Kep me afgelopen vrijdag de JBL Tour Pro 3 besteld en zaterdagavond binnen gekregen. Dit zijn mijn eerste indrukken na 6 uur intensief gebruik:
+ ANC en adaptive ANC zijn echt uitstekend; geen white noise of andere bijgeluiden, ook niet tijdens het lopen of eten (zoals bij de over-ear Sony 1000XM4) , en ik durf nog wel te beweren dat het on-par, zo niet, nóg beter werkt dan de over-ear XM4 van Sony
+ Spatial audio (ruimtelijk directioneel geluid) inclusief head tracking werkt goed zonder storende geluidsvervorming
+ Zeer uitgebreide JBL-app
+ Oplaadcase kan aan diverse apparaten, die usbc of een 3,5" koptelefoon ingang hebben, gekoppeld worden (met meegeleverde kabeltjes), waarbij de case als audiocaster dient; zo wordt elke gekoppelde, externe geluidsbron direct afspeelbaar op je oortjes. Denk aan een laptop, TV, PC en ook het entertainmentsysteempje in een vliegtuig.
+ Geluidskwaliteit is echt heel goed. In preset "studio" heb je al een behoorlijk fijn resultaat. Er is bijna geen verschil in geluidskwaliteit te merken met ANC aan/uit; wanneer deze aan staat, worden zowel bass en hoge tonen iets aanweziger. Wanneer je op hogere volumes luistert, kan het wel vermoeiend aan gaan voelen.
- goede seal (links) lastig te verkrijgen met foam tips. Dit komt door de maat (medium); de foam tips worden maar in 1 maat meegeleverd, ik had dus liever een L of XL gehad.
- personificatie van geluid en spatial audio kan niet gebruikt worden wanneer LDAC highres audio gekozen is (om eerlijk te zijn: ik heb LDAC nog niet echt perse nodig gehad en ondanks spatial audio erg goed werkt, heb ik zelf geen usecase ervoor).
- personificatie van geluid is bij elke poging anders zonder hoorbare verbetering, dus voor mij van weinig toegevoegde waarde.
- Private call mode in de JBL-app (1 oortje uitnemen en als dedicated microfoon gebruiken) heeft weinig praktisch nut: in een stille omgeving is er geen noodzaak om er eentje uit te nemen want de ander verstaat je gewoon goed, en in een drukke omgeving versta je door het omgevingsgeluid de ander niet goed.
- naast de Call Control (beide oortjes bedienbaar) je kunt maar één custom bediening per oortje instellen: óf ANC/Ambient control, óf Volume Control, óf Playback control met bij alledrie de bijbehorende, vaste tikpatronen.
- schermpje op de oplaadcase is wat laggy en het swipen "pakt" niet altijd even goed.
- de oplaadcase wankelt als ie rechtop staat; met het klepje open kan ie niet rechtop blijven en kiept dus om. Een geheel vlakke onderkant zou beter zijn.
- wanneer je een update doet van bijvoorbeeld de voice prompts, dan worden de oortjes via de app gereboot. Dit gaat (soms, niet elke keer) gepaard met oorverdovende piep- en kraakgeluiden onafhankelijk van je volumeinstelling. Erg vervelend, dus denk eraan je oortjes effe uit te nemen wanneer je gaat updaten. Wat ook vaak gebeurt is dat na deze reboot enkele settings weer terug op default staan, zoals je ear tip sound settings of de screensaver van de oplaadcase.
- het op gevoel vinden van de plek waar je moet tikken vergt gewenning; blijkbaar tik ik altijd lager, dus op het steeltje in plaats van op het ronde stuk dat je oor in gaat.
Wat neutralere punten waar ik nog een verdere mening over moet vormen:
0 Oplaadcase kan zeker 75% van de functionaliteit bedienen van de app bedienen, maar in de praktijk gebruik ik het nauwelijks omdat je teveel moet swipen (aantal beschikbare opties op het schermpje is in de app wel te customizen); de app blijf veel overzichtelijker. Het échte voordeel van deze case is zoals gezegd de auracastfunctionaliteit.
0 Ik twijfel aan de praktische werking van de foamtips; het foam is zo dun aangebracht, dat ik me niet kan voorstellen dat het zoveel uitmaakt t.o.v. de siliconen variant. Wellicht als er grotere maten foamtips meegeleverd zouden worden dat het merkbaarder was, maar ik merk het amper....Mijn Shure SE-215 in-ears hebben een VEEL dikkere foamtip die ook dieper het oor in gaan en die maken ALTIJD een goeie seal.
0 Accuduur: Zondag 24 november om 10:45 ingedaan met 100%. Om 16:45 uitgedaan met 43% L en 46% R. Mix van muziek mét en zonder ANC, zonder LDAC, en met 2 uur ambient-aware mode aan zodat ik met mijn ouders kon kletsen terwijl ik de oortjes in hield. Uiteindelijk om 16:45 uitgenomen en met deJBL app uitgezet en niet terug in de oplaadcase gedaan (dit zal ik wel effe snel moeten doen om ze weer aan te krijgen).
0 Windgeruis+ANC: gister was het onstuimig maar wel warm weer, dus ik heb een uurtje gewandeld met de ANC aan. Zodra de wind van achteren komt of van de zijkant waarbij deze direct tegen het oortje aanblaast, vind ik dat de ANC het verbazingwekkend goed reduceert! Wanneer de wind van voren komt en dus langs je gezicht gaat, dan hoor je de wind meer. Maar ik hoor veel meer windgeruis door de ANC heen bij het gebruik van de Sony 1000XM4 over-ear dan met deze JBL's, dus wat mij betreft is dit al een heel stuk beter!
0 Draagcomfort: ik heb de oortjes gister 6 uur ingehad (met meegeleverde foamtips) zonder onderbrekingen, en ze zijn me niet 1x los gaan zitten of uitgevallen, ook niet tijdens die stevige wind. Daarentegen kan ik niet zeggen dat ik helemaal niks voelde; na 6 uur deze dingen ingehad te hebben voelde ik toch wat discomfort door drukplekjes rond mijn gehoorgang.
Ik slaap overigens al 2 jaar met custom made in-ears tegen het geluid van onze buren, dus ik dacht dat mijn gehoorgang wel wat gewend was, maar het is toch heel anders.
0 Het hebben van LDAC: het aan/uitzetten van LDAC levert mijns inziens niet echt een zeer merkbaar kwaliteitsverschil op. Dus mijn vraag zou zijn bij welke toepassingen LDAC écht praktisch nut heeft?
Al met al zeer tevreden over deze in-ears so far. Komende vrijdag ga ik een lang weekend naar Londen en dan heb ik genoeg travel-time om ze verder uit te proberen. Ik ga dan ook die auracast proberen met mijn Anbernic RG35XX "gameboy". Deze heeft namelijk geen bluetooth en ik zou mijn Shure SE-215 mee moeten nemen (bedraad met 3,5" jack) om geluid te kunnen luisteren. Met die oplaadcase van de JBL kan ik deze aan de headphone jack van de Anbernic hangen en dan het geluid naar de oortjes streamen. Ik weet effe niet of ik ze dan moet unpairen van mijn telefoon en dat het dus tegelijkertijd kan, maar daar kom ik wel achter