Gaaf!!
Ook die kurkboomdingen. Leuk.
Ook die kurkboomdingen. Leuk.
Ons gehucht zit ook niet aan de waterleiding en krijgt water uit een bron in het bos. Dat water wordt tweemaal gefilterd: een filter om zand eruit te halen en dan nog een UV filter tegen bacteriën.fcs schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 20:08:
[...]
In dit geval is het nodig ik wil niet aan het water systeem aangesloten worden. Weet nog niet of het water 100% veilig is om te drinken, afgezien daarvan, kan ik helaas niet 100% op de waterput vertrouwen, in terms of beschikbaarheid van het water. Dit komt omdat het in de zomer zeer veel opdroogt. Nu is het vol, de afgelopen zomer, had ik in een andere put die er al was, geen water. Deze is dieper, en had wel water, 2 meter.
Hello. Is it me you're looking for?
Dat is inderdaad wat ik wil proberen te regelen. Wil even proberen om UV filters tegen te gaan.iamerwin schreef op zondag 18 februari 2024 @ 10:27:
[...]
Ons gehucht zit ook niet aan de waterleiding en krijgt water uit een bron in het bos. Dat water wordt tweemaal gefilterd: een filter om zand eruit te halen en dan nog een UV filter tegen bacteriën.
Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen, in #TMF is altijd wat te doen. || http://quotes.negotiator.nl/7270 || /16 at work
Ik probeer zoveel mogelijk naturlijke filters te gebruiken. UV filter dood namelijk ook de goede bacterie die in het water zit, en die wij dagelijks nodig hebben.Electrowolf schreef op zondag 18 februari 2024 @ 23:32:
Wat is er erg aan een UV filter? Ik heb er geen verstand van, maar op basis van de naam zou ik denken dat je UV licht op het water laat schijnen. Of gaat het dan puur om het stroomgebruik?
Over welke bacterieeen hebben we het dan?fcs schreef op zondag 18 februari 2024 @ 23:49:
[...]
Ik probeer zoveel mogelijk naturlijke filters te gebruiken. UV filter dood namelijk ook de goede bacterie die in het water zit, en die wij dagelijks nodig hebben.
Osmosis doet dat ook.
Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier
Dat is een goede vraag. Ik weet alleen van artikelen die ik gelezen heb.Boudewijn schreef op maandag 19 februari 2024 @ 00:40:
[...]
Over welke bacterieeen hebben we het dan?
Ik ben wel gefascineerd door je standpunt m.b.t. bacteriën.fcs schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 02:44:
[...]
Dat is een goede vraag. Ik weet alleen van artikelen die ik gelezen heb.
Moet even er dieper op ingraven.
Maar weet wel dat in ons lichaam een evenwicht is van bacterien. maar goed, we gaan hier teveel offtopic.
Afgelopen 3 dagen ben ik weer bezig geweest.
Zal binnen kort een kort overzichtje plaatsen.
Er is mij geen literatuur bekend waarin aangetoond (of zelfs gesuggereerd) wordt dat bacteriën in drinkwater gezond is. Mocht iemand (wetenschappelijke) artikelen kennen die dit wel bewijzen dan hoor ik het graag.fcs schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 02:44:
[...]
Dat is een goede vraag. Ik weet alleen van artikelen die ik gelezen heb.
Moet even er dieper op ingraven.
fcs schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:38:
[...]
Vraag prijs voor 160 m2 ruine, plus 1.5745 Ha (ruim 1.5 Ha) was 120.000€
Heb de prijs naar beneden weten bij te stellen.
Heb 78.000€ geleent van de bank, met 20.000€ eigen inleg.
Dus totaal 98.000€
Is het nu bij de 4g test niet handiger om een prepaid sim te nemen? Volgens mij zijn juist in Portugal, Spanje en Italië de prepaid bundels voor internet goed en ruim.Dan zit je ook niet meteen aan een extra abonnement vast.fcs schreef op zondag 18 februari 2024 @ 23:49:
[...]
Ik probeer zoveel mogelijk naturlijke filters te gebruiken. UV filter dood namelijk ook de goede bacterie die in het water zit, en die wij dagelijks nodig hebben.
Osmosis doet dat ook.
Hoe dan ook, het moet gefiltert worden. Dus van de 2 heb ik eerlijk gezegt liever UV dan Osmosis.
Terug komend op het internet verhaal,
Heb een paar dagen in mijn kantoortje gewerkt, 8 werkuren per dag.
Ging perfect, totdat de kabel van starlink dood ging... Geen flauw idee waarom. Maar liever nu dan wanneer ik er woon.
Moet dus iets van een backup hebben.
Hier moet ik meerdere dingen in meewegen, bedrijf geeft een backup, maar is een ISP die geen antenes heeft in de zone (4g backup).
Moet het zelf betalen. Heb de mogelijkheid om een 2de sim te nemen (data only) bij een vaste abonnement, wat ik ook ga doen.
Waarom geen life straw Bron pomp membraan?fcs schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:13:
[...]
Dat is inderdaad wat ik wil proberen te regelen. Wil even proberen om UV filters tegen te gaan.
Mocht het echt niet anders kunnen, dan een UV filter (natuurlijk, vele malen kleiner dan die jullie gebruiken, gaat max voor 2 a 4 personen worden).
Er zijn ook osmosis filters, maar die zijn erger dan UV filters.
Even kijken welke het gaat worden.
[ Voor 21% gewijzigd door boombes op 23-02-2024 20:28 ]
11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942
[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 23-02-2024 22:27 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
[ Voor 28% gewijzigd door fcs op 17-03-2024 17:44 ]
[ Voor 24% gewijzigd door fcs op 26-03-2024 08:35 ]
[ Voor 39% gewijzigd door Jron667 op 30-03-2024 10:47 ]
Een aantal tips, het is aan jou wat je er mee doet:fcs schreef op zondag 24 maart 2024 @ 09:03:
Het zwarte doek wat jullie daar zien is om te voorkomen dat onkruid groeit.
Het laat water door, maar geen zonlicht, waardoor onkruid niet groeit.
Tevens ga ik morgen een ketting-zaag halen om hout te zagen, omdat degene die ik had van mijn broer was, en hij hem terug moest.
In dit geval haal ik gelijk een zaagbroek erbij.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Geen ervaring mee, maar hier een voorbeeld:Jron667 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 10:22:
Die metalen dingen voor schuren ken ik niet, kan je mij de Portugese naam doorgeven, is wel handig om in huis te hebben.
[ Voor 6% gewijzigd door Wild Chocolate op 30-03-2024 12:15 ]
Dank je, ik ga het wel vinden zo. Op Amazon Spanje is ie 3 euro goedkoper (heb Prime Spanje).Wild Chocolate schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 12:15:
[...]
Geen ervaring mee, maar hier een voorbeeld:
https://www.amazon.nl/Hou...jpschijven/dp/B09CY959PK/
En wat meer varianten (deze is 2 keer zo duur bij .nl, dus even de Duitse link):
https://www.amazon.de/Bay...lschleifer/dp/B072DVNFWW/
De naam "Blackbiter" bevestigt me wel in mijn vermoeden dat je je slijper goed vast moet houden met zo'n schijf erop
Mee eens. Ik zie eerlijk gezegd meeste onkruid als genezende planten. Ik schrijf "onkruid" omdat dat makkelijker leest voor de meeste mensen. Een van de verhoogde beden die ik ga maken is voor "onkruid"Yaksa schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 10:33:
[...]
Een aantal tips, het is aan jou wat je er mee doet:
Onkruid bestaat niet, je kan het hooguit hebben over planten die ergens gaan groeien waar je ze op dat moment niet wil hebben, ongewenste plantengroei dus. Overigens gaat dat doek maar tijdelijk werken, heel veel plantenzaad komt gewoon aanwaaien of wordt door beestjes verspreid.
Geheel mee eens, ik heb een stilh helm met gelaats bescherming/bril. Die gebruik ik voor het strimmen. Is ook goed voor ketting zaag.V.w.b. die zaagbroek kopen; als je toch in die winkel staat, neem dan gelijk een gelaatsscherm mee, je ogen zijn nogal belangrijk, en er zijn ook gelaatsschermen met gehoorbescherming er aan, je wilt na je verbouwing ook nog wat kunnen horen.
thnk! hoop dat het komende week iets minder regent. Dan kan ik eindelijk event schade opnemen en herstellen (er zijn een aantal land verschuivingen geweest bij andere mensen in de omgeving)Keep up the good work!
@Henvar HAHAHAHAHAHenvar schreef op woensdag 24 april 2024 @ 13:00:
Hoe gaat het met de verbouwing? Toch niet weggespoeld hè?
[ Voor 24% gewijzigd door fcs op 24-04-2024 17:04 ]
Geweldig om te lezen, goed bezig! En als je relatie dit overleeft, dan overleeft ie alles.Met andere worden, genieten van wat er is.
Niet zeuren van wat er niet is.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
@franssie zit tussen relaties in dus kan ik me 2000% concentreren hierop.franssie schreef op woensdag 24 april 2024 @ 17:11:
@fcs
[...]
Geweldig om te lezen, goed bezig! En als je relatie dit overleeft, dan overleeft ie alles.
Niet echt, wel voorbeeld van mensen die het al gedaan hebben, waar ik ook heel veel van mijn inspiraties heb gehaalt.Masvic schreef op woensdag 24 april 2024 @ 17:16:
Waarschijnlijk al benoemd, maar je zou van dit project ook een goedlopend youtube kanaal kunnen maken...
GAAF, GAAF, GAAF.fcs schreef op woensdag 24 april 2024 @ 16:54:
Iets wat ik me afgelopen weken gerealiseerd heb, is dat ik mijn droom aan het waar maken ben.
En in de tussentijd ook aan het beleven ben.
En wat heeeeel veeel mensen vergeten, het is zeer bijzonder om in je stukje land, of huisje (ook al is het maar 1 kamer) een theetje te doen, of filmpje te paken op een laptopje...
Met andere worden, genieten van wat er is.
Ik heb er geen verstand van, maar hecht dit voldoende? Dus zitten die schuine tweede delen, die juist zijn om het waterpas te maken, echt vast aan die onderste delen?fcs schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:19:
De basis van de beton blokken zijn klaar, moeten nu nog drogen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik weet niet of het nodig is, mogelijk is en nut heeft, maar kun jij iets maken waarmee je je douchewater opvangt en het doorlust om je wc mee door te spoelen? Of maak je een 'droog/compost wc' (ben ik vergeten als je dat al eerder verteld hebt).fcs schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:19:
Water deposits aansluiten en door trekken naar het huis/wc/duche
Gaat dat werken? En moet het werken? Moet je dat dan om heel je erf aanleggen?fcs schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 14:06:
Dit is overduidelijk bewijs van wilde zwijnen die hier grond om hebben zitten vroeten om voer te vinden.
Paddestoelen, eikels ect ect.
Moet echt een hek met schrikdraad plaatsen...
De beton bloken zijn water pas. Heb een hoogte genomen, en die over gebracht naar de andere bloken.Truus01 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 22:29:
[...]
GAAF, GAAF, GAAF.
Ik had een tijdje een beperkte verbinding en dus even niet meer naar al je foto's en vorderingen gekeken, maar wat blijft het gaaf om je vervolgen te lezen en te zien.
Goed bezig. Zowel met de bouw, als je realisatie en het genieten.
Paar vraagjes/opmerkingen.
[...]
Ik heb er geen verstand van, maar hecht dit voldoende? Dus zitten die schuine tweede delen, die juist zijn om het waterpas te maken, echt vast aan die onderste delen?
Ik kan me voorstellen dat juist als er veel gewicht opkomt het op die plek los kan komen en van elkaar afschuift.
Maar nogmaals, geen verstand van, geen idee hoe goed zo'n tweede 'laag' hecht op die eerste.
In dit geval is dat niet nodig. Het water gaat hoe dan ook altijd weer terug naar het land, gefilterd via een tank waar het opgevangen wordt (fossa).Ik weet niet of het nodig is, mogelijk is en nut heeft, maar kun jij iets maken waarmee je je douchewater opvangt en het doorlust om je wc mee door te spoelen? Of maak je een 'droog/compost wc' (ben ik vergeten als je dat al eerder verteld hebt).
Ik vind het in Nederland zo stom dat we vers drinkwater door de wc spoelen en het nog behoorlijk schone douchewater ook zo het riool op doen. Ik zou best het douchewater op willen vangen om daar de wc mee te spoelen. Alleen zijn die opties hier niet te betalen en nooit terug te verdienen. (Maar zou wel drinkwaterbesparend zijn.) Maar aangezien jij toch nog leidingwerk moet leggen, is het wellicht een mogelijkheid bij jou.
Helaas moet het wel. Heb ze al aan mijn deur gehoord.Gaat dat werken? En moet het werken? Moet je dat dan om heel je erf aanleggen?
Zijn er andere manier om ze weg te houden? Of bv dat ze naar sommige plekken gelokt worden, zodat ze op andere plekken wegblijven?
(Ik vind het zo zonde van een mooie open omgeving dat er dan iets van een hek of draad of zo staat.)
[ Voor 38% gewijzigd door Vaevictis_ op 01-05-2024 07:35 ]
Inderdaad een huge project.Vaevictis_ schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 07:32:
Gaaf hoor @fcs ik kijk ook al langer naar een stukje grond in portugal (spreek de taal helaas niet). Ben niet vies van verbouwen, maar wat een project. Wel erg gaaf om te doen.
Echt een droom om zo'n project op te pakken.
Komen er ook zonnepanelen en een kleine batterij? Ik weet niet hoe betrouwbaar de energievoorziening is in jouw gebied? Als je toch bezig bent met elektra, neem je dan meteen overspanningsbeveiliging mee?
Wat voor installatie zit je aan te denken qua vermogen/capaciteit? Wss is het slimmer om de spullen in NL te bestellen, een vd weinige dingen die hier (relatief) goedkoop zijn.fcs schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 08:16:
[...]
Inderdaad een huge project.
Daarom moet ik het verdelen over verschillende maanden/jaren. En onderverdelen in kleinere projecten om het overzichtelijker te maken. Anders raak ik de overzicht kwijt.
Wil inderdaad zeer graag zonepanelen hebben. Echter, niet via een energie bedrijf. Prive aanschaven. Die krengen zijn helaas best wel duur. Heb een installatie nodig tussen de 10 a 15k nodig... (baterijen zijn duuuuur).
Yep. overspanningsbeveiliging komt erin. Zodra de meterkast is gemaakt en verplaatst is, zodat ik het niet 2 x hoef te doen.
Daarnaast is electra in mijn regio best wel stabiel. Misschien omdat er weinig huizen zijn (op het moment nog wel).
Zo, nu is het tijd om even horizontaal te gaan...
Graveyard shift zit erop...![]()
Eens! Ik zag vorige week 450Wp bifacials glas/glas voor 69 euro per stuk. Als je toch een flink stuk perceel hebt kun je ze rechtop plaatsen als schutting en heb je nog meer opbrengst. Is ook makkelijker te installeren.bbbrumbrum schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 08:52:
[...]
Wat voor installatie zit je aan te denken qua vermogen/capaciteit? Wss is het slimmer om de spullen in NL te bestellen, een vd weinige dingen die hier (relatief) goedkoop zijn.
De prijzen van zonnepanelen vallen toch wel mee? Bij Leroy Merlin (in Portugal) koop je 410 watt panelen nu voor 87 euro per stuk, dat is de laagste prijs die ik in de laatste paar jaar heb gezien. Alleen als je ze laat installeren, moet dat eigenlijk voor registratie?, is het een stuk duurder.fcs schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 08:16:
[...]
Inderdaad een huge project.
Daarom moet ik het verdelen over verschillende maanden/jaren. En onderverdelen in kleinere projecten om het overzichtelijker te maken. Anders raak ik de overzicht kwijt.
Wil inderdaad zeer graag zonepanelen hebben. Echter, niet via een energie bedrijf. Prive aanschaven. Die krengen zijn helaas best wel duur. Heb een installatie nodig tussen de 10 a 15k nodig... (baterijen zijn duuuuur).
Yep. overspanningsbeveiliging komt erin. Zodra de meterkast is gemaakt en verplaatst is, zodat ik het niet 2 x hoef te doen.
Daarnaast is electra in mijn regio best wel stabiel. Misschien omdat er weinig huizen zijn (op het moment nog wel).
Zo, nu is het tijd om even horizontaal te gaan...
Graveyard shift zit erop...![]()
Daar zit ik ook aan te denken. Probleem hiermee is wel de transport.bbbrumbrum schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 08:52:
[...]
Wat voor installatie zit je aan te denken qua vermogen/capaciteit? Wss is het slimmer om de spullen in NL te bestellen, een vd weinige dingen die hier (relatief) goedkoop zijn.
Zie hierboven.Vaevictis_ schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:44:
[...]
Eens! Ik zag vorige week 450Wp bifacials glas/glas voor 69 euro per stuk. Als je toch een flink stuk perceel hebt kun je ze rechtop plaatsen als schutting en heb je nog meer opbrengst. Is ook makkelijker te installeren.
Zou het wel weten. Maar dan moet je eerst een goede elektrische installatie hebben anders kan het niet. Neem aan dat je voor de stroom die je teruglevert niets krijgt? Dan zou ik niet te veel opwek nemen zeker niet zonder batterijen. Valt wel mee wat dat kost tegenwoordig heb je voor 5K al een redelijke installatie.
Zag nu pas je berichtje.Jron667 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:05:
[...]
De prijzen van zonnepanelen vallen toch wel mee? Bij Leroy Merlin (in Portugal) koop je 410 watt panelen nu voor 87 euro per stuk, dat is de laagste prijs die ik in de laatste paar jaar heb gezien. Alleen als je ze laat installeren, moet dat eigenlijk voor registratie?, is het een stuk duurder.
[ Voor 67% gewijzigd door fcs op 02-05-2024 08:02 ]
Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's
[ Voor 15% gewijzigd door Jron667 op 02-05-2024 11:51 ]
Ho wooow.Peter4142xj schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 05:01:
Goedemorgen, een geweldig verhaal, ik bewonder jullie zeer. Niet te vergelijken met het gehannes van Nederlanders in tv programma's zoals bv Ik vertrek :-)).
Mochten jullie indien nodig een handje er bij willen hebben, ik ben regelmatig voor langere tijd in portugal. Van vele markten thuis, 40 jaar zelfstandig klusser geweest. Uiteraard belangeloos omdat ik dit geweldig vind.
Succes voor nu, en geniet van jullie inspanningen!
Ik zou de koperendraad niet solderen maar mechanisch klemmen. Er kan bij een blikseminslag genoeg warmte ontwikkeld worden om de soldeerverbinding te laten smeltenfcs schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 01:38:
...
Aan de wallmount zelf zal ik een hoekje de verf weg schuren, en een klein gaatje boren.
Daarin een schroef met moer doen, en daar dan een aardlek op bouwen voor bliksem bescherming.
Dit wordt een koper draad van +/- 14 awg, die aan de andere kant op een koper paal (heb ik al) van 1 cm breed en anderhalf meter lang gesoldeerd word en de grond in geslagen gaat worden.
...
Dank hiervoor, hier ga ik rekening mee houden. Waarschijnlijk zal ik een moer ofzo moeten inschroeven, en op de koperendraad een rond ding op klemmen. Heb deze methode ook vaak genoeg gezien. Denk dat dit idd beter is dan soldere, dat uit elkaar kan spaten of smelten.TheoQ schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 14:49:
[...]
Ik zou de koperendraad niet solderen maar mechanisch klemmen. Er kan bij een blikseminslag genoeg warmte ontwikkeld worden om de soldeerverbinding te laten smelten
[ Voor 100% gewijzigd door fcs op 08-05-2024 15:11 ]
Opper-prutser
Dit is een standaard voorbeeld:fcs schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 15:07:
Dank hiervoor, hier ga ik rekening mee houden. Waarschijnlijk zal ik een moer ofzo moeten inschroeven, en op de koperendraad een rond ding op klemmen. Heb deze methode ook vaak genoeg gezien. Denk dat dit idd beter is dan soldere, dat uit elkaar kan spaten of smelten.
@sjorsjuhmaniac Dank je WEL!!!!sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 19:51:
[...]
Dit is een standaard voorbeeld:
https://www.elektramat.nl...-messing-o12-5-mm-200095/
Heb er aan gedacht, echter, het gaat om 100 meter.bbbrumbrum schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 08:59:
Met stofzuiger een hele lichte/flexibele draad erdoorheen zuigen, daar vervolgens een degelijke trek draad ermee intrekken, daarna kun je de uiteindelijke kabels trekken.
Een stofzuiger vasttapen op het uiteinde en een lichte draad met een veertje (van een vogel) oid werkt echt best goed hoor. Een bouwzuiger kan aardig wat lucht verplaatsen.fcs schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 10:04:
[...]
Heb er aan gedacht, echter, het gaat om 100 meter.
Vermoed dat een stofzuiger niet genoeg kracht heeft om dat door te zuigen.
Wat ik wel ga doen, is aan de uiteinde (er word al een sterke dune draad gebruikt) een schroef machine gebruiken. Een stukje staal aan de uiteinde van de boormachine, en rollen maar.
Denk dat ik hier mee wel lukt om draad te trekken.
Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier
75m met een bouw-stofzuiger. YouTube: Pulling Long Cable Through Underground Conduitfcs schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 10:04:
[...]
Heb er aan gedacht, echter, het gaat om 100 meter.
Vermoed dat een stofzuiger niet genoeg kracht heeft om dat door te zuigen.
Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen, in #TMF is altijd wat te doen. || http://quotes.negotiator.nl/7270 || /16 at work
De grond is heel belangrijk, als je die goed in balans hebt rond je huis kan dat zomaar het verschil maken tussen afbranden en blijven staan. Ooit een video gezien over een studio die was blijven staan puur en alleen omdat de grond en vegetatie rondom het huis erg goed was. Niet omdat er niets stond. Even doorskippen naar ‘Fire’.Electrowolf schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:07:
Hoe zit dat eigenlijk met "land schoonmaken" en "biodiversiteit"?
Ik snap dat je voor de brandveiligheid niet wil dat het vuur makkelijk bij je huis komt. Maar is "schoon" ook echt alles kaal of mag er dan wel nog iets staan? Want als alles echt kaal is dan heb je weer meer gevaar voor modderstromen, extreme hitte en is het slecht voor de dieren en planten die er dan niet kunnen leven.
Zit daar nog iets van een balans in?
[ Voor 8% gewijzigd door CornermanNL op 14-05-2024 13:23 ]
In 2022 waren we in VS in een gebied waar de jaren ervoor veel grote bosbranden waren geweest. Vreselijk om te zien hoe hele dorpen waren weggevaagd en opnieuw moesten worden opgebouwd. Lokaal was er een voorlichtingscentrum dat liet zien hoe de resterende natuur wordt aanpakt om nieuwe bosbranden te voorkomen. Er worden stroken oude bomen gekapt, omdat die branden als een fakkel en nauwelijks bereikbaar zijn. De jonge aanplant op die stroken maakt het hele bos beter bereikbaar voor de brandweer en is minder gevoelig voor brand.Electrowolf schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:07:
Hoe zit dat eigenlijk met "land schoonmaken" en "biodiversiteit"?
Ik snap dat je voor de brandveiligheid niet wil dat het vuur makkelijk bij je huis komt. Maar is "schoon" ook echt alles kaal of mag er dan wel nog iets staan? Want als alles echt kaal is dan heb je weer meer gevaar voor modderstromen, extreme hitte en is het slecht voor de dieren en planten die er dan niet kunnen leven.
Zit daar nog iets van een balans in?
[ Voor 8% gewijzigd door Toke_gt op 16-05-2024 08:27 ]
klopt. Beste moment om te maaien / onderhoud van landouw is net voor de zomer. De hitte zorgt er verder voor dat het minder snel groeit. Tenzij er irrigatie ligt. Dan is het gewoon dwijlen metJron667 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 21:50:
Ik heb twee weken geleden gemaaid, maar ik zie er weinig meer van, het blijft als een gek groeien hier door het koele weer. Ik hoop dat het bij jou wegblijft, de komende weken zien er nog redelijk koel uit.
met betrekking tot de stofzuiger, TOP TIP!!!!bbbrumbrum schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 08:59:
Met stofzuiger een hele lichte/flexibele draad erdoorheen zuigen, daar vervolgens een degelijke trek draad ermee intrekken, daarna kun je de uiteindelijke kabels trekken.
Ja, dat weet ik, maar ja moet toch verplicht het terrein schoonmaken voor het einde van de maand. Nou ja, met de huidige temperaturen wordt het heel snel geel nu.fcs schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:55:
klopt. Beste moment om te maaien / onderhoud van landouw is net voor de zomer. De hitte zorgt er verder voor dat het minder snel groeit. Tenzij er irrigatie ligt. Dan is het gewoon dwijlen met
de kraan open..
Mooi idee, sommige mensen zetten er gewoon een geglazuurde tegel schuin in. Ik heb zo'n ding met van plastic gekocht, maar na vier jaar begint dat ding toch slecht te worden.fcs schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:55:
Wc is een kompost wc, dus moet een manier bedenken om plas en solide van elkaar te scheiden (heb al iets bedacht), anders is het een bak kopen van 60euro...
Wasbak erin schroeven, we hebben er al eentje.
[ Voor 32% gewijzigd door Jron667 op 27-05-2024 23:28 ]
Ik zit te denken om een emer te kopen, en de onderkant ervan te gebruiken om een deksel ervan te maken, en erop te zeten, waar de solides in vallen. Dan kunnen mannen plassend staan. De afneembare deksel kan ik pas gaan maken wanneer het product is aangekomen, zodat er even naar gekeken kan worden, en wat tests gedaan kunnen worden. Misschien kan ik wel iets met magneten maken om het op zijn plaats te houden ofzo.Jron667 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 18:56:
[...]
[...]
Mooi idee, sommige mensen zetten er gewoon een geglazuurde tegel schuin in. Ik heb zo'n ding met van plastic gekocht, maar na vier jaar begint dat ding toch slecht te worden.
[ Voor 5% gewijzigd door fcs op 28-05-2024 08:40 ]
Qua schoonmaken van toiletruimte geeft dat doorgaans veel meer werk dan zittend plassen.fcs schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 08:37:
[...] Dan kunnen mannen plassend staan.
Mee eens, maar goed, ga maar eens iemand proberen zittend te laten plassen in een afgesloten ruimte, die al gewend is om 20 / 30 /40 jaar of meer staand te plassen.. Je kunt altijd vragen en een plaatje neer zeten, maar "opvoeden" is helaas wat lastiger, en waarschijnlijk ook niet de bedoeling.Toke_gt schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 08:48:
[...]
Qua schoonmaken van toiletruimte geeft dat doorgaans veel meer werk dan zittend plassen.
Ooooooh... ik zit al een hele tijd naar plaatjes van omgespitte aarde te kijken. "Wat doet hij toch allemaal?" Het verbouwen van het huis zit later in de planning? Eerst de grond en voorzieningen?fcs schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 09:12:
Even een kleine schets van wat ik denk aan "moestuin" gemaakt gaat worden.
You take the blue pill – the story ends and you believe whatever you want to. You take the orange pill – you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes. Huis uit 1910
Zit absolut in de planning.Refrag schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 09:24:
[...]
Ooooooh... ik zit al een hele tijd naar plaatjes van omgespitte aarde te kijken. "Wat doet hij toch allemaal?" Het verbouwen van het huis zit later in de planning? Eerst de grond en voorzieningen?
[ Voor 33% gewijzigd door fcs op 28-05-2024 10:43 ]
If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA
Ik snap je, echter, momenteel ga ik niet voor de proffesionele setup. Is ook niet nodig.Saffie_time schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 12:18:
Uhm ik denk niet dat bewateren met 20 minuten om de dag ervoor zorgt dat je optimaal irrigatie toepast.
Welke sproeiers heb je? Welke diameter buis? Hoeveel druk komt er uit de pomp?
Dat zijn allemaal zaken die de verspreiding van e water uit de sproeiers beïnvloeden. Als je toch een aanstuurunit hangt denk dan ook aan bodemsensoren die aangeven of je water moet geven of niet... Dan gaat het volautomatische maar ik vrees dat je wateropslag niet voldoende is voor de stukken die je hebt.
Bedenk ook dat het irrigatie alleen de oorlog niet wint.fcs schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:08:
[...]
Ik snap je, echter, momenteel ga ik niet voor de proffesionele setup. Is ook niet nodig.
Er zijn hier systemen als ze goed ingesteld zijn, dan is 20 min per dag meer dan voldoende.
Momenteel gebruik ik geen pomp om water te geven, komt direct uit de tank, zonder water druk. Heb genoeg hoogte om water overal te krijgen.
De pomp komt in een latere stadium.
De moes tuin wordt op het moment zo bewaterd, en heeft genoeg water.
Dus met de bomen gaat het ook ok zijn. Mocht het zo zijn dat 20 min idd niet genoeg is, dan doe ik 30 min. Maakt mij niks uit, komt allemaal uit de put.
Geloof me, water opslag gaat meer dan genoeg zijn.
Vorige eigenaren gaven het hele stuk land (1 ha) water vanuit de water tank.
En zij hadden alles beplant, ik ga maar een klein stukje gebruiken, en klein schalig doen.
Water tank wordt ook bijgevult vanuit de put, die heeft meer dan genoeg water, ook in de zomer.
Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)
Ik lees dit wel vaker, terwijl het gedeelte na onkruid bestaat niet de meest gangbare definitie van onkruid isYaksa schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 10:33:
[...]
Onkruid bestaat niet, je kan het hooguit hebben over planten die ergens gaan groeien waar je ze op dat moment niet wil hebben, ongewenste plantengroei dus.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Ik snap wat jullie allebei bedoelen.FirePuma142 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:46:
[...]
Ik lees dit wel vaker, terwijl het gedeelte na onkruid bestaat niet de meest gangbare definitie van onkruid is
Ok, ik heb zo'n ding. Werkt perfect, het grappige is dat wij het gewoon in onze sceptische tank gooien. Omdat we een huis aan het bouwen zijn staat de sceptische tank er al (nou ja, het is aantal gestapelde betonnen ringen met grind erin). Ik heb ervoor gezorgd dat het niet wc-water op een andere plek de tank binnenkomt, ik heb een aantal emmers compost met wormen erin gegooid. Het is nu dus eigenlijk een wormenbak.fcs schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 08:37:
[...]
en om de 4 jaar zo een ding te kopen vind ik wel ok:
Kijk eens naar wicking beds, die ga ik ook nog bouwen.fcs schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:29:
Dank voor de tip, zal het mee nemen.
Zoals hier boven al een paar keer aangegeven, ik zit te denken om gebruik te maken van verhoogde beden hier en daar. Momenteel niet in gebruik wegens gebrek aan tijd om ze te maken.
Dank voor de tip, zal er naar kijken.Jron667 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:18:
[...]
Kijk eens naar wicking beds, die ga ik ook nog bouwen.
[ Voor 3% gewijzigd door trommelaap op 30-05-2024 11:50 ]
You should never underestimate the predictability of stupidity | PVoutput: Franeker - ZZW 3440WP
Mijn trukje die ik hiervoor gebruik:trommelaap schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:50:
Wat een gaaf project en leuk topic om te volgen. Knap dat je het overzicht kunt bewaren op een dusdanig groot project. Ik had daar zelf met het aftimmeren van een (vrij simpele) aanbouw al moeite mee.
Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's
fcs schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:46:
Nu ik op mijn werk zit, en een nationale vrije dag is, kan ik rustig even over mijn water situatie na denken.
Met de materialen die ik gekocht heb, ga ik de volgende schets na bouwen:
[Afbeelding]
Wat zien we hier:
Een water pomp met balon, die geeft 3.8 bar uit.
Die stuurt het water aan naar de 2 sendiment filters, en 1 active carbon filter
Daarnaast gaat het naar een Geekplus hole house UV filter.
De 2 huizen worden vanaf de UV filter gevoed.
Even uitleg geven met betrekking tot kleur:
Blauw/paars zijn de multi lagen water pijpen.
Rood zijn kranen in de pijp om sectoren af te sluiten, en mocht het nodig zijn de filters te bypassen. Dan krijgen de huizen in ieder geval water, mocht er problemen zijn met de filters.
Geel zijn kranen naar buiten de systeem toe. Om af te tappen, en om evnt de buizen leeg te krijgen, zodat die vervangen kunnen worden bij schade.
De water pomp heb ik al, UV filter is onderweg vanuit amazon.
Moet nog de pijp regelen, wordt 1 inch naar de huizen toe, en vanaf de ingang normale diameter.
De kranen moeten nog gekocht worden.
We gebruiken hier in Portugal een soort pijp dat een multie lagen pijp is, met krimp aansluitingen naar alles wat T stukken en 90 graden elebogen ect ect.
Buigzame buis, best wel makkelijk.
Dit materiaal wordt komende week gekocht, dan kan ik bij de water depoists een hoekje vrijmaken zodat daar met planken een kleine hokje dicht getimmerd kan worden.
Of ik maak iets van tegels, dan kan ik gelijk leren om tegel wanden te maken. Goed projectje hiervoor, hoeft niet 100% perfect, en geeft me meer ervaring.
Moet een hokje worden van 1.5 meter lang met iets van 1.90 meter hoog.
En als je de drain open laat. Weet je zeker dat er geen ongefilterd water je systeem in lekt.Aight! schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 23:05:
Je kan in je bypass leiding eventueel nog een drain en kraan/klep zetten op het laagste punt. Als je die route niet gebruikt loopt die leeg en geen kans op legionella.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Ik zou adviseren om nog iets verder naar je scenario's en je opties te kijken. Ik zou extra items toevoegen en je layout iets veranderen.fcs schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:46:
Nu ik op mijn werk zit, en een nationale vrije dag is, kan ik rustig even over mijn water situatie na denken.
Met de materialen die ik gekocht heb, ga ik de volgende schets na bouwen:
Wat zien we hier:
Een water pomp met balon, die geeft 3.8 bar uit.
Die stuurt het water aan naar de 2 sendiment filters, en 1 active carbon filter
Daarnaast gaat het naar een Geekplus hole house UV filter.
De 2 huizen worden vanaf de UV filter gevoed.
Even uitleg geven met betrekking tot kleur:
Blauw/paars zijn de multi lagen water pijpen.
Rood zijn kranen in de pijp om sectoren af te sluiten, en mocht het nodig zijn de filters te bypassen. Dan krijgen de huizen in ieder geval water, mocht er problemen zijn met de filters.
Geel zijn kranen naar buiten de systeem toe. Om af te tappen, en om evnt de buizen leeg te krijgen, zodat die vervangen kunnen worden bij schade.
De water pomp heb ik al, UV filter is onderweg vanuit amazon.
Moet nog de pijp regelen, wordt 1 inch naar de huizen toe, en vanaf de ingang normale diameter.
De kranen moeten nog gekocht worden.
We gebruiken hier in Portugal een soort pijp dat een multie lagen pijp is, met krimp aansluitingen naar alles wat T stukken en 90 graden elebogen ect ect.
Buigzame buis, best wel makkelijk.
Dit materiaal wordt komende week gekocht, dan kan ik bij de water depoists een hoekje vrijmaken zodat daar met planken een kleine hokje dicht getimmerd kan worden.
Of ik maak iets van tegels, dan kan ik gelijk leren om tegel wanden te maken. Goed projectje hiervoor, hoeft niet 100% perfect, en geeft me meer ervaring.
Moet een hokje worden van 1.5 meter lang met iets van 1.90 meter hoog.
[ Voor 16% gewijzigd door fcs op 31-05-2024 10:17 ]
[ Voor 7% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 02-06-2024 13:21 ]
Ik snap je hoor, 100%. En dank voor de compliment.Corrit schreef op maandag 3 juni 2024 @ 05:58:
Als ik dit alles lees ben ik toch verrekte blij dat mijn volledige watervoorziening voor €15/maand voor mij wordt geregeld.![]()
Maar verder natuurlijk erg veel respect voor wat je daar allemaal doet @fcs ! Prachtig project!
Dat is een goed idee!!sjorsjuhmaniac schreef op zondag 2 juni 2024 @ 13:19:
Ik zat nog eens te kijken en nog iets schoot me te binnen;
Ik zou zorgen dat er een mogelijkheid is om de pomp te laten draaien waarbij je het water terug in de ibc pompt. Dit kan handig zijn als je bv 1 ibc hebt die flink vervuild is waarbij je het water meerdere keren over je filter(s) wil circuleren. Kan ook handig zijn in geval van weinig water verbruik; ik neem aan dat je een minimum circulatie in je systeem wilt hebben om te lang stilstaan te voorkomen. Met de return line ,zwart, kan je dat doen. Je kan er voor kiezen om dit geen permanente buis/slang te laten zijn als het budget het niet toelaat.
Als je dit doet moet je ook afwegen of je voor of na het geekfilter wil kunnen aansluiten.
Je kan hier bv een bestaande vent/drain aansluiting voor gebruiken om iets op de kosten te letten. Hij zal wel demontabel moeten worden om beide functies te behouden.
[Afbeelding]
Ik snap het mbt budget.fcs schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 18:12:
Dat is een goed idee!!
Dan heb ik gefilterde water in mijn tanks. Gaat me waarschijnlijk een dag of 2 a 3 kosten, qua pomp electra, dus wat hogere electriciteits rekening, maar is denk ik wel de moeite waard.
Zal er over na denken.
PS budged is redelijk laag, maandelijkse salaris inkomsten... Met hier en daar nog wat hulp.
Daarom dat ik zoveel mogelijk zelf of met hulp van familie doe.
Dank hiervoor.sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 18:36:
[...]
Ik snap het mbt budget.
Als je 1x afsluiter (#5) toevoegd na de tie-in van je bypass over het geekfilter kan je al de selectie maken of je met alleen het grove filter (#3 dicht + #8 open + #9 dicht) of met beide filters wil draaien(#3 open, 8# dicht, #4+#9 open, #5 dicht)
Stiekem ook nog klep #6 en #7 toegevoegd. Maar die zijn pure luxe, als je het kan veroorloven dat je helemaal geen water hebt als je een probleem in een van de huizen hebt. Je kan in dat geval schoon water tappen uit je vent of drain in de bypass van het geekfilter.
NOTE: je hebt nu helemaal geen bypass over je grove filter.
[Afbeelding]
[ Voor 10% gewijzigd door fcs op 05-06-2024 22:28 ]
Electra is al getroken. Staat boven het verhaal van de water zooi. Er loopt een 220 v en 12 v bedrading er naar toe.sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 22:37:
ps. ga je nog een electra kabel/loze leiding trekken?
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq