Ik vind het erg jammer dat we nog langer zullen moeten wachten op een officiële VR modus. Van de sims die ik tot nu toe geprobeerd heb (iRacing, ACC, RF2, LMU) vind ik deze het beste rijden.
Interessante video van Michi over het nieuwe tire model bij de laatste LMU update. Hij is erg enthousiast.
Studio 397 moet dit ook op rFactor 2 gaan toepassen!
Studio 397 moet dit ook op rFactor 2 gaan toepassen!
[ Voor 9% gewijzigd door PatrickC op 12-06-2024 10:40 ]
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Ik lees in discord en op forum dat VR zou werken sinds de update van maandag, onofficieel, maar zou moeten werken; https://community.lemansu...fashion.116/page-10#postsrobbertvw schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 22:42:
Ik vind het erg jammer dat we nog langer zullen moeten wachten op een officiële VR modus. Van de sims die ik tot nu toe geprobeerd heb (iRacing, ACC, RF2, LMU) vind ik deze het beste rijden.
VR werkt inderdaad nu ook online. Je hebt dan geen HUD en daardoor worden langere races moeilijker omdat je pitstops dan niet kan aanpassen. Maar voor mij persoonlijk gaat de ervaring in VR zoveel boven flat-screen dat ik nu alleen nog maar VR rijdt.JeGoBE schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:51:
[...]
Ik lees in discord en op forum dat VR zou werken sinds de update van maandag, onofficieel, maar zou moeten werken; https://community.lemansu...fashion.116/page-10#posts
Voor 2025 verandert er niets in de circuits in de WEC kalender, dus dat geeft Studio 397 meer tijd om zich te focussen op de game zelf volgend jaar. Nu zullen er vast versschillende personen werken aan circuits, auto's en de core game, maar toch. Enige nadeel voor hun is wel dat je dan geen extra inkomsten uit nieuwe circuits DLC kunt genereren.
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
DLC aangekondigd, release 23/7
https://lemansultimate.co...first-dlc-pack-announced/
YouTube: Step into the Paddock: First 2024 DLC pack announced
https://lemansultimate.co...first-dlc-pack-announced/
YouTube: Step into the Paddock: First 2024 DLC pack announced
Vind het toch wel een beetje lastig verhaal. De game is nog niet af, maar wel al laten betalen voor een nieuwe DLC.
If it bleeds, it can be killed!
Het is te zien wat je verwachtingen zijn rond 'het is nog niet af' en de early access, voor mij persoonlijk is het spel meer dan voldoende om al ferm mee bezig te zijn. Ik vind het niet meer dan logisch dat er een kost is voor DLC, ontwikkeling kost immers geld en je bent niet verplicht om het te kopen. Tenslotte blijft de mogelijkheid om te rijden tegen content die je niet hebt, voor de tracks die je al hebt. 2024 zal je kunnen rijden, maar dan enkel met de gratis BMW lmdh en niet op Imola. Dit lijkt me dan een faire deal.Logic schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:55:
[...]
Vind het toch wel een beetje lastig verhaal. De game is nog niet af, maar wel al laten betalen voor een nieuwe DLC.
[ Voor 3% gewijzigd door JeGoBE op 17-07-2024 15:43 ]
Sinds gisteren is DLC Pack 1 en de Season Pass verkrijgbaar. Verder ook flink wat updates.
https://lemansultimate.co...1-23rd-july-public-notes/
https://lemansultimate.co...1-23rd-july-public-notes/
[ Voor 23% gewijzigd door PatrickC op 24-07-2024 07:44 ]
Het verkopen van DLC terwijl een game nog niet af is, gebeurt wel meer, zeker in sim racing. LMU mist nog wat features voor de final release, maar een deel van de community wil ook graag nieuwe content en dat deel bedienen ze nu. En Studio 397 (MSG) zal ergens geld moeten verdienen ondertussen om verdere ontwikkeling te bekostigen. Voor degene die het bezwaarlijk vinden om nu al DLC te kopen, brengen ze ook af en toe gratis DLC uit zoals de BMW Hypercar laatst en in de toekomst 2 GT3’s. Sowieso zijn alle liveries voor 2024 gratis DLC. Zo kun je toch zonder DLC te kopen racen met en tegen 2024 grid content.Logic schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:55:
[...]
Op Facebook staat een Community Survey. Voor degene die geen FB hebben, een mooie kans om je mening te geven over LMU en waarop de focus moet liggen voor de toekomst.
Voor mij zijn VR en “Classic Le Mans” het belangrijkste.
Le Mans Ultimate Community Survey
We want to keep listening. We want to hear from you 🫵
We want to understand the current playing trends, create the focus list for remaining issues, as well as what people would like to see in the longer-term future...
More Information:
https://bit.ly/LMUSurveyNews
Take the Survey:
https://bit.ly/LMUCommunitySurvey2024
We want to understand the current playing trends, create the focus list for remaining issues, as well as what people would like to see in the longer-term future...
More Information:
Take the Survey:
Bedankt voor de tip, heb hem meteen ingevuld. ik wacht ook met smart op goeie VR support.PatrickC schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 19:27:
Op Facebook staat een Community Survey. Voor degene die geen FB hebben, een mooie kans om je mening te geven over LMU en waarop de focus moet liggen voor de toekomst.
More Information:
Take the Survey:
Hoewel LMU nog niet af is zit je wel met “seasonal” content; 2023 is een flink verschil tov 2024 qua nieuwe auto’s en circuits met alle efforts die daar voor nodig zijn. Als je dat vergelijkt met F1-serie die elk jaar een nieuwe game uitbrengt. Ongetwijfeld zit daar ook een hoop effort in, maar mij gevoel doorgaans meer om wéér 60 euro te kunnen vragen van de consument.
De verschillen tussen de F1 seizoenen zijn inderdaad vaak nihil. De auto’s zijn tussen 2023 en 2024 nauwelijks veranderd en ze rijden ook op dezelfde circuits. Bij oudere edities van de F1 werd er dan nog wel eens classic content toegevoegd met auto’s en circuits uit een verder verleden en F2 werd ook toegevoegd, maar daar zijn de verschillen tussen de jaren ook gering. Ook is voor ‘23 VR toegevoegd. Nu zitten de aanpassingen meer in zaken als de story mode, maar dat moet je dan net leuk vinden. En er wordt altijd een beetje getweaked aan de physics/FFB en graphics. Ik koop de F1 altijd als er een flinke sale op is, maar het laatste seizoen heb ik dat niet meer gedaan. Als ik in een recente F1 wil rijden, dan doe ik dat meestal in AC.Thinlanet schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 00:43:
Hoewel LMU nog niet af is zit je wel met “seasonal” content; 2023 is een flink verschil tov 2024 qua nieuwe auto’s en circuits met alle efforts die daar voor nodig zijn. Als je dat vergelijkt met F1-serie die elk jaar een nieuwe game uitbrengt. Ongetwijfeld zit daar ook een hoop effort in, maar mij gevoel doorgaans meer om wéér 60 euro te kunnen vragen van de consument.
Voor LMU zijn de verschillen tussen 2023 en 2024 inderdaad best groot. Nieuwe hypercars, nieuwe race klassen met GT3’s en een aantal nieuwe circuits. In 2025 zal dat verschil echter veel kleiner zijn. Ik hoop dat ze dan met classic Le Mans aan de slag gaan, zoals b.v. Group C. Maar… dan moet MSG nog wel zo lang blijven bestaan en dat is nog lang niet zeker.
Ik denk dat we er al zeker van mogen zijn dat alle klasses die door ACO in beheer zijn, naar LMU zullen komen: ELMS en ALMS. Daar zitten wel wat pareltjes van circuits bij. Zoals Dubai (gekend voor zijn 24h), Shangai en Barcelona.
Idd, die tactiek hanteer ik ook. Vwb LMU krijg je idd in 2025 minder verschillen tov 2024. Ik wacht ook met smart op Group C, al zijn de beschikbare licenties wel beperkt (de meeste kennen we al uit RaceRoom of Assetto). Ik heb zelf met VirtuaLM-JR team werken aan GTPC-mod voor Rfactor 1; geen “last” van licenties natuurlijk en door de “periode” strict te houden goed uitvoerbaar qua scope. Daar ook de nadruk gelegd op de look&feel van toen (wat je m.i. dichterbij de auto’s/circuits uit die tijd brengt). Dat zal bij een LMU wat lastiger gaan, maar wie weet.PatrickC schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:06:
[...]
De verschillen tussen de F1 seizoenen zijn inderdaad vaak nihil. De auto’s zijn tussen 2023 en 2024 nauwelijks veranderd en ze rijden ook op dezelfde circuits. Bij oudere edities van de F1 werd er dan nog wel eens classic content toegevoegd met auto’s en circuits uit een verder verleden en F2 werd ook toegevoegd, maar daar zijn de verschillen tussen de jaren ook gering. Ook is voor ‘23 VR toegevoegd. Nu zitten de aanpassingen meer in zaken als de story mode, maar dat moet je dan net leuk vinden. En er wordt altijd een beetje getweaked aan de physics/FFB en graphics. Ik koop de F1 altijd als er een flinke sale op is, maar het laatste seizoen heb ik dat niet meer gedaan. Als ik in een recente F1 wil rijden, dan doe ik dat meestal in AC.
Voor LMU zijn de verschillen tussen 2023 en 2024 inderdaad best groot. Nieuwe hypercars, nieuwe race klassen met GT3’s en een aantal nieuwe circuits. In 2025 zal dat verschil echter veel kleiner zijn. Ik hoop dat ze dan met classic Le Mans aan de slag gaan, zoals b.v. Group C. Maar… dan moet MSG nog wel zo lang blijven bestaan en dat is nog lang niet zeker.
Ik heb gisteren LMU gekocht en mijn eerste rondjes gereden. Ik moet zeggen dat ik tot nu toe wel verrast ben. Het spel ziet er prima uit maar de feedback die ik via mijn setup (Fanatec ClubSport DD+ met F1 stuur) voel is echt goed. Ben nu aan het spelen met Fanalab en de instellingen van ene Maurice. Moet Fanalab altijd aanstaan als je LMU speelt, zodat die instellingen actief worden?
[ Voor 5% gewijzigd door robb. op 09-09-2024 11:58 ]
Als je Fanalab automatisch de settings voor je stuur wilt laten instellen dan wel. Je stuur zal standaard op de laatst gebruikte instellingen staan, dus als je eerst een andere game met andere settings hebt gespeeld, dan Fanalab je settings automatisch laten aanpassen. Als de game eenmaal draait heb je Fanalab niet meer nodig, behalve als je Fanalab ook gebruikt voor allemaal extra instellingen.robb. schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:57:
Ik heb gisteren LMU gekocht en mijn eerste rondjes gereden. Ik moet zeggen dat ik tot nu toe wel verrast ben. Het spel ziet er prima uit maar de feedback die ik via mijn setup (Fanatec ClubSport DD+ met F1 stuur) voel is echt goed. Ben nu aan het spelen met Fanalab en de instellingen van ene Maurice. Moet Fanalab altijd aanstaan als je LMU speelt, zodat die instellingen actief worden?
Ik veronderstel dat je deze instellingen gebruikt via topic op fanatec forum? Daar heb ik indertijd een draadje gestart voor LMU.robb. schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:57:
https://forum.fanatec.com/discussion/30202/le-mans-ultimate
[ Voor 5% gewijzigd door JeGoBE op 09-09-2024 15:36 ]
Ja dat klopt.JeGoBE schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:35:
[...]
Ik veronderstel dat je deze instellingen gebruikt via topic op fanatec forum? Daar heb ik indertijd een draadje gestart voor LMU.
https://forum.fanatec.com/discussion/30202/le-mans-ultimate
Mooi overzicht van wat er allemaal in de volgende release zit.
[ Voor 23% gewijzigd door PatrickC op 18-09-2024 00:10 ]
Mooie ontwikkelingen!PatrickC schreef op woensdag 18 september 2024 @ 00:08:
Mooi overzicht van wat er allemaal in de volgende release zit.
[YouTube: Le Mans Ultimate: September Update News]
Ik heb de update al gespeeld, maar wat een zooitje is de UI geworden mbt het Race Weekend. Je kiest eerst een jaartal en hierna kom je in een scherm waar je opnieuw het jaartal kunt kiezen en dan rechtsboven nog wat onduidelijke filters kunt aanvinken.
Voor de rest… COTA is prachtig en ook de 2 nieuwe hypercars rijden erg lekker. En eindelijk de optie op een sessie op te slaan
en ik ben ook erg blij dat je de pitstop instellingen kunt doen op het moment dat je in de pits staat.
Want al die settings aanpassen tijdens het rijden via knopjes op het stuur was nooit zo’n succes bij mij.
Voor de rest… COTA is prachtig en ook de 2 nieuwe hypercars rijden erg lekker. En eindelijk de optie op een sessie op te slaan

Inderdaad, de UI is er niet beter op geworden. Bij het opstarten van de game mis ik ook de VR instelling, hebben meer mensen dit probleem?PatrickC schreef op woensdag 25 september 2024 @ 21:40:
Ik heb de update al gespeeld, maar wat een zooitje is de UI geworden mbt het Race Weekend. Je kiest eerst een jaartal en hierna kom je in een scherm waar je opnieuw het jaartal kunt kiezen en dan rechtsboven nog wat onduidelijke filters kunt aanvinken.
+VR in de startup option in Steam zetten bij de game. Ik heb het nog niet getest, maar in de laatste video van Champion Joe kun je zien hoe het werkt. Je moet wel Duits verstaan, maar dat is voor mij geen probleemrobb. schreef op donderdag 26 september 2024 @ 19:46:
[...]
Inderdaad, de UI is er niet beter op geworden. Bij het opstarten van de game mis ik ook de VR instelling, hebben meer mensen dit probleem?
Thanks. Ik heb het geprobeerd maar krijg een foutmelding. Effe kijken of ik dit weer opgelost krijg....
Ik heb LMU in VR aan de praat gekregen! Het menu en de auto aan de binnenzijde zien er goed uit. Maar alles wat verder weg is, de weg/omgeving/e.d. zien er korrelig uit. Is dit nog te verbeteren?
Ik ben aan de gang gegaan met de instellingen van Champion Joe, maar ik krijg het grafisch niet beter ingesteld.
Ik game met de Quest 3 op een pc met een AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed processor en een ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 7900 XT
OC - 20GB videokaart.
Ik ben aan de gang gegaan met de instellingen van Champion Joe, maar ik krijg het grafisch niet beter ingesteld.
Ik game met de Quest 3 op een pc met een AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed processor en een ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 7900 XT
OC - 20GB videokaart.
[ Voor 21% gewijzigd door robb. op 27-09-2024 10:38 ]
Ik heb ook alle grafische instellingen op ultra/high staan maar in de Quest3 via Virtual Desktop (volle 5Ghz verbinding) blijft het beeld erg pixelig.
Ik heb post effects op low staan, hierdoor gaat de fps omhoog (54 naar 95 of hoger). Verder wat spelen met de grafische instellingen. Het wordt wat beter maar helaas is de omgeving nog niet zo strak als het interieur van de auto.jfeelders schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 08:55:
Ik heb ook alle grafische instellingen op ultra/high staan maar in de Quest3 via Virtual Desktop (volle 5Ghz verbinding) blijft het beeld erg pixelig.
Kwam deze video nog tegen over VR in LMU. Op Overtake.gg is er ook een artikel over nu.
https://www.overtake.gg/n...mans-ultimate-in-vr.2048/
https://www.overtake.gg/n...mans-ultimate-in-vr.2048/
[ Voor 33% gewijzigd door PatrickC op 30-09-2024 00:11 ]
Ik heb VR nu ook getest en het werkt prima. Ik begrijp niet waarom ze dit nog niet out of the box mogelijk maken. Het is toch een Early Access release? Je wilt toch feedback krijgen over VR van zoveel mogelijk gebruikers?
Ik weet ook niet wat de rede daar achter is geweest, misschien sequentieel features uit kunnen rollen en zo wat beter grip op bugfixing te hebben.
Ik heb nu ook OpenComposite gebruikt voor de VR. Niet dat SteamVR problemen had, maar SteamVR heeft vaak wat meer overhead. Maar op zich had ik geen enkel FPS issue met mijn RTX 4080, maar ik speelde nu nog op een Oculus Rift. Ik heb nu ook een Quest 3, maar die moet ik nog even installeren. Deze zal wel wat meer performance gaan eisen, dus dan is elke performance winst met OpenComposite wel welkom.
Nog een tip voor VR. Ik had de resolutie in dd game nog op 3440x1440 staan en dan wordt de UI in VR enorm breed en staan op de HUD elementen tijdens racen heel ver naar buiten. Na het aanpassen van de resultie naar een 16:9 verhouding, was het een stuk beter.
Ik heb wel een probleem met LMU nu. Bij het navigeren tussen de MFD pagina’s, slaat deze steeds 1 pagina over. Zowel via de button op mijn stuur als via keyboard (enter) heb ik dat issue.
Nog een tip voor VR. Ik had de resolutie in dd game nog op 3440x1440 staan en dan wordt de UI in VR enorm breed en staan op de HUD elementen tijdens racen heel ver naar buiten. Na het aanpassen van de resultie naar een 16:9 verhouding, was het een stuk beter.
Ik heb wel een probleem met LMU nu. Bij het navigeren tussen de MFD pagina’s, slaat deze steeds 1 pagina over. Zowel via de button op mijn stuur als via keyboard (enter) heb ik dat issue.
Zal normaal weldra gefixed worden;PatrickC schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:25:
Zou moeten gefixed zijn in de laatste patch;PatrickC schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:25:
Ik heb nu ook OpenComposite gebruikt voor de VR. Niet dat SteamVR problemen had, maar SteamVR heeft vaak wat meer overhead. Maar op zich had ik geen enkel FPS issue met mijn RTX 4080, maar ik speelde nu nog op een Oculus Rift. Ik heb nu ook een Quest 3, maar die moet ik nog even installeren. Deze zal wel wat meer performance gaan eisen, dus dan is elke performance winst met OpenComposite wel welkom.
Klopt. Alles werkt prima in VR, nu ook op de Quest 3 via Virtual Desktop.JeGoBE schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 20:55:
[...]
Zou moeten gefixed zijn in de laatste patch;
Veelbelovend!
Morgen komen de eerste LMGT3’s uit en ook Interlagos. Verder ben ik wel benieuwd naar VR. Wat is er verbeterd in VR tov de ‘verborgen’ optie die we al hadden? De HUD, VR performance. Woensdag test dag!
VR zou heel wat verbeteringen moeten hebben.
Release notes
https://lemansultimate.com/december-update-patch-notes/
Release notes
https://lemansultimate.com/december-update-patch-notes/
Heb de game gekocht, maar nog nooit gespeeld omdat ik hem in VR niet werkend kreeg.
Zag net wel een update voorbij komen, morgen eens proberen.
Zag net wel een update voorbij komen, morgen eens proberen.
Mijn rig : https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1864567
'Geweldige update'
In VR is het niet mogelijk om de buitenste 20% van de rand van je scherm te bereiken met de muis.
Dus....
-Ik kan niet op continue klikken
-Ik kan niet in de settings in VR om iets te veranderen omdat de muis niet helemaal naar links gaat
Instellingen ( scherm resolutie ) in 2d veranderen heeft geen effect.
Tot nu toe ben ik met deze game nog niet uit de pits gekomen en ben ik er weer klaar mee
In VR is het niet mogelijk om de buitenste 20% van de rand van je scherm te bereiken met de muis.
Dus....
-Ik kan niet in de settings in VR om iets te veranderen omdat de muis niet helemaal naar links gaat
Tot nu toe ben ik met deze game nog niet uit de pits gekomen en ben ik er weer klaar mee

Ik ben zelf geen VR gebruiker maar heb wel al zelf positieve reacties gezien omtrent VR.Henkus schreef op woensdag 11 december 2024 @ 07:07:
'Geweldige update'![]()
Dus....
Ik denk dat het best is dat je in de LMU discord eens de VR channel opzoekt om hulp te vragen.
Normaal krijg je daar snel antwoord. https://discord.gg/PFgEWqmB
Er zijn ook wat keybindings bijgekomen in de UI ed. In principe is VR nog een WIP maar toch al werkende configs zien passeren;
Ik heb geen enkel probleem. Waar heb je je monitor settings op staan? Ik heb deze op 1920x1080 staan in window mode. Verder heb ik in de nieuwe VR opties de vrmirror uitgeschakeld. Het menu is dan wel gewoon zichtbaar op mijn desktop, maar als ik de race begin, dan wordt de race alleen op de VR headset (in mijn geval een Quest 3) getoond.Henkus schreef op woensdag 11 december 2024 @ 07:07:
'Geweldige update'![]()
Dus....
Ik heb net even een race weekend op Interlagos gespeeld met een training van een kwartier, een kwalificatie
van een kwartier en een race van 1 uur met 17 LMGT3 AI's. Dat liep probleemloos op een paar framedrops na. In de OpenXR OSD zie ik 60% CPU headroom en rond de 20% GPU headroom. Virtual Desktop heb ik op Ultra staan. Ik heb nog even Godlike geprobeerd maar dan is de GPU headroom nog maar tussen 0-5% en dat is te laag. Daarmee is de performance wat beter dan de +VR versie in de vorige LMU versie, maar dat kan ook aan de track liggen, want Interlagos heb ik in de vorige versie natuurlijk niet gespeeld.
Wat opvalt is dat ze volgens mij standaard een (gemodificeerde) OpenComposite versie van de openvr_api.dll gebruiken. De openvr_api.dll is 12kb kleiner dan die ik voorheen gebruikte, maar wel een totaal andere dan welke bij de vorige versie van LMU standaard was.
Wat betreft de nieuwe content. Ik heb in de McLaren geredenen die voelt echt geweldig aan. Dit is wat mij betreft de nieuwe benchmark voor GT3's in Sim Racing. Interlagos is ook top. Die doet wat mijn betreft niet onder voor de versie in AMS2, die trouwens ook erg goed is.
[ Voor 7% gewijzigd door PatrickC op 11-12-2024 12:22 ]
Een manual edit van de Config_DX11_VR was de oplossing.PatrickC schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:19:
[...]
Ik heb geen enkel probleem. Waar heb je je monitor settings op staan? Ik heb deze op 1920x1080 staan in window mode. Verder heb ik in de nieuwe VR opties de vrmirror uitgeschakeld. Het menu is dan wel gewoon zichtbaar op mijn desktop, maar als ik de race begin, dan wordt de race alleen op de VR headset (in mijn geval een Quest 3) getoond.
Ik heb net even een race weekend op Interlagos gespeeld met een training van een kwartier, een kwalificatie
van een kwartier en een race van 1 uur met 17 LMGT3 AI's. Dat liep probleemloos op een paar framedrops na. In de OpenXR OSD zie ik 60% CPU headroom en rond de 20% GPU headroom. Virtual Desktop heb ik op Ultra staan. Ik heb nog even Godlike geprobeerd maar dan is de GPU headroom nog maar tussen 0-5% en dat is te laag. Daarmee is de performance wat beter dan de +VR versie in de vorige LMU versie, maar dat kan ook aan de track liggen, want Interlagos heb ik in de vorige versie natuurlijk niet gespeeld.
Wat opvalt is dat ze volgens mij standaard een (gemodificeerde) OpenComposite versie van de openvr_api.dll gebruiken. De openvr_api.dll is 12kb kleiner dan die ik voorheen gebruikte, maar wel een totaal andere dan welke bij de vorige versie van LMU standaard was.
Wat betreft de nieuwe content. Ik heb in de McLaren geredenen die voelt echt geweldig aan. Dit is wat mij betreft de nieuwe benchmark voor GT3's in Sim Racing. Interlagos is ook top. Die doet wat mijn betreft niet onder voor de versie in AMS2, die trouwens ook erg goed is.
Toch slordig als juist in de patch notes staat dat dit gefixed zou zijn.
/f/image/lFpVeQL39qRobGcMz5D7L1ml.png?f=fotoalbum_large)
Maar ga hem eindelijk vanavond voor het eerst spelen.
Heb de game in februari gekocht
1e indruk is zeker positief. Loopt als een trein in VR.
Ben alleen nog niet (genoeg) overtuigd om de content die ik in AMS2 ook heb, nog een keer voor deze game te kopen.
Ben alleen nog niet (genoeg) overtuigd om de content die ik in AMS2 ook heb, nog een keer voor deze game te kopen.
In het begin van het jaar geprobeerd, maar toen liep het echt nog niet goed en heb ik het weggelegd.
Ik heb gisterenavond 2 uur lang een race in VR gedaan en moet toch wel eerlijk bekennen dat ze goeie stappen hebben gemaakt. Het is nog niet zo goed als automobilista 2 qua performance maar het was heel goed te doen en grafisch ziet het er goed uit. Qua geluid van de autos vind ik dit echt de beste van de bekendste race games.
Fijn om te zien dat het vooruit gaat, ik ga nu ook zeker wat meer de langere races proberen.
Ik heb gisterenavond 2 uur lang een race in VR gedaan en moet toch wel eerlijk bekennen dat ze goeie stappen hebben gemaakt. Het is nog niet zo goed als automobilista 2 qua performance maar het was heel goed te doen en grafisch ziet het er goed uit. Qua geluid van de autos vind ik dit echt de beste van de bekendste race games.
Fijn om te zien dat het vooruit gaat, ik ga nu ook zeker wat meer de langere races proberen.
Ik denk dat een rechtstreekse vergelijking met AMS2 wat moeilijker is, gezien LMU een recentere titel is waarbij aan de grafische kant toch wel wat aanpassingen zijn geweest?Logic schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:27:
In het begin van het jaar geprobeerd, maar toen liep het echt nog niet goed en heb ik het weggelegd.
Dit is interessant… een AI pit crew. Het werkt ook op andere racing sims, maar de meest recente video is op LMU.
Die zag ik toevallig ook vanmorgen. Zit ook een spotter en coach in. Met evt chatgpt ondersteuning. Lijkt me interessant, eerst even aan de oliebollen maar dan van de week ff proberen 😄PatrickC schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:48:
Dit is interessant… een AI pit crew. Het werkt ook op andere racing sims, maar de meest recente video is op LMU.
[YouTube: Running an LMU race with an AI pit crew]
Ik speel nu een tijdje ACC en zit er aan te denken om LMU een kans te geven. Kan iemand me vertellen wat ik exact aan zou "moeten" schaffen? Ik zie season packs en meerdere DLC's. Zijn ze allebei nodig vanaf het begin of is de base voldoende?
De base game is al voldoende. Wanneer je zelf in alle auto’s en circuits wilt racen die als DLC/season pass zijn uitgekomen, dan zul je deze moeten aanpassen. Maar aangezien je gratis auto’s krijgt voor elke race klasse, kun je online tegen elke auto racen. Het circuit moet je volgens mij wel altijd aangeschafte hebben.Vermaeson schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:52:
Ik speel nu een tijdje ACC en zit er aan te denken om LMU een kans te geven. Kan iemand me vertellen wat ik exact aan zou "moeten" schaffen? Ik zie season packs en meerdere DLC's. Zijn ze allebei nodig vanaf het begin of is de base voldoende?
Alle DLC zijn omvat in de season pass 2024. Als je season pass 2024 hebt, hoef je niet de DLC apart aan te schaffen.Vermaeson schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:52:
Of je kan een maand abonnement nemen op racecontrol pro+ via https://www.racecontrol.gg/pro, dan heb je tijdelijk ook alle dlc van rf2 en lmu.
Deze hebben we zsm nodig in LMU… die V12… fantastisch!
Mensen al warm aan het worden van LMU? Ik zit nog midden in een LFM seizoen van ACC, maar na dit seizoen LMU is een kans geven.
LMU is ondanks dat het nog in Early Access zit, voor mij met afstand de beste racing sim van dit moment. Zelfs de GT3’s zijn beter dan die van ACC. Maar ACC heeft mij dan ook nooit kunnen ‘pakken’ op een of andere manier. En dan moet ik de nieuwe GT3’s met verbeterd tire model nog gaan uitproberen.ProfaNe schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 20:53:
Mensen al warm aan het worden van LMU? Ik zit nog midden in een LFM seizoen van ACC, maar na dit seizoen LMU is een kans geven.
It’s phenomenal!
Deze game blijft me toch steeds wel enorm interesseren telkens als ik er een stream of video van bekijk.
Het "grote probleem" is dat ik druk ben met iRacing en eindelijk soort van aan m'n gigantische backlog van oudere games ben begonnen. Keuzes, keuzes
Het "grote probleem" is dat ik druk ben met iRacing en eindelijk soort van aan m'n gigantische backlog van oudere games ben begonnen. Keuzes, keuzes

Vanmiddag even de Porsche, Ford en Aston Martin uitgeprobeerd en dus ook het nieuwe tire model voor de LMGT3’s. De hoeveelheid informatie die doorkomt via de FFB is nog beter geworden. Dat in combinatie met de goede AI en goede performance en beeldkwaliteit in VR, zorgt voor een ultieme race ervaring. Uitmuntend werk van Studio 397!
Zijn er hier ACC-spelers die recent geswitcht zijn of beide spelen? Ik struggle nog steeds enorm met remmen. Waar je bij ACC gewoon vol in de ABS kan rammen (met GT3-cars), werkt dit in LMU niet. Of de voorkant blokkeert, of de achterkant wordt naar voren gelanceerd, beetje afhankelijk van hoe de brake bias staat. Is het gewoon wennen en aanpassen, of zijn er bepaalde settings die me kunnen helpen?
Uh, het is niet de bedoeling dat je vol in de ABS kunt / moet rammen.
[ Voor 5% gewijzigd door Rivanov op 27-02-2025 11:25 ]
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
I know i know, maar je snapt me punt waarschijnlijk wel, het verschil is enorm.Rivanov schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:24:
Uh, het is niet de bedoeling dat je vol in de ABS kunt / moet rammen.
Je kunt het beste je rijstijl aanpassen. Want anders kom je ook in andere sims "in de problemen".
Probeer tégen de ABS aan te remmen. Ongeveer 75%.
Probeer tégen de ABS aan te remmen. Ongeveer 75%.
[ Voor 4% gewijzigd door Rivanov op 27-02-2025 11:40 ]
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Het is trouwens in LMU t.o.v. ACC helemaal niet verkeerd om de ABS gewoon op 11 te laten staan, en dan is het inderdaad de grens van de ABS opzoeken, het trailbraken daarna is wel vergelijkbaar met ACC.
Het valt mij trouwens op dat vrijwel de meeste standaard set-ups de rembalans ver naar voren hebben, maar kan ook een persoonlijke voorkeur zijn. maar 1, 2 procent naar achter helpt mij wel altijd met iets meer rotatie de bocht in.
Het valt mij trouwens op dat vrijwel de meeste standaard set-ups de rembalans ver naar voren hebben, maar kan ook een persoonlijke voorkeur zijn. maar 1, 2 procent naar achter helpt mij wel altijd met iets meer rotatie de bocht in.
Steam/Origin: BobbLeeSwaggr BF V stats
In LMU is de rembalans geen absolute waarde maar een verhouding die moet aangepast worden.
Absoluut/Fysiek kan rembalans effectief 60/40 zijn, maar in LMU setup zie je andere waarde/verhouding 50/50.
Zet je die in LMU op 52/48, dan verkrijg je mogelijks fysiek 64/36 (snel gegokt)
Hopelijk is het duidelijk.
In mijn testen met de GT3 was ik heel vaak op een ABS van 9, niet max. Het is wat zoeken.
Absoluut/Fysiek kan rembalans effectief 60/40 zijn, maar in LMU setup zie je andere waarde/verhouding 50/50.
Zet je die in LMU op 52/48, dan verkrijg je mogelijks fysiek 64/36 (snel gegokt)
Hopelijk is het duidelijk.
In mijn testen met de GT3 was ik heel vaak op een ABS van 9, niet max. Het is wat zoeken.
[ Voor 12% gewijzigd door JeGoBE op 27-02-2025 12:23 ]
Ik speel beide, maar ervaar dit probleem niet. Elke sim rijdt anders en daar pas ik mijn rijstijl dan op aan. Ik weet niet wat voor rempedaal je hebt, maar ik heb een loadcell. Dat is wellicht wat makkelijker met doseren van je remdruk tov een rempedaal zonder loadcell.Vermaeson schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:06:
Zijn er hier ACC-spelers die recent geswitcht zijn of beide spelen? Ik struggle nog steeds enorm met remmen. Waar je bij ACC gewoon vol in de ABS kan rammen (met GT3-cars), werkt dit in LMU niet. Of de voorkant blokkeert, of de achterkant wordt naar voren gelanceerd, beetje afhankelijk van hoe de brake bias staat. Is het gewoon wennen en aanpassen, of zijn er bepaalde settings die me kunnen helpen?
Ik ben geen topper in racen maar wat ik wel geleerd heb is om te vermijden dat ABS zijn werk doet. Misschien dat ik daarom ook zeker niet de snelste ben maar aldoende leert men. En je rempunten vinden zonder dat ABS ingrijpt is zeker niet makkelijk.Vermaeson schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:06:
Daar komt een Loadcell dus bij kijken.Edwinlzv schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:15:
[...]
Ik ben geen topper in racen maar wat ik wel geleerd heb is om te vermijden dat ABS zijn werk doet. Misschien dat ik daarom ook zeker niet de snelste ben maar aldoende leert men. En je rempunten vinden zonder dat ABS ingrijpt is zeker niet makkelijk.
Je remt dan namelijk op “pressure” i.p.v. travel. Je kunt dan op een gegeven moment vanuit muscle memory erg constant remmen op 75/80%.
Klopt! Toen ik overstapte van een Logitech G27 naar een Fanatec GT DD Pro 8nm met ook een loadcell rempedaal, was die rempedaal misschien nog wel de grootste update. In het begin is het even wennen omdat zo’n pedaal zo weinig ‘travel’ heeft, maar als je daar eenmaal aan gewend bent, kun je veel preciezer remmer.Rivanov schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 06:44:
[...]
Daar komt een Loadcell dus bij kijken.
Je remt dan namelijk op “pressure” i.p.v. travel. Je kunt dan op een gegeven moment vanuit muscle memory erg constant remmen op 75/80%.
Zeer interessante video van Coach Dave over de verschillen tussen het oude en nieuwe tire model van de LMGT3’s en waar volgens hem nog verdere verbeteringen nodig zijn.
Eerstvolgende upgrade wordt ook een load-cell pedal-set. Dat vereist tevens een playseat/vaste racekuip want anders druk ik mijzelf alleen maar van m'n pedalen af.
ACC heb ik altijd wel een lastige sim gevonden om echt snelheid in te vinden. Ik vind het knap dat Kunos het "gewicht" van de auto goed kunnen overbrengen, echter op heel veel andere facetten mist het net wat diepgang/details. Ook draait het met enige grid omvang beroerd op mijn PC waar LMU of Rf2 prima draaien.
Maar effectief rijdt ik maar weinig rondjes echt competitief in LMUI en ben ik meer aan developen/snell testrondje aan het doen.
ACC heb ik altijd wel een lastige sim gevonden om echt snelheid in te vinden. Ik vind het knap dat Kunos het "gewicht" van de auto goed kunnen overbrengen, echter op heel veel andere facetten mist het net wat diepgang/details. Ook draait het met enige grid omvang beroerd op mijn PC waar LMU of Rf2 prima draaien.
Maar effectief rijdt ik maar weinig rondjes echt competitief in LMUI en ben ik meer aan developen/snell testrondje aan het doen.
Zekers, en dat lukt ook wel. Het probleem wat ik ondervind is dat een ander de auto wel gestopt krijg en ik dan (regelmatig) de bocht mis door te hoge snelheid. Meestal rem ik dan net even eerder maar dat gaat dan weer ten koste van de rondetijd. En een beetje spelen met de remverhouding doet soms ook wonderen.Rivanov schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 06:44:
[...]
Daar komt een Loadcell dus bij kijken.
Oefening baart kunst zeggen ze dus dat zal ook wel goed komen...............ooit eens.
[ Voor 4% gewijzigd door Edwinlzv op 04-03-2025 17:41 ]
Ik had LMU al een tijdje niet opgestart omdat het niet goed draaide op mijn setup (sowieso de sim de afgelopen maanden niet gebruikt). Vooral het menu liep erg slecht, en liep zelf vaak vast. Dan is testen en je wagen afstellen echt niet leuk.
Van de week toch de sim maar weer eens gestart, alles even updaten leek me wel de moeite waard. Ook een grote LMU update.
Daarmee werkt het menu nu ook gewoon goed en soepel. Dus kon ik nu eindelijk eens lekker gaan proberen te trainen en af te stellen.
Tot nu toe eigenlijk alleen op Le Mans gereden met de LMP2. Maar ik ben helemaal verliefd. Het voelt echt heel goed aan. Het was wel even zoeken met afstellen, vooral de remmen.
Ik merk wel dat mijn 6700XT eigenlijk wat power tekort komt om triple 1440p schermen aan te sturen, dus ik moet de instellingen wel wat lager houden, ik zou dat graag wel iets beter hebben (draai nu ong. 60 - 85 fps). Dus zit ik na te denken over een upgrade, iemand suggesties? Iemand die ook triple 1440p heeft?
Van de week toch de sim maar weer eens gestart, alles even updaten leek me wel de moeite waard. Ook een grote LMU update.
Daarmee werkt het menu nu ook gewoon goed en soepel. Dus kon ik nu eindelijk eens lekker gaan proberen te trainen en af te stellen.
Tot nu toe eigenlijk alleen op Le Mans gereden met de LMP2. Maar ik ben helemaal verliefd. Het voelt echt heel goed aan. Het was wel even zoeken met afstellen, vooral de remmen.
Ik merk wel dat mijn 6700XT eigenlijk wat power tekort komt om triple 1440p schermen aan te sturen, dus ik moet de instellingen wel wat lager houden, ik zou dat graag wel iets beter hebben (draai nu ong. 60 - 85 fps). Dus zit ik na te denken over een upgrade, iemand suggesties? Iemand die ook triple 1440p heeft?
Ik heb triple 32” 1440p. Geen issues hier. Maar zie m’n specs in de signature.
@Poljert Wat is je budget? Wil je bij AMD blijven of is NVIDIA ook een optie? Ik zelf speel in VR op een Quest 3 met een RTX 4080, met Virtual Desktop op Ultra en haal dan 90FPS met de meeste settings op High. Het is dan wel geen 1440 triple screen, maar misschien heb je hier toch wat aan.
Budget was ik eigenlijk nog niet mee bezig geweest. Ik zag de nieuwe AMD kaarten, dat oogt, zeker voor de adviesprijs, zeer interessant. Echter, is op dit moment weinig voor de daadwerkelijke adviesprijs te koop. Maar misschien zakken de prijzen een beetje in de komende maanden. Een Nvidia mag ook, echter zijn die alleen maar duurder dan de AMD's.
Ik was vooral benieuwd wat andere gebruikers ervaren qua framerate en met welke specs. Ik zou graag wel op wat hogere settings willen spelen. Want zoals het nu draait is het het eigenlijk 'net niet'. Zeker niet als het ook nog regent, dan zakken de frames nog wat in.
Maar ik heb geen RTX 5090 budget, ik zou zelf rond de € 1000,- max uit willen geven.
Ik was vooral benieuwd wat andere gebruikers ervaren qua framerate en met welke specs. Ik zou graag wel op wat hogere settings willen spelen. Want zoals het nu draait is het het eigenlijk 'net niet'. Zeker niet als het ook nog regent, dan zakken de frames nog wat in.
Maar ik heb geen RTX 5090 budget, ik zou zelf rond de € 1000,- max uit willen geven.
[ Voor 7% gewijzigd door Poljert op 09-03-2025 10:55 ]
Misschien voordat je gaat investeren eerst even optimaliseren? Er zijn diverse guides te vinden waardoor het net wat beter draait en sommige aanpassingen in de config helpen ook, geen instant replay, minder achter de auto renderen enz. Ik zou even op Alex Kay zijn youtube kanaal kijken daar staat wel ergens een best settings guide.
Ook hebben sommige settings echt veel graphics impact zonder dat er het er echt noemenswaardig mooier van wordt
Ook hebben sommige settings echt veel graphics impact zonder dat er het er echt noemenswaardig mooier van wordt
Steam/Origin: BobbLeeSwaggr BF V stats
Ik heb gisteren LMU aangeschaft en met wat hulp van o.a. @Rivanov (waarvoor dank) de game goed werkend gekregen. Performance was geen groot issue, het juiste FFB gevoel vinden was meer een uitdaging.
Nu een kleine 5u verder met wat offline tests en een online race moet ik zeggen dat ik onder de indruk ben van hoe het gevoel is met de LMP2 en de GT3's! De Hypercar vindt ik het minst 'moeilijk' om te rijden, en wellicht daarom ook het minst interessant. Ik ben so far onder de indruk van de kwaliteit van het race gevoel!
Nu een kleine 5u verder met wat offline tests en een online race moet ik zeggen dat ik onder de indruk ben van hoe het gevoel is met de LMP2 en de GT3's! De Hypercar vindt ik het minst 'moeilijk' om te rijden, en wellicht daarom ook het minst interessant. Ik ben so far onder de indruk van de kwaliteit van het race gevoel!
[ Voor 4% gewijzigd door TiemenC op 10-03-2025 12:06 ]
Youtube | Twitch | Broadcaster @ KNAF Digital (iRacing)
Ik hoop op een of andere manier dat LMU door tweakers zou kunnen gebruikt worden om in benchmarks van GPU's/CPU's op te nemen. Vermoedelijk nu moeilijk omdat het nog early access is.
Ik krijg het nog niet helemaal lekker voor elkaar in LMU dat mijn stuur input correct is,
Begin de moed wel een beetje op te geven.
Iemand tips ICM een Moza R12?
In de discord van Le Mans ultimate staan er heel wat profielen/tips voor diverse wheelbases.Marascon schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:21:
Ik krijg het nog niet helemaal lekker voor elkaar in LMU dat mijn stuur input correct is,
https://discord.gg/lemansultimate // https://discord.com/chann...27514/1317165863090131044
Deze heb ik ook al zien passeren daar:
you need to go on windows under devices… then right click on moza R12 … controller settings and then „reset to default“ close. try again
https://www.reddit.com/r/...ame_controller/?rdt=41476
Thanks, ik heb daarmee een beetje zitten stoeien, de tweaks maken maar kleine verschillen. Doch, nu is Le Mans in de regen en met verkeer om mij heen goed te doen. Heel af en toe wel een kleine dip onder de 60 fps.BobbLeeSwaggr schreef op zondag 9 maart 2025 @ 12:16:
Misschien voordat je gaat investeren eerst even optimaliseren? Er zijn diverse guides te vinden waardoor het net wat beter draait en sommige aanpassingen in de config helpen ook, geen instant replay, minder achter de auto renderen enz. Ik zou even op Alex Kay zijn youtube kanaal kijken daar staat wel ergens een best settings guide.
Misschien dat ik nog wat aanpaswerk kan verrichten om het nog wat beter te krijgen. En sowieso rij ik liever op het droge, en dat draait ook al een stuk beter.
Edit: inmiddels toch ook texture wat lager gezet, ik was bang dat het dan erg lelijk zou worden maar dat valt me reuze mee. Daarmee vliegen de framerates wel omhoog. Het blijft nog een beetje puzzelen.
[ Voor 10% gewijzigd door Poljert op 11-03-2025 10:45 ]
Wat werkt er niet goed? Ik heb geen issues met R9 en KS.Marascon schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:21:
Is er ook sprake van een dag/nacht cyclus in de toekomst en wisselende weersomstandigheden?
Blijkbaar toch een titel om echt in de gaten te houden
Als jarenlang fervent iRacing fanaticus heb ik de afgelopen drie weken al bijna 60 uur in deze game zitten en 0 in iRacing.
Says enough.
Says enough.
[ Voor 5% gewijzigd door Rivanov op 11-03-2025 11:30 ]
Hey, dag en nacht cyclus en wisselende omstandigheden bestaan al.Buffalo_magic schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:18:
Is er ook sprake van een dag/nacht cyclus in de toekomst en wisselende weersomstandigheden?
Dag en nacht cyclus kan je uiteraard opzetten in race weekend, Time of day kiezen.
Online races met een dag nacht cyclus zijn er vooral in weekly/special of kampioenschappen (subscription).
Bv. de komende weekly is een 2,4h race op sebring, waar dag/nacht versneld wordt doorgegaan. Temperatuur speelt dan ook een rol in de strategie, bv. op Le Mans en Spa zijn de soft banden ter beschikking die je zou kunnen kiezen.
Er is sinds de laatste update ook een beperking op het aantal banden in qualy & race mogelijk. Wordt dan vaak maar 1 2 banden gewisseld tijdens een pitstop, en het aantal runs in qualy heeft dan impact op de race.
[ Voor 23% gewijzigd door JeGoBE op 11-03-2025 11:51 ]
Oepsie sorry, niet goed opgelet van mijn kant dan.JeGoBE schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:47:
[...]
Hey, dag en nacht cyclus en wisselende omstandigheden bestaan al.
Dag en nacht cyclus kan je uiteraard opzetten in race weekend, Time of day kiezen.
Online races met een dag nacht cyclus zijn er vooral in weekly/special of kampioenschappen (subscription).
Bv. de komende weekly is een 2,4h race op sebring, waar dag/nacht versneld wordt doorgegaan.
Ik heb nog maar even bij een kennis de game kunnen testen en het voelde zeker erg goed aan
Zelf moet ik nog even wachten tot de GPU-gekte gaat liggen voor ik het kan draaien op mijn pc.
Ik heb er alvast al zin in gekregen
Ik ben inmiddels de 24h van Le Mans aan het proberen tegen de AI. Ik rij zelf in de #9 LMP2. Ik rijf af en toe 1 of 2 stints en sla dan op zodat ik later verder kan. Ik moet nog 17,5 uur.
Grafisch merk ik dat het in het donker minder soepel draait dan in lichte situaties. Ook op de stukken waar nauwelijks verlichting is. Dat is iets om rekening mee te houden in de toekomst. Ook hapert het af en toe, ik heb het idee dat dat vooral gebeurd als de AI pitstops maakt (ook als ik niet in de buurt ben).
Qua AI vind ik het op zich wel goed, er is tegen de AI te racen. Hoewel zij op bepaalde punten echt veel later (en dan alsnog heel netjes) kunnen aanremmen, om vervolgens ook weer zeer goed vanuit de bocht te accelereren (vooral mulsanne, indianapolis en arnage). Daar tegenover staat dan ook wel weer dat ze in bepaalde bochten weer opvallend langzaam rijden (chicanes op mulsanne straight en de ford chicanes). Uiteraard kan ik zelf her en der ook nog wel wat verbeteren.
Daarnaast vind ik dat de AI erg moeizaam ruimte maakt bij blauwe vlaggen, ze blijven echt hun lijnen volgen. Pas als je er echt naast zit houden ze een beetje ruimte. De ruimte die ze laten is voldoende op zich, maar het zou iets ruimer mogen van mij.
Tevens lijkt de AI heel makkelijk door het verkeer heen te gaan. Als ik naar mijn eigen rondetijden kijk zie ik toch grote verschillen tussen verkeer en vrij baan. Waar ik in de timing van mijn concurrenten toch vaak tijden zie met weinig fluctuatie.
Tevens vind ik dat de snellere klasse (Hypercars) erg twijfelachtig zijn bij het inhalen van mij. Als ik een beetje ruimte laat duiken ze niet in het gat. Misschien is dat beter met hogere agressie instellingen. Dat moet nog een keer getest natuurlijk.
Tevens gebeurd er verder vrij weinig. Er is geen safetycar (denk ik) en er zijn nauwelijks gele vlaggen. De AI in mijn klasse doet heel netjes allemaal precies het zelfde (allemaal exacte in dezelfde ronde de pit in). Wellicht dat er meer gebeurt als de schade ook aanstaat. Die heb ik uit staat om eerst even het juiste gevoel te krijgen.
Grafisch merk ik dat het in het donker minder soepel draait dan in lichte situaties. Ook op de stukken waar nauwelijks verlichting is. Dat is iets om rekening mee te houden in de toekomst. Ook hapert het af en toe, ik heb het idee dat dat vooral gebeurd als de AI pitstops maakt (ook als ik niet in de buurt ben).
Qua AI vind ik het op zich wel goed, er is tegen de AI te racen. Hoewel zij op bepaalde punten echt veel later (en dan alsnog heel netjes) kunnen aanremmen, om vervolgens ook weer zeer goed vanuit de bocht te accelereren (vooral mulsanne, indianapolis en arnage). Daar tegenover staat dan ook wel weer dat ze in bepaalde bochten weer opvallend langzaam rijden (chicanes op mulsanne straight en de ford chicanes). Uiteraard kan ik zelf her en der ook nog wel wat verbeteren.
Daarnaast vind ik dat de AI erg moeizaam ruimte maakt bij blauwe vlaggen, ze blijven echt hun lijnen volgen. Pas als je er echt naast zit houden ze een beetje ruimte. De ruimte die ze laten is voldoende op zich, maar het zou iets ruimer mogen van mij.
Tevens lijkt de AI heel makkelijk door het verkeer heen te gaan. Als ik naar mijn eigen rondetijden kijk zie ik toch grote verschillen tussen verkeer en vrij baan. Waar ik in de timing van mijn concurrenten toch vaak tijden zie met weinig fluctuatie.
Tevens vind ik dat de snellere klasse (Hypercars) erg twijfelachtig zijn bij het inhalen van mij. Als ik een beetje ruimte laat duiken ze niet in het gat. Misschien is dat beter met hogere agressie instellingen. Dat moet nog een keer getest natuurlijk.
Tevens gebeurd er verder vrij weinig. Er is geen safetycar (denk ik) en er zijn nauwelijks gele vlaggen. De AI in mijn klasse doet heel netjes allemaal precies het zelfde (allemaal exacte in dezelfde ronde de pit in). Wellicht dat er meer gebeurt als de schade ook aanstaat. Die heb ik uit staat om eerst even het juiste gevoel te krijgen.
In WEC en IMSA is het altijd de verantwoordelijkheid van de snellere auto om de tragere auto in te halen op een veilige manier en wil de blauwe vlag niet zeggen dat er plaats moet gemaakt worden. Dit is compleet anders in vergelijking met F1.Poljert schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 09:58:
Ik ben inmiddels de 24h van Le Mans aan het proberen tegen de AI. Ik rij zelf in de #9 LMP2. Ik rijf af en toe 1 of 2 stints en sla dan op zodat ik later verder kan. Ik moet nog 17,5 uur.
AI en zeker op Le Mans met + 60 wagens kan nogal een aanval plegen op je rekenkracht van de CPU en een impact hebben op de GPU.
SC en Gele vlaggen mis ik ook wel wat.
Gisteren ook deze sim aangeschaft.
Heeft er iemand een profiel voor een streamdeck xl met de mogelijke keybinds, zoals ABS en TC? Mijn stuur zit al vol en er zijn toch redelijk wat knoppen nodig.
2e vraag:
Tijdens de eerste keer starten van de sim, wordt er een online account geprobeerd aan te maken. Dit lukt mij nog niet.
Ingame wijst het naar racecontrol.gg, daar kan ik mijn steam koppelen, maar daarna moet ik een account hebben op rf2 of LMU. Waar registreer ik dat? Op de LMU, RF2 of studio397 site vind ik het niet.
Heeft er iemand een profiel voor een streamdeck xl met de mogelijke keybinds, zoals ABS en TC? Mijn stuur zit al vol en er zijn toch redelijk wat knoppen nodig.
2e vraag:
Tijdens de eerste keer starten van de sim, wordt er een online account geprobeerd aan te maken. Dit lukt mij nog niet.
Ingame wijst het naar racecontrol.gg, daar kan ik mijn steam koppelen, maar daarna moet ik een account hebben op rf2 of LMU. Waar registreer ik dat? Op de LMU, RF2 of studio397 site vind ik het niet.
Heb je aangevinkt dat je akkoord gaat met de competition& privacy rules?jbbrans schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:29:
Gisteren ook deze sim aangeschaft.
2e vraag:
Normaal is het een account aan te maken in LMU zelf.
Ik weet niet wat het was, maar vanavond kwam ik steeds een stapje verder en ik heb nu een account.JeGoBE schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 17:13:
[...]
Heb je aangevinkt dat je akkoord gaat met de competition& privacy rules?
Normaal is het een account aan te maken in LMU zelf.
Paar keer dezelfde handelingen doen en dan weer een stapje verder en weer dezelfde handelingen doen en weer een stapje verder........
3 schermen LMU en 1 scherm een browser en mail

We zijn een dag later en de koppeling is er nog steeds.
Nu offline oefenen en dan een paar online races proberen.
Het rijdt wel een stuk anders/ruwer dan assetto corsa competizione. En met ruwer bedoel ik niet duwen trekken, maar minder gefilterd.
Pitstops moet ik ook nog even aan wennen, je kan niet door iemand heen rijden om op je pits plek te gaan staan. En de extra fuel tijdens een 1+ uurs race is ook even rekenen.
Nu offline oefenen en dan een paar online races proberen.
Het rijdt wel een stuk anders/ruwer dan assetto corsa competizione. En met ruwer bedoel ik niet duwen trekken, maar minder gefilterd.
Pitstops moet ik ook nog even aan wennen, je kan niet door iemand heen rijden om op je pits plek te gaan staan. En de extra fuel tijdens een 1+ uurs race is ook even rekenen.
En let voor je pitstop op dat de fuel/virtual energy waarde niet 'erbij' is maar niveau na pitstop.
Verwijderd
Ik heb sinds vanochtend le Mans Ultimate ook en het ziet er belovend uit voor die 35 Euro. Graphics zijn goed, geluid prima en het rijd hier met Xbox Series X controller meesterlijk weg. In deze game ga ik flink oefenen. Vooral op Spa en Mulsanne. In de AI races zit flink wat spanning, maar het is te doen.
Als race games heb ik nu:
iRacing
Assetto Corsa Competizione
Le Mans Ultimate
Alle drie in Ultra HD HDR 120 fps.
Met deze drie games ga ik deze jaren wel genieten. Ik verwacht geen top tijden. Als ik maar meesterlijk kan racen in deze race games.
iRacing
Le Mans Ultimate
Met deze drie games ga ik deze jaren wel genieten. Ik verwacht geen top tijden. Als ik maar meesterlijk kan racen in deze race games.
Mag ik vragen waarom je deze titels aanhoudt? Om “bij” te blijven in iRacing zit je regelmatig races/kampioenschappen te rijden, al is het maar om je monthly subscription + dure dlc eruit te halen. Daar staat die 35 eu voor LMU in schraal contrast mee.Verwijderd schreef op zondag 30 maart 2025 @ 12:03:
Ik heb sinds vanochtend le Mans Ultimate ook en het ziet er belovend uit voor die 35 Euro. Graphics zijn goed, geluid prima en het rijd hier met Xbox Series X controller meesterlijk weg. In deze game ga ik flink oefenen. Vooral op Spa en Mulsanne. In de AI races zit flink wat spanning, maar het is te doen.
iRacing
Le Mans Ultimate
Kennen jullie deze al? Le Mans Ultimate Daily. RaceControl daily races in de app want hun website is zo slecht.