Ik denk dat het ondertussen gigantisch uit verband getrokken wordt. Ik heb nergens gesteld dat het een feit is dat leven zonder water bestaat. Ik heb ook nergens gesteld dat wetenschappers moeten bewijzen wat niet bestaat of dat sowieso ze ontelbare opties moeten bewijzen.nst6ldr schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:20:
[...]
Ik snap zijn frustratie wel: hij probeert uit te leggen hoe waarheidsvinding werkt maar je blijft terug grijpen naar het bestaan van allerlei onverklaarbare fantasieën die je alleen relevant acht omdat ze in jouw wereldbeeld passen, wat weer super hypocriet is.
Als wetenschappers opties zouden moeten overwegen waarvan het bestaan niet bekend of verklaarbaar is, moeten ze voor ontelbare opties gaan bewijzen dat het niet bestaat - wat op zichzelf al veel moeilijker is.
Om het vergelijkbaar te maken in IT termen: je vraagt in wezen aan een programmeur om een reeks aan bytes te verzinnen (bijvoorbeeld 1Mb), daar alle mogelijke permutaties van te maken, en dan te zoeken naar die ene combinatie die de broncode vormt die zijn probleem oplost.
Het enige wat is gesteld heb is dat naar mijn mening de wetenschap zichzelf onnodig beperkt als ze zeggen dat er enkel buitenaards leven mogelijk is mits er water aanwezig is. Mijn inziens is dat niet juist om te stellen, tenzij je het over leven hebt gelijkend op het aardse leven zoals wij dat kennen. Door jezelf als wetenschapper al zo te beperken sta je in mijn ogen niet meer open voor andere mogelijke opties, hoe theoretisch die ook moge zijn.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !