[Ervaringen] In-ears/oordopjes met noise cancellation (ANC)

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:

• Shadwo
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-03 10:44
gambieter schreef op maandag 10 november 2025 @ 11:30:
[...]

Bij de Mediamarkt staat wel IPX5, je moet even op "toon alle details" klikken.
Ik zie het nu inderdaad, het stond gewoon verkeerd bij productbeschrijving.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z488UVI-JHr6w1vCmNXSKb1nLt0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SojrNGKAS1R4fbm5shqQElQ2.png?f=fotoalbum_large

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Tja, ik zou gewoon de fabrikant aanhouden. IPX5 is niet waterdicht maar OK. Ik heb de 4NC, die zijn alleen IPX4 en die doen het al 2 jaar inclusief gebduik in de regen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:45

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Juancho Je bent inmiddels op de juiste plek voor algemene informatie rondom ANC oordopjes, maar voor gericht aankoopadvies moet je een eigen topic starten in forum: Beeld en geluid koopadvies. Zo houden we alle topics zuiver bij het onderwerp én krijgt jouw vraag straks de aandacht die het verdient. Als je daar een topic start krijg je ook een lijstje met vragen wat je zo uitgebreid mogelijk moet invullen, zodat wij precies weten wat je zoekt en al bekeken hebt en jij de beste antwoorden krijgt. :)

Your Friendly Neighborhood Moderator

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Niet het bedelen om ervaringen, maar om juist je eigen ervaringen te delen :)

Je kunt op zoek gaan naar ervaringen in het topic. Het is meer voor ANC en niet zozeer gericht op sport earbuds.

Zoals eerder aangegeven: Bose zit relatief losjes en ondiep in je oor, dat gaat niet goed gaan met hardlopen. Kijk eens naar de Soundcore Sport X20.

[ Voor 70% gewijzigd door gambieter op 24-11-2025 18:26 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
+1 voor de Soundcore X20. Daar heb ik al zoveel uren mee hardgelopen. Die zijn er bij mij never nooit uitgevallen, goede fit en prima geluid voor het geld.

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Als je de Bose oordopjes goed passend maakt met de juiste maat ringen en dopjes vallen ze (iig bij mij) niet heel gemakkelijk uit de oren.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Frieda schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:06:
Als je de Bose oordopjes goed passend maakt met de juiste maat ringen en dopjes vallen ze (iig bij mij) niet heel gemakkelijk uit de oren.
Maar hardlopen is wel meer dan gewoon gebruik. Het is ook belangrijk te weten hoe de stappen echoen in het hoofd. Picky Audio doet zijn oordopjes tests ook in de sportschool met gewichtheffen en het daarbij behorende zweten, en met hardlopen, dus daar kan @Juancho ook op zoek gaan.
vinom schreef op maandag 24 november 2025 @ 18:42:
+1 voor de Soundcore X20. Daar heb ik al zoveel uren mee hardgelopen. Die zijn er bij mij never nooit uitgevallen, goede fit en prima geluid voor het geld.
Ik gebruik ze op de fiets, en daar ook nooit losgekomen, goede ANC en geluid. Heb wel de eartips vervangen voor de Spinfit Omni.

[ Voor 25% gewijzigd door gambieter op 24-11-2025 19:18 ]

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Juancho schreef op maandag 24 november 2025 @ 18:12:
[...]

Ook als ik specifiek geïnteresseerd ben in Tweakers die de Sennheiser Momentum Sport al gebruiken en liefst specifiek met hardlopen? Want wat is anders het doel van dit topic? ;)
Goede vraag. Het doel is ervaringen delen, vragen stellen, problemen oplossen, finetunen, etc. Alles behalve aankoop in de breedste zin van het woord. Voor aankoopadvies hebben we een speciaal forum en voor alles rondom de aankoop zelf en wat daarbij hoort zoals garantie, levering, korting, cashback, enz, hebben we ook specifieke forums.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Juancho
Modbreak:Het aankoopadvies in dit topic moet nu stoppen.
Ik heb de betreffende berichten verwijderd.

@ allen: Elkaar helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook daarvoor geldt: alleen in het aankoopadviessubforum

[ Voor 3% gewijzigd door Jorgen op 25-11-2025 12:35 ]

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:14

Wildfire

Joy to the world!

Sony heeft de WF-1000XM6 uitgebracht. Ik heb ze zojuist besteld, ik hoop dat deze mij wel goed passen want zelfs met andere dopjes pasten de voorgangers mij gewoon niet. Als deze wel goed passen ben ik benieuwd, ik gebruik ze alleen binnenshuis en ze moeten het dan opnemen tegen de JBL Tour Pro 3, Bose QuietComfort Ultra en Ultra 2 earbuds.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• mrbvdb
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Wildfire schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 21:38:
Sony heeft de WF-1000XM6 uitgebracht. Ik heb ze zojuist besteld, ik hoop dat deze mij wel goed passen want zelfs met andere dopjes pasten de voorgangers mij gewoon niet. Als deze wel goed passen ben ik benieuwd, ik gebruik ze alleen binnenshuis en ze moeten het dan opnemen tegen de JBL Tour Pro 3, Bose QuietComfort Ultra en Ultra 2 earbuds.
Interessant, ben benieuwd naar jouw ervaring! Heb je enig idee warom de vorige Sony’s niet goed bij jou pasten?

Zelf heb ik lastige oren waardoor veel niet goed blijven zitten. Tot nu toe ben ik kwa pasvorm het meest content met de Sennheiser Momemtum Sports, maar dat is dan puur stabiliteit. De Bose QC Ultra’s 2 heb ik sinds kort ook in bezit en is echt mega fijn voor op kantoor - echter raken deze ook makkelijker los bij mijn linkeroor specifiek, heb namelijk helaas een oor waarin het richeltje voor waar het stabiliteit-finnetje niet in blijft zitten. Als ik ga lopen of in de sportschool ben moet ik nog veel de oortjes goed doen. De ANC is het echter waard!

Maar goed, terug bij jou, ben benieuwd naar je ervaringen helemaal omdat je verschillende andere doppen ook hebt!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

mrbvdb schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 07:51:
[...]

Interessant, ben benieuwd naar jouw ervaring! Heb je enig idee warom de vorige Sony’s niet goed bij jou pasten?

Zelf heb ik lastige oren waardoor veel niet goed blijven zitten. Tot nu toe ben ik kwa pasvorm het meest content met de Sennheiser Momemtum Sports, maar dat is dan puur stabiliteit. De Bose QC Ultra’s 2 heb ik sinds kort ook in bezit en is echt mega fijn voor op kantoor - echter raken deze ook makkelijker los bij mijn linkeroor specifiek, heb namelijk helaas een oor waarin het richeltje voor waar het stabiliteit-finnetje niet in blijft zitten. Als ik ga lopen of in de sportschool ben moet ik nog veel de oortjes goed doen. De ANC is het echter waard!

Maar goed, terug bij jou, ben benieuwd naar je ervaringen helemaal omdat je verschillende andere doppen ook hebt!
Ik zal ze wel niet kunnen terugsturen omdat ze even in m'n oren hebben gezeten, anders gingen ze terug. Dan maar op de V&A met een klein beetje korting. EDIT: blijkbaar accepteert Coolblue wel retouren van earbuds, dus zojuist aangemeld.

Conclusie: voor mijn oren zijn ze waardeloos. Nauwelijks iets van noise cancellation te merken, ik hoor alles in m'n omgeving bijna praktisch nog hetzelfde. Natuurlijk ook de andere maten foam eartips geprobeerd, maakt geen verschil. Het is echt de vorm van de earbuds zelf dat het probleem is volgens mij.

Ik weet niet wat Sony doet met de pasvorm van deze dingen, maar net zoals de voorganger zijn ze dus voor mij ieder geval waardeloos. Ik blijf bij mijn Bose en JBL earbuds, die werken tenminste goed en zorgen voor goede noise cancellation.

[ Voor 6% gewijzigd door Wildfire op 13-02-2026 20:52 ]

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:00
Wildfire schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 20:12:
[...]

Ik zal ze wel niet kunnen terugsturen omdat ze even in m'n oren hebben gezeten, anders gingen ze terug. Dan maar op de V&A met een klein beetje korting. EDIT: blijkbaar accepteert Coolblue wel retouren van earbuds, dus zojuist aangemeld.

Conclusie: voor mijn oren zijn ze waardeloos. Nauwelijks iets van noise cancellation te merken, ik hoor alles in m'n omgeving bijna praktisch nog hetzelfde. Natuurlijk ook de andere maten foam eartips geprobeerd, maakt geen verschil. Het is echt de vorm van de earbuds zelf dat het probleem is volgens mij.

Ik weet niet wat Sony doet met de pasvorm van deze dingen, maar net zoals de voorganger zijn ze dus voor mij ieder geval waardeloos. Ik blijf bij mijn Bose en JBL earbuds, die werken tenminste goed en zorgen voor goede noise cancellation.
Dat had ik dus bij m'n Sennheiser MOMENTUM sport. Die kreeg ik gewoon niet fijn in de oren, wat ik ook probeerde. Ik heb ondertussen m'n Jabara Elite Sport eens goed schoongemaakt en toen was het geluid een stuk beter, maar ze zijn nog altijd wel een keer toe aan vervanging.

Maar ondanks het grote aanbod vind ik het maar verdomd lastig. Ik vind touch knoppen ook 3x niks, ik gebruik ze voornamelijk voor hardlopen en dan zijn fysieke knoppen gewoon vele prettiger. De Jabras hebben dat. De Sonu, Bose, Sennheiser... Allemaal touch bediening.

Voor kantoor etc gebruik ik toch altijd m'n sony wh-1000xm4 en dat werkt perfect.

Misschien toch maar weer Jabras kopen dan tis alleen jammer dat ze gestopt zijn met oortjes te maken.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Ruudje88
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-02 10:47
Wildfire schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 20:12:
[...]

Mijn WF-1000XM5's vielen ook uit mijn oor en sloten ook niet goed af waardoor het geluid en NC nogal belabberd waren. Forums staan er ook redelijk vol mee en het schijnt met 3rd party tips wel iets beter te zijn.

Ik vraag mij altijd wel af hoe deze bluetooth oortjes getest worden, frequenties meten met een aparaat geeft nog geen praktijksituaties.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Ruudje88 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 15:25:
Mijn WF-1000XM5's vielen ook uit mijn oor en sloten ook niet goed af waardoor het geluid en NC nogal belabberd waren. Forums staan er ook redelijk vol mee en het schijnt met 3rd party tips wel iets beter te zijn.

Ik vraag mij altijd wel af hoe deze bluetooth oortjes getest worden, frequenties meten met een aparaat geeft nog geen praktijksituaties.
De fit blijft heel persoonlijk. Ik kan geen foam verdragen dus Sony valt al af, maar ook de Bose en Skullcandy Bose clones zitten niet fantastisch en vallen snel uit, zelfs met de grootste wings en eartips. Mijn JBL Live Pro 2 zitten muurvast, maar anderen weer wat minder. De tests gebeuren meestal met optimale fit.

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:15

Marc H

- - Is wakker - -

Ik gebruik de JBL Tour pro 2 met de foam tips van de Tour pro 3. Zitten geweldig en sluiten ook vrij goed af. Grootste voordeel is echter dat de oordopjes met de foam tips gewoon in de case passen, wat vaak met 3rd party tips een probleem is.
JBL heeft die vervanging setjes niet altijd op voorraad.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

• mrbvdb
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
gambieter schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 16:10:
[...]

De fit blijft heel persoonlijk. Ik kan geen foam verdragen dus Sony valt al af, maar ook de Bose en Skullcandy Bose clones zitten niet fantastisch en vallen snel uit, zelfs met de grootste wings en eartips. Mijn JBL Live Pro 2 zitten muurvast, maar anderen weer wat minder. De tests gebeuren meestal met optimale fit.
Haha, dacht dat ik een exoot was die geen solide fit had met de Bose dopjes! Ergens toch fijn om te lezen dat ik niet de enige ben ;)

Ik vind het wel boeiend maar ook jammer dat een juiste fit toch lastig blijkt. Vooral NC is toch erg bepalend door de fit wat het moeilijk maakt. Soms zijn alternatieve tips fijner voor een betere fit, maar merk ik dan weer op dat de kwaliteit van de NC daalt.

Goed, ik ben wel tevreden met de dopjes die ik nu heb, al zou ik het toch het allermooist vinden als er een combinatie was van de NC van Bose en de openheid die ik ervaar met Sennheiser. Misschien ooit, maar het moment lijkt er nu in ieder geval zeker niet te zijn.

• Juancho
Moet waarschijnlijk toch nu echt nieuwe gaan kopen aangezien gister bij een halve marathon in flinke regen 1 dopje uitviel. Ligt nog te drogen, hopelijk doet die het straks weer, maar wil sowieso dan een nieuw paar want ik loop niet graag hard zonder een muziekje op.

Maar man, wat een drama tegenwoordig om fatsoenlijke dopjes (met mijn eisen/wensen die ik al eens noemde) te vinden. En naar mijn weten heb ik doodnormale oren...

Misschien toch ook maar eens kijken naar iets als de Shokz OpenFit 2+, maar dan zijn ze wel echt puur voor het hardlopen. En anders wellicht toch ook maar eens de Sony WF-1000XM5 proberen (dus niet de nieuwe 6).

[ Voor 24% gewijzigd door Juancho op 23-02-2026 16:09 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws

• Juancho
Ik loop nu al bijna 4 jaar hard met de Jabra Elite 7 Active rond. Zweten, regen, lange hardloopsessies van uren. Als het zo heftig is allemaal... dan heb ik het toch al te pakken lijkt me ;).

• Juancho
Wellicht ga ik de Huawei FreeBuds Pro 5 testen binnenkort. Die komt binnenkort uit en via via zou ik dat kunnen doen. Ben benieuwd! Eerste indrukken zijn erg positief wat ik zo hoor. De Huawei FreeBuds Pro 4 schijnt ook al een hele goede te zijn geweest.

• TheTeek
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-03 10:34

TheTeek

TheTeek

Ik heb gisteren blind de Galaxy buds 4 pro besteld. Samen met een preregistratie code zijn de buds van 249 voor "maar" 139 te bestellen. Via de samsung shop. Ik gebruik zelf altijd memory foam tips. Alleen heb ik die voor dit model nog niet kunnen vinden. De 3 pro tips zouden mogelijk niet passen ivm een aangepast design van de bevestiging van die tips. Dus mocht iemand een "tip" hebben waar ik die wel kan kopen. Dan hoor ik het graag. Ik kom overigens van de 1e generatie buds pro af.

No one knows what TheTeek is

• Juancho
Ik kreeg bij mijn S23 van die buds maar ik kon niet wennen aan die pasvorm van die soort bonen in je oor. Het heeft geen diepere ingang en dat vond ik erg wennen/vreemd/niet fijn. Mn vriendin die ze mocht hebben vind ze juist super.

• Juancho
De Huawei website is nu trouwens ook geupdate met de nieuwe 5 Pro die deze week uitkomt. Ziet er volgens mij heel goed uit qua specs en de prijs valt me behoorlijk mee. Ben benieuwd!

https://consumer.huawei.com/nl/headphones/freebuds-pro-5/

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:39
Ik gebruik sinds kort de Technics EAH-AZ100 en die bevallen mij uitstekend. Voor de Technics kort de Beolab EX gehad, maar qua pasvorm en accuduur was dat niet heel best. De Technics bevallen mij uitstekend en ook connectiviteit en geluidskwaliteit zijn uitstekend. Qua geluid niet helemaal op het niveau van de Beolab EX, maar het ontloopt elkaar weinig. Wat mij betreft een dikke aanrader!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-03 20:36

Deathchant

Don't intend. Do!

Marc H schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 11:13:
Ik gebruik de JBL Tour pro 2 met de foam tips van de Tour pro 3. Zitten geweldig en sluiten ook vrij goed af. Grootste voordeel is echter dat de oordopjes met de foam tips gewoon in de case passen, wat vaak met 3rd party tips een probleem is.
JBL heeft die vervanging setjes niet altijd op voorraad.
Ik gebruik ook de foam tips. Maar wat ik echt vervelend vind is dat de foam tips enkel in de default maat meegeleverd is, waar de siliconen tips in S-M-L meegeleverd zijn. De foam tips krijgen wat mij betreft veel te snel scheurtjes en ik heb al onder garantie een nieuw paar gekregen van Harman/JBL. Echter nu krijgen ze weer scheurtjes...Dus de kwaliteit is niet heel geweldig. Daarnaast moet ik ze vaak opnieuw aandrukken in mijn oor omdat de pasfit niet goed is. Ik zou graag een maatje L willen van deze foam tips.
Iemand (foam)tips? :P

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:15

Marc H

- - Is wakker - -

Deathchant schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:47:
[...]

Ik gebruik ook de foam tips. Maar wat ik echt vervelend vind is dat de foam tips enkel in de default maat meegeleverd is, waar de siliconen tips in S-M-L meegeleverd zijn. De foam tips krijgen wat mij betreft veel te snel scheurtjes en ik heb al onder garantie een nieuw paar gekregen van Harman/JBL. Echter nu krijgen ze weer scheurtjes...Dus de kwaliteit is niet heel geweldig. Daarnaast moet ik ze vaak opnieuw aandrukken in mijn oor omdat de pasfit niet goed is. Ik zou graag een maatje L willen van deze foam tips.
Iemand (foam)tips? :P
Zo zie je maar weer, dat de tips iets persoonlijks is.

De foam tips die ik sinds eind juni gebruik zijn nog steeds perfect. Het aantal keren dat er één uit mijn oor is gevallen is op één hand te tellen. Opnieuw aandrukken is ook iets wat maar sporadisch voorkomt, meestal als ik wat gegeten heb. Door het kauwen komen ze soms wat losser te zitten.

En ik gebruik ze toch vrij regelmatig, maar niet dagelijks.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Tja, de grote naam in foam eartips is Comply. Op hun website geven ze aan dat de TrueGrip™ TWo-230-A Memory Foam Ear Tips compatible zijn met de JBL Tour Pro 3 en hebben S/M/L. Alleen is Comply duur, maar ja, je wilt wat speciaal :)

• Aloysxda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:31
Juancho schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 16:05:
De Huawei website is nu trouwens ook geupdate met de nieuwe 5 Pro die deze week uitkomt. Ziet er volgens mij heel goed uit qua specs en de prijs valt me behoorlijk mee. Ben benieuwd!

https://consumer.huawei.com/nl/headphones/freebuds-pro-5/
De 5 pro zien er veelbelovend uit, gezien de eerste berichten hiervan. Ga jij deze bestellen of heb je ze al in gebruik? Ben benieuwd naar je ervaring.
Na een heel aantal oortjes in het top segment te hebben gebruikt, is voor mij de Senheiser momentum 4 de uitblinker. qua geluid en Noise cancelling bevallen ze super.

• Juancho
Aloysxda schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:07:
[...]

De 5 pro zien er veelbelovend uit, gezien de eerste berichten hiervan. Ga jij deze bestellen of heb je ze al in gebruik? Ben benieuwd naar je ervaring.
Na een heel aantal oortjes in het top segment te hebben gebruikt, is voor mij de Senheiser momentum 4 de uitblinker. qua geluid en Noise cancelling bevallen ze super.
Nou ik zou ze misschien van iemand die ze mocht testen van Huawei voordelig kunnen overnemen. Maar hij is zo razend enthousiast dat dit gelijk zijn to go oortjes zijn geworden. Zijn review komt binnenkort, ik zal die dan hier even posten.

Maar ik lees enorm veel hele positieve berichten dus ik heb ze zelf net ook besteld bij bol.com (die ze volgens mij puur aanbieden namens Huawei zelf). Aangezien ik nog voor bijna het aankoopbedrag aan bonnen had liggen vond ik dit een hele mooie en nuttige aankoop. Als ze namelijk bevallen gaan ze enorm veel gebruikt worden, met name met hardlopen maar wellicht ook wat vaker op kantoor ipv de overears van Sony. Die zijn ook top hoor, maar zeker straks in de lente/zomer met warm weer willen die grote oorwanten best voor zweet zorgen, gewoon niet prettig.

Als ik ze maandag heb ga ik ze even een paar dagen testen met werk (online meetings, muziek luisteren, ANC etc). Helaas kan ik ze denk ik niet testen met sporten (dit moet ik bol.com nog navragen) vanwege hygiëne redenen. Maar misschien mag dat alsnog omdat ze sowieso bij retour sturen nieuwe siliconen oortips bij het product voegen.

Ik twijfel alleen nog of ik ook de nieuwe Samsung Galaxy Buds4 Pro wil gaan testen. Schijnen ook hele goede te zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 06-03-2026 23:58 ]

• Aloysxda
Bedankt voor je feedback. Ben heel benieuwd hoe de Huawei je bevallen. Naast de Sennheiser heb ik de Samsung Galaxy Buds Pro 2. Deze bevallen mij ook heel goed. Vooral omdat ze klein zijn en perfecte Anc. Dit is nagenoeg gelijk aan de Sennheiser. Qua geluid best goed, maar niet als de Sennheiser

• Juancho
Ik heb ondertussen vanmiddag de HUAWEI FreeBuds Pro 5 binnen gekregen. Ik heb wat lopen testen en spelen met normaal gebruik (binnen, muziek, teams call, wat settings etc).

1. Case is erg dun en klein dus perfect om mee te nemen onderweg!
2. De oortjes zelf vind ik minder mooi maar dat komt omdat ik totaal niet van hoogglans houdt. Maargoed, het zijn oortjes, dat valt bijna niet op dus geen deal breaker. Mijn Jabra's zijn mat (bijna zelfde blauwe kleur) en dat vind ik gewoon mooier/strakker. Door het hoogglans zijn de oortjes ook erg glad! Ik heb al een paar keer gehad dat ze uit mijn vingertjes glibberden toen ik ze uit de case haalde
3. Het pootje vind ik overigens wel weer erg stijlvol
4. Pasvorm, voor mij echt een gedoe altijd want ze moeten gewoon direct makkelijk en diep genoeg in het oor passen en daarnaast niet gaan irriteren. De FreeBuds Pro 5 zijn daarin echt top! Vergelijkbaar met hoe fijn ik mijn Jabra's vindt, je doet ze in en verder geen gedraait en gezoek naar een fijne fit. Hoe anders was dat met de Sennheisers, dat waren echt lompe ronde dopjes die ik met geen mogelijkheid diepgenoeg in mijn oorkanaal kreeg. Ik heb nu nog als test maat M rubberen dopjes, die zitten prima. Naast pasvorm lijken de dopjes ook stevig genoeg te zitten
5. Het was even een gedoe om de app te installeren, die ga je niet vinden in de Google Playstore. De Samsung store heeft het overigens wel. Koppelen met BT ging snel en makkelijk, ik heb gelijk mijn 3 apparateren gekoppeld en daar tussen switchen werkt snel en easy waarbij je ook een voorkeursapparaat kan aangeven
6. Handig zijn de 3 geluidsbeheersingen: uit/bewustzijn/ANC. Bewustzijn heeft nog weer 3 specifieke opties en je kan daarnaast ook nog zelf meer/minder ruis doorlaten. ANC heeft ook 4 opties (slimme duel core/gezellig/algemeen/ultra) dus ook weer genoeg uit te kiezen. Je kan niet buiten de app om van 1 van de 3 opties nog een suboptie kiezen. Die stel je dus in in de app en die optie wordt gebruikt.
7. Ruimtelijk geluid, ik vind het vreselijk voor muziek maar als je bijv. een film kijkt in het vliegtuig lijkt me dat juist wel weer een gave extra functie. je kan het ook instellen dat het mee beweegt met je hoofdbeweging
8. Bediening is erg uitgebreid met zowel gebaren (knijpen/tikken/ingeknepen houden/ingedrukt houden/vegen of met het hoofd (zelf geen fan van, maar het kan). Dit zorgt in praktijk dat je het zo goed mogelijk naar wens kan instellen. Met hardlopen vind ik touchknoppen bijv. niks dus de knijpoptie is toch. Helaas kan het volume hoger/lager alleen via een swipe langs het steeltje. Zal vast prima werken, maar ik ben gewent bij de Jabra's om een knop ingedruk te houden. Maar deze FreeBuds Pro 5 bieden wel veel meer opties om te kunnen bedienen
9. Kwaliteit muziek is erg goed! Er zijn zoals altijd wat standaard programma's die je kan kiezen maar die vind ik vaak niks. Er is gelukkig een 10-bands EQ die je zelf kan instellen, voor mijn specifieke genre Trance/progressive/house stel ik de EQ bands eigenlijk altijd in met een soort van V-curve. Als ik deze setting gebruikt klinkt de muziek erg helder, goede balans in laag/mid/high en kan ik altijd nog wat bij sturen als bijv. de sub/mid bass meer naar voren moet komen. Wel heel irritant dat de bands niet tonen waar het daadwerkelijk op staat
10. Je hebt ook nog specifrieke scenario's die je kan kiezen zoals film/podcast/game etc.
11. je kan meerdere profielen instellen, ook dat is erg prettig! Wat wel mega irritant is dat je ze niet kan hernoemen!

Hoewel ik de dopjes echt maar kort uit de doos heb getest ben ik nu al wel zo overtuigd dat ik ze ook houdt. Dat moet ook wel want als je ze koopt bij bol.com (wat ik gedaan heb vanwege cadeaubonnen) worden ze gezien als een hygiëne product. Dat wil zeggen dat gebruik, dus in je oren stoppen en evt. retour sturen, niet is toegestaan. Let daar dus op! Wat ik dan wel gek vond is dat dit bij Sennheiser (gelukkig) wel kon. Dat je ze niet met een zware workout mag testen ivm zweet etc snap ik. Maar gewoon thuis, met wat muziek/lopen/online meetings etc... hoe moet je de dopjes anders testen?

Ik ben benieuwd hoe ze straks met hardlopen zijn, ik zal deze post dan nog even aanvullen.

Edit: ondertussen de hardlooptraining gehad met de dopjes en ook dat ging eigenlijk top! De oortjes zitten behoorlijk stevig vast en ik had ook amper de neiging om ze even wat vaster in het oor te drukken. En mijn training bestond ook nog uit korte intervals op hoog tempo dus helemaal top dat ze dan ook stevig vast blijven zitten. Qua muziek ook heel goed, ze klinken erg goed in balans (na mijn EQ tweaks) en het laag komt eigenlijk ook heel verrassend goed door ondanks dat het met hardlopen altijd wat minder is vanwege het gestamp van je voeten op de ondergrond, ademhaling etc. Maar meer dan de Jabra's kwam het laag goed tot zijn recht. Niet te want ook het mid/high bleef mooi in balans. Ik denk dat ik het nog wel iets verder ga tweaken om het perfecter in balans te krijgen, maar dat is waarschijnlijk de producer in mij :). Wbt ANC, dit is echt wel next level. Ik hoorde met ANC op standje max echt niks om mijn heen. Geen gestamp, geen ademhaling, geen auto's, echt niks. Nou is dat voor hardlopen niet wat ik ga gebruiken maar ik wilde het toch even testen. De adaptieve bewustzijn modus deed dat wat beter echt wel op laag volume. Maar ik zag net in de app dat ik de slider op 50% had staan waardoor er minder door kwam dan ik zou willen. De slider gaat de volgende run dus even een stuk meer naar links zodat er meer doorgelaten wordt. De uit functie heb ik ook getest maar die vond ik erg tegenvallen als in dat er alsnog niet zo gek veel door kwam met muziek op wat hoger volume en je kan daar verder niks aan tweaken.

Eigenlijk is de ANC en andere opties gewoon TE goed voor het doorlaten van geluid bij wat harder volume. Wellicht logisch, immers het blijven in-ears, maar toch, de jabra's van mij laten wel meer door met hetzelfe volume op standje ANC uit. Voor mij is dit overigens geen issue omdat ik normaal ook altijd wel de bewustzijn modus aan heb staan zodat ik van beide wat heb. En op drukkere wegen, als ik daar al hardloop, zet ik de muziek sowieso altijd al zachter.

Nog wat kiekjes...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k44HDUQQ2wOiFddeHbLJestwofs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YYtGyIEaQepV1LabjwogTw2b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/arqkAY7gp2mNev9AnC1-TDGKQjU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C5fLsjovz6OIC70DoBFKqabP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cjYy4dMvgD-efrPmVcGbatHHcD0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LaeARDqcMGJrb2wyEyH1vMgG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j1u3YWgfy0SbWzQQ2E2b1x5IJq4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5U3aCfNyvV5K3zOsUu5S1iHd.jpg?f=fotoalbum_large

Bewustzijn ga ik later vandaag testen met hardlopen, maar ik kan nu al wel zeggen dat de ANC echt formidabel is. Veel beter dan mijn Jabra's, het is oprecht vrijwel geheel stil.

[ Voor 15% gewijzigd door Juancho op 09-03-2026 18:13 ]

• Aloysxda
Bedankt voor je uitgebreide review van de Huawei buds 5. Klinkt allemaal heel positief vooral de geluidskwaliteit en noise cancelling.
Ben net als jij heel benieuwd naar je ervaringen na hardlopen.

• Juancho
Aloysxda schreef op maandag 9 maart 2026 @ 21:57:
Bedankt voor je uitgebreide review van de Huawei buds 5. Klinkt allemaal heel positief vooral de geluidskwaliteit en noise cancelling.
Ben net als jij heel benieuwd naar je ervaringen na hardlopen.
Ik had mijn post de vorige keer al wat aangepast maar ik heb gister weer een hardloop run gedaan, intervals, dus flinke sprintjes en dus kans op beweging van het oortje. Maar de Huawei bleef stevig zitten dus die is op dat gebied gewoon heel geschikt voor hardlopen. Ik had dit keer de slider voor doorlaten geluid bijna helemaal op gezet voor het awereness programma en toen hoorde ik al een stuk meer door de oortjes heen dan de vorige keer toen de slider iets over de helft stond. Dus dat is prima voor mij, dan heb je 3 prima standen die je on the go kan gebruiken: uit/bewustzijn/ANC.

Ik moet nog wel steeds erg wennen aan de bediening van muziek tijdens het hardlopen. Ik had op de Jabra's 1 optie: de fysieke druk knop die ook feedback gaf. Ik blijf dat het beste vinden voor tijdens hardlopen, maar helaas stappen vrijwel alle makers hier vanaf.

Bij de Huawei ga ik mezelf aanleren OF de druktoets te gebruiken (helaas geen feedback maar een zacht geluidje die je niet door de muziek heen hoort) of het tikken op de bovenkant van het oortje. Dat laatste gaat nu nog 8 van de 10x niet goed. Zeker het 3x tappen lukt me niet nog echt terwijl ik juist vorige/volgende het meest gebruik.

Het irritante is ook dat het knijpen in de oortjes of het tikken op het oortje niet dezelfde functie heeft. Bijv. stel ik graag in dat 3x tappen/drukken linkeroortje vorige inhoudt en bij het rechteroortje volgende. Dat werkt niet gelijk:

Knijpen: 2x knijpen = volgend nummer / 3x knijpen = vorig nummer / 1x knijpen is pauze/afspelen
Tikken: 3x tikken linkeroortje = vorig nummer / 3x tikken rechteroortje is volgend nummer / 2x tikken is pauze/afspelen

Dat is dus best verwarrend dus wat ik al zei, ik ga zelf denk ik het knijpen gewoon constant gebruiken.

Maar verder nogmaals enorm te spreken over deze oortjes! Absoluut een aanrader _/-\o_

• Aloysxda
Zoals je omschrijft bevallen de oortjes jou heel goed. Fijn te lezen hoe jij dit allemaal test. Wat betreft bediening zal dit nog wel even wennen zijn. Bij andere oortjes kun je tikken en dergelijke afzondelijk per kant instellen.
Hebben deze oortjes van Huawei deze optie niet?

• DM89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:27
Ik heb sinds een week de Sony WF-1000XM6 in gebruik en ben echt goed tevreden, top geluid en hele goede ANC wat ik erg fijn vind als ik buiten wandel wat ik veel doe. Heb LDAC aanstaan op de hoogste kwaliteit i.c.m Spotify Loseless. Beetje gespeeld met de EQ naar mijn wens en helemaal tevreden 😁

Ik had hiervoor de Buds 2 en 3 Pro en de Airpods Pro 3 waarvan ik de eerste 2 matig vind en de Airpods wel goed vond, vooral de ANC maar kon niet wennen aan IPhone.

• Juancho
Vind het prijsverschil met mijn nieuwe HUAWEI echt heel fors. Zou dan zo graag willen testen waar dat dan door komt, maarja dat mag niet privé gezien....

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:42
gambieter schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:43:
Tja, de grote naam in foam eartips is Comply. Op hun website geven ze aan dat de TrueGrip™ TWo-230-A Memory Foam Ear Tips compatible zijn met de JBL Tour Pro 3 en hebben S/M/L. Alleen is Comply duur, maar ja, je wilt wat speciaal :)
En vergeet niet de importkosten/btw bij aankoop, heeft het nog eens verdubbeld in aankoop voor mij. :X
Ondertussen aan mijn 2de paar foam tips toe van het comply setje, dus ik moet alweer beginnen uitkijken naar een nieuwe set. Maar verder wel tevreden van, ze doen wat moet.
De replacement tips voor de TP3 kan ik in belgië nog steeds niet direct kopen bij JBL en shippen vanuit NL doen ze niet. |:(

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

gambieter schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:43:
Ik heb ze 3 dagen geleden ook besteld, maar ik ben nu wel huiverig nu ik de post van mijn bovenbuurman lees :'(

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Drwho1 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 14:06:
[...]

En vergeet niet de importkosten/btw bij aankoop, heeft het nog eens verdubbeld in aankoop voor mij. :X
Ondertussen aan mijn 2de paar foam tips toe van het comply setje, dus ik moet alweer beginnen uitkijken naar een nieuwe set. Maar verder wel tevreden van, ze doen wat moet.
De replacement tips voor de TP3 kan ik in belgië nog steeds niet direct kopen bij JBL en shippen vanuit NL doen ze niet. |:(
En ze hebben geen foam tips in maat L :'(

• Aloysxda
Kon het niet laten. Door alle positieve berichten zijn een uur geleden de Huawei buds 5 bij me bezorgd. In 1 woord: grandioos.
Gelijk binnen komende update geïnstalleerd.
Pasvorm, geluid, noise cancelling, app, allemaal super.

Juancho nogmaals bedankt voor je uitgebreide review!

[ Voor 10% gewijzigd door Aloysxda op 13-03-2026 19:53 ]

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Aloysxda schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 19:52:
Kon het niet laten. Door alle positieve berichten zijn een uur geleden de Huawei buds 5 bij me bezorgd. In 1 woord: grandioos.
Gelijk binnen komende update geïnstalleerd.
Pasvorm, geluid, noise cancelling, app, allemaal super.

Juancho nogmaals bedankt voor je uitgebreide review!
N.a.v. alle berichten kon ook ik het niet laten, vandaag kwamen de Huawei Freebuds Pro 5 ook bij mij binnen. Eerst nog even eten enzo, daarna eens kijken (luisteren) of ze hier inderdaad ook zo goed bevallen :)

-- Edit: eerste indruk, prima! Moest alleen wel meteen naar de large eartips switches, de mediums sloten niet goed af.

Alleen jammer dat je een APK moet downloaden voor de Huawei app, moest eerst apparaatbeveiliging en Chrome beveiliging aanpassen om de APK te kunnen openen. Ik begrijp wel waarom, gezien de situatie van Huawei wereldwijd dat ze vermeden worden door allerlei overheden en instanties, daarom zullen ze niet in de Play Store terecht kunnen...

[ Voor 27% gewijzigd door Wildfire op 14-03-2026 23:04 ]

• Juancho
Beide apps staan ook in de Samsung eigen Store... Of anders iig de HUAWEI Audio Connect app die je nodig bent als je alleen de oortjes gebruikt en geen andere HUAWEI producten.

[ Voor 56% gewijzigd door Juancho op 15-03-2026 10:10 ]

• Aloysxda
Ook in de app Store van honor, kun je de app gratis downloaden. Staat standaard op mijn honor Magic 8 pro. Gisteren bijna de hele dag oortjes in gehad. Batterij gaat veel langer mee, vergeleken met de Sennheiser oortjes.
Tevens is het me opgevallen dat de Huawei niet gaat irriteren in de oren na een tijdje. Om deze reden kon ik de Sennheiser maximaal een uur inhouden

• Juancho
Nog een snelle interval run gedaan en ik kom toch iets terug op mijn enorm positieve review. Begrijp me niet verkeerd, het zijn nog steeds top oortjes die grotendeels voldoen. Maar ze bedienen terwijl je in een volle interval sprint zit is niet te doen. Touch knoppen werken bij mij eigenlijk nooit goed omdat het vlak zo klein/dun is dat je er bijna altijd naast tikt. Laat staan dat je 2x of 3x achter elkaar moet tikken voor een actie. Kansloos. Dus dat valt al af. En de drukknop (nogmaals, helaas zonder feedback zodat je weet/voelt dat je drukt) trek het oortje wat uit je oren als je bijv. vorige/volgende wilt doen en ook het volume wijzigen in een sprint zorgt ervoor dat je het oortje wat uit je oor trekt.

Geen ramp nogmaals, ik leer mezelf gewoon aan dat ik voor de interval zorg dat de boel goed staat en na de interval in een rustig stukje werkt het weer veel prettiger. Maar wilde het toch even benoemen voor de mensen die het echt puur en alleen als sport/hardloop item zien. De bediening is gewoon (by far wat mij betreft) niet zo prettig als daadwerkelijk fysieke knoppen zodat ik op mijn Jabra's had. Dat werkt veel stabieler tijdens een run. Helaas skippen vrijwel alle nieuwe dopjes van de betere merken de fysieke knoppen dus je hebt daarom ook maar bar weinig keuze.

[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 17-03-2026 22:52 ]

• Juancho
Overigens, en dat bedacht ik me gister opeens heel stom... het kan natuurlijk ook aan de eartips liggen dat de oortjes wat losser zitten als je er aan zit. Dat ze net niet diep genoeg in het oor zitten, ookal lijkt dat wel met normaal dragen (buiten snel hardlopen om). Dus komende runs ga ik ze even testen met maat S en eventueel XC zodat de dopjes wat dieper het oor in gaan.

Standaard zit er namelijk maat M op, wellicht zijn die net wat te groot voor mijn oorkanaal. Wordt vervolgt... :)

• Aloysxda
Zo zie je maar hoe persoonlijk het is om de juiste oortjes te kiezen. Wat mij betreft zitten de oortjes altijd goed als ik ze mijn oren in doe. Bij andere oortjes moest ik ze altijd draaien of schuiven om ze goed te krijgen maar dit zit eigenlijk altijd in één keer goed.
Wat betreft het klikken dan hoor je toch een klikje in je oor? Bij mij wel tenminste en dan weet je dat er een functie geactiveerd is.
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste