Engie snoeit in de terugleververgoeding

Pagina: 1 ... 23 ... 25 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Ik (modelcontract 2022.1) heb inmiddels ook de verhoogde tarieven ontvangen, met daarin de verhoogde vaste leveringskosten (€ 1,32154 per dag). Helaas lijkt deze verhoging me contractueel gewoon toegestaan (behalve als ACM oordeelt dat het echt onredelijk is, maar dat verwacht ik eigenlijk niet).

Ik lees verder niets over aangepaste voorwaarden, dus de koppeling tussen afname- en teruglevertarief proberen ze niet los te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-05 00:24
Oekol schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 07:46:
[...]

Ammehoela ken ik. Maar dacht dat h.o.e.l.a. Een afkorting van iets was. :+ dank.
*O* Crea Bea

Kijken of er nog iemand wakker was na al mijn monologen :+

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
Hoe
Onze
Engie
Laat
Afweten

-O-

[ Voor 83% gewijzigd door Peet-je op 05-06-2024 12:21 ]

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
davasch schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 08:41:
Ik (modelcontract 2022.1) heb inmiddels ook de verhoogde tarieven ontvangen, met daarin de verhoogde vaste leveringskosten (€ 1,32154 per dag). Helaas lijkt deze verhoging me contractueel gewoon toegestaan (behalve als ACM oordeelt dat het echt onredelijk is, maar dat verwacht ik eigenlijk niet).

Ik lees verder niets over aangepaste voorwaarden, dus de koppeling tussen afname- en teruglevertarief proberen ze niet los te laten.
Zouden ze daar bij Engie inmiddels denken dat mensen met een modelcontract meer opletten dan mensen met een overeenkomst die ongewijzigd dient te worden voortgezet ofzo?

Edit:
Dank voor de melding, mooi om in de dagvaarding naar Engie mee te kunnen nemen.

@mno, @Jo0p & @here2stay
Zou iemand van jullie s.v.p. na kunnen gaan welke voorwaarden versie geldt bij jullie nieuwe overeenkomst?

[ Voor 13% gewijzigd door Peet-je op 05-06-2024 09:23 . Reden: Toevoegingen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mno
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:41

mno

Peet-je schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:17:
[...]
@mno, @Jo0p & @here2stay
Zou iemand van jullie s.v.p. na kunnen gaan welke voorwaarden versie geldt bij jullie nieuwe overeenkomst?
Vanaf 01-06-2024: Productvoorwaarden ENGIE Open (versie 2024.1).
Was tot 31-05-2024: ENGIE Opgewekt (versie 2022.1)

[ Voor 10% gewijzigd door mno op 05-06-2024 10:07 ]

Gewoon rösti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:51
Hier Engie Open met voorwaarden 2022.01. Ook de mail met de verhoogde vaste leveringskosten. Weet nog niet wat ik ga doen. Voelt onterecht maar kan er denk ik weinig mee.
Aangezien ik op jaarbasis redelijk neutraal ben, is dit waarschijnlijk niet meer de moeite waarde als de kosten zo blijven.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Is het normaal dat als je geen contract meer hebt bij Engie je niet meer in mijn.engie.nl kan komen? Niet eens een foutmelding, blijft gewoon hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
Novax schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:00:
Is het normaal dat als je geen contract meer hebt bij Engie je niet meer in mijn.engie.nl kan komen? Niet eens een foutmelding, blijft gewoon hangen.
Bleef bij mij ook hangen eerder vandaag. Wellicht gewoon een hickup.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
DomiGijzen schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:55:
Bleef bij mij ook hangen eerder vandaag. Wellicht gewoon een hickup.
Het inloggen gaat succesvol maar dan gaat hij naar de pagina https://mijn.engie.nl/geen-contracten, maar die redirect weer naar de pagina https://mijn.engie.nl/geen-contracten, hetzelfde en dus blijft hij hangen in een loop. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ceka
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 01-04 21:51
davasch schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 08:41:

Maar er staat geen terugleververgoeding op?

Als je ivm de hoge leveringskosten wilt opzeggen, zou ik dat pas naar de zomer doen (een de hoge TLV meepaken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
  • Nu online
In dit modelcontract (voorwaarden 2022.1) zijn terugleververgoeding en kosten voor afname aan elkaar gekoppeld en dus gelijk (zonder belastingen).

In mijn geval (26 panelen op SAP dus geen verbruik) nog steeds de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Peet-je schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:17:
[...]

Zouden ze daar bij Engie inmiddels denken dat mensen met een modelcontract meer opletten dan mensen met een overeenkomst die ongewijzigd dient te worden voortgezet ofzo?

Edit:
Dank voor de melding, mooi om in de dagvaarding naar Engie mee te kunnen nemen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
@Peet-je
In navolging van het bovenstaande. Ik zie het dagvaarden van Engie momenteel niet als kansrijk anders dan dat zij terugleverkosten gaan rekenen bij klanten met een modelcontract.

De ACM kan beter gedagvaard worden dit omdat zij, kennelijk niet optreden tegen Engie die absurde vaste leveringskosten berekenen voor klanten zonder zonnepanelen.

Het onderzoek van ACM ook bij Engie mooi op tijd gereed. Het lijkt mij een opzet van de ACM en de energiemaatschappijen omdat zo te plannen. Ik hoop natuurlijk van harte dat dit niet het geval is.

Waarom is het onderzoek grotendeels waardeloos geworden?

Later in mei is er een nieuwe werkelijkheid ontstaan en zo komt het gedane onderzoek niet meer overeen met de werkelijkheid die vanaf 1 juli ontstaat en nu al bekend gemaakt is door middel van wijzigingsvoorstellen vanuit de Engie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet-je
Daar doel ik niet op, sterker nog, ik denk eigenlijk dat die hoge terugleverkosten voor modelcontracten voor klanten zonder zonnepanelen geaccepteerd worden.
Er zijn immers zat andere leveranciers waar men terecht kan.
Maar goed, als het anders uitpakt is het alleen maar beter.

Ik doel op het handhaven van de koppeling TLV aan het kale levertarief.
Voor zover ik begrijp wordt die koppeling bij het modelcontract wel ongewijzigd voortgezet en zet Engie de momenteel aflopende 1 jaars overeenkomsten heel sneaky over op een nieuwe overeenkomst, terwijl je geen verlengingsovereenkomst hebt geaccepteerd.
Maar goed, ook hiervoor moet je niet bij de geschillencommissie zijn is gebleken....

Ik ga wèl naar de rechter. Dagvaarding betekenen schijnt iets van €100 te kosten en die betaal ik met liefde.
Jurisprudentie wil ik, geen halfwas werk van de geschillencommissie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davasch
  • Nu online
@Peet-je, heb jij een nieuw contract gekregen en wil je ze daarom dagvaarden? Dat kan ik niet zo snel vinden als ik even terugblader.

Dagvaarden zit inderdaad rond die koers, daarnaast dien je nog griffierechten te betalen. Zal ergens tussen de €200-250 zijn.

Ik heb eerder Engie bijna gedagvaard en daarbij een conceptdagvaarding naar ze verzonden. Ik zal die (prive) even delen met je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
davasch schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:29:
@Peet-je, heb jij een nieuw contract gekregen en wil je ze daarom dagvaarden? Dat kan ik niet zo snel vinden als ik even terugblader.

Dagvaarden zit inderdaad rond die koers, daarnaast dien je nog griffierechten te betalen. Zal ergens tussen de €200-250 zijn.

Ik heb eerder Engie bijna gedagvaard en daarbij een conceptdagvaarding naar ze verzonden. Ik zal die (prive) even delen met je.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikeol
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 08-05 15:17
Bericht ontvangen van Consuwijzer. Lijkt meer een soort standaard reply. Niet echt nuttig lijkt me...
Dank voor uw bericht van 29 mei. Uw melding over Engie is belangrijk.

Wat doen we met uw melding?
Voordat we kunnen ingrijpen moeten we onderzoeken of een bedrijf echt de regels overtreedt. Omdat we veel meldingen ontvangen, kunnen we niet alle bedrijven onderzoeken waarover we een melding ontvangen. Uw melding helpt ons om te bepalen welke bedrijven we moeten onderzoeken. Blijkt uit een onderzoek dat een bedrijf de regels overtreedt? Dan beslissen we wat nodig is. We spreken het bedrijf bijvoorbeeld aan op hun overtreding. Blijft het bedrijf de regels overtreden? Dan komen wij in actie, door bijvoorbeeld consumenten te waarschuwen voor dit bedrijf of het bedrijf een boete op te leggen.

Hoort u nog wat van ons?
Als we op een later moment nog vragen hebben over uw melding nemen we contact met u op. Anders ontvangt u geen verdere reactie meer. We kunnen u niet persoonlijk op de hoogte houden over het vervolg van uw melding. Het kan schadelijk zijn voor ons onderzoek als bekend wordt welke bedrijven wij onderzoeken. In het nieuwsoverzicht op onze website maken we achteraf bekend welke bedrijven we hebben aangepakt.

Op onze website leest u:
voor welke bedrijven we waarschuwen;
welke sectoren we onderzoeken. Bijvoorbeeld reizen, telecommunicatie, energie enz.;
welke bedrijven we hebben aangepakt.
U kunt zo zelf in de gaten houden of uw melding heeft geleid tot actie.

Meer weten?
Op onze website vindt u ook informatie over uw rechten als consument. Wij leggen de regels uit en geven praktische tips. Voor veel situaties hebben we een voorbeeldbrief. Die kunt u gebruiken om uw recht te halen.

Komt u er niet uit met de informatie op onze website? Dan helpen wij u graag verder. Als u contact met ons opneemt, geven wij u gratis advies over uw rechten en mogelijke vervolgstappen. Maar we kunnen niet bemiddelen. Dat betekent dat wij geen contact opnemen met het bedrijf om voor uw persoonlijke probleem een oplossing te vinden.

Wilt u advies of hebt u andere vragen?

Neem dan contact met ons op.
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
@Peet-je
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Mikeol schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:16:
Bericht ontvangen van Consuwijzer. Lijkt meer een soort standaard reply. Niet echt nuttig lijkt me...

[...]
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
  • Nu online
Wat apart, dan lijken ze dezelfde type klanten toch anders te behandelen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarax
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:37
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
Engie is uitverkoren

Neem aan dat jullie de mail vandaag ook gekregen hebben.

[ Voor 81% gewijzigd door montebaldo55 op 06-06-2024 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
Lukt niet om.juiste afbeelding te sturen

[ Voor 113% gewijzigd door montebaldo55 op 06-06-2024 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
montebaldo55 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:21:
Engie is uitverkoren

Members only:

[ Voor 6% gewijzigd door esphome op 06-06-2024 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Engie is uitverkoren

Geen mail, wat hebben ze gestuurd en voor welk contract?

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 2x Sessy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:48

Crazy-

Best life ever

Engie is uitverkoren

Verklaar je eens nader?

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet-je
Tjonge, nou tadaaaa, de mail:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fPFcdzDDHyPFGUshZc19vCk-WUk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2wKQkx2EabZ45RknMH41iTK1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
Dus als ik het goed begrijp, heb je niet je originele contract teruggekregen na die valse aktie van Engie en je hebt daar destijds geen verdere aktie op ondernomen?

[ Voor 10% gewijzigd door Peet-je op 06-06-2024 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Peet-je schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 19:30:
[...]

Dus als ik het goed begrijp, heb je niet je originele contract teruggekregen na die valse aktie van Engie en je hebt daar destijds geen verdere aktie op ondernomen?
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
Tja, als er inmiddels iets duidelijk is, dan is het dat Engie geheel niet klantvriendelijk is als het niet in hun straatje past.

Maar neemt niet weg dat een stukje controle zelf ook gewoon plaats moet vinden, dat is nu eenmaal nodig helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-05 06:39
mirandajh schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:28:
Goedemorgen allemaal,

Vorige week m'n jaarafrekening van Engie ontvangen, en het te ontvangen bedrag was een stuk lager als het hele jaar aangegeven in de app.

Gebeld met Engie over dit verschil en ik kreeg een heel verhaal over naheffing energiebelasting en verkeerde weergave in de app enzo. Maar goed, ik zag nog meer rare getallen op de afrekening staan, en daar had de dame aan de lijn niet direct een antwoord op. Gezegd dat ik het graag uitgezocht wilde hebben en heb vanmorgen via email een response ontvangen:

Ze hadden onder het kopje overheidsheffingen electriciteit tweemaal energiebelasting (790 en 773 kWh) in rekening gebracht, die - naar nu blijkt - onterecht daar zijn opgenomen. Dus, blijf kritisch met dit soort overzichten!!!!

[Afbeelding]
Ik heb inmiddels de eindafrekening ontvangen voor 2de woning. (Vanaf 27-5-23; enkeltarief tot einde contract geactiveerd)

Het verbruik is negatief door de zonnepanelen, klopt het dan dat er toch energiebelasting in rekening wordt gebracht?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8eiSwZJb76PZmy_LUXeWmLzqjjU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hMAv59I20SVgcZlzNpDv4hXl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ykNzvV8xCtOTwsgXrDKZAcrN9EQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nYTGvZxfPqiBPXmDQxdgzr23.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VJhejx5QZPPl4Y8cjkJLbw5vQSs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/djII7nNePWyPSO6x6aXv9dug.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirandajh
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 30-06-2024
PSP123 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 08:40:
[...]

Ik heb inmiddels de eindafrekening ontvangen voor 2de woning. (Vanaf 27-5-23; enkeltarief tot einde contract geactiveerd)

Het verbruik is negatief door de zonnepanelen, klopt het dan dat er toch energiebelasting in rekening wordt gebracht?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kijk aub even naar mijn post een aantal hierboven. De energieheffing van 262 en 106 brengen zij teveel in rekening. Direct klantenservice bellen en melden dat ze dit bedrag naar je terug mogen storten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:04
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wordt die niet er onder weer in mindering gebracht? Zo is dat mij wel gedaan namelijk destijds.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2zlGBI6T43lYUryJzF3rmvIZdM4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bGL3WgZtfcPeoA36nspsvaVw.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Robindd op 07-06-2024 11:05 ]

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mirandajh
Robindd schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:04:
[...]

Wordt die niet er onder weer in mindering gebracht? Zo is dat mij wel gedaan namelijk destijds.

[Afbeelding]
Bij mij niet. Na het kopje 'overheidsheffingen electriciteit' stopte de verdere verrekening.
Ik heb daarom Engie gebeld, en ze hebben de kosten teruggedraaid... (maar goed, je moet er wel goed naar kijken en zelf actie ondernemen). Scheelde me 230 euro!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
@mirandajh en @PSP123 zie https://www.engie.nl/klantenservice/correctie-saldering

Ze zijn er van op de hoogte, als het goed is krijg je nog een correctie factuur.
Correctie overheidsheffingen

Uiteraard vinden wij het erg vervelend dat we een fout hebben gemaakt. Daarom hebben wij het netto-verbruik in de verschillende kortere periodes alsnog met elkaar verrekend. Het teveel betaalde bedrag aan overheidsheffingen ontvang je natuurlijk van ons terug. Dat doen wij met de factuur die je ontvangen hebt. Het door jou te ontvangen bedrag wordt binnen drie weken bijgeschreven op jouw rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:34
Hier hetzelfde: energiebelasting elektriciteit gerekend terwijl we een negatief netto verbruik hebben.
Contact gehad met Engie en zou, na controle, gecorrigeerd moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
Volgens mij hadden ze een zelfde fout vorig jaar ook al. Netjes terug gekregen.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:01
Betreffende bovenstaande schaamteloos mezelf quoten:
pep_82 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:34:
[...]

[...]

Nog het resultaat van de vraag aan Engie:
Vraag in het kort, hoe komen jullie aan de berekening, waarom moeten er overheidsheffingen worden betaald als er meer teruggeleverd dan geleverd wordt.

Antwoord:
Helaas is er in ons facturatiesysteem een fout ontstaan in de afrekening van de Energiebelasting, onze excuses hiervoor. Vanochtend hebben wij een correctie uitgevoerd voor de getroffen klanten, deze correctiefactuur is in een separate e-mail aan jou verstuurd.

In de e-mail:
Correctie in rekening gebrachte overheidsheffingen
Wij hebben ontdekt dat we bij de berekening van de overheidsheffingen over jouw netto verbruik een fout
hebben gemaakt. Hierdoor is te veel aan overheidsheffingen bij je in rekening gebracht en afgedragen aan
de Belastingdienst. Uiteraard vinden wij dit erg vervelend. Het te veel betaalde bedrag ontvang je uiteraard
van ons terug. Dat doen wij met bijgevoegde factuur.

Kortom de overheidsheffingen zijn gecrediteerd, echter de manier van berekenen kunnen ze niet vertellen. Ja, ze vertellen dat het incorrect is...

Het doel is voor mij bereikt. Vraag ik me alleen af als ik nu geen mail had gestuurd was er ook niks gebeurd. Even een aanname, 300k klanten, 1/3e daarvan met panelen, laat daar de helft ervan terugleveren, 50k klanten die voor 100€ benadeeld worden toch weer 500k extra op je balans. Toch lekker een foutje in je facturatiesysteem...
toon volledige bericht
Ze hebben hun facturatiesysteem dus al zeker sinds februari niet op orde... Bezwaar maken en geld terugkrijgen... Helaas moet je er zelf achteraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
pep_82 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 14:38:
Betreffende bovenstaande schaamteloos mezelf quoten:

[...]

Ze hebben hun facturatiesysteem dus al zeker sinds februari niet op orde... Bezwaar maken en geld terugkrijgen... Helaas moet je er zelf achteraan.
Zie inderdaad dat de link hierboven er al langer is, zie bericht van januari vanderv in "Engie snoeit in de terugleververgoeding"

Maar daar lijkt het alsof je er niet zelf achteraan hoeft te gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
Robindd schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:04:
[...]

[Afbeelding]
Nee, helaas wordt het niet verderop in mindering gebracht, ik zal het aanmerken bij Engie.

Ter info, hier zie je mooi dat het jaarcontract omgezet wordt in een 'Energie Open'/variabel contract waar geen gebruik maakt van de leververgoeding = terugleververgoeding echter de 0.04eu. (Ik heb geen gebruik gemaakt het verlengvoorstel)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sNee8ghVboST4ihhThsv2R9TPH8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WehANzJ8pmBAMapOXVGUplJx.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
PSP123 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 11:34:
[...]
Ter info, hier zie je mooi dat het jaarcontract omgezet wordt in een 'Energie Open'/variabel contract waar geen gebruik maakt van de leververgoeding = terugleververgoeding echter de 0.04eu. (Ik heb geen gebruik gemaakt het verlengvoorstel)
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PSP123
Heb voor deze woning afgelopen Maart al een contract geregeld bij Pure energie met 0.06eu terugleververgoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Laatst online: 10-05 19:10
PSP123 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 11:34:
[...]

Nee, helaas wordt het niet verderop in mindering gebracht, ik zal het aanmerken bij Engie.

[Afbeelding]
Ik heb sinds 3 jaren Engie Open, met wel leververgoeding = terugleververgoeding. Destijds het normale variabele contract. Dus het oude Engie Open kan wel degelijk gelijk zijn aan het modelcontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
ditbenikecht schreef op zondag 9 juni 2024 @ 10:19:
[...]

Ik heb sinds 3 jaren Engie Open, met wel leververgoeding = terugleververgoeding. Destijds het normale variabele contract. Dus het oude Engie Open kan wel degelijk gelijk zijn aan het modelcontract.
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PSP123
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zojuist nieuwe eindfactuur ontvangen, waar teveel betaalde energiebelasting van +/- 53eu is gecorrigeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• here2stay
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-07-2024
Ik heb ook een nieuwe eindfactuur gehad. Had ook een mail gestuurd over dat ik overgezet ben van Engie opgewekt naar Engie open. Het nogal geirriteerde antwoord was:

“Betreft de koppeling over het teruglevertarief, hier in zijn de voorwaarden voor vaste en variabele kosten al maanden gewijzigd. U heeft met uw oude contract nog lang voordeel hiervan gehad.”

Engie krijgt niet de prijs voor de meest respectvolle klantenservice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
@here2stay
Members only:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:57
Tip en waarschuwing over eindafrekening.

Kreeg gisteren een eindfactuur van Engie. De hoeveelheden kWh's klopte en hun conclusie was terecht dat ik meer terug leverde dan afnam. Maar toch klopte ook bij mij dat de eindafrekening niet omdat ze raar googelen met de energiebelasting. Bij netto terugleveren krijg je de energiebelasting 100% terug en Engie draaide het zo ik niet eens de helft kreeg.

Dus maar in de telefoon geklommen en uiteindelijk kreeg ik gelijk en krijg ik een tweede factuur om dit te corrigeren.

Ik had in een ander topic al gelezen dat ze hier bijna altijd de fout ingaan, dus let goed op je eindfactuur en helemaal als je een meer kWh's terug levert dan afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirandajh
royaljoop schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 13:59:

Kreeg gisteren een eindfactuur van Engie. De hoeveelheden kWh's klopte en hun conclusie was terecht dat ik meer terug leverde dan afnam. Maar toch klopte ook bij mij dat de eindafrekening niet omdat ze raar googelen met de energiebelasting. Bij netto terugleveren krijg je de energiebelasting 100% terug en Engie draaide het zo ik niet eens de helft kreeg.

Dus maar in de telefoon geklommen en uiteindelijk kreeg ik gelijk en krijg ik een tweede factuur om dit te corrigeren.

Ik had in een ander topic al gelezen dat ze hier bijna altijd de fout ingaan, dus let goed op je eindfactuur en helemaal als je een meer kWh's terug levert dan afneemt.
Yup, hier ook. Scheelde 230 euro....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Hier het zelfde, 255 euro te weinig maar kreeg 2 dagen na de eindfactuur automatisch al een correctie dus hoefde verder niets te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Zojuist nog de oproep via de e-mail om het formulier "Wij zijn benieuwd naar uw mening" van de ACM/Consuwijzer na een eerdere melding bij hun.

Ik heb die hoofdzakelijk neutraal ingevuld en aan het einde nog kort vermeld dat ondanks alle goedbedoelde bescherming voor de klant, de maatschappijen hun gedrag en reacties zo hebben ge-finetuned dat ze eigenlijk niet te pakken zijn door de ACM en de geschillen commissie.

Zij werpen nonsens beweringen op bij de commissie dat bijvoorbeeld een contract van onbepaalde duur, als eeuwigdurend gezien moet worden.

De klant staat uiteindelijk ondertussen net zo sterk als voor oprichting van die organisaties en moeten weer naar de rechter om haar recht te halen. Voor een klant is het een enorme drempel om dat laatste te doen en kiest dan liever eieren voor haar geld en verkast naar iets waar het minder slecht is.

Voor diegenen die melding hebben gedaan en ook de enquête krijgen laat nog eens jouw stem horen door in te vullen en aan te vullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pipper
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 30-11-2024
Pipper schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:40:
Net onderstaande verstuurd aan engie, ik verwacht er weinig van, maar het is het proberen waard…

Beste Engie,

Op 29 mei jl. stuurde u mij een email. Daarin staat dat u de tarieven wilt wijzigen per 1 juli 2024. Daarbij zit de voornaamste verandering in de verhoging van de vaste leveringskosten elektriciteit. Graag wil ik via deze weg uw voorstel ter discussie stellen/ heb ik een klacht over de voorgestelde tarieven.
Behalve de standaard reactie, dat je een antwoord binnen 8 werkdagen kunt verwachten nog geen inhoudelijke reactie. Gisteren gebeld, de reactie zou ‘bij een manager’ liggen om te beoordelen/ beantwoorden…in hoeverre dat klopt enz… geen idee, laat het weten als ik reactie heb.

Anderen al wel een stap/ reactie verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Even je hele rant buiten beschouwing gelaten. Mocht de ACM tot de conclusie komen dat de hoogte van het vastrecht niet gepast is dan kunnen alle klanten daarover reclameren bij Engie en niet alleen de klanten die nu bezwaar maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pipper
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 30-11-2024
Pipper schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:16:
[...]

Behalve de standaard reactie, dat je een antwoord binnen 8 werkdagen kunt verwachten nog geen inhoudelijke reactie. Gisteren gebeld, de reactie zou ‘bij een manager’ liggen om te beoordelen/ beantwoorden…in hoeverre dat klopt enz… geen idee, laat het weten als ik reactie heb.

Anderen al wel een stap/ reactie verder?
Alsof er wordt meegelezen :O
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X2BjQkI6M7k9ulVBXpf-Q9CGICE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xz91dEoREH5JLqwtLPQABp9S.png?f=fotoalbum_large

Alleen zeggen dat ik weg mag, verwijzen naar ACM dat het wettelijk is toegestaan en dat ze recent zijn onderzocht en akkoord bevonden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06:03
Pipper schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:50:
[...]

[Afbeelding]

Alleen zeggen dat ik weg mag, verwijzen naar ACM dat het wettelijk is toegestaan en dat ze recent zijn onderzocht en akkoord bevonden :?
Wat verwacht je dan? Ze willen geen klanten met PV.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Homer-Simpson schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:04:
[...]

Even je hele rant buiten beschouwing gelaten. Mocht de ACM tot de conclusie komen dat de hoogte van het vastrecht niet gepast is dan kunnen alle klanten daarover reclameren bij Engie en niet alleen de klanten die nu bezwaar maken.
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan_M
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 06-05 13:44
[...]

[Afbeelding]

Hier eenzelfde mail ontvangen n.a.v. mijn klacht over de exorbitante verhoging van de vaste leverkosten. Ik zit op modelcontractvoorwaarden 2022.1 en met een beperkte overproductie (vorig jaar zo'n 1.000kWh overschot) zal de door ENGIE beoogde prijsverhoging mogelijk zelfs leiden tot bijbetalen op de volgende jaarafrekening.

Zijn er hier mensen die reeds een klacht hebben ingediend bij de ACM of een soortgelijke instelling en daar mogelijk al reactie van hebben ontvangen? Ik ben het afgelopen jaar al 2x met succes naar de geschillencommissie gestapt omdat ENGIE onvoldoende op mijn klachten acteerde en ben bijna voornemens om daar maar weer een derde keer aan toe te voegen. Vermoeiend is het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:14
[...]

[Afbeelding]

Heb ook dezelfde mail ontvangen. Ik ga proberen over te stappen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
  • Nu online
turkeyhakan schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 11:34:
[...]

Heb ook dezelfde mail ontvangen. Ik ga proberen over te stappen!
Nee, hup naar de geschillencommissie.
Ze moeten je 30 dagen van tevoren informeren. ;)

Zie deze brief van de ACM bijvoorbeeld.
https://www.acm.nl/system...an-tariefswijzigingen.pdf

Ik heb net ook de informatie gekregen dat Engie per 1 juli mijn vaste leverkosten met meer dan 400% verhoogd. Ik dien dan ook direct een klacht in bij de ACM en heb engie ook gevraagd deze voorgenomen wijziging ongedaan te maken. Simpelweg omdat ik niet tijdig ben geinformeerd, de opzegtermijn (niet dat ik van plan ben dat te doen, ik zocht namelijk toch nog naar een excuus om 12 panelen bij te plaatsen) is namelijk 30 dagen.

[ Voor 56% gewijzigd door sparkly op 19-06-2024 19:20 ]

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 2x Sessy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
sparkly schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 18:57:
[...]

Nee, hup naar de geschillencommissie.
Ze moeten je 30 dagen van tevoren informeren. ;)

Zie deze brief van de ACM bijvoorbeeld.
https://www.acm.nl/system...an-tariefswijzigingen.pdf

Ik heb net ook de informatie gekregen dat Engie per 1 juli mijn vaste leverkosten met meer dan 400% verhoogd. Ik dien dan ook direct een klacht in bij de ACM en heb engie ook gevraagd deze voorgenomen wijziging ongedaan te maken. Simpelweg omdat ik niet tijdig ben geinformeerd, de opzegtermijn (niet dat ik van plan ben dat te doen, ik zocht namelijk toch nog naar een excuus om 12 panelen bij te plaatsen) is namelijk 30 dagen.
Mij hebben ze wel op tijd geïnformeerd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarax
  • Laatst online: 10:37
turkeyhakan schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:31:
[...]

Mij hebben ze wel op tijd geïnformeerd!
Mij ook, eind mei al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Ik denk dat we bij Engie op dit moment nog steeds voordeliger uit zijn. Aangezien er een tarief per dag geldt en niet per kWh. Eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdvd
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21:00
Ga het gevecht met Engie niet meer aan denk ik. Heb ook ‘maar’ 400 kWh overschot per jaar.

Denk dat ik wissel naar een modelcontract met een zo laag mogelijke vaste leveringskosten…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
sjoerdvd schreef op zondag 23 juni 2024 @ 11:07:
Ga het gevecht met Engie niet meer aan denk ik. Heb ook ‘maar’ 400 kWh overschot per jaar.

Denk dat ik wissel naar een modelcontract met een zo laag mogelijke vaste leveringskosten…
Members only:

[ Voor 16% gewijzigd door esphome op 23-06-2024 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
  • Nu online
Engie heeft mij vorige week geïnformeerd dat per 1 juli de vaste kosten >400% omhoog gaan vanwege kosten zonnepanelen en blablabla.
Uiteraard heb ik ze verteld dit niet te accepteren omdat dit niet 30 dagen van tevoren was. Hierop kreeg ik vrij snel een e-mail van Engie waarin ze hand in eigen boezem steken. De uitleg is dat ze eind mei hebben geprobeerd te mailen maar de e-mail gebounced is omdat deze als marketing e-mail verzonden is.
Engie geeft aan dat ze hierop per post of via niet-marketing mail mij alsnog had moeten informeren.

Ze bieden nu aan om per 19 juli de nieuwe tarieven in te voeren, echter dit kunnen ze op de rekening niet meer aanpassen. Daarom willen ze +/-€100 euro achteraf compenseren. (€75 werkelijke kosten en €25 extra voor het ongemak).

Ik neig niet akkoord te gaan omdat ze volgens mij enkel per 1 juli of 1 januari tarieven mogen wijzigen, tenzij er sprake is van onvoorziene marktomstandigheden. Dat is wat in mijn product voorwaarden staat. (2022.1) Volgende mogelijkheid zou dan 1 januari zijn.
Wat denken jullie? Ik verwacht dat dit uiteindelijk weer uitloopt op een zaak bij de Geschillencommissie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdvd
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21:00
Ik heb een slimme meter helaas. Maar het zijn de vaste leverkosten die Engie verhoogd. Dit is ongeacht hoeveel je teruglevert.

Bij een modelcontract mag geen zonnepanelen boete. Daarom op de vaste leverkosten letten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Nu online
sparkly schreef op zondag 23 juni 2024 @ 14:06:
Engie heeft mij vorige week geïnformeerd dat per 1 juli de vaste kosten >400% omhoog gaan vanwege kosten zonnepanelen en blablabla.
Uiteraard heb ik ze verteld dit niet te accepteren omdat dit niet 30 dagen van tevoren was. Hierop kreeg ik vrij snel een e-mail van Engie waarin ze hand in eigen boezem steken. De uitleg is dat ze eind mei hebben geprobeerd te mailen maar de e-mail gebounced is omdat deze als marketing e-mail verzonden is.
Engie geeft aan dat ze hierop per post of via niet-marketing mail mij alsnog had moeten informeren.

Ze bieden nu aan om per 19 juli de nieuwe tarieven in te voeren, echter dit kunnen ze op de rekening niet meer aanpassen. Daarom willen ze +/-€100 euro achteraf compenseren. (€75 werkelijke kosten en €25 extra voor het ongemak).

Ik neig niet akkoord te gaan omdat ze volgens mij enkel per 1 juli of 1 januari tarieven mogen wijzigen, tenzij er sprake is van onvoorziene marktomstandigheden. Dat is wat in mijn product voorwaarden staat. (2022.1) Volgende mogelijkheid zou dan 1 januari zijn.
Wat denken jullie? Ik verwacht dat dit uiteindelijk weer uitloopt op een zaak bij de Geschillencommissie..
Ik zou terugsturen dat ze per 1-1-25 de tarieven weer mogen wijzigen mits tijdig aangekondigd. Dat is wat jullie overeen zijn gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Nu online
Homer-Simpson schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 22:34:
[...]

Jazeker. In ieder geval totdat ik een uitspraak heb van de geschillencommissie. Toevallig vandaag bericht ontvangen dat ze het erg druk hebben en daarom nog geen zittingsdatum hebben kunnen prikken.
Zie momenteel geen betere TLV deals in de markt dan mijn huidige contract.
Zojuist eindelijk een uitnodiging voor de zittingsdatum voor mijn geschil over de wijzigingen per 1-1-2024 ontvangen. Op 8 juli ben ik aan de beurt.

Dat is top want dan ben ik al op zomervakantie, kan ik lekker mijn zuurverdiende vrije tijd besteden aan een zitting :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Ik heb een vraag aan de mede Tweakers die nog Engie hebben, of hebben gehad.

Zijn er Tweakers die in het verleden stilzwijgend zijn overgezet een modelcontract van een ander variabel contract? Dit gaat over geheel 2022 en tot en met oktober 2023. De stilzwijgende wijziging kun je zien in mijn.engie en op jouw jaarafrekeningen.

Eind 2023 ging Engie helemaal aan het klooien met contracten en als je dan ook uiteindelijk op een ander contract bent geëindigd dan je origineel had laat dat dan ook weten en zet er dan bij dat je het "eind 2023" was.

Vermeld er ook bij of je een slimme meter had in die periode of niet.

Je kunt mij berichten of hier een post plaatsen.

Alvast hartelijk dank voor de medewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smullie78
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20:40
royaljoop schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 13:59:

Ik zit hier ook nog even te kijken, naar aanleiding van bovenstaande... Gaat dat hier goed?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o1h4d0CuG0Z6JLz38J3vZL161Ko=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xSaIsVR36RibBz6XUfJDmR6I.jpg?f=fotoalbum_large

Levering is 3443 kWh
Teruglevering is -7447 kWh
Netto teruglevering is -4004 kWh

Ik heb het idee dat zoals Engie het doet, correct is, maar ben verrre van Jaarafrekening expert...

Jullie deskundige mening hierin wordt zeer gewaardeerd! Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mno
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:41

mno

De eerste 6 regels voor de energiebelasting heffen elkaar netjes op, dus het lijkt me goed berekend. Zo was het bij mij ook.

Gewoon rösti

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sparkly
  • Nu online
Homer-Simpson schreef op zondag 23 juni 2024 @ 16:09:
[...]

Ik zou terugsturen dat ze per 1-1-25 de tarieven weer mogen wijzigen mits tijdig aangekondigd. Dat is wat jullie overeen zijn gekomen.
Dat heb ik ook gedaan, maar Engie gaat het toch per 1 Juli doorvoeren.
Administratief is het namelijk enkel mogelijk per 1 Juli en niet per 19 juli, daarom hebben ze een compensatie achteraf aangeboden welke ik niet heb geaccepteerd.

En toch gaan ze het doen, ze zeggen dat er slechts sprake is van een onregelmatigheid en dat ze de wijzigingen gewoon per 19 juli in mogen laten gaan, want dit voldoet dan wel aan de 30 dagen kennisgevingstermijn. Terwijl ze ook zeggen dat het administratief niet mogelijk is per 19 juli en dus daarom de compensatie achteraf van 1-19 juli hebben aangeboden. Welke ik dus niet heb geaccepteerd. Bijzonder allemaal.

Ik heb ze uitgelegd dat volgens de productvoorwaarden 2022.1 een wijziging enkel op 1 januari of 1 juli kan. Met inachtneming van 30 dagen kennisgevingstermijn. Afwijken hiervan kan alleen tijdens onvoorziene marktomstandigheden.

Zie ook https://uitspraken.rechts...id=ECLI:NL:RBAMS:2023:940

Heel wat heen en weer gemail, maar eindstand is dat ik de Geschillencommissie weer heb moeten inschakelen. Ze houden namelijk voet bij stuk. Sterker nog, ze zeggen dat ik ten dele schuldig ben aan ons geschil om dat ik e-mailinstellingen zo heb staan dat marketing mails worden gebounced (zonder bewijs uiteraard). Ik heb geen idee waar ze het over hebben. Afgelopen jaren niets veranderd aan welke instelling m.b.t. email dan ook, het is nooit eerder mis gegaan en daarbij is marketing email toch geen goede keuze om wijzigingen in tarieven aan te kondigen?? |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Nu online
sparkly schreef op zondag 30 juni 2024 @ 10:09:
[...]

Dat heb ik ook gedaan, maar Engie gaat het toch per 1 Juli doorvoeren.
Administratief is het namelijk enkel mogelijk per 1 Juli en niet per 19 juli, daarom hebben ze een compensatie achteraf aangeboden welke ik niet heb geaccepteerd.

En toch gaan ze het doen, ze zeggen dat er slechts sprake is van een onregelmatigheid en dat ze de wijzigingen gewoon per 19 juli in mogen laten gaan, want dit voldoet dan wel aan de 30 dagen kennisgevingstermijn. Terwijl ze ook zeggen dat het administratief niet mogelijk is per 19 juli en dus daarom de compensatie achteraf van 1-19 juli hebben aangeboden. Welke ik dus niet heb geaccepteerd. Bijzonder allemaal.

Ik heb ze uitgelegd dat volgens de productvoorwaarden 2022.1 een wijziging enkel op 1 januari of 1 juli kan. Met inachtneming van 30 dagen kennisgevingstermijn. Afwijken hiervan kan alleen tijdens onvoorziene marktomstandigheden.

Zie ook https://uitspraken.rechts...id=ECLI:NL:RBAMS:2023:940

Heel wat heen en weer gemail, maar eindstand is dat ik de Geschillencommissie weer heb moeten inschakelen. Ze houden namelijk voet bij stuk. Sterker nog, ze zeggen dat ik ten dele schuldig ben aan ons geschil om dat ik e-mailinstellingen zo heb staan dat marketing mails worden gebounced (zonder bewijs uiteraard). Ik heb geen idee waar ze het over hebben. Afgelopen jaren niets veranderd aan welke instelling m.b.t. email dan ook, het is nooit eerder mis gegaan en daarbij is marketing email toch geen goede keuze om wijzigingen in tarieven aan te kondigen?? |:(
toon volledige bericht
Het zijn gewoon knoeiers. Groot gelijk dat je naar de geschillencommissie gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Members only:

@sparkly krijg jij ondertussen geen korting bij de geschillencommissie gezien de keren dat jij hun moet inschakelen vanwege Engie!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
  • Nu online
esphome schreef op zondag 30 juni 2024 @ 19:30:
***members only***

@sparkly krijg jij ondertussen geen korting bij de geschillencommissie gezien de keren dat jij hun moet inschakelen vanwege Engie!?
Haha, helaas niet. Het is wel vermoeiend om iedere keer zoveel tijd er in te stoppen. Dit is nu al de 3e keer in +/- 1 jaar. (1. Niet juist salderen, 2. ontkoppelen TLV=LT, 3. Te laat informeren over tariefwijziging)

Dat tracken mogen ze doen, ik heb niets te verbergen.

Misschien interessant, in hun eerste reactie gaven ze zelf ook aan dat ze actie hadden moeten nemen.

Members only: title

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
  • Nu online
Bedankt dat je dit deelt! Echter mijn gas is afgesloten, daar dacht ik goed aan te doen..

We gaan het wel weer zien wat er gebeurd nu ik weer een zaak heb geopend. Ik ga ervanuit dat ik in mijn gelijk sta en dan heb ik tot 1 januari om goed in te lezen over de 400% of meer verhoging van de vaste kosten. Misschien maar compenseren met nog 12 paneeltjes op het oosten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
sparkly schreef op zondag 30 juni 2024 @ 21:30:
[...]

Bedankt dat je dit deelt! Echter mijn gas is afgesloten, daar dacht ik goed aan te doen..

We gaan het wel weer zien wat er gebeurd nu ik weer een zaak heb geopend. Ik ga ervanuit dat ik in mijn gelijk sta en dan heb ik tot 1 januari om goed in te lezen over de 400% of meer verhoging van de vaste kosten. Misschien maar compenseren met nog 12 paneeltjes op het oosten. :)
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
  • Nu online
Members only: title

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuurbie
  • Laatst online: 11:39
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
  • Nu online
Standaard communicatie dus. Heb bijna exact hetzelfde te horen gekregen. Daarom ben ik inmiddels naar de geschillencommissie gestapt en klacht ingediend bij de ACM.

Ze kunnen lullen wat ze willen, o.a. Productvoorwaarden zijn hierover glashelder. Tariefwijziging kan op 1 juli en 1 januari. Daar moeten ze 30 dagen van tevoren over informeren en dat hebben ze niet gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkruyver
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-05 10:52
esphome schreef op maandag 24 juni 2024 @ 18:56:
Ik heb een vraag aan de mede Tweakers die nog Engie hebben, of hebben gehad.

Zijn er Tweakers die in het verleden stilzwijgend zijn overgezet een modelcontract van een ander variabel contract? Dit gaat over geheel 2022 en tot en met oktober 2023. De stilzwijgende wijziging kun je zien in mijn.engie en op jouw jaarafrekeningen.

Eind 2023 ging Engie helemaal aan het klooien met contracten en als je dan ook uiteindelijk op een ander contract bent geëindigd dan je origineel had laat dat dan ook weten en zet er dan bij dat je het "eind 2023" was.

Vermeld er ook bij of je een slimme meter had in die periode of niet.

Je kunt mij berichten of hier een post plaatsen.

Alvast hartelijk dank voor de medewerking.
Hoi,

Feb 2022 jaarcontract (voorwaarden 2021.7).
Feb 2023 Stilzwijgend verlengd naar onbepaalde tijd (voorwaarden 2022.2)
Toen ook het gedoe eind 2023 met dreiging loskoppelen terugleververgoeding, maar jan 2024 bericht dat ik werd teruggezet naar oude voorwaarden.
Ik heb het contract nog steeds in de hoop dat de koppeling behouden blijft.
Heeft vooral te maken met hoog verbruik (13000, WP en 2x EV) en veel teruglevering (12000) en dus enorm baat bij saldering. Na stoppen saldering is de koppeling veel waard in mijn geval. Daar betaal ik dan nu wel de hoge vaste lasten voor en helaas steeds vaker uitvallende panelen. Dus blijft lastig inschatten wat de beste keuze is..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
@bkruyver Jouw situatie is anders want jij ging van een contract van bepaalde tijd naar onbepaalde tijd en als er toen geen aanbod was van Engie voor een nieuw contract of jij accepteert dat aanbod dan val je terug naar een contract voor onbepaalde tijd.

Mij lijkt het dan dat jouw productvoorwaarden dan nu die van 2022.2 zijn. Het terugzetten gaat om het geklungel met eerste een nieuw contract en die later weer terugdraaien en de toezegging dat de oude voorwaarden blijven gelden.

Welk contract heb jij nu, is dat een modelcontract of een ander variabel contract? En mijn vraag was dan beschikte je toen over een ferraris meter (draaischijf) of een slimme meter?

Met jouw verbruik ben je hetbest uit met een modelcontract omdat dan geen teruglever kosten betaalt over het te salderen aantal kWh. Je betaalt dan wel € 360 extra per jaar aan vaste leveringskosten.
Bedenk dat de kWh prijs in een modelcontract hoger is dan bij andere contracten en dat gaat dan op voor de 1000 kWh die jij extra verbruikt na het salderen.

@bkruyver Toevoeging de ochtend daarop: helaas is een modelcontract voor jou niet mogelijk vanwege jouw verbruik:

Extra voorwaarden modelcontract

- Dit aanbod geldt alleen voor een kleinverbruikaansluiting voor elektra van maximaal 3 x 80 ampère en voor gas van maximaal 40 m3 (n) per uur.
- Lever je meer dan 10.000 kWh per jaar terug? Dan kunnen wij jou geen vast energiecontract aanbieden. ENGIE annuleert een door jou geaccepteerd aanbod. Je kunt dan uitsluitend een contract met variabele looptijd en prijzen afsluiten. We baseren dit op de gegevens die -we van jouw netbeheerder ontvangen en gaan uit van de totale teruglevering, dus nog voor salderen.
- Heb je een grootverbruikaansluiting? Dan kunnen wij je geen aanbod doen. ENGIE annuleert een eventueel door jou geaccepteerd aanbod.

Er zijn vast nog leveranciers die geen TLK kosten rekenen.

[ Voor 29% gewijzigd door esphome op 05-07-2024 06:44 . Reden: Extra voorwaarden modelcontract ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
bkruyver schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 23:25:
[...]

Hoi,

Feb 2022 jaarcontract (voorwaarden 2021.7).
Feb 2023 Stilzwijgend verlengd naar onbepaalde tijd (voorwaarden 2022.2)
Toen ook het gedoe eind 2023 met dreiging loskoppelen terugleververgoeding, maar jan 2024 bericht dat ik werd teruggezet naar oude voorwaarden.
Ik heb het contract nog steeds in de hoop dat de koppeling behouden blijft.
Heeft vooral te maken met hoog verbruik (13000, WP en 2x EV) en veel teruglevering (12000) en dus enorm baat bij saldering. Na stoppen saldering is de koppeling veel waard in mijn geval. Daar betaal ik dan nu wel de hoge vaste lasten voor en helaas steeds vaker uitvallende panelen. Dus blijft lastig inschatten wat de beste keuze is..........
Lijkt me een enorme gok. Je hebt de koppeling TLV maar maakt er tot de afschaffing van de saldering geen gebruik van omdat je geen overschot hebt. Dan is het nog de vraag of de saldering wordt afgeschaft maar ook wat de invoering van de nieuwe Energiewet teweeg brengt. Ik zou er toch rekening mee houden dat Engie je alsnog om kan zetten naar voorwaarden zonder koppeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuurbie
  • Laatst online: 11:39
Voor de te late wijziging van de tarieven ga ik toch naar de geschillencommissie, Engie komt herhaaldelijk met dezelfde antwoorden die niet kloppen mijn inziens.

Is er iemand die toch een nog een gang naar de geschillen commissie doet puur in verband met de verhoging van de vaste kosten?

In het contract benoemen ze de de leverkosten als 'vaste leverkosten per dag'

Later benoemen ze bij de tarieven de levertarieven expliciet als de tarieven per Kwh en M3.
Ze benoemen hier geen vaste leveringskosten meer.

De tarieven voor de levering van elektriciteit en gas (de tarieven per kWh en m3) behorende bij het ENGIE Modelcontract
worden door marktontwikkelingen beïnvloed. ENGIE kan de tarieven aanpassen op 1 januari en 1 juli van elk jaar.

In essentie staan de vaste leverkosten dus niet benoemd bij de tarieven die ze kunnen wijzingen. Je zou hiermee ook kunnen beredeneren dat ze deze ook niet mogen wijzigingen. In de basis kan je als je je contract leest nergens uit aflezen dat de vaste leverkosten mogen wijzigen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
fuurbie schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 16:15:
[...]
Voor de te late wijziging van de tarieven ga ik toch naar de geschillencommissie, Engie komt herhaaldelijk met dezelfde antwoorden die niet kloppen mijn inziens.

Is er iemand die toch een nog een gang naar de geschillen commissie doet puur in verband met de verhoging van de vaste kosten?

In het contract benoemen ze de de leverkosten als 'vaste leverkosten per dag'

Later benoemen ze bij de tarieven de levertarieven expliciet als de tarieven per Kwh en M3.
Ze benoemen hier geen vaste leveringskosten meer.

De tarieven voor de levering van elektriciteit en gas (de tarieven per kWh en m3) behorende bij het ENGIE Modelcontract
worden door marktontwikkelingen beïnvloed. ENGIE kan de tarieven aanpassen op 1 januari en 1 juli van elk jaar.

In essentie staan de vaste leverkosten dus niet benoemd bij de tarieven die ze kunnen wijzigingen. Je zou hiermee ook kunnen beredeneren dat ze deze ook niet mogen wijzigingen. In de basis kan je als je je contract leest nergens uit aflezen dat de vaste leverkosten mogen wijzigen..
toon volledige bericht
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
fuurbie schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 16:15:
De officiële tekst van de ACM voor het modelcontract is:
2. Tarieven en betaling

2.1. Wijzigingen variabele leveringskosten : 2 keer per jaar
  • De variabele leveringskosten (de tarieven per kWh en m 3 ) behorende bij het Modelcontract worden door marktontwikkelingen beïnvloed.
  • [Leverancier] kan de variabele leveringskosten aanpassen op 1 januari en 1 juli van elk jaar. Hierbij hanteert [leverancier] de volgende criteria: invullen door leverancier. De redenen voor, de omvang en de wijze van aanpassing van de kosten moeten transparant worden gespecificeerd, zodat de klant op basis van duidelijke en begrijpelijke criteria eventuele wijzigingen van deze kosten kan voorzien.
  • Bij onvoorziene wijzigingen in de marktomstandigheden kan [Leverancier] de leveringskosten ook op andere momenten aanpassen.

[ Voor 31% gewijzigd door Novax op 05-07-2024 20:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
@Novax @fuurbie
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Engie is niet de enige die de tekst zo heeft, ook bijvoorbeeld Essent heeft het op die manier in het modelcontract. Het punt van het modelcontract is dat de voorwaarden gelijk zijn bij alle leveranciers zodat je als consument alleen de tarieven hoeft te vergelijken. Maar de exacte tekst blijkt dus niet overal overeen te komen.

Ik vind het zelf nogal opvallend hoe onduidelijk die voorwaarden vaak geschreven zijn. Als je het leest (zeker bij de ACM tekst) zou je inderdaad zeggen dat alleen de variabele leverkosten mogen wijzigen. Maar ik kan me alleen niet voorstellen dat het de bedoeling is dat leveranciers dan nooit hun vaste leverkosten mogen veranderen. (al is het alleen maar vanwege inflatie of iets dergelijks)
Pagina: 1 ... 23 ... 25 Laatste

Let op:
Uitkomst van het harde werk van Floppus:
Floppus in "Engie snoeit in de terugleververgoeding"