat worden. moet afgesproken worden met graafmachine.
7.- Water test afwachten en aducate filters kopen om drinkbaar water te hebben.
Verwacht over 2 weken laatste test results binnen te hebben, dan kan ik filter fabrikanten benaderen en kijken welke oplossing voor mij aducaat is.
Na bovengenoemde stappen ondernomen te hebben, kan ik daar wonen, en kan het grote project beginnen.
Het idee is dat ik er aan het einde van dit jaar woon. En vanaf het moment dat ik er woon, moet ik kijken hoe ik mijn dagen ga indelen. Ik werk op shift basis, dus 4 dagen werken, 2 dagen rust. Bij nachtdients heb ik 4 dagen rust. In de tussentijd ga ik me natuurlijk bezighouden met de bouw.
Het officiele huis is gebouwd op een oude manier, dmv van stenen, klei, cal mix, en geramde aarde.
Hier heet dit soort bouwen taipa.
Ik zal zelfde traditionele bouw methode gebruiken. Voordeel is dat ik niet zo veel bouw materialen nodig heb, nadeel is dat het langer dan normaal duurt, veel uur werk.
Andere voordeel is dat het zeer goed isoleerd, aangezien de muren van minimaal 0.45 m zijn.. (buiten muren).
Dak wordt wel een moderne dak, dakpannen, roofmate 6 cm voor isolatie, en normale structuur.
Weet nog niet wat ik als vloer ga gebruiken. hier moet ik nog over nadenken.
Er zijn technieken om stof vrije aarde vloeren te maken, weet nog niet of het dit wordt, of een wat traditionelere vloer.
Ik will proberen om zoveel mogelijk van het originele huis te behouden.
Dit wordt dus een restoratie project. Het huis heeft best wel mooie stenen muren die ik zichtbaar
zal laten. De rest dat niet mooi is, zal weggewerkt worden achter een laagje klei, cal en dan zal het geverfd worden.
Groeien er dan geen onkruid in?
Nee, er groeit geen onkruid in of andere ongewenste planten. Dit komt door de cal, die voorkomt dat er wortels groeien.
Kantoor, opberg ruimte, en keuken wordt een normale keuken, dit kan ik achter het huis bouwen, aangezien daar nog een vervalen ruine tegen het huis aangebouwd is.
PS dit project wordt een lange traject. Ik heb een 40 uur werk week, via shifts.
Ik moet voorrang geven aan familie, werk, dan huis. En dan pas dit topic
Daarom vraag ik enige gedult als jullie merken dat ik geen updates geplaats heb.
Natuurlijk, hieronder wat bouwplanen, en fotos.
Op het moment is het grote huis zoals hieronder:
:strip_exif()/f/image/1OfLlSaJaekcmJczix8q5lpX.jpg?f=fotoalbum_large)
Het huis is in totaal 140 m2 groot.
Ik kan er nog +/- 20% bij bouwen.
Planen zijn om het als volgt op te bouwen
:strip_exif()/f/image/IuKRhN062yUYi1iRJqZfQQi0.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit wordt +/- 160 m2.
En dan nu wat foto's:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/e11jpgoVHSkD1V9S3AMOj6p0.jpg?f=user_large)
Overzicht van mijn stuk grond. En een beetje uitleg:
1 is het hoofd huis
2 is opslag plaats + hout oven
3 is een ruine zonder dak alleen muur, dit wordt omgebouwd tot tijdelijke slaapkamer / wc
4 2de huis op +/- 150 m afstand
5 locatie water put
Wat plaatjes:
opslagplaats (vroeger was het voor de ezel, die de ploeg voort trok)
je ziet een deel van het hoofd huis, en de oven die tegen de opslagplaats zit.
Huis waar ik uiteindelijk ga wonen, met aan de voorkant de ruine de omgebouwd gaat worden tot slaapkamer.
:strip_exif()/f/image/BUTC4pXk7mjdD7OsSC12euxh.jpg?f=fotoalbum_large)
overzicht van stuk grond, loopt helaam naar de top toe.
:strip_exif()/f/image/IQKYBXaRgXcsUzCBtpT7Qxas.jpg?f=fotoalbum_large)
oude staat van hoofd gebouw:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Wt75eM5Ab9zFf1jN5zb761VW.jpg?f=user_large)
En ja, dit ben ik met een winter jas
het kan hier best wel koud zijn. Zeker zonder dak hehehe
:strip_exif()/f/image/m4ox9UW203AjQgV6tybxs30N.jpg?f=fotoalbum_large)
1 maandje later:
:strip_exif()/f/image/HJED4Sm4LmDyWoovMdsmuuBW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mJDGsJb4pM23cvR67UsOPfwO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zZiuVfGGjvtn4DQZUu1iltNf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9ClBQ3bWX5HQ80d1xTnC8dHh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MS9ROzDTIeJSt9yynf77BXMw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hUgxjtSozVsj9uM6YguqNBy8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GaKWu8QbjtzB2yzwjHUf9VGZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Tijdelijke onderkomen, in een van de bij gebouwen:
:strip_exif()/f/image/rTOJXf7eUYJed7a1eB3Dtcwy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4JXcQ39Fvzu7FCeTjcTvfsWo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BtKLZLn9nHMYb07kHsV115IH.jpg?f=fotoalbum_large)
Muur van 50 cm geramde aarde. Zelfs zonder bescherm laag, nog stevig. Straks met beschermlaag niet stuk te krijgen.
:strip_exif()/f/image/H6alD2wa8demN0PRZq0ViyoQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Tijdelijke electrische installatie voor power tools, 16A, Kan maar 1 tergelijkertijd gebruiken, maar is voorlopig genoeg.
:strip_exif()/f/image/JfpXaUohHt0u83NjEnEMWvgC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uXW5uJ510X67Wd3vR9LwzZW5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lD1jBecRyIx2HK5lBlShjmSl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yV4M5SVZ8BaCmi50L2ubhGKL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xgPZVquuW2hNW3jw8Q1Wm6BC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MOuP0dH3vKkwFNstZ0r4rm9w.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bJJakx7BebzO3BUFMz6G1iYc.jpg?f=fotoalbum_large)
Er moet nog een hoop gebeuren. Dat is zeker. Momenteel zijn we aan het focusen op bovengenoemde basis structuur, zodat ik er kan wonen.
Daarna zal de rest komen.
Ik heb een aparte topic aangemaakt, omdat Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 voornamelijk op de Nederlandse markt gericht is.
Afgezien daarvan, denk ik dat dit een ander soort bouwen is. Het zal een combinatie gaan worden van traditioneel en "normaal" bouwen worden.
In de loop van de week zal ik wat videos plaatsen (even wat gezichtjes wegwerken
Degene die julie hier zien zijn familie, en eigenaar van de graaf machine.
Heb toesteming aan een modje gevraagd om dit topic te openen.
Dank daarvoor.
PS over eventuele taal fouten, ben geen native Nederlander, heb wel mijn volledige school traject in NL gevolgt, hoedan ook, het is best mogelijk dat hier en daar wat taal fouten insluipen. Hoop dat ik de ergste eruit gevist heb