De nio is minimalistisch net als tesla. De G9 is zeer luxe en ook qua afwerking en materialen. Doet zeker niet onder voor de Nio. Ruimte achterin is in de G9 wat beter. Meer hoofdruimte en zoals ik me herinner ook wat meer beenruimte. Mn voor de middelste zitplaats.Hoe was het interieur van de Nio? Dit lijkt wat hoogwaardiger te zijn dan van de G9? Of valt dat in de praktijk wel mee?
Is de NIO EL6 qua binnenruimte veel kleiner? Want qua fysieke lengte zit er maar 4cm in. De Nio is ook een stukje duurder dus ik ben benieuwd waar het prijsverschil in zit.
Ik doelde eigenlijk op de vernieuwde EL6 (moet dus nog uitkomen en is wel te bezichtigen). De EL7 kan je beter links laten liggen met alle nieuwe auto's die nu (nog) uit komen.Grotbewoner schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:06:
[...]
De Nio EL7 is wel beperkter in range en duurder. Vind ik een stuk minder aantrekkelijk. Ook bij die Noorse range test kwam de G9 (performance) uit op +13% range boven WLTP en de EL7 met grote accu op - 12% onder WLTP. Dus deze zou ik sowieso nooit doen.
Heeft de EL6 luchtvering? Staat niet op de site.
De vernieuwde EL6 (of ES6 buiten europa) heeft geen luchtvering. Luchtvering is overigens geen garantie voor een goed rijdende auto dus daar zou ik me niet blind op staren. Kan je alleen door een proefrit te maken, ervaren denk ik
De Nio is inderdaad wat minimalistischer ogend. Ziet er ook mooi uit vind ik zelf. Ik heb ze nog niet in het echt gezien, maar zo op de foto's lijkt de NIO wat hoogwaardiger, maar dat kan natuurlijk in het echt heel anders aanvoelen. Ik ben benieuwdLisa schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:17:
[...]
De nio is minimalistisch net als tesla. De G9 is zeer luxe en ook qua afwerking en materialen. Doet zeker niet onder voor de Nio. Ruimte achterin is in de G9 wat beter. Meer hoofdruimte en zoals ik me herinner ook wat meer beenruimte. Mn voor de middelste zitplaats.
Pluspunt voor de NIO vind ik het HUD, dat heeft de G9 helaas niet. De NIO laad dan weer een stuk langzamer, voor zover we nu weten....zo hebben ze allebei plussen en minnen....
Youri van Dam, van Mr EV Easy, heeft zojuist een video geplaatst waarin hij de laadsnelheid van de Xpeng G9 test. Hij gaat zowel naar FastNed als Allego. Van 5-20% van de accu komt hij tot 320KWH.
YouTube: 300+ kW met de Xpeng G9. Getest: in 5 minuten 110 kilometer actieradius
YouTube: 300+ kW met de Xpeng G9. Getest: in 5 minuten 110 kilometer actieradius
Ik had zojuist contact met Activlease. Zij gaven uit zichzelf aan dat ze erg veel aanvragen voor Xpeng binnenkrijgen, en dat ze dus ook verwachten dat dat bij andere aanbieders ook het geval is. Levertijd staat nu nog op september, maar ze gaven aan rekening te houden met oktober.
Ik had contact met de baas van Xpeng-vestiging Rotterdam omdat ik op Facebook zag dat mensen die een stuk later besteld hadden een leverdatum hadden en ik niet. Dat ging dus om een datum die zij hadden gehoord van de leasemaatschappij. Hij vertelde mij dat de leasemaatschappijen helemaal geen informatie hebben over het wanneer en eigenlijk maar wat roepen. Zelf wist hij dat de auto's nog niet in productie waren gegaan dus dat er ook nog geen informatie over leveringsdatum was.mauritsvtl schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 14:43:
Ik had zojuist contact met Activlease. Zij gaven uit zichzelf aan dat ze erg veel aanvragen voor Xpeng binnenkrijgen, en dat ze dus ook verwachten dat dat bij andere aanbieders ook het geval is. Levertijd staat nu nog op september, maar ze gaven aan rekening te houden met oktober.
TLDR: ik zou lekker negeren wat de leasemaatschappij zegt en conservatief rekenen op eind Q4, december.
[ Voor 5% gewijzigd door Grotbewoner op 29-06-2023 15:58 ]
Een korte Deense preview van de software-update die eraan zit te komen voor P7 en de G9 (google translate), met onder andere al dat hele twine4car verhaal.
Ziet er eigenlijk beter uit dan verwacht, met steun voor veel meer apps dan ik had durven hopen. Echter (nog?) geen Android Auto of Apple Carplay. Ben wel benieuwd of je bijvoorbeeld een ABRP app of Waze kan installeren via Twine en of het goed werkt. Hier een paar plaatjes voor een indruk:
1: Beschikbare apps
/f/image/mu4eLjEO7TXLES516J7nqvSb.png?f=fotoalbum_large)
2: Zo ziet youtube eruit
Ziet er eigenlijk beter uit dan verwacht, met steun voor veel meer apps dan ik had durven hopen. Echter (nog?) geen Android Auto of Apple Carplay. Ben wel benieuwd of je bijvoorbeeld een ABRP app of Waze kan installeren via Twine en of het goed werkt. Hier een paar plaatjes voor een indruk:
1: Beschikbare apps
/f/image/mu4eLjEO7TXLES516J7nqvSb.png?f=fotoalbum_large)
2: Zo ziet youtube eruit
/f/image/GJJvB3iM9Xrguep4NgT4TSTM.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Grotbewoner op 03-07-2023 13:19 ]
Vandaag G9 bekeken en gereden, en in alle enthousiasme de volgende vragen vergeten te stellen aan de verkoper.....
-ik rijd nu een Tesla, key-less entry en key-less drive, dus met app op mn mobiel (die ik niet uit mijn broekzak hoef te halen) kan ik instappen en vervolgens rijden. Na het uitstappen en bij de auto weglopen, gaat de auto automatisch op slot. Heeft de G9 dat ook?
-Kan de G9 ook superchargen bij andere oplaadpunten dan Shell, dus bij bijvoorbeeld FastNed of Tesla stations? Eigenlijk is mn vraag, wat voor stekker past er in de G9?
-Komt Apple CarPlay nou wel of niet in een toekomstige update?
-Is de G9 continue "online", met een eigen online service van Xpeng? Is deze service life-long?
-ik rijd nu een Tesla, key-less entry en key-less drive, dus met app op mn mobiel (die ik niet uit mijn broekzak hoef te halen) kan ik instappen en vervolgens rijden. Na het uitstappen en bij de auto weglopen, gaat de auto automatisch op slot. Heeft de G9 dat ook?
-Kan de G9 ook superchargen bij andere oplaadpunten dan Shell, dus bij bijvoorbeeld FastNed of Tesla stations? Eigenlijk is mn vraag, wat voor stekker past er in de G9?
-Is de G9 continue "online", met een eigen online service van Xpeng? Is deze service life-long?
68 SolarFrontier 11.560Wp pal zuid - 34 SE P300 optimizers - SE 12,5K 3 fase / 52 DMEGC 23.400Wp pal noord - 52 S440 optimizers - SE 10K 3 fase / SE 23kW 48v batterij
.
[ Voor 200% gewijzigd door gerbenterhorst op 05-07-2023 06:40 ]
Voor de leaserijders hier, via welke leasemaatschappij hebben jullie de XPENG besteld?
Mijn bedrijf werkt samen met Alphabet en Athlon. Bij Alphabet is de XPENG niet te bestellen. Via Athlon wel een offerte verkregen, echter bij het moment van bestellen te horen gekregen dat er nog geen SLA is getekend tussen XPENG (Emil Frey) en Athlon. Dat houdt in dat ze wel bestellen maar dat ze niet kunnen zeggen dat schadeafhandeling, vervangend vervoer en onderhoud bij Xpeng soepel zal lopen. Dit zorgt ervoor dat ik vanuit mijn werkgever nog geen XPENG mag bestellen. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Mijn bedrijf werkt samen met Alphabet en Athlon. Bij Alphabet is de XPENG niet te bestellen. Via Athlon wel een offerte verkregen, echter bij het moment van bestellen te horen gekregen dat er nog geen SLA is getekend tussen XPENG (Emil Frey) en Athlon. Dat houdt in dat ze wel bestellen maar dat ze niet kunnen zeggen dat schadeafhandeling, vervangend vervoer en onderhoud bij Xpeng soepel zal lopen. Dit zorgt ervoor dat ik vanuit mijn werkgever nog geen XPENG mag bestellen. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Ik heb nu een offerte liggen van Xpeng zelf , zij zijn in zee gegaan met ALD Automotive.
Als ik via Leaseplan en Athlon kijk dan zijn zij via de website al een stuk duurder, ik zal nog even wat andere offertes aanvragen maar ik denk dat het via ALD het goedkoopste zal zijn.
Als ik via Leaseplan en Athlon kijk dan zijn zij via de website al een stuk duurder, ik zal nog even wat andere offertes aanvragen maar ik denk dat het via ALD het goedkoopste zal zijn.
Hoogst waarschijnlijk ga ik hem bij LeasePlan bestellen. Daar 18 weken levertijd, verder waren er geen opmerkingen.
Ik zit bij Activlease...zij zijn onder de offerte van Xpeng gaan zitten toen ik die aan hen voorlegde.
Let even op dat de levertijd een door de leasemaatschappij ingeschatte datum is. Komt niet van XPENG vandaan. Hoorde dat er al meerdere personen zijn die aangaven dat ze de leverdatum (week) al wisten, maar bij XPENG is die volgens mij nog niet bekend.daantjuh68 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 08:46:
Hoogst waarschijnlijk ga ik hem bij LeasePlan bestellen. Daar 18 weken levertijd, verder waren er geen opmerkingen.
-Bluetooth key is een featurechurchlane schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:39:
Vandaag G9 bekeken en gereden, en in alle enthousiasme de volgende vragen vergeten te stellen aan de verkoper.....
-Zeker, het is een CCS stekker. Is de standaard voor snelladen
-Nog onduidelijk
-Ja, voor nu wel
Gisteren een filmpje gezien dat een Russische G9-eigenaar zijn auto open heeft geschroefd, de communicatiemodule heeft gevonden (blijkbaar boven de hemel achterin de auto) en de vast gesoldeerde SIM-kaart had los-gesoldeerd.
Daarna er een SIM-kaart houder met kabeltjes aan vast gesoldeerd en zowaar, 4G verbinding in de auto. Alleen laadden de kaarten nog niet geloof ik ;-)
Klik HIER voor het filmpje.
Is altijd nog een soort halve optie dus ;-)
Daarna er een SIM-kaart houder met kabeltjes aan vast gesoldeerd en zowaar, 4G verbinding in de auto. Alleen laadden de kaarten nog niet geloof ik ;-)
Wel een beetje zuur dat die verschrikkelijke Russen deze auto al hebben. En dat een Chinees merk zich natuurlijk niks aantrekt van de Russische misdadige invasie...kosternet schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:53:
Gisteren een filmpje gezien dat een Russische G9-eigenaar zijn auto open heeft geschroefd, de communicatiemodule heeft gevonden (blijkbaar boven de hemel achterin de auto) en de vast gesoldeerde SIM-kaart had los-gesoldeerd.
Zou me niets verbazen als ze die ergens hebben geïmporteerd via een shady constructie. Wat ik zo begreep hebben ze geen werkende kaarten (alleen van china) en werkt 4G ook niet standaard.. Ben dus toch niet heel jaloers ;-)Grotbewoner schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 12:04:
[...]
Wel een beetje zuur dat die verschrikkelijke Russen deze auto al hebben. En dat een Chinees merk zich natuurlijk niks aantrekt van de Russische misdadige invasie...
Ik wacht gewoon op mijn 'verNederlandste' model eind van het jaar
Tijdens het bekijken van de demo auto wist de verkoper mij te vermelden dat de ingebouwde navigatiekaarten in de G9 van Google Maps waren. Het leek er echter niet op.
Heeft iemand al een proefrit kunnen maken, en een idee op kunnen doen of de kaarten daadwerkelijk van Google Maps zijn?
Heeft iemand al een proefrit kunnen maken, en een idee op kunnen doen of de kaarten daadwerkelijk van Google Maps zijn?
De gustibus non est disputandum ||| Vivat, Vivat, Societas Gymnasii Hagani !
Gister een proefrit in Badhoevedorp gemaakt in de G9 LR en het viel mij eerlijk gezegd wat tegen. Had vooraf het plan de auto meteen te bestellen als het zo goed was als dat ik dacht dat ie was, maar zit nu vol twijfel. Qua luxe is het ongekend wat je krijgt voor het geld en alles werkte indrukwekkend goed. Afwerking ook van het hoogste niveau. Echter vonden we de auto heel flets rijden. Alhoewel er veel power in de motor zit was het rijgedrag wat vlak, verre van sportief. Gaf ons een beetje een gevoel dat het een auto is voor zestig plussers. We voelden ons wat te jong voor deze auto. De Tesla Y RWD reed in vergelijking met de Xpeng echt zoveel lekkerder. Nu zitten mijn vrouw en ik in dubio of we gaan kiezen voor een heerlijk rijdende auto maar spartaans is, of een auto die extreem luxe is maar wel saai is. Wordt vervolgd...
Is dat niet een beetje inherent aan een hoge auto? Het bied gemakken maar met een hoger centrum waar alle massa zich bevindt is het denk lastig om het heel karakteristiek te maken. Ben benieuwd hoe je dan tegen de p7 aan kijkt qua rijplezier, die krijgt wel goede reacties. Zal hoogstwaarschijnlijk een ruimte issue zijn gok ik zo.miani schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 21:35:
Gister een proefrit in Badhoevedorp gemaakt in de G9 LR en het viel mij eerlijk gezegd wat tegen. Had vooraf het plan de auto meteen te bestellen als het zo goed was als dat ik dacht dat ie was, maar zit nu vol twijfel. Qua luxe is het ongekend wat je krijgt voor het geld en alles werkte indrukwekkend goed. Afwerking ook van het hoogste niveau. Echter vonden we de auto heel flets rijden. Alhoewel er veel power in de motor zit was het rijgedrag wat vlak, verre van sportief. Gaf ons een beetje een gevoel dat het een auto is voor zestig plussers. We voelden ons wat te jong voor deze auto. De Tesla Y RWD reed in vergelijking met de Xpeng echt zoveel lekkerder. Nu zitten mijn vrouw en ik in dubio of we gaan kiezen voor een heerlijk rijdende auto maar spartaans is, of een auto die extreem luxe is maar wel saai is. Wordt vervolgd...
Ik heb in de P7 een proefrit gemaakt maar de Xpeng medewerker die meerijdt om uitleg te geven gaf aan dat het eigen kaarten zijn die ze gebruiken. Dus geen Google maps.reuzekind schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:26:
Tijdens het bekijken van de demo auto wist de verkoper mij te vermelden dat de ingebouwde navigatiekaarten in de G9 van Google Maps waren. Het leek er echter niet op.
Lijkt mij dat de G9 dat ook niet heeft aangezien die dezelfde software gebruikt.
[ Voor 6% gewijzigd door Stephan_haarlem op 15-07-2023 11:37 ]
Nee, niet per se. Ik heb in zowel de G9 LR RWD als de AWD Performance gereden, maar beiden zijn veel minder direct en sportiever dan de Volvo XC40 P8 AWD (400 pk) die ik nu rijd: dat is meer een soort hoge kart on steroids. En dan is een Model Y nog stuk strakker/sportiever dan de Volvo.daantjuh68 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 11:24:
[...]
Is dat niet een beetje inherent aan een hoge auto? Het bied gemakken maar met een hoger centrum waar alle massa zich bevindt is het denk lastig om het heel karakteristiek te maken. Ben benieuwd hoe je dan tegen de p7 aan kijkt qua rijplezier, die krijgt wel goede reacties. Zal hoogstwaarschijnlijk een ruimte issue zijn gok ik zo.
De G9 voelde vooral als een hele fijne, luxe reisauto: Een Mercedes E koop je ook niet snel om lekker bochten mee door te knallen.
Ik herken het gevoel: er zit minder beleving in dan gehoopt, het stuur zelf vind ik een gemiste kans. Zowel hoe het er uitziet, gevoel met sturen als het vasthouden. Ik stapte in de Volvo na de testrit en werd gelijk weer blij van dat stuur.
De 19 inch velgen van de LR RWD oogde wat goedkoop en te klein voor zo’n grote auto. Je kunt de 21 inch bijbestellen voor een stevige prijs: 4000 Euro.
De auto voelde als AWD met luchtvering en de 21 inch zoals deze bedoeld is, maar het is gelijk een redelijk stevige stap omhoog qua geld + bijtelling.
De semi-matgroene versie met bruinlederen bekleding en zwarte hemel is -voor mij- de ultieme combinatie voor de G9. De zwarte stoelen met grijze dakbekleding voelde bijna aan als een totaal andere auto van binnen. Miste daar een beetje het chique wat het bruine met zwart wel goed naar voren brengt.
Pluspunten:
Laden, zo snel kunnen laden is heerlijk op vakanties (nu 4x op vakantie geweest met een EV)
Ontzettend stil 🙌, veel stiller dan de Volvo (afrolgeluid)
Afwerking
Garantievoorwaarden
Fijne stoelen / ventilatie
Groot / ruim / ruimte achterin
Geluid van het premiumsysteem: impressive / vol / warm.
Verbruik lijkt uit online testen gunstig te zijn.
Pas na 5 minuten kwam ik erachter dat ik niet op de premium bekleding zat. Het is wel mooier/zachter, maar de “normale” bekleding is zeker geen zwaktebod.
Minpunten:
Geen dakpunten om een bagagenet / -rek te plaatsen achter de achterstoelen. 660 liter is veel, maar op vakantie de achterbak tot de nok vullen is zeer wenselijk.
Wat vlak rijgedrag: ook als je alle PK’s loslaat voelde het toch niet helemaal dat er een leeuw losgelaten werd. Ondanks dat de Volvo P8 4,9 over 0-100 doet tov de G9 3,9 seconden, voelt de G9 iets minder alert. Snelheidsbeleving ook wat lager, maar dat geeft misschien ook wel aan dat het bedoeld is als een kilometervreter auto is en niet als een fun gooi en smijt machine.
Het stuur(gevoel) oogt saai, minst gelukte element van de auto: wat goedkoop misschien zelfs. Minder Stuurgevoel is ook een uitkomst van het vlakkere rijgedrag.
Het niet helemaal tot stilstand komen in de one pedal drive modus ervaar ik als onlogisch. Je kiest voor one pedal, waarom dan toch altijd je rem nodig hebben.. in De Volvo kan dit wel. Opletten dus als je dat wel gewend bent.
Neutraal
Vond de beeldschermen achter het stuur en in het midden wat tegenvallen qua graphics: van mij mag het wel wat meer knallen: navigatie, instrumenten: alles is lichtgrijs. Misschien rustig, maar ik vond het vooral saai en daardoor oogde het ook wat goedkoper aan. Op het scherm voor je neus kan de navigatie alleen op 1/3 grootte en ook hier amper kleurgebruik: gemiste kans: lekker om dit groot voor je te zien. In de Volvo werkt dit fijner.
In het premiumpakket is er een speaker in de hoofdsteun verwerkt. De navigatie hoor je via deze speaker (zal wel een instelling zijn, via alle speakers kan vast ook). Ik vond de kwaliteit van deze speaker tegenvallen. Ik stoorde me er zelfs aan tijdens de testrit. Alsof je weer jaren terug de tijd in ging. Geen idee waardoor dit komt, misschien te dikke bekleding die er voor zit of een goedkopere speaker: t was blikkerig en mijlen af van de geluidskwaliteit van het premium audiosysteem
Automatisch inparkeren ging 1x vlekkeloos en 1x niet goed (spotte het parkeervak pas na 3x). Het was ook niet een regulier parkeervak zoals op straat, maar bij Xpeng op het terrein met smalle parkeerplaatsen. Vandaar neutraal als oordeel.
Conclusie: ik had voor ogen (als ik de overstap zou gaan maken) dat de RWD LR de auto was die ik zocht, omdat de combinatie 570 km WLTP en 300kw laden de ultieme combinatie lis voor vakanties en lange ritten.
Alleen vond ik het rijden dus ook wat vlakker dan gehoopt. De AWD met luchtvering voelt -voor mij- als de juiste keuze, ook omdat ik wel de grotere velgen zou willen hebben en het rijgedrag toch net wat prettiger was (geen mega groot verschil overigens). Alleen is de flinke stap omhoog in prijs en bijtelling iets wat me tegenhoudt.
Als het bedrag per maand wat ik voor ogen heb al op het niveau had gelegen van de G9 Performance met premiumpakket, dan was het een no brainer geweest om de auto te kiezen. Ik denk niet dat je voor dat geld snel een vollere / luxe elektrische auto vind, die ook nog het snelste laadt van alle EV’s.
[ Voor 11% gewijzigd door Bazzan op 15-07-2023 17:39 ]
Bazzan
Leuk om je uitgebreide ervaring te lezen.Bazzan schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 16:17:toon volledige bericht
[...]
Nee, niet per se. Ik heb in zowel de G9 LR RWD als de AWD Performance gereden, maar beiden zijn veel minder direct en sportiever dan de Volvo XC40 P8 AWD (400 pk) die ik nu rijd: dat is meer een soort hoge kart on steroids. En dan is een Model Y nog stuk strakker/sportiever dan de Volvo.
De G9 voelde vooral als een hele fijne, luxe reisauto: Een Mercedes E koop je ook niet snel om lekker bochten mee door te knallen.
Ik herken het gevoel: er zit minder beleving in dan gehoopt, het stuur zelf vind ik een gemiste kans. Zowel hoe het er uitziet, gevoel met sturen als het vasthouden. Ik stapte in de Volvo na de testrit en werd gelijk weer blij van dat stuur.
De 19 inch velgen van de LR RWD oogde wat goedkoop en te klein voor zo’n grote auto. Je kunt de 21 inch bijbestellen voor een stevige prijs: 4000 Euro.
De auto voelde als AWD met luchtvering en de 21 inch zoals deze bedoeld is, maar het is gelijk een redelijk stevige stap omhoog qua geld + bijtelling.
De semi-matgroene versie met bruinlederen bekleding en zwarte hemel is -voor mij- de ultieme combinatie voor de G9. De zwarte stoelen met grijze dakbekleding voelde bijna aan als een totaal andere auto van binnen. Miste daar een beetje het chique wat het bruine met zwart wel goed naar voren brengt.
Pluspunten:
Laden, zo snel kunnen laden is heerlijk op vakanties (nu 4x op vakantie geweest met een EV)
Ontzettend stil 🙌, veel stiller dan de Volvo (afrolgeluid)
Afwerking
Garantievoorwaarden
Fijne stoelen / ventilatie
Groot / ruim / ruimte achterin
Geluid van het premiumsysteem: impressive / vol / warm.
Verbruik lijkt uit online testen gunstig te zijn.
Pas na 5 minuten kwam ik erachter dat ik niet op de premium bekleding zat. Het is wel mooier/zachter, maar de “normale” bekleding is zeker geen zwaktebod.
Minpunten:
Geen dakpunten om een bagagenet / -rek te plaatsen achter de achterstoelen. 660 liter is veel, maar op vakantie de achterbak tot de nok vullen is zeer wenselijk.
Wat vlak rijgedrag: ook als je alle PK’s loslaat voelde het toch niet helemaal dat er een leeuw losgelaten werd. Ondanks dat de Volvo P8 4,9 over 0-100 doet tov de G9 3,9 seconden, voelt de G9 iets minder alert. Snelheidsbeleving ook wat lager, maar dat geeft misschien ook wel aan dat het bedoeld is als een kilometervreter auto is en niet als een fun gooi en smijt machine.
Het stuur(gevoel) oogt saai, minst gelukte element van de auto: wat goedkoop misschien zelfs. Minder Stuurgevoel is ook een uitkomst van het vlakkere rijgedrag.
Neutraal
Vond de beeldschermen achter het stuur en in het midden wat tegenvallen qua graphics: van mij mag het wel wat meer knallen: navigatie, instrumenten: alles is lichtgrijs. Misschien rustig, maar ik vond het vooral saai en daardoor oogde het ook wat goedkoper aan. Op het scherm voor je neus kan de navigatie alleen op 1/3 grootte en ook hier amper kleurgebruik: gemiste kans: lekker om dit groot voor je te zien. In de Volvo werkt dit fijner.
In het premiumpakket is er een speaker in de hoofdsteun verwerkt. De navigatie hoor je via deze speaker (zal wel een instelling zijn, via alle speakers kan vast ook). Ik vond de kwaliteit van deze speaker tegenvallen. Ik stoorde me er zelfs aan tijdens de testrit. Alsof je weer jaren terug de tijd in ging. Geen idee waardoor dit komt, misschien te dikke bekleding die er voor zit of een goedkopere speaker: t was blikkerig en mijlen af van de geluidskwaliteit van het premium audiosysteem
Conclusie: ik had voor ogen (als ik de overstap zou gaan maken) dat de RWD LR de auto was die ik zocht, omdat de combinatie 570 km WLTP en 300kw laden de ultieme combinatie lis voor vakanties en lange ritten.
Alleen vond ik het rijden dus ook wat vlakker dan gehoopt. De AWD met luchtvering voelt -voor mij- als de juiste keuze, ook omdat ik wel de grotere velgen zou willen hebben en het rijgedrag toch net wat prettiger was (geen mega groot verschil overigens). Alleen is de flinke stap omhoog in prijs en bijtelling iets wat me tegenhoudt.
Ik neem aan dat je de auto wel in de verschillende standen geprobeerd hebt? Merkte je verschil in de niet-performance versie?
In respons op het pedaal indrukken, geen hele grote veranderingen in “strakheid”. Bij de luchtvering was de verwachting wel dat het in de meest comfortabele stand dat de auto meer zou zweven, dat is ook niet zo. Je blijft de weg altiid wel voelen. Net als dat de meest sportieve stand ook niet echt sportief is.Grotbewoner schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 16:54:
[...]
Leuk om je uitgebreide ervaring te lezen.
Ik neem aan dat je de auto wel in de verschillende standen geprobeerd hebt? Merkte je verschil in de niet-performance versie?
Bazzan
Je formuleert het beter dan dat ik zou kunnen doen Bazzan. Ben blij te horen dat het toch niet alleen aan ons lag maar dat jij het rijgedrag ook zo heb ervaren. Verder is je analyse spot on.
Topgear heeft een review over de P7 geschreven: https://topgear.nl/autote...-performance-review-2023/
XPeng P7 review: De zoveelste Chinese nieuwkomer maakt een goede indruk
Een nieuwe week, een nieuw Chinees merk dat start in Nederland. Deze keer maken we kennis met XPeng, alweer een onbekende speler die ons niet over de streep wil trekken met echt goedkoop vervoer, maar met luxe en technologie voor een nette prijs. Heeft dat kans van slagen?
XPeng maakte vorig jaar al een voorzichtig beginnetje met de P5, maar dat hoofdstuk is vroegtijdig afgesloten; die auto was er nog niet klaar voor, geven ze zelf toe. Hun definitieve eerste indruk komt voor ons in de vorm van de forse G9 SUV en deze P7: groter dan een Model 3, kleiner dan een Model S, vanafprijs 50 mille.
Is XPeng een soort Chinese Tesla?
De vergelijking met Tesla is niet uit de lucht gegrepen. XPeng bestaat pas net, sinds 2014, en opereert onafhankelijk. Ze hebben nu drie fabrieken, investeren 20 procent van hun omzet in R&D en willen binnenkort 600.000 auto’s per jaar maken. En uiteindelijk zelfs vliegende auto’s – hun prototypes maakten al 15.000 bemande vluchten. Aan Musky ambities dus geen gebrek.
Komende modellen delen een nieuw schaalbaar platform, maar de XPeng P7 en G9 zijn onderhuids verschillend. De laatste heeft een 800-volt architectuur, terwijl de P7 het nog met een minder hooggespannen innerlijk doet. Ook z’n design oogt iets minder scherp dan dat van de SUV – een beetje als een boos kijkend vogelbekdier.
Maar pas op: als je denkt dat er met merken als XPeng wel een beetje valt te ginnegappen, krijg je ’m steeds vaker op je neus. We betrappen onszelf ook op laconieke neigingen – er zijn al vele merken gekomen en gegaan door ondermaatse of overambitieuze producten. ‘Daar gaan we weer’, denken we dan als we instappen. ‘Horen we over een jaartje vast niks meer van.’
Waarom XPeng geen eendagsvlieg is
Vergis je niet. Voor de P7 heeft XPeng goed gekeken naar marktleiders als Tesla, maar ook naar concurrenten als Nio. Sommige zaken (zoals het PRND-pookje, dat je twee tikjes kunt geven voor semiautonome functies) komen zelfs akelig overeen. De vormgeving van het interieur is ingetogen, de afwerking absoluut keurig en de indeling logisch, inclusief slimme zaken als een naar links én rechts te openen armsteunvak in de middenconsole.
Xpeng P7 AWD Performance (2023) interieur overzicht
De spiegels verstellen doe je via een stemcommando en de knopjes op je stuur – waar kennen we dat van? Gelukkig is er ook wat bizarrerie, zoals een groot camerabeeld schuin naar voren bij het afslaan (precies de hoek waarop je zelf dus prima zicht hebt) en het feit dat de P7 ook als Wing Edition wordt geleverd. Met, jawel, vleugeldeuren.
Deze XPeng P7 AWD Performance heeft 473 pk
Dan de hamvraag: hoe rijdt het? Nou, ontmoedigend. Want als we zelfs op het rijgedrag van Chinese auto’s niet meer kunnen vitten, wat heeft het leven dan nog voor zin? Onze XPeng P7 AWD Performance, met twee motoren en 473 pk, maakt vanaf het eerste moment indruk: hij is stil, verfijnd, pijlsnel en rotsvast.
Hooguit is z’n inschatting van het bereik hilarisch (960 kilometer – hij stelt ’m tijdens de rit snel bij) en is de respons op het stroompedaal wat gezapig, ook in de Sport-stand. Evengoed: op basis van zaken als besturing en onderstelafstemming zou je denken dat XPeng al heel wat langer auto’s bouwt.
Xpeng P7 AWD Performance (2023) rijdend
We rijden de XPeng P7 AWD Performance in de stromende regen en in constant druk verkeer, dus op de fijne kneepjes van z’n dynamiek moeten we later maar eens terugkomen. En z’n vele bliepjes en bloepjes (hij waarschuwt je nog voor een overstekende sprinkhaan) schijnen voor onze markt nog te worden teruggeschroefd. Maar als binnenkomer, als demonstratie van wat eraan komt: tjonge, XPeng. Doen jullie goed.
XPeng P7 review: De zoveelste Chinese nieuwkomer maakt een goede indruk
Een nieuwe week, een nieuw Chinees merk dat start in Nederland. Deze keer maken we kennis met XPeng, alweer een onbekende speler die ons niet over de streep wil trekken met echt goedkoop vervoer, maar met luxe en technologie voor een nette prijs. Heeft dat kans van slagen?
XPeng maakte vorig jaar al een voorzichtig beginnetje met de P5, maar dat hoofdstuk is vroegtijdig afgesloten; die auto was er nog niet klaar voor, geven ze zelf toe. Hun definitieve eerste indruk komt voor ons in de vorm van de forse G9 SUV en deze P7: groter dan een Model 3, kleiner dan een Model S, vanafprijs 50 mille.
Is XPeng een soort Chinese Tesla?
De vergelijking met Tesla is niet uit de lucht gegrepen. XPeng bestaat pas net, sinds 2014, en opereert onafhankelijk. Ze hebben nu drie fabrieken, investeren 20 procent van hun omzet in R&D en willen binnenkort 600.000 auto’s per jaar maken. En uiteindelijk zelfs vliegende auto’s – hun prototypes maakten al 15.000 bemande vluchten. Aan Musky ambities dus geen gebrek.
Komende modellen delen een nieuw schaalbaar platform, maar de XPeng P7 en G9 zijn onderhuids verschillend. De laatste heeft een 800-volt architectuur, terwijl de P7 het nog met een minder hooggespannen innerlijk doet. Ook z’n design oogt iets minder scherp dan dat van de SUV – een beetje als een boos kijkend vogelbekdier.
Maar pas op: als je denkt dat er met merken als XPeng wel een beetje valt te ginnegappen, krijg je ’m steeds vaker op je neus. We betrappen onszelf ook op laconieke neigingen – er zijn al vele merken gekomen en gegaan door ondermaatse of overambitieuze producten. ‘Daar gaan we weer’, denken we dan als we instappen. ‘Horen we over een jaartje vast niks meer van.’
Waarom XPeng geen eendagsvlieg is
Vergis je niet. Voor de P7 heeft XPeng goed gekeken naar marktleiders als Tesla, maar ook naar concurrenten als Nio. Sommige zaken (zoals het PRND-pookje, dat je twee tikjes kunt geven voor semiautonome functies) komen zelfs akelig overeen. De vormgeving van het interieur is ingetogen, de afwerking absoluut keurig en de indeling logisch, inclusief slimme zaken als een naar links én rechts te openen armsteunvak in de middenconsole.
Xpeng P7 AWD Performance (2023) interieur overzicht
De spiegels verstellen doe je via een stemcommando en de knopjes op je stuur – waar kennen we dat van? Gelukkig is er ook wat bizarrerie, zoals een groot camerabeeld schuin naar voren bij het afslaan (precies de hoek waarop je zelf dus prima zicht hebt) en het feit dat de P7 ook als Wing Edition wordt geleverd. Met, jawel, vleugeldeuren.
Deze XPeng P7 AWD Performance heeft 473 pk
Dan de hamvraag: hoe rijdt het? Nou, ontmoedigend. Want als we zelfs op het rijgedrag van Chinese auto’s niet meer kunnen vitten, wat heeft het leven dan nog voor zin? Onze XPeng P7 AWD Performance, met twee motoren en 473 pk, maakt vanaf het eerste moment indruk: hij is stil, verfijnd, pijlsnel en rotsvast.
Hooguit is z’n inschatting van het bereik hilarisch (960 kilometer – hij stelt ’m tijdens de rit snel bij) en is de respons op het stroompedaal wat gezapig, ook in de Sport-stand. Evengoed: op basis van zaken als besturing en onderstelafstemming zou je denken dat XPeng al heel wat langer auto’s bouwt.
Xpeng P7 AWD Performance (2023) rijdend
We rijden de XPeng P7 AWD Performance in de stromende regen en in constant druk verkeer, dus op de fijne kneepjes van z’n dynamiek moeten we later maar eens terugkomen. En z’n vele bliepjes en bloepjes (hij waarschuwt je nog voor een overstekende sprinkhaan) schijnen voor onze markt nog te worden teruggeschroefd. Maar als binnenkomer, als demonstratie van wat eraan komt: tjonge, XPeng. Doen jullie goed.
Exact mijn eerste gedachte. Tijdens de proefrit had ik bijna de hele tijd de 'eco' of 'standaard' stand aan (weet niet meer precies de namen). Vond hem toen in vergelijking met mijn e-Niro niet echt indrukwekkend. Toen ik hem op de 'sport' stand zetten voelde ik ineens een wagen die veel meer wilde. Ben het wel met je eens dat het geen sportwagen is, maar dat ik gelukkig ook niet wat ik zoek ;-)Grotbewoner schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 16:54:
[...]
Leuk om je uitgebreide ervaring te lezen.
@Bazzan , veel wijsheid bij de keuze
Vorige maand in een E-Niro van een bekende gereden. Dan is de G9 niet één, maar drie stappen vooruit qua rijden / luxe / snelheid 🙌👍.kosternet schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:42:
[...]
Exact mijn eerste gedachte. Tijdens de proefrit had ik bijna de hele tijd de 'eco' of 'standaard' stand aan (weet niet meer precies de namen). Vond hem toen in vergelijking met mijn e-Niro niet echt indrukwekkend. Toen ik hem op de 'sport' stand zetten voelde ik ineens een wagen die veel meer wilde. Ben het wel met je eens dat het geen sportwagen is, maar dat ik gelukkig ook niet wat ik zoek ;-)
@Bazzan , veel wijsheid bij de keuze
Bazzan
Dit is Graphite Gray.reuzekind schreef op zondag 16 juli 2023 @ 07:39:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nog twee foto’s van de G9 lichtgrijs die ik tegenkwam op Twitter.
Silver frost is een stuk lichter.
Today i test drove the xpeng g9 performance awd version in the Amsterdam showroom.
the sales person comes along with you for the test drive.
the car was explained very well.
during the test drive, i noticed the infotainment system restarted multiple times, but the drive was not affected and the screen near the steering did not go off.
The auto pilot worked good but you just need to give a shake to the steering every 10 seconds.
The auto park Assit also performed well.
the seats were super comfortable.
waiting on looking at the trade-in value of my current car for making a decision.
if anyone have received a trade in value, was it for a good price.
Also the sales person told me they have tied up with shell network and each car will be provided with a shell charging card with some discounts on charging.
during the test drive, i noticed the infotainment system restarted multiple times, but the drive was not affected and the screen near the steering did not go off.
The auto pilot worked good but you just need to give a shake to the steering every 10 seconds.
waiting on looking at the trade-in value of my current car for making a decision.
Also the sales person told me they have tied up with shell network and each car will be provided with a shell charging card with some discounts on charging.
I went to Rotterdam and had a e-Niro to trade in. As I live quite far, I got the question to have an online appraisal. The price was good and Robbert-Jan helped me out perfectly.nish9493 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 23:15:
Today i test drove the xpeng g9 performance awd version in the Amsterdam showroom.
The price matches the ANWB Koerslijst (https://www.anwb.nl/auto/koerslijst/)
Thanks. So mine was an online appriasal too. Waiting for the price.kosternet schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:34:
[...]
I went to Rotterdam and had a e-Niro to trade in. As I live quite far, I got the question to have an online appraisal. The price was good and Robbert-Jan helped me out perfectly.
The price matches the ANWB Koerslijst (https://www.anwb.nl/auto/koerslijst/)
So how did your test drive go. Did you face issues with the infotainment as well.
Also what color car was there in Rotterdam.
Am confused between choosing silver and gray. as in Amsterdam they had only the light green shade available.
[ Voor 12% gewijzigd door nish9493 op 18-07-2023 10:13 ]
Hi I also forgot to ask about the keyless entry and drivechurchlane schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:39:
Regarding super charging - it can use all super chargers including tesla and fastned,
The sales rep told me apple car play wont be a part of it
tehy have tied up with Emil Frey for the service network
In Rotterdam hebben ze in ieder geval 2 witte versies binnen staan, en naar mijn weten was de testrit ook in een witte versie.nish9493 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:11:
[...]
Thanks. So mine was an online appriasal too. Waiting for the price.
So how did your test drive go. Did you face issues with the infotainment as well.
Am confused between choosing silver and gray. as in Amsterdam they had only the light green shade available.
Ik had bij mijn testrit geen issues met het infotainment systeem.
thanks. Today I spoke to the sales person and he confirmed keyless entry and start.mlo schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 16:17:
[...]
In Rotterdam hebben ze in ieder geval 2 witte versies binnen staan, en naar mijn weten was de testrit ook in een witte versie.
Ik had bij mijn testrit geen issues met het infotainment systeem.
I had a testdrive on the 13th. of may. I drove in the graphite gray RWD Long Range (same model as I have ordered) and dit not see any problems with the infotainment-system. It was in English at the moment I had the test-drive.nish9493 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:11:
[...]
Thanks. So mine was an online appriasal too. Waiting for the price.
Xpeng begin augustus bestelbaar bij Alphabet. Iemand hier meer over gehoord?
Dat niet, maar ik ga de configurator wel in de gaten houden. Mocht ik 'm tegenkomen dan zal ik het hier posten.loki53221 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 14:52:
Alphabet heeft jammer genoeg weinig Chinese EV's in de configurator staan. Eigenlijk alleen MG en Polestar (Chinees/Zweeds)
Heb ik ook gehoord!loki53221 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 14:52:
Ik heb gisteren bericht van mijn leasebedrijf Arval dat de G9 in de eerste week december aan me uitgeleverd wordt. Nog wel met de nodige voorbehouden overigens (zoals leverbaarheid van chips).
gelukkig verandert de bijtelling niet, dus iets later kost je niks.mauritsvtl schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:37:
Ik heb gisteren bericht van mijn leasebedrijf Arval dat de G9 in de eerste week december aan me uitgeleverd wordt. Nog wel met de nodige voorbehouden overigens (zoals leverbaarheid van chips).
Mijn P7 is overigens in NL. Nu afwachten tot het RDW de hele typegoedkeuring verwerkt heeft, dan leveren!
Thats Nice to hear.kosternet schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:52:
[...]
I had a testdrive on the 13th. of may. I drove in the graphite gray RWD Long Range (same model as I have ordered) and dit not see any problems with the infotainment-system. It was in English at the moment I had the test-drive.
I have booked the graphite gray as well. Do you any pics of the car in graphite gray. Would love to see them.
For me when i testdrove, the infotainment system was in dutch.
Thats nice,mauritsvtl schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:37:
By the way when did you book the car
I think that the pictures above posted bij 'Reuzenkind' on zondag 16 juli 2023 07:39 are Graphite Grey.nish9493 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:33:
[...]
Thats Nice to hear.
I have booked the graphite gray as well. Do you any pics of the car in graphite gray. Would love to see them.
For me when i testdrove, the infotainment system was in dutch.
Morgen proefrit gepland in Badhoevedorp in de G9 LR.
Mijn g9 midden juni besteld. Direct bij Xpeng. Iemand in die situatie al iets gehoord voorbij de status "contract ondertekend" in de app?
De xpeng aandelen zitten sinds de aankondiging van de 6 weer wat in de lift gelukkig. Hoop dat dit bedrijf lang genoeg blijft bestaan om mijn garantie termijn uit te zitten 😜
De xpeng aandelen zitten sinds de aankondiging van de 6 weer wat in de lift gelukkig. Hoop dat dit bedrijf lang genoeg blijft bestaan om mijn garantie termijn uit te zitten 😜
Nope I signed mine on July 18th. Still not herd back. and the app shows contract signed.crastenk schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 15:38:
Mijn g9 midden juni besteld. Direct bij Xpeng. Iemand in die situatie al iets gehoord voorbij de status "contract ondertekend" in de app?
Now thinking if should just cancel the order and go for ford Mustang Mach-e. Because deliveries seem to go into next year
Do let me know ur test drive experience. and also if the colour is silver or gray please do share some picsHansing schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:20:
Morgen proefrit gepland in Badhoevedorp in de G9 LR.
The car will be here in Q4 they say.nish9493 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 22:43:
[...]
Nope I signed mine on July 18th. Still not herd back. and the app shows contract signed.
Now thinking if should just cancel the order and go for ford Mustang Mach-e. Because deliveries seem to go into next year
Contract signed is the right status for now.
Production of the EU G9 will start soon.
Thanks,T7D_Sneezy schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 22:47:
[...]
The car will be here in Q4 they say.
Contract signed is the right status for now.
Production of the EU G9 will start soon.
Will wait for a couple of days. If i get a good trade in value for my current car, have decided that I will proceed with the Booking else will be cancelling it and go ahead with the Mustang mach-e
Ik heb 24 april het contract getekend en dat is nog steeds de status die de app geeft. Op zich niet gek want ik kan me voorstellen dat 'Toegewezen' betekent dat de auto daadwerkelijk is toegewezen (en geproduceerd?).crastenk schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 15:38:
Als je ervanuit zou gaan dat aflever klaar maken van de auto 1 a 2 weken duurt (14 dagen) en verschepen en transport nog eens zo'n 40 a 50 dagen (per schip vanuit china), dan verwacht ik zelf niet dat ik veel eerder dan 65-70 dagen vooraf melding in de app zou krijgen. Dat is volgens mij 10 weken.
Ik reken op afleveren richting december, en dan 10 weken terug is eind september.
Ik kan het natuurlijk mis hebben, en ik laat me graag verrassen met een auto die eerder komt. Na alle reviews denk ik wel dat ik met deze auto veel waar voor mijn geld krijg, dus ik wacht het maar gewoon geduldig af. De auto die ik nu heb gaat in februari volgend jaar naar het hogere bijtellingstarief dus als ik de nieuwe auto voor die tijd heb, maak ik in ieder geval geen extra onnodige kosten.
Overigens rijdt ik nu nog met 4% bijtelling, dus goedkoper dan dit kan ik ook niet rijden. Tot die tijd maar extra sparen ;-)
Ik wens iedereen het geduld en daarna veel jaren plezier.
P.S. Ik heb een paar aandeeltjes XPENG gekocht en die staan intussen weer in de plus. Hopelijk groeit dat mee met het enthousiasme voor de auto wat ik nu lijk te zien bij leasemaatschappijen (en afnemers).
Gisteren ook proefrit gemaakt in de G9 Performance (Badhoevedorp).
Het middelste scherm viel inderdaad een paar keer uit. Het start vanzelf weer op echter zijn de ingestelde navigatiegegevens weg. Deze moeten opnieuw ingevoerd worden. De verkoopadviseur meldde dat bij de laatste update naar het Nederlands dit probleem is ontstaan. Bij de uitlevering van de modellen is dit issue gegarandeerd verholpen.
Daarnaast is er nog een mechanisch probleem met de verstelling van de zijspiegels. In de uiterste stand loopt het mechanisme aan. Ook dit is in China gemeld en wordt gegarandeerd opgelost ... volgens de verkoopadviseur.
Afgezien van de bovenstaande technische punten ben ik van de auto onder de indruk.
Volgens de verkoper worden er (in Badhoevedorp?) 4 tot 5 auto's per dag verkocht en is de eerste zending inmiddels geheel uitverkocht. De 2e zending is gepland en deze auto's worden uitgeleverd in november.
Let op: over het algemeen behoudt een leasemaatschappij zich in de voorwaarden het recht toe om auto's geleverd in november en december vertraagd (lees: januari) uit te leveren i.v.m. de reductie van de restwaarde. Dus als je je auto besteld hebt via een leasemaatschppij: lees de voorwaarden.
Xpeng wordt trouwens ook aangeboden door MKB lease. Die naam was ik nog niet tegengekomen in dit draadje.
Gezien de grote dynamiek in de automarkt door de transformatie van ICE-auto's naar EV hebben alle producenten (op Tesla en BYD na) grote problemen op een winstgevende manier EV-voertuigen te produceren. Ook Xpeng draait met verlies. De hoop is gevestigd op de introductie van de G6 in de Chineze markt. Deze moet de concurrentie aangaan met Tesla model Y en de broodnodige verkoopvolumes brengen.
Als ik een G9 ga rijden, dan lijkt het me verstandig dit te doen op basis van operationele lease via een externe maatschappij. Mocht Xpeng, als onderneming, omvallen en de technische ondersteuning en service verdwijnen, dan is mijn mobiliteit (in een of andere vorm) gegarandeerd. De restwaarde is dan het probleem van de leasemaatschappij. Wie een defecte VanMook fiets heeft kan daar over meepraten.
:strip_exif()/f/image/ipH770CbHJu8n2b13Rm1U1PJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/V1UTpWbcry3V1LctRNBl4Oq1.jpg?f=fotoalbum_large)
Het middelste scherm viel inderdaad een paar keer uit. Het start vanzelf weer op echter zijn de ingestelde navigatiegegevens weg. Deze moeten opnieuw ingevoerd worden. De verkoopadviseur meldde dat bij de laatste update naar het Nederlands dit probleem is ontstaan. Bij de uitlevering van de modellen is dit issue gegarandeerd verholpen.
Daarnaast is er nog een mechanisch probleem met de verstelling van de zijspiegels. In de uiterste stand loopt het mechanisme aan. Ook dit is in China gemeld en wordt gegarandeerd opgelost ... volgens de verkoopadviseur.
Afgezien van de bovenstaande technische punten ben ik van de auto onder de indruk.
Volgens de verkoper worden er (in Badhoevedorp?) 4 tot 5 auto's per dag verkocht en is de eerste zending inmiddels geheel uitverkocht. De 2e zending is gepland en deze auto's worden uitgeleverd in november.
Let op: over het algemeen behoudt een leasemaatschappij zich in de voorwaarden het recht toe om auto's geleverd in november en december vertraagd (lees: januari) uit te leveren i.v.m. de reductie van de restwaarde. Dus als je je auto besteld hebt via een leasemaatschppij: lees de voorwaarden.
Xpeng wordt trouwens ook aangeboden door MKB lease. Die naam was ik nog niet tegengekomen in dit draadje.
Gezien de grote dynamiek in de automarkt door de transformatie van ICE-auto's naar EV hebben alle producenten (op Tesla en BYD na) grote problemen op een winstgevende manier EV-voertuigen te produceren. Ook Xpeng draait met verlies. De hoop is gevestigd op de introductie van de G6 in de Chineze markt. Deze moet de concurrentie aangaan met Tesla model Y en de broodnodige verkoopvolumes brengen.
Als ik een G9 ga rijden, dan lijkt het me verstandig dit te doen op basis van operationele lease via een externe maatschappij. Mocht Xpeng, als onderneming, omvallen en de technische ondersteuning en service verdwijnen, dan is mijn mobiliteit (in een of andere vorm) gegarandeerd. De restwaarde is dan het probleem van de leasemaatschappij. Wie een defecte VanMook fiets heeft kan daar over meepraten.
:strip_exif()/f/image/ipH770CbHJu8n2b13Rm1U1PJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/V1UTpWbcry3V1LctRNBl4Oq1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XQFvwsOn0tyIWpgQlHLr5g4c.jpg?f=fotoalbum_large)
Leuk om je ervaring te horen. Ik vind die matte kleur ook erg mooi, maar matte verf lijkt me veel te irritant om netjes te houden (je mag niet door de wasstraat etc.). De rest van de kleuren zijn een beetje saai.DikkeGoudvis schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 13:42:toon volledige bericht
Gisteren ook proefrit gemaakt in de G9 Performance (Badhoevedorp).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Op Facebook heb ik een paar foto's gevonden van wraps die mensen in China hebben gemaakt. Wellicht ter inspiratie.
:strip_exif()/f/image/I77ucB865ztHUDKweW6mWV0s.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DmGVBDPRf5XXQcs9hKvYap0i.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/C1RrMo4YOt28wDhVThDgqnyQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BBrfMkXHGMJmC8KE8BXRDXB4.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb 3 proefritjes gedaan van de G9. En geen uitvallende scherm.
Wilde vooral verschil tussen vering van de rwd en performance voelen. Dat doen ze goed testen met klinkers en drempels bij Badhoevedorp.
In Badhoevedorp trouwens mat groen, grijs, wit en zilver gezien. Enige kleur die ik nog niet in het echt heb gezien is zwart.
Wilde vooral verschil tussen vering van de rwd en performance voelen. Dat doen ze goed testen met klinkers en drempels bij Badhoevedorp.
In Badhoevedorp trouwens mat groen, grijs, wit en zilver gezien. Enige kleur die ik nog niet in het echt heb gezien is zwart.
En wat zijn je bevindingen?Omoe schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 21:09:
Ik heb zelf alleen de performance gereden maar ben van plan de rwd te bestellen..
Hi allemaal, ik ben nieuw op dit forum maar net als jullie enorm enthousiast over de Xpeng G9.
Ik heb zelf de Longrange variant besteld met trekhaak en luxe-pakket (levering november). Ik heb beide varianten proef gereden (LR en performance) maar vond de performance versie overbodig. Natuurlijk is de luchtvering super maar ik vond het gewone onderstel ook goed rijden, was mij het prijsverschil niet waard aangezien ik niet zit te wachten op een SUV die in 3,9 seconden naar de 100 gaat.
Het enige nadeel vind ik wel de keuze opties, de velgen van de LR zijn gewoon lelijk en helaas vanuit Xpeng weinig mogelijkheden. Ze bieden wel de velgen van de performance versie aan voor €4300 (inclusief btw) maar dat vond ik stevig, voor die prijs (en minder) kan je zelf velgen laten monteren (mijn plan).
Ik vond de auto heerlijk rijden en qua ruimte/luxe/range is er geen auto die in de buurt komt voor deze prijs. Vorige auto’s waren volvo v90 en audi a6, maar stap nu met veel verwachtte enthousiasme over naar een chinees merk.
Ik heb zelf de Longrange variant besteld met trekhaak en luxe-pakket (levering november). Ik heb beide varianten proef gereden (LR en performance) maar vond de performance versie overbodig. Natuurlijk is de luchtvering super maar ik vond het gewone onderstel ook goed rijden, was mij het prijsverschil niet waard aangezien ik niet zit te wachten op een SUV die in 3,9 seconden naar de 100 gaat.
Het enige nadeel vind ik wel de keuze opties, de velgen van de LR zijn gewoon lelijk en helaas vanuit Xpeng weinig mogelijkheden. Ze bieden wel de velgen van de performance versie aan voor €4300 (inclusief btw) maar dat vond ik stevig, voor die prijs (en minder) kan je zelf velgen laten monteren (mijn plan).
Ik vond de auto heerlijk rijden en qua ruimte/luxe/range is er geen auto die in de buurt komt voor deze prijs. Vorige auto’s waren volvo v90 en audi a6, maar stap nu met veel verwachtte enthousiasme over naar een chinees merk.
De standaard vering is erg goed. Comfortabel geveerd. Iets zachter dan een model y bijvoorbeeld.
De luchtvering is wel beter, kon bijvoorbeeld zonder problemen 10-15 km/u harder over een drempel rijden (29 kmu vs 45kmu). Het is een stuk stiller in de cabine.
Denk dat je het alleen echt merkt als je ze vlak na elkaar test (wat ik mocht doen)
En de performance is ook wel flink directer. Dat komt denk ik meer door het type motor op de achteras. Niet zozeer naar de PKs kijkend, 313 pk is natuurlijk zat. Maar voelt vertraging (latency) als je flink “gas” geeft. Idem met rwd vs awd model y bijvoorbeeld.
De luchtvering is wel beter, kon bijvoorbeeld zonder problemen 10-15 km/u harder over een drempel rijden (29 kmu vs 45kmu). Het is een stuk stiller in de cabine.
Denk dat je het alleen echt merkt als je ze vlak na elkaar test (wat ik mocht doen)
En de performance is ook wel flink directer. Dat komt denk ik meer door het type motor op de achteras. Niet zozeer naar de PKs kijkend, 313 pk is natuurlijk zat. Maar voelt vertraging (latency) als je flink “gas” geeft. Idem met rwd vs awd model y bijvoorbeeld.
De performance of de rwd? Hoe zou dat komen, kan me alleen banden voorstellen...dan verwacht ik dat de rwd met kleiner formaat stiller is...Omoe schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 20:44:
Het is een stuk stiller in de cabine.
De luchtvering maakt het stiller in de cabine. Ik had geen decibel meter mee, maar het was een hoorbaar verschil. Meer dan dat was hoeveel beter de lucht vering de klinkers en drempels opvangt.mlo schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 21:17:
[...]
De performance of de rwd? Hoe zou dat komen, kan me alleen banden voorstellen...dan verwacht ik dat de rwd met kleiner formaat stiller is...
Verdere impressies:
1. De “xpedal” driving was agressiever in Badhoevedorp en minder in de auto van Rotterdam. Software update verschil? We konden niet vinden hoe je dat verder kon instellen. One pedal driving stopt niet volledig en de auto gaat niet bij stilstand in hill hold (zoals een tesla).
2. Sturen vind ik standaard te licht, zeker met zoveel power onder je. Maar in “sport” stand was het sturen een stuk stugger.
3. Software is best ver en er zitten idiote features bij, make up stand bijvoorbeeld. Lane assist en adaptive cc is prima, zelfde als in tesla.
4. Geluid systeem klonk minder in Rotterdam, ondanks 2x de dynaudio gehoord te hebben. Meditatie mode had echt surround sound. (Ze adverteren zelf met dolby atmos).
5. Veel geluidjes, maar die zijn best vriendelijk. Wel heel veel geluidjes! Opstart geluid en drive mode geluid vind ik een beetje te…
Opstartgeluid en drive mode geluid kan gelukkig uit.Omoe schreef op zondag 23 juli 2023 @ 11:56:
[...]
De luchtvering maakt het stiller in de cabine. Ik had geen decibel meter mee, maar het was een hoorbaar verschil. Meer dan dat was hoeveel beter de lucht vering de klinkers en drempels opvangt.
Verdere impressies:
1. De “xpedal” driving was agressiever in Badhoevedorp en minder in de auto van Rotterdam. Software update verschil? We konden niet vinden hoe je dat verder kon instellen. One pedal driving stopt niet volledig en de auto gaat niet bij stilstand in hill hold (zoals een tesla).
2. Sturen vind ik standaard te licht, zeker met zoveel power onder je. Maar in “sport” stand was het sturen een stuk stugger.
3. Software is best ver en er zitten idiote features bij, make up stand bijvoorbeeld. Lane assist en adaptive cc is prima, zelfde als in tesla.
4. Geluid systeem klonk minder in Rotterdam, ondanks 2x de dynaudio gehoord te hebben. Meditatie mode had echt surround sound. (Ze adverteren zelf met dolby atmos).
5. Veel geluidjes, maar die zijn best vriendelijk. Wel heel veel geluidjes! Opstart geluid en drive mode geluid vind ik een beetje te…
Afgelopen vrijdag een proefrit gemaakt in de performance G9. Helaas was de aangevraagde LR niet beschikbaar. Een uitgebreide proefrit gemaakt waarbij ik zeer onder de indruk was van de G9. Vooral het heerlijk rustige rijgedrag. De eerste indruk mbt de instel mogelijkheden via de schermen zijn goed. Tijdens de rit is ook geen enkele keer het scherm uitgevallen. Vwb de verschillende geluiden en piepjes was ik ook positief verrast. Ik heb het in eerdere auto's mbt het geluidniveau van de piepjes veel erger meegemaakt. Hier stoorden de piepjes mij niet. Mochten ze mij bij aanschaf toch te veel worden zijn ze bijna allemaal via een profiel dat opgeslagen kan worden uit te schakelen.
Jammer genoeg richten ze zich echter nu nog bijna volledig op de lease rijders, aangezien ze zelf geen inruil waarde voor mijn auto wilden geven, maar ik zelf van het weekend alle gegevens mbt mijn auto ingevoerd heb in een inruil taxatie app voor alle autodealers in NL. Ik verwacht daar een behoorlijk stuk minder voor mijn auto terug te krijgen, maar dat gaan we afwachten. Ben dan ook benieuwd of ze nog een korting kunnen geven als ik mijn huidige auto niet bij hun inruil, maar verkoop aan een andere autodealer.
Iemand hier al ervaring mee bij Xpeng?
Jammer genoeg richten ze zich echter nu nog bijna volledig op de lease rijders, aangezien ze zelf geen inruil waarde voor mijn auto wilden geven, maar ik zelf van het weekend alle gegevens mbt mijn auto ingevoerd heb in een inruil taxatie app voor alle autodealers in NL. Ik verwacht daar een behoorlijk stuk minder voor mijn auto terug te krijgen, maar dat gaan we afwachten. Ben dan ook benieuwd of ze nog een korting kunnen geven als ik mijn huidige auto niet bij hun inruil, maar verkoop aan een andere autodealer.
Een inruilauto is geen verliesmodel voor de dealer dus je krijgt geen korting als je niks inruilt. Ooit was dat zo, maar sinds de internationale biedingsplatformen niet meer.Hansing schreef op maandag 24 juli 2023 @ 13:08:
Afgelopen vrijdag een proefrit gemaakt in de performance G9. Helaas was de aangevraagde LR niet beschikbaar. Een uitgebreide proefrit gemaakt waarbij ik zeer onder de indruk was van de G9. Vooral het heerlijk rustige rijgedrag. De eerste indruk mbt de instel mogelijkheden via de schermen zijn goed. Tijdens de rit is ook geen enkele keer het scherm uitgevallen. Vwb de verschillende geluiden en piepjes was ik ook positief verrast. Ik heb het in eerdere auto's mbt het geluidniveau van de piepjes veel erger meegemaakt. Hier stoorden de piepjes mij niet. Mochten ze mij bij aanschaf toch te veel worden zijn ze bijna allemaal via een profiel dat opgeslagen kan worden uit te schakelen.
Daarnaast is de Xpeng een vaste prijs auto (zoals Tesla).
Overigens geven ze in Rotterdam wel inruilprijzen?
Heb gekozen voor particulier verkopen. Had inruil prijs via de app gekregen maar particulier kun je er meer voor krijgen.
Korting was niet echt over te praten. Ook niet heel lang over gesteggeld om eerlijk te zijn. Misschien zijn er mensen die beter kunnen onderhandelen 😬
Korting was niet echt over te praten. Ook niet heel lang over gesteggeld om eerlijk te zijn. Misschien zijn er mensen die beter kunnen onderhandelen 😬
Ik kreeg in Badhoevedorp ook een link gemaild en daar moest ik de inruilprijs bepalen. Er werd aangegeven dat de inruil niet via Xpeng gaat.T7D_Sneezy schreef op maandag 24 juli 2023 @ 14:30:
[...]
Een inruilauto is geen verliesmodel voor de dealer dus je krijgt geen korting als je niks inruilt. Ooit was dat zo, maar sinds de internationale biedingsplatformen niet meer.
Daarnaast is de Xpeng een vaste prijs auto (zoals Tesla).
Overigens geven ze in Rotterdam wel inruilprijzen?
Als ik jou goed begrijp krijg je in Rotterdam wel gelijk een inruilprijs van Xpeng zelf?
Ik wil overigens nog even wachten met eventuele aanschaf van de P7, heb onlangs de BYD Seal gezien in het echt.
Deze voelde toch een stapje hoger aan in kwaliteit qua interieur.
Hi I got a very less value for trade in at xpeng and they were not ready to negotiate on it. The sales persons are not much interested to sell to individuals. After the booking there not even a single call from the sales team or from the financing team.Hansing schreef op maandag 24 juli 2023 @ 13:08:
Finally I cancelled my order and decide to go to the BMW iX1. I felt the BMW's can be more reliable and also got a very good deal for the trade-in and also the interest rate was very attractive at the BMW for electric cars.
De inruil gaat via een partner aangezien Xpeng zelf geen occasions gaat verkopen van vreemde merken. Echter gaat dit wel gewoon gelijk bij je aflevering en wordt het inruilbedrag in mindering gebracht op je factuur.Stephan_haarlem schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:50:
[...]
Ik kreeg in Badhoevedorp ook een link gemaild en daar moest ik de inruilprijs bepalen. Er werd aangegeven dat de inruil niet via Xpeng gaat.
Als ik jou goed begrijp krijg je in Rotterdam wel gelijk een inruilprijs van Xpeng zelf?
Ik wil overigens nog even wachten met eventuele aanschaf van de P7, heb onlangs de BYD Seal gezien in het echt.
Deze voelde toch een stapje hoger aan in kwaliteit qua interieur.
Ik heb het idee dat de prijzen op de Xpeng site verhoogd zijn (+/- 1.000,-). Ik heb de cijfers niet op rij. Maar kan iemand svp zijn oudere bestelling even vergelijken met de huidige prijzen.
De prijzen zijn volgens mij nog hetzelfde
Ik zie dat 'de verwachte prijs" onderaan een andere prijs is dan de optelsom van de verschillende keuzes. Iemand een idee waarom? Weet trouwens niet of dit altijd al het geval was.
Ik heb een P7 besteld en krijg hem waarschijnlijk eind November 2023, mijn vrouw een G9, half december.... Spannend!
De P7 wordt de Long Range versie, wel met betere audio en nappa seats. Er was geen budget voor de performance versie. De Long Range heeft niet zo mooie velgen, dus ik ben op zoek naar de fabrikant van de Xpeng velgen in China om daar de performance velgen te bestellen. (Kan iemand helpen?)
In Nederland moet ik er 2800 euro voor betalen. Geen zin in.
De P7 wordt de Long Range versie, wel met betere audio en nappa seats. Er was geen budget voor de performance versie. De Long Range heeft niet zo mooie velgen, dus ik ben op zoek naar de fabrikant van de Xpeng velgen in China om daar de performance velgen te bestellen. (Kan iemand helpen?)
[ Voor 3% gewijzigd door hansham op 25-07-2023 21:00 ]
Same here!!!mauritsvtl schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:37:
Het wordt de Long Range, maar helaas was er geen (lease)budget meer voor de audio/nappa stoelen.
Deze al gezien: https://www.givawheels.nl...-2023-long-range/#resultshansham schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 20:59:
Ik heb een P7 besteld en krijg hem waarschijnlijk eind November 2023, mijn vrouw een G9, half december.... Spannend!
Inmiddels een 'inruilbod' gehad. Is echt schandalig. Zit meer dan 10k onder ANWB waarde en dan heb ik het over de laagste bij de ANWB (inruilwaarde bij autobedrijf). Gaat voor mij geen Xpeng worden.
Yes same here.Hansing schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 08:49:
Inmiddels een 'inruilbod' gehad. Is echt schandalig. Zit meer dan 10k onder ANWB waarde en dan heb ik het over de laagste bij de ANWB (inruilwaarde bij autobedrijf). Gaat voor mij geen Xpeng worden.
Hence I cancelled it and booked the BMW iX1
Jammer om te horen. Blij dat ik wel een goede inruilaanbod heb gehad. Blijf aan het aftellen...nish9493 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:25:
[...]
Yes same here.
Hence I cancelled it and booked the BMW iX1
Hype van hogere inruilwaarden is nu wel beetje voorbij. Ik kreeg bij Xpeng zelfs minder terug dan dat Tesla ervoor bood. En dan te bedenken dat Tesla zelfs al 6k onder de waarde van Autotelex gaf.Hansing schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 08:49:
Ze gooien alles op een soort veiling site en dan krijg je bijna nooit de waarde die je verwacht, tenzij je een gewild model hebt misschien.
Xpeng krijgt een nieuwe locatie.
Neemt de oude gebouw van Mini over in Breukelen.
Naast het oude CarNext nieuwe NIO locatie.
VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal
In Rotterdam hadden ze het ook over een nieuw te openen vestiging in Eindhoven.Simply1337 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:45:
Xpeng krijgt een nieuwe locatie.
Tegen de tijd dat mijn bestelde G9 binnen zou zijn, zou ik `m daar op kunnen halen hoogstwaarschijnlijk.
Volkwagen schijnt te gaan investeren in Xpeng, dus blijkbaar is er vanuit VW vertrouwen in de stabiliteit van het merk Xpeng.
https://cnevpost.com/2023...-million-in-xpeng-report/
Open vraag: waarom zou je zelf geen poging wagen om de wagen te verkopen? Er zijn toch genoeg alternatieven op de markt, los van de Xpeng, om een deftige prijs te verkrijgen?Hansing schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 08:49:
Hoj allen,
Ik ben nieuw op dit forum vooral door de interesse voor alles wat X-peng betreft?
Dit zowel voor hun wagens als hun prachtige technologie.
Ik ben blijkbaar niet de enige,daar Volkswagen een prachtig contract heeft afgesloten met X-peng.
Dat beloofd voor de toekomst,om zo verder de Europese markt te veroveren.
Daar ik ook wat aandelen bezit ben ik zeer opgetogen over deze deal.Bij opening van de Nasdaq stond de koers twintig procent hoger met op vijf minuten een volume van op een normale ganse dag.Dat beloofd wanneer menige banken hun koersdoelen nu wel moeten herzien.
Ikzelf heb ook veel goesting om ooit de nieuwe G6 te kopen .Heb van een medewerker gehoord dat de G6 waarschijnlijk begin volgend jaar naar Nederland komt.
Ik ben nieuw op dit forum vooral door de interesse voor alles wat X-peng betreft?
Ik ben blijkbaar niet de enige,daar Volkswagen een prachtig contract heeft afgesloten met X-peng.
Daar ik ook wat aandelen bezit ben ik zeer opgetogen over deze deal.Bij opening van de Nasdaq stond de koers twintig procent hoger met op vijf minuten een volume van op een normale ganse dag.Dat beloofd wanneer menige banken hun koersdoelen nu wel moeten herzien.
Ikzelf heb ook veel goesting om ooit de nieuwe G6 te kopen .Heb van een medewerker gehoord dat de G6 waarschijnlijk begin volgend jaar naar Nederland komt.
Leuk, ik dacht al aan Xpeng toen ik las dat Audi (van Volkswagen) een Chinese partner zocht. Nu kan je dus zeggen dat je toch een Duitse auto koopt, voor 5% 😉.
Er kan geen betere bevestiging van de techniek van Xpeng zijn, denk ik. En weer 700 miljoen extra buffer.
Er kan geen betere bevestiging van de techniek van Xpeng zijn, denk ik. En weer 700 miljoen extra buffer.
Toch wil ik er een beetje voor waken dat dit geen aandelentopic wordt. Misschien kan je voor specifiek die discussie een eigen topic voor maken bij het geldzaken-forum.xpenger schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 15:49:
Hoj allen,
De G6 bespreken hoort hier uiteraard wel. Ik hoorde van de dealer dat deze in het voorjaar van volgend jaar deze kant op komt.
[ Voor 6% gewijzigd door Grotbewoner op 26-07-2023 16:33 ]
Dag Allemaal,
Ik volg dit forum al even. Ik heb op 14 juli ook de G9 long range + opties besteld bij Xpeng Rotterdam. Daarvoor al een proefrit in Rotterdam en Badhoevedorp gemaakt. Ik moet nog een taxatie laten maken voor mijn inruil auto, maar na alle reacties te hebben gelezen ga ik daarnaast ook andere opties verkennen.
Ik wacht ook vol enthousiasme af en in de app staat bij mij ook alleen nog de status 'contract getekend'. Ben ook zeer benieuwd naar de handleiding. Maar die zal ik hier vanzelf wel zien verschijnen heb ik zo'n vermoeden.
Ik volg dit forum al even. Ik heb op 14 juli ook de G9 long range + opties besteld bij Xpeng Rotterdam. Daarvoor al een proefrit in Rotterdam en Badhoevedorp gemaakt. Ik moet nog een taxatie laten maken voor mijn inruil auto, maar na alle reacties te hebben gelezen ga ik daarnaast ook andere opties verkennen.
Ik wacht ook vol enthousiasme af en in de app staat bij mij ook alleen nog de status 'contract getekend'. Ben ook zeer benieuwd naar de handleiding. Maar die zal ik hier vanzelf wel zien verschijnen heb ik zo'n vermoeden.
LR G9 besteld via Athlon . Levermoment week 50. Nog even geduld dus
Als ik je een tip mag geven, bied je inruilauto niet teveel aan. Als je auto eenmaal in het systeem rondhangt dan krijg je nooit een echt goede prijs, weet ik uit ervaring.DRaver87 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 18:28:
Dag Allemaal,
Weet natuurlijk niet hoe oud je inruil is maar ik krijg bij van mossel een hele goede prijs toen ik in januari aan het kijken was.
Aandelen zijn ook goed gestegen vandaag ;-)Stephan_haarlem schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 15:21:
Volkwagen schijnt te gaan investeren in Xpeng, dus blijkbaar is er vanuit VW vertrouwen in de stabiliteit van het merk Xpeng.
Is de SLA inmiddels rond tussen Athlon en Xpeng?totestbeta schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 18:51:
LR G9 besteld via Athlon . Levermoment week 50. Nog even geduld dus
Geen idee, maar het feit dat deze via mijn werkgever aangeboden wordt, ga ik er vanuit dat er geen openstaande punten meer zijn.
Weet iemand toevallig of XPeng plannen heeft om de XPilot sw te upgraden naar 3.0 of zelfs 4.0 ?
In China wordt de G9 volgens mij van 4.0 voorzien. Een deel van het verschil komt denk ik omdat men daar gedetailleerde kaarten van Chinese steden gebruikt om het autonoom rijden in de steden te bewerkstelligen. Ook gebruikt men lidar. Lidar zit niet op de exportmodellen.
Maar 3.0 biedt bijv. ook memory parking, iets dat gebruik maakt van de camera’s. Het zou leuk zijn als men dat ook OTA pusht naar de niet-Chinese modellen.
De rest van de HW is nl hetzelfde. Ook ‘onze’ versie gebruikt de NVidia Orin SoC die ontwikkeld is voor autonoom rijden.
Naast het bovenstaande vraag ik me af of de G9 ook getest gaat worden door de euro NCAP. De klantenservice van XPeng kon mij alleen vertellen dat de P7 5 sterren had gekregen in de C NCAP.
In China wordt de G9 volgens mij van 4.0 voorzien. Een deel van het verschil komt denk ik omdat men daar gedetailleerde kaarten van Chinese steden gebruikt om het autonoom rijden in de steden te bewerkstelligen. Ook gebruikt men lidar. Lidar zit niet op de exportmodellen.
Maar 3.0 biedt bijv. ook memory parking, iets dat gebruik maakt van de camera’s. Het zou leuk zijn als men dat ook OTA pusht naar de niet-Chinese modellen.
De rest van de HW is nl hetzelfde. Ook ‘onze’ versie gebruikt de NVidia Orin SoC die ontwikkeld is voor autonoom rijden.
Naast het bovenstaande vraag ik me af of de G9 ook getest gaat worden door de euro NCAP. De klantenservice van XPeng kon mij alleen vertellen dat de P7 5 sterren had gekregen in de C NCAP.
Kan dat wel met de hardware in de EU versie? Ik begreep dat deze geen lidar kregen..
Klopt. Maar ik kan me niet voorstellen dat de diff tussen V2.5 en V3.0 en V4.0 alleen maar lidargerelateerd is. Bijv. VW biedt ook memory parking aan zonder lidar te gebruiken. Alleen camera’s.GuidoSteen schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:11:
Kan dat wel met de hardware in de EU versie? Ik begreep dat deze geen lidar kregen..
Is memory parking hetzelfde als de self parking functionaliteit? Deze zat wel op de g9 versie waarin ik proefgereden heb een maandje geleden.foobalicious schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 00:02:
Weet iemand toevallig of XPeng plannen heeft om de XPilot sw te upgraden naar 3.0 of zelfs 4.0 ?